PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
REGERING BESPOEDIGT AANVOER KOLEN
Commissaris
K.L.M. Aler
treedt af
HAVENSCHAP ZEEUWSCH-VLAANDEREN: AANLEG
1200 HA INDUSTRIETERREIN
Zonodig inschakeling
militair materieel
ramt autobusje
- 5 doden, 4 gewonden
Trein
„Nog geen beslissingen genomen
over omvang KX.M."
Druk op
Parijs en
Peking
RESULTAAT VAN OVERLEG IN DEN HAAG
Extra spoorwagons naar mijnen; vrachtauto's voor kolenvervoer uit de havens
THANT SEINT
„KATANGA IS
VEROVERD"
Op overweg in Diemen
Nehroe in principe
eens met
Colombovoorstel
j fca»tlijn j
Kamer komt weinig van regering te weten
RAPPORT WORDT
NIET OPENBAAR
GEMAAKT
DE GAULLE WIL GEEN DIRECTE
BREUK MET ENGELAND
In de kou
Vandaag...
Plan van Axel, Sas van Gent en Westdorpe
Oog gericht op
chemische en
metaalindustrie
Kernstopoverleg
206e jaargang - no. 19
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie. P van de Velde. P. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A.
Walstraat 58-60. tel 2355 (b.g.g. red. 3508/3546. adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b
2911; Zierlkzee red. tel. 2425. adra. tel. 2094. Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv ƒ4,50. Ingez. r.
Kok. Abonnementsprijs 62 cent per week, 8,00 perkw.; franco per post 8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen:
Woensdag 23 jan. 1963
„Poolkamp" op
hel IJselmeer
Pagina 3
„Brieven bur. van dit blad" 25 c
Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
De ministeries van economische zaken en van verkeer en water
staat zijn met de Nederlandse Spoorwegen en de Limburgse mij
nen als resultaat van gehouden besprekingen doende de levering
van kolen aan de handel zoveel mogelijk te bespoed'^en, zo heeft
het ministerie van economische zaken gisteravond bekendge
maakt. Daartoe zullen naast het maximale aantal beschikbare
spoorwagons voor de afvoer van de produktie van de mijnen
tevens spoorwagons worden ingeschakeld die normaal dienst doen
voor afvoer van kolen uit de havens. In overleg met de import-
handel, de betrokken burgerlijke vervoerders en met militaire
autoriteiten zullen regelingen worden getroffen om de in de ha
vens aanwezige kolen met vrachtauto's en zonodig met militaire
trucks af te voeren.
De instanties die bij de produktie,
invoer en aflevering van kolen zijn
betrokken, onderhouden voortdu
rend nauw contact, opdat een zo
snel mogelijke doorstroming van
de kolen naar handel en verbruiker
plaatsvindt, zo verklaart het mi
nisterie.
Het ministerie van economische zaken
zette het A.N.P. gisteravond uiteen, dat
de huisbrandkolensituatie zich de laat
ste tijd als volgt heeft ontwikkeld: door
het koude voorjaar in 1962 waren in dat
jaar de voorraden huisbrandkolen be
langrijk verminderd. Dank zij evenwel
vergroting van de invoer met circa 30
procent ten opzichte van die van 1961
konden de voorraden weer goed op peil
worden gebracht. Bovendien is de afzet
van huisbrandkolen door de Limburgse
mijnen op de binnenlandse markt geste
gen. Begin januari 1963 waren niette
genstaande de koude november- en de
cemberdagen de voorraden in het alge
meen op een normaal peil.
Bevriezing
Daarna evenwel is door de felle en
doorzettende koude het verbruik in
januari ten opzichte van het nor
male verbruik verdubbeld terwijl het
vervoersapparaat onder meer door
bevriezing van kolen voor steeds gro
tere problemen is komen te staan.
Bovendien is door het dichtvriezen
van de Rijn sinds verleden week de
kolenaanvoer vanuit Duitsland be
lemmerd.
Besprekingen hebben het reeds moge
lijk gemaakt de aanvoer van huisbrand
kolen uit Duitsland weer op het gewone
peil te brengen, dit door railvervoer zo
wel als door het inschakelen van parti
culiere vrachtauto's.
Amsterdam
Het gemeentebestuur van Amsterdam
hóeft zich gisteren op de hoogte gesteld
van de in de hoofdstad aanwezige voor
raad kolen. Er is overleg geweest met
vertegenwoordigers van de kolenhandel
KARDINAAL GODFREY
OVERLEDEN
Gisteren is de aartsbisschop van West
minster, William Godfrey overleden. Hij
was 73 jaar.
De gezondheid van de kardinaal was
reeds minder goed toen hij zich verle
den jaar naar Rome begaf om de ope
ningszitting van het oecumenisch con
cilie bii te wonen. Een hartaanval gis
termiddag werd hem fataal. De kardi
naal was de leider van ongeveer vijf
miljoen Engelse rooms-katholieken.
en ook heeft men contact gehad met
militaire autoriteiten over eventueel bij
springen voor het geval de vervoers-
moeilijkheden ernstig gaan worden.
Vandaag zal bekend worden, of het ge
meentebestuur van Amsterdam inscha
keling van het leger zal vragen.
De secretaris-generaal der V.X., Thant
heeft gisteren in New York officieel
bekendgemaakt dat de verovering van
Katanga is voltooid.
Thant zond een gelukwenstelegram dat
bestemd was voor alle leden van het 18
nationaliteiten omvattende leger der
V.N. in Kongo.
Arbeiders kwamen
terug van
sneeuwruimen
Op de spoorwegovergang aan de
Oud-Diemerlaan in Diemen hebben
gistermiddag om twaalf uur vijf
wegarbeiders de dood gevonden,
toen een volkswagenbusje, waarin
zij naar Diemen reden, door de
trein Groningen-Amsterdam werd
gegrepen. Drie arbeiders werden
zwaar gewond opgenomen in zie
kenhuizen te Amsterdam, de ne
gende inzittende liep slechts lichte
verwondingen op.
De slachtoffers waren allen in dienst
van het aannemingsbedrijf van de fa.
N. Gortemulder in Uithoorn. Nadat zij
de gehele ochtend sneeuwruimwerk
zaamheden hadden verricht langs de
spoorlijn Amslerdam-Amersfoort, reden
zij tegen twaalf uur in hun busje over
de berm langs de spoorlijn terug naar
Diemen om daar hun boterham te gaan
nuttigen. Juist toen het busje vanaf de
berm binnendoor de reeds gesloten
overweg wilde opdraaien raasde de
groene diesel-elektrische trein uit Gro
ningen met een snelheid van 120 km
per uur langs de overweg.
Het busje werd volgens ooggetuigen
enkele tientallen meiers meege
sleurd. vloog daarna de lucht in en
kwam ten slotte in honderden stuk
ken in het witbesneeuwde weiland
langs de spoorbaan terecht.
Dinsdagochtend rond zes uur is
bij de Albardagracht en de Dr
H. Colijnstraat in de Amsterdam
se tuintsad Geuzenveld een hoofd
huis van de waterleiding gespron
gen waardoor enkele straten in
korte tijd op een binnenzee gin
gen gelijken. Arbeiders kregen in
deze ijzige watervlakte een alles
behalve benijdenswaardig karwei
>p te knappen.
Slachtoffers
Vijf arbeiders: G. Romeyn uit Nieuw-
veen, die aan het stuur van het busje
zat, W. Wolrak uit Nieuwveen, H. van
der Jagt uit de Kwakel, en F. Voorn
en J. de Groot, beiden uit Zevenhoven,
werden op slag gedood, hun collega's,
F. Rijneke en P. F. Steyn, ook allebei
uit Zevenhoven, werden zwaar gewond
opgenomen in het Onze Lieve Vrouwe-
Gasthuis te Amsterdam. In de Alexan
der van Leeuwenkliniek werd J. F.
Stoop uit Uithoorn opgenomen. Hij
werd ernstig gewond. De man die naast
de chauffeur heeft gezeten, J. Plas-
meijer uit Uithoorn, liep slechts lichte
verwondingen op en kon 's middags
reeds naar huis terugkeren.
Eerste hulp
De trein, die by het ongeluk slechts
licht, beschadigd werd, kwam na onge
veer honderd meter tot stilstand. De be
stuurder en de .conducteurs verleenden,
gen, voorzover mogelyk eerste hulp. Na
twintig minuten verschenen de eerste
samen met boeren, die spoedig na het
ongeluk met dekens kwamen aandra-
ziekenwagens op de plaats van het on
geluk.
Foto: de verwrongen resten
busje langs de spoorbaan.
het
Stakers en reders
in New York
zijn het ééns
Newyorkse scheepvaartmaatschappijen
hebben de voorstellen goedgekeurd van
presidentiële commissie, die vorige
week werd samengesteld om een eind
te maken aan de staking van havenar
beiders aan de Amerikaanse oostkust,
die reeds een maand duurt. Havenar
beidersorganisaties gingen vorige week
al akkoord met de voorstellen.
Een winterse vondst
bevroren vissen
In Heille heeft een landbouwers
knecht twee vastgevroren vissen
van een flink aantal kilo's aange
troffen. De knecht was bezig in
de Stierskreek een bijt in het ijs
te hakken ten behoeve van drink
water voor het vee. Daarbij zag
hij een snoek van 10 kijo en een
edelkarper van 9 kilo vastgevro
ren in het ys. De vissterfte in deze
kreek is door het bevriezen van
het water aanzienlijk.
Premier Nehroe van India heeft de op
positie in het Indiase parlement mee
gedeeld, dat hij in principe akkoord
?;aat met de regeling van het grenscon-
lict met China, op basis van de aan
bevelingen die de zes Afro-Aziatische
landen van de conferentie van Colombo
hebben gedaan.
Peking heeft de voorstellen „in begin
sel" aanvaard, zo is al eerder gemeld.
(Van onze Haagse redactie).
Naar wij vernemen heeft de oud
president-directeur van de K.L.M.
de heer I. A. Aler, zijn ontslag ge
vraagd als lid van de raad van
commissarissen van de K.L.M. De
ze ontwikkeling kan zowel op de
vandaag te houden vergadering
van houders van preferente aande
len, als ook op de algemene aan
deelhoudersvergadering van mor
gen, tot verrassingen aanleiding
geven.
Op dit ogenblik is er in de raad van
commissarissen één vacature, namelijk
die van de overleden jhr. J. A. G. Sand-
berg. Het zou niet in de bedoeling lig-
;en, deze vacature thans te vervullen,
'oorts treedt mr. A. H. C. Gieben.
secretaris-generaal van het ministerie
van verkeer en waterstaat als zodanig
af en wordt hij opgevolgd op het mi
nisterie door mr. C. G- J. Vinkesteijn.
De heer Gieben is tevens gedelegeerd
commissaris, benoemd door de regering,
evenals de heer Aler. Tot nu toe is het
traditie geweest, dat de secretaris-gene
raal van verkeer en waterstaat bij het
verlaten van deze post ook aftrad als
commissaris van de K.L.M. en in
raad van commissarissen werd opge
volgd door zijn opvolgers ten departe-
mente. Van welingelichte zijde vernemen
zij thans, dat niet vaststaat, dat deze
traditie wordt voortgezet. Over dit punt
zal namelijk in beide vergaderingen wor
den beraadslaagd. Het moet niet uitge
sloten worden geacht, dat de heer Gieben
niet zal aftreden en dat de heer Vinke-
steijn als regerings-commissaris be
noemd wordt in de vacature Aler.
KR0ESJTSJEW UIT
BERLIJN VERTROKKEN
De Russische premier, Nikita Kroesjt-
sjew is gisteravond uit Oost-Berlyn naar
Moskou vertrokken. Hij verliet Berlijn
met een extra trein die om twee minu
ten voor acht vertrok.
;Van onze parlementaire redacteur)
Het debat in de Tweede Kamer op
basis van de regeringsnota heeft
geen nieuw licht geworpen op de.
situatie bij de K.L.M. De minister
van verkeer en waterstaat, drs. H.
President de Gaulle heeft besloten met zijn vijf bondgenoten in de
E.E.G. samen te werken om te voorkomen dat de onderhandelingen
in Brussel over Engelands toetreding tot de Europese Gemeenschap
pelijke markt op korte termijn volledig mislukken. Dit is hedenmor
gen vroeg van doorgaans betrouwbare zijde in Parijs meegedeeld.
De Gaulle zou hebben ingestemd met een voorstel om de Europese
commissie van de E.E.G. te verzoeken een rapport te maken over
de huidige stand van zaken bij het overleg in Brussel over Engelands
toetreding.
A. Korthals, was het eens met die
kamerleden, die hadden betoogd,
dat terecht de nota van de rege
ring sober was gehouden. De mi
nister onderstreepte in zijn ant
woord, dat die soberheid nodig is,
omdat de K.L.M. een onderneming
is, die op internationaal niveau aan
concurrentie bloot staat.
Pogingen van de leider der socialistische
oppositie, prof- Vondeling, om de rege
ring tot het verstrekken van nadere
mededelingen te bewegen liepen c"
op schipbreuk uit. Het antwoord
minister kwam in hoofdzaak op het vol
gende neer:
Over de toekomstige structuur en
omvang van het bedrijf is nog geen
beslissing genomen. De maatregelen,
die tot nu toe zijn genomen, betref
fen alleen de samenstelling van de
nieuwe directie:
Een eindconclusie is op dit ogenblik
nog niet te trekken, omdat we staan
aan het begin van een nieuwe ont
wikkeling, die door de nieuwe direc
tie moet worden aangegeven;
De minister zag geen reden om de
raad van commissarissen te halveren,
zoals door prof. Vondeling was ge
vraagd. Het zou volgens de minis
ter onjuist zijn een gedeelte van de
gespecialiseerde krachten van de
raad van commissarissen uit te scha
kelen;
1 Er zal een werkelijk overleg plaats
hebben tussen de directie en de per
soneelsorganisaties over 'de te nemen
maatregelen. Daarbij zullen de lasten
evenredig worden verdeeld;
1 Het McKinsey-rapport is een interne
zaak voor de K.L.M. Het is nog bij
de directie in studie en moet nog
worden aangeboden aan commissa
rissen. Het zal de basis vormen voor
de nog te nemen maatregelen. Het
zal uitermate moeilijk, zo niet on
mogelijk zijn, dit rapport in de open
baarheid te brengen, ook niet ter
vertrouwelijke kennisname van de
kamercommissie
Ook de instructie van de commissa
rissen voor de directie is een interne
zaak, maar de minister was bereid
nog eens na te gaan of hij die in
structie in de kamercommissie van
verkeer en waterstaat vertrouwelijk
aan de orde zal kunnen stellen;
Regering en K.L.M. zijn van mening,
dat de mogelijkheid van aansluiting
bij de Air Union ernstig zal moeten
worden onderzocht.
Minister Korthals zette uiteen, dat de
concurrentiestrijd een ander karakter
heeft gekregen. Men staat dan ook voor
de vraag of door de nieuwe omstandig
heden een andere structuur nodig is of
een andere slagvaardigheid. Men staat
voor de zakelijke vraag of de K.L.M.
niet te veel met het verleden is ver
groeid. Dit is een zakelyke vraag en die
wordt niet beheerst door het zoeken naar
mensen, die schuld zouden moeten heb
ben.
Het onderzoek naar het kostenpeil heeft
geleid tot het zoeken naar een andere
Zie slot pag. 3 kol. 2)
In wat noordelijker geleden landen is
een strenge winter zoals de Nederlan
ders thans beleven de meest gewone
zaak ter wereld. Men is er volledig in
gesteld op hevige koude. De huizen zijn
daar beter op gebouwd, men is er vol
doende op de kou gekleed en het ver
keer in de ruimste zin van het woord
wordt beter beschermd tegen de be
zwaren van sneeuw en ijs. Ook het win
terwerk is er zorgvuldiger afgestemd
op een echte periode van kou en zo zou
bijvoorbeeld iedere Zweed glimlachen,
wanneer hij hoorde dat in Nederland
het gehele bouwbedrijf wordt stilgelegd
als het eventjes vriest. In Zweden
en andere landen - werkt men name
lijk tijdens vriezend weer rustig voort,
omdat men daar de kouperiode heeft
voorzien.
Als er uit Midden-Westeuropese lan
den noodkreten opstijgen over de
de desastreuse gevolgen van de
winterse kou reageren onze Scandina
vische vrienden op die kreten met een
meewarig gevoel van trots. Ze melden
verheugd, dat er in hun bergen zó druk
wordt gewandeld, geskied en ge
schaatst, dat de sportwinkels uitver
kocht zijn. Daarbij hoort men dan ook
het bekende verhaal,
dat de winter de
mens krachtig en ge
zond maakt, zijn
sportiviteit activeert,
en bij hem of haar de
neiging tot Iuineid en morele decadentie
wegvaagt. Het verhaal is oud en ieder
een kent het wel. Er hoort ook nog iets
bij over de zonnige paradijzen van de
zuidelijke landen, waar men minder
ijverig zou zijn en gemakkelijker ge
neigd tot velerlei stoutigheid ...omdat
daar de gezondmakende winter ont
breekt.
Wij beleven nu in Nederland een
strenge winter en als het oude ver
haal zou kloppen, dan zouden we dus
moeten ontwaken tot groter activiteit.
Dan zouden we ons werk nog weer be
ter moeten verrichten dan te voren en
we zouden bravere en nettere mensen
worden wanneer dat laatste althans nog
bestaanbaar zou zijn.
Helaas heeft het er op dit ogenblik
nog de schijn van, dat het oude
verhaal niet klopt. De huidige kou-
Seriode heeft eerder een verlammende
an een stimulerende uitwerking op de
Nederlanders, die niet meer als hun
voorzaten de Batavieren met
vreugde de ijsschotsen zien aandrijven
op onze grote rivieren om tussen die
schotsen zwemwedstrijden te houden.
De Nederlandse hebben tot op dit
ogenblik hun steden en dorpen maar
traag en slechts ten dele ontdaan van de
gevallen sneeuw. Er werd geen groot
alarm gemaakt voor het samenstellen
van opruimploegen en zelfs vele winke
liers konden zich niet tot een zodanige
graad van ijver opwerken, dat het trot
toir voor hun winkeletalage werd
„schoongekrabd". We zwijgen dan nog
maar van de plicht, welke iedere huis
bewoner heeft om het trottoir voor zijn
woning begaanbaar te maken en om het
zo nocug met as of zand te bestrooien.
Bij alle lof voor gemeentediensten en
andere overheidsdiensten, welke de
strijd aanbonden tegen sneeuw en ijs,
moet nuchter geconstateerd worden,
dat deze diensten voor een onmogelijke
taak stonden en dat te weinig mensen
en le weinig materiaal ingezet kon wor
den. Toch waren er wel mensen en
was er wel materiaal beschikbaar in
Nederland, maar men heeft eenvoudig
de zaak wat op z'n beloop gelaten en
gespeculeerd op een snelle dooi.
Daarnaast was er nog iets, dat in Ne
derland heel zwaar pleegt te wegen:
er was geen organisatie voor het be
zweren van deze wintercalamiteit. Wij
zitten in Nederland tot over onze oren in
de organisaties, maar er is geen centrale
instantie, welke van bovenaf een soort
mobilisatie afkondigt, als onze samen
leving in de verlammende greep raakt
van sneeuw en ijs. Geen instantie, welke
werkkrachten kan opcommanderen
(denk aan de dijkwachtenü), of welke
de tienduizenden militairen met al hun
overvloed aan rollend materiaal kan ac
tiveren. Geen instantie ook, welke aan
burgemeesters richtlijnen kan verstrek
ken voor een juiste aanpak van de win-
termisère. En als er in Nederland geen
instantie is, dan wacht men alleen maar
af... dan draagt men geen verant
woordelijkheid... althans geen bijzonde
re verantwoordelijkheid voor de gebeur
tenissen, welke niet voorzien Konden
worden. Dus wachten we op de dooi.
De straten en wegen zullen modder
poelen worden, maar gelukkig zullen de
brandkranen ontdooien. Na deze winter
zeggen we dan tot elkaar: „dat krijgen
we gelukkig maar eens in de tien jaar,
we kunnen nu voorlopig weer gerust
zijn en de mensen in zuidelijker landen
benijden!"
viert groot-hertogin Charlotte
van Luxemburg haar 67ste ver
jaardag.
DE KANAALZONE van Zeeuwsch-Vlaanderen lieeft er sinds dinsdag
op papier een nieuw, uitgestrekt haven- en industrieproject bij, dat
een gebied van totaal rond 1200 ha omvat! De drie kanaalgemeenten
Axel, Sas van Gent en Westdorpe Terneuzen en Hoek hebben zich
afzijdig gehouden die gezamenlijk iets meer dan de helft van het
kanani op Nederlandse grond omsluiten, hebben een „Kanaalschap
Zeeuwsch-Vlaanderen" gevormd, met als doel de aanleg en exploitatie
van haven- en industrieterreinen.
Nadat gistermorgen de raden van
de drie betrokken gemeenten be
sloten hadden tot oprichting van
een gemeenschappelijke regeling
„Kanaalschap Zeeuwsch-Vlaande
ren", werden de plannen gistermid
dag officieel gelanceerd tijdens een
in het stadhuis van Axel gehouden
persconferentie. Deze plannen
voorzien in de aanleg van:
1200 ha industrieterrein in drie fa
sen uit te voeren, te weten eerste
fase 820 ha; tweede fase 330 ha
derde fase 550 ha;
5 grote en kleinere insteekhavens,
waarvan de grootste bereikbaar voor
schepen tot. 50.000 ton d.w.;
nieuwe wegen en aansluitende spoor
wegverbindingen.
Voorop staat het aantrekken van
dustrieën. In hoofdzaak gaat het er om
vestigingen aan te trekken, die willen
beschikken over diep vaarwater. Vooral
wordt gedacht aan chemische en i
taaiindustrie met de daarby behorende
toeleveringsbedrijven en afgeleide bedrij
vigheid. De overslag wordt van minder
betekenis geacht.
Op de persconferentie werd gesteld,
dat men de plannen geleidelik wil
realiseren. Wanneer met de daad
werkelijke uitvoering een aanvang
kan worden gemaakt valt op dit
ogenblik niet te zeggen. Indien enigs
zins mogelijk, wil men de eerste fase
geheel of gedeeltelijk gerealiseerd
zien in 1968, het jaar, waarin de
verbreding en verdieping van het ka
naal gereed zal komen. Momenteel
heeft men nog geen enkel inzicht
in de kosten van dit project, zelfs
niet van de eerste fase. Wel kon
worden meegedeeld, dat de industrie
terreinen „betrekkelijk goedkoop"
zullen zijn.
Het thans gelanceerde plan moet volgen:
de opstellers gezien worden als een ont
wikkelingsproject, dat als zodanig ge
heel past in de fase, waarin Zeeland
en in het bijzonder Zeêuwsch-V'laande-
ren zich bevindt: de overgangsfase van
stagnatie naar economische groei.
In een uitvoerige toelichting op de plan
nen van het in het leven geroepen ka
naalschap wordt gesteld, dat de econo
mische basis wordt gevormd door de
positie van de streek. De 1200 ha grote
terreinen liggen langs het kanaal van
Terneuzen naar Gent, dat momenteel
geschikt wordt gemaakt voor schepen
tot maximaal 50 000 ton. Hierdoor krijgt
deze vaarweg dezelfde orde van grootte
als het Noordzeekanaal. Aan terreinen
zoals langs het kanaal Temeuzen-Gent
schaars en uiterst kostbaar be
staat in noordwest Europa grote behoef
te.
De aanleg van het kanaal met bijbeho
rende infrastructurele voorzieningen
vormt een gegeven, waarover straks kan
worden beschikt. Uit nationaal-econo-
misch oogpunt bezien, zal dit ter wille
van de rentabiliteit van de kanaalwer-
ken (Nederland draagt 20 pet. bij in de
kosten ad 250 miljoen gulden) moeten
worden benut. Het grondgebied van de
drie deelnemende gemeenten beschikt
over een overvloedige, naar verhouding
goedkope, ruimte, aldus de toelichting.
Ook de ligging van de streek in
noordwest Europees verband, wordt
zeer gunstig genoemd, namelijk in
het hart van de cirkel van een uiterst
welvarend, actief en dichtbevolkt ge
bied, waarbij met name worden ge
noemd de randstad Holland, het
Ruhrgebied, de Belgische agglomera
tie en noordwest Frankrijk. De ver
bindingen met dit achterland worden
voor binnenvaart-, rail- en wegver
voer gunstig genoemd en door de
aanleg van de E-3 weg Kyssel-Ant-
werpen-Ruhr én door de verbetering
van het Belgische wegen- en kana-
lenstelsel nog ingrijpend verbeterd.
De belangrijkste ontbrekende scha-
(Zie slot pag. 7 kol. 1
Amerika, Rusland en Engeland
hebben gisteren hun besprekingen
in Washington om te komen tot
een kernstopovereenkomst her
opend. Er zijn aanwijzingen dat
zij dichter bij een overeenkomst
zijn dan ooit tevoren.
Lincoln White verklaarde namens het
Amerikaanse ministerie van buitenland
se zaken dat Amerika probeert een
overeenkomst tussen de drie grootste
kernmachten af te doen sluiten. Daar
na, aldus White, zou Amerika probe
ren Frankrijk te bewegen de overeen
komst ook te tekenen. Rusland zou dan
een beroep op China doen om dat land
ook te laten tekenen. Frankrijk begon
in 1960 met proefnemingen. Men ver
wacht het komende jaar de eerste Chi
nese kernontploffing.