Zondagsschool en kinderkerk" F0T0/E11M Eenheid der kerk: vrucht van bekering, vernieuwing, groei Nu loopt mijn motor pas echt lekker! Nieuws van overal Hei project „mens" DR F. BOERWINKEL TWEE PROCENT VAN INKOMEN VOOR ONTWIKKELINGSGEBIEDEN Riskerend vertrouwen SbOSfcfefci!! Geschenken-Show «v De„ Tot ziens... feij de BP pomp! mummer Zaterdag 1 dec1962 rr Tn vele kerken vormen de zon dagsscholen en kinderkerken het voorportaal voor de „vol wassen" kerk. De kerkgenoot schappen in deze provincie ken nen vrijwel allemaal deze instel lingen. Bij de Gereformeerde Kerken beschouwt men de zon dagsschool meer evangelise rend: de „school" is ook bedoeld voor kinderen uit buitenkerke lijke gezinnen. Ze worden nadat ze enige jaren van omstreeks 5 jaar tot een jaar of veertien op de zondagsscholen zijn geweest soms betrokken in het jeugdwerk. Op deze wijze zijn verscheidene jongeren uiteinde lijk belijdend lidmaat geworden. Weer andere kerkgenootschappen spreken liever niet van zondagsschool maar van „kinderke~k". De jeugd komt dan naar kerkdiensten, in enigszins andere vorm, maar met de zelfde basis als de kerkdiensten voor volwassenen. Vrijwel iedere kerk heeft voor de zondagsscholen of kin derkerken 'n eigen organisatie. Bij de Gereformeerde Kerken heet deze „Jachïn", de Hervormde Kerk kent de Nederlandse Zondagsschoolvereni ging, die al omstreeks 75 jaar be staat en waarvan ook andere kerk genootschappen studiemateriaal be trekken. De doopsgezinden en de lu- thersen hebben eveneens een eigen organisatie. Dan is er de „Wcstliill"- z'ondagsscliool (in 1913 in ons land gebrach. en sinds 1917 een officiële vereniging). Ook bestaat de Ned. ver eniging van vrijzinnige zondagsscho len. Op landelijk niveau is al eens contact geweest tussen de Ned. Zondags- schoolvereniging, N.ZV. en de „Westhill" om tot een vorm van sa menwerking te komen. Die samen werking is er (nog) niet. In Middel burg, waar de N.Z.V. een hervormde zaak is en waar in de „Westhill" de luthersen en de vrijzinnigen partici peren, zijn gesprekken gaande om iets „sairien" te doen. Er is een pret tig contact, maar hét probleem vor men hier de lokaliteiten. Men streeft ernaar zij het dan niet één zon dagsschoolgebouw samen te hebben, dan toch wel één bestuur met verte genwoordigers uit de verschillende verenigingen. Dat vertelde ons mejuf frouw J. de Nood, die lange tijd hoofdleidster is geweest van de Mid delburgse „Westhill" en zitting had in „Westhill". afdeling Zeeland en in landelijke commissies. Mei. De Nood is ook schrijfster van verhalen in het - ,.WesthiIl"-blad met vóórstudiema teriaal voor de zondagsscholen. Voorstudie is voor de leidsters soms leiders van de zondagsscho len en kinderkerken van veel belang. De landelijke verenigingen in de di verse kerken geven bladen uit, waar in dit materiaal wordt gegeven. De orde van dienst staat erin, litera tuuropgaven en ideeën voor het werk. Zo is er bijvoorbeeld „Kind en Zon dag" van de N.Z.V. Voorstudie In de Zeeuwse gemeenten komen de leidsters geregeld bijeen om het materiaal voor de kinderkerkdienst of zondagsschoolbijeenkomst te bespre ken en een werkprogramma vast te stellen. Men gebruikt handleidingen en jeugdbijbels. Bekende werken op dit gebied zijn de jeugdbijbei van Johanna Kuiper, „Bij de Bron" van dr. P. ten Have en het onlangs ver schenen werk „Bijbel voor kinderen" van dr. J. L. Klink. Uit het gebruikte materiaal blijkt de „teneur" van de zondagsschoolvere nigingen en kinderkerken- In de ,.Westhill"-zondagsscholen staat het kind centraal: de orde van dienst moet door het kind volledig kunnen worden bevat Het kind van om streeks 4 tot 14 jaar. Daarna worden do jongeren zoveel mogelijk als as sistente in het zondagsschoolwerk be trokken. Uit die jongeren worden la ter weer de leidsters en hoofdleid sters gerecruteerd. In de „Westhill"- diensten staat het kind centraal. En de zelfwerkzaamheid Men verwerkt MWMMTVVWVVWWWMfUWMAJUWVVWW EN DE =i^j rs"=?s5= 3 ■y'ï s js Gebedsweek voor eenheid Een week van gebed" met als thema „Hy is onze vrede" is van 18 tot 23 januari 1963 over de gehele wereld voor chris tenen van alle belijdenissen. Protestanten, orthodoxen en ka tholieken zullen zich dan ver enigen fn gebed voor de eenheid. De week gaat uit van de com missie voor Geloof en Kerkorde van de Wereldraad van Kerken en do l'Unité chrétienne in Lyon (Frankrijk, r-k.) werkt eraan mee. Er zijn folders en bijbelstu diebrochures. In verschillende lan- dateert van 1908 toen twee An- gllkaanse priesters, van wie één later tot de R.-K. Kerk overging, ?rmee begonnen. Een jaar Tater keurde paus Pius X de gebedsure goed- Later werd het gebed voor de eenheid eerst in de zin van terugkeer van alle niet-r.-k.'s tot Rome door abbé Paul Couturier gepropageerd als een eenheidsge bed „volgens de wil van Chris tus. op zijn wijze en op zijn tijd". In 1920 nam de beweging voor „Faith and Order" van de We reldraad het initiatief voor een gebedsweek met Pinksteren. Sinds 1940 is die nu gelijk met de rooms-katholiekon. Advertentie) BANANEN een verteld verhaal, stelt vragen, dramatiseert het verhaal, tekent, schrijft een opstel of gebruikt bij het uitbeelden een poppenspel. Dat pop penspel is weer een nieuwe ontwikke ling, die voorzover bekend in deze provincie (nog) niet, maar elders in ">ns land al we! is toegepast. De Ned. Zondagsschoolvereniging noemt ook de zondagsschool een „kerkdienst" voor het kind. Men past filmstrips en flanelbord, daarbij toe. Maar in vele Zeeuwse kerken heeft men ondervonden, dat het gewoon vertelde bijbelverhaal, indien goed Verteld, toch de beste methode is. In het N.Z.V.-werk is de laatste tien jaar veel veranderd. De zelfwerk zaamheid op de zondagsscholen voor de jeu d heeft er een belangrijke plaats ingenomen. Samenwerking Samenwerking tussen de verschil lende zondagsscholen en kinder kerken uit de diverse kerken in Zee- 'and vindt men nog weinig. In 's-Heer-Hendrikskinderen is van de nood een deugd gemaakt. Daar ko men de jongeren van de Hervormde en de Gereformeerde Kerk alsmede van de Vrije Evangelische Gemeen te in een interkerkelijke zondags school bijeen, Het bestuur is inter- kerkelïik evenals de leiding. Deze samenwerking is er al enige jaren. Er zijn ook een paar kinderen uit de Gereformeerde Gemeente op deze school. Dit kerkgenootschap was enige jaren ook in het bestuur verte genwoordigd. Het is op kleine plaatsen, waar men weinig geld en ruimte heeft een goe de mogelijkheid. ..Men heeft er be grip voor elkaar" zoals een predi kant het uitdrukte. Nieuwe wegen zoekt de Gereformeer de Kerk ook in Zeeland voor het zon dagsschoolwerk Zo kent de Gerefor meerde Kerk in Zierikzee niet meer de zondagsschool. De evangeliserende zondagsschool op zondag is opgeheven. De evangelisa- tietaak is overgenomen door een ieugdclub. die donderdagsavonds bij eenkomt. Het is een ontwikkeling, die men in veel grote steden vindt. Ook voor de jeugdclubs is er speciaal materiaal van de organisaties beschikbaar. Ge reformeerd Goes heeft evenmin meer de „eewone" zondagsschool. De jeugd gaaf zoveel mogelijk in gezinsver band vanaf een jaar of veertien mee naar de kerk. De buitenkerkelij ke jeugd wordt weer op andere wijze opgevangen. Wel is er op het ogen blik in Goes een groep van omstreeks zestig kinderen, die zich voorberei den op een kerstdeclamatorium. Het zendingsblad van de Gerefor meerde Kerken bestaat 1 januari 60 jaar. Het verschijnt nu in een oplaag van omstreeks 160.000 exemplaren. Het januarinummer zal wederom in een vergroot en gemoderniseerd formaat verschijnen. I-Iet blad is in 1903 begonnen als samensmelting van de organen „De J. Heidenbode" en „Het mosterdzaad". Het blad kostte toen 3 cent per aflevering en verscheen elke maand met 20 blad zijden. Een beroep op de Europese landen en kerken wordt gedaan om Algerije aan voedsel en dekens te helpen. De stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen heeft giro nummer 5261 te Utrecht geopend voor „voedselgeld" en dekens kunnen worden gezonden naar „Oecumeni sche Hulp" p.a. pand „Varenkamp", Borneokade, Amsterdam-haven-Oost. Het christelijk comité voor hulp in Algerije, de C.C.S.A., waarin behalve de afdeling voor interkerkelijke hulp van de Wereldraad ook andere oecu menische en kerkelijke hulpverle ningsorganen zitten, heeft dit beroep uitgebracht. Er heerst hongersnood in Algerije en er is gebrek aan kle ding en dekens. Het gebied, waar hulp nodig is, is verdeeld in overleg met het Rode Kruis en de r.-k. pen dant van de C.C.S.A. De C.C.S.A. zal zorgen voor het gebied rond Constan- tine en Batna, waar 1.400.000 mensen wonen. De hervormde vrouwendienst verzorgt de actie voor de Hervormde Kerk in Nederland. Medewerking verleent de R.-K. Kerk in Schaesberg aan de Hervorm de Gemeente. De hervormden mogen de parochiehuizen gebruiken voor hu welijks- en begrafenisdiensten' als deze niet in de hervormde school kunnen plaatsvinden. Deken Mertens van Schaesberg heeft dit de beheer ders van parochiehuizen gevraagd. „Laat ons mensen maken" Gen. 1 26. Uit vrije keuze schiep God de mens naar zijn evenbeeld, en „naar zijn evenbeeld" wil zeggen: „om te heersen over de vogelen des hemels en de vissen der zee". De Heer schept een heer. En die heer die kiest een vrouw, en die vrouw die kiest voor morele zelfbe- schikki7ig. Helaas blijkt dan Gods vermoeden, dat ze dadr nog niet rijp voor waren, juist te zijn geweest. Niet voor niets had Hij ge waarschuwd: „ten dage dat gij dddrvah eet zult gij den dood ster ven" Daarmee is gezegd, dat het God heeft behaagd een stuk van zijn soevereiniteit uit handen te geven aan de „heerser over vogels en vissen": de mens, en dat bij de soevereiniteitsoverdracht slechts één voorbehoud was gemaakt: de morele soevereiniteit werd van de overdracht uitgezonderd. De mens echter eigent zich, met de grote macht die hem al verleend is, ook dit gereserveerde stuk toe: de zeggenschap over goed en kwaad. Schuldgevoelens zijn het on middellijke gevolg. En wee de wereld, als de kennis van goed en kwaad gehanteerd wordt door mensen met schuldgevoelens l God kan de soevereiniteitsoverdracht niet ongedaan maken zonder tege lijk daarmee het hele project „mens" op te geven, dus door zichzelf te blameren. God móet de mens handhaven, ook als het een Kain blijkt te zijn. Blijkbaar stond Hem dit nog niet duidelijk voor de geest toen Hij de zondvloed zond. Pas na afloop daarvan gaf Hij toe althans voor zover de Bijbel onze voorstellingen mogelijk maakt dat die zondvloed geen middel tot oplossing van geschillen kon zijn. Dan volge7i Zij7i pogingen tot 07itwikkelingshulp aan de achterge bleven 7ne7is: de Wet van Mozes, o7ider de gmistigst 7nogelijke omstandighede7i gepresenteerd, namelijk ter gelegenheid van de zelfstandigwording van het „soeverei7ie" volk Israël. Met de „feed back" van richters, k07iingen, priesters en profeten vond die Wet teil slotte wel Ingang. Maar alleen als ■middel om de vrijheid te k.7ievele7i, In plaats van om haar te hanteren, werd de Wet aa7ige- wend Op dit pmit lag het co7iflict tussen de wetgeleerden en Jezus. Op het eerste gezicht verloor Jezus de strijd, maar achteraf gezien had hij peivonnen, wa7it de wereldopinie-gaf hem gelijk tegenover zijn rechters. Om dit gelijk te krijgen 7nóest Jezus wel procederen, en procederen betekende: ter dood veroordeeld ivorden. (Deze prijs voor de vrijheid heet dan ook losprijs, omdat het 7iamelijk de prijs voor de vrijheid is). Werd zijn aanhang aanva7ikelijk op dezelfde wijze bestreden als Jezus, het effect was ook hetzelfde: de wereld gaf hen steeds meer gelijk tege7iover hun rechters Geraffi7ieerder bestrijdingsmethode7\ móesten roei volgenkónden niet uitblijven. Met wissele7id succes werd de bestrijding van het profeet „7iiens" voortgezet: de bestrijding van de vrijhëid. Nog steeds wil de mens dier blijve7i in plaats van heer te zijn, heer over vogels en vissen, over de wereld van top tot teen, met God ndüst zich in plaats van boven zich. Maar het verzet tegen deze vrijheid wordt wel steeds wanhopiger en steeds minder geraffineerdhet dieptepunt van de Middeleeuwe7i keert 7Üet terug; het verdedigde terrein(de on7no7idigheid) slinkt snel en de hulpbromien (de leugeTis) raken uitgeput. Jezus, die het prototype van de eigenlijke wiens is, en dus nddst God is, Zoon van God is, deze Messias Jezus zal als overwimiaar uit het strijdperk naar voren treden, en dus als criterium voor „mens" zijn. Met an dere woorde7i: het project „mens" zal ten slotte, na een lange aan looptijd, nog tot een fe7iomenaal succes voor de Schepper ivorden. SAS VAN GENT. E. ED. STERN. Advertentie Uw fotohandelaar presenteert de CADËAU-IDEEÊN VOOR WIE BESCHEIDEN WIL ZIJN OF ROYAAL MAG ZIJN pen interieur opname van de Nieuwe Kerk in DelftOp de voorgrond de ingang van de vorstelijke grafkelder, waar prinses Wilhelmina haar laat ste rustplaats zal vinden. Op de achtergrond een gedeelte van het monument voor Wil lem de Zwijger. (Van een onzer verslaggevers) ■an het persoonlijk r hudp aan de onder ontwikkelde gebieden. Met dit opmerkelijke voorstel kwam dr. F. Boerwinkel, één van de directeuren van het hervormd instituut Kerk en Wereld te Driebergen dezer dagen in zijn dies-rede by de zeventiende ver jaardag van „Kerk en Wereld". Hij deed dit voorstel namens liet direc torium van „Kerk en Wereld" en na mens de rooms-katholieke „Plein- groep 1962". ivelks voorzitter pater S. Jelsma S. J. aanwezig was. Dr. Boerwinkel vertelde dit tevens omdat de regering van Nederland nog niet heeft kunnen besluiten één procent van het nationale inkomen ter be schikking van de onderontwikkelde gebieden te stellen. En ten slotte op grond van het bijbelse motief dat kerk van de toekomst. Daarmee houdt r prof. dr. H. Berkhof zich eigenlijk bezig in zijn laatste boekje: „De katholiciteit van de kerk". De vorige week hebben ivij het naar aanleiding daarvan gehad over de inhoud die hier gegeven wordt aan liet woord „katholiek". We willen deze week nog twee dingen uit dat boekje naar voren halen, omdat het punten zijn, waarmee ieder, die voor de kerk belangstelling heeft, toch min of meer bezig is- We bedoelen ten eerste hoe de kerk er uit zal zien, die B. zich in de toekomst denkt en ten tweede hoe liet dan zit met de verhouding van de „katho liciteit en de oecumeniciteit", om de woorden van Berkhof zelf aan te halen. Berkhof is een man, die zich in de kerkelijke wereld een groot gezag heeft verworven. Dat is niet alleen het geval in de N-H. Kerk, waar liij de eerste rec tor van het seminarie is geweest, om daarna kerkelijk hoogleraar te worden. Hij heeft ook gezag bij andere kerken in ons land gekregen. Wanneer hij Iets publiceert, wordt er in de protestantse kerken van ons land aandacht aan besteed. Men mag dan bezwaren hebben, de gehele geest van de kritiek is meest al instemmend. Hij brengt blijkbaar onder woorden, wat ook bij anderen leeft. Maar nog meer. Hij heeft zich ook gezag verworven in de Wereldraad der Kerken, waar hij momen teel een van de leden van het Centrale Comité is. In het oecumenische verband kan zo'n man, die zoekt naar „de eenheid, die naar de aard van de kerk is", van betekenis zijn. De katholiciteit van de kerk Is meer dan haar aardrijkskundige uitgebreidheid. Dat hebben we de vorige week gezien. Berkhof wil zelfs niet van „katholiek" spreken wanneer een kerk daarmee alleen zou 'villen rekenen. Hij is ook van oordeel dat de toevoeging „katholiek" niet aan één kerk toekomt. lederelcerk, die waarlijk kerk is, zal zich katholiek weten. Anders is zij zelfs geen kerk. Haar katholiciteit heeft een kerk echter uitsluitend aan Christus te danken. Deze moet zij in gemeenschap met Hem steeds weer ontvangen en najagen. De •katholiciteit is allereerst een eigenschap van Hem, die het Hoofd is en van Hem gaat het over op de kerk. „Heel de wereld Zijn gebied." Een kerk moet altijd weer en altijd meer haar Christus toe groeien en naar Hem alleen. Naarmate dit het geval is, zal de katholiciteit tot ontplooiing ko men. De kerk moet het domein van Christus zijn, zoals Berkhof het telkens weer herhaalt. Iedere kerk heeft zich telkens weer te onder- zoeken of dit zo Is. is, zich katholiek weten. Maar, hoe zit bel nu met die eenheid, die toch niet alleen een ge loofsartikel mag zijn, maar die ook zichtbaar moet worden? Dal is een vraag die in deze eeuw met alle nadruk gesteld is en waarmee allen zitten, die zich waarlijk gebonden weten aan enige kerk. Zij zullen weten van de bede van Christus in liet Hogepriesterlijk gebed (Joh, 17), waar «lij niet alleen bidt voor zijn discipelen, „maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, opdat zij allen één zijn opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezon den hebt". We kunnen hier moeilijk mee vol staan door te -vijzen op de eenheid van de „on zichtbare kerk". Gerkhof is liet niet eens met lien, die de eenheid der kerk willen verkrijgen door „met behulp van een reeks aanvaardbare compromissen, de scherven der kerkelijke een heid aan elkander te lijmen". Dit vindt bij „werelds". Van zulke'eenwording is, naar zijn oordeel, geen geestkracht te verwachten. In zelfverloochening moeten de kerken aan elk aar willen groeien en ze moeten samen naar de Heer toe willen groeien. De eenheid die hij ziet, is een eenheid die bet gevolg is van een groei. Hij is het aan de andere kant ook niet eens met hen, die zeggen dat iedere kerk voor zich zelf maar zo goed mogelijk moet trachten het kerk-zijn te verwezenlijken. Dan komt, naar hun mening, de eenheid vanzelf. We mogen niet anders, zegt B.. dan die eenheid welbewust ook als doel stellen en ze niet alleen als een ge loofsartikel aanvaarden, zonder dat er verdere consequenties aan vast zitten. Moeten we nu gaan zoeken naar die kerk, „In welke de genadige heerschappij van Christus over de harten en levens, de inzichten en de daden het 'erst voortgeschreden" is en „waar de afzwering van de machten het meest dui delijk is; waar de tiefde onderling en naar bui ten toe het grootst is", en waar de genadegaven het sterkst ontwikkeld zijn en waar „de hoog ste graad van mondigheid" en „de grootste ma te van dienstbetoon" is bereikt? Deze, vragen zijn niet te beantwoorden. Berkhof denkt er niet aan zich te wagen aan het beoordelen van zijn mede-christenen. „De mens ziet immers aan wat voor ogen Is." We weten ook hoe de „schijn baar sterken" -cunnen vallen er „de schijnbaar kleinen" inderdaad groot kunnen blijken te zijn. 1-Iij wil niet meedoen aan „een kerkelijke prijs uitreiking". Toch staat het voor hem vast dat er een groei is naar een meerdere eenheid, omdat er een groei is in het centraal stellen van Chris tus en niet -meer van eigen kerk. In een voet noot tekent oij aan dat deze inzichten onder de „oecumenicl" meer en meer doorbreken, zowel in de kringen van ie Wereldraad der Kerken als ook in de R.-K. Kerk. Op de vraag hoe de kerk van de toekomst er daii precies uit zal zien, kan hij niet ant woorden dan met vermoedens. Het werk van de H. Geest in de kerk heeft twee zijden, een on zichtbare en een zichtbare. „Het zichtbare vindt zijn wortel en zin in het onzichtbare dat zijn grond is en waarvan het de drager mag zijn." De vraag elf blijft dus onbeantwoord, wat niet wegneemt dat hier kostbare dingen zijn gezegd, die iedere kerk ter liarte mag ne men. Hoe zit bet dan met de verhouding van „katholiciteit en oecumeniciteit"? De belang rijkste kerkformaties passeren de revue. De Oosters Orthodoxe Kerk laat bij hier buiten beschouwing, omdat „ons inzicht in deze kerk nóg niet zo gerijpt" is. Hoe zit het bij de an dere met het kerk-zijn, zoals Berkhof dat heeft gesteld? Zeer kritische dingen merkt hij dan op, die we hier niet kunnen aanhalen, maar die alleszins waard zijn om gelezen te worden. Oecumenisch wil B. noemen „het samenkomen der kerken tot gemeenschappelijke dienst en vooral tot grotere zichtbare eenheid". Dat ligt dus meer op het horizontale vlak. De katholiciteit wil hij meer zoeken in de diepte, of beter gezegd, in de hoogte. De eenheid ziet hij alleen als „vrucht van voortgaande beke ring, vernieuwing en groei". Oecumeniciteit en katholiciteit kunnen niet zonder elkaar. „De wil tot eenheid is in onze eeuw de sterkste sti mulans voor het groeiproces". Onder oecume nisch gezinde kerken treft mén wel eens de houding aan dat „een kerk zich slechts be schouwt als een denominatie, die draagster is van bepaalde aspecten der waarheid en die gaarne een eigen bijdrage wil leveren". Deze houding wordt én principieel én praktisch als onvruchtbaar afgewezen. Deze „schijndeemoed is noch oecumenisch noch katholiek", want in de praktijk hebben c!eze kerken zich zo zeer vastgelegd op dat eigene, dat zij er niet voor gevoelen hier een offer te brengen. Iedere kerk voor zich moet willen begeren uit te groeien tot DE kerk. Alle valse bescheidenheid moet. worden afgelegd. De oecumeniciteit kan niet zonder de katholiciteit en omgekeerd. We kunnen kritiek hebben op bepaalde din gen die Berkhof naar voren brengt, maar het geheel van wat hij hier te zeggen heeft is zó, dat het ons aan het denken zet op een veel hoger plan dan wij gewoon zijn te denken en dat denken is in zu'ke afmetingen die gewoon lijk maar al te vaak ontbreken. H. wanneer iemand vraagt één mijl mee te gaan, men twee mijlen met hem moet gaan. Dr. Boerwinkel zei ondermeer dat er komt een einde aan het blanke overwicht in de wereld. Bijna tweederde deel van de wereld bevolking woont in de Afro-Azia- tische landen. China zal voor het jaar tweeduizend 1 miljard inwoners tellen. In de tweede plaats kenmerkt deze tijd zich door de abrupte over schakeling op de hoogste versnelling: Zoals in de vernietigende kracht van onze wapens, in de hoogten of af standen van de aarde die de mens be reikt in de bevolkingsexplosie en in het menselijk denken. Deze ontwikkeling betekent niet al leen een kwantitatieve, maar ook een Icwalitatieve verandering. De vroege re machines waren nog werlctuigen van de mens, statisch of dynamisch, maar het elektronisch brein staat in een dialectische verhouding tegenover de mens; het komt tussen mens en elektronisch brein tot creatieve ont moetingen. Wij mogen als christenen echter niet in apocalyptische sfeer te rechtkomen, waarin wij de dingen van de aarde gaan verwaarlozen. Het is mogelijk dat wij een nieuwe aeon, een nieuw tijdperk binnengaan, waar in God ons voorgaat als eens vader Abraham naar het land van Israël, zo zei spreker. Overal breekt het be sef baan dat er van de mensen een nieuwe houding vooral een nieuwe denkhouding wordt gevraagd. Wij worden allereerst bedreigd door het wederzijdse wantrouwen tussen de machtsblokken. Als wij van bewape ning af willen, dan zullen we eerst van dat wantrouwen af moeten. Hier is nodig een riskerend vertrouwen in God, dat zijn fundamenten vindt in de trouw van God. Wij hebben ons vertrouwen al te veel gesteld in de afgod van de atoomwapens. In het westen evengoed als in het oosten. Spreker toonde zich daarom vooral bly met het Hervormd Synodale rap port over de kernwapenen omdat dit een poging ïs deze afgoderij te door breken. Dit riskerend vertrouwen is ondeel baar. Wij kunnen niet Mars afzweren en de Mammon blijven aanhangen, zo zei dr. Boerwinkel. Spreker hield een pleidooi voor meer contact tussen oost en west. Neder landse jongeren zouden meer Rus sisch en Chinees moeten leren, zo meende hij. Straks spreekt een derde deel van de wereld deze talen. Dit ris kerend vertrouwen zal ook meer in uitdrukking moeten komen in onze prediking, zo besloot spreker. Het betreft hier een zaak die zowel de joden als de christenen aangaat. Wij zullen in gemeenschap met de gemeenten van Christus vervuld moe ten raken met de Heilige Geest als nooit te voren. Alleen zo zullen wij niet alleen de komende tijd overle ven, maar ook tot onze bestemming komen. Mijn rij-domein is de buitenweg. Zo'n 30.000 km per jaar. Maar sinds ik op BP Super Mix 50 rijd, heeft mijn motor er veel meer zin in. 'n Prachtige vinding van BP, die 5 verschillende soorten benzine. Individuele voeding! Dat heeft iedere motor nodig. U moet het zelf ook eens proberen, welke van de 5 soorten benzine het beste bij UW motor past. Een nieuwe methode van inning van de kerkelijke bijdrage is in de hervormde wijkgemeente in Amster dam-West. De belijdende lidmaten werden uitgenodigd voor een speciale kerkdienst, waarin over de bijdrage wordt gesproken. Alle kerkeraadsle- den gaan hierna op stap om een ge sloten envelop waarin om de bijdrage wordt gevraagd, persoonlijk te over handigen. Dus geen aanslagbiljetten meer-Er is voor gezorgd, dat kerk- voogdelijk bezoek nooit het eerste is bij wanbetaling: eerst gaat de sec tie-ouderling op bezoek. Na dit be zoek komt de ouderling-kerkvoogd... Een Christen-Jongeren Gemeen schap Is opgericht in Eindhoven. Aan- gesloten zijn leden v. d .rooms-katho lieke. de oecumenische en de gerefor meerde jeugdraad. De O.J.R. zal zich blijven bezighouden met het contact tussen reformatorische jongeren, on der meer door het houden van jeugd diensten, waaraan ook de gerefor meerden meedoen. De brede gemeen schap heeft de secties „hulpdienst" en „gesprek Rome-Reformatie". De eer ste sectie geeft hulp aan bejaarden, in gezinnen, werkt mee aan kerke lijke acties en heeft een telefoon dienst op dinsdag- en donderdagavond

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 17