Het Wachten «GRATIS! VOLK IN VERZET ndimf B.O.A.C. leed in afgelopen jaar een record verlies Frankrijk sloot grens voor vette kalveren Noordwest Europa als werkplaats van Europa Omvangrijke taak De Het signaal Gevallen van pokken, pest en cholera toegenomen Crisis in luchtvaart houdt aan Maatschappij staat voor 650 miljoen negatief muizen\pasta WOENSDAG 17 OKTOBER 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Wan al de miljoenen mensen in Frankrijk, die wachtten en waakten, wisten slechts een paar mannen en vrouwen dat de invasie op komst was. En dat waren er nog geen twaalf. Rustig en onopvallend gingen ze hun gang, net als altijd. Zich rustig en onopvallend te gedragen hoorde bij hun werk: zij waren de leiders der Franse verzetsbeweging. De meesten van lien bevonden zich in Parys. Van daaruit voerden zy het bevel over een uit gebreide en ingewikkelde organisatie. Het was in feite een leger niet alle mogelijke rangen, onder- leien c v ireaux een leger dat van alles deed. liet in veiligheid brengen van geallieerde piloten, sabotage, spionnage en moord. Er waren gewes- .elyke leiders, districtsleiders, sectieleiders, en iuizenden mannen en vrouwen in de gelederen. Op papier had de organisatie zo veel elkaar over lappende gebieden van activiteit, dat zy onnodig gecompliceerd leek. Maar deze scliynbare verwar ring was met opzet zo geconstrueerd. Daarin lag de kracht van de ondergrondse: het systeem van elkaar overlappende gebieden bood een grotere veiligheid; vete centra van activiteit garandeer den 't succes van elke onderneming: en zo strikt geheim was deze organisatie, dat de leiders elkaar meestal slechts by hun schuilnaam kenden en de ene groep nooit wist wat de andere deed. Dit was noodzakelijk, wilde het verzet in stand blijven. Zelfs ondanks al deze voorzorgen waren de vergeldingsmaatregelen der Duitsers zo ver nietigend geworden, dat men in mei 1944 ver wachtte dat een verzetsman gemiddeld nog bijna zes maanden te leven had. Dit grote geheime verzetsleger van mannen en vrouwen had nu reeds langer dan vier jaar een stille oorlog gevoerd een oorlog die dikwijls heel weinig spectaculair was, maar altijd vol ge vaar. Duizenden waren geëxecuteerd en nog eens duizenden waren in concentratiekampen gestor ven. Doch nu was de dag, waarvoor zij hadden gestre den, nabij maar dat wisten ze nog niet, dat wisten alleen hun hoogste leiders. In de voorafgaande dagen had het opperbevel van de verzetsbeweging honderden gecodeerde boodschappen van de B.B.C. opgevangen. Enkele daarvan bevatten de waarschuwing dat de inva sie nu elk ogenblik verwacht kon worden. Eén van de boodschappen was de eerste regel van Verlaines gedicht „Chanson d'Automne" het zelfde alarmsignaal dat luitenant-kolonel Meyers personeel op 1 juni had opgevangen op'het hoofd kwartier van het Vijftiende Leger der Duitse Weermacht. En nu wachtten de leiders der onder grondse nog opgewondener dan Meyer, op de tweede regel van dit gedicht en op andere bood schappen, die de eerder ontvangen mededeling zouden bevestigen. Geen van deze alarmsignalen, zo verwachtte men, zou worden uitgezonden voor de invasie bijna zou beginnen. En ook dan zouden de leiders en dat wisten ze uit deze bood schappen niet te weten komen wa&r precies de landingen zouden worden uitgevoerd. Voor de grote massa der verzetsbeweging zou het wer kelijke sein komen, als de geallieerden bevel ga ven de van te voren beraamde sabotageplannen ten uitvoer te brengen. Twee boodschappen zou den hiertoe het sein geven. De ene, „Het is warm in Suez", zou het startsein geven voor het „Groe ne Plan" de vernieling van spoorlijnen en spoorwegmaterieel. De andere, „De dobbelstenen liggen op tafel", zou het „Rode Plan" in werking stellen het doorsnijden van telefoonlijnen en -kabels. Alle gewestelijke, districts- en sectielei ders waren gewaarschuwd te luisteren naar deze twee boodschappen. „De dobbelstenen liggen op tafel". Deze bood schap werd onmiddellijk gevolgd door een lange serie berichten, die alle eenmaal werden herhaald. „Napoleons hoed ligt in de ringJohn bemint MaryDe Pyl zal zijn doel niet missen Mercader draaide de radio uit. Hij had de enige twee boodschappen gehoord, die voor hém van be lang waren. De andere waren speciale alarmsig nalen voor groepen elders in Frankrijk. Hij rende naar boven en zei tegen zijn vrouw Ma deleine: „Ik moet weg. Ik zal vannacht wel laat thuiskomen". Toen haalde hij een laag racefietsje uit zijn winkel en reed weg, om zijn sectieleiders te waarschuwen. Mercader was ex-wielerkam pioen van Normandië en hij had zijn provincie meerdere malen in de beroemde Tour de France vertegenwoordigd. Hij wist dat de Duitsers hem niet zouden tegenhouden. Ze hadden hem een spe ciale Ausweis gegeven, .opdat hij kon oefenen. Overal werden de verzetsgroepen nu heimelijk door hun onmiddellijke leiders op de hoogte gebracht van het nieuws. Iedere eenheid had zijn eigen plan en wist precies wat er moest wor den gedaan. Albert Augé, de stationschef te Caen, en zijn mannen moesten de waterpompen op de emplacementen vernietigen en de stoom-injec- teurs der locomotieven stukslaan. André Farine, een caféhouder uit Lieu Fontaine bij Isigny, moest alle verbindingen in Normandië verbreken: zijn groep van 40 man zou de zware telefoonkabel uit Cherbourg doorsnijden.Yves Gresselin een krui denier uit Cherbourg, had een van de zwaarste karweien: zijn manenn moesten een netwerk van spoorlijnen tussen Cherbourg, Saint-Lö en Parijs met dynamiet opblazen, En dit waren nog maar enkele groepen. Het was een omvangrijke taak voor de verzetsbeweging. De tijd drong en met het werk kon men niet vóór donker beginnen. Maar overal langs de invasiekust van Bretagne tot de Belgische grens stonden de mannen gereed, en allen hoopten dat de aanval in liün gebied zou plaatsvinden. Voor enkele leden van de ondergrondse, die niet wisten dat de invasie de volgende dag zou plaats hebben, had dinsdag 6 juni een heel speciale en aparte betekenis. Voor Leonard Gille betekende die dag: een ontmoeting met zijn leiders in Parys. Zelfs nu nog zat Gille heel rustig in de trein naar Parijs, hoewel hy verwachtte dat het „Groene „Wij waren bepaald de enigen niet, die vliegtuigen en mensen kwijtraakten; mijn vleugelcamera maakte deze opna me van een Messerschmidt-109 in volle vlucht, terwijl de piloot er met onge opende parachute uit viel. Het toestel scheen onbeschadigd en ik vroeg me af, waarom de Duitser eruit sprong. Mis schien was hij zenuwachtig." Een Ame rikaanse opname uit de luclitoperaties rond de zesde juni Plan" de trein elk ogenblik kon laten derailleren. Gille was er volkomen zeker van, dat de invasie niet op dinsdag zou paatsvinden tenminste niet in zijn gebied. Ongetwijfeld zouden zijn leiders de ontmoeting hebben uitgesteld, als de aanval op Normandië gericht zou worden. Maar de datum hem geen zorgen. Deze middag in aen had een van Gilles sectieleiders de leiders van een bij hen aange sloten communistische groep hem met grote nadruk verzekerd, dat de invasie op de vroege morgen van 6 juni zou plaatshebben. In het ver leden had deze man het altijd bij het rechte eind gehad. Daarom vroeg Gille zich wederom af: kreeg deze man zijn inlichtingen onmiddellijk uit Moskou? Gille dacht van niet want hij vond het onbegrijpelijk, dat de Rusesn de geallieerde plannen opzettelijk in gevaar zouden brengen door iets te laten uitlekken. voomoeoe Een eindweegs voor de Franse kust verscheen even voor negenen een dozyn kleine schepen. Zy bewogen zicli rustig langs de horizon en zo dichtbij de kust, dat hun bemanningen de hui zen van Normandië duidelyk konden zien. De schepen werden niet opgemerkt. Zy volbrachten hun taak en keerden daarna terug. Het waren Engelse mijnenvegers. Zy vormden de voorhoede van de machtigste vloot, die ooit was byeen ge bracht. Want verderop in 't kanaal ploegde een slagorde van schepen door het woelige grauwe water, op weg naar Hitiers Europa. De kracht en de woede van de vrije wereld ontlaadde zich nu eindelijk. Daar kwamen ze, het ene onverzettelijke gelid na het andere, tien rijen naast elkaar, over een breedte van 20 mijl 2727 schepen van allerlei soort. Er waren snelle nieuwe bewapende trans portschepen, langzame vrachtschepen met grote roestplekken, kleine oceaanstomers, Kanaalboten, hospitaalschepen, verweerde tankers, kustvaar ders en zwermen bedrijvige sleepboten. Er waren eindeloze stoeten platboomde landingsvaartuigen enorm grote dobberende boten, waarvan som mige meer dan 100 meter lang waren. Vele van deze boten en van de andere zwaardere transport schepen vervoerden kleine landingsvaartuigen voor de bestorming van het strand in totaal meer dan 1500 schepen. Voor de konvooien uit voeren hele slierten mijnenvegers, kotters van de kustwacht, boeienleggers en motorsloepen. Ver sperringsballons zweefden aan kabels boven de schepen. Eskaders jachtvliegtuigen vlogen heen en weer boven de wolken. Ongerekend de kleine marinevaartuigen, omring de een formidabele slagorde van 702 oorlogssche pen deze fantastische cavalcade van schepen, die volgestopt waren met manschappen kanonnen, tanks, motorvoertuigen en voorraden. (wordt vervolgd) Een commissie van de wereldgezond heidsorganisatie heeft bekendgemaakt, dat in 1961 het aantal gevallen van besmetting met pokken, pest en chole ra is toegenomen in vergelijking met het voorafgaande jaar. Het aantal gevallen van pokken be droeg 79.000 in 1961, het jaar daarvoor was dit 58-000. In Aden, Jordanië en Malakka is deze ziekte thans uitge roeid, maar in Cambodja en Ceylon hebben zich nieuwe besmettingen voor gedaan. In 5 Europese .landen werden 27 gevallen geconstateerd: in Spanje, Duitsland, de Sowjet-Unie, België en Het totale aantal plagen dat de we reldgezondheidsorganisatie in 1961 re gistreerde bedroeg 808, dat is tweemaal zo veel als in 1960. Het aantal is echter beduidend lager dan cijfers uit vroegere jaren laten zien. India en Pakistan lijden het meest van cholera. Het aantal besmettingen nam met 6000 toe gedurende het jaar 1961. De gele koorts is men de baas, behalve in Ethiopië, waar een goedaardige epi demie uitbrak. Er werden in 1961 slechts 108 gevallen over de hele wereld geregistreerd. Ida Wasserman onderscheiden Mevrouw Ida Diels-Wasserman, actrice bij de Haagse Comedie, is door koning Boudewijn onderscheiden met de benoe ming tot Ridder in de Kroonorde van België- De eretekenen verbonden aan deze orde werden haar maandagavond overhandigd door de Belgische ambas sadeur in Den Haag, baron F. X. van der Straten-Waillet, tijdens een diner dat deze te harer ere aan een groot aan tal gasten aanbood. Onder de aanwezigen, waren zeer vele collega's van Ida Wasserman van de Haagse Comedie, zoals Albert van Dal- sum, Paul Steenbergen, Myra Ward, Anny de Lange, Bob de Lange, Frans van der Lingen, Gijsbert Tersteeg, Carl van der Plas. Voorts waren er Georgette Hagendoorn, de Vlaamse collega's van Ida Wasserman Paul Cammermans de Nederlandse Comedie en J. Schoen- aerts van Ensemble en de directeur van de Koninklijke Schouwburg, de heer G. van Leersum. Een stuk Castelia Schoonheidszeep (waarde 34 ct) bij 2 grote tubes Castelia Tandpasta (in plaats van Castelia kopjes) Een;oani)i££(irtfj om meteen.vmt&rmfu&tm! Door het kopen van deze combinatie maakt u voordelig kennis met twee produkten uit de Castelia serie: Castelia Tandpasta geeft u een frisse smaak na het poetsen. Het bevat fluoride tegen tandbederf. Castelia Schoonheidszeep: de rijk schui mende zeep, waarmee iedere vrouw mooi kan zijn. Verkrijgbaar in vier fraaie tinten: wit, rose, groen en blauw Op de/.o maandagavond de vooravond van D- Day, werd de eerste boodschap om half zeven door de B.B.C. uitgezonden. „Het is warm in Suezliet is warm in Suez" sprak de omroeper op plechtige toon. s Guillaume Mercader, hoofd van de inlichtingen dienst in do Normandische kustsector tussen Vierville en Fort-cn-Bessin (dus ongeveer het ge- 1 bied bij het- OMAHA-strand) hurkte in de kelder j van zijn fietsonznnk in Bayeux naast een verbor gen radiotoestel, toen hy de boodschap hoorde. Hy zat verwezen to staren, toen de woorden tot hem doordrongen. Het was een ogenblik dat hy nooit zou vergeten. Hy wist niet waar en wan neer do invasie zou plaatsvinden, maar nu wfts het eindelijk zo ver.... na al die jaren. De stem zweeg oven. Toen kwam de tweede bood- j schap, waarop Mercader had gewacht. „De dob- j belstenen liggen op tafelzei de omroeper. i v,„ 'At De dramatische crisis in de wereldluchtvaart heeft de afgelopen week een nieuw en bijzonder schril accent gekregen door een ver klaring van Sir Matthew Slattery in Londen. Deze gepensioneerde admiraal, die sinds een jaar de leiding heeft van de Boac (British Overseas Airways Corporation) deelde aan de pers mede, dat deze luchtvaartmaatschappij over het boekjaar, dat 31 maart j.l. eindig de, een verlies heeft geleden van honderdveertig miljoen gulden. Zou de luchtvaartmaatschappij de verouderde toestellen afschrijven op basis van hun werkelijke waarde, dan zou er nog een bedrag van 30 miljoen gulden afgeboekt moeten worden en wanneer men het verlies van dit jaar en van vorige jaren daarbij optelt, dan zou blij ken, dat de luchtvaartmaatschappij voor bijna 650 miljoen gulden negatief staat! Het gaat hier om het grootste ver lies, dat in de geschiedenis van de luchtvaart ooit door een enkele maat schappij is geleden en het zal vooral het Engelse parlement pijnlijk tref fen, dat deze catastrofe overkwam aan een maatschappij, welke eigen dom is van de Britse staat. Een dwaasheid Sir Slattery noemde de financiële structuur van de Boac en de wijze, .vaarop zij moet functioneren „stom weg een dwaasheid". Er zijn uit het verleden verliezen opgestapeld, die gedekt werden door leningen van de Engelse regering. In totaal moest de Boac over het afgesloten boekjaar 60 miljoen gulden aan rente betalen aan het Engelse gouvernement. „Als men", zo verklaarde de heer Slattery, „voortgaat op deze wijze TUMULT OP BARNEVELDSE MARKT Plotselinge maatregel veroorzaakte stroppen In Barneveld de voornaamste markt voor vette kalveren ont stond maandagmorgen onder de handelaren een tumult, toen be kend werd dat Frankrijk zondag plotseling zijn grenzen had geslo ten voor vette kalveren. De handel op de markt was al achter de rug, zodat de exporteurs nu met de stroppen zitten. Velen zullen hun gekochte dieren moeten slachten en invriezen. Toen na 15 september de veterinaire laatregelen in verband met het rrtond- en klauwzeer waren opgeheven, had Frankrijk de invoer van vette kalveren geliberaliseerd. Het was oen zogenaam de niet-geconsolideerde liberalisatie, die het mogelijk maakte dat de Nederland se exporteurs flinke hoeveelheden kalve ren naar Frankrijk konden, exporteren. Er waren dagen dat veertig wagons met elk veertig vette kalveren over de grens gingen. Uiteraard deed dit ook in ons land een vlotte handel ontstaan. Maan dagmorgen werden er in Barneveld 1593 vette kalveren aangevoerd, wat. voor deze markt een recordaantal betekende. Do prijzen waren bijzonder gunstig ge weest. Omstreeks half elf, toen enkele exporteurs contact met Frankrijk pro beerden op te nemen, kwamen de eerste berichten over het sluiten van de Franse grens los. Geruchten, die later helaas juist bleken te zijn. Op de Barneveldse markt ontstond een waar tumult. De telefoons stonden er roodgloeiend en on der de exporteurs heerste een paniek achtige stemming. Mot ingang van zondag 14 oktober des avonds 12 uur, had Frankrijk de tren zen gesloten voor vette kalveren. E>en maatregel, die ook voor Den Haag to taal onverwacht kwam. Intussen is reeds zo werf) ons van de zijde van het Nederlandse ministerie van land bouw medegedeeld overleg in Parijs en ook met het. Produktschap voor Ven en Vlees te Den Haag over deze kwes tie gaande. Naar men in Barneveld wist te vertellen zou de Franse maatregel mede het ge volg zijn van het feit, dat ondanks de uitdrukkelijke voorwaarde dat geen vet te koeien mochten worden ingevoerd, één of meer handelaren toch zeven wagons Nederlandse koeien in plaats van vette kalveren over de Franse grens moeten hebben gebracht. Brits nazileider veroordeeld Do leider van de Engelse nationaal- socialistische beweging, Colin Jordan, is tot negen maanden, gevangenisstraf ver oordeeld. Hij werd met drie anderen schuldig bevonden aan overtreding van de wet op de publieke orde, in verband met de politieke organisatie „Speer punt". De secretaris van deze beweging John Tyndall, werd tot zes maanden veroordeeld. De beklaagden Deni Pierie en Kerr-Ritchie kregen ieder drie maan den. Advertentie nieuw \RATTEN- VLOKKEN y ROlilï ZÉ GENADELOOS UIT „Horecaf" wil beunhazerij te lijf De Nederlandse Bond van Werkgevers in het Horecafbedrijf „Horecaf" heeft de hulp van de A.N.V.V., de V.V.V.'s de A.N.W.B. en de K.N. A.C. ingeroepen om paal en perk te stellen aan beunhazerij op het gebied van de logiesverstrekking. Niet slechts berokkenen de „amateurs" op dit terrein schade aan de be- roepsbedrijven, maar ook en voor namelijk aan het aanzien van Ne derland als toeristisch aantrekkelijk land, zo meent het bestuur van „Horecaf". Deze vakorganisatie streeft in eigen kring naar modernisering van ac commodatie, opvoering van dienst betoon en adequate prijzen. Dit dient mede in het licht te worden gezien van het feit, dat de zuivere logies verstrekking van 73 procent der ho- telbedrijven in gemeenten met min der dan 100.000 inwoners, verliesge vend is. Zonder afbreuk te willen doen aan be drijven, die aan elementaire eisen voldoen en in een reële behoefte voorzien meent „Horecaf" ten sterk ste te moeten protesteren tegen de gebrekkige accommodatie en behan deling voor en van veelal buitenland se gasten, die door onbekendheid in de val van „amateurs" lopen. verliezen op te hopen, komt er een ogenblik, waarop de boeken niet meer kloppen". Concurrentie Hij wees op teruglopen van het passagiersvervoer, de ernstige ge volgen van een mecanicienssta king en de te grote uitbreiding van de vervoerscapaciteit door; vrijwel alle luchtvaartmaatschp- pijen. Te laat op de markt De Boac is bovendien verplicht ge weest Britse toestellen te kopen, waarvan bepaalde modellen te laat in produktie kwamen om nog te kunnen concurreren. Zo kunnen bijvoorbeeld de Britse Cornets niet op tegen de Amerikaanse Boeing 707, die meer passagiers kan vervoeren. Sir Slat tery verlangt nu, dat de Britse rege ring het bedrag van 650 miljoen voor haar rekening neemt, opdat dit be drag door de Boac ineens kan worden afgeschreven. Nieuw model Daarnaast zal het nodig zijn de lucht vaartmaatschappij op een nieuwe ba sis te organiseren, waarbij echter het ontslag van personeel en het stoppen van bepaalde lijnen zoveel mogelijk vermeden dient te worden. De heer Slattery wil ook voortgaan met de ontwikkeling van het V.C.-10 jet vliegtuig (een model met 4 jetmoto ren aan de staart). Er is 50 miljoen gulden aan ontwikkelingskosten no dig om de V.C.-10 gereed te krijgen voor gebruik. De Boac plaatste reeds een order voor de V.C.-10 tot een to taalbedrag van 1,5 miljard gulden. Verscheidene Britse parlementsleden waren diep getroffen toen zy op de hoogte kwamen van de slechte resul taten bij de Boac. Men verwacht dat er in het Lagerhuis een storm zal op steken. Europees Congres te Lille (I) Problemen ook van belang voor Zeeland Bevolkingsproblemen van Rijn tot Noordzee, was het onderwerp van een tweedaags congres, dat was georgani seerd door het Instituut Régional d'Etu- des et d'Action Démographiques van Noord-Frankrijk. Dit instituut, dat ten doel heeft de demografie (bevolkings statistiek) te bestuderen en in een be leidsprogramma om te. zetten, vierde daarmee zijn 15-jarig bestaan. Ministers uit verschillende landen van de E.E.G. woonden het congres bij. Ook de in leiders, waaronder de befaamde demo graaf prof. A. Sauvy, waren uit diverse E.E.G.-landen afkomstig. Het bestuurde gebied, waaronder heel Nederland valt, beslaat 15 pet. van de oppervlakte der Euromarktlanden en 29 pet. van hun bevolking. Het is de te genhanger van de Noordamerikaanse „Randstad", met dezelfde expansie-mo gelijkheden, en met volgens prof. Pin- chemel van Lille, de Nederlandse Rand stad als het Europese New York in de dop. Zowel het Ruhrbekken, Zuid-Hol land als de noordelijke Franse depar tementen Nord en Pas de Calais hebben 2,8 miljoen inwoners, terwijl de eerste twee er in 1870 nog slechts 7 h 800.000 hadden en N.W. Frankrijk in 1850 miljoen. Zone om Zeeland Deze groei men mag rustig zeggen in een cirkel rondom Zeeland is te rug te voeren op 1 een zeer grote pre- industriële bevolkingsdichtheid, 2 dt aanwezigheid van aloude stedelijke cen tra (wij denken weer aan het Bourgon dische Rijk) en 3 het dichtbevolkte plat teland. Vanouds trekt deze streek tal loze immigranten aan en weet zij voor hen werk te scheppen, zoals na 1945 voor Oostduitsers, Indische Nederlan ders, Italianen, Noord-Afrikanen. On danks de enorme verliezen aan men senleven in de wereldoorlogen, na: bevolking tussen 1900 en 1960 met 20 miljoen personen toe. In uiteenlopen de nationaal-politieke kaders en geogra fische milieus van het Z. Hollandse veengebied tot de Elzas nemen wij 'n geweldige verstedelijking waar. Er is daar veel wat dat gebied tot een een heid maakt, vooral de identieke ontwik keling, maar ook de reacties er op, in de eerste plaats de overvolle bevol- j kingsconcentraties, te midden van dis- Itricten met weining groei. Er zijn trou wens enkele districten die met een ver ouderde of eenzijdige industriële struc tuur kampen, zoals Wallonië of het Gentse. Het vraagstuk van de ruimtelijk economische reorganisatie stelt zich dus zeer duidelijk. Een nieuwe industriële en bevolkingsgeografie is zich aan het ontwikkelen, met als kernvraagstuk de veranderende relatie met overig Europa- Een. visie vanuit de totaliteit van Noord west-Europa, ongeacht de staatsgren zen is daartoe nodig. Het voorbeeld van de Verenigde Staten is niet klakkeloos te transporteren, maar het geeft toch te denken dat van de 40 miljoen inwo ners van de Middenatlantische kust tot en met New England er 21 miljoen wonen in de metropolissen New York, Philadelphia en Boston, terwijl van de 45 miljoen van N.W. Europa er 21 mil joen wonen in 36 metropolitaanse zo nes- Structuurveranderingen Tot hier toe zou men de indruk krijgen dat er alleen maar sprake is van be volkingsproblemen. Dit is niet waar, want er zijn andere structuurverande ringen aan de gang, die voor N.W. Europa van kardinaal belang zijn- De wereldvraag naar goederen met de klem toon op de nieuwe overzeese gebieden wijzigt zich langzaam maar fnndamen- teel. In de sector van de energie kolen, olie, aardgas, atomaire energie zijn grote verschuivingen gaande. De kosten van transport overzee dalen re latief en de basisindustrieën maken zich los van de vindplaatsen van grondstof fen. Deze vier factoren zijn in het voor deel van N.W. Europa met zijn goed gelegen zeehavens. Het is daar dat de kapitaalgoederen- industrieën hun beste vestigingsplaats gaan vinden. De industrieën die duur zame consumptiegoederen produceren zullen zich bij voorkeur gaan vestigen tussen de zeehavens en de oude grond- stoffenbases. Hiermee stelt zich de eis van goede verbindingen naar het bin nenland en is een leidraad gegeven voor de harmonisering van de regionale ontwikkelingsprogramma's- Het laat zich aanzien dat de gedachten die in Lille werden gelanceerd over deze programma's van betekenis zijn voor de toekomst, ook van Zeeland- Bij de E.E.G is men hierop bedacht en te vens terecht daarop, dat wij niet mogen, verwachten dat de harmonise ring uit zichzelf zal gaan of door strak ke maatregelen kan worden opgelegd. Drs. M. C. Verburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 11