NACHT
LUCHTINFANTER1E
PHILIPS
VRAAGT MANNEN
Meer gegevens van kongeralen
en kruisbekken worden bekend
De asperges
Verwachtingen overtroffen
Onder Zeelands hoge hemel
N.V. PHILIPS' GLOEILAMPENFABRIEKEN
20% KORTING
„DE LELIE"
ANTWERPSESTRAATWEG 415 te BERGEN OP ZOOM
Sport in het kort
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 3 NOVEMBER 3
'VWVVVVVVWVVVvvV%A/\/VVVWVV\SVWvvvWW%AAfW\/lfVIAAAiVVVWV\AAfMs\n/VVIAAAJVUVW>AJVWV\A/VWVVVWVWtAAfWVVWVVWVVVlA/WVWWVWtfkA/\A/VW\/VUVv|/lA
Deeds hadden de eerste versterkingen de
luchtlandingstroepen bereikt. Er waren
69 zweefvliegtuigen geland in de landings
zone van de Britse 6de Divisie Luchtlan
dingstroepen waarvan 49 op het voor
hen bestemde terrein bij Ranville. De ge
nisten hadden hun werk goed gedaan. Zij
hadden geen tijd gehad om alle hindernis
sen in het lange landingsveld op te ruimen,
maar er waren genoeg hindernissen met
behulp van dynamiet vernietigd, om het de
zweefvliegtuigen mogelijk te maken te
landen.
Na hun aankomst had de landingszone een fan
tastische aanblik opgeleverd. Het zag er in het
maanlicht uit als een kerkhof op een schilderij
van Salvador Dali. Verongelukte zweefvliegtuigen
met geknakte vleugels, ingedrukte cabines en
verwrongen staarten lagen overal. Het leek on
mogelijk dat iemand deze versplinterde toestellen
levend had kunnen verlaten toch waren er
maar weinig manschappen tijdens de landingen
gesneuveld of gewond. Het aantal gewonden ten
gevolge van het Duitse afweergeschut was veel
groter.
Bij de troepen, die door deze zweefvliegtuigen
werden vervoerd, bevond zich ook de comman
dant van de 6e Divisie Luchtlandingstroepen, ge-
neraal-majoor Richard Gale met zijn staf. Verder
vervoerden deze toestellen zwaar materieel en het
zeer belangrijk anti-tankgeschut. De mannen
hadden in groten getale de zwaafvliegtuigen ver
laten en op dat. moment verwacht dat het lan
dingsveld zou bestookt worden door vijandelijk
vuur; inplaats daarvan troffen zij een vreemde,
landelijke stilte aan. Sergeant John Hutley, de
piloot van een Horsa, had gerekend op een zware
beschieting en zijn tweede piloot gewaarschuwd:
„Klim er zo gauw mogelijk uit, zodra we geland
zijn en zoek als de bliksem dekking". Maar het
enige dat op gevechten wees, was een veelkleu
rig gordijn van iichtkogels in de verte en het
ratelen der mitrailleurs in de buurt van Ran
ville. Overigens kon Hutley niets horen of zien,
dat vijandelijke activiteit verried.
Rondom hem op het landingsveld heerste een ge
weldige drukte; de manschappen haalden de uit
rustingsstukken uit de wrakken der zweefvlieg
tuigen en hesen de stukken anti-tankgeschut
achterop de jeeps. Nu de tocht door de lucht vol
bracht was, heerste er zelfs een vrolijke stem
ming. Hutley en de mannen, die hij had ver
voerd, zaten in het wrak van hun toestel een
kop thee te drinken, voor zij op weg zouden
gaan naar Ranville.
Aan de andere zijde van het Normandische slag
veld, op het schiereiland van Cherbourg, kwa
men nu de eerste stoeten Amerikaanse zweef
vliegtuigen binnen. Brigade-generaal Don Pratt,
de plv. commandant van de 101ste Divisie Lucht
landingstroepen, zat naast de piloot van het
voorste zweefvliegtuig. Pratt was, zoals men
later vertelde, „zo opgewonden als een school
jongen", nu hij zijn eerste zweefvlucht maakte.
Achter hem volgde een stoet van 52 zweef
vliegtuigen in formaties van vier, en elke forma
tie werd door een Dakota voortgetrokken. Deze
tros vervoerde jeeps, anti-tankgeschut, een com
plete medische eenheid en zelfs een kleine bull
dozer. Hoog op de neus van Pratts zweefvlieg
tuig was een grote 1 geschilderd. Een enorme
..krijsende adelaar", het embleem van de 101ste
Divisie, en een Amerikaanse vlag versierden het
canvas aan beide zijden van de cockpit. In deze
zelfde formatie keek operatiehelper Emile Na
talie naar de ontploffende projectielen en bran
dende voertuigen beneden zich; hij zag dat zij
„door een gordijn van vuur" werden begroet.
landingszone bij Hiesville, ruim 6 kin van St.-
Mère-Eglise. Eén voor één werden de 300 m lange
nylonkabels losgemaakt en nu suisden de zweef
vliegtuigen naar beneden. Natalie's toestel schoot
over de landingszone heen en kwam in een veld
terecht, dat vol „Rommel-asperges" stond se
ries zware balken, die in de grond waren gesto
ken om zweefvliegtuigen te verhinderen om hier
te landen.
Natalie zat in het zweefvliegtuig in een jeep,
en terwijl hij door een der kleine raampjes naar
buiten keek, zag hij tot zijn ontzetting dat de
vleugels van het vliegtuig werden afgereten.
Rommel-asperges flitsten voorbij. Toen weerklonk
er een geweldig gekraak het toestel was in
tweeën gebroken, en wel precies achter de jeep,
waarin Natalie zich bevond. „Toen kon ik er
heel gemakkelijk uitklimmen", weet hij zich nog
te herinneren.
Op korte afstand lag het wrak van zweefvlieg
tuig nr. 1. Doorglijdend over een hellend weiland,
had het toestel zijn vaart van 160 km per uur
niet kunnen afremmen; het boorde zich pal in
een heg. Natalie trof de piloot, die uit de cockpit
was geslingerd, in de heg aan, met beide benen
gebroken. Generaal Pratt was op slag dood; hij
was vermorzeld door de in elkaar gedrukte con
structie van de cockpit. Hij was van beide par
tijen de eerste generaal die sneuvelde op D-Day.
Pratt was één van de weinige slachtoffers van
de landingen der 101ste Divisie. Bjjna alle zweef
vliegtuigen van de divisie kwamen op of vlakbij
de landingszone bij Hiesville neer. Hoewel de
meeste toestellen volkomen vernield waren, ble
ken de uitrustingsstukken grotendeels intact te
zijn gebleven. Dat was een opmerkelijke prestatie.
Slechts weinig piloten hadden meer dan drie of
vier oefenlandingen uitgevoerd en die hadden bij
daglicht plaatsgevonden. Er was bovendien ge
brek aan zweefvliegers geweest. „Op een gege
ven ogenblik", herinnert zich generaal Gavin,
„dachten we zelfs dat we er niet genoeg zouden
hebben. Tijdens de invasie werden alle zitplaat
sen van tweede piloten ingenomen door man
schappen van de luchtlandingstroepen. Het mag
ongelofelijk schijnen, maar deze manschappen
hadden hoegenaamd geen ervaring met vlieg
tuigen of zweefvliegtuigen. Sommigen moesten,
met een gewonde piloot naast zich en met de
He1
In tegenstelling tot de vliegtuigen, die de para
chutisten hadden afgeworpen, kwamen deze
zweefvliegtuigen van de zyde van het Kanaal bin
nen en naderden het schiereiland dus uit ooste
lijke richting. Enkele seconden nadat zjj de kust
gepasseerd waren, zagen zij al de lichten van de
volle verantwoording voor een zweefvliegtuig
vol manschappen en materiaal, maar zien hoe zij
het op 6 juni klaarspeelden om het toestel door
de kogelgordijnen van de flakbatterijen heen te
manoeuvreren."Gelukkig was het type zweefvlieg
tuig, dat we gebruikten, niet zo moeilijk te be
sturen en aan de grond te brengen. Maar als
je dit voor het eerst moest doen, in het heetst
van de strijd, was dit geen pretje; menig onge
lovige riep toen de Almachtige aan".
[et was nu bijna morgen; de dageraad,
die 18000 parachutisten al vechtend
hadden tegemoet gezien. In minder dan vijf
uur hadden zij de verwachtingen van gene
raal Eisenhower en zijn onderbevelhebbers
overtroffen.
De luchtlandingstroepen hadden de
vijand in verwarring gebracht en de
verbindingen verbroken; nu bezetten zij
beide flanken van het Normandische inva-
siegebied. Tevens hadden zij de vijand in
hoge mate verhinderd om versterkingen
aan te voeren.
De manschappen van de geallieerde luchtlan
dingstroepen hadden het vasteland vanuit de
lucht hier en daar bezet en op deze wijze het
begin van een houvast geschapen voor de invasie
vanuit zee.
Nu wachtten zij op de komst van tie oVer zee
aangevoerde strijdkrachten om samen met hen
door te stoten in Hitiers Europa. De Ameriaan-
se smaldelen bevonden zich reeds op een afstand
van 12 mijl van de Utah- en Omaha-stranden.
Voor de Amerikanen zou het nog precies 7
kwartier duren eer het Uur-H 6.30 v.m.
aanbrak.
Copyright uitg. Van Holkema en Warendorf,
Amsterdam. (Wordt vervolgd.)
Mannen van de British Infantry Force in hun
zweefvliegtuiglclaar voor de landing (filmfoto).
.rt/Vrtrtnnr^AAA/VVVl/lA/VVVVWWVWUVUVinAlvl/lA/VUVVWVVWVWVVWVVVVVVWVVVVOVVVWVVVVVWMWWWWVU^^
Advies voor de vissers:
„probeer het met bliekjes"
Op onze artikelen over de vangst
van Kongeralen en de invasie van
kruisbekken kwamen veel reacties
binnen. Over 't algemeen blijkt
wel, dat onze gedachte: „de uit
breiding van de hengelsport is gun
stig voor het beter kunnen beoor
delen van het voorkomen van zeld
zaam geachte vissen", wel juist is
geweest. Bepaald grappig doet de
laatst ontvangen brief over de zee
paling aan. De heer A. J. v. Haaren
te Vlissingen, die 20 jaar in Den
Helder viste en pas 3 jaren in de
mond van de Westerschelde,
spreekt met klem uit, dat men in
Den Helder zelden zeepalingen
ving, terwijl hij er in de drie jaar,
dat hij hier woont al heel veel
heeft gezien.
Onder meer op 16 oktober j.l. een exem
plaar van 93 cm. wegende 2 kg. en op
18 oktober (in een fuik gedreven,) een
dood ex. van 1.30 m-, die meer dan 3,5
kg. woog en om zo te zeggen de dikte
had van een kleine kachelpijp.
Een en ander klopt wel fraai met het
vermoedelijk binnenkomen van deze vis
sen in oktober, maar er zijn andere be
richten, die van een veel vroegere vangst
gewagen. Zo de heer F. Kopmels (en
zoon) te Vlissingen, die wel op 15 okto
ber twee zeepalingen vingen o.a. 1 exem
plaar van 1.10 m. (ruim 2,5 kg.) maar
ze ook in juli vingen op de Nolledijk
(2 ex. 27 ons samen). Zij vinden het
onjuist nog over een zeldzame vis te
spreken, en dat geldt ook voor de heer
M. Peene, Westkapelle, die o.a. in au
gustus een exemplaar van 1.03 m. zag,
en toevoegt: zeepalingen komen meer
voor dan U denkt. Zeer uitvoerig schrijft
ook de heer G. de Grave te Vlissingen,
die ze als de heer Kopmels elk jaar en
in alle jaargetijden vangt, de grootste
echter weer 't vorig jaar oktober (geen
afmetingengew. bijna 4 kg.), de laat
ste 7 oktober 1962 (60 cm.) Over een
tijdvak van 2 jaar ving hij er zeker 10
A 12 stuks. Deze visser merkt op, dat
het grootste exemplaar duidelijk een
„klagend geluid" deed horen wat hij
later ook bij andere zeepalingen waar
nam. De heer Kampman uit Colijnsplaat
meldde ook vangsten van de zeepaling.
Tot zover over de Kongeraal. We begrij-
fien, dat onze vraag in oktober zeker ge-
eid heeft tot een onevenredig hoog aan
tal meldingen van vangsten in oktober.
We mogen echter dit grote aantal niet
verwaarlozen, daar de mogelijkheid be
staat dat diverse exemplaren ergens
„blijven hangen". We hopen er echter
op, dat de berichtenstroom, die wij
door zullen geven, hiermee niet is stop
gezet, berichtjes blijven welkom. Daar
het aantal exemplaren reeds gemeld
groot iis weten we nu echter al, dat de
zeepaling niet bepaald zeldzaam is, al
hoewel één der mondelinge meldingen
van een „ras" visser diens spijt uitdruk
te, dat hij er nog nooit een had kunnen
verschalken.
Voor hem geven we dan de tip van een
onzer „medewerkers" door: probeer eens
met bliekjes.
Ook de vraag om inlichtingen over
de kruisbekkeninvasie heeft heel wat
opgeleverd, In verband met redenen
van vogelbescherming bepalen wij
ons er toe de feiten te geven zonder
de melders te noemen en de plaats,
waar ze nog worden gezien. De vo
gels zijn nl. merkwaardig „gemak
kelijk" en daar ze fraai van veren-
kleed zijn, nodigen ze de waarnemers
als het ware uit ze te grijpen. Daar
ze het hier moeilijk genoeg hebben,
lijkt het mij beter hun kans tot voort
bestaan iets te vergroten.
Bloedluis
In het geheel kregen we 9 meldingen.
Twee er van gewaagden van het aan
pikken van noten, we hebben enkele be
wijsstukken hiervan verzameld en be
waard. Een mededeling sprak van het
verdelgen van bloedluis in appelbomen
15 ex.en daar dit exemplaar werd ge
vangen konden we er ons van overtui
gen dat de resten van deze uiterst scha
delijke insecten zich nog aan de snavel
bevonden. Toen we dit diertje te drin
ken gaven met een penseel (het water
werd onder kopschudden met graagte
opgenomen) vlogen door de rode kleur
stof roze getinte waterdruppels ons over
de hand. Het was zéér bepaald géén ver
dund bloed). Twee meldingen spraken
van het aanpikken van appels, waarbij
de een uitdrukkelijk meldde, dat ze blijk
baar „het zware werk" aan anderen
overlieten, ze pikten alleen in de vruch
ten, wanneer deze reeds door andere
vogels waren beschadigd. Tenslotte
stemden twee berichten er in overeen,
dat de vogels del bleken te zijn op zon-
nepitten.
V oedselplaats
Merkwaardig genoeg bleek hier opnieuw
wat reeds bij het eerste bericht inzake
de invasie werd vermeld, dat de vogels
op bepaalde tijden naar hun voedsel
plaats terugkeerden. Ten opzichte van
de zonnepitten was dat steeds (dus tot
27 oktober) tegen de middag rond 12
uur. In een werkje over het voedsel voor
volièrevogels vonden we deze zonnepit
ten ook terug, naast hennep, gepelde
haver, raapzaad en de zaden in kegels
van coniferen. Ze werden hier echter in
de vrije natuur verorberd. Twee van do
meldingen repten niet over het voedsel,
Zo heeft onze enquête over de kruisbek
ken dus ook reeds een belangrijk re
sultaat opgeleverd. De vraag is nu, wat
gaan ze eten, wanneer ook de zonne
bloemschijven van hun vruchtjes zullen
zijn ontdaan. We spreken onze harte
lijke dank uit aan allen, die onze vraag
beantwoordden en blijven hopen op meer.
Zeeland heeft zéér weinig naaldbomen
tot 40 jaar, ter opleiding
voor de in aapbouw zijnde
fabriek te Terneuzen.
GOEDE LONEN
en
GOEDE SOCIALE
VOORZIENINGEN
INLICHTINGEN OP ONZE ZITTINGSAVONDEN TE
TERNEUZEN:
maandag 5 november a.s. in lunchroom H. M. v. As-
sche v.h. Koene, Nöordstraat 5, 's avonds van 7.30
uur tot 9 uur.
AXEL:
maandag 5 november a.s. in café-restaurant „Het
Wapen van Zeeland", Markt 15, 's avonds van 7.30
uur tot 9.00 uur.
OOSTBÜRG
maandag 5 november a.s. in café „l'Ambassadeur",
Eenhoornplantsoen 2, 's avonds van 7.30 uur tot 8.15
uur.
BIERVLIET:
maandag 5 november a.s. in café „De Vriendschap",
Hoogstraat 3, 's avonds van 8.30 tot 9 uur.
HULST:
donderdag 8 november a.s. in café-restaurant De
Bruyn, Achter de Kerk, K. Nieuwstr. 13, 's avonds
van 7.30 uur tot 9.00 uur.
Fabriek Roosendaal,
Afd. Personeelzaken,
Zwaanhoefstraat 2.
kunt U niet missen geen dag!
Gedurende de maand november een korting van 20
op al uw stoomgoed,
b.v. kostuums van 4,25 NU 3,40
mantels van 4,00 NU 3,20
En uw kleding chemisch gereinigd door „De Leli°"
wil zeggen „Weer als nieuw in de kast".
Adressen ivaar U uw kleding af kunt geven
AXEL: J. van Drlel, Singelweg 41; A. van Houte,
Julianastraat 83. BREdKENS: A. Versprille,
Oranjeboomplein 5. BRUINISSE: J. Pleunc,
Nieuwstraat 23. CLINGE: C- Willaert, Graven
straat 292. GOES: Modehuis Willy, Oprit Grote
Markt 5. HOEK: P. van Es, Langestraat 80.
HULST: H. E, de Gucht, Bontehondstraat 3.
KLOOSTERZANDE: Penneman, Cloosterstraat 15.
KOEWACHT: de Waele, Eikenlaan 30. OOS-
TERLAND: H. W. v. Stappen, Kerkstraat 21.
MIDDELBURG: P. Maartense, Lange Noordstr. 46.
OOSTBURG: E. v. d. Bossche, B. Erasmusstraat
10. PHILIPPINE: Moelker, Julianastraat 12.
SAS VAN GENT: F. de Coene, Westdam 83.
SCHERPENISSE: J. W. de Graaf, Kerkstraat.
SCHCONDLJKE: du Burck, Herenstraat 8.
ST.-JANSTEEN: Hermans de Jonghe, Heikant 33.
ST—ANNALAND: M. den Engelsman, West
straat 12. TERHOLE: Textielhandel Penneman.
THOLEN: H. J. Beukelaar, Brugstraat 30.
WESTDORPE: P. de Rijcke, A 179. IJZENDIJ-
KE: Marteyn de Boevcrc, Landpoortstraat 1315.
STAVENISSE: W. Priem, Voorstraat 22.
POORTVLIET: J. J. Pleuno, Markt 6.
Heeft U geen tijd uw kleding te brengen - Belt U dan even O 1640-5171
of zendt U een briefkaart aan
WASSERIJ EN CHEMISCHE WASSERIJ
en een van onze bestellers haalt het graag bij U op.
Stirling Moss zal binnenkort nog een
tweede ooeratie aan de ogen moeten
ondergaan. De Brit, ex-wereldkampioen
automobilisme, is nog steeds niet her
steld van de verwondingen, die hij april
en is dus ongunstig als verblijfplaats
voor kruisbekken, hetgeen misschien
nog belangrijke afwijkingen van voed-
aolgubruik aan het licht brengt.
Op verzoek van een der lezers geven
we nog eens door, dat gevonden vogel-
ringen via do bureau's van ons blad op
hun bestemming komen. Dc vinder
krijgt zelf rechtstreeks bericht over de
herkomst van de vogel (ook wanneer
deze bv. enkel als goraamte wordt ge
vonden).
BAREND ZWERFMANS
i ongeval tïj-
Ex-wereldkampioen zwaargewicht Ingc-
mar Johansson (Zweden) mag de V.S.
verlaten. Johansson, die in september de
titelstrijd Patterson-Liston had bijgo-
woond, mocht daarna niet naar zijn land
terug door een uitreisverbod van de
Amerikaanse fiscus. Dat verbod is nu
opgeheven, hoewel Johansson zijn schuld
aan de fiscus (tussen de 3,5 en 4 miljoen
gulden) nog steeds niet heeft voldaan,
De Zweed verklaarde na het bekend
maken van dit besluit laconiek nog en
kele dagen In de V.S, te willen blijven.
Jean Gnrnault, algemeen secretaris van
de Tour do Franco en van de door het
sportblad L'Equine georganiseerde wic-
lercvenemonten, neeft om gezondheids
redenen besloten voor deze functies te
bedanken. Hij wordt algemeen secre
taris van het Pare des Princes in Parijs.
De organisatoren van de Tour deelden
Herbert Elliot wil
naar Olympische
Spelen in Tokio
Do Australische wereldrecordhouder op
de 1500 nieter. Herbert Elliott, die in
juli 19GI zijn laatste wedstrijd liep,
hoeft in Stockholm tegenover do vroe
gere Zweedse recordloper Guilder Haegg
verklaard, dat hij het plan heeft in 1964
hij do Olympische Spelen in Tokio weer
van de nartij te zijn. Elliott is thans
24 jaar.
voorts mee, dat de heer Garnault als
algemeen secretaris zal worden opge
volgd door zijn landgenoot Jacques Loh-
muller, een bekende ex-stayer, dio nog
steeds wereldrecordhouder is over 100
km achter grote motoren.