PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
KAMER VEROORDEELT SCHERP HOUDING
VAN PRESIDENT DE GAULLE
Zeeuwse kamerleden verontrust over dreigende
vertraging dijkverzwaring
Ook het Frans-Duits
verdrag werd gelaakt
Weer ambassadeurs in
Den Haag en Moskou
Pleidooi voor
Zeeuwse zaken
GELE ZEEMOEST SLEEP PRIJS
GEVEN IN ZICHT VAN WATERWEG
Neiging rustiger
aan te doen bij
uitvoering
van Deltawerken
Het woordje
wan
206e jaargang - no. 27
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: P. van de Velde,
Waistrsat 58-61). tel. 2355
2911; Zierikzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094.
B. den Boer en W. de Paster. HoofdredactieW. Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 62 cent per week. ƒ8.00 perkw.: franco per post ƒ8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen:
g. red. 3508/3546. adv. 3647/3643): Middelburg: Markt 61, tel. 3841 <b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213). Oostburg: tel. 2395: Terneuzen: red. tel. 2116, adm. tel.
"Ar" onc" Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. ƒ4,50. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. 1,50). „Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Vrijdag 1 februari 1963
Staal langs
het kanaal
Pagina 2
„VOORLOPIG KAN NIETS KOMEN
VAN POLITIEKE SAMENWERKING"
„NAUWERE AANSLUITING BI]
ENGELAND GAAN ZOEKEN"
(Van onze parlementaire redacteur)
De Tweede Kamer heeft gistermiddag, na de verklaring van
minister Luns inzake de mislukte onderhandelingen over de toe
treding van Engeland tot de E.E.G. te hebben aangehoord, op
scherpe wijze de houding van de Franse president de Gaulle ver
oordeeld. Met uitzondering van de communisten, schaarden alle
partijen zich achter het door de Nederlandse ministers gevoerde
beleid. De socialistische fractieleider, prof. Vondeling, verklaarde,
dat de Franse president als een echte dictator was opgetreden.
Hij constateerde, dat er tussen de regering en zijn fractie geen
verschil van mening bestaat over de hoofdzaken v$n het beleid.
Minister Luns prees dan ook in zijn antwoord de „indrukwek
kende eenheid", die de Kamer had gedemonstreerd.
Achter de regeringstafel v.l.n.r..
de minister van économische za
ken, drs. J. W. de Pons; de minis
ter van buitenlandse zaken, mr.
J. M. A. H. Luns, die vermoeid
het hoofd op de hand laat rusten
en de minister van financiën,
prof. dr. J. Zijlstra.
Volgende week weer
gesprek over c.a.o.
in metaalindustrie
De vakraad voor de metaalindustrie zal
volgende week woensdag het beraad
over een nieuwe collectieve arbeidsover
eenkomst voor de handarbeiders voort
zetten. Het overleg is, zoals bekend is,
donderdag 24 januari jl. opgeschort om
dat werkgevers en werknemers in de
vakraad niet tot overeenstemming kon
den komen.
Van werkgeverszijde had men vijf cent
loonsverhoging per uur geboden, nadat
men aanvankelijk drie cent loonsverho
ging het uiterste had genoemd. Van
werknemerszijde was voor 1963 één dag
vakantie extra gevraagd.
Het beraad wordt woensdag 6 februari
voortgezet omdat dan meer bekend kan
zijn van de inzichten die in de looncom-
missie van de Stichting van den Arbeid
op het punt van vakantieverlenging
heersen.
In „Spiegel''-affaire
Strauss handelde
in opdracht van
dr. Adenauer
Het was in opdracht van kanselier
Adenauer, dat ae voormalige Westduit-
se minister van defensie, Franz-Josef
Strauss, de Duitse militaire attaché in
Madrid destijds verzocht, redacteur Con
rad Ahlers van het weekblad „Der Spie
gel" te laten arresteren. Dit heeft de
Westdultse minister van binnenlandse
zaken, Höchlerl meegedeeld in antwoord
op een vraag van een sociaal-democra
tische afgevaardigde.
Voor de verklaring van minister Luns
bestond 'n enorme belangstelling. Keeds
lang voor de vergadering van de Kamer
begon, stond er buiten een lange r|j van
belangstellenden, die een plaats op de
publieke tribune wilde bemachtigen.
Ook de gereserveerde loges van de Ka
mer waren bezet, onder andere met di
plomatieke vertegenwoordigers van de
Verenigde Staten, Ierland, Oostenrijk,
België, Israël, Denemarken en Italië.
Minister Luns, die er aan herinnerde,
dat hij reeds in Brussel uiting had ge
geven aan zijn gevoelens van teleurstel
ling, verbijstering en verontrusting over
hetgeen was geschied, gaf allereerst een
historisch overzicht van de onderhan
delingen.
Voorlopige balans
Bij de opstelling van een voorlopige
balans, constateerde hij, dat een Brits
lidmaatschap van de E.E.G. in de
naaste toekomst onmogelijk is. Ver
der is er een grote slag toegebracht
aan het onderlinge vertrouwen van
de zes E.E.G.-partners. Realisering
van de politieke samenwerking tus
sen de zes landen is uitgesloten.
Gevreesd moet worden dat de situatie
ongunstige repercussies zal meebrengen
voor de Atlantische gemeenschap en
misschien wel voor de NAVO. Als enige
lichtpunten zag minister Luns de eens
gezindheid van de Benelux-landen en de
Britse vastberadenheid om zich niet af
te wenden van het continent.
Autoritair
Scher p laakte minister Luns de houding
van de Franse president. Steeds is van
Franse zijde verklaard, dat Engeland
geen lid kon worden van de E.E.G.,
doch de minister wees er op. dat het
nog slechts ging om het treffen van en
kele overgangsregelingen.
Voorts wees minister Luns op het auto
ritaire karakter van de Franse presi
dent. „De wil van Frankrijk is blijkbaar
wet en niet alleen in Frankrijk". Een
dergelyke houding geeft te denken voor
wat we nog verder hebben te verwach
ten.
Welke houding?
Ten aanzien van de vraag welke
houding Nederland zal moeten in
nemen, betoogde minister Luns. dat
er alle reden is om de banden met
Engeland nauwer aan te halen.
Daartoe is de regering al in overleg
getreden met de vier andere partners
en Engeland.
De Kamer
De Kamer liet aan haar gevoelens over
dc Franse president de vrije loop. Voor
al fel was de socialistische fractieleider,
prof. Vondeling, die zei, dat de Gaulle
het belangrijkste op dit moment de
vrede en de vrijheid heeft geschaad;
„Hij is een echte dictator en we kunnen
hem niet kwijtraken".
De It.V.P.-er mr. Blaisse zei, dat de i
cedure van de Franse president om door
middel van een persconferentie de on
derhandelingen af te breken, van een
„ondemocratisch hooghartig optreden'
getuigt. Mr. Biesheuvel (a.r,) had nooit
veel verwacht van de Gaulle.
Ook Duitsland
Het dezer dagen gesloten verdrag
tussen Frankrijk en Duitsland werd
door de Kamer eveneens uitvoerig
besproken. Prof. Vondeling ging de
inhoud van dit verdrag na, waar
plannen in voorkomen, die uitslui
tend de taak zjjn van de NAVO.
Ilij vond het dan ook duidelijk, dat deze
overeenkomst een verstrekkende bete
kenis heeft. De ondertekening van dit
verdrag door Duitsland na de perscon
ferentie van de Gaulle, was volgens de
heer Vondeling een „onvriendelijke
daad" tegenover de bondgenoten. Ook
mr. Blaisse was verontrust over het
verdrag. Mr. Van Dijk (v.v.d.) hoopte
van harte, dat de Duitse Bondsdag zal
beseffen hetgeen is gebeurd en nee
zal zeggen tegen het verdrag.
Minister Luns zei in zjjn repliek, dat
ook de regering niet erg enthousiast is
over het Frans-Duitse verdrag. Hij deel
de mede, dat de Duitse regering zich de
ze week heeft gedistantieerd van de in
houd. In maart komt de ratificatie aar
de orde en de minister kon zich voor
stellen, dat er intussen nog heel wat kon
gebeuren in de ontwikkeling van de
Duitse gevoelens.
Minister Luns
naar Straatsburg
De minister van buitenlandse /.aken,
mr. J. M. A. H. Luns is van plan dins
dag in Straatsburg aanwezig te zijn bij
het debat dat bet Europese parlement
aan dc Europese crisis zal wijden. Hij
heeft dit gistermiddag medegedeeld in
de Tweede Kamer. De bewindsman
sprak daarbij de hoop uit dat zjjn col
lega's uit de andere E.E.G.-landen even
eens zullen verschijnen.
Het Franse ministerie van defensie
heeft gisteren bekendgemaakt, dat een
bezoek dat de Franse minister van de
fensie Messmer, gisteren aan Londen
zou brengen, is uitgesteld. Het doel van
dit bezoek was „waarschijnlijk" het
voeren van besprekingen met Britse de
fensie-functionarissen.
JllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIUIillllllllllllllllllllllllllllllUIIIIUUUllUlllt_
(Van een onzer redacteuren)
Bij de behandeling van de begro
ting van verkeer en waterstaat
voor 1963 werden vele Zeeuwse
zaken aan de orde gesteld. Men
pleitte met name voor:
Een snel begin met een ingrij
pende verbetering van de veerha
vens Kruiningcn en Perkpolder,
zodat deze aanlegplaatsen ook ge
schikt zijn voor het meren van de
zogenaamde 100-meter boten.
Voor een vaste verbinding over
de Westerschcldc, omdat dit de
enige afdoende oplossing is en
omdat deze verbetering ten slotte
absoluut nodig is op „hot snij
punt tussen de Randstad Holland
en de Zeeuws-Vlanmse, Belgische
en Franse industrie", zoals de
heer Verkerk betoogde.
Het eindelijk gereedkomen van
verschillende wetgevende maatre
gelen zoals de wet e.v artikel 8
van de Deltawet (schadevergoe
dingen), d büdragemvet (met na
me voor polders en waterschap
pen) en de wet op do calamitcuzc
polders ter vervanging van dc
wet van 1870.
Een duidelijk geformuleerde
mening van de minister over de
verzwaring van de boulevards
Banckert en Everfsen in Vlissin
gen.
Het gestand doen van de minis
teriële toezegging, dat de kwestie
van de oester- en mossclproef nog
vóór 15 maart in de Tweede Ka
mer in het openbaar „uitgepraat"
•zal worden.
Een spoedige instelling van een
beheersvorm voor het Zuid-Sloe
ernstig geworden dat de tros moest
worden gekapt. Om zeven uur ver
dween de „Necton" in de golvan, op
zes mijl van de monding van de
Nieuwe Waterweg. >De plek is
markeerd door een boei.
De „Necton", gebouwd in 1956, was het
enige schip van reder J. Hesseling
uit Groningen. Over de oorzaak van
de ramp is nog niets bekend. De re
der houdt er rekening mee, dat het
schip enkele dagen geleden in het
ijs voor de Britse kust lek is gesla
gen.
Zes opvarenden werden gered
„Necton" zonk door
zware slagzij
In enkele uren tijds heeft zich gis
termorgen voor de Nederlandse
kust een scheepsdrama voltrok
ken, dat evenwel geen slacht
offers heeft geëist.
De eerste noodsignalen kwamen om half
vier in de ether. Gezagvoerder Wil
helm de Korver (29) uit Alkmaar
meldde toen dat zjjn kustvaarder
„Necton" (850 brt.), die met, een la
ding graan uit Norwich kwam, op
acht mijl voor de Nieuwe Waterweg
zware slagzij maakte over stuur
boord en dat de situatie steeds erger
werd.
Van boord
Uit Hoek van Holland vertrokken daar
op de sleepboten „Gele Zee" en
„Schouwenbank" van L. Smit en Co.
en de reddingsboot „President Jan
Leis", die overigens geen assistentie
behoefde te verlenen, want korte tijd
later al gingen zes bemanningsleden
in een rubberboot van boord. Alleen
kapitein De Korver bleef op het
schip achter. De zes man werden op
gepikt door de Britse coaster „Lady
Sonia", die hen naar Rotterdam
bracht.
De „Gele Zee" bereikte de snel zinkende
„Necton" on» half vijf, een half uur
later kwam de sleepverbiuding tot
stand, maar toen al was bet duide
lijk dat de kustvaarder nauwelijks
meer was te redden. Kapitein De
Korver getrouwd en vader van
twee kinderen stapte over op de
loodsboot. „Procyon".
Gezonken
Twee mijl heeft de „Gele Zcc" de coas
ter gesleept, toen was de slagzij zo
Vijf van de zes geredde beman
ningsleden van de gezonken kust
vaarder Nectonbijeen in een
café aan de Parkkade te Botter
dam. V.l.n.r. Charite, Kramer,
Kloots, Van Tongeren en Steens-
DRIE LABOURKANDIDATEN VOOR
OPVOLGING VAN HUGH GAITSKELL
Volgende week
wordt gestemd
Drie vooraanstaande Britse socia
listen zijn kandidaat gesteld
voor het leidersambt van de
Labour partij. Zoals bekend is
overleed enkele weken geleden
de leider van de partij, Hugh
Gaitskell.
De drie kandidaten zijn Harold Wilson, minister van buitenlandse zaken in het
„schaduwkabinet" van Labour, George Brown, die thans vice-voorzitter van
de party is en James Callaghan, die in het „schaduwkabinet" de portefeuille
van financiën beheert.
Volgende week zullen de 248 sociaal-democratische parlementsleden in een ge
heime stemming de nieuwe partijleider aanwijzen. Indien een der kandidaten
een voldoende.meerderheid behaalt zal de uitslag op zeven februari bekend
gemaakt worden.
HAROLD WILSON
SOWJET-UNIE EN NEDERLAND BESLOTEN:
Incident rond Goloeb
afgesloten
„De Nederlandse regering en de
regering van de Sowjet-Unie heb
ben besloten hun ambassades in
Moskou en Den Haag, welke ge
ruime tijd onder leiding van een
charge d'affaires hebben gestaan,
op korte termijn wederom te stel
len onder leiding van een ambas
sadeur".
Dit. heeft het ministerie van buitenland
se zaken in Den Haag gistermiddag
meegedeeld.
Zoals bekend, is er sedert oktober 1961
geen Sowjet-ambassadeur in Den Haag
en geen Nederlandse ambassadeur in
Moskou geweest. De Nederlandse rege
ring verklaarde na het incident op
Schiphol van 9 oktober van dat jaar de
Sowjet-ambassadeur P. K. Ponomaren-
ko tot persona non grata, terwijl twee
andere functionarissen van de Sowjet-
ambassade het verdere verblijf in Ne
derland werd ontzegd. De toenmalige
Nederlandse ambassadeur in Moskou,
mr. H. A. Helb, moest de Sowjet-Unie
verlaten omdat de Sowjet-regering een
verder verblijf van de ambassadeur in
dat land niet mogelijk achtte.
Terug
Het incident op Schiphol deed zich
voor toen de echtgenote van de Sow-
jet-onderdaan ir. Goloeb, anders dan
haar man, naar de Söwjet-Unie wil
de terugkeren. Zoals bekend, is ir.
Goloeb in maart 1962 uit eigen ver
kiezing naar de Sowjet-Unie terug-
fekeerd nadat hij hier eerder asiel
ad gevraagd en verkregen.
„Gestranden" blijven
onversaagd wachten
De in Nederland gestrande Zuid-
afrikaanse en Britse passagiers,
die zondag jl. met een vliegtuig
van Caledonian Airways naar Jo
hannesburg hadden moeten ver
trekken, doch in Nederland
strandden, blijven samen met drie
Nederlandse luchtreizigers in het
motel aan de rijksweg naar Den
Haag onversaagd op ander ver
voer wachten.
Zij 'Szitten daar nu reeds vier da
gen en hun hoop is thans geves
tigd op een dochtermaatschappij
van Alitalia, de Societa Aerea
Mediterranea, met wie het zo om
streden Zuidafrikaanse reisbureau
Impala volgens de laatste telefo
nische berichten eer, afspraak
heeft gemaakt de passagiers in
Amsterdam op te halen. Volgens
de hoofdvertegenwoordiger van
Alitalia, de heer G. Gamba, kan
het vliegtuig van de S.A.M. echter
niet voor vanavond worden ver
wacht en waarschijnlijk is dat het
pas zaterdagavond in Nederland
zal arriveren.
Intussen hebben twintig van de
circa zeventig gestrande passa
giers gisteren Amsterdam per
trein verlaten. Zjj zjjn geholpen
door het Engelse reisbureau In
ternational Air, waarbij zij de te
rugreis hadden geboekt.
Tien jaar na ramp: angst geluwd
(Van een onzer redacteuren)
„Tien jaar na de watersnoodramp
van 1953 is de angst in een groot
deel van Nederland belangrijk ge
luwd". Met deze woorden leidde
de heer J. M. A. C. van Dongen
(k.v.p.) gisteravond laat in de
Tweede Kamer, tijdens de behan
deling van de begroting voor 1963
van liet departement van verkeer
en waterstaat een ernstige waar
schuwing in, die later ook werd
geuit door de heer C. F. van der
Peijl (c.h.u.).
De heer Van Dongen achtte het een
huiveringwekkende gedachte, dat zo
langzamerhand de neiging ontstaat het
wat rustiger aan te doen met de uit
voering van de Deltawerken. Weliswaar
kon de heer Van Dongen met grote in
stemming gewag maken van de minis
teriële toezegging, dat de afsluitings-
werken van de Zeeuwse en Zuid-Hollan-
se zeearmen volgens het tijdschema in
1978 gereed zullen komen, maar op hel
punt van de versterkingen van de Schel-
dewaterkeringen, met name langs de
Westerscheldc. was hij veel minder ge
rust.
Want de minister heeft laten weten,
dat, wil men ook met de dijkverzwa
ringen in 1978 gereed zijn, het jaar
lijkse budget voor deze werken moet
worden verhoogd. En deze mogelijk
heid nu wordt in twijfel getrokken,
omdat de uitgaven toch reeds een
stijgende lijn vertonen. „Maar is deze
dreigende vertraging wel alleen een
financiële kwestie?", zo wilde de
lieer Van Dongen weten, daarbij ken
nelijk doelend op het feit. dat wegens
grote werken elders (Botlekgebied
enzovoort) niet voldoende werk
krachten en materieel ingezet zouden
kunnen worden in liet Deltagebied.
Losse schroeven
Vreemd vond de heer Van Dongen het
ook, dat in 1960 voor deze dijkverho-
gingswerken 20 miljoen minder is uit
gegeven dan was geraamd. Hij kreeg
daarbij met name steun van de heer
Van der Peijl. die zei. dat de minister
door zjjn uitlating over de financie
ringsmogelijkheden het voltooien van de
versterking van de bestaande zeewe
ringen op losse schroeven heeft gezet,
althans zeker voor dit jaar. In verband
met dit alies betreurde hij het ook ten
zeerste, dat er een aanzienlijke achter
uitgang is in de aanstelling van hoger
en middelbaar personeel bij rijkswater
staat en dat ook hierdoor een vertra
gende invloed op de werken wordt uit
geoefend.
Naar de mening van de heer Van der
Peijl zou dit alles tot een onaanvaard
bare consequentie kunnen leiden voor
het zuidwesten van het land, te weten
de waterkeringen aan de Westersehelde-
Hij herinnerde aan een uitspraak van
het vroegere hoofd van de Deltadienst,
prof. P. Ph. Jansen: „De uitvoering
van de Deltawet kent slechts één tempo,
namelijk het snelste tempo".
Beide Zeeuwse kamerleden kregen in
hun pleidooien vooral steun van mej.
mr. A. P. Schilthuis (p.v.d.a.), die stel
de, dat de Kamer in 1957 als één man
de noodzakelijkheid inzag dat de delta
werken in 25 jaar verwezenlijkt moes
ten worden. „Kennelijk zijn er nu andere
prioriteiten, waardoor deze dijkverzwa
ringen in het gedrang komen". Zij
achtte dit ontoelaatbaar.
De uitvoering van de Deltawerken, al
dus de heer Van Dongen, is zo omvang
rijk, dat het in feite ver uitgaat boven
alleen maar het dichten van zeearmen
en het verhogen van bestaande zee
weringen. Er zijn ook aanpassingswer-
ken in polders en waterschappen en
voorts zijn er problemen als die van de
Zeeuwse vissers. Hij drong dan ook aan
op de grootste samenwerking tussen
alle betrokken overheidsinstanties om
het maximale profijt te trekken uit deze
werken.
j^antltjK
99
Het wordt vervelend opnieuw te moe
ten schrijven over de oesterproef,
maar de meer dan zonderlinge houding
van twee ministers in deze kwestie
dwingt er toe. De heren Korthals en
Marijnen hebben nu weer als quasï-
nieuwe bijdrage tot de discussie ver
klaard, dat er geen zekerheid bestaat
over een regelmatige en voldoende
toevoer van zuiver en voedselhoudend
water in het Grevelingenbekken. En om
dat de vestiging van een bassin in dit
bekken het uiteindelijke doel is van de
proeven in het Veerse Gat, komt door
deze onzekerheid over de wateraanvoer
in de Grevelingen, tevens de proef bij
Veere in gevaar. Bovendien zeggen de
ministers, dat na afsluiting van de
Oosterschelde voor een eventueel bas
sin in het Veerse Gat eveneens gevaar
voor binnendringen van zoet water
(buitenom) bestaat. Enkele kantteke
ningen bij deze opmerking zijn gewenst.
Wij stellen vast, dat het thans zo
nadrukkelijk gehanteerde argu
ment van de verzoeting niet van van
daag of gisteren is: dit probleem was
bekend, ook bij de visserijdeskundigen.
Men wist, dat er grote spuisluizen in
het Haringvliet komen, men wist ook
dedam een spui-inrichting krijgt. Maar
de visserijdeskundigen gaven als hun
mening, dat deze zaak niet zo essen
tieel was dat alleen op grond daarvan
tot afgelasten van de experimenten
moest worden besloten. Er was name
lijk bij voorlopige proeven reeds geble
ken, dat de cultuur ook met anders
samengesteld water was te bedrijven,
terwijl bovendien de
geweldige invloed
van de eb- en vloed
beweging niet moet
worden onderschat:
er is voldoende aan
voer van vers zout water. Derhalve
werd besloten: de proef moet doorgaan.
En de afgelopen maanden maakte rijks
waterstaat misschien met tegenzin
de plannen besteksklaar. Maar nu
opeens wordt het oude argument van
de verzoeting weer opgepoetst en door
twee excellenties, meewarig het hoofd
schuddend, op de tafel van twee kamer
commissies gelegd. Opnieuw is daarmee
het oester-experiment op losse schroe
ven komen te staan, naaat reeds zeven
jaar aan de voorbereidingen is gewerkt
en biologen een stevige basis in net We-
meldingse laboratorium voor verder
werken hadden gelegd. Het is bar.
Men zal wellicht zeggen: maar als nu
inderdaad te zijner trjd het Greve
lingenbekken niet geschikt zou blijken
te zijn voor de oestercultuur, dan toch
is de proef overbodig? En wij antwoor
den op gezag van deskundigen: neen.
Het oester-experiment betekent name
lijk ook een verdere intensivering van
de cultuur, d.w.z, meer wetenschappe
lijk geleid werk en minder overlaten
aan ae natuur. En daarbij is het geens
zins uitgesloten, dat de thans gebruikte
„bodemcultuur" wordt omgezet in een
vertikale. Met andere woorden: de pro-
duktie van de oesterproef nu nog op
bodemcultuur gericht kan verveel
voudigd worden. Deze argumenten zijn
in de discussie met rijkswaterstaat bij
herhaling gebruikt, maar men weet het
daar blijkbaar beter dan de biologen.
Vóór vijftien maart zal nu de definitie
ve beslissing vallen. Weer uitstel.
Waarom? Er is nu lang genoeg gestu
deerd, jarenlang. Alle argumenten zijn
uitenterna bekeken en tijdens de dis
cussie van de ministers met de kamer
commissie zijn geen nieuwe elementen
naar voren gebracht, slechts enkele
kliekjes z|jn opgewarmd, zodat thans
heus wel een besluit (ten goede of ten
kwade) kan worden genomen. Die paar
weken uitstel is onzin. Als men er niet
aan wil, laat men het dan onverbloemd
zeggen. Met dat uitstel tot vijftien
maart schiet niemand op, ook de minis
ters niet. Hun beleid rond de oesterproef
zit al zo vol kogelgaten, dat het in
feite geen aanspraak meerkan ma
ken op de naam „beleid". Tenzij men
het woordje „wan" er-aan toevoegt
Prinses Beatrix Fonds
ook voor spastici
Het bestuur van het Prinses Beatrix-
poliofonds heeft besloten tot een uit
breiding van de doelstelling over te
gaan, en wel met ingang van gis
teren, de verjaardag van de be
schermvrouwe van het fonds, H.K.H.
Prinses Beatrix.
De uitbreiding van het werkterrein zal
in etappes geschieden, om te voor
komen, dat het werk organisato
risch en financieel het fonds over
het hoofd zou groeien. Sinds de op
richting van 1956 was de zorg ge
richt op de bestrijding van de kin
derverlamming: nu zal deze zorg
mede worden uitgestrekt tot spastici.
Deze steunverlening zal geschieden
in nauw overleg met de Bond ter
Bevordering van de Belangen van
Spastici (bij afkorting B.O.S.K.) ge
heten.
Deze uitbreiding van het werkterrein
heeft tevens tot gevolg, dat de naam
van het fonds zal worden gewijzigd
en in den vervolge zal luiden Prinses
Beatrix Fonds. H.K.H. Prinses Bea
trix heeft aan deze wijziging haar
goedkeuring verleend.
Recreatie
In dit verband deelde hij mee, dat hij
de mening van de minister deelde,
dat het niet juist is oiu één a twee
procent van de kosten van de wer
ken voor het Deltaplan uit te trek
ken voor de recreatie. Hij meende,
dat dit meer op het tercin van ande
re ministeries, zoals dat van o., k.
en w.
Wel drong hij erop aan bij de uitvoe
ring van net Deltaplan zoveel mogelijk
met gemeentelijke overheden samen te
werken bij de ontwikkeling van ge
meentelijke projecten. In dit verband
noemde hjj als een goed voor
beeld: het opspuiten van een kunst
matig duin in Breskens- Een minder
gelukkig voorbeeld vond hij: het op
spuiten van het strand te Kattendijke.
Toen namelijk de zandzuiger er nog lag,
was de toestemming er nog niet en
toen de goedkeuring kwam was de des
betreffende zandzuiger alweer vertrok
ken.
(Zie slot pag. 4 kol. 1
Minister Korthals
herdenkt ramp
voor televisie
De minister van verkeer en wa
terstaat, drs. H. A. Korthals, zal
vrijdagavond in het N.T.S.-pro-
gramma van 20.20 uur tot 20.35
uur een korte herdenkingsrede
houden over de ramp van 1953.
Hij zal daarbij een uiteenzetting
geven van hetgeen de regering na
1953 heeft gedaan om een derge
lijke ramp in de delta in de toe
komst te voorkomen. Deze uiteen
zetting zal worden afgewisseld
met een aantal beelden. Vervol
gens worden twee films van het
ministerie van verkeer en water
staat vertoond, namelijk de te
kenfilm van John Fernhout: „Ne
derland-Waterland" en voorts
Bert Haanstra's „Delta Fase I".
Deze uitzending zal worden ge
volgd door een aantal reportages
uit het deltagebied zoals het nu