ZELANDICA
W
VOOR
1 GOED
HfeQ
HAAR DE
j0NGEKAAS
27
tcteédA
„Holle Pinkel en de ridder-roem"
SPLUERWTEN 45
AS#5?
havermo^™'"W
CO-OP
Oosterscheldehrug zal
Zeeland openleggen
REUMATIEK
grote amateur-wedstrijden
SAKSISCHE
LEVERWORST
CACAO
KU3SH0UD-
GEHAKT
KAPUCIJNERS
CO OP BESCHUIT
MET REPENZEGEL
CALIFORNISCHE
ROZIJNEN
VIVO SCHUUR
POEDER
ROTONDE BISKWIE
EXO
SNELSCHUIMEND
SCHUURPOEDER
„DE SCHELDE-RIJNVERBINDING
ZOVEEL MOGELIJK OOSTELIJK"
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 3 JANUARI 1963
Heden overleed onze
lieve moeder, behuwd-,
groot- en overgroot
moeder, zuster, be
huwdzuster en tante,
mevrouw
ADRIANA
WILLEMINA
MANNEKE,
weduwe van
J. A. Rlsseenw,
geboren op 14 novem
ber 1882 te Poortvliet,
overleden op 1 januari
1963 in het St-Antlio-
niusziekenhuïs te Oost
burg.
Uit aller naam,
C. J. Risseeuw
Groede, 1 jan. 1963.
Walenstraat 8.
De begrafenis zal
plaatshebben te Groe
de op vrijdag 4 jan.
a.s. te 3 uur vanaf het
adres: Walenstraat 8,
aldaar.
Heden is, na een kort
stondige ziekte, van
ons heengegaan onze
lieve vader, behuwd-,
groot- en overgrootva
der
AARNOUD
MEIJERS,
weduwnaar van
Neeltje Verhage,
in de ouderdom van 87
jaar.
Uit aller naam,
W. Meïjers
Souburg, 1 jan. 1963.
Van Teylingenstr. 17.
De teraardebestelling
zal plaatshebben op
vrijdag 4 januari as.
Vertrek Van Teylin-
genstraat 17, des na
middags 3 uur.
Liever geen bezoek.
Vrijdagmiddag 2 uur
vers rund- en
paardevlees.
Abattoir, Seisweg
Middelburg.
Heden overleed, na een
kortstondige ziekte, in
het rusthuis „Rozen-
oord" te Sluis, onze
broer en zwager
ADRIAAN
VERHAGE,
in de ouderdom van 88
jaar.
's-Gravenhage:
J. de Zwart-
Verhage
F. de Zwart
Sluis:
K. Verhage
Kruiningen:
A. Verhage-
Lindhout
.Middelburg:
F. Verhage
J. J. Verhage-
Merkies
Terneuzen:
J. Verhage-Ewijk.
Sluis, 31 dec. 1962.
De begrafenis heeft
plaats heden, donder
dag 3 januari, om 2 u.
Voor de vele bewijzen van
deelneming, ons betoond tij
dens de ziekte en na het
overlijden van onze geliefde
broeder, behuwdbroeder en
oom
JANNIS CORNELIS
EKKEBUS,
zeggen wij hierbij hartelijk
dank.
Ook betuigen wij onze dank
baarheid aan mevr. Beek
voor de door haar bewezen
hulp.
Uit aller naam,
J- Deij-Ekkebus.
Zuidzande, dec. 1962.
K. ZANDBURG
Molenaar, Middelburg,
Telefoon 3878
wenst clientèle, vrienden
en bekenden een
voorspoedig 1963.
volgende ochtend!
(Plaatsing uitsluitend
bij vooruitbetaling).
Voor de bewijzen van deel
neming na het overlijden
van mijn innig geliefde
man, onze lieve vader, be
huwd-, groot- en overgroot
vader, broeder, behuwdbroe
der en oom
PAULUS ADRIAANSE,
Namens allen,
J. M. Adriaanse-Sinke.
Middelburg, januari 1963.
doosje met 60 tabletten
N.V.PHILIPS-DUPHAR(
DOMBURG
JAC. PASSENIER
Zuidstraat 6,
wenst clientèle, vrienden
en bekenden een
voorspoedig 1963.
„DE SPAR",
DOMBURG
wenst vrienden en
bekenden een
gelukkig nieuwjaar-
N.V. Zeeuwsche
Voeder- en
Kunstmesthandel
Middelburg.
DIVIDENDBEWIJS
nr. 31
is vanaf heden betaalbaar
te onzen kantore of bij de
Twentsche Bank N.V.,
kantoor Middelburg.
De weldadige warmte
Van THERMO GÉNE
WATTEN verjaagt
de gifstoffen tus
sen spieren en ge
wrichten. Pijn en
stijfheid verdwij-
Sfg
m.
U iets inneemt.
ft/ERMOGÈNE
STILT PIJN DOOR WARMTE
Wegens sterfgeval is onze zaak
vrijdag 4 januari na 12 uur gesloten.
I. A. GOEDBLOED,
BRAKSTRAAT 26 - MIDDELBURG
ZATERDAG 12 JANUARI a.s.
„CONCERTGEBOUW"
Bandopname
VLISSiNGEN.
Fraaie prijzen.
Kosteloze deelname staat open voor alle amateurs op
het gebied van zang en muziek. Aanmelden tot 10 jan.
a-s. bij de FIRMA v. d. MEER, Walstraat 62, tel. 2177
en „CONCERTGEBOUW", tel. 2287.
Entree 2
Deskundige jury.
Zaal open 19.30 uur.
BAL NA.
Grammofoonplatenmij.
Aanvang 20 uur.
De krant voor het hete gezin
Gouds,
volvet
100 9ram
250 gram 79
pak a
1250gram59
blik a
400 gram 79
groot
blik 59
voor 6 zegels een CO-OP reep
(melk of puur)
per rol 32
pak
250 gram 79
per koker
van 38 nu 33
2 rollen voor 55
per kokervan47nu 42
Deze prijzen gelden tot 16 Januari 1963
Slot van pag. 1
Verder bordurend op de mogelyk-
heden, die de Oosterscheldebrug zal
opleveren, wees de heer Kammeraad
op de industrie- en handelsterreinen
van het Sloeplan, met naar buiten
verbindingen naar de gehele wereld,
landinwaarts transportlijnen naar de
dichtbevolkte handels- en produktie-
gebieden. De Kamervoorzitter zei
met grote belangstelling uit te zien
naar de zeehavennota van de minis
ter van verkeer en waterstaat met
zijn visie op de plaats van het Sloe-
complex tussen de andere Nederland
se havens. Voorts hoopte hij, dat de
onzekerheid over de beheersvorm van
het Sloeplan snel beëindigd zal wor
den.
BEWERKING GOEDEREN
De heer Kammeraad vroeg zich ver
volgens af of de bewerking en daarmee
de waardevermeerdering van de goede
renstroom tussen Antwerpen en de Rijn
via het kanaal door Zuid-Beveland wel
licht in Zeeland tot stand kan komen.
„Wat is de invloed, die betere wegver
bindingen op de hier liggende mogelijk
heden hebben? Moeten wij deze moge
lijkheden niet onderzoeken en er bekend
heid aan geven?", zo vroeg hij zich af.
En naar aanleiding van memorie van
antwoord van de minister van verkeer
en waterstaat voegde de Kamervoorzit
ter er nog een vraag aan toe: „Is Zee
land. zich voldoende bewust van het be
lang van de ligging van het tracé der
NUTSSPAARBANK
OOSTBURG PASSEERT DE
f3 MILJOEN
De Nutssnaarbank Oostburg heeft
met de rentebijschijving per 31
december jl. een mijlpaal bereikt.
Het totale tegoed van de spaar
ders bij deze bank overschreed
namelijk de drie miljoen gulden.
Gewoonlijk wordt een dergelijk
feit „gevierd" met het aanbieder
van een geldbedrag aan de be
trokken spaarder, doch daar deze
mijlpaal thans bij de rentebij
schrijving werd bereikt, is dit dur
niet mogelijk. De Nutsspaarbank
heeft daarom besloten een bedrap
ter beschikking te stellen voor dp
actie „Open het Dorp".
De Nutsspaarbank Oostburg were
op 1 juli 1948 geopend als bijkan
toor van de Nutsspaarbank te
Middelburg. Met de groei van hel
spaartegoed tot drie miljoen heef)
dit bijkantoor in deze veertien
jaar zeker haar bestaansrecht be-
Sehelde-Rijnverbinding voor zijn econo
mische ontwikkelingsmogelijkheden
Handel, industrie en middenstand zullen
de kansen grypen, die mogelijk worden
door de Oosterscheldeburg, merkte de
Kamervoorzitter verder op. Hij weef
daarbij ten aanzien van de midden
stand op het veranderende consumen
tengedrag en de concentratie vooral van
jongeren in de grotere woonoorden.
Voor de komende tijd achtte hij voor het
behoud van de ondernemingen grote be
hoedzaamheid geboden bij verdere ver
hogingen van het loonniveau en het op-
van de sociale voorzieningen.
RECREATIE
Door de ontsluiting zullen ook recreatie
en horeca een duidelijke impuls krijgen.
In dit verband achtte de heer Kamme
raad het plan van de provinciale water
staat om een voorlichtingscentrum in
te richten bij de Oosterscheldebrug een
uitstekend aanknopingspunt bij de pro-
paganda-activiteiten in de richting van
de Randstad, Noord-West België, het
Roergebied en Noord-Frankrijk. Een
verdergaand onderzoek naar de her
komst, de verblijfsduur en de ontspan
ningsbehoeften van de toeristen zal vol
gens de Kamervoorzitter inzicht kunnen
geven in de te treffen voorzieningen en
de spreiding daarvan, terwijl overheid
en bedrijfsleven hun plannen kunnen ba
seren op de resultaten ervan.
De heer Kammeraad drong er bij de
betrokken departementen met klem op
aan onverwijld medewerking te verlenen
aan de oesterproef en het onderzoek in
de toekomst van de mosselcultuur. Nu
de minister heeft laten weten geen fi
nanciën te kunnen vrijmaken voor de
oesterproef vroeg de Kamervoorzitter
zich af of uitstel hier afstel betekent.
En om welk bedrag gaat het hier eigen
lijk, wilde hij verder weten. De heer
Kammeraad kon zich niet goed voor
stellen, dat het benodigde geld niet kan
worden gevonden binnen de begrotings-
mogelijkheden.
VERKEERSWEG
Met name het verkeer zal volgens de
Kamervoorzitter in sterke mate de in
vloed ondervinden van de Oosterschelde
brug. Hij merkte op, dat de verschil
lende soorten van vervoer (de binnen
vaart is er al mee begonnen) moeten
onderzoeken welke aanpassingsmaatre
gelen genomen moeten worden.
Over de capaciteit van rijksweg 58 Het
de heer Kammeraad nogmaals een waar
schuwend geluid boren: hij achtte het
hoog ty'd, dat met de verbreding wordt
begonnen. „Het lijkt mij niet aan te ne
men, dat Zeeland tot de opening van de
Oosterscheldebrug zal moeten wachten",
merkte de Kamervoorzitter op. Hij
meende, dat de opefling van de brug een
extra reden zal zyn om ook Goes-Vlis-
singen als vierbaansweg aan te leggen.
Het uitblijven van studieopdrachten
voor de vaste oeververbinding over.
WINTERKARAKTER WORDT
BEGIN JANUARI BEPAALD
(Van onze weerkundige
medewerker)
Wanneer er zoals in deze winter,
in december een vorstperiode van
betekenis met strenge vorst voor- 1
komt, dan blijkt de eerste week
van januari dikwijls bepalend te
zijn eeweest voor het karakter
van de winter. In sommige geval
len breekt tussen kerst en Drie
Koningen (6 januari) de vorst
periode af en de winter blijft na
een koudegolf in december ge
middeld toch zacht.
Hiervan zijn de winters van 1906,
1908, 1938, 1950 en 1961 een voor
beeld geweest, toen er in decem-
bsr een fikse vorstperiode voor
kwam die tussen eind december en
begin januari afbrak zonder nog
eens terug te komen. De andere
mogelijkheid is. dat na een tijde
lijke vermindering de vorst begin
januari afbrak zonder nog eens
terug te komen. De andere moge
lijkheid is, dat na een tijdelijke
vermindering de vorst begin
januari opnieuw toeneemt, het
geen dikwijls een koude tot stren
ge winter gaat betekenen. Voor-
beelden hiervan zagen we in 1903,
1907, 1923, 1939. 1940 en 1946 in
welke jaren december ook een 1
vroege koude golf bracht met in
januari een tweede strenge vorst-
aanval. In 1939, 1940 en 1946
volgden zelfs zeer koude januari
maanden.
Na 1947 heeft januari in De Bilt
over de hele maand niet meer een
etmaalgemiddelde beneden nul
graden gebracht, zoals dit in zeer
koude wintermaanden het geval
is. dit voor het laatst in februari
1956. Ook is januari vele jaren
sinds 1955 zeer nat geweest.
Deze gang van zaken is niet zo
betrouwbaar dat reeds nu met
grote zekerheid een strenge win
ter, in ieder geval een koude ja
nuari kan worden voorspeld, maar
statistisch zou ons. wanneer de
vorst deze week aanhoudt of toe
neemt, een koude januarimaand
allerminst vreemd voorkomen. Dit
zou dan tevens kunnen betekenen
dat een Friese Elfstedentocht de
ze maand nog een goede kans
van slagen gaat maken.
de Westerschelde stemde de Kamer
voorzitter bepaald niet gerust. Wan
neer de minister meent, dat een vaste
verbinding voorlopig niet van beslis
sende betekenis is voor de integratie
van Zeeuwsch-Vlaanderen in overig
Nederland, dan wilde de heer Kam
meraad twee vraagtekens zetten.
„Wat is voorlopig?", vroeg hij zich
ten eerste af. Vervolgens voegde bij
er aan toe, dat de integratie van
Zeeuwsch-Vlaanderen hoewel van
zeer grote betekenis niet het uit
sluitende en enige element in deze
zaak is. „Dat de zuinigheid de wijs
heid niet bedriege". merkte de Ka
mervoorzitter op.
Hij besloot deze verkeerspassage met
een optimistische klank: de openstelling
van rijksweg 17 tussen Roosendaal en Ze
venbergen met in de toekomst een pas
sende verbinding naar de Moerdijk.
Met klem pleitte de heer Kammeraad
ook voor de uitvoering van het bepaalde
in ex-artikel 8 van de Deltawet. Het uit-
Mr. G. E. F. M. V. cl. Schrieck
Nieuwjaarsrede voorzitter
K. van K. westelijk
Noord-Brabant
„Ieder akkoord tussen Nederland en
België met betrekking tot de Schelde-
Rijnverbinding dat niet de mogelijkheid
inhoudt, dat Brabant aan de Wester-
of Oosterschelde een industrieterrein
met binnenhavens én een zeehaven
krijgt, zal op de meest krachtige tegen
stand stuiten en door Noord-Brabant
worden verworpen", aldus de voorzit
ter van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor westelijk Noord-Brabant^
mr. G. E. F. M. v. d. Schrieck in zyn
nieuwjaarsrede te Breda.
West-Brabant is naar de mening van
mr. v. d. Schrieck het meest gebaat bij
een Schelde-Rijnverbinding, die tot de
Oosterschelde zoveel mogelijk oostelijk
loopt en dan zou omvatten het Benelux-
kanaal (van de haven van Antwerpen
naar de Oosterschelde), een vaargeul
door de Oosterschelde van dit kanaal
naar de verbrede Eendracht en
doorsteking van het schiereiland Sint-
Philipsland. Dit biedt de mogelijkheid
ten westen van dit Beneluxkanaal een
industrieterrein aan te leggen met bin
nenhavens, toegankelijk vla een sluis
oostelijk van Bath en zeehavens, toegan
kelijk via de sluis bij Zandvliet en een
nog aan te leggen kanaal. Mr. v. d,
Schrieck zei van mening te zijn dat
Brabant aan de Scheldemond dezelfde
rechten moet opeisen, welke Antwerpen
reeds heeft verworven.
De Kamervoorzitter sprak zijn ernstige
bezorgdheid uit ten aanzien van het
wegenvraagstuk in het gewest. Het we-
Eenbouwprogramma kan beduidend wor-
en uitgebreid, zo had hij uit wegen-
bouwkringen vernomen.
Voor de interne ontsluiting van West-
Brabant achtte hij de aanleg van een
nieuwe weg Bergen op Zoom Til
burg primair van belang.
Voorts zal naar het oordeel van mr.
v. d. Schrieck, wanneer in 1967 de
Volkerakdam gereed komt, ook de
autosnelweg Antwerpen-Bergen op
Zoom via deze weg naar Rotterdam,
de zogenaamde Eenelux of Zoomweg,
gereed moeten zijn.
Er zullen, zo deelde hij mee, „commissies
worden gevormd door de Stichting Ont
wikkeling Brabantse Industrie in sa
menwerking met de Kamers van Koop
handel en Fabrieken in de provincie ter
bestudering van deze projecten". Ook
achtte de voorzitter de aanleg van de
autosnelweg Antwerpen-Breda aanslui
tend aan rijksweg 16 (Breda-Rotter-
dam) van groot belang.
Over de verbindingen te water merkte
hij op, dat wanneer het Westbrabantse
waterwegennet wil passen in het mo
derne waterwegverkeer, een capaciteit
is vereist voor een frequente vaart met
schepen van 1350 ton. Mr. v. d. Schrieck
bepleitte nogmaals het tot stand bren
gen van een Mark-Vlietverblndlng.
Voorts pleitte hjj wederom voor het
Kreekrakplan, dat thans in studie is bij
een werkgroep. De gunstige ligging van
de haven in de Theodoruspolder, ter ver
vanging van de oude binnenhaven van
•Bergen op Zoom, zal naar het oordeel
van de voorzitter pas volledig tot zijn
recht komen wanneer de genoemde aan
sluiting aan een Schelde-Rijnverbinding
tot standkomt. Immers, door het Bene
luxkanaal krijgt de nieuwe haven van
:n op Zoom directe verbinding met
,ven van Antwerpen en de Wester
schelde, terwijl door verbreding van de
Eendracht de noordelijke vaarroute
wordt bekort. Voor de ontplooiing van
het gebied rond de Dintelmond als ge
volg van de aanleg van de Volkerakdam
en de Beneluxweg zal in opdracht van
de betrokken gemeenten een structuur-
den gemaakt. Zevenbergen,
Hoge- en Lagezwaluwe zullen
;ns doen voor het gebied van
de Roode Vaax't.
Tenslotte pleitte de voorzitter voor sa
menwerking om West-Brabant, gelegen
tussen de randstand Holland en Ant
werpen, rijp te maken voor haar taak
in het geheel van de voortschrijdende
Europese integratie.
blijven van de wettelijke regeling ver
groot volgens do Kamervoorzitter de
schade en schept onzekerheid, die niet
past in de sfeer van de Deltawet. Tot,
slot verklaarde de heer Kammeraad, dat
de Kamer gaarne bereid is een opbou
wende bijdrage te leveren aan de voor
bereiding en de uitvoering van de over
heidstaken, waar deze de ontwikkeling
van het economisch leven in Zeeland be
ïnvloeden.
Man lag dood
in zijn kelder
In Sliedrecht is waarschijnlijk ten gevol
ge van de koude de heer H. Stuy, oud
47 jaar en gewoond hebbend in wijk
C no 662 te Sliedrecht, om het leven
gekomen.
De politie trof de heer Stuy op nieuw
jaarsdag levenloos aan in de kelder
onder zyn huis. Men neemt aan dat de
heer Stuy, die zich op oudejaarsdag
naar de kelder had begeven, gevallen is
en bewusteloos is geraakt.
0 Volgens de Kussische aardrijkskundige Sa
muel Varsjavskl heeft niet Colombus, doch
een Britse mopnfk van de orde van Karme
lieten Amerika ontdekt. Hij baseert zijn be
wering op documenten, waarin de reis van
de monnik, Nicholas of Lynne, naar de
Noordpool wordt beschreven. Volgens hem
was de monnik honderddertig Jaar eerder
op het Amerikaanse vasteland dan Christof-
fel Columbus. Van Nicholas of Lynne is be
kend, dat hij omstreeks het einde van de
veertiende eeuw leefde en onderricht gal
aan de universiteit van Oxford.
D
Elke gemeente die zichzelf respecteertheeft
een structuurplan. Deze plannen vragen de
laatste jaren steeds meer publiciteit.
{e redactie van het tijdschrift „Stedebouw en volkshuisvesting"
heeft gemeend bij al deze journalistieke bedrijvigheid niet te
mogen achterblijven. Het novembernummer 1962 is dan ook geheel
gewijd aan de nog „onwettige" plansoort: het structuurplan. In een
inleiding van ir. W. Wissing worden deze plannen geanalyseerd „aan
de hand van de volgende vragen over het waarom, het wie en het
wat van dergelijke plannen". Als typerende gevallen zijn vervol
gens gekozen de structuurplannen van Bergen op Zoom, de zoge
naamde Drechtsteden (Dordrecht, Papendrecht, Zw(jndrecht en Slie
drecht), Middelburg-Vlisslngen en ten slotte wordt het structuur
plan van Rotterdam-Oost aan de lezers voorgesteld. Mr. J. Hooij
begint met de juridisch-bestuurlijke aspecten van structuurplannen
uiteen te zettten. Zeer belangrijk acht de schrijver het vraagstuk
van de kern van de gemeente. „Vele gemeenten hebben historische
kernen, waarin weliswaar veel is verknoeid, maar die zeer waarde
volle delen bevatten". „Verder zal men zich in vergelijking tot de
omringende onderdelen er ernstig op moeten beraden, welke func
ties aan de kern gegeven moeten worden. In verkrotte delen (wij
moesten hierbij aan heer Bommel denken) zal weer nieuw leven
geblazen moeten worden, ook al om deze reden, dat alle delen van
de kern, welke uiteraard kostbaar zijn, zo economisch mogelijk be
nut moeten worden".
Met deze belangstelling hebben we het structuurplan Bergen op
Zoom bekeken, dat beschreven wordt door de heer W. A. S.
van Meel. Deze gemeente (ca. 35.000 zielen) is reeds thans een
streekcentrum, waarvan de Invloedssfeer een flink stuk van West-
Brabant bestrijkt en tamelijk ver in Zeeland doordringt, „zelfs tot
in Zeeuwsch-Vlaanderen". „In deze provinciale ontwikkelingsplan
nen wordt deze functie niet slechts versterkt, maar daarin Is Bergen
op Zoom bovendien gekwalificeerd als het belangrijkste woon-
centrum voor het grote Industrieproject aan de Westerschelde
(Kreekrakhaven)", Eén van de werkgebieden is aan de noordwest
zijde van de gemeente gepland (Theodorushaven aan de Ooster
schelde met ca. 60 ha), terwijl het Krcekrakhavenplan geheel buiten
de gemeente ligt. Het structuurplan Middelburg-Vlissingen wordt
besproken door ir. W. F. Schut. Zakelijk wordt meegedeeld waarom
het hier gaat, zakelijker in ieder geval dan in het dagblad „Cobouw"
van 22 december in een artikel: De droom van de dubbelstad „Vlis-
burg". Omdat in deze krant het plan uitvoerig is beschreven, vol
staan we met deze verwijzing.
HET TROTTOIR IS GEEN RIJWEG
Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat
op het trottoir niet mag worden ge
fietst. Dit is begrijpelijk, het trottoir is
mimers het domein win de voetgangers
'M bromfietsers en fietsers horen er niet
op thuis. De wetgever heeft dit dan ook
verboden. De A.N.W.B. meent dat voor-
ui bromfietsers zich hier weinig aan
storen. Zij starten hun vervoermiddel
op de stoep en rijden tussen de voet
gangers door de weg op. Dit is hinder-
lijk en gevaarlijk. Ook jongere kinde
ren willen met hun fietsen het lopen op
trottoirs nog wel eens onveilig maken
De A.N.W.B. raadt de ouders aan hun
kinderen duidelijk te malcen dat dit ge
vaarlijk en verboden is.