MARINER II ontmoet planeet Venus Europa bereidt zich voor op sprong in de ruimte Slavenhandel is nog steeds niet „dood" IN DELFT KOMEN HART EN HERSENEN VAN RUIMTEVAART DONDERDAG 13 DECEMBER 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 —Mariner passeerl—Mariner passeert - Venus aan Venus aan zonzijde achterzijde (Van een onzer redacteuren) Aflorgenmiddag, vermoede- lijk tussen vier en vijf uur, wordt het ruimtevaartuig Ma riner II, dat op 27 augustus jl. van Cape Canaveral is ge lanceerd, zo dicht bij de pla neet Venus verwacht, dat het van een afstand van ongeveer 32.000 kilometer gedurende een half uur observaties kan doen tot in de atmosfeer van de planeet. Dat is te zeggen: wanneer alle systemen van de planeetverkenner nog blijken te werken. Weliswaar heeft men op dit punt verwachtin gen, maar eerst op het uur van uitzending moet blijken of diverse beschadigingen, die tijdens de reis aan de Mariner zijn toegebracht, een correct functioneren van het teleme- trische systeem niet belemme ren. Bekend is al, dat zowel tijdens de passage van de Van Allen-stralings- gordel als door de omstandigheid, aat zich ten gevolge van een Ameri kaanse kernbomexplosie op grote hoogte radio-actief materiaal in de aard ruimte had verzameld, letsel is toegebracht aan de zonnepanelen van de Mariner, waardoor verschei dene van de 9800 energiecellen uitvie len. Men heeft toen enige tijd de transmissie vanuit de Mariner stop gezet om de oplading van de batte rijen tot het grote ogenblik van mor gen te bevorderen en energie te spa ren. Intussen is daarbij al gebleken, dat de systemen zelf niet beschadigd zijn. De Mariner spoedt zich thans met een snelheid van bijna 133.000 kilo meter per uur 36 kilometer per seconde door de interplanetaire ruimte. Voor de ontmoeting met Ve nus was een temperatuur uitgere kend van 60 graden Celsius. Een na dere observatie heeft geleerd, dat de warmte snel stijgt. Ze is nu 72 gra den en zal morgen mogelijk nog ho ger zijn. Zou ze te hoog komen, dan zullen de systemen niet werken. In het ontvangstcentrum te Pasadena, Californië, bestaat echter goede hoop, dat de warmte van de planeer niet op de laatste en kritieke ogen blik roet' in het eten zal gooien. en vervolgens een band van astero- iden, planetenbrokken. Verderop draaien achtereenvolgens Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus en Plu to op afstanden die variëren van 580 miljoen tot 2% miljard kilo- Dwingelo Informatie Gaat alles goed, dan zal de Mariner een half uur lang gegevens over de planeet naar de aarde kunnen doorseinen. Deze hebben betrekking op het magnetisch veld, de straling, temperatuur in atmosfeer en op het oppervlak, vochtigheid en op de ele menten die zich rond de planeet in vrye toestand bevinden. Bijzondere belangstelling bestaat daarbij voor het antwoord op de vraag, of Venus ook zuurstof en waterstof heeft. De ze stofen zijn tot dusverre niet aan getoond. Wel is bekend, dat de planeet om geven is door een dichte witte wolk, die bestaat uit kooloxyde en vermoe delijk stikstof. Maar misschien gaan zuurstof en waterstof wel onder deze wolk schuil. Tenslotte is de Mariner benieuwd naar de oppervlaktetempe- ratuur van de planeet. In de atmos feer is al 350 graden Celsius geme ten, maar daarmee is over het opper vlak niets bekend. Dat de atmosferische temperatuur hoog is, kan overigens gemakkelijk worden verklaard. Venus staat 30 get. dichter bij de zon dan de aarde, 'e planeet is iets kleiner dan de on ze; de massa omvat slechts 82 pet. van de aardmassa en de zwaarte kracht is er 86 pet. van de onze. Een opmerkelijk verschijnsel is er de lengte van de dag. Aangezien de ronddraaisnelheid van de planeet vergeleken b(j die van de aarde klei ner is, duurt een Venusdag 15 tot 20 aarddagen. In werkelijke ruimtetermen is de reis van de Mariner II hoe in drukwekkend voor wat betreft de afgelegde afstand ook nog maar een heel bescheiden sprongetje. Ve nus bevindt zich namelijk binnen ons eigen zonnestelsel en is daarin de planeet, die naar de zon toe direct op de aarde volgt. wentelt Mer- J naar buiten gerekend is eerst Mars te ontdekken op een afstand die niet zo heel veel verschilt van die van Venus Wanneer de Mariner morgen gaat uitzenden, zal Nederland daar niets van merken. Hoogstens één antenne zou in staat zyn de uiterst zwake signalen van de planetenver- kenner op te vangen, ae parabool van Dwingelo, maar naar men ons van de zijde van de Utrechtse ster renwacht mededeelde, zal deze in stallatie er zijn vastgestelde pro gramma niet voor onderbreken. De uitzendingen zijn overigens in code en het registreren en interpre teren van deze code eist een geheel afzonderlijke apparatuur. Daarover beschikt men wel in Pasadena, Cali fornië, in Woomera, Australië en in ■Johannesburg, Zuid-Afrika. Hier worden de seinen van de Mariner, die met een vermogen van slechts enkele Watts worden uitgezonden, opgevangen en op de band vastge legd. Radio-uitzendingen met een dergelijk geringe energie zyn slechts bruik baar, omdat aan de ontvangzijde een gerichte antenne staat opgesteld van 22 meter middellijn, waarachter een zeer zware versterker huist. De golf lengte van de (gerichte) zender in de Mariner is bovendien zodanig ge kozen, dat het signaal in staat is door de ionosfeer van de aarde heen te dringen. Interpreteren De constructie van de zenders in' ruimteschepen is een zaak van uiterste nauwkeurigheid. Zij werken meestal rond de 75 centimeterband. Eenmaal door een trigger-signaal vanaf de aarde in werking gesteld, geven zij in volgorde en in diverse codes gegevens door aan een band recorder in Pasadena. Op de band wordt in dezelfde moeite de tijdfac- tor ingetekend. Na het halve uur van morgenmiddag volgen dan nog maanden van interpreteren. Zou men daarbij niet de steun heb ben van elektronische rekenmachi nes, die nu in seconden uitkomsten geven, die anders vele maanden zou den vergen, dan zou de verwerking van de gegevens uit een enkel ruïm- teschot honderden jaren in beslag nemen. Het Is 27 augustus 1962. Op de lanceerbasis Cape Canaveral wachtmen In koortsachtige spanning het moment af, waarop een nieuwe raket de ruimte zal kiezen. Een raketcom binatie van maar liefst 35 meter lengte: de Atlas-Agena B, met In zijn neuskegel het ruimtevaartuig Mariner II, voorbestemd om een bezoek te brengen aan de geheimzinnige' planeet Venus. Het is 7 uur 53 Nederlandse tijd. Met donderend geraas en in een wolk van stoom en vuur verheft zich het 130.000' kg zware gevaarte van zijn basis om met de onvoorstelbare snelheid van 29.000 km/uur binnen enkele minuten de hoogte van 185 km te bereiken. 5 Minuten na de lancering. De Atlasraket heeft zijn dienst gedaan en maakt zich volgens plan los van het voorste gedeelte. Dit deel, bestaande uit de Agena B-raket en de Mariner kantelt tot een bijna hori zontale stand. De Agena B stuwt de Mariner met 29.000 km/uur snelheid voort en brengt zichzelf in een „parkeerbaan" rond de aarde. 15 Minuten later verhoogt een tweede vuurstoot de snelheid totruim41.000km/u. Enkele ogenblikken later springt de Agena-raket los van de Mariner. Het ruimteschip is nu in een hyperbolische baan gebracht die het naar de ontmoe ting met de planeet Venus zal voeren. Eenzaam vervólgt de Mariner zijn lange reis, gehoorzamend aan de bevelen van de radio. (Van een onzer verslaggevers) IN DELFT komen het hart en de „brains" van het eerste ruimtevaartproject in Europa. De Wippolder is uitgekozen voor de bouw van een enorm laboratorium, waar achthon derd wetenschapsmensen uit heel Europa zullen gaan werken aan de voorbereiding van Europa's eerste sprong in de ruim te. Hier, in dit laboratorium zullen de satellieten die straks om de aarde gaan cirkelen, worden gebouwd en hier zullen ruimtevaartplannen van Europa worden gecoördineerd. raketten binnengekomen gegevens zullen worden verwerkt. ESRANGE (de Zweedse lanceerbasis Kiruna) en de ESLAR (European laboratory for research), dat in Italië is gevestigd. En dan is er nog de organisatie CO PERS in Parijs, de instantie die de Europese ruimtevaart voorbereidt en waarin 12 landen zijn vertegenwoor digd. Het is deze organisatie, die het rapport heeft samengesteld waarin de plannen voor de komende acht jaar zijn vervat. Australië Europa gaat aan ruimtevaart doen. Amerika en Rusland zul len straks niet langer de alleen heerschappij in de ruimte heb ben. Elf Europese landen heb ben de hoofden bij elkaar gesto ken en de ESRO opgericht, af korting voor de organisatie voor Europees ruimteonder zoek. Onlangs werd de conven tie in Harijs getekend, door Frankrijk, West-Duitsland, En geland, Zweden, Italië, Zwitser land, Spanje, Denemarken, Oos tenrijk en Nederland. Wellicht sliiit Noorwegen zich hier nog bij aan. Zodra de parlementen van de respec tievelijke landen er hun goedkeuring aan hebben gehecht, zal officieel met de uitvoering van het programma kunnen worden begonnen. Officieus is men er al mee bezig. Er is een achtjarenplan opgesteld, dat ruim een miljard gulden zal gaan kosten. Het eerste resultaat daarvan zal vol gend jaar zijn te zien; dan gaat van de Zweedse lanceerbasis Kiruna de eerste raket de lucht in, de eerste van de in totaal vierhonderd raket ten, die Europa zal afschieten in deze acht jaar. Satellieten Worden de kleine raketten gelan ceerd van de basis Kiruna, de Europese satellieten zullen waar schijnlijk in Australië omhoog gaan, van de lanceerbasis Woomera. Dat is namelijk het centrum van de Euro pese organisatie voor de fabricage van grote lanceerraketten, de ELDO, een zusterorganisatie van de ESRO. Woomera is er voor gekozen omdat deze basis midden in de woestijn ligt (ten noorden van Adelaide). In noordoostelijke richting kan men lanceren zonder het risico te lopen dat een neerstortende raket schade aanricht. Over een afstand van 2000 kilometer loopt de lanceerbaan na melijk over onbewoond gebied. Het verlengde van die afstand ligt boven de Indische Oceaan. Ook in noordelijke richting kan zon der risico's worden gelanceerd. De baan van de raket loopt dan over Nieuw-Guinea. M'" Energie Advertentie LICHT-ZACHT-WARM-SOEPEL worden gelanceerd (de eerste in 1967), en voorts acht grote raketten (waarvan de eerste in 1969 omhoog gaat) en vier grote satellieten (waar van no. 1 in 1969 de ruimte in wordt geschoten). En dat alles wordt gecoördineerd in de Delftse Wippolder. Daar zal het Europese intellect op het gebied van de ruimtevaart worden samenge bracht. Daar zal worden uitgemaakt met welke apparatuur de satellieten worden uitgerust en daar ook zal deze apparatuur worden gebouwd. (Philips zal daarin een belangrijk aandeel krijgen). Nederlandse wetenschapsmensen zijn met name geïnteresseerd in de vóór de andere kunstmanen te lanceren proefsatelliet. Internationaal De raketten die de satellieten in een baan om de aarde moeten brengen, zullen internationaal van samenstelling zijn. De eerste trap zal bestaan uit de Britse Blue Streak, waarmee in Australië al proeven zijn genomen. De tweede trap wordt een Franse raket, waarschijnlijk de Vero- nique en de derde trap zal in West- Duitsland worden ontwikkeld. Doel van de lanceringen? Met de kleine satellieten en de sondeerraket ten wil men doordringen in de iono sfeer, wat belangrijk is voor radio- astronomisch onderzoek en voor me tingen van de drukdichtheld en de samenstelling van de atmosfeer. De grote satellieten gaan verder. Ver scheidene ervan zullen naar de maan worden geschoten, waaromheen ze een baan moeten gaan beschrijven. Eén nadeel heeft Woomera boven Cape Canaveral: er moet tegen de draairichting van de aarde in worden gelanceerd. Dat betekent dat meer energie nodig zal zyn en dat men krachtiger raketten zal moeten gebruiken. Maar Woomera heeft ook een punt: voor op Cape Canaveral: het weer is er bijna altyd goed. Overigens is er nog geen honderd procent zekerheid dat Woomera, als springplank zal dienen voor Europa's eerste grote sprong in de ruimte. Dat hangt af van de vraag waar de ESRO haar raketten zal kopen. Worden het Europese raketten van de ELDO en daar ziet het wel naar uit dan zal men ook de lan ceerbasis van de ELDO in Australië gebruiken. Maar zou men tot aan koop van raketten in Amerika be sluiten, dan zou het Cape Canaveral worden. Maar de kans daarop is ge ring, o.m. omdat de kosten daa verbonden aanzienlijk hoger zyn. Fors bedrag 44 Minuten na de lancering krijgt de Mariner een radiosignaal door, waar op hij twee vlerken openklapt Zij zijn bedekt,met duizenden cellen, die zonnestralen omzetten in elektrische energie voor de instrumenten aan boord. Jn het Goldstone-contröle- station in Californië vergelijkt men enthousiast de binnenkomende ge gevens, de Mariner luistert nauw keurig naar alle bevelen, als een goed gedresseerde hond. Maar een dag later komt de teleurstelling. Het blijkt dat de Mariner bijna300.000 kilometer uitzijn koers ligt. Dat zou betekenen, dat hij de planeet Venus op bijna een miljoen kilometer zou missen! Een nieuw bevel moet zo spoedig mo gelijk doorgeseind. Een bevel dat de kleine raketmotor in werking zal stel len, waardoor de snelheid met 200 km wordt verhoogd. Dat is genoeg om het ruimtevaartuig een koersveran dering ten gunste te geven. Maar de Mariner is thèns 2'/2 miljoen km van de aarde verwijderd. Zal hij wel rea geren? Het ongelofelijke gebeurt 9 Sekonden later vangt de Mariner de signalen op en... volgt ze op! Na de koerskorrektïe kunnen opgetogen deskundigen vaststellen, dat de reis van de met goud en zilver bedekte 202 kg wegende Marinervermoedelijk een groter sukses wordt dan men verwachtte. Ditzijn enkelevan de,.schijngestalten" van Venus, de onbekendste planeet uit ons zonnestelsel- Het zijn opnamen van het dichte wolkendek, waaronder Venus steeds haar ware aard heeft verborgen. Wij weten alleen, dat de planeet ongeveer even groot is als onze aarde, dat er water kan zijn - In elk geval In dampvorm - en dat er zeer hoge oppervlakte-temperaturen heer sen. Rond 300 graden C.l Al het andere is tot op heden nog één groot raadsel. Sommige geleerden zien Venus be dekt met gloeiende woestijnen, andere houden het op kokende aardolie. Wat de wolkenmassa betreft, het zou een mist van olledruppels kunnen zijn, maar evengoed een waas van plastickorrels! Over de omwentelingssnelheid be staan nog uiteenlopender meningen. Dé Russen nemen hiervoor 240 uur aan, de Fransen 225 dagen (dus Va korter dan ons jaar)l Niets is zeker omtrent Venus, de gesluierde, uitda gende tweelingzuster van Moeder Aarde. Totdat de ingenieuze instru menten van de Mariner II door de sluier heen haar ware gezicht zullen ..zien" INFRAROOD RADIOMETER Samen met de Micro golf-radiometer ver schaft dit instrument gegevens over de ONTVANGST temperatuur en de at- ANTENNE mosferische toestand Vooronto„9stvan van Venus. signalen van de 0 controle-posten op de voedin9 aarde ners instrumenten. De „huid" van de Mariner is bont gevlekt. Bladgoud, gepolijst aluminium, blad-aluminium en speciale verflagen bewaren het ruimteschip zowel voor een sterke verhitting door de zonnehitte, als voor een te sterke inwendige afkoeling. ZONNEPANELEN Bedekt met duizenden zonnecellen v/elke energie van de zon omzetten in electrici- teit (tot 222 watt) voor Nieuwe premier in Sowjet-republiek Uit de redevoeringen, die de vergadering van de opperste Sow- Éet in Moskou zyn gehouden, is ge- J-,d,_A. 4-.,. Organisaties In. Delft zullen deze plannen worden gecoördineerd. ESTEC is de naam van deze organisatie: European Spa ce Technology Centre. Maar er zijn meer centra. Naast het Par y se hoofdkwartier is er de ESDAC (Eu ropean Space Data Centre) in Darm stadt, waar dc van de satellieten en Ruim 700 miljoen wil de EDLO de eerste vyf jaren besteden aan de fabricage van raketten. Dat is een fors bedrag. Maar ruimtevaartdes-1 kundigen hebben goede hoop dat die 700 miljoen hun rente zullen geven. Dit zal mogelijk zijn wanneer de ra ketten ook zullen worden gebruikt voor het lanceren van telefoon-, ra dio-, telegraaf- en televislekunstma- nen. De Amerikaanse Bell Telephony Company heeft niet voor niets het initiatief tot het Telstar-project ge nomen... Europa bereidt zich voor op haar eerste sprong in de ruimte. Pas over twee jaar zal de eerste satelliet om hoog gaan, maar nu al wordt druk Met de raketten is men bezig. De Blue Streak met zijn 60 ton vloeibare zuurstof en 26 ton benzine staat klaar voor de proeflancering. De twee andere trappen zijn nog in pro- duktle. Wetenschapsmensen houden zich al bezig met de constructie van het Éol in uiuanuu iiyu goiiuuueii, ts ge ileken dat premier Djavalchisjvili van de Sowjet-republiek Georgië als zodanig is vervangen door George Tsjogovadze, tot dusver voorzitter van de economische raad van Geor gië- In de vergadering van dinsda; voerde Tsjogovadze als premier he woord, blijkens een verslag vai Tass. Waarschijnlijk is deze vervanging een onderdeel van de uitgebreide econo mische reorganisatie, waartoe in no vember tijdens de bijeenkomst van het voltallige centrale comité der Sowjet-communistische partij werd besloten en die thans in het stadium van uitvoering verkeert. Djavakhisjvili, die sinds november 1955 premier van Georgië is geweest, werd in februari 1956 lid van het centrale comité. Zijn opvolger is geen lid van dit comité en heeft zich tot dusver uitsluitend op econo misch terrein bewogen. meest gecompliceerde onderdeel: de satellieten. Er worden ontwerpen ge maakt, studies verricht. Straks als het laboratorium in de Delftse Wip polder gereed zal z(jn, zal men de bouw van de kunstmanen definitief ter hand kunnen nemen. Pas als „Delft" gereed is, zal er vaart achter het project kunnen wor den gezet. Want in de Wippolder komen hart en „brains" van Europa's grote plan. Daar wordt gecon centreerd wat Europa aan we tenschap heeft, daar wordt een project opgezet dat een verge lijking met Amerikaanse plan nen ruimschoots zal kunnen doorstaan! GEZOCHT: HAREMVROUWEN EN ARBEIDSVEE HALF MILJOEN AFRIKANEN WERD VERKOCHT Sinds het „Afrikaanse Jaar 1960" verkregen de meeste landen van het zwarte werelddeel onafhanke lijkheid, In dezelfde perïdode ech ter verloor ongeveer een half mil joen van hun burgers de vrijheid: zij werden als slaven verkocht. Dit opzienbarende getal staat te lezen in een interpellatie van het Britse lagerhuislid John Biggs-Davidson, die van zijn regering heeft geëist, het slavenprobleem voor de Ver enigde Naties te brengen. Inderdaad: de slavenhandel op Afri kaanse bodem kon ook door de scherp ste maatregelen van de betrokken rege ringen niet uit de wereld worden gehol pen. En dat zal zó lang niet het geval zyn, als er nog landen zijn, waar de sta tus van lijfeigene officieel bestaat. Dit geldt zowel voor Saoedie-Arabië als voor de kleine slieikdommen aan de Per zische Golf. Saoedie-Arabië heeft sedert 1936 zelfs officiële invoerbepalingen voor slaven. Deze schrijven progressieve invoerrech ten voor en een „goederengeleidebrief" uit het vaderland, waaruit moet blijken, dat de .koopwaar" reeds altyd slaaf was. Dit voorschrift moet verhinderen. dat mensen tegen hun zin verplaatst worden. De regels zijn echter even zo zinloos als het verbod van illegale sla venhandel dat is. Rijke kopers De slavernijconventie van de Verenigde Naties van 1956 veroorzaakte weliswaar een teruggang, maar deze was van voor bijgaande aard. In de laatste twee jaar is de handel in mensen weer met spron gen toegenomen. In Saoedie-Arabië en de oliesheikdommen wordt door rijke kopers elke gevraagde prijs betaald voor een mooie haremvrouw, een zwar te, goedgebouwde jongeling of een krachtige werkslaaf. Voorts moet wor den aangenomen, dat een groot deel van de jonge Europese vrouwen, die van toernees met obscure dansgroepen in het Nabije Oosten niet terugkeren, in ha rems verdwijnt. In 1950 kostten meisjes tussen tien en vijftien jaar op de slavenmarkt van de Saoedische hoofdstad Er-Riad tus sen de 450 en 550 gulden. In 1956 waren de prijzen reeds opgelopen tot respectievelijk 2200 en 4000 gulden. Thans liggen zy tussen de zeven en negenduizend gulden. Voor mannelij ke slaven wordt, afhankelijk van leeftijd en „gebruiksdoel" tot ruim zesduizend gulden betaald. Vrouwen, die ouder zijn dan 25 jaar met uit zondering van Europese vrouwen en mannen boven de twintig laar worden niet verhandeld Echte drijfjachten Evenals verschillende eeuwen geleden, toen de Arabische handelskaravanen nog regelrechte drijfjachten op neger stammen in het achterland organiseer den, voert de belangrijkste weg voor „Oldenbarneveldt" naar Griekenland De directie van de Stoomvaart Maat schappij „Nederland" heeft medegedeeld, dat het m,s. „Johan van Oldenbarne- velt" zoals eerder aangekondigd, inder daad en wel op 3 februari uit de vaart zal worden genomen. Het schip is ver kocht aan de „Greek Line". Begin maart zal het in een Middellandse Zee-haven aan de Griekse rederij worden overgedra gen. deze handelswaar nog altijd door de Soedan. Afgezien daarvan is in de laat ste jaren een nieuwe wijze van transport ontstaan: de slaven worden in grote hoeveelheden per vliegtuig vervoerd. Dit is goedkoper en verhindert vluchtpogin gen. En daarbij vindt dit luchttransport plaats onder de ogen van de autoriteiten in verschillende Midden-Afrikaanse sta ten. Het ergst is de toestand in de zui delijke Soedan, waar volkomen openlijk dwangarbeiders voor de Arabische kof fieplantages en aanvulling voor de ha rems aan rijke opdrachtgevers worden geleverd Naar de Kongo gevluchte Soe- danezen berichten, dat hun regering machteloos staat tegenover deze praktij-- ken. Het is een academische vraag, wie ver werpelijk handelt: de staat, dié door het officieel dulden van de lijfeigenschap de verwerpelijke handel in mensen moge lijk maakt, danwel de zwarte politie man, ambtenaar of minister, die zijn landgenoten gewetenloos aan een vrese lijk lot uitlevert door zich door de sla venhalers met hoge sommen te laten omkopen. De ware schuld treft, veelal de vroegere koloniale machthebbers, die. verzuimden, op tijd inheemse autoriteiten gezag te geven en de bevolking op te voeden in begrip voor de onaantastbaarheid van de menselijke vrijheid. Maar met dit late verwijt is natuurlijk liet slavenpro bleem niet uit de wereld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9