Duel om vervoer
over de Oosterschelde
Notaris M. C. v.d. Bout
Renesse legt ambt neer
D£ BILT
„Euromarkt harde zaak
voor Nederlandse boer"
osrels wordt slechter
Toestand
KAMPIOENTENTOONSTELLING VAN
ZEEUWSE VOGELS IN MIDDELBURG
TWIJFEL
NEGENTIG PROCENT
RECHT
AOSRAM
Zeeuwse
ALMANAK
Siberisch
EXTRA TRAJECT
RESERVES NODIG VOOR
TEGENSLAGEN IN BEGIN
Voor Zeeland 219
industriewoningen
WINSTGEVEND
Chauffeur na ongeval
in Goes overleden
Uw handen
lopen nu gevaar!
3
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 18 JANUARI 1963
Per november aanstaande
Dertig jaar lang
vertrouwensman
NOTARIS M. C. van den Bout
in Renesse zal in de komende
maanden zijn laatste dossiers
afwerken. Die gaan dan in het
archief, dat de florissante re
creatieve ontwikkeling van de
Westhoek in de laatste 30 jaar
met droge, exacte cijfers met
koopactes en huurcontracten
veelzeggend weerspiegelt. In ok
tober bereikte hij de 70-jarige
leeftijd en bij koninklijk besluit
is deze bekende, grijzende ver
trouwensman voor Wester-
schouwen en omgeving per 1 no
vember aanstaande op zijn ver
zoek uit het ambt ontheven.
„Nog een eindje dus en dan sla ik
voor de sinds kort opgerichte wette
lijke grens. Notarieel hebben die drie
decennia niet zo veel betekend. Per
soonlijk ben ik bij alles wat zich
heeft afgespeeld vrij passief geweest.
Maar ik heb dankbaar mogen aan
zien, hoe men hier van de nieuwe
mogelijkheden gebruik kon maken".
In 1932 deed notaris Van den Bout
zijn intrede in Renesse. Een voor
hem volkomen onbekende plaats. Al
leen maar een klank. Het dorp was
toen nog erg moeilijk te bereiken.
,,In een auto kon je over de misera-
Voor de eerste maal
Wereldkampioenen"
bij de deelnemers
Op dinsdag 22 januari a.s. 's avonds half
acht zal burgemeester mr. J. Drijber
van Middelburg de provinciale Zeeuws»!
vogelkampioenstentoonstelllng in de za
len van de sociëteit „De Vergenoeging"
te Middelburg openen. Voor deze Zeeuw
se kampioenstentoonstelling zijn ruim
driehonderd wedstrijdvogels ingeschre
ven, o.a. ruim honderd kleurkanaries in
tientallen kleuren en een grote collectie
fraaie tropische vogels, alsmede vele
tientallen grote en kleine parkieten, fa
zanten en kwartels.
Hiervoor zijn vele fraaie prijzen be
schikbaar, waaronder diverse medailles,
geschonken door gemeentebesturen en
vele prijzen, geschonken door het be
drijfsleven en particulieren. Aan de ten
toonstelling nemen onder meer deel de
beide Zeeuwse wereldkampioenen, die
verleden jaar te Brussel met hun vogels
wereldkampioen werden, terwijl de ove
rige deelnemers uit de gehele provincie
afkomstig zijn.
Naast de tcntoonstellingskooien zyn er
diverse grote volières met een grote
sortering vogels, die ter opluistering
worden ingezonden, terwijl de plaatseiy-
ke aquariumvereniging haar medewer
king verleent met een unieke collectie
tropische vissen.
Door "de welwillende medewerking
van gemeentewerken te Middelburg,
wordt het geheel versierd en omlijst
door een fraaie collectie pianten uit
hebbers van vogels. vi3sen en plan
ten ditmaal hun hart kunnen opha
len.
Deze provinciale kampioenstentoonstel
ling wordt georganiseerd door de afde
ling Middelburg van de Nederlandse
Bond van Vogelliefhebbers. De expositie
wordt voor het eerst in Middelburg ge
houden.
In de goed verwarmde zalen kan men
by de verloting nog vele fraaie prijzen
winnen. Ondanks de grote moeilijkhe
den, ondervonden door de zeer strenge
winter, zijn de zalen omgebouwd tot
een aantrekkelijk geheel. De tentoon
stelling is geopend van dinsdagavond
22 januari tot en met zaterdag 26 ja
nuari.
Dodelijk ongeval in
Sint-Jansteen
De zesjarige jongen A. Pnelinck uit St.-
Jansteen is donderdagmiddag in zijn
woonplaats onder de wielen van een truc
tor met aanhangwagen gekomen. Hy
werd vrijwel op slag gedood.
Het ongeval gebeurde om vijf uur. De
tractor, eigendom van de gemeente St.-
Jansteen, was bezig met zandstrooien
de Vlasstraat. Het jonget,
straat woont, liep naast
toen het plotseling uitgleeci. net perso
neel op de tractor had het knaapje naast
de zandstrooier niet opgemerkt.
bel slechte wegen niet harder dan 30
kilometer per uur rijden. De recrea
tie kwam nog maar heel aarzelend
op gang". De eerste kennismaking
met het tuindorp, waar hij aan de
Hoge Zoom, een ruim, aantrekkelijk
gelegen huis bewoont, staat notaris
Van den Bout nog helder voor de
geest.
Hij kwam uit Goes, zijn geboorte
plaats. Elf jaar lang, van 1921 tot
1932, had hij daar als kandidaat-no
taris gefungeerd op het kantoor van
de vroegere notaris Van Dissel. Een
grote ingelegde tegelschildering van
de Goese Markt met stadhuis en kerk
hangt in het Renesser privékantoor
van de heer Van den Bout. Het is de
achtergrond van 30 jaar nauwgezet
werken in een ambt, dat zich voor
het grootste deel in de binnenkamer
afspeelt. In Goes bezocht hij de mid
delbare school en daarna ontving hij
de particuliere opleiding voor het no
tariaat, dat destijds nog een driele
dig staatsexamen vergde. Vier jaar
krijgsdienst in de Eerste Wereldoor
log onderbrak de opleiding van de
heer Van den Bout. Na elf jaar kan
didaat „waagde hij een poging" om
benoemd te raken in Renesse.
Het lukte. Na'dertig jaar zegt hij er
dit van: „Ik heb hier met plezier ge
werkt. Het is een interessant vak. Je
leert mensen en toestanden kennen
op allerlei gebied". Uit ervaring
weet de heer Van den Bout, dat de
notaris vaak als een min of meer le
gendarische figuur is beschouwd,
deftig en vooral in het zwart ge
kleed. In de Schouwse Westhoek
heeft deze „afstand" tussen de be
volking en notaris nimmer bestaan.
Men vond in de heer Van den Bout
een beminnelijk en hulpvaardig man,
die de vooruitgang in de streek op
papier heeft helpen bevorderen. „No
tarieel had het allemaal niet zoveel
te betekenen", zei hjj. Er wordt in
Renesse en omgeving anders over ge
dacht. Dat zal bij het afscheid van
de heer Van den Bout ongetwijfeld
blijken.
(Slot van pag. 1
Zierikzee-Zijpe voor de R.T.M. verlo
ren zal gaan en zich zal verplaatsen
naar de lijn Zierikzee-brug-Goes. De
Schouwse treinreizigers zullen zich
dan immers naar Goes begeven. „Het
verlenen van de vergunning aan de
R.T.M. betekent dan ook slechts een
compensatie voor vervoer, dat verlo
ren gaat, daar de trajecten Zierikzee-
Colijnsplaat en Zierikzee-Zijpe onge
veer van gelijke lengte zijn", aldus de
heer Van Zuylen.
Ten derde: de R.T.M. kan de brugdienst
verzorgen zonder één autobus meer in
dienst te stellen. De bus, die thans de
dienst 'Zierikzee-De Val onderhoudt,
rijdt dan gewoon door tot Colijnsplaat.
Daarentegen doen de autobussen van de
A.M.Z., die thans te Kats aansluiting ge
ven, dit op hun rondrit over Noord-
Beveland.
Ten vierde: jarenlang heeft de R.T.M.
de moeilijk rendabel te exploiteren
dienst Zierikzee-De Val verzorgd, ook
op vaarten van de dienst Zierikzee-Kats,
waarmee praktisch geen reizigers wor
den vervoerd. Tenslotte stelde de heer
Van Zuylen nog, dat de R.T.M. denkt
aan een 50-50 procent verdeling van de
opbrengst als de R.T.M. en de A.M.Z.
de dienst Zierikzee-Goes gezamenlijk
gaan onderhouden.
Onmiddellijk al trok mr. Slager, de
woordvoerder van de A.M.Z. het in twij
fel of de R.T.M. de belangen van de rei
zigers over de Oosterscheldebrug wel op
de beste wijze kan dienen. Volgens de
toelichting van de R.T.M. zelf wil deze
maatschappij, aldus de heer Slager: le
een verbinding scheppen tussen de plaat
sen op Schouwen-Duiveland met Middel
burg, respectievelijk met Goes; 2e ver
lichting te krijgen van de lasten, die de
onrendabele streeklijn ter lengte van 4,6
km van Zierikzee naar Haven de Val op
haar exploitatie legt.
„Beide oogmerken zijn, op zichzelf be
schouwd, dus los van diepergaande en
ter zake doende vervoerspolitieke vra
gen, zeer logisch en prijzenswaardig", zo
meende mr. Slager.
De vraag is echter niet alleen of de
R.T.M. by inwiliging van het verzoek
deze oogmerken kan bereiken, „maar
vooral en in de eerste plaats of daar
door de belangen van de reizigers op
de beste wyze gediend zullen wor
den". Met andere woorden: of de ge
vraagde oplossing wel strookt met
het algemeen vervoersbelang en dus
wel zal leiden tot een redelijke en
duurzame voorziening in de ver
voersbehoeften. „A.M.Z. nu is van
mening, dat zij deze laatste vraag
met overtuiging ontkennend moet be
antwoorden", aldus de heer Slager.
„De A.M.Z. heeft dan ook een bereid
verklaring ingediend, omdat zij van me
ning is, dat de vervoersbelangen alleen
op de juiste wijze zullen worden ge
diend, als aan de A.M.Z. het openbaar
personenvervoer over de Oosterschelde
brug wordt opgedragen, waardoor bo
vendien voldaan zal worden aan de doel
stellingen van de R.T.M.", zo verklaarde
deze woordvoerder.
Uitvoerig lichtte hij de feiten toe, die de
A.M.Z. tot deze zeer positieve overtui
ging hebben gebracht. Hij begon met er
op te wijzen, dat de reizigers van en
haar de veerhaven Kats thans worden
vervoerd door de A.M.Z.
„Een onderzoek naar de reisroute van de
passagiers heeft tot de conclusie geleid",
aldus de heer Slager, „dat zeker 90 pro
cent van de reizigers, die gebruik maken
van de veerboten en van de autobus
dienst Kats-Goes vervoerd worden van
Zierikzee naar Goes en omgekeerd". In
verband met een directe verbinding
Goes-Zierikzee v.v. achtte bij dit van
groot belang.
Voorts beklemtoonde hij, dat de brug
geslagen wordt om een betere verbin
ding tussen Schouwen-Duiveland en
Midden-Zeeland te bewerkstelligen.
Reeds nu zijn de bewoners van dit ei
land voor de behartiging van hun meest
verscheiden belangen aangewezen op de
centra in Midden-Zeeland: onderwijs,
medische verzorging, behartiging van
landbouw-, industrie-, handels-, trans-
port- en toeristische belangen, contacten
met de provinciale overheid, organisa
ties, rechterlijke macht enzovoort.
„En de Oosterscheldebrug zal alleen aan
de verwachtingen beantwoorden, en de
mogelijkheden, die deze brug voor ge
bruikers opent, zullen alleen dan tot hun
recht komen als de openbare vervoers
voorziening over de brug, aan de reizi
gers geen storende en onnodige hinder
palen in de weg legt. Bouwers en ge-
Advertentie)
Het blijft klimatologisch maar
een huisveringwekkende toestand,
met sneeuw en ijs, schaatswed
strijden, bevroren waterleidingen
en onbeschrijfelijke verkeerstoe-
standen. Auto's schuiven als over
dadig geoutilleerde arresleden
over de weg, fietsers verliezen
keer op keer de strijd met de
aantrekkingskracht van moeder
aarde en voor de voetgangers is
geen overschoen sneeuwwater-
dicht genoeg. Er is plotseling een
hausse in Sowjetachtige bontmut
sen voor mannen, die er met een
dergelijke hoofdtooi allemaal uit
zien als potentiële njet-roepers in
de vergadering van de Verenigde
Naties. Zo'n vaart loopt het na
tuurlijk niet, want in de Verenig
de Naties zit je zo maar niet.
Zelfs niet met een bontmuts.
Maar al met al begint ons goede
vaderland een bedenkelijk Sibe
risch karakter te ontwikkelen en
dat vergt wel enige aanpassing.
Dat ivordt lang niet door een ieder
onmiddellijk beseft, zoals met
name de loodgieters dagelijks on
dervinden. Loodgieters trouwens
niet alleen. „Gocrït u die sinaas
appelen maar in m'n netje",
sprak een huisvrouv} tot de groen
teman, maar de groenteman vnst
van (wollen) wanten. „Nee, me
vr ouv>", sprak hij onderwijzend,
„die moeten in een krant. Anders
bevriezen ze".
Tja-, dat zijn allemaal dingen die
geleerd moeten worden. Enfin, als
straks nog eens ooit de dooi de
finitief invalt, zullen we het wel
allemaal onder de knie hebben.
bruikers mogen dit recht verlangen", zo
beklemtoonde de heer Slager.
Het staat dus vast, dat het bestaande
openbare personenvervoer tusen Schou
wen-Duiveland .en Midden-Zeeland (door
middel van autobussen en de veerdienst)
voor meer dan 90 procent reist over het
gehele traject Zierikzee-Goes. „Er is
geen enkele reden om aan te nemen, dat
hierin verandering zal komen als de
brug er is", aldus de heer Slager. Voh
gens hem moet een doelmatige vervoers
voorziening er in de eerste plaats van
uitgaan, dat aan het vervoer tussen
Zierikzee en Goes v.v. zo weinig moge
lijk en als het mogelijk is in het geheel
geen belemmeringen in de weg worden
Als de R.T.M. het traject Zïerikzee-
Colynsplaat v.v. gaat onderhouden
zal die belemmering er wel zijn. By
het begin van de brug op Noord-
Beveland moeten de bussen dan na
melijk steeds afslaan naar Colijns
plaat, een afstand van drie kilome
ter. „Wanneer de R.T.M. het brugver-
voer dus gaat verzorgen, zou dit voor
bijna alle reizigers (uitgezonderd al
leen de zeer weinigen, die Colijns
plaat als begin- of eindpunt hebben)
de noodzaak met zich brengen om dit
traject tweemaal en zonder enig re
delijk doel te moeten afleggen", zo
rekende mr. Slager zijn gehoor voor.
„Zij zullen onnodige kosten moeten
maken, veel tydverlies lijden en in
Colijnsplaat moeten overstappen", zo
voegde hij er aan toe.
Daar tegenover stelde de heer Slager de
lijnrechte verbinding, die de A.M.Z. tus
sen Goes en Zierikzee kan onderhouden.
De A.M.Z. zorgt zo ook voor een snelle
aansluiting op het spoorwegverkeer te
Goes. Uiteraard zal deze maatschappij
ook voor goede aansluiting op Noord-
Beveland zorgdragen.
Tenslotte wees mr. Slager nog op de tal
rijke adressen, die het verzoek van de
A.M.Z. hebben ondersteund: van de ge
meenten Wissenkerke, Kortgene, Goes
en Duiveland, van de Kamer van Koop-
De Z.L.M.-secretaris ir. J. Prins is
van mening, dat de toekomstige
Euromarkt voor de Nederlandse
agrariër een bijzonder harde eco
nomische zaak gaat worden. De
boer zal in dit marktgebied moeten
tonen ook een ondernemer te zijn,
die vaak voor de reële vraag zal
worden gesteld of hij de gewenste
agrarische produkten al dan niet
voor een bepaalde prijs kan leve
ren. Overigens was ir. Prins oor
deel, dat de Nederlandse landbou
wers en dan vooral die uit het
zuidwesten van ons land goede
verwachtingen van de E.E.G. kun
nen koesteren. Ir. Prins zei dit
donderdagmiddag tijdens de alge
mene ledenvergadering van de af
deling Temeuzen in hotel „Des
Pays-Bas".
Spreker dacht evenwel, dat vooral in de
beginperiode van de Euromarkt nog
wel eens enkele stevige tegenslagen
zullen moeten worden opgevangen.
Hiervoor zou in feite nu reeds moeten
worden gereserveerd. „Als de regering
dit reserveren niet steunt, dan is dit
een gebrek aan leiding", zo voegde hij
eraan toe. Zijns inziens moet het beleid
van de regering zyn gericht op het ge
reedmaken van de landbouw óp die toe
komstige Euromarkt. Maar de Neder
landse boer zal ook bij zichzelf te rade
moeten gaan. Ir. Prins zei onder meer
het te betreuren, dat de boeren zo'n ge
ringe belangstelling aan de dag leggen
voor bepaalde landbouwonderzoeken.
MECHANISATIE
Over de mechanisatie in de landbouw
zei ir. Prins, dat deze momenteel zeer
3nel gaat, maar dat het einde nog lang
niet is bereikt. Dat de graanoogstme
thodes in één jaar zo'n evolutie zouden
ondergaan, had niemand durven bevroe
den. In verband met de grotere inves
teringen op dit gebied, wees de secreta
ris van de Z.L.M. op de noodzakelijk
heid van bedrijfsorganisatie en bedrijfs
economie. Ir. Prins noemde verder voor
beelden van belangenbotsingen, zoals
ruilverkavelingsplannen, waarbij soms
rekening moet worden gehouden mét
de belangen van natuur- en vogellief
hebbers.
De agrariërs, die nog maar tien
procent van de beroepsbevolking uit
maken, moeten hierbij hun belangen
Van de in 1963 te subsidiëren woning
wetwoningen werden 2000 woningen g
reserveerd voor industriële ontwikk V
ling Sn de probl 'gebieden. De ministi
van volkshuisvesting en bouwnijverheid
heeft er hiervan thans 1800 als volgt
over de daarvoor in aanmerking komen
de provincies verdeeld. Groningen 197,
Friesland 248, Drente 363, Overijsel 156,
Noord-Holland 76, Zeeland 219, Noord-
Brabant 292, Limburg 249.
Deze toewijzingen voor de ontwikke
lingsgebieden vormen een aanvulling op
de verdeling van woningwetwoningen
over de provincies in november.
Kleding in brand:
weduwe gewond
De 77-jarige weduwe A. Karelse-Van
Boven uit Wemeldinge is donderdagmid
dag met ernstige brandwonden in het
ziekenhuis Oostwal te Goes opgenomen.
De kleding van mevrouw Karelse vatte
vlam toen zij bij de kaghel zat ïn haar
woning aan de Noordelijke Achterweg.
Een zuster van mevrouw Karelse, die
juist op bezoek was, slaagde erin de
'vlammen te doven. De arts Lichtvoet uil
Wemeldinge verleende eerste hulp.
handel en Fabrieken voor Midden-Zee
land, van de kring Schouwen-Duiveland
van de Z.L.M., van het E.T.I. voor Zee
land en van de V.V.V. te Zierikzee.
De voorzitter van de Commissie Ver-
voersvergunningen, mr, J. van Andel uit
Scheveningen gaf deze sprekers ook in
tweede termijn nog het woord. Mr. Sla
ger had er op gewezen, dat als de A.M.Z.
de hele lijn voor haar rekening neemt de
R.T.M. verlost zal worden van een on
rendabele lijn (Zierikzee-De Val). Dr.
Van Zuylen meende echter, dat de
R.T.M. ongetwijfeld „een winstgevend
deel inbrengt, omdat de Schouwse reizi
gers, die met de spoorwegen verder rei
zen, als de brug er is niet, langer via
Zijpe, maar via Colijnsplaat zullen rei
zen".
Mr. Slager repliceerde: „De R.T.M.
wordt binnenkort een dochteronderne
ming van de N.S. en de moeder, de N.S.
dus, wordt er bij aanleg van de brug al
leen maar beter van, want de Schouwse
reizigers beginnen hun treinreis dan niet
in Roosendaal, maar reeds in Goes"
Mettertijd de datum is nog niet be
kend zal er over deze buslijn een be
schikking komen van de Commissie Ver-
voersvergunningen.
klemmend naar voren brengen, daar
zij anders de kans lopen door de
overige 90 procent onder de voet te
worden gelopen.
Kritiek had spreker op de bilaterale
handelsovereenkomst met Denemarken,
waardoor de Nederlandse markt werd
bedorven door de invoer van 15.000
Deense koeien, waardoor de boerenin-
komsten werden gederfd met miljoenen
fuldens.
r. Prins zei verder nog, dat volgens
voorcalculaties de inkomens van de boe
ren in 1963 nog 1000,— a -1500,—
lager zullen liggen dan die in het afge
lopen jaar. Hij dacht voorts, dat dit
jaar 10.000 ha meer bieten zouden kun
nen worden gezaaid dan in 1962. „An
ders zullen wij verplicht worden dure
Franse suikerbieten te kopen", zo voeg
de hij eraan toe.
FRUITTEELT
Een aantal facetten van de fruitteelt
werd onder de loep genomen door de
heer G. C. de Rijk, hoofd van de afde
ling tuinbouw van de Z.L-M. Hij zei
onder meer, dat in 1962 in Zeeland ruim
450 ha nieuw is ingeplant. Aan investe
ringen kost dit ongeveer 10 a 12.000
per ha. Zijns inziens biedt Zeeland goede
perspectieven voor kassenbouw, door
onder meer goede grond en een uitste
kend klimaat. Maar het blijkt bijzonder
moeilijk daarvoor een vergunning los
te krygen.
Op een vraag of veel concurrentie moet
worden verwacht van Frankrijk, Duits
land en Italië, welke landen volgens de
vragensteller „volgestopt worden met
jonge fruitbomen", zei de heer De Rijk,
dat de fruitconsumptie per hoofd van
de bevolking in het algemeen nog niet
zo hoog ligt. De kwaliteit van het fruit
zal evenwel doorslaggevend blijven. Uit
de discussies bleek, dat in Frankrijk
veel repatrianten uit Algerije zich op de
fruitteelt hebben geworpen.
Het jaarverslag van de afdeling Ter-
neuzen maakte gewag van een zonder
ling jaar met een koud voorjaar, een
late oogst, maar toch goede tot rede
lijke prijzen. Zowel uit het verslag als
uit de openingsrede van voorzitter J.
van Hoeve klonk ongerustheid over de
vele hectaren landbouwgrond, die moe
ten wijken voor kanaalwerken en stede
lijke plannen. Voorzitter Van Hoeve en
secretaris J. Huyssen de Bruyne zullen
de afdeling vertegenwoordigen op de
algemene Z.L.M.-vergadering. Tot be
stuurslid werd herkozen de heer J- Tol
lenaar.
Elke dag worden er thans voed-
seltransporten uitgevoerd naar
de duizenden hongerende vogels
in Walcheren en de Bevelanden.
Met name via de schoolkinderen
komt heel wat voedsel binnen.
Maar ook elke dag zien de man
nen van de afdeling Zeeland-
Noord van de Nederlandse ver
eniging tot bescherming van
dieren, van de politie-dierenbe-
scherming en talrijke helpers
uit de particuliere sector, de
toestand van de vogels, die in
grote concentraties bij elkaar
zitten, slechter worden. Afge
zien van het feit, dat er dus nog
veel voedsel nodig is, zal deze
zeer strenge vorstperiode echt
niet zo lang meer voor de dieren
moeten duren.
Verschillende inwoners uit Middel
burg en omgeving hebben hun auto
ter beschikking gesteld om de voed-
selzendingen op te halen en naar de
vogelconcentraties te transporteren.
Ook heeft de dierenbeschermingsver
eniging de hulp gekregen van één
der technische patrouillewagens (T.
P.W.) van de Zeeuwse rijkspolitie.
Elke dag vertrekt nu een voedsei-
transport naar de vogelconcentratics
in Walcheren en in Zuid-Beveland,
waar de vogels zich onder meer be
vinden in de polder tussen Driewe
gen en Ellewoutsdijk en bij Ooudorpe.
Gisteren hebben de voorzitter van de
afdeling Zeeland-Noord van de Ne-
Slachtoffer tussen twee
vrachtauto's beklemd
Een ongeluk op het spoorwegem
placement te Goes heeft donder
dagmorgen het leven gekost aan
de chauffeur bij Blommaards Ex
peditie, M. van de Visse uit Kloe-
tinge. De heer Van de Visse raak
te bekneld tussen twee vrachtau
to's.
Het ongeval gebeurde, toen de achterste
auto, die werd bestuurd door M. B. uit
Goes, op het spoorwegemplacement aan
de loslijn was aangesleept door de ande
re vrachtauto. De heer Van de Visse wil
de de sleepdraad tussen beide wagens
verwijderen. De draad was echter te
strak gespannen, zodat de achterste
auto naar voren optrok. De auto reed te
ver door met het gevolg, dat de heer
Van de Visse tussen beide wagens klem
kwam te zitten. Zijn borstkas werd
daarbij ingedrukt. Dokter M. P. Bruyn-
zeel, die eerste hulp verleende, liet het
slachtoffer onmiddellijk overbrengen
naar het ziekenhuis Oostwal. Daar is het
enkele uren later overleden. De heer
Van de Visse was 37 jaar oud. Hij was
gehuwd en vader van drie kinderen.
OESTERKWEKERS YERSEKE
UITTEN ONGERUSTHEID
Onder de oesterkwekers in Yerseke be
staat enige ongerustheid over de stand
van zaken op de oesterpercelen in de
Oosterschelde. Men vreest, dat de vorst
in de afgelopen weken behoorlijke scha
de heeft toegebracht aan dc oesterperce
len.
„In de loop van het voorjaar zal pas blij
ken of het mee- of tegenvalt. In ieder
geval gaat het ons geld kosten. Dat
staat vast", verklaarde ons een oester
kweker uit Yerseke.
De vraag, die de kwekers momenteel
bezighoudt is deze: welke schade heeft
het kruiende ijs toegebracht aan de zich
op de percelen bevindende oesters. Ze
kerheid daarover bestaat nog niet. Wel
zijn vrij veel oesters aangespoeld, het
geen er op wijst, dat de ijsschotsen hier
en daar behoorlijk hebben huisgehouden,
onder de oesters. Vooral de vrij ondiep
gelegen exemplaren hebben het zwaar
te verduren.
Sedert half december zijn er vrijwel geen
consumptie-oesters meer gevist. Tot
nieuwjaar was er overigens nog een be
hoorlijke export. De laatste 14 dagen is
de export tot een fractie van normaal
ingekrompen. Er worden nog slechts
kleine partijen verzonden. In verband
met het koude weer is ook de vraag vrij
gering.
Helpt de rogels in nood;
geef zeeverkenners brood
De zeeverkenners van de Paul
Krugergroep te Middelburg zullen
zaterdagmiddag aanstaande in
samenwerking met het comité
„Wintervoedering vogels", dat on
der leiding staat van de heer J. C.
Wykhnis bij de inwoners van
Middelburg langs de deur komen
voor het ophalen van oud brood en
dergelijke.
Enkele duizenden vogels, die door
de bittere koude momenteel een
noodlijdend bestaan hebben, wor
den door dit comité op negen ver
schillende voederplaatsen in de
omgeving van de stad van voedsel
voorzien. Mede door de groeiende
aantallen vogels en de aanhouden
de kou is er steeds meer brood no
dig. Er wordt een beroep gedaan
op de Middelburgse bevolking aan
de actie van de zeeverkenners zo
veel mogelijk medewerking te ver
lenen, omdat anders vele honder
den meerkoeten, bergeenden, kuif
jeseenden en andere vogels het
einde van deze winter niet zullen
halen. De zeeverkenners van Mid
delburg voeren de slogan: „Helpt
de vogels in nood; geef de zeever
kenners brood".
derlandsc vereniging tot bescher
ming van dieren, de heer E. J. Gle-
rum, de inspecteur der vereniging,
de heer De Jong on jachtopziener
Blok uit Ellewoutsdijk 5Ö0 kilo aard
appelen, die een exportfirma uit
Zuid-Bcveland beschikbaar gesteld
had, naar de concentratieplaatscn ge-
Kip in Vogelwaarde
koos eigen eieren
Kiplekker voelde de kip zich, toen
ze weer in haar eigen kippenren
zat. Ze had dat te danken aan
wachtmeester J. de B. uit Vogel
waarde, die moest uitzoeken waar
het dier thuis hoorde. Dat kwam
zo. Mevrouw E. M. de M.N. uit
Vogelwaarde werd ervan verdacht,
dat ze het dier gestolen had van
haar buurvrouw.
De wachtmeester velde een waar
Salomo's oordeel. Hij liet de kip
kiezen. Hij zette de kip midden op
de dijk, precies tussen de twee
huizen in. „Na enige aarzeling hol- i
de ze naar haar eigenaresse", ver-
telde hij de Middelburgse politie- j
rechter, „zodat het voor mij vast-
stond dat mevrouw De M.-N. het i
dier had gestolen". Overeenkom-
stig de eis kreeg de verdachte me-
vrouw een boete van 40.
N.V. Glasfabriek
„Sas van Gent"
opgericht
De activiteiten op glasgebied van de
N.V. Nieuwe Nederlandse Maatschappij
tot vervaardigen van Spiegelglas, Gla
zen Voorwerpen en Chemische Produk
ten te Sas van Gent zijn met ingang van
1 januari 1963 ingebracht in een voor
dat doel opgerichte naamloze vennoot
schap Glasfabriek „Sas van Gent". De
sterk toegenomen activiteiten op ander
terrein heeft de maatschappij lot deze
stap te doen besluiten.
Tot algemeen directeur van de nieuwe
N.V. is benoemd drs. P. A. Neeteson. De
heer H. F. Kok is benoemd tot procura
tiehouder. Hij is belast met de techni
sche leiding van het bedrijf. Tot 'procu
ratiehouder werden voorts benoemd de
heren H. Gunter, fiscale en financiële
zaken, en de heer M. Remery, commer
ciële zaken. De verkoopbelangen zijn
toevertrouwd aan het Algemeen Glas-
verkoopkantoor te Amsterdam.
bracht. Ooit Is geprobeerd dc vogels
met luccrnckorrels te voeden Zater
dag is dit voedsel noergestrooid en
enkele dagen later ontdekte men, dat
de korrels uit de sneeuw, die er op
gevallen was, opgepikt waren. In
Middelburg en omgeving wordt het
voederen o.a. verzorgd door hulpin
specteur G. D. Remijh.
In de huurt van de concentratie
plaatsen huizen ook een stuk of acht
reigers, die de uitputting nabij zijn-
Deze dieren eten echter alleen vis,
zodat het. voor hen wel bijzonder
moeilijk is aan hun kostje to komen.
Russische schepen
in Wester schelde
vast en weer vlot
Twee Russische vrachtschepen
zijn donderdagmorgen vastgelopen
op de Spijkerplaat ïn dc Wester-
schelde ten zuiden van het Sloe.
Beide vaartuigen zijn 's middags
weer vlot gekomen, één met behulp
van twee sleepboten, het andere op
eigen kracht.
Do „Gatchina" (1443 brt) cn de „Lakh
ta" van 1486 brt, waarvan het eerste ge
heel geladen was en het tweede schip
gedeeltelijk, waren op weg naar Gent:.
De bemanningen zyn waarschynlyk door
de ijsgang misleid. De schepen raakten
omstreeks tien uur vast.
De sleepboot „Patsy" van Mtiller uit
Terneuzen voer onder meer ter assisten
tie van de „Gatchina" uit. Deze sleep
boot was bezig het ijs in de veerhaven
van Breskens te breken. Om 4 uur
's middags kwam de „Gatchina" weer
los met assistentie van de sleepboten
„Scaldis" en „Martin Letzer" van de
„Union de Remorquage et de Sauveta-
ge" te Antwerpen. De kapitein van de
„Lakhta" weigerde sleepboothulp. Dit
schip kwam om kwart over zes op eigen
kracht los. Dé „Gatchina" voer door
naar Antwerpen, de „Lakhta" keerde la
ter bij het invallen van de duisternis te
rug naar de Vlissingse rede. Dit schip
zou vanmorgen vroeg opvaren naar Ant
werpen.
{Advertentie}
Bescherming met Cllpp handcrème is
noodzaak. Tégen afwashanden, ruwe en
schrale handen. Vóór een fluweelzachte
en gezonde huid. In de grote doos zit
uw hele winter-bescherming
VERWACHT.
VORST HOEDT AAN
Plaatselijk wolkenvelden, maar waar
schijnlijk geen sneeuw van betekenis.
Zwakke tot matige wind, in het noorden
van het land lijdelijk waaiend van zee.
Over liet algemeen iets minder lage mid-
dagtemperaturen.
ZON EN MAAN
19 januari
Zon op 8.39 onder 17,03
Maan op 2.27 onder 12.46
Z.L.M.-secretaris in Terneuzen: