MILJOENENDANS VAN DE AANPASSINGSWERKEN SPIERINKJE UITGOOIEN' BEDRAGEN INFRASTRUCTUUR DE OMVANGRIJKE kanaalwerken die ingevolge het Nederlands-Belgisch traktaat in Zeeuwsch-Vlaanderen worden uitgevoerd, stellen de gemeenten in deze streek voor geen geringe opgave: er moet voor omvangrijke aan- passingswerken worden gezorgd. Op deze pagina wordt nu nagegaan wat de „kanaalgemeenten" op hun programma hebben: het is een ambitieus en belangrijk geheel. Ook het rijk heeft grote belangstelling: aan bijdra gen voor infrastructuurwerken werden reeds miljoenen uitgegeven. Ingevolge het tractaat van Brussel van juni 1961 zullen de ruim 250 miljoen gulden, die de verruimingswerkzaamheden op het Nederlands gedeelte van het ka naal Terneuzen-Gent gaan kosten, voor 80 pet. door België en voor de overige 20 pet. door Nederland worden betaald. Aanvankelijk werd in wijdere kring wel eens de vraag gesteld of dit ge baar van Nederland niet al te roy aal was, omdat zo werd in be doelde kringen als argument ge bruikt die verruiming een Bel gische (Gentse) aangelegenheid zou worden. Deze toon, waarin duidelijk enige ongerustheid viel te beluisteren, maakte later plaats voor een waarschuwend en enigs zins adviserend geluid: „Als wij dan toch 20 pet. of circa 50 miljoen gulden in deze kosten moeten gaan bijdragen is het dan niet de taak van de rijks- en de betrokken pro vinciale- en gemeentelijke, overhe den, om van die werken zoveel mo gelijk profijt te trekken", jyjet andere woorden, als langs het Ne derlandse gedeelte van het kanaal aanpassende en accessoire voorzieningen worden getroffen, dan bestaat in ieder geval de mogelijkheid dat de geïnves teerde kapitalen, in de toekomst enige rente afwerpen. Met name werd daarbij gedoeld op het dieper maken van be staande dokken, het graven van nieuwe binnenhavens, modernering van los- en badinstallaties en het reserveren van industrieterreinen in de Zeeuws-Vlaamse kanaalzone. Op het ogenblik nu de verruimings werkzaamheden nauwelijks 20 maanden geleden zijn aangevangen kan rustig worden gesteld dat men in het bedoelde gebied hard bezig is een hechte basis te leggen voor do „restitutie" van het te in vesteren kapitaal. Of. zoals een Belgisch journalist het nog vorige week aan het slot van een- persconferentie zo kernachtig uit drukte: „Ik heb zo het idee dat jullie Ne derlanders een spierinkje hebt uitgeworpen om daarmee een grote kabeljauw te van gen ^rij korf na elkaar zijn twee plannen aan de openbaarheid prijsgegeven, die direct zijn afgestemd op de in uitvoe ring zijnde kanaalverbredingswerken. De ze projecten zijn Het haven- en industrieplan van de gemeente Terneuzen en het haven- en industrieplan van het vorige week in het leven geroepen „Kanaalschap Zeeuwsch-Vlaanderen" tussen de gemeenten Axel, Sas van Gent en Wesfdorpe. Zeer nauw verband met de kanaalverbre dingswerken, aanpassende maatregelen en de daarmee gepaard gaande verdere industrialisatie in de kanaalzone, houden de reeds in uitvoering respectievelijk in verre staat van voorbereiding zijnde wer ken betreffende: De zoetwaterspaarbekkens in het Braalcmangebied en de „Afvalwaterleiding Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaanderen". Hel ontwikkelingsplan voor de toekomstige haven- en industrieterreinen in de gemeen te Terneuzen, is een ontwerp van ir. N. Snijders, directeur van de haven- en han- delsinrichtingcn te Amsterdam. In hoofd zaak omvat dit plan de verlenging van de beslaande doch vrij korte zuidelijke kanaalhavon met 650 meter. Dit. te ver- lengen gedeelte krijgt een breedte van 95 meter, gemeten op de waterspiegel en een waterdiepte, van 6.50 meter. Aan de noord zijde van deze haven komt een terrein be schikbaar van 5.6 ha. Langs de terreinen is een voorzieningsweg en een spooraanslui- ting geprojecteerd. Tussen deze zuidelijke kanaalhaven en de zevenaarhaven is een nieuw havenbekken ontworpen met een lengte van 1050 meter, een breedte van 250 meter en een water diepte van 12.50 meter. Tussen de beide ge noemde havens komt een terrein beschik baar', ter grootte van ruim 31 ha. Aan de zuidzijde van deze insteekhaven is plaats voor 10 ha industrieterrein. Ten slotte zal de zevenaarshavcn 920 me ter langer worden gemaakt. De toekom stige breedte varieert van 125 tot 155 me ter. Deze haven zal 10 meter diep worden. Langs de noordelijke- en zuidelijke oevers is circa 50 ha industrieterrein gecreëerd. Bij de bestemming van havens en industrie terreinen is rekening gehouden met geva rieerde doeleinden. Voor de motivering van het plan werden drie categorieën onderscheiden, te weten a. industriële bedrijven, b. havenbedrijven in massagoedsector en c. havenbedrijven in de stukgoedsector. m ACHTERLAND Tn een destijds verstrekte toelichting op het plan van ir. Snijders werd onder meer gesteld dat do ontwikkelingsmogelijkhe den voor havenbedrijven in het kanaalge- bied van Terneuzen (en dit geldt dunkt ons uiteraard ook voor de rest) in sterke maté worden beïnvloed dóór de aanwezigheid van „KANAALSCHAP" plannen, die het jonge „Kanaal schap" heeft doen ontwerpen, voor zien in de aanleg van: 1200 ha industrieterrein; insteekhavens voor grote en kleine schepen; aansluitende spoor- en wegverbin dingen. Terwijl Terneuzen zich bij het ontwerpen van de plannen liet voorlichten en advi seren door een Amsterdamse havendes- kundige. verzekerde het „Kanaalschap" zich van de hulp van diens „tegenvoe ter', de directeur van het Rotterdams ha venbedrijf, ir. F. Posthuma. De terreinen en insteekhavens liggen in het zuidelijk gedeelte van de kanaalzone, tussen Sluiskil en de Nederlands-Belgische grens. Het geconcipieerde plan is globaal opgesteld en bezit daardoor een ruime keu zemogelijkheid. Het is ingedeeld in drie fasen met oppervlakten van resp. 320 ha in Axel, 330 ha in Sas van Gent en 550 ha in Westdorpe. De ontwerpers willen het plan als een ont- wikkèïfngsprojefet zien beschouwd, als zo danig passend in de fase waarin Zeeland V' 'oor infrastructuren werden door het rijk van 1959 tot 1963 de volgende bedragen uitgekeerd: KANAALZONE ZEEUWSCH-VLAANDEREN: Afvalwaterleidingtotale kosten 10.250.000 Spaarbekkenplan5.100.000 TERNEUZEN: Omlegging oostelijke rijkswaterleiding Invalsweg 't Zwaantje Reconstructie Axelsestraat Oostelijke „industrieweg" Sluiskil totale kosten 3.300.000 Van dit totale bedrag aan werken van 18,65 miljoen komt ongeveer 3,24 miljoen ten laste van de gemeenten en „betrokkenen". De subsidies zijn voornamelijk afkomstig van het ministerie van Economisch Zaken en verder van Rijkswaterstaat, Sociale Zaken, Rijksdienst Aanvullende Werken en België (kanaalwerken). Rijk en provincie waaraan een grote keuzemogelijkheid is gelaten hebben de ontwikkelingsperspectieven duidelijk weten te honoreren. de nabije havens Antwerpen en Gent. De kanaalzone bezit hetzelfde achterland als genoemde havens. Terneuzen heeft door zijn ligging aan do Westcrschelde boven dien vele voordelen voor zeeschepen. Het is echter te betwijfelen, aldus die toelichting, of om redenen van politieke of patriot tische aard, deze voordelen in de ontwikke ling ten volle tot hun recht zullen komen. De kosten van uitvoering van het Terneu zense plan inclusief het graven van een nieuwe insteekhaven zullen naar een voorzichtige schatting 20 miljoen gulden bedragen. Voor de beginfase, het omleggen van een spoorlijn om de toekomstige indus trieterreinen, heeft de minister van econo mised zaken juist deze maand een subsi die toegezegd van 1785.000,in de kos ter van 2.1 miljoen gulden. Hiermede zal de eerste fase op betrekkelijk korte ter mijn gerealiseerd kunnen worden. Met de acquisitie voor uitgifte van de in dustrieterreinen rondom het nieuwe haven gebied is reeds een aanvang gemaakt. Naar men ons van de zijde van het gemeente bestuur van Terneuzen meedeelde, bestaat hiervoor een gezonde belangstelling. Zoals bekend is Terneuzen aangewezen tot z.g. „kerngemeente", waardoor nieuwe vesti gingen aantrekkelijke faciliteiten kan wor den geboden. Het Terneuzense plan, dat naar men hoopt gerealiseerd zal zijn als de eerste schepen van 50.000 ton de nieuwe sluizen passeren, staat overigens niet alleen. Juist vorige week hebben drie kleine kanaalzone-ge meenten, te weten Axel, Sas van Gent en Westdorpe met In totaal bijna 15.000 inwo ners, besloten een „Kanaalschap Zeeuwsch- Vlaanderen" in het leven te roepen, met als doel de aanleg en exploitatie van haven en industrieterreinen. 9r Industrie zonder water is als een café zonder bier", om het maar eens in de en in het bijzonder Zeeuwsch-Vlaanderen zich bevindt. Een overgangsfase van stagnatie naar economische groei. Het plan van het „Kanaalschap" is nog te kort bekend ora er veel over te kunnen zeggen. De technische uitvoering moet ook door de ontwerpers nog nader worden be zien. De kosten van uitvoering kunnen zelfs by benadering nog niet worden ge schat. Wel zou het ministerie van econo mische zaken hebben verzocht de plannen zo spoedig mogelyk klaar te maken om voor wat betreft de uitvoering van de eer ste fase in de achtste industrialisatie- nota te worden verwerkt. Tijdens do lance ring van het groots opgezette plan werd de hoop uitgesproken de eerste fase gereed te hebben als de kanaalverruimingswerken omstreeks 1968 zyn voltooid. Bij de projectie is men onder meer uitge gaan van de mogelijkheden die het ruime kanaal in de toekomst gaat bieden, de gun stige ligging van de streek, ook in interna tionaal verband en van de aanwezigheid van betrekkelijk goedkope terreinen. Voor wat betreft de toekomstige vestigingen denkt men aan chemische- en metaalindus trie en bijbehorende toeleveringsbedrijven. Daarnaast verwacht men havenactiviteiten, zoals overslag, waarbij in eerste aanleg in het bijzonder massagoederen (agrarische produkten en brandstoffen) in aanmerking komen. Belangrijk is dat de drie genieenten ver enigd in het „kanaalschap" er van over tuigd zijn dat zjj met hun zeehaven- en industrieplannen, hun eigen ontwikkeling maar ook wijdere regionale, en nationale belangen, naar beste vermogen dienen. Ge loven in eigen zaak is een groot ding! taal van de Vlaming te zeggen. In elk geval is het één zonder het ander ondank baar. Om maar meteen een duidelijk voorbeeld te noemen, de Dow-chemical International zou zich niet in Terneuzen hebben geves tigd als de streek het bedrijf geen 2>/2 miljoen kubieke meter water per jaar had kunnen garanderen. De. n.v. Waterleiding Maatschappij „Zeeuwsch-Vlaanderen" kon die garantie geven omdat zij joist bezig was met de aanleg van een zoetwater spaarbekken met een nuttige inhoud van één miljoen kubieke niëter. Met de uitvoering van dit gigantische werk werd begonnen in augustus 1961. Een op pervlakte van 25 ha werd afgesloten met dijken van 7 meter hoogte. Nog voor de werkzaamheden gereed waren, gaf de mi nister van economische zaken tijdens een werkbezoek aan Zeeland te kennen, dat het in uitvoering zijnde reservoir hem niet ver genoeg ging. Ook al in verband met de te verwachten verdere industrialisatie in de kanaalzone waarvan de bewindsman zei grote verwachtingen te koesteren drong hij aan op een nog grotere spaarmogelijk heid. Ingevolge de wens van de ministerwerd besloten de dijken te verhogen tot 12 meter plus N.A.P., waardóór het bekken een in houd zal krijgen van 2% miljoen m3. Bij twee maal vullen per jaar, betekent dit een jaarproduktie van 5 miljoen m3- De plannen voor de toekomst gaan tot een verdere uitbreiding van de bekkens tot een totaal van 6% miljoen m3 inhoud. Voorts wordt de mogelijkheid bestudeerd om brak water te ontzilten en te bewaren. Het spaarbekken is opgenomen in het grondbergingsplan van de kanaalverbre dingswerken. Dit houdt in dat enkele mil joenen kubieke meters baggerspecie uit het kanaal zullen worden afgevoerd naar het Braalcmangebied, ter verhoging van de dij ken om de bekkens. De bodem van het bassin werd waterdicht gemaakt met folie- banen, breed 2.50 m en dik 0.15 mm. Door middel van een asfaltpreparaat werden de banen aaneengekit. Voor de taludbekleding werden lagen teervilt gebruikt, aaneenge- plakt en afgesmeerd met een carboplast. Later is tot een nog dichtere bekleding overgegaan. Hoe snel ramingscijfers voor waterbehoef ten soms moeten worden herzien, vertélde waterleiding-directeur ir. G. P. M. Dikötter kortgeleden aan een aantal Zeeuwse sta tenleden. Enkele jaren geleden bedroeg de raming voor 1980 nog 7 miljoen kubieke meten water per jaar. Na het vestïgïngfs- besluit van Dow-chemical steeg de geraam de behoefte reeds tot ruim 10 miljoen mS en wegens de huidige industriebelangen Is deze reeds opgelopen tot tegen de 20 mil joen kubieke meter water per jaar. Bijzón der belangrijk is evenwel dat men in deze kringen een 20-tal jaren vooruit denkt! Terwyl enerzijds moet worden gezorgd dat de bestaande en nog te vestigen bedrij ven, over voldoende water kunnen beschik ken, is het anderzijds dringend noodzake lijk dat alle overtollig water (afvalwater) op de meest efficiënte wijze wordt afge voerd. Momenteel komt nog veel industrie- afvalwater terecht in het kanaal, waarin vrijwel geen \isje meer leeft en waar zelfs drie weken strenge vorst nauwelijks enige vat op kreeg. „Het kanaal is één anti-vries- bak", hoorden wy dezer dagen iemand zeggen. De (toen nog) samenwerkende vijf gemeen- ten Axel, Hoek, Sas van Gent, Terneuzen en Westdorpe, riepen het rechtspersoon lijkheid bezittend lichaam „Afvalwaterlei ding Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaanderen" in het leven om het probleem gezamenlijk aan te vatten. Hun plan, de afvoer van de enorme hoe veelheden afvalwater uit de gehele kanaal zone door middel van een leiding, is in een zeer ver gevorderd stadium van voorbe reiding. Richtsnoer bij hun ontwerp werd dus het opnemen en zonder hinder vervoe- ven van industrie- en ander afvalwater via een leiding naar de Westerschelde. Daar naast moest rekening worden gehouden met uit te breiden woongebieden en nieuw aan te leggen industrieterreinèn. Deze uitgangspunten hebben geleid tof een systeem dat omvat: Een hoofdleiding van Sas van Gent langs de westzijde van het kanaal naar Sluiskil en ten noorden daarvan, langs de oostzijde van het Terneuzen se industriegebied en door de stad Terneuzen naar de uitmonding van de leiding in de Westerschelde; Secundaire leidingen van de aanslui tingen vanuit Hoek, Westdorpe en Axel; Additionele voorzieningen voor de kleinere buurtschappen Zandstraat, Boerengaf, Driewegen, Spui en Ma- grette. GRAVEN AAN EEN KANAAL SPAARBEKKEN IN BRAAKMAN Onderweg moet een aantal gemalenwor den gebouwd. Bij Öe beschouwing over de grootte van de leiding, heeft men een eco nomisch verantwoorde middenweg gekozen. En wel tussen een kostbare lèiding, die tot in lengte van jaren voldoende groot zal zijn en een minder kostbare, die te zijner tijd zal moeten worden vergroot. Men is uit eindelijk uitgegaan van het principe dat moeilijk te verzwaren gedeelten op een verre toekomst moeten zijn berekend." Daar waar eenvoudige uitbreidingen mogelijk zijn, is rekening gehouden met de meer nabije toekomst. Q KOSTEN De kosten van de leiding met bijbehoren de werken zyn geraamd tussen de tien en elf miljoen gulden. In het financierings- schema is men uitgegaan van een bijdrage van sociale en economische zaken van circa 1\\ miljoen gulden. Van rijkswaterstaat wordt een bycirage verwacht van 1(4 mil joen gulden. De rest komt ten laste van de deelnemende gemeenten, terwyl nog andere bijdragen wegens dienstverlening worden verwacht. De exploitatie zal sluitend nioé- tcn worden gemaakt met ontvangsten van industrieën, rijkswaterstaat en gemeenten (een x-bedrag per inwoner, per jaar). De duur van de totaalwcrkzaamhedeu wordt geschat- op 5 jaar. De kanaalverbredingswerken en de toene mende industrialisatie in de kanaalzone, hebben voorts geleid tot tal van andere aanpassende en aanvullende werkzaamhe den. Van groot belang kan bijvoorbeeld worden genoemd de geprojecteerde, nieuwe wegverbinding Gent-Terneuzen, die met een wyde bocht langs het kanaal gaat lopen. Nabij Zelzate zal deze weg aanslui ten op de verbinding Antwerpen-Belglsche kust. Van grote betekenis voor Zeeuwsch-Vlaan deren wordt ook de bouw van de nieuwe brug over het kanaal tussen Terneuzen eii Sluiskil- Naar deze brug zullen wegen wor den aangelegd vanaf Hoek en St.-Anna (gem. Zaamslag), waardoor de oost-west verbinding met een aantal kilometers wordt verkort. Inmiddels is aan de oostzijde van het ka naal een begin gemaakt met een i wegverbinding Van Terneuzen naar deze nieuwe brug, terwijl aan de westzijde van het--kanaal een ryksweg in aanleg is van Terneuzen tot aan Sluiskil. Deze weg zal in de toekomst niét meer dóór maar om de fabrieksplaats Sluiskil gaan lopen. VERBINDINGEN Een geheel nieuw wegenstelsel zal voorts worden gerealiseerd naar en over de twee in aanbouw zijnde sluizen te Terneu- zen. In de toekomst zullen deze weer aan sluiting geven op de aan de oostzijde van Terneuzen geprojecteerde.Invalsweg, waar van het eerste deel reeds in gebruik is ge nomen. Als aanvullend werk kan ook worden be schouwd de ontsluiting van het industrie terrein Niéuw Neuzenpolder te Terneuzen, wpar nog dit jaar de bouw van de Dow- chemieal fabrieken zal beginnen. Weg- en spoorverbindingen naar dit gebied zullen zeer binnenkort worden aangelegd. Ook de gemeentelijke industrieterreinen aan de oostzijde-van Terneuzen zullen spoedig ver der worden ontsloten. .Efenii'diepe,ingreep in het hart van Sluiskil waar ruim honderd woon- en zakenpan- dep.aan.de'kanaalverruimingswerken die- nen te worden opgeofferd, heeft een geheel nieuw uitbreidingsplan noodzakelijk ge maakt. Met de uitvoering hiervan is inmid dels een begin gemaakt. Twee invalswegen vanaf de rondweg om deze plaats zullen de verbinding met het noorden en zuiden gaan verzorgen. Ook de industrieën willen bepaald niet achterblijven met aanpassingsmaatre gelen. Het kranenpark van de Cokesfa- briek te Sluiskil is gemoderniseerd; de Ios- kade reeds geschikt gemaakt voor zeesche pen tot ruim 30.000 ton. De Terneuzense scheepswerf is een uitbreiding aan het rea liseren. Silo's en opslagplaatsen worden gebouw, c.q. uitgebreid. Andere bedrijven in de kanaalzone hebben aanpassings- en uitbreidingsplannen in voorbereiding. Een ieder, die liet gebied van de kanaal zone nadert, ziet onmiddellijk dat daar in velerlei opzichten hard en ijverig wordt gewerkt. Men kan rustig stellen dat men daar inderdaad de nodige voorbereidingen maakt om de 20 pet. Nederlandse bijdrage er straks volledig uit te halen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 17