EERSTE SPADE IN DE GROND
VOOR EEN NIEUW SCHIPHOL
Dr. L. G. Kortenhorst in
beide Kamers herdacht
Strijd tegen de vorst
in een winters Europa
Bouwtijd geraamd op
ongeveer 3 a 3,5 jaar
KLANKBORD j
HOOFDPIJN
ASPRO
Vliegtuigen zullen „meren" aan pieren
Senaat aanvaardde
nieuwe loonsysteem
Gezin in De Vecht
op straat gezet
EEN EERLIJKE
NATUURLIJKE SIGARET
K0LENBEZ0RGING KNELPUNT BIJ BRANDSTOFVOORZIENING
Voorraad voldoende
aanvoertempo
echter lager
WOENSDAG 16 JANUARI 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
3
Een doorsnede van liet stationsge-
2 bouw, zoals dat op de nieuwe
2 luchthaven Schiphol zal verrijzen.
'WVtftfWVVVWUWVWWMWVWWWVWtft
In de barre, uitgestrekte sneeuwvlakte vlak ten zuiden van de rijks
weg Amsterdam-Den Haag hebben de beide directeuren van de N.V.
Luchthaven Schiphol, mr. J. C. H. A. van Stapele en de heer S. de
Mul, gistermiddag als vakkundige chauffeurs in de cabine van twee
krachtige automatische zandscheppers-op-rupsbanden uit de bevroren
grond de eerste klei opgeschept en zonder ongelukken en zonder assis
tentie in een gereedstaande vrachtauto gedeponeerd. Deze originele
plechtigheid, waarbij tot opluchting van de aannemers ook de vracht
auto gespaard bleef, kwam in de plaats van het slaan van een eerste
paal. Vanuit een verwarmde tent keek een 200-tal genodigden, onder
wie de commissarissen van de luchthaven, vol spanning toe.
Dank zij voor hen opgestelde plattegron
den waren zjj de eersten, die zich een in
druk konden vormen van het giganti
sche bouwproject, dat daar in de komen
de drie jaar zal worden verwezenlijkt.
Met vlaggetjes was aangegeven waar in
de verre verte te zijner tijd de lange pie
ren, waaraan de vliegtuigen zullen me
ren, zich zullen uitstrekken.
Over rijksweg
Zoals reeds vroeger bekend is gemaakt
zal de nieuwe veel grotere luchtha'
zich in feite uitspreiden dwars over
rij lts weg Amsterdam-Den Haag heen.
Tot nu toe ligt Schiphol in zijn geheel
ten zuid-oosten van die weg, straks zal
circa 4 km van de rijksweg dwars door
het noordwestelijk deel van het nieuwe
vliegveld lopen en bij het begin, zelfs in
een tunnel onder de nog aan te leggen
startbaan 09-27 doorduiken. Circa 3'/2
km verder zal een taxiebaan voor vlieg
tuigen met een viaduct over dezelfde
weg worden gelegd. Via deze taxiebaan
zullen de vliegtuigen in de toekomst
startbaan 01-19 kunnen bereiken.
MOOI KLEIN verhaaltje met
een mool-lelijhe moraal.
In New Orleans, waar al die jazz
vandaan lcomt, maar dat heeft
met het (cclit-gebeur de) verhaal
tje «iets tc maken, maar er staan
in veel krantenmaar natuurlijk
nooit in deze, dikwijls zoveel ver
haaltjes met verhaaltjes die niets
met die verhaaltjes hebben te
maken ik zeg: in New Orleans
woont een mevrouw die de mooie
namen Leila Gratvrix draagt cn
uit deze namen alléén al kunt u
wel zien dat het verhaaltje een
écht verhaaltje is, want als die
dame niet echt bestond en niet
echt deze echte namen droeg zou
geen enkele onechte verhaaltjes-
verteller zulke namen kunnen ver
zinnen.
Nu dan, die Leila Gratvrix had
een oude stoel. U zult zeggen: dat
is niets bijzonders; daar behoef je
niet helemaal voor naar New Or
leans met al die jazz (die er ove
rigens niets mee te maken heeft).
In Voorschoten, Oostburg, Krom
menie, Winschoten, Deventer,
Haarlem, De Bildt en noemt u nog
maar tienduizend bloeiende ge
meenten, wonen óók dames met-
oude stoelen". Als u dit zegt hebt
u gelijk. Ik durf zelfs zo ver te
gaan tc veronderstellen dat er op
dc hele wereld niet één gemeente
is, waar géén dame woont, die een
oude stoel heeft.
Maar luister nu even verder. Wees
nu even geduldig. Val mij niet
ieder ogenblik in de rede.
Die Lctla Gratvrix uit New Or
leans wilde haar oude stoel kwijt.
(...Néé nu niet interrumperen... ik
begrijp wat u wilt zeggen, maar
luister nu nog éven verder..). Ik
zeg: zij ivildc die oude stoel kivijt
en daarom zette zij het ding voor
haar huis op straat met een kar
ton waarop zij geschreven had
tin het Engels, maar ik vertaal
het maar even meteen voor u; niet
te danken; kleine moeite; ik ben
verbazend goed in talen... beter
dan in betalen ha-ha-ha!) waarop
zij geschreven had: ..Wie 'm
hebben wil kannum gerust mee
nemen".
Laat een volle dag later die stoel
er nou nog staan.' En weet u wat
onze Leila, die zo graag van haar
stoel af wou, toen deedt
Raadt u nooit.
Leila ging er even over zitten na
denken hoe de mensen (diep-
innerlijk) zijn wat er allemaal in
die hartjes cn hersentjes en ziel
tjes roni-spookt aan gekkigheden;
cn toen verscheurde zij liet kar
tonnetje met de gratis aanbieding
en zij maakte een nieuw karton
netje cn daar schreef zij op: „Te
koop voor drie dollar".
EN DE VOLGENDE MORGEN
WAS DE STOEL WEG. Alleen
het kartonnetje lag op de straat
voor Leila's deur.
Gegapt.
Gejat.
Gestolen.
Meegenomen.
En Leila zei: „Gelukkig dat ik
die ouwe rotsoel kwijt ben; zó zijn
dc mensen".
„V erkeersareaaV
Midden tussen dc vier zich naar alle
windrichtingen uitstrekkende start
en landingsbanen, alle met circa 3300
meter even lang en geschikt voor
straalverkeer, zal vlak onder waar
thans nog de rijksweg loopt het nieu
we gebouwencomplex van Schiphol
worden opgetrokken, dat de luchtha
vendirectie steeds met het woord
„verkeersaroaaT betitelt.
Om nu uit do overvloed van cijfers en
andere gegevens enkele belangrijke op
te sommen: het nieuwe stationsgebouw
is afgesteld op de geschatte omvang
van het luchtverkeer in 1975.
Men verwacht in dat jaar 4 miljoen rei
zigers en 80.000 vliegtuigen. De toestel
len zullen zich langs drie pieren kun
nen opstellen (25 in totaal), maar er
blijft ruimte voor uitbreiding met nog 2
pieren en bovendien zal slechts de mid
delste van de drie pieren tot de volle
lengte van 370 meter worden uitge
bouwd, terwijl van de twee andere voor
lopig zal worden volstaan met de bo
venarm van 270 meter lengte.
In de middelste en langste pier is ten
behoeve van de reizigers over 250
meter lengte een lopende band aange
bracht, zodat niemand de luchthaven
zal kunnen verwijten, dat men te voet
enorme afstanden moet afleggen om
het vliegtuig te bereiken.
Pal voor de ingang van het nieuwe sta
tionsgebouw zal een parkeerterrein wor
den aange*
aan 5000 a
Naast het stationsgebouw is een beman
ningencentrum in 2 lagen geprojecteerd.
Er zullen kantoren worden gevestigd
van de buitenlandse luchtvaartmaat
schappijen, de afdeling vluchtregeling
zal er een plaats krijgen en er zullen
rustkamers voor de bemanningen zijn.
Achter dit centrum wordt het majestu
euze gebouw van de luchthavendirectie
opgetrokken. Het zal 10 verdiepingen
tellen en ruim 35 meter hoog zijn. Er te
gen aan zal de 53 meter hoge verkeers
toren verrijzen. Door een luchtbrug met
de toren en het directiegebouw verbon
den zal tot slot ook een gebouw van de
rijksluchtvaartdienst deel uitmaken van
het nieuwe stationsgebouwencomplex.
De bouwtijd van dit complex wordt ge
raamd op 3 tot 81/2 jaar, zodat het nieu
we Schiphol omstreeks de lente van 1966
in gebruik zal kunnen worden genomen.
Nederland zal dan over een luchthaven
beschikken, die vergeleken bjj andere
Europeso luchthavens in de voorste ge
lederen mag staan.
Honden vrij in de
Alblasserwaard
In verband met de achtereenvolgende
beëindiging van de entcampagnes te
gen de hondsdolheid in de diverse ge
meenten van de Alblasserwaard heeft
do minister van landbouw bepaald, dat
het door hem ingestelde muilkorfverbod
voor honden komt te vervallen voor
wat betreft de gemeente Gorincliem
met. ingang van 15 januari 1963 en voor
de overige gemeenten in de Alblasser
waard met ingang van 22 januari 1963.
„PARLEMENTARIËR IN HART EN NIEREN"
BIJNA GEHELE KABINET
BIJ PLECHTIGHEID
De minister-president, prof. De
Quay, heeft gistermiddag in de zit
ting van de Tweede Kamer de
overleden voorzitter, dr. L. G. Kor
tenhorst, in een rede herdacht.
Do minister-president sprak als zjjn me
ning uit, dat het werkzamo cn boeiende
levo van dr. Kortenhorst niet in enkele
woorden kan worden samengevat. „Als
oorzitter van do Tweede Kamer heeft
Ie overledene zich grote verdiensten
verworven. HU was een «ys man, hü
was een mild mun, een bemoedig man.
Dr. Kortenhorst was diep overtuigd van
de waarde van onze democratische in
stellingen, omdat hü ervan uitging, dat
liet. bestuur gedragen moet worden door
liet volk in al zyn geledingen. Hy beeft
zieli daarom ook altijd ingespannen om
de Staten-Gcneraal zo dicht mogclyk te
brengen bjj bet volk".
Prof. De Quay vervolgde: „de over
ledene was oen parlementariër in hart
en nloren. Maar hij zag van het parle
mentaire systeem onder do huidige om
standigheden ook de zwakheden. Hy
zag, dat het parlement -— ten nadele
van dc meest wezenlijke taak bedol
ven dreigde te worden onder een veel
heid van technische en internationale
aangelegenheden. Hij heeft rusteloos ge
zocht aar oplossingen, naar verbeterin
gen". Prof. De Quay sprak als zijn me
ning uit, dat dr. Kortenhorst, vooral als
kamervoorzitter, stellig een bindend ele
ment in ons volksleven is geweest.
Briljant
Tevoren had de waarnemend voorzit
ter van de Tweede Kamer, de heer J.,
Bommer de kwaliteit van dr. Kor
tenhorst hoog geprezen. „Toen des
tijds de keuze van oen kamervoorzit
ter op dr. Kortenhorst viel, beschik
te hü over alle eigenschappen om
hom tot een briljant voorzitter te
maken".
Ook de lieer Kommer legde er de na
druk op, dat dr. Kortcniiorsts sterkste
kwaliteit die was, waar hü eens zelf op
zinspeelde, toen hü zei: „ik heb het
steeds tot niün taak gerekend mensen
en groepen van mensen met elkaar in
contact te brengen en tc doen samen
werken".
„In de loop van de jaren heeft dr. Kor
tenhorst zich zozeer met zijn ambt ver
weven, dat de woorden „Kortenhorst"
en „Kamervoorzitter" onafscheidelijk
verbonden raakten", aldus de heer Bom
mer.
De herdenking van dr. Kortenhorst in
de Tweede Kamer werd door bijna het
gehele kabinet bygewoond, alsmede dooi
de gevolmachtigde ministers W. F. M.
Lampe van de Nederlandse Antillen en
mr. dr. R. H. Pos van Suriname. Ook
de meeste staatssecretarissen woonden
de plechtigheid bü.
Eerste Kamer
Mr. Jonkman heeft als voorzitter, aan
het begin van de gisteren gehouden ver
gadering van de Eerste Kamer, woorden
van herdenking uitgesproken in verband
met het overlijden van het oudste lid
van de senaat, de 78-jarige mr. Vixse-
boxse, voorzitter van de fractie van de
C.H.U. en in verband met het overladen
van de voorzitter van de Tweede Kamer,
dr. Kortenhorst.
De heer Jonkman zei dat de Staten-Ge-
neraal door het overlüden van beide par
lementariërs een ernstig verlies heeft
geleden.
Mr. Jonkman herinnerde aan liet vele
werk dat dr. Kortenhorst buiten het
parlement heeft verricht en aan diens
geslaagde pogingen bet werk van de
Tweede Kamer nader tot het publiek te
brengen.
(Van onze parlementaire redacteur)
De Eerste Kamer is gistermiddag in een
debat, dat ongeveer twee uur duurde en
waaraan, van de zijde van de Kamer,
werd deelgenomen door prof. De Gaay
Fortman (a.r.), prof. Samkalden
(p.v.d.a.) en mr. Van Bruggen (c.h.n-)
akkoord gegaan met bet nieuwe sys
teem van loonvorming.
Het debat ging niet over het nieuwe
loonsysteem zelf. Men was het er alge
meen over eens, dat de tijd er rijp voor
is dat aan het bedryfsleven een grotere
vrijheid bü de loonvorming wordt toege
kend. Het knelpunt was de juridische
kant van de zaak. Het nieuwe loonsys
teem is geregeld in een noodwetje, dat
tot 1 juli aanstaande van kracht zal
zyn. Op die datum moet een alsnog bij
de Staten-Generaal in te dienen ontwerp
van een wyziging van het, uit 1945 da
terende, buitengewoon besluit arbeids
verhoudingen van kracht worden. De
professoren De Gaay Fortman en Sam
kalden vonden dat minister Veldkamp
van sociale zaken en volksgezondheid
de interimperiode had kunnen regelen
via art. 32 van het B.B.A- Het nood
wetje machtigt hem beschikkingen uit
te vaardigen, waarop het parlement
nauwelyks controle heeft.
Minister Veldkamp zag die bezwaren
niet en betoogde met name dat hij niet
voorzag dat de regering gebruik zal
moeten maken van haar bevoegdheid
C,A.O.'s onverbindend te verklaren.
„Maar juridisch is deze zaak zwak ge
regeld", hielden beide professoren vol.
Een gezin van zeven personen, bestaan
de uit man, vrouw en vijf kinderen, is
gistermorgen in het plaatsje De Vecht
op de noordoost Veluwe in de felle vrïes-
koude uit hun huis gezet. Het betreft de
familie J. W. Koers. De heer Koers ii
veertien jaar lang in dienst geweest van
de bakkerij B. te Terivolde en hij kreeg
anderhalf jaar geleden ontslag aange
zegd, omdat een bepaalde kwestie tus
sen heni en zijn werkgever niet bevre
digend kon worden opgelost.
De heer J. J. Meulenbroek, wethouder
van onder meer huisvesting der ge
meente Voorst, vertelde ons gistermor
gen dat dc heer Koers een vordering- van
ongeveer 1200 gulden op de bakkerij B-
zou hebben. Gedurende veertien jaar
zou. aldus het resultaat van het onder
zoek dat de werknemersorganisatie
waarbij IC. is aangesloten, instelde,
steeds te weinig salaris zijn betaald. De
heer Koers kreeg daarop aanzegging
de woning, eigendom van het bakkerij-
bedrijf te verlaten. Aangezien de ter
mijn van de ontruiming reeds verstre
ken is. is uitzetting met de sterke arm
gevolgd.
Van gemeentewege is gepoogd de bak
ker tot andere gedachten te brengen,
;ezien ook de weersomstandigheden,
laar de vroegere werkgever van de heer
Koers was niet meer te vermurwen. In
middels zoekt het gemeentebestuur van
Voorst met spoed een oplossing om het
woningprobleem van de gedupeerde fa
milie. De meubels van het gezin worden
nu bij burtn en familieleden onderge
bracht.
neem 'ASPRO'
'Aspra' bevat alles
om u snel van uw
pijn af te helpen.
Veil.ig en verantwoord.
2 ASPROs -en
tetétituKeb jfctf
Een evenwichtige
melange van rijpe
zuivergehouden
tabakken
FELLE SNEEUWSTORM IN WENEN
Schip door pakijs
„gekraakt" in
de Oostzee
Nadat het maandag op sommige
plaatsen een beetje minder koud
was geworden, is het in Europa
gisteren opnieuw hard gaan vrie
zen, waarbij de misère nog werd
vergroot door lawines, orkanen en
een aardbeving. In Wenen woeien
de dakpannen van de daken tij
dens een lievige sneeuwstorm bij
temperaturen van 30 graden on
der nul.
In Harran in Noord-Noorwegcn vroor
het 43 graden en in het westelüke ge
bergte werden wegen versperd en elek-
triciteits- en telefoonlijnen door lawines
afgesneden. De 8000 bewoners van de
eilanden Smoela en Tustna zyn geheel
afgesneden van de buitenwereld en zit
ten zonder elektriciteit.
Op het Deense eiland Bornholm kwam
het trein- en busverkeer tot stilstand
door de sneeuw en in de Oostzee brach
ten enige veerboten de nacht door in het
ys. De passagiers moesten twaalf uur
wachten voordat zy" konden worden be
vrijd.
Gekraakt
Ongeveer 700 auto's zijn tijdens een
sneeuwstorm alleen al op de weg van
Uppsala naar Gaevle in Zweden in
gesneeuwd. De ijsbreker „Umer" kon
de zeven bemanningsleden van een
Zweedse vrachtboot, de „Dux 2", in
veiligheid brengen. De vrachtboot
werd door het pakijs gekraakt.
De Westduitse vrachtvaarder „Kaete
Hamm", zinkende in de Oostzee, werd
door de Zweedse ijsbreker „Oden" uit
het ijs bevrijd. Naar een ander schip in
nood, de 2500 ton metende Panamees
„Peter", wordt door helikopters gezocht.
De storm had echter ook een voordeel:
ongeveer veertig schepen die in het ijs
tussen Zuid-Zweden en Denemarken
vastzaten kwamen enigszins los te lig
gen en werden door ijsbrekers wegge
sleept.
Het trein- en wegverkeer in Polen lag
gisteren geheel stil en verwacht wordt
dat liet daar nog kouder zal worden.
Door het ijs gezakt
en verdronken
De 7-jarige Adrie Bevers is in de Zuid-
vliet te Maassluis door het ijs gezakt
en verdronken. Het meisje was na
schooltijd met andere kinderen op het
Ï"s gegaan.
'oor het spuien van het water bestond
er in de Vliet een sterke stroom en was
het ys op enige plaatsen zeer zwak. Het
meisje zakte door het ijs en dreef op
een schots tot onder de Nieuwe Brug.
De politieagent J. J. van der Heijden
begaf zich aan een touw te water, maar
voor hij het meisje bereikte, was zy
door de sterke stroming onder het ijs
getrokken.
Een uur later kon het stoffelyk over
schot worden geborgen.
Van noodtoestand kan niet worden gesproken
Er is geen reden om ongerust
te zijn over de brandstofvoor
ziening. De vorstperiode veroor
zaakt hier en daar wel eens
stagnatie in de aanvoer, maar
de voorraden bij de detaillisten
zijn van dien aard, dat bepaald
niet van een noodtoestand kan
worden gesproken. Vrijwel alle
maal hebben zij nog alle maten
voorhanden, zij het, dat van
deze soorten wel eens een of
meer van de vier kwaliteiten
zijn uitverkocht.
Zo schetste de lieer Noor lander,
secretaris van de Nederlandse Bond
van Handelaren in Brandstoffen, de
huidige situatie. Ook voor de komen
de dagen en weken verwacht liy geen
alarmtoestanden, daar alles, en met
succes, wordt gedaan om de aanvoer
en aflevering van kolen zo vlot mo
gelijk tc laten verlopen.
Vertraging wordt ondervonden bij
het transport van kolen naar de han
delaren. De omvang ervan is zeer
beperkt. Het vervoer per trein gaat
namelük niet zo snel als gewoonly'k,
daar het personenvervoer voorgaat.
In Nederland worden de kolen voor
het allergrootste gedeelte per as ver
voerd. De kolen worden voor onge
veer de helft betrokken uit Limburg
en overigens uit het buitenland. Dè
importkolen komen grotendeels per
schip aan. Ook deze aanvoer van over
zee ondervindt hinder door de ysgang
op de Noordzee.
Lager tempo
Volgens de Nederlandse Bond van
Handelaren in Brandstoffen zyn de
detaillisten, die normaal hebben
vooruitgezien, nog lang niet door hun
voorraden kolen heen. De aanvoer
van nieuwe voorraden gaat door,
maar in een tempo,'dat iets lager ligt
dan misschien gewenst wordt.
De grootste moeilijkheid ligt evenwel
in de bezorging aan huis. De aanhou
dende vorst deed een grote vraag
naai* kolen ontstaan, en veroorzaakte
tevens moeilijkheden voor de detail
listen. Zodoende moeten thans over
uren worden gemaakt en is van een
vijfdaagse werkweek in de kolen
handel geen sprake.
Levertijden
neel ingezet. Dit biedt niet voldoende
soelaas, omdat vakbekwaamheid of
scholing ontbreken. Door het een en
ander ontstaan langere Ievertydcn.
Het grotere verbrui li vau kolen put
Er zyn evenwel nog voldoende moge
lijkheden voor de klanten om een
keuze te maken. De verbruiker kan,
wanneer hy gewend was nootjes vier,
super, te stoken, en deze kwaliteit in
deze soort is uitverkocht, nog kiezen
voor een mindere kwaliteit in dezelfde
soort of voor eenzelfde kwaliteit in
de soort nootjes drie, of in de tussen-,
klasse „parelnootjes".
De Nederlandse Bond van Handela
ren in Brandstoffen voorziet wel ern
stige moeilijkheden, als bij aanhou
dende strenge vorst de verbruikers in
het wilde weg kolen gaan bestellen,
wanneer de buisvoorraad daartoe nog
geen aanleiding geeft. Het beste ad
vies aan de verbruikers is: net doen
als anders; ty'dig kolen bestellen,
maar niet in paniek raken. Anders
zitten bij plotseling invallende dooi de
kolenhandelaren met een reeks be
stellingen, die voor het allergrootste
deel worden geannuleerd. Deze voor
tijdige bestellingen bevorderen de hui
dige pang van zaken niet.
Het Wereldgebeuren
Depressie
In deze politiek zo stormaentige janu
arimaand heeft president de Gaulle
van Frankrijk voor een nieuwe onver
wachte depressie gezorgd, waarmee hij
vooral de Britten en de Amerikanen
koude rillingen op het lijf heeft ge
jaagd- Zijn mededeling, dat Frankrijk
er op staat een eigen kernmacht te vor
men, los van de N.A.V.O. en dat Enge
land later maar eens moet terug komen
om over toetreding tot de E.E.G. te
praten, werd in Londen en Washington
met verbijstering ontvangen.
Vooral de Amerikanen waren verrast.
De persconferentie van de Gaulle, waar
op de Franse president zijn „onthullin
gen" deed al of niet toevallig op
dezelfde dag als de „troonrede" van pre
sident Kennedy, die eveneens voor een
belangrijk deel gewyd was aan de West-
europese „samenwerking" en aan de op
richting van een multinationale kern-
strijdmacht voor de N.A.V.O.
President Kennedy liet zich in deze
boodschap vrij optimistisch uit over de
uitvoering van het akkoord van Nassau,
dat Engeland en Frankrijk Amerikaan
se Polarisraketten belooft, welke de ba
ses moeten vormen voor een geïnte
greerde atoomstrijdmacht van de N.A.
V.O. Dat president de Gaulle op zijn
persconferentie met één forse haal een
streep door de Amerikaanse rekening
haalde was een teleurstelling, die Wash
ington gistermiddag nog niet te boven
was. Men had dit niet verwacht. „De
rapporten van de .Amerikaanse ambas
sadeur in Parijs, Charles E. Bohlen, en
de mededelingen van de Franse ambas
sadeur in Washington, Hervé Alphand,
hadden de veronderstelling gerechtvaar
digd, dat president de Gaulle enige tyd
zou doen over de bestudering van het
akkoord van Nassau vóór hij een besluit
zou nemen", zo werd gisteren door een
woordvoerder van het Amerikaanse mi
nisterie van buitenlandse zaken ver
klaard- Verder commentaar kon nog niet
worden gegeven, want president Kenne
dy en zyn medewerkers waren nog be
zig de woorden van de Gaulle grondig
te bestuderen.
Wél was men na eerste lezing tot de
conclusie gekomen, dat de Franse pre
sident „geen soepeler houding had aan
genomen".
Vergeleken met de reacties in de West-
europese pers was dit laatste een ietwat
lachwekkende eufemistische verklaring.
Harder, realistischer en meer overeen
stemmend met de trant van de Gaulles
eigen uitlatingen was een korte medede
ling van het State Department later op
de dag, dat Amerika zou blyven werken
aan de vorming van een multi-nationale
N.A.V.O.-atoomstrijdmacht. Dat was al
vast een voorlopig antwoord aan de
Gaulle, die in Parijs zo hoog van de to
ren blaast. Van zyn „ivoren" toren....
Kalm en beheerst, naar Britse aard,
was het commentaar van de Engel
se regering op het nieuws uit Parijs.
Buitenlandse zaken gaf te kennen, dat
Engeland zich niets van de Gaulle zou
aantrekken: „de onderhandelingen met
de E.E.G. in Brussel worden gewoon
voortgezet".
Wat de Polarisaffaire betrof hoopte
Londen slechts dat de Gaulle nog eens
tot andere gedachten zou komen.
Maar zo beheerst als de Britse regering
naar buiten leek, zo furieus was zij bin
nenskamers. Het lekte uit, dat premier
Macmillan zich erg boos had gemaakt
over de Gaulle en dat hij overleg wilde
plegen met de overige vijf E.E.G.-landen
om het verzet van Frankrijk te breken.
Macmillan zou.zelfs een Westeuropese
topconferentie willen beleggen, die de
besprekingen in Brussel uit de impasse
zou moeten halen, waarin zy door de
houding van de Gaulle zyn beland.
Een hoge Britse diplomaat, die geen
rechtstreeks commentaar kon geven,
maar die toch even zijn hart wilde luch
ten zei: „Frankrijks leider heeft in zyn
verklaringen geen rekening gehouden
met de feiten".
Deze mening komt ook steeds naar vo
ren in de reacties in de Britse pers, die
byzonder fel gebeten is op de Gaulle.
Slechts één van de vooraanstaande
Engelse kranten gaf gisteren de Fran
se president gelijk. Dat was de Daily
Express een van de weinige Britse bla
den, die gekant zijn tegen Engelands
deelname aan de E.E.G.
Van de overige belangryke bladen in
Engeland meenden de meeste dat de
Gaulle zich door zyn jongste uitlatingen
nog verder heeft geïsoleerd en dat hij
zelfs het contact met zijn regering heeft
verloren. Terwyi Franse ministers En
gelands toetreding tot de E.E.G. be
twisten, omdat zij daar tegen economi
sche bezwaren kunneh aanvoeren, heeft
de Gaulle van de hele zaak een persoon-
lyke kwestie gemaakt.
De Franse president ambieert het lei
derschap over West-Europa. Hij wil dat
Frankryk de toon zal aangeven in het
nieuwe Europa, dat naar zyn mening nu
nog veel te veel naar de president van
de Verenigde Staten luistert.
Engeland ziet hij wat dit leiderschap
aangaat als een rivaal van Frankrijk.
En hoezeer Macmillans onderhandelaar
bij de E.E.G., minister Heath, deze riva
liteit ook ontkent, president de Gaulle
handhaaft zijn bezwaren.
In de Britse pers wordt voorspeld, dat
president de Gaulle een doodlopende
weg is ingeslagen. Wanneer premier
Macmillan zich tot Italië, West-Duits-
land, Nederland, België en Luxemburg
wendt dan zal hij daar steun vinden te
gen de Gaulle.
In Brussel zal de beslissing moeten val
len of de E.E.G. Engeland wenst te ac
cepteren en niet in Parijs, zo redeneren
de Engelse bladen. Komt het niet tot
een akkoord dan zal Engeland zich wel
licht tot Italië v/enden, waardoor West-
Europa nog verder verdeeld zal raken.
Ook de pers buiten Engeland heeft zich
verontwaardigd getoond over de woor
den van president de Gaulle. Zelfs een
aantal Westduitse kranten hebben be
zwaren laten horen. Het liberale Zweed
se blad „Dagens Nyheter" schreef, dat
de Gaulle het recht niet had om Europa
zyn wil op te leggen, terwyl het Deense
blad „Politiken" van mening was, dat
de Gaulle „een nieuwe gevaarlijke fac
tor had geschapen in de sfeer rond de
Europese crisis".
De Gaulle, die gisteren zelfs in de Fran
se kranten weinig steiin zal hebben ge
vonden. heeft zich in een moeilijke posi
tie gemanoeuvreerd. Hij heeft Amerika
en vrywel heel West-Europa tegen zich
in het harnas gejaagd. Zelfs de band
met West-Duitsland, die feitelijk alleen
op de Gaulles vriendschap met bonds
kanselier Adenauer berust, loopt gevaar.
Adenauer is mét de Gaulle geen vriend
van de Britten en hij deelt het Franse
wantrouwen tegenover Amerika. Belde
staatslieden vrezen, dat Amerika eens
Europa in de steek zal laten- Dan zal
West-Europa zijn eigen defensieve boon
tjes boeten doppen, zo denken de Gaul
le en Adenauer. Maar noch de Gaulle,
noch Adenauer vinden hun ministers
voor honderd procent achter zich. En
Adenauer treedt in de herfst van dit
jaar af. Dan staat de Gaulle moederziel
alleen met zyn wantrouwen, zijn anti-
Britse gevoelens en zijn Franse ambities.
Zal één man zich tegen zo'n overmacht
kunnen verzetten?
PRESIDENT DE GAULLE
....isolement in ivoren toren.