EbMIOR HET SCHIP: van primitief vlot tot atoomduikboot Savannak14 maal rond de wereld op één lading Maatregelen tegen radio-,, Veronica" in voorbereiding BIJ DE N.S. TEKORT VAN ENKELE TIENTALLEN MILJOENEN 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 20" DECEMBER 1962 SWANTEX Brengt eerste sportshirt met 70% Ter- lenka-dus 70% méér plezier en gemak bij het dragen en wassen C1 en smalle gracht in de Am- sterdamse binnenstad. Twee priEe Mokummers, met groezelige bloesjes aan, de voeten bloot in oude sanda len, spelevaren op hun boot van eigen maaksel. Vijf stevige balken, aaneengebonden met een stuk touw uit een vuilnis bak, vormen het vlot, waarop de knapen zich laten drijven op de zwakke bries. De auto's, die langs de wallekanten wachten, staren met grote do de ogen naar de wakk're jon gens, Hollands trots, wier hart trekt naar de baren. Een enke le voorbijganger schudt het hoofd, als hij de jongens ziet in hun gevaarlijk spel. Hij is de aloude spreuk vergeten: „Navigare necesse est: vivere non est necesseHij heeft misschien nooit geweten, dat deze spreuk betekent: „Varen is noodzakelijk, het leven niet..." Hoe lang zal het geleden zijn, dat de mens voor het eerst heeft gevaren? Dat moet ge weest zijn, ver voor hij met een frons in zijn (hoge) voor hoofd kon uitroepen: „Navi gare necesse est!" Het is wel zeker, dat die eerste varende mens zomaar wat Ge kunt, als ge dat wenst en kunt bekostigen, ook naar Afrika reizen, naar het Tsaad-meer, waar vandaag nog de Buduma's de takken van de ambacheboom bijeenbinden tot een klein vlot, waarmee zij met handen en voeten over de baaien van het meer peddelen. Die Buduma's liggen dus een heel stuk achter bij ons. Toch moet ge niet vreemd opkijken, als zo'n blote Buduma voor zich op het vlot een transistor-radio heeft staan. Hij behoeft maar weinig aan het knopje te draaien om muziek te vinden, die hem zéér vertrouwd in de oren klinkt. De mens, altijd bereid om ontdekkingen te doen, is die simpele eenmansbool gaan verbeteren en vergroten, zodat hij er vrachten mee kan vervoeren. De oudste afbeeldingen van boten, die uit het Egypte van plm. 3400 voor Christus dateren, vertellen iets over de leefwijze van de mens uit die dagen. Het zijn boten met een simpel dekhuisje en met eenvoudige roeiriemen. Van latere datum moeten de zeilscheepjes zijn, afgebeeld met de mast voorin. EGYPTENAREN BOUWDEN „GROTE" SCHEPEN Een geweldige prestatie heb ben de bouwers van de zee schepen geleverd, waarmee de Egyptenaren vijfduizend jaar geleden over de Middellandse Zee zeilden naar Syrië en Kreta. Deze scheepjes werden in de lengterichting verstevigd door een zwaar touw, van voor tot achter gespannen over verti cale jukken. Het touw werd op spanning gebracht door te draaien aan een stok, die tus sen de strengen van het touw was gestoken. Zware vrachten konden met dergelijke scheep jes worden vervoerd. De obelisken, die nu in Parijs, Lon den en New York staan, werden eertijds uit één stuk gehouwen uit de rotsen bij Assoean. Koningin Hat- shepsut liet voor het transport ware reuzenschepen bouwen van 63 meter lang, 25 meter breed en met een laadvermogen van 700 ton. Deze enorme lichters werden over de Nijl gesleept door zevenentwintig kleine re scheepjes in drie kiellinies; dertig roeiers per schip. Voortstuwing De Egyptische koningin Hatshep- sut had in 1500 voor Christus bijna duizend roeiers nodig voor de voortstuwing van haar vrachtboot. De in 1902 na Christus van stapel gelopen tuigde uigde vijfmaster ter wereld, droeg 47 zeilen met een gezamenlijk opper vlak van 4650 vierkante meter. De in 1938 gebouwde „Queen Elisabeth", met haar 83.673 brutoregisterton het grootste koopvaardijschip ter we reld, heeft een machinevermogen van 181.700 paardekrachten. De krach tigste voortstuwingsinstallaties, die ooit in Nederlandse schepen werden gebouwd, staan in Ilr.Ms. kruisers „De Ruyter" en „De Zeven Provin ciën"; eik ruim 80.000 pk! heeft rondgedreven op een zelfgemaakt vlot. Misschien was hij wel tot de vaartocht gedwongen omdat de rivier buiten zijn oevers trad en heeft hij zich vastgeklampt aan een ontwortelde boomstam, die langs kwam drijven. Zo zal de primitieve mens het schip in zijn eenvoudigste vorm heb ben ontdekt. Ge behoeft niet ver te reizen, om te zien hoe dat prille varen in zijn werk is gegaan. Overal in dit water land zijn jongens, die vlotjes maken en zichzelf aanstellen tot gezagvoerder op hun eigen schip. Het oorlogsschip heeft in de loop der eeuwen een fabelachtige evolutie doorgemaakt. Het lijdt geen twijfel dat de ontwikkeling van het schip in het algemeen in sterke mate is bevorderd door de eisen, die aan de oorlogsschepen werden en worden gesteld. De bouwer van het oorlogs schip in het atoomtijdperk staat voor de taak, een vaartuig te ontwerpen met een bepaalde gevechtswaarde in combinatie met een hoge maximum snelheid, een grote actieradius, een zeker incasseringsvermogen, midde len om de vijand op te sporen, vele verbindingen te onderhouden enzo voorts, en ten slotte inderdaad „ten slotte" werk-, woon- en leef ruimte voor de bemanning. Om aan al deze vaak tegenstrijdige eisen te kunnen voldoen, moeten de resultaten van wetenschappelijke en technische onderzoekingen op geraf fineerde wijze worden toegepast. Vooral tijdens en na de tweede we reldoorlog is de ontwikkeling op dit gebied haast niet bij te houden. In feite is een oorlogsschip reeds ver ouderd, als het nog op de tekentafels ligt... Maar dat neemt niet weg, dat de scheepvaart in het algemeen door deze ontwikkeling in hoge mate is gediend. Daar komt nog bij, dat de evolutie van het passagiersschip krachtig wordt gestimuleerd door de concur rentie van de luchtvaart. De eis van snelheid en comfort klinkt luider dan ooit. Het is daarbij van geweldige betekenis, dat de atoomenergie haar intrede in de scheepvaart heeft ge daan. Maar, zo besluit Björn Land strom zijn standaardwerk „Het Schip": de atoomreactor is wellicht niet het laatste woord inzake de krachtbron. Misschien zullen reusachtige onderzeebo ten de schepen van de toekomst zijn, onafhankelijk van wind en weder, met een intrekbare com mandotoren voor een betere stroomlijn, die hun meer dan enig schip daarvoor de verschij ning van een vis in het water zal geven. In zijn memorie van antwoord aan de Tweede Kamer betreffende zijn begroting voor 1963 deelt de mi nister van verkeer en waterstaat, drs. H. A. Korthals mede, dat wet telijke maatregelen tegen het doen van omroepuitzendingen buiten het nationale territoir in voorbe reiding zijn. Er wordt hierover nog overleg gepleegd met het ministe rie van justitie. De minister zegt dit naar aanleiding van het voorlopig verslag van de Kamer commissie, waarin wordt gevraagd op welke termijn maatregelen inzake radio- Veronica tegemoet kunnen worden ge zien en van welke aard deze maatrege len zullen zijn. Mede in verband met het overleg met het ministerie van justitie acht de minister het bezwaarlijk thans mededelingen te doen omtrent de ter mijn. binnen welke zodanige maatrege len kunnen worden tegemoet gezien, als ook omtrent de aard van deze maatre gelen. Interim-dividend A.K.U. onveranderd De Algemene Kunstzijde TTnle N.V. keert over het boekjaar 1962 een onver anderd interimdividend van 4 procent op de gewone aandelen uit. De datum van betaalbaarstelling zal op de gebrui kelijke wijze bekendgemaakt worden, aldus deelt de directie mede. Over 1961 heeft de vennootschap zestien procent dividend in contanten uitgekeerd. Ontwikkeling in 1963 minder ongunstig (Van onze Haagse redactie) Naar thans door de Nederlandse Spoorwegen wordt verwacht, za! het tekort over 1962 enkele tien tallen miljoenen bedragen. Dit deelt minister Korthals mede in de memorie van antwoord aan de Tweede Kamer betreffende de be groting van verkeer en waterstaat voor 1963. De minister is van mening, dat deze ongunstige ontwikkeling in 1963 zal worden gematigd, doordat de invloed de op 1 september 1962 ingevoerde Koningin Hatshepsut was pienter ge noeg om te weten, dat haar duizend koppige sleepcombinatie maar een beperkte actieradius had. De sche pen uit die dagen konden niet ver der komen dan de bevoorrading toeliet. Duizend magen werden vol geladen en dan: varen maar. Het is nog steeds zo, dat de actieradius van een schip wordt begrensd door het laadvermogen. In de loop der eeuwen is het schip echter geëvolueerd tot een bewonderenswaardig compromis tussen de eisen van laadvermogen, comfort, snelheid en actieradius. Maar natuurlijk is de mens nog niet tevreden. De toepassing van de atoomenergie stelt hem in staat, op één brandstoflading 300.000 zeemij len te varen, dat is veertien maal de wereld rond- Welaan, zegt de beman ning van de „Savannah" als dat zo is, dan mogen wij wel een paar cen ten meer verdienen dan die gewone zeemannetjes op die gewone super- tankertjes. En dan is er weer een conflict geschapen, dat zelfs de pien tere koningin Hatshepsut in haar In de strijd Hoe lang zal het geleden zijn dat de mens voor het eerst een schip gebruikte in de strijd? Waarschijn lijk heeft die naakte man op het al leroudste vaartuig ter wereld al wa pens in de hand gehad om vis te ver overen. En misschien heeft hij die zelfde wapens wel nodig gehad om zijn pasgevangen vis te verdedigen tegen een agressieve buurman, die meer honger dan werklust had. héél lang geduurd, voor de mens spe ciaal schepen ging bouwen om ermee te kunnen vechten. Eeuwenlang vol deed één scheepstype voor verschil lende doeleinden. Maar de mens, ge neigd tot perfectie en specialisatie, heeft het daarbij niet gelaten. Ach teraf bezien was de constructie van het allereerste oorlogsschip onver mijdelijk. De Byzantijnse oorlogsschepen de „dromons'" werden in de zevende eeuw uitgerust met z.g. Grieks vuur, een uiterst gevaarlijk wapen. Een mengsel van nafta, zwavel en salpe ter werd samengepakt in een lange buis. die aan de andere kant was voorzien van een krachtige blaas balg. De vijand werd met dit ont vlambare materiaal bestookt als hij naderbij kwam. Historici nemen aan, dat de Oost-Romeinen de strijd tegen de Arabieren zo lang konden volhou- Een trotse, hoog-getuigde bark. Zo heeft de „Endeavour" eruit gezien, het eerste ontdek kingsvaartuig waarover nauwkeurige gegevens bestaan. Met'dit schip vertrok de ontdekkings reiziger James Cook op 26 augustus 1768 uit Plymouth. Met officieren, geleerden, bedienden en bemanning had de roemruchte „Endeovour" 94 man aan boord. Minister Korthals aan Kamer -erhoging van de goederentarieven zich dan over een geheel jaar zal uitstrek ken. De tariefsverhoging bij de N.S. heeft zich, aldus de minister, niet beperkt tot het stukgoederenvervoer. Ook het overi ge goederenvervoer, met name het wa- genladingvervoer, valt onder de ta riefsverhoging. De rendementsverbete ring is gevonden in de goederensector, aangezien hier een duidelijk aanwijsbare noodzaak kon worden vastgesteld. Het spoorwegbedrijf zal naar het zich op grond van de thans verkregen inzichten, laat aanzien ook na de doorwerking der voor het gehele goederenvervoer toegestane verhogingen nog niet renda bel zijn. In antwoord op een in het voor lopig verslag gestelde vraag zegt de mi nister, dat het principe der rentabiliteit niet tot het goederenvervoer is beperkt. Uitgegaan dient te worden van een af stelling van de spoorwegtarieven op de kosten. Dit behoeft niet in te houden, dat nimmer enig verlies zal worden ge leden. Reizigerstarieven Personeelstekort bij verkeer en waterstaat (Van onze Haagse redactie) De moeilijkheden op personeelsgebied duren vrijwel onverminderd voort, waardoor het ter hand nemen van nieu we taken en de goede uitvoering van bestaande taken soms ernstig in het ge drang komen. Dit deelt minister Kort hals mede in de memorie van ant woord aan de Tweede Kamer betreffen de de begroting van verkeer en water staat voor 1963. By voortduring van de huidige spanning op de arbeidsmarkt ziet de minister geen concrete moge lijkheden tot personeelsuitbreiding te geraken. De minister deelt verder mee, dat bij de rijkswaterstaat het aantal onbezette plaatsen in de categorieën hoger, mid delbaar en lager technisch personeel on geveer 600 bedraagt, en in de categorie administratief personeel ongeveer 300. Een en ander leidt tot overwerk in soms excessieve mate. Bij de P.T.T. bedraagt het personeels tekort bij de posterijen 700 man, bij de telefoondienst 1430 man. De tekor ten betreffen voornamelijk diensten in het westen van het land. De Nederlandsche Spoorwegen hebben volgens de minister thans 1578 vacatu res, waarvan 1208 in de exploitatieve, 323 in de technische en 47 in de admi nistratieve sector. RAPPORT DIJKDOORBRAAK IN TUINDORP-OOSTZAAN NIET BIJ DE KAMER (Van onze Haagse redactie) Het is minister Korthals niet mogelijk het rapport inzake de dijkdoorbraak by het Tuindorp Oostzaan aan de Tweede Kamer over te leggen, omdat dit rap port is uitgebracht aan de arrondisse mentsrechtbank te Amsterdam. Ook wat betreft de w(jze van het onderzoek naar dit ongeval, dat indertijd door de justitie is ingesteld, kan de minister zich niet uitlaten. Het ongeval zelf-heeft de minister ertoe gebracht te doen onderzoeken of uitvoering van zyn taak in de tg van het oppertoezicht op de it een controleapparaat is te ontwerpen, dat voorziet in de samen stelling van een centrale commissie en een aantal op bijzondere onderwerpen pecialiseerae subcommissies, waar- onder meer deskundigen van dlver- met waterstaatstaken belaste over heidsdiensten deel zullen uitmaken. Het is de bedoeling een dergelijke regeling, over de merites waarvan de minister zich thans nog niet zou willen uitlaten, aan de betrokken beheerders voor te stellen. Minister Korthals deelt een en ander mede in de memorie van ant woord aan de Tweede Kamer betreffen de de begroting van verkeer en water staat voor 1963. V.N. veroordelen onderdrukking Hongarije weer (leze inhoud werd aangenomen met 43 tegen 14 stemmen, by 32 onthoudingen. 0 De landdag van Sleeswijk-Holstcln zal op 7 januari a.s. bijeenkomen voor de verkie zing van een nieuwe minister-president, als opvolger van premier Kai-Uwe von Hassel, die fn de nieuwe bondsregering van West- Duitsland minister van defensie is geworden. binnen afzienbare tijd ook de ta rieven voor het personenvervoer zul len moeten worden verhoogd, ant woordt de bewindsman, dat een eventuele nieuwe aanvrage der Ne derlandse Spoorwegen om verhoging der reizigerstarieven in het licht van de bedrijfsresultaten en met inacht neming van de aan de regering ter behartiging toevertrouwde belangen zal worden beoordeeld. Efficiency e minister wijst er op, dat de N.S. reeds lang bezig is ter bevordering van de rentabiliteit maatregelen te nemen op het gebied van de verbetering van de eficiency en verhoging van de produk- tiviteit. De minister zegt verder, dat het inves teringsprogramma van de N.S. voor de jaren 1962 tot en met 1964 als gevolg van de verliessituatie beperkingen heeft ondergaan. Over de investeringsnol voor 1965 en. volgende jaren -een definitieve denkbeelden. Veel 'hangen van de toekomstige ont wikkeling van ontvangsten en kosten. Een verbetering daarvan zal stimule rend werken op de investeringsactivi- Er is geen beperking van de investe ringen voorzien terzake van de ont wikkeling van een op de huidige ver keerssituatie afgestemde beveiliging, ook niet ten aanzien van de invoe ring van een systeem van automati sche treinbeheersing. Beveiliging In 1962 en volgende jaren zullen per jaar minimaal 45 onbewaakte overwe gen worden voorzien van een beveili ging met een automatische knipper- lichtinstallatie, terwijl ongeveer 50 over wegen, beveiligd met door een wachter bediende afsluitbomen, zullen worden ervangen door een beveiliging met au tomatische halve ovcrwegbomen. Advertentie Zelfs als VRIJE GELUIDEN niet zo'n goed programma blad was... zelfs dan zou de VPRO u wagen: Wordt abonnc! Want iedere abonné betekent voor de VPRO een "lid" meer. En de VPRO heeft leden nodig om zijn boodschap van verdraagzaamheid en openheid voor andcrcr mening tc kunnen blijven brengen... tegen dc "verzuiling" in! Voelt u zich ook behoren tot die kritische minderheid? Zet uw sympathie dan om in een daad. Geef u op als abonné - nul De prijs is fl. 3.25 per kwartaal. Ilct adres? VPRO, POSTBUS 11, HILVERSUM (waar u ook proefnummer» kunt aanvragen). Advertentie Uitgever W. Gaade te Den Haag heeft met ,JIet schip" een prachtig boekwerk het licht doen zien, dat in woord en beeld de geschiedenis van het schip verhaalt 'van de oudste tij den tot heden. De auteur, de 45- jarige Björn Landstrom (een Fin, die sedert 1959 in Zweden woont), heeft enige jaren aan dit boek gewerkt. Hij verzamelde het ma teriaal in vele musea, bestudeer de talrijke handboeken, maakte tekeningen en reconstructies, werd zo geboeid door het onder werp, dat hij het niet meer kon loslaten. ,JHet schip" is een en cyclopedisch standaardwerk ge worden, zoals er geen tweede op de wereld bestaat. Het kan bogen op een mate van volledigheid, die binnen het bestek van i-uim 300 pagina's van groot formaat en ruim 800 tekeningen bewonde- rensioaardig is. Dat is daaraan te danken, dat Björn Landstrom kans heeft gezien tot een uiterst compacte verwerking van de stof. Hij brengt zijn materiaal vrijwel „sec"; de romantiek en de sfeer schept de lezer er zelf wel bij. Wanneer die lezer een Nederlan der is, voelt hij zich misschien te leurgesteld, als roemruchte sche pen uit onze eigen Gouden Eeuw „vergeten" blijken; als de stout moedige tochten van de gebroe ders Houtman en zovele anderen niet in het boelc voorkomen. Die lezer vérgete dan niet, dat ,JIet schip" hier is opgezet als een geschiedenis der scheepvaart. We reldberoemde rederijen, schokken de scheepsrampen en dergelijke onderwerpen blijven onvermeld. Het schip in zijn fascinerende ontwikkeling is de centrale fi guur. Het meesterschap, waarvan Landstrom door deze beperking blijk geeft, toont hij ook in de uiterst exacte stijl van zijn teke ningen. Met schepen van dit open type heeft de Egyptische koningin op de plaats van het huidige Somaliland. De tekening is een door Hatshepsut in 1500 voor Christus een expeditie over zee laten Björn Landstrom vervaardigde reconstructie naar een serie reliëfs ondernemen naar het land Punt, dat vermoedelijk heeft gelegen in een tempel uit de vallei van Deir-el-Bahri.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 10