PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DOOI IN EUROPA - MAAR VOOR HOE LANG Frankrijk wikt en weegt Schrijvers willen posten voor o.k. en w. Volgende ruimte vlucht van Amerika 2 anril In Zwitserland nog tot 25 graden vorst In havens V.S. werk hervat Herstel 5 km stukgereden opdooiweg-asfalt- kost ongeveer EEN TON METEOROLOGEN BANG VOOR NIEUWE VORST - ZEE VOOR SCHEVENINGEN LIJKT IJZIGE POOLZEE TWEE DODEN BIJ VERKEERS ONGEVAL Kleine drama's in het ijs Engeland - E.E.G. UNIEK SCHOUWSPEL TREKT DUIZENDEN NAAR BOULEVARD SPANJE KRIJGT WELLICHT POLARISBASES PEKING STELT INDIA EISEN Zij geven niet op OPDOOI: GECOMPLICEERD VERSCHIJNSEL Over afsluiting Zeeuwse wegen nog niets bekend UITSTEL BIJ BESLISSING C.A.O. METAAL Saldo verlies N.S.-RECORD KOLENVERVOER Leroy Cooper Jr. de uitverkorene 206e jaargang - no. 22 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Zaterdag 26 januari 1963 Weekeind zonder watermisère Pagina 3 By een verkeersongeval donderdagavond op de rijksweg Utrecht-Amersfoort zijn twee mensen, de 48-jarige dr. M. P. Sil- Icvls uit Soest en de 48-jarige Engels man H. Coates uit Londen, om het leven gekomen. Een zesjarig jongetje liep een sehedelhasisfractuur op. Het ongeluk gebeurde bij een inhaalma noeuvre. Een personenauto uit Utrecht. bestuurd door L. N., wilde een in de richting Amersfoort rijdende tankauto inhalen. Tijdens het inhalen kwam de personenauto licht in botsing met een tegenligger, de auto waarin dr. Sillevis en de Engelsman zaten. De auto van de heer Sillevis schoot over de midden berm, waarna hij in botsing kwam met een in de richting Utrecht rijdende auto, bestuurd door baron Van Dedem uit Zeist. De Engelsman werd bij de botsing zc ernstig gewond, dat hij ter plaatse over leed. Dr. Sillevis werd ernstig gewond opgenomen in een ziekenhuis „De Lich tenberg" in Amersfoort, waar hij in de loop van de avond is overleden. Het zoontje van de heer Van Dedem. dat naast zijn vader zat. werd ernstig ge wond. De bestuurder liep niet noemens waardig letsel op. KATWIJK HEEFT WEER CAS Van gistermorgen elf uur af hebben (le inwoners van Katwijk weer de gehele dag gas. Arbeiders van de Leidse gas fabriek hebben van maandag af ge werkt aan een buisleiding van ongeveer twee kilometer lengte. Een actueel beeld van de moei- lykhcden die de vogelwereld var tiet ijs ondervindt gen ale worden gedaan c de vo gels te voederen en van de vries- uood te redden vindt u op pagina negen. Verder in dit 16 pagina's tellende nummer: Pagina 3: Hoogleraren lichten gratie-pleidooi toe. Pagina 4 Sport. Pagina 5: Kerkdiensten. Pagina 7: Uw pagina En in het zaterdagnummer ijs rv iek, wa> Maraim bespreekt en een hcrin- 'erlng aan de schilder Jacob Nanninpa en zijn werk I pap. 10). De jeugdrubriek Zigzag is deze maal gewijd aan het eigen werk van rle jeugdige lezers en de sportrubrtek spreekt over voetbal van jaren her (pag. 11). „De kerken en de maatschappij" deze maal met onder meer een be schouwing over de plaats van de 1/00 jaar oude Heidelbergeiin de Zeeuwse protestantse kerken en Stemmen uit de kerken" over de verhouding protestantisme en r.-k. in de Brabantse westhoek, naar aanleiding van het rapport „Ann de rand van de randstad" (pag. 1.1). De fotopagina is deze naai géinsprieerd door een be- iaardehsociêteit (pag. H,) en ten slotte op vagina15 de Kro niek van Zwin tot Zijpe met ttrips, feuilleton, Amsterdamse Beurs en Waar zijn onze sche ven?", Drie bataljons Griekse soldaten hebben gisteren 600 bussen en auto's uitge graven, die ten noorden en oosten van Saloniki twee dagen in de sneeuw heb ben vastgezeten. Bar weer in V.S. Uit verscheidene Europese landen is gisteren lichte dooi gemeld. De temperaturen in Noord-Frankrijk, Zwitserland, Denemarken, het oosten van Oostenrijk en in Hongarije'waren even boven het vriespunt. Ook in Zweden rees het kwik, maar het bleef er enige graden vriezen. Verwacht wordt echter dat de vorst zal terug keren. De schoolkinderen in Oost-Berlijn zijn naar huis gestuurd met som men over kolenvervoer. Zeventig scholen zijn in dit stadsdeel geslo ten. Behalve in Noord-Frankrijk, waar het licht dooide, ligt Frank rijk nog in de greep van de vorst. Sommige delen van het gebied rond Parijs hebben te kampen met kolentekort. Ook in Noord-Duitsland dooide het licht, maar in het Zwarte Woud en andere Zuidduitse gebieden vriest het nog 24 graden. De Duitse weerkundigen ver wachten dat de dooi slechts een korte „adempauze" is en door strenge vorst zal worden gevolgd. Zwitserland maakt de strengste win ter sinds 1929 door- Het was er gis teren iets minder koud, met tempe raturen van tien tot 25 graden onder het vriespunt. Duizenden militairen en burgers hebben samengewerkt om de tien dorpen die sinds het begin van de week in het Jura-gebergte van de buitenwereld waren afgesne den. te bereiken. Zij zijn daar gis teren in geslaagd. De iets warmere lucht boven Engeland heeft zich van Schotland zuidwaarts uit gebreid. Verwacht wordt dat deze van ochtend Londen en het zuiden van het land zal bereiken. Over het hele land hangt een ijzige mist, die de vliegdien- sten in de war brengt. Er is in veel ge bieden ernstig gebrek aan brandstof. Wegens de strenge vorst heeft de Boel- Niet alleen Europa heeft het te kwaad: in de Verenigde Staten zijn minstens 112 mensen gestorven aan uitputting, gasverstikking of te grote inspanning in de sneeuw, brj branden of ongeluk ken op gladde wegen. En in Japan hebben vierhonderd treinreizigers naar Tokio een schuilplaats gezocht in het Noord- japanse plaatsje Nagoaka, nadat zij twee dagen in een onderge sneeuwde trein hadden doorge bracht. In Tojama in het noorden van Japan zijn veel dorpen en stadjes geïsoleerd. In Parijs bestudeert de regering de mogelijkheden om een officiële breuk in de onderhandelingen over de toelating van Engeland tot de Europese gemeenschappelijke markt te voorkomen. Naar verluidt zou men voor de bijeen komst van de delegaties in de Belgi sche hoofdstad op maandag twee voor stellen uitwerken. Het eerste voorstel werd maandag j.l. door de Westduitse minister van buitenlandse zaken, dr. Schroder, aan diens Franse ambtgenoot Couve de Murville gedaan tijdens het bezoek van bonskanselier Adenauer aan president de Gaulle. Dit voorstel houdt in dat de onderhandelingen met Enge land worden opgeschort en dat intussen de Europese commissie van de E.E.G., op verzoek van de zes en met toestem ming van Engeland een inventarisatie maakt van hetgeen tot dusver is be reikt en wat nog moet worden geregeld. Het andere voorstel houdt in dat de Europese commissie moet worden ge vraagd. een onpartijdig rapport op te stellen over bet waarschijnlijk gevolg van fa) een toetreding van Engeland en (b) een gelijktijdige of latere toelating van andere landen van de Europese vrijhandelsassociatie (E.V.A.). President de Gaulle en bondskanselier Adenauer zouden het meest voor dit denkbeeld voelen. Bonn In een Westduitse regeringsverklaring werd gisteren gezegd, dat liet kabinet het erover eens is, dat de Brusselse onderhandelingen over Engelands ver zoek om toelating tot de E.E.G. „kunnen en dienen te worden voortgezet met de bedoeling een positief slot te bereiken". Wie even de boulevard en de hotels van Scheveningen en de Hollandse mensen weet weg te denken, kan zich in de Poolzee wanen, of in de wateren rond Alaska: de zee voor Scheveningen is één enorm traag golvend ijsveld geworden. In noordelijke richting is de zee niet meer te zien, naar de haven toe kan men in de verte nog wel iets grauws bespeuren, dat vermoedelijk de Noordzee is. Maar dit verandert voortdurend. De westenwind heeft enorme ijsmassa's van de Noordzee naar de kust doen drijven, vloed en eb spelen met die ijsvlakte en geven er voort durend nieuwe vormen aan. Dit verschijnsel, althans in zo massale vorm, is uniek. Velen herinneren zich nog wel de hoge ijsdam langs de kust in de winter van 1929 en zo'n ijsdam is èr nu opnieuw maar een geheel witte zee, waar nauwelijks meer enige beweging in zit, een pier, die er uitziet, of hij op vast ijs is gebouwd, dat is iets, wat zelfs de oudste vissers van Scheveningen zich niet kunnen herinneren. Het schouwspel trekt enorm veel mensen en het verkeer op de boulevard is, zodra de zpn even doorkomt, druk als op een voorjaarsdag. Naarmate de Polarisvloot toeneemt zul len de Verenigde Staten meer haven faciliteiten voor deze atoomduikboten in het buitenland zoeken, zo heeft een woordvoerder voor het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken in Washington gisteren verklaard. Hij weigerde Tanden te r In Phalempin in Noord-Frankrijlc is de overheid, gedwongen door de schaarste aak huisbrandt er toe overgegaan bonkaarten uit te reikenwaarop inwoners elke week per gezin 100 kg steenkool kunnen krijgen. Foto: huismoe ders verlaten hier het stadhuis, waar zij hun bonkaarten hebben afgehaald. gepolst zouden zijn verlenen. Volgens de woordvoerder zou Spanje een kandidaat zijn voor het stationeren van de Polaris omdat de Amerikaanse marine reeds havenfaciliteiten in dit land heeft. De bestaande overeenkomst met Spanje zou voor de Polaris niet eens gewijzigd hoeven te worden, zo ide hij. Spanje heeft echter laten weten dat het graag onmiddellijk zou willen spreken over een herziening van het verdrag met de V.S. De havenarbeiders aan de Ameri kaanse oostkust en aan de Golf van Mexico zouden vandaag om 8 uur 's morgens plaatselijke tijd weer aan het werk gaan. Dit heeft de Internationale Federa tie van Havenarbeiders gister avond bekendgemaakt. De posters zijn inmiddels naar huis gestuurd. In Peking is de tekst gepubliceerd van een brief, die premier Tsjoe en-Lai op 19 januari heeft gericht tot mevrouw Bandaranaike, premier van Cevlon en waarin hij heeft verklaard, dat China de voorstellen van de z.g. Colombo-; conferentie in beginsel als voorlopige basis voor besprekingen met India tot regeling van het grensconflict aan aardt. Tsjoe cn-Lai verklaarde voorts, dat de Chinese grenswachten zich langs de he le grens tussen China en India twintig kilometer zullen terugtrekken. De In diase troepen zullen echter in hun hui dige stellingen moeten blijven, niet al leen in de westelijke sector doch in het gehele grensgebied. „Niet de auteur, maar de kunst" (Van een onzer verslaggevers). De protesterende schrijvers laten het er niet bij zitten. Ze hadden de indruk dat staatssecretaris Scholten een zeker begrip had voor hun wensen, ook al vonden zij het resultaat van hun onderhoud met de bewindsman onbevredigend. Toen mr. Scholten de dag na het gesprek een persconferentie hield en hij zich volkomen distancieerde van de gedachte van een basissalaris voor schrijvers, zijn zij tot de conclusie gekomen, gesproken te hebben met iemand, die weliswaar uiterlijk welwillend is, maar die innerlijk de houding aanneemt van een negen tiende eeuwse regent, die leeft in de sfeer van „zorg voor de kunst is geen staatszaak". Ahlus werd ons te kennen gegeven van de zijde van het actiecomité van de pro-| testereinde schrijvers. Men overweegt de actie, die tot dasverre omvat het weigeren van prijzen, stipendia en op drachten van de zijde van de overheid en een boycot van boekenweek, uit te breiden met een protestdemonstratie op straat. De idee is om tijdens de boe kenweek te gaan posten, zowel voor het ministerie van o.k. en w., als voor de zalen, waarin boekemveekmanifesta- ties plaatsvinden. Brief Het A.N.P. meldt voorts, dat het be stuur van dc Vereniging van Letter kundigen naai- aanleiding van het donderdagavond in zijn vergadering met het actiecomité „kchrijverspro- test" besprokene, een brief heeft ge richt tot de staatssecretaris van o. k. en w. mr. Y. Scholten waarin ojn. dit stond: „Het bestuur van de Verenii Letterkundigen geeft hierbij uiting aan, zijn ernstige bezorgdheid over het standpunt, door U ingenomen jegens de actie en de plannen van de letterkundi gen. Het is ons bestuur duidelijk gewor den dat U de schrijversactie uitsluitend ziet en voorstelt als een economische, om niet te zeggen financiële zaak. Het bestuur van de Vereniging van Letter kundigen wenst daartegen met de mees te nadruk te protesteren. Culturele functie Het wezenlijke motief van ons hande len, het wezenlijke probleem dat moet worden opgelost, betreft minder de schrijver dan het schrijverschap, minder de sociale positie van de kunstenaar dan wel de culturele functies van de kunst. Het gaat niet om het inkomen van de schrijver, maar om de mogelijk heid tot ontplooiing van de creatieve mens. Deze allesbeheersende factor zo wel dinsdag als woensdag in uw beto gen te hebben gemist heeft ons bestuur teleurgesteld en gegriefd. Wij achten het onze plicht U dit te doen weten". HET IS NOG NIET met zeker- heid te zeggen of, waar en wan neer Zeeuwse wegen door op- dooi afgesloten zullen moeten worden. De wegbeheerders den ken er echt wel twee keer over na voordat ze dergelijke maat regelen nemen, maar toch ach ten ze het zeer waarschijnlijk wanneer de dooi eenmaal doorzet dat dan na enkele da gen Zeeuwse wegen moeten worden afgesloten, zeer zeker voor het zware verkeer. Maar helemaal zeker zijn ze er nog niet van. Het opdooiverschijnsel is ook wetenschappelijk een nog zo ondoorvorste zaak, dat het vrijwel niet van te voren te zeg gen is. Dat bleek ons onder meer uit een toelichting, die ir. C. Koning, hoofdingenieur alge mene zaken van provinciale wa terstaat, en de heer A. Boone, hoofd van de technische dienst van het wegschap Walcheren, op het opdooiverschijnsel gaven. „DRIJVENDE" klinkerbestratin gen en „drijvende" asfaltwegdek ken. Aldus zou men heel populai: en tevens heel summier de weger kunnen noemen, die door de bij zonder gecompliceerde verschijn selen opvriezen en opdooien aan getast worden. Zoals een pas op de tafel neergelegd tafellaken grote bulten vertoond zo lang de lucht tussen kleed en tafel nog niet verdwenen is, zo vertoond bij voorbeeld een asfaltwegdek, wan neer er opdooi aan te pas komt, bulten van flink formaat. Veroor zaakt door dooiwater tussen weg dek en fundering. Zou er dan ver keer over rijden, dan zou het wa ter het wegdek finaal kunnen stukpersen. HERSTELKOSTEN: bijvoorbeeld het vernieuwen van een asfaltdeklaag over vijf kilometer en vijf meter breed: ruwweg geschat honderddui zend gulden! NAUWLETTEND Het is dus begrijpelijk, dat de Zeeuw se wegbeheerders nauwlettend uitkij ken naar opdooiverschijnselen. Het gevolg kan zijn: voorlopige afslui ting van wegen. Om het grote econo mische belang, dat er gemoeid is (stagnatie verkeer) is men bijzonder voorzichtig met het nemen van af sluitingsmaatregelen; het gebeurt niet dan na veel wikken en wegen. Anderzijds moet men er echter, ais het noodzakelijk is, toe overgaan, juist om de enorme kosten van her stel. Het zal duidelijk zijn, dat de ont watering van de aarde-baan en de opdooi twee zaken zijn. die nauw met elkaar verband houden. Wan neer de aarde-baan tot beneden de vorstgrens droog blijft, zal men geen hinder hebben van opdooiver schijnselen. Om nu zo'n aarden baan droog te houden moet er voor gezorgd worden, dat de weg minstens 75 centimeter boven het polderpeil ligt. IJSLENIEN Nu heeft men in de grond te maken met capillaire werking van het wa ter: het water stijgt. Wanneer er zich nu vocht in de wegfundering bevindt, bevriest dat bij temperaturen onder nul. Er ontstaan plekjes ijs, die water aantrekken en daardoor weer vergro ten, aldus ijslenzen vormend. Wan neer vorst en dooi elkaar afwisselen bestaat er kans op een dubbele wer king omdat dan ook van bovenaf water eveneens bevriest, door de dek laag van de weg heendringt en even eens bevriest. Uiteraard hebben de verschillende grondsoorten verschil lende eigenschappen wat de water doorlaatbaarheid betreft, eigenschap pen. die de capillaire werking van hel water in de hand- of legen kunnen werken. In de praktijk hebben de wegenbeheerders ervaren, dat met si lex (afvalprpdukt van de'cementin- dustrie) gefundeerde wegen bijzon (Zie slot pag. 2 kol. 2) De voor maandag aanstaande voorziene vergadering van de vak- raad voor de metaalindustrie zal, op verzoek van de in die raad ver tegenwoordigde werknemersorga nisaties niet doorgaan, Dit heeft de heer I. Baart, werknemersvoorzit ter van de vakraad gisteravond in Den Haag medegedeeld. De werknemersorganisaties zouden maandag in de vakraad hun definitieve standpunt kenbaar maken over de van werkgeverszijde gedane voorstellen. N.y.v. Het verzoek om deze vakraadsvergade ring nu niet door te laten gaan houdt verband met het feit dat maandag het verbondsbestuur van het Nederlands Verbond van Vakverenigingen vergadert en van de zijde van de bij het N.V.V. aangesloten grootste bedrijfsbond, de Algemene Nederlandse Bedrijfsbond voor de Metaal- en Elektrotechnische Industrie (A.NM.B.), behoefte bestaat in dat verbondsbestuur aan te snijden het vraagstuk van een verlenging der vakantie in 1963. Verwacht mag worden dat de andere tweè werknemersorganisaties soortge lijke stappen zullen ondernemenby de besturen van het Christelijk Nationaal Vakverbond en van de Katholieke Ar beiders Beweging. Nu de burgemeesters van Middelburg en Vlissingen zich beiden in hun nieuwjaarsrede hebben uitgesproken over de „dubbelstad" is het mogelijk een voorlopige balans op te maken van deze samenwerkingsvorm. De Vlissing- se burgemeester bedoelt met de „dub- belstadsgedachte" als wij hem al thans goed begrepen hebben het tot stand brengen van plannen, die voor elk van de gemeenten te ambitieus zijn, plannen, die met name tot stand moe ten worden gebracht in de groenstrook tussen de Bebouwing van beide ge meenten. Nu echter minister Toxopeus Oost- en West-Souburg wil handhaven als een zelfstandige gemeente, erkent de burgemeester van Vlissingen, dat de „dubbeTstadsgedachte" daardoor ernstig wordt geremd. Tot zover de Vlissingse opvatting. In Middelburg ziet men deze zaak an ders en huldigt men een verdergaan de conceptie. Daar streeft men naar een „gezamenlijk-leiding-geven aan de bijzondere ontwikkeling van Zuidoost- 'alcheren door coördinatie en waar mogelijk integratie van beider gemeen telijke werkzaamheid", aldus heeft de burgemeester van Middelburg verklaard. Een vergelijking van beide meningen leert, dat hier sprake is van twee ge heel verschillende opvattingen tussen de beide partners. rreeërlei opvatting. Dat betekent dat de „dubbelstadsgedachte" des tijds hoog van de toren uitgebazuind een frase zonder meer is geworden. Er is weliswaar een zekere samenwer king tussen beide gemeenten, maar die is niet van een zodanige grote allure, dat men op grond daarvan een speciale „gedachte" kan proclameren. Zulk een samenwerking komt immers meer voor, valt toe te juichen, maar is in deze tijd min of meer vanzelfsprekend. De burge meester van-Vlissingen heeft in dit ver band gesproken over de dubbelstadsge dachte als „een tere plant, die niet an ders dan met veel zorg kan worden op gekweekt". Dat is een fraaie beeld spraak, die echter aan de kern van de zaak voorbijgaat. De vraag is namelijk: bestaat er overeenstemming over de ba- van de samenwerking? Zo neen, dan kan men niet over „een plant" spre ken, want er is geen plant. Wij moe ten (helaas) conclu deren, dat over het antwoord op de ele mentaire vraag wat men precies onder de dubbelstadsgedachte verstaat, bij de partners geen overeen stemming aanwezig is. Wij herhalen: de dubbelstad is derhalve een frase geble ken, waarover men in de toekomst Vakantie Afhankelijk van de zienswijzen van de besturen van deze vakcentralen is het dan wellicht te verwachten dat deze het vraagstuk van een vakantieverlenging aanhangig maken in het bestuur van de Stichting van de Arbeid. De heer Baart verklaarde desgevraagd nog dat leden en kaderleden van zyn bond „op niet mis te verstane wijze" te kennen is gegeven dat alleen de leiding van de bond, op basis van statuten en reglementen, het moment bepaalt van een eventuele actie". De Nederlandsche donderdag een recc.. vanaf de Limburgse mijnen vervoerd, zo hebben zy gisteren bekendgemaakt. Terwijl normaal in de winter het trans- ~>ort van kolen voor industrie en huis- irand 1100 h 1200 wagons per dag be loopt, is dit aantal donderdag opge voerd tot rond 1500 wagons, voorname lijk met huisbrandkolen, een hoeveel heid dus van 35.000 ton kolen bestemd voor het westen, het oosten en noor den van Nederland. De Nederlandsche Spoorwegen hebben gisteren ernaar ge streefd ait record te evenaren. ftdlltlijH niet nadrukkelijk' meer moet spreken. Blijkt op een bepaald terrein samen werking mogelijk, dan zal men die uiteraard met beide handen dienen aan te vatten, maar een dergelijk samen gaan is dan te incidenteel om er een etiket op te plakken. Immers, een dub- belstads-etiket veronderstelt een basis. Die is nu niet aanwezig en zal er ver moedelijk niét Ttomen. Tn de „tere plant"-vergelijking van de Vlissingse burgemeester is voorts ge sproken ovër het „ontbreken van zorg". Letterlijk zei mr. Kolff het volgende: „Die zorg lijkt te ontbreken, indien één van beide partijen, wie de gedrags lijn van de ander niet zint, in nauwe lijks bedekte termen te kennen geeft, dat hij ook nog wei anders kan door met andere partners op te trekken." Maar deze door mr. Kolff gewraakte uitlating van burgemeester Drijber on derstreept onzes inziens juist het falen van de dubbelstadsgedachte: partner B. houdt over de inhoud van deze samen werkingsvorm er geheel andere gedach ten op na dan partner A. en op grond daarvan stelt B. vast dat men nu niet de ogen mag sluiten voor kansen „ook eens met nieuw opdoemende metgezel len op te trekken." Destijds hebben wij deze woorden helemaal niet als een dreigement begrepen, maar als een nuchtere constatering, omdat de vage conceptie van Vlissingen de ander niet bij voorbaat mag binden een samenwer king met anderen uit te sluiten. En men kan in dit verband allerminst voorbij gaan aan het duidelijke feit, dat Sou- jurg naar alle waarschijnlijkheid zelf standig blijft. Waarom zou men voor deze harde realiteit blind zijn? Laat men liever de feiten erkennen! Op grond van de hier gereleveerde overwegingen menen wij, dat bij het opmaken van de dubbelstad-balans een niet gering saldo- verlies moet worden vermeld. De tijd zal wel leren of deze balans voorlopig of definitief zal zijn. 0 De Russen hebben in een memorandum de commissie van de V.N., die een con ferentie over de wereldhandel moet voorbe reiden, aangedrongen op stichting van èen organisatie voor de handel in de wereld. rtoc alle landen als gelijken zouden moe ten kunnen toetreden. k In Cape Canaveral is gisteren vernomen dat Amerika zijn vol gende bemande ruimtevaart, uit te voeren door astronaut-in-spe Leroy Gordon Cooper jr., op 2 april zal uitvoeren. De bedoeling is dat de 35-jarige majoor van de Amerikaanse luchtmacht één dag in de ruimte zal vertoeven, daarbij 22 maal om de aarde cirke lende, een vlucht die dan 34 uur zou vergen. Dat is bijna viermaal de tya die vorige Amerikaanse astronauten in de ruimte doorbrachten. De Ame rikaanse ruimtevaartdeskundigen hopen Cooper tenminste vierentwintig uur in de ruimte te kunnen houden. Hij zal in zijn capsule de lucht in worden gebracht met hetzelfde type ruimteschip dat is gebruikt voor John Glenn, Scott Carpenter en Walter Schirra. Aan het einde van zijn reis zal Coo per neerkomen ergens in de Grote Oceaan bij het eiland Midway, dicht bij de plaats waar Schirra in oktober van het vorig jaar landde. De Ameri kaanse ruimtevaartdeskundigen nemen zich voor Cooper maar één keer slaap toe te staan, misschien twee keer, als de reis lang is. Tot nu toe heeft geen der Amerikaanse astronauten in de ruimte geslapen, zoals wel hun Russische collega's. „SCHITT ER-BALLON" Tijdens zyn reis zal Cooper onder meer een bal met schitterlichteffecten loslaten en met het oog volgen. Men moet erdoor aan de weet komen tot hoever een mens in de ruimte kan zien. Hij zal voorts een ballon aan de cabine meetrekken, om te zien hoe groot de wrijving van de lucht in de ruimte is. Daarnaast zal Cooper een nieuw brandstofsysteem voor de controle-eenheid beproeven, en voorwerpen fotograferen die hij door het raampje van zijn cabine waarneemt. Hij zal er speciale filters voor gebruiken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 1