PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DE GAULLE WIJST „P0LARIS"-AANB0D DEFINITIEF VAN DE HAND Grote teleurstelling over Franse standpunt HUIZENBLOK TUSSEN KORTE DELFT EN GISTSTRAAT IN MIDDELBURG VERDWIJNT Geen concessies bij overleg in Brussel „Communisme zonder geweld verbreiden" Winkelfunctie centrum behoeft vlot verkeer Frankrijk wil een eigen atoommacht Engeland kan toetreden tot E.E.G., en onder eigen beheer maar dan moet het zich aanpassen Groenitzky vormt regering in Togo Eén dode en negen gewonden bij botsing Karweien Kortenhorst Vandaag... 206e jaargang - no. 12 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie. F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 62 cent per week, ƒ8,00 per kw.; franco per post ƒ8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlisslngen: SÏV! li' a.dy- /n Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g red 7853, adv. 5213); Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: red. tel. 2116, adm. tel. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30 ct. p. regel (min, 1,50). „Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg. Dinsdag 15 januari 1963 2911; Zierikzee: red. tel. 2425. adm. tel. Adv.pr. 30 ct. p. mm. Min. p. adv. ƒ4,50. Ingez. r Vorst breekt alle Europese records Pagina 3 President de Gaulle van Frankrijk heeft gisteren op zijn met span ning tegemoet geziene persconferentie in het Elysee-paleis met na druk verklaard, dat Frankrijk zijn eigen nationale defensie wil heb ben. Frankrijk wil niet het recht verliezen om een eigen defensie op te bouwen. De Franse president zei, niet te geloven „dat ook maar iemand denkt dat wij de Bahama-overeenkomst zullen on derschrijven". Volgens deze overeenkomst zullen, zoals bekend, de Verenigde Staten aan Groot-Brittannië „Polaris-raketten leve ren om een eigen kernmacht te vormen die eventueel later in een multilaterale N.A.V.O.-strijdmacht zal worden opgenomen. Presi dent Kennedy heeft ook Frankrijk een dergelijk aanbod gedaan. Eigen defensie „De mogelijkheid bestaat, dat Groot- Brittannië de eigen structuur verandert om deel te kunuen gaan uitmaken van de Euromarkt. Dan zal de deur geopend worden, en Frankrijk zal geen bezwaren DE GAULLE ..eigen defensie.. maken". Het Franse staatshoofd a volgde: „Het is echter ook mogeljjk dat Engeland nog niet gereed is voor een dergelijke wijziging. Als dat. het geval is, dan behoeft men dat niet te dramatise ren. De goede betrekkingen en samen werking tussen onze landen behoeven daar geenszins door te worden beïn vloed". Beeld wijzigen De Britse toetreding, en die van an dere landen, zou het beeld van de ge meenschap, zoals Frankrijk zich dat heeft gevormd, volledig wijzigen, 20 zei de Gaulle. Een Europa van zeven, of elf. of zelfs achttien landen zou lei den tot „een reusachtige Atlantische en onder 2 Staten". President de Gaulle zei te vrezen dat de samenhang tussen de leden van de Euro- markt niet zo sterk zou blijven, als er teveel landen lid van worden. gemeenschap, afhankelijk toezicht van de Verenigde Sprekende over de plannen van presi dent Kennedy voor een multilaterale kernstrijdmacht zei het Franse staats hoofd, dat Frankrijk zijn eigen defensie wil hebben. Voor een groot volk is d( vrije beschikking over zijn eigen verde digingsmiddelen van essentieel belang, zo zei hjj. De Amerikanen zullen zich in de eer ste plaats op hun eigen verdediging richten. De verdediging van Europa met kernwapens is nu bij de Ameri kanen op het tweede plan gekomen, aldus generaal de Gaulle. De Franse kernmacht zal eventueel wel in samenwerking met die van de bond genoten optreden „maar integratie is ondenkbaar". Bondgenoten Frankrijk wil vrijheid van handelen en kan niet geheel en al op zijn bondgeno ten vertrouwen. „Wij leven in het atoom tijdperk en wij zijn een natie die op elk tijdstip vernietigd kan worden". De Gaulle memoreerde, dat Groot-Brit tannië Amerikaanse steun geniet bü de opbouw van zijn kernmacht en voegde Araan toe: „Wij hebben nooit dergelijke steun aangeboden gekregen, en wjj heb ben daar ook nooit om gevraagd". Op Brusselse conferentie „Een zeker gevoel van teleurstelling kan ik niet verhelen", zei de Nederlandse minister van buitenlandse zaken, nir. J. M. A. H. Luns, gisteren in Brussel in antwoord op vragen naar zijn reactie op de ver klaringen, die president de Gaulle heeft afgelegd. Op de suggestie van een Brits toetreden als geassocieerd lid wilde de minister in liet geheel geen commentaar geven. Compromisvoorstel bleef uit inzake landbouwproblemen Van Britse zijde was de reactie niet zo voorzichtig. „Ik heb in Parijs gezegd, dat toetreding als geassocieerd lid tot de E.E.G. voor Engeland onaanvaard baar is", verklaarde de Britse onder handelaar minister Heath. Hy wenste hier niets aan toe te voegen. De eerste berichten over de mededelin- §en van president de Gaulle werden in russel ontvangen kort nadat de minis ters van de zes E.E.G.-landen en Enge land waren begonnen aan hun zestiende conferentie over het Britse lidmaat schap van de, gemeenschap. Dieptepunt De toch al moeilijke atmosfeer van het gesprek bereikte een nieuw diep tepunt, nadat de passages uit de ver klaringen van de Franse president over de toetreding van Engeland tot de gemeenschap bekend werden. Ook afgezien van het Franse standpunt, zoals dat door president de Gaulle werd vertolkt, drukte er een loodzware last op de conferentie: de onmogelijkheid om tot een compromis te komen over de aanpassing van de Britse landbouw aan het gemeenschappelijke beleid van de E-E.G. by de toetreding van Engeland tot de gemeenschap. Geen voorstel Hoewel de Britse onderhandelaar bij al zijn voorbereidende besprekingen van de atgelopen week met ministers van E.E.G.-landen, met uitzondering van zijn overleg in Parijs, overtuigd was ge raakt van de politieke wil om Engeland in de E.E.G. op te nemen, heeft dit tot dusverre niet geleid tot een compromis voorstel. Na een korte maar bewogen middag- zitting, kwamen de ministers van land bouw van de zeven landen bijeen in de commissie van onderzoek onder leiding van dr. S. Mansholt, de vice-voorzitter van de Europese commissie, om de laat ste hand te leggen aan het rapport over de gevolgen, die de toepassing van het E.E.G-landbouwbeleid in de praktijk voor de Engelse landbouwers en consu menten zou hebben. Een groot Engels aannemingsbedrijf, dat bezig is een woonblok van drie verdiepingen te bouwen te Ham in het graafschap Surrey, heeft samen met een ingenieursbureau op het bouwterrein een enorm houten geraamte opgericht en (lat bespannen met doorschijnend plastic waardoor de arbei ders onder vrijwel alle weersomstandigheden aan het werk kunnen blijven. De bovenste foto toont de grote plastic „tent" op het bouwterrein, de foto onder toont de arbeiders in hun beschutte werkplaats. Nicolas Groenitzky heeft zich bereid ver klaard in Togo een nieuwe regering te vormen. Hij is al eerder premier ge weest. Intussen heeft een commissie van acht officieren en onderofficieren de macht voorlopig in handen genomen. Men wil een nieuwe grondwet opstellen en vrije verkiezingen houden. De militaire commissie heeft bekendge maakt, dat de staatsgreep een spontane daad is geweest. De betrokken militai ren zijn noch door binnenlandse politici noch door buitenlanders beïnvloed. De commissie zal alle internationale ver dichtingen van het land nakomen. De juitenlanders in Togo wordt aangeraden strikt neutraal te blijven. De presidenten van Ghana en Dahomey hebben te kennen gegeven dat zij zich niet in de binnenlandse aangelegenheden Togo zullen mengen. Chinezen verlaten de stad Tawang Chinese troepen hebben gisteren plaats Tawang, in de oostelijke sector van de Cliinees-Indiase grens, ontruimd. Dit deelde het communistisch-Chinese persbureau Nieuw-Chïna mee. By een autobotsing op de Delftlaan te Haarlem ter hoogte van de jeugdher berg „Jan Gijzen", is gistermorgen een man gedood en zyn negen mensen ge wond. Een Volkswagen met vier inzittenden, die op weg waren naar Den Helder, slipte door de gladheid en kwam fron taal in botsing met een Volkswagen busje, waarin negen mensen zaten. Daarbij werd de man. die de volks wagenbusje bestuurde op slag gedood. Het was de 42-jarige Th. Hofland uit Den Helder. Hij was gehuwd en vader van 3 kinderen. Alle gewonden, van wie enkelen er ernstig aan toe zijn, werden naar ziekenhuizen in Haarlem vervoerd. Aangezien in de Volkswagen leden van de Koninklijke Marine zaten, is ook de Koninklijke Marechaussee bij het onder zoek betrokken.. Dé Delftbjan vörmt de verbinding tussen Haarlem en de Velser tunnel. Belgische nonnen in Kasai vermist Zeven Belgische nonnen, die zich op een missiepost in het onrustige Zuid-Kasai bevonden, worden vermist. In diploma tieke kringen in Leopoldstad werd mee gedeeld, dat er een Europeaan naar Zuid-Kasai is gegaan om de zaak te on derzoeken. Zonls bekend zijn er kortge leden in Zuid-Kasai gevechten uitgebro ken tussen verschillende stammen. f De voortdurende sneeuwval en de koude weerhouden Sjoukje Dijk stra en haar „grote vriend" Wou ter Toledo Nederlands kampioen schoonrijden heren) niet om dage- Kroesjtsjew in Oost-Berlijn Premier stelt zich achter Ulbricht De Russische premier Kroesjtsjew heeft gisteren in Oost-Berlijn ge zegd dat Rusland geen geweld zal gebruiken om het communisme in welk land ook te doen zegevieren. TWEE KAMPENAREN STAKEN PER AUTO HET IJSELMEER OVER Twee broers, de heren Van der Sluis uit Kampen, hebben gistermorgen, ieder in zijn autoeen tocht over het IJselmeer gemaakt van Kampen over Urk naar Enkhuizen. Over (ie rit van de Roggebot-Sluis, waar zij op het IJselmeer gingen naar Urk, deden zij twintig minuten. Gistermiddag koti- den zij de terugtocht wederom over het ijs via Urk maken. Dit is sedert 1929 de eerste keer, dat deze tocht kon worden gemaakt. Hij voegde er echter aan toe dat de Sowjet-Unie sympathiseert met de landen „die aan de zijde staan van hen die het kapitalisme begraven". Hy beschuldigde de Verenigde Staten er van dat zy „een oorlog riskeren met Duits bloed". „Zy zullen hierin echter niet slagen", aldus Kroesjtsjew. De Rus sische premier deed zijn uitspraken bij aankomst op het station van Oost-Ber lijn. Kroesjtsjew begon zijn toespraak van een papier voor te lezen, maar al spoe dig gooide hij het papier weg en begon uit het hoofd te spreken. Hij beschuldig de het westen, prees het bouwen van de muur door Berlijn en voorspelde de uit eindelijke overwinning van het wereld communisme. Hij gaf zich moeite te verklaren dat hij de communistische leider Walter Ul bricht ten volle ondersteunde. SANERINGSRAPPORT DAM OPENBAAR DE BEBOUWING TUSSEN DE Korte Delft en de Lange Giststraat te Middelburg zal in de toe komst verdwijnen, wanneer het saneringsplan voor dit stadsdeel, dat is opgesteld door het stedebouwkundig adviesbureau Schut te Middel burg, zal doorgaan. De Middelburgse gemeente raad heeft gisteren het rapport over het recon structieplan voor de Dam en omgeving, zoals dat is samengesteld door de commissie sanering binnenstad goedgekeurd en aan de openbaar heid prijsgegeven. In de ruimte van ongeveer 60 bij 170 meter, die ontstaat door het afbreken van deze huizen, heeft de saneringscommissie één gebouw van behoorlijke afmetingen gedacht, dat als bindend en afsluitend element een belangrijke plaats inneemt. De gedachten gaan uit naar een bouwwerk met één etage, waarin zo mogelijk een hotel-restaurant annex café zou kunnen worden opgenomen. Het hoofdmotief, waarom de commissie heeft voorgesteld dit Middelburgse stadsdeel af te breken, is gelegen in de winkelfunctie van de binnenstad, waarvoor een vlot verkeer een eer ste vereiste is. In 1958 heeft de saneringscommissie rapport uitgebracht over de sanering van de Lange Delft, Korte Delft en Sint-Pieterstraat. Er kwam toen een afgerond plan tot stand met enkele wijzigingen in het bestaande herbouwplan, waardoor aan de wensen van de rijksdienst voor de momumentenzorg tegemoet gekomen kon worden, terwijl ook enkele wensen van het gemeentebestuur konden worden gerealiseerd. In het voorjaar van 1960 ontving de commissie opdracht dit plan nader te bezien, waarbij i" het bijzonder de relatie tussen het centrum en de Dam aan een nadere studie moest worden onderworpen. Restaur atiegelden voor andere huizen bij de ontwikkeling van het plan was, dat met de stedebouwkundige alle as pecten op zijn terrein konden worden besproken, hetgeen volgens b. en w. voorwaarde is voor een harmonische in passing van dit gedeeltelijke sanerings plan. De nauwe verbindingsstraten als de Korte Delft en de Lange Giststraat zijn voor het steeds toenemende verkeer vol komen ontoereikend, zij zijn er oorzaak van, dat een toch zeer belangrijk stads deel als de Dam en omgeving een aan hangsel is geworden, dat slechts in be perkte mate deelt in het leven van de stad. Bovendien wenste de raad vlakbij het stadscentrum parkeerruimte te ver krijgen. Een gelukkige omstandigheid Voordelen Van het begin af was de saneringscom missie zich bewust van de duidelijke voordelen, die een amovering van de gehele bebouwing tussen Korte Delft en Lange Giststraat met zich brengt. Het verkeer zal ruim baan krijgen, bo vendien zal er nog een belangrijke ruim te overblijven voor verschillende be stemmingen (parkeren, markt, festivi teiten). De Dam en omgeving zou voorts minder geïsoleerd komen te lig gen ten opzichte van de Markt, het hart van de stad. Ook de keerzijde van de medaille was de commissie zich bewust: zowel de Lange Giststraat, de Korte Delft als de kopwand van de Dam zijn van een grote schoonheid. Hoewel vele gevels op vaak slechte en zonderlinge wijze in de loop der jaren zijn ver bouwd, hoewel een slechte verkave ling en te diepe verbouwing een ster ke devaluering in de hand hebben ge werkt, getuigt het geheel tocli van een buitengewoon gave conceptie- De lichtgebogen rooilijnen, schaal, kleur en verhoudingen geven aan dit ge heel een intimiteit, die zo karakteris tiek is voor een middeleeuws stads plan. Met reden kon de vraag gesteld worden of het wel zin heeft hier voor de eisen van het moderne verkeer te zwichten. En zou amovering van dit deel ook niet een levenloze leegte kunnen worden, zo als by gedempte grachten wel het geval is geweest? Nadat de sneeuw gevallen is ziet het er allemaal mild en zo poëtisch uit: zelfs het lelijkste landschap heeft een vleugje schoonheid gekregen en men moet wel tot de zeer grote knies oren behoren wanneer men niet (al was het maar even) onder de indruk komt van de volstrekt eigen schoonheid van een winterse, witte wereld. Maar na de schoonheidsimpressies komen geheel andere gevoelens: zorg om alierlei over last in vele variaties, gevolg van die zelfde mooie witte wereld. Met die over last hebben wij nu al weer wekenlang te maken, de een meer, de ander min der, maar over het algemeen verkeren de meesten zo langzamerhand in de stemming van: „Laat het nu maar warm water regenen". De weerberichten ech ter zijn voor allen, die naar de dooi hun keren, sombere lectuur en de verwach tingen blijven helaas beneden nul. Met alle nare gevolgen van dien. Een op vallend bijverschijnsel var. plotselinge sneeuw en andere winterse ongemakken is het slechte humeur. Men moet er eens op letten: het ontlaadt zich vrijwel altijd in tirades aan het adres van allerlei autoriteiten, die men gemakshalve maar „ze" noemt. „Ze" doen er niets aan, aan het sneeuwruimen, aan het schoonma ken van de buitenwijken. In Goes kan men horen vertellen, dat „ze" allerlei win terwerk in Middel burg veel beter doen, maar daar aangeko men klopt het niet, want een humeurige Middelburger be toogt, dat „ze" in Vlissingen wél van aanpakken weten. Maar ook in de Scheldestad is weer kritiek op „ze". El ders gebeurt het altijd beterHet is nu eenmaal een feit. dat deze strenge winter allerlei noodsituaties heeft opge roepen en er zal begrip voor moeten bestaan, dat er niet altijd direct een honderd-procent-oplossing voor elke moeilijkheid voorhanden is. Met name is dat gebleken rond de jaarwisseling, toen de stuifsneeuw wegen onbegaanbaar maakte en de communicatie zelfs in een dichtbevolkt land als Nederland echt een moeiljjke zaak werd. Op nieuwjaars dag had iedereen, die geïsoleerd zat de indruk, dat er uitgerekend aan de wegen naar zijn gemeente totaal niets werd ge daan. Terwijl er in werkelijkheid hard gewerkt werd, maar de moeilijkheden, helaas, legio waren. Wij geloven dat in het algemeen wel een woord van lof op zijn plaats is voor de „stoottroepers" in het offen sief tegen de winter. De „stoottroepers": de mensen, die vaak tot diep in de nacht bezig waren met het vrijmaken van de wegen, die voorts in alle vroegte er voor trachtten te zorgen, dat een weg redely k berijdbaar was. Verder de mannen van de nutsbedrijven, die soms onder zeer moeilijke omstandigheden werkzaamhe den uitvoerden om de leveling van wa ter, gas of stroom doorgang te doen vinden. Daarnaast werd en wordt er op basis van vrijwilligheid door menigeen hulp verleend, aan alleenwonenden, hulp door automobilisten, die een collega in moeilijkheden bystonden enzovoort. In dit verband willen wij niet nalaten mel ding te maken van een telefoontje, dat wjj van een bejaarde mevrouw ontvin gen. Zij wees ons er op, dat in gunstiger jaargetijden vooral de padvinderij nogal eens bereid is geducht de handen uit de mouwen te steken. De actie „heitje voor een karweitje" is daardoor in het. gehele land befaamd geworden. Maar als de padvinders aanbellen zo zei de be wuste mevrouw is meestal alles ge daan en „met veel moeite zoek ik dan nog wel het een of ander karweitje uit de hoek: reeds gepoetste schoenen krij gen nog eens een borsteltje, een schone stoep wordt aangeveegd". Maar nu met name allerlei mensen, die slecht ter been zijn, of anders gehandicapt niet weten hoe zij de sneeuw voor hun deur weg moeten krijgen, nu is er geen sprake van een heitje voor een karweitje. Waar om wordt een dergelijke actie niet ge voerd op het moment dat de mensen hulp nodig hebben in plaats van op het ogenblik dat de padvinderij geld nodig heeft? Het geld kan toch op een bank worden gezet?, zo vroeg zij zich af. Wij geven deze gedachten hier gaarne door: er zit wel iets in, menen wij. Voorzitter Kortenhorst van de Tweede Kamer is overleden. Zijn dood is een slag voor net parlementaire leven an Nederland. Hij heeft een stempel jedrukt op het werk van de volksver tegenwoordiging gedurende lange jaren en van zijn hoge zetel heeft hij menig wijs en doordacht woord de Kamer ter overweging gegeven. Bij de aanvang van de eerste vergadering van het hui dige zittingsjaar wees hij er op, dat de onverbiddelyke dood in korte tijd vele verdienstelijke leden de Kamer had be roofd. Thans is ook hij ingegaan tot de eeuwige rust. Toen hij in de hier reeds genoemde rede het overlijden her dacht van het kamerlid Van de Wete ring, besloot de heer Kortenhorst: „Gods wegen zijn niet onze wegen. Wij buigen ons voor Zyn Majesteit. Moge Hij zijn echtgenote, die zo met haar man meeleefde, troost geven in haar ver driet. De vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zij met hem". Het zijn woorden, die wy thans met eerbied ci teren: zy gelden in dit uur voor de mar kante figuur, die ze toen uitsprak. Motieven Bij het bepalen van de richting, waarin voor dit stukje oude stad een oplossing is gezocht, hebben de volgende motleven by de commissie de doorslag gegeven. A: Het is essentieel, dat elke stad over goede verbindingen beschikt. Het stadscentrum van Middelburg heeft echter byna geen doorgaand verkeer. Voor zover dit aanwezig is en in de toekomst zal toenemen, zal dit toch buiten het centrum geleid moeten worden, waarmee ook gere kend wordt in het in ontwikkeling zijnde uitbreidingsplan. Het toeris tische verkeer kan geen reden geven in de binnenstad ingrijpende stede- bouwkundige maatregelen te nemen. Hoewel de schoonheid van Middel burg voor de meeste toeristen geen doel op zichzelf is, mag niet ont kend worden, dat een groot deel van de naam en faam van elke stad wordt bepaald door zyn culturele rijkdom. (Zie slot pag. 5 kol. 1) TWEE I FDïN MARINE OP CURACAO VERONGELUKT Ten gevolge van een anto-ongeluk in Willemstad, Curasao, zijn zondagmiddag twee korporaals van de koninklijke ma rine omgekomen. Het zijn korporaal vlieger J. C. Smit. oud 22 jaar, gehuwd en vader van een kind, afkomstig uit Amsterdam, en vliegtuigmaker-instru- mentmaker der le klasse P- A. van Dijk, oud 21 jaar, ongehuwd en afkomstig uit Xuenen, zo deelt de marinevoorlich- tingsdienst mede. Het ongeluk gebeurde doordat de auto waarin beiden zaten slipte en in fron tale botsing kwam tegen een uit de tegenovergestelde komende autobus. Beide marinemannen waren op slag dood. ...is het 200 jaar geleden, dat de eertijds beroemde Franse toneelspeler en regisseur Fran cois Talma te Parijs overleed. Talma onderrichtte Napoleon in waardig spreken en het zich keizerlijk bewegen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1963 | | pagina 1