PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DOOI IN EUROPA - MAAR VOOR HOE LANG
Frankrijk
wikt en
weegt
Schrijvers willen
posten voor o.k. en w.
Volgende ruimte vlucht
van Amerika 2 anril
In Zwitserland nog
tot 25 graden vorst
In havens
V.S. werk
hervat
Herstel 5 km stukgereden opdooiweg-asfalt-
kost ongeveer EEN TON
METEOROLOGEN BANG VOOR NIEUWE VORST - ZEE VOOR SCHEVENINGEN LIJKT IJZIGE POOLZEE
TWEE DODEN BIJ
VERKEERS
ONGEVAL
Kleine drama's
in het ijs
Engeland - E.E.G.
UNIEK SCHOUWSPEL TREKT
DUIZENDEN NAAR BOULEVARD
SPANJE KRIJGT
WELLICHT
POLARISBASES
PEKING STELT
INDIA EISEN
Zij geven niet op
OPDOOI: GECOMPLICEERD VERSCHIJNSEL
Over afsluiting
Zeeuwse wegen
nog niets bekend
UITSTEL BIJ
BESLISSING
C.A.O. METAAL
Saldo verlies
N.S.-RECORD
KOLENVERVOER
Leroy Cooper Jr. de uitverkorene
206e jaargang - no. 22
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Zaterdag 26 januari 1963
Weekeind zonder
watermisère
Pagina 3
By een verkeersongeval donderdagavond
op de rijksweg Utrecht-Amersfoort zijn
twee mensen, de 48-jarige dr. M. P. Sil-
Icvls uit Soest en de 48-jarige Engels
man H. Coates uit Londen, om het leven
gekomen. Een zesjarig jongetje liep een
sehedelhasisfractuur op.
Het ongeluk gebeurde bij een inhaalma
noeuvre. Een personenauto uit Utrecht.
bestuurd door L. N., wilde een in de
richting Amersfoort rijdende tankauto
inhalen. Tijdens het inhalen kwam de
personenauto licht in botsing met een
tegenligger, de auto waarin dr. Sillevis
en de Engelsman zaten. De auto van de
heer Sillevis schoot over de midden
berm, waarna hij in botsing kwam met
een in de richting Utrecht rijdende auto,
bestuurd door baron Van Dedem uit
Zeist.
De Engelsman werd bij de botsing zc
ernstig gewond, dat hij ter plaatse over
leed. Dr. Sillevis werd ernstig gewond
opgenomen in een ziekenhuis „De Lich
tenberg" in Amersfoort, waar hij in de
loop van de avond is overleden. Het
zoontje van de heer Van Dedem. dat
naast zijn vader zat. werd ernstig ge
wond. De bestuurder liep niet noemens
waardig letsel op.
KATWIJK HEEFT WEER CAS
Van gistermorgen elf uur af hebben (le
inwoners van Katwijk weer de gehele
dag gas. Arbeiders van de Leidse gas
fabriek hebben van maandag af ge
werkt aan een buisleiding van ongeveer
twee kilometer lengte.
Een actueel beeld van de moei-
lykhcden die de vogelwereld var
tiet ijs ondervindt
gen ale worden gedaan c
de vo
gels te voederen en van de vries-
uood te redden vindt u op pagina
negen. Verder in dit 16 pagina's
tellende nummer:
Pagina 3: Hoogleraren lichten
gratie-pleidooi toe. Pagina 4
Sport. Pagina 5: Kerkdiensten.
Pagina 7: Uw pagina
En in het
zaterdagnummer
ijs rv
iek, wa>
Maraim bespreekt en een hcrin-
'erlng aan de schilder Jacob
Nanninpa en zijn werk I pap. 10).
De jeugdrubriek Zigzag is deze
maal gewijd aan het eigen werk
van rle jeugdige lezers en de
sportrubrtek spreekt over voetbal
van jaren her (pag. 11). „De
kerken en de maatschappij" deze
maal met onder meer een be
schouwing over de plaats van de
1/00 jaar oude Heidelbergeiin de
Zeeuwse protestantse kerken en
Stemmen uit de kerken" over
de verhouding protestantisme en
r.-k. in de Brabantse westhoek,
naar aanleiding van het rapport
„Ann de rand van de randstad"
(pag. 1.1). De fotopagina is deze
naai géinsprieerd door een be-
iaardehsociêteit (pag. H,) en
ten slotte op vagina15 de Kro
niek van Zwin tot Zijpe met
ttrips, feuilleton, Amsterdamse
Beurs en Waar zijn onze sche
ven?",
Drie bataljons Griekse soldaten hebben
gisteren 600 bussen en auto's uitge
graven, die ten noorden en oosten van
Saloniki twee dagen in de sneeuw heb
ben vastgezeten.
Bar weer in V.S.
Uit verscheidene Europese landen is gisteren lichte dooi gemeld.
De temperaturen in Noord-Frankrijk, Zwitserland, Denemarken,
het oosten van Oostenrijk en in Hongarije'waren even boven het
vriespunt. Ook in Zweden rees het kwik, maar het bleef er enige
graden vriezen. Verwacht wordt echter dat de vorst zal terug
keren.
De schoolkinderen in Oost-Berlijn
zijn naar huis gestuurd met som
men over kolenvervoer. Zeventig
scholen zijn in dit stadsdeel geslo
ten. Behalve in Noord-Frankrijk,
waar het licht dooide, ligt Frank
rijk nog in de greep van de vorst.
Sommige delen van het gebied
rond Parijs hebben te kampen met
kolentekort.
Ook in Noord-Duitsland dooide het licht,
maar in het Zwarte Woud en andere
Zuidduitse gebieden vriest het nog 24
graden. De Duitse weerkundigen ver
wachten dat de dooi slechts een korte
„adempauze" is en door strenge vorst
zal worden gevolgd.
Zwitserland maakt de strengste win
ter sinds 1929 door- Het was er gis
teren iets minder koud, met tempe
raturen van tien tot 25 graden onder
het vriespunt. Duizenden militairen
en burgers hebben samengewerkt om
de tien dorpen die sinds het begin
van de week in het Jura-gebergte
van de buitenwereld waren afgesne
den. te bereiken. Zij zijn daar gis
teren in geslaagd.
De iets warmere lucht boven Engeland
heeft zich van Schotland zuidwaarts uit
gebreid. Verwacht wordt dat deze van
ochtend Londen en het zuiden van het
land zal bereiken. Over het hele land
hangt een ijzige mist, die de vliegdien-
sten in de war brengt. Er is in veel ge
bieden ernstig gebrek aan brandstof.
Wegens de strenge vorst heeft de Boel-
Niet alleen Europa heeft het te kwaad:
in de Verenigde Staten zijn minstens
112 mensen gestorven aan uitputting,
gasverstikking of te grote inspanning
in de sneeuw, brj branden of ongeluk
ken op gladde wegen.
En in Japan hebben vierhonderd
treinreizigers naar Tokio een
schuilplaats gezocht in het Noord-
japanse plaatsje Nagoaka, nadat
zij twee dagen in een onderge
sneeuwde trein hadden doorge
bracht. In Tojama in het noorden
van Japan zijn veel dorpen en
stadjes geïsoleerd.
In Parijs bestudeert de regering
de mogelijkheden om een officiële
breuk in de onderhandelingen over
de toelating van Engeland tot de
Europese gemeenschappelijke
markt te voorkomen.
Naar verluidt zou men voor de bijeen
komst van de delegaties in de Belgi
sche hoofdstad op maandag twee voor
stellen uitwerken. Het eerste voorstel
werd maandag j.l. door de Westduitse
minister van buitenlandse zaken, dr.
Schroder, aan diens Franse ambtgenoot
Couve de Murville gedaan tijdens het
bezoek van bonskanselier Adenauer aan
president de Gaulle. Dit voorstel houdt
in dat de onderhandelingen met Enge
land worden opgeschort en dat intussen
de Europese commissie van de E.E.G.,
op verzoek van de zes en met toestem
ming van Engeland een inventarisatie
maakt van hetgeen tot dusver is be
reikt en wat nog moet worden geregeld.
Het andere voorstel houdt in dat de
Europese commissie moet worden ge
vraagd. een onpartijdig rapport op te
stellen over bet waarschijnlijk gevolg
van fa) een toetreding van Engeland en
(b) een gelijktijdige of latere toelating
van andere landen van de Europese
vrijhandelsassociatie (E.V.A.). President
de Gaulle en bondskanselier Adenauer
zouden het meest voor dit denkbeeld
voelen.
Bonn
In een Westduitse regeringsverklaring
werd gisteren gezegd, dat liet kabinet
het erover eens is, dat de Brusselse
onderhandelingen over Engelands ver
zoek om toelating tot de E.E.G. „kunnen
en dienen te worden voortgezet met de
bedoeling een positief slot te bereiken".
Wie even de boulevard en de hotels van Scheveningen en de
Hollandse mensen weet weg te denken, kan zich in de Poolzee
wanen, of in de wateren rond Alaska: de zee voor Scheveningen
is één enorm traag golvend ijsveld geworden. In noordelijke
richting is de zee niet meer te zien, naar de haven toe kan men
in de verte nog wel iets grauws bespeuren, dat vermoedelijk
de Noordzee is. Maar dit verandert voortdurend. De westenwind
heeft enorme ijsmassa's van de Noordzee naar de kust doen
drijven, vloed en eb spelen met die ijsvlakte en geven er voort
durend nieuwe vormen aan. Dit verschijnsel, althans in zo
massale vorm, is uniek. Velen herinneren zich nog wel de hoge
ijsdam langs de kust in de winter van 1929 en zo'n ijsdam
is èr nu opnieuw maar een geheel witte zee, waar nauwelijks
meer enige beweging in zit, een pier, die er uitziet, of hij op
vast ijs is gebouwd, dat is iets, wat zelfs de oudste vissers van
Scheveningen zich niet kunnen herinneren. Het schouwspel trekt
enorm veel mensen en het verkeer op de boulevard is, zodra de
zpn even doorkomt, druk als op een voorjaarsdag.
Naarmate de Polarisvloot toeneemt zul
len de Verenigde Staten meer haven
faciliteiten voor deze atoomduikboten in
het buitenland zoeken, zo heeft een
woordvoerder voor het Amerikaanse
ministerie van buitenlandse zaken in
Washington gisteren verklaard.
Hij weigerde Tanden te r
In Phalempin in Noord-Frankrijlc
is de overheid, gedwongen door
de schaarste aak huisbrandt er
toe overgegaan bonkaarten uit te
reikenwaarop inwoners elke
week per gezin 100 kg steenkool
kunnen krijgen. Foto: huismoe
ders verlaten hier het stadhuis,
waar zij hun bonkaarten hebben
afgehaald.
gepolst zouden zijn
verlenen.
Volgens de woordvoerder zou Spanje
een kandidaat zijn voor het stationeren
van de Polaris omdat de Amerikaanse
marine reeds havenfaciliteiten in dit
land heeft. De bestaande overeenkomst
met Spanje zou voor de Polaris niet
eens gewijzigd hoeven te worden, zo
ide hij. Spanje heeft echter laten
weten dat het graag onmiddellijk zou
willen spreken over een herziening van
het verdrag met de V.S.
De havenarbeiders aan de Ameri
kaanse oostkust en aan de Golf van
Mexico zouden vandaag om 8 uur
's morgens plaatselijke tijd weer
aan het werk gaan.
Dit heeft de Internationale Federa
tie van Havenarbeiders gister
avond bekendgemaakt. De posters
zijn inmiddels naar huis gestuurd.
In Peking is de tekst gepubliceerd van
een brief, die premier Tsjoe en-Lai op
19 januari heeft gericht tot mevrouw
Bandaranaike, premier van Cevlon en
waarin hij heeft verklaard, dat China
de voorstellen van de z.g. Colombo-;
conferentie in beginsel als voorlopige
basis voor besprekingen met India tot
regeling van het grensconflict aan
aardt.
Tsjoe cn-Lai verklaarde voorts, dat de
Chinese grenswachten zich langs de he
le grens tussen China en India twintig
kilometer zullen terugtrekken. De In
diase troepen zullen echter in hun hui
dige stellingen moeten blijven, niet al
leen in de westelijke sector doch in het
gehele grensgebied.
„Niet de auteur, maar de kunst"
(Van een onzer verslaggevers).
De protesterende schrijvers laten het er niet bij zitten. Ze hadden
de indruk dat staatssecretaris Scholten een zeker begrip had voor hun
wensen, ook al vonden zij het resultaat van hun onderhoud met de
bewindsman onbevredigend. Toen mr. Scholten de dag na het gesprek
een persconferentie hield en hij zich volkomen distancieerde van de
gedachte van een basissalaris voor schrijvers, zijn zij tot de conclusie
gekomen, gesproken te hebben met iemand, die weliswaar uiterlijk
welwillend is, maar die innerlijk de houding aanneemt van een negen
tiende eeuwse regent, die leeft in de sfeer van „zorg voor de kunst
is geen staatszaak".
Ahlus werd ons te kennen gegeven van
de zijde van het actiecomité van de pro-|
testereinde schrijvers. Men overweegt
de actie, die tot dasverre omvat het
weigeren van prijzen, stipendia en op
drachten van de zijde van de overheid
en een boycot van boekenweek, uit te
breiden met een protestdemonstratie op
straat. De idee is om tijdens de boe
kenweek te gaan posten, zowel voor het
ministerie van o.k. en w., als voor de
zalen, waarin boekemveekmanifesta-
ties plaatsvinden.
Brief
Het A.N.P. meldt voorts, dat het be
stuur van dc Vereniging van Letter
kundigen naai- aanleiding van het
donderdagavond in zijn vergadering
met het actiecomité „kchrijverspro-
test" besprokene, een brief heeft ge
richt tot de staatssecretaris van o.
k. en w. mr. Y. Scholten waarin ojn.
dit stond:
„Het bestuur van de Verenii
Letterkundigen geeft hierbij uiting aan,
zijn ernstige bezorgdheid over het
standpunt, door U ingenomen jegens de
actie en de plannen van de letterkundi
gen. Het is ons bestuur duidelijk gewor
den dat U de schrijversactie uitsluitend
ziet en voorstelt als een economische,
om niet te zeggen financiële zaak. Het
bestuur van de Vereniging van Letter
kundigen wenst daartegen met de mees
te nadruk te protesteren.
Culturele functie
Het wezenlijke motief van ons hande
len, het wezenlijke probleem dat moet
worden opgelost, betreft minder de
schrijver dan het schrijverschap, minder
de sociale positie van de kunstenaar
dan wel de culturele functies van de
kunst. Het gaat niet om het inkomen
van de schrijver, maar om de mogelijk
heid tot ontplooiing van de creatieve
mens. Deze allesbeheersende factor zo
wel dinsdag als woensdag in uw beto
gen te hebben gemist heeft ons bestuur
teleurgesteld en gegriefd. Wij achten
het onze plicht U dit te doen weten".
HET IS NOG NIET met zeker-
heid te zeggen of, waar en wan
neer Zeeuwse wegen door op-
dooi afgesloten zullen moeten
worden. De wegbeheerders den
ken er echt wel twee keer over
na voordat ze dergelijke maat
regelen nemen, maar toch ach
ten ze het zeer waarschijnlijk
wanneer de dooi eenmaal
doorzet dat dan na enkele da
gen Zeeuwse wegen moeten
worden afgesloten, zeer zeker
voor het zware verkeer. Maar
helemaal zeker zijn ze er nog
niet van. Het opdooiverschijnsel
is ook wetenschappelijk een nog
zo ondoorvorste zaak, dat het
vrijwel niet van te voren te zeg
gen is. Dat bleek ons onder
meer uit een toelichting, die ir.
C. Koning, hoofdingenieur alge
mene zaken van provinciale wa
terstaat, en de heer A. Boone,
hoofd van de technische dienst
van het wegschap Walcheren,
op het opdooiverschijnsel gaven.
„DRIJVENDE" klinkerbestratin
gen en „drijvende" asfaltwegdek
ken. Aldus zou men heel populai:
en tevens heel summier de weger
kunnen noemen, die door de bij
zonder gecompliceerde verschijn
selen opvriezen en opdooien aan
getast worden. Zoals een pas op
de tafel neergelegd tafellaken
grote bulten vertoond zo lang de
lucht tussen kleed en tafel nog
niet verdwenen is, zo vertoond bij
voorbeeld een asfaltwegdek, wan
neer er opdooi aan te pas komt,
bulten van flink formaat. Veroor
zaakt door dooiwater tussen weg
dek en fundering. Zou er dan ver
keer over rijden, dan zou het wa
ter het wegdek finaal kunnen
stukpersen.
HERSTELKOSTEN: bijvoorbeeld het
vernieuwen van een asfaltdeklaag
over vijf kilometer en vijf meter
breed: ruwweg geschat honderddui
zend gulden!
NAUWLETTEND
Het is dus begrijpelijk, dat de Zeeuw
se wegbeheerders nauwlettend uitkij
ken naar opdooiverschijnselen. Het
gevolg kan zijn: voorlopige afslui
ting van wegen. Om het grote econo
mische belang, dat er gemoeid is
(stagnatie verkeer) is men bijzonder
voorzichtig met het nemen van af
sluitingsmaatregelen; het gebeurt
niet dan na veel wikken en wegen.
Anderzijds moet men er echter, ais
het noodzakelijk is, toe overgaan,
juist om de enorme kosten van her
stel.
Het zal duidelijk zijn, dat de ont
watering van de aarde-baan en de
opdooi twee zaken zijn. die nauw
met elkaar verband houden. Wan
neer de aarde-baan tot beneden de
vorstgrens droog blijft, zal men
geen hinder hebben van opdooiver
schijnselen. Om nu zo'n aarden
baan droog te houden moet er
voor gezorgd worden, dat de weg
minstens 75 centimeter boven het
polderpeil ligt.
IJSLENIEN
Nu heeft men in de grond te maken
met capillaire werking van het wa
ter: het water stijgt. Wanneer er zich
nu vocht in de wegfundering bevindt,
bevriest dat bij temperaturen onder
nul. Er ontstaan plekjes ijs, die water
aantrekken en daardoor weer vergro
ten, aldus ijslenzen vormend. Wan
neer vorst en dooi elkaar afwisselen
bestaat er kans op een dubbele wer
king omdat dan ook van bovenaf
water eveneens bevriest, door de dek
laag van de weg heendringt en even
eens bevriest. Uiteraard hebben de
verschillende grondsoorten verschil
lende eigenschappen wat de water
doorlaatbaarheid betreft, eigenschap
pen. die de capillaire werking van hel
water in de hand- of legen kunnen
werken. In de praktijk hebben de
wegenbeheerders ervaren, dat met si
lex (afvalprpdukt van de'cementin-
dustrie) gefundeerde wegen bijzon
(Zie slot pag. 2 kol. 2)
De voor maandag aanstaande
voorziene vergadering van de vak-
raad voor de metaalindustrie zal,
op verzoek van de in die raad ver
tegenwoordigde werknemersorga
nisaties niet doorgaan, Dit heeft de
heer I. Baart, werknemersvoorzit
ter van de vakraad gisteravond in
Den Haag medegedeeld.
De werknemersorganisaties zouden
maandag in de vakraad hun definitieve
standpunt kenbaar maken over de van
werkgeverszijde gedane voorstellen.
N.y.v.
Het verzoek om deze vakraadsvergade
ring nu niet door te laten gaan houdt
verband met het feit dat maandag het
verbondsbestuur van het Nederlands
Verbond van Vakverenigingen vergadert
en van de zijde van de bij het N.V.V.
aangesloten grootste bedrijfsbond, de
Algemene Nederlandse Bedrijfsbond
voor de Metaal- en Elektrotechnische
Industrie (A.NM.B.), behoefte bestaat
in dat verbondsbestuur aan te snijden
het vraagstuk van een verlenging der
vakantie in 1963.
Verwacht mag worden dat de andere
tweè werknemersorganisaties soortge
lijke stappen zullen ondernemenby de
besturen van het Christelijk Nationaal
Vakverbond en van de Katholieke Ar
beiders Beweging.
Nu de burgemeesters van Middelburg
en Vlissingen zich beiden in hun
nieuwjaarsrede hebben uitgesproken
over de „dubbelstad" is het mogelijk
een voorlopige balans op te maken van
deze samenwerkingsvorm. De Vlissing-
se burgemeester bedoelt met de „dub-
belstadsgedachte" als wij hem al
thans goed begrepen hebben het tot
stand brengen van plannen, die voor
elk van de gemeenten te ambitieus zijn,
plannen, die met name tot stand moe
ten worden gebracht in de groenstrook
tussen de Bebouwing van beide ge
meenten. Nu echter minister Toxopeus
Oost- en West-Souburg wil handhaven
als een zelfstandige gemeente, erkent
de burgemeester van Vlissingen, dat de
„dubbeTstadsgedachte" daardoor ernstig
wordt geremd. Tot zover de Vlissingse
opvatting.
In Middelburg ziet men deze zaak an
ders en huldigt men een verdergaan
de conceptie. Daar streeft men naar
een „gezamenlijk-leiding-geven aan de
bijzondere ontwikkeling van Zuidoost-
'alcheren door coördinatie en waar
mogelijk integratie van beider gemeen
telijke werkzaamheid", aldus heeft de
burgemeester van Middelburg verklaard.
Een vergelijking van beide meningen
leert, dat hier sprake is van twee ge
heel verschillende opvattingen tussen de
beide partners.
rreeërlei opvatting. Dat betekent dat
de „dubbelstadsgedachte" des
tijds hoog van de toren uitgebazuind
een frase zonder meer is geworden.
Er is weliswaar een zekere samenwer
king tussen beide gemeenten, maar die
is niet van een zodanige grote allure,
dat men op grond daarvan een speciale
„gedachte" kan proclameren. Zulk een
samenwerking komt immers meer voor,
valt toe te juichen, maar is in deze tijd
min of meer vanzelfsprekend. De burge
meester van-Vlissingen heeft in dit ver
band gesproken over de dubbelstadsge
dachte als „een tere plant, die niet an
ders dan met veel zorg kan worden op
gekweekt". Dat is een fraaie beeld
spraak, die echter aan de kern van de
zaak voorbijgaat. De vraag is namelijk:
bestaat er overeenstemming over de ba-
van de samenwerking? Zo neen, dan
kan men niet over „een plant" spre
ken, want er is geen plant. Wij moe
ten (helaas) conclu
deren, dat over het
antwoord op de ele
mentaire vraag wat
men precies onder de
dubbelstadsgedachte
verstaat, bij de partners geen overeen
stemming aanwezig is. Wij herhalen: de
dubbelstad is derhalve een frase geble
ken, waarover men in de toekomst
Vakantie
Afhankelijk van de zienswijzen van de
besturen van deze vakcentralen is het
dan wellicht te verwachten dat deze het
vraagstuk van een vakantieverlenging
aanhangig maken in het bestuur van de
Stichting van de Arbeid.
De heer Baart verklaarde desgevraagd
nog dat leden en kaderleden van zyn
bond „op niet mis te verstane wijze" te
kennen is gegeven dat alleen de leiding
van de bond, op basis van statuten en
reglementen, het moment bepaalt van
een eventuele actie".
De Nederlandsche
donderdag een recc..
vanaf de Limburgse mijnen vervoerd,
zo hebben zy gisteren bekendgemaakt.
Terwijl normaal in de winter het trans-
~>ort van kolen voor industrie en huis-
irand 1100 h 1200 wagons per dag be
loopt, is dit aantal donderdag opge
voerd tot rond 1500 wagons, voorname
lijk met huisbrandkolen, een hoeveel
heid dus van 35.000 ton kolen bestemd
voor het westen, het oosten en noor
den van Nederland. De Nederlandsche
Spoorwegen hebben gisteren ernaar ge
streefd ait record te evenaren.
ftdlltlijH
niet nadrukkelijk' meer moet spreken.
Blijkt op een bepaald terrein samen
werking mogelijk, dan zal men die
uiteraard met beide handen dienen aan
te vatten, maar een dergelijk samen
gaan is dan te incidenteel om er een
etiket op te plakken. Immers, een dub-
belstads-etiket veronderstelt een basis.
Die is nu niet aanwezig en zal er ver
moedelijk niét Ttomen.
Tn de „tere plant"-vergelijking van de
Vlissingse burgemeester is voorts ge
sproken ovër het „ontbreken van zorg".
Letterlijk zei mr. Kolff het volgende:
„Die zorg lijkt te ontbreken, indien
één van beide partijen, wie de gedrags
lijn van de ander niet zint, in nauwe
lijks bedekte termen te kennen geeft,
dat hij ook nog wei anders kan door
met andere partners op te trekken."
Maar deze door mr. Kolff gewraakte
uitlating van burgemeester Drijber on
derstreept onzes inziens juist het falen
van de dubbelstadsgedachte: partner B.
houdt over de inhoud van deze samen
werkingsvorm er geheel andere gedach
ten op na dan partner A. en op grond
daarvan stelt B. vast dat men nu niet
de ogen mag sluiten voor kansen „ook
eens met nieuw opdoemende metgezel
len op te trekken." Destijds hebben wij
deze woorden helemaal niet als een
dreigement begrepen, maar als een
nuchtere constatering, omdat de vage
conceptie van Vlissingen de ander niet
bij voorbaat mag binden een samenwer
king met anderen uit te sluiten. En men
kan in dit verband allerminst voorbij
gaan aan het duidelijke feit, dat Sou-
jurg naar alle waarschijnlijkheid zelf
standig blijft. Waarom zou men voor
deze harde realiteit blind zijn? Laat
men liever de feiten erkennen! Op grond
van de hier gereleveerde overwegingen
menen wij, dat bij het opmaken van de
dubbelstad-balans een niet gering saldo-
verlies moet worden vermeld. De tijd
zal wel leren of deze balans voorlopig
of definitief zal zijn.
0 De Russen hebben in een memorandum
de commissie van de V.N., die een con
ferentie over de wereldhandel moet voorbe
reiden, aangedrongen op stichting van èen
organisatie voor de handel in de wereld.
rtoc alle landen als gelijken zouden moe
ten kunnen toetreden.
k
In Cape Canaveral is gisteren vernomen dat Amerika zijn vol
gende bemande ruimtevaart, uit te voeren door astronaut-in-spe
Leroy Gordon Cooper jr., op 2 april zal uitvoeren.
De bedoeling is dat de 35-jarige majoor van de Amerikaanse luchtmacht
één dag in de ruimte zal vertoeven, daarbij 22 maal om de aarde cirke
lende, een vlucht die dan 34 uur zou vergen. Dat is bijna viermaal de tya
die vorige Amerikaanse astronauten in de ruimte doorbrachten. De Ame
rikaanse ruimtevaartdeskundigen hopen Cooper tenminste vierentwintig
uur in de ruimte te kunnen houden. Hij zal in zijn capsule de lucht in worden
gebracht met hetzelfde type ruimteschip dat is gebruikt voor John Glenn,
Scott Carpenter en Walter Schirra. Aan het einde van zijn reis zal Coo
per neerkomen ergens in de Grote Oceaan bij het eiland Midway, dicht bij
de plaats waar Schirra in oktober van het vorig jaar landde. De Ameri
kaanse ruimtevaartdeskundigen nemen zich voor Cooper maar één keer
slaap toe te staan, misschien twee keer, als de reis lang is. Tot nu toe
heeft geen der Amerikaanse astronauten in de ruimte geslapen, zoals
wel hun Russische collega's.
„SCHITT ER-BALLON"
Tijdens zyn reis zal Cooper onder meer een bal met schitterlichteffecten
loslaten en met het oog volgen. Men moet erdoor aan de weet komen tot
hoever een mens in de ruimte kan zien.
Hij zal voorts een ballon aan de cabine meetrekken, om te zien hoe groot
de wrijving van de lucht in de ruimte is. Daarnaast zal Cooper een nieuw
brandstofsysteem voor de controle-eenheid beproeven, en voorwerpen
fotograferen die hij door het raampje van zijn cabine waarneemt. Hij zal
er speciale filters voor gebruiken.