HET BROUWERSHAVENSE GAT over Er komt al tekening in De opbouw van de primai re Delta-dam door het Brouwershavense Gat is enige tijd geleden ingeluid. Voor de noordkust van Schouwen bij Den Osse is een kleine ploeg mannen begonnen met het graven van een werkhaven. Op deze vierde pagina in de serie „Tussenbalans van de Deltawerken" stelt één on zer redacteuren deze „aar zelende aanloop" naar een nieuw object tegenover de enerverende bedrijvigheid, die bijvoorbeeld in het Ha ringvliet en de Grevelingen heerst. Overigens is er al heel wat werk verzet, voordat de eerste directie keet voor deze dam tussen Goeree en Schouwen op de dijk verscheen. In het openluchtlaborato rium „De Voorst" in de Noordoostpolder worden uitgebreide proeven geno men met een model. Daar over meer op deze pagina. DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOCOOOCmXXXXXXXmXXWOWOOOOOOttXtt^^ ^6R0UWEI»WEN (Van een onzer redacteuren). MAANDAGOCHTEND in Den Osse, de stomp in het Brou wershavense Gat stekende knik in de zeewering van Schouwen-Duiveland. Een busje met werklui van een aanne mer uit het Friese Oudehaske stuift de dijk op. De mannen hebben het weekend er opzitten. Enkele honderden meters uit de wal ligt hun baggermolen te wachten. Dozen en reistassen van thuis worden naar de teen van de dijk gesleept. Met brede armzwaaien wenken de mannen naar het logge gevaarte, dat daar als een voorbode van Delta-bedrijvigheid roerloos op de bijkans egale waterspiegel drijft. De wacht aan boord heeft het gezien. Hij zet zich aan de riemen van een roeibootje: kort daarop zijn de Belgische hengelaars aan de kant van de dijk weer alleen. Enkele uren later knarst de bak- ken-keten van de baggermolen in een pepertuum mobile over het wa ter, een hoge dragline op een zol- derbak laat zware stenen in het water plonzen, een eenzame sleep boot sjouwt met volgestorte bak- kenschepen op en neer. Op de dijk staan twee groene directieketen. En daarmee is alle materieel voor deze „aanloop naar de dam door het Brouwershavense Gat" opge-' somd. Om een overzicht van de personeelssterkte bij de aanleg van de werkhaven Den Osse te geven hoeft technisch ambtenaar A. Francke geen ingewikkelde tel- staten tevoorschijn te halen. Verder dan twintig man komt hij niet. Een kiein ploegje mannen, dat hier voor de noorkust van Schouwen met het graven van een haven de weg komt banen voor het grote le ger van straks. De troepen die hier de Noordzee in het soms zo onheil spellende tochtgat tussen Zuidhol lands en zuidelijkste Zeelands noor delijkste eiland zullen intomen. Het zijn de kwartiermakers, deze mannen van de Combinatie Zinkwerken. Zon der grote tegenslagen zullen ze voor 1 augustus volgend jaar by de buurt schap Den Osse een groot „materia- lenniagazijn" voor de Delta-operaties tussen de beide duinenstroken heb ben ingericht. Dan zal het nog een half jaartje duren eer de eerste tientallen meters Deltadijk op de Middenplaat voor het strand van Scharendijke kunnen worden omhooggebracht. Het tracé voor de Dam door het Brou wershavense Gat volgt namelijk een zelfde weg als dat van de Grevelin- gendam bij Bruinisse: men begint op de zandplaten midden in het wa ter, van het vasteland uit worden bruggehoofden gevormd en de diepe Op welke manier de stroomgaten hier zullen worden bedwongen? De proef met de kabelbaan tussen Dui- veland en Flakkee, die wij in de vo rige reportage beschreven, is daar voor bepalend! Op het ogenblik is dit alles langs de jarenlang verstil de zeewering van Schouwen nog niet aan de orde. Het Delta-rumoer klinkt nog pas aarzelend over de groene kruin van de dijk heen. Voordat het tot zijn fortissimo zal zijn aange zwollen moet de partituur nog een veelvoud orkestleden aan het werk zetten. Rekenen de ingenieurs en de bulldozerchauffeurs, de opzichters en de kraandrijvers, de mannen van staal en beton in Haringvliet en bij Grevelingendam met duizendtallen en tonnen tegelijk daar tussen Brou wershaven en Scharendijke turft men bij wijze van spreken de kilo's en centimeters nog op de lat. Ieder nieuw Deltawerk ontluikt voor de oppervlakkige beschouwer met het graven van een werkhaven, hoe wel elders op deze pagina te lezen valt dat er al heel wat duiten zy'n gespendeerd aleer het zover is. Niettemin: op de waterstaatbegro- txng 1963 is voor het Delta-óbject Brouwershavense Gat de „beschei den" som van 2 miljoen uitgetrok ken. Het wordt overigens nog wel voor jaar voordat de bekende „leek" op de zeedijk iets boven water zal zien komen. Het eerste werk betreft namelijk een grondverbetering op de plaats, waar de havendammen moe ten komen. De baggermolen graaft in de labiele ondergrond een geul. Hebben de krakende bakken zich tot een diepte van ongeveer zeven meter N.A.P. naar de stevige grond geworsteld, dan wordt het tjjd voor een zandzuiger om de motoren aan te slaan. Onderlossers klappen zoals dat heet de geulen vol zand. Daarna kan er met het storten van mijnsteen en dergelijke worden be gonnen. De werkhaven van Den Osse krijgt een monding van 46 meter breed bereikbaar voor binnenschepen tot 2000 ton een diepte van 5 m. N.A.P. en een oppervlakte van 7 hectare, waarvan maar ze ven procent haventerrein zal wor den: 93 van de ruimte binnen de havendammen blijft water. Het is een serie zakelijke, droge cij fers, deze opsomming. Maar voor de ingewijden zeggen deze afmetin gen zoveel als: „Ze gooien het geld hier niet over de balkDe sleu tel voor de hier wat geheimzinnige code ligt namelijk in het woord „onder-water-depot". De nieuwe werkhaven op vijf kilometer afstand van het trace voor de dam door het Brouwershavense Gat zou geen Del ta-object zijn, wanneer de mannen van rijkswaterstaat hadden verzuimd met een nieuw snufje te komen. En dat is hier aan de noordkust van Schouwen: de opslag van steen onder water in plaats van op de wal of op de bermen. Bij de werkhaven voor de dam door het Veersche Gat heeft men er een proef mee genomen. Die slaagde uitstekend. Alle steen kan direct uit het aanvoerende schip met een kraan worden gelost en in depot gebracht. Er hoeven geen vrachtwagens aan te pas te komen. Een besparing derhalve van enkele guldens per ton, want ook bij het verdere transport zijn de zwoegende vrachtwagens overbodig. Bij Den Osse nu wordt dit systeem voor het eerst op grote schaal toegepast. De loswal tegen de zeedijk aan wordt niet langer dan 37 meter. Een aanloop naar een nieuw pro ject, daar by Den Osse. Met op nieuw een experimenteel karak ter. De Deltawerken zyn nu een maal geen routine-karweitjes. Ze steken er graag was van op, de Nederlandse waterbouwers! JN MINIATUUR bestaan de Deltawerken al veel langer dan in de praktijk van de opbouw. Van de tekentafels verhuizen de ontwerpen voor de dammen tussen de zeegaten in zuid westelijk Nederland allereerst naar het waterloopkundig labo ratorium, dat een openluchtdependance heeft in de Noord oostpolder: „De Voorst". Op een bebost terrein van een vier kante kilometer worden daar onder leiding van directeur E. W. Bijker alle afsluitingsmethodes in model beproefd. Men maakt daarbij gebruik van ingewikkelde hydraulische systemen. De rechterfoto toont een miniatuur van het spuisluizencomplex in het Haringvliet in werking na het weggraven van de bouwput. Ook de dam door het Brouwershavense Gat wordt hier in een getrouwe kopie „gemodelleerd". De uitvoerende Deltadienst vuurt thans alle mogelijke vragen, die rondom de opbouw van het werk rijzen, op de mannen in het laboratorium „Oe Voortst" af (Luchtfoto Aerocarto). yo zal de nieuwe Delfa-werkha- ven bij Den Osse op Schouwen- Duiveland, bestemd voor de aan leg van de dam door het Brou wershavense Gat, er uitzien. Het haventerrein zal worden omsloten door drie dammen, die elk onge veer 230 meter lang zijn. De noor delijke van dit drietal, geprojec teerd naast de plaats waar kort geleden de oude landbouwhaven Den Osse is afgedamd, krijgt voor het weren van de golfaanval een definitief karakter. Deze op de zeedijk aansluitende ontworpen arm van de havenkom wordt opge bouwd uit mijnsteen en zand en voorzien van een betonglooiing en een asfaltbekleding. Dit in tegen stelling tot de twee andere armen: die in zuidelijke richting en die naar het oosten wijzend. Beide krijgen een tijdelijk profiel in de vorm van stortsteen, die na de af sluiting van het Brouwershavense Gat kan worden benut voor de af werking van de Deltadijk. |_Jet waterschap „Schouwen-Dui veland" heeft bij het dempen van de oude Ossehaven aan de landkant al een oprit naar de nieuwe werkhaven in haar plannen opgenomen. Aan de buitenkant van de zeedijk zal deze nu worden doorgetrokken en toegang geven tot de loswal, links op de tekening. De kade daarvan zal bestaan uit betonelementen: de Deltadienst heeft er zes beschikbaar. Vier uit de veerhaven van Kruiningen, die 'J'en zuiden van de haven is nog een zate gedacht voor het maken van zinkstukken. Een zand- depot van 25.000 kubieke meter, dat „tij-vrij" wordt gemaakt met zijschermen, rietpoten en dergelij ke. De dam door het Brouwersha vense Gat begint aan de Schouwse kant op het strand voor Scharen dijke bij de zogenaamde koepel. Het is de bedoeling, dat op deze plaats ook een kleine haven met eenvoudige accommodatie voor personenvervoer en vlettenverkeer wordt ingericht. daar in 1953 zijn gebruikt voor de dichting van een dijkgat en twee uit Bruinisse, dit voorjaar in reser ve gehouden bij de sluiting van de zuidelijke Grevelingengeul.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 13