Duel om vervoer over de Oosterschelde Notaris M. C. v.d. Bout Renesse legt ambt neer D£ BILT „Euromarkt harde zaak voor Nederlandse boer" osrels wordt slechter Toestand KAMPIOENTENTOONSTELLING VAN ZEEUWSE VOGELS IN MIDDELBURG TWIJFEL NEGENTIG PROCENT RECHT AOSRAM Zeeuwse ALMANAK Siberisch EXTRA TRAJECT RESERVES NODIG VOOR TEGENSLAGEN IN BEGIN Voor Zeeland 219 industriewoningen WINSTGEVEND Chauffeur na ongeval in Goes overleden Uw handen lopen nu gevaar! 3 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 18 JANUARI 1963 Per november aanstaande Dertig jaar lang vertrouwensman NOTARIS M. C. van den Bout in Renesse zal in de komende maanden zijn laatste dossiers afwerken. Die gaan dan in het archief, dat de florissante re creatieve ontwikkeling van de Westhoek in de laatste 30 jaar met droge, exacte cijfers met koopactes en huurcontracten veelzeggend weerspiegelt. In ok tober bereikte hij de 70-jarige leeftijd en bij koninklijk besluit is deze bekende, grijzende ver trouwensman voor Wester- schouwen en omgeving per 1 no vember aanstaande op zijn ver zoek uit het ambt ontheven. „Nog een eindje dus en dan sla ik voor de sinds kort opgerichte wette lijke grens. Notarieel hebben die drie decennia niet zo veel betekend. Per soonlijk ben ik bij alles wat zich heeft afgespeeld vrij passief geweest. Maar ik heb dankbaar mogen aan zien, hoe men hier van de nieuwe mogelijkheden gebruik kon maken". In 1932 deed notaris Van den Bout zijn intrede in Renesse. Een voor hem volkomen onbekende plaats. Al leen maar een klank. Het dorp was toen nog erg moeilijk te bereiken. ,,In een auto kon je over de misera- Voor de eerste maal Wereldkampioenen" bij de deelnemers Op dinsdag 22 januari a.s. 's avonds half acht zal burgemeester mr. J. Drijber van Middelburg de provinciale Zeeuws»! vogelkampioenstentoonstelllng in de za len van de sociëteit „De Vergenoeging" te Middelburg openen. Voor deze Zeeuw se kampioenstentoonstelling zijn ruim driehonderd wedstrijdvogels ingeschre ven, o.a. ruim honderd kleurkanaries in tientallen kleuren en een grote collectie fraaie tropische vogels, alsmede vele tientallen grote en kleine parkieten, fa zanten en kwartels. Hiervoor zijn vele fraaie prijzen be schikbaar, waaronder diverse medailles, geschonken door gemeentebesturen en vele prijzen, geschonken door het be drijfsleven en particulieren. Aan de ten toonstelling nemen onder meer deel de beide Zeeuwse wereldkampioenen, die verleden jaar te Brussel met hun vogels wereldkampioen werden, terwijl de ove rige deelnemers uit de gehele provincie afkomstig zijn. Naast de tcntoonstellingskooien zyn er diverse grote volières met een grote sortering vogels, die ter opluistering worden ingezonden, terwijl de plaatseiy- ke aquariumvereniging haar medewer king verleent met een unieke collectie tropische vissen. Door "de welwillende medewerking van gemeentewerken te Middelburg, wordt het geheel versierd en omlijst door een fraaie collectie pianten uit hebbers van vogels. vi3sen en plan ten ditmaal hun hart kunnen opha len. Deze provinciale kampioenstentoonstel ling wordt georganiseerd door de afde ling Middelburg van de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers. De expositie wordt voor het eerst in Middelburg ge houden. In de goed verwarmde zalen kan men by de verloting nog vele fraaie prijzen winnen. Ondanks de grote moeilijkhe den, ondervonden door de zeer strenge winter, zijn de zalen omgebouwd tot een aantrekkelijk geheel. De tentoon stelling is geopend van dinsdagavond 22 januari tot en met zaterdag 26 ja nuari. Dodelijk ongeval in Sint-Jansteen De zesjarige jongen A. Pnelinck uit St.- Jansteen is donderdagmiddag in zijn woonplaats onder de wielen van een truc tor met aanhangwagen gekomen. Hy werd vrijwel op slag gedood. Het ongeval gebeurde om vijf uur. De tractor, eigendom van de gemeente St.- Jansteen, was bezig met zandstrooien de Vlasstraat. Het jonget, straat woont, liep naast toen het plotseling uitgleeci. net perso neel op de tractor had het knaapje naast de zandstrooier niet opgemerkt. bel slechte wegen niet harder dan 30 kilometer per uur rijden. De recrea tie kwam nog maar heel aarzelend op gang". De eerste kennismaking met het tuindorp, waar hij aan de Hoge Zoom, een ruim, aantrekkelijk gelegen huis bewoont, staat notaris Van den Bout nog helder voor de geest. Hij kwam uit Goes, zijn geboorte plaats. Elf jaar lang, van 1921 tot 1932, had hij daar als kandidaat-no taris gefungeerd op het kantoor van de vroegere notaris Van Dissel. Een grote ingelegde tegelschildering van de Goese Markt met stadhuis en kerk hangt in het Renesser privékantoor van de heer Van den Bout. Het is de achtergrond van 30 jaar nauwgezet werken in een ambt, dat zich voor het grootste deel in de binnenkamer afspeelt. In Goes bezocht hij de mid delbare school en daarna ontving hij de particuliere opleiding voor het no tariaat, dat destijds nog een driele dig staatsexamen vergde. Vier jaar krijgsdienst in de Eerste Wereldoor log onderbrak de opleiding van de heer Van den Bout. Na elf jaar kan didaat „waagde hij een poging" om benoemd te raken in Renesse. Het lukte. Na'dertig jaar zegt hij er dit van: „Ik heb hier met plezier ge werkt. Het is een interessant vak. Je leert mensen en toestanden kennen op allerlei gebied". Uit ervaring weet de heer Van den Bout, dat de notaris vaak als een min of meer le gendarische figuur is beschouwd, deftig en vooral in het zwart ge kleed. In de Schouwse Westhoek heeft deze „afstand" tussen de be volking en notaris nimmer bestaan. Men vond in de heer Van den Bout een beminnelijk en hulpvaardig man, die de vooruitgang in de streek op papier heeft helpen bevorderen. „No tarieel had het allemaal niet zoveel te betekenen", zei hjj. Er wordt in Renesse en omgeving anders over ge dacht. Dat zal bij het afscheid van de heer Van den Bout ongetwijfeld blijken. (Slot van pag. 1 Zierikzee-Zijpe voor de R.T.M. verlo ren zal gaan en zich zal verplaatsen naar de lijn Zierikzee-brug-Goes. De Schouwse treinreizigers zullen zich dan immers naar Goes begeven. „Het verlenen van de vergunning aan de R.T.M. betekent dan ook slechts een compensatie voor vervoer, dat verlo ren gaat, daar de trajecten Zierikzee- Colijnsplaat en Zierikzee-Zijpe onge veer van gelijke lengte zijn", aldus de heer Van Zuylen. Ten derde: de R.T.M. kan de brugdienst verzorgen zonder één autobus meer in dienst te stellen. De bus, die thans de dienst 'Zierikzee-De Val onderhoudt, rijdt dan gewoon door tot Colijnsplaat. Daarentegen doen de autobussen van de A.M.Z., die thans te Kats aansluiting ge ven, dit op hun rondrit over Noord- Beveland. Ten vierde: jarenlang heeft de R.T.M. de moeilijk rendabel te exploiteren dienst Zierikzee-De Val verzorgd, ook op vaarten van de dienst Zierikzee-Kats, waarmee praktisch geen reizigers wor den vervoerd. Tenslotte stelde de heer Van Zuylen nog, dat de R.T.M. denkt aan een 50-50 procent verdeling van de opbrengst als de R.T.M. en de A.M.Z. de dienst Zierikzee-Goes gezamenlijk gaan onderhouden. Onmiddellijk al trok mr. Slager, de woordvoerder van de A.M.Z. het in twij fel of de R.T.M. de belangen van de rei zigers over de Oosterscheldebrug wel op de beste wijze kan dienen. Volgens de toelichting van de R.T.M. zelf wil deze maatschappij, aldus de heer Slager: le een verbinding scheppen tussen de plaat sen op Schouwen-Duiveland met Middel burg, respectievelijk met Goes; 2e ver lichting te krijgen van de lasten, die de onrendabele streeklijn ter lengte van 4,6 km van Zierikzee naar Haven de Val op haar exploitatie legt. „Beide oogmerken zijn, op zichzelf be schouwd, dus los van diepergaande en ter zake doende vervoerspolitieke vra gen, zeer logisch en prijzenswaardig", zo meende mr. Slager. De vraag is echter niet alleen of de R.T.M. by inwiliging van het verzoek deze oogmerken kan bereiken, „maar vooral en in de eerste plaats of daar door de belangen van de reizigers op de beste wyze gediend zullen wor den". Met andere woorden: of de ge vraagde oplossing wel strookt met het algemeen vervoersbelang en dus wel zal leiden tot een redelijke en duurzame voorziening in de ver voersbehoeften. „A.M.Z. nu is van mening, dat zij deze laatste vraag met overtuiging ontkennend moet be antwoorden", aldus de heer Slager. „De A.M.Z. heeft dan ook een bereid verklaring ingediend, omdat zij van me ning is, dat de vervoersbelangen alleen op de juiste wijze zullen worden ge diend, als aan de A.M.Z. het openbaar personenvervoer over de Oosterschelde brug wordt opgedragen, waardoor bo vendien voldaan zal worden aan de doel stellingen van de R.T.M.", zo verklaarde deze woordvoerder. Uitvoerig lichtte hij de feiten toe, die de A.M.Z. tot deze zeer positieve overtui ging hebben gebracht. Hij begon met er op te wijzen, dat de reizigers van en haar de veerhaven Kats thans worden vervoerd door de A.M.Z. „Een onderzoek naar de reisroute van de passagiers heeft tot de conclusie geleid", aldus de heer Slager, „dat zeker 90 pro cent van de reizigers, die gebruik maken van de veerboten en van de autobus dienst Kats-Goes vervoerd worden van Zierikzee naar Goes en omgekeerd". In verband met een directe verbinding Goes-Zierikzee v.v. achtte bij dit van groot belang. Voorts beklemtoonde hij, dat de brug geslagen wordt om een betere verbin ding tussen Schouwen-Duiveland en Midden-Zeeland te bewerkstelligen. Reeds nu zijn de bewoners van dit ei land voor de behartiging van hun meest verscheiden belangen aangewezen op de centra in Midden-Zeeland: onderwijs, medische verzorging, behartiging van landbouw-, industrie-, handels-, trans- port- en toeristische belangen, contacten met de provinciale overheid, organisa ties, rechterlijke macht enzovoort. „En de Oosterscheldebrug zal alleen aan de verwachtingen beantwoorden, en de mogelijkheden, die deze brug voor ge bruikers opent, zullen alleen dan tot hun recht komen als de openbare vervoers voorziening over de brug, aan de reizi gers geen storende en onnodige hinder palen in de weg legt. Bouwers en ge- Advertentie) Het blijft klimatologisch maar een huisveringwekkende toestand, met sneeuw en ijs, schaatswed strijden, bevroren waterleidingen en onbeschrijfelijke verkeerstoe- standen. Auto's schuiven als over dadig geoutilleerde arresleden over de weg, fietsers verliezen keer op keer de strijd met de aantrekkingskracht van moeder aarde en voor de voetgangers is geen overschoen sneeuwwater- dicht genoeg. Er is plotseling een hausse in Sowjetachtige bontmut sen voor mannen, die er met een dergelijke hoofdtooi allemaal uit zien als potentiële njet-roepers in de vergadering van de Verenigde Naties. Zo'n vaart loopt het na tuurlijk niet, want in de Verenig de Naties zit je zo maar niet. Zelfs niet met een bontmuts. Maar al met al begint ons goede vaderland een bedenkelijk Sibe risch karakter te ontwikkelen en dat vergt wel enige aanpassing. Dat ivordt lang niet door een ieder onmiddellijk beseft, zoals met name de loodgieters dagelijks on dervinden. Loodgieters trouwens niet alleen. „Gocrït u die sinaas appelen maar in m'n netje", sprak een huisvrouv} tot de groen teman, maar de groenteman vnst van (wollen) wanten. „Nee, me vr ouv>", sprak hij onderwijzend, „die moeten in een krant. Anders bevriezen ze". Tja-, dat zijn allemaal dingen die geleerd moeten worden. Enfin, als straks nog eens ooit de dooi de finitief invalt, zullen we het wel allemaal onder de knie hebben. bruikers mogen dit recht verlangen", zo beklemtoonde de heer Slager. Het staat dus vast, dat het bestaande openbare personenvervoer tusen Schou wen-Duiveland .en Midden-Zeeland (door middel van autobussen en de veerdienst) voor meer dan 90 procent reist over het gehele traject Zierikzee-Goes. „Er is geen enkele reden om aan te nemen, dat hierin verandering zal komen als de brug er is", aldus de heer Slager. Voh gens hem moet een doelmatige vervoers voorziening er in de eerste plaats van uitgaan, dat aan het vervoer tussen Zierikzee en Goes v.v. zo weinig moge lijk en als het mogelijk is in het geheel geen belemmeringen in de weg worden Als de R.T.M. het traject Zïerikzee- Colynsplaat v.v. gaat onderhouden zal die belemmering er wel zijn. By het begin van de brug op Noord- Beveland moeten de bussen dan na melijk steeds afslaan naar Colijns plaat, een afstand van drie kilome ter. „Wanneer de R.T.M. het brugver- voer dus gaat verzorgen, zou dit voor bijna alle reizigers (uitgezonderd al leen de zeer weinigen, die Colijns plaat als begin- of eindpunt hebben) de noodzaak met zich brengen om dit traject tweemaal en zonder enig re delijk doel te moeten afleggen", zo rekende mr. Slager zijn gehoor voor. „Zij zullen onnodige kosten moeten maken, veel tydverlies lijden en in Colijnsplaat moeten overstappen", zo voegde hij er aan toe. Daar tegenover stelde de heer Slager de lijnrechte verbinding, die de A.M.Z. tus sen Goes en Zierikzee kan onderhouden. De A.M.Z. zorgt zo ook voor een snelle aansluiting op het spoorwegverkeer te Goes. Uiteraard zal deze maatschappij ook voor goede aansluiting op Noord- Beveland zorgdragen. Tenslotte wees mr. Slager nog op de tal rijke adressen, die het verzoek van de A.M.Z. hebben ondersteund: van de ge meenten Wissenkerke, Kortgene, Goes en Duiveland, van de Kamer van Koop- De Z.L.M.-secretaris ir. J. Prins is van mening, dat de toekomstige Euromarkt voor de Nederlandse agrariër een bijzonder harde eco nomische zaak gaat worden. De boer zal in dit marktgebied moeten tonen ook een ondernemer te zijn, die vaak voor de reële vraag zal worden gesteld of hij de gewenste agrarische produkten al dan niet voor een bepaalde prijs kan leve ren. Overigens was ir. Prins oor deel, dat de Nederlandse landbou wers en dan vooral die uit het zuidwesten van ons land goede verwachtingen van de E.E.G. kun nen koesteren. Ir. Prins zei dit donderdagmiddag tijdens de alge mene ledenvergadering van de af deling Temeuzen in hotel „Des Pays-Bas". Spreker dacht evenwel, dat vooral in de beginperiode van de Euromarkt nog wel eens enkele stevige tegenslagen zullen moeten worden opgevangen. Hiervoor zou in feite nu reeds moeten worden gereserveerd. „Als de regering dit reserveren niet steunt, dan is dit een gebrek aan leiding", zo voegde hij eraan toe. Zijns inziens moet het beleid van de regering zyn gericht op het ge reedmaken van de landbouw óp die toe komstige Euromarkt. Maar de Neder landse boer zal ook bij zichzelf te rade moeten gaan. Ir. Prins zei onder meer het te betreuren, dat de boeren zo'n ge ringe belangstelling aan de dag leggen voor bepaalde landbouwonderzoeken. MECHANISATIE Over de mechanisatie in de landbouw zei ir. Prins, dat deze momenteel zeer 3nel gaat, maar dat het einde nog lang niet is bereikt. Dat de graanoogstme thodes in één jaar zo'n evolutie zouden ondergaan, had niemand durven bevroe den. In verband met de grotere inves teringen op dit gebied, wees de secreta ris van de Z.L.M. op de noodzakelijk heid van bedrijfsorganisatie en bedrijfs economie. Ir. Prins noemde verder voor beelden van belangenbotsingen, zoals ruilverkavelingsplannen, waarbij soms rekening moet worden gehouden mét de belangen van natuur- en vogellief hebbers. De agrariërs, die nog maar tien procent van de beroepsbevolking uit maken, moeten hierbij hun belangen Van de in 1963 te subsidiëren woning wetwoningen werden 2000 woningen g reserveerd voor industriële ontwikk V ling Sn de probl 'gebieden. De ministi van volkshuisvesting en bouwnijverheid heeft er hiervan thans 1800 als volgt over de daarvoor in aanmerking komen de provincies verdeeld. Groningen 197, Friesland 248, Drente 363, Overijsel 156, Noord-Holland 76, Zeeland 219, Noord- Brabant 292, Limburg 249. Deze toewijzingen voor de ontwikke lingsgebieden vormen een aanvulling op de verdeling van woningwetwoningen over de provincies in november. Kleding in brand: weduwe gewond De 77-jarige weduwe A. Karelse-Van Boven uit Wemeldinge is donderdagmid dag met ernstige brandwonden in het ziekenhuis Oostwal te Goes opgenomen. De kleding van mevrouw Karelse vatte vlam toen zij bij de kaghel zat ïn haar woning aan de Noordelijke Achterweg. Een zuster van mevrouw Karelse, die juist op bezoek was, slaagde erin de 'vlammen te doven. De arts Lichtvoet uil Wemeldinge verleende eerste hulp. handel en Fabrieken voor Midden-Zee land, van de kring Schouwen-Duiveland van de Z.L.M., van het E.T.I. voor Zee land en van de V.V.V. te Zierikzee. De voorzitter van de Commissie Ver- voersvergunningen, mr, J. van Andel uit Scheveningen gaf deze sprekers ook in tweede termijn nog het woord. Mr. Sla ger had er op gewezen, dat als de A.M.Z. de hele lijn voor haar rekening neemt de R.T.M. verlost zal worden van een on rendabele lijn (Zierikzee-De Val). Dr. Van Zuylen meende echter, dat de R.T.M. ongetwijfeld „een winstgevend deel inbrengt, omdat de Schouwse reizi gers, die met de spoorwegen verder rei zen, als de brug er is niet, langer via Zijpe, maar via Colijnsplaat zullen rei zen". Mr. Slager repliceerde: „De R.T.M. wordt binnenkort een dochteronderne ming van de N.S. en de moeder, de N.S. dus, wordt er bij aanleg van de brug al leen maar beter van, want de Schouwse reizigers beginnen hun treinreis dan niet in Roosendaal, maar reeds in Goes" Mettertijd de datum is nog niet be kend zal er over deze buslijn een be schikking komen van de Commissie Ver- voersvergunningen. klemmend naar voren brengen, daar zij anders de kans lopen door de overige 90 procent onder de voet te worden gelopen. Kritiek had spreker op de bilaterale handelsovereenkomst met Denemarken, waardoor de Nederlandse markt werd bedorven door de invoer van 15.000 Deense koeien, waardoor de boerenin- komsten werden gederfd met miljoenen fuldens. r. Prins zei verder nog, dat volgens voorcalculaties de inkomens van de boe ren in 1963 nog 1000,— a -1500,— lager zullen liggen dan die in het afge lopen jaar. Hij dacht voorts, dat dit jaar 10.000 ha meer bieten zouden kun nen worden gezaaid dan in 1962. „An ders zullen wij verplicht worden dure Franse suikerbieten te kopen", zo voeg de hij eraan toe. FRUITTEELT Een aantal facetten van de fruitteelt werd onder de loep genomen door de heer G. C. de Rijk, hoofd van de afde ling tuinbouw van de Z.L-M. Hij zei onder meer, dat in 1962 in Zeeland ruim 450 ha nieuw is ingeplant. Aan investe ringen kost dit ongeveer 10 a 12.000 per ha. Zijns inziens biedt Zeeland goede perspectieven voor kassenbouw, door onder meer goede grond en een uitste kend klimaat. Maar het blijkt bijzonder moeilijk daarvoor een vergunning los te krygen. Op een vraag of veel concurrentie moet worden verwacht van Frankrijk, Duits land en Italië, welke landen volgens de vragensteller „volgestopt worden met jonge fruitbomen", zei de heer De Rijk, dat de fruitconsumptie per hoofd van de bevolking in het algemeen nog niet zo hoog ligt. De kwaliteit van het fruit zal evenwel doorslaggevend blijven. Uit de discussies bleek, dat in Frankrijk veel repatrianten uit Algerije zich op de fruitteelt hebben geworpen. Het jaarverslag van de afdeling Ter- neuzen maakte gewag van een zonder ling jaar met een koud voorjaar, een late oogst, maar toch goede tot rede lijke prijzen. Zowel uit het verslag als uit de openingsrede van voorzitter J. van Hoeve klonk ongerustheid over de vele hectaren landbouwgrond, die moe ten wijken voor kanaalwerken en stede lijke plannen. Voorzitter Van Hoeve en secretaris J. Huyssen de Bruyne zullen de afdeling vertegenwoordigen op de algemene Z.L.M.-vergadering. Tot be stuurslid werd herkozen de heer J- Tol lenaar. Elke dag worden er thans voed- seltransporten uitgevoerd naar de duizenden hongerende vogels in Walcheren en de Bevelanden. Met name via de schoolkinderen komt heel wat voedsel binnen. Maar ook elke dag zien de man nen van de afdeling Zeeland- Noord van de Nederlandse ver eniging tot bescherming van dieren, van de politie-dierenbe- scherming en talrijke helpers uit de particuliere sector, de toestand van de vogels, die in grote concentraties bij elkaar zitten, slechter worden. Afge zien van het feit, dat er dus nog veel voedsel nodig is, zal deze zeer strenge vorstperiode echt niet zo lang meer voor de dieren moeten duren. Verschillende inwoners uit Middel burg en omgeving hebben hun auto ter beschikking gesteld om de voed- selzendingen op te halen en naar de vogelconcentraties te transporteren. Ook heeft de dierenbeschermingsver eniging de hulp gekregen van één der technische patrouillewagens (T. P.W.) van de Zeeuwse rijkspolitie. Elke dag vertrekt nu een voedsei- transport naar de vogelconcentratics in Walcheren en in Zuid-Beveland, waar de vogels zich onder meer be vinden in de polder tussen Driewe gen en Ellewoutsdijk en bij Ooudorpe. Gisteren hebben de voorzitter van de afdeling Zeeland-Noord van de Ne- Slachtoffer tussen twee vrachtauto's beklemd Een ongeluk op het spoorwegem placement te Goes heeft donder dagmorgen het leven gekost aan de chauffeur bij Blommaards Ex peditie, M. van de Visse uit Kloe- tinge. De heer Van de Visse raak te bekneld tussen twee vrachtau to's. Het ongeval gebeurde, toen de achterste auto, die werd bestuurd door M. B. uit Goes, op het spoorwegemplacement aan de loslijn was aangesleept door de ande re vrachtauto. De heer Van de Visse wil de de sleepdraad tussen beide wagens verwijderen. De draad was echter te strak gespannen, zodat de achterste auto naar voren optrok. De auto reed te ver door met het gevolg, dat de heer Van de Visse tussen beide wagens klem kwam te zitten. Zijn borstkas werd daarbij ingedrukt. Dokter M. P. Bruyn- zeel, die eerste hulp verleende, liet het slachtoffer onmiddellijk overbrengen naar het ziekenhuis Oostwal. Daar is het enkele uren later overleden. De heer Van de Visse was 37 jaar oud. Hij was gehuwd en vader van drie kinderen. OESTERKWEKERS YERSEKE UITTEN ONGERUSTHEID Onder de oesterkwekers in Yerseke be staat enige ongerustheid over de stand van zaken op de oesterpercelen in de Oosterschelde. Men vreest, dat de vorst in de afgelopen weken behoorlijke scha de heeft toegebracht aan dc oesterperce len. „In de loop van het voorjaar zal pas blij ken of het mee- of tegenvalt. In ieder geval gaat het ons geld kosten. Dat staat vast", verklaarde ons een oester kweker uit Yerseke. De vraag, die de kwekers momenteel bezighoudt is deze: welke schade heeft het kruiende ijs toegebracht aan de zich op de percelen bevindende oesters. Ze kerheid daarover bestaat nog niet. Wel zijn vrij veel oesters aangespoeld, het geen er op wijst, dat de ijsschotsen hier en daar behoorlijk hebben huisgehouden, onder de oesters. Vooral de vrij ondiep gelegen exemplaren hebben het zwaar te verduren. Sedert half december zijn er vrijwel geen consumptie-oesters meer gevist. Tot nieuwjaar was er overigens nog een be hoorlijke export. De laatste 14 dagen is de export tot een fractie van normaal ingekrompen. Er worden nog slechts kleine partijen verzonden. In verband met het koude weer is ook de vraag vrij gering. Helpt de rogels in nood; geef zeeverkenners brood De zeeverkenners van de Paul Krugergroep te Middelburg zullen zaterdagmiddag aanstaande in samenwerking met het comité „Wintervoedering vogels", dat on der leiding staat van de heer J. C. Wykhnis bij de inwoners van Middelburg langs de deur komen voor het ophalen van oud brood en dergelijke. Enkele duizenden vogels, die door de bittere koude momenteel een noodlijdend bestaan hebben, wor den door dit comité op negen ver schillende voederplaatsen in de omgeving van de stad van voedsel voorzien. Mede door de groeiende aantallen vogels en de aanhouden de kou is er steeds meer brood no dig. Er wordt een beroep gedaan op de Middelburgse bevolking aan de actie van de zeeverkenners zo veel mogelijk medewerking te ver lenen, omdat anders vele honder den meerkoeten, bergeenden, kuif jeseenden en andere vogels het einde van deze winter niet zullen halen. De zeeverkenners van Mid delburg voeren de slogan: „Helpt de vogels in nood; geef de zeever kenners brood". derlandsc vereniging tot bescher ming van dieren, de heer E. J. Gle- rum, de inspecteur der vereniging, de heer De Jong on jachtopziener Blok uit Ellewoutsdijk 5Ö0 kilo aard appelen, die een exportfirma uit Zuid-Bcveland beschikbaar gesteld had, naar de concentratieplaatscn ge- Kip in Vogelwaarde koos eigen eieren Kiplekker voelde de kip zich, toen ze weer in haar eigen kippenren zat. Ze had dat te danken aan wachtmeester J. de B. uit Vogel waarde, die moest uitzoeken waar het dier thuis hoorde. Dat kwam zo. Mevrouw E. M. de M.N. uit Vogelwaarde werd ervan verdacht, dat ze het dier gestolen had van haar buurvrouw. De wachtmeester velde een waar Salomo's oordeel. Hij liet de kip kiezen. Hij zette de kip midden op de dijk, precies tussen de twee huizen in. „Na enige aarzeling hol- i de ze naar haar eigenaresse", ver- telde hij de Middelburgse politie- j rechter, „zodat het voor mij vast- stond dat mevrouw De M.-N. het i dier had gestolen". Overeenkom- stig de eis kreeg de verdachte me- vrouw een boete van 40. N.V. Glasfabriek „Sas van Gent" opgericht De activiteiten op glasgebied van de N.V. Nieuwe Nederlandse Maatschappij tot vervaardigen van Spiegelglas, Gla zen Voorwerpen en Chemische Produk ten te Sas van Gent zijn met ingang van 1 januari 1963 ingebracht in een voor dat doel opgerichte naamloze vennoot schap Glasfabriek „Sas van Gent". De sterk toegenomen activiteiten op ander terrein heeft de maatschappij lot deze stap te doen besluiten. Tot algemeen directeur van de nieuwe N.V. is benoemd drs. P. A. Neeteson. De heer H. F. Kok is benoemd tot procura tiehouder. Hij is belast met de techni sche leiding van het bedrijf. Tot 'procu ratiehouder werden voorts benoemd de heren H. Gunter, fiscale en financiële zaken, en de heer M. Remery, commer ciële zaken. De verkoopbelangen zijn toevertrouwd aan het Algemeen Glas- verkoopkantoor te Amsterdam. bracht. Ooit Is geprobeerd dc vogels met luccrnckorrels te voeden Zater dag is dit voedsel noergestrooid en enkele dagen later ontdekte men, dat de korrels uit de sneeuw, die er op gevallen was, opgepikt waren. In Middelburg en omgeving wordt het voederen o.a. verzorgd door hulpin specteur G. D. Remijh. In de huurt van de concentratie plaatsen huizen ook een stuk of acht reigers, die de uitputting nabij zijn- Deze dieren eten echter alleen vis, zodat het. voor hen wel bijzonder moeilijk is aan hun kostje to komen. Russische schepen in Wester schelde vast en weer vlot Twee Russische vrachtschepen zijn donderdagmorgen vastgelopen op de Spijkerplaat ïn dc Wester- schelde ten zuiden van het Sloe. Beide vaartuigen zijn 's middags weer vlot gekomen, één met behulp van twee sleepboten, het andere op eigen kracht. Do „Gatchina" (1443 brt) cn de „Lakh ta" van 1486 brt, waarvan het eerste ge heel geladen was en het tweede schip gedeeltelijk, waren op weg naar Gent:. De bemanningen zyn waarschynlyk door de ijsgang misleid. De schepen raakten omstreeks tien uur vast. De sleepboot „Patsy" van Mtiller uit Terneuzen voer onder meer ter assisten tie van de „Gatchina" uit. Deze sleep boot was bezig het ijs in de veerhaven van Breskens te breken. Om 4 uur 's middags kwam de „Gatchina" weer los met assistentie van de sleepboten „Scaldis" en „Martin Letzer" van de „Union de Remorquage et de Sauveta- ge" te Antwerpen. De kapitein van de „Lakhta" weigerde sleepboothulp. Dit schip kwam om kwart over zes op eigen kracht los. Dé „Gatchina" voer door naar Antwerpen, de „Lakhta" keerde la ter bij het invallen van de duisternis te rug naar de Vlissingse rede. Dit schip zou vanmorgen vroeg opvaren naar Ant werpen. {Advertentie} Bescherming met Cllpp handcrème is noodzaak. Tégen afwashanden, ruwe en schrale handen. Vóór een fluweelzachte en gezonde huid. In de grote doos zit uw hele winter-bescherming VERWACHT. VORST HOEDT AAN Plaatselijk wolkenvelden, maar waar schijnlijk geen sneeuw van betekenis. Zwakke tot matige wind, in het noorden van het land lijdelijk waaiend van zee. Over liet algemeen iets minder lage mid- dagtemperaturen. ZON EN MAAN 19 januari Zon op 8.39 onder 17,03 Maan op 2.27 onder 12.46 Z.L.M.-secretaris in Terneuzen:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 2