rijs en weinig water
in de Westerschelde
Zierikzeese vloot: meer
mosselen uit Zeeland
Streekverbetering op
eiland Walcheren
ALMANAK
WERKEN IN LANDBOUW NIET ALS
MINDERWAARDIG BESCHOUWEN
SLIPPENDE AUTO BOTSTE OP
VRACHTAUTO UIT OOSTBURG
RACE-AUTO'S IN MINIATUUR
WELK MERK
DIAPROJECTOR?
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 21 JANUARI 1963
Nog steeds winter
Slechte wegendiverse
plaatsen onbereikbaar
Voor de rede van Vlissingen ligt sinds
liet weekeinde zwaar drïjfijs, dat de
scheepvaart bemoeilijkt. De loodsboten,
die op de rede varen, de zogenaamde
motorredeboten, varen niet meer. Hun
werk is overgenomen door sleepboten.
De beboeiing naar de Wielingen en het
Oostgat en naar zee is zeer onbetrouw
baar, doordat vele boeien door het ijs
zyn gezonken of omgeslagen. De Wes
terschelde zelf heeft door de geregelde
oostenwind weinig water. Schepen met
een diepgang van méér dan 30 voet mo
gen niet meer de rivier op. Zondag
avond Iaat lagen op de rede van Vlis
sïngen zeker 30 schepen.
Schepen, die naar zee voeren, kozen
eveneens een veiliger ligplaats, van
wege het minder goede weer buiten
gaats. De Duitse ertsboot „Inge'!
kwam niet meer naar de rede, maar
bleef op zee liggen, omdat de rede al
te vol werd voor de grote schepen.
Dit schip had bij „De Kaloot" te on-
'ater. Tankers met flinke diep-
diep v
Esso „Gothenborg"
en de Italiaan „Aeradïna" losten hun
lading in de Vlissingse haven, waar-
tankerlichters deze overnamen.
VAST
Vooral de coasters hebben het zwaar te
verduren. In de Westerschelde liepen
zaterdagmorgen om zeven uur zeven
schepen vast in het ijs, ter hoogte van
de Braakman. Ook grotere schepen, zo
als de Fransman „Kouangi-Si" en de
Noor „Brabant", liepen vast. De meeste
schepen voeren terug naar Vlissingen.
Op de Vlissingse rede ligt verder sinds
vrijdagavond negen uur de Belgische
tanker „Elizabeth" met machineschade.
Men wil zelf de schade repareren.
Het kanaal door Walcheren zal niet
worden opengebroken, een coaster met
bestemming Middelburg zou in Vlissin
gen worden gelost. Het kanaal van
Gent naar Terneuzen is nog redelijk te
bevaren, maar vooral buiten de schut-
tijden zet het ijs al op. De veerboot
KruiningenPerkpolder voer alleen
overdag, die van Terneuzen naar Hoede-
kenskerke ging zaterdag om 1 uur uit
Terneuzen en om vier uur uit Hoede-
kenskerke. Zondag werd deze dienst
stopgezet tot nader order, vooral van
wege de zware ijsgang voor beide ha
vens. In de haven van Breskens zorgt
een sleepboot dag en nacht voor het
openhouden van de haven. De veerdienst
VlissingenBreskens fungeert normaal.
NIET TE BEREIKEN
De wegen waren in Zeeuwsch-Vlaande-
ren vrijdagnacht en zaterdagmorgen zo
slecht berijdbaar, dat tal van gemeenten
niet konden worden bereikt. Dit waren
onder meer Rapenburg, Hengstdijk,
Graauw, Lamswaarde én Waterland
kerkje. Zeer moeilijk ging het rond
Zaamslag, Potjes, de Braakman en tus
sen IJzendyke en Schooudijke.
Dag en nacht werd hier gewerkt met
bulldozers en tractors om de stuif
sneeuw op te ruimen. Zondag waren de
wegen weer vrij goed begaanbaar. De
Z.V.T.M. reed zaterdag alleen langs de
grote wegen, behalve naar Hoofdplaat,
Ossenisse en de hierboven genoemde
gemeenten. Vandaag maandag
verwacht men weer normaal de dien
sten te kunnen uitvoeren. De S.B.M.
had zaterdag moeilijkheden en kon niet
bereiken Groede, Nieuwvliet, Cadzand,
Retranchement, Zuidzande en Malde-
gémBx-ugge; Hoofdplaat—Biervliet zal
vandaag maar éénmaal worden gereden
's morgens heen en 's avonds terug.
Een paar bussen liepen vast. Zondag
begon men met enkele bussen, in de
loop van de dag verbeterde de situatie.
Op Walcheren waren vooral öc secun
daire wegen slecht te berijden. Op de
Bevelanden waren wegen in de Zak van
Zuid-Beveland plaatselijk dikwyls onbe
gaanbaar, zoals bij Ovezande en 's-Hee-
renhoek.
zondag alleen
route
Een kustvaarder met ijzige la
ding arriveerde in Vlissingen. Door
de op zee aangegroeide ijslaag
heen scheen de rossige gloed van-
de lading: de keurige rode lak van
een. serie tractoren. Tractoren met
lange bakkebaarden en druipsnor-
ren. Een grilligmaar tussen al
le barre winterse ongenoegens
toch ook wel aardig beeld.
Foto P.Z.C.)
SerooskerkeGapingeVeere en
tussen Middelburg en Oost-Souburg niet
uitvoeren. In de eerste route bevinden
zich twee stuifsneeuwbanken met een
te nauwe doorgang, zodat de directie het
niet verantwoord achtte om daar de bus
sen met pasasgiers doorheen te sturen,
SNEEUWBANKEN
De route MiddelburgOost-Souburg
wordt eveneens gestremd door sneeuw-
banken. Naar Oost-Souburg en Vlissin
gen wordt gereden via West-Souburg.
Op het traject VeereVrouwenpolder
raakte zondag een bus vast, die in de
loop van de dag weer kon worden vrij-
Eemaakt. Aanvankelijk was ook Oost-
ouburgRitthem geheel geïsoleerd
door forse sneeuwbanken, maar de man
nen van het Wegschap Walcheren zijn
er gisteren al in geslaagd om Ritthem
uit zijn isolement te verlossen.
De directie van de S.W'. is er
overgegaan enkele bussen van
Stoomtrammij. BreskensMaldegem te
charteren vanwege het vervoersaanbod.
Zo worden er bijvoorbeeld vandaag voor
de dienst van half acht uit Westkapel-
le niet minder dan 5 extra bussen inge
zet, zodat in totaal 6 bussen deze dienst
zullen uitvoeren.
Vandaag zal het Streekvervoer Walche
ren alle diensten uitvoeren zelfs via
de Prelaatweg, waarop de jeugd giste
ren schaatsteechter met uitzonde
ring van de verbinding met Gapinge, die
momenteel nog niet berijdbaar is. De
Spoorwegen reden zaterdag met gemid
deld uur vertraging. De sneltrein
kwam een half uur te laat binnen. Zon
dag ging het goed.
Het wegschap zal alles in het werk stel
len om alle wegen weer vrij te maken.
De provinciale wegen hebben weinig
hinder ondervonden van de stuifsneeuw;
wel was de passage van de rijksweg naar
Arnemuiden moeilyk te overwinnen,
„Helpt Elkander" tevreden
/.eeuwse
(jouden tijd
Het is een gouden tijd voor brand
stofhandelaren, caféhouders en
autospuiters, hoorden we iemand
plechtig verklaren. En hij doelde
natuurlijk op de winter. Want
daar doelt iedereen in bijna elk
gesprek op.
Gelukkig dat er toch ook nog men
sen zijn voor wie deze barre tijd
een gouden tijd is. De brandstof
handelaren mogen we na jaren
kwakkelen wel eens een extra-
tje gunnen en de caféhouders...
nou ja, de caféhouders... Ze heb
ben in ieder geval met de brand
stofhandelaren gemeen dat ze voor
een beetje warmte zorgen. Wamt
wat kan men daar in deze winter
een behoefte aan hebben!
Wat de HM. spuiters en uitden
kers betreft kunnen v:e toch echt
niet zeggen dat ze het 's zomers
en in voor- en najaar niet druk
zouden hebben. Want het huidige
verkeersbeeld brengt met zich
■nee dat er altijd wel wat uit te
deuken en te spuiten valt. Want
neem nu buurman die zo'n last
met zijn garagedeuren heeft oj
tante Jacoba van wie nog steedt.
niemand, begrijpt hoe die óóói.
uitdenkers hebben volgens
zegsman een gouden tijd. We heb
ben het een erkend spuiter en uit
denker gevraagd maar hij deed
een beetje gereserveerd: „Zo.
niet of je met je kin onder of bo
ven de dekens slaapt".
„Nou ja", deden we vergoelijkend..
met al die botsingen en kraak-
partijen en zo..."
„Inderdaad" sprak de man een
voudig, het vriest dat. het
kraakt".
KANS OP MEER PERCELEN
IN DE WADDENZEE
DE VISSERS van „Helpt Elkander" in
Zierikzee hebben een seizoen achter de
rug, dat voor wat betreft de Zeeuwse
wateren aanmerkelijk gunstiger is ge
weest voor de mosselaanvoer dan het
jaar 1961. Er werd iOO.OOO ton meer
geleverd in vergelijking met de cyfers,
waarmee het vorige vangstjaar werd
afgesloten. Dat gaf voorzitter B. W.
Schot zaterdagavond op de .jaarverga
dering van de vereniging in „Het Wa
pen van Zeeland" te Zierikzee deze op
merking in de mond: „Een verheugend
bericht, mannen. Waarmee wordt bewe
zen, dat onze cultuur hier nog niet van
de kaart is".
Omstandig en in de eigen gemoede
lijke sfeer hebben de vissers hun be
langen weer eens naar voren ge
bracht en verdedigd. Zij spraken er
over de mogelijkheid van nieuwe per
celen in de Waddenzee, over een
nieuwe, aantrekkelijke visserijdag,
die op 8 augustus zal worden gehou
den, over de positie van de Z.Z.-vloot
en over de prijs van het produkt.
Daarbij stelde secretaris D. Schot in
zijn jaarverslag vast, dat 1962 voor de
Zierikzeese vissers een voorspoedig jaar
is geweest. In de eerste maanden van
hel jaar werd volop geleverd. Bij het
sluiten van het seizoen werd een totaal
geleverde hoeveelheid aan mosselen van
806.882 ton (in 1961: 735.142 ton) ge
noteerd. Daarvan was 736.686 ton (in
1961: 653.557 ton) afkomstig uit de
Waddenzee en 70,196 ton (81.585 ton)
uit de Zeeuwse wateren. Gemiddeld be
vatten de leveringen 14.43 procent tar
ra (in 1961: 12 94 procent).
Het gemiddelde leveringspercentage be
liep 148,2 procent (135,5 procent).
In de Waddenzee was een goede zaad-
val, waarvan allen konden profiteren.
Veel zaad is hierna in Zeeland uitgezet.
De zaadval in Zeeland was beperkt,
Het Centraal Verkoopkantoor kwam
met een nieuwe leveringsregeling uil de
bus. die gunstig werkte voor de handel,
maar aan de kwekers hogere eisen stel
de. De prijzen werden teleurstellend ge
noemd. Drie soorten zakten gemiddeld
twee kwartjes per ton. Per 31 december
j.l. was in totaal 609.140 ton mosselen
aangevoerd, waarvan 117.899 ton ui*
Zeeland en 491.241 ton uit de Wadden
zee. De strenge, vroege winter heeft de
vissers nu al vroeg naar de haven ge
stuurd. In de Waddenzee wordt zeer
veel verlies aan mosselen gevreesd. De
gevolgen daarvan zijn nog niet te over
zien.
PERCELEN HERKEUREN
Voorzitter Schot deelde aan het begin
van «1e vergadering mee, dat in centraal
verband besprekingen worden gevoerd
over het vrijgeven van percelen in de
Waddenzee. Er is een commissie inge
steld, die gronden zal moeten herkeu
ren, waarvan de vissers beweren, (lat ze
niet voldoen. Via het produktschap en
in de Inspectie van de Domeinen zal
worden getracht tot overeenstemming
te komen met de garnalenvissers in dit
gebied. Blijken bepaalde gronden voor
mossels slechte resultaten op te leveren,
dan zijn de garnalenvissers eventueel
bereid om percelen af te staan. In de
commissie tot herkeuring van de perce
len benoemde de vergadering namens
Zierikzee de heer P. Pract.
Van de directeur van het Loodswezen
te Vlissingen was bericht ontvangen, dat
de boei oij de Kurkenoldam van een
luidere bel zal worden voorzien, zodra
de ijsgang zal zijn opgeheven, riet le
dental van „Helpt Elkander" liep te
rug van 46 tot 45. Het aantal dona
teurs steeg van 63 tot 72. De vloot bleef
constant en bij de visserijfeesten in Zie
rikzee en Yerseke kwam de ZZ-24 als
hei mooist gepavoiseerde schip te voor
schijn. Penningmeester W. Bleyenbergh
werd in zijn functie herkozen. Hij kon
de vergadering een batig slot van
89,78 over het afgelopen verenigings
jaar melden. De heer C. Praet werd
nerkozen als bestuurslid.
„KANAALSCHAP" MORGEN
IN RADEN AXEL, SAS VAN
GENT EN WESTDORPE
Op dinsdag 22 januari aanstaande
(morgen) om tien uur voormiddag ko
men in Axel, Sas van Gent en West-
dorpe de gemeenteraden in buitengewo
ne vergadering bijeen. Op de agenda
voor deze raadsvergaderingen komt
voor het voorstel tot vaststelling van
een gemeenschappelyke regeling „Ka
naalschap Zeeuwsch-Vlaanderen" tus
sen deze drie gemeenten. Als dit voor
stel door de drie gemeenteraden wordt
aangenomen, zullen dinsdagmiddag ty-
dens een persconferentie in het gemeen
tehuis te Axel, de plannen van het nieu
we kanaalschap worden bekendgemaakt.
C. Vercauteren tot leden N.K.L.
Studiedag van katholieke
landarbeiders in Terneuzen
„Economische, sociale en psychologische
factoren zijn de voornaamste oorzaken
van een sterk verminderde belangstel
ling van de jeugd voor de landbouw. De
Ionen liggen namelijk nog altijd onge
veer 16 achter bii de industriële be
drijven. De woningen van de landarbei
ders met minder gemakken liggen
meestal ver van de bevolkingscentra
verwijderd, terwijl landarbeid nog dik
wijls als minderwaardig wordt be
schouwd".
Tot deze uitspraak kwam de heer C.
Vercauteren, onderdirecteur van de
landbouwwinterschool te Hulst, za
terdag tijdens de studiedag van de
Nederlandse katholieke landarbei-
dersbond „St.-Deusdenit", die in ho
tel „Rotterdam" te Terneuzen werd
gehouden. In zijn inleiding over de
verhouding boer-landarbeider zei de
heer -Vercauteren, dat het landbouw
bedrijf een eeuwenlange stilstand
heeft gekend. Een snelle, soms revo
lutionaire ontwikkeling ontstond pas
aan het eind van de laatste wereld
oorlog, toen vele jonge agrariërs be
gonnen te beseffen dat er ook nog
andere mogelijkheden voor hen open
lagen.
Toch behoeft volgens hem, het werk in
de landbouw bepaald niet meer als min
derwaardig te worden beschouwd. Door
mechanisatie en andere factoren wordt
van de landarbeider verwacht dat hij
van alle markten thuis is.
De verhouding werkgever-werknemer
ligt ook anders dan bijvoorbeeld in de
industrie. Er is veel meer contact dan
in het bedrijfsleven. De arbeidsverhou
dingen zijn nog vaak te weinig bindend.
Sommige boeren houden1- zich loyaal
Zierikzee wil graag
mosselrestaurant
Om in de toekomst de toeristen i
een delicatesse van het zuiverste
(zee)water te kunnen bieden, wil
de visserijvereniging „Helpt El-
kander" te Zierikzee met de j
plaatselijke restaurants en eta-
blissementen in contact treden.
Op de suggestie van erevoorzitter
burgemeester, mr. F. Th. Dyck-
meester, haakten de vissers za-
terdagavond met deze toezegging
„In een visserijplaats als Zierik-
zee moet de bezoeker en ook de
bevolking toch zeker in een hore-
ca-bedrijf een mosselmaaltijd J
kunnen bestellen", zo veronder-
stelde de burgemeester. „Het zou
bovendien een prachtpropaganda
zijn voor uw produkt". De man- i
nen van „Helpt Elkander" waren
het daarmee volkomen eens. Al-
len brachten zij enkele bezwaren
naar voren ten aanzien van bet
feit, dat Zierikzee geen verwa-
terplaats voor mosselen bozit. Dit
betekent uiteraard een belemme-
ring voor een snelle levering.
Maar gezien ook de attractie, van J
Philippine met een mosselrestau- j
rant achtte men het idee in Zie
rikzee eveneens uitvoerbaar.
Daarom wil de vereniging graag
bemiddelen met de mensen uit het
horeca-bedrijf. Bovendien zijn dc
vissers bereid om ook op even
tueel weer te organiseren zomer-
avondfeesten een mosseltent op
te slaan.
de geldende c.a.o.'s, anderen gaan
zelfs boven hun verplichtingen, maar
er zijn er ook die zich niets van deze
zaken aantrekken. Vooral deze laatste
zijn er dikwijls schuldig aan dat jongeren
naar een meer houvast biedende betrek
king uitzien.
Spreker pleitte voor verbetering van tal
van sociale voorzieningen. „De tijd dat
de boterhammen aan de slootkant wor
den opgegeten moet spoedig naar het
verleden worden verwezen", aldus de
heer Vercauteren.
Tijdens een discussie over het besproken
onderwerp, werd onder meer opgemerkt
dat de verhoudingen een stuk zouden
verbeteren als er goed wordt betaald.
Hoofdbestuurder P. M. Renters pleitte
voor gesprekken tussen landbouwers en
-arbeiders teneinde een beter begrip te
kweken voor elkanders rechten en
plichten.
De heer Vercauteren noemde een gede
gen opleiding voor landarbeiders nood
zakelijk omdat vakbekwaamheid en
„all-round-kennis" steeds meer worden
vereist. Dit moet volgens hem beginnen
bij de lagere landbouwschool.
Na een gezamenlijke koffiemaaltijd
werd nog een aantal zakelijke kwesties
aan de orde gesteld.
Gladiolenteelt is
belangrijke cultuur
geworden
Dezer dagen hield de coöp. bloembol
len veilingvereniging H.B.G. te Lisse de
jaarlijkse voorlichtingsavond voor Sint-
Philipsland en omgeving in hotel de
De heer P. Oosterveer, directeur van
de veiling sprak over „Hoe bouw ik
verder aan mijn bloembollenbedrijf in
1963". Spreker wees er op dat beneden
de rivieren 1278 ha gladiolen geteeld
worden tegen 275 ha boven de grote
rivieren.
Spreker wees er op, dat de gladiolen-
cultuur door enige personen begonnen,
tot een belangrijke cultuur geworden
is. Spreker drong aan op meer droog-
schuuraccommadatle en wees op de
financiering die thans door verschillende
banken wordt verleend.
De heer Oostdam gaf een uiteenzetting
over opbrengsten en exportcijfers over
de. laatste 6 jaar, over producerende
en concurrerende landen. De grootste
afnemers zijn thans Duitsland, Frank
rijk en Italië. Ook door de keurmeesters
en de voorlichting wordt prachtig werk
geleverd.
Slot van pag. 1
schouwd, maar dan ook het volle loon
moeten kunnen ontvangen. Indien be
paalde bedrijven meer in de richting
van de tuinbouw gaan, kunnen méér
zoons produktief werken. Een ander
punt is de vaak achterwege blijvende
investeringen met op juiste wijze ge
leend geld. De mechanisatie is relatief
achtergebleven, waarbij de factor te
veel werkkrachten een rol kan spelen,
met mogelijk een verborgen werkloos
heid. Vier en tachtig procent van
gemengde bedrijven is kleiner dan 20
ha. Bedrijfsanalyses zijn noodzakelijk
in verband met de bedrijfseconomie,
vooral bij het terugkeren in de tuin-
bouwrichting- Dr. ir. Van Beekom zag
nog een andere onbenutte mogelijkheid:
het borgstellingsfonds Walcheren, dat in
de afgelopen periode maar 16 aanvra
gen kreeg.
„De tuinbouw biedt mogelijkheden", zo
ging de rijkslandbouwconsulent voort.
De vraag neemt toe. Voorts vragen de
industriële en recreatieve ontwikkeling
op Walcheren een zekere ondernemers
geest met investeringen op de langere
termijn.
Wat de recreatie betreft, meende hij,
dat de streekontwikkelingscommissie
niet als vijand, maar als bondgenoot
daarin zou moeten worden beschouwd.
In de streekontwikkelingsperiode zal
verder de huishoudelijke voorlichting, in
het bijzonder voor de boerin bestemd
ter hand worden genomen.
Gang van zaken
Het secretariaat van de streekverbete-
ringscommissie, wanneer deze is gefor
meerd, zal een ontwerpstudie aanbie
den aan de commissie. De heer Van
Beekom zal uit hoofde van zijn functie
secretaris-penningmeester van deze com
missie zij.n en vooral in het begin er
persoonlijk aan meewerken. Daarna zal
de heer J. Markusse, medewerker van
het rijkslandbouwconsulentschap voor
de voorlichting in de ruilverkavelings-
en streekontwikkelingsgebieden, éi
vooral in werkzaam zijn. De gelden
worden beschikbaar gesteld door het
ministerie van landbouw en visserij.
Voor de strcckontwikkeling op Walche
ren zullen werkgroepen voor de agra-
risch-sociale voorlichting, één voor de
technische en één voor de huishoudelijke
voorlichting worden samengesteld. De
huishoudelijke voorlichtster zal worden
benoemd in overleg met de Z.L.M. en
de C.B.T.B.-Walcheren.
Naar verwacht zullen in de streekont
wikkelingscommissie vertegenwoordi
gers van de Z.L.M.de C.B.T.B.dc
Bond van Plattelandsvrouwen, de Chr.
plattelandsvrouwen, van de N.C-A B
de A.N.A.B. zitting nemen-
Dr. ir. Van Beekom deed nog de sug-
gstie naast het streekontwikkelingsor-
gaan een aparte deskundige commissie
te vormen. Dus niet de deskundigen in
de streekontwikkelingscommissie, dit
anders te groot zou worden. Hij waar
schuwde zijn gehoor, dat niet alleen de
duiver-economische kant bij de streek-
ontwikkcling moet worden bekeken.
„Het boer-zijn is méér dan wat door de
koud-zakelijke kant wordt bepaald, zijn
hele wezen is in zijn functie, in zijn
beroep geïntegreerd. Zijn gezin is er
tevens ten nauwste bij betrokken". Dit
TUSSEN BRUGGE EN TORHOUT
MOEDER EN ZOON UIT
BLANKENBERGHE GEDOOD
On de grote verkeersweg tussen Brugge
en Torhout (België) is zaterdagmiddag
een personenauto uit Blankenberglie te
gen een vrachtauto mei aanhangwagen
van een transportbedrijf uit Oostbürg
gebotst. Twee van do inzittenden van
de Belgische auto, de 46-jarige 111c-
Bevolkingscijfers Zeeland
wing van drs. M. C. Verburg over de
Zeeuwse bevolkingscijfers, in de P.Z.C.
van zaterdag was een zetfout geslopen.
Vermeld was, dat het inwonertal van
Oost Zeeuwsch-Vlaanderen met 6105
omhoog was gegaan, hetgeen echter
moest zijn 2105. Dit cijfer was essentieel
voor het betoog van de schrijver, om
dat hij wilde aantonen dat vermoedelijk
het rendement van de woningtoewijzing
op Walcheren en niet in Oost Z.
Vlaanderen - het grootst is (toeneming
bevolking op Walcheren 6071).
Leden van de .Jeugd Automobiel Club, uitkomen van de bochten gebeurt wél
afdeling Zeeland, hebben zaterdagmid- „met het gas op de plank'zoals dat
dag in de bovenzaal van „DJ I'rins van reet. Duidelijk werden ook in de minia-
Oranje" te Goes kunnen genieten van Luurmodellen de verschillende rijkwoli-
een fascinerend autoraccspel met minia- 'J J"
tuur race-auto's volgens net zogenaam-
Scalextric-systeem. Op dit circuit
«den
werden competitie wedstrijden gehouden,
die een klein aantal belangstellende le
den van de J.A.C. wegens do kou was
de opkomst niet; groot enkele uren In
spanning hield. Van half drie tot kwart
over vijf joegen Ferrari's en B.R.M.'s
over de banen, scheurden door bochten
en gingen over de kop, want ook „on
gelukken" behoorden bij de miniatuur
racesfeer.
Deze Scaiextricmiddag werd de leden
van de Zeeuwse Jeugd Automobiel Club
gepresenteerd in samenwerking met de
J.A.C.Amsterdam en Lines Bros Hol
land N.V. Deelnemers van het spel kon
den door middel van een druk op de
knop de snelheid van hun race-auto zelf
regelen, zodat er ook inderdaad een
wedstrijdelement ontstond. Veel vaar
digheid van de bestuurder eiste onder
meer het nemen van de bochten. Het
teilen van bijvoorbeeld de drie meest
bekende racewagens Ferrari, Lotus en
B.R.M.
De Jeugd Automobiel Club, afdeling
Zeeland, heeft 120 leden. Het bestuur,
bestaande uit O. Boone, voorzitter, B.
Zagers, secretaris en A. Meijer, heeft
voor het nieuwe seizoen grootse plan
nen. Zo wil men omstreeks juni-juli
skelterwfldetrijden organiseren. De meest,
geschikte plaats daarvoor acht. men de
veilinghallen te Goes of anders de Grote
Markt te Middelburg. De skca.rs zul
len dan afkomstig zijn van dc Stichting
Skelter en Karting Nederland. Tegen
een kleine vergoeding zal men dan in
wedstrijden kunnen uitkomen. Het be
stuur van de J.A.C. Zeeland is momen
teel druk op zoek naar een geschikt
oefenterrein voor het skelteren, want
in Middelburg en ook enkele andere
plaatsen in Zeeland zHn reeds een paar
J.A.C.-leden bezig met bouwen van een
eigen kart...
vrouw M. Rau-Devos en baar 23-jarige
zoon, werden daarby zo ernstig gewond,
dat zij tijdens het vervoer naar een
ziekenhuis zyn overleden.
De Belgische personenauto met aan het
stuur de 23-jarige ,T. de Rau reed met
vrij grote snelheid in de richting Tor
hout. Plotseling begon dc auto op de
met sneeuw bedekte weg te slippen cn
kwam daarbij op dc linkcrweghelft. Op
dat moment naderde juist uit tegenover
gestelde richting een vrachtauto met
aanhangwagen, bestuurd door G. F. uit
Oostburg. Met een harde klap botste
dc personenauto tegen de vrachtwagen
om vervolgens dertig meter verder tegen
een boom tot stilétand tc komen. De
gevolgen (varen ontzettend. De bestuur
der R. en zijn moeder werden ernstig
overleden. Een 16-jarig dochter
tje van mevrouw R„ dat eveneens in* de
auto zat, liep lichte verwondingen op.
Zij is met een shock in een ziekenhuis
opgenomen. De uersonenauto werd
zv/&ar beschadigd. De vrachtwagen liep
slechts lichte schade op. Dc Oostburgse
chauffeur bleef ongedeerd.
Veer Zijpe zonder
(leiding) water
Afgelopen zaterdag heeft dc veer
dienst Zypc-Anna Jacobapoldcr
niet alleen te kampen gehad met
drijfijs in het vaarwater, maar ook
met ijs in de waterleiding van dc
steiger. Toen het personeel 's
morgens aanstalten maakte om
do pont „Zijpc" voor de eerste
maal naar de overkant te lave
ren, bleek (le watertoevoer voor
de. stoomketels bevroren te zijn.
Varen was niet mogelyk.
Dc brandweer van Bruinisse werd
gevraagd en via de brandkranen
ónder net wegdek kon de veer
boot van een voorraad water wor
den voorzien. De vertraging, door
dit euvel ontstaan, was er oor-
;aak van, dat de pont op die dag
slechts twee vaarten maakte, tcr-
wjjl nog een flinke file auto's aan
weerskanten stond te wachten.
Zondag was de situatie juist om
gekeerd. Er werd wel gevarc1
maar er' was praktisch geen ver
voersaanbod. 's Morgens om nc
gen uur kwam de pont. in de vac.v
en vrij regelmatig" werden ove
tochten gemaakt. Af en toe
ilechts met twee of drie auto's
te stoppen. Voor de komende da-
■;en ziet het er naar uit, dat voor
namelijk in de morgenuren zal
worden gevaren. Het laag water
valt dan 's middags en zodra het
donker wordt is het niet meer
erantwoord de dienst temidden
•an de zware ijsschotsen te on
derhouden.
noemde de rijkslandbouwconsulent een
typisch facet, dat zijn charme heeft,
maar ook zijn problematiek. Het boer
zijn is méér dan allen een ondernemers
functie. „Wij hopen, dat dit zo zal blij-
Recreatie
„Toerisme wil zeggen: mensen, die zich
op reis begeven om iets elders mee te
maken, dat ze thuis niet vinden", aldus
dr. C. de Gala.ii. De adjunct-directeur
van het E-T-I. voor Zeeland zei dit in
zijn inleiding over „Is de recreatie een
lust of en last", na het exposé van de
lier Van Beekom. Hij noemde recreatie
een lust, niaar „boeren en boerinnen
hebben te weinig besef, dat recreatie
prettig is".
Met 1 miljoen overnachtingen in 1962,
1,2 miljoen aan inkomsten van 100.000
toeristen en daarbij 400.000 dagbezoe
kers nam Walcheren deel in het toè-
risme. Spreker voorzag in de komende
vijf jaar een verdubbeling van het aan
tal.
Sprekend over de betekenis van het toe
risme voor de landbouw zag de adjunct
directeur van het E-T.I. als voordelen:
leefbaarheid bevorderen, het meeste voor
deel hebben de verzorgende sectoren
(middenstand), het bevolkingsaantal
wordt vastgehouden, men trekt weinig
of niet weg, er bestaan mogelijkheden
voor de agrariër om te schakelen, men
krijgt een verruiming van de blik en
het toerisme (van de steden naar het
platteland) kan als voorbeeld dienen
voor een andere trek in de winter: van
de plattelandsmensen naar de stad.
Nadelen waren: het toeristenseizoen
trekt arbeidskrachten, vooral sei
zoenarbeiders weg van het land, er
bestaan gevaren voor onteigening
van landbouwgronden ten behoeve
van de recreatie. Nog niet in Zee
land, maar „laat U met het oog op
de toekomst goed daarover voorlich
ten", aldus zijn raad aan de jonge
ren.
Voordeel
Het is veilig om voordeel uit het toe
risme te trekken, maar indien een agra
riër wil omschakelen, moet lüj het hele
maal doen, of niet doen, men kan niet
tegelijk agrariër en „recreatie-man"
zijn. Men zou een deel van do grond
bezittingen moeten verpachten of ver
kopen, of samen met een familielid
moeten doen. Qua vakinzicht en inves
teringen is combinatie niet mogelijk.
De landbouw moet zich openstellen voor
het toerisme en gebruik maken van de
voorlichting op dit gebied, maar hij
moet als landbouwer ook eisen stellen
voornamelijk tegenover de overheid. „De
landbouw dreigt bij de overheid een
tikkeltje onder de tafel tc vallen. Voor
allerlei voorzieningen komt het platte
land wat achter bij de kernen", aldus
dr. De Galan.
Dr. De- Galan meende, dat extra, voor
zieningen voor de plattelandsbevol
king nodig zijn. Verder zag hij ook
graag de landbouwers als een „pres-
sure-groep": „iedereen is het, waar
om zij niet".
Dr. De Galan toonde zich geen voor
stander voor onteigening van agrari
sche grond en en stringente aanwijzing
van de grond, deze zou meer globaal
moeten zijn. In dit verband meende hij,
dat dc vrijheid van bedrijfsuitoefening
in welke sector dan ook aan de agra
riër moet worden gelaten. „Do meldings-
gcbicden i.n Zeeland zijn al erg genoeg".
Aan dc overheid moet de landbouw dc
eis stellen, dat de landbouw nlet^ten be
hoeve van de recreatie moet wijken.
Spreker zag het als een voordeel, dat de
nieuwe streekontwikkelingscommissie
voor Walcheren aandacht zal besteden
aan de relatie toerisme-Iandbouw,
Discussie
Van de zich 70 voor deze actieve ont
wikkelingsdag, „AO.W.-dag" opgegeven
jongeren waren er maar 25 aanwezig.
De overigen moesten vanwege liet weer
verstek iaten gaan. Verder waren onder
andere aanwezig, dc heer W. Koster,
leraar aan de chr. lagere landbouw
school te Middelburg, die de op de inlei
dingen volgende discussie leidde, de heer
P. Wiclemakcr, strocksecretaris van de
Z.L.M. Walcheren, de lieer H- C- v. d.
Maas, provinciaal voorzitter va,n de
P.J.G. Zeeland uit Kats, de heer J. Mar
kusse, medewerker van het rijksland
bouwconsulentschap.
De heer Js. Vos opende dc avondbljecn-
komst namens dc kring Walcheren der
Z.L.M- De heer Vos sprak zijn voldoe
ning uit over de instelling van de
streekverbetering op Walcheren. Hij
sprak dc wens uit, dat ook de jongeren
organisaties zich hiermee zullen inlaten,
dat de Walcher.se jongeren In het pro-
dukticproces aan dc kop zullen blijven,
zoals de oudere boeren dit doen en dat
men samen naar streekverbetering zal
streven.
Vergelijk de kwaliteiten van verschil
lende projectoren in onze collectie
dan heeft U het beste antwoord.
Met veel genoegen zullen wij U
adviseren.
Foio krseiioore
GOES - VLISSINGEN - KRUININGEN
ZON EN' MAAN
i 22 januari
Zon op 8.36 onder 17
Maan op 5.45 onder 14