MAGGI Plannen drie gemeenten kanaalzone voor haven- en industrieproject Groot enthousiasme drie gemeenteraden in Terneuzen neemt niet deel aan „kanaaischap" Tot nu toe de koudste januari sinds 1838 OP PERSCONFERENTIE IN AXEL GELANCEERD „Tunnel of brug voor Westerschelde nog niet noodzakelijk Weer pleidooi voor vaste verbinding Westerschelde Bouwplaten plakt u met VELPON van Ceta-Bever Oorzaak: Voordelen van kerngemeente zelf incasseren Kamer neemt motie aan tegen het coupeerverbod VAN SCHELTINGA WON AFGEBROKEN PARTIJ Drie Nederlandse equipes volbrachten rally Monte Carlo Motie Vredeling - tarweprijs - aangehouden WOENSDAG 23 JANUARI 1963 PR OVINCIALE ZEEUWSE COURANT r Contacten met Oost-Vlaander en verstevigd Slot van pag. 1) kei in deze verbindingen, vormt de vaste verbinding over de Wester- schelde. Het kanaalschap is verder gelegen in het probleemgebied Zeeland, waar rijks en provinciale overheden de industriali satie sterk stimuleren. De aanleg van infrastructurele werken voor de zoetwa tervoorziening en de afvalwaterleiding, met belangrijke steun van de overheid, vormt in de kanaalstreek het bewijs hiervoor. Achtergrond Tegen deze achtergrond en in aanmer king genomen de daadwerkelijke belang stelling] van het bedrijfsleven voor ves tiging in de streek, zo vervolgt de toe lichting, wordt de behoefte aan de ont worpen terreinen duidelijk. Voor wat de nijverheid betreft, wordt vooral gedacht aan chemische en metaalindustrie met bijbehorende toeleveringsbedrijven en afgeleide bedrijvigheid. Voor de laatst genoemde categorieën is de directe na bijheid van de in 1966 in produktie ko mende hoogoven van „Sidemar" te Zei- zate mede van grote betekenis. Daarnaast wordt gedacht aan haven activiteiten, met name overslag, waarbij in eerste aanleg in het bijzonder massa- foederen agrarische produkten en randstoffen in aanmerking komen. Tijdens de beantwoording van de vragen werd erop gewezen, dat aan de overslag van goederen bepaald geen grote bete kenis moet worden toegeschreven, zeker niet voor wat betreft het stukgoed. Voor de bij deze bedrijvigheid behoren de zeescheepvaartverbindingen, wordt vooral do nabijheid van grote havens als Antwerpen en Gent van grote betekenis genoemd. In 1962 passeerde op- en af varend 12 miljoen ton goederen de slui zen van Terneuzen in 6000 zee- en 50.000 binnenschepen. Belangrijk voor de te verwachten be drijven wordt voorts genoemd, dat in de kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaande- ren nu reeds een aantal industrieën is gevestigd. Dit geldt vooral in de secto ren chemie, voedingsmiddelen, metaal, spiegelglas en textiel, in welke bedrij vigheid rond 4500 mensen werk vinden. Ook het bestaande bedrijfsleven, orga nisatorisch verbonden in de kring van werkgevers, streeft naar uitbreiding de bedrijvigheid in de kanaalstreek. Samenwerking „Dit getuigt van een goede samen werking in de streek, ook op be stuurlijk niveau", aldus de toelich ting. Hot plan van de drie gemeen- (Aavertentie) .en past dan ook in de algemene ten dentie tot schaalvergroting, een stre ven dat internationaal, landelijk cn regionaal merkbaar is. „De kanaalzone van Zeeuwsch-VIaan deren", zo vervolgt de toelichting, „dient als een economische eenheid te worden beschouwd, waarbij noch voor de gemeentegrenzen, noch zelfs voor de landsgrenzen kan worden stilgehouden. De Nederlandse en Belgische kanaal streken lopen onmerkbaar in elkaar over. Volgens de toelichting is deze zone dan ook een voorbeeld van de noodzaak van regionale Benelux-integratie, voort bouwend op de in elkaar sluitende ka- naalwerken. De Bcnelux-autorlteiten hebben dit erkend en het gebied ver klaard tot casestudy-gebied in dit op zicht. Op regionaal niveau zullen op initiatief van het E.T.I. voor Zeeland en de Economische Raad voor Oost-Vlaan- deren, dé al Iarig bestaandë contacten worden verstevigd en geïnstitutionali seerd. Vooral met het oog op de infra structuurkwesties en grensbelcmmerin- gen by goederen- en openbaar vervoer is volgens de toelichting nauwere Benelux-integratie voor deze streek noodzakelijk. Dr. C. de Galan vari het E. T.I. deelde later nog mede, dat voor een samenwerking op economisch ter rein te zijner tijd een commissie zal wor den geïnstalleerd. De ligging van het kanaalscllap wordt ook bijzonder be langrijk genoemd voor de verdere voort schrijding van de E.E.G. Groeipool In dit licht bezien krijgen de oprichting van het kanaalschap Zeeuwsch-Vlaan- deren en het bijbehorende plan, een in ternationale, Europese ach terg rond, al dus de toelichting. Ook do nationale be tekenis is duidelijk omdat voor de wel vaartsgroei en de uitbreiding van de Nederlandse zeehavenactlvitoit, het ka naalscllap een belangrijke groeipool kan n vormen. Toch mag deze ruimere achtergrond de regionale betekenis van het plan niet doen vergeten, menen de initiatiefne mers. Zeeuwsch-VIaanderen is al en kele decennia een stagnerend gebied. Sedert 1947 is de werkgelegenheid er sterk teruggelopen sterk verminderde bezetting in de landbouw en het ver- trekoverschot heeft sinds 1955 ruim 70 pet. van het geboorteoverschot uit dit gebied doen afvloeien. Daarom wordt het r Zeeuwsch-VIaanderen van het Het grote vertrekoverschot, nog ver mannen naar Brabant en damse havengebied), wijst iet Rotter- volgens de omdat U nu zoveel Aroma gebruikt in stamppotten, jus, soepen en sausen Profiteer ervan! Landbouwschap is geschrokken van oppervlakte grond De grootste haven- en industrie plannen van Axel, Sas van «ent en Westdorpe zullen vele honder den ha vruchtbare kleigTond op eisen aan beide zydc.n van het ka naal Terneuzen-Gent. Voor dc Zeeuwse landbouw is dat do keer zijde van de medaille, zoals giste ren de voorzitter van de Geweste lijke Raad voor Zeeland van het landbouwschap, de heer J. V. van Duyse uit Nïeuw-Namen betoog de, die in gezelschap van secreta ris W. Goeman dc persbijeen komst in Axel bijwoonde. De lieer Van Duyse sprak mét de Rotter damse havendirecteur, ir. F. Posthuma van „ambitieuze en verstrekkende plannen". „Geschrokken ben ik van dc op pervlakte grond", verklaarde de voorzitter van het landbouw schap, die er op wees. dat Ter- neuzen al 350 hectare heeft opge ëist. Hij had voorts graag gezien, dat het landbouwschap bij hel overleg betrokken was geweest „Het zal wellicht een vergissing zijn geweest, dat U ons niet in het overleg hebt gekend", veronder stelde de heer Van Duyse. Van burgemeester M. K. van Dyke van Axel kreeg de voorzitter van het landbouwschap te horen, dat overleg nog niet mogelijk was, omdat het kanaalschap pas giste ren in het leven is geroepen door dc gemeenten. Overleg is echter wel te verwachten, zegde hy toe. Ju&fr. W#£>A«S£ iM£-Z u TJTJW, ï>z i7. w&ijjrë&Gzi "J//;?- vxrw. &SriX.£.xrg&Jt£ttZF,<». toelichting ook op onvoldoende be nutting van de plaatselijke arbeidsmarkt. Daarop kan by de industrialisatie een beroep worden gedaan. Dit neemt niet weg dat in geval van snelle industriali satie in ruime mate arbeidskrachten van elders aangetrokken zullen moeten wor den. Zowel uit Nederland als uit Bel gië. Met het oog hierop willen de drie gemeenten het vestigingsklimaat ver beteren in de overtuiging dat een ont wikkelingsproject als dat van het kanaalschap de nodige activiteiten vraagt. Gezien de voor ontspanning gunstige ligging van Antwerpen (50 km) Gent (20 km), kust (35 km) en Braakman (10 km), komt het vooral aan op voldoende, omvangrijke en kwalitatief aantrekkelijke woning bouw. Onder deze voorwaarde kan het gehele Benelux-gebied als poten tiële arbeidsmarkt voor het kanaal- schap- Zeeuwsch-VIaanderen worden beschouwd, zo stelt de toelichting. Ten slotte wordt, naast alle genoemde en gunstige economische en socinle ves- tlgingsfac.toren, publiciteit essentieel ge noemd voor het welslagen van het plan. De drie gemeenten zullen dan ook acti viteiten ontwikkelen op het vlak vari public relations. Zo mogelijk zal dit ge schieden in samenwerking met het be staande bedrijfsleven, dat eveneons bezig is hiertoe plannen te ontwerpen. De drie gemeenten zjjn er van overtuigd dat zij met hun zeehaven- en industria lisatieplannen, hun eigen ontwikkeling maar ook vvjjdere regionale en nationale belangen, naar beste vermogen dienen. ROTTERDAMS HAVENDIRECTEUR De directeur van het Rotterdams havenbedrijf, ir. F. Posthuma, die een belangrijk aandeel heeft ge had in de opstelling van de ha ven- en industrialisatieplannen van de gemeenten Axel, isas van Gent en Westdorpe, vindt een brug over of een tunnel onder de Westerschelde „voor de eerste ja ren nog niet noodzakelijk". Hij verklaarde dit op een vraag, welke hem werd gesteld tijdens de persconferentie in Axel over de plannen van het nieuwe „Kanaal schap Zeeuwsch-VIaanderen". De directeur van het Rotterdamse havenbedrijf was van mening, dat het vrachtgoederenvervoer slechts geleidelijk zal toenemen. „Dit ha ven- en industriecomplex zal niet van grote invloed zijn op een toe nemend vervoer", verklaarde hij. Gezien ook de uitvoering van grote en belangrijke werken el ders in het land, achtte ir. Pos thuma een vaste oeververbinding over de Westerschelde niet spoe dig aan de orde. „Een kwestie van prioriteiten," betoogde hij. Burgemeester M. K. van Dijke, die de vraag over de Wes'ter- scheldeverbinding aan ir. Posthu ma had toegespeeld, („omdat de ze objectief als niet-Zeeuw kan oordelen"), merkte fijntjes op goede hoop te hebben, dat Rot terdam wel een ander geluid zal laten horen, als het Nauw van Calais is overbrugd of ondertun- neld... In Ter Aar zijn dinsdag invita- tie-langebaanwedstrijden gehou den, waaraan door een groot aan tal elfstedenrijders werd deelge nomen, onder wie Reinier Paping. Op de foto zien we een groepje deelnemers in actie. Uiterst linies Paping, die evenwel deze strijd niet op zijn naam wist te bren- gen. Taak kanaalschap Het Kanaalschap Zeeuwsch-VIaanderen, tot de oprichting waarvan de gemeenten Axel, Westdorpe en Sas van Gent.heb ben besloten, heeft tot taak het doen aanleggen en het exploiteren van ha vens en het doen aanleggen en beheren van industrieterreinen in de deelnemen de gemeenten. Onder deze taaie is alles begrepen, wat met aanleg, exploitatie en beheer samenhangt. Het is een rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam, gevestigd te Sas van Gent. Bij de uit voering van zijn taak, zal het kanaal- schap zo veel mogelijk gebruik maken van de diensten van de deelnemende ge meenten. De bestuursorganen zijn een raad van bestuur en een dagelijks be stuur. De raad van bestuur zal bestaan uit het aantal deelnemende gemeenten maal drie leden. De burgemeesters heb ben van rechtswege zitting in het dage lijks bestuur. De raad van bestuur kan een directeur benoemen, belast niet de dagelijkse lei ding over de havens, industrieterreinen en verdere voorzieningen, dit alles vol gens een instructie. De benoeming van het overige personeel geschiedt door het dagelijks bestuur. Voor toetreding van andere gemeenten tot de regeling is nodig de instemming van de raden van de deelnemende ge meenten. Uittreding uit de regeling is gedurende de eerste 10 jaren na inwer kingtreding niet mogelijk. Bij uittreding is een opzegtermijn van 30 maanden noodzakelijk. Algemene goedkeuring Het voorstel tot vorming van een kanaalschap Zeeuwsch-VIaanderen is dinsdagmorgen in de buitengewone raadsvergadering van de gemeenten Axel, Sas van Gent en Westdorpe met byzonder groot enthousiasme onthaald- De drie gemeenteraden keurden het voorstel dan ook zonder hoofdelijke stemming goed. Alge meen was men het er over eens, dat het besluit een mijlpaal betekent op' de weg tot grotere wolvaart van de streek, ook ai zal dit dienen te ge schieden door een deel vari de ge meentelijk autonomie prjjs te geven. Een belangrijke voorwaarde voor het welslagen werd genoemd, de nood zakelijke financiële steun van de rijksoverheid. In de gemeenteraad van Axel zei de lieer A- H. van der Lee (g.b.) onder meer, dat vooral en weer zal moeten worden gepleit voor een vaste oever verbinding over of onder de Wester schelde om een steeds meer nood zakelijk wordende aansluiting te krygen met de rest van Nederland. Het G.V.P.-raadslid B. J. Ogghel sprak de hoop uit, dat nu ook het Nederlands kapitaal belangstelling zal gaan tonen voor één of meer objecten in het plan. De heer E. Maas (k.v.p-) gewaagde van een be sluit, dat de welvaart de gehele Zeeuws-Vlaamse bevolking aangaat, Dc heer K. A. Hamelink (p.v.d.a.) zei te vertrouwen, dat deze samen werking nog uitbreiding met andere gemeenten mogelijk zal maken. De aaneensluiting van drie kleine ge meenten, noemde de heer A. de Be- Ieir (k.v.p.) in de Westdorpse ge meenteraad een reële poging om de ontwikkeling van de streek te ont plooien. De K.A.B-vertegemvoordiger M. Wille sprak de hoop uit, dat de offers van de agrariërs, die weer vele hectaren grond zullen moeten af staan, op waardige wijze zullen wor den beloond. In de raad van Sasj/an Gent zei de heer H. Stevens "(p.v.d.a.) onder meer, dat met dit voorstel voor een tweede maal gemeentelijke samen werking wordt gezocht. Hij was het niet eens met de geponeerde stelling, dat de eerste samenwerking was mis lukt. „Daar is een afvalwaterleiding uit voort gekomen", aldus de heer Stevens. Het raadslid G. de Meijer (g.b.) zei, dat deze samenwerking in feite reeds jaren geleden tot stand had moeten komen. Ook hem verheugde het, dat de regeling de mogelijkheid openlaat tot toetreding van andere gemeenten. Hij drong er nu reeds op aan, dat het toekomistige bestuur van het kanaalschap al het mogelijke zou doen om ook Terneuzen en Hoek in de regeling te betrekken. neem de voordelige grote tube. FINANCIERING NOG ERG VAAG Waarom bljjft Terneuzen buiteu het pas opgerichte kanaalschap?" Deze vraag stelde een van de journalisten tydens de dinsdagmiddag in het stad huis van Axel gehouden persconferentie, waarop de haven- en industrieplannen van de gezamenlijke gemeenten Axel, Sas van Gent en Westdorpe werden be kendgemaakt. Vrij uitvoerig ging bur- necster G. H. 'E. M. van Waes van stdorpe op deze vraag in, waarbij Ï;emeester G. re!''pH hij verklaarde, dat de positie van Ter neuzen als kerngemeente met bepaalde faciliteiten hiervan de oorzaak Itan worden genoemd. „Een kerngemeente wil zelf de voordelen incasseren", merkte hy op. „De bereidheid van een J rgelijke gemeente om tot deze ge- eensehappelijke regeling toe te treden kan nu eenmaal niet groot zijn", voegde de heer Van Wacs eraan toe. Overigens hebben de drie samenwerken de gemeenten de mogelijkheid opengela ten voor Terneuzen en Hoek om In een later stadium nog toe te treden. „De kernaanwüziging moeten we toch als zekere achtergronden zien", betoogde spreker. „Mogelijk wordt er in 1963. als de kernfaciliteitcn aflopen, een beter klimaat gevonden", vervolgde de burge meester van Westdorpe. Hy was echt dc kanaalzone Van Sas van Gent tot Terneuzen", aldus de heer Van Waes- Over vragen van financiële aard moesten de drie burgemeesters en de opstellers van de plannen ir. F. Posthuma en de heer M. G. Bokhorst van het stedebouwkundigbureau W. F. Schut uit Rotterdam het ant woord schuldig biyvcn. Wel werd verklaard, dat dc industrieterreinen maar ondanks enige aandrang van de zijde van de persvertegenwoordi gers werd geen concreet cijfer ge noemd. Evenmin kon men dat over de kosten van het project. „Het pu bliekrechterlijk orgaan het kanaal schap heeft tot taak de aanleg van de industrieterreinen. Met garantiestel ling van de betrokken gemeenten zul len gelden worden aangetrokken. Het kanaalschap moet self-supporting worden. De financiering zal vele mil joenen guldens vergen, zei de he*- Van Waes ervan. Infrastructuur Met het ministerie van economische zaken is reeds contact opgenomen over dit project, werd verder opgemerkt. Volgens burgemeester Van Waes staat men daar positief tegenover de plan nen. Verzocht is de plannen zo spoedig mogelijk klaar te maken dit geldt voor de eerste fase teneinde in de achtste industrialisatienota voor 1964 te worden verwerkt, aidus burgemees ter Van Waes. Aan economische zaken zal worden ge vraagd of in het kader van de infra structuurwerken een bydrage uit de rykskas kan ivorden verkregen. Met nadruk werd verklaard, dat de techni sche uitvoering van het plan nog nader moet worden bezien- Daarom weet men thans nog niets over de financiële con sequenties. Desgevraagd werd voorts meegedeeld, dat de grootste insteekliaven 275 meter breed wordt met een diepte van 12 me ter, waardoor deze bereikbaar zal zijn voor zeeschepen van 50.000 ton dw. De instcekhavens krygen een glooiende oever. De industrie heeft geen kade muur nodig, werd betoogd. Dc specie, welke vrijkomt bij het uitbaggeren van de insteekhavens zal worden benut voor het ophogen van de industrieterreinen, die beneden kanaalpeil zijn gelegen. Het kanaalschap heeft een open oog voor uitbreiding van de bestaande in dustrieën in de kanaalzone. Verschïllen- „betrckkeiyk goedkoop" zullen zyn, ide bedrijven werken al plannen uit voor uitbreiding, verklaarde burgemeester Van Dijke. Officiële nieuwe gegadigden voor de nieuw geprojecteerde industrie terreinen zijn er nog niet. „Wel zijn we al informeel benaderd", aldus Axels burgemeester. Toelichting Tevoren hadden de deskundigen een toe lichting op de plannen gegeven. Ir. F. Posthuma sprak van „een plan met een gezonde basis" en een „betrekkelijk am- bieus plan". De heer M. G. Bokhorst ging nog nader in op enkele technische details. De adjunct-directeur van het E-T.I. voor Zeeland, dr. C. de Galan, belichtte in het kort de sociaal-econo mische aspecten. Hij wees daarbij op de pendel (500 mannen). Volgens Galan wijst dit er op, dat de economische groei van dit gebied is achtergebleven. De potentiële kansen moeten nu worden benut, was hij van oordeel. Hij zag het door de drie gemeenten gelanceerde plan tegen een grotere achtergrond. Burgemeester M. K. van Dijke had te voren een begrotingswoord gesproken, waarin hij betoogde, dat de industriali- satiepolitiek in één hand moet Morden gehouden om concurrentie, die moor dend zou zijn, tegen te gaan. Wyzende op de sainemverking in de E.S.R.A, de Economische Sociale Raad van de Be nelux, verklaarde de heer Van Dyke, dat er een zekere vorm van overleg is met het district Gent-Eekloo. (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer liecft gisteren niet 63 tegen 55 stesmmen de motie-Van Dongen (k.v.p.) aangenomen, waarin de regering wordt uitgenodigd de indien" tc bevorderen van een wetsvoorstel opheffing van het coupeerverbod van laardestaarten. lit verbod was enkele jaren geleden in de wet op de dierenbescherming op genomen door aanneming van een amendement van mej. mr. Schilthuis (p.v.d.a.). Tegen de motie, die vorige week tijdens dc behandeling van de landbouwbegroting was ingediend, stemden de fracties van de P.v.d.A. en de P.S.P., alsmede freule Wttewaal van Stoetwegen (c.h.u.) en de heren Beer- nink (c.h.u.), Meulink, Roosjen en Smallenbroek (a.r.). Korteweg (v.v.d.) en Moorman (k.v.p.). EEN DER FELSTE KOUDEGOLVEN Records aan de lopende band gebroken )ni ge- altijd (Van onze weerkundige medewerker) De weerkundigen zitten de laatste da gen regelmatig bedolven onder vroe gere meteorologische jaarboeken cn oude kronieken omin de eerste plaats er voor te zorgen dat er geen enkel record onopgemerkt voorbij gaat en in de tweede plaats om ruchten als zou het vroeger nog veel erger zyn geweest de nop in te drukken. Althans wanneer dit volgens de sinds het jaar 1706 in ons land bijgehouden temperatuur- statistiek onjuist mocht bljjken. Op vierde plaats Wat de gemiddelde etmaaltemperatuur betreft, deze ligt tot op heden ruim acht graden beneden normaal en dit betekent een januarigemiddelde in De Bilt van 6.0 C. Mocht dit deze maand ongeveer zo blijven, dan zijn er de laatste 250 jaar twee januari maanden kouder geweest, n.l. ja nuari 1823 met —7.0 C. en 1838 met 6.6 C. Momenteel wedijvert ja nuari vooral met januari 1940 en 1942, die over een periode van ruim 100 jaar nog de grootste concurren ten zijn. Ook hebben wij de extreme koudegol ven van 14 dagen (veel langer duren deze in de regel ook niet) nageplo zen. Na februari 1855 hebben wjj 5 extre me koudegolven gehad met geduren de 14 dagen een minimum gemiddel de van 10 C. of lager. De ex treemste koudegolf is nog die van februari 1956 met 15.3 C., daarna 14 tot en met 27 januari 1942 met 13-4 O., op de derde plaats 9 tot en met 22 februari 1929 met13.1 C., hierop volgt dezé koudegolf met 11.7 C., op de vyfde plaats 1225 januari 1940 met 10.9 C. en daarop de winter van 1890. Dit betekent, dat ons land deze maand reeds één van de 4 felste koudegol ven van de laatste 100 jaar heeft weten te venverken. Niet alleen 's nachts, maar ook uit Schaatswedstrij den in Vlissingen Op de Vlissingse ijs-sintelbaan zullen zaterdagmiddag a.s. schaatswedstrijden worden gehouden op de 500 en 1500 meter. De wedstrijden beginnen om één uur. Inschryving kan geschieden in het clubhuis van Zeeland Sport of aan het bureau van de Stichting Sportbelangen. Zaterdagavond om half acht is er op de y's-sintelbaan een ljsbal. De in het Hoogovenschaaktoernooi te Beverwyk afgebroken party tussen Van Scheltinga en Milic uit de twaalfde ronde werd gewonnen door Van Schel tinga. De stand in de onderste gelederen van de grootmeestergroep is nu: 14. Van Scheltinga 4',i pnt en 1 afg. partij; 15. Milic 4 pnt en 1 afg. partij: 16. Langewcg 4 pnt; 17. Plrc 3 pnt; 18. Gereben lVa pnt. Van de zeven Nederlandse equipes in de Rally van Monte Carlo, die maandag avond in Chambery aan de 794 km lange gemeenschappelijke route naar Monte Carlo zijn begonnen, hebben er drie de tocht reglementair volbracht. Het zijn de equipes Rozenblatt-Honhof. gestart in Stockholm, alsmede Rob Gorris-Hans de Man en Rob Slotemaker-Jan Bootz, welke beide laatste combinaties uit War schau vertrokken. (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer heeft gisteren dc stemming over de motie-Vredeling (p.v.d-a.), die vorige week tijdens de be handeling van de begroting van laiid- bouw Mas ingediend en waarin de be slissing van de regering om binnen het kader van het E.E.G.-beleid de richtprijs voor tarwe met f 2 per 100 kg te verhogen wordt afgewezen, aangéh den. Tot dit uitstel werd besloten op ver zoek van de heer Vredeling zelf totdat naar hy zei „de kruitdamp in Brussel Parijs en Londen, die zelfs de vorm heeft gekregen van een paddestoelwolk" zal zijn opgetrokken, voorzitter Bom- mer herinnerde nog aan de beslissing van vorige week om de door de heer Van Dongen ingediende motie betref fende de aanleg van een proefbassin voor de oesterteelt in het Veerse Gat aan te houden in afwachting van het overleg hierover tussen de minister van landbouw en visserij en van verkeer en waterstaat. de gemiddelde maximum temperatu ren (overdag) bljjkt dat het zeer koud is. Dit record (ook over 100 jaar) staat tot nu toe op naam van februari 1956 met in De Bilt 2.6 C., maar januari staat tot op heden op... 3.0 C„ dus nog een record. Wat betreft de bevriezing van rivie ren en Ijs op de Waddenzee enz., doet deze koudegolf veel denken aan die van februari 1929. Om over op te scheppen Het was toen vrijwel even koud. In Apeldoorn, Barneveld, Emmen en Borne kwamen mensen om van de kou. Op 13 februari 1929 werd op het Groninger Schildmeer 55 cm Ijs gemeten toen 4000 bezoekers kwa men kijken naar wedstrijden op het ijs met paarden en arresleden. Ook toen werd tot enkele mjjlen van de knst ijs aangetroffen en 00b nu meldt het lichtschip Terschellinger baak al veel grote ijsvelden. Mocht deze strenge kou, wij hopen met U van niet, toch tot febrnari aanhou den, waar het met veel voorbehoud wel naar uitziet, dan zal deze ja nuari ongetwijfeld tot één der drie allerkoudste van de laatste 250 jaar gaan behoren. Echt iets om later op hoge leeftijd tegenover de kleinkin deren eens lekker over op te schep pen! Recordwinst bij Shell Oil Co. De winst van de Shell Oil Co. over 1962 heeft het record van naar raming 2.60 dollar per aandeel bereikt. Over het voorafgaande jaar bedroeg de winst 2.32 dollar per aandeel. Verkoopcijfers werden niet bekendgemaakt. Het geconsolideerde nettoresultaat van de Shell Oil Compnay en van de dochter ondernemingen. dié geheel haar eigen dom zyn wordt over 1962 geschat op 157.675.00 dollar het hoogste bedrag in de geschiedenis van de maatscnappij, al dus de heer Monroe E. Spaght, presi dent. In 1961 bedroeg het nettoresultaat 140.358.000 dollar. Het geconsolideerde nettoresultaat over lerde' kwartaal van 1962 wordt ge schat op 47.198.000 dollar vergeleken met 37.344.000 dollar over dezelfde pe riode in 1961. De heer Spaght zei voorts dat de resul taten over 1962 bemoedigend zijn, het geen wellicht een aanwijzing kan zijn dat deze vooruitgang zich in het komen de jaar zal voortzetten. De toeneming in het resultaat was het gevolg van eengrotere omzet en iets gunstiger prijzen later in 1962. De ver kopen van olieprodukten, aardgas en chemische produkten namen opnieuw toe. De maatschappy heeft echter niet ten volle voordeel kunnen trekken uit de vergrote vraag als gevolg van de lagere prijzen, speciaal voor benzine en chemi sche produkten, aldus de heer Spaght. Pogingen om de efficiency van de werk zaamheden te verbeteren en de kosten te verminderen hebben eveneens tot het betere resultaat bijgedragen. Fusie Bührmann- Tetterode G. H. Bührmann's papiergroothandel N.V. en de N.V. lettergieterij „Amster dam" vdi N. Tetterode zullen een fusie aangaan. Dit hebben de directies giste ren bekendgemaakt. Sedert enige tijd hebben zij besprekingen hierover ge voerd. Zij zullen hun aandeelhouders en de houders van oprichtersbewijzen Tetterode aanbieden hun aandelen en oprichtersbewyzen te ruilen tegen aan delen in een nieuw te vormen holding maatschappij onder de naam Biihrmann- Tetterode N.V. Deze zal M'orden opge richt met een maatschappelijk kapitaal van 75 miljoen. Het volgende aanbod zal worden ge daan: aan aandeelhouders Bührmann papier te rullen op basis van 1000 aandelen Biihrmann-papier. na uitkering van stockdividend over 1962. in 1000 aandelen Biihrmann-Tetterode- Aan aandeelhouders Tetterode te ruilen op basis van f i000 aandelen Tetterode in ƒ1000 "elen Bührmann-Tetterode. Aan houders van oprichtersbewyzen Tetterode elk oprichtersbewijs te ruilen ;n zeven aandeelbewijzen van nominaal 1000 Bührmann-Tetterode. Met de be langen van de houders van de pro cent converteerbare obligatielening Tet terode zal rekening worden gehouden door houders die te zijner tijd van hun conversierecht gebruik willen maken gelegenheid te geven te opteren voor aandelen holding Bührmann-Tetterode. De besturen zullen te zijner tijd aan aandeelhouders over 1962 het volgende dividend voorstellen: Bührmann 22 pro cent. waarvan desgev>nst wederom tien procent in aandelen (onveranderd). Tet terode 18 procent (v.j. 17 procent, waarvan twee procent uit de dividend- reserve). Aan houders van oprichters- bewijzen zal ca. 1675 worden uitge keerd. Lagere winst bij „Gazelle" De N.V. Gazelle rijwielfabriek, voorheen Arentsen en Rolling, heeft over het per 30 september geëindigde boekjaar 1961-1982 een lagere winst ter verde ling behaald. Deze winst verminderde, blijkens het jaarverslag, tot ƒ349.185 (v.j. ƒ540.092). Zoals bekend wordt een di vidend van twaalf procent (onv.) voor gesteld. Het aantal afgeleverde rijwielen daalde met vier procent, tegen negen procent in de gehele Nederlandse rijwiel industrie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 7