„De Langste Dag" van Ryan in Zeeland het meest gelezen In kerstweek een run op de spoorwegen Grote belangstelling voor „Eenzaam, maar niet alleen"! GENOTEN HEB IK VAN DIT BOEK" ZIERIKZEES SANERINGSPLAN NU AFGEROND VOOR VASTSTELLING ALS HET OM SECONDEN GAAT OUDE MENSEN BESLIST NIET DE SLECHTSTE AUTORIJDERS PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 15 DECEMBER 1962 BESTSELLERSLIJST IN DE MAAND NOVEMBER Cornelius Ryan's „De Langste Dag" heeft in november de weg naar de top van de Zeeuwse bestsellerslijst gevonden.... De omnibussen, die twee maanden lang het meest verkocht werden bij de gebonden boeken, konden in november -niet op tegen de vraag naar „De Langste Dag", het „epos" van de invasie op 6 juni 1944. Velen hebben de laatste maanden met grote belangstelling de publikatie in de P.Z.C. van fragmenten uit Ryan's boek gevolgd. Ongetwijfeld heeft dit historische „filmfeuilleton" er toe bijge dragen, dat „De Langste Dag" als een komeet van de tiende naar de eerste plaats op de bestsellerslijst is geschoten. De belangstelling voor Ryans boek was zo groot, dat vele boekhandela ren al spoedig „nee" moesten ver kopen. Bij velen was „De langste Dag" na korte tijd uitverkocht. De maandelijkse enquête onder de Zeeuwse boekhandelaren heeft voorts uitgewezen, dat het „bochtenwerk" van Don Camillo goed was voor een tweede plaats. De door Giovanni Guareschi gecreëerde strijdvaardige Italiaanse priester heeft een grote en trouwe lezerskring in Zeeland. „Don Camillo in de bocht" bezette een stevige tweede plaats op onze lijst, op flinke afstand gevolgd dooi de bestseller van september en ok tober, Godfried Bomans Omnibus Overigens nog een hele prestatie van Bomans om drie maanden lang in de „ereprijzen" te blijven. Alden Hatch heeft met zijn in de laatste weken in het nieuws gekomen boek over prins Bernhard veel succes in Zeeland. „Prins Bernhard, zijn plaats en functie in de moderne maatschappij bracht het tot een goe de vierde plaats. In oktober stond dit boek vijfde genoteerd. De rijfde plaats was nu voor de Grote Vier, de omnibus van de Arbeiderspers, die reeds tweemaal tweede werd. Koninklijk huis De leden van ons koninklijk huis blijken in Zeeland gedurende de maand november opvallend veel be langstelling gekregen te hebben. Op de zesde plaats van onze bestsellers lijst treffen we aan „Eenzaam, maar - niet alleen" van koningin Wilhelmina. Vooral na het overlijden van koningin Wilhelmina was er grote vraag naar haar boek. Tal van boekhandelaren waren in korte tijd door hun voor raad heen. De laatste jaren geen bestsellerslijst zonder Leon Uris: in november was het zijn „Mila 18", dat zich als num mer zeven klasseerde. Als achtste noteerden we het oorlogsboek van Wayne Robinson, „Barbara". Voor degenen, die zich door de titel zouden laten afschrikken: „Barbara" is een tank, min of meer het symbool van een bataljon, dat in de voorste linies strijdt. Voor de negende en tiende plaats kwam een achttal boeken in aanmer king, die elkaar in onze waardering weinig ontliepen. Daaronder waren: „Het heldere uur" van Jan Mens, „Van het kleine koude front" van J. B. Charles, „De kanonnen van Augustus" van Barbara W. Tuchman, „Herfsttij" van Hans Martin, „Zon der waarschuwing viel de vijand aan" van John Toland, en „Het Russische voorspel" van Krasnov. Pockets zijn de afgelopen maand in enorme oplaag de deur uitgegaan bij vrijwel alle boekhaudelaren. Uit springers waren er niet. Er werden enorm veel jeugdpockets verkocht, waarbij de Kluitmanserie favoriet bleek. Een groot deel van de jeugd pockets ging door de handen van scholieren van middelbare scholen, die tijdens de sinterklaasweek over en weer cadeautjes (pockets) uitwis selden. A. DUINE ..„genoten van dit boek"... Aardappelhandelaar Duine: Grote deelname aan Zuiderparkloop te Temeuzen Voor de eerste Zuiderparkloop, die van daag zaterdag onder auspiciën van de atletiekvereniging „Scheldesport" te Terneuzen zal worden gehouden, hebben tal van atleten uit Zeeland en Noord- Brabant ingeschreven. De 5000 m voor senioren zou wel eens een overwinning kunnen'worden voor Cas Mulder van „Dynamo". De strijd om de overige plaatsen kan ongetwijfeld spannend worden tussen Eostelaar en Zwartepoor- te van „Excelcior" en Den Hamer en Briquet van „Scheldesport". B|j de A- junioren (3000 m) za Ihet voornamelijk gaan tussen Van der Schraaf, „Mara thon" en Den Hamer „Scheldesport", terwijl bij de B-junioren (2000 m) Wijn- acker van „Scheldesport" favoriet is. Van de strijd tussen de C-junioren (1000 m) valt weinig te voorspellen, daar Baa- ten (Steenbergen). Tholenaar „Dyna mo" en De Bokx van „Scheldesport' weinig voor elkaar onderdoen. Voor niet K.N.A.U.-leden, die wensen deel te ne men aan de zogenaamde „open loop" van 5000 m staat de inschrijving open tot 1 uur voor de aanvang van de wed strijd. Start en finish van de Zuiderpark loop liggen op de oefenstrook van de sportterreinen aan de Bellamystraat. I^Vierkeerstip/fcl Belangstelling voor oorlogsboeken „Genoten heb ik van dit boek. Je moet weten, dat ik bijzonder graag en veel lees. Het liefst oorlogsboeken. Maar ook een goede doktersroman „om eens wat te noemen" ver smaad ik niet. „Wij tekenden deze korte, enthousiast uitge sproken zinnen op uit de mond van de 39-jarige aardappelhan delaar A. Duine uit Oud-Vosse- meer, één van de vele Zeeuwen, die de afgelopen maanden Ryan's „De Langste Dag" heb ben verslonden. Zijn belangstelling voor oorlogsboe ken is niet zo vreemd, meenden wij te mogen vaststellen, want in de loop van het gesprek vertelde de heer Duine. dat hij altijd van plan is geweest beroepsofficier te worden. Misschien daarom, dat hij zo intens heeft meegeleefd met de figuren, die Ryans boek tot een origineel en groots verhaal maken. De oorlog stond echter een militaire carrière in de weg. De heer Duine heeft het toen gezocht in een andere richting: hij haalde na zijn ulo-(A en B) en hbs-(A en B) opleiding vlot het diploma voor politie-inspecteur. Fantastisch Drieëntwintig jaar oud stond hij in 1946 al op de nominatie een bij drage te leveren om het nijpend personeelstekort bij de gemeente Amsterdam of Zaandam te hel pen opheffen. De Oud-Vossemeer- se aardappelhandelaar heeft het echter op de Zeeuwse „pataten" gehouden. Hij heeft daar nooit spijt van gehad. „Ik heb twee hobby's. Aardappelen en lezen", vertelde de heer Duine, terwijl hij enthousiast uitweidde over „De langste Dag". „Een fantastisch boek", is zijn mening. Waarom? „Ryan slaagt er op onnavolgbare wijze in de persoon, zowel de een voudigste soldaat als de beroemdste generaal, naar voren te brengen. Hij bekijkt het ook van de Duitse kant. Ik vind dat belangwekkend. Een voordeel ook, dat het niet technisch is geschreven. Het leest bijzonder vlot zei de Oud-Vossemeerse aard appelhandelaar, die tot diep in de nacht in z|jn bed ligt te lezen. Pas helemaal tevreden zal hij zijn, als hij de film „De langste Dag" heeft gezien. Als hij die Duitse ma joor, die in angstige spanning de ge weldige invasievloot ziet naderen en die gewone soldaat, die zijn gewon nen dollars weer vergokt, omdat hij zich er niet „happy meevoelt, actie heeft gezien! B. EN W. SCHRIJVEN DE RAAD Twee fabrieken willen uitbreiden Hpt saneringsplan van Zierikzce thans zover voorbereid, dat het in de eerstkomende raadsvergadering vol gende week vrijdag kan worden vast gesteld. De adviezen van de directeur van de Centrale Dienst „Noord-Zeeland" en van de stedebouwkundige, ir. I'. J. 't Hooft zijn binnen. In het laatste zien b. en w. een maatstaf voor de hante ring van het plan, omdat dit uitsluiting geeft op het ontwerp streekplan voor „Schouwen-Duiveland" van de P.P.D. Het komt het college onjuist voor - het ontwerp saneringsplan voor het ha venkwartier thans te wijzigen. Ondanks de bezwaren die er tegen zijn aange voerd. „Wij zijn ons terdege bewust, dat het standhóuden bij het ontwerpbe sluit inderdaad financiële offers en zelfs pend saneringsplan, dient brekelrjk geheel beschouwd en gehand haafd te worden. Naar ons gevoelen za! elke tegemoetkoming aan een inge diend bezwaar een grote en onherstel bare afbreuk doen aan het plan als ge heel", aldus schrijft het college in zijn voorstel aan de raad. Voorts zijn b. w. ervan overtuigd, dat het voor langhebbenden noodzakelijk is te ach ten een zekerheid zij het mogelijk een minder prettige, te scheppen. „Het sa neringsplan dient als basis te worden beschouwd. Het is best mogelijk, dat de toekomst leert, dat enige herziening op incidentele punten noodzakelijk of gewenst kan zijn. Nu in dit stadium hieromtrent geen enkel gefundeerd oor deel mogelijk is dient het ontwerp sane ringsplan onveranderd te worden vast- Bommige weg gebruikers maken er een gewoonte van om kort achter de voor ligger te kruipen indien er door de aan wezigheid van tegemoetkomend verkeer niet 'direct kan worden ingehaald. Men zul hierdoor als het ware om een hoekje moeten gluren om te.kunnen zien of de weg wel vrij is. Een spelletje, dat be slist niet zonder risico is omdat men on voldoende zicht heeft op de rijbaan vóór de auto en daardoor een eventuele te genligger wel eens te laat zou kunnen opmerken. Naar de mening van de ANWB is het beter voldoende afstand tot de voorligger aan te houden, hier door zal men de weg vóór zich zonder moeite kunnen overzien. OMGEKOMEN MILITAIREN NIET NAAR NEDERLAND (Van onze Haagse redactie) Naar. wij vernemen heeft de minister Aan defensie afwijzend beschikt op het verzoek van de Bond van Nederlandse Militaire Oorlogsslachtofers om de stof felijke resten naar Nederland over te brengen van de twintig militairen, die voor 1 januari 1962 in Nieuw-Gulnca zijn omgekomen. Minister Visser blijft bij de kabinetsbe slissing van jaren geleden, dat militai ren. die in het buitenland bij het uit oefenen van hun plicht omgekomen, ter plaatse zullen worden hegraven. Het overbrengen van de stoffelijke resten van de militairen, die in Nieuw-Guinea zijn gesneuveld ten tijde van de infiltra ties (na 1 januari 1962), is een uitzonde ring geweest. In zijn request, dat op 31 oktober jl. werd verzonden, stelde de Bond van Ne derlandse Militaire Oorlogsslachtoffers dat overbrenging van de stoffelijke res ten van degenen die voor 1 januari jl. zijn omgekomen een einde zou maken „aan het schrijnende A'erschil van behan deling. dat thans nog dc gemoederen van vele Nederlanders kwetst". Het merendeel van de bezwaarschrif ten is gericht tegen het vaststellen van bijzondere rooilijnen. B. en w. noemen dit begrijpelijk, omdat op grond van de desbetreffende wettelij ke voorschriften van het ontwerp besluit aan belanghebbenden schrif telijk kennis gegeven moest worden. Gezien vanuit de gezichtshoek van de protesterende eigenaar en dergelijke richten zij zich tegen het plan als heel. Daarom heeft het college de zwaarschriften eveneens in het be stemmingsplan naar voren gebracht. Aankoop grond Op het industrieterrein zijn zoals reeds in de nota bij de begroting aange kondigd enkele uitbreidingen van be drijven te verwachten. De N.V. Con fectiefabriek v/h G. S. van Dam Co. te Den Haag („Super Dam") heeft daar voor 12.87 are van een kavel nodig. Verder wil deze fabriek voorkeursrecht van koop op een kavel en een deel van een kavel. De N.V. Koninklijke „Zee- Lmdia" heeft een verzoek ingediend om 2374 vierkante meter industrieterrein aan het 's-Heer-Lauwendorp te kopen. Het gaat hier om een stuk grond ten noorden van de kavel, die de fabriek van bakkerijgrondstoffen reeds eigendom heeft. Tot dusver 500 kernexplosies Sinds de ontwikkeling van de atoombom gedurende de tweede Avereldoorlog zijn volgens een scliatting van de Amerikaanse commissie voor atoom energie op aarde ongeveer 500 kern explosies door mensenhand teweeg gebracht. Amerika bracht na de atoombom van Nagasaki en Hirosjima 250 proef- bommen tot ontploffing (waarvan twee in samenwerking met Enge land). Verder ondernam het een aan tal veiligheidsproeven waarbij enige kernenergie vrijkwam en gaf het twee demonstraties op het gebied van het vreedzaam gebruik van atoom energie. Rusland ondernam meer dan 137 proe ven met kernbommen: 55 voor 1958, 36 in de herfst van 1961 (maar vol gens de Amerikanen zijn het er in werkelijkheid 50 geweest), en 32 sinds 5 augustus jongstleden (vol gens de Amerikanen zijn er ook nu enige proeven meer ondernomen dan werden aangekondigd). Verder heeft de Amerikaanse commissie voor atoomenergie nog een onaangekon digde ondergrondse proef van Rus land geregistreerd. Engeland bracht 21 bommen tot ontplof fing (de twee die het samen met Amerika tot explosie bracht niet meegerekend) en Frankrijk vijf. Geen hondsdolheid in Kerkrade Het jonge hondje, dat 4 november jl. een inwoonster Aan Kerkrade beet, leed niet aan hondsdolheid, zoals werd ge- A'reesd. Dit is gebleken uit een onder zoek \an het rijksinstituut A oor A'olksge- zondheid te Biltlioven. De veeartsenijkundige dienst te Venlo. die aanvankelijk had geoordeeld dat het hondje aan hondsdolheid leed, heeft dit officieel meegedeeld aan de burge meester van Kerkrade. De burgemeester zal het muilkorfgebod in zijn gemeente intrekken. Dit gebod is dus overbodig gebleken, evenals de pijnlijke vaccinaties waaraan de gebeten vrouw zich heeft onderworpen, die hiertoe in het zieken huis werd opgenomen. N.H.M. neemt De Koek en Co. over De Nederlandsche Handel-Maatscliappü N.V. zal, zo deelt de directie mede, het bank- en effectenbedrijf A'an De Koek en Co. N.V. te Den Haag overnemen. In verband hiermede wordt op 2 januari in de Theresiastraat te Den Haag een bijkantoor van de Nederlandsche Han- del-Maatschappij N.V. gevestigd. De assurantiezaken van De Koek en Co. N.V. worden normaal voortgezet. Op onveranderd dividend Wm. H. Miilier kan worden gerekend De tot en met oktober bekende resulta ten Aan Wm. H. Müller en Co. N.V. ver- tonen, zo deelt de directie mede, wat de rederijbedrijven betreft, ten opzichte van dezelfde periode in 1961 enige verbete ring. Niettemin eisen zij nog een belang rijk deel van de in de andere bedrijfssec toren behaalde winsten op. De gang van zaken bij de andere bedrij ven op scheepvaartgebied ondervond de nadelige invloed van een verdere stij ging van de kosten, waardoor, ondanks een goede bezettingsgraad, de winst over 1962 bij die van 1961 ten achter zal blijven. De winsten van cle erts- en aan verwante bedrijven zullen zo\A'el door enigszins teruggelopen omzetten als door een daling van de ertsprijzen minder gunstig zijn dan in het vorige boekjaar. Een en ander zal er toe leiden, dat dc bruto bedrijfswinst over 1962 bij die van het vorige jaar ten achter zal blijven. Dank zij echter de in 1961 getroffen voorzieningen terzake van het tramp- vaartbedrijf en de inkomsten, verkregen uit de inmiddels ontvangen termijnbeta ling uit hoofde van de in 1959 verkochte Algarroboconcessies, is aan te nemen dat na enige voor verschillende doelein den noodzakelijk geachte voorzieningen, met een zelfde dividend als over 1961 (15%). onvoorziene omstandigheden voorbehouden, kan worden gerekend. Onveranderd dividend De beleggingsmaatschappij „Unitas" N.V. zal over het in 1962 middels een agiobonus van 5 procent verhoogde ka pitaal betzelfde dividend uitkeren als vorig jaar, te weten 14 gulden per aan deel van 50 gulden nominaal, zo is medegedeeld op een buitengewone A-er- gadering. SIR JOHN CUNNINGHAM IN LONDEN OVERLEDEN Admiraal sir .John Cunningham, de Brit se opperbevelhebber van de geallieerde vlootstrijdkrachten in het Middellandse- Zeegebied tijdens de tweede wereldoor log, is op 77-jarige leeftijd in bet Midd- csexziekenluiis te Londen overleden. Admiraal Cunningham leidde de ope raties waarbij het Duitse oorlogsschip Scharnhorst tot zinken werd gebracht en was een van de grootste Bntse des kundigen op het gebied van vlootgc- schut. Op het laatst van de oorlog werd hij een van de naaste medewerkers van generaal Eisenhower. Hij was van 1946 tot 1948 chef van de Britse marinestaf. (Advertentie) De heer C. A. Otten, foto journalist, Heycopstraat 6, Utrecht en deelnemerno.14 aan OPERATIE 50.000 ENGLEBERT moet kunnen vertrouwen op zijn banden als hij achter „nieuws" aanzit. Hoezeer hij op Englebert kan rekenen, blijkt wel uit de notities in zijn „logboek": „Door mijn werk moet ik vaak snel optrek ken, dan weer plotseling afremmen en bochten met hoge snelheid nemen. Dank zij mijn Engltbert-bandett kan ik dat alles veilig doen. Afijn wagen laai zich verder uiterst licht besturen. Geen last van tramrails. Geen last van piepen in de bochten". Ja, Englebert-kanden zijn bovenal veilige banden. Zij vergroten het rijcomfort aan zienlijk en zorgen voor een betere wegligging ook onder de meest slechte omstandigheden. nglebert Dat ondervinden dagelijks alle 50 objectieve deelnemers aan „Ope ratie 50.000". (Zij rijden jaarlijks minstens 50.000 km). Zij profi teren van de 3 markante verbete ringen van de 2 nieuwe Englebert- banden 33 en Max: veiligheid door afgeronde schouders (vaste weglig ging) zuinigheid door schuin- gelijnd loopvlakprofiel geruisloosheid door asymmetrische tekening. GROTER ANIMO VOOR WINTERSPORT De animo voor de wintersport is groeiende fn Nederland. Ieder seizoen zijn er nu ongeveer 40.000 Nederlanders, die de mist de mist laten en in de trein stap pen om in Zwitserland, Oosten rijk en Z.-Duitsland een tussen- vakantie te nemen. Tienduizend van hen kiezen daar de kerst week voor uit. En al die mensen moeten door de spoorwegen worden opgevangen, uiteraard met slaapwagons. Wagons-Lits laat tussen 15 december en 10 januari 140 tot 150 extra-wa gons rijden en heeft dan alle moeite om de aanvragers onder dak te helpen. Topdag is 21 december. Wagons-Lits zou op die dag 25 slaapwagons moe ten inzetten om alle aanAragers te- ATeden te stellen. Aangezien dit een Tokio is zich ijverig aan het voorbereiden op dc Olympische Spelen, die in oktober 196 Jj in de Japanse hoofdstad zullen worden gehouden. „Foto: liet nationale stadion in het Olym pisch Park van Meiji wordt op net ogenblik geheel veranderd om tijdens de 'spelen als hoofd stadion dienst te doen. Het ligt op twintig minuten lopen van de kerstAAeek er aldus uit: 19 december: 800, 20 dec.: eveneens 800, 21 dec.: 2000, 22 dec.: 900 en 23 dec.: plm. 1500 in totaal zesduizend. In die dagen rijden naar do winter sportcentra zestien extra treinen met gemiddeld elf extra rijtuigen. Steeds stijgt de vraag naar slaap- en vooral lig-rijtuigen. Daaraan bestaat bjj Wagon-Lits bepaald een tekort. Er zijn er nu twintig in aanbouw, maar de prijs is niet te verwaarlo zen: 600.000 per stuk. Wintcrsportvervocr is goen gemakkelijk vervoer. De wagons gaan vol heen, maar moeten leeg terug en dat maakt do kosten zeker niet uitzon derlijk laag. Men heeft trouwens bij Wa de wintersport in weerwil van dc toe genomen populariteit nog altijd een zaak is van een „happy few". In min dere mate geldt dat voor Oostenrijk, dat vooral all-in verA'oer trekt. Zwit serland heeft het merendeel A'an de prlvé-reizcn. Ook in de reistijden is er naar het land van herkomst der reizigers nogal differentiatie. Duit sers bijvoorbeeld willen op 24 decem ber niet reizen, op eerste kerstdag echter wél. Voor Nederlanders geldt juist het tegenovergestelde, -y Wagons-Lits is het momenteel een - onmogelijke opgave is, moet het deze datum aangevraagde vei worden gespreid over enkele dagen. Wie mee wil, moet zich overigens in augustus al opgeven. De eerste boe kingen worden trouwens al in januari gedaan. Dit jaar zag de lyst met aan- Aragen bij de spoonvegen Aoor Waarschuicing bij huis-aan-huis-verkoop Momenteel wordt In A-ele delen van ons land gecolporteerd met huishoudelijke artikelen, met do mededeling, dat deze goederen zijn aanbevolen of goedge keurd door de huishoudelijke- en ge zinsvoorlichting, do Nederlandse Huis- houdraad of de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen. De Nederlandse Huishoudraad heeft medegedeeld, dat deze beweringen vol komen ten onrechte zijn. Geen enkel ar tikel dat aan de deur in huis-aan-huis- verkoop wordt aangeboden, is ooit op enigerlei wijze door genoemde organisa ties aanbevolen of goedgekeurd, aldus de raad, die het publiek in zijn eigen be lang tegen deze praktijken waarschuwt. De omzet van dc N.V. Ingenieursbureau voor Bouwnijverheid te Oegstgeest Rotterdam over 1962 wijkt, zo deelt dc directie mede. niet belangrijk af van die Aan het vorig jaar, terwijl de omvang Aan do nog niet uitgevoerde opdrachten aan het eind van het jaar ongeveer ge lijk zal zijn aan die van eind 1961. Dc resultaten over 1962 zijn achterge bleven by de aanvankeiyke verwachtin gen. Dc ongunstige invloed van de in voering van de -15-urige arbeidsweek niet dc daaruit voortvloeiende spannin gen op de arbeidsmarkt, evenals de al gehele stijging van het kostenniveau, drukken de resultaten. tyd van hoogspanning. Men roemt er de samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen. En soms improviseert men er. Passagiers voor slaapwagens in een ligAvagen, dat is tot dusver echter nog maar één keer vnorgeko- rnen. Wagons-Lits hoopt, dat het bU die ene keer zal blijven. „Alleen bij voetgangers' Geneeskundig onderzoek voor alle rijders (Van een correspondent) Oude mensen zijn beslist niet de slechtste autorijders, wanneer zij het autorijden maar in hun jonge jaren hebben geleerd. Het heeft echter weinig zin, in de leeftijd van 50 jaar of ouder nog te willen le ren autorijden. Dit is de mening van de Hcidelbergse chirurg prof. K. H. Bauer. Uit het cijfermateriaal over ougeA-allcn en gevolgen daarvan, dat ter beschik king staat van een grote chirurgische, universiteitskliniek blijkt, dat alleen bjj de voetgangers liet hoogste aandeel aan ongevallen de schuld buiten beschou wing gelaten aan de hogere leeftijds groepen toevalt. Bjj wielrijders ligt de grootste ongcvalsvatbaarlieid bjj 13 jaar. bjj motorrijders tussen <le 18 en 25 en bjj automobilisten rond het 25 levensjaar. Prof. Wagncr uit Mainz, gerechtsgc- neeskundige cn voorzitter van de Duitse Maatschappij voor Verkeersgeneeskun de, is voorstander van een geneeskundig onderzoek van allen, lie een rijbewijs aanvragen. Volgens zijn mening zou dit op dezelfde wjjze kunnen geschieden als in liet levensverzekeringswezen: bjj dc aanvrage van het rijbewijs zou een attest over de gezondheidstoestand cn dc ge neeskundige voorgeschiedenis dienen to worden overgelegd. Uit deze attesten zou dc ambtelijk geneeskundige diegenen kunnen aanwijzen wier geschiktheid tot autorijden aan gerechtvaardigde twijfel onderhevig is en deze personen dan op roepen tot een diepgaand verkeersge- necskundig. specialistisch of psycholo gisch onderzoek. Een periodiek lichamelijk onderzoek van alle houders van rijbewijzen is volgens professor Wagner om prakti sche redenen niet uitvoerbaar. Men zou daarbij ook te hoge eisen aan de medische wetenschap stellen, omdat een volkomen betrouwbare verkcers- geueeskiindige diagnose en prognose slechts in zeldzame gevallen mogelijk is. Met grote be listheid eisen de profes soren Wagner en Bauer een verscher- te van 0,8 promille is bij het overwegen de deel van allo automobilisten het pres tatievermogen reeds verminderd cn vor men zij een gevaar voor het verkeer", zegt prof. Wagner: prof. Bauer wijst erop, dat mensen onder de invloed van alcohol ovc-r het algemeen bjj ongeval len zwaar gewond raken en hierdoor meer risico lopen, dan nuchtere perso nen, die in een ongeval verwikkeld ra ken ook wanneer de alcohol nicl, de directe oorzaak is van het. ongeval.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 6