Zorgwekkende situatie in Zeeland:
te geringe aanvoer van kolen....
Sneeuw en ijs bedreigen
vogels: hulp gevraagd
„Barre tochten" voor
brood, melk en groente
Sneeuwploegen in aktie: verkeer kwam op gang
Zeeuwse
ALMANAK
Nieuwjaarsreceptie
uitgesteld
OMZET VEILING KAPELLE IS
10 MILJOEN REEDS GEPASSEERD
VERSCHEIDENE GEMEENTEN NOG
MOEILIJK OF NIET BEREIKBAAR
DR. U. SCHULTS
OVERLEDEN
WELK MERK
DIA-PROJECTOR?
Foto Verschoore
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 3 JANUARI 1963
Topdrukte voor handelaren
Veer Zierikzee-Kats
alleen nog overdag
Nu het loodswezen in de Oosterschelde
de betonning heeft opgenomen kan de
veerdienst Zierikzee-Kats alleen nog
overdag worden onderhouden. Dit bete
kent, dat op deze lijn van de Provinciale
Stoombootdienst voorlopig drie vaarten
vice versa komen te vervallen. Zo wordt
de eerste dienst (5.15 uit De Val te
Zierikzee en 6.05 uur uit Kats) niet
uitgevoerd. In de avonduren worden de
vaarten Zierikzee vertrek 19.00 uur en
21.00 uur en Kats vertrek 20.00 uur en
21.50 uur niet uitgevoerd. De laatste
boot vertrekt dus om 17.00 uur uit Zie
rikzee en om 18.00 uur uit de veerhaven
van Kats. Mocht het drijfijs in de Ooster
schelde in de komende dagen nog verder
toenemen dan komen ook deze laatste
vaarten nog te vervallen, zodat er tus
sen vier uur 's middags en zeven uur
's morgens geen verbinding Schouwen
de Bevelanden zal zijn.
Vastvriezen maakt
lossen moeilijk
Hoewel de toestand nog niet direct
kritiek is, begint de brandstoffen-'
situatie in Zeeland een ongunstig
aanzien te krijgen. Dit betreft dan
voornamelijk de kolensector; van
de huisbrandolie is er nog ruim vol
doende voorraad, terwijl ook de
aanvoer redelijk is.
Zorgwekkend is daarentegen de
aanvoer van de kolen. Deze is ge
ring en ondervindt bovendien gro
te moeilijkheden door de vorst. De
kolenhandel, die momenteel onder
hoogspanning werkt, slaat met be
zorgdheid de ontwikkeling van de
aanvoer gade.
Een grote hindernis bij de aanvoer van
"de kolen vormt het lossen. De kolen
vriezen vast in de spoorwegwagons en
bij het lossen moet men dan ook ge
bruik maken van houwelen. Daarbij
komt nog. dat de wagons na aankomst
op het station niet langer dan 6 uur
mogen stilstaan. Een extra moeilijkheid
handelaren was van mening, dat indien
de aanvoer slecht blijft, Zeemvsch-
Vlaanderen in 14 dagen zonder kolen
zal zitten.
De handelaren in de dorpen hebben
praktisch geen voorraad meer. Daar
staat echter tegenover, dat de verbrui
kers grote voorraden hebben aangelegd.
Het gunstigst lijkt de kolensituatie in
Vlissingen. Enkele handelaren hebben
daar grote voorraden aangelegd, die
zeker voldoende zullen zijn voor de eer
ste 8 weken. Bij andere handelaren in
de Scheldestad is de situatie echter min
der gunstig. Zij hebben, als de aanvoer
niet verbetert, nog slechts een voorraad
van 3 a 4 weken.
Veel vertraging ondervindt men ook bij
het bezorgen aan de verbruikers. Niet
alleen het rijden over de besneeuwde
straten brengt moeilijkheden met zich
mee, maar ook in het „loopwerk" van
de auto naar de kolenkist gaat veel
tijd zitten. De levertijd aan de verbrui
ker loopt plaatselijk nogal sterk uiteen:
van 2 tot 5 a 6 dagen.
De aanvoer van de Nederlandse kolen
is niet erg groot. De mijnen hebben
als uitvloeisel van de E.E.G. veel
kolen aan het buitenland verkocht, dat
bereid is hoge prijzen te betalen.
Vele handelaren hebben weinig of
geen buitenlandse kolen opgedaan
omdat de prijzen nogal hoog waren en
omdat, wanneer de prijzen laag wa
ren, de kwaliteit veel te wensen over
liet. Ook heeft men in verband met
de havenstaking in de Verenigde
Staten weinig aanvoer uit dat land.
TERNEUZEN
Het meest nijpend is de situatie wel in
Terneuzen. De voorraden zijn daar niet
al te gróót, terwijl ook de aanvoer veel
te wensen overlaat. Een van de kolen-
Boek
,JZen boek", .sprak de mevrouw
eenvoudig, terwijl ze verstrooid
sen blik wierp op haar besneeuw
de overschoenen.
„O, juist", antwoordde het win
kelmeisje in de boekwinkel be
leefd. ,flad mevrouw misschien
snig idee in welk genre mevrouw
sen boek zou willen hebben t"
„Gunst, nee", verklaarde me
vrouw, alsof ze bij de slager
iets voor op de boterham had
vraagd. Want sommige mevrou
wen hebben dat. Die zijn er vast
van overtuigd, dat er even weinig
of evenveel verschil bestaat
lussen plokworst en cervélaat als
tussen Sartre en Annie M. G.
Schmidt.
Het winkelmeisje keek gejaagd de
vrelgevulde winkel door, terwijl
mevrouw zich weer aan haar
overschoenen wijdde. Even bleef
haar blik die van het meisje
de haar ogen verder de planken
langs.
Er wilde haar niets te binnen
schieten.
,Js het voor u zélf", vroeg ze.
„Nee, voor een onderwijzeres"
lichtte mevrouw toe en daar
moest het bedienend personeel het
mee doen. 't Kind ging in consult
bij haar chef, die ernstig knik
kend de spaarzame gegevens ver
werkte en vervolgens in zijn voor
raad dook.
Wij zullen helaas nooit weten op
welke ongetwijfeld geniale oplos
sing de man broedde, want juist
toen hij een aardig uitziend werk
je uit een rek tilde, sprak me
vrouw: !réch, laat u ook maar.
Geeft u maar een balpunt.".
Misschien was ze van plan om dat
boek bij nader inzien zelf maar te
schrijven.
„Zorgwekkend"! Zo hebben verschillen
de Zeeuwse kolenhandelaren de ver
traagde aanvoer van kolen genoemd. De
voorraden slinken en de nieuwe wagen
ladingen komen niet i» voldoende mate
binnen. Bovendien ontstaat er ook bij
het lossen vertragingomdat de aan elk
aar vastgevroren kolen eerst met hou
welen (zie foto) moeten worden stukge
slagen. (Foto P.Z.C.)
burg i
der dan in Vlissingen. In een enkel ge
val zelfs slecht. Een van de handelaren
vertolkte zijn bezorgdheid aldus: „Als
de aanvoer zo slecht blijft, kan ik over
een week wel met vakantie gaan".
In Goes heeft men voldoende voorraad
voor enkele weken. De aanvoer onder
vindt echter ook hier grote stagnatie.
Een Goese groothandel heeft moeilijk
heden met het vervoer van huisbrand
olie naar Schouwen-Duiveland. Men
moet namelijk gebruik maken van het
veer bij Kats en in verband met het
maximum gewicht kunnen er geen volle
tankwagens over. Omrijden naar het
veer bij Zijpe loont de moeite niet omdat
de wegen slecht zijn.
In Zierikzee laat de aanvoer uit Bergen
op Zoom eveneens te wensen over. Van
uit deze stad bezorgt men ook naar de
dorpen, maar alleen wanneer het hard
nodig is. Men bezorgt liever niet buiten
de stad, omdat de wegen nog vrij onbe
gaanbaar zijn. Sommige soorten de
goedkopere antraciet worden
schaars.
Op St. Philipsland en Tholen, waar de
aanvoer ook uit Bergen op Zoom moet
komen, ondervindt men ook moeilijk
heden door de slechte wegen.
Over het algemeen kan men stellen,
dat als cr moeilijkheden komen in de
brandstoffensiiuatle. deze zich in de
steden zullen voordoen. De moderne wo
ningen en vooral de flats hebben slechts
kleine opslagruimten voor kolen. De
bewoners van de dorpen hebben grotere
voorraden, zodat zy wel voor enige tyd
vooruit kunnen.
De coniissarls der koningin in
de provincie Zeeland, jhr. mr.
A. F. C. de Casembroot, heeft
besloten zijn nieuwjaarsre
ceptie tot nader order uit te
stellen. Zoals bekend zou deze
receptie zaterdag a.s. gehou
den worden in de Statenzaal
te Middelburg, maar de com
missaris acht gelet op de
weerssituatie en de toestand
der wegen het niet ver
antwoord deze ontvangst
thans doorgang te doen vin
den.
Nieuwjaarstoespraak Van directeur
Oogst van vacht
fruit viel mee
Ruim drie maanden voor het afsluiten
van het boekjaar is de veilingvereni
ging „Kapelle-Biezelinge en Omgeving"
te -tapelle met haar omzet de tien mil-
DH; deelde de
■UPH de Klerk gis
termiddag voor de aanvang van de vei
ling in een nieuwjaarstoespraak aan de
handelaren en kwekers mede. Het „vol
maken" van de tien miljoen had plaats
op 17 december in het boekjaar, dat pas
per 31 maart aanstaande eindigt. Het
zal de derde keer zijn in de zesenveer
tig jaar van bestaan dat de omzet
boven de „tien" uitkomt. Voor de eerste
keer werd de mijlpaal bereikt in 1957.
De totale omzet bedroeg toen 11,8
miljoen. Vorig jaar kwam de omzet
zelfs even boven de 12 miljoen uit. De
tien miljoen werd toen op 7 november
gepasseerd.
Vele factoren hebben er aan meege
werkt, aldus de heer De Klerk, dat de
omzet thans weer een dergelijke hoor*-
heeft bereikt. De oogst van het zacl
fruit is meegevaUen evenals de algeme
ne middenprijs. Het harde fruit daaren
tegen was klein van stuk, zodat een
oot aantal kilogrammen meer in het
nnenland geconsumeerd moest wor
den met als gevolg, dat ten opzichte
van vorig jaar de pry's lager werd. Het
kleuren van het fruit liet veel te wen
sen over. Tegen het eind van het jaar
liep de export naar België en West-
Duitsland niet vlot. Op 7 december sloot
België de grens voor appels uit de
E.E.G.-landen, behalve Nederland en op
10 december was het West-Duitsland
dat zijn grenzen sloot voor alle appe
len van de kwaliteitsklasse II en de
kwaliteitsklassen I van Goudrenet.
Voor de fruitkwekers, aldus de heer
De Klerk, is 1962 toch een redelijk jaar
geworden, hoewel voor velen het uit
eindelijke resultaat nog niet kan wor
den vastgesteld vanwege de nog grote
voorraden. In totaal is er op het ogen
blik nog drieëneenha
fruit voor verkoop i
Dank bracht de veilingdirecteur de han
delaren voor de in het afgelopen jaar
ondervonden medewerking. Hij sprak de
hoop uit, dat er ook in het nieuwe jaar
een goede samenwerking zal mogen zijn.
WILDE ZWANEN SCHUILEN
IN DE HAVEN
De barre kou heeft zestien wilde zwa
nen naar de haven van Brouwershaven
gedreven. De anders zo schuwe dieren
eten daar als het ware uit de hand van
de omwonenden, die van-tijd tot tijd voor
een hapje zorgen. Ook de opvarenden
van de vletten voor het deltawerk bij
Den Osse, die hier aan de bolders lig
gen, slaan zo nu en dan ccn half brood
je extra Sn om de sierlijke witte, wilde
watervogels te bedenken. Het beeld van
de anders zo stille havens wordt er aar
dig mee opgefleurd.
Op verschillende plaatsen in Zee
land spelen sneeuw en ijs de vo
gels al parten. Hier cn daar is
de toestand langzamerhand kri
tiek.
De ambtenaren van Staatsbosbe
heer op Walcheren hebben een be
roep gedaan op de bakkerijen ^in
Walcheren om, indien mogelijk,
overtollig brood beschikbaar te
stellen voor het voederen van de
duizenden vogels in de natuurre
servaten bij Rammekenshoek, de
kreken bij Veere en bij Westhove.
Afgelopen maandag reeds konden
de mannen van Staatsbosbeheer
rond 80 broden komen afhalen bij
de Vlissïngse bakkerij Van der
Waal. Dit voedsel werd bestemd
voor de vogels bij Rammekens
hoek en Westhove.
De bakkerijen, die brood of brood-
resten of granen over hebben kun
nen zich voor afname van flinke
partijen in verbinding stellen met
de volgende Staatsbosbeheeramb-
tenaren: J. Janse te Ritthem, tel.
01183-475; J. v. d. Wielen te Mid
delburg, tel. 01180-4784; A. Schoe
te Westhove: terwijl in Veere de
heer P. Onderdijk bereikbaar is
onder nummer Ö1181-36S. De be
schikbaar gestelde partijen voed
sel zullen worden afgehaald.
Op Schouwen kan men terecht bij
NH. Lysen, Lageweg A 9, Burgh,
tel. 01115414 en W. Janse, Kor
te Reke 8, Renesse, tel. 01116
276.
De afdeling Zeeland-Noord van de
Nederlandse vereniging tot be
scherming van dieren zal vanaf
vandaag (donderdag) een voed-
slinzameiingsdepot (open iedere
middag van 3 tot 5 uur) inrichten
in het pad vindstersclubhuis aan
de Vlasmarkt 10 te Middelburg.
Voor de duizenden hongerige vo
gels komen voornamelijk brood,
vlees, visafval, zaden en graan als
voedsel in aanmerking. Men zal
van de Zeeuwse scholen zijn leer
lingen op deze voedselinzamelin-
gen attent te willen maken. Zes
jaar geleden had dit een enorm
er voor zorgen, dat met dit voed
sel de vogels op Walcheren en in
Noord- en Zuid-Beveland, zo mo
gelijk ook Tholen, een honger
dood bespaard zal worden.
Patrouilles van de rijkspolitie heb
ben in Zeeland reeds verschillende
concentraties van vogels waarge
nomen, hetgeen er op duidt, dat
de dieren voedselgebrek hebben.
Genoemde afdeling verzoekt daar
om iedereen, die waar dan. ook
in Zeeland vogelcöncentraties
waarneemt, deze door te geven
aan de telefoonnummers 2758,
3128 en 3692 in Middelburg
(01180).
Voorts wordt een beroep gedaan
op vrijwilligers, die hun voertuig
beschikbaar willen stellen om het
voedsel rond te brengen. Ook
hiervoor kan men zich telefonisch
aanmelden bij nummer 2758. Ook
zijn wellicht in de verschillende
Zeeuwse gemeenten in*Walcheren
en Noord-Zeeland personen, die
zich met de ontvangst van voedsel
op een centraal punt in hun ge
meente willen belasten. Even een
telefoontje naar 2758, zodat het
opgehaald kan worden. Bijdragen
in de kosten kunnen overgemaakt
worden aan giro 499909 ten name
van de afdeling.
Evenals in 1957 het geval geweest.
Is, verzoekt de afdeling Zeeland-
De algemene toestand in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen is nog niet
schrikbarend. Grote vlakten
bouwland zijn door sterke wind
sneeuwvrij gemaakt, waardoor
open plaatsen zijn ontstaan. Door
de hoge waterstand heeft het wa
terschap Het Vrij van Sluis sterk
water getrokken uit de watergan
gen en uit het kanaal. Daardoor
zijn er nog vele watergangen ijs
vrij. Veel watervogels kunnen
hierin nog terecht.
Langs de kust wordt de toestand
kritiek. Nu nog is het water open,
maar langzamerhand ontstaat een
ijslaag op de slikken (Zwin en
Zwarte Polder), op schorren en
zandplaten in de Wesferschelde.
De vogels in de Braakman hebben
hoofdzakelijk nodig: brood, gra
nen, rotte appels of peren of
graanafval.
Voor het gebied Braakman zijn
de verzameladressen:
C. Riemslag, Koninginnepolder 16,
Eiervliet, tel. 01152447 en A.
de Bie, Burg, Maarleveldstr. 21,
Biervliet, tei. 01152235, alsmede
J. Dieleman, Noordstraat, Bier
vliet: (jachtopziener).
Zaamslag: F. K. Haak, Axelse-
straat 100, tel. 01153—390.
Hulst: E. G. Borm, Tivoly 12,
Hulst, tel. 01140—3143.
Terneuzen: G. Ottens, Johan Ve~-
meerstraat 21, tel. 01150—3504.
In Terneuzen wordt op het ogen
blik een actie gevoerd door een
combinatie van de Jeugd Natuur-
wacht en de plaatselijke afdeling
van de vereniging tot bescher
ming van vogels. Ais voederplaat
sen zijn aangewezen: de vyvers bij
het Zuidersportpark en de Axelfï-
straat, langs de Grenulaan, in de
omgeving van de hervormde
school aan de Leeuwenlaan, de
r.-k.-jongensschool en de Begonia-
straat, de Zuidlandschool aan de
Jac. Catsstraat en de open
bare schipperschool aan de v; d.
Peylstraat.
In Sluiskil wordt een zelfde ac*'":
gevoerd als in Terneuzen. Als voe
derplaatsen zijn daar aangewezen
het'plantsoen aan de Spoorstraat
en de chr. school aan de Vogel-
schotstraat.
Voor de Zeeuws-VIaamse kust
streek zijn de verzameladressen:
jachtopziener J. Huisman, Voor
straat 70, Groede, tel. 01171-20".
Hoofdplaat: R. Lecluyse, Haven
straat 133, tel. 01174-271.
Voor het binnenland: P. de Witte,
hotel „De Rode Leeuw", Zuidzan-
dc. tel. 01170-2329 en opperwacht
meester G. van den Driest, Callen-
felsstraat, Oostburg, tel. 01170-
2275.
Hoofdzakelijk is nodig: fijnge
maakt brood, graan, margarine,
en veel rot fruit, appels of peren.
Gelden voor aankoop van eten
kunnen gebracht worden naar de
ze adressen en gestort worden op
gironummer 37.87.87 ten name
van de penningmeester Vogel
wacht West Zeeuwsch-Vlaanderen
te Oostburg.
Eerste week nog geen schaarste
PRIJZEN NAAR
BOVEN
De vervoerders, aanvoerders en be
zorgers op Walcheren van de da
gelijkse levensbehoeften als melk,
brood en groenten hebben het op
de slechte wegen zeer zwaar te
verduren gehad. Van de vroege
morgen tot de late avond hebben
de aanvoerders door sneeuwber
gen en over gladde wegen gewor
steld om er voor te zorgen, dat
toch nog het grootste deel van de
melk in de fabriek terechtkwam
en een overigens beduidend
minder deel van de groenten op
de hoofdstedelijke veiling. De
moeilijkheden zijn nog niet zoda
nig, dat voor de eerstvolgende da
gen op een grote schaarste gere
kend moet worden, maar wanneer
de weersvoorspellers gelijk krijgen
meer sneeuw en nog kouder
zal er toch wel een tekort kunnen
ontstaan.
De adjunct-directeur van de coöperatie
ve veilingsvereniging Walcheren GA te
Middelburg, de heer E. C. A. A. Mes,
kon gisteren nog niet met zekerheid
verklaren of en wanneer een zeker te
kort aan verse groenten zal optreden.
Dit is eerst over een paar weken
overzien.
De hoofdstagnatie voor de telers was
het vervoer, waardoor alleen aanvoer
uit de naaste omgeving van Middel
burg kon geschieden, plus nog wat in
cidenteel uit overig Walcheren. D(
weersomstandigheden waren bovendien
van invloed op de prezen: andijvie, die
normaal op de veiling voor 80 tot 90
cent gaat, trok gisteren door naar 1,36,
de prei ging door naar 1,50 en de
spruiten naar 1,53. Witlof daarentegen
leverde met rond 1.30 weinig of geen
verschil met normale omstandigheden
op. Ook kassla en -andijvie was duur
der.
Het is thans voor veilingdirectie en
telers de vraag of prei, winterbloem
kool en andere kool- en groente
soorten de vorst kunnen doorstaan,
of na een eventuele dooi weer vorst
optreedt, of de voorraden in
schuur het houden. En of de aan-
voerwegen .beter worden.
Melkaanvoer duurde 12 uur
normale omstandigheden heeft de
coöoperatieve zuivelfabriek en melkin
richting Walcheren te Middelburg bin
nen de 3 uur (van 's morgens 4 uur of
half vyf tot rond half zeven) de melk
als het ware de deur uit. Gisteren is
van 7 uur 's morgens tot half zeven
avonds gezwoegd en toen was nog niet
alle consumptietnelk binnen. Ongeveer
één vyfde deel moest op de boerderijen
voornamelijk aan de Ritthemse zijde
van het Icanaal door Walcheren ach
terblijven. Voor de melkveehouders van
daag een enorm probleem om de nieu
we melk te bergen, daar alle bussen
thans vol staan
Vooral in de morgenuren en het begin
van de middag hadden de vervoerders
het bijzonder zwaar met de volle melk
bussen. Eén van de gecharterde auto's,
die de melk van Sint-Laurens, Seroos-
kerke, Oostkapelle en Domburg moest
ophalen, kronkelde zich al sll
over de Walcherse wegen om zijn „doe
len" te bereiken: via de Noordweg be
landde hij in de Schotelweg, via de Seis-
weg door enkele binnenwegen in Seroos-
kerke, daarna kwam bet bericht, dat
hij het beste Domburg kon bereiken via
Westkapelle, maar in het dorp aan de
zeedijk strandde hij in de sneeuw, zodat
hij langs de binnenwegen en over de in
middels „geopende" Noordweg Domburg
kon bereikenHet waren barre toch
ten, die vele chauffeurs die dag moes
ten maken.
Het was overigens nog een geluk,
dat de melkhandelaren nog konden
putten uit een voorraadje van maan
dag, ingeslagenin verband met
Brood 2 cent duurder
Daar de meel- en bloemhandelaren over
het algemeen in deze winterperiode een
voorraad bloem in hun depots opslaan
is de meelvoorziening voor de bakkers
op Walcheren in de naaste toekomst wel
gewaarborgd. Hoe de situatie zich zal
ontwikkelen hangt af van de toestand
van de vaarwegen, daar de broodgrond
stoffen meestal per schip aangevoerd
worden.
De moeilijkheden die de bakkers onder
vinden bij de bezorging van hun produkt
heeft tot gevolg, dat tijdens de sneeuw-
periode het brood met ingang van van
daag (donderdag) op Walcheren twee
cent duurder zal zijn. Dit hebben de
bakkersorganisaties in overleg met de
bakkerycommissie besloten.
Vooral in de merendeel nog slecht van
sneeuw ontruimde buitenwyken ont
moeten de bezorgers vele moeilijkheden.
Alle bakkers hebben dus een extra
kracht aan de wagens moeten toevoe-
1 en deze kostenverhogende factor is
oorzaak van het duurdere brood.
EXAMENS
Te Rotterdam slaagde voor het diplo
ma s taatspraktijk-bedrijfsadministratie,
de heer R, P. Dobbelaar te Terneuzen,
Benoeming bij waterschap
Tot lid van het bestuur van de Water
kering van de Calamiteuze polder
Nieuw-Neuzen, is bij K.B. benoemd, de
heer J. Moes te Terneuzen.
Sneeuwploegen met bulldozers, schoppen en sneeuwschuivers zijn woensdag
overal in Zeeland de sneeuwhopen verder te lijf gegaan. De wegen werden daar
door, zy het moeizaam, weer redelijk begaanbaar en isoleinentcn van verscheide
ne plaatsen konden worden opgeheven. Het verkeer baande zich moeizaam een
weg over smalle opgeruimde rystroken en de meeste bussen reden weer, zy het
met vertraging. Iu de kom van de Zeeuwse gemeenten was de sneeuw aan kant
gemaakt, op de buitenwegen kampte het verkeer nog wel eens niet moeilijk
heden, die opgewaaide sneeuwhopen veroorzaakten.
Ryksweg 58 van Brabant naar Zeeland
was, aldus de rijkspolitie, goed tc berij
den, op de binnenwegen werd met man
en macht gewerkt, zodat het ook daar
gaandeweg beter werd. Een patrouille
van de rijkspolitie ondernam een oriën-
teringstocht over Noord-Beveland via
Vrouwenpolder en Kamperland naar
Goes. Ook daar bleek de weg redelijk
berijdbaar. De grote weg over Walche
ren was goed te berijden voor het ver-
beer, evenals de wegen in de omge
ving van Borssele, 's Heer Arendskerke
en Heinkenszand in de richting 's Hee-
renhoek. De wegen Kruiningen-Hans-
weert en Kruiningen-Yerseke waren
doordat er een spoor gemaakt was in de
sneeuw, eveneens aardig goed te berij
den.
In Zeeuwsch-Vlaanderen waren
woensdag nog niet te bereiken de
gemeenten Westdorpe, Hoofdplaat en
Óssenlsse. Van Westdorpe kon men
alleen te voet en gedeeltelijk per fiets
komen naar Sas van Gent. De pro
vinciale weg Hoofdplaat-Breskens
werd woensdag vrijgemaakt, men
was nog bezig aan de weg Hoofd-
plaat-Sasput.
Loopgraven
van Oudelande naar Driewegen 's mid
dags om vijf uur vrij, -over Ellewouts-
dijk. Nieuwdorp kon men ook alleen
via een omweg bereiken.
In Noord-Zeeland hielp
sneeuwploegen van de luchtmacht
basis «Woerisd recht rijkswaterstaat
met het berijdbaar maken van de
7 km lange weg St. Philipsland,
vanaf Slaak, naar liet veer Anna
Jucobapolder.
De BB.A.-dienstcn Roosendaal-Anna Ja-
cobapolder konden daarom weer rijden.
Was dinsdag al provisorisch de weg St.
Maartensdijk-Stavenisse vrijgemaakt,
woensdag werd aan die weg nog eens
extra hard gewerkt. Het gevolg was,
dat de busdiensten op Bergen op Zoom
over de zuid- en de noordkant van het
eiland Tholen weer vrij normaal konden
fungeren. De binnenwegen op Tholen
bleven praktisch onberijdbaar. Vooral
de provinciale wegen Tholen-St. Maar
tensdijk-Stavenisse cn Tholen-Oud Vos-
semeer-St. Annaland-Stavenisse. De
aansluitingen van de R.T,M.-veerboot en
de B.B.A.-busdiensten lieten nogal wat
te wensen over door de toestand vani
de wegen. Dit kwam ook, doordat dc
busdiensten in West-Brabant met veel
vertraging reden.
In Slijkplaat (gem. Hoofdplaat) lag de
opgewaaide sneeuw nog zo'n twee me
ter hoog. Men groef hier loopgraven om
elkaar te kunnen bereiken. In de loop
van de dag werd gisteren ook met
zwaar materiaal van het waterschap
Het Vrije van Sluis de weg naar Heille
de weg
West Zeeuwsch-Vlaanderen vrijge-
- "jft te
maakt. Rctranchement bleef mocilijl
bereiken. „Doorgaan met schoonmaken'
was allerwegen het parool. Sneeuw ge
ruimd werd er ook op de Bevelanden:
door rijkswaterstaat, provinciale wa
terstaat, sneeuwploegen van diverse ge
meenten en door ploegen van het wa
terschap. Alle busdiensten op Zuid-Be
veland reden weer. In de Zad van Zuid-
Beveland kwam als laatste traject dat
Knelpunten
Op Schouwen-Duiveland was de weg
Zfjpe-Zierikzee normaal, de route Zie-
rikzee-Brouwershaven was nog niet te
gebruiken. Het knelpunt op deze route
was de Blokweg by Zierikzee en het
gedeelte Schuddebeurs-Noordgouwe. De
R.T.M.-bus reed woensdag daarom al
leen in de richting Zierlkzee-Haamste-
de-Burgh-Renesse-Noordwelle-Seroos-
kerke v.v. De dienst op Brouwershaven
kwam te vervallen. In de loop van de
middag arriveerde -een bulldozer, die
zou trachten de Blokweg cn het an
dere struikelpunt schoon te maken. De
binnenwegen op Schouwen waren op
sommige plaatsen nog abominabel, des-
Vanaf gistermiddag 4 uur hebben
de bussén van het Streekvervoer
Walcheren de diensten voor het
grootste deel weer hervat. Er werd
echter nog niet gereden op de lijn
Middelburg-Oost-Souburg en verder
naar Ritthem. Dit was geïsoleerd tot
woensdagavond. Ook werd niet gere
den naar Grypskerke en niet van
Westkapelle naar Domburg vla de
Westhappelse zeedijk. De dienst tus
sen deze twee gemeenten werd on
derhouden via Aagtckerke.
Vanzelfsprekend slaagden de chauffeurs
er niet in hun bussen op tijd te laten
lopen. Wel slaagden zij er in de vertra-
flng tot een minimum te beperken: in
e „bedreigde gebieden" met name
de noordwesthoek vun Walcheren
kwamen vertragingen voor van een
kwartier tot 20 minuten.
Enkele rijbaan
Deze vertragingen werden hoofdzake
lijk veroorzaakt door het feit, dat een
deel van de wegen slechts een enkele
rijbaan breed was. De bulldozers hadden
op deze weggedeelten een soort tunnel
door de sneeuwhopen weten te graven,
waardoorheen het verkeer zich moet
worstelen. Op bepaalde gedeelten waren
uitwijkplaatsen gegraven, maar wanneer
die soms wat te ver uit elkaar lagen
was het voor het verkeer bijzonder
moeiiyic om de route tc vervolgen. Voor
al op het gedeelte tussen Zoutelande er
Westkapelle had men met deze narighe
den te kampen: gevolg opstoppingen.
De schade, die de bussen tot nu toe
opgelopen hebben, valt erg mee, ver
zekerde ons dc heer M. A. P. de
Vries, de chef exploitatie van het
StrecKvervoer Walcheren. De meeste
schade kregen dc bussen enkele «la
gen terug, tocii dc wegen nog flink
glad waren en slippurtijtjes aan dc
lopende band voorkwamen.
Naast de enorme moeilijkheden, die het
buspersoneel moet overwinnen door
slecnte, nauwe en ten dele ook nog
gladde wegen, zijn de mannen van het
Streekvervoer de laatste dagen ook druk
ln touw geweest om vastgelopen bussen
op te halen. Op een deel van het tra-
Ject van de lyndienst Middelburg-Koude-
:erke-Zoutelande-Westkape!le zijn gis
ternacht drie gestrande bussen opge
haald. Om 12 uur waren de mannen
dinsdagnacht van huis vertrokken, om
11 uur woensdagmorgen kwamen ze
met de bussen in Middelburg terug! Na
dut een bulldozer ze had uitgegraven
moesten de bussen achter deze kracht
patser naar de garage „kruipen".
Ongevallen
In Middelburg ontstonden door sneeuw
en gladheid van de weg drie ongevallen.
Mejuffrouw A. v. d. B. uit St.-Laurens
kreeg een hersenschudding, toen zij in
de sneeuw viel op baar fiets rydend van
do Korte Delft naar de Lange Delft
week uit voor de auto van S. L.
Vrouwenpolder. Mej. v. d. B. werd over
gebracht naar het Middelburgse Gast
huis.
Op de oude Vlissïngse weg hoek De
Ruyterslraat botsten de personenauto's
van J. H. D. v. D. uit Den Haag en van
D. A. van N. uit Nieuw- en St.-Joos-
land, omdut Van D. geen voorrang ver
leende. In de Bleek reden de auto's van
de Souburger C. J. L. W. en van L. C-
uit Middelburg tegen elkaar bij het in
halen. De wagens konden niet aan de
kant van de weg ryden door de sneeuw.
In beide gevallen was er lichte mate
riële schade.
In Vlissingen botste de wagen van J. J.
N. uit Vlissingen tegen de voor hem
rhdendc auto van de Vllsslnger V. S.
M., toen deze stopte. De auto van N.
gleed door. De auto van M. kreeg enige
schade.
Do N.V. Koninklijke Maatschappij
„Do Schelde" begon in Vlissingen
met 90 werknemers minder. Drie
bussen, die deze mensen vanuit de
gemeenten ten westen van de lijn
Vllsslngcn-Middelliurg moester op
halen, konden niet door de sneeuw
komen. Werknemers in Zoutelande
Domburg, Westkapelle. Oostkapelle
St.-Laurens, Aagtckerke en Grijps-
kerke kwamen daarom woensdag
niet opdagen.
Diezelfde bussen strandden op oude
jaarsavond bij Koudckerke. De Schelde
mensen gingen te voet verder.
De scheepvaart ondervond weinig stag
natie. Vrees bestaat er sinds woensdaj.'
voor ijs op de boveii-Westerschclde.
IJsgang was cr al op de „Eendracht",
waar dc geleidingskabel van het over
zetveer bij Oud-vosscmeer dezer dagen
door dc ijsmassa's brak. Dc veerpont
belandde op de slikken. Ook ccn meer-
Kaal aan de kop van de haven begaf
et. Bij opkomende vloed bleek deze te
zijn verdwenen.
De spoorwegen ten slotte kampten met
omstreeks veertig minuten vertraging
in totaal. Enkele treinen slaagden er in
op bei traject Hoosoiidanl-VIIssIngen
de achterstand iets in tc halen.
Te Baarn is zondag plotseling overle
den dr, U. Schults, rector van het
Baarns lyceum. Dr. Schults werd 64
jaar. De heer Schults was van 1932 tot
en met januari 1938 directeur van de
toenmalige r.h.b.s., thans professor
Zeemanlyccum, te Zierikzee. In 1988
werd dr. Schults directeur van de r.li.
b.s. te Schiedam, waar lijj de lieer N.
W. van Gelder opvolgde.
In de eerste jaren van de tweede we
reldoorlog was dr. Schults reserve-
officier van de Nederlandse strijdkrach
ten. Hij verkreeg toen bekendheid, om
dat hy er in slaagde met de onder hem
staande militairen, die in Noord-Frank
rijk waren beland, in vyf dagen langs
de Vlaamse kust, door Zeeland heen,
onder moeiiyke omstandigheden weer
naar Holland terug te keren. Daarna
nam hij het directeurschap van de Schie-
damse r.h.b.s. weer op zich. Enige jaren
na de oorlog werd dr. Schults leraar aan
het Baarns lyceum, waar hij in 1952
conrector en in 1960 rector werd.
Dr. Ulfert Schults werd in Amsterdam
geboren en studeerde to Utrecht lette
ren en wysbegeerte- Hij promoveerde in
1929. In 1925 begon de thans overlede
ne zijn loopbaan als leraar ln de Neder
landse taal en letterkunde en in geschie
denis aan een h.b.s. te Rotterdam. Daar
na werd hij directeur te Zierikzee.
De begrafenis is vastgesteld op 4 janu
ari te Baarn.
Schuttevaer: Geen
verkeerslichten bij
de Stationsbrug
Tijdens de jaarvergadering van de ko
ninklijke schippersvereniging Schutte
vaer, afdeling Middelburg, «Ho in restau
rant Wöhlcr gehouden werd, lieblicn de
leden voorgesteld pogingen in het werk
te stellen om de verkeerslichten voor de
Stationsbrug te Middelburg te verwij
deren. Hierbij werd er op gewezen, dat
door deze lichten vaak verkeersopstop
pingen veroorzaakt worden, waardoor
do brug op dc vastgestelde openingstij
den niet voor de scheepvaart openge
steld kan worden.
Voorts werd verzocht om meer ope
ningstijden voor de Middelburgse Sta
tionsbrug, terwijl de Schuttevaer-leden
de bruggen over het kanaal door Wal
cheren ook 's nachts bediend zouden wil
len zien. Ook werd verzocht om de brug-
drcmpel van de brug te Wilhelmlna-
dorp te verdiepen tot 2.70 meter, de toe
komstige kanaaldiepte, terwijl tevens
gepleit werd om een betonning aan te
brengen naar de werkhaven in het Sloe.
Daar de afdracht van de contributie aan
het hoofdbestuur hoger Is vastgesteld
werd besloten het lidmaatschap met
100 procent te verhogen. Tot afgevaar
digden naar de jaarlijkse algemene ver
gadering te Zwolle werden gekozen de
beren F. G. Smenger en F. Bulthuis. Het
aftredende bestuurslid, dc heer W. van
Ouwerkerk sr., werd bij acclamatie
herkozen.
Advertentie
Vergelijk de kwaliteiten van verschil
lende projectoren in onze collectie
dan heeft _U het beste antwoord.
Met veel genoegen zullen wij U
adviseren.
GOES - VLISSINGEN - KRUININGEN
VERWACHT.
OOSTELIJKE WIND.
Zwaar bewolkt met vooral in liet zuiden
van het land pluatselyk sneeuw of ijzel.
Overwegend krachtige oostelijke wind.
In het noorden van het land overwegend
matige, ln het. zuiden lichte tot matige
vorst.
4 januari
ZON EN MAAN
Zon op 8.48 o
Maan op 13.19 o