MAGGI
Plannen drie gemeenten kanaalzone
voor haven- en industrieproject
Groot enthousiasme
drie gemeenteraden
in
Terneuzen neemt niet
deel aan „kanaaischap"
Tot nu toe de koudste
januari sinds 1838
OP PERSCONFERENTIE IN AXEL GELANCEERD
„Tunnel of brug voor
Westerschelde nog
niet noodzakelijk
Weer pleidooi voor
vaste verbinding
Westerschelde
Bouwplaten plakt u met VELPON van Ceta-Bever
Oorzaak: Voordelen
van kerngemeente
zelf incasseren
Kamer neemt
motie aan tegen
het coupeerverbod
VAN SCHELTINGA WON
AFGEBROKEN PARTIJ
Drie Nederlandse
equipes volbrachten
rally Monte Carlo
Motie Vredeling
- tarweprijs -
aangehouden
WOENSDAG 23 JANUARI 1963
PR OVINCIALE ZEEUWSE COURANT
r
Contacten met
Oost-Vlaander en
verstevigd
Slot van pag. 1)
kei in deze verbindingen, vormt de
vaste verbinding over de Wester-
schelde.
Het kanaalschap is verder gelegen in
het probleemgebied Zeeland, waar rijks
en provinciale overheden de industriali
satie sterk stimuleren. De aanleg van
infrastructurele werken voor de zoetwa
tervoorziening en de afvalwaterleiding,
met belangrijke steun van de overheid,
vormt in de kanaalstreek het bewijs
hiervoor.
Achtergrond
Tegen deze achtergrond en in aanmer
king genomen de daadwerkelijke belang
stelling] van het bedrijfsleven voor ves
tiging in de streek, zo vervolgt de toe
lichting, wordt de behoefte aan de ont
worpen terreinen duidelijk. Voor wat de
nijverheid betreft, wordt vooral gedacht
aan chemische en metaalindustrie met
bijbehorende toeleveringsbedrijven en
afgeleide bedrijvigheid. Voor de laatst
genoemde categorieën is de directe na
bijheid van de in 1966 in produktie ko
mende hoogoven van „Sidemar" te Zei-
zate mede van grote betekenis.
Daarnaast wordt gedacht aan haven
activiteiten, met name overslag, waarbij
in eerste aanleg in het bijzonder massa-
foederen agrarische produkten en
randstoffen in aanmerking komen.
Tijdens de beantwoording van de vragen
werd erop gewezen, dat aan de overslag
van goederen bepaald geen grote bete
kenis moet worden toegeschreven, zeker
niet voor wat betreft het stukgoed.
Voor de bij deze bedrijvigheid behoren
de zeescheepvaartverbindingen, wordt
vooral do nabijheid van grote havens als
Antwerpen en Gent van grote betekenis
genoemd. In 1962 passeerde op- en af
varend 12 miljoen ton goederen de slui
zen van Terneuzen in 6000 zee- en 50.000
binnenschepen.
Belangrijk voor de te verwachten be
drijven wordt voorts genoemd, dat in
de kanaalzone van Zeeuwsch-Vlaande-
ren nu reeds een aantal industrieën is
gevestigd. Dit geldt vooral in de secto
ren chemie, voedingsmiddelen, metaal,
spiegelglas en textiel, in welke bedrij
vigheid rond 4500 mensen werk vinden.
Ook het bestaande bedrijfsleven, orga
nisatorisch verbonden in de kring van
werkgevers, streeft naar uitbreiding
de bedrijvigheid in de kanaalstreek.
Samenwerking
„Dit getuigt van een goede samen
werking in de streek, ook op be
stuurlijk niveau", aldus de toelich
ting. Hot plan van de drie gemeen-
(Aavertentie)
.en past dan ook in de algemene ten
dentie tot schaalvergroting, een stre
ven dat internationaal, landelijk cn
regionaal merkbaar is.
„De kanaalzone van Zeeuwsch-VIaan
deren", zo vervolgt de toelichting,
„dient als een economische eenheid
te worden beschouwd, waarbij noch
voor de gemeentegrenzen, noch zelfs
voor de landsgrenzen kan worden
stilgehouden.
De Nederlandse en Belgische kanaal
streken lopen onmerkbaar in elkaar
over. Volgens de toelichting is deze zone
dan ook een voorbeeld van de noodzaak
van regionale Benelux-integratie, voort
bouwend op de in elkaar sluitende ka-
naalwerken. De Bcnelux-autorlteiten
hebben dit erkend en het gebied ver
klaard tot casestudy-gebied in dit op
zicht. Op regionaal niveau zullen op
initiatief van het E.T.I. voor Zeeland en
de Economische Raad voor Oost-Vlaan-
deren, dé al Iarig bestaandë contacten
worden verstevigd en geïnstitutionali
seerd. Vooral met het oog op de infra
structuurkwesties en grensbelcmmerin-
gen by goederen- en openbaar vervoer is
volgens de toelichting nauwere
Benelux-integratie voor deze streek
noodzakelijk. Dr. C. de Galan vari het E.
T.I. deelde later nog mede, dat voor
een samenwerking op economisch ter
rein te zijner tijd een commissie zal wor
den geïnstalleerd. De ligging van het
kanaalscllap wordt ook bijzonder be
langrijk genoemd voor de verdere voort
schrijding van de E.E.G.
Groeipool
In dit licht bezien krijgen de oprichting
van het kanaalschap Zeeuwsch-Vlaan-
deren en het bijbehorende plan, een in
ternationale, Europese ach terg rond, al
dus de toelichting. Ook do nationale be
tekenis is duidelijk omdat voor de wel
vaartsgroei en de uitbreiding van de
Nederlandse zeehavenactlvitoit, het ka
naalscllap een belangrijke groeipool kan
n vormen.
Toch mag deze ruimere achtergrond de
regionale betekenis van het plan niet
doen vergeten, menen de initiatiefne
mers. Zeeuwsch-VIaanderen is al en
kele decennia een stagnerend gebied.
Sedert 1947 is de werkgelegenheid er
sterk teruggelopen sterk verminderde
bezetting in de landbouw en het ver-
trekoverschot heeft sinds 1955 ruim 70
pet. van het geboorteoverschot uit dit
gebied doen afvloeien. Daarom wordt het
r Zeeuwsch-VIaanderen van het
Het grote vertrekoverschot, nog ver
mannen naar Brabant en
damse havengebied), wijst
iet Rotter-
volgens de
omdat U nu zoveel
Aroma gebruikt
in stamppotten, jus,
soepen en sausen
Profiteer ervan!
Landbouwschap is
geschrokken van
oppervlakte grond
De grootste haven- en industrie
plannen van Axel, Sas van «ent
en Westdorpe zullen vele honder
den ha vruchtbare kleigTond op
eisen aan beide zydc.n van het ka
naal Terneuzen-Gent. Voor dc
Zeeuwse landbouw is dat do keer
zijde van de medaille, zoals giste
ren de voorzitter van de Geweste
lijke Raad voor Zeeland van het
landbouwschap, de heer J. V. van
Duyse uit Nïeuw-Namen betoog
de, die in gezelschap van secreta
ris W. Goeman dc persbijeen
komst in Axel bijwoonde. De lieer
Van Duyse sprak mét de Rotter
damse havendirecteur, ir. F.
Posthuma van „ambitieuze en
verstrekkende plannen".
„Geschrokken ben ik van dc op
pervlakte grond", verklaarde de
voorzitter van het landbouw
schap, die er op wees. dat Ter-
neuzen al 350 hectare heeft opge
ëist. Hij had voorts graag gezien,
dat het landbouwschap bij hel
overleg betrokken was geweest
„Het zal wellicht een vergissing
zijn geweest, dat U ons niet in het
overleg hebt gekend", veronder
stelde de heer Van Duyse. Van
burgemeester M. K. van Dyke van
Axel kreeg de voorzitter van het
landbouwschap te horen, dat
overleg nog niet mogelijk was,
omdat het kanaalschap pas giste
ren in het leven is geroepen door
dc gemeenten. Overleg is echter
wel te verwachten, zegde hy toe.
Ju&fr. W#£>A«S£ iM£-Z
u
TJTJW, ï>z i7. w&ijjrë&Gzi
"J//;?- vxrw.
&SriX.£.xrg&Jt£ttZF,<».
toelichting ook op onvoldoende be
nutting van de plaatselijke arbeidsmarkt.
Daarop kan by de industrialisatie een
beroep worden gedaan. Dit neemt niet
weg dat in geval van snelle industriali
satie in ruime mate arbeidskrachten van
elders aangetrokken zullen moeten wor
den. Zowel uit Nederland als uit Bel
gië.
Met het oog hierop willen de drie
gemeenten het vestigingsklimaat ver
beteren in de overtuiging dat een ont
wikkelingsproject als dat van het
kanaalschap de nodige activiteiten
vraagt. Gezien de voor ontspanning
gunstige ligging van Antwerpen (50
km) Gent (20 km), kust (35 km)
en Braakman (10 km), komt het
vooral aan op voldoende, omvangrijke
en kwalitatief aantrekkelijke woning
bouw. Onder deze voorwaarde kan
het gehele Benelux-gebied als poten
tiële arbeidsmarkt voor het kanaal-
schap- Zeeuwsch-VIaanderen worden
beschouwd, zo stelt de toelichting.
Ten slotte wordt, naast alle genoemde
en gunstige economische en socinle ves-
tlgingsfac.toren, publiciteit essentieel ge
noemd voor het welslagen van het plan.
De drie gemeenten zullen dan ook acti
viteiten ontwikkelen op het vlak vari
public relations. Zo mogelijk zal dit ge
schieden in samenwerking met het be
staande bedrijfsleven, dat eveneons bezig
is hiertoe plannen te ontwerpen.
De drie gemeenten zjjn er van overtuigd
dat zij met hun zeehaven- en industria
lisatieplannen, hun eigen ontwikkeling
maar ook vvjjdere regionale en nationale
belangen, naar beste vermogen dienen.
ROTTERDAMS
HAVENDIRECTEUR
De directeur van het Rotterdams
havenbedrijf, ir. F. Posthuma, die
een belangrijk aandeel heeft ge
had in de opstelling van de ha
ven- en industrialisatieplannen
van de gemeenten Axel, isas van
Gent en Westdorpe, vindt een
brug over of een tunnel onder de
Westerschelde „voor de eerste ja
ren nog niet noodzakelijk".
Hij verklaarde dit op een vraag,
welke hem werd gesteld tijdens
de persconferentie in Axel over de
plannen van het nieuwe „Kanaal
schap Zeeuwsch-VIaanderen". De
directeur van het Rotterdamse
havenbedrijf was van mening, dat
het vrachtgoederenvervoer slechts
geleidelijk zal toenemen. „Dit ha
ven- en industriecomplex zal niet
van grote invloed zijn op een toe
nemend vervoer", verklaarde hij.
Gezien ook de uitvoering van
grote en belangrijke werken el
ders in het land, achtte ir. Pos
thuma een vaste oeververbinding
over de Westerschelde niet spoe
dig aan de orde. „Een kwestie
van prioriteiten," betoogde hij.
Burgemeester M. K. van Dijke,
die de vraag over de Wes'ter-
scheldeverbinding aan ir. Posthu
ma had toegespeeld, („omdat de
ze objectief als niet-Zeeuw kan
oordelen"), merkte fijntjes op
goede hoop te hebben, dat Rot
terdam wel een ander geluid zal
laten horen, als het Nauw van
Calais is overbrugd of ondertun-
neld...
In Ter Aar zijn dinsdag invita-
tie-langebaanwedstrijden gehou
den, waaraan door een groot aan
tal elfstedenrijders werd deelge
nomen, onder wie Reinier Paping.
Op de foto zien we een groepje
deelnemers in actie. Uiterst linies
Paping, die evenwel deze strijd
niet op zijn naam wist te bren-
gen.
Taak kanaalschap
Het Kanaalschap Zeeuwsch-VIaanderen,
tot de oprichting waarvan de gemeenten
Axel, Westdorpe en Sas van Gent.heb
ben besloten, heeft tot taak het doen
aanleggen en het exploiteren van ha
vens en het doen aanleggen en beheren
van industrieterreinen in de deelnemen
de gemeenten. Onder deze taaie is alles
begrepen, wat met aanleg, exploitatie
en beheer samenhangt. Het is een
rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam,
gevestigd te Sas van Gent. Bij de uit
voering van zijn taak, zal het kanaal-
schap zo veel mogelijk gebruik maken
van de diensten van de deelnemende ge
meenten. De bestuursorganen zijn een
raad van bestuur en een dagelijks be
stuur. De raad van bestuur zal bestaan
uit het aantal deelnemende gemeenten
maal drie leden. De burgemeesters heb
ben van rechtswege zitting in het dage
lijks bestuur.
De raad van bestuur kan een directeur
benoemen, belast niet de dagelijkse lei
ding over de havens, industrieterreinen
en verdere voorzieningen, dit alles vol
gens een instructie. De benoeming van
het overige personeel geschiedt door het
dagelijks bestuur.
Voor toetreding van andere gemeenten
tot de regeling is nodig de instemming
van de raden van de deelnemende ge
meenten. Uittreding uit de regeling is
gedurende de eerste 10 jaren na inwer
kingtreding niet mogelijk. Bij uittreding
is een opzegtermijn van 30 maanden
noodzakelijk.
Algemene goedkeuring
Het voorstel tot vorming van een
kanaalschap Zeeuwsch-VIaanderen is
dinsdagmorgen in de buitengewone
raadsvergadering van de gemeenten
Axel, Sas van Gent en Westdorpe
met byzonder groot enthousiasme
onthaald- De drie gemeenteraden
keurden het voorstel dan ook zonder
hoofdelijke stemming goed. Alge
meen was men het er over eens, dat
het besluit een mijlpaal betekent op'
de weg tot grotere wolvaart van de
streek, ook ai zal dit dienen te ge
schieden door een deel vari de ge
meentelijk autonomie prjjs te geven.
Een belangrijke voorwaarde voor het
welslagen werd genoemd, de nood
zakelijke financiële steun van de
rijksoverheid.
In de gemeenteraad van Axel zei de
lieer A- H. van der Lee (g.b.) onder
meer, dat vooral en weer zal moeten
worden gepleit voor een vaste oever
verbinding over of onder de Wester
schelde om een steeds meer nood
zakelijk wordende aansluiting te
krygen met de rest van Nederland.
Het G.V.P.-raadslid B. J. Ogghel
sprak de hoop uit, dat nu ook het
Nederlands kapitaal belangstelling
zal gaan tonen voor één of meer
objecten in het plan. De heer E.
Maas (k.v.p-) gewaagde van een be
sluit, dat de welvaart de gehele
Zeeuws-Vlaamse bevolking aangaat,
Dc heer K. A. Hamelink (p.v.d.a.)
zei te vertrouwen, dat deze samen
werking nog uitbreiding met andere
gemeenten mogelijk zal maken.
De aaneensluiting van drie kleine ge
meenten, noemde de heer A. de Be-
Ieir (k.v.p.) in de Westdorpse ge
meenteraad een reële poging om de
ontwikkeling van de streek te ont
plooien. De K.A.B-vertegemvoordiger
M. Wille sprak de hoop uit, dat de
offers van de agrariërs, die weer vele
hectaren grond zullen moeten af
staan, op waardige wijze zullen wor
den beloond.
In de raad van Sasj/an Gent zei de
heer H. Stevens "(p.v.d.a.) onder
meer, dat met dit voorstel voor een
tweede maal gemeentelijke samen
werking wordt gezocht. Hij was het
niet eens met de geponeerde stelling,
dat de eerste samenwerking was mis
lukt. „Daar is een afvalwaterleiding
uit voort gekomen", aldus de heer
Stevens.
Het raadslid G. de Meijer (g.b.) zei,
dat deze samenwerking in feite reeds
jaren geleden tot stand had moeten
komen. Ook hem verheugde het, dat
de regeling de mogelijkheid openlaat
tot toetreding van andere gemeenten.
Hij drong er nu reeds op aan, dat
het toekomistige bestuur van het
kanaalschap al het mogelijke zou
doen om ook Terneuzen en Hoek in
de regeling te betrekken.
neem de voordelige
grote tube.
FINANCIERING NOG ERG VAAG
Waarom bljjft Terneuzen buiteu het
pas opgerichte kanaalschap?" Deze
vraag stelde een van de journalisten
tydens de dinsdagmiddag in het stad
huis van Axel gehouden persconferentie,
waarop de haven- en industrieplannen
van de gezamenlijke gemeenten Axel,
Sas van Gent en Westdorpe werden be
kendgemaakt. Vrij uitvoerig ging bur-
necster G. H. 'E. M. van Waes van
stdorpe op deze vraag in, waarbij
Ï;emeester G.
re!''pH
hij verklaarde, dat de positie van Ter
neuzen als kerngemeente met bepaalde
faciliteiten hiervan de oorzaak Itan
worden genoemd. „Een kerngemeente
wil zelf de voordelen incasseren",
merkte hy op. „De bereidheid van een
J rgelijke gemeente om tot deze ge-
eensehappelijke regeling toe te treden
kan nu eenmaal niet groot zijn", voegde
de heer Van Wacs eraan toe.
Overigens hebben de drie samenwerken
de gemeenten de mogelijkheid opengela
ten voor Terneuzen en Hoek om In een
later stadium nog toe te treden. „De
kernaanwüziging moeten we toch als
zekere achtergronden zien", betoogde
spreker. „Mogelijk wordt er in 1963.
als de kernfaciliteitcn aflopen, een beter
klimaat gevonden", vervolgde de burge
meester van Westdorpe. Hy was echt
dc kanaalzone
Van Sas van Gent tot Terneuzen",
aldus de heer Van Waes-
Over vragen van financiële aard
moesten de drie burgemeesters en de
opstellers van de plannen ir. F.
Posthuma en de heer M. G. Bokhorst
van het stedebouwkundigbureau W.
F. Schut uit Rotterdam het ant
woord schuldig biyvcn. Wel werd
verklaard, dat dc industrieterreinen
maar ondanks enige aandrang van
de zijde van de persvertegenwoordi
gers werd geen concreet cijfer ge
noemd. Evenmin kon men dat over
de kosten van het project. „Het pu
bliekrechterlijk orgaan het kanaal
schap heeft tot taak de aanleg van de
industrieterreinen. Met garantiestel
ling van de betrokken gemeenten zul
len gelden worden aangetrokken. Het
kanaalschap moet self-supporting
worden. De financiering zal vele mil
joenen guldens vergen, zei de he*-
Van Waes ervan.
Infrastructuur
Met het ministerie van economische
zaken is reeds contact opgenomen over
dit project, werd verder opgemerkt.
Volgens burgemeester Van Waes staat
men daar positief tegenover de plan
nen. Verzocht is de plannen zo spoedig
mogelijk klaar te maken dit geldt
voor de eerste fase teneinde in de
achtste industrialisatienota voor 1964
te worden verwerkt, aidus burgemees
ter Van Waes.
Aan economische zaken zal worden ge
vraagd of in het kader van de infra
structuurwerken een bydrage uit de
rykskas kan ivorden verkregen. Met
nadruk werd verklaard, dat de techni
sche uitvoering van het plan nog nader
moet worden bezien- Daarom weet men
thans nog niets over de financiële con
sequenties.
Desgevraagd werd voorts meegedeeld,
dat de grootste insteekliaven 275 meter
breed wordt met een diepte van 12 me
ter, waardoor deze bereikbaar zal zijn
voor zeeschepen van 50.000 ton dw. De
instcekhavens krygen een glooiende
oever. De industrie heeft geen kade
muur nodig, werd betoogd. Dc specie,
welke vrijkomt bij het uitbaggeren van
de insteekhavens zal worden benut voor
het ophogen van de industrieterreinen,
die beneden kanaalpeil zijn gelegen.
Het kanaalschap heeft een open oog
voor uitbreiding van de bestaande in
dustrieën in de kanaalzone. Verschïllen-
„betrckkeiyk goedkoop" zullen zyn, ide bedrijven werken al plannen uit voor
uitbreiding, verklaarde burgemeester
Van Dijke. Officiële nieuwe gegadigden
voor de nieuw geprojecteerde industrie
terreinen zijn er nog niet. „Wel zijn
we al informeel benaderd", aldus Axels
burgemeester.
Toelichting
Tevoren hadden de deskundigen een toe
lichting op de plannen gegeven. Ir. F.
Posthuma sprak van „een plan met een
gezonde basis" en een „betrekkelijk am-
bieus plan". De heer M. G. Bokhorst
ging nog nader in op enkele technische
details. De adjunct-directeur van het
E-T.I. voor Zeeland, dr. C. de Galan,
belichtte in het kort de sociaal-econo
mische aspecten. Hij wees daarbij op de
pendel (500 mannen). Volgens
Galan wijst dit er op, dat de economische
groei van dit gebied is achtergebleven.
De potentiële kansen moeten nu worden
benut, was hij van oordeel. Hij zag het
door de drie gemeenten gelanceerde plan
tegen een grotere achtergrond.
Burgemeester M. K. van Dijke had te
voren een begrotingswoord gesproken,
waarin hij betoogde, dat de industriali-
satiepolitiek in één hand moet Morden
gehouden om concurrentie, die moor
dend zou zijn, tegen te gaan. Wyzende
op de sainemverking in de E.S.R.A, de
Economische Sociale Raad van de Be
nelux, verklaarde de heer Van Dyke,
dat er een zekere vorm van overleg is
met het district Gent-Eekloo.
(Van onze parlementaire redacteur)
De Tweede Kamer liecft gisteren niet
63 tegen 55 stesmmen de motie-Van
Dongen (k.v.p.) aangenomen, waarin de
regering wordt uitgenodigd de indien"
tc bevorderen van een wetsvoorstel
opheffing van het coupeerverbod van
laardestaarten.
lit verbod was enkele jaren geleden in
de wet op de dierenbescherming op
genomen door aanneming van een
amendement van mej. mr. Schilthuis
(p.v.d.a.). Tegen de motie, die vorige
week tijdens dc behandeling van de
landbouwbegroting was ingediend,
stemden de fracties van de P.v.d.A. en
de P.S.P., alsmede freule Wttewaal van
Stoetwegen (c.h.u.) en de heren Beer-
nink (c.h.u.), Meulink, Roosjen en
Smallenbroek (a.r.). Korteweg (v.v.d.)
en Moorman (k.v.p.).
EEN DER FELSTE KOUDEGOLVEN
Records aan de
lopende band
gebroken
)ni ge-
altijd
(Van onze weerkundige medewerker)
De weerkundigen zitten de laatste da
gen regelmatig bedolven onder vroe
gere meteorologische jaarboeken cn
oude kronieken omin de eerste
plaats er voor te zorgen dat er geen
enkel record onopgemerkt voorbij
gaat en in de tweede plaats om
ruchten als zou het vroeger
nog veel erger zyn geweest de nop
in te drukken. Althans wanneer dit
volgens de sinds het jaar 1706 in
ons land bijgehouden temperatuur-
statistiek onjuist mocht bljjken.
Op vierde plaats
Wat de gemiddelde etmaaltemperatuur
betreft, deze ligt tot op heden ruim
acht graden beneden normaal en dit
betekent een januarigemiddelde in
De Bilt van 6.0 C. Mocht dit deze
maand ongeveer zo blijven, dan zijn
er de laatste 250 jaar twee januari
maanden kouder geweest, n.l. ja
nuari 1823 met —7.0 C. en 1838 met
6.6 C. Momenteel wedijvert ja
nuari vooral met januari 1940 en
1942, die over een periode van ruim
100 jaar nog de grootste concurren
ten zijn.
Ook hebben wij de extreme koudegol
ven van 14 dagen (veel langer duren
deze in de regel ook niet) nageplo
zen.
Na februari 1855 hebben wjj 5 extre
me koudegolven gehad met geduren
de 14 dagen een minimum gemiddel
de van 10 C. of lager. De ex
treemste koudegolf is nog die van
februari 1956 met 15.3 C., daarna
14 tot en met 27 januari 1942 met
13-4 O., op de derde plaats 9 tot en
met 22 februari 1929 met13.1 C.,
hierop volgt dezé koudegolf met
11.7 C., op de vyfde plaats 1225
januari 1940 met 10.9 C. en daarop
de winter van 1890.
Dit betekent, dat ons land deze maand
reeds één van de 4 felste koudegol
ven van de laatste 100 jaar heeft
weten te venverken.
Niet alleen 's nachts, maar ook uit
Schaatswedstrij den
in Vlissingen
Op de Vlissingse ijs-sintelbaan zullen
zaterdagmiddag a.s. schaatswedstrijden
worden gehouden op de 500 en 1500
meter. De wedstrijden beginnen om één
uur. Inschryving kan geschieden in het
clubhuis van Zeeland Sport of aan het
bureau van de Stichting Sportbelangen.
Zaterdagavond om half acht is er op de
y's-sintelbaan een ljsbal.
De in het Hoogovenschaaktoernooi te
Beverwyk afgebroken party tussen Van
Scheltinga en Milic uit de twaalfde
ronde werd gewonnen door Van Schel
tinga.
De stand in de onderste gelederen van
de grootmeestergroep is nu:
14. Van Scheltinga 4',i pnt en 1 afg.
partij; 15. Milic 4 pnt en 1 afg. partij:
16. Langewcg 4 pnt; 17. Plrc 3 pnt;
18. Gereben lVa pnt.
Van de zeven Nederlandse equipes in
de Rally van Monte Carlo, die maandag
avond in Chambery aan de 794 km lange
gemeenschappelijke route naar Monte
Carlo zijn begonnen, hebben er drie de
tocht reglementair volbracht. Het zijn
de equipes Rozenblatt-Honhof. gestart
in Stockholm, alsmede Rob Gorris-Hans
de Man en Rob Slotemaker-Jan Bootz,
welke beide laatste combinaties uit War
schau vertrokken.
(Van onze parlementaire redacteur)
De Tweede Kamer heeft gisteren dc
stemming over de motie-Vredeling
(p.v.d-a.), die vorige week tijdens de be
handeling van de begroting van laiid-
bouw Mas ingediend en waarin de be
slissing van de regering om binnen het
kader van het E.E.G.-beleid de richtprijs
voor tarwe met f 2 per 100 kg te
verhogen wordt afgewezen, aangéh
den.
Tot dit uitstel werd besloten op ver
zoek van de heer Vredeling zelf totdat
naar hy zei „de kruitdamp in Brussel
Parijs en Londen, die zelfs de vorm
heeft gekregen van een paddestoelwolk"
zal zijn opgetrokken, voorzitter Bom-
mer herinnerde nog aan de beslissing
van vorige week om de door de heer
Van Dongen ingediende motie betref
fende de aanleg van een proefbassin
voor de oesterteelt in het Veerse Gat
aan te houden in afwachting van het
overleg hierover tussen de minister van
landbouw en visserij en van verkeer en
waterstaat.
de gemiddelde maximum temperatu
ren (overdag) bljjkt dat het zeer
koud is. Dit record (ook over 100
jaar) staat tot nu toe op naam van
februari 1956 met in De Bilt 2.6 C.,
maar januari staat tot op heden
op... 3.0 C„ dus nog een record.
Wat betreft de bevriezing van rivie
ren en Ijs op de Waddenzee enz., doet
deze koudegolf veel denken aan die
van februari 1929.
Om over op te scheppen
Het was toen vrijwel even koud. In
Apeldoorn, Barneveld, Emmen en
Borne kwamen mensen om van de
kou. Op 13 februari 1929 werd op
het Groninger Schildmeer 55 cm Ijs
gemeten toen 4000 bezoekers kwa
men kijken naar wedstrijden op het
ijs met paarden en arresleden.
Ook toen werd tot enkele mjjlen van
de knst ijs aangetroffen en 00b nu
meldt het lichtschip Terschellinger
baak al veel grote ijsvelden. Mocht
deze strenge kou, wij hopen met U
van niet, toch tot febrnari aanhou
den, waar het met veel voorbehoud
wel naar uitziet, dan zal deze ja
nuari ongetwijfeld tot één der drie
allerkoudste van de laatste 250 jaar
gaan behoren. Echt iets om later op
hoge leeftijd tegenover de kleinkin
deren eens lekker over op te schep
pen!
Recordwinst bij
Shell Oil Co.
De winst van de Shell Oil Co. over 1962
heeft het record van naar raming 2.60
dollar per aandeel bereikt. Over het
voorafgaande jaar bedroeg de winst
2.32 dollar per aandeel. Verkoopcijfers
werden niet bekendgemaakt.
Het geconsolideerde nettoresultaat van
de Shell Oil Compnay en van de dochter
ondernemingen. dié geheel haar eigen
dom zyn wordt over 1962 geschat op
157.675.00 dollar het hoogste bedrag in
de geschiedenis van de maatscnappij, al
dus de heer Monroe E. Spaght, presi
dent.
In 1961 bedroeg het nettoresultaat
140.358.000 dollar.
Het geconsolideerde nettoresultaat over
lerde' kwartaal van 1962 wordt ge
schat op 47.198.000 dollar vergeleken
met 37.344.000 dollar over dezelfde pe
riode in 1961.
De heer Spaght zei voorts dat de resul
taten over 1962 bemoedigend zijn, het
geen wellicht een aanwijzing kan zijn
dat deze vooruitgang zich in het komen
de jaar zal voortzetten.
De toeneming in het resultaat was het
gevolg van eengrotere omzet en iets
gunstiger prijzen later in 1962. De ver
kopen van olieprodukten, aardgas en
chemische produkten namen opnieuw
toe.
De maatschappy heeft echter niet ten
volle voordeel kunnen trekken uit de
vergrote vraag als gevolg van de lagere
prijzen, speciaal voor benzine en chemi
sche produkten, aldus de heer Spaght.
Pogingen om de efficiency van de werk
zaamheden te verbeteren en de kosten
te verminderen hebben eveneens tot het
betere resultaat bijgedragen.
Fusie Bührmann-
Tetterode
G. H. Bührmann's papiergroothandel
N.V. en de N.V. lettergieterij „Amster
dam" vdi N. Tetterode zullen een fusie
aangaan. Dit hebben de directies giste
ren bekendgemaakt. Sedert enige tijd
hebben zij besprekingen hierover ge
voerd. Zij zullen hun aandeelhouders
en de houders van oprichtersbewijzen
Tetterode aanbieden hun aandelen en
oprichtersbewyzen te ruilen tegen aan
delen in een nieuw te vormen holding
maatschappij onder de naam Biihrmann-
Tetterode N.V. Deze zal M'orden opge
richt met een maatschappelijk kapitaal
van 75 miljoen.
Het volgende aanbod zal worden ge
daan: aan aandeelhouders Bührmann
papier te rullen op basis van 1000
aandelen Biihrmann-papier. na uitkering
van stockdividend over 1962. in 1000
aandelen Biihrmann-Tetterode- Aan
aandeelhouders Tetterode te ruilen op
basis van f i000 aandelen Tetterode in
ƒ1000 "elen Bührmann-Tetterode.
Aan houders van oprichtersbewyzen
Tetterode elk oprichtersbewijs te ruilen
;n zeven aandeelbewijzen van nominaal
1000 Bührmann-Tetterode. Met de be
langen van de houders van de pro
cent converteerbare obligatielening Tet
terode zal rekening worden gehouden
door houders die te zijner tijd van hun
conversierecht gebruik willen maken
gelegenheid te geven te opteren voor
aandelen holding Bührmann-Tetterode.
De besturen zullen te zijner tijd aan
aandeelhouders over 1962 het volgende
dividend voorstellen: Bührmann 22 pro
cent. waarvan desgev>nst wederom tien
procent in aandelen (onveranderd). Tet
terode 18 procent (v.j. 17 procent,
waarvan twee procent uit de dividend-
reserve). Aan houders van oprichters-
bewijzen zal ca. 1675 worden uitge
keerd.
Lagere winst
bij „Gazelle"
De N.V. Gazelle rijwielfabriek, voorheen
Arentsen en Rolling, heeft over het
per 30 september geëindigde boekjaar
1961-1982 een lagere winst ter verde
ling behaald.
Deze winst verminderde, blijkens het
jaarverslag, tot ƒ349.185 (v.j.
ƒ540.092). Zoals bekend wordt een di
vidend van twaalf procent (onv.) voor
gesteld. Het aantal afgeleverde rijwielen
daalde met vier procent, tegen negen
procent in de gehele Nederlandse rijwiel
industrie.