„De Langste Dag" van Ryan in
Zeeland het meest gelezen
In kerstweek een run
op de spoorwegen
Grote belangstelling voor
„Eenzaam, maar niet alleen"!
GENOTEN HEB IK
VAN DIT BOEK"
ZIERIKZEES SANERINGSPLAN NU
AFGEROND VOOR VASTSTELLING
ALS HET OM
SECONDEN
GAAT
OUDE MENSEN BESLIST NIET
DE SLECHTSTE AUTORIJDERS
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 15 DECEMBER 1962
BESTSELLERSLIJST IN DE MAAND NOVEMBER
Cornelius Ryan's „De Langste Dag" heeft in november de weg naar de
top van de Zeeuwse bestsellerslijst gevonden.... De omnibussen, die twee
maanden lang het meest verkocht werden bij de gebonden boeken, konden
in november -niet op tegen de vraag naar „De Langste Dag", het „epos"
van de invasie op 6 juni 1944. Velen hebben de laatste maanden met grote
belangstelling de publikatie in de P.Z.C. van fragmenten uit Ryan's boek
gevolgd. Ongetwijfeld heeft dit historische „filmfeuilleton" er toe bijge
dragen, dat „De Langste Dag" als een komeet van de tiende naar de
eerste plaats op de bestsellerslijst is geschoten.
De belangstelling voor Ryans boek
was zo groot, dat vele boekhandela
ren al spoedig „nee" moesten ver
kopen. Bij velen was „De langste
Dag" na korte tijd uitverkocht. De
maandelijkse enquête onder de
Zeeuwse boekhandelaren heeft voorts
uitgewezen, dat het „bochtenwerk"
van Don Camillo goed was voor een
tweede plaats. De door Giovanni
Guareschi gecreëerde strijdvaardige
Italiaanse priester heeft een grote
en trouwe lezerskring in Zeeland.
„Don Camillo in de bocht" bezette
een stevige tweede plaats op onze
lijst, op flinke afstand gevolgd dooi
de bestseller van september en ok
tober, Godfried Bomans Omnibus
Overigens nog een hele prestatie van
Bomans om drie maanden lang in de
„ereprijzen" te blijven.
Alden Hatch heeft met zijn in de
laatste weken in het nieuws gekomen
boek over prins Bernhard veel succes
in Zeeland. „Prins Bernhard, zijn
plaats en functie in de moderne
maatschappij bracht het tot een goe
de vierde plaats. In oktober stond
dit boek vijfde genoteerd. De rijfde
plaats was nu voor de Grote Vier, de
omnibus van de Arbeiderspers, die
reeds tweemaal tweede werd.
Koninklijk huis
De leden van ons koninklijk huis
blijken in Zeeland gedurende de
maand november opvallend veel be
langstelling gekregen te hebben. Op
de zesde plaats van onze bestsellers
lijst treffen we aan „Eenzaam, maar -
niet alleen" van koningin Wilhelmina.
Vooral na het overlijden van koningin
Wilhelmina was er grote vraag naar
haar boek. Tal van boekhandelaren
waren in korte tijd door hun voor
raad heen.
De laatste jaren geen bestsellerslijst
zonder Leon Uris: in november was
het zijn „Mila 18", dat zich als num
mer zeven klasseerde. Als achtste
noteerden we het oorlogsboek van
Wayne Robinson, „Barbara". Voor
degenen, die zich door de titel zouden
laten afschrikken: „Barbara" is een
tank, min of meer het symbool van
een bataljon, dat in de voorste linies
strijdt.
Voor de negende en tiende plaats
kwam een achttal boeken in aanmer
king, die elkaar in onze waardering
weinig ontliepen. Daaronder waren:
„Het heldere uur" van Jan Mens,
„Van het kleine koude front" van
J. B. Charles, „De kanonnen van
Augustus" van Barbara W. Tuchman,
„Herfsttij" van Hans Martin, „Zon
der waarschuwing viel de vijand aan"
van John Toland, en „Het Russische
voorspel" van Krasnov.
Pockets zijn de afgelopen maand in
enorme oplaag de deur uitgegaan bij
vrijwel alle boekhaudelaren. Uit
springers waren er niet. Er werden
enorm veel jeugdpockets verkocht,
waarbij de Kluitmanserie favoriet
bleek. Een groot deel van de jeugd
pockets ging door de handen van
scholieren van middelbare scholen,
die tijdens de sinterklaasweek over
en weer cadeautjes (pockets) uitwis
selden.
A. DUINE
..„genoten van dit boek"...
Aardappelhandelaar Duine:
Grote deelname aan
Zuiderparkloop
te Temeuzen
Voor de eerste Zuiderparkloop, die van
daag zaterdag onder auspiciën van
de atletiekvereniging „Scheldesport" te
Terneuzen zal worden gehouden, hebben
tal van atleten uit Zeeland en Noord-
Brabant ingeschreven. De 5000 m voor
senioren zou wel eens een overwinning
kunnen'worden voor Cas Mulder van
„Dynamo". De strijd om de overige
plaatsen kan ongetwijfeld spannend
worden tussen Eostelaar en Zwartepoor-
te van „Excelcior" en Den Hamer en
Briquet van „Scheldesport". B|j de A-
junioren (3000 m) za Ihet voornamelijk
gaan tussen Van der Schraaf, „Mara
thon" en Den Hamer „Scheldesport",
terwijl bij de B-junioren (2000 m) Wijn-
acker van „Scheldesport" favoriet is.
Van de strijd tussen de C-junioren (1000
m) valt weinig te voorspellen, daar Baa-
ten (Steenbergen). Tholenaar „Dyna
mo" en De Bokx van „Scheldesport'
weinig voor elkaar onderdoen. Voor niet
K.N.A.U.-leden, die wensen deel te ne
men aan de zogenaamde „open loop"
van 5000 m staat de inschrijving open
tot 1 uur voor de aanvang van de wed
strijd. Start en finish van de Zuiderpark
loop liggen op de oefenstrook van de
sportterreinen aan de Bellamystraat.
I^Vierkeerstip/fcl
Belangstelling voor
oorlogsboeken
„Genoten heb ik van dit boek.
Je moet weten, dat ik bijzonder
graag en veel lees. Het liefst
oorlogsboeken. Maar ook een
goede doktersroman „om
eens wat te noemen" ver
smaad ik niet. „Wij tekenden
deze korte, enthousiast uitge
sproken zinnen op uit de mond
van de 39-jarige aardappelhan
delaar A. Duine uit Oud-Vosse-
meer, één van de vele Zeeuwen,
die de afgelopen maanden
Ryan's „De Langste Dag" heb
ben verslonden.
Zijn belangstelling voor oorlogsboe
ken is niet zo vreemd, meenden wij
te mogen vaststellen, want in de
loop van het gesprek vertelde de
heer Duine. dat hij altijd van plan
is geweest beroepsofficier te worden.
Misschien daarom, dat hij zo intens
heeft meegeleefd met de figuren,
die Ryans boek tot een origineel en
groots verhaal maken. De oorlog
stond echter een militaire carrière in
de weg. De heer Duine heeft het
toen gezocht in een andere richting:
hij haalde na zijn ulo-(A en B) en
hbs-(A en B) opleiding vlot het
diploma voor politie-inspecteur.
Fantastisch
Drieëntwintig jaar oud stond hij
in 1946 al op de nominatie een bij
drage te leveren om het nijpend
personeelstekort bij de gemeente
Amsterdam of Zaandam te hel
pen opheffen. De Oud-Vossemeer-
se aardappelhandelaar heeft het
echter op de Zeeuwse „pataten"
gehouden.
Hij heeft daar nooit spijt van gehad.
„Ik heb twee hobby's. Aardappelen
en lezen", vertelde de heer Duine,
terwijl hij enthousiast uitweidde over
„De langste Dag". „Een fantastisch
boek", is zijn mening. Waarom?
„Ryan slaagt er op onnavolgbare
wijze in de persoon, zowel de een
voudigste soldaat als de beroemdste
generaal, naar voren te brengen. Hij
bekijkt het ook van de Duitse kant.
Ik vind dat belangwekkend. Een
voordeel ook, dat het niet technisch
is geschreven. Het leest bijzonder
vlot zei de Oud-Vossemeerse aard
appelhandelaar, die tot diep in de
nacht in z|jn bed ligt te lezen.
Pas helemaal tevreden zal hij zijn,
als hij de film „De langste Dag"
heeft gezien. Als hij die Duitse ma
joor, die in angstige spanning de ge
weldige invasievloot ziet naderen en
die gewone soldaat, die zijn gewon
nen dollars weer vergokt, omdat hij
zich er niet „happy meevoelt,
actie heeft gezien!
B. EN W. SCHRIJVEN DE RAAD
Twee fabrieken
willen uitbreiden
Hpt saneringsplan van Zierikzce
thans zover voorbereid, dat het in de
eerstkomende raadsvergadering vol
gende week vrijdag kan worden vast
gesteld. De adviezen van de directeur
van de Centrale Dienst „Noord-Zeeland"
en van de stedebouwkundige, ir. I'. J.
't Hooft zijn binnen. In het laatste zien
b. en w. een maatstaf voor de hante
ring van het plan, omdat dit uitsluiting
geeft op het ontwerp streekplan voor
„Schouwen-Duiveland" van de P.P.D.
Het komt het college onjuist voor -
het ontwerp saneringsplan voor het ha
venkwartier thans te wijzigen. Ondanks
de bezwaren die er tegen zijn aange
voerd. „Wij zijn ons terdege bewust,
dat het standhóuden bij het ontwerpbe
sluit inderdaad financiële offers en zelfs
pend saneringsplan, dient
brekelrjk geheel beschouwd en gehand
haafd te worden. Naar ons gevoelen za!
elke tegemoetkoming aan een inge
diend bezwaar een grote en onherstel
bare afbreuk doen aan het plan als ge
heel", aldus schrijft het college in zijn
voorstel aan de raad. Voorts zijn b.
w. ervan overtuigd, dat het voor
langhebbenden noodzakelijk is te ach
ten een zekerheid zij het mogelijk een
minder prettige, te scheppen. „Het sa
neringsplan dient als basis te worden
beschouwd. Het is best mogelijk, dat
de toekomst leert, dat enige herziening
op incidentele punten noodzakelijk of
gewenst kan zijn.
Nu in dit stadium
hieromtrent geen enkel gefundeerd oor
deel mogelijk is dient het ontwerp sane
ringsplan onveranderd te worden vast-
Bommige weg gebruikers maken er een
gewoonte van om kort achter de voor
ligger te kruipen indien er door de aan
wezigheid van tegemoetkomend verkeer
niet 'direct kan worden ingehaald. Men
zul hierdoor als het ware om een hoekje
moeten gluren om te.kunnen zien of de
weg wel vrij is. Een spelletje, dat be
slist niet zonder risico is omdat men on
voldoende zicht heeft op de rijbaan vóór
de auto en daardoor een eventuele te
genligger wel eens te laat zou kunnen
opmerken. Naar de mening van de
ANWB is het beter voldoende afstand
tot de voorligger aan te houden, hier
door zal men de weg vóór zich zonder
moeite kunnen overzien.
OMGEKOMEN MILITAIREN
NIET NAAR NEDERLAND
(Van onze Haagse redactie)
Naar. wij vernemen heeft de minister
Aan defensie afwijzend beschikt op het
verzoek van de Bond van Nederlandse
Militaire Oorlogsslachtofers om de stof
felijke resten naar Nederland over te
brengen van de twintig militairen, die
voor 1 januari 1962 in Nieuw-Gulnca
zijn omgekomen.
Minister Visser blijft bij de kabinetsbe
slissing van jaren geleden, dat militai
ren. die in het buitenland bij het uit
oefenen van hun plicht omgekomen, ter
plaatse zullen worden hegraven. Het
overbrengen van de stoffelijke resten
van de militairen, die in Nieuw-Guinea
zijn gesneuveld ten tijde van de infiltra
ties (na 1 januari 1962), is een uitzonde
ring geweest.
In zijn request, dat op 31 oktober jl.
werd verzonden, stelde de Bond van Ne
derlandse Militaire Oorlogsslachtoffers
dat overbrenging van de stoffelijke res
ten van degenen die voor 1 januari jl.
zijn omgekomen een einde zou maken
„aan het schrijnende A'erschil van behan
deling. dat thans nog dc gemoederen van
vele Nederlanders kwetst".
Het merendeel van de bezwaarschrif
ten is gericht tegen het vaststellen
van bijzondere rooilijnen. B. en w.
noemen dit begrijpelijk, omdat op
grond van de desbetreffende wettelij
ke voorschriften van het ontwerp
besluit aan belanghebbenden schrif
telijk kennis gegeven moest worden.
Gezien vanuit de gezichtshoek van de
protesterende eigenaar en dergelijke
richten zij zich tegen het plan als
heel. Daarom heeft het college de
zwaarschriften eveneens in het be
stemmingsplan naar voren gebracht.
Aankoop grond
Op het industrieterrein zijn zoals
reeds in de nota bij de begroting aange
kondigd enkele uitbreidingen van be
drijven te verwachten. De N.V. Con
fectiefabriek v/h G. S. van Dam Co.
te Den Haag („Super Dam") heeft daar
voor 12.87 are van een kavel nodig.
Verder wil deze fabriek voorkeursrecht
van koop op een kavel en een deel van
een kavel. De N.V. Koninklijke „Zee-
Lmdia" heeft een verzoek ingediend om
2374 vierkante meter industrieterrein
aan het 's-Heer-Lauwendorp te kopen.
Het gaat hier om een stuk grond ten
noorden van de kavel, die de fabriek
van bakkerijgrondstoffen reeds
eigendom heeft.
Tot dusver 500
kernexplosies
Sinds de ontwikkeling van de atoombom
gedurende de tweede Avereldoorlog
zijn volgens een scliatting van de
Amerikaanse commissie voor atoom
energie op aarde ongeveer 500 kern
explosies door mensenhand teweeg
gebracht.
Amerika bracht na de atoombom van
Nagasaki en Hirosjima 250 proef-
bommen tot ontploffing (waarvan
twee in samenwerking met Enge
land). Verder ondernam het een aan
tal veiligheidsproeven waarbij enige
kernenergie vrijkwam en gaf het
twee demonstraties op het gebied van
het vreedzaam gebruik van atoom
energie.
Rusland ondernam meer dan 137 proe
ven met kernbommen: 55 voor 1958,
36 in de herfst van 1961 (maar vol
gens de Amerikanen zijn het er in
werkelijkheid 50 geweest), en 32
sinds 5 augustus jongstleden (vol
gens de Amerikanen zijn er ook nu
enige proeven meer ondernomen dan
werden aangekondigd). Verder heeft
de Amerikaanse commissie voor
atoomenergie nog een onaangekon
digde ondergrondse proef van Rus
land geregistreerd.
Engeland bracht 21 bommen tot ontplof
fing (de twee die het samen met
Amerika tot explosie bracht niet
meegerekend) en Frankrijk vijf.
Geen hondsdolheid
in Kerkrade
Het jonge hondje, dat 4 november jl.
een inwoonster Aan Kerkrade beet, leed
niet aan hondsdolheid, zoals werd ge-
A'reesd. Dit is gebleken uit een onder
zoek \an het rijksinstituut A oor A'olksge-
zondheid te Biltlioven.
De veeartsenijkundige dienst te Venlo.
die aanvankelijk had geoordeeld dat
het hondje aan hondsdolheid leed, heeft
dit officieel meegedeeld aan de burge
meester van Kerkrade. De burgemeester
zal het muilkorfgebod in zijn gemeente
intrekken. Dit gebod is dus overbodig
gebleken, evenals de pijnlijke vaccinaties
waaraan de gebeten vrouw zich heeft
onderworpen, die hiertoe in het zieken
huis werd opgenomen.
N.H.M. neemt
De Koek en Co. over
De Nederlandsche Handel-Maatscliappü
N.V. zal, zo deelt de directie mede, het
bank- en effectenbedrijf A'an De Koek en
Co. N.V. te Den Haag overnemen.
In verband hiermede wordt op 2 januari
in de Theresiastraat te Den Haag een
bijkantoor van de Nederlandsche Han-
del-Maatschappij N.V. gevestigd.
De assurantiezaken van De Koek en Co.
N.V. worden normaal voortgezet.
Op onveranderd dividend
Wm. H. Miilier kan
worden gerekend
De tot en met oktober bekende resulta
ten Aan Wm. H. Müller en Co. N.V. ver-
tonen, zo deelt de directie mede, wat de
rederijbedrijven betreft, ten opzichte van
dezelfde periode in 1961 enige verbete
ring. Niettemin eisen zij nog een belang
rijk deel van de in de andere bedrijfssec
toren behaalde winsten op.
De gang van zaken bij de andere bedrij
ven op scheepvaartgebied ondervond de
nadelige invloed van een verdere stij
ging van de kosten, waardoor, ondanks
een goede bezettingsgraad, de winst
over 1962 bij die van 1961 ten achter zal
blijven. De winsten van cle erts- en aan
verwante bedrijven zullen zo\A'el door
enigszins teruggelopen omzetten als door
een daling van de ertsprijzen minder
gunstig zijn dan in het vorige boekjaar.
Een en ander zal er toe leiden, dat dc
bruto bedrijfswinst over 1962 bij die van
het vorige jaar ten achter zal blijven.
Dank zij echter de in 1961 getroffen
voorzieningen terzake van het tramp-
vaartbedrijf en de inkomsten, verkregen
uit de inmiddels ontvangen termijnbeta
ling uit hoofde van de in 1959 verkochte
Algarroboconcessies, is aan te nemen
dat na enige voor verschillende doelein
den noodzakelijk geachte voorzieningen,
met een zelfde dividend als over 1961
(15%). onvoorziene omstandigheden
voorbehouden, kan worden gerekend.
Onveranderd dividend
De beleggingsmaatschappij „Unitas"
N.V. zal over het in 1962 middels een
agiobonus van 5 procent verhoogde ka
pitaal betzelfde dividend uitkeren als
vorig jaar, te weten 14 gulden per aan
deel van 50 gulden nominaal, zo is
medegedeeld op een buitengewone A-er-
gadering.
SIR JOHN CUNNINGHAM
IN LONDEN OVERLEDEN
Admiraal sir .John Cunningham, de Brit
se opperbevelhebber van de geallieerde
vlootstrijdkrachten in het Middellandse-
Zeegebied tijdens de tweede wereldoor
log, is op 77-jarige leeftijd in bet Midd-
csexziekenluiis te Londen overleden.
Admiraal Cunningham leidde de ope
raties waarbij het Duitse oorlogsschip
Scharnhorst tot zinken werd gebracht
en was een van de grootste Bntse des
kundigen op het gebied van vlootgc-
schut. Op het laatst van de oorlog werd
hij een van de naaste medewerkers van
generaal Eisenhower. Hij was van 1946
tot 1948 chef van de Britse marinestaf.
(Advertentie)
De heer C. A. Otten, foto
journalist, Heycopstraat 6,
Utrecht en deelnemerno.14
aan
OPERATIE 50.000 ENGLEBERT
moet kunnen vertrouwen op
zijn banden als hij achter
„nieuws" aanzit.
Hoezeer hij op Englebert
kan rekenen, blijkt wel uit
de notities in zijn „logboek":
„Door mijn werk moet ik vaak snel optrek
ken, dan weer plotseling afremmen en
bochten met hoge snelheid nemen.
Dank zij mijn Engltbert-bandett kan ik
dat alles veilig doen.
Afijn wagen laai zich verder uiterst licht
besturen. Geen last van tramrails. Geen
last van piepen in de bochten".
Ja, Englebert-kanden zijn bovenal veilige
banden. Zij vergroten het rijcomfort aan
zienlijk en zorgen voor een betere wegligging
ook onder de meest slechte omstandigheden.
nglebert
Dat ondervinden dagelijks alle 50
objectieve deelnemers aan „Ope
ratie 50.000". (Zij rijden jaarlijks
minstens 50.000 km). Zij profi
teren van de 3 markante verbete
ringen van de 2 nieuwe Englebert-
banden 33 en Max:
veiligheid door afgeronde
schouders (vaste weglig
ging)
zuinigheid door schuin-
gelijnd loopvlakprofiel
geruisloosheid door
asymmetrische tekening.
GROTER ANIMO VOOR WINTERSPORT
De animo voor de wintersport is
groeiende fn Nederland. Ieder
seizoen zijn er nu ongeveer
40.000 Nederlanders, die de mist
de mist laten en in de trein stap
pen om in Zwitserland, Oosten
rijk en Z.-Duitsland een tussen-
vakantie te nemen. Tienduizend
van hen kiezen daar de kerst
week voor uit. En al die mensen
moeten door de spoorwegen
worden opgevangen, uiteraard
met slaapwagons. Wagons-Lits
laat tussen 15 december en 10
januari 140 tot 150 extra-wa
gons rijden en heeft dan alle
moeite om de aanvragers onder
dak te helpen.
Topdag is 21 december. Wagons-Lits
zou op die dag 25 slaapwagons moe
ten inzetten om alle aanAragers te-
ATeden te stellen. Aangezien dit een
Tokio is zich ijverig aan het
voorbereiden op dc Olympische
Spelen, die in oktober 196 Jj in
de Japanse hoofdstad zullen
worden gehouden. „Foto: liet
nationale stadion in het Olym
pisch Park van Meiji wordt op
net ogenblik geheel veranderd
om tijdens de 'spelen als hoofd
stadion dienst te doen. Het ligt
op twintig minuten lopen van
de
kerstAAeek er aldus uit: 19 december:
800, 20 dec.: eveneens 800, 21 dec.:
2000, 22 dec.: 900 en 23 dec.: plm.
1500 in totaal zesduizend.
In die dagen rijden naar do winter
sportcentra zestien extra treinen
met gemiddeld elf extra rijtuigen.
Steeds stijgt de vraag naar slaap- en
vooral lig-rijtuigen. Daaraan bestaat
bjj Wagon-Lits bepaald een tekort.
Er zijn er nu twintig in aanbouw,
maar de prijs is niet te verwaarlo
zen: 600.000 per stuk.
Wintcrsportvervocr is goen gemakkelijk
vervoer. De wagons gaan vol heen,
maar moeten leeg terug en dat
maakt do kosten zeker niet uitzon
derlijk laag.
Men heeft trouwens bij Wa
de wintersport in weerwil van dc toe
genomen populariteit nog altijd een
zaak is van een „happy few". In min
dere mate geldt dat voor Oostenrijk,
dat vooral all-in verA'oer trekt. Zwit
serland heeft het merendeel A'an de
prlvé-reizcn. Ook in de reistijden is
er naar het land van herkomst der
reizigers nogal differentiatie. Duit
sers bijvoorbeeld willen op 24 decem
ber niet reizen, op eerste kerstdag
echter wél. Voor Nederlanders geldt
juist het tegenovergestelde,
-y Wagons-Lits is het momenteel een
-
onmogelijke opgave is, moet het
deze datum aangevraagde vei
worden gespreid over enkele dagen.
Wie mee wil, moet zich overigens in
augustus al opgeven. De eerste boe
kingen worden trouwens al in januari
gedaan. Dit jaar zag de lyst met aan-
Aragen bij de spoonvegen Aoor
Waarschuicing bij
huis-aan-huis-verkoop
Momenteel wordt In A-ele delen van ons
land gecolporteerd met huishoudelijke
artikelen, met do mededeling, dat deze
goederen zijn aanbevolen of goedge
keurd door de huishoudelijke- en ge
zinsvoorlichting, do Nederlandse Huis-
houdraad of de Nederlandse Vereniging
van Huisvrouwen.
De Nederlandse Huishoudraad heeft
medegedeeld, dat deze beweringen vol
komen ten onrechte zijn. Geen enkel ar
tikel dat aan de deur in huis-aan-huis-
verkoop wordt aangeboden, is ooit op
enigerlei wijze door genoemde organisa
ties aanbevolen of goedgekeurd, aldus
de raad, die het publiek in zijn eigen be
lang tegen deze praktijken waarschuwt.
De omzet van dc N.V. Ingenieursbureau
voor Bouwnijverheid te Oegstgeest
Rotterdam over 1962 wijkt, zo deelt dc
directie mede. niet belangrijk af van die
Aan het vorig jaar, terwijl de omvang
Aan do nog niet uitgevoerde opdrachten
aan het eind van het jaar ongeveer ge
lijk zal zijn aan die van eind 1961.
Dc resultaten over 1962 zijn achterge
bleven by de aanvankeiyke verwachtin
gen. Dc ongunstige invloed van de in
voering van de -15-urige arbeidsweek
niet dc daaruit voortvloeiende spannin
gen op de arbeidsmarkt, evenals de al
gehele stijging van het kostenniveau,
drukken de resultaten.
tyd van hoogspanning. Men roemt er
de samenwerking met de Nederlandse
Spoorwegen. En soms improviseert
men er. Passagiers voor slaapwagens
in een ligAvagen, dat is tot dusver
echter nog maar één keer vnorgeko-
rnen. Wagons-Lits hoopt, dat het bU
die ene keer zal blijven.
„Alleen bij voetgangers'
Geneeskundig
onderzoek voor
alle rijders
(Van een correspondent)
Oude mensen zijn beslist niet de
slechtste autorijders, wanneer zij
het autorijden maar in hun jonge
jaren hebben geleerd. Het heeft
echter weinig zin, in de leeftijd van
50 jaar of ouder nog te willen le
ren autorijden. Dit is de mening
van de Hcidelbergse chirurg prof.
K. H. Bauer.
Uit het cijfermateriaal over ougeA-allcn
en gevolgen daarvan, dat ter beschik
king staat van een grote chirurgische,
universiteitskliniek blijkt, dat alleen bjj
de voetgangers liet hoogste aandeel aan
ongevallen de schuld buiten beschou
wing gelaten aan de hogere leeftijds
groepen toevalt. Bjj wielrijders ligt de
grootste ongcvalsvatbaarlieid bjj 13 jaar.
bjj motorrijders tussen <le 18 en 25 en bjj
automobilisten rond het 25 levensjaar.
Prof. Wagncr uit Mainz, gerechtsgc-
neeskundige cn voorzitter van de Duitse
Maatschappij voor Verkeersgeneeskun
de, is voorstander van een geneeskundig
onderzoek van allen, lie een rijbewijs
aanvragen. Volgens zijn mening zou dit
op dezelfde wjjze kunnen geschieden als
in liet levensverzekeringswezen: bjj dc
aanvrage van het rijbewijs zou een attest
over de gezondheidstoestand cn dc ge
neeskundige voorgeschiedenis dienen to
worden overgelegd. Uit deze attesten
zou dc ambtelijk geneeskundige diegenen
kunnen aanwijzen wier geschiktheid tot
autorijden aan gerechtvaardigde twijfel
onderhevig is en deze personen dan op
roepen tot een diepgaand verkeersge-
necskundig. specialistisch of psycholo
gisch onderzoek.
Een periodiek lichamelijk onderzoek
van alle houders van rijbewijzen is
volgens professor Wagner om prakti
sche redenen niet uitvoerbaar. Men
zou daarbij ook te hoge eisen aan de
medische wetenschap stellen, omdat
een volkomen betrouwbare verkcers-
geueeskiindige diagnose en prognose
slechts in zeldzame gevallen mogelijk
is.
Met grote be listheid eisen de profes
soren Wagner en Bauer een verscher-
te van 0,8 promille is bij het overwegen
de deel van allo automobilisten het pres
tatievermogen reeds verminderd cn vor
men zij een gevaar voor het verkeer",
zegt prof. Wagner: prof. Bauer wijst
erop, dat mensen onder de invloed van
alcohol ovc-r het algemeen bjj ongeval
len zwaar gewond raken en hierdoor
meer risico lopen, dan nuchtere perso
nen, die in een ongeval verwikkeld ra
ken ook wanneer de alcohol nicl, de
directe oorzaak is van het. ongeval.