PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
TSJ0MBE IS TERUG IN ELISABETHSTAD
Nota over
de K.L.M.
gevraagd
Koeltechnische fabriek voor St-Maartensdijk
V.N.-functionarissen
vermijden gesprek
Geen verklaring na
Brits-Duits gesprek
Vier kinderen kwamen
om bij felle brand
i
INSTALLATIES UNION MINÏÈRE
IN K0LWEZI LOPEN GEVAAR
Mr. Jan Derks na
ongeval overleden
WEER BOOT NAAR VLIELAND EN TERSCHELLING
DIJK NAAR MARKEN WEER VRIJ -
GROENTETEKORT OP AMELAND
Texelse vissers
braken zich weg
door het ijs
Si ïÈm
t
OnderwerpenN.A.V.O. en E.E.G.
Macmillan gaat
naar Italië
INTERPELLATIE C.P.N.
OVER ZENDTIJD
Glimlach van Mona Lisa via „Relay"
Wachten is nu op
goedkeuringen
Verstoorde
mythe
Curieus
Vandaag...
„Willem Ruys"
neemt passagiers
van Canberra' over
206e jaargang - no. 7
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie; F. van de Velde, F. B. den Boer en W. de Pagter. Hoofdredactie: W. Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs
j - 'b.g.g. red. 2078/3169. adv. 2375); Goe
med. 3 tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 30
cent per week, ƒ8.00 perkw.; franco per post 8,25 p. kw. Losse nummers 15 ct. Bureaus: Vlissingen:
:a. 2078/3169, adv. 2375); Goes: Gr. Markt 2, tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213): Oostburg: tel. 2395: Temeuzen: red. tel. 2116. adm. teL
j_ ■-» - rel (min. 1,60). „Brieven bur. van dit blad" 25 ct. meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Woensdag 9 jan. 1963
Vogels voeren
boven Biesbos
Pagina 3
BELGISCHE CONSUL RIJDT KATANGESE PRESIDENT NAAR HUIS
President Tsjombe van Katanga is gisteren naar zijn hoofdstad
teruggekeerd waaruit hij tien dagen geleden tijdens de strijd
tussen zijn troepen en V.N.-eenheden was verdwenen. Er waren
niet veel mensen op de been toen hij zijn paleis betrad. Slechts
enkele Afrikaanse jongetjes sloegen zijn aankomst gade. Een
blanke vrouw, de echtgenote van een plaatselijke ambtenaar,
vloog op hem af en omhelsde hem.
Intussen waren dr. Ralphe Bunche, Thants plaatsvervanger, en
Robert Gardiner, het hoofd van de V.N.-vertegenwoordiging in
Kongo, enkele uren voor de aankomst van president Tsjombe
uit Elisabethstad vertrokken.
De Katangese president was in de
auto van de Belgisch consul van
Kipoesji, aan de grens met Noord-
Rhodesië, naar de hoofdstad gere
den. Op vragen over de juistheid
van berichten, als zouden de kost
bare installaties van de Union Mi-
nière in Kolwezi gevaar lopen, te
worden opgeblazen zei Tsjombe
slechts: „dat is zo".
Enkele uren voor Tsjombe z(jn paleis
in Elisabethstad betrad, waren de Tu
nesische V.N.-soldaten die het gebouw
bewaakten, vervangen door Katangese-
Solitiemannen. Op een inderhaast beleg-
e persconferentie zei Tsjombe, terwijl
zijn aanhangers in grote getale op kwa
men dagen, dat hij was teruggekeerd om
bij zijn volk te zijn. HQ kondigde aan,
dat hij 's avonds een tocht door" de stad
zou maken om de bevolking te zien „en
hun moeilijkheden en lijden te delen".
De terugkeer van de Katangese presi
dent naar Ellzabethstad schijnt voorna
melijk bewerkstelligd te zijn door Bel
gische en Britse consuls in Katanga.
Interview
eX
In een interview met het blad
Libre Bclgique" heeft Tsjombe
zegd dat de Verenigde Staten
tanga en zijn koper" in bezit willen
krijgen. „Ik weet dat Katanga ver
nietigd zal worden daar de Veretaig-
de Staten zich meester willen maken
van het land en daarvoor alle midde
len te haat zullen nemen", aldus
Tsjombe. Vogens het Belgische blad
Dc 50-jnrige publicist mr. J. Derks uit
Hollnmlschc Itnding is gisteravond op
het Damrak in Amsterdam tegen een
tram gelopen en vrijwel onmiddellijk
overleden.
Mr. Jan Derks werd geboren te Tilburg
op 9 december 1912. Hij studeerde rech
ten aan de universiteit van Utrecht. In
1937 werd hij benoemd tot Romeins re
dacteur van De Tijd. Gedurende de oor
logsjaren nam hij enige üjd het hoofdre
dacteurschap waar. totdat hij op bevel
van de bezetters vervallen werd ver
klaard van het lidmaatschap van het
Verbond van Nederlandse Journalisten.
Na de oorlog hervatte hij zijn werk
zaamheden aan De Tijd als adjunct-
hoofdredacteur. Van 1947 tot 1952 was
hjj hoofdredacteur van dit blad. In 1952
trad Jan Derks in dienst van de N.V.
Reclame- en Advertentiebureau De la
Mar te Amsterdam.
Een gedeelte van het interieur van het
huisje aan de Hoofdweg te Nieuw-Ven-
m-p, waarin zich dc tragedie afspeelde.
heeft de Katangese president voorts
verklaard, dat de Belgische mijnon
derneming Union Miniere „flirt met
de duivel en het op zekere dag zal
betreuren".
V.N.-boodschap
De secretaris-generaal van de V.N.,
Thant heeft een boodschap gestuurd aan
Tsjombe waarin wordt gezegd dat de
V.N. niet met Tsjombe zullen onderhan
delen, tenzij deze in het openbaar ver
klaart de centrale Kongolese regering
te zullen steunen, zo is uit diplomatieke
bron vernomen.
Acht stamhoofden uit Zuid-Katanga
hebben in een brief, die gisteren in New
York is gepubliceerd, de vorming van
een nieuwe regering in Elizabethstad en
de arrestatie van president Tsjombe be
pleit. Onder de ondertekenaars van het
document is Tsjombes schoonvader,
Mwata-Yamvo, die leider is van de
Loenda-stam.
Afkeuring
De Belgische minister van buitenlandse
zaken, Spaak, heeft gisteren in Brussel
herhaald de militaire actie in Katanga
niet goed te keuren. „Deze militaire po
litiek kan niet de oplossing brongen
van het Katangese vraagstuk, die ik
zoek", zei hy na een bespreking van de
Kongolese ontwikkelingen met de leden
van de-vaste commissie van buitenland
se zaken uit de Belgische senaat.
De Westduitse minister van bui
tenlandse zaken Gerhard Schro
der, is gisteren na in Londen met
de Britse minister van buitenland
se zaken lord Home en de Britse
hoofdonderhandelaar bij de Euro-
marktonderhandelingen Edward
Heath besprekingen op hoog ni
veau te hebben gehouden, in Bonn
teruggekeerd. Gezaghebbende
Britse functionarissen bestempel-
Ouders konden zich redden
Vier kinderen van de familie Hol in Nieuw-Vennep in de Haarlemmer
meer zijn in de nacht van maandag op dinsdag in de ouderlijke wo
ning in hun slaap verrast door een felle brand en omgekomen in de
vlammen.
Het zijn Robbie (11), Ada (10), Wim
(8) en een baby van zes maanden, waar
van de naam niet bekend is. De stoffe
lijke overschotten zijn geborgen. D(
zwaargetroffen ouders van de kinderen
konden zich in veiligheid stellen.
De vader heeft echter bjj een reddings-
:ng ernstige brandwonden aan ge-
t en rechter arm opgelopen. Hij is
opgenomen in een ziekenhuis in Haar
lem. Hij zowel als zijn vrouw, hebben
nog niets over "t tragische ongeval kun
nen vertellen. Van de woning resten nog
alleen de geblakerde muren. De familie
Hol bewoonde de linker helft van een
dubbel woonhuis aan de hoofdweg (oost
zijde), bestaande uit een woongedeelte
en een horlogewinkel. Mevr. Hol was
naar bed gegaan en haar echtgenoot
was nog in zijn werkplaats bezig met
het repareren van horloges.
Sprong
De brand moet omstreeks half drie
's nachts zijn ontstaan. De heer Hol
rook een brandlucht en begon
„brand" te roepen. Hierdoor werd
zijn vrouw gewekt. De man rende
de trap op naar de verdieping waar
de vier kinderen sliepen. Hij heeft
hem waarschijnlijk niet meer kunnen
bereiken, want hij sprong even later
uit een raampje naar buiten om een
ladder te gaan halen. Hjj had toen
al ernstige brandwonden opgelopen.
De inmiddels door mevr. Hol gewaar
schuwde politie en brandweer waren
snel ter plaatse, maar zij stonden mach
teloos tegenover de laaiende vuurzee
waarin de woning was veranderd. De
kinderen konden niet meer gered wor
den. Het enige wat de brandweer nog
kon doen was voorkomen dat het andere
deel van het dubbele woonhuis ook af
brandde. Dit perceel liep echter toch nog
veel schade op.
Het hoofd van het parket te Haarlem,
mr. L. H. Feitsma, en de substituut
officier van justitie mr. J. van den
Oever, hebben gisteren een onderzoek
ingesteld naar de oorzaak van deze tra
gedie.
den het Brits-Duitse gesprek als
„openhartig, vriendschappelijk en
constructief".
Er werd na Schröders bezoek, dat vier
entwintig uur had geduurd, echter geen
communiqué uitgegeven, doch Britse
zegslieden verklaarden uiterst tevreden
te zijn over het verloop van het gesprek.
De Duitse minister besprak de Euro-
marktkwestie en de recente ontmoeting
tussen de Amerikaanse president Kenne
dy en de Britse premier Harold Mac
millan op de Bahama-eilanden.
Minister Schröder zei bij zijn aan
komst in Bonn dat schikkingen brj
de Britse toetreding tot de Euro-
markt „mogelijk en noodzakelijk"
waren.
Hjj verklaarde voorts dat „coördi
natie" van de Britse landbouw met
die van Europa een van de voor
naamste struikelblokken was bij de
Euromarktbesprekingen
„Nloeilijk'
_,De onderhandelingen zullen lang en
moeilijk worden, doch schikkingen zijn
mogelijk en noodzakelijk", aldus Schrö
der in een korte verklaring tijdens zijn
aankomst in Bonn. Schröder weigerde
commentaar te geven over de kwestie
van kernbewapening, die tijdens de ge
sprekken met lord Home, de Britse
minister van buitenlandse zaken, werd
aangesneden.
De Belgische minister van buitenlandse
zaken Paul-Henri Spaak verklaarde gis
teren tegen verslaggevers „op het ogen
blik nog geen oplossing te kunnen vin
den over de vraagstukken betreffende
produkten van de Euromarkt en die van
de Gemenebestlanden"
Naar Rome
In Londen werd bekendgemaakt dat pre
mier Harold Macmillan waarschijnlijk
volgende maand naar Rome zou ver
trekken voor besprekingen met Ita
liaanse regeringsleiders. Macmillans reis
naar Italië moet eveneens worden ge
zien in het raam van de Britse deelne
ming aan de Euromarkt.
Gevangenissen in
Lima zijn vol
De golf van arrestaties onder „commu
nistische agenten" in Peru heeft een
zodanige omvang aangenomen, dat de
gevangenissen in de hoofdstad Lima
vol zyn en dat 200 arrestanten per vlieg
tuig naar een strafkolonie in het oer
woud ten oosten van de Andes moesten
worden overgebracht.
In het weekeinde werd van regering-
zijde verklaard, dat communisten van
lan waren geweest de macht over te
0 Door overstromingen is in het zuidwes
ten van de Zuidslavische republiek Macedo-
meer dan tweeduizend hectare land
bouwgrond onder water komen te staan.
Dinsdagochtend was het zover dat.
de eerste Markers zij het met
enige moeite de tocht naar de
vaste wal weer konden maken.
(Van onze parlementaire redacteur).
Prof. Vondeling, de socialistische
fractievoorzitter, heeft gisteren in
de Tweede Kamer de suggestie ge
daan, dat de ministers van verkeer
en waterstaat en van financiën
misschien binnenkort een brief of
een korte nota aan de Tweede Ka
mer zouden kunnen doen toeko
men over de situatie van de K.L.M.
Prof. Vondeling deed deze suggestie
naar aanleiding van zijn mededeling
dat hij vorige weck vrijdag op het bu
reau van de kamervoorzitter een ver
zoek aan deze ministers had gedeponeerd
of zij bereid en in staat zijn te ant
woorden op vragen betreffende de K.
L.M. Deze vragen zouden dan aanstaan
de donderdag in de Kamer worden ge
steld. Een nota van de regering zou,
zo stelde de heer Vondeling gistermid
dag, aan de behandeling van de zaak
ten goede komen.
De waarnemend kamervoorzitter, de
heer J. Bommer, zegde toe de ministers
de vraag te zullen voorleggen of zij be
reid zijn de Kamer door een nota ol
verklaring op de hoogte te stellen.
iNa vele dagen zwoegen zijn gis-
teren de bulldozers er in ge
slaagd de dijkwegen tussen Vo-
lendam en Edam en tussen
Monnikendam en Marken,
sneeuwvrij te maken. Bus ver
keer op deze wegen is nog niet
mogelijk, maar men hoopt dat
er hiervoor vandaag voldoende
parkeerhavens zullen kunnen
worden gemaakt.
Gisteren hebben nog enige auto's vanuit
Marken de tocht over de Gouwzee
gewaagd; dit bleek niet eenvoudig;
weliswaar was het ijs bijna 35 cm
dik. maar er lag op de Gouwzee nog
veel stuifsneeuw, waardoor verschei
dene auto's vastraakten.
Na een moeilijke tocht door dik drijf-
ijs vanaf half negen tot half drie
zijn de veerboten van Terschelling
en Vlieland er gisteren in geslaagd
de beide eilanden te bereik*
hadden een flinke voorraad post en
levensmiddelen aan boord. Een ze
ventigtal leerlingen van de hogere
zeevaartschool op Terschelling keer
den van hun kerstvakantie terug.
Vandaag is het getij iets gunstiger
en zal men proberen een tocht heen
en terug naar Harlingen te maken.
(Van onze parlementaire redacteur)
e Tweede Kamer heeft gistermiddag
verlof verleend aan de heer M. Bakker
(c.p.n.) de minister van onderwijs, kun
sten en wetenschappen te interpelleren
over de weigering van het kabinet om
aan de communistische partij zendtyd te
verstrekken voor de komende verkiezin
gen. De interpellatie zal op een nader
te bepalen tijdstip worden gehouden.
Ameland
De verbinding van Ameland met de
vaste wal geschiedt nog steeds per
vliegtuig. De veerboten zitten stevig
in het ijs verankerd. Voorlopig is er
geen sprake van een bootverbinding
met de vaste wal. Ameland zit rond
om in het ijs. Er
se groente op h(
De Texelse kottervloot, bestaande uit
25 schepen, heeft gisteren de thuis
haven Oudeschild verlaten en de ijs-
barrière van de Waddenzee doorbro
ken om deel te nemen aan de haring
visserij in het Kanaal. De aanhou
dende vorst is uiteraard een grote
handicap bjj het werk, maar wegens
de grote vraag naar verse vis is de
vangst zeer lucratief.
Binnenvaart
De binnenvaart van en naar Rotterdam
begint, ondanks het aanhouden van
de vorst, zo langzamerhand weer op
gang te komen. Eergisteren en giste
ren verlieten weer honderden binnen
schepen, na twee weken in de ijs
vloer gevangen te hebben gezeten,
de Rotterdamse binnenhavens. Ook
de schepen die bij het begin van de
vorstperiode in de havens van Gor-
kum en Nijmegen een goed heen
komen zochten, beginnen Rotterdam
weer binnen te lopen. De ijsgang in
de Rotterdamse haven levert nu ook
meer op voor
Bejaardenoorden
onder toezicht
van provincie
(Van onze parlementsredactie)
Ook de Eerste Kamer heeft zich ak
koord verklaard met de „wet op de be
jaardenoorden". Hierdoor znllen de be
jaardentehuizen in het hele land onder
toezicht komen te staan van de provin
ciale besturen.
Tot dusverre hadden zeven provincies
zelf verordeningen uitgevaardigd, waar
aan bejaardentehuizen moeten voldoen
willen zij hun bedrijf mogen uitoefenen,
benevens een aantal gemeenten. Alleen
gemeenten of door de provinciale be
sturen tot een groep te verenigen ge
meenten die binnen hun grenzen meer
dan vijftig bejaardenoorden tellen mo
gen een eigen inspectie blijven voeren of
opzetten.
De raadselachtige glimlach van de Mona Lisa zal vandaag dank zij de
Amerikaanse communicatiesatelliet „Relay" vanuit Washington op de
beeldschermen in Europa te zien zijn. Dit zal het eerste officiële program
ma worden dat via „Relay" wordt uitgezonden. Deze satelliet is, zoals
bekend, reeds op 13 december gelanceerd, maar doordat zich een tekort
aan spanning voordeed konden pas op 3 januari .proefuitzendingen worden
gedaan. De televisieuitzending zal tussen 14.15 en 14.25 uur Ned. tijd
plaatsvinden. Vermoedelijk zal men de plechtige „onthulling" van het
meesterwerk van Leonaro da Vinci in de „National Gallery" te Washing
ton laten zien. De Franse regering heeft het schilderij, dat in Washington
en New York tentoongesteld zal worden, aan de Verenigde Staten uit
geleend.
Fabriekshal van 2600 m2
DE TOT NOG toe grootste fa
briekshal voor het industrieterrein
van St.-Maartensdijk ligt op het
ogenblik in ontwerp gereed bij het
koelteclinisch bedrijf van de N.V.
gebrs. Goedhart in Rotterdam. De
Thoolse kerngemeente heeft de fa
briek optie verleend op een stuk
van het nieuwe industrieterrein in
de „Pliümpot" ter grootte van
twee hectare. Zodra de directie
van deze industrie en groothandel
de rijksgoedkeuring en de bouw
vergunning zal hebben ontvangen
op het ontwerp van architect H.
Weertman te Goes, zal worden be
gonnen met de bouw van het com
plex, dat in totaal 2600 vierkante
meter aan de Nijverheidsweg zal
beslaan.
Opnieuw kan St.-Maartensdijk op Tho-
len dus een vestiging van een belangrijk
bedrjjf tegemoet zien, dat in de naaste
toekomst voor een uitbreiding van de
werkgelegenheid zal zorgen en in het
bijzonder een beroep zal doen op de af
deling metaalbewerking van de lagere
technische school in deze industriekern.
Daarnaast zullen ook ongeschoolden een
plaats in de fabriekshal kunnen vinden.
Het punt personeel en de aanwezigheid
van deze school in de directe nabijheid
zijn voor de directie van de N.V. gebrs.
Goedhart argumenten van doorslagge
vende betekenis geweest voor het be
sluit om de fabricage van" de apparaten
te verplaatsen van de krappe werk
ruimten aan de Spangense kade in Rot
terdam naar het eiland Tholen. Boven
dien ligt St.-Maartensdijk ten opzichte
van Rotterdam het gunstigst van de
verschillende „vestigingskandidaten"
voor een nieuwe koeltechnische fabriek.
Wanneer binnen enkele jaren de snel
weg Roosendaal-Moerdjjk geheel is vol
tooid, vergt de afstand per auto een
goed uur rjjden. En dat is voor de fa
briek van vitale betekenis, omdat het
verkoopkantoor en het magazijn in de
Maasstad zullen blijven. De reeksen pak
huizen in de omgeving van de huidige
vestiging kunnen dan worden opgege
ven en het magazijn en de reparatieaf
deling zullen worden ondergebracht in
de gebouwen aan de Spangense kade.
waar op het ogenblik ongeveer 50 man
personeel werkt.
„Enorme omvang'
De onderneming legt zich toe on dc
produktie van een uitgebreide staal
kaart verdampingssystemen van de
koeltechniek. „De koel- en vries-
techniek heeft een enorme omvang
aangenomen. Zo worden koelers van
enorme afmetingen vervaardigd, ter
wijl ook apparaten van enkele vier
kante meters de fabriek verlaten".
De directieleden M. van de Heuvel en
A. Verkade hebben ons gistermiddag
een indruk van hun produktieschema
gegeven en hun bouwplannen op tafel
gelegd. De koeltechnische industrie is
opgericht in 1935 en heeft sindsdien vele
chocola, aan veilingen, aan tabaksfa
brieken en aan laboratoria. Koelers, con
densors en ventilatoren vonden van de
Rotterdamse fabriek hun weg naar diep-1
vrieskluizen en slachthuizen, naar ijs
fabrieken en installaties aan boord van
schepen. De koeltechnische industrie
heeft zich een uitgebreid internationaal
net van exportlijnen over verschillende
Europese landen opgebouwd Op de te-
(Zie slot pag. 2 kol. 4)
De mythe rond de K.L.M. klopt niet
helemaal meer. Tot dusver was
voor iedere Nederlander onze nationale
luchtvaartmaatschappij een stuk ge
meenschappelijk bezit, waarop men ge
ducht trots kon wezen. Namen van de
oude
Soer,
hadden een geur van heiligheid en
verhalen over de Pelikaan en de Uiver
waren langzamerhand verheven tot het
klassieke heldendicht. De bekende Ame
rikaanse journalist John Gunther schreef
eens, dat voor de Nederlander de K.L.M.
een symbool betekent van een wereld
rijk: de bezittingen overzee mogen vrij
wel allemaal verloren zijn gegaan, dank
zij de luchtvaart echter wordt de Ne
derlandse vlag hoog gehouden. Maar de
ze droom is voor een deel verstoord: als
ieder ander bedrijf is de K.L.M. onder
hevig aan onverbiddelijke economische
wetten. Het getij is gekeerd en de ba
kens worden verzet. Dr. F. Q. den Hol
lander geeft met strakke hand leiding
aan de zo noodzakelijk gebleken wijzi
gingen.
Als een droom verstoord is, tuimelt
men terug in de werkelijkheid. Dat
;eldt voor het Nederlandse volk, maar
!at geldt in de eerste plaats voor allen,
wier welzijn nauw samenhangt met de
toekomst van de maatschappij. En die
toekomst nu is nog in nevelen gehuld,
evenals trouwens allerlei achtergronden
van de recente crisis.
In dit verband zijn er
met name drie pun
ten, waarover binnen
een redelijke termijn
klaarheid mag wor
den verwacht. In de eerste plaats be
hoort er van de zijde van de commissa
rissen enige aanwijzing te komen over
de vraag welke koers in de toekomst
zal worden gevaren gevlogen is een
beter woord. De maatschappij heeft een
zeventienduizend personeelsleden in
dienst en met name zij moeten weten
wat er gaat gebeuren: er doen reeds te
veel speculaties de ronde. Maar ook het
Nederlandse volk heeft er recht op te
horen hoe men zich in grote lijnen de
toekomst voorstelt: het rijk is immers de
grootste aandeelhouder.
De beide overige punten hebben te
maken met het jongste verleden van
de maatschappij. De crisis is acuut ge
worden, een onmiddellijke reorganisatie
bleek nodig en met name op directie-
'-j-1 „huisgehou-
ftdHtlijK
niveau is wat men noemt
den". Aan de juistheid van deze maat
regelen behoeft niet te worden getwij-
maar toch vraagt men zich als
buitenstaander af waarom het zóver
moest komen, dat de ontwikkeling van
de laatste dagen op een explosie leek.
Een explosie, veroorzaakt door de raad
van commissarissen. Maar is deze raad
en dat is ons tweede punt in feite
niet medeverantwoordelijk voor de gang
van zaken? De heren commissarissen
waren toch allemaal wel op de hoogte
van het befaamde efficiency-rapport
Zij hebben er toch óók in moeten toe
stemmen, dat dit rapport binnenskamers
bleef en geen punt van overweging kon
uitmaken voor het parlement, toen het
over de recente steun aan de K.L.M.
>rak. En wanneer nu op directie-niveau
llerlei slachtoffers vallen, dan is het te
vens de vraag of de zo achtenswaardige
en tot strenge maatregelen bereid zijnde
raad van commissarissen wel geheel
vrijuit gaat. Het antwoord lijkt ons ont
kennend te moeten luiden.
Voor één van de leden geldt dat in het
bijzonder, namelijk voor de vroegere
president-directeur Aler. Zijn rol,in het
"jeheei is het derde punt, waarover op-
leldering vereist zou zijn. De moeilijk
heden bij de K.L.M. zijn niet van van-
laag of gisteren, maar hebben een voor-
;eschiedenis, waarvoor met name de
ieer Aler verantwoordelijk is. Maar hij
zit thans achter de groene tafel, besluit
mee en velt een oordeel over een niet
juist gebleken politiek. Een beleid ech
ter, onder zijn leiding begonnen. Deze
week zal in de Tweede Kamer de K.L.
M.-zaak aan de orde komen: hopelijk
betekent dit meer klaarheid dan tot dus-
snel verontwaardigd te zijn als blijkt
dat men elders niet helemaal op de hoog
te is van de geografische situatie in de
bewuste provincie. Die verontwaardiging
is wel eens overdreven: de gemiddelde
Groninger bijvoorbeeld kan men het niet
kwalijk nemen wanneer hij niet precies
weet waar Zuiddorpe ligt. En omge
keerd zullen maar weinigen in Zeeland
weten hoe het precies met de ligging
van diverse dorpen in Drente is gesteld.
Niet uit verontwaardiging derhalve,
maar meer als een curiositeit vermelden
wij vandaag een opvallend gebrek aan
kennis over een bepaalde Zeeuwse si
tuatie. In een catalogus van een eind
deze maand te Utrecht te houden boe
kenveiling is namelijk onder de rubriek
„Belgische geschiedenis" vermeld het
bekende boek van de oud-griffier der
Staten Hartman: „De Stoombootdien
sten op de Wester-Schelde en op de
Ooster-Schelde 182S-1928". Jawel, Bel-
;ische geschiedenis.. Zou er bij die
Jtrechtse boekhandelaar soms een vo
lontair uit Antwerpen op kantoor zit
ten?
vieren koning Paul van Grie
kenland en koningin Fredevika
hun zilveren huwelijksfeest.
De 23.112 ton nietende „Willem Ruys"
van de Rotterdamsche Lloyd heeft
gisteren in Valletta op Malta 110 pas
sagiers van het door brand geteis
terde Britse lynschip „Canberra"
aan boord genomen.
Dertig van hen reizen tot Colombo en
de overigen naar Australië of Nieuw-
Zeeland. Een toestel van de K.L.M.
vertrok gisteren met 140 passagiers
van de „Canberra" naar Perth in
Australië.
D passagiers die met de „Willem
Ruys" reizen, vormen ongeveer de
helft van hen. die om medische re
denen niet per vliegtuig hun reis
konden vervolgen.