PROVIHCIALE ZEEUWSE COURANT
BEPERKTE TREINENLOOP IN WEEKEINDE
Drinkwater Rotterdam
vrijwel ondrinkbaar
Geen nationaal rampmonument op Schouwen
„Meevallertje" van
20.000 ton kolen in
Rotterdamse haven
NOODGEDWONGEN BESLUIT N.S.
Passagiersvervoer verminderen om machinisten
vrij te maken voor vervoer van brandstof
VORSTELIJKE VERLOVING IN
VLAGGENDE DEENSE HOOFDSTAD
VAREN ONDER
GOEDKOPE VLAG
VAN ANTILLEN
Mr. Van Thiel
no.I op nominatie
ADENAUER WIL
EUROPESE
VERKIEZINGEN
Lekker water" voor
14 cent per liter
Idee verdrongen door gedachten
over voorlichtingscentrum-Delta
Het kanaalkind
en de feeën
206e jaargang - no. 20
Donderdag 24 jan. 1963
mijnwerkers zien
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN toekomst donker in
Directie. P. van de Velde. P. B. den Boer en W. de Paster. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 62 cent per week, ƒ8.00 perkw.; franco per post 855 p. kw. Losse nummers 15 ct. 0 Bureaus: Vllssingen:
Walstraat 58-60. tel 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169. adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: red. tel. 2116, adm. tel.
2911: Zienkzee red. tel. 2425 adm. tel. 2094. 0 Adv.pr 30 ct. p. mm. Min. p adv 4.60. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. ƒ1.50». „Bneven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Zaterdag en zondag aanstaande zullen de spoorwegen het vervoer
van reizigers beperken. De N.S.-directie heeft deze maatregel ge
nomen om het transport van essentiële goederen, zoals brandstof
fen, voorrang te verlenen. De beperkingen zullen voornamelijk
worden toegepast op een aantal secundaire lijnen, de hoofdver
bindingen worden bijna normaal gereden.
Zoals bekend, is het goederenvervoer gedurende de laatste week
sterk toegenomen. Gezien het beperkte personeelsbestand en de eisen,
die de veiligheid van het treinverkeer stelt aan de dienst- en rust
tijden van het personeel, zien de Spoorwegen zich genoodzaakt tot
deze beperking van de reizigersdienst.
Door deze maatregel komen machinisten beschikbaar om snellere
doorstroming van het goederenvervoer te bewerkstelligen. De Spoor
wegen hopen, dat het publiek begrip zal hebben voor deze maatregel.
Van vanmiddag af wordt op de stations kenbaar gemaakt, welke
treinen er precies niet zullen rijden.
Grieks-Deense romance
Prins Constanten
Tientallen vrachtwagens uit alle
delen van het land staan op het
ogenblik in lange rijen te wachten
aan de Rotterdamse Waalhaven
om een lading antraciet op te ne
men, die oorspronkelijk voor Ame
rikaanse legereenheden in Duits
land was bestemd.
Besprekingen tussen de directie van de
Scheepvaart- en Steenkolenmaatschappij
in Rotterdam en Amerikaanse legerauto-
riteiten hebben er namelijk toe geleid
dat de 20 000 ton antraciet, waarmee
het Amerikaanse vrachtschip „Globe
Carrier" dinsdag de Rotterdamse haven
is binnengelopen, doorverkocht is aan
Nederlandse handelaren.
(Van onze Haagse redactie).
Wanneer de Staten van de Neder
landse Antillen volgende week hun
instemming betuigen met een
nieuw wetsontwerp, dan maakt
Curagao een kans om een wereld
centrum op scheep- en luchtvaart
gebied te worden.
Het ligt in de bedoeling de landsveror
dening op de winstbelasting zodanig te
wtfzigen, dat rederijen en luchtvaartbe
drijven die zich op de Antillen vestigen,
aantrekkelijke beiastingfacilitelten zul
len genieten. Het normale tarief voor
vennootschapswinsten bedraagt 24 tot 30
procent, maar in de toekomst zal dit
nogo tarief slechts rusten op 20 procent
van de winst, de resterende netto-winst
wordt belast met slechts 2 3 procent.
De rederijen, die onder deze „goedkope
vlag" van de Antillen wensen te varen,
moeten echter voldoen aan de volgende
voorwaarden:
Hun bedrijf vestigen op de Antillen.
De schepen in dit bedrijf onderbren
gen en laten registreren binnen het
koninkrijk.
Ten aanzien van de bemanning vol
doen aan de sociale eisen zo^s die
in Nederland gelden.
Nederlandse rederijen, w.o. de K.N.S.M.
in Amsterdam die de belanrijkste verbin
dingen met de West onderhoudt en in
Willemstad reeds over een eigen kan
toor en een dochterbedrijf beschikt, be
studeren op dit ogenblik het wetsont
werp, maar onthouden zich van com
mentaar omdat de mogelijkheid groot
is dat bij de behandeling in de Staten
nog wijzigingen worden aangebracht.
Dit is een archie)foto van de
Zweedse kusttanker ,tThuntank
Vil", v;elke vermoedelijk op de
Noordzee is vergaan met el) man
aan boord. Het vermoeden, dat de
„Thuntank VU" is vergaan, is
gebaseerd op het feit. dat op de
Noordzee een xvraic is aangetrof
fen, dat omgekeerd, met alleen
de kiel boven water, ronddrijft..
Twee sleepboten zijn met liet
iorak op weg naar de Nieuwe
Waterweg.
Oplossing
Dat is voor beide partijen een bij
zonder prettige oplossing, want aan
gezien de Nederlandsche Spoorwegen
voorlopig geen goederenwagens meer
vrijgeven voor vervoer naar het bui
tenland zouden de Amerikaanse le
gereenheden in Duitsland toch niet op
korte termijn de beschikking hebben
gpkregen over de antraciet.
In Duitsland zijn door de Amerikanen
vrij aanzienlijke voorraden brandstof op
geslagen, zodat men daar voorlopig niet
m de kou behoeft te zitten. Door de
transactie heeft het Amerikaanse leger
een vrij grote financiële strop voorko
men, want iedere dag, die de „Globe Car
rier" in de Rotterdamse haven door
brengt, kost rond 8000 gulden.
Nog meer
Men vernacht op korte termijn
nog twee ladingen steenkool voor
het Amerikaanse leger in Duits-'
land. Wellicht zullen ook deze voor
de Nederlandse consumptie worden
vrijgegeven.
(Van onze parlementaire redacteur)
De Tweede Kamer heeft gisteren de no
minatie opgemaakt voor liet voorzitter
schap van de Tweede Kamer. Mr. F. J.
F. M. van Thiel (k.v.p.) kreeg voor de
eerste piaats op de nominatie 100 van
de 104 uitgebrachte stemmen. Drie
stemmen waren blanco, terwijl één stem
was uitgebracht op drs. M. M. A. A.
Janssen (k.v.p.).
De heer J. Bommer (p.v.d.a.) kreeg de
tweede plaats op de nominatie met 102
van de 108 uitgebrachte stemmen. Vijf
stemmen waren blanco, terwijl één stem
toeviel aan mr. F. J. Kranenburg
(p.v.d.a). Op de derde plaats van de
nominatie kwam mevrouw mr. J. M.
Stoffels-Van Haaften (v.v.d.).
zal prinses
Anne-Marie trouwen
Het Griekse hof heeft giste
ren de verloving aangekon
digd van kroonprins Con-
stantijn met prinses Anne-
Marie van Denemarken.
Het huwelijk zal volgend jaar
plaatshebben, wanneer de zestien
jarige prinses, de jongste dochter
van het Deense koningspaar, haar
studie voltooid heeft. De 22-jarige
kroonprins wordt maandag met de
prinses in Athene verwacht.
Kroonprins Constanten kwam
enkele dagen geleden in Kopen
hagen aan voor een privé-bezoek.
Koning Paul en koningin Frede-
rika van Griekenland, die giste
ren naar Kopenhagen vertrokken,
zullen vrijdag naar de Griekse
hoofdstad terugkeren.
De bekendmaking van de verlo
ving werd door radio-Athene om
geroepen terwijl er saluutschoten
weerklonken.
Kroonprins Constantijn, hertog
van Sparta, werd 2 juni 1940 in
Athene geboren. Op zijn zestiende
jaar werd hij kadet aan de mi
litaire academie. De Griekse
kroonprins beoefent alle mogelij
ke sporten, maar zijn hart gaat
toch vooral uit naar het zeilen.
Op de Olympische Spelen van 1960
in Rome won hij een gouden me
daille in de Drakenklasse.
De jongste
Prinses Anne-Marie van Dene
marken is geboren op 30 augus
tus 1946. Zij heeft twee oudere
zusters, prinses Margaretha (22
jaar) en prinses Benedikta (18
jaar), die beiden nog ongehuwd
zijn. De huwelrjksgerechtigde leef
tijd is in Denemarken 18 jaar, zo
dat prinses Anne-Marie van haar
vader speciale dispensatie moet
krijgen.
De verloving zal officieel vandaag
in Kopenhagen worden gevierd.
Van alle overheidsgebouwen en
schepen zullen vlaggen wapperen.
K.L.M. zeker van
landingsrechten
in Djakarta
De hoofdvertegenwoordiger van de K.
L.M. in Nieuw-Guinea, de heer A. Jans
sen, die volgende week deze functie zal
neerleggen, verwacht dat de K.L.M.
binnen enkele maanden geregelde vluch
ten naar Djakarta zal gaan uitvoeren.
Toen hij gistermiddag van Schiphol
naar Nieuw-Guinea vertrok, verklaarde
de heer Janssen dat „er van Indonesi
sche zijde absoluut geen problemen
meer bestaan betreffende het verlenen
van landingsrechten aan de K.L.M.
Siberië is de naam van een ge
hucht bij Hoogeveen. Er staan
vijftien boerderijen en er iconen
nog geen honderd mensen. Sibe
rië doet vooral in deze tijd zijn
naam alle eer aan. Op de foto een
bijna geheel onder de sneeuw
bergen verdwenen plaatsnaam
bord.
THALIDOMIDE-
PROCES WERD
VERDAAGD
Het eerste Thalidomide-proces in Ham
burg is gisteren na slechts vyf minuten
verdaagd om de aanklager meer tijd te
geven bewijsmateriaal voor te leggen.
Het is het eerste van -meer dan 4000
processen die tegen de Chemie Grucn-
thal, de fabriek die Thalidomide ver
vaardigde, gevoerd zullen worden.
Door het openbaar ministerie in Aken
is gisteren verklaard dat leidende fi
guren van de betrokken firma in de
laatste tijd vermogensgedeelten elders
hebben ondergebracht.
0 Bij de Amerikaanse stad Philadelphia
zijn twee passagierstreinen met elkaar in
botsing gekomen. Ongeveer honderd mensen
liepen verwondingen op, voor het merendeel
lichte aard.
„IJSPROP" BELET ZOETWATERAANVOER
VOOR D1EETPAT1ENTEN
RANTSOEN BESCHIKBAAR
De Rotterdammer heeft z'n hart
aan het water verpand, maar op
het ogenblik moet men hem toch
maar liever niet over „drinkwater"
praten. Want dat is nu bijzonder
slecht en vrijwel niet.... te drinken.
De Maasstad kent al lang het probleem
van het leidingwater, dat de gebruiker
een heel vies nasmaakje in de mond
geeft. Zo bar als de situatie nu is, heeft
men in Rotterdam echter nog nooit mee
gemaakt. Het water heeft een zout-
smaak gekregen, die door alles te proe
ven is. Thee en koffie, bijvoorbeeld, zijn
PASSAGIERS VOOR EILANDEN
BLEVEN NACHT OP ZEE
De veerboot „Oost-Vlieland" die de verbinding tussen IJmuiden en de
eilanden Terschelling en Vlieland onderhoudt, heeft zyn^vijf passagiers
en zyn vracht (45 ton) als gevolg van de zware ijsgang aan boord moeten
houden.
Gewoonlijk worden passagiers en lading van de veerboot, die niet ver
der kan komen dan de „Ree", zoals het water tussen de beide eilanden
wordt genoemd, door een kleinere boot, de „Vlieland" en een sleepboot, de
„Stortemelk", naar resp. Vlieland en Terschelling gebracht, maar door de
zeer zware ijsgang bleek dit gistermiddag niet mogelijk te zijn. De drie
vaartuigen moesten de nacht op de ..Ree" doorbrengen en vanochtend
zouden de „Vlieland" en de „Stortemelk" opnieuw een poging doen de
eilanden te bereiken.
nauwelijks meer te drinken en verschil
lende restaurants in de Maasstad wei
geren dan ook hun klanten deze dran
ken te serveren.
De oorzaak van de nieuwe narigheid is
de grote ijsbarrière tussen Lobith en
Rotterdam, die de toch al zo geringe
afvoer van het Rijnwater sterk belem
mert, waardoor het zeewater steeds
verder het land binnen kan dringen.
Ook voor de industrieën in hét Rot
terdamse gebied zijn de gevolgen zeer
ernstig, omdat het niet meer moge
lijk is ketelwater te produceren. De
centrale aan de Schiehaven had bij
voorbeeld moeite bij het op stoom
brengen van de ketels en zo zijn
er nog meer bedrijven voor welke
deze kwaliteit water funest kan zijn
voor hun produktieprocessen.
Ook in Delft
Gistermiddag regende het in Delft klach
ten over het drinkwater, dat van Rot
terdam wordt betrokken. Het gemeente
bestuur van Delft heeft onmiddellijk
maatregelen genomen. Delft heeft een
aanvullend contract voor levering van
water door Den Haag en hiervan wordt
nu in zo ruim mogelijke mate gebruik
gemaakt.
In Rotterdam zijn speciale maatregelen
getroffen voor hen, die op een streng
zoutloos dieet staan. De patiënten die
nen een verklaring van hun dokter te
vragen om op vertoon daarvan vandaag
op een van de ruim 20 posten in de stad
een hoeveelheid van twee tot drie liter
gewoon drinkwater te kunnen krijgen.
Het normale water, duinwater uit Hoek
van Holland, zpu per schip naar Rotter
dam worden aangevoerd.
Een bedrijf in de Rotterdamse binnen
stad maakte gistermorgen reclame met
de aankondiging: „Wij maken koffie met
Haags duinleidingwater...."
Kanselier Konrad Adenauer heeft
gisteren na zijn terugkeer uit Pa
rijs in Bonn verklaard dat de Euro
pese gemeenschappelijke markt
een rechtstreeks gekozen parle
ment dient te hebben.
Hij zei dat hij de Britse aanvrage voor
lidmaatschap van de E.E.G. met pre
sident de Gaulle had besproken, maar
dat hij daarover nu niets wilde meede
len omdat hy de besluiten van de com
missie die daarover op 28 januari in
Brussel gaat vergaderen niet wil be
ïnvloeden.
Hfl meende dat West-Duitsland by de
parlementsverkiezingen in 1965 tevens
de leden voor het Europese parlement
diende te kiezen. In alle E.E.G.-landen
zouden de leden van het Europese par
lement rechtstreeks door het volk moe
ten worden gekozen, zo meende hy.
De erbarmelijk slechte smaak van
het Rotterdamse water, vooral de
laatste dagen, heeft tot ontwik
kelingen geleid welke men hoog
stens in een brandend hete
woestyn zou verwachten. Naast
een door de gemeente Rotterdam
ingestelde waterdistributie gaat
men nu ook „lekker" water ver
kopen.
De Coöperatieve Vereniging
„Vooruitgang" start vandaag met
deze actie. Voor 14 cent kunnen
de Rotterdammers zich tegoed
doen aan een liter van het zui
verste water. Het bedrijf steil
zich voor 50.000 liter water voor
verkoop aan te bieden. Men ver
wacht echter dat de vraag zo
groot zal zijn dat nög eens 10.000
liter „bereid" zal moeten worden.
Op het ogenblik werken de
pasteuriseringsmachines van de
„Vooruitgang" op volle toeren
om de voorlopige 50.000 liter te
produceren. Het is vrij eenvoudig
om van „vies" Rotterdams watèr
„lekker" water te maken. Men
volgt dezelfde procedure als bij
de pasteurisatie van melk. Naast
de verkoop in diverse winkels zal
ook verkoop aan de kar plaatsvin
den, terwijl ook allerhande voor
zieningen worden getroffen om
de grote bedrijven waarvan
de personeelsleden niet graag hun
kopje koffie missen van water
te voorzien. Men stelt zich voor
vanochtend tankwagens door de
stad te laten rijden om aan de
frote aanvragen van deze be-
rijven te kunnen voldoen.
Rijkswaterstaat vergeet plan maar liever
NU HET VOLGENDE WEEK
tien jaar geleden zal zijn, dat de
watersnood over ons land
kwam, kan wel met vrij grote
zekerheid worden aangenomen,
dat er geen nationaal monument
ter herinnering aan deze cata
strofe op Schouwen-Duiveland
zal verrijzen. De plannen, die
daarvoor in kringen van rijks
waterstaat hebben bestaan, zijn
op het ogenblik zover vervaagd,
dat het idee wel vergeten zal
worden. Ten departemente helt
men op het ogenblik over naai
de mening, dat een dergelijk
initiatief „uit een andere koker"
zal moeten komen. Rijkswater
staat wil zijn activiteiten liever
op 't rampherstel concentreren
en met het oog daarop wil men
de aandacht intensiever bepalen
bij de Deltawerken.
Er heeft destijds een commissie be
staan, die de gedachten om tot een
Nationaal Rampmonument te komen,
nader zou uitwerken. Deze commis
sie heeft zich verschillende malen
beraden over de plaats waar dit ge
denkteken zou moeten verrijzen. Het
eiland Schouwen-Duiveland, het
zwaarst getroffen by de ramp, kwam
daarvoor het eerst in aanmerking.
Twee markante punten zouden zich
daarvoor het best lenen: de grote
caisson waarmee de zogenaamde Ge
mene Geul van het Schelphoek Gat
was bedwongen of de vier in het
zand verpakte „Phoenix caissons" in
het krekengebied van Ouwerkerk.
Meer dan anderhalf jaar geleden le
ken de plannen nog in een min of
meer reëel stadium te verkeren. In
bepaalde kringen was men het meest
feporteerd voor de ringdijk om het
chelphoek-Gat. Daar immers zou
waarschijnlijk ook de werkhaven
worden aangelegd van waaruit de
laatste grote Delta afsluiting de
Oosterschelde zal worden aange-
Sakt. Het Nationaal Monument zou
an op een symbolisch punt komen.
Enerzijds is hét Schelphoekbassïn een
levende herinnering aan de ramp,
aan de andere kant wordt het mo
gelijk een belangrijke schakel naar
een nieuwe toekomst voor het oude
Deltagebied.
Een definitieve beslissing bleef uit.
En de voorbereidingen kwamen nog
meer op losse schroeven te staan,
toen de vorig jaar gepensioneerde
directeur-generaal van de rijkswater
staat, ir. A. G. Maris, bij zijn vertrek
aftrad als voorzitter van de com
missie. Zjjn bemoeienissen in deze
werden toen overgenomen door de
directeur-generaal van het ministerie
van verkeer en waterstaat, mr. A.
C. H. Gieben. Nu ook deze met in
gang van 1 februari a.s. het depar
tement wegens een benoeming tot
rechter zal verlaten, neigt men er
toe over de gedachte aan een ramp
monument maar geheel te vergeten.
Rijkswaterstaat richt thans zijn aan
dacht op de Deltawerken en stelt
alles in het werk om belangstellenden
daarvan een goede indruk te geven.
Zo heeft men bij de Spuisluizen in
het Haringvliet te Hellevoetsluis een
goed geoutilleerd voorlichtingscen
trum gebouwd, waar reeds duizenden
de grote aanpak van de Deltawerken
van nabij hebben bekeken en waar
men gedocumenteerd over het hele
plan wordt ingelicht.
Het idee om te komen tot een ramp
monument is thans verdrongen door
de gedachte om straks bij de uitvoe
ring van de twee laatste Delta-ob
jecten Brouwershavense Gat en
Oosterschelde op Schouwen-Dui
veland eveens een .voorlichtingscen
trum te openen. Dat zou dan in
Zierikzee moeten komen, waar ook
reeds het centrale kantoor voor de
uitvoering van de projecten in het
zuidelijke Deltagebied is gevestigd.
De exploitatie hiervan zou
evenals in Hellevoetsluis in
handen komen van een gecombi
neerde onderneming, die boven
dien excursies kan organiseren.
Hoe dit voorlichtingscentrum er
zal uitzien, daarover is weinig
bekend.
Met vliegend vaandel en slaande
trom hebben dinsdag drie Zeeuws-
Vlaamse kanaaigemeenten hun plan be
kendgemaakt voor een „kanaalschap":
vertegenwoordigers van pers, radio en
t.v. zowel uit Nederland als België wa
ren in groten getale uitgenodigd om bij
de geboorte-aankondiging van dit „ka-
naalkind" aanwezig te zijn. Eerlijk ge
zegd, de verhouding tussen feitelijk
nieuws en de vrij groot opgezette be
kendmaking was wel een beetje zoek.
Als men het geheel met de nodige af
stand bekijkt, Dlijft van het totale pro
ject op dit ogenblik slechts één zeer
coRcreet punt over: drie gemeenten be
sloten een samenwerking aan te gaan
op basis van de wet-gemeenschappelijke
regelingen. Dat was alles. Alle andere
zaken waren nog niet verder konden
ook niet verder zijn dan een paar
lijnen op papier. Gevolg: tijdens de
persconferentie bleef heel veel in het
vage. Kosten of vermoedelijke kosten,
grondprijzen, medewerking van het
rijk, uitwerkingsschema, over deze din-
fen kon maar weinig omlijnds wor-
en meegedeeld, zodat de journalisten
slechts een gering houvast werd gebo
den. Dit nu stak nogal schril af by de
forse opzet van de persconferentie, een
opzet aie naar onze mening meer ver
antwoord zou zijn geweest indien men
byvoorbeeld het begin van de uitvoe
ring had kunnen aankondigen. Nu werd
een project bekendgemaakt, zoals er
meer in den lande zijn.
Een tweede opvallend punt met een
negatieve kant was de tegenstelling
tussen de verklaring, dat de kanaal
zone als één economische eenheid moet
worden beschouwd, en het niet te ver
bloemen feit, dat Terneuzen en Hoek
eveneens twee kanaalgemeenten —4
niet aan dit kanaalschap deelnemen. Er
zyn uiteraard allerlei verklaringen voor
dit verschijnsel te geven, doch wij ge
loven dat er maar eén de waarheid het
dichtst benadert: het kanaalschap is
ontstaan mede op grond van de politiek,
die Terneuzen ae laatste jaren voert.
Een op velerlei terrein zeer ambitieus
beleid, dat kennelijk door de andere
gemeenten langs het kanaal argwanend
wordt bekeken. Men
zal zich byvoorbeeld
herinneren, hoe Ter
neuzen de Amster
damse havendirec
teur als adviseur
aantrok, waarna diens collega uit Rot
terdam een soortgelijke functie ging
vervullen ten zuiden van Terneuzen. En
daarom is deze conclusie, dunkt ons,
gerechtvaardigd: ondanks alle hef des
verklaringen over samenwerking en
het openlaten van de mogelijkheid tot
toetreding van meer gemeenten tot het
kanaalschap, bestaat er een duidelijke
concurrentieverhouding tussen Terneu
zen enerzijds en dit nieuwe kanaal-
ide~~"J-
schap anderzijds. Het heeft geen zin
dat te ontkennen! Een dergelijke con
currentie lijkt ons echter geen aanbe
veling in een gebied, dat inderdaad één
economische eenheid vormt.
Deze overwegingen evenwel ontslaan
ons niet van de plicht het project
van de drie gemeenten (Axel, Sas van
Gent en Westdorpe) op eigen verdien
sten te bekijken. En dan moet men er
kennen, dat hier een goed gebruik
wordt gemaakt van de kansen, die de
kanaalverbreding met zich mee zal
brengen. Het plan betekent tevens een
practische en deskundige bijdrage tot
de discussie over de toekomstmogelijk
heden van dit gebied. Maar afgezien
van de vraag of de verwerkelijking
(geheel of gedeeltelijk) van dit project
realiseerbaar zal blijken te zijn, schijnt
het ons vooral een bijzonder handig ant
woord op allerlei voornemens buiten de
kring van deze drie gemeenten. En in
dit verband denken wij vooral aan de
plannen van het provinciaal bestuur om
tot een wijziging te komen van de ge
meentegrenzen in deze streek. Die wij
ziging wordt nodig geacht om juist de
kansen van deze kanaalzone zo goed
mogelijk uit te buiten. Men stelle zich
echter de nu ontstane situatie voor:
nog vóórdat de plannen tot herindeling
van dit gebied naar buiten komen (ver
moedelijk zal dat niet zo lang meer du
ren), besluiten drie gemeenten tot een
vér-gaande samenwerking op een zeer
belangrijk terrein, daarmee min of meer
het initiatief in eigen hand nemend!
En de ironie van het geval wil, dat dit
kanaalschap keurig past in de struc
tuurschets, die enkele jaren geleden
onder het goedkeurend oog van een vo
rig college van G.S. voor deze streek
werd uitgewerkt. Daarom lijkt ons dit
plan uit een oogpunt van lokaal beleid
een opvallende zet op het Zeeuwse
schaakbord: zelfs al zou thans in de
vergaderzaal van G.S. aan het Middel
burgse Abdijplein minder opgewekt wor
den gedacht over het kanaalschap, naar
buiten kan het college daar weinig van
laten merken, omdat het plan onmis
kenbaar een logisch vervolg, een deel-
uitwerking is van een nog niet zo heel
lang geleden nadrukkelijk gestimuleer
de structuurschets. In dit verband een
onschuldig vraagje: waarom toch was
niemand van de provinciale griffie of
van de provinciale diensten bij de be
kendmaking van het plan aanwezig,
terwijl andere instellingen als kamer
van koophandel, landbouwschap e.d. er
wel waren? Met name een vertegen
woordiger van de PJP.D. had men toch
wel in het Axeise gemeentehuis mogen
verwachten. Mocht het soms niet?
ïn ieder geval: het kanaalschap is er
1 nu en men zal moeten afwachten hoe
het zich zal ontwikkelen en hoe men
het zich zal laten ontwikkelen. Daarbij
is van het grootste belang in hoeverre
van het ministerie van economische za
ken daadwerkelijke medewerking kan
worden verkregen en welk advies het
provinciaal bestuur in dit opzicht zal
geven. Maar op dit stuk van zaken zal
men toch niet over het hoofd kunnen
zien. dat de kanaalzone juist door dit
departement als één economisch geheel
zal worden beschouwd. Met andere
■oorden: dan komt onmiddellijk weer
de verhouding met Terneuzen aan de
orde. Het is door dit alles nog te vroeg
om nu reeds te voorspellen dat dit ka
naalkind van Axel, Sas van Gent en
Westdorpe tot een flinke knaap zal op
groeien. Er staan namelijk nogal wat
feeën rond de wieg en als we het goed
zien zijn er boze tantes bij. En dan
is voorzichtigheid geboden en dient een
te groot optimisme te worden vermeden.
Ingrijpen van prof.
De Quay gevraagd
in zaak-v. d. Putten
De Federatie van Nederlandse Oud
strijders Organisaties heeft per brief
minister-president prof. dr. J. de Quay
verzocht in te grypen met betrekking
tot de gang van zaken in de affaire tus
sen de minister van defensie en de heer
F. H. van der Putten.