Waarom er DEQUE DEE OP FN POST BLIJFT! steeds meer Unie wordt gevraagd Esso) ESSO EXTRA MOTOR OIL Unie half zware shag CHBPD ..II Tl».. Mist kost luchtvaart handen vol geld NEEM GEEN RISICO! Voor de beste jaren van Uw leven s Omdat soepel rolt, zacht en tóch pittig is. Profit^'3" den0^c P00- W. Rikken N.V. Morgen, donderdag 1 november, zijn wij gesloten. MIELE B. M9DAVAINE VAN DER BENT-D0NKER ALLES VOOR DE JACHT- EN SCHIETSPORT. FORT KRUIWAGENS C0RNELISSE F.I.D.O. te kostbaar WOENSDAG 31 OKTOBER 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Wij lcunnen meer kou dan warmte verwachten en daar om nü zorgen voor straks en vlug om wat WARME ONDERKLEDING. Wij brengen ondergoed voor het hele gezin, o.m. van Hollandia - Cotila - Astrix - Gedea - Rositta enz. WARME PYJAMA'S DAMESPYJAMA'S, effen pantalon, 8,95, 9,95. HERENPYJAMA'S 8,95, 9,95- Jasjes 4,98, 5,90. MEISJESPYJAMA'S, snoezige modelletjes en dessins. JONGENSPYJAMA'S, lekker warm en in alle maten. FLANELLEN LAKENS lekker warm, 1-pers. 4,90, 2-pers. 5,90- Ook hebben wij Rheumanella en Rode-Kruis- lakens. VESTEN EN PULLOVERS te kust en te keur, allemaal mooi goed en voor prijzen waarvan U zegt, „hoe is dit mogelijk". Zie etalages, zowel in Goes als in Middelburg. Klokstraat 21 GOES Lange Delft 8 MIDDELBURG <v eV>®' moderne groente- en fruitzaak in het centrum des lands wordt gevraagd NETTE ACTIEVE WINKELJUFFROUW, die zelfstandig kan werken en zonodig leiding kan ge ven aan het overige winkel personeel- Prettige werk kring; eigen kamer be schikbaar. Brieven met uitvoerige ge gevens en opgaaf van ver langd salaris onder nummer 1032 bureau P.Z.C., Middel burg. OFFICIAL, HOOVER-DEADER Handelsonderneming J. Minderhoud Meliskerke - telefoon 01186-219. naaimachinehuis Bergen op Zoom, TERNEUZEN: Kortemeestraat 17 Tel. 0 1640 - 5878 Nieuwediepstraat 23 Tel. 01150-2294 GOES: Tel. 0 1184 - 3729 A. C. Bastiaanse Papegaaistraat 4 Tel. 01100-7476 HULST: II. A. de Breuclc B. F- v. Waesberghestr. 16 Tel. 0 1140 - 2215 VLISSINGEN G. I-Iemelaar Nieuwendijk 29 Lange Vorst 80-82 - Goes VOLAUTOMATISCHE WASMACHINE weekt, wast, spoelt en droogt zonder toezicht, eenvoudige bediening, werkt geheel automatisch. LANGEVIELE 62 MIDDELBURG Grote sortering WASMACHINES en CENTRIFUGES. Speciaal adres voor HAARDEN en KACHELS. Beseft u wel dat uw auto het groot ste deel van. de dag Cen nacht) stil staat? Vaak 20 uur of nog langer. Stilstand, waarbij corrosie - verwering door con densatie - de motor bedreigt. Gelukkig, met Esso Extra Motor Oil kunt u dit gevaar voorkomen. Esso Extra Motor Oil blijft aan de cilinderwanden kleven wanneer uw wagen stilstaat, smeert direkt wanneer u start. Bij rijden en stilstand volledige bescherming met Esso Extra Motor Oil, de olie die op z'n post blijft! MET ESSO BENT U BETER UIT WAPENHANDEL - TERNEUZEN JACHTWAPENS in caliber 12, 16 en 20. (Caliber 20 in vijfschot), merk „BREDA". Natuurlijk ook de benodigde MUNITIE daarvoor. LUCHTBUKSEN vanaf 27,— gulden tot en met 225 gulden uit voorraad leverbaar. DE KRANT MET MEER DAN 85.000 ABONNEES ■■■■■naaaBiBBBRiBi WINTERSTOFFEN voor mantels - japonnen - a rokken - pantalons. Super-terlèiika, jj de ideale stof, 14,50. a Wit-zwart nu ook in PIED DE COQ, dubbelbreed 9.75. Met Simplicity patro- J nen knipt U gemakke- lijk. Vlotte, goed passende modellen, Alle maten voorradig. a Natuurlijk in jj SCHRIJVER'S a STOFFENHUIS Goes, telefoon 6604, D Lange Vorst, tegenover „Berco". De stoffenzaak met de a geweldige keuze. jj BEKENDMAKING Het hoofd van het gemeen tebestuur van BIGGEKER- KE maakt bekend, dat het door de raad vastgestelde uitbreidingsplan in onder delen „Kom 1962" met de daarbij behorende bebou wingsvoorschriften, in twee uitvoerige kaarten uitge werkt, op de secretarie ter inzage is nedergelegd van 1 tot en met 14 november 1962. Degenen, die zich met be zwaren tot de raad hebben gewénd, kunnen bezwaren indienen bij het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland binnen zes weken na afloop van bovenge noemde termijn. Biggekerke, 26 okt- 1962. Het hoofd van het gemeentebestuur voornoemd, J. L. Dregmans. Voor land- en tuinbouwbe drijven en aannemers ont vangen een zending 80 - 100 - 125 - 150 en 175 1. Ook leveren wij losse wie len en banden. Jumbo voetpompen. Concurrerende prijzen. Gerecdscliapshamiel VLASMARIvT 14 MIDDELBURG* de Provinciale Zeeuwse Courant Nog geen middel gevonden (Van onze weerkundige medewerker). Een zeer dichte mist, zoals die in het herfst- en winterseizoen in West-Europa dikwijls voorkomt, hindert het weg-, scheepvaart- en luchtverkeer in hoge mate. Het wegverkeer kan zich er nog bij aan passen door voorzichtig te rijden en overdag de grote lichten te ont steken. Het scheepvaartverkeer doet ook kalm aan en laat regelmatig de misthoorn schallen. Het luchtvaartverkeer kan niet langzamer gaan vliegen, geen grote koplampen opsteken en geen misthoorn blazen en is wel het meest kwetsbaar tijdens situaties met dichte mist waarbij het zicht tot 500 meter horizontaal en 60 meter verticaal is teruggelopen. In de winter van 1959 kwamen er enkele zeer langdurige mistsituaties voor. In februari zelfs ruim 11 dagen achtereen. Dit kostte, om enkele voorbeelden te noemen, de British European Airways 2 mil joen gulden doordat alleen al deze maatschappij 1370 vluchten als gevolg van de mist in West- en Midden-Europa moest aflassen. De hardnekkige mist in februari 1959 heeft de K.L.M. 700.000 gulden gekost en de luchthaven London Airport een verhes van 80.000 doordat er, evenals op Schiphol en de andere in de mist gehulde lucht havens, weinig of geen landingsgelden werden gebeurd. Geen wonder dat men al vele jaren tal van experimenten aanwendt om de mist boven de startbanen te kunnen verdrij ven. In de laatste wereldoorlog werd in Engeland op de militaire luchthavens liet systeem FIDO toegepast. Benzine en dieselolie werd door buizen die van gaatjes waren voorzien, rond de lan dingsbanen geperst. De benzine die er uitspoot werd in brand gestoken en door de grote liitte verdween de mist boven en rond de landingsbaan. De resultaten waren vrij gunstig maar voor de burger luchtvaart na de oorlog veel te kostbaar om ervan te profiteren. Naast het systeem FIDO zijn er tal van andere initiatieven geweest ook van Ne derlandse deskundigen waaronder het „valproces" waarbij waterdruppels met een straal van 20 micron worden ver sproeid waarbij de kleinere mistdrup- peltjes ten val werden gebracht en het zicht verbeterde. Nu, al 17 jaar na de oorlog, zijn al de verkregen resultaten van deze proeven onbevredigend gebleven. Zowel de luchtvaartmaatschappijen als ook de luchthavens zou het heel wat waard zijn een afweermiddel tegen mist te kunnen verkrijgen want deze mist situaties waarbij de vliegtuigen of niet vertrekken of uitwijken naar luchtha vens waar het zicht beter is, kosten handen voor geld. Ook voor de passa giers is het vaak zeer onplezierig wan neer men denkt op Schiphol te landen Blind landen Men is het nu over een andere boeg gaan gooien. De mist verdrijven lijkt een zeer moeilijke en hoogst kost bare zaak te worden. Thans is men al in een vrij ver gevorderd stadium om de vliegtuigen uit te rusten met instrumenten waarmee men zelfs bij het meest slechte zicht nog een vei lige landing kan maken. Men heeft „all instrument landing"; Blind-lan ding; of „Automatic landing". Deze apparatuur voldoet beter dan radar want het gaat bij de luchtvaart voor namelijk om die laatste 20 tot 30 me ter voor het toestel de landingsbaan raakt, op welk punt de meeste ap paratuur (ook radar) de vlieger let terlijk en figuurlijk nog te veel in de mist laat vliegen. Het lijkt momenteel wel waarschijnlijk dat men in de naaste toekomst .er in zaL slagen een vliegtuig geheel op instru menten, zelfs bij het geringste zicht, vei lig te kunnen doen landen. Voorlopig blijft de veilige limiet voor normale vluchten nog 500 meter hori zontaal en 60 meter verticaal zicht. Vei ligheid voor alles is het parool bij de luchtvaart, hoe vervelend het voor de passagiers ook blijft inplaats van op Schiphol naar andere luchthavens te moeten uitwijken. De mist zelf heeft de strijd blykbaar gewonnen en laat zich het best langs natuurlyke weg (zon, wind etc.) verdrij ven al duurt dit soms lang. Voor het luchtverkeer vaak „te lang".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 7