Kerkdiensten op de bandrecorder In een levende kerk is steeds een liturgische vernieuwing Mijn motor loopt nu 'opz'n zondags' UITKOMST VOOR THUISZITTENDEN: Nieuws van overal Niei rentenieren HERVORMDE KERK OP CUBA IN NIEUWE SITUATIE SPAREN VOOR HET HUWELIJK Ruim een kwart bevolking is van de Zeeuwse Rooms-Katholiek ZES EEUWEN OUDE KERK WEER IN GEBRUIK Tot ziens... bij de BP pomp! zaterdagnummer Zaterdag 10 nov. 1962 1 SlHlf sffïl SSi EN DE T"\e bandrecorder is ingebur- gerd. Vele kerkgenootschap pen in onze provincie passen de mogelijkheid van dit apparaat toe en op velerlei terrein. Er zijn kerken, die zelf een bandre corder hebben gekocht; in an dere kerken stellen gemeentele den him eigen apparaat ter be schikking van de kerk. Bij na vraag in verscheidene kerkge meenten, verspreid over de pro vincie bleek ons, dat vele ker ken de bandrecorder in de eer ste plaats gebruiken om de kerkdiensten op te nemen. Ker- keraadsleden, ouderlingen of ge meenteleden stappen met de bandrecorder onder hun arm naar de bejaarden en zieken, die genoodzaakt zijn thuis te blij ven, om daar de bandopname van de kerkdienst af te draaien. OOK VELE ANDERE MOGELIJKHEDEN „Ook de zieken en bejaarden moet het woord Gods worden verkondigd", aldus drukte een christelijk gerefor meerd predikant in Vlissingen het uit. Vrijwel gelijkluidend waren de commentaren van andere predikan ten over de bandrecorderdiensten. De gemeenteleden vergeten de zieken cn bejaarden niet. Behalve de huisbe zoeken van de predikanten en de ac tiviteiten van vrouwenverenigingen, enzovoort, versterken vooral de band recorderdiensten de thuiszittende Semeenteleden in hun overtuiging, it zij deel uitmaken van de kerk. tholieke, zijn zo aangesloten op een kerk, óf de zieken kunnen in het te huis de kerkdienst beluisteren via een huislrjn vanuit de kapel of aula in het tehuis zelf. Op catechisatie bandrecorder niet alleen gebruikt voor het opnemen en heruitzenden van kerkdiensten, maar ook voor spe ciale cursussen, tijdens catechisatie, voor het opnemen van kerkkoormu- ziek, enzovoort. Er zijn vele toepas singsmogelijkheden. Een hervormd predikant in Vlissin gen wees op de mogelijkheid van au- dio-visueel gebruik. De bandrecorder opnamen worden dan gecombineerd met dia's of films. In Vlissingen on der andere zjjn al verscheidene malen bijeenkomsten georganiseerd met tal van onderwerpen. De overgang van het ene beeld (op film of van dia) wordt in een aan filmstrook en band toegevoegde tekst aangegeven. Voor zeevarenden maakte deze predikant ook gebruik van de bandrecorder: voor een gesproken brief of voor de opname van een doopdienst. De opna me wordt dan (met een speciaal luchtposttarief) gezonden naar de zeeman. In de kerk Een vrijzinnig hervormd predikant in Vlissingen nam de bandrecor der eens mee in de kerk. Een van de radio opgenomen gedeelte over een toepasselijk onderwerp werd als in leiding gebruikt voor de preek. Een Vlissingse doopsgezinde predikante liet al eens van de radio opgenomen muziek horen op de catechisatieles sen, jonge gemeenteleden gebruikten de bandrecorder bij opnamen van een door hen zelf opgevoerd deel uit de bijbel of de bandrecorder werd ge bruikt voor het maken van koorop namen. Een luthers predikant in Mid delburg gebruikte het apparaat bij kerkelijke feestdagen, een r-k. kape laan in Hulst vertelde, hoe hij een aantal jaren geleden in de vastentijd lijdensmeditaties op de band af draaide bij zieken thuis. Een gereformeerd predikant in Haamstede gebruikt de bandrecorder bij het strandpastoraat, weer andere predikanten vertelden, dat het appa raat goede diensten bewees in het jeugdwerk. De Vlissingse Leger des Heilskapitein neemt ook veel zangre petities op, draait dan de opname af en legt de zangers uit, wélke fouten ër gemaakt zijn. Een Vlissings gere formeerd predikant tenslotte merkte op, dat jongeren van zijn kerk bij verschillende predikanten waren langs gegaan. De predikanten beant woordden vragen over een bepaald onderwerp en naar aanleiding van de interviews ontstond een uitgebreide discussie op de catechisatie. Vele en gevarieerde mogelijkheden dus. Missclüen kan de bandrecorder ook goede diensten bewijzen bjj het contact tussen de verschillende ker ken onderling. Op gemeenteavonden kan men een bandje afdraaien met daarop de kerkdienst van een ander kerkgenootschap en met notities van de predikant. Voldoende stof tot dis cussie. Diaconale experimenten zijn te melden uit Den Haag (hervormd) en uit Zwolle (gereformeerd en her vormd). De diaconie van één der hervormde wykgemeenten in Den Haag organiseerde een vakantieweek voor bejaarden in Chaam (N. Br.). De Werkgroep invaliden van de fe deratie van Diaconieën organiseerde samen met het algemeen diaconaal bureau der Gereformeerde Kerken een vakantieweek voor invaliden in Hattum. Er waren onder meer deel nemers uit de hervormde gemeente te Den Haag en uit de Gereformeer de Kerk te Zwolle. Drive-in diensten voor automobilis ten zijn dit jaar voor de derde maal gehouden in het uit de vijftiende eeuw daterende gotische kerkje in fort Blauwkapel Bij Utrecht. De to taal 70 diensten telden omstreeks 10.000 „mensen onderweg". De laat ste dienst van dit jaar was 4 novem ber met een herdenking van de ver keersslachtoffers. Eerste paasdag 1963 is de volgende van een nieuwe reeks. Er waren voorgangers uit de Gereformeerde Kerken, de Remon strantse Broederschap, van het Le ger des Hells, de Ned. Hervormde Kerk en de Deense Lutherse Kerk. De organisatie is in handen van de vereniging „Vrienden van Blauwka pel". De diensten waren tweemaal per zondag en in de zomer drie of viermaal- Een gezamenlijke dienst van drie kerken is morgen zondag in de hervormde kerk van Lochem. De her vormde kerk van Lochem en Bar- ghem, de remonstrants gereformeer de gemeente van Lochem en de her vormde evangelisatievereniging van Barghem werken hierin samen. Aan leiding tót de dienst is de onlangs gehouden installatie in Barghem van de Agrarische Streekverbeterings- commissie. De voorzitter van de Gel derse maatschappij van landbouw tevens ouderling-kerkvoogd in de jongste hervormde gemeente van Ne derland Rheden bij De Steeg zal spreken over „het koninkrijk Gods, dat zich verwerkelijkt in de kleine dingen van het leven". l In het witte kerkje aan de rijks- Amersfoort-Utrecht onder Huis maal. De kerkeraad van de her vormde gemeente in deze plaats stelde het kerkje ter beschikking. In de kerkdiensten gingen predikanten voor uit de Hervormde Kerk, de Ge reformeerde Kerken, Doopsgezinde Broederschap, Remonstranten en Lu- thersen. De diensten duurden een half uur. Het eerste jaar waren er gemiddeld 34 bezoekers in 1962 46. >p mooie zondagen waren er 70 tot 80. Na de dienst kregen de kerkbezoe kers een kopje koffie. Lucas 19:13: „Drijft handel, totdat ik terugkom". Een mooi verhaal, die gelijkenis van de ponden. Een man van hoge geboorte trekt naar een ver land, om de koninklijke waar digheid in ontvangst te nemen. Voor hij weggaat, roept hij zijn sla ven bij elkaar en geeft hun tien ponden. Ze krijgen de opdracht ,firijft handel, totdat ik terugkom." Mattheiis spreekt niet over ponden, maar over talenten. God vertrouwt ook aan ons talenten toe. Aan een ieder van ons. Niet om die talenten rustig te bezitten, maar om er iets mee te doen. Dit geldt in het gewone leven. Iedere jongen of meisje, iedere man of vrouw bezit één of meer talenten. Dit geldt niet minder op geestelijk terrein. De gemeente heeft een grote schat ontvangen: het evangelie van Jezus Christus! We heb ben die schat niet ontvangen om te rentenieren, maar om ermee te werken in de wereld. Om ermee bezig te zijn tot heil van anderen! We hebben de opdracht van Jezus Christus: ,J)rijft handel, totdat ik terugkom!" Als de heer terug is, laat hij zijn slaven bij zich komen. Vertel me eens, wat heb je bereiktt De een heeft tien ponden winst gemaakt, de ander vijf. Wat valt ons hierbij op? Ze worden allebei geprezen! Het gaat niet om het aantal capaciteiten, dat we ontvangen hebben. Het is alleen maar de vraag: hebben we gewoekerd met de gaven, die God ons gaf?... De slaaf, die één pond ontvangen heeft, wordt gestraft. Hij heeft dat pond zorgvuldig opgeborgen en er niets mee uitgevoerd... ,flrijft handel, totdat ik terugkom!" Jezus Christus geeft die op dracht aan de kerk, aan ieder van ons persoonlijk. De schat van het evangelie is ons toevertrouwd. De boodschap moet verkondigd wor den! Uit alle delen van de wereld komen dringende aanvragen om artsen, verpleegsters en predikanten. De zending schreeuwt om mensen en om geld... Wee ons, als we doen, of we niets horen... Eens volgt de afrekening Dan vraagt Jezus Christus aan U en mij: Wat hebt ge gedaan met het talent, dat ik U heb toevertrouwd? Zijn wij bezig met ons talent? In diens van Gods koninkrijk? In dienst van onze Heer?... „Ik hoor de roep van 't léed, der wereld bange vragen, alom wijst Gom m'in andre mensen broeders aan. Ziet, welk een grootse taak: wat ivankel is te schragen, en bouwen 's Heren Kerk. Vat aan het werk, vat aan!" SEROOSKERKE (W.). F. H. A. VAN DER WIND. „Te velde" De bandrecorderdiensten vormen een belangrijk aspect van de taak der gemeenteleden. „Het is prettig voor de gemeenteleden om de eigen kerkdienst te kunnen beluisteren", zegt een vrijzinnig hervormd predi kant in Vlissingen. Een gereformeerd predikant op Tholen meent: „de er varing is, dat de thuiszittenden de kerkdiensten op de band erg op prfls stellen", de Vlissingse Leger des Heils-kapitein: „we trekken er mee te velde", een gereformeerd predi kant in Axel: „speciaal ook voor de bejaarden in „Zorgvliet" van be lang", Een gereformeerd predikant in Zierikzee: „in het bijzonder voor hen, die niet zijn aangesloten op de huis telefoon, dus in de omliggende klei nere plaatsen". Een hervormd predi kant in Goes: „de bandrecorder is met de opname van de dienst altijd een hele tijd onderweg, er is veel be langstelling voor". De bandrecorder vervult dus zeker een functie. De diensten op de band vormen één van de mogelijkhe den om deze ook thuis of in een te huis te kunnen beleven. Waar zieken en bejaarden, hetzij thuis of in een tehuis, niet zijn aangesloten op een directe telefoonlijn met het kerkge bouw, komt de bandrecorder prach tig van pas. Meer en meer gaan de verschillende kerkgenootschappen er namelijk toe over gemeenteleden, die om gezondheidsredenen verplicht zijn thuis te bljjven, aan te sluiten op een telefoonlijn naar de kerk. Verschei dene bejaardentehuizen en ziekenhui zen, zowel protestantse als rooms-ka- Zeven en twintig procent van de be volking in Zeeland is rooras-ka- tholiek. In West-Brabant is dit cijfer 93 procent. Van hot aantal rooms- katholieken in het bisdom Breda, waaronder Zeeland valt, woont 16 procent in onze provincie- Dit staat te lezen in het „Zeenws Commen taar" in het weekblad „Onderweg" voor het bisdom Breda van de r.-k. kerk. De commentator noemt de 27 „naar het wil voorkomen groter dan gedacht". In Zeeland tellen de parochies van deze kerk gemiddeld 1706 zielen, in West-Brabant 3215, dus bijna twee maal zo veel. In 29 van de 45 paro chies ligt het zielental beneden het Zeeuwse gemiddelde, dat is 64 pro cent. Voor West-Brabant geldt een percentage van 51. Per ha uitgedrukt zou Zeeland 0,4 rooms-ka tholieke bewoners tel len en West-Brabant 2,3. Wat betreft het spreidingsgebied van de Zeeuwse rooms-katholieke bevolking blijkt uit de volkstelling van 1960, dat om streeks 15 procent buiten de kerken woont, een grotere verspreiding dan in West-Brabant het geval Is. Stelt men om redenen van zielzorg en economie de noodzakelijke grootte van een parochie op 4000 5000 zie len, dan beantwoorden In Zeeland al leen de parochies Vlissingen en Hulst aan deze norm. Dat is 4 procent. In Brabant is dit cijfer 31 procent. Van uitermate groot gewicht is,al dus de Zeeuwse commentator, of de pastoor er alleen voor staat dan wel dat hij met een of meer kapelaans kan werken. Hij geeft biervoor de volgende cijfers: geen kapelaan: 56 procent in Zeeland, 23 procent in West-Brabant; één kapelaan: Zeeland 29 procent (W.-Brabant 33 procent), twee kapelaans 15 procent (35 pro cent). Alleen West-Brabant telt meer dan twee kapelaans in de parochies (9 procent) tegen Zeeland geen. Uniek bamboe-orgel op de Philippijnen Voor het behoud van het bamboe-orgel in een kerk te Las Pinas op de Philippij nen, het enige in zijn soort ter wereld, zal in 1063 135.000 mark uit het culturele fonds van de Westduitse regering ter beschikking worden gesteld. Voorwaarde is de toestemming van de Phïlippijnse autoriteiten en van de Belgische paters die in Las Pinas de zielszorg uit oefenen. Het orgel is tussen 1818 en 1822 door de toenmali ge pastoor van Las Pinas, Die- go Cera, geheel uit bamboe vervaardigd. In de loop der ja ren kreeg het schade door het weer en door aardbevingen. Een Westduits parlementslid ontdekte het instrument op een wereldreis. despaarbank met volledige bankservice lö De Cubaanse predikant ds. Rafaël Cepeda schreef onlangs over de huidige toestand op Cuba, in het bijzonder met betrekking tot de Hervormde kerk liet volgende: Vanuit christelijk standpunt was de ergste fout van de revolutie die noodzakelijkerwijs moest komen zijn onvoorwaardelijke verbinding met het marxisme. In ieder geval staan de gelovigen van Jezus Christus, die strijden voor Zijn kerk tegenover een nieuwe si tuatie, waarin het geloof ontkend wordt en bestreden aoor een syste matische scholing van alle men sen, oud en jong, op alle levens gebieden. De Cubaanse christenen hebben on voorbereid deze maatschappelijke omwenteling meegemaakt en bc- vihden zich in een positie, die ide ologisch tot oen conflict moet lei den. Toch is er geen reden de hoop te ver liezen. Het is niet mogelijk te zeggen in hoe- verre de marxistische ideologie van de revolutie hen beïnvloedt, maar God heeft de christen niet gegeven „een geest van lafhartig heid, maar van kracht, van liefde en van bezonnenheid". Omdat de christenen in Cuba in een duidelijke marxistische staat Ie- zjj de tekenen der tijden moet we ten te verstaan in het licht van Gods openbaring in Jezus Chris tus. Zij moet ontdekken, waarheen de hei lige Geest haar brengt, hoe zij in een socialistische staat moet ge tuigen van haar geloof. Anders uitgedrukt: zjj moet haar op dracht opnieuw ontdekken, die op twee manieren, die eikaar aanvul- ^Zestien december zal de hervormde gemeente van Halsteren (N.-B.) de oude of Sint-Martinuskerk officieel voor de eredienst in gebruik nemen. De kerk is eeuwen oud en is zorgvuldig gerestau reerd. De kerk is het meest gave gebouw van dit soort ïrr ons land. De rooms-katho- lieken, die er vroeger kerkten verlieten het gebouw in 1912; toen is het aan het Rijk verkocht en thans is de hervormde gemeente de eige naar. De St.-Martinuskerk is de laatste vijftig jaar als pa tronaatsgebouw, pakhuis en fietsenstalling in gebruik geweest. In 1946 omvatte de hervormde gemeente van Halsteren 7 leden, thans zijn het er 100. De r.-k. gemeente van Halsteren heeft veel medewerking verleend om de restauratie onder de aandacht van de mensen te brengen. De pastoor wekte op naar een bazaar te gaan; ook de middenstand liet zich niet onbetuigd. In de geres taureerde kerk komt onder andere een preekstoel uit 1798. Een van de radio-uitzendingen waarnaar wc nog al eens luisteren, is bet zingen van de kerkelijke hymnen op zondagavond, vanuit En geland. De godsdienstige lofzangen zyn ook als aetherische klapken uit onze zenders op te van gen, maar Engeland heeft hierbij do oudste rechten. Wat ons hierin vooral aantrekt is de grote variatie die men in het kerklied kent aan de overkant van de Noordzee. Een paar eeuwen lang zyn er telkens weer nieuwe hymnen ont staan. Toen in de nieuwe gezangenbundel van de Nederlands Hervormde Kerk Engelse liede ren in vertaling zjjn opgenomen (voordien ont braken ze geheel en al) Is dit beslist een ver rijking geweest van onze kerkzang. Zo moet het ook, dat er telkens weer nieuwe liederen ont staan, opdat de gemeente in eigentijdse taal kan zingen van datgene waarom het gaat in het Evangelie. Wanneer er geen nieuwe kerkliederen meer zou den komen, zou dat een teken zijn van verschra ling van het geloofsleven. Het lied is een ge deelte van de liturgie der kerk. Het is een stuk van de lofprijzing der gemeente van den Drie- enigen God. We hebben de laatste weken zo het een en andei kunnen lezen over de liturgie, waarmee de con cilievaders in Rome maar langzaam vorderen. Een gedeelte van hen Is van oordeel dat hierin grondig vernieuwd moet worden. Een ander ge deelte wil de Liturgie zoveel mogelijk bij het oude laten. Omdat ook in protestantse kerken wel bet een en ander te doen is wat betreft de liturgie, kwam het ons niet ongewenst voor om er op deze plaats iets over te zeggen. Het woord liturgie ls natuurlijk van vreemde oorsprong. Het stamt uit het Grieks en het heeft ook bij de Hellenen een min of meer godsdien stige betekenis gehad. In de Griekse vertaling van het Oude Testament is dit woord genomen om er mee aan te duiden de diensten, zoals Israël die kende in de tempel te Jerusalem. In het Nieuwe Testament vinden we het woord terug. Daar wordt het g-bruikt voor de offer dienst van Christus en ook van de eredienst der gemeente. Men kan het beste vasthouden zo zegt het woordenboek aan één centrale be tekenis: heilige dienst des Heren. Paulus ge bruikt het woord ln de zin van: de dienst van de geloofsverkondiging. Langzamerhand wordt het woord liturgie Ln de taal van de kerk, eerst in het oosten en later ook in het westen, gebruikt voor het ge heel van de gebeden en handelingen die in de •officiële, voor de eredienst bestemde boeken, staan beschreven. In de R.-K. Kerk is deze li turgie sinds de vroege middeleeuwen nagenoeg dezelfde gebleven. De liturgische beweging in deze kerk, die vooral is uitgegaan van bepaalde kloosters, heeft verandering willen brengen in de „bevroren vormen" De vorige paus heeft be langrijke richtlijnen gegeven voor de liturgische beweging. Er zjjn ook wel veranderingen geko. men. Men kan tegenwoordig nieuwe r.-k. kerken aantreffen die een volkomen andere indruk ma ken dan wat wij van vroeger gewoon zijn. Ze zijn veel soberder. Het altaar is vervangen door een tafel en heeft een plaats meer in het midden van de gemeente. Zo'n kerk is gebouwd naar nieuwere liturgische inzichten. Wanneer professor F. Haarsma in „De Tijd-Maasbode" van 24 oktober het heeft over het voorstel voor de liturgie, dat momen teel op het concilie te Rome in behandeling Is, schrijft hij: „Helaas heeft men sinds Trente (1545-1563) ln de liturgie alle nadruk gelegd op het behoud van het overgeleverde. De tot dan toe gegroeide vormen werden „cn bloc" bevroren en alle met eenzelfde onverbiddelijkheid vastge legd" De Kerkhervormers nebben gebroken met die overgeleverde liturgie, maar ze hebben er wel verschillende elementen uit overgenomen. Zij wilden terug gaan naar de oud-christelijke ge meenten, vooral naar datgene wat over haar eredienst ln het Nieuwe Testament te vinden is. Dc vraag kan met recht worden gesteld of er toen niet te veel over boord is gegooid. Luther heeft meer behouden dan CalvtJn. Maar in leder geval is er een andere vorm van samenkomst der gemeente ontstaan doordat men de H. Schrift en de prediking van het Evangelie in het middelpunt van de eredienst dor gemeente heeft geplaatst en de gelovigen actief heeft laten meewerken door het zingen van de psalmen. Wanneer wij voor ons land zoeken naar het ontstaan van de liturgie, de eredienst van do gemeente, komen we terecht in de vluchte lingengemeente van Londen. Daar is de eerste psalmberijming tot stand gekomen, die van Jo hannes Wtenhove, een ouderling van deze ge meente. Van hem hebben we nog over do ge zangen F en H (achter de psalmen). Hier is het ook geweest dat Valerandus Pollanus in 1551 een orde van dienst uitgaf, die hij „liturgia sacra" noemde. En hoewel onze huidige formulieren van Petrus Datheen uit Frankenthal in de Pfalz afkomstig zijn (ook al een vluchtelingengemeente), deze prediker had zijn opleiding in Londen gekregen. Het behoeft ons dan ook niet te verbazen dat in onze formulieren voor doop en avondmaal en zovoort verschillende stukken van de formulie ren uit Londen aanwezig zijn. Maar, liturgie is hier eenvoudig: orde van dienst, geworden. Tot in onze eeuw toe is zij nagenoeg onveranderd gebleven. We kunnen niet zeggen dat er ln ons calvinistisch vaderland veel belangstelling la ge weest voor deze orde van dienst. Ook dit zijn „bevroren vormen" geworden. De vroegere hofprediker dr. J. H. Gerritsen heeft met zijn boekje „Liturgie" het startsein gegeven voor grotere belangstelling. Een kerk dienst is meer dan een preekdienst! Ze moet ook zijn een lofprijzing. Datgene wat dc gemeente doet, krijgt hier weer een bijzondere betekenis. Op velerlei wijze ls er studie gemaakt van de oorsprongen der christelijke liturgie. Vragen zijn opgekomen of het wel goed ls met een kerk wanneer het alleen maar bij het oude blijft. Wc leven niet meer in de middeleeuwen en ook niet meer in de 16de eeuw. We spreken een andere taal dan men toen deed. Allerlei nieuwe ge zichtspunten over het wezen van de gemeente en haar eredienst zijn naar voren gekomen. In de schatten van de „kerk der ecuwen" heeft men gegraven en men heeft daaruit weer allcr- ifi waardevolle elementen opgediept. Zo hebben wij bet beleefd dat er een nieuw dienstboek ge komen is en dat men bezig is de psalmen op nieuw to berjjmen en dat de gezangenbundel wordt herzien. Wanneer een kerk leeft, zullen er altijd weer nieuwe gezangen gezongen worden; dan zal er altijd weer een liturgische vernieu wing zjjn. Wat er op liturgisch terrein uit het concilie van Rome zal komen, weten we niet. Het is een onderdeel van wat daar behandeld zal worden. En zijn mlschien stukken die veel belangrijker z(jn, naar het schijnt. Toch kan het zijn, dat de voorstellen over de liturgie diep ingrijpend zul len zijn ln het leven van de R.-K. Kerk. Hier zit men bovendien nog met een vraag die protes tantse kerken niet kennen. Tot nu toe is het La tijn de officiële taal van de liturgie geweest. Dit heeft bepaalde voordelen. Overal ter wereld kunnen r.-k. gelovigen de mis beleven. Het heeft echter ook nadelen en die komen vooral in de missiegebieden tot uiting. Het ls een wens van velen dat in de toekomst de volkstaal in de li turgie een grotere plaats zal Innemen, om zo de eredienst weer te maken tot een zaak van „het gelovige volk als geheel". We zullen moeten af wachten welke wensen betreffende de liturgie en dat zijn er nog al wat door het concilie in vervulling zullen gaan. 11. len, tot uitdrukking komt: de boodschap van de kerk en het pro gramma van de kerk. Op dit ogenblik moet men op Cuba de Bijbel bestuderen om te weten in wie men gelooft èn daarnaast ook de marxistische leer om te weten waaraan de anderen gelo ven. Ook aan de marxisten moet het Evangelie gepredikt worden. Het zou goed zijn, als in elke gemeen te een groep gevormd werd, die zich er op kan beraden hoe het Evangelie te brengen aan de com munisten. De kerk moet in het offensief over gaan en ophouden met klagen en zuchten", aldus de hervormde pre dikant van Cuba. Lekker rustig! Als weekend- rijder houd ik er van kalm te rijden. Maar op die drukke zondagswegen moetje ook snel kunnen optrekken. Daarom in mijn tank: BP Super Mix 25. Mijn motor zoemt van tevredenheid. En optrekken - als een lieve lust! Probeer zelf ook eens welke van de 5 soorten BP benzine precies bij uw motor past. U rijdt dan veel plezieriger en economischer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 16