NACHT LUCHTINFANTER1E PHILIPS VRAAGT MANNEN Meer gegevens van kongeralen en kruisbekken worden bekend De asperges Verwachtingen overtroffen Onder Zeelands hoge hemel N.V. PHILIPS' GLOEILAMPENFABRIEKEN 20% KORTING „DE LELIE" ANTWERPSESTRAATWEG 415 te BERGEN OP ZOOM Sport in het kort PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 3 NOVEMBER 3 'VWVVVVVVWVVVvvV%A/\/VVVWVV\SVWvvvWW%AAfW\/lfVIAAAiVVVWV\AAfMs\n/VVIAAAJVUVW>AJVWV\A/VWVVVWVWtAAfWVVWVVWVVVlA/WVWWVWtfkA/\A/VW\/VUVv|/lA Deeds hadden de eerste versterkingen de luchtlandingstroepen bereikt. Er waren 69 zweefvliegtuigen geland in de landings zone van de Britse 6de Divisie Luchtlan dingstroepen waarvan 49 op het voor hen bestemde terrein bij Ranville. De ge nisten hadden hun werk goed gedaan. Zij hadden geen tijd gehad om alle hindernis sen in het lange landingsveld op te ruimen, maar er waren genoeg hindernissen met behulp van dynamiet vernietigd, om het de zweefvliegtuigen mogelijk te maken te landen. Na hun aankomst had de landingszone een fan tastische aanblik opgeleverd. Het zag er in het maanlicht uit als een kerkhof op een schilderij van Salvador Dali. Verongelukte zweefvliegtuigen met geknakte vleugels, ingedrukte cabines en verwrongen staarten lagen overal. Het leek on mogelijk dat iemand deze versplinterde toestellen levend had kunnen verlaten toch waren er maar weinig manschappen tijdens de landingen gesneuveld of gewond. Het aantal gewonden ten gevolge van het Duitse afweergeschut was veel groter. Bij de troepen, die door deze zweefvliegtuigen werden vervoerd, bevond zich ook de comman dant van de 6e Divisie Luchtlandingstroepen, ge- neraal-majoor Richard Gale met zijn staf. Verder vervoerden deze toestellen zwaar materieel en het zeer belangrijk anti-tankgeschut. De mannen hadden in groten getale de zwaafvliegtuigen ver laten en op dat. moment verwacht dat het lan dingsveld zou bestookt worden door vijandelijk vuur; inplaats daarvan troffen zij een vreemde, landelijke stilte aan. Sergeant John Hutley, de piloot van een Horsa, had gerekend op een zware beschieting en zijn tweede piloot gewaarschuwd: „Klim er zo gauw mogelijk uit, zodra we geland zijn en zoek als de bliksem dekking". Maar het enige dat op gevechten wees, was een veelkleu rig gordijn van iichtkogels in de verte en het ratelen der mitrailleurs in de buurt van Ran ville. Overigens kon Hutley niets horen of zien, dat vijandelijke activiteit verried. Rondom hem op het landingsveld heerste een ge weldige drukte; de manschappen haalden de uit rustingsstukken uit de wrakken der zweefvlieg tuigen en hesen de stukken anti-tankgeschut achterop de jeeps. Nu de tocht door de lucht vol bracht was, heerste er zelfs een vrolijke stem ming. Hutley en de mannen, die hij had ver voerd, zaten in het wrak van hun toestel een kop thee te drinken, voor zij op weg zouden gaan naar Ranville. Aan de andere zijde van het Normandische slag veld, op het schiereiland van Cherbourg, kwa men nu de eerste stoeten Amerikaanse zweef vliegtuigen binnen. Brigade-generaal Don Pratt, de plv. commandant van de 101ste Divisie Lucht landingstroepen, zat naast de piloot van het voorste zweefvliegtuig. Pratt was, zoals men later vertelde, „zo opgewonden als een school jongen", nu hij zijn eerste zweefvlucht maakte. Achter hem volgde een stoet van 52 zweef vliegtuigen in formaties van vier, en elke forma tie werd door een Dakota voortgetrokken. Deze tros vervoerde jeeps, anti-tankgeschut, een com plete medische eenheid en zelfs een kleine bull dozer. Hoog op de neus van Pratts zweefvlieg tuig was een grote 1 geschilderd. Een enorme ..krijsende adelaar", het embleem van de 101ste Divisie, en een Amerikaanse vlag versierden het canvas aan beide zijden van de cockpit. In deze zelfde formatie keek operatiehelper Emile Na talie naar de ontploffende projectielen en bran dende voertuigen beneden zich; hij zag dat zij „door een gordijn van vuur" werden begroet. landingszone bij Hiesville, ruim 6 kin van St.- Mère-Eglise. Eén voor één werden de 300 m lange nylonkabels losgemaakt en nu suisden de zweef vliegtuigen naar beneden. Natalie's toestel schoot over de landingszone heen en kwam in een veld terecht, dat vol „Rommel-asperges" stond se ries zware balken, die in de grond waren gesto ken om zweefvliegtuigen te verhinderen om hier te landen. Natalie zat in het zweefvliegtuig in een jeep, en terwijl hij door een der kleine raampjes naar buiten keek, zag hij tot zijn ontzetting dat de vleugels van het vliegtuig werden afgereten. Rommel-asperges flitsten voorbij. Toen weerklonk er een geweldig gekraak het toestel was in tweeën gebroken, en wel precies achter de jeep, waarin Natalie zich bevond. „Toen kon ik er heel gemakkelijk uitklimmen", weet hij zich nog te herinneren. Op korte afstand lag het wrak van zweefvlieg tuig nr. 1. Doorglijdend over een hellend weiland, had het toestel zijn vaart van 160 km per uur niet kunnen afremmen; het boorde zich pal in een heg. Natalie trof de piloot, die uit de cockpit was geslingerd, in de heg aan, met beide benen gebroken. Generaal Pratt was op slag dood; hij was vermorzeld door de in elkaar gedrukte con structie van de cockpit. Hij was van beide par tijen de eerste generaal die sneuvelde op D-Day. Pratt was één van de weinige slachtoffers van de landingen der 101ste Divisie. Bjjna alle zweef vliegtuigen van de divisie kwamen op of vlakbij de landingszone bij Hiesville neer. Hoewel de meeste toestellen volkomen vernield waren, ble ken de uitrustingsstukken grotendeels intact te zijn gebleven. Dat was een opmerkelijke prestatie. Slechts weinig piloten hadden meer dan drie of vier oefenlandingen uitgevoerd en die hadden bij daglicht plaatsgevonden. Er was bovendien ge brek aan zweefvliegers geweest. „Op een gege ven ogenblik", herinnert zich generaal Gavin, „dachten we zelfs dat we er niet genoeg zouden hebben. Tijdens de invasie werden alle zitplaat sen van tweede piloten ingenomen door man schappen van de luchtlandingstroepen. Het mag ongelofelijk schijnen, maar deze manschappen hadden hoegenaamd geen ervaring met vlieg tuigen of zweefvliegtuigen. Sommigen moesten, met een gewonde piloot naast zich en met de He1 In tegenstelling tot de vliegtuigen, die de para chutisten hadden afgeworpen, kwamen deze zweefvliegtuigen van de zyde van het Kanaal bin nen en naderden het schiereiland dus uit ooste lijke richting. Enkele seconden nadat zjj de kust gepasseerd waren, zagen zij al de lichten van de volle verantwoording voor een zweefvliegtuig vol manschappen en materiaal, maar zien hoe zij het op 6 juni klaarspeelden om het toestel door de kogelgordijnen van de flakbatterijen heen te manoeuvreren."Gelukkig was het type zweefvlieg tuig, dat we gebruikten, niet zo moeilijk te be sturen en aan de grond te brengen. Maar als je dit voor het eerst moest doen, in het heetst van de strijd, was dit geen pretje; menig onge lovige riep toen de Almachtige aan". [et was nu bijna morgen; de dageraad, die 18000 parachutisten al vechtend hadden tegemoet gezien. In minder dan vijf uur hadden zij de verwachtingen van gene raal Eisenhower en zijn onderbevelhebbers overtroffen. De luchtlandingstroepen hadden de vijand in verwarring gebracht en de verbindingen verbroken; nu bezetten zij beide flanken van het Normandische inva- siegebied. Tevens hadden zij de vijand in hoge mate verhinderd om versterkingen aan te voeren. De manschappen van de geallieerde luchtlan dingstroepen hadden het vasteland vanuit de lucht hier en daar bezet en op deze wijze het begin van een houvast geschapen voor de invasie vanuit zee. Nu wachtten zij op de komst van tie oVer zee aangevoerde strijdkrachten om samen met hen door te stoten in Hitiers Europa. De Ameriaan- se smaldelen bevonden zich reeds op een afstand van 12 mijl van de Utah- en Omaha-stranden. Voor de Amerikanen zou het nog precies 7 kwartier duren eer het Uur-H 6.30 v.m. aanbrak. Copyright uitg. Van Holkema en Warendorf, Amsterdam. (Wordt vervolgd.) Mannen van de British Infantry Force in hun zweefvliegtuiglclaar voor de landing (filmfoto). .rt/Vrtrtnnr^AAA/VVVl/lA/VVVVWWVWUVUVinAlvl/lA/VUVVWVVWVWVVWVVVVVVWVVVVOVVVWVVVVVWMWWWWVU^^ Advies voor de vissers: „probeer het met bliekjes" Op onze artikelen over de vangst van Kongeralen en de invasie van kruisbekken kwamen veel reacties binnen. Over 't algemeen blijkt wel, dat onze gedachte: „de uit breiding van de hengelsport is gun stig voor het beter kunnen beoor delen van het voorkomen van zeld zaam geachte vissen", wel juist is geweest. Bepaald grappig doet de laatst ontvangen brief over de zee paling aan. De heer A. J. v. Haaren te Vlissingen, die 20 jaar in Den Helder viste en pas 3 jaren in de mond van de Westerschelde, spreekt met klem uit, dat men in Den Helder zelden zeepalingen ving, terwijl hij er in de drie jaar, dat hij hier woont al heel veel heeft gezien. Onder meer op 16 oktober j.l. een exem plaar van 93 cm. wegende 2 kg. en op 18 oktober (in een fuik gedreven,) een dood ex. van 1.30 m-, die meer dan 3,5 kg. woog en om zo te zeggen de dikte had van een kleine kachelpijp. Een en ander klopt wel fraai met het vermoedelijk binnenkomen van deze vis sen in oktober, maar er zijn andere be richten, die van een veel vroegere vangst gewagen. Zo de heer F. Kopmels (en zoon) te Vlissingen, die wel op 15 okto ber twee zeepalingen vingen o.a. 1 exem plaar van 1.10 m. (ruim 2,5 kg.) maar ze ook in juli vingen op de Nolledijk (2 ex. 27 ons samen). Zij vinden het onjuist nog over een zeldzame vis te spreken, en dat geldt ook voor de heer M. Peene, Westkapelle, die o.a. in au gustus een exemplaar van 1.03 m. zag, en toevoegt: zeepalingen komen meer voor dan U denkt. Zeer uitvoerig schrijft ook de heer G. de Grave te Vlissingen, die ze als de heer Kopmels elk jaar en in alle jaargetijden vangt, de grootste echter weer 't vorig jaar oktober (geen afmetingengew. bijna 4 kg.), de laat ste 7 oktober 1962 (60 cm.) Over een tijdvak van 2 jaar ving hij er zeker 10 A 12 stuks. Deze visser merkt op, dat het grootste exemplaar duidelijk een „klagend geluid" deed horen wat hij later ook bij andere zeepalingen waar nam. De heer Kampman uit Colijnsplaat meldde ook vangsten van de zeepaling. Tot zover over de Kongeraal. We begrij- fien, dat onze vraag in oktober zeker ge- eid heeft tot een onevenredig hoog aan tal meldingen van vangsten in oktober. We mogen echter dit grote aantal niet verwaarlozen, daar de mogelijkheid be staat dat diverse exemplaren ergens „blijven hangen". We hopen er echter op, dat de berichtenstroom, die wij door zullen geven, hiermee niet is stop gezet, berichtjes blijven welkom. Daar het aantal exemplaren reeds gemeld groot iis weten we nu echter al, dat de zeepaling niet bepaald zeldzaam is, al hoewel één der mondelinge meldingen van een „ras" visser diens spijt uitdruk te, dat hij er nog nooit een had kunnen verschalken. Voor hem geven we dan de tip van een onzer „medewerkers" door: probeer eens met bliekjes. Ook de vraag om inlichtingen over de kruisbekkeninvasie heeft heel wat opgeleverd, In verband met redenen van vogelbescherming bepalen wij ons er toe de feiten te geven zonder de melders te noemen en de plaats, waar ze nog worden gezien. De vo gels zijn nl. merkwaardig „gemak kelijk" en daar ze fraai van veren- kleed zijn, nodigen ze de waarnemers als het ware uit ze te grijpen. Daar ze het hier moeilijk genoeg hebben, lijkt het mij beter hun kans tot voort bestaan iets te vergroten. Bloedluis In het geheel kregen we 9 meldingen. Twee er van gewaagden van het aan pikken van noten, we hebben enkele be wijsstukken hiervan verzameld en be waard. Een mededeling sprak van het verdelgen van bloedluis in appelbomen 15 ex.en daar dit exemplaar werd ge vangen konden we er ons van overtui gen dat de resten van deze uiterst scha delijke insecten zich nog aan de snavel bevonden. Toen we dit diertje te drin ken gaven met een penseel (het water werd onder kopschudden met graagte opgenomen) vlogen door de rode kleur stof roze getinte waterdruppels ons over de hand. Het was zéér bepaald géén ver dund bloed). Twee meldingen spraken van het aanpikken van appels, waarbij de een uitdrukkelijk meldde, dat ze blijk baar „het zware werk" aan anderen overlieten, ze pikten alleen in de vruch ten, wanneer deze reeds door andere vogels waren beschadigd. Tenslotte stemden twee berichten er in overeen, dat de vogels del bleken te zijn op zon- nepitten. V oedselplaats Merkwaardig genoeg bleek hier opnieuw wat reeds bij het eerste bericht inzake de invasie werd vermeld, dat de vogels op bepaalde tijden naar hun voedsel plaats terugkeerden. Ten opzichte van de zonnepitten was dat steeds (dus tot 27 oktober) tegen de middag rond 12 uur. In een werkje over het voedsel voor volièrevogels vonden we deze zonnepit ten ook terug, naast hennep, gepelde haver, raapzaad en de zaden in kegels van coniferen. Ze werden hier echter in de vrije natuur verorberd. Twee van do meldingen repten niet over het voedsel, Zo heeft onze enquête over de kruisbek ken dus ook reeds een belangrijk re sultaat opgeleverd. De vraag is nu, wat gaan ze eten, wanneer ook de zonne bloemschijven van hun vruchtjes zullen zijn ontdaan. We spreken onze harte lijke dank uit aan allen, die onze vraag beantwoordden en blijven hopen op meer. Zeeland heeft zéér weinig naaldbomen tot 40 jaar, ter opleiding voor de in aapbouw zijnde fabriek te Terneuzen. GOEDE LONEN en GOEDE SOCIALE VOORZIENINGEN INLICHTINGEN OP ONZE ZITTINGSAVONDEN TE TERNEUZEN: maandag 5 november a.s. in lunchroom H. M. v. As- sche v.h. Koene, Nöordstraat 5, 's avonds van 7.30 uur tot 9 uur. AXEL: maandag 5 november a.s. in café-restaurant „Het Wapen van Zeeland", Markt 15, 's avonds van 7.30 uur tot 9.00 uur. OOSTBÜRG maandag 5 november a.s. in café „l'Ambassadeur", Eenhoornplantsoen 2, 's avonds van 7.30 uur tot 8.15 uur. BIERVLIET: maandag 5 november a.s. in café „De Vriendschap", Hoogstraat 3, 's avonds van 8.30 tot 9 uur. HULST: donderdag 8 november a.s. in café-restaurant De Bruyn, Achter de Kerk, K. Nieuwstr. 13, 's avonds van 7.30 uur tot 9.00 uur. Fabriek Roosendaal, Afd. Personeelzaken, Zwaanhoefstraat 2. kunt U niet missen geen dag! Gedurende de maand november een korting van 20 op al uw stoomgoed, b.v. kostuums van 4,25 NU 3,40 mantels van 4,00 NU 3,20 En uw kleding chemisch gereinigd door „De Leli°" wil zeggen „Weer als nieuw in de kast". Adressen ivaar U uw kleding af kunt geven AXEL: J. van Drlel, Singelweg 41; A. van Houte, Julianastraat 83. BREdKENS: A. Versprille, Oranjeboomplein 5. BRUINISSE: J. Pleunc, Nieuwstraat 23. CLINGE: C- Willaert, Graven straat 292. GOES: Modehuis Willy, Oprit Grote Markt 5. HOEK: P. van Es, Langestraat 80. HULST: H. E, de Gucht, Bontehondstraat 3. KLOOSTERZANDE: Penneman, Cloosterstraat 15. KOEWACHT: de Waele, Eikenlaan 30. OOS- TERLAND: H. W. v. Stappen, Kerkstraat 21. MIDDELBURG: P. Maartense, Lange Noordstr. 46. OOSTBURG: E. v. d. Bossche, B. Erasmusstraat 10. PHILIPPINE: Moelker, Julianastraat 12. SAS VAN GENT: F. de Coene, Westdam 83. SCHERPENISSE: J. W. de Graaf, Kerkstraat. SCHCONDLJKE: du Burck, Herenstraat 8. ST.-JANSTEEN: Hermans de Jonghe, Heikant 33. ST—ANNALAND: M. den Engelsman, West straat 12. TERHOLE: Textielhandel Penneman. THOLEN: H. J. Beukelaar, Brugstraat 30. WESTDORPE: P. de Rijcke, A 179. IJZENDIJ- KE: Marteyn de Boevcrc, Landpoortstraat 1315. STAVENISSE: W. Priem, Voorstraat 22. POORTVLIET: J. J. Pleuno, Markt 6. Heeft U geen tijd uw kleding te brengen - Belt U dan even O 1640-5171 of zendt U een briefkaart aan WASSERIJ EN CHEMISCHE WASSERIJ en een van onze bestellers haalt het graag bij U op. Stirling Moss zal binnenkort nog een tweede ooeratie aan de ogen moeten ondergaan. De Brit, ex-wereldkampioen automobilisme, is nog steeds niet her steld van de verwondingen, die hij april en is dus ongunstig als verblijfplaats voor kruisbekken, hetgeen misschien nog belangrijke afwijkingen van voed- aolgubruik aan het licht brengt. Op verzoek van een der lezers geven we nog eens door, dat gevonden vogel- ringen via do bureau's van ons blad op hun bestemming komen. Dc vinder krijgt zelf rechtstreeks bericht over de herkomst van de vogel (ook wanneer deze bv. enkel als goraamte wordt ge vonden). BAREND ZWERFMANS i ongeval tïj- Ex-wereldkampioen zwaargewicht Ingc- mar Johansson (Zweden) mag de V.S. verlaten. Johansson, die in september de titelstrijd Patterson-Liston had bijgo- woond, mocht daarna niet naar zijn land terug door een uitreisverbod van de Amerikaanse fiscus. Dat verbod is nu opgeheven, hoewel Johansson zijn schuld aan de fiscus (tussen de 3,5 en 4 miljoen gulden) nog steeds niet heeft voldaan, De Zweed verklaarde na het bekend maken van dit besluit laconiek nog en kele dagen In de V.S, te willen blijven. Jean Gnrnault, algemeen secretaris van de Tour do Franco en van de door het sportblad L'Equine georganiseerde wic- lercvenemonten, neeft om gezondheids redenen besloten voor deze functies te bedanken. Hij wordt algemeen secre taris van het Pare des Princes in Parijs. De organisatoren van de Tour deelden Herbert Elliot wil naar Olympische Spelen in Tokio Do Australische wereldrecordhouder op de 1500 nieter. Herbert Elliott, die in juli 19GI zijn laatste wedstrijd liep, hoeft in Stockholm tegenover do vroe gere Zweedse recordloper Guilder Haegg verklaard, dat hij het plan heeft in 1964 hij do Olympische Spelen in Tokio weer van de nartij te zijn. Elliott is thans 24 jaar. voorts mee, dat de heer Garnault als algemeen secretaris zal worden opge volgd door zijn landgenoot Jacques Loh- muller, een bekende ex-stayer, dio nog steeds wereldrecordhouder is over 100 km achter grote motoren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 28