Waarom er
DEQUE
DEE OP FN POST
BLIJFT!
steeds meer
Unie wordt
gevraagd
Esso) ESSO EXTRA MOTOR OIL
Unie
half zware shag
CHBPD
..II Tl»..
Mist kost luchtvaart
handen vol geld
NEEM GEEN RISICO!
Voor de beste
jaren van
Uw leven
s
Omdat
soepel rolt, zacht
en tóch pittig is.
Profit^'3"
den0^c
P00-
W. Rikken N.V.
Morgen,
donderdag 1 november,
zijn wij gesloten.
MIELE
B. M9DAVAINE
VAN DER BENT-D0NKER
ALLES VOOR DE
JACHT- EN SCHIETSPORT.
FORT
KRUIWAGENS
C0RNELISSE
F.I.D.O. te
kostbaar
WOENSDAG 31 OKTOBER 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Wij lcunnen meer kou dan warmte verwachten en daar
om nü zorgen voor straks en vlug om wat
WARME ONDERKLEDING.
Wij brengen ondergoed voor het hele gezin, o.m.
van Hollandia - Cotila - Astrix - Gedea - Rositta
enz.
WARME PYJAMA'S
DAMESPYJAMA'S, effen pantalon, 8,95, 9,95.
HERENPYJAMA'S 8,95, 9,95- Jasjes 4,98,
5,90.
MEISJESPYJAMA'S, snoezige modelletjes en
dessins.
JONGENSPYJAMA'S, lekker warm en in alle
maten.
FLANELLEN LAKENS
lekker warm, 1-pers. 4,90, 2-pers. 5,90-
Ook hebben wij Rheumanella en Rode-Kruis-
lakens.
VESTEN EN PULLOVERS
te kust en te keur, allemaal mooi goed en voor
prijzen waarvan U zegt, „hoe is dit mogelijk".
Zie etalages, zowel in Goes als in Middelburg.
Klokstraat 21
GOES
Lange Delft 8
MIDDELBURG
<v eV>®'
moderne groente- en
fruitzaak in het centrum
des lands wordt gevraagd
NETTE ACTIEVE
WINKELJUFFROUW,
die zelfstandig kan werken
en zonodig leiding kan ge
ven aan het overige winkel
personeel- Prettige werk
kring; eigen kamer be
schikbaar.
Brieven met uitvoerige ge
gevens en opgaaf van ver
langd salaris onder nummer
1032 bureau P.Z.C., Middel
burg.
OFFICIAL, HOOVER-DEADER
Handelsonderneming J. Minderhoud
Meliskerke - telefoon 01186-219.
naaimachinehuis
Bergen op Zoom,
TERNEUZEN:
Kortemeestraat 17
Tel. 0 1640 - 5878
Nieuwediepstraat 23
Tel. 01150-2294
GOES:
Tel. 0 1184 - 3729
A. C. Bastiaanse
Papegaaistraat 4
Tel. 01100-7476
HULST:
II. A. de Breuclc
B. F- v. Waesberghestr. 16
Tel. 0 1140 - 2215
VLISSINGEN
G. I-Iemelaar
Nieuwendijk 29
Lange Vorst 80-82 - Goes
VOLAUTOMATISCHE WASMACHINE
weekt, wast, spoelt en droogt zonder toezicht,
eenvoudige bediening, werkt geheel automatisch.
LANGEVIELE 62
MIDDELBURG
Grote sortering
WASMACHINES
en CENTRIFUGES.
Speciaal adres voor
HAARDEN en KACHELS.
Beseft u wel dat uw auto het groot
ste deel van. de dag Cen nacht) stil
staat? Vaak 20 uur of nog langer.
Stilstand, waarbij corrosie - verwering door con
densatie - de motor bedreigt. Gelukkig, met Esso
Extra Motor Oil kunt u dit gevaar voorkomen.
Esso Extra Motor Oil blijft aan de cilinderwanden
kleven wanneer uw wagen stilstaat, smeert direkt
wanneer u start. Bij rijden en stilstand volledige
bescherming met Esso Extra Motor Oil, de olie die
op z'n post blijft!
MET ESSO BENT U BETER UIT
WAPENHANDEL - TERNEUZEN
JACHTWAPENS in caliber 12, 16 en 20.
(Caliber 20 in vijfschot), merk „BREDA".
Natuurlijk ook de benodigde MUNITIE
daarvoor.
LUCHTBUKSEN vanaf 27,— gulden tot en met
225 gulden uit voorraad leverbaar.
DE KRANT MET MEER DAN 85.000 ABONNEES
■■■■■naaaBiBBBRiBi
WINTERSTOFFEN
voor
mantels - japonnen - a
rokken - pantalons.
Super-terlèiika, jj
de ideale stof, 14,50. a
Wit-zwart nu ook in
PIED DE COQ,
dubbelbreed 9.75.
Met Simplicity patro- J
nen knipt U gemakke-
lijk.
Vlotte, goed passende
modellen,
Alle maten voorradig.
a
Natuurlijk in jj
SCHRIJVER'S a
STOFFENHUIS
Goes, telefoon 6604, D
Lange Vorst,
tegenover „Berco".
De stoffenzaak met de a
geweldige keuze. jj
BEKENDMAKING
Het hoofd van het gemeen
tebestuur van BIGGEKER-
KE maakt bekend, dat het
door de raad vastgestelde
uitbreidingsplan in onder
delen „Kom 1962" met de
daarbij behorende bebou
wingsvoorschriften, in twee
uitvoerige kaarten uitge
werkt, op de secretarie ter
inzage is nedergelegd van 1
tot en met 14 november
1962.
Degenen, die zich met be
zwaren tot de raad hebben
gewénd, kunnen bezwaren
indienen bij het college van
Gedeputeerde Staten van
Zeeland binnen zes weken
na afloop van bovenge
noemde termijn.
Biggekerke, 26 okt- 1962.
Het hoofd van het
gemeentebestuur
voornoemd,
J. L. Dregmans.
Voor land- en tuinbouwbe
drijven en aannemers ont
vangen een zending
80 - 100 - 125 - 150 en 175 1.
Ook leveren wij losse wie
len en banden.
Jumbo voetpompen.
Concurrerende prijzen.
Gerecdscliapshamiel
VLASMARIvT 14
MIDDELBURG*
de
Provinciale
Zeeuwse
Courant
Nog geen middel gevonden
(Van onze weerkundige medewerker).
Een zeer dichte mist, zoals die in het herfst- en winterseizoen in
West-Europa dikwijls voorkomt, hindert het weg-, scheepvaart- en
luchtverkeer in hoge mate. Het wegverkeer kan zich er nog bij aan
passen door voorzichtig te rijden en overdag de grote lichten te ont
steken. Het scheepvaartverkeer doet ook kalm aan en laat regelmatig
de misthoorn schallen. Het luchtvaartverkeer kan niet langzamer
gaan vliegen, geen grote koplampen opsteken en geen misthoorn
blazen en is wel het meest kwetsbaar tijdens situaties met dichte
mist waarbij het zicht tot 500 meter horizontaal en 60 meter verticaal
is teruggelopen.
In de winter van 1959 kwamen er enkele zeer langdurige mistsituaties
voor. In februari zelfs ruim 11 dagen achtereen. Dit kostte, om
enkele voorbeelden te noemen, de British European Airways 2 mil
joen gulden doordat alleen al deze maatschappij 1370 vluchten als
gevolg van de mist in West- en Midden-Europa moest aflassen. De
hardnekkige mist in februari 1959 heeft de K.L.M. 700.000 gulden
gekost en de luchthaven London Airport een verhes van 80.000
doordat er, evenals op Schiphol en de andere in de mist gehulde lucht
havens, weinig of geen landingsgelden werden gebeurd.
Geen wonder dat men al vele jaren tal
van experimenten aanwendt om de mist
boven de startbanen te kunnen verdrij
ven. In de laatste wereldoorlog werd in
Engeland op de militaire luchthavens
liet systeem FIDO toegepast. Benzine
en dieselolie werd door buizen die van
gaatjes waren voorzien, rond de lan
dingsbanen geperst. De benzine die er
uitspoot werd in brand gestoken en door
de grote liitte verdween de mist boven
en rond de landingsbaan. De resultaten
waren vrij gunstig maar voor de burger
luchtvaart na de oorlog veel te kostbaar
om ervan te profiteren.
Naast het systeem FIDO zijn er tal van
andere initiatieven geweest ook van Ne
derlandse deskundigen waaronder het
„valproces" waarbij waterdruppels met
een straal van 20 micron worden ver
sproeid waarbij de kleinere mistdrup-
peltjes ten val werden gebracht en het
zicht verbeterde.
Nu, al 17 jaar na de oorlog, zijn al de
verkregen resultaten van deze proeven
onbevredigend gebleven.
Zowel de luchtvaartmaatschappijen als
ook de luchthavens zou het heel wat
waard zijn een afweermiddel tegen mist
te kunnen verkrijgen want deze mist
situaties waarbij de vliegtuigen of niet
vertrekken of uitwijken naar luchtha
vens waar het zicht beter is, kosten
handen voor geld. Ook voor de passa
giers is het vaak zeer onplezierig wan
neer men denkt op Schiphol te landen
Blind landen
Men is het nu over een andere boeg
gaan gooien. De mist verdrijven lijkt
een zeer moeilijke en hoogst kost
bare zaak te worden. Thans is men
al in een vrij ver gevorderd stadium
om de vliegtuigen uit te rusten met
instrumenten waarmee men zelfs bij
het meest slechte zicht nog een vei
lige landing kan maken. Men heeft
„all instrument landing"; Blind-lan
ding; of „Automatic landing". Deze
apparatuur voldoet beter dan radar
want het gaat bij de luchtvaart voor
namelijk om die laatste 20 tot 30 me
ter voor het toestel de landingsbaan
raakt, op welk punt de meeste ap
paratuur (ook radar) de vlieger let
terlijk en figuurlijk nog te veel in de
mist laat vliegen.
Het lijkt momenteel wel waarschijnlijk
dat men in de naaste toekomst .er in zaL
slagen een vliegtuig geheel op instru
menten, zelfs bij het geringste zicht, vei
lig te kunnen doen landen.
Voorlopig blijft de veilige limiet voor
normale vluchten nog 500 meter hori
zontaal en 60 meter verticaal zicht. Vei
ligheid voor alles is het parool bij de
luchtvaart, hoe vervelend het voor de
passagiers ook blijft inplaats van op
Schiphol naar andere luchthavens te
moeten uitwijken.
De mist zelf heeft de strijd blykbaar
gewonnen en laat zich het best langs
natuurlyke weg (zon, wind etc.) verdrij
ven al duurt dit soms lang. Voor het
luchtverkeer vaak „te lang".