Doop, catechisatie en belijdenis Wereldwijde oecumenische hulp aan kerken en vluchtelingen Sennocol zaterdagnummer Nieuws van overal Hbid-handen-lippen Spreken en luisteren r - êtirdJklaaj' wèg... verstopping Zaterdag 2 februari 1963 EN DE F\e doop zou men kunnen noe- men de „bevestiging van het christen-zijn". In deze tijd van toenemende onkerkelijk heid blijkt het aantal aanvra gen voor het dopen van pasge borenen groot. Dit bleek ons na informatie bij verschillende Zeeuwse predikanten. Maar daarna... Het merendeel van de gedoopte jeugd komt naar de catechisatie, niet altijd echter doen deze jongeren ook belijde nis, dat wil zeggen, komen zij persoonlijk de doopgelofte na. Belangstelling in Zeeuwse kerken Een gereformeerd predikant zei, dat bijna alle kinderen, die tot zijn ge meente behoren, worden gedoopt. Van dat aantal komt 95 procent op de catechisatie. Dit hangt sterk af van de pastorale zorg, van het ou- derlingbezoek, één maal per jaar aan de gezinnen. De pastorale zorg noemt hy een groot „pré" van de kerk. Op de huweiykscatechisaties komt de doop ter sprake bij de a s. jonge ge zinnen, dat „verheldert de toekomst". gezinnen, waarvan beide ouders tot de gereformeerde kerk behoren, zyn er geen problemen. Wat het dopen van kinderen uit gemengde gezinnen betreft, zijn er geen forme le regels: de sterkste overtuiging wint. Het belangrykste is, zo meent deze predikant, dat men in deze tijd de mensen opzoekt. „Het probleem van de kerkelijke trouw is niet een kwestie van kerkisme, maar van het nakomen van kerkelijke beloften". Een andere gereformeerde predikant heeft de ervaring opgedaan, dat het dopen zeer leeft in de gezinnen van zyn gemeente. „Dit is geen vraag. Al op de eerste dag van de geboor te komt de vader de doop aanvra gen aan de pastorie. De kinderen worden zo vroeg mogelijk gedoopt, in de meeste gevallen als de moeder erbij kan zijn. De doop noemt deze predikant „de bezegeling van Gods verbond en belofte aan zijn geslach- VAN DOOPKAPEL NAAR DOOPVONT De doop werd In de oude kerk alleen op enkele feestdagen door de bis schop aan volwassenen toege diend. Het groot aantal dope lingen en de uitvoerige plech tigheden, die by de onderdom peling nodig waren, maakten het, bouwen van afzonderlyke doophuizen gewenst. Deze wer den gewoonlyk dicht bij het gewone kerkgebouw geplaatst en waren in ronde of veelhoe kige vorm. In het midden was het doopbassin, in vorm over eenkomend met de doopkerk zelf, waarin de toedicnuig van de doop geschiedde. J Toen het dopen van volwasse nen verminderde, verloor de afzonderlyke doopkerk of ka pel haar betekenis. Bij nieuwe kerken werd zy eerst een aan bouw en later werd een deel van het gewone kerkgebouw hiervoor afgezonderd. Het vas te bassin werd vervangen door een groot, verplaatsbaar vaat werk. In de tweede helft van de middeleeuwen verdween de doop door onderdompeling en werd de tegenwoordige wijze van bediening een vast ge bruik. Toen ontstond de doop vont. Oecumenische diensten in Utrechtse Donwerk Onder auspiciën van de Utrechtse raad van kerken zal deze zo mer in dc Domkerk een serie van veertien vroegdiensten worden gehouden, die steeds zullen worden verzorgd door één der deelnemende kerken. De kerk die de dienst ver zorgt, zal zich presenteren zoals ze Is, namelijk met eigen liturgische gewoonten, eigen liederen en met een eigen predikant. De hervormde gemeente en de re- monstrantse-gereformeerde gemeente die gewend zijn om in de zomer vroegdiensten te houden, zullen deze in verband met de plannen van de oecumenische raad stopzetten. Er zal eenmaal een open avondmaals dienst worden gevierd, waarbij, predi kanten van verschillende kerken als celebrant optreden. Van de Oecumenische raad in Utrecht zyn lid de hervormde, de evangelisch-lutherse. de remonstrant- se-gereformeerde. de doopsgezinde en «le baptisten gemeente alsmede de Oud-katholieke Kerk De vrij evange lische gemeente, de gereformeerde kerken en het Leger des Heils laten zich steeds door waarnemers op de vergaderingen van dc raad vertegen woordigen. De gereformeerde kerken cn de vrije evangelische gemeente hebben gemeend, zich voorlopig nog afzijdig "te moeten houden van dé oecumenische vroegdiensten. ten". De gemeenteleden weten deze belofte en daarom heeft de doop in het algemeen wel aandacht. De „doorstroming" van catechisatie en via catechisatie naar belijdenis is ook in zyn gemeente gunstig. SAMEN BELIJDEN Een luthers predikant wijst erop, dat in het nieuwe formulier in de liturgische dienst het dopen komt op de plaats van de geloofsbelijdenis, na de evangelielezing. De gemeente be lijdt dan samen met de ouders van de dopeling hun geloof. Op grond van dat geloof worden de ouders ge vraagd of hun kind zal worden ge doopt. Op deze wijze voelt de hele gemeente zich verantwoordelijk voor de dopeling en voor zijn toekomstige kerkelijk leven. Een hervormd predikant formuleert de doop aldus: „De doop is een sa crament, een teken, waarbij het ac cent van de behandeling meer aan de kant van God ligt dan bij de mensen. Een adoptie van het kind door God, die door de doop wordt be vestigd en bezegeld" De doopgebeurtenis moet niet aan de rand van het gemeentelijk leven staan, maar er middenin- Daarom vindt deze predikant het „vry laten" van de jongeren één van de meest vreemde uitlatingen, die men kan doen: de jongeren doen natuurlijk wel hun eigen keus: belydenis doen of niet, maar het „vrij laten" is niet goed. De kerk moet er, als gehele kerk, ieder is verantwoordelijk voor de dopeling op toe zien, dat het kind later zelf komen kan. Ongeveer één kwart van de gedoop- ten blijkt later lidmaat tc worden, aldus deze predikant. Dat ligt onder andere aan liet vóórleven aan dc jongeren van wat leven eigenlijk is. De problemen liggen er a! eerder: op school volgt de jeugd vaak gods dienstonderwijs, ze komen dan dik wijls niet meer op de catechisatie. De vraag is momenteel aan de orde of zij dan ook nog wel moeten ko men op de catechisatielessen. Maar boven de zestien jaar moet de jeugd een visie krijgen op het lidmaat- zyn en de verantwoordelijkheid daar van in een bepaalde kerk leren ken nen. Dan komt de zaak van het voor-leven: de jongeren moeten zich kunnen „afzetten" tegen de ouders, zo meent deze hervormde predikant. „Technisch is men knap. maar de .,ars vivendi" en de ars moriendi" (de kunst van het leven en die van het sterven) kent men niet. Daarom komen de catechisanten maar voor een kwart deel tot belydenis van het geloof. De zelf-verantwoordelijkheid voor het dragen van het belijdend lidmaatschap is verminderd. LAATSTE RESTANT Een andere hervormde predikant heeft de ervaring opgedaan, dat praktisch alle kinderen uit hervorm de doopleden worden gedoopt, ook vaak uit niet kerkeiyk meelevende gezinnen. „Maar de doop is vaak hot laatste restant, dat standhoudt van het kerkelijk leven." De meeste kin deren komen ook op de catechisatie, maar voor de belijdenis kiezen en kelen maar bewust. De traditie van het belydenis doen is echter afgeslo ten. Vroeger was de doop, en soms de belijdenis nu nog, een kwestie van traditie. „Zag men de belydenis maar als een persoonlijke keuze en niet als traditie", aldus deze predi kant. Vijf en negentig procent van de gedoopte jongeren komt op de ca techisaties en ook weer tegen de honderd procent doet belijdenis, al dus vertelde een christelijk gerefor meerde predikant. De catechisatie voor 8-10-jarigen. die verplicht is, wordt trouw gevolgd, zo ervaart deze dominee. Een predikant van de gereformeerde gemeente is eveneens van mening, dat slechts een procent of vijf van de catechisanten geen belijdenis doet. De catechisatie wordt ook door vrij wel alle dopelingen bezocht. Op een agapè, een liefdemaal, dat sinds acht jaar wordt gehouden aan het begin van de Internationale Bid week, en waaraan ongeveer vijfhon derd mensen van 21 verschillende be lijdenissen aanzaten, heeft kardinaal Bea, de leider van het concilie-secre tariaat ter bevordering van de een heid der christenen gesproken over de liefde tot de waarheid. Het gevaar bestaat, dat men de waarheid iden tificeert met het eigen standpunt. In werkelijkheid heeft de waarheid vele aspecten en men moet proberen het standpunt van de ander te begrijpen. In dit verband deelde de kardinaal mee, dat hét secretariaat een voorstel aan het concilie zal doen om plech tig tegenover de wereld, gelovigen en niet-gelovigen, de vrijheid van het in dividuele geweten vast te stellen. De godsdienstoorlogen van vroeger zijn een dwaling geweest, omdat men in "lit (Advertentie) Alleen 't beste... goed genoeg Veeteler Binnenvering tfoiMlwiS! Schuimrubber HAZET FABRIEKEN ZEVENBERGEN Vorst, droge lucht en kerkorqe s De grotendeels uit hout ver vaardigde kerkorgels kun nen slecht tegen langdurige droogte. Gedurende dc huidige vorstperiode wordt in de ker ken flink gestookt. Méér dan tien, twintig jaar geleden, want thans maakt men veelal gebruik van oliestook of heto- luchtverwarmingssystemen. By veel van deze systemen is het niet mogelijk het voor de orgels vereiste vochtig heidspeil (60 tot 70 gr.) te handhaven. Gebreken kunnen daarom gemakkelijk optreden. De bond van protestantse or gelbouwers in Nederland wijst er daarom op dat men er goed aan doet het vochtgehalte van de lucht in de kerkgebouwen voortdurend te controleren. Deze P.Z.C.-Joto .toont lipt hervormd kerkgebouwvan 'a-Gravenpolder, dat uit de He eeuw sttiint. In dit gèboilw werken, zoals gemeld, de hervormde geméente, de leden-van de gereformeerde kerk te 's-Gravenpolder en de gereformeerde gemeenteleden sinds een paar weken samen. Het kerkgebouw van de gereformeerden wordt opgeschilderd, in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente is de verwarming onbruikbaar. De gereformeer den en hei-vormden komen samen in één dienst. Zondag morgen gaat in de morgendienst de gereformeerde predikant van Wemeldïnge voor, in de middag dienst de hervormde predikant van 's-Gravenpolder. De Gerefor meerde Gemeente kerkt tussen deze diensten in in het hervormd kerkge bouw. Het fraaie doopvont van de hervormde gemeente van 's-Gravenpolder is momenteel in het Zeeuws Museum te Middelburg. Na. restauratie zal het waarschijnlijk weer in 's-Gravenpolder worden geplaatst. naam van de waarheid op geweldda dige wijze aan anderen een overtui ging trachtte op te dringen. Daarbij vergat men de vryheid van de mens, die betekent het recht van de mens om vry naar het eigen geweten te be slissen, aldus kardinaal Bea. Aan het liefdemaal zaten alle godsdienstige groeperingen aan: Boeddhisten, Tao- isten, Israëlieten, Mohammedanen, Protestanten, Orthodoxen en Rooms- Katholieken, die samen vis en koek aten zoals de Joden die tweeduizend jaar geleden al bereidden. Op de eerste vrijdag in de lijdens weken, dit jaar 1 maart, is de vrou wenwereldgebedsdag. Thema is „Meer dan overwinnaars". De liturgie hiervoor is opgesteld door een groep christenvrouwen uit Korea onder lei ding van een vrouw, die enige tijd in Canada en de V.S. studeerde en zich specialiseerde op het terrein van de christelijke opvoeding. Voor het eerst sinds bijna een eeuw is het percentage' van de bevolking, dat lid is van een kerk of een syna goge in de V.S. verminderd: 0,2 pet. Het absolute aantal mensen, lid van een kerk of synagoge, was ruim 116 miljoen, 63,4 pet. der bevolking. Een andere factor, die de verandering duidelijker aangeeft: voor het eerst sinds de tweede wereldoorlog is het percentage van toeneming van het aantal kerkeleden achtergebleven bij de bevolkingstoename. Het totaal aantal rooms-katholieken was in 1961: 42..876.66S. Het totaal van de vier grootste protestantse kerken (baptisten, methodisten, lutheranen en presbyterianen) beliep 46-669.109. Fusieplannen zijn er in Engeland van de Anglicaanse en de Methodis tische Kerk. Mogelyk zal dit plan in februari worden gepubliceerd, maar zeker niet vóór 1965 zyn verwezen- lrjkt. De Anglicaanse Kerk in Enge land telt twee miljoen lidmaten, er zijn 750.000 Methodisten. De kerken zijn sedert 170 jaar gescheiden. Over de toekomst van de Vrije Ker ken schreef een Engelse journalist. Chr. Driver. Zelf lid van een van de vrije kerken stelt hij in zijn boek, dat alleen door inpassing in de Angli caanse kerk de vrije kerken kunnen blijven bestaan. Hij hoopt echter, dat degenen, die uit de vrije kerken naar de Anglicaanse kerk overgaan, daar bij hun positieve inbreng zeker zullen leveren, zo bijv. het principiële stand punt tegenover bepaalde euvels in dc samenleving. Intussen komt er steeds meer con tact tussen de kerken in Engeland. Zo werd onlangs in een baptistenkerk in Noord-Londen een doopplechtigheid gehouden, waarbij onder de (volwas sen) dopelingen ook eei\> anglicaan was, die de doop begeerde volgens zyn eigen liturgie. De voorganger der baptisten en de plaatseiyke ang- - licaanse predikant verrichtten de doopsbediening samen met gebruik making van de baptistische dooplitur gie én de ritus van het Common Prayerbook. (Advertentie) ruw of schraal pu rol „De Here nu zeide tot Abram: Ga uit uw land en uit uw maagschap en uit uws vaders huis naar het land, dat Ik U «ijzen zal Toen ging Abram en kwam in het land Kanaan". Gen. 12 1, 4, 6. Het gezicht van iemand, die telefoneert, heeft iceinig uitdrukking, zolang hij geen verbinding heeft. Zodra er contact is, wordt dat anders. Het mooiste kunt U dit zien bij iemand in een glazen tele fooncel, van wie U de stem niet hoort. Zodra de andere kant ant woordt, gaat het gezicht leven en vertoont vrolijkheid, boosheid of ernst. TJw eigen gelaat ziet U niet. Toch doet ook uw gezicht zien, dat de stemmen van uw kinderen andere gevoelens oproepen als de stem van uw baas of chef. En uw gezicht verandert ook, naar gelang uw baas spreekt over een vervelend karwei of over opslag. Dit is echt menselijk. Wij komen tot leven, wij komen in beweging, zodra we een stem horen. Een stem spreekt ons aan, doet een beroep op ons en zo komen we tot leven. Dit ligt ook opgesloten in het iemand doodzwijgen. Wij, mensen, zijn op het horen ingesteld. Zo gaat ook de Here God met ons om. Hij is een God, die spreekt. God spreekt en het is er. Gods stem roept de dingen tot bestaan. Gods stem klinkt en het le ven springt te voorschijn. Zo klinkt Gods stem tot ons, mensen, opdat ons leven tot echt leven wordt, opdat er in ons leven een heilvolle beweging lcomt. Gods stem klinkt tot Abram. Te vragen, hoe dit is toegegaan, leidt tot weinig vruchtbare discussies. Eén ding staat vast: op een beslissend ogenblik heeft Abram zich aangespro ken geweten door de levende God. En Abram kwam in beweging, hij ging op weg. Zo kwam Abram tot echt leven. Door te luisteren rustte zijn leven in het scheppend spreken van God, de Heer. Dat is echt leven, een behouden leven. Abram bereikte het Beloofde Land. Dezelfde God spreekt tot ons, als tot ons doorklinkt de roep van Jezus: Volg Mij. En als wij luisteren, dan rust ons leven in de han den van Jezus Christus, die is het scheppende, levend makende Woord van God. Dan zijn we behouden. Dan zijn we in heilvolle beweging op weg naar het Beloofde Land, op weg naar het Rijk van God. HEINKENSZAND. H. KWAKKELSTEIN Een gesprek zal plaatsvinden tus sen de leiding van de Wereldraad van Kerken en de Oecumenische Bond van Diakonessengemeenschappen, waarbij diakonessenhuizen in vele landen zyn aangesloten. Hierin zal worden betrokken de Internationale Bond voor Inwendige Zending. Waar- schijnlyk komt er een vaste verte genwoordiger in Genève. Tussen de Oecumenische Bond en de Wereld raad is al verscheidene jaren overleg gepleegd over de betrekkingen. Men meent, dat de bijdrage van de bond voor de kerk in de wereld het best via de Wereldraad kan worden ver wezenlijkt. Op de algemene vergade ring van de bond, dit jaar in Berlijn, zullen mogelijk definitieve voorstel len komen. Voor plattelandsjongeren is er in Thunersee (Zwitserland) een oecu menische conferentie van 6 t./m. 11 februari. Organisator is de „Centre rural protestant Européen", een werkgroep, aangewezen uit verschil lende protestantse kerken. Voor ons land is lid van de werkgroep drs- H. de Loor namens de raad voor de za ken van kerk en samenleving van de Ned. Herv. Kerk. Er zyn inleidingen over „Welke vormen van samenwer king bestaan er in het boerenbedrijf", door de Zwitserse landbouwkundig ingenieur dr. J. Nussbaumer en over „Wat betekent dat voor eigendom", door dipl. Volkswirt E. Wolf uit Bad Boll. De inleiding „Wat zal er van hét gezin worden" wordt vanuit dis cussiegroepen samengesteld. Februa ri 1962 was er 'n dergelyke conferen tie op „Oud-Poelgeest" te Oegstgeest, waar werd gesproken over E.E.G., de landbouw en de verantwoordelijkheid van de kerken in de nieuwe constel latie. Nu spreekt men dus over de vraag of de nieuwe Europese verhou dingen de boeren niet dwingen tot nieuwe vormen van onderlinge sa menwerking en de consequenties daarvan voor eigendom en gezin. in 4 variaties: Rijstebloem Bordklaar Kinderbloem Kindergries Kunt U ons iets toezenden van de nieuwste ge gevens over het werk van het wercld-diaco- naat? Zo was onze vraag aan de Stichting Oecu menische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen. Als antwoord kregen we een heel pak: een jaarver slag over 1961 en een heel stel papieren in ver schillende talen over bepaalde projecten. We heb ben ze doorgelezen en zyn door heel de wereld gereisd. Laten we er onmiddellyk aan toevoegen dat wij op deze reis niet hebben gezien de mooi ste dingen die er op onze aarde zyn, zoals «ij mooie streken uitzoeken voor onze vakantie, maar dat we in aanraking k«amen met een nood, waarvan «y ons eigenlyk geen voorstelling kun nen maken. We kregen te zien de nood aan het meest nodige, aan voedsel, aan kleding, aan een dak boven het hoofd, aan medische verzorging. We kwamen in aanraking met de nood van hon derdduizenden kinderen. We lazen van werkloos heid. om dit laatste er ook maar by te noemen, die ook een erge plaag is en een groot stuk nood, wanneer mensen wel willen werken, maar ledig aan de markt moeten staan omdat er niemand is die hen aangenomen heeft. En als ze dan nog maar aanspraak konden maken op een werke loosheidsuitkering! Maar ook dat is niet het ge val, zodat zy zich met hun gezinnen moeizaam voortslepen van de ene dag in de andere. Wc lazen van vluchtelingen die er over heel de aarde zijn en die alles achter hebben gelaten omdat ze het om de een of andere reden in hun land niet meer konden uithouden of om dat ze er niet meer werden toegelaten. Wy, die ons goede burgerlijke leven leiden en de neiging l.ebbcn te gaan klagen wanneer de elektriciteit eens een paar keer uitvalt of wanneer de vorst ons allerlei ongemukken geeft, terwyl we nog genoeg brandstof hebben om onze kamer te ver warmen. wij kunnen ons doodeenvoudig niet in denken het leven van lijden dat miljoenen men sen moeten leiden. En dat op diezelfde aarde die ons zo overvloedig geeft. Op de eerste of tweede zondag van februari zal er in de meeste kerken van ons land worden gecollecteerd voor het wereld-diaconaat, voor de oecumenische hulp. Oorspronkelijk is het uitgegaan, zoals de naam reeds aangeeft, van de Wereldraad der Kerken, maar hieraan doen ook volop mee kerken die om de een of andere reden niet bij de Oecumene zyn aangesloten, zo als de Gereformeerde Kerken en de Vrij Evan gelische Gemeenten. We mogen dus wel zeggen dat het een pryzenswaardige gezameniyke acti viteit is in ons land van die kerken, die niet rooms-katliolick zy'n. Deze heeft trouwens haar eigen hulpverleningsorganen, die byvoorbeeïd in Algiers werken. Zoals het in ons land is, zo is het ook in andere landen. Wanneer de ogen een maal zyn opengegaan voor de nood van onze medemens, zouden we trouwens een hart van steen moeten hebben wanneer ook de hand zich niet opende en we alleen maar wisten te zeggen: zoals wy voor ons zelf zorgen, laat zo ook an deren voor zich zelf zorgen. We willen U naar een drietal plaatsen meene men waar iets van die oecumenische hulp, waarbij de kerken van ons land direct zijn be trokken, is te zien. Allereerst naar Epirus, de meest noordwestelijke provincie van Griekenland. Aan de golf van Arta ligt het dorpje Viglia, dat nog niet zo lang geleden is gebouwd. Griekenland had een bevolking van 6 miljoen zielen en daarbij zijn nog een 1JA miljoen vluchtelingen gekomen, waarvan de meesten uit Turkye verdreven wa ren. Onder hen waren vele boeren, die natuurlijk graag een nieuw bedryf zouden willen opbouwen. Dat is nu niet zo eenvoudig in een land dat voor namelijk uit bergen bestaat en waar goede cul tuurgrond zeer schaars is. De regering zag echter nieuwe mogelijkheden rondom de golf van Arta en in 1956 werd besloten onder andere het dorp Viglia te bouwen, waar 1UU gezinnen een plaats zouden kunnen vinden. Ieder gezin zou dan 3 ha grond krijgen, die nog ontgonnen moest wor den. Vooral vanuit ons land (door de gelden uit de algemene inzameling in 1954) is het dorp ge bouwd. De hoofdstraat is spontaan „Boulevard de Hollande" genoemd. „Helaas bleek al spoedig dat daarmee de zorgen van deze mensen niet wa ren geëindigd. Gndanks hard werken en sober leven bleek het niet mogelijk een bestaan te vin den op de geschonken grond". Ieder gezin kwam diep in de schuld. Sinds 1960 werkt daar nu een oecumenisch landbouwteam. Een Nederlandse organisatie heeft een greppelploeg geschonken. Door inpolde ring gaat men het landbouwareaal van het dorp vergroten. De Griekse regering heeft alle schul den die alle bewoners bij de bank hadden, over genomen. Met draglines en bulldozers wordt aan gepakt. Enkele koeien uit ons land zijn ingevoerd, waarvoor de N.CB.T.B. een inzamelactie heeft gehouden. De bedoeling is dat in de toekomst ieder gezin 3 koeien van Nederlandse afstamming zal hebben. Verder heeft men hier het fokken van slachtkuikens ingevoerd en men is bezig met een varkenshouderij. Op deze wijze tracht, htt kerkelijk team, waarvan een Nederlander de lei ding heeft, dit nu nog zo troosteloze vluchtelin- gendorp, waar de bewoners geen uitzicht meer hadden op de toekomst, te maken tot een „voor beelddorp", dat van betekenis is voor heel de om geving. In de tweede plaats naar het Perzische dorp Esmatabad. Vroeger had het een 300 wonin gen en een bevolking van 1500 zielen. Van de huizen, die bestonden uit dikke lemen wanden met een even dik lemen dak, was er 95 volko men verwoest door de aardbeving een paar jaar geleden. Heel wat bewoners lagen onder deze leem massa begraven. Voor zover ze het leven er hadden afgebracht, moesten ze huizen in tenten die internationale hulpverlening ter beschikking had gesteld en in de meest primitieve verblijven. De Wereldraad der Kerken is nu bezig dit dorp te herbouwen. De kerken van ons land hebben daartoe ook hun hulp toegezegd. Die herbouw is voor de bewoners een „reformatie". Voor velen zal dit een schok betekenen, die overgang van de lemen hut waarin zoveel voorgeslachten hebben gehuisd, naar een stenen huisje, dat beter tegen een aardbeving bestand is. Een Zwitsers ingenieur heeft hier de leiding en hij moet net doen met heel veel tact. Het dorp moet op een andere plaats komen. Er wordt zelfs een waterleiding aangelegd. Met het kerstfeest waren de eerste 50 huizen klaar. Dit is een van de 185 dorpen die bijna totaal waren verwoest en waarbij 12.000 mensen zijn omgekomen. Door verder leiding te geven hoopt men ook dit dorp te maken tot een model voor de streek, «'at nog lang niet wil zeg gen dat het in ons land een model-dorp zou zijn. In de derde plaats willen we U meenemen naar Hong Kong, de Britse kroonkolonie die op een schiereiland van het Chinese vasteland ligt. Het heeft nu ruim 3 miljoen inwoners. In 1945 waren het er nog maar 600.000. En voortdurend neemt het getal der inwoners toe door de vele vluchte lingen uit China. Een onvoorstelbare ellende, met alle gevolgen van dien, vinden we hier. Een paar jaar geleden werd de wereld gealarmeerd door het bericht dat er hier een 60.000 kinderen waren die nooit een warme maaltijd kregen, terwyl wat ze aan voeding nog kregen, ook minimaal was. De Wereldraad der Kerken is voor deze kinderen ingesprongen en de Gereformeerde Kerken van ons land hebben er 10.000 voor hun rekening ge nomen. Onder deze waren nog al wat vluchtelin genkinderen die volledig aan hun lot waren over gelaten. Heel wat Nederlandse gezinnen hebben een kind in Hong Kong geadopteerd. Aan het een zit echter het ander vast, zodat er een heel stuk werk, juist voor kinderen is ontstaan. We gedenken in deze dagen hoe het tien jaar ge leden is dat de stormramp ons Deltagebied teis terde. We zijn dankbaar geweest voor alle hulp die uit andere landen kwam. Maar, wat doen wy, «anneer we horen van de ellende in zovele delen van de wereld, waarvan wy er nu drie hebben genoemd? In de evangeliën vinden we het ver haal van de barmhartige Samaritaan. Een mooi verhaal. We zullen pas eerst reeht verstaan hoe schoon het is, «anneer wy het slot in toepasing hebben gebracht: Ga heen en doe gy evenzo. H. Zonder kramp, op natuurlijke wijze helpt Sennocol u van deze hinder lijke darmstoornis af. Sennocol is een nieuw natuurproduct, vervaar digd uit gestandaardiseerd extract van Sennapeulen. Sennocol geeft u opnieuw een natuurlijke stofwisse ling, een gezonde darmfunctie die uw werklust, energie en humeur gunstig beïnvloedt. Sennocol is. goed, ook voor bejaarden, mensen met gevoelige ingewanden en in hardnekkige gevallen. Sennocol werkt ongewenste gewoontevor ming niet in de hand. dragees herstellen uw natuurlijke stofwisseling Kerkcollecfe op rampzondag De leden van de in de Stich ting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen Sa- meniverkende Kerken hebben in 1962 geld en goederen tot een totale waarde van ruim 3.000.000 voor internationale hulpverlening beschikbaar ge steld. Naast de normale collecte die jaarlijks voor dit doel door negen kerkgenootschappen wordt gehouden, was er het afgelopen jaar een extra inza meling ten behoeve van de slachtoffers van de aardbe vingramp in Perzië. De op- brengshiervan was ongeveer 1.250.000. De Nederlandse kerken hebben samen met kerken in andere landen daar door de herbouw van het Per zische dorp Esmatabad moge lijk kunnen maken. Andere belangrijke bijdragen uit Nederland werden bestemd voor vluchtelingen in Hong kong en Algerije, voor hulp aan minderheidskerken in Europa, voor ontwikkelings werk in Griekenland en West- Afrika en voor ondericijs in Pakistan en op Madagaskar. De grote inzameling voor het werelddiaconaat wordt dit jaar gehouden op zondag S februari. De kerken hebben destijds de :erste zondag in februari als collectedatum gekozen om te Herinneren aan de hulp, die ons land mocht ontvangen 'oen Nederland in nood ver keerde. Nu dit jaar de ramp van 1953 wordt herdacht ho pen de kerken, dat de dank baarheid voor wat toen ook •loor kerken over de gehele wereld gedaan werd voor ons zich zal uiten in een grote offervaardigheid voor hulpverlening aan die gebieden die thans in nood verkeren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 9