r Kerk en t.v.een experimenteel plan De is „vastgevroren" R. K. Kerk nu in beweging gekomen aAnn ij Studie verze Bij de iijd zijn zaterdagnummer Nieuws van overal Zaterdag 15 dec. 1962 IÜslSSi==j^^ri5f EN DE \Toor een nieuwe stimulans van het gemeenteleven in ver schillende kerken in Zeeland zal de televisie binnenkort een be langrijk hulpmiddel worden. De diverse omroepverenigingen in ons land zullen meedoen met een plan voor Zeeland, dat waar schijnlijk in Nederland nog niet eerder is ontwikkeld. Gemeente leden zullen vanaf begin vol gend jaar bepaalde televisiepro gramma's bekijken en daarover samen spreken. Zij zullen daar bij beschikken over materiaal, dat de omroepverenigingen heb ben verstrekt. Het plan omvat voorlopig als proef een toneel stuk (V.P.R.O.), twee forums (N.C.R.V.) en vier documentai res (K.R.O.). Doel is in de eer ste plaats een beter contact tus sen de gemeenteleden te krijgen, een beter gebruik, „beleven" van de t.v., de houding, die het ge- STIMULERING GEMEENTELEVEN meentelid ertegenover moet aan nemen, het in contact brengen met de problematiek van diver se onderwerpen en de verbin ding van kerk en cultuur. Dat is het programma voor het eer ste kwartaal van 1963. Van de resultaten van deze proef hangt af wat de plannen voor de twee de helft van 1963 en voor vol gende jaren zijn. Het plan gaat. uit van de culturele commissie uit de provinciale kerk vergadering der Nederlands Her vormde Kerk in Zeeland. Predikan ten en leden van deze kerk zijn er reeds bij betrokken, maar ook oecu menische jongeren-gespreksgroepen. Het plan is ter informatie gezonden naar de Gereformeerde stichting voor maatschappelijk werk in de provin cie Zeeland waarvan de directeur, de lieer L. A. Hartman, veel belangstel ling heeft getoond. Er is contact met een r.-k. geestelijke De omroepver enigingen zijn enthousiast en hebben de hervormde culturele commissie veel materiaal beschikbaar gesteld. De culturele commissie heeft al een flink aantal zeer gunstige reac ties ontvangen op een brief, die onlangs is gezonden naar de kerke raden van de hervormde gemeenten in Zeeland. Tientallen gemeenteleden uit diverse plaatsen zullen in groep jes van omstreeks vijf personen, of in net verband van bijbel- of gespreks- kring meedoen aan de televisie-proef. Zij zullen 17 januari 1963 kijken naar het toneelstuk ..De idealist" van Kaj Munk, dat de V.P.R.O. over de televi sie uitzendt. (De P.Z.C. schreef hier over op 7 november. Daarvoor heb ben zij een inhoudsoverzicht met een aantal discussiepunten doorgenomen. Een goede voorbereiding is dus mo gelijk. Het „kastje kijken" krijgt een betere basis. De ktykers zullen een week de tijd hebben om samen te praten over het stuk. Een verslag De V.P.R.O. zendt 23 januari daarop volgend een commentaar uit op het stuk. Het tweede programmapunt van de culturele commissie van de Her vormde Kerk n Zeeland is een forum van de N.C.R.V. „Wat verwacht ik van een kerkdienst?" is het eerste (5 februari). „Is de welvaart gelijk verdeeld?" is nummer twee op 5 maart. De kerkeraden zullen met de predikanten deze t.v.-uitzendingen volgen ten huize van één van de ge meenteleden of op andore wijze bij elkaar komen. Het derde program mapunt van de proef is in de eerste plaats bestemd voor de oecumenische jongeren-gespreksgroepen. De K.R.O. zendt onder de titel „De-grenzen van het leven" drie documentaires uit, op 30 januari (Honger en overvloed), op 27 februari (Massa en eenzaamheid) en 27 maart (De dood). De culturele commissie hoopt enige oecumenische jongeren-gespreks groepen voor deze documentaires te interesseren. Er is ook reeds contact met een pastoor van de R.-K. Kerk via zo'n groep. Men hoopt dat ook r.-k. gemeenteleden aan de door de K.R.O. uitgezonden documen taires aandacht zullen wyden. Van gereformeerde zyde is vooral belang stelling getoond voor de N.C.R.V.-fo- rumuitzendingen. BENIEUWD Ik Tk ben bijzonder benieuwd naar de resultaten", zegt ds. H. M. Strating, secretaris van de cul turele commissie. Die resultaten hoopt hij in verslagen over de ge sprekken binnen te krijgen op het bureau van de commissie aan de Mid delburgse Singelstraat. Van de resul taten hangt af wat de volgende plan nen zijn. „Het gaat erom, dat men met zijn allen om een tafel gaat zit ten en de voorgestelde programma's bespreekt. Het gemeenteleven acti veren". Hij meent, dat op deze wijze het mo derne verschijnsel van de t.v. kan worden „begeleid". „De t.v. wordt nog te weinig kritisch bekeken. Met de welwillende hulp van de omroep verenigingen kan hieraan iets wor den gedaan". „Het is noodzakelijk, dat cultuur en kerk beter zijn verbonden. Vooral in Zeeland op het platteland moet hierin verbetering worden gebracht". Ds. Strating haalt een voorbeeld van Schouwen-Duiveland aan. waar een dorp zijn functie als hoofddorp heeft verloren. De daar bestaande culturele vereniging is eraan gegaan. Aan de ene kant moeten vele gebie den in Zeeland „warm" worden gemaakt „mee te komen", aan de andere kant kan het plan ook goe de mogelijkheden voor de omroepver enigingen zélf bieden. Alle omroep verenigingen is gevraagd hun t.v.- verenigingen is gevraagd hun t.v.- programma's voor de komende maan den op te geven. Alle vyf zuilen heb ben gunstig gereageerd. Uit het ont vangen materiaal zijn de genoemde programma's voor de proef in Zee land uitgekozen. De omroepverenigin gen hebben met nadruk gevraagd ook de resultaten te mogen verne men. Het is niet onwaarschijnlijk, dat zij bij het vaststellen van volgende programma's de verkregen ervarin gen zullen verwerken. Om een voor beeld te noemen: meer aandacht voor de in ontwikkeling zijnde gebieden, zoals Zeeland er één is in ons land. Behandeling van de problemen, waar mee dergelijke streken en de bevol king daarvan aanpassing en ken nismaking mét die problemen te maken hebben. REGELMATIG Een winterprogramma zou na gunstige resultaten met de proef" in overleg met de om roepverenigingen kunnen worden vastgesteld, een regelmatig program ma voor 1964. Parallel aan uitzendin gen zouden de problemen, die wij te genkomen in de opbouw van ons Zeeuwse gebied kunnen worden be handeld". Prpblemen als mens en in dustrie, mens in een ontwikkelings gebied, de mens en de wijzigingen op het platteland (migratie). Uiteindelijk kunnen de kerken ge volgtrekkingen maken uit de resul taten. En de ervaringen gebruiken in het kerkewerk, dat r.ieuwe stimulan sen krygt. Kerk en t.v. in een samenspel: de kansen, die er ztfn heeft dc cul turele commissie van de Her vormde Kerk in Zeeland gegrepen. Het eerste programma is nog als proef bedoeld. Maar er is blijkbaar van de zijde van andere kerken en kerkelijke instellingen ook al belang stelling voor. Wanneer de proef slaagt dan zou dit samenspel van kerk en t.v. nieuwe perspectieven openen. „Leer mensen kijken" zei drs. K. Laansma, directeur van de Stichting Zeeland voor maatschappelijk en cul tureel werk onlangs in een lezing over „Televisie en geestelijke volks gezondheid". Drs. Laansma sprak in Utrecht op de jaarvergadering van de Vereniging tot bevordering van de geestelijke volksgezondheid op gefor meerde grondslag. De heer Laansma zei, dat men niet voortdurend moet praten over de esthetische kanten van de zaak, maar ook over de kwaliteit en de cul turele normen. Het zijn punten, die zeker ter sprake komen in de proef tijd van het plan, dat in januari be gint te draaien. J door de V.P.R.O. uit te zenden to 'neelstuk „De Idealist". (Foto Louis van Paridon). NILLMIJ N.V. LEVENSVERZEKERINGMAATSCHAPPIJ f"LLMIJ. - 's-GRAVENHAGE In het leerk-t.v.-experiment zullen de Zeeuwse gemeenteleden kijken naar de opvoering van „De Idealist" van Kaj Munk. Deze foto toont de Deense dichter-dominee in 1938 in Kopen hagen zoals hij voor studenten zijn drama ,'jHij zit aan de smeltkroes" voorlas. Illustratie uit Kaj Munk". Uitgave D. A. Daamen). Zevenhonderd jaar bestond het hervormde kerkgebouw in Schiedam. Er was een samenkomst, waarbij is herdacht, dat Hendrik van Vianden, bisschop van Utrecht, 5 december 1262 toestemming gaf tot de bouw van de eerste kerk in Schiedam. Over het vroegere kerkje is in de 14e en 15e eeuw in verschillende stadia een vroeg-gotische kerk ge bouwd. In 1453 werd daar de maagd Liduina begraven. In 1573 nam de hervormde gemeente het gebouw in gebruik. Jan van Riebeeck trouwde in 1649 in deze kerk Maria de la Quellerie. Paus Joannes zal 22 december om 20 00 uur voor de radio zijn kerst boodschap tot de wereld uitspreken; 24 december draagt hij 's avonds om tien uur een mis op in zijn privé- kapel, die ook over de radio komt. De eerste episcopaalse negerbis schop van Amerika is onlangs ge wijd. Het is John M. Burgess uit Newton, die in Boston hulpbisschop van het bisdom Massachusetts werd- Voor de eerste maal was de rooms- katholieke aartsbisschop van Boston voor de plechtigheid uitgenodigd. Hij liet zich vertegenwoordigen door een officieel waarnemer. Acht miljoen dollar tracht de Wereldraad van Kerken bijeen te krijgen voor hulpprojecten in 1963. Drie miljoen dollar is bestemd voor projecten in Afrika; de rest wordt verdeeld onder Azië, Europa, Latijns- Amerika. het Nabije Oosten en ortho doxe landen. Samenwerking tussen hervormden en gereformeerden is er in Halle (Achterhoek). Men heeft besloten dat elke derde zondag van de maand een ouderling en een diaken een dienst van de andere kerk zullen bijwonen. Zij zullen ook een jaar lang de kerkeraadsvergaderingen van de andere kerk bezoeken en daar een adviserende stem hebben. De beide kerkelijke gemeenten hebben voorts alle plaatselijke verenigingen gevraagd uitvoeringen e.d. niet op zaterdagavond te houden, omdat het kerkbezoek op de zondag daaronder zou lijden. Samen een kerk bouwen gerefor meerden en rooms-katholieken op Vlieland. Men hoopt dat de kerk nog voor de zomervakantie klaar is. De rooms-katholieken hebben geen eigen parochie op het eiland, dat valt onder het vicariaat van Terschelling. Daar om kan op Vlieland alleen 's maan dags de H. Mis worden opgedragen. ....en velen zullen zich over zijn ge boorte verblijden. Lucas 1 13b. Er gebeuren vele dingen die in het openbare leven niet direct worden opgemerkt. En toch kunnen dat heel erg belangrijke gebeurtenissen zijn. Wat niet door de radio komt, is soms veel be langrijker dan wat er wel doorkomt. Ook in het koninkrijk Gods gaat ddt zo. Wat in de tempel van Jeruzalem gebeurde, wist niemand dan Zacharias. Er werd achter de schermen gesproken. Maar het had betekenis voor de hele wereld. Het koninkrijk Gods werd aangekondigd. De Koning zou komen. Zijn heraut, Johannes de Doperwas op komst. Een nieuwe tijd begon. De tijd van Jezus Christus. Die tijd is gekomen. Johannes werd geboren. Een korte tijd later Jezus, de Zaligmaker. Dat bleef niet achter de schermen. Neen, het werd openbaar. Toch is het nodig dit te blijven verkondigen. Want velen in en buiten de kerk, is het nog niet duidelijk geworden, dat ze leven in de tijd van Jezus Christus. We schrijven allen wel 1962 na Christus, maar dat is het belangrijkste niet. Het is veel groter dat we mogen weten dat we in de tijd van Christus leven. Nu is het geen wonder dat we dit telkens vergeten. Dat ligt in de eerste plaats aan de prediking der kerk. Te weinig wordt gepredikt dat het Koninkrijk Gods is aangebroken. En verder nodigt de we reld uit het niet te geloven. Het lijkt er op dat alles zich steeds meer aan de heerschappij van God onttrekt. Waarom zouden we dan aan de werkende verlossingskracht van het Koninkrijk Gods geloven. En toch,... velen zullen zich over zijn geboorte verbijden. Velen zullen blij zijn dat Johannes de Doper is geboren, omdat hij de nieuwe tijd, het Koninkrijk Gods heeft ingeluid. Hij heeft het eerst aan hettouw van dei kerstklok getrokken. Velen.... bent U daarbijf Bent U een mens van de nieuwe tijd? We zijn zo graag bij de tijd. Dan moeten we ontdekken, dat er onderscheid is tussen oude en nieuwe tijd. De oude tijd is de tijd van afval van God. Alle mensen die niets willlen weten van Jezus Christus behoren tot de oude tijd. Zo worden we geboren. Daarom moeten we vernieuwd worden door de kracht van de nieuwe eeuw, de H. Geest. Dat is bekering, overgang van het oude naar het nieuwe. Daartoe roept ons de klokkeluider van hel. Nieuwe Testa ment. Wie die roep hoort en zicht bekeert, zal blij zijn dat God de nieuwe tijd heeft doen aanbreken. Die zekerheid geeft de kracht om met opgeheven hoofd te strijden.. Houdt dan in gedachte dat de nieuwe tijd is aangebroken en voortgaat naar de voleinding. STAVENISSE. L. ZWANENBURG. ZONDAGSSCHOLEN Van enkele zijden is gereageerd op ons artikel over „Zondags school en Kinderkerk" in ons blad van 1 december jl.' Men wijst erop, dat de namen van bepaalde vereni gingen niet geheel juist waren weer gegeven. Zo schrijft ons dr. M. W. S. Cramer, Nederlands hervormd predi kant te Hoogwoud (N.-H-), onder meer: De Nederlandse Vereniging van heeft een feestelijke verrassing voor U. De prachtige INDUS kalender met 12 schitterende kleurenfoto's van Zwitserse landschappen ont-1 vangt U gratis na aankoop van een INDUS-horloge in de periode yan 17 november tot i 31 december 1962. Tegen inzen- j ding van het daarvoor bestem de, bij de juwelier aanwezige, formulier aan INDUS-horloges Rotterdam wordt U de fraaie INDUS kalender franco thuis gezonden. Uw horloger-juwelier zal U gaarne een der fraaie kleurenfoto's vrijblijvend tonen. De vorige week gebeurde het dat St.-Nicolaas in hoogst eigen persoon aan een predikant die zich nog al interesseerde voor de gang van zaken op het concilie in Rome, een enorme en veloppe overhandigde, die deze heilige speciaal voor hem uit Rome had meegebracht. Toen de envelop geopend werd kwam er een papier uit, waarop stond te lezen: „Alles blijft voorlopig als het was. Joannes." Wij hebben een diep re spect voor de wijsheid van de enige heilige die wij in protestants Nederland hebben overgehou den en die we niet graag zouden missen. En zo hebben we ook respect voor deze boodschap, die hij speciaal van het Vaticaan had meegenomen. Het is wafir dat er in de twee maanden dat de concilievaders nu bijeen zijn geweest, niets uit gekomen is waarvan men kan zeggen dat het een verandering is- Geen enkel schema is afgewerkt en definitief aangenomen en als dat met één was gebeurd, zou dat waarschijnlijk een zijn die eigenlijk geen verandering bracht. Alles blijft als het was. Maar de diepe wijsheid zit, geloof ik, in het woord „voorlopig". We hebben gelezen wat ons onder ogen kwam aan berichten en beschouwingen over het conci lie en dat zijn er heel wat geweest. Het leek wel of er in deze twee maanden geen ander kerk nieuws was. We hebben vooral ook gelezen r.-k. dagbladen en tijdschriften, voor wie de kerkver gadering in Rome vanzelfsprekend eerste-klas- nieuws is geweest. De indruk die er bij ons. na het lezen van dit alles achterbleef is, dat deze kerk, die sinds het concilie van Trente „vastge vroren" zat (de uitdrukking is uit een r.-k. krant), in beweging is gekomen. Voorlopig mag 1 het dan blijven zoals het was. we geloven dat inderdaad op dit „voorlopig" de nadruk moet vallen. Dit is een geloof, waarmee we willen zeggen, dat wc uiteindelijk niet weten wat er uit zal komen. De weg terug zal, naar onze mening, niet meer mogelijk zijn. Hoever men zal gaan, blijft een opeu vraag. Hel zal wel niet zover zijn als de meest vooruitstrevende kardinalen en bis schoppen het wensen, maar zeker is ook wel dat dc wensen van de curie in Rome geen kans heb ben om te worden doorgezet. Paus Joannes heeft het concilie geopend met een toespraak welke sindsdien als de „dooirede" is bestempeld en het is wel duidelijk geworden dat hij zelf, vanaf het ogenblik dat hij definitief de beslis sing nam om een concilie bijeen te roepen, het niet in zijn gedachten heeft gehad dat alles maar moest blijven zoals het was. Aan positieve resultaten is er nu nog niets uit de bus gekomen. Een vergadering die zulk een omvang heeft als bij dit concilie het geval was, is ook een log lichaam, dat moeilijk te han teren is en waar een definiteive besluitvorming een zaak van lange adem is. Bovendien was het bijna honderd jaar geleden dat het laatste con cilie bijeenkwam. Hoeveel er ook aan de voor bereiding verricht was, men moest toch een be paalde wijze van werken viuden. De moeilijk heid waarmee de concilievaders zaten, is ook geweest dat de schema's die door de commissies in Rome waren opgesteld ter voorbereiding, nog al eens niet weergaven wat er leefde in de ver gadering, zodat ze werden terug verwezen om opnieuw bewerkt te worden, waarbij nu reke ning werd gehouden met de opmerkingen die er in de St. Pieter waren gemaakt. Het is moeilijk, wanneer dezelfde commissie dat moet doen die het eerste schema heeft opgesteld. Wat er bijvoorbeeld met de theologische sche ma's is gebeurd, die niet zijn aanvaard, is toch wel kenmerkend voor de geest van dit concilie, evenals dat wat gezegd is over de verhouding tot de Oosters Orthodoxe Kerk. Duidelijk is uit gesproken dat ook de R.-K. Kerk schuld had aan de breuk die er met het Oosten gekomen is, ter wijl erbij gezegd werd, dat het Oosterse katho licisme in geen enkel opzicht minder zou zijn dan het Westerse. Dit is toch kennelijk wat men met „dooi" aanduidt en zo zijn er heel wat meer dingen te noemen. In het midden van de vorige maand lazen we dat het concilie zijn vorm ge vonden had en dat er een bepaalde geest steeds duidelijker naar voren kwam. De curie in Rome, althans een belangrijk gedeelte van haar, zal vermoedelijk in twijfel trekken of deze geest de le.iding van de Heilige Geest is- Zij is zo gewend leiding te geven en beslissingen te nemen dat het haar niet gemakkelijk zal vallen meer een uitvoerend orgaan te zijn. Volgens de katholieke encyclopedie is het doel van een concilie „de vaststelling der zuivere ker kelijke leer (naar aanleiding van nieuwe dwa lingen), eventueel herstel der kerkelijke eenheid en regeling van de kerkelijke tucht". Bij een „al gemeen concilie (zoals nu in Rome) staat de vaststelling van de leer op de voorgrond. Zo wordt er verder aan toegevoegd. Het blijkt dat de concilievaders wat anders in hun gedachten hebben dan allereerst uitbreiding en vaststelling - van de zuivere kerkelijke leer. Wat dat betreft geeft dit brok van het concilie dat we nu hebben beleefd, iets heel anders te zien dan zijn beide voorgangers, die van Trente er van het Vati caan I. Deze verandering is zo kenmerkend, dal de r.-k. commentatoren soms reeds tot een juichkreet overgingen omdat, naai' hun mening, de kerk een geheel nieuwe periode is ingegaan. Wij hebben er vroeger reeds op gewezen «lat een van de bijzondere dingen op dit con cilie geweest is het feit dat waarnemers uit an dere kerken zijn toegelaten. Zij hebben in de St. Pieter niet een plaats ergens achteraf gekregen, maar vooraan, bij de kardinalen. In een artikel in De Tijd-Maasbode van 17 november bespreekt prof. F. Haarsma een persconferentie van kar dinaal Bea. De kardinaal heeft ook gewezen op de mogelijkheid voor «Ie waarnemers „hun kri tiek, hun bezwaren en hun verlangens bekend te maken". Men organiseert daartoe bijeenkom sten met de waarnemers. Prof. Haarsma verze kert dat „de stem van «1e waarnemers door klinkt op het concilie", ook ai mogen ze daar zelf niet het woord nemen. Van de waarnemers zelf hebben we nog weinig gelezen. Van prof. O. Cullman uit Bazel (ook een waarnemer) lazen we dat hij gezegd zou hebben dat, hoever de dag van eenheid ook nog verwijderd, mag zijn, dit concilie „reeds vruch ten heeft afgeworpen die van nut kunnen zijn bij de toenadering". Het laatst is in behandeling genomen het sche ma over de kerk. Tekenend is weer dat het sche ma over Maria voorlopig terzijde is geschoven en dat men het andere en veel grotere over de kerk in behandeling heeft genomen in de laatste resterende dagen. Men is ook hiermee niet klaar gekomen, maar de eerste schermutselingen zijn er geweest. In dit schema gaat het ook over het episcopaat en de residerende bisschoppen. Sinds het concilie van 1870 is alle nadruk komen te vallen op het primaat van de paus. Duidelijk was uitgesproken, dat zelfs een concilie niet bo ven de paus stond. Men vroeg zich sindsdien af, of een concilie nog wel enige zin zou hebben. Wanneer men iets leest over het concilie dat in 1870 plotseling gesloten is vanwege de politieke situatie in Italië, is het ook dit, dat de meerdere macht van de paus op een niet geringe wijze is vergroot en dat men toen niet is toegekomen aan de betekenis van de bisschop en met hen aan die van een concilie- De vergroting van de macht van de paus betekende ook een vergroting van de macht van de curie. In deze twee maanden is een heel ander beeld voor den dag gekomen. Men staat nu weer voor de vraag of de bis schoppen gezamenlijk een college vormen, met de paus aan het hoofd. Gezamenlijk dragen zij de verantwoordelijkheid voor de R.-K. Kerk en elk van de bisschoppen draagt de verantwoorde lijkheid in het bijzonder voor zijn bisdom. Wie weet hoe deze gedachte zal doorwerken. De huidige paus weet zich bisschop met de bis schoppen. We hebben kunnen lezen van de zieklc van de paus. Mocht hij vóór 8 september 1963, «Ie da tum van «1e heropening, komen te overlijden, clan zou dit concilie indien er geen nieuwe paus is definitief zijn afgelopen. Er moet dan een nieuwe paus worden gekozen. ("Inmiddels heeft paus Joannes gezegd, dat er „zeker een andere paus zal zijn", re«l.). Paus Joannes heeft wel zeer zijn persoonlijk stempel op deze kerkver gadering gedrukt. Als er een nieuwe paus zou zijn, zou hij een eigen besluit moeten nemen over een nieuw concilie. De wens is algemeen, zowel in de R.-K. Kerk ais bij de andere, dat deze paus in september van het komende jaar, het concilie zal kunnen heropenen, opdat er nog meer worde losgemaakt wat nu vastgevroren zit. H. Vrijzinnige Zondagsscholen (NWZ) verenigt op dit terrein voor een groot deel vrijzinnige hervormden, maar omvat tevens Doopsgezinde, Re monstrantse e.a. afdelingen. Onze N.V.V.Z. bestaat sinds 1910, en telt momenteel in Zeeland ongeveer 12 afdelingen die zo'n 700 kinderen be reiken. Dit alles om U duidelijk te maken dat onze, de Ned. Herv. Kerk, geen eigen, alleen omvattende, zon dagsschool vereniging kent. De kerk als zodanig bedrijft (tot nu toe) geen zondagsschoolwerk. Ten aanzien van „Westhill", voluit: vereniging voor godsdienstige opvoeding „Westhill", zij opgemerkt dat dit géén richtings- (modaliteits) vereniging is, doch „slechts" een vereniging op basis van een bepaalde werkmethodiek. West hill is geen richtingsvereniging, al is zij nominaal midden-orthodox én de N.V.V.Z. kent ook „Westhill" af delingen. Ook moet U weten dat naast „Kind en Zondag", blad van de N.Z.V. (en haar materiaal) door de N.V.V.Z. wordt uitgegeven „De Kandelaar" én materiaal, en door Westhill ook een blad en materiaal. Oproep tot gebed voor de eenheid In verband met de wereldge bedsweek voor de eenheid (18 tot 23 januari 1963) heb ben de Oecumenische Jeugd raad in Nederland, de rooms- katholieke en de gereformeer de jeugdraden 'n dringend be roep gedaan op de Nederlandse jongeren te bidden voor de eenheid. De raden vragen de jongeren deel te nemen aan plaatselijke gebedssamenkom sten en andere activiteiten die verband houden met het stre ven naar eenheid. Aan de we reldgebedsweek nemen chris tenen van alle belijdenissen deel: protestanten, orthodoxen en katholieken. Het thema van de wereldgebedsweek is „Hij is onze vrede". PELGRIM, óók voor oliehaarden Indonesische Kerken zullen hulp vragen Het staat wel vast dat de Indonesische kerken aan de gezamenlijke kerken in Nederland, zodra dat mogelijk is, weer om meer hulp zullen vragen. Dit meent ds. P. J. Mackaaij, secretaris van de Raad voor de zending der Nederlands Hervormde Kerk, op te kunnen maken uit contacten die er zyn geweest via de Wereldraad van Kerken. Ds. Mackaaij is onlangs teruggekeerd van een reis r.aar Nigeria en Kameroen. Hij heeft daar geestelijke zorg verleend in Lagos, de hoofdstad van Nigeria, waar vele Nederlanders wonen. Onder andere heeft hij een herdenkingsdienst geleid in verband met het overlijden van prinses Wilhelmina. Verder gold het bezoek het werk dat door Nederlandse zendingsarbeiders ver richt wordt. Dr. W. A. Bijleveld werkt daar als zendingpredikant en hoopt in 1963 een instituut te openen voor de be studering van de Islam. In Kameroen wer studering van de Islam. In Kameroen z het Bamilekegebied in dienst van de Evangelische Kerk. Een dertiental predi kanten en artsen is daarheen uitgezon den. De Evangelische Kerk had er meer gevraagd, daar de Parijse zending niet bij machte was om in alle nodige plaat sen te voorzien. De zendingsleiding in Oegstgeest had echter nog steeds de hoop dat er weer meer mogelijkheden in Indonesië zouden komen. Daarom heeft men de hulp aan de kerk van Kameroen niet altezeer uit kunnen breiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 17