PROVIHCIALE ZEEUWSE COURANT BEPERKTE TREINENLOOP IN WEEKEINDE Drinkwater Rotterdam vrijwel ondrinkbaar Geen nationaal rampmonument op Schouwen „Meevallertje" van 20.000 ton kolen in Rotterdamse haven NOODGEDWONGEN BESLUIT N.S. Passagiersvervoer verminderen om machinisten vrij te maken voor vervoer van brandstof VORSTELIJKE VERLOVING IN VLAGGENDE DEENSE HOOFDSTAD VAREN ONDER GOEDKOPE VLAG VAN ANTILLEN Mr. Van Thiel no.I op nominatie ADENAUER WIL EUROPESE VERKIEZINGEN Lekker water" voor 14 cent per liter Idee verdrongen door gedachten over voorlichtingscentrum-Delta Het kanaalkind en de feeën 206e jaargang - no. 20 Donderdag 24 jan. 1963 mijnwerkers zien WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN toekomst donker in Directie. P. van de Velde. P. B. den Boer en W. de Paster. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 62 cent per week, ƒ8.00 perkw.; franco per post 855 p. kw. Losse nummers 15 ct. 0 Bureaus: Vllssingen: Walstraat 58-60. tel 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51. tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169. adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: red. tel. 2116, adm. tel. 2911: Zienkzee red. tel. 2425 adm. tel. 2094. 0 Adv.pr 30 ct. p. mm. Min. p adv 4.60. Ingez. med. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min. ƒ1.50». „Bneven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg. Zaterdag en zondag aanstaande zullen de spoorwegen het vervoer van reizigers beperken. De N.S.-directie heeft deze maatregel ge nomen om het transport van essentiële goederen, zoals brandstof fen, voorrang te verlenen. De beperkingen zullen voornamelijk worden toegepast op een aantal secundaire lijnen, de hoofdver bindingen worden bijna normaal gereden. Zoals bekend, is het goederenvervoer gedurende de laatste week sterk toegenomen. Gezien het beperkte personeelsbestand en de eisen, die de veiligheid van het treinverkeer stelt aan de dienst- en rust tijden van het personeel, zien de Spoorwegen zich genoodzaakt tot deze beperking van de reizigersdienst. Door deze maatregel komen machinisten beschikbaar om snellere doorstroming van het goederenvervoer te bewerkstelligen. De Spoor wegen hopen, dat het publiek begrip zal hebben voor deze maatregel. Van vanmiddag af wordt op de stations kenbaar gemaakt, welke treinen er precies niet zullen rijden. Grieks-Deense romance Prins Constanten Tientallen vrachtwagens uit alle delen van het land staan op het ogenblik in lange rijen te wachten aan de Rotterdamse Waalhaven om een lading antraciet op te ne men, die oorspronkelijk voor Ame rikaanse legereenheden in Duits land was bestemd. Besprekingen tussen de directie van de Scheepvaart- en Steenkolenmaatschappij in Rotterdam en Amerikaanse legerauto- riteiten hebben er namelijk toe geleid dat de 20 000 ton antraciet, waarmee het Amerikaanse vrachtschip „Globe Carrier" dinsdag de Rotterdamse haven is binnengelopen, doorverkocht is aan Nederlandse handelaren. (Van onze Haagse redactie). Wanneer de Staten van de Neder landse Antillen volgende week hun instemming betuigen met een nieuw wetsontwerp, dan maakt Curagao een kans om een wereld centrum op scheep- en luchtvaart gebied te worden. Het ligt in de bedoeling de landsveror dening op de winstbelasting zodanig te wtfzigen, dat rederijen en luchtvaartbe drijven die zich op de Antillen vestigen, aantrekkelijke beiastingfacilitelten zul len genieten. Het normale tarief voor vennootschapswinsten bedraagt 24 tot 30 procent, maar in de toekomst zal dit nogo tarief slechts rusten op 20 procent van de winst, de resterende netto-winst wordt belast met slechts 2 3 procent. De rederijen, die onder deze „goedkope vlag" van de Antillen wensen te varen, moeten echter voldoen aan de volgende voorwaarden: Hun bedrijf vestigen op de Antillen. De schepen in dit bedrijf onderbren gen en laten registreren binnen het koninkrijk. Ten aanzien van de bemanning vol doen aan de sociale eisen zo^s die in Nederland gelden. Nederlandse rederijen, w.o. de K.N.S.M. in Amsterdam die de belanrijkste verbin dingen met de West onderhoudt en in Willemstad reeds over een eigen kan toor en een dochterbedrijf beschikt, be studeren op dit ogenblik het wetsont werp, maar onthouden zich van com mentaar omdat de mogelijkheid groot is dat bij de behandeling in de Staten nog wijzigingen worden aangebracht. Dit is een archie)foto van de Zweedse kusttanker ,tThuntank Vil", v;elke vermoedelijk op de Noordzee is vergaan met el) man aan boord. Het vermoeden, dat de „Thuntank VU" is vergaan, is gebaseerd op het feit. dat op de Noordzee een xvraic is aangetrof fen, dat omgekeerd, met alleen de kiel boven water, ronddrijft.. Twee sleepboten zijn met liet iorak op weg naar de Nieuwe Waterweg. Oplossing Dat is voor beide partijen een bij zonder prettige oplossing, want aan gezien de Nederlandsche Spoorwegen voorlopig geen goederenwagens meer vrijgeven voor vervoer naar het bui tenland zouden de Amerikaanse le gereenheden in Duitsland toch niet op korte termijn de beschikking hebben gpkregen over de antraciet. In Duitsland zijn door de Amerikanen vrij aanzienlijke voorraden brandstof op geslagen, zodat men daar voorlopig niet m de kou behoeft te zitten. Door de transactie heeft het Amerikaanse leger een vrij grote financiële strop voorko men, want iedere dag, die de „Globe Car rier" in de Rotterdamse haven door brengt, kost rond 8000 gulden. Nog meer Men vernacht op korte termijn nog twee ladingen steenkool voor het Amerikaanse leger in Duits-' land. Wellicht zullen ook deze voor de Nederlandse consumptie worden vrijgegeven. (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer heeft gisteren de no minatie opgemaakt voor liet voorzitter schap van de Tweede Kamer. Mr. F. J. F. M. van Thiel (k.v.p.) kreeg voor de eerste piaats op de nominatie 100 van de 104 uitgebrachte stemmen. Drie stemmen waren blanco, terwijl één stem was uitgebracht op drs. M. M. A. A. Janssen (k.v.p.). De heer J. Bommer (p.v.d.a.) kreeg de tweede plaats op de nominatie met 102 van de 108 uitgebrachte stemmen. Vijf stemmen waren blanco, terwijl één stem toeviel aan mr. F. J. Kranenburg (p.v.d.a). Op de derde plaats van de nominatie kwam mevrouw mr. J. M. Stoffels-Van Haaften (v.v.d.). zal prinses Anne-Marie trouwen Het Griekse hof heeft giste ren de verloving aangekon digd van kroonprins Con- stantijn met prinses Anne- Marie van Denemarken. Het huwelijk zal volgend jaar plaatshebben, wanneer de zestien jarige prinses, de jongste dochter van het Deense koningspaar, haar studie voltooid heeft. De 22-jarige kroonprins wordt maandag met de prinses in Athene verwacht. Kroonprins Constanten kwam enkele dagen geleden in Kopen hagen aan voor een privé-bezoek. Koning Paul en koningin Frede- rika van Griekenland, die giste ren naar Kopenhagen vertrokken, zullen vrijdag naar de Griekse hoofdstad terugkeren. De bekendmaking van de verlo ving werd door radio-Athene om geroepen terwijl er saluutschoten weerklonken. Kroonprins Constantijn, hertog van Sparta, werd 2 juni 1940 in Athene geboren. Op zijn zestiende jaar werd hij kadet aan de mi litaire academie. De Griekse kroonprins beoefent alle mogelij ke sporten, maar zijn hart gaat toch vooral uit naar het zeilen. Op de Olympische Spelen van 1960 in Rome won hij een gouden me daille in de Drakenklasse. De jongste Prinses Anne-Marie van Dene marken is geboren op 30 augus tus 1946. Zij heeft twee oudere zusters, prinses Margaretha (22 jaar) en prinses Benedikta (18 jaar), die beiden nog ongehuwd zijn. De huwelrjksgerechtigde leef tijd is in Denemarken 18 jaar, zo dat prinses Anne-Marie van haar vader speciale dispensatie moet krijgen. De verloving zal officieel vandaag in Kopenhagen worden gevierd. Van alle overheidsgebouwen en schepen zullen vlaggen wapperen. K.L.M. zeker van landingsrechten in Djakarta De hoofdvertegenwoordiger van de K. L.M. in Nieuw-Guinea, de heer A. Jans sen, die volgende week deze functie zal neerleggen, verwacht dat de K.L.M. binnen enkele maanden geregelde vluch ten naar Djakarta zal gaan uitvoeren. Toen hij gistermiddag van Schiphol naar Nieuw-Guinea vertrok, verklaarde de heer Janssen dat „er van Indonesi sche zijde absoluut geen problemen meer bestaan betreffende het verlenen van landingsrechten aan de K.L.M. Siberië is de naam van een ge hucht bij Hoogeveen. Er staan vijftien boerderijen en er iconen nog geen honderd mensen. Sibe rië doet vooral in deze tijd zijn naam alle eer aan. Op de foto een bijna geheel onder de sneeuw bergen verdwenen plaatsnaam bord. THALIDOMIDE- PROCES WERD VERDAAGD Het eerste Thalidomide-proces in Ham burg is gisteren na slechts vyf minuten verdaagd om de aanklager meer tijd te geven bewijsmateriaal voor te leggen. Het is het eerste van -meer dan 4000 processen die tegen de Chemie Grucn- thal, de fabriek die Thalidomide ver vaardigde, gevoerd zullen worden. Door het openbaar ministerie in Aken is gisteren verklaard dat leidende fi guren van de betrokken firma in de laatste tijd vermogensgedeelten elders hebben ondergebracht. 0 Bij de Amerikaanse stad Philadelphia zijn twee passagierstreinen met elkaar in botsing gekomen. Ongeveer honderd mensen liepen verwondingen op, voor het merendeel lichte aard. „IJSPROP" BELET ZOETWATERAANVOER VOOR D1EETPAT1ENTEN RANTSOEN BESCHIKBAAR De Rotterdammer heeft z'n hart aan het water verpand, maar op het ogenblik moet men hem toch maar liever niet over „drinkwater" praten. Want dat is nu bijzonder slecht en vrijwel niet.... te drinken. De Maasstad kent al lang het probleem van het leidingwater, dat de gebruiker een heel vies nasmaakje in de mond geeft. Zo bar als de situatie nu is, heeft men in Rotterdam echter nog nooit mee gemaakt. Het water heeft een zout- smaak gekregen, die door alles te proe ven is. Thee en koffie, bijvoorbeeld, zijn PASSAGIERS VOOR EILANDEN BLEVEN NACHT OP ZEE De veerboot „Oost-Vlieland" die de verbinding tussen IJmuiden en de eilanden Terschelling en Vlieland onderhoudt, heeft zyn^vijf passagiers en zyn vracht (45 ton) als gevolg van de zware ijsgang aan boord moeten houden. Gewoonlijk worden passagiers en lading van de veerboot, die niet ver der kan komen dan de „Ree", zoals het water tussen de beide eilanden wordt genoemd, door een kleinere boot, de „Vlieland" en een sleepboot, de „Stortemelk", naar resp. Vlieland en Terschelling gebracht, maar door de zeer zware ijsgang bleek dit gistermiddag niet mogelijk te zijn. De drie vaartuigen moesten de nacht op de ..Ree" doorbrengen en vanochtend zouden de „Vlieland" en de „Stortemelk" opnieuw een poging doen de eilanden te bereiken. nauwelijks meer te drinken en verschil lende restaurants in de Maasstad wei geren dan ook hun klanten deze dran ken te serveren. De oorzaak van de nieuwe narigheid is de grote ijsbarrière tussen Lobith en Rotterdam, die de toch al zo geringe afvoer van het Rijnwater sterk belem mert, waardoor het zeewater steeds verder het land binnen kan dringen. Ook voor de industrieën in hét Rot terdamse gebied zijn de gevolgen zeer ernstig, omdat het niet meer moge lijk is ketelwater te produceren. De centrale aan de Schiehaven had bij voorbeeld moeite bij het op stoom brengen van de ketels en zo zijn er nog meer bedrijven voor welke deze kwaliteit water funest kan zijn voor hun produktieprocessen. Ook in Delft Gistermiddag regende het in Delft klach ten over het drinkwater, dat van Rot terdam wordt betrokken. Het gemeente bestuur van Delft heeft onmiddellijk maatregelen genomen. Delft heeft een aanvullend contract voor levering van water door Den Haag en hiervan wordt nu in zo ruim mogelijke mate gebruik gemaakt. In Rotterdam zijn speciale maatregelen getroffen voor hen, die op een streng zoutloos dieet staan. De patiënten die nen een verklaring van hun dokter te vragen om op vertoon daarvan vandaag op een van de ruim 20 posten in de stad een hoeveelheid van twee tot drie liter gewoon drinkwater te kunnen krijgen. Het normale water, duinwater uit Hoek van Holland, zpu per schip naar Rotter dam worden aangevoerd. Een bedrijf in de Rotterdamse binnen stad maakte gistermorgen reclame met de aankondiging: „Wij maken koffie met Haags duinleidingwater...." Kanselier Konrad Adenauer heeft gisteren na zijn terugkeer uit Pa rijs in Bonn verklaard dat de Euro pese gemeenschappelijke markt een rechtstreeks gekozen parle ment dient te hebben. Hij zei dat hij de Britse aanvrage voor lidmaatschap van de E.E.G. met pre sident de Gaulle had besproken, maar dat hij daarover nu niets wilde meede len omdat hy de besluiten van de com missie die daarover op 28 januari in Brussel gaat vergaderen niet wil be ïnvloeden. Hfl meende dat West-Duitsland by de parlementsverkiezingen in 1965 tevens de leden voor het Europese parlement diende te kiezen. In alle E.E.G.-landen zouden de leden van het Europese par lement rechtstreeks door het volk moe ten worden gekozen, zo meende hy. De erbarmelijk slechte smaak van het Rotterdamse water, vooral de laatste dagen, heeft tot ontwik kelingen geleid welke men hoog stens in een brandend hete woestyn zou verwachten. Naast een door de gemeente Rotterdam ingestelde waterdistributie gaat men nu ook „lekker" water ver kopen. De Coöperatieve Vereniging „Vooruitgang" start vandaag met deze actie. Voor 14 cent kunnen de Rotterdammers zich tegoed doen aan een liter van het zui verste water. Het bedrijf steil zich voor 50.000 liter water voor verkoop aan te bieden. Men ver wacht echter dat de vraag zo groot zal zijn dat nög eens 10.000 liter „bereid" zal moeten worden. Op het ogenblik werken de pasteuriseringsmachines van de „Vooruitgang" op volle toeren om de voorlopige 50.000 liter te produceren. Het is vrij eenvoudig om van „vies" Rotterdams watèr „lekker" water te maken. Men volgt dezelfde procedure als bij de pasteurisatie van melk. Naast de verkoop in diverse winkels zal ook verkoop aan de kar plaatsvin den, terwijl ook allerhande voor zieningen worden getroffen om de grote bedrijven waarvan de personeelsleden niet graag hun kopje koffie missen van water te voorzien. Men stelt zich voor vanochtend tankwagens door de stad te laten rijden om aan de frote aanvragen van deze be- rijven te kunnen voldoen. Rijkswaterstaat vergeet plan maar liever NU HET VOLGENDE WEEK tien jaar geleden zal zijn, dat de watersnood over ons land kwam, kan wel met vrij grote zekerheid worden aangenomen, dat er geen nationaal monument ter herinnering aan deze cata strofe op Schouwen-Duiveland zal verrijzen. De plannen, die daarvoor in kringen van rijks waterstaat hebben bestaan, zijn op het ogenblik zover vervaagd, dat het idee wel vergeten zal worden. Ten departemente helt men op het ogenblik over naai de mening, dat een dergelijk initiatief „uit een andere koker" zal moeten komen. Rijkswater staat wil zijn activiteiten liever op 't rampherstel concentreren en met het oog daarop wil men de aandacht intensiever bepalen bij de Deltawerken. Er heeft destijds een commissie be staan, die de gedachten om tot een Nationaal Rampmonument te komen, nader zou uitwerken. Deze commis sie heeft zich verschillende malen beraden over de plaats waar dit ge denkteken zou moeten verrijzen. Het eiland Schouwen-Duiveland, het zwaarst getroffen by de ramp, kwam daarvoor het eerst in aanmerking. Twee markante punten zouden zich daarvoor het best lenen: de grote caisson waarmee de zogenaamde Ge mene Geul van het Schelphoek Gat was bedwongen of de vier in het zand verpakte „Phoenix caissons" in het krekengebied van Ouwerkerk. Meer dan anderhalf jaar geleden le ken de plannen nog in een min of meer reëel stadium te verkeren. In bepaalde kringen was men het meest feporteerd voor de ringdijk om het chelphoek-Gat. Daar immers zou waarschijnlijk ook de werkhaven worden aangelegd van waaruit de laatste grote Delta afsluiting de Oosterschelde zal worden aange- Sakt. Het Nationaal Monument zou an op een symbolisch punt komen. Enerzijds is hét Schelphoekbassïn een levende herinnering aan de ramp, aan de andere kant wordt het mo gelijk een belangrijke schakel naar een nieuwe toekomst voor het oude Deltagebied. Een definitieve beslissing bleef uit. En de voorbereidingen kwamen nog meer op losse schroeven te staan, toen de vorig jaar gepensioneerde directeur-generaal van de rijkswater staat, ir. A. G. Maris, bij zijn vertrek aftrad als voorzitter van de com missie. Zjjn bemoeienissen in deze werden toen overgenomen door de directeur-generaal van het ministerie van verkeer en waterstaat, mr. A. C. H. Gieben. Nu ook deze met in gang van 1 februari a.s. het depar tement wegens een benoeming tot rechter zal verlaten, neigt men er toe over de gedachte aan een ramp monument maar geheel te vergeten. Rijkswaterstaat richt thans zijn aan dacht op de Deltawerken en stelt alles in het werk om belangstellenden daarvan een goede indruk te geven. Zo heeft men bij de Spuisluizen in het Haringvliet te Hellevoetsluis een goed geoutilleerd voorlichtingscen trum gebouwd, waar reeds duizenden de grote aanpak van de Deltawerken van nabij hebben bekeken en waar men gedocumenteerd over het hele plan wordt ingelicht. Het idee om te komen tot een ramp monument is thans verdrongen door de gedachte om straks bij de uitvoe ring van de twee laatste Delta-ob jecten Brouwershavense Gat en Oosterschelde op Schouwen-Dui veland eveens een .voorlichtingscen trum te openen. Dat zou dan in Zierikzee moeten komen, waar ook reeds het centrale kantoor voor de uitvoering van de projecten in het zuidelijke Deltagebied is gevestigd. De exploitatie hiervan zou evenals in Hellevoetsluis in handen komen van een gecombi neerde onderneming, die boven dien excursies kan organiseren. Hoe dit voorlichtingscentrum er zal uitzien, daarover is weinig bekend. Met vliegend vaandel en slaande trom hebben dinsdag drie Zeeuws- Vlaamse kanaaigemeenten hun plan be kendgemaakt voor een „kanaalschap": vertegenwoordigers van pers, radio en t.v. zowel uit Nederland als België wa ren in groten getale uitgenodigd om bij de geboorte-aankondiging van dit „ka- naalkind" aanwezig te zijn. Eerlijk ge zegd, de verhouding tussen feitelijk nieuws en de vrij groot opgezette be kendmaking was wel een beetje zoek. Als men het geheel met de nodige af stand bekijkt, Dlijft van het totale pro ject op dit ogenblik slechts één zeer coRcreet punt over: drie gemeenten be sloten een samenwerking aan te gaan op basis van de wet-gemeenschappelijke regelingen. Dat was alles. Alle andere zaken waren nog niet verder konden ook niet verder zijn dan een paar lijnen op papier. Gevolg: tijdens de persconferentie bleef heel veel in het vage. Kosten of vermoedelijke kosten, grondprijzen, medewerking van het rijk, uitwerkingsschema, over deze din- fen kon maar weinig omlijnds wor- en meegedeeld, zodat de journalisten slechts een gering houvast werd gebo den. Dit nu stak nogal schril af by de forse opzet van de persconferentie, een opzet aie naar onze mening meer ver antwoord zou zijn geweest indien men byvoorbeeld het begin van de uitvoe ring had kunnen aankondigen. Nu werd een project bekendgemaakt, zoals er meer in den lande zijn. Een tweede opvallend punt met een negatieve kant was de tegenstelling tussen de verklaring, dat de kanaal zone als één economische eenheid moet worden beschouwd, en het niet te ver bloemen feit, dat Terneuzen en Hoek eveneens twee kanaalgemeenten —4 niet aan dit kanaalschap deelnemen. Er zyn uiteraard allerlei verklaringen voor dit verschijnsel te geven, doch wij ge loven dat er maar eén de waarheid het dichtst benadert: het kanaalschap is ontstaan mede op grond van de politiek, die Terneuzen ae laatste jaren voert. Een op velerlei terrein zeer ambitieus beleid, dat kennelijk door de andere gemeenten langs het kanaal argwanend wordt bekeken. Men zal zich byvoorbeeld herinneren, hoe Ter neuzen de Amster damse havendirec teur als adviseur aantrok, waarna diens collega uit Rot terdam een soortgelijke functie ging vervullen ten zuiden van Terneuzen. En daarom is deze conclusie, dunkt ons, gerechtvaardigd: ondanks alle hef des verklaringen over samenwerking en het openlaten van de mogelijkheid tot toetreding van meer gemeenten tot het kanaalschap, bestaat er een duidelijke concurrentieverhouding tussen Terneu zen enerzijds en dit nieuwe kanaal- ide~~"J- schap anderzijds. Het heeft geen zin dat te ontkennen! Een dergelijke con currentie lijkt ons echter geen aanbe veling in een gebied, dat inderdaad één economische eenheid vormt. Deze overwegingen evenwel ontslaan ons niet van de plicht het project van de drie gemeenten (Axel, Sas van Gent en Westdorpe) op eigen verdien sten te bekijken. En dan moet men er kennen, dat hier een goed gebruik wordt gemaakt van de kansen, die de kanaalverbreding met zich mee zal brengen. Het plan betekent tevens een practische en deskundige bijdrage tot de discussie over de toekomstmogelijk heden van dit gebied. Maar afgezien van de vraag of de verwerkelijking (geheel of gedeeltelijk) van dit project realiseerbaar zal blijken te zijn, schijnt het ons vooral een bijzonder handig ant woord op allerlei voornemens buiten de kring van deze drie gemeenten. En in dit verband denken wij vooral aan de plannen van het provinciaal bestuur om tot een wijziging te komen van de ge meentegrenzen in deze streek. Die wij ziging wordt nodig geacht om juist de kansen van deze kanaalzone zo goed mogelijk uit te buiten. Men stelle zich echter de nu ontstane situatie voor: nog vóórdat de plannen tot herindeling van dit gebied naar buiten komen (ver moedelijk zal dat niet zo lang meer du ren), besluiten drie gemeenten tot een vér-gaande samenwerking op een zeer belangrijk terrein, daarmee min of meer het initiatief in eigen hand nemend! En de ironie van het geval wil, dat dit kanaalschap keurig past in de struc tuurschets, die enkele jaren geleden onder het goedkeurend oog van een vo rig college van G.S. voor deze streek werd uitgewerkt. Daarom lijkt ons dit plan uit een oogpunt van lokaal beleid een opvallende zet op het Zeeuwse schaakbord: zelfs al zou thans in de vergaderzaal van G.S. aan het Middel burgse Abdijplein minder opgewekt wor den gedacht over het kanaalschap, naar buiten kan het college daar weinig van laten merken, omdat het plan onmis kenbaar een logisch vervolg, een deel- uitwerking is van een nog niet zo heel lang geleden nadrukkelijk gestimuleer de structuurschets. In dit verband een onschuldig vraagje: waarom toch was niemand van de provinciale griffie of van de provinciale diensten bij de be kendmaking van het plan aanwezig, terwijl andere instellingen als kamer van koophandel, landbouwschap e.d. er wel waren? Met name een vertegen woordiger van de PJP.D. had men toch wel in het Axeise gemeentehuis mogen verwachten. Mocht het soms niet? ïn ieder geval: het kanaalschap is er 1 nu en men zal moeten afwachten hoe het zich zal ontwikkelen en hoe men het zich zal laten ontwikkelen. Daarbij is van het grootste belang in hoeverre van het ministerie van economische za ken daadwerkelijke medewerking kan worden verkregen en welk advies het provinciaal bestuur in dit opzicht zal geven. Maar op dit stuk van zaken zal men toch niet over het hoofd kunnen zien. dat de kanaalzone juist door dit departement als één economisch geheel zal worden beschouwd. Met andere ■oorden: dan komt onmiddellijk weer de verhouding met Terneuzen aan de orde. Het is door dit alles nog te vroeg om nu reeds te voorspellen dat dit ka naalkind van Axel, Sas van Gent en Westdorpe tot een flinke knaap zal op groeien. Er staan namelijk nogal wat feeën rond de wieg en als we het goed zien zijn er boze tantes bij. En dan is voorzichtigheid geboden en dient een te groot optimisme te worden vermeden. Ingrijpen van prof. De Quay gevraagd in zaak-v. d. Putten De Federatie van Nederlandse Oud strijders Organisaties heeft per brief minister-president prof. dr. J. de Quay verzocht in te grypen met betrekking tot de gang van zaken in de affaire tus sen de minister van defensie en de heer F. H. van der Putten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 1