PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT KROESJTSJEW WIL EEN „IDEOLOGISCHE WAPENSTILSTAND" MET CHINA Het verkeer naar Schouwen: „vertraagde film" „Niets forceren in de kwestie-Berlijn" Fransen willén beraad in „beperkte kring" Morgenochtend start voor Elfstedentocht Toestand Gaitskell is „zeer ernstig" Dinsdag kamer debat over de K.LM.-nota VERKEER WEER GEHINDERD DOOR DE SNEEUW EN GLADDE WEGEN Geel en goud Dringen Helikopter haalde emigranten van eiland Texel 206e jaargang - no. 14 WAARIN OPGENOMEN OE MIDDELBURGSE, VLISS1NGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN i de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 62 cent per week, ƒ8,00 perkw.; franco per post 8,25 p. kw. Losse nummers 18 ct. Bureaus: Vlissingen: tal 91KR /H cr er c-ri rl OCAD/Oca a.1.. OHACJT\/T1.1 .-lal U.C1 -1 an,, 1. J nnnn /a ,niaanr a c— ,,...1.1 n *- - c. ,n <- nr\r a1ra,a\ c~.,i...a ana. a*...... .a, HIP n.ln. I Donderdag 17 jan. 1963 Eert heel koud Bokkegat Pagina 9 0 P.Z.C., Middelburg. INTERNATIONAAL GESPREK OVER GESCHIL AFGEWEZEN GEEN NIEUWE TERMIJN VOOR SLUITEN VAN VREDESVERDRAG De ruim 2Vz uur durende redevoering, die premier Kroesjtsjew gisteren op het Oostduitse partijcongres in Oost-Berlijn heeft ge houden, heeft noch het geschil met het westen over Berlijn noch de ideologische strijd in het communistische kamp naar een nieuw hoogtepunt gevoerd. De Russische leider betrachtte mati ging wat betreft het geschil met China. Hij verklaarde veel ge duld in deze zaak te willen tonen. Hij stond evenwel afwijzend tegenover het (Chinese) voorstel om een nieuwe internationale conferentie te doen beleggen van alle partijen om de geschillen bij te leggen. Hij stelde in plaats daarvan een „ideologische wa penstilstand" voor, opdat de tijd zijn werk zou kunnen doen en de gemoederen tot bedaren konden komen. Aangaande de kwesties Duitsland en West-Berlijn gaf de Russische leider duidelijk te verstaan, dat hij niets wil forceren en rekening houdt met de mo gelijkheid om tot een vreedzame rege ling van deze vraagstukken te komen door onderhandelingen met de weste lijke mogendheden. Kroesjtsjew gebruikte herhaaldelijk de uitdrukking „redelijk compromis" en legde er de nadruk op, dat de Sowjet- Unie in het geheel niet wenst te profi teren van de regeling van het Duitse vraagstuk om de status quo in Europa uitsluitend ten eigen bate te wijzigen. Versterkt Kroesjtsjew verdedigde krachtig maar rustig zijn beleid tegen dege nen, die hem verweten in feite niets bereikt te hebben sinds zijn bekende ultimatum inzake Berlijn van no vember 1958- Hij stelde het optrek ken van de „muur" tussen beide de len van Berlijn voor als een „belang rijk succes", waardoor de soevereini teit van Oost-Berlijn aanzienlijk ver sterkt was. Het hoofd van de regering der Sowjet- Unie onderstreepte voorts, dat men zijn terughoudendheid en geduld in de kwes- tie-DuitsIand niet moést beschouwen als een aanwijzing, dat hij afziet van het sluiten van een vredesverdrag,, want alleen na het sluiten van een dergelijk verdrag zou een gunstig klimaat voor een werkelijke ontwapening geschapen zijn. Kroesjtsjew onthield zich er ech ter van een nieuwe termijn te stellen. Vrede In een hartstochtelijke verdediging van zijn opvattingen op het gebied van de buitltnds van de buitenlandse politiek, die door de „Albanese dogmatici en de genen die hen steunen" in twijfel waren getrokken, sprak Kroesjtsjew Do toestand van de Engelse oppositielei der Hugh Gaitskell is gisteravond „zeer ernstig" geworden. In het derde bulletin dat het ziekenhuis van Middlesex uitgaf stond: „De toestand van de heer Gaits kell is verder verslechterd ten gevolge van ernstige ingewanden- en niersteen- complicaties. Als er de volgende 24 uur geen reactie komt op de behandeling, zjjn de uitzichten zeer ernstig". Gisteren heeft de veerpont over het Zijpe achtmaal gevaren. Een kijk je vanaf het dek van de pont, die sich een weg zoekt door het vele irijjijs. foto P.Z.C. als zyn overtuiging uit, dat in de huidige omstandigheden de strijd om de vrede de belangrijkste voorwaar de voor de strijd voor het socialisme is. De Chinese afgevaardigde, Woe, klapte niet na afloop van de rede van Kroesjtsjew. Hij stond wel op. Hij rea geerde ook niet bij het tussentijdse ap- Slaus. Zijn voorbeeld werd door de ge- elegeerden uit Noord-Korea en Noord- Vietnam gevolgd. De Russische premier en partijlei der Nikita Kroesjtsjew aan het woord op de tweede dag van het Oostduitse partijcongres in Oost- Berlijn. (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer zal volgende week dinsdag, 22 januari, de eind vorige week verschenen nota be treffende de situatie bij de K.L.M. in openbare behandeling nemen. De socialistische fractievoorzitter, prof Vondeling, zei zich te hebben afge vraagd of deze nota wel een goede basis vormt voor behandeling, daar de verkre gen informaties, volgens hem niet zo volledig waren als hij had gedacht, dat ze zouden zijn. Prof. Vondeling had dan ook aanvankelijk in overweging de Ka mer voor te stellen de nota eerst schrif telijk te doen behandelen door de com missie voor verkeer en waterstaat. Daar er echter enige haast is gewenst, mede met het oog op de personeelssituatie, kon prof. Vondeling zich toch met het voorstel van de waarnemend voorzatter Bonimer verenigen. Zeventien doden bij vliegtuigongeluk Het verongelukken, dinsdagavond, van een passagiersvliegtuig van de Brazili aanse luchtvaartmaatschappij Cruziero do Sul, heeft zeventien doden geeist en vijfendertig gewonden- Dertien doden waren passagiers van het vliegtuig, de overigen waren vier kin deren, die bedolven werden onder het puin van een woning in Jabaquara. Verzoek ran Couve de Murville Bij de onderhandelingen tussen Engeland en de E.E.G. in Brussel tasten de vijf partnerlanden van Frankrijk thans in het duister over de bedoelingen van de Franse minister van buiten landse zaken, Couve de Murville, die onverwacht een „geheime gedachtenwisseling" heeft verzocht over de „organisatie der werkzaamhedenvan de conferentie. VERWONDERING BIJ OVERIGE E.E.G.-PARTNERS De minister arriveerde gisteren in Brus sel om aan de verdere beraadslagingen over het Britse lidmaatschap deel te ne men. Hy deed dit voorstel tydens een vergadering van de „zes", waarop werd getracht onderling tot overeenstemming te komen over de financiële regelingen voor het gemeenschappelijke landbouw beleid. Minister Couve de Murville lichtte zijn voorstel niet nader toe, maar stelde wel voor dit beraad in „beperkte kring" te doen houden, hetgeen betekent dat al leen de ministers van de zes landen, bij gestaan door een enkele ambtenaar, het gesprek mogen bijwonen. Verwondering Onder de andere delegaties wekte de Franse suggestie nogal verwondering, zeker tegen de achtergrond van de verklaringen, die president de Gaulle deze week op zijn persconferentie in Parijs over het Britse lidmaatschap heeft afgelegd. De ministers van de zes E.E.G.-landen hebben gisteren een groot deel van de middag en avond besteed aan pogingen een oplossing te vinden voor him me ningsverschillen over de financiering van het gemeenschappelijke landbouwbe leid. De moeilijkheid concentreert zich op for mulering en uitvoering van het beginsel, dat bij bekrachtiging van het besluit om opbrengst van heffingen bij invoer van landbouwproduliten uit derde landen in de gemeenschapsklas te starten, een „billijke verdeling' van de lasten wordt verkregen. Onduidelijk Verschillende mogelijkheden werden door de ministers besproken, doch gis teravond was de situatie nog te onduide lijk om te kunnen zeggen, dat er merk bare vooruitgang was geboekt. De mogelijkheid van een compromis werd echter niet uitgeschakeld en van ochtend zullen de „zes" hun overleg aan hand van een nieuw werkdocument, op te stellen door de Italiaanse en Fran se delegaties, voortzetten. Tsjombe zou vandaag naar Elisabethstad willen terugkeren President Tsjombe van Katanga zal van daag naar Elisabethstad terugkeren om er met vertegenwoordigers van de Ver enigde Naties te beraadslagen over de uitvoering van Tliants plan voor de her eniging van Kongo, zo is gisteren in Brazzaville uit gezaghebbende bron ver nomen. Zoals gemeld heeft Tsjombe zich bereid verklaard, aau de afscheiding van Katanga een einde te maken. Momen teel bevindt de Katangaanse president zich nog in Kolwczi. T .v.-reportage Elfstedentocht Twee reportagewagens van de N.T.S. zullen worden ingeschakeld by de t.v.-reportage van de Elf stedentocht. Een zal worden opge steld by de finish in Leeuwarden voor een directe uitzending met commentaar van .Jo van Dalfsen. De andere wagen rydt naar het dorpje Bartlehiem aan de Dok kumer Ee, waar Arie Kleywegt een directe reportage zal geven. Verder wil de N.T.S. vier filmca- me.rnule.cgen, waarvan twee met geluid, én drie bclichtingsploegen, inschakelen voor opnamen bij de start In Leeuwarden en de door tocht in Sneek, Sloten, Staveren, HïnAelopen, Work urn en Bolsward. De sneeuio, welke in de nacht van dinsdag op woensdag is gevallen, plaatste het verkeer voor (le zo veelste maal deze winter voor nieuwe moeilijkheden; vele wegen werden spiegelglad, busdiensten werden gestopt en automobilisten moesten hun wagens langs de onberijdbare weg laten staan. Foto: stuifsneeuw op rijksweg 2 tussen Amsterdam en Utrecht, schrikbeeld voor iedere wegge bruiker. Rit gaat nu definitief door Militairen ^rijgen er twee dagen vrij voor Het bestuur vau de Elfstedenver- eniging heeft gisterochtend, na een laatste vergadering bekendge maakt, dat de Elfstedentocht defi nitief morgen vrijdag zal worden verreden. Daarbij deed het bestuur opnieuw een beroep op de bevolking van Friesland om de stuifsneeuw, die na de sneeuwbui en van dinsdagavond op het par koers is gekomen te ruimen. De Elfstedentocht start zoals gewoon lijk op het Van Harinxmakanaal in Leeuwarden. Dan wordt via de Willen en de Sneeker Oudvaart naar Sneek gere den. Vervolgens van Sneek naar IJlst en Sloten, maar het staat nog niet vast hoe men van deze plaats naar Stavoren zal [•aan. Van Stavoren rydt men over de ilorra en het Janbróerskanaal naar Hindelopen, waar de ryders de dijk over moeten om via het IJselmeer Workuni te bereiken. Daarna leidt de route tot Bolsward. OP VELE WEGEN OPNIEUW STUIFSNEEUW De busdiensten konden gistermorgen over het algemeen vrij normaal functio neren, hoewel uiteraard mede ten ge volge van het sterk toegenomen reizi- gersaanbod hier en daar geringe ver tragingen voorkwamen. Het treinver keer had gistermorgen met moeilijkhe den te kampen door sneeuwval. Tussen Amsterdam en Haarlem en Uitgeest- Alkmaar moesten enkele treinen uitval len. Omstreeks het middaguur was de toestand zover verbeterd, dat het trein verkeer weer overal vlot kon worden uitgevoerd. Stagnatie Van de grote steden heeft gistermor gen vooral Amsterdam last onder vonden van de gladheid. Op verschil lende plaatsen ontstonden opstoppin gen, die op haar beurt een ernstige stagnatie van het tramverkeer ver oorzaakten. Op de halteplaatsen hebben vele tiental len mensen in verscheidene gevallen zelfs drie kwartier op hun tram moeten wachten. Op de taxistandplaatsen verscheen zo nu en dan een taxi, die dan maar enkelen van de vele wachtenden kon opnemen. In Den Haag en Rotterdam was het. aan tal aanrijdingen gistermorgen groter dan normaal en op enkele plaatsen ont stonden verkeersopstoppingen. Via Noordzee Het pakijs baart de scheepvaart intus sen nog veel zorgen. De veerboot „Ooèt- Vlieland" slaagde er gisteren in vanaf Vlieland het open water van de Noord zee te bereiken en voer naar IJmuiden. Vanmorgen zal de boot proberen Vlie land weer via de Noordzee te bereiken. Ameland is gisteren op grootscheepse wijze door de lucht bevoorraad met le vensmiddelen. Ongeveer 14.500 kilogram levensmiddelen en groenten werd in to taal aangevoerd. Ameland werd door de lucht voorzien van voorraden De Nederlandse wegen zowel hoofdwegen als provinciale wegen met uitzondering van die in Groningen, Friesland en een ge deelte in het noorden van Drente waren gisteren moeilijk tot uiterst moeilijk to berijden als gevolg van het gladde tot spiegelgladde weg dek. Bovendien kwam op een groot aantal wegen opnieuw stuifsneeuw voor. De K.X.A.C.-wegeninformatiedienst deelde mede, dat automobilisten rekening moes ten houden met zeer grote vertragingen ten gevolge van filevormingen. De toe gestane topsnelheid bedroeg 40 km per uur. tens ligt een stuk dat nog onder han den genomen moet worden. Na Wit- marsum gaat het via Harlingen en Franeker naar Bartlehiem. Daar volgt de tocht de Dokkumer Ee heen en weer naar Dokkum. Om tenslotte naar Betlehiem via de Oudkerker- vaart op de Grote Wielen, een plas op een achttal kilometers buiten Leeuwarden, te eindigen. Militairen van alle krijgsmachtonderde- len, die mee wensen te doen aan de Elfstedentocht krijgen daarvoor twee dagen vrij, te weten vandaag en morgen. Zij moeten echter aan enkele voorwaar den voldoen. Zij moeten een verklaring van medische geschiktheid aanvragen, bij de artsen van hun onderdeel, alsmede een verklaring van schaatstechnische geschiktheid, af te geven door de sport- officier van hun onderdeel. Als de militairen aan deze voorwaarden voldoen krijgen zij behalve de twee vrije dagen ook vry vervoer naar Leeuwarden en krijgen zij de inleggelden van de tocht vergoed alsmede de kosten van le gering, hulsvesting en voeding in Leeu warden. Inmiddels heeft de organisatie reeds uit Den Haag vernomen dat al 700 militairen klaar staan om naar Leeu warden te vertrekken. Men verwacht echter, dat het aantal militaire deel nemers wol tot 1000 zal oplopen. Goud en zilver De winnaar zal dat staat nu reeds vast met goud en zilver beladen, Er zijn maar weinig instituten, waar men zó gevoelig is voor traditie als het leger: herinneringen aan veldslagen uit vervlogen dagen, oude regimentsnamen, bepaalde uitmonsterin gen, het zijn stuk voor stuk zaken, die met grote zorg worden behoed als de zichtbare tekenen van een band met het verleden. Een recent voorbeeld van deze traditionele gezindheid is de her oprichting van het korps Gele Rijders, dat een kleine honderdvijftig jaar heeft bestaan, maar de laatste jaren voorgoed uit de Nederlandse militaire historie verdwenen scheen. Het was echter in derdaad schijn: men heeft zich genood zaakt gevoeld de hier in feite niet meer bestaande traditie te herstellen, zodat thans ons land weer over Gele Rijders beschikt. En in Arnhem waar het korps in garnizoen lag en ligt is de burgerij bezig voor gala-uniformen te zorgen, opdat de Rijders in staat zullen zijn zich met zwier den volke te tonen. Wij hebben respect voor lien, die zich behoeders van een traditie weten, voor hen die in deze traditie vooral diepe zin en rijke inhoud voor de eigen tijd zien. Maar als het over het leger gaat, vragen wij ons toch wel eens af in hoeverre er bij de ijveraars voor het herstel van allerlei herinneringen uit het verleden de eerbied voor de traditie ondergeschikt is geworden aan een nei ging tot spelen, niet het lugubere spel van de krijg, maar het romantische van parade en groot vertoon. In de naoor logse jaren is namelijk het Nederlandse volk een aantal zaken gepresenteerd als traditioneel-tot-het-leger-behorend, ter wijl in feite sprake was van een imi tatie (Engeland) dan wel van een al te geforceerde traditie. Men denke aan de invoering van de „garderegimenten" met uniformen, die geheel op vertoon en schittering zijn afgestemd en die het spel-element maar amper kunnen ver bloemen. Tot op zekere hoogte kan men daar vrede mee hebben, maar op een bepaald ogenblik rijst de vraag: moet deze of gene maatregel nu óók nog Zoals hier ten aanzien van de befaam de Gele Rijders: is herstel nu werkelijk nodig en zinvol Met dezë gedachten van twijfel staan wij niet alleen, zo bleek ons. In het Deventer Dagblad troffen wij in een hoofdartikel een soortgelijke be schouwing aan. Een alinea daaruit wil len wij citeren: „De behoefte aan die traditionele onderscheiding (bedoeld wordt het onderscheid tussen een Rijder en een gewone artillerist) was blijkbaar sterker dan de nuchtere overweging, dat de moderne oorlog nu eenmaal het goud en het geel uit de dagen van Wa terloo niet meer verdraagt, er zelfs ronduit gezegd mee vloekt. Maar goed, men gunne Arnhem en de Gele Rijders aan elkaar, en men gunne die beide de hang naar romantiek. Die ro mantiek kan een bijdrage vormen tot popularisering van weer een speciaal onderdeel der Nederlandse strijdkrach ten. Voor een effectieve popularisering van die strijdkrachten in hun gehéél ook en juist wanneer die niet anders dragen dan het nuchter-grauwe werk pak anno 1963 is echter meer nodig dan het vertoon van een gele kwast en een gouden tuniek van vier mille per stuk", aldus het Deventer Dagblad. En het besluit: „Men mag echter aanne men, dat ook zij die zich in de herrijze nis der Geie Rijders verheugen, dit vol uit beseffen". Hopelijk is deze laatste veronderstelling voor de volle hondeTi procent juist! A Het officiële Nationalistisch-Chinese pers bureau heeft een opgave verstrekt van de goederen die het afgelopen Jaar boven het Chinese vasteland zijn afgeworpen. Daar onder bevinden zich radio-installaties, wa pens en munitie, bijna twaalf miljoen anti communistische pamfletten, levensmiddelen en medicamenten. naar huis terugkeren. De triomfator ontvangt een zilveren medaille, be schikbaar gesteld door H.M. Konin gin Juliana, een gouden medaille van de vereniging „De Friese Elf Steden", een zilveren wisselbeker en de zilve ren Pim Mulier-wisselprijs. Voor de tweede aankomende wed strijdrijder wordt door mr. H. P. Linthorst Homan, commissaris van de koningin in de provincie Fries land, een prijs beschikbaar gesteld, terwijl de derde aankomende een kleinood krijgt aangeboden door het bestuur van de provincie Friesland. In totaal zijn er 12 prijzen voor de wedstrijdrijders, onder meer ontvangt de eerst aankomende Leeuwardense wedstrijdrijder, de ir. M. H. Geerts- prijs. tllj* Op randje van isolement VRACHTWAGENCHAUFFEURS ZIJN „NACHTROUTIERS" HET VERKEER van en naar Schouwen-Duiveland vergt in deze barre winterse dagen van ieder, die er zich in mengt, veel geduld. Bij Zijpe en Anna-Jaco- bapolder reiken files van in hoofdzaak vrachtauto's honder den meters de rijkswegen naar Duiveland en St.-Philipsland op. Per dag zet de R.T.M.-pont „Zijpe" er nog niet de helft van over in de tien overtochten, die gemiddeld worden gemaakt. Zo dra het donker wordt of de eb intreedt, waagt de kapitein zich niet meer met het logge vaar tuig tussen de kruiende ijs- scliotsen. Het schip blaast zijn stoom af en blijft aan de steiger liggen. Het is een isolement op het kantje af Het transport- en reizigersverkeer naar Schouwen-Duiveland speelt zicli nu al enkele weken als in een ver traagde film af. De chauffeurs van de vrachtwagens weten na jarenlange ervaring aan de pont wel wat wach ten is. Wanneer nu aan het eind van de middag duidelijk wordt, dat er geen mogelijkheid meer is om met de tientonners, de combinaties en de op leggers aan de overkant te komen, sluiten de mannen hun cabines af en keren terug naar Steenbergen of Zie- rilc7.ee om er een hotelletje op te zoe ken of by moeder thuis te gaan ver tellen, dat zij het morgen nog wel eens zullen proberen. Hebben z(j geluk, dan laveert tegen het vallen van de duisternis de ïjs- brekende stoomsleper „Anton" nog een keer tussen de ijsvelden door naar Anna Jacobapolder om een groepje „gestrande" chauffeurs, ver sterkt met buspassagiers, af te halen. En de volgende dag zijn ze in alle vroegte weer present in het café van Bos san Zijpe, de milkbar bij de Tramhaven of het „Veerhuis" aan de overzijde. Zjj starten dan tijdig de vele paardekrachten ontwikke lende diesels onder de wit bestoven motorkappen: Om acht uur komt er een beetje beweging in de lange rijen, die 's avonds en midden in de nacht nog steeds zijn aangegroeid. Over een reisje naar Rotterdam of 's Herto genbosch wordt soms tweeënhalve dag gedaan. Maar gemopperd wordt er niet. De mannen van de tank auto's, de hoog opgetaste wagens met vlas van de transportbedrijven en de fabrieken op het eiland, allemaal zijn ze „nachtroutiers" geworden. Zij do den de tijd met koftledrinken, sterke verhalen en een dutje. Daarbij is hun voornaamste taak tijdens de luttele vaaruren van de pont: telkens een stukje optrekken in de richting van het ijs, dat zich met eb en vloed door het smalle, verraderlijke Zijpe heen en weer sleept. Beste supporters Zij schikken zich in hun lot en ztt zijn voor het personeel van de pont de beste „supporters". Zoals begin deze week, toen kapitein W. Zonder van zich met een volgeladen pont als het ware dwars door een ijsveld van enkele honderden meters beet. Een uur lang duurde de overtocht. Nor maal heeft het schip in vijf minuten de andere wal bereikt. Als een ram mei beukte de pont zich een geul door de witte, ruim een meter dikke vlakte. Metertje vooruit, m'elertje achteruit en opnieuw een hap er uit. Trappelend van de kou zorgden de chauffeurs en andere kijkers aan de wal voor de nodige bijval. Gemopperd wordt er niet onder dit gemoedelijke volkje. Zij profeteren elkaar de kansen, wanneer de wagens weer een honderdtal meters zijn op geschoven. Zij leven mee met het kranige boot- personeel, dat Schouwen-Duiveland nu al een paar weken in evenwicht houdt tussen een volslagen isolement en een vlotte veerverbindlng. Begin deze week verscheen voor de oost kust van het eiland een ysbreker met een grote S op de zwarte schoorsteen. Tussen Zijpe en Anna Jacobapolder (Zie slot pag. 2 kol. 6) Na de burgemeester van Middelburg heeft ook de burgemeester van Goes verklaard, dat zijn gemeente behoort deel te nemen aan de beheers vorm voor het Sloe. Nog meer liefheb bers Het wordt wel dringen op deze manier. Eerlijk gezegd lijkt het ons twij felachtig of voor de Goese aanspraken wel een toereikende grond aanwezig is. Andere gemeenten claimen toch ook niet het beheer van de industriekern Goes E-n voor de belangen van de niet direct- betrokkenen in Zeeland bij deze be heersvorm treedt toch het provinciaal bestuur op Goes nu lijkt ons in dit verband tot die niet-direct-belangheTÏ- benden te behoren. De Middelburgse aanspraken maken de indruk een ster ker basis te bezitten omdat de stede- bouwkundige ontwikkeling van deze ge meente voornamelijk op het Sloehaven- project is gebaseerd: men denke aan het plan-Zuid, dat een belangrijk woonge bied voor de Sloehaven zal worden, een plan waarvoor dit jaar nog de eerste spade in de grond zal gaan. Voor dê historlsch-gevoeligen speelt voorts nog een rol al is het geen argument van feitelijke waarde dat het Sloe eeu wenlang de haveningang van Middel burg is geweest. Wij vragen ons nu af of niet tweemaal een gelijkluidende op merking ten bate van eigen parochie, afkomstig van twee verschillende burge meesters. niet sterk aan kracht inboet. De normale reactie zal nu. dunkt ons, zijn: „Lid worden van de beheersvorm Tja, dat willen er wel meer Eén enkele opmerking nog over het Sloe ten slotte en ter zijde: wanneer komt nu toch eindelijk deze be heersvorm En voorts: als het door welke oorzaak niet lukt deze vorm bin nen korte tijd voor elkaar te krijgen, laat dan de studiecommissie in ieder ge val als voorlopig beheersorgaan optre den! Dat is dringend en dringend nodig. Er hebben ons geruchten bereikt over stroeve onderhandelingen met indus triëlen, die heel wat vlotter zouden ver lopen als er een centrale en vooral besluitvaardige! beheersvorm zou zijn. Wanneer De koninklijke marine heeft gis termiddag een helikopter beschik baar gesteld voor vier emigranten, de familie Reitsma, uit Den Burgh op Texel (een echtpaar met een volwassen dochter en een kleindochter), die gisteravond om negen uur van Schiphol naar Ca nada moesten vertrekken. De Texelse veerdienst liet namelijk verstek gaan door de ijsgang op de Waddenzee. De helikopter van vliegveld „De Kooy" bij Den Helder, vloog te gen de avond met hen het Mars diep over. De familie Reitsma is op tijd op Schiphol gearriveerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 1