PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT REGERING BESPOEDIGT AANVOER KOLEN Commissaris K.L.M. Aler treedt af HAVENSCHAP ZEEUWSCH-VLAANDEREN: AANLEG 1200 HA INDUSTRIETERREIN Zonodig inschakeling militair materieel ramt autobusje - 5 doden, 4 gewonden Trein „Nog geen beslissingen genomen over omvang KX.M." Druk op Parijs en Peking RESULTAAT VAN OVERLEG IN DEN HAAG Extra spoorwagons naar mijnen; vrachtauto's voor kolenvervoer uit de havens THANT SEINT „KATANGA IS VEROVERD" Op overweg in Diemen Nehroe in principe eens met Colombovoorstel j fca»tlijn j Kamer komt weinig van regering te weten RAPPORT WORDT NIET OPENBAAR GEMAAKT DE GAULLE WIL GEEN DIRECTE BREUK MET ENGELAND In de kou Vandaag... Plan van Axel, Sas van Gent en Westdorpe Oog gericht op chemische en metaalindustrie Kernstopoverleg 206e jaargang - no. 19 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie. P van de Velde. P. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. Walstraat 58-60. tel 2355 (b.g.g. red. 3508/3546. adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b 2911; Zierlkzee red. tel. 2425. adra. tel. 2094. Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv ƒ4,50. Ingez. r. Kok. Abonnementsprijs 62 cent per week, 8,00 perkw.; franco per post 8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen: Woensdag 23 jan. 1963 „Poolkamp" op hel IJselmeer Pagina 3 „Brieven bur. van dit blad" 25 c Giro 359300 P.Z.C., Middelburg. De ministeries van economische zaken en van verkeer en water staat zijn met de Nederlandse Spoorwegen en de Limburgse mij nen als resultaat van gehouden besprekingen doende de levering van kolen aan de handel zoveel mogelijk te bespoed'^en, zo heeft het ministerie van economische zaken gisteravond bekendge maakt. Daartoe zullen naast het maximale aantal beschikbare spoorwagons voor de afvoer van de produktie van de mijnen tevens spoorwagons worden ingeschakeld die normaal dienst doen voor afvoer van kolen uit de havens. In overleg met de import- handel, de betrokken burgerlijke vervoerders en met militaire autoriteiten zullen regelingen worden getroffen om de in de ha vens aanwezige kolen met vrachtauto's en zonodig met militaire trucks af te voeren. De instanties die bij de produktie, invoer en aflevering van kolen zijn betrokken, onderhouden voortdu rend nauw contact, opdat een zo snel mogelijke doorstroming van de kolen naar handel en verbruiker plaatsvindt, zo verklaart het mi nisterie. Het ministerie van economische zaken zette het A.N.P. gisteravond uiteen, dat de huisbrandkolensituatie zich de laat ste tijd als volgt heeft ontwikkeld: door het koude voorjaar in 1962 waren in dat jaar de voorraden huisbrandkolen be langrijk verminderd. Dank zij evenwel vergroting van de invoer met circa 30 procent ten opzichte van die van 1961 konden de voorraden weer goed op peil worden gebracht. Bovendien is de afzet van huisbrandkolen door de Limburgse mijnen op de binnenlandse markt geste gen. Begin januari 1963 waren niette genstaande de koude november- en de cemberdagen de voorraden in het alge meen op een normaal peil. Bevriezing Daarna evenwel is door de felle en doorzettende koude het verbruik in januari ten opzichte van het nor male verbruik verdubbeld terwijl het vervoersapparaat onder meer door bevriezing van kolen voor steeds gro tere problemen is komen te staan. Bovendien is door het dichtvriezen van de Rijn sinds verleden week de kolenaanvoer vanuit Duitsland be lemmerd. Besprekingen hebben het reeds moge lijk gemaakt de aanvoer van huisbrand kolen uit Duitsland weer op het gewone peil te brengen, dit door railvervoer zo wel als door het inschakelen van parti culiere vrachtauto's. Amsterdam Het gemeentebestuur van Amsterdam hóeft zich gisteren op de hoogte gesteld van de in de hoofdstad aanwezige voor raad kolen. Er is overleg geweest met vertegenwoordigers van de kolenhandel KARDINAAL GODFREY OVERLEDEN Gisteren is de aartsbisschop van West minster, William Godfrey overleden. Hij was 73 jaar. De gezondheid van de kardinaal was reeds minder goed toen hij zich verle den jaar naar Rome begaf om de ope ningszitting van het oecumenisch con cilie bii te wonen. Een hartaanval gis termiddag werd hem fataal. De kardi naal was de leider van ongeveer vijf miljoen Engelse rooms-katholieken. en ook heeft men contact gehad met militaire autoriteiten over eventueel bij springen voor het geval de vervoers- moeilijkheden ernstig gaan worden. Vandaag zal bekend worden, of het ge meentebestuur van Amsterdam inscha keling van het leger zal vragen. De secretaris-generaal der V.X., Thant heeft gisteren in New York officieel bekendgemaakt dat de verovering van Katanga is voltooid. Thant zond een gelukwenstelegram dat bestemd was voor alle leden van het 18 nationaliteiten omvattende leger der V.N. in Kongo. Arbeiders kwamen terug van sneeuwruimen Op de spoorwegovergang aan de Oud-Diemerlaan in Diemen hebben gistermiddag om twaalf uur vijf wegarbeiders de dood gevonden, toen een volkswagenbusje, waarin zij naar Diemen reden, door de trein Groningen-Amsterdam werd gegrepen. Drie arbeiders werden zwaar gewond opgenomen in zie kenhuizen te Amsterdam, de ne gende inzittende liep slechts lichte verwondingen op. De slachtoffers waren allen in dienst van het aannemingsbedrijf van de fa. N. Gortemulder in Uithoorn. Nadat zij de gehele ochtend sneeuwruimwerk zaamheden hadden verricht langs de spoorlijn Amslerdam-Amersfoort, reden zij tegen twaalf uur in hun busje over de berm langs de spoorlijn terug naar Diemen om daar hun boterham te gaan nuttigen. Juist toen het busje vanaf de berm binnendoor de reeds gesloten overweg wilde opdraaien raasde de groene diesel-elektrische trein uit Gro ningen met een snelheid van 120 km per uur langs de overweg. Het busje werd volgens ooggetuigen enkele tientallen meiers meege sleurd. vloog daarna de lucht in en kwam ten slotte in honderden stuk ken in het witbesneeuwde weiland langs de spoorbaan terecht. Dinsdagochtend rond zes uur is bij de Albardagracht en de Dr H. Colijnstraat in de Amsterdam se tuintsad Geuzenveld een hoofd huis van de waterleiding gespron gen waardoor enkele straten in korte tijd op een binnenzee gin gen gelijken. Arbeiders kregen in deze ijzige watervlakte een alles behalve benijdenswaardig karwei >p te knappen. Slachtoffers Vijf arbeiders: G. Romeyn uit Nieuw- veen, die aan het stuur van het busje zat, W. Wolrak uit Nieuwveen, H. van der Jagt uit de Kwakel, en F. Voorn en J. de Groot, beiden uit Zevenhoven, werden op slag gedood, hun collega's, F. Rijneke en P. F. Steyn, ook allebei uit Zevenhoven, werden zwaar gewond opgenomen in het Onze Lieve Vrouwe- Gasthuis te Amsterdam. In de Alexan der van Leeuwenkliniek werd J. F. Stoop uit Uithoorn opgenomen. Hij werd ernstig gewond. De man die naast de chauffeur heeft gezeten, J. Plas- meijer uit Uithoorn, liep slechts lichte verwondingen op en kon 's middags reeds naar huis terugkeren. Eerste hulp De trein, die by het ongeluk slechts licht, beschadigd werd, kwam na onge veer honderd meter tot stilstand. De be stuurder en de .conducteurs verleenden, gen, voorzover mogelyk eerste hulp. Na twintig minuten verschenen de eerste samen met boeren, die spoedig na het ongeluk met dekens kwamen aandra- ziekenwagens op de plaats van het on geluk. Foto: de verwrongen resten busje langs de spoorbaan. het Stakers en reders in New York zijn het ééns Newyorkse scheepvaartmaatschappijen hebben de voorstellen goedgekeurd van presidentiële commissie, die vorige week werd samengesteld om een eind te maken aan de staking van havenar beiders aan de Amerikaanse oostkust, die reeds een maand duurt. Havenar beidersorganisaties gingen vorige week al akkoord met de voorstellen. Een winterse vondst bevroren vissen In Heille heeft een landbouwers knecht twee vastgevroren vissen van een flink aantal kilo's aange troffen. De knecht was bezig in de Stierskreek een bijt in het ijs te hakken ten behoeve van drink water voor het vee. Daarbij zag hij een snoek van 10 kijo en een edelkarper van 9 kilo vastgevro ren in het ys. De vissterfte in deze kreek is door het bevriezen van het water aanzienlijk. Premier Nehroe van India heeft de op positie in het Indiase parlement mee gedeeld, dat hij in principe akkoord ?;aat met de regeling van het grenscon- lict met China, op basis van de aan bevelingen die de zes Afro-Aziatische landen van de conferentie van Colombo hebben gedaan. Peking heeft de voorstellen „in begin sel" aanvaard, zo is al eerder gemeld. (Van onze Haagse redactie). Naar wij vernemen heeft de oud president-directeur van de K.L.M. de heer I. A. Aler, zijn ontslag ge vraagd als lid van de raad van commissarissen van de K.L.M. De ze ontwikkeling kan zowel op de vandaag te houden vergadering van houders van preferente aande len, als ook op de algemene aan deelhoudersvergadering van mor gen, tot verrassingen aanleiding geven. Op dit ogenblik is er in de raad van commissarissen één vacature, namelijk die van de overleden jhr. J. A. G. Sand- berg. Het zou niet in de bedoeling lig- ;en, deze vacature thans te vervullen, 'oorts treedt mr. A. H. C. Gieben. secretaris-generaal van het ministerie van verkeer en waterstaat als zodanig af en wordt hij opgevolgd op het mi nisterie door mr. C. G- J. Vinkesteijn. De heer Gieben is tevens gedelegeerd commissaris, benoemd door de regering, evenals de heer Aler. Tot nu toe is het traditie geweest, dat de secretaris-gene raal van verkeer en waterstaat bij het verlaten van deze post ook aftrad als commissaris van de K.L.M. en in raad van commissarissen werd opge volgd door zijn opvolgers ten departe- mente. Van welingelichte zijde vernemen zij thans, dat niet vaststaat, dat deze traditie wordt voortgezet. Over dit punt zal namelijk in beide vergaderingen wor den beraadslaagd. Het moet niet uitge sloten worden geacht, dat de heer Gieben niet zal aftreden en dat de heer Vinke- steijn als regerings-commissaris be noemd wordt in de vacature Aler. KR0ESJTSJEW UIT BERLIJN VERTROKKEN De Russische premier, Nikita Kroesjt- sjew is gisteravond uit Oost-Berlyn naar Moskou vertrokken. Hij verliet Berlijn met een extra trein die om twee minu ten voor acht vertrok. ;Van onze parlementaire redacteur) Het debat in de Tweede Kamer op basis van de regeringsnota heeft geen nieuw licht geworpen op de. situatie bij de K.L.M. De minister van verkeer en waterstaat, drs. H. President de Gaulle heeft besloten met zijn vijf bondgenoten in de E.E.G. samen te werken om te voorkomen dat de onderhandelingen in Brussel over Engelands toetreding tot de Europese Gemeenschap pelijke markt op korte termijn volledig mislukken. Dit is hedenmor gen vroeg van doorgaans betrouwbare zijde in Parijs meegedeeld. De Gaulle zou hebben ingestemd met een voorstel om de Europese commissie van de E.E.G. te verzoeken een rapport te maken over de huidige stand van zaken bij het overleg in Brussel over Engelands toetreding. A. Korthals, was het eens met die kamerleden, die hadden betoogd, dat terecht de nota van de rege ring sober was gehouden. De mi nister onderstreepte in zijn ant woord, dat die soberheid nodig is, omdat de K.L.M. een onderneming is, die op internationaal niveau aan concurrentie bloot staat. Pogingen van de leider der socialistische oppositie, prof- Vondeling, om de rege ring tot het verstrekken van nadere mededelingen te bewegen liepen c" op schipbreuk uit. Het antwoord minister kwam in hoofdzaak op het vol gende neer: Over de toekomstige structuur en omvang van het bedrijf is nog geen beslissing genomen. De maatregelen, die tot nu toe zijn genomen, betref fen alleen de samenstelling van de nieuwe directie: Een eindconclusie is op dit ogenblik nog niet te trekken, omdat we staan aan het begin van een nieuwe ont wikkeling, die door de nieuwe direc tie moet worden aangegeven; De minister zag geen reden om de raad van commissarissen te halveren, zoals door prof. Vondeling was ge vraagd. Het zou volgens de minis ter onjuist zijn een gedeelte van de gespecialiseerde krachten van de raad van commissarissen uit te scha kelen; 1 Er zal een werkelijk overleg plaats hebben tussen de directie en de per soneelsorganisaties over 'de te nemen maatregelen. Daarbij zullen de lasten evenredig worden verdeeld; 1 Het McKinsey-rapport is een interne zaak voor de K.L.M. Het is nog bij de directie in studie en moet nog worden aangeboden aan commissa rissen. Het zal de basis vormen voor de nog te nemen maatregelen. Het zal uitermate moeilijk, zo niet on mogelijk zijn, dit rapport in de open baarheid te brengen, ook niet ter vertrouwelijke kennisname van de kamercommissie Ook de instructie van de commissa rissen voor de directie is een interne zaak, maar de minister was bereid nog eens na te gaan of hij die in structie in de kamercommissie van verkeer en waterstaat vertrouwelijk aan de orde zal kunnen stellen; Regering en K.L.M. zijn van mening, dat de mogelijkheid van aansluiting bij de Air Union ernstig zal moeten worden onderzocht. Minister Korthals zette uiteen, dat de concurrentiestrijd een ander karakter heeft gekregen. Men staat dan ook voor de vraag of door de nieuwe omstandig heden een andere structuur nodig is of een andere slagvaardigheid. Men staat voor de zakelijke vraag of de K.L.M. niet te veel met het verleden is ver groeid. Dit is een zakelyke vraag en die wordt niet beheerst door het zoeken naar mensen, die schuld zouden moeten heb ben. Het onderzoek naar het kostenpeil heeft geleid tot het zoeken naar een andere Zie slot pag. 3 kol. 2) In wat noordelijker geleden landen is een strenge winter zoals de Nederlan ders thans beleven de meest gewone zaak ter wereld. Men is er volledig in gesteld op hevige koude. De huizen zijn daar beter op gebouwd, men is er vol doende op de kou gekleed en het ver keer in de ruimste zin van het woord wordt beter beschermd tegen de be zwaren van sneeuw en ijs. Ook het win terwerk is er zorgvuldiger afgestemd op een echte periode van kou en zo zou bijvoorbeeld iedere Zweed glimlachen, wanneer hij hoorde dat in Nederland het gehele bouwbedrijf wordt stilgelegd als het eventjes vriest. In Zweden en andere landen - werkt men name lijk tijdens vriezend weer rustig voort, omdat men daar de kouperiode heeft voorzien. Als er uit Midden-Westeuropese lan den noodkreten opstijgen over de de desastreuse gevolgen van de winterse kou reageren onze Scandina vische vrienden op die kreten met een meewarig gevoel van trots. Ze melden verheugd, dat er in hun bergen zó druk wordt gewandeld, geskied en ge schaatst, dat de sportwinkels uitver kocht zijn. Daarbij hoort men dan ook het bekende verhaal, dat de winter de mens krachtig en ge zond maakt, zijn sportiviteit activeert, en bij hem of haar de neiging tot Iuineid en morele decadentie wegvaagt. Het verhaal is oud en ieder een kent het wel. Er hoort ook nog iets bij over de zonnige paradijzen van de zuidelijke landen, waar men minder ijverig zou zijn en gemakkelijker ge neigd tot velerlei stoutigheid ...omdat daar de gezondmakende winter ont breekt. Wij beleven nu in Nederland een strenge winter en als het oude ver haal zou kloppen, dan zouden we dus moeten ontwaken tot groter activiteit. Dan zouden we ons werk nog weer be ter moeten verrichten dan te voren en we zouden bravere en nettere mensen worden wanneer dat laatste althans nog bestaanbaar zou zijn. Helaas heeft het er op dit ogenblik nog de schijn van, dat het oude verhaal niet klopt. De huidige kou- Seriode heeft eerder een verlammende an een stimulerende uitwerking op de Nederlanders, die niet meer als hun voorzaten de Batavieren met vreugde de ijsschotsen zien aandrijven op onze grote rivieren om tussen die schotsen zwemwedstrijden te houden. De Nederlandse hebben tot op dit ogenblik hun steden en dorpen maar traag en slechts ten dele ontdaan van de gevallen sneeuw. Er werd geen groot alarm gemaakt voor het samenstellen van opruimploegen en zelfs vele winke liers konden zich niet tot een zodanige graad van ijver opwerken, dat het trot toir voor hun winkeletalage werd „schoongekrabd". We zwijgen dan nog maar van de plicht, welke iedere huis bewoner heeft om het trottoir voor zijn woning begaanbaar te maken en om het zo nocug met as of zand te bestrooien. Bij alle lof voor gemeentediensten en andere overheidsdiensten, welke de strijd aanbonden tegen sneeuw en ijs, moet nuchter geconstateerd worden, dat deze diensten voor een onmogelijke taak stonden en dat te weinig mensen en le weinig materiaal ingezet kon wor den. Toch waren er wel mensen en was er wel materiaal beschikbaar in Nederland, maar men heeft eenvoudig de zaak wat op z'n beloop gelaten en gespeculeerd op een snelle dooi. Daarnaast was er nog iets, dat in Ne derland heel zwaar pleegt te wegen: er was geen organisatie voor het be zweren van deze wintercalamiteit. Wij zitten in Nederland tot over onze oren in de organisaties, maar er is geen centrale instantie, welke van bovenaf een soort mobilisatie afkondigt, als onze samen leving in de verlammende greep raakt van sneeuw en ijs. Geen instantie, welke werkkrachten kan opcommanderen (denk aan de dijkwachtenü), of welke de tienduizenden militairen met al hun overvloed aan rollend materiaal kan ac tiveren. Geen instantie ook, welke aan burgemeesters richtlijnen kan verstrek ken voor een juiste aanpak van de win- termisère. En als er in Nederland geen instantie is, dan wacht men alleen maar af... dan draagt men geen verant woordelijkheid... althans geen bijzonde re verantwoordelijkheid voor de gebeur tenissen, welke niet voorzien Konden worden. Dus wachten we op de dooi. De straten en wegen zullen modder poelen worden, maar gelukkig zullen de brandkranen ontdooien. Na deze winter zeggen we dan tot elkaar: „dat krijgen we gelukkig maar eens in de tien jaar, we kunnen nu voorlopig weer gerust zijn en de mensen in zuidelijker landen benijden!" viert groot-hertogin Charlotte van Luxemburg haar 67ste ver jaardag. DE KANAALZONE van Zeeuwsch-Vlaanderen lieeft er sinds dinsdag op papier een nieuw, uitgestrekt haven- en industrieproject bij, dat een gebied van totaal rond 1200 ha omvat! De drie kanaalgemeenten Axel, Sas van Gent en Westdorpe Terneuzen en Hoek hebben zich afzijdig gehouden die gezamenlijk iets meer dan de helft van het kanani op Nederlandse grond omsluiten, hebben een „Kanaalschap Zeeuwsch-Vlaanderen" gevormd, met als doel de aanleg en exploitatie van haven- en industrieterreinen. Nadat gistermorgen de raden van de drie betrokken gemeenten be sloten hadden tot oprichting van een gemeenschappelijke regeling „Kanaalschap Zeeuwsch-Vlaande ren", werden de plannen gistermid dag officieel gelanceerd tijdens een in het stadhuis van Axel gehouden persconferentie. Deze plannen voorzien in de aanleg van: 1200 ha industrieterrein in drie fa sen uit te voeren, te weten eerste fase 820 ha; tweede fase 330 ha derde fase 550 ha; 5 grote en kleinere insteekhavens, waarvan de grootste bereikbaar voor schepen tot. 50.000 ton d.w.; nieuwe wegen en aansluitende spoor wegverbindingen. Voorop staat het aantrekken van dustrieën. In hoofdzaak gaat het er om vestigingen aan te trekken, die willen beschikken over diep vaarwater. Vooral wordt gedacht aan chemische en i taaiindustrie met de daarby behorende toeleveringsbedrijven en afgeleide bedrij vigheid. De overslag wordt van minder betekenis geacht. Op de persconferentie werd gesteld, dat men de plannen geleidelik wil realiseren. Wanneer met de daad werkelijke uitvoering een aanvang kan worden gemaakt valt op dit ogenblik niet te zeggen. Indien enigs zins mogelijk, wil men de eerste fase geheel of gedeeltelijk gerealiseerd zien in 1968, het jaar, waarin de verbreding en verdieping van het ka naal gereed zal komen. Momenteel heeft men nog geen enkel inzicht in de kosten van dit project, zelfs niet van de eerste fase. Wel kon worden meegedeeld, dat de industrie terreinen „betrekkelijk goedkoop" zullen zijn. Het thans gelanceerde plan moet volgen: de opstellers gezien worden als een ont wikkelingsproject, dat als zodanig ge heel past in de fase, waarin Zeeland en in het bijzonder Zeêuwsch-V'laande- ren zich bevindt: de overgangsfase van stagnatie naar economische groei. In een uitvoerige toelichting op de plan nen van het in het leven geroepen ka naalschap wordt gesteld, dat de econo mische basis wordt gevormd door de positie van de streek. De 1200 ha grote terreinen liggen langs het kanaal van Terneuzen naar Gent, dat momenteel geschikt wordt gemaakt voor schepen tot maximaal 50 000 ton. Hierdoor krijgt deze vaarweg dezelfde orde van grootte als het Noordzeekanaal. Aan terreinen zoals langs het kanaal Temeuzen-Gent schaars en uiterst kostbaar be staat in noordwest Europa grote behoef te. De aanleg van het kanaal met bijbeho rende infrastructurele voorzieningen vormt een gegeven, waarover straks kan worden beschikt. Uit nationaal-econo- misch oogpunt bezien, zal dit ter wille van de rentabiliteit van de kanaalwer- ken (Nederland draagt 20 pet. bij in de kosten ad 250 miljoen gulden) moeten worden benut. Het grondgebied van de drie deelnemende gemeenten beschikt over een overvloedige, naar verhouding goedkope, ruimte, aldus de toelichting. Ook de ligging van de streek in noordwest Europees verband, wordt zeer gunstig genoemd, namelijk in het hart van de cirkel van een uiterst welvarend, actief en dichtbevolkt ge bied, waarbij met name worden ge noemd de randstad Holland, het Ruhrgebied, de Belgische agglomera tie en noordwest Frankrijk. De ver bindingen met dit achterland worden voor binnenvaart-, rail- en wegver voer gunstig genoemd en door de aanleg van de E-3 weg Kyssel-Ant- werpen-Ruhr én door de verbetering van het Belgische wegen- en kana- lenstelsel nog ingrijpend verbeterd. De belangrijkste ontbrekende scha- (Zie slot pag. 7 kol. 1 Amerika, Rusland en Engeland hebben gisteren hun besprekingen in Washington om te komen tot een kernstopovereenkomst her opend. Er zijn aanwijzingen dat zij dichter bij een overeenkomst zijn dan ooit tevoren. Lincoln White verklaarde namens het Amerikaanse ministerie van buitenland se zaken dat Amerika probeert een overeenkomst tussen de drie grootste kernmachten af te doen sluiten. Daar na, aldus White, zou Amerika probe ren Frankrijk te bewegen de overeen komst ook te tekenen. Rusland zou dan een beroep op China doen om dat land ook te laten tekenen. Frankrijk begon in 1960 met proefnemingen. Men ver wacht het komende jaar de eerste Chi nese kernontploffing.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 1