EERSTE SPADE IN DE GROND VOOR EEN NIEUW SCHIPHOL Dr. L. G. Kortenhorst in beide Kamers herdacht Strijd tegen de vorst in een winters Europa Bouwtijd geraamd op ongeveer 3 a 3,5 jaar KLANKBORD j HOOFDPIJN ASPRO Vliegtuigen zullen „meren" aan pieren Senaat aanvaardde nieuwe loonsysteem Gezin in De Vecht op straat gezet EEN EERLIJKE NATUURLIJKE SIGARET K0LENBEZ0RGING KNELPUNT BIJ BRANDSTOFVOORZIENING Voorraad voldoende aanvoertempo echter lager WOENSDAG 16 JANUARI 1963 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 3 Een doorsnede van liet stationsge- 2 bouw, zoals dat op de nieuwe 2 luchthaven Schiphol zal verrijzen. 'WVtftfWVVVWUWVWWMWVWWWVWtft In de barre, uitgestrekte sneeuwvlakte vlak ten zuiden van de rijks weg Amsterdam-Den Haag hebben de beide directeuren van de N.V. Luchthaven Schiphol, mr. J. C. H. A. van Stapele en de heer S. de Mul, gistermiddag als vakkundige chauffeurs in de cabine van twee krachtige automatische zandscheppers-op-rupsbanden uit de bevroren grond de eerste klei opgeschept en zonder ongelukken en zonder assis tentie in een gereedstaande vrachtauto gedeponeerd. Deze originele plechtigheid, waarbij tot opluchting van de aannemers ook de vracht auto gespaard bleef, kwam in de plaats van het slaan van een eerste paal. Vanuit een verwarmde tent keek een 200-tal genodigden, onder wie de commissarissen van de luchthaven, vol spanning toe. Dank zij voor hen opgestelde plattegron den waren zjj de eersten, die zich een in druk konden vormen van het giganti sche bouwproject, dat daar in de komen de drie jaar zal worden verwezenlijkt. Met vlaggetjes was aangegeven waar in de verre verte te zijner tijd de lange pie ren, waaraan de vliegtuigen zullen me ren, zich zullen uitstrekken. Over rijksweg Zoals reeds vroeger bekend is gemaakt zal de nieuwe veel grotere luchtha' zich in feite uitspreiden dwars over rij lts weg Amsterdam-Den Haag heen. Tot nu toe ligt Schiphol in zijn geheel ten zuid-oosten van die weg, straks zal circa 4 km van de rijksweg dwars door het noordwestelijk deel van het nieuwe vliegveld lopen en bij het begin, zelfs in een tunnel onder de nog aan te leggen startbaan 09-27 doorduiken. Circa 3'/2 km verder zal een taxiebaan voor vlieg tuigen met een viaduct over dezelfde weg worden gelegd. Via deze taxiebaan zullen de vliegtuigen in de toekomst startbaan 01-19 kunnen bereiken. MOOI KLEIN verhaaltje met een mool-lelijhe moraal. In New Orleans, waar al die jazz vandaan lcomt, maar dat heeft met het (cclit-gebeur de) verhaal tje «iets tc maken, maar er staan in veel krantenmaar natuurlijk nooit in deze, dikwijls zoveel ver haaltjes met verhaaltjes die niets met die verhaaltjes hebben te maken ik zeg: in New Orleans woont een mevrouw die de mooie namen Leila Gratvrix draagt cn uit deze namen alléén al kunt u wel zien dat het verhaaltje een écht verhaaltje is, want als die dame niet echt bestond en niet echt deze echte namen droeg zou geen enkele onechte verhaaltjes- verteller zulke namen kunnen ver zinnen. Nu dan, die Leila Gratvrix had een oude stoel. U zult zeggen: dat is niets bijzonders; daar behoef je niet helemaal voor naar New Or leans met al die jazz (die er ove rigens niets mee te maken heeft). In Voorschoten, Oostburg, Krom menie, Winschoten, Deventer, Haarlem, De Bildt en noemt u nog maar tienduizend bloeiende ge meenten, wonen óók dames met- oude stoelen". Als u dit zegt hebt u gelijk. Ik durf zelfs zo ver te gaan tc veronderstellen dat er op dc hele wereld niet één gemeente is, waar géén dame woont, die een oude stoel heeft. Maar luister nu even verder. Wees nu even geduldig. Val mij niet ieder ogenblik in de rede. Die Lctla Gratvrix uit New Or leans wilde haar oude stoel kwijt. (...Néé nu niet interrumperen... ik begrijp wat u wilt zeggen, maar luister nu nog éven verder..). Ik zeg: zij ivildc die oude stoel kivijt en daarom zette zij het ding voor haar huis op straat met een kar ton waarop zij geschreven had tin het Engels, maar ik vertaal het maar even meteen voor u; niet te danken; kleine moeite; ik ben verbazend goed in talen... beter dan in betalen ha-ha-ha!) waarop zij geschreven had: ..Wie 'm hebben wil kannum gerust mee nemen". Laat een volle dag later die stoel er nou nog staan.' En weet u wat onze Leila, die zo graag van haar stoel af wou, toen deedt Raadt u nooit. Leila ging er even over zitten na denken hoe de mensen (diep- innerlijk) zijn wat er allemaal in die hartjes cn hersentjes en ziel tjes roni-spookt aan gekkigheden; cn toen verscheurde zij liet kar tonnetje met de gratis aanbieding en zij maakte een nieuw karton netje cn daar schreef zij op: „Te koop voor drie dollar". EN DE VOLGENDE MORGEN WAS DE STOEL WEG. Alleen het kartonnetje lag op de straat voor Leila's deur. Gegapt. Gejat. Gestolen. Meegenomen. En Leila zei: „Gelukkig dat ik die ouwe rotsoel kwijt ben; zó zijn dc mensen". „V erkeersareaaV Midden tussen dc vier zich naar alle windrichtingen uitstrekkende start en landingsbanen, alle met circa 3300 meter even lang en geschikt voor straalverkeer, zal vlak onder waar thans nog de rijksweg loopt het nieu we gebouwencomplex van Schiphol worden opgetrokken, dat de luchtha vendirectie steeds met het woord „verkeersaroaaT betitelt. Om nu uit do overvloed van cijfers en andere gegevens enkele belangrijke op te sommen: het nieuwe stationsgebouw is afgesteld op de geschatte omvang van het luchtverkeer in 1975. Men verwacht in dat jaar 4 miljoen rei zigers en 80.000 vliegtuigen. De toestel len zullen zich langs drie pieren kun nen opstellen (25 in totaal), maar er blijft ruimte voor uitbreiding met nog 2 pieren en bovendien zal slechts de mid delste van de drie pieren tot de volle lengte van 370 meter worden uitge bouwd, terwijl van de twee andere voor lopig zal worden volstaan met de bo venarm van 270 meter lengte. In de middelste en langste pier is ten behoeve van de reizigers over 250 meter lengte een lopende band aange bracht, zodat niemand de luchthaven zal kunnen verwijten, dat men te voet enorme afstanden moet afleggen om het vliegtuig te bereiken. Pal voor de ingang van het nieuwe sta tionsgebouw zal een parkeerterrein wor den aange* aan 5000 a Naast het stationsgebouw is een beman ningencentrum in 2 lagen geprojecteerd. Er zullen kantoren worden gevestigd van de buitenlandse luchtvaartmaat schappijen, de afdeling vluchtregeling zal er een plaats krijgen en er zullen rustkamers voor de bemanningen zijn. Achter dit centrum wordt het majestu euze gebouw van de luchthavendirectie opgetrokken. Het zal 10 verdiepingen tellen en ruim 35 meter hoog zijn. Er te gen aan zal de 53 meter hoge verkeers toren verrijzen. Door een luchtbrug met de toren en het directiegebouw verbon den zal tot slot ook een gebouw van de rijksluchtvaartdienst deel uitmaken van het nieuwe stationsgebouwencomplex. De bouwtijd van dit complex wordt ge raamd op 3 tot 81/2 jaar, zodat het nieu we Schiphol omstreeks de lente van 1966 in gebruik zal kunnen worden genomen. Nederland zal dan over een luchthaven beschikken, die vergeleken bjj andere Europeso luchthavens in de voorste ge lederen mag staan. Honden vrij in de Alblasserwaard In verband met de achtereenvolgende beëindiging van de entcampagnes te gen de hondsdolheid in de diverse ge meenten van de Alblasserwaard heeft do minister van landbouw bepaald, dat het door hem ingestelde muilkorfverbod voor honden komt te vervallen voor wat betreft de gemeente Gorincliem met. ingang van 15 januari 1963 en voor de overige gemeenten in de Alblasser waard met ingang van 22 januari 1963. „PARLEMENTARIËR IN HART EN NIEREN" BIJNA GEHELE KABINET BIJ PLECHTIGHEID De minister-president, prof. De Quay, heeft gistermiddag in de zit ting van de Tweede Kamer de overleden voorzitter, dr. L. G. Kor tenhorst, in een rede herdacht. Do minister-president sprak als zjjn me ning uit, dat het werkzamo cn boeiende levo van dr. Kortenhorst niet in enkele woorden kan worden samengevat. „Als oorzitter van do Tweede Kamer heeft Ie overledene zich grote verdiensten verworven. HU was een «ys man, hü was een mild mun, een bemoedig man. Dr. Kortenhorst was diep overtuigd van de waarde van onze democratische in stellingen, omdat hü ervan uitging, dat liet. bestuur gedragen moet worden door liet volk in al zyn geledingen. Hy beeft zieli daarom ook altijd ingespannen om de Staten-Gcneraal zo dicht mogclyk te brengen bjj bet volk". Prof. De Quay vervolgde: „de over ledene was oen parlementariër in hart en nloren. Maar hij zag van het parle mentaire systeem onder do huidige om standigheden ook de zwakheden. Hy zag, dat het parlement -— ten nadele van dc meest wezenlijke taak bedol ven dreigde te worden onder een veel heid van technische en internationale aangelegenheden. Hij heeft rusteloos ge zocht aar oplossingen, naar verbeterin gen". Prof. De Quay sprak als zijn me ning uit, dat dr. Kortenhorst, vooral als kamervoorzitter, stellig een bindend ele ment in ons volksleven is geweest. Briljant Tevoren had de waarnemend voorzit ter van de Tweede Kamer, de heer J., Bommer de kwaliteit van dr. Kor tenhorst hoog geprezen. „Toen des tijds de keuze van oen kamervoorzit ter op dr. Kortenhorst viel, beschik te hü over alle eigenschappen om hom tot een briljant voorzitter te maken". Ook de lieer Kommer legde er de na druk op, dat dr. Kortcniiorsts sterkste kwaliteit die was, waar hü eens zelf op zinspeelde, toen hü zei: „ik heb het steeds tot niün taak gerekend mensen en groepen van mensen met elkaar in contact te brengen en tc doen samen werken". „In de loop van de jaren heeft dr. Kor tenhorst zich zozeer met zijn ambt ver weven, dat de woorden „Kortenhorst" en „Kamervoorzitter" onafscheidelijk verbonden raakten", aldus de heer Bom mer. De herdenking van dr. Kortenhorst in de Tweede Kamer werd door bijna het gehele kabinet bygewoond, alsmede dooi de gevolmachtigde ministers W. F. M. Lampe van de Nederlandse Antillen en mr. dr. R. H. Pos van Suriname. Ook de meeste staatssecretarissen woonden de plechtigheid bü. Eerste Kamer Mr. Jonkman heeft als voorzitter, aan het begin van de gisteren gehouden ver gadering van de Eerste Kamer, woorden van herdenking uitgesproken in verband met het overlijden van het oudste lid van de senaat, de 78-jarige mr. Vixse- boxse, voorzitter van de fractie van de C.H.U. en in verband met het overladen van de voorzitter van de Tweede Kamer, dr. Kortenhorst. De heer Jonkman zei dat de Staten-Ge- neraal door het overlüden van beide par lementariërs een ernstig verlies heeft geleden. Mr. Jonkman herinnerde aan liet vele werk dat dr. Kortenhorst buiten het parlement heeft verricht en aan diens geslaagde pogingen bet werk van de Tweede Kamer nader tot het publiek te brengen. (Van onze parlementaire redacteur) De Eerste Kamer is gistermiddag in een debat, dat ongeveer twee uur duurde en waaraan, van de zijde van de Kamer, werd deelgenomen door prof. De Gaay Fortman (a.r.), prof. Samkalden (p.v.d.a.) en mr. Van Bruggen (c.h.n-) akkoord gegaan met bet nieuwe sys teem van loonvorming. Het debat ging niet over het nieuwe loonsysteem zelf. Men was het er alge meen over eens, dat de tijd er rijp voor is dat aan het bedryfsleven een grotere vrijheid bü de loonvorming wordt toege kend. Het knelpunt was de juridische kant van de zaak. Het nieuwe loonsys teem is geregeld in een noodwetje, dat tot 1 juli aanstaande van kracht zal zyn. Op die datum moet een alsnog bij de Staten-Generaal in te dienen ontwerp van een wyziging van het, uit 1945 da terende, buitengewoon besluit arbeids verhoudingen van kracht worden. De professoren De Gaay Fortman en Sam kalden vonden dat minister Veldkamp van sociale zaken en volksgezondheid de interimperiode had kunnen regelen via art. 32 van het B.B.A- Het nood wetje machtigt hem beschikkingen uit te vaardigen, waarop het parlement nauwelyks controle heeft. Minister Veldkamp zag die bezwaren niet en betoogde met name dat hij niet voorzag dat de regering gebruik zal moeten maken van haar bevoegdheid C,A.O.'s onverbindend te verklaren. „Maar juridisch is deze zaak zwak ge regeld", hielden beide professoren vol. Een gezin van zeven personen, bestaan de uit man, vrouw en vijf kinderen, is gistermorgen in het plaatsje De Vecht op de noordoost Veluwe in de felle vrïes- koude uit hun huis gezet. Het betreft de familie J. W. Koers. De heer Koers ii veertien jaar lang in dienst geweest van de bakkerij B. te Terivolde en hij kreeg anderhalf jaar geleden ontslag aange zegd, omdat een bepaalde kwestie tus sen heni en zijn werkgever niet bevre digend kon worden opgelost. De heer J. J. Meulenbroek, wethouder van onder meer huisvesting der ge meente Voorst, vertelde ons gistermor gen dat dc heer Koers een vordering- van ongeveer 1200 gulden op de bakkerij B- zou hebben. Gedurende veertien jaar zou. aldus het resultaat van het onder zoek dat de werknemersorganisatie waarbij IC. is aangesloten, instelde, steeds te weinig salaris zijn betaald. De heer Koers kreeg daarop aanzegging de woning, eigendom van het bakkerij- bedrijf te verlaten. Aangezien de ter mijn van de ontruiming reeds verstre ken is. is uitzetting met de sterke arm gevolgd. Van gemeentewege is gepoogd de bak ker tot andere gedachten te brengen, ;ezien ook de weersomstandigheden, laar de vroegere werkgever van de heer Koers was niet meer te vermurwen. In middels zoekt het gemeentebestuur van Voorst met spoed een oplossing om het woningprobleem van de gedupeerde fa milie. De meubels van het gezin worden nu bij burtn en familieleden onderge bracht. neem 'ASPRO' 'Aspra' bevat alles om u snel van uw pijn af te helpen. Veil.ig en verantwoord. 2 ASPROs -en tetétituKeb jfctf Een evenwichtige melange van rijpe zuivergehouden tabakken FELLE SNEEUWSTORM IN WENEN Schip door pakijs „gekraakt" in de Oostzee Nadat het maandag op sommige plaatsen een beetje minder koud was geworden, is het in Europa gisteren opnieuw hard gaan vrie zen, waarbij de misère nog werd vergroot door lawines, orkanen en een aardbeving. In Wenen woeien de dakpannen van de daken tij dens een lievige sneeuwstorm bij temperaturen van 30 graden on der nul. In Harran in Noord-Noorwegcn vroor het 43 graden en in het westelüke ge bergte werden wegen versperd en elek- triciteits- en telefoonlijnen door lawines afgesneden. De 8000 bewoners van de eilanden Smoela en Tustna zyn geheel afgesneden van de buitenwereld en zit ten zonder elektriciteit. Op het Deense eiland Bornholm kwam het trein- en busverkeer tot stilstand door de sneeuw en in de Oostzee brach ten enige veerboten de nacht door in het ys. De passagiers moesten twaalf uur wachten voordat zy" konden worden be vrijd. Gekraakt Ongeveer 700 auto's zijn tijdens een sneeuwstorm alleen al op de weg van Uppsala naar Gaevle in Zweden in gesneeuwd. De ijsbreker „Umer" kon de zeven bemanningsleden van een Zweedse vrachtboot, de „Dux 2", in veiligheid brengen. De vrachtboot werd door het pakijs gekraakt. De Westduitse vrachtvaarder „Kaete Hamm", zinkende in de Oostzee, werd door de Zweedse ijsbreker „Oden" uit het ijs bevrijd. Naar een ander schip in nood, de 2500 ton metende Panamees „Peter", wordt door helikopters gezocht. De storm had echter ook een voordeel: ongeveer veertig schepen die in het ijs tussen Zuid-Zweden en Denemarken vastzaten kwamen enigszins los te lig gen en werden door ijsbrekers wegge sleept. Het trein- en wegverkeer in Polen lag gisteren geheel stil en verwacht wordt dat liet daar nog kouder zal worden. Door het ijs gezakt en verdronken De 7-jarige Adrie Bevers is in de Zuid- vliet te Maassluis door het ijs gezakt en verdronken. Het meisje was na schooltijd met andere kinderen op het Ï"s gegaan. 'oor het spuien van het water bestond er in de Vliet een sterke stroom en was het ys op enige plaatsen zeer zwak. Het meisje zakte door het ijs en dreef op een schots tot onder de Nieuwe Brug. De politieagent J. J. van der Heijden begaf zich aan een touw te water, maar voor hij het meisje bereikte, was zy door de sterke stroming onder het ijs getrokken. Een uur later kon het stoffelyk over schot worden geborgen. Van noodtoestand kan niet worden gesproken Er is geen reden om ongerust te zijn over de brandstofvoor ziening. De vorstperiode veroor zaakt hier en daar wel eens stagnatie in de aanvoer, maar de voorraden bij de detaillisten zijn van dien aard, dat bepaald niet van een noodtoestand kan worden gesproken. Vrijwel alle maal hebben zij nog alle maten voorhanden, zij het, dat van deze soorten wel eens een of meer van de vier kwaliteiten zijn uitverkocht. Zo schetste de lieer Noor lander, secretaris van de Nederlandse Bond van Handelaren in Brandstoffen, de huidige situatie. Ook voor de komen de dagen en weken verwacht liy geen alarmtoestanden, daar alles, en met succes, wordt gedaan om de aanvoer en aflevering van kolen zo vlot mo gelijk tc laten verlopen. Vertraging wordt ondervonden bij het transport van kolen naar de han delaren. De omvang ervan is zeer beperkt. Het vervoer per trein gaat namelük niet zo snel als gewoonly'k, daar het personenvervoer voorgaat. In Nederland worden de kolen voor het allergrootste gedeelte per as ver voerd. De kolen worden voor onge veer de helft betrokken uit Limburg en overigens uit het buitenland. Dè importkolen komen grotendeels per schip aan. Ook deze aanvoer van over zee ondervindt hinder door de ysgang op de Noordzee. Lager tempo Volgens de Nederlandse Bond van Handelaren in Brandstoffen zyn de detaillisten, die normaal hebben vooruitgezien, nog lang niet door hun voorraden kolen heen. De aanvoer van nieuwe voorraden gaat door, maar in een tempo,'dat iets lager ligt dan misschien gewenst wordt. De grootste moeilijkheid ligt evenwel in de bezorging aan huis. De aanhou dende vorst deed een grote vraag naai* kolen ontstaan, en veroorzaakte tevens moeilijkheden voor de detail listen. Zodoende moeten thans over uren worden gemaakt en is van een vijfdaagse werkweek in de kolen handel geen sprake. Levertijden neel ingezet. Dit biedt niet voldoende soelaas, omdat vakbekwaamheid of scholing ontbreken. Door het een en ander ontstaan langere Ievertydcn. Het grotere verbrui li vau kolen put Er zyn evenwel nog voldoende moge lijkheden voor de klanten om een keuze te maken. De verbruiker kan, wanneer hy gewend was nootjes vier, super, te stoken, en deze kwaliteit in deze soort is uitverkocht, nog kiezen voor een mindere kwaliteit in dezelfde soort of voor eenzelfde kwaliteit in de soort nootjes drie, of in de tussen-, klasse „parelnootjes". De Nederlandse Bond van Handela ren in Brandstoffen voorziet wel ern stige moeilijkheden, als bij aanhou dende strenge vorst de verbruikers in het wilde weg kolen gaan bestellen, wanneer de buisvoorraad daartoe nog geen aanleiding geeft. Het beste ad vies aan de verbruikers is: net doen als anders; ty'dig kolen bestellen, maar niet in paniek raken. Anders zitten bij plotseling invallende dooi de kolenhandelaren met een reeks be stellingen, die voor het allergrootste deel worden geannuleerd. Deze voor tijdige bestellingen bevorderen de hui dige pang van zaken niet. Het Wereldgebeuren Depressie In deze politiek zo stormaentige janu arimaand heeft president de Gaulle van Frankrijk voor een nieuwe onver wachte depressie gezorgd, waarmee hij vooral de Britten en de Amerikanen koude rillingen op het lijf heeft ge jaagd- Zijn mededeling, dat Frankrijk er op staat een eigen kernmacht te vor men, los van de N.A.V.O. en dat Enge land later maar eens moet terug komen om over toetreding tot de E.E.G. te praten, werd in Londen en Washington met verbijstering ontvangen. Vooral de Amerikanen waren verrast. De persconferentie van de Gaulle, waar op de Franse president zijn „onthullin gen" deed al of niet toevallig op dezelfde dag als de „troonrede" van pre sident Kennedy, die eveneens voor een belangrijk deel gewyd was aan de West- europese „samenwerking" en aan de op richting van een multinationale kern- strijdmacht voor de N.A.V.O. President Kennedy liet zich in deze boodschap vrij optimistisch uit over de uitvoering van het akkoord van Nassau, dat Engeland en Frankrijk Amerikaan se Polarisraketten belooft, welke de ba ses moeten vormen voor een geïnte greerde atoomstrijdmacht van de N.A. V.O. Dat president de Gaulle op zijn persconferentie met één forse haal een streep door de Amerikaanse rekening haalde was een teleurstelling, die Wash ington gistermiddag nog niet te boven was. Men had dit niet verwacht. „De rapporten van de .Amerikaanse ambas sadeur in Parijs, Charles E. Bohlen, en de mededelingen van de Franse ambas sadeur in Washington, Hervé Alphand, hadden de veronderstelling gerechtvaar digd, dat president de Gaulle enige tyd zou doen over de bestudering van het akkoord van Nassau vóór hij een besluit zou nemen", zo werd gisteren door een woordvoerder van het Amerikaanse mi nisterie van buitenlandse zaken ver klaard- Verder commentaar kon nog niet worden gegeven, want president Kenne dy en zyn medewerkers waren nog be zig de woorden van de Gaulle grondig te bestuderen. Wél was men na eerste lezing tot de conclusie gekomen, dat de Franse pre sident „geen soepeler houding had aan genomen". Vergeleken met de reacties in de West- europese pers was dit laatste een ietwat lachwekkende eufemistische verklaring. Harder, realistischer en meer overeen stemmend met de trant van de Gaulles eigen uitlatingen was een korte medede ling van het State Department later op de dag, dat Amerika zou blyven werken aan de vorming van een multi-nationale N.A.V.O.-atoomstrijdmacht. Dat was al vast een voorlopig antwoord aan de Gaulle, die in Parijs zo hoog van de to ren blaast. Van zyn „ivoren" toren.... Kalm en beheerst, naar Britse aard, was het commentaar van de Engel se regering op het nieuws uit Parijs. Buitenlandse zaken gaf te kennen, dat Engeland zich niets van de Gaulle zou aantrekken: „de onderhandelingen met de E.E.G. in Brussel worden gewoon voortgezet". Wat de Polarisaffaire betrof hoopte Londen slechts dat de Gaulle nog eens tot andere gedachten zou komen. Maar zo beheerst als de Britse regering naar buiten leek, zo furieus was zij bin nenskamers. Het lekte uit, dat premier Macmillan zich erg boos had gemaakt over de Gaulle en dat hij overleg wilde plegen met de overige vijf E.E.G.-landen om het verzet van Frankrijk te breken. Macmillan zou.zelfs een Westeuropese topconferentie willen beleggen, die de besprekingen in Brussel uit de impasse zou moeten halen, waarin zy door de houding van de Gaulle zyn beland. Een hoge Britse diplomaat, die geen rechtstreeks commentaar kon geven, maar die toch even zijn hart wilde luch ten zei: „Frankrijks leider heeft in zyn verklaringen geen rekening gehouden met de feiten". Deze mening komt ook steeds naar vo ren in de reacties in de Britse pers, die byzonder fel gebeten is op de Gaulle. Slechts één van de vooraanstaande Engelse kranten gaf gisteren de Fran se president gelijk. Dat was de Daily Express een van de weinige Britse bla den, die gekant zijn tegen Engelands deelname aan de E.E.G. Van de overige belangryke bladen in Engeland meenden de meeste dat de Gaulle zich door zyn jongste uitlatingen nog verder heeft geïsoleerd en dat hij zelfs het contact met zijn regering heeft verloren. Terwyi Franse ministers En gelands toetreding tot de E.E.G. be twisten, omdat zij daar tegen economi sche bezwaren kunneh aanvoeren, heeft de Gaulle van de hele zaak een persoon- lyke kwestie gemaakt. De Franse president ambieert het lei derschap over West-Europa. Hij wil dat Frankryk de toon zal aangeven in het nieuwe Europa, dat naar zyn mening nu nog veel te veel naar de president van de Verenigde Staten luistert. Engeland ziet hij wat dit leiderschap aangaat als een rivaal van Frankrijk. En hoezeer Macmillans onderhandelaar bij de E.E.G., minister Heath, deze riva liteit ook ontkent, president de Gaulle handhaaft zijn bezwaren. In de Britse pers wordt voorspeld, dat president de Gaulle een doodlopende weg is ingeslagen. Wanneer premier Macmillan zich tot Italië, West-Duits- land, Nederland, België en Luxemburg wendt dan zal hij daar steun vinden te gen de Gaulle. In Brussel zal de beslissing moeten val len of de E.E.G. Engeland wenst te ac cepteren en niet in Parijs, zo redeneren de Engelse bladen. Komt het niet tot een akkoord dan zal Engeland zich wel licht tot Italië v/enden, waardoor West- Europa nog verder verdeeld zal raken. Ook de pers buiten Engeland heeft zich verontwaardigd getoond over de woor den van president de Gaulle. Zelfs een aantal Westduitse kranten hebben be zwaren laten horen. Het liberale Zweed se blad „Dagens Nyheter" schreef, dat de Gaulle het recht niet had om Europa zyn wil op te leggen, terwyl het Deense blad „Politiken" van mening was, dat de Gaulle „een nieuwe gevaarlijke fac tor had geschapen in de sfeer rond de Europese crisis". De Gaulle, die gisteren zelfs in de Fran se kranten weinig steiin zal hebben ge vonden. heeft zich in een moeilijke posi tie gemanoeuvreerd. Hij heeft Amerika en vrywel heel West-Europa tegen zich in het harnas gejaagd. Zelfs de band met West-Duitsland, die feitelijk alleen op de Gaulles vriendschap met bonds kanselier Adenauer berust, loopt gevaar. Adenauer is mét de Gaulle geen vriend van de Britten en hij deelt het Franse wantrouwen tegenover Amerika. Belde staatslieden vrezen, dat Amerika eens Europa in de steek zal laten- Dan zal West-Europa zijn eigen defensieve boon tjes boeten doppen, zo denken de Gaul le en Adenauer. Maar noch de Gaulle, noch Adenauer vinden hun ministers voor honderd procent achter zich. En Adenauer treedt in de herfst van dit jaar af. Dan staat de Gaulle moederziel alleen met zyn wantrouwen, zijn anti- Britse gevoelens en zijn Franse ambities. Zal één man zich tegen zo'n overmacht kunnen verzetten? PRESIDENT DE GAULLE ....isolement in ivoren toren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 3