PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT SCHIRRA Landing gaf geen proble GENOOT" VAN DE RUIMTEREIS men Bij kettingbotsing 2 doden en 25 gewonden één dag „spoorloos" Voor bouwkapitaal Oosterscheldebrug is reeds ruim 47 miljoen gulden gecontracteerd Explosie in New York: 20 doden S.E.R. ADVISEERT LOONGRENS TE VERHOGEN TOT f 8650,- Walter Jr. HET WAS GEWELDIG SPANNEND Schirra verdiende gisteren 35,31 dollar Vandaag... Vopo's vernietigden tunnel onder de muur Aanbesteding veerboot Gezondheidszorg en voorlichting 205e jaargang - no. 234 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteuren: W. Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 62 cent per week 8,00 per kw.; fr. per post f 8.25 per kw. Losse nummers 15 cent. Bureaus: Vlissingen: Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375), Goes: Grote Markt 2 tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213), Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: tel. 2116; Zierlkzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094. Adv.pr. 27 ct per mm. Min. per adv. 4,— Ingez. ined. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 25 ct per regél (min. 1,25). „Brieven bur. van dit blad" 25 ct meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg. Donderdag 4 oktober '62 Plotseling vallen de peren Pagina 2 CAPSULE DAALDE OP ACHT KILOMETER AFSTAND VAN VLIEGDEKSCHIP KEARSARGE De Amerikaanse ruimtevaarder Walter M. Schirra Jr. heeft gis teren de langste Amerikaanse vlucht in de ruimte voltooid met een perfecte landing in het voor af berekende doelgebied op de Stille Oceaan. Na een vlucht van negen uur en 13 minuten kwam hij om 22.28 uur Neder landse tijd neer op korte afstand van het vliegdekschip Kearsarge dat de landing direct waarnam. Enkele minuten later hadden vijf hefschroefvliegtuigen de capsule bereikt. Twee duikers sprongen eruit om de capsule drijvende te houden totdat het vliegdekschip langszij gekomen zou zijn. Na een kwartier was de Kearsarge de capsule tot op honderd meter genaderd. Om 23.06 uur werd Schirra, die rustig in de capsule was blijven zitten, met het ruimtevaartuig aan boord gehesen en zes minuten later werd hij eruit verlost en stapte hij met een brede glimlach en uitgestoken hand af op de vertegenwoordigers van het Amerikaans bureau voor ruimtevaart en de bemanning van het vliegdekschip. In totaal had hij toen 14 uur en 35 minuten in de capsule doorgebracht vanaf het moment dat het vaartuig voor de aftelling gesloten werd. De gehele ruimtevlucht heeft een vlot verloop gehad. De 39-jarige ruimtevaar der ging het kennelijk goed naar de zin tijdens de tocht. Opgewekt praatte hij met zijn collega-ruimtevaarders, die de tocht op verschillende waarnemingspos ten volgden. „Ik geniet" Toen men hem vertelde, dat hij het prima deed in de ruimte, antwoordde hij: „Ik geniet ervan". De boodschap dat hij na drie omwentelingen goed volbracht te hebben het gehele pro gramma van zes ronden mocht af werken, begroette hij met een luid: „Halleluja", Aan het eind van de tocht had hij helemaal geen haast z\Jn trouwe capsule te verlaten maar De nieuwe Amerikaanse ruimtevaarder Walter Schir ra grijnst breed in zijn ruim tehelm, kort voordat hij in zijn ruimtecapsule „Sigma 7" stapte. Sociale verzekering REKENING GEHOUDEN MET HUURCOMPENSATIE In zijn vrijdag j.l. gehouden beslo ten vergadering heeft de Sociaal Economische Raad 'n advies vast gesteld over de loongrens voor de n De familie van ruimtevaarder Walter M. Schirra heeft het ver trek en de verdere vlucht van de ruimtecapsule gevolgd via televisie en radio. „Het ging prachtig. We vinden dat alles goed verliep", zei zijn vrouw en verder liet zij zich tegenover de jour nalisten die haar huis als sprinkhanen belegerden niet uit. De twaalfjarige zoon Walter wilde er wel meer over zeggen. „Ik vind het geweldig spannendik ben echt trots op hem", zei hij en hij vertelde verder, dat hij vrij gekregen had van school en dat zijn vijfjarig zusje Su zanne waarschijnlijk nog te jong is om er iets van te snappen, wat haar vader doet. Schirra Sr. is een gepensioneerde admiraal, die in de tweede wereldoorlog opdrachten uitvoerde op de Atlantische Oceaan en in de Middellandse Zee. Schirra Jr., de ruimtevaarder, maakte in Korea deel uit van een squadron bommenwerpers en voerde negentig vluchten uit, waar bij hij een Noordkoreaanse Mig neerschoot. Zijn vader heeft hem altijd voorgehouden alleen zijn leven op het spel te zetten wanneer daar een goede reden voor aanwezig is. Voor Walter Schirra was het Mercury-project eengoede reden en geen gewone propa gandastunt. Hij heeft zijn taak serieus opgevat, hetgeen blijkt uit het feit, dat hij twee weken bedenktijd heeft nodig gehad om de uitnodiging zich aan te sluiten bij Amerika's eerste ruimtevaarders te aanvaarden. Opdrachten Schirra had vier belangrijke opdrachten op zijn ruimtevaart van gisteren meegekregen namelijk: hij moest scherp opletten op de lichtsignalen die hij. van de aarde zou ontvangen, namelijk de fakkels die in Australië wer den afgevuurd en de schijnwerpers van drie miljoen kaars die in Zuid- Afrika werden ontstoken. Hij moest foto's maken van bergen, gletschers en dergelijke. Op de ruimtecapsule van Schirra waren vijf verschillende soorten hittebe stendig metaal van zes verschillende organisaties gemonteerd. In de capsule was ook een meetapparaat voor stralingen aangebracht. Op een soort filmpje hopen de geleerden af te kunnen lezen, hoe groot het stralingsgevaar in de ruimte is. wachtte hij rustig, tot de KearsE langszij gekomen was om hem met capsule en al aan boord te hijsen. „Prachtig gezicht' De „Sigma 7", zoals Schirra's ruimte vaartuig heette, kwam ongeveer acht kilometer recht voor het vliegdekschip neer. „Wat een prachtig gezicht", riep Schirra door de radio uit, toen hij, met de r *ule hangend aan een reusachtige par: ite, rustig op de kalme wateren van i.-j Stille Oceaan neerstreek. Zodra de capsule op het water was geland, meldde hij, zoals hij dat zo vaak ge daan had gedurende de tocht, dat hij in prima conditie was. De landing werd van het vliegdekschip af waargenomen. Zij kwam precies twee minuten later, dan in het oorspronkelijke plan was voorzien. Russische hulde Zowel de Russische radio als de televisie hebben aandacht geschonken aan de Amerikaanse prestatie. Om tien uur gis teravond verscheen op de Russische te levisieschermen een foto van Schirra or het ogenblik waarop hem door een hel per zijn helm werd opgezet. Radio Mos kou noemde Schirra „een moedig man" Op rijksweg naar Den Bosch Personeelsbus reed in mist op vrachtauto's Op de rijksweg Tilburg-Den Bosch ter hoogte van Quatrebras in de gemeente Berkel-Enschot even voor de kruising met de wegen naar Udenhout en Oisterwijk is gisteravond tijdens een dichte mist een kettingbotsing ontstaan, waar bij twee doden, vijf zwaargewon den en twintig lichtgewonden vie len. Omstreeks acht uur moest een Belgische vrachtauto, omdat voor hem rjjdende auto's ten gevolge van eer plotseling op komende mistbank zulks deden, plotse ling afremmen. Het zicht bedroeg op dat moment slechts enkele meters. Een De Amerikaanse ruimtevaar der Walter Schirra krijgt voor zijn werk van gisteren 35.31 dollar salaris, waarin 7.42 dollar gevarengeld. Hij zal er nog inkomstenbelas ting van moeten betalen. Schirra en de zes andere Ameri kaanse astronauten hebben echter nog andere inkomsten buiten hun salaris. Zy hebben de rechten op hun eigen ruimteverhalen ver kocht aan het tijdschrift Life, naar verluidt voor 500.000 dollar. Zij hebben ook financieel belang by e*- Nederlandse vrachtauto die kort achter zijn voorganger rèed, kon niet tijdig tot stilstand worden gebracht en boorde zich achter in de Belg. Een personenauto, die daar weer ach ter reed, kon weliswaar een botsing niet vermijden, maar week onmiddel lijk uit naar de rechterberm. Een fractie later reed een volledig be zette Belgische bus met voornamelijk uit Turnhout afkomstige personeels leden van Hartogs Fabrieken te Oss met grote snelheid op de beide vrachtwagens in. Een tweede bus, die eveneens personeelsleden naar Oss vervoerde, kon zijn voorganger nog juist ontwijken en kwam in de middenberm van de vierbaansweg tot stilstand. De gevolgen van de botsing waren chao tisch. Eén bus en de beide vrachtauto's werden byna volledig vernield. Uit de wrakstukken, die bijna onontwarbaar in elkaar staken, werden twee doden, vijf zwaar- en twintig lichtgewonden ge haald. Zij werden met ziekenauto's en met vrachtauto's naar het Sint-Elisa- bethziekenhuis te Tilburg overgebracht. Tien gewonden werden daar opgenomen. Dé anderen werden na verbonden te zijn naar huis gebracht. De meeste van de zwaargewonden hadden beenbreuken op gelopen. Een inwoner van Oisterwijk, de heer W. Damen, die op de zeer zware klappen van de botsende wagens te hulp was ge sneld, moest zijn hulpvaardigheid met twee gebroken benen bekopen. Toen hij in de mist trachtte andere auto's tijdig tot stilstand te brengen, werd hij na melijk door een dezer omvergereden. De rijkspolitiekorpsen vai Tilburg, Ber- kel-Ensehot, Oisterwijk en Udenhout, z\jn de gehele avond en nacht doende ge weest om het verkeer te regelen, de wrakstukken weg te slepen en de slacht offers te registreren. ...is hot vijf jaar geleden, dat de Russen 's werelds eerste kunst maan „Spoetnik I" in een baan om de aarde brachten. De Londense forensen die gister avond van hun werk naar huis te rugkeerden zullen zich vast hebben afgevraagd waarom zij zich zo druk hadden gemaakt over de na tionale spoorwegstaking die giste ren werd gehouden. Een motorrij der noemde de straten net zo rus tig als op een „bank holiday" zon der toeristen. De politie had het ergste gevreesd, daar driekwart van de 1.250.000 forensen in Londen dagelijks van de trein gebruik maakt. Vele forensen zijn echter heel vroeg van huis gegaan om naar hun werk te wandelen. Anderen, onder wie de minister van vervoer, Ernest Mar- ples, gingen op de fiets naar de binnen stad. Voorts hadden sommige onderne mingen bedden in hun kantoren gereed laten maken, waren speciale voertuigen ingeschakeld, werd op de hoofdwegen eenrichtingverkeer ingesteld en hadden veel werknemers vrijaf gekregen, 's Morgens en 's avonds deden zich tij dens de spitsuren enkele moeilijkheden voor maar volgens de Londense politie waren deze nauwelijks groter dan op een normale werkdag. Vijf treinen van de Londense ondergrondse reden met personeel dat niet bij de nationale vak bond is aangesloten. De Britse bond van spoorwegpersoneel, waarvan 334.000 mensen lid zijn, had zoals bekend de staking uitgeroepen uit protest tegen de voorgenomen sluiting van bepaalde lij nen en werkplaatsen. De Oostduitse politie heeft een tunnel onbruikbaar gemaakt, die tussen Oost- Berlijn en de Amerikaanse sector van West-Beriyn onder de muur doorliep. De vluchttunnel was nog niet helemaal af. Men had het werk aan Oostduitse kant gestaakt toen men merkte, dat de Oostduitse politie argwaan kreeg. Bij de gedenksteen voor de doodgescho ten Oostduitse vluchteling Günther Lif- tin, aan de westelijke kant van de muur, zit sedert dinsdagavond* een 18-jarige student uit Wolfenbüttel. Hij wil daar als protest tegen de muur drie dagen lang vasten. t De politie in Zuidwest-Frankrijk heeft een voorraad van drie ton wapens ontdekt en in beslag genomen. O In Cranfield (Engeland) is een nieuw type vliegtuigvleugel beproefd, die „ademt" door 92 kleine gaatjes, waarmee de lucht naar binnen wordt gezogen en tegen het roer wordt aangeblazen. J/olgens de vliegtuigfa briek kan een vliegtuig dat met deze vleu gels wordt uitgerust met minder brandstof en kleinere motoren volstaan. „Radio Veronica inbreuk op orde in ether" (Van onze parlementaire verslaggever) De uitzendingen van Radio Veronica vormen een inbreuk op de orde in de ether, die berust op internationale o\ eenkomsten. Aldus verklaarde de mi nister-president gisteren bij de replie ken in de Tweede Kamer tijdens de al gemene politieke beschouwingen. Hij voegde hieraan toe, dat het nemen van maatregelen op wettelijk terrein ju ridische moeilijkheden met zich mee brengt, die moeten worden bestudeerd door de verschillende ministeries. Dit was het antwoord aan de socialisti sche fractievoorzitter, prof. Vondeling, die had gevraagd welke plannen de re gering precies heeft met Radio-Veroni- ziektewet, de werkloosheidswet en de invaliditeitswet- In dit advies, dat aan de minister van sociale za ken en volksgezondheid is uitge bracht en dat gisteren voor publi- katie is vrijgegeven, adviseert de raad de loongrens per 1 januari 1963 te verhogen van f 8000,tot f 8650,—. Bij de berekening van deze nieuwe loon grens is rekening gehouden met de com penserende loonsverhoging met ingang van 1 september j.l. in verband met de huurverhoging, teneinde te voorkomen, dat een aantal werknemers voor een korte periode niet meer verplicht verze kerd zijn zou. Maximum dagloon De Sociaal Economische Raad heeft voorts de minister voorgesteld, het maximum dagloon by een zesdaagse werkweek in sociale arbeidsverzeke- ringswetten per 1 januari 1963 te verhogen van f 22,tot f 24, Premies en uitkeringen krachtens de sociale verzekeringswetten worden bere kend naar het maximum dagloon. Nu verwacht kan worden dat de loongrens tot f 8650,zal worden verhoogd, acht de S.E.R. het in afwachting van beslis singen over het beleid op langere ter mijn, nodig, tot deze verhoging te advi seren omdat het maximum dagloon on geveer 85 van de loongrens bedraagt. De grens van f22,was vastgesteld toen de loongrens f 8000,bedroeg. De raad vestigt' er met nadruk de aan dacht op, dat aan de bepaling van de hoogte van het maximum dagloon een sociaal politiek beleidsoordeel ten grond slag dient te liggen. De raad onthoudt zich echter in dit geval van diepgaande beschouwingen over dit onderwerp op grond van ae overweging dat bij de be handeling van de adviesaanvraag over het sociale zekerheidsbeleid op langere termyn noodzakelijkerwijs ook vraagstuk aan de orde zal komen. BEROEP TEGEN VRIJSPRAAK LEIBBRAND De openbare aanklager In Stuttgart heeft hoger beroep aangetekend tegen het vonnis, waarby de internationaal bekende verkeersdeskundige prof. Kurt Leibbrand by gebrek aan bewijs werd vrijgesproken van moord op 22 Itali aanse hulparbeiders in de omgeving van Avignon in de zomer van 1944. Moskou kondigt ruimtevluchten aan Het Russische regeringsblad „Iz- vestia" meldt dat de Sowjet-Unie nieuwe ruimtevluchten voorbereidt en dat het waarschijnlijk is dat een of meer van haar ruimtevaar ders binnenkort nieuwe tochten in de ruimte zullen maken. Dit is een overzicht van het grootste emplacement ter wereld: het emplace ment van Clapham bij Londen op de dag van de algemene spoorwegstaking in Engeland. Op normale dagen passeren hier vijf treinen per twee minuten: gis teren kon men er een kanon afschieten zonder iets te raken Het provinciaal bestuur van Zee land heeft in 44 leningen reeds 47% miljoen gulden gecontracteerd voor de bouw van de Oosterschel debrug. De provincie leent dit geld weer door aan de N.V. Provinciale Zeeuwse Brug Maatschappij (de P.Z-B.M.) die niet de provincie als enige aandeelhoudster de bouw van deze vijf kilometer lange verbinding tussen Midden- en Noord-Zeeland zal realiseren. Het reeds gecontracteerde bouwkapi taal vormt het belangrijkste deel van de lening van 62 miljoen gul den, waarvoor de Staten het pro vinciaal bestuur machtiging gaven deze aan te gaan. Deze lening wordt nog verhoogd met 1 miljoen gulden, waarmee de provincie in de P.Z.B.M. deelneemt. De stortingen voor het gecontracteerde bedrag van bijna 48 miljoen gulden zul len worden gedaan in 1962, 1963 en 1964 en ten dele voor een gering bedrag overigens in 1965. Voor het grootste deel, namelyk ten bedrage van 40 mil joen gulden, zyn de leningen afgesloten door een bankiersconsortium onder lei ding van het Amsterdamse bankierskan toor Pierson, Heldring Pierson. Daar naast neemt ook de Amsterdamsche Bank aan de geldvoorziening voor de brugbouw deel. De banken hebben liet geld gezocht en gevonden door middel van insti tutionele beleggingen en onderhandse schuldbekentenissen; er zijn geen obligatieleningen gesloten. De 44 geldgevers (verzekeringsinstituten, spaarbanken enz.) nemen in het bouwkapitaal deel voor zeer uiteen lopende bedragen, namelijk van hon derdduizend gulden tot enkele mil joenen. De provincie kan gemakke lijk overzien op welke datum zij over geld kan beschikken, daar in de af gesloten contracten de stortingsda tum vermeld wordt. „Buffertje' Daar noch de brugbouwers, noch de pro vincie precies kan overzien hoe snel het werk zal vorderen, is het niet geheel mogelyk geweest om gedurende de bouwperiode van de brug de bedragen te bepalen, die men aan de aannemers zal moeten betalen. Op een gegeven moment zal er een teveel aan kapitaal z^'n, op een ander moment weer een tekort. In dat geval heeft de provincie voor een „buffertje" gezorgd in de vorm van een rekening-courantovereenkomst van acht miljoen gulden, waarmee de verschillen „overlapt" kunnen worden. Deze over eenkomst is gesloten met de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten. Voor het huidige jaar en voor een deel van 1963, wanneer de brugbouw zich voornamelijk bevindt in het voorberei dingsstadium (bouw van de betonfa- briek, van de enorme bok, die de brug- pijlers op hun plaats moet brengen, en van de bouw en aanschaffing van ver voermiddelen) kan het wérk gefinan cierd worden. En dit geldt voor het be langrijkste deel dus ook voor de vol gende jaren. Rnsüg afwachten „Voor het restant van de financie ring wachten we nog maar rustig af", verzekerde ons de heer J. van Tuinen, hoofdadministrateur A en chef van de afdeling financiën van de provinciale griffie van Zeeland, die met de financiële administratie voor de bouw van de brug belast is. Op de huidige kapitaalmarkt is het namelijk beter af to wachten tot men dichter bij de data komt, waarop men het geld nodig heeft. Dit geldt zo goed als voor alle grote werken, die men niet voor 4 of 5 jaar kan dekken. De provincie is al heel ver gegaan door zelfs meer dan twee derde van het bouwkapitaal te dek- Zoals bekend mag worden veron dersteld zal een belangrijk deel van de kosten van de Oosterschel debrug worden gecompenseerd met tolgelden. Bij de financiële op zet is uitgegaan van een door het ministerie van verkeer en water staat opgestelde verkeersprogno-| Het aantal auto's, dat van de brug gebruik zal maken is volgens deze berekening voor 1966 ge raamd op één miljoen (waarvan 70 procent personenauto's), terwijl het ministerie er van uitgegaan is, dat dit aantal tot 1978 zal oplopen tot 21/2 miljoen. Voorts wordt ver ondersteld. dat het aantal rijwielen en motoren dat de brug zal passe ren gedurende deze periode zal toenemen van 510.000 tot 780.000. Gisteren werd gemeld, dat als laag ste inschrijver voor de derde veer boot Vlissingen-Breskens uit de bus is gekomen een werf uit Krimpen aan de Ijsel. Met andere woorden: indien de toestemming van de minister Korthals tot de bouw van dit schip afkomt, dan zal niet de N.V. Koninklijke Maat schappij „De Schelde" te Vlissingen deze boot leveren. Dat is jammer! In het verleden werd in de Staten terecht bij herhaling pangedrongen op gunning van dit schip aan een Zeeuwse werf, maar het ziet er nu niet naar uit, dat hieraan gevolg kan worden gegeven. Wij geloven dat het echter onjuist zou zijn in dit verband verwijten te richten tot „De Schelde". Bij de be oordeling van deze zaak dient in de eerste plaats in aanmerking te worden genomen, dat er op dit ogenblik sprake is van allerlei moeilijkheden in de we reld van de scheepsbouw, waardoor er tussen allerlei werven een scherpe con currentiestrijd aan de gang is- De op merkingen daarover van de heer J. W. Hupkes, president-directeur van „De Schelde", in het laatste nummer van „De Nederlandse Industrie" zjjn in dit opzicht duidelijk: de vraag naar tonna ge is belangryk gedaald en de totale, capaciteit van de wereldscheepsbouw is belangrijk groter dan de normale be hoefte. Er wordt dus een fel gevecht om orders geleverd, ook wanneer het om een veerboot voor de provincie gaat. Men mag ge voeglijk aannemen, dat bij de aanbeste ding van een derge lijk schip elke deel nemer zijn prijs zo laag mogelijk zal houden. De calculatie van „De Schelde" heeft derhalve zon der de minste twijfel de laagst mogelij ke prijs opgeleverd, waarvoor deze maatschappij de boot zal kunnen bou- Elders kan het echter goedkoper, zo als de aanbesteding heeft geleerd. Maar en hier komen wij op onze tweede overweging het is toch wel goed er aan te herinneren, dat een boot als deze voor een werf bijzonder moeilijk is te begroten, zoals de bouw van de beide vorige grote schepen heeft bewezen. En een van deze twee is door „De Schelde" geleverd! Dat wil dus zeggen, dat deze maatschappij gro te ervaring heeft niet alleen met de bouw, maar óók met de tegenvallers bij deze bouw Deze twee factoren nu - de felle concurrentie op de scheeps- bouwmarkt en de vroegere ervaringen met dit moeilijke type schepen in •aanmerking genomen, mag men rustig aannemen dat „De Schelde" niet lager kon gaan. En vermoedelijk zal bij een aanbesteding van een eventuele volgen de boot de laagste inschrijver van thans wel met een andere prijs voor de dag moeten komen dan nu mogelijk was. Er moet meer gebeuren op het gebied van de gezondheidsvoorlichting en -opvoeding, zegt minister van socia le zaken Veldkamp. Steeds nieuwe factoren bedreigen de gezondheid, zet hij in zijn onlangs verschenen begro tingsmemorie uiteen, waarbij hij overi gens niet aangeeft welke hij bedoelt. Maar het is niet moeilijk ze te raden: de moderne, makkelijk te verkrijgen slaap- en kalmeringstabletjes, maar ook allerlei andere dreigingen zoals vervuilde lucht en vervuild water, alles tengevolge van een steeds verdergaan de industrialisatie, om nog maar niet te spreken van onjuiste leefgewoonten, die in en door deze tijd blijkbaar sterk worden gestimuleerd. Daarover dus moet voorlichting komen en de minis ter zal zich daarbij laten leiden door een rapport van de Centrale Raad voor de Volksgezondheid. Het wachten is dus nu op dit rapport. Naar de inhoud zijn wij zeer be nieuwd, temeer omdat de minister in zijn memorie er op heeft gewezen dat de voorlichting aangepast zal moeten zrjn aan de mens, die leeft in de moderne maatschappij en zo staat het er letterlijk in het bijzonder aan „de wordende mens"- Men mag aanne men. dat de bewindsman daarmee de jeugd van ons land bedoelt en juist daarom zijn we zo benieuwd naar de wijze, waarop de Centrale Raad voor de Volksgezondheid dit probleem wil aanpakken. De vorming van de jeugd speelt zich voor een groot deel af in ge zin en op school: daér dus liggen de knelpunten! Een voorlichtingscampag ne zal derhalve vooral op school en ge zin moeten worden gericht. Ten aan zien van het gezin liikt ons dat een moeilijke taak. In heel wat gezinnen speelt zich de gezondheidszorg nog al tijd af in dat schemeriee gebied van de magie, waarin huismiddeltjes en ta bletjes een of andere duistere rol ver vullen. En het is héél lastig om in dit gebied door te dringen. Bovendien: hoe pakt men bijvoorbeeld verst avingsver- schijnselen als roken aan Het zal niet meevallen! We zullen bet ranoort van de Centrale Raad voor de Volksgezond heid met grote interesse lezen. In een gebouw van een telefoon dienst in New York zijn gisteren bij een zware ontploffing minstens 20 mensen om het leven gekomen en bijna honderd gewond. Een ke tel in het souterrain sprong uit elkaar, waarna brand ontstond. Het merendeel van de slachtoffers zat aan de lunch. In het gebouw werkten ongeveer 500 mensen, voornamelijk vrouwen. Vier uur na de ontploffing was men nog met bergingswerkzaamheden bezig. Het aantal gewonden was toen gestegen tot bijna honderd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 1