Samen aan opbouw gemeente werken Situatie van de vijftig Joodse gemeenten in Nederland EUROVISIE zaterdagnummer De kerkeljjke administratie OECUMENE IN POLEN GRENS Nieuws van overal Fundamenien „Brood voor het hart": protestantse lectuuraktie voor drie werelddelen EUROPESE KAMPIOENSCHAPPEN KUNSIRIJDEN Vieren van de oecumene ftwtm Nu'i i\r TAIZE HELPT Zaterdag 9 februari 1963 ft Woordat een kerkdienst wordt gehouden, een nieuwe predi kant zijn intrede doet of dopen plaatsvindt, is er heel wat werk verzet. Achter de schermen „be geleidt" de kerk een hele „or ganisatie", van mensen, van in stellingen. Wij hebben al eens over de taak van een koster en over andere kerkelijke werkers geschreven. Vele werkzaamhe den van het eerste plan kunnen onder de noemer „kerkelijke ad ministratie" worden gebracht. Kerkelijke administratie: bur gerlijke stand van de kerk, be heer van de penningen. In de Zeeuwse kerken houden de predikanten zich samen met tien tallen gemeenteleden bezig met het besturen der kerk op financieel en administratief terrein. Avonden werk gaan zitten in vergaderingen en uren in de administrieve zaken. Al dit werk van gemeenteleden is liefde werk, werkzaamheden letterlyk „pro Deo", voor God. Men doet dit in de dikwijls schaarse vrjje tyd. Slechts in enkele gemeenten zyn mensen vast aangesteld op kerkeiyke bureaus. Die hebben er een dagtaak aan, die zy graag vervullen, om hun kerk te die nen. In de grote steden elders ln ons land, vooral in de Randstad kent men de kerkelijke bureaus in de gerefor meerde ?n hervormde kerken, die di verse werkzaamheden in de kerkge meenten coördineren. Daar is admi nistratie van een grote kerkgemeen te met alles, wat daarbij hoort, niet meer in de vrije tijd te doen. In ons gewest kan dit (nog) wel. Vooral in de kleinere gemeenten vindt men de weinigen, die veel werk verzetten. In de grote steden, waar de kerkge meenten al meer mensen omvatten, treft men by de protestantse ker ken al enkele bureaus aan, geliik functionerend als elders in Nederland. Zo'n kerkelijk bureau heeft de her vormde gemeente van Middelburg. Het werd ln 1953 gelyk met de Nieu we kerk, in gebruik genomen. Door voor lmd men sinds 1949 al een kan toor. In Vlisslngen beschikt de her vormde gemeente ook over zo'n bu reau, dat nu ruim een jaar werkt. De gereformeerde kerken van Middel- In zyn Inleidend woord voor het eer ste nummer van een nieuwe pu- blikatie' in Polen, de Polnische Oeku- menisehe Rundschau, schreef de voorzitter van de Poolse oecume nische raad, superintendent Jan Niewleczerzal, dat de ln de raad samenwerkende kerken zich geheel ncliter de standpunten van de oecu menische beweging stellen zoals die ook weer in de Assemblee van New Delhi zijn vastgelegd. De oecumeni sche beweging is in Polen al vanaf 192G gaande. In de tweede wereld oorlog zyn echter talloze evangell- schen omgekomen, zodat nu het le dental van de aangesloten kerken niet groter is dan ongeveer 650.000 op de 30 miljoen inwoners, die het land telt. Drie karaktertrekken van de kerken in Polen noemt de superintendent: de door de oorlog gedecimeerde kerkeiyke organisaties konden door hulp van de staat en uit het buiten land gedeeltelijk weer in het leven geroepen worden, onder andere de in oecumenische geest geleide en door de staat betaalde evangelische theo logische faculteit aan de universiteit van Warschau, die sinds 1954 als christelijke theologische academie drie afdelingen kent, een evangeli sche, een oud-katholieke en een orthodoxe. Er is daar een honderd tal studenten. de door het hele volk en door de staat gedragen wederopbouw van Polen, liet door de grondwet gewaar borgde recht van de kerken op de ontwikkeling van hun religieus be staan en de werkciyk gelijke rechten voor de verschillende beiydenissen. alsook de sociale Instelling van de Poolse kerken geven de gelegenheid tot deelname aan constructieve ar beid voor het welzijn van kerk, volk en staat. 91 v66r alles steunen de oecumenische? inspanningen in Polen op de histo rische evangelische kerken, die van de Augsburgsc en van de gerefor meerde belijdenis, die teruggaan op tradities uit de 16de eeuw eh waar van de Poolse reformator Johannes a Lasco de grondlegger was. De oecumenische beweging vindt in de kerken steeds meer begrip en wint aan omvang en diepte. Vooral wordt het levendige contact met de Wereld raad van kerken op hoge prijs ge steld. In de oecumenische raad van Polen werken samen de Evangclisch- Augsburgse Kerk. de Evangelisch Reforinierte Kirche. de Pools-Kalho- liekc Kerk, de Orthodoxe Kerk, do Poolse Baptist onkerk, de Methodls- tenkerk, de Verelnigte Evangeltumv Kirche, de Oud-Katholieke Kerk der Mariavitrn en de Christelijke Theo logische Academie. I Advertentie t burg en van Goes hebben ook ker keiyke bureaus, die echter nog niet alle werkzaamheden op kerkelijk ad ministratief gebied coördineren. Wat zijn de werkzaamheden van het hervormd kerkelijk bureau in Middelburg? Om er een aantal te noemen: ontvangsten van kerkeiyke bijdragen, tellen van collectegelden het bijhouden van de kerkelijke bur gerlijke stand, de registers of kaart - Men heeft de ervaring opgedaan, dat de gemeenteleden dit bureau byzon- der op prijs stellen. Men heeft nu een centraal punt, waar men vragen kan stellen, waar men kan betalen, waar het hele kerkelijke leven, vooral op administratief gebied is gecoördi neerd. Het bureau gaat uit van de kerkvoogdij. De kerkvoogdij in de hervormde kerk beheert de financiën (gebouwen, kos terstraktementen, verwarming, enzo voort). Niet vallen onder de kerk voogdij de financiën van diaconale aara, aus verlening van geldelyke on dersteuning aan gemeenteleden en de nieuwere vormen van financieel so ciaal werk. Een dergelijk kerkelijk bureau met vast personeel treft men behalve in Vlissingen en Middelburg nog niet aan in Zeeland, zo zei men ons. Ook een activiteit van het kerkeiyke bureau ln Middelburg: het zenden van een welkomstfolder met gege vens op kerkeiyk gebied voor nienw- ingekomenen en een folder als geluk wens by een blyde gebeurtenis. Wat een scriba, de secretaris van een kerkeraad in de protestant se kerken (een „kerkbestuur") doet. vertelde een scriba van een gerefor meerde kerk. Ook hier weer het bij houden van registers met kerkeiyke gebeurtenissen, zoals huwelijken en kerkelijke bevestigingen, correspon denties met andere kerken, notuleren van kerkeraadsvergaderingen van bij eenkomsten van ouderlingen, vast stellen van collecteroosters en dienst roosters. Vanzelfsprekend is de pre dikant dikwyis ten nauwste betrok ken by vele zaken. Deze scriba meende, dat de grens voor de vryetjidswerkzaamheden van een scriba wel ligt by een gemeente van omstreeks 2500 belijdende en doopleden totaal. „Dat kan nog net, maar daarboven zouden vaste krach ten er een dagtaak aan krygen". Bij een kerk „van formaat", aldus zijn mening, zou men in wezen ook een vakkundig boekhouder nodig moeten hebben, ln vaste dienst van de kerk. De commissie van beheer in de gere formeerde kerken is te vergelijken met de kerkvoogdij in de Hervormde Kerk. De op sociaal terrein arbeiden de diakenen en de ouderlingen, die de pastorale zorg hebben, vormen samen de kerkeraad, die ook de Hervormde Kerk kent. Een soort dagelijks be stuur hiervan is het moderamen. De rooms-katholieke parochies in Zeeland kennen de door de bis schop van Breda aangestelde kerkbe sturen. waarvan de pastoor voorzit ter is. In de R.-K. Kerk vervullen de leken in deze besturen (tegenover dc ff geestelijke) vele belangrijke en ver antwoordelijke taken, zoals in de pro testantse kerken de ouderlingen en diakenen. In de R.-K. Kerk, aldus een pastoor, bestaat de tendens tot uit breiding van het kerkbestuur, tot een parochieraad. Eén gereformeerde gemeente in Zee land kent nog de kerkmeester, iemand, die geen zitting heeft in de kerkeraad. Dit is een traditie van vroeger, die vermoedelijk is ontstaan, doordat men niet voldoende mensen in de kerkeraad kon vinden, die de kerkelijke administratie konden voe ren. Een predikant van de Vrije Evange lische Gemeenten wees op het belang van de iaarvergaderingen. waarop de gemeenteleden opening van zaken krygen. een overzicht van het afge lopen jaar. Tot slot de mening van een christe- lyk gereformeerd predikant in ons gewest: „Een wyze kerkeraad, die geen boekhouder heeft, probeert die uit de belijdende leden aan te trek ken voor de kerkeraad". Zo zal men steeds trachten de juiste personen in de juiste (kerkeiyke) plaats te krij gen: „We moeten s&me» een gemeen te opbouwen". EN DE =SÜJ Plannen tot vereniging zijn er in Nieuw-Zeeland van de methodisten, presbyterianen, congregationalisten en de Verenigde kerken van Chris tus. Het eerste plan tot vereniging zal eind van 1963 aan de vergaderin gen der kerken worden aangeboden. November 1964 volgt een uitgewerkt ontwerp, de eindbeslissing moeten de plaatselijke gemeenten in 1965 ne men. De beslissing is voor dit jaar uitgesteld, omdat er nog enige pro blemen waren, o.m. op het punt van kinderdoop en van vrouwelijke predi kanten. 0 Op intensievere samenwerking van de katholieke, protestantse en anglicaanse kerken heeft aangedron gen dr. A. Ramsey, primaat van de Anglicaanse Kerk. In het bijzonder dacht de bisschop daarbij over de so ciale charitas, de zorg voor asocialen en voor de ex-gevangenen. In oprichting is een internationale protestantse radiozender. Het plan is opgevat in Zwitserland, omdat er geen radiozender bestaat, die gere geld protestantse programma's in verschillende talen uitzendt, zoals Ra dio Vaticana dit doet voor de R.-K. Kerk. In verschillende Europese lan den komen de protestanten niet in aanmerking voor zendtijd, zoals in Polen, Tsjecho-Slowakye, Bulgarije, Spanje en Portugal. In de meeste an dere landen stellen de nationale zen ders weinig zendtijd en dan nog op ongunstige tijdstippen ter beschik king, zoals in Italië een kwartier zon dagsmorgens half acht. De commer ciële zenders vragen veel geld en de tyden zijn ongunstig: 's morgens vroeg en 's avonds laat, zondags in het geheel niet. Het voorgenomen project heeft veel steun van protes tantse richtingen in Zwitserland en er is een vereniging in oprichting, de E.P.I.: „Emetteur protestant Inter national". Radio Vaticana bestaat sinda 1931. Deze r.-k. zender verzorgt sinds 1957 met nieuwe krachtige zend- installaties op diverse golflengtes programma's in dertig talen, bij bij zondere gelegenheden zelfs in 70 ta len en dialecten. Éénentwintig anten nes zorgen voor verspreiding van 12.000 programma's jaarlijks op 28 frequenties. 0 Een Europese conferentie over mi gratie wordt voorbereid door de We reldraad van Kerken. Onderwerp vor men de noden van de arbeiders, die buiten hun eigen land werken. Verte genwoordigers van alle protestantse, orthodoxe en anglicaanse kerken van West-Europa, alsmede adviseurs van werknemers en werkgeversbonden en andere belanghebbende organisaties zullen daarvoor waarschijnlijk 13 tot 16 juni in één der groote industriële gebieden van Duitsland bijeenkomen. Men zal spreken over wat de kerken doen voor de vreemde arbeiders, ver beteringen hiervan en over mogelyk- heden van gezameniyke acties van kerken, regeringsinstanties en indus triële organisaties. Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelyken op een verstandig man, die zyn huis bouwde op de rots. Matth. 7 24. Op grondslag van Gods Woord", dat is volgens velen het ga- rantiemerk van het christelijk organisatiewezen. Het is te be- twijfelen, of dat helemaal bijbels is. Jezus zegt het nl. anders aan het slot van zijn Bergrede. Het goede fundament om te bouwen is horen én doen vcu zijn woorden. Klaarblijkelijk is het Woord Gods op zichzélf niet de grond, waarop solide gebouwd kan worden, maar wel hetzelfde Woord, dat men niet alleen hoort, maar ook doet. Alleen zo komt onze levenswoning op de goede grondslag te staan. Hoe vaak beoordelen wij ons leven en dat van anderen niet ver keerdWij letten wél op de fraaie of minder fraaie voorgevel. We zien echter niet, wat in de diepte is. Wij meten onszelf en anderen af b.v. naar de maatschappelijke standing, het succes in zaken of naar eer en aanzien, maar niet naar wat in het verborgene is. Een huis mag nog zo mooi zijn, als de fundamenten slecht zijn, is het een wankel bouwsel. Wij mogen wellicht doprgaan voor geziene en geslaagde mensen, als de grondslag van ons leven verkeerd is, dan is het in Gods oog. dat het hart aanziet, niet anders dan een puinhoop. Verkeerd is de grondslag, wanneer we het Woord Gods w en misschien zelfs tweemaal 's zondags maar er niet in léven. Het leggen van een goed fundament is het voornaamste bij het bouwen van een huis. Zwaar werk is het, er moet gegraven worden in dikwijls weerbarstige bodem. Horen én doen van het Woord Gods is evenmin eenvoudig. Het kan zeer veel moeite kosten. Gods Woord doen betekent: Jezus Christus in ons leven serieus nemen, leven tiit het geloof, dat we met ons hele hebben en houwen van Hem zijn. Dat houdt in: leven in overgave en gehoorzaamheid aan Hem. Eerst dan krijgt ons leven stevigheid. Hoe zouden wij tegelijk kunnen horen én doenf Alleen door van dag tot dag naar Hem op te zien, die Zich gaf om ons, door Zijn dood geredden, vrij te maken voor de heilige dienst aan God en onze naasten. Hij make ons tot hoorders én daders van Zijn woord! HULST R. G. J. TIMMERS. De Nederlandse Zendingsraad gaat een grote Iectuuractie voeren on der net motto „Brood voor het hart". Doel is: faciliteiten schep pen voor evangelische lectuur- organisaties in Afrika, Azië en Zuid-Amerika, die reeds hun be staansrecht bewezen en voor or ganisaties, die nog in wording zijn. Het concrete doel is geld in zamelen men rekent op ten minste twee miljoen. Hierdoor kunnen de kerken aldaar, die sedert kortere of langere ttjd met Nederlandse kerken banden onderhouden, gebouwen, drukke rijen, rijdende boekwinkels en dis- tributiedepots opzetten, om op die manier, naast de bijbelversprei ding, lectuur die geschreven is vanuit de evangelische boodschap onder mensen te brengen. (Advertentie) MENSENDIE HET GOED BEKIJKEN Grandioos schaatsfestijn uit Boedapest In een half uur van erwt tot snert... Dar kan in de Tornado snelkookpan! Héériyk, die erwtensoep in deze barre wintertijd In de Tornado snelkookpan maakt u erwtensoep, stamppotten enz. in een fractie van de ouderwetse kooktijd en véél smakelijker, véél voedzamer. Ga daarom au oaar uw Tornado-winkelier en laat u de Tornado snelkookpan demonstreren. 100 o/0 Nederlands fabrikaat. Verkrijg baar in diverse maten. Reeds vanaf f 47,50! De interconfessionele schriftelijke „Ockuincnische Leergang" houdt vandaag zaterdag in Den Haag zijn eerste contactdag. Er worden omstreeks 800 deelnemers verwacht. Het doel van deze contactdag is, zoals prof. J. M. van der Linde, lid van het curatorium heeft gezegd „Het vieren van de oecumene". Na ontvangst der deelnemers onder leiding van ds. H. van Andel, secre taris van de Oecumenische Jeugd raad in Nederland, spreekt het cura toriumlid pater S. Jelsma m.s.c. een openingswoord. In de ochtenduren volgen besprekingen in de secties waarin de bijeenkomst wordt ver deeld. Verder is er een forumgesprek onder leiding van drs. H de Lange, liet laatste punt van het programma is de agapé-viering, een ehristclyke liefdesmanltyd, onder leiding van radio-pastor ds. A. Klauter. Tijdens deze agnpd zal het Onze Vader in een nieuwe versie worden voorgelezen en wordt het klank- en lichtspel „Het andere ik" opgevoerd. Het is de bedoeling dat op deze con tactdag zoveel mogeiyk wordt ge bundeld wat er op oecumenisch ge bied reeds bestaat. Daarom verlenen de Oecumenische Jeugdraad en stu denten van de universitaire kapel- diensten te Utrecht medewerking. De heer P. Reckman, secretaris van liet curatorium, heeft meegedeeld dal de eerste groep cursisten uit 945 per -ionen bestaat. Voor een tweede groep hebben zich reeds meer dan 150 deel nemers aangemeld. Eventueel zal men begin april met een derde groep beginnen. Pater Jelsma deelde mee dat in West-Duitsland en Oostenrijk belangstelling bestaat voor deze cur sus, aie waarschijnlijk uniek in de wereld is. Maandag 4 februari was het 60 jaar geleden, dat de gereformeerde kerk van Westkapélle werd geïnstitueerd en zelfstandig werd. Dit is herdacht in een speciale kerkdienst, waarin de predikant van Westkapelle-Domburg, ds. F. L. v. d. Bom preekte ?iaar aanleiding van psalm 122 vs 6 „Bidt om vrede voor Jeruzalem". Het kerkge bouw zelf is bijna vijftig jaar oud. Twee jaar geleden is er een nieu we consistorie bijgebouwd. De kerk telt 170 zielen en het gebouw biedt plaats aan 175 kerkgangers. Deze P.Z.C.-foto toont het in ferieur. zaterdag 9 zondag 10 19.50-21.00 17.00-19.00 i en na de laatste wereld- j oorlog gebeurde wel een heel andere gedachten- gang gekomen ten opzichte van de joden. We denken vooral aan de miljoenen martelaren die dit volk heeft gehad en aan de stichting van de staat Israël en alles wat zlcli rond deze beide heeft afgespeeld. Er is ook een andere houding gekomen van de kerk tegenover Israël. We willen niet beweren dat deze andere houding tot in alle delen van ons volk is doorge drongen, maar telkens weer kun je het toch tegen komen, zo in een gesprek, dat iemand zich meer verwant weet aan de joden dan dat vroeger het geval was. Het Nationaal Socialisme heeft het ons op zeer hardhandige wijze geleerd dat kerk en jo den by elkaar behoren. Mede daarom is het dat wy ln deze rubriek zo nu en dan ook aandacht hebben geschonken aan het oude volk dat uit Abraham Is gesproten, die wy in de kerk eren als de vader van alle gelovigen. Evenmin als de volken van onze aarde na het sluiten van de wapenstilstand van alle beroerin gen zijn verlost en ieder op eigen wijze met vregs in het hart zich afvraagt wat de toekomst zal brengen, evenmin is er voor Israël een tyd aange broken dat dit volk zonder zorgen kan vootgaan. In eigen land leeft het temidden van een vijandige omgeving, welke vijandschap zozeer wordt aange wakkerd dat ernstig rekening moet worden gehou den met een explosie. En waar ze verder ook le ven in de wereld hebben de joden hun eigen zor gen. In het ene land mag de lucht dan minder bewolkt zijn dan in het andere, er zyn toch vele 'anden waar de toekomst allesbehalve rooskleurig ,s. We kunnen denken aan de Noordafrikaanse landen Tunis, Algiers en Marokko, waar ze een minderheid vormen, maar waar ze, na het zelf standig-worden van deze staten, zich nog meer een vreemd element zijn gaan gevoelen dan dit vroeger reeds het geval was. In het Franse weekblad Ré- forme lazen we hoevele, uit Algiers gevluchte jo den momenteel in Zuid-Frankryk zitten. Ze ver (rouwen het daar niet meer en gezien hetgeen er ■n Marokko gebeurt, hebben ze geiyk ook. Een dezer dagen waren de joden uit Rusland weer in het nieuws. In de stad Lwow (vroegei by Polen) is de enige uog resterende synagoge mtnomen aan de vele duizenden leden tellende joodse gemeenschap, omdat er joden zouden zijr geweest die illegale handel dreven. Trouwens, in de landen van Oost-Europa waren de joden vroe ger altijd de zondebok en zo is het nu nog. Tot de landen waar de joden hun zorgen hebben er zelfs erge zorgen, behoort ook op*- land Ze behoeven zich hier niet be*h omdat hun leven gevaar loopt, maar wel denken ze mei grote zorgen aan de toekomst van hun godsdienstige gemeenschappen. Ze zien het gevaar in levende lijve voor zich dat deze zich langzaam aan zullen oplossen en de mogelijkheid dat ze steeds meer een kwijnend bestaan zullen gaan lei den is Inderdaad aanwezig. Vroeger hebben de joden wel geen groot percenta ge van ons volk uitgemaakt (nog geen 2 pet), maar in sommige plaatsen gaven ze een bepaal de kleur aan de samenleving. Vooral in Amster dam was dat het geval, het Nieuwe Jerusalem, zoals zij het zelf in hun gein wel noemden. Deze gemeenschappen zijn volkomen uit elkaar gesla gen. Het is al enige jaren geleden dat we een over- zichi lazen van Hetgeen er mei Cc vroegere joodse synagogen gebeurd is. Ze zijn bijna alle verkocht en hebben een andere bestemming gekregen, als werkplaats, jeugdlokaal enz. Een was toen als museum ingericht en voor een ander bestonden er toen nog plannen in die richting. Zelfs was er in een van de grootste en mooiste synagogen van ons land nu een wassery. Een triest relaas, deze op somming. flaar er is toch nog een vijftigtal joodse ge meenten in ons land, hoezeer deze dan ook ge decimeerd zijn. De meeste van hen behoren tot het Ned. Israëlitisch Kerkgenootschap, dat ruim 17.000 leden telt. De Centrale Commissie van dit genootschap heeft een speciale vergadering belegd om te spreken over de situatie van de joodse ge meenschap in ons land. Dat is reeds enige maan den geleden gebeurd. Men wilde zien „of en hoe de toch nog talrijke joodse organisaties en lichamen nauwer kunnen samenwerken". Men wil hiermee kosten besparen en meteen komen tot een betere taakverdeling en het uitgespaarde geld ergens an ders gebruiken. Men is daarbij uitgegaan van een rapport van „het hoogste administratieve orgaar. van joods Nederland", dat was opgesteld na een breed onderzoek van noden en wensen die leven bij de joodse gemeenten, het opperrabinaat en de stichting Joods Bijzonder Onderwijs. In het rap port is voorgerekend hoeveel duizenden er wel no dig zuller zijn om de gemaakte plannen te ver wezenlijken. Maar het ergste is dat geen joodse jongen, sinds de oorlog, aan het seminarie meei een onle;ding tot rabbijn heeft gevolgd. „De groep w - roeger de rabbijnen, voorgangers, voor- orale en sociale werkers, godsdienst- In het aanbevelingscomité hebben on der andere zitting de ministers Van Aartsen, Beerman, Korthals en De Pous, de voorzitter der Eerste Kamer, mr. A. J. Jonk man, de secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, dr. W. A, Visser 't Hooft en mevrouw S. C. de Casembroot-baronesse Van der Feltz te Middelburg. Indonesië Een deel van de opbrengst der Iec tuuractie zal worden gebruikt voor deversteviging en uitbouw van het distributieapparaat van de lectuurorganisatie van de In donesische raad van kerken, de Badan Penerbit Kristen (B.P.K.). De interkerkelyke Iectuuractie heeft op verzoek van de B.P.K. besloten in het byzonder het plan te steu nen om voor de B.P.K. in Djakar ta een nieuw centraal gebouw te plaatsen. Een ander j januari meroen, Yaounde, opgerichte evangelische literatuurcentrum voor de Franssprekende landen in Afrika, waarin vele Afrikaanse kerken en het Nederlands Bijbel genootschap samenwerken. De hervormde raad voor de zending stelde Voor dit centrum voor on bepaalde tyd drie leiders met sa laris en werkkosten ter beschik king, daarbij is de commercieel directeur, de heer S. van der Werf, die van 1954 tot 1962 hoofd was van het kantoor voor volks cultuur van het gouvernement van Nieuw-Guinea. Verder is er een reeks urgente kleine projecten waaraan de actie steun wil geven. De Iectuuractie. die binnen nagenoeg alle protestantse kerken in ons land zal worden gevoerd, omvat onder meer een toogdag in maart in Utrecht, een radio-kerkdienst op zondag 28 april waarin dr. J. Verkuyl, secretaris van de Neder landse Zendingsraad, voorgaat. Zij wordt besloten met een kerkcol- lecte op of rondom zondag 5 mei. onderwijzers en ook gewone administratieve krachten kwamen, is uitgemoord." Veel werk wordt er nu nog verzet door de enkele overgeble ven functionarissen, die zich zelfs op zeer hoge leeftijd nog belangeloos voor de zaak blijven in zetten. Ze hebben ongeveer geen opvolgers. De uit de oorlog overgebleven jongeren, voor zover ze zich religieus sterk gebonden wisten, zyn in groten getale naar Israël verhuisd en zij die deze weg niet gegaan zijn, waren in vele gevallen de bin<i;->' met hun gemeente kwijtgeraakt. Van de over gebleven joodse gezinnen zyn er nu veel meer die hier en daar in ons land wonen, waar in verre omtrek geen synagoge meer is. „Er zijn joodse jongelui in ons land, die nog nooit een synagoge hebben gezien." Bovendien „tonen grote groepen joodse jongeren geen belangstelling meer voor eigen joodse aangelegenheden, eenvoudigweg om dat zy niet of nauwelyks met het jodendom in aan raking komen". Vooral onder de jongeren, maar ook onder de ouderen die nog in ons land zijn overgebleven, is er een aanpassingsproces gaan de. Men wil niet meer onderscheiden zijn van de bevolking van ons land. De sabbath wordt niet meer gehouden enz. het de bedoeling van het genoemde rap- I port, niet alleen om deze zaak maar te con stateren, doch meer om de vraag te beantwoorden wat hiertegen te doen is. Als allereerst nodig is genoemd de aanstelling van een jeugdrabbijn, met een speciale taak voor de jongeren buiten de nog tamelyk grote joodse centra in het westen van ons land. Men staat echter voor de moeilijkheid dat zulk een rabbijn in ons land niet te vinden is en men hem dus uit het buitenland zal moeten halen. Dit brengt ook weer z'n problemen mee van taal en mentaliteit. Men kent reeds de reizende godsdienstonderwij zers en dit stelsel zou men willen uitbreiden, zo dat de kinderen op z'n minst 8 uur per week on derricht krijgen „om iets van de achtergrond en ondergrond van het jodendom" te weten te komen. Doch niet alleen voor de jongeren, maar ook voor de ouderen zal er iets moeten worden gedaan Hierbij wordt o.a. gedacht aan het uitgeven van boeken en brochures. Het rapport is als een noodklok. Maar deze wordt niet geluid omdat alles reddeloos verloren is. Di opstellers zyn van oordeel dat er nog levenskrach ten zyn in de joodse gemeenschap, zodat zy haar eigen plaats blij'vend zal kunnen innemen. We ho pen het van harte met de commissie en we ver wachten ook dat er nog wel de nodige spankracht, die in het verleden zo menigmaal getoond is, zal blijken overbleven te zijn. H. Wie de actie steunen De Nederlandse Zendingsraad, een in 1929 opgerichte stich ting, heeft als doel de bevorde ring der samenwerking tussen de hem steunende lichamen, het aanmoedigen van zendings studie, de uitioisseling van er varing, opgedaan in zendings- arbeid en in het algemeen de behartiging van gezamenlijke belangen der aangesloten li chamen. Leden van de Nederlandsche Zendingsraad zijn: de Unie van Baptisten Ge meenten, de Evangelische Broedergemeente in Zeist, de Doopsgezinde Broederschap, de Evangelisch - Lutherse Ke-k, de Bond van Vrije Evangeli sche Gemeenten, de Gerefor meerde Kerken in Nederland, le Gereformeerde Zendmgs- bond in de Nederlandse Her vormde Kerk, de Nederlandse Hervormde Kerk. de Morgen land-zending tin het Nabije Oosten werkend), het Neder- landsch Bijbelgenootschap, de Vereniging tot Uitbreiding van het Evangelie in Egypte. De zending der Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Noord-Amerika heeft 'n waar nemer in de Raad. De Chris telijke Gereformeerde Kerken en Remonstrantse. Broeder schap steunen de actie. „Deel uw brood" is de naam van een hulpactie tegen de honger in La- tijns-Amerika, die uitgaat van Ro ger Schutz, de prior van het protes tantse gemeenschapscentrum Taizé. De prior heeft een oproep gericht aan protestanten, rooms-katholieken en orthodoxen voor een gezamenlijke actie. De broederschap van Taizé zond al 2 miljoen Chileense peseta's naar de bisschop van Talca. Chili, (en behoeve van landbouwcoöpera ties en agrarische hervormingen. De bisschop stelde voor zo'n coöperatie grond ter beschikking. Behalve ver beteringen op landbouwgebied is ook de opvoeding van groot belang.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 9