Samen aan opbouw
gemeente werken
Situatie van de vijftig Joodse
gemeenten in Nederland
EUROVISIE
zaterdagnummer
De kerkeljjke
administratie
OECUMENE
IN POLEN
GRENS
Nieuws van overal
Fundamenien
„Brood voor het hart": protestantse
lectuuraktie voor drie werelddelen
EUROPESE KAMPIOENSCHAPPEN
KUNSIRIJDEN
Vieren van
de oecumene
ftwtm
Nu'i
i\r
TAIZE HELPT
Zaterdag 9 februari 1963
ft
Woordat een kerkdienst wordt
gehouden, een nieuwe predi
kant zijn intrede doet of dopen
plaatsvindt, is er heel wat werk
verzet. Achter de schermen „be
geleidt" de kerk een hele „or
ganisatie", van mensen, van in
stellingen. Wij hebben al eens
over de taak van een koster en
over andere kerkelijke werkers
geschreven. Vele werkzaamhe
den van het eerste plan kunnen
onder de noemer „kerkelijke ad
ministratie" worden gebracht.
Kerkelijke administratie: bur
gerlijke stand van de kerk, be
heer van de penningen.
In de Zeeuwse kerken houden de
predikanten zich samen met tien
tallen gemeenteleden bezig met het
besturen der kerk op financieel en
administratief terrein. Avonden werk
gaan zitten in vergaderingen en uren
in de administrieve zaken. Al dit
werk van gemeenteleden is liefde
werk, werkzaamheden letterlyk „pro
Deo", voor God. Men doet dit in de
dikwijls schaarse vrjje tyd. Slechts
in enkele gemeenten zyn mensen vast
aangesteld op kerkeiyke bureaus. Die
hebben er een dagtaak aan, die zy
graag vervullen, om hun kerk te die
nen.
In de grote steden elders ln ons land,
vooral in de Randstad kent men
de kerkelijke bureaus in de gerefor
meerde ?n hervormde kerken, die di
verse werkzaamheden in de kerkge
meenten coördineren. Daar is admi
nistratie van een grote kerkgemeen
te met alles, wat daarbij hoort, niet
meer in de vrije tijd te doen. In ons
gewest kan dit (nog) wel. Vooral in
de kleinere gemeenten vindt men de
weinigen, die veel werk verzetten. In
de grote steden, waar de kerkge
meenten al meer mensen omvatten,
treft men by de protestantse ker
ken al enkele bureaus aan, geliik
functionerend als elders in Nederland.
Zo'n kerkelijk bureau heeft de her
vormde gemeente van Middelburg.
Het werd ln 1953 gelyk met de Nieu
we kerk, in gebruik genomen. Door
voor lmd men sinds 1949 al een kan
toor. In Vlisslngen beschikt de her
vormde gemeente ook over zo'n bu
reau, dat nu ruim een jaar werkt. De
gereformeerde kerken van Middel-
In zyn Inleidend woord voor het eer
ste nummer van een nieuwe pu-
blikatie' in Polen, de Polnische Oeku-
menisehe Rundschau, schreef de
voorzitter van de Poolse oecume
nische raad, superintendent Jan
Niewleczerzal, dat de ln de raad
samenwerkende kerken zich geheel
ncliter de standpunten van de oecu
menische beweging stellen zoals die
ook weer in de Assemblee van New
Delhi zijn vastgelegd. De oecumeni
sche beweging is in Polen al vanaf
192G gaande. In de tweede wereld
oorlog zyn echter talloze evangell-
schen omgekomen, zodat nu het le
dental van de aangesloten kerken
niet groter is dan ongeveer 650.000
op de 30 miljoen inwoners, die het
land telt.
Drie karaktertrekken van de kerken
in Polen noemt de superintendent:
de door de oorlog gedecimeerde
kerkeiyke organisaties konden door
hulp van de staat en uit het buiten
land gedeeltelijk weer in het leven
geroepen worden, onder andere de in
oecumenische geest geleide en door
de staat betaalde evangelische theo
logische faculteit aan de universiteit
van Warschau, die sinds 1954 als
christelijke theologische academie
drie afdelingen kent, een evangeli
sche, een oud-katholieke en een
orthodoxe. Er is daar een honderd
tal studenten.
de door het hele volk en door de
staat gedragen wederopbouw van
Polen, liet door de grondwet gewaar
borgde recht van de kerken op de
ontwikkeling van hun religieus be
staan en de werkciyk gelijke rechten
voor de verschillende beiydenissen.
alsook de sociale Instelling van de
Poolse kerken geven de gelegenheid
tot deelname aan constructieve ar
beid voor het welzijn van kerk, volk
en staat.
91 v66r alles steunen de oecumenische?
inspanningen in Polen op de histo
rische evangelische kerken, die van
de Augsburgsc en van de gerefor
meerde belijdenis, die teruggaan op
tradities uit de 16de eeuw eh waar
van de Poolse reformator Johannes a
Lasco de grondlegger was.
De oecumenische beweging vindt in
de kerken steeds meer begrip en wint
aan omvang en diepte. Vooral wordt
het levendige contact met de Wereld
raad van kerken op hoge prijs ge
steld. In de oecumenische raad van
Polen werken samen de Evangclisch-
Augsburgse Kerk. de Evangelisch
Reforinierte Kirche. de Pools-Kalho-
liekc Kerk, de Orthodoxe Kerk, do
Poolse Baptist onkerk, de Methodls-
tenkerk, de Verelnigte Evangeltumv
Kirche, de Oud-Katholieke Kerk der
Mariavitrn en de Christelijke Theo
logische Academie.
I Advertentie t
burg en van Goes hebben ook ker
keiyke bureaus, die echter nog niet
alle werkzaamheden op kerkelijk ad
ministratief gebied coördineren.
Wat zijn de werkzaamheden van
het hervormd kerkelijk bureau
in Middelburg? Om er een aantal te
noemen: ontvangsten van kerkeiyke
bijdragen, tellen van collectegelden
het bijhouden van de kerkelijke bur
gerlijke stand, de registers of kaart -
Men heeft de ervaring opgedaan, dat
de gemeenteleden dit bureau byzon-
der op prijs stellen. Men heeft nu een
centraal punt, waar men vragen kan
stellen, waar men kan betalen, waar
het hele kerkelijke leven, vooral op
administratief gebied is gecoördi
neerd. Het bureau gaat uit van de
kerkvoogdij.
De kerkvoogdij in de hervormde kerk
beheert de financiën (gebouwen, kos
terstraktementen, verwarming, enzo
voort). Niet vallen onder de kerk
voogdij de financiën van diaconale
aara, aus verlening van geldelyke on
dersteuning aan gemeenteleden en de
nieuwere vormen van financieel so
ciaal werk. Een dergelijk kerkelijk
bureau met vast personeel treft men
behalve in Vlissingen en Middelburg
nog niet aan in Zeeland, zo zei men
ons.
Ook een activiteit van het kerkeiyke
bureau ln Middelburg: het zenden
van een welkomstfolder met gege
vens op kerkeiyk gebied voor nienw-
ingekomenen en een folder als geluk
wens by een blyde gebeurtenis.
Wat een scriba, de secretaris van
een kerkeraad in de protestant
se kerken (een „kerkbestuur") doet.
vertelde een scriba van een gerefor
meerde kerk. Ook hier weer het bij
houden van registers met kerkeiyke
gebeurtenissen, zoals huwelijken en
kerkelijke bevestigingen, correspon
denties met andere kerken, notuleren
van kerkeraadsvergaderingen van bij
eenkomsten van ouderlingen, vast
stellen van collecteroosters en dienst
roosters. Vanzelfsprekend is de pre
dikant dikwyis ten nauwste betrok
ken by vele zaken.
Deze scriba meende, dat de grens
voor de vryetjidswerkzaamheden van
een scriba wel ligt by een gemeente
van omstreeks 2500 belijdende en
doopleden totaal. „Dat kan nog net,
maar daarboven zouden vaste krach
ten er een dagtaak aan krygen". Bij
een kerk „van formaat", aldus zijn
mening, zou men in wezen ook een
vakkundig boekhouder nodig moeten
hebben, ln vaste dienst van de kerk.
De commissie van beheer in de gere
formeerde kerken is te vergelijken
met de kerkvoogdij in de Hervormde
Kerk. De op sociaal terrein arbeiden
de diakenen en de ouderlingen, die de
pastorale zorg hebben, vormen samen
de kerkeraad, die ook de Hervormde
Kerk kent. Een soort dagelijks be
stuur hiervan is het moderamen.
De rooms-katholieke parochies in
Zeeland kennen de door de bis
schop van Breda aangestelde kerkbe
sturen. waarvan de pastoor voorzit
ter is. In de R.-K. Kerk vervullen de
leken in deze besturen (tegenover dc
ff
geestelijke) vele belangrijke en ver
antwoordelijke taken, zoals in de pro
testantse kerken de ouderlingen en
diakenen. In de R.-K. Kerk, aldus een
pastoor, bestaat de tendens tot uit
breiding van het kerkbestuur, tot een
parochieraad.
Eén gereformeerde gemeente in Zee
land kent nog de kerkmeester,
iemand, die geen zitting heeft in de
kerkeraad. Dit is een traditie van
vroeger, die vermoedelijk is ontstaan,
doordat men niet voldoende mensen
in de kerkeraad kon vinden, die de
kerkelijke administratie konden voe
ren.
Een predikant van de Vrije Evange
lische Gemeenten wees op het belang
van de iaarvergaderingen. waarop de
gemeenteleden opening van zaken
krygen. een overzicht van het afge
lopen jaar.
Tot slot de mening van een christe-
lyk gereformeerd predikant in ons
gewest: „Een wyze kerkeraad, die
geen boekhouder heeft, probeert die
uit de belijdende leden aan te trek
ken voor de kerkeraad". Zo zal men
steeds trachten de juiste personen in
de juiste (kerkeiyke) plaats te krij
gen: „We moeten s&me» een gemeen
te opbouwen".
EN DE
=SÜJ
Plannen tot vereniging zijn er in
Nieuw-Zeeland van de methodisten,
presbyterianen, congregationalisten
en de Verenigde kerken van Chris
tus. Het eerste plan tot vereniging
zal eind van 1963 aan de vergaderin
gen der kerken worden aangeboden.
November 1964 volgt een uitgewerkt
ontwerp, de eindbeslissing moeten de
plaatselijke gemeenten in 1965 ne
men. De beslissing is voor dit jaar
uitgesteld, omdat er nog enige pro
blemen waren, o.m. op het punt van
kinderdoop en van vrouwelijke predi
kanten.
0 Op intensievere samenwerking
van de katholieke, protestantse en
anglicaanse kerken heeft aangedron
gen dr. A. Ramsey, primaat van de
Anglicaanse Kerk. In het bijzonder
dacht de bisschop daarbij over de so
ciale charitas, de zorg voor asocialen
en voor de ex-gevangenen.
In oprichting is een internationale
protestantse radiozender. Het plan is
opgevat in Zwitserland, omdat er
geen radiozender bestaat, die gere
geld protestantse programma's in
verschillende talen uitzendt, zoals Ra
dio Vaticana dit doet voor de R.-K.
Kerk. In verschillende Europese lan
den komen de protestanten niet in
aanmerking voor zendtijd, zoals in
Polen, Tsjecho-Slowakye, Bulgarije,
Spanje en Portugal. In de meeste an
dere landen stellen de nationale zen
ders weinig zendtijd en dan nog op
ongunstige tijdstippen ter beschik
king, zoals in Italië een kwartier zon
dagsmorgens half acht. De commer
ciële zenders vragen veel geld en de
tyden zijn ongunstig: 's morgens
vroeg en 's avonds laat, zondags in
het geheel niet. Het voorgenomen
project heeft veel steun van protes
tantse richtingen in Zwitserland en
er is een vereniging in oprichting, de
E.P.I.: „Emetteur protestant Inter
national".
Radio Vaticana bestaat sinda
1931. Deze r.-k. zender verzorgt sinds
1957 met nieuwe krachtige zend-
installaties op diverse golflengtes
programma's in dertig talen, bij bij
zondere gelegenheden zelfs in 70 ta
len en dialecten. Éénentwintig anten
nes zorgen voor verspreiding van
12.000 programma's jaarlijks op 28
frequenties.
0 Een Europese conferentie over mi
gratie wordt voorbereid door de We
reldraad van Kerken. Onderwerp vor
men de noden van de arbeiders, die
buiten hun eigen land werken. Verte
genwoordigers van alle protestantse,
orthodoxe en anglicaanse kerken van
West-Europa, alsmede adviseurs van
werknemers en werkgeversbonden en
andere belanghebbende organisaties
zullen daarvoor waarschijnlijk 13 tot
16 juni in één der groote industriële
gebieden van Duitsland bijeenkomen.
Men zal spreken over wat de kerken
doen voor de vreemde arbeiders, ver
beteringen hiervan en over mogelyk-
heden van gezameniyke acties van
kerken, regeringsinstanties en indus
triële organisaties.
Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort
en ze doet, zal gelyken op een verstandig
man, die zyn huis bouwde op de rots.
Matth. 7 24.
Op grondslag van Gods Woord", dat is volgens velen het ga-
rantiemerk van het christelijk organisatiewezen. Het is te be-
twijfelen, of dat helemaal bijbels is. Jezus zegt het nl. anders aan
het slot van zijn Bergrede. Het goede fundament om te bouwen is
horen én doen vcu zijn woorden. Klaarblijkelijk is het Woord Gods
op zichzélf niet de grond, waarop solide gebouwd kan worden, maar
wel hetzelfde Woord, dat men niet alleen hoort, maar ook doet.
Alleen zo komt onze levenswoning op de goede grondslag te staan.
Hoe vaak beoordelen wij ons leven en dat van anderen niet ver
keerdWij letten wél op de fraaie of minder fraaie voorgevel. We
zien echter niet, wat in de diepte is. Wij meten onszelf en anderen
af b.v. naar de maatschappelijke standing, het succes in zaken of
naar eer en aanzien, maar niet naar wat in het verborgene is.
Een huis mag nog zo mooi zijn, als de fundamenten slecht zijn, is
het een wankel bouwsel. Wij mogen wellicht doprgaan voor geziene
en geslaagde mensen, als de grondslag van ons leven verkeerd is,
dan is het in Gods oog. dat het hart aanziet, niet anders dan een
puinhoop. Verkeerd is de grondslag, wanneer we het Woord Gods
w en misschien zelfs tweemaal 's zondags maar er niet
in léven.
Het leggen van een goed fundament is het voornaamste bij het
bouwen van een huis. Zwaar werk is het, er moet gegraven worden
in dikwijls weerbarstige bodem. Horen én doen van het Woord Gods
is evenmin eenvoudig. Het kan zeer veel moeite kosten. Gods Woord
doen betekent: Jezus Christus in ons leven serieus nemen, leven
tiit het geloof, dat we met ons hele hebben en houwen van Hem zijn.
Dat houdt in: leven in overgave en gehoorzaamheid aan Hem. Eerst
dan krijgt ons leven stevigheid.
Hoe zouden wij tegelijk kunnen horen én doenf Alleen door van dag
tot dag naar Hem op te zien, die Zich gaf om ons, door Zijn dood
geredden, vrij te maken voor de heilige dienst aan God en onze
naasten. Hij make ons tot hoorders én daders van Zijn woord!
HULST R. G. J. TIMMERS.
De Nederlandse Zendingsraad gaat
een grote Iectuuractie voeren on
der net motto „Brood voor het
hart". Doel is: faciliteiten schep
pen voor evangelische lectuur-
organisaties in Afrika, Azië en
Zuid-Amerika, die reeds hun be
staansrecht bewezen en voor or
ganisaties, die nog in wording
zijn. Het concrete doel is geld in
zamelen men rekent op ten
minste twee miljoen.
Hierdoor kunnen de kerken aldaar,
die sedert kortere of langere ttjd
met Nederlandse kerken banden
onderhouden, gebouwen, drukke
rijen, rijdende boekwinkels en dis-
tributiedepots opzetten, om op die
manier, naast de bijbelversprei
ding, lectuur die geschreven is
vanuit de evangelische boodschap
onder mensen te brengen.
(Advertentie)
MENSENDIE
HET GOED
BEKIJKEN
Grandioos schaatsfestijn uit Boedapest
In een half uur
van erwt tot snert...
Dar kan in de
Tornado
snelkookpan!
Héériyk, die erwtensoep in deze barre
wintertijd In de Tornado snelkookpan
maakt u erwtensoep, stamppotten
enz. in een fractie van de ouderwetse
kooktijd en véél smakelijker, véél
voedzamer. Ga daarom au oaar uw
Tornado-winkelier en laat u de
Tornado snelkookpan demonstreren.
100 o/0 Nederlands fabrikaat. Verkrijg
baar in diverse maten. Reeds vanaf
f 47,50!
De interconfessionele schriftelijke
„Ockuincnische Leergang" houdt
vandaag zaterdag in Den Haag
zijn eerste contactdag. Er worden
omstreeks 800 deelnemers verwacht.
Het doel van deze contactdag is,
zoals prof. J. M. van der Linde, lid
van het curatorium heeft gezegd
„Het vieren van de oecumene".
Na ontvangst der deelnemers onder
leiding van ds. H. van Andel, secre
taris van de Oecumenische Jeugd
raad in Nederland, spreekt het cura
toriumlid pater S. Jelsma m.s.c. een
openingswoord. In de ochtenduren
volgen besprekingen in de secties
waarin de bijeenkomst wordt ver
deeld. Verder is er een forumgesprek
onder leiding van drs. H de Lange,
liet laatste punt van het programma
is de agapé-viering, een ehristclyke
liefdesmanltyd, onder leiding van
radio-pastor ds. A. Klauter. Tijdens
deze agnpd zal het Onze Vader in een
nieuwe versie worden voorgelezen en
wordt het klank- en lichtspel „Het
andere ik" opgevoerd.
Het is de bedoeling dat op deze con
tactdag zoveel mogeiyk wordt ge
bundeld wat er op oecumenisch ge
bied reeds bestaat. Daarom verlenen
de Oecumenische Jeugdraad en stu
denten van de universitaire kapel-
diensten te Utrecht medewerking.
De heer P. Reckman, secretaris van
liet curatorium, heeft meegedeeld dal
de eerste groep cursisten uit 945 per
-ionen bestaat. Voor een tweede groep
hebben zich reeds meer dan 150 deel
nemers aangemeld. Eventueel zal
men begin april met een derde groep
beginnen. Pater Jelsma deelde mee
dat in West-Duitsland en Oostenrijk
belangstelling bestaat voor deze cur
sus, aie waarschijnlijk uniek in de
wereld is.
Maandag 4 februari was het 60 jaar geleden, dat de gereformeerde
kerk van Westkapélle werd geïnstitueerd en zelfstandig werd. Dit
is herdacht in een speciale kerkdienst, waarin de predikant van
Westkapelle-Domburg, ds. F. L. v. d. Bom preekte ?iaar aanleiding
van psalm 122 vs 6 „Bidt om vrede voor Jeruzalem". Het kerkge
bouw zelf is bijna vijftig jaar oud. Twee jaar geleden is er een nieu
we consistorie bijgebouwd. De kerk telt 170 zielen en het gebouw
biedt plaats aan 175 kerkgangers. Deze P.Z.C.-foto toont het in
ferieur.
zaterdag 9
zondag 10
19.50-21.00
17.00-19.00
i en na de laatste wereld-
j oorlog gebeurde wel een heel andere gedachten-
gang gekomen ten opzichte van de joden. We
denken vooral aan de miljoenen martelaren die
dit volk heeft gehad en aan de stichting
van de staat Israël en alles wat zlcli
rond deze beide heeft afgespeeld. Er is ook een
andere houding gekomen van de kerk tegenover
Israël. We willen niet beweren dat deze andere
houding tot in alle delen van ons volk is doorge
drongen, maar telkens weer kun je het toch tegen
komen, zo in een gesprek, dat iemand zich meer
verwant weet aan de joden dan dat vroeger het
geval was. Het Nationaal Socialisme heeft het ons
op zeer hardhandige wijze geleerd dat kerk en jo
den by elkaar behoren. Mede daarom is het dat
wy ln deze rubriek zo nu en dan ook aandacht
hebben geschonken aan het oude volk dat uit
Abraham Is gesproten, die wy in de kerk eren als
de vader van alle gelovigen.
Evenmin als de volken van onze aarde na het
sluiten van de wapenstilstand van alle beroerin
gen zijn verlost en ieder op eigen wijze met vregs
in het hart zich afvraagt wat de toekomst zal
brengen, evenmin is er voor Israël een tyd aange
broken dat dit volk zonder zorgen kan vootgaan.
In eigen land leeft het temidden van een vijandige
omgeving, welke vijandschap zozeer wordt aange
wakkerd dat ernstig rekening moet worden gehou
den met een explosie. En waar ze verder ook le
ven in de wereld hebben de joden hun eigen zor
gen. In het ene land mag de lucht dan minder
bewolkt zijn dan in het andere, er zyn toch vele
'anden waar de toekomst allesbehalve rooskleurig
,s. We kunnen denken aan de Noordafrikaanse
landen Tunis, Algiers en Marokko, waar ze een
minderheid vormen, maar waar ze, na het zelf
standig-worden van deze staten, zich nog meer een
vreemd element zijn gaan gevoelen dan dit vroeger
reeds het geval was. In het Franse weekblad Ré-
forme lazen we hoevele, uit Algiers gevluchte jo
den momenteel in Zuid-Frankryk zitten. Ze ver
(rouwen het daar niet meer en gezien hetgeen er
■n Marokko gebeurt, hebben ze geiyk ook.
Een dezer dagen waren de joden uit Rusland
weer in het nieuws. In de stad Lwow (vroegei
by Polen) is de enige uog resterende synagoge
mtnomen aan de vele duizenden leden tellende
joodse gemeenschap, omdat er joden zouden zijr
geweest die illegale handel dreven. Trouwens, in
de landen van Oost-Europa waren de joden vroe
ger altijd de zondebok en zo is het nu nog.
Tot de landen waar de joden hun zorgen hebben er
zelfs erge zorgen, behoort ook op*- land
Ze behoeven zich hier niet be*h
omdat hun leven gevaar loopt, maar wel denken
ze mei grote zorgen aan de toekomst van hun
godsdienstige gemeenschappen. Ze zien het gevaar
in levende lijve voor zich dat deze zich langzaam
aan zullen oplossen en de mogelijkheid dat ze
steeds meer een kwijnend bestaan zullen gaan lei
den is Inderdaad aanwezig.
Vroeger hebben de joden wel geen groot percenta
ge van ons volk uitgemaakt (nog geen 2 pet),
maar in sommige plaatsen gaven ze een bepaal
de kleur aan de samenleving. Vooral in Amster
dam was dat het geval, het Nieuwe Jerusalem,
zoals zij het zelf in hun gein wel noemden. Deze
gemeenschappen zijn volkomen uit elkaar gesla
gen. Het is al enige jaren geleden dat we een over-
zichi lazen van Hetgeen er mei Cc vroegere joodse
synagogen gebeurd is. Ze zijn bijna alle verkocht en
hebben een andere bestemming gekregen, als
werkplaats, jeugdlokaal enz. Een was toen als
museum ingericht en voor een ander bestonden er
toen nog plannen in die richting. Zelfs was er in
een van de grootste en mooiste synagogen van ons
land nu een wassery. Een triest relaas, deze op
somming.
flaar er is toch nog een vijftigtal joodse ge
meenten in ons land, hoezeer deze dan ook ge
decimeerd zijn. De meeste van hen behoren tot het
Ned. Israëlitisch Kerkgenootschap, dat ruim
17.000 leden telt. De Centrale Commissie van dit
genootschap heeft een speciale vergadering belegd
om te spreken over de situatie van de joodse ge
meenschap in ons land. Dat is reeds enige maan
den geleden gebeurd. Men wilde zien „of en hoe de
toch nog talrijke joodse organisaties en lichamen
nauwer kunnen samenwerken". Men wil hiermee
kosten besparen en meteen komen tot een betere
taakverdeling en het uitgespaarde geld ergens an
ders gebruiken. Men is daarbij uitgegaan van een
rapport van „het hoogste administratieve orgaar.
van joods Nederland", dat was opgesteld na een
breed onderzoek van noden en wensen die leven bij
de joodse gemeenten, het opperrabinaat en de
stichting Joods Bijzonder Onderwijs. In het rap
port is voorgerekend hoeveel duizenden er wel no
dig zuller zijn om de gemaakte plannen te ver
wezenlijken. Maar het ergste is dat geen joodse
jongen, sinds de oorlog, aan het seminarie meei
een onle;ding tot rabbijn heeft gevolgd. „De groep
w - roeger de rabbijnen, voorgangers, voor-
orale en sociale werkers, godsdienst-
In het aanbevelingscomité hebben on
der andere zitting de ministers
Van Aartsen, Beerman, Korthals
en De Pous, de voorzitter der
Eerste Kamer, mr. A. J. Jonk
man, de secretaris-generaal van
de Wereldraad van Kerken, dr.
W. A, Visser 't Hooft en mevrouw
S. C. de Casembroot-baronesse
Van der Feltz te Middelburg.
Indonesië
Een deel van de opbrengst der Iec
tuuractie zal worden gebruikt
voor deversteviging en uitbouw
van het distributieapparaat van
de lectuurorganisatie van de In
donesische raad van kerken, de
Badan Penerbit Kristen (B.P.K.).
De interkerkelyke Iectuuractie heeft
op verzoek van de B.P.K. besloten
in het byzonder het plan te steu
nen om voor de B.P.K. in Djakar
ta een nieuw centraal gebouw te
plaatsen.
Een ander j
januari
meroen, Yaounde, opgerichte
evangelische literatuurcentrum
voor de Franssprekende landen in
Afrika, waarin vele Afrikaanse
kerken en het Nederlands Bijbel
genootschap samenwerken.
De hervormde raad voor de zending
stelde Voor dit centrum voor on
bepaalde tyd drie leiders met sa
laris en werkkosten ter beschik
king, daarbij is de commercieel
directeur, de heer S. van der
Werf, die van 1954 tot 1962 hoofd
was van het kantoor voor volks
cultuur van het gouvernement
van Nieuw-Guinea.
Verder is er een reeks urgente kleine
projecten waaraan de actie steun
wil geven.
De Iectuuractie. die binnen nagenoeg
alle protestantse kerken in ons
land zal worden gevoerd, omvat
onder meer een toogdag in maart
in Utrecht, een radio-kerkdienst
op zondag 28 april waarin dr. J.
Verkuyl, secretaris van de Neder
landse Zendingsraad, voorgaat. Zij
wordt besloten met een kerkcol-
lecte op of rondom zondag 5 mei.
onderwijzers en ook gewone administratieve
krachten kwamen, is uitgemoord." Veel werk
wordt er nu nog verzet door de enkele overgeble
ven functionarissen, die zich zelfs op zeer hoge
leeftijd nog belangeloos voor de zaak blijven in
zetten. Ze hebben ongeveer geen opvolgers. De uit
de oorlog overgebleven jongeren, voor zover ze
zich religieus sterk gebonden wisten, zyn in groten
getale naar Israël verhuisd en zij die deze weg niet
gegaan zijn, waren in vele gevallen de bin<i;->'
met hun gemeente kwijtgeraakt. Van de over
gebleven joodse gezinnen zyn er nu veel meer die
hier en daar in ons land wonen, waar in verre
omtrek geen synagoge meer is. „Er zijn joodse
jongelui in ons land, die nog nooit een synagoge
hebben gezien." Bovendien „tonen grote groepen
joodse jongeren geen belangstelling meer voor
eigen joodse aangelegenheden, eenvoudigweg om
dat zy niet of nauwelyks met het jodendom in aan
raking komen". Vooral onder de jongeren, maar
ook onder de ouderen die nog in ons land zijn
overgebleven, is er een aanpassingsproces gaan
de. Men wil niet meer onderscheiden zijn van
de bevolking van ons land. De sabbath wordt niet
meer gehouden enz.
het de bedoeling van het genoemde rap-
I port, niet alleen om deze zaak maar te con
stateren, doch meer om de vraag te beantwoorden
wat hiertegen te doen is. Als allereerst nodig is
genoemd de aanstelling van een jeugdrabbijn, met
een speciale taak voor de jongeren buiten de nog
tamelyk grote joodse centra in het westen van ons
land. Men staat echter voor de moeilijkheid dat
zulk een rabbijn in ons land niet te vinden is en
men hem dus uit het buitenland zal moeten halen.
Dit brengt ook weer z'n problemen mee van taal
en mentaliteit.
Men kent reeds de reizende godsdienstonderwij
zers en dit stelsel zou men willen uitbreiden, zo
dat de kinderen op z'n minst 8 uur per week on
derricht krijgen „om iets van de achtergrond en
ondergrond van het jodendom" te weten te komen.
Doch niet alleen voor de jongeren, maar ook voor
de ouderen zal er iets moeten worden gedaan
Hierbij wordt o.a. gedacht aan het uitgeven van
boeken en brochures.
Het rapport is als een noodklok. Maar deze wordt
niet geluid omdat alles reddeloos verloren is. Di
opstellers zyn van oordeel dat er nog levenskrach
ten zyn in de joodse gemeenschap, zodat zy haar
eigen plaats blij'vend zal kunnen innemen. We ho
pen het van harte met de commissie en we ver
wachten ook dat er nog wel de nodige spankracht,
die in het verleden zo menigmaal getoond is, zal
blijken overbleven te zijn. H.
Wie de actie
steunen
De Nederlandse Zendingsraad,
een in 1929 opgerichte stich
ting, heeft als doel de bevorde
ring der samenwerking tussen
de hem steunende lichamen,
het aanmoedigen van zendings
studie, de uitioisseling van er
varing, opgedaan in zendings-
arbeid en in het algemeen de
behartiging van gezamenlijke
belangen der aangesloten li
chamen.
Leden van de Nederlandsche
Zendingsraad zijn:
de Unie van Baptisten Ge
meenten, de Evangelische
Broedergemeente in Zeist, de
Doopsgezinde Broederschap, de
Evangelisch - Lutherse Ke-k,
de Bond van Vrije Evangeli
sche Gemeenten, de Gerefor
meerde Kerken in Nederland,
le Gereformeerde Zendmgs-
bond in de Nederlandse Her
vormde Kerk, de Nederlandse
Hervormde Kerk. de Morgen
land-zending tin het Nabije
Oosten werkend), het Neder-
landsch Bijbelgenootschap, de
Vereniging tot Uitbreiding van
het Evangelie in Egypte.
De zending der Gereformeerde
Gemeenten in Nederland en
Noord-Amerika heeft 'n waar
nemer in de Raad. De Chris
telijke Gereformeerde Kerken
en Remonstrantse. Broeder
schap steunen de actie.
„Deel uw brood" is de naam van
een hulpactie tegen de honger in La-
tijns-Amerika, die uitgaat van Ro
ger Schutz, de prior van het protes
tantse gemeenschapscentrum Taizé.
De prior heeft een oproep gericht aan
protestanten, rooms-katholieken en
orthodoxen voor een gezamenlijke
actie. De broederschap van Taizé
zond al 2 miljoen Chileense peseta's
naar de bisschop van Talca. Chili,
(en behoeve van landbouwcoöpera
ties en agrarische hervormingen. De
bisschop stelde voor zo'n coöperatie
grond ter beschikking. Behalve ver
beteringen op landbouwgebied is ook
de opvoeding van groot belang.