PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
KROESJTSJEW WIL EEN „IDEOLOGISCHE
WAPENSTILSTAND" MET CHINA
Het verkeer naar Schouwen: „vertraagde film"
„Niets forceren in
de kwestie-Berlijn"
Fransen willén beraad
in „beperkte kring"
Morgenochtend start
voor Elfstedentocht
Toestand Gaitskell
is „zeer ernstig"
Dinsdag kamer
debat over de
K.LM.-nota
VERKEER WEER GEHINDERD DOOR
DE SNEEUW EN GLADDE WEGEN
Geel en goud
Dringen
Helikopter haalde
emigranten van
eiland Texel
206e jaargang - no. 14
WAARIN OPGENOMEN OE MIDDELBURGSE, VLISS1NGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
i de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 62 cent per week, ƒ8,00 perkw.; franco per post 8,25 p. kw. Losse nummers 18 ct. Bureaus: Vlissingen:
tal 91KR /H cr er c-ri rl OCAD/Oca a.1.. OHACJT\/T1.1 .-lal U.C1 -1 an,, 1. J nnnn /a ,niaanr a c— ,,...1.1 n *- - c. ,n <- nr\r a1ra,a\ c~.,i...a ana. a*...... .a, HIP n.ln. I
Donderdag 17 jan. 1963
Eert heel koud
Bokkegat
Pagina 9
0 P.Z.C., Middelburg.
INTERNATIONAAL GESPREK
OVER GESCHIL AFGEWEZEN
GEEN NIEUWE TERMIJN VOOR
SLUITEN VAN VREDESVERDRAG
De ruim 2Vz uur durende redevoering, die premier Kroesjtsjew
gisteren op het Oostduitse partijcongres in Oost-Berlijn heeft ge
houden, heeft noch het geschil met het westen over Berlijn noch
de ideologische strijd in het communistische kamp naar een
nieuw hoogtepunt gevoerd. De Russische leider betrachtte mati
ging wat betreft het geschil met China. Hij verklaarde veel ge
duld in deze zaak te willen tonen. Hij stond evenwel afwijzend
tegenover het (Chinese) voorstel om een nieuwe internationale
conferentie te doen beleggen van alle partijen om de geschillen
bij te leggen. Hij stelde in plaats daarvan een „ideologische wa
penstilstand" voor, opdat de tijd zijn werk zou kunnen doen en
de gemoederen tot bedaren konden komen.
Aangaande de kwesties Duitsland en
West-Berlijn gaf de Russische leider
duidelijk te verstaan, dat hij niets wil
forceren en rekening houdt met de mo
gelijkheid om tot een vreedzame rege
ling van deze vraagstukken te komen
door onderhandelingen met de weste
lijke mogendheden.
Kroesjtsjew gebruikte herhaaldelijk de
uitdrukking „redelijk compromis" en
legde er de nadruk op, dat de Sowjet-
Unie in het geheel niet wenst te profi
teren van de regeling van het Duitse
vraagstuk om de status quo in Europa
uitsluitend ten eigen bate te wijzigen.
Versterkt
Kroesjtsjew verdedigde krachtig
maar rustig zijn beleid tegen dege
nen, die hem verweten in feite niets
bereikt te hebben sinds zijn bekende
ultimatum inzake Berlijn van no
vember 1958- Hij stelde het optrek
ken van de „muur" tussen beide de
len van Berlijn voor als een „belang
rijk succes", waardoor de soevereini
teit van Oost-Berlijn aanzienlijk ver
sterkt was.
Het hoofd van de regering der Sowjet-
Unie onderstreepte voorts, dat men zijn
terughoudendheid en geduld in de kwes-
tie-DuitsIand niet moést beschouwen als
een aanwijzing, dat hij afziet van het
sluiten van een vredesverdrag,, want
alleen na het sluiten van een dergelijk
verdrag zou een gunstig klimaat voor
een werkelijke ontwapening geschapen
zijn. Kroesjtsjew onthield zich er ech
ter van een nieuwe termijn te stellen.
Vrede
In een hartstochtelijke verdediging
van zijn opvattingen op het gebied
van de buitltnds
van de buitenlandse politiek, die
door de „Albanese dogmatici en de
genen die hen steunen" in twijfel
waren getrokken, sprak Kroesjtsjew
Do toestand van de Engelse oppositielei
der Hugh Gaitskell is gisteravond „zeer
ernstig" geworden. In het derde bulletin
dat het ziekenhuis van Middlesex uitgaf
stond: „De toestand van de heer Gaits
kell is verder verslechterd ten gevolge
van ernstige ingewanden- en niersteen-
complicaties. Als er de volgende 24 uur
geen reactie komt op de behandeling,
zjjn de uitzichten zeer ernstig".
Gisteren heeft de veerpont over het
Zijpe achtmaal gevaren. Een kijk
je vanaf het dek van de pont, die
sich een weg zoekt door het vele
irijjijs.
foto P.Z.C.
als zyn overtuiging uit, dat in de
huidige omstandigheden de strijd om
de vrede de belangrijkste voorwaar
de voor de strijd voor het socialisme
is.
De Chinese afgevaardigde, Woe, klapte
niet na afloop van de rede van
Kroesjtsjew. Hij stond wel op. Hij rea
geerde ook niet bij het tussentijdse ap-
Slaus. Zijn voorbeeld werd door de ge-
elegeerden uit Noord-Korea en Noord-
Vietnam gevolgd.
De Russische premier en partijlei
der Nikita Kroesjtsjew aan het
woord op de tweede dag van het
Oostduitse partijcongres in Oost-
Berlijn.
(Van onze parlementaire redacteur)
De Tweede Kamer zal volgende
week dinsdag, 22 januari, de eind
vorige week verschenen nota be
treffende de situatie bij de K.L.M.
in openbare behandeling nemen.
De socialistische fractievoorzitter, prof
Vondeling, zei zich te hebben afge
vraagd of deze nota wel een goede basis
vormt voor behandeling, daar de verkre
gen informaties, volgens hem niet zo
volledig waren als hij had gedacht, dat ze
zouden zijn. Prof. Vondeling had dan
ook aanvankelijk in overweging de Ka
mer voor te stellen de nota eerst schrif
telijk te doen behandelen door de com
missie voor verkeer en waterstaat. Daar
er echter enige haast is gewenst, mede
met het oog op de personeelssituatie,
kon prof. Vondeling zich toch met het
voorstel van de waarnemend voorzatter
Bonimer verenigen.
Zeventien doden bij
vliegtuigongeluk
Het verongelukken, dinsdagavond, van
een passagiersvliegtuig van de Brazili
aanse luchtvaartmaatschappij Cruziero
do Sul, heeft zeventien doden geeist en
vijfendertig gewonden-
Dertien doden waren passagiers van het
vliegtuig, de overigen waren vier kin
deren, die bedolven werden onder het
puin van een woning in Jabaquara.
Verzoek ran Couve de Murville
Bij de onderhandelingen tussen Engeland en de E.E.G. in
Brussel tasten de vijf partnerlanden van Frankrijk thans in het
duister over de bedoelingen van de Franse minister van buiten
landse zaken, Couve de Murville, die onverwacht een „geheime
gedachtenwisseling" heeft verzocht over de „organisatie der
werkzaamhedenvan de conferentie.
VERWONDERING
BIJ OVERIGE
E.E.G.-PARTNERS
De minister arriveerde gisteren in Brus
sel om aan de verdere beraadslagingen
over het Britse lidmaatschap deel te ne
men. Hy deed dit voorstel tydens een
vergadering van de „zes", waarop werd
getracht onderling tot overeenstemming
te komen over de financiële regelingen
voor het gemeenschappelijke landbouw
beleid.
Minister Couve de Murville lichtte zijn
voorstel niet nader toe, maar stelde wel
voor dit beraad in „beperkte kring" te
doen houden, hetgeen betekent dat al
leen de ministers van de zes landen, bij
gestaan door een enkele ambtenaar, het
gesprek mogen bijwonen.
Verwondering
Onder de andere delegaties wekte de
Franse suggestie nogal verwondering,
zeker tegen de achtergrond van de
verklaringen, die president de Gaulle
deze week op zijn persconferentie in
Parijs over het Britse lidmaatschap
heeft afgelegd.
De ministers van de zes E.E.G.-landen
hebben gisteren een groot deel van de
middag en avond besteed aan pogingen
een oplossing te vinden voor him me
ningsverschillen over de financiering
van het gemeenschappelijke landbouwbe
leid.
De moeilijkheid concentreert zich op for
mulering en uitvoering van het beginsel,
dat bij bekrachtiging van het besluit om
opbrengst van heffingen bij invoer
van landbouwproduliten uit derde landen
in de gemeenschapsklas te starten, een
„billijke verdeling' van de lasten wordt
verkregen.
Onduidelijk
Verschillende mogelijkheden werden
door de ministers besproken, doch gis
teravond was de situatie nog te onduide
lijk om te kunnen zeggen, dat er merk
bare vooruitgang was geboekt.
De mogelijkheid van een compromis
werd echter niet uitgeschakeld en van
ochtend zullen de „zes" hun overleg aan
hand van een nieuw werkdocument,
op te stellen door de Italiaanse en Fran
se delegaties, voortzetten.
Tsjombe zou vandaag
naar Elisabethstad
willen terugkeren
President Tsjombe van Katanga zal van
daag naar Elisabethstad terugkeren om
er met vertegenwoordigers van de Ver
enigde Naties te beraadslagen over de
uitvoering van Tliants plan voor de her
eniging van Kongo, zo is gisteren in
Brazzaville uit gezaghebbende bron ver
nomen. Zoals gemeld heeft Tsjombe zich
bereid verklaard, aau de afscheiding van
Katanga een einde te maken. Momen
teel bevindt de Katangaanse president
zich nog in Kolwczi.
T .v.-reportage
Elfstedentocht
Twee reportagewagens van de
N.T.S. zullen worden ingeschakeld
by de t.v.-reportage van de Elf
stedentocht. Een zal worden opge
steld by de finish in Leeuwarden
voor een directe uitzending met
commentaar van .Jo van Dalfsen.
De andere wagen rydt naar het
dorpje Bartlehiem aan de Dok
kumer Ee, waar Arie Kleywegt
een directe reportage zal geven.
Verder wil de N.T.S. vier filmca-
me.rnule.cgen, waarvan twee met
geluid, én drie bclichtingsploegen,
inschakelen voor opnamen bij de
start In Leeuwarden en de door
tocht in Sneek, Sloten, Staveren,
HïnAelopen, Work urn en Bolsward.
De sneeuio, welke in de nacht van
dinsdag op woensdag is gevallen,
plaatste het verkeer voor (le zo
veelste maal deze winter voor
nieuwe moeilijkheden; vele wegen
werden spiegelglad, busdiensten
werden gestopt en automobilisten
moesten hun wagens langs de
onberijdbare weg laten staan.
Foto: stuifsneeuw op rijksweg 2
tussen Amsterdam en Utrecht,
schrikbeeld voor iedere wegge
bruiker.
Rit gaat nu definitief door
Militairen ^rijgen
er twee dagen
vrij voor
Het bestuur vau de Elfstedenver-
eniging heeft gisterochtend, na een
laatste vergadering bekendge
maakt, dat de Elfstedentocht defi
nitief morgen vrijdag zal
worden verreden. Daarbij deed het
bestuur opnieuw een beroep op de
bevolking van Friesland om de
stuifsneeuw, die na de sneeuwbui
en van dinsdagavond op het par
koers is gekomen te ruimen.
De Elfstedentocht start zoals gewoon
lijk op het Van Harinxmakanaal in
Leeuwarden. Dan wordt via de Willen en
de Sneeker Oudvaart naar Sneek gere
den. Vervolgens van Sneek naar IJlst en
Sloten, maar het staat nog niet vast hoe
men van deze plaats naar Stavoren zal
[•aan. Van Stavoren rydt men over de
ilorra en het Janbróerskanaal naar
Hindelopen, waar de ryders de dijk over
moeten om via het IJselmeer Workuni
te bereiken. Daarna leidt de route tot
Bolsward.
OP VELE WEGEN OPNIEUW STUIFSNEEUW
De busdiensten konden gistermorgen
over het algemeen vrij normaal functio
neren, hoewel uiteraard mede ten ge
volge van het sterk toegenomen reizi-
gersaanbod hier en daar geringe ver
tragingen voorkwamen. Het treinver
keer had gistermorgen met moeilijkhe
den te kampen door sneeuwval. Tussen
Amsterdam en Haarlem en Uitgeest-
Alkmaar moesten enkele treinen uitval
len. Omstreeks het middaguur was de
toestand zover verbeterd, dat het trein
verkeer weer overal vlot kon worden
uitgevoerd.
Stagnatie
Van de grote steden heeft gistermor
gen vooral Amsterdam last onder
vonden van de gladheid. Op verschil
lende plaatsen ontstonden opstoppin
gen, die op haar beurt een ernstige
stagnatie van het tramverkeer ver
oorzaakten.
Op de halteplaatsen hebben vele tiental
len mensen in verscheidene gevallen
zelfs drie kwartier op hun tram moeten
wachten.
Op de taxistandplaatsen verscheen zo nu
en dan een taxi, die dan maar enkelen
van de vele wachtenden kon opnemen.
In Den Haag en Rotterdam was het. aan
tal aanrijdingen gistermorgen groter
dan normaal en op enkele plaatsen ont
stonden verkeersopstoppingen.
Via Noordzee
Het pakijs baart de scheepvaart intus
sen nog veel zorgen. De veerboot „Ooèt-
Vlieland" slaagde er gisteren in vanaf
Vlieland het open water van de Noord
zee te bereiken en voer naar IJmuiden.
Vanmorgen zal de boot proberen Vlie
land weer via de Noordzee te bereiken.
Ameland is gisteren op grootscheepse
wijze door de lucht bevoorraad met le
vensmiddelen. Ongeveer 14.500 kilogram
levensmiddelen en groenten werd in to
taal aangevoerd.
Ameland werd door
de lucht voorzien
van voorraden
De Nederlandse wegen zowel
hoofdwegen als provinciale wegen
met uitzondering van die in
Groningen, Friesland en een ge
deelte in het noorden van Drente
waren gisteren moeilijk tot uiterst
moeilijk to berijden als gevolg van
het gladde tot spiegelgladde weg
dek.
Bovendien kwam op een groot aantal
wegen opnieuw stuifsneeuw voor. De
K.X.A.C.-wegeninformatiedienst deelde
mede, dat automobilisten rekening moes
ten houden met zeer grote vertragingen
ten gevolge van filevormingen. De toe
gestane topsnelheid bedroeg 40 km per
uur.
tens ligt een stuk dat nog onder han
den genomen moet worden. Na Wit-
marsum gaat het via Harlingen en
Franeker naar Bartlehiem. Daar
volgt de tocht de Dokkumer Ee heen
en weer naar Dokkum. Om tenslotte
naar Betlehiem via de Oudkerker-
vaart op de Grote Wielen, een plas
op een achttal kilometers buiten
Leeuwarden, te eindigen.
Militairen van alle krijgsmachtonderde-
len, die mee wensen te doen aan de
Elfstedentocht krijgen daarvoor twee
dagen vrij, te weten vandaag en morgen.
Zij moeten echter aan enkele voorwaar
den voldoen. Zij moeten een verklaring
van medische geschiktheid aanvragen,
bij de artsen van hun onderdeel, alsmede
een verklaring van schaatstechnische
geschiktheid, af te geven door de sport-
officier van hun onderdeel.
Als de militairen aan deze voorwaarden
voldoen krijgen zij behalve de twee vrije
dagen ook vry vervoer naar Leeuwarden
en krijgen zij de inleggelden van de
tocht vergoed alsmede de kosten van le
gering, hulsvesting en voeding in Leeu
warden.
Inmiddels heeft de organisatie reeds
uit Den Haag vernomen dat al 700
militairen klaar staan om naar Leeu
warden te vertrekken. Men verwacht
echter, dat het aantal militaire deel
nemers wol tot 1000 zal oplopen.
Goud en zilver
De winnaar zal dat staat nu reeds
vast met goud en zilver beladen,
Er zijn maar weinig instituten, waar
men zó gevoelig is voor traditie
als het leger: herinneringen aan
veldslagen uit vervlogen dagen, oude
regimentsnamen, bepaalde uitmonsterin
gen, het zijn stuk voor stuk zaken, die
met grote zorg worden behoed als de
zichtbare tekenen van een band met
het verleden. Een recent voorbeeld van
deze traditionele gezindheid is de her
oprichting van het korps Gele Rijders,
dat een kleine honderdvijftig jaar heeft
bestaan, maar de laatste jaren voorgoed
uit de Nederlandse militaire historie
verdwenen scheen. Het was echter in
derdaad schijn: men heeft zich genood
zaakt gevoeld de hier in feite niet meer
bestaande traditie te herstellen, zodat
thans ons land weer over Gele Rijders
beschikt. En in Arnhem waar het
korps in garnizoen lag en ligt is de
burgerij bezig voor gala-uniformen te
zorgen, opdat de Rijders in staat zullen
zijn zich met zwier den volke te tonen.
Wij hebben respect voor lien, die zich
behoeders van een traditie weten,
voor hen die in deze traditie vooral
diepe zin en rijke inhoud voor de eigen
tijd zien. Maar als het over het leger
gaat, vragen wij ons toch wel eens af
in hoeverre er bij de ijveraars voor het
herstel van allerlei herinneringen uit
het verleden de eerbied voor de traditie
ondergeschikt is geworden aan een nei
ging tot spelen, niet het lugubere spel
van de krijg, maar het romantische van
parade en groot vertoon. In de naoor
logse jaren is namelijk het Nederlandse
volk een aantal zaken gepresenteerd als
traditioneel-tot-het-leger-behorend, ter
wijl in feite sprake was van een imi
tatie (Engeland) dan wel van een al te
geforceerde traditie. Men denke aan de
invoering van de „garderegimenten"
met uniformen, die geheel op vertoon
en schittering zijn afgestemd en die het
spel-element maar amper kunnen ver
bloemen. Tot op zekere hoogte kan men
daar vrede mee hebben, maar op een
bepaald ogenblik rijst de vraag: moet
deze of gene maatregel nu óók nog
Zoals hier ten aanzien van de befaam
de Gele Rijders: is herstel nu werkelijk
nodig en zinvol Met dezë gedachten
van twijfel staan wij
niet alleen, zo bleek
ons. In het Deventer
Dagblad troffen wij
in een hoofdartikel
een soortgelijke be
schouwing aan. Een alinea daaruit wil
len wij citeren: „De behoefte aan die
traditionele onderscheiding (bedoeld
wordt het onderscheid tussen een Rijder
en een gewone artillerist) was blijkbaar
sterker dan de nuchtere overweging,
dat de moderne oorlog nu eenmaal het
goud en het geel uit de dagen van Wa
terloo niet meer verdraagt, er zelfs
ronduit gezegd mee vloekt. Maar
goed, men gunne Arnhem en de Gele
Rijders aan elkaar, en men gunne die
beide de hang naar romantiek. Die ro
mantiek kan een bijdrage vormen tot
popularisering van weer een speciaal
onderdeel der Nederlandse strijdkrach
ten. Voor een effectieve popularisering
van die strijdkrachten in hun gehéél
ook en juist wanneer die niet anders
dragen dan het nuchter-grauwe werk
pak anno 1963 is echter meer nodig
dan het vertoon van een gele kwast en
een gouden tuniek van vier mille per
stuk", aldus het Deventer Dagblad. En
het besluit: „Men mag echter aanne
men, dat ook zij die zich in de herrijze
nis der Geie Rijders verheugen, dit vol
uit beseffen". Hopelijk is deze laatste
veronderstelling voor de volle hondeTi
procent juist!
A Het officiële Nationalistisch-Chinese pers
bureau heeft een opgave verstrekt van de
goederen die het afgelopen Jaar boven het
Chinese vasteland zijn afgeworpen. Daar
onder bevinden zich radio-installaties, wa
pens en munitie, bijna twaalf miljoen anti
communistische pamfletten, levensmiddelen
en medicamenten.
naar huis terugkeren. De triomfator
ontvangt een zilveren medaille, be
schikbaar gesteld door H.M. Konin
gin Juliana, een gouden medaille van
de vereniging „De Friese Elf Steden",
een zilveren wisselbeker en de zilve
ren Pim Mulier-wisselprijs.
Voor de tweede aankomende wed
strijdrijder wordt door mr. H. P.
Linthorst Homan, commissaris van
de koningin in de provincie Fries
land, een prijs beschikbaar gesteld,
terwijl de derde aankomende een
kleinood krijgt aangeboden door het
bestuur van de provincie Friesland.
In totaal zijn er 12 prijzen voor de
wedstrijdrijders, onder meer ontvangt
de eerst aankomende Leeuwardense
wedstrijdrijder, de ir. M. H. Geerts-
prijs.
tllj*
Op randje van isolement
VRACHTWAGENCHAUFFEURS
ZIJN „NACHTROUTIERS"
HET VERKEER van en naar
Schouwen-Duiveland vergt in
deze barre winterse dagen van
ieder, die er zich in mengt, veel
geduld. Bij Zijpe en Anna-Jaco-
bapolder reiken files van in
hoofdzaak vrachtauto's honder
den meters de rijkswegen naar
Duiveland en St.-Philipsland op.
Per dag zet de R.T.M.-pont
„Zijpe" er nog niet de helft van
over in de tien overtochten, die
gemiddeld worden gemaakt. Zo
dra het donker wordt of de eb
intreedt, waagt de kapitein zich
niet meer met het logge vaar
tuig tussen de kruiende ijs-
scliotsen. Het schip blaast zijn
stoom af en blijft aan de steiger
liggen. Het is een isolement op
het kantje af
Het transport- en reizigersverkeer
naar Schouwen-Duiveland speelt zicli
nu al enkele weken als in een ver
traagde film af. De chauffeurs van
de vrachtwagens weten na jarenlange
ervaring aan de pont wel wat wach
ten is. Wanneer nu aan het eind van
de middag duidelijk wordt, dat er
geen mogelijkheid meer is om met de
tientonners, de combinaties en de op
leggers aan de overkant te komen,
sluiten de mannen hun cabines af en
keren terug naar Steenbergen of Zie-
rilc7.ee om er een hotelletje op te zoe
ken of by moeder thuis te gaan ver
tellen, dat zij het morgen nog wel
eens zullen proberen.
Hebben z(j geluk, dan laveert tegen
het vallen van de duisternis de ïjs-
brekende stoomsleper „Anton" nog
een keer tussen de ijsvelden door
naar Anna Jacobapolder om een
groepje „gestrande" chauffeurs, ver
sterkt met buspassagiers, af te halen.
En de volgende dag zijn ze in alle
vroegte weer present in het café van
Bos san Zijpe, de milkbar bij de
Tramhaven of het „Veerhuis" aan de
overzijde. Zjj starten dan tijdig de
vele paardekrachten ontwikke
lende diesels onder de wit bestoven
motorkappen: Om acht uur komt er
een beetje beweging in de lange rijen,
die 's avonds en midden in de nacht
nog steeds zijn aangegroeid. Over een
reisje naar Rotterdam of 's Herto
genbosch wordt soms tweeënhalve
dag gedaan. Maar gemopperd wordt
er niet. De mannen van de tank
auto's, de hoog opgetaste wagens met
vlas van de transportbedrijven en de
fabrieken op het eiland, allemaal zijn
ze „nachtroutiers" geworden. Zij do
den de tijd met koftledrinken, sterke
verhalen en een dutje. Daarbij is hun
voornaamste taak tijdens de luttele
vaaruren van de pont: telkens een
stukje optrekken in de richting van
het ijs, dat zich met eb en vloed door
het smalle, verraderlijke Zijpe heen
en weer sleept.
Beste supporters
Zij schikken zich in hun lot en ztt
zijn voor het personeel van de pont
de beste „supporters". Zoals begin
deze week, toen kapitein W. Zonder
van zich met een volgeladen pont als
het ware dwars door een ijsveld van
enkele honderden meters beet. Een
uur lang duurde de overtocht. Nor
maal heeft het schip in vijf minuten
de andere wal bereikt. Als een ram
mei beukte de pont zich een geul
door de witte, ruim een meter dikke
vlakte. Metertje vooruit, m'elertje
achteruit en opnieuw een hap er uit.
Trappelend van de kou zorgden de
chauffeurs en andere kijkers aan de
wal voor de nodige bijval.
Gemopperd wordt er niet onder dit
gemoedelijke volkje. Zij profeteren
elkaar de kansen, wanneer de wagens
weer een honderdtal meters zijn op
geschoven.
Zij leven mee met het kranige boot-
personeel, dat Schouwen-Duiveland
nu al een paar weken in evenwicht
houdt tussen een volslagen isolement
en een vlotte veerverbindlng. Begin
deze week verscheen voor de oost
kust van het eiland een ysbreker met
een grote S op de zwarte schoorsteen.
Tussen Zijpe en Anna Jacobapolder
(Zie slot pag. 2 kol. 6)
Na de burgemeester van Middelburg
heeft ook de burgemeester van
Goes verklaard, dat zijn gemeente
behoort deel te nemen aan de beheers
vorm voor het Sloe. Nog meer liefheb
bers Het wordt wel dringen op deze
manier. Eerlijk gezegd lijkt het ons twij
felachtig of voor de Goese aanspraken
wel een toereikende grond aanwezig is.
Andere gemeenten claimen toch ook niet
het beheer van de industriekern Goes
E-n voor de belangen van de niet direct-
betrokkenen in Zeeland bij deze be
heersvorm treedt toch het provinciaal
bestuur op Goes nu lijkt ons in dit
verband tot die niet-direct-belangheTÏ-
benden te behoren. De Middelburgse
aanspraken maken de indruk een ster
ker basis te bezitten omdat de stede-
bouwkundige ontwikkeling van deze ge
meente voornamelijk op het Sloehaven-
project is gebaseerd: men denke aan het
plan-Zuid, dat een belangrijk woonge
bied voor de Sloehaven zal worden, een
plan waarvoor dit jaar nog de eerste
spade in de grond zal gaan. Voor dê
historlsch-gevoeligen speelt voorts nog
een rol al is het geen argument van
feitelijke waarde dat het Sloe eeu
wenlang de haveningang van Middel
burg is geweest. Wij vragen ons nu af
of niet tweemaal een gelijkluidende op
merking ten bate van eigen parochie,
afkomstig van twee verschillende burge
meesters. niet sterk aan kracht inboet.
De normale reactie zal nu. dunkt ons,
zijn: „Lid worden van de beheersvorm
Tja, dat willen er wel meer
Eén enkele opmerking nog over het
Sloe ten slotte en ter zijde: wanneer
komt nu toch eindelijk deze be
heersvorm En voorts: als het door
welke oorzaak niet lukt deze vorm bin
nen korte tijd voor elkaar te krijgen,
laat dan de studiecommissie in ieder ge
val als voorlopig beheersorgaan optre
den! Dat is dringend en dringend nodig.
Er hebben ons geruchten bereikt over
stroeve onderhandelingen met indus
triëlen, die heel wat vlotter zouden ver
lopen als er een centrale en vooral
besluitvaardige! beheersvorm zou
zijn. Wanneer
De koninklijke marine heeft gis
termiddag een helikopter beschik
baar gesteld voor vier emigranten,
de familie Reitsma, uit Den
Burgh op Texel (een echtpaar
met een volwassen dochter en een
kleindochter), die gisteravond om
negen uur van Schiphol naar Ca
nada moesten vertrekken. De
Texelse veerdienst liet namelijk
verstek gaan door de ijsgang op
de Waddenzee.
De helikopter van vliegveld „De
Kooy" bij Den Helder, vloog te
gen de avond met hen het Mars
diep over. De familie Reitsma is
op tijd op Schiphol gearriveerd.