PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
SCHIRRA
Landing
gaf geen
proble
GENOOT" VAN DE RUIMTEREIS
men
Bij kettingbotsing 2
doden en 25 gewonden
één dag
„spoorloos"
Voor bouwkapitaal Oosterscheldebrug is reeds
ruim 47 miljoen gulden gecontracteerd
Explosie in
New York:
20 doden
S.E.R. ADVISEERT LOONGRENS
TE VERHOGEN TOT f 8650,-
Walter Jr.
HET WAS GEWELDIG SPANNEND
Schirra verdiende
gisteren 35,31 dollar
Vandaag...
Vopo's vernietigden
tunnel onder de muur
Aanbesteding
veerboot
Gezondheidszorg
en voorlichting
205e jaargang - no. 234
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE. VLISSINGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteuren: W. Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 62 cent per week 8,00 per kw.; fr. per post f 8.25 per kw. Losse nummers 15 cent. Bureaus:
Vlissingen: Walstraat 58-60, tel. 2355 (b.g.g. red. 3508/3546, adv. 3647/3643); Middelburg: Markt 51, tel. 3841 (b.g.g. red. 2078/3169, adv. 2375), Goes: Grote Markt 2 tel. 6140 (b.g.g. red. 7853, adv. 5213), Oostburg: tel. 2395; Terneuzen: tel. 2116;
Zierlkzee: red. tel. 2425, adm. tel. 2094. Adv.pr. 27 ct per mm. Min. per adv. 4,— Ingez. ined. 3 x tarief. Kleine adv. (max. 8 regels) 25 ct per regél (min. 1,25). „Brieven bur. van dit blad" 25 ct meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Donderdag 4 oktober '62
Plotseling vallen
de peren
Pagina 2
CAPSULE DAALDE OP ACHT KILOMETER AFSTAND VAN
VLIEGDEKSCHIP KEARSARGE
De Amerikaanse ruimtevaarder
Walter M. Schirra Jr. heeft gis
teren de langste Amerikaanse
vlucht in de ruimte voltooid met
een perfecte landing in het voor
af berekende doelgebied op de
Stille Oceaan. Na een vlucht
van negen uur en 13 minuten
kwam hij om 22.28 uur Neder
landse tijd neer op korte afstand
van het vliegdekschip Kearsarge
dat de landing direct waarnam.
Enkele minuten later hadden
vijf hefschroefvliegtuigen de
capsule bereikt.
Twee duikers sprongen eruit om
de capsule drijvende te houden
totdat het vliegdekschip langszij
gekomen zou zijn. Na een kwartier
was de Kearsarge de capsule tot
op honderd meter genaderd. Om
23.06 uur werd Schirra, die rustig
in de capsule was blijven zitten,
met het ruimtevaartuig aan boord
gehesen en zes minuten later werd
hij eruit verlost en stapte hij met
een brede glimlach en uitgestoken
hand af op de vertegenwoordigers
van het Amerikaans bureau voor
ruimtevaart en de bemanning van
het vliegdekschip. In totaal had hij
toen 14 uur en 35 minuten in de
capsule doorgebracht vanaf het
moment dat het vaartuig voor de
aftelling gesloten werd.
De gehele ruimtevlucht heeft een vlot
verloop gehad. De 39-jarige ruimtevaar
der ging het kennelijk goed naar de zin
tijdens de tocht. Opgewekt praatte hij
met zijn collega-ruimtevaarders, die de
tocht op verschillende waarnemingspos
ten volgden.
„Ik geniet"
Toen men hem vertelde, dat hij het
prima deed in de ruimte, antwoordde
hij: „Ik geniet ervan". De boodschap
dat hij na drie omwentelingen goed
volbracht te hebben het gehele pro
gramma van zes ronden mocht af
werken, begroette hij met een luid:
„Halleluja", Aan het eind van de
tocht had hij helemaal geen haast
z\Jn trouwe capsule te verlaten maar
De nieuwe Amerikaanse
ruimtevaarder Walter Schir
ra grijnst breed in zijn ruim
tehelm, kort voordat hij in
zijn ruimtecapsule „Sigma 7"
stapte.
Sociale verzekering
REKENING GEHOUDEN MET
HUURCOMPENSATIE
In zijn vrijdag j.l. gehouden beslo
ten vergadering heeft de Sociaal
Economische Raad 'n advies vast
gesteld over de loongrens voor de
n
De familie van ruimtevaarder Walter M. Schirra heeft het ver
trek en de verdere vlucht van de ruimtecapsule gevolgd via
televisie en radio. „Het ging prachtig. We vinden dat alles goed
verliep", zei zijn vrouw en verder liet zij zich tegenover de jour
nalisten die haar huis als sprinkhanen belegerden niet uit.
De twaalfjarige zoon Walter wilde er wel meer over zeggen. „Ik vind het
geweldig spannendik ben echt trots op hem", zei hij en hij vertelde
verder, dat hij vrij gekregen had van school en dat zijn vijfjarig zusje Su
zanne waarschijnlijk nog te jong is om er iets van te snappen, wat haar
vader doet. Schirra Sr. is een gepensioneerde admiraal, die in de tweede
wereldoorlog opdrachten uitvoerde op de Atlantische Oceaan en in de
Middellandse Zee. Schirra Jr., de ruimtevaarder, maakte in Korea deel uit
van een squadron bommenwerpers en voerde negentig vluchten uit, waar
bij hij een Noordkoreaanse Mig neerschoot.
Zijn vader heeft hem altijd voorgehouden alleen zijn leven op het spel te
zetten wanneer daar een goede reden voor aanwezig is. Voor Walter
Schirra was het Mercury-project eengoede reden en geen gewone propa
gandastunt. Hij heeft zijn taak serieus opgevat, hetgeen blijkt uit het feit,
dat hij twee weken bedenktijd heeft nodig gehad om de uitnodiging zich
aan te sluiten bij Amerika's eerste ruimtevaarders te aanvaarden.
Opdrachten
Schirra had vier belangrijke opdrachten op zijn ruimtevaart van gisteren
meegekregen namelijk: hij moest scherp opletten op de lichtsignalen die
hij. van de aarde zou ontvangen, namelijk de fakkels die in Australië wer
den afgevuurd en de schijnwerpers van drie miljoen kaars die in Zuid-
Afrika werden ontstoken.
Hij moest foto's maken van bergen, gletschers en dergelijke.
Op de ruimtecapsule van Schirra waren vijf verschillende soorten hittebe
stendig metaal van zes verschillende organisaties gemonteerd.
In de capsule was ook een meetapparaat voor stralingen aangebracht. Op
een soort filmpje hopen de geleerden af te kunnen lezen, hoe groot het
stralingsgevaar in de ruimte is.
wachtte hij rustig, tot de KearsE
langszij gekomen was om hem met
capsule en al aan boord te hijsen.
„Prachtig gezicht'
De „Sigma 7", zoals Schirra's ruimte
vaartuig heette, kwam ongeveer acht
kilometer recht voor het vliegdekschip
neer. „Wat een prachtig gezicht", riep
Schirra door de radio uit, toen hij, met
de r *ule hangend aan een reusachtige
par: ite, rustig op de kalme wateren
van i.-j Stille Oceaan neerstreek. Zodra
de capsule op het water was geland,
meldde hij, zoals hij dat zo vaak ge
daan had gedurende de tocht, dat hij in
prima conditie was. De landing werd
van het vliegdekschip af waargenomen.
Zij kwam precies twee minuten later,
dan in het oorspronkelijke plan was
voorzien.
Russische hulde
Zowel de Russische radio als de televisie
hebben aandacht geschonken aan de
Amerikaanse prestatie. Om tien uur gis
teravond verscheen op de Russische te
levisieschermen een foto van Schirra or
het ogenblik waarop hem door een hel
per zijn helm werd opgezet. Radio Mos
kou noemde Schirra „een moedig man"
Op rijksweg naar Den Bosch
Personeelsbus
reed in mist
op vrachtauto's
Op de rijksweg Tilburg-Den Bosch
ter hoogte van Quatrebras in de
gemeente Berkel-Enschot even
voor de kruising met de wegen
naar Udenhout en Oisterwijk is
gisteravond tijdens een dichte mist
een kettingbotsing ontstaan, waar
bij twee doden, vijf zwaargewon
den en twintig lichtgewonden vie
len.
Omstreeks acht uur moest een Belgische
vrachtauto, omdat voor hem rjjdende
auto's ten gevolge van eer plotseling op
komende mistbank zulks deden, plotse
ling afremmen. Het zicht bedroeg op
dat moment slechts enkele meters. Een
De Amerikaanse ruimtevaar
der Walter Schirra krijgt
voor zijn werk van gisteren
35.31 dollar salaris, waarin
7.42 dollar gevarengeld. Hij
zal er nog inkomstenbelas
ting van moeten betalen.
Schirra en de zes andere Ameri
kaanse astronauten hebben echter
nog andere inkomsten buiten hun
salaris. Zy hebben de rechten op
hun eigen ruimteverhalen ver
kocht aan het tijdschrift Life,
naar verluidt voor 500.000 dollar.
Zij hebben ook financieel belang
by e*-
Nederlandse vrachtauto die kort achter
zijn voorganger rèed, kon niet tijdig tot
stilstand worden gebracht en boorde
zich achter in de Belg.
Een personenauto, die daar weer ach
ter reed, kon weliswaar een botsing
niet vermijden, maar week onmiddel
lijk uit naar de rechterberm. Een
fractie later reed een volledig be
zette Belgische bus met voornamelijk
uit Turnhout afkomstige personeels
leden van Hartogs Fabrieken te Oss
met grote snelheid op de beide
vrachtwagens in. Een tweede bus,
die eveneens personeelsleden naar
Oss vervoerde, kon zijn voorganger
nog juist ontwijken en kwam in de
middenberm van de vierbaansweg tot
stilstand.
De gevolgen van de botsing waren chao
tisch. Eén bus en de beide vrachtauto's
werden byna volledig vernield. Uit de
wrakstukken, die bijna onontwarbaar
in elkaar staken, werden twee doden,
vijf zwaar- en twintig lichtgewonden ge
haald. Zij werden met ziekenauto's en
met vrachtauto's naar het Sint-Elisa-
bethziekenhuis te Tilburg overgebracht.
Tien gewonden werden daar opgenomen.
Dé anderen werden na verbonden te zijn
naar huis gebracht. De meeste van de
zwaargewonden hadden beenbreuken op
gelopen.
Een inwoner van Oisterwijk, de heer W.
Damen, die op de zeer zware klappen
van de botsende wagens te hulp was ge
sneld, moest zijn hulpvaardigheid met
twee gebroken benen bekopen. Toen hij
in de mist trachtte andere auto's tijdig
tot stilstand te brengen, werd hij na
melijk door een dezer omvergereden.
De rijkspolitiekorpsen vai Tilburg, Ber-
kel-Ensehot, Oisterwijk en Udenhout,
z\jn de gehele avond en nacht doende ge
weest om het verkeer te regelen, de
wrakstukken weg te slepen en de slacht
offers te registreren.
...is hot vijf jaar geleden, dat de
Russen 's werelds eerste kunst
maan „Spoetnik I" in een baan
om de aarde brachten.
De Londense forensen die gister
avond van hun werk naar huis te
rugkeerden zullen zich vast hebben
afgevraagd waarom zij zich zo
druk hadden gemaakt over de na
tionale spoorwegstaking die giste
ren werd gehouden. Een motorrij
der noemde de straten net zo rus
tig als op een „bank holiday" zon
der toeristen.
De politie had het ergste gevreesd, daar
driekwart van de 1.250.000 forensen in
Londen dagelijks van de trein gebruik
maakt. Vele forensen zijn echter heel
vroeg van huis gegaan om naar hun
werk te wandelen. Anderen, onder wie
de minister van vervoer, Ernest Mar-
ples, gingen op de fiets naar de binnen
stad. Voorts hadden sommige onderne
mingen bedden in hun kantoren gereed
laten maken, waren speciale voertuigen
ingeschakeld, werd op de hoofdwegen
eenrichtingverkeer ingesteld en hadden
veel werknemers vrijaf gekregen,
's Morgens en 's avonds deden zich tij
dens de spitsuren enkele moeilijkheden
voor maar volgens de Londense politie
waren deze nauwelijks groter dan op
een normale werkdag. Vijf treinen van
de Londense ondergrondse reden met
personeel dat niet bij de nationale vak
bond is aangesloten. De Britse bond van
spoorwegpersoneel, waarvan 334.000
mensen lid zijn, had zoals bekend de
staking uitgeroepen uit protest tegen de
voorgenomen sluiting van bepaalde lij
nen en werkplaatsen.
De Oostduitse politie heeft een tunnel
onbruikbaar gemaakt, die tussen Oost-
Berlijn en de Amerikaanse sector van
West-Beriyn onder de muur doorliep.
De vluchttunnel was nog niet helemaal
af. Men had het werk aan Oostduitse
kant gestaakt toen men merkte, dat de
Oostduitse politie argwaan kreeg.
Bij de gedenksteen voor de doodgescho
ten Oostduitse vluchteling Günther Lif-
tin, aan de westelijke kant van de muur,
zit sedert dinsdagavond* een 18-jarige
student uit Wolfenbüttel. Hij wil daar
als protest tegen de muur drie dagen
lang vasten.
t De politie in Zuidwest-Frankrijk heeft een
voorraad van drie ton wapens ontdekt en in
beslag genomen.
O In Cranfield (Engeland) is een nieuw type
vliegtuigvleugel beproefd, die „ademt" door
92 kleine gaatjes, waarmee de lucht naar
binnen wordt gezogen en tegen het roer
wordt aangeblazen. J/olgens de vliegtuigfa
briek kan een vliegtuig dat met deze vleu
gels wordt uitgerust met minder brandstof
en kleinere motoren volstaan.
„Radio Veronica
inbreuk op
orde in ether"
(Van onze parlementaire verslaggever)
De uitzendingen van Radio Veronica
vormen een inbreuk op de orde in de
ether, die berust op internationale o\
eenkomsten. Aldus verklaarde de mi
nister-president gisteren bij de replie
ken in de Tweede Kamer tijdens de al
gemene politieke beschouwingen.
Hij voegde hieraan toe, dat het nemen
van maatregelen op wettelijk terrein ju
ridische moeilijkheden met zich mee
brengt, die moeten worden bestudeerd
door de verschillende ministeries.
Dit was het antwoord aan de socialisti
sche fractievoorzitter, prof. Vondeling,
die had gevraagd welke plannen de re
gering precies heeft met Radio-Veroni-
ziektewet, de werkloosheidswet en
de invaliditeitswet- In dit advies,
dat aan de minister van sociale za
ken en volksgezondheid is uitge
bracht en dat gisteren voor publi-
katie is vrijgegeven, adviseert de
raad de loongrens per 1 januari
1963 te verhogen van f 8000,tot
f 8650,—.
Bij de berekening van deze nieuwe loon
grens is rekening gehouden met de com
penserende loonsverhoging met ingang
van 1 september j.l. in verband met de
huurverhoging, teneinde te voorkomen,
dat een aantal werknemers voor een
korte periode niet meer verplicht verze
kerd zijn zou.
Maximum dagloon
De Sociaal Economische Raad heeft
voorts de minister voorgesteld, het
maximum dagloon by een zesdaagse
werkweek in sociale arbeidsverzeke-
ringswetten per 1 januari 1963 te
verhogen van f 22,tot f 24,
Premies en uitkeringen krachtens de
sociale verzekeringswetten worden bere
kend naar het maximum dagloon. Nu
verwacht kan worden dat de loongrens
tot f 8650,zal worden verhoogd, acht
de S.E.R. het in afwachting van beslis
singen over het beleid op langere ter
mijn, nodig, tot deze verhoging te advi
seren omdat het maximum dagloon on
geveer 85 van de loongrens bedraagt.
De grens van f22,was vastgesteld
toen de loongrens f 8000,bedroeg.
De raad vestigt' er met nadruk de aan
dacht op, dat aan de bepaling van de
hoogte van het maximum dagloon een
sociaal politiek beleidsoordeel ten grond
slag dient te liggen. De raad onthoudt
zich echter in dit geval van diepgaande
beschouwingen over dit onderwerp op
grond van ae overweging dat bij de be
handeling van de adviesaanvraag over
het sociale zekerheidsbeleid op langere
termyn noodzakelijkerwijs ook
vraagstuk aan de orde zal komen.
BEROEP TEGEN
VRIJSPRAAK LEIBBRAND
De openbare aanklager In Stuttgart
heeft hoger beroep aangetekend tegen
het vonnis, waarby de internationaal
bekende verkeersdeskundige prof. Kurt
Leibbrand by gebrek aan bewijs werd
vrijgesproken van moord op 22 Itali
aanse hulparbeiders in de omgeving
van Avignon in de zomer van 1944.
Moskou kondigt
ruimtevluchten aan
Het Russische regeringsblad „Iz-
vestia" meldt dat de Sowjet-Unie
nieuwe ruimtevluchten voorbereidt
en dat het waarschijnlijk is dat
een of meer van haar ruimtevaar
ders binnenkort nieuwe tochten in
de ruimte zullen maken.
Dit is een overzicht van het grootste
emplacement ter wereld: het emplace
ment van Clapham bij Londen op de dag
van de algemene spoorwegstaking in
Engeland. Op normale dagen passeren
hier vijf treinen per twee minuten: gis
teren kon men er een kanon afschieten
zonder iets te raken
Het provinciaal bestuur van Zee
land heeft in 44 leningen reeds 47%
miljoen gulden gecontracteerd
voor de bouw van de Oosterschel
debrug. De provincie leent dit geld
weer door aan de N.V. Provinciale
Zeeuwse Brug Maatschappij (de
P.Z-B.M.) die niet de provincie
als enige aandeelhoudster de
bouw van deze vijf kilometer lange
verbinding tussen Midden- en
Noord-Zeeland zal realiseren. Het
reeds gecontracteerde bouwkapi
taal vormt het belangrijkste deel
van de lening van 62 miljoen gul
den, waarvoor de Staten het pro
vinciaal bestuur machtiging gaven
deze aan te gaan. Deze lening
wordt nog verhoogd met 1 miljoen
gulden, waarmee de provincie in de
P.Z.B.M. deelneemt.
De stortingen voor het gecontracteerde
bedrag van bijna 48 miljoen gulden zul
len worden gedaan in 1962, 1963 en 1964
en ten dele voor een gering bedrag
overigens in 1965. Voor het grootste
deel, namelyk ten bedrage van 40 mil
joen gulden, zyn de leningen afgesloten
door een bankiersconsortium onder lei
ding van het Amsterdamse bankierskan
toor Pierson, Heldring Pierson. Daar
naast neemt ook de Amsterdamsche
Bank aan de geldvoorziening voor de
brugbouw deel.
De banken hebben liet geld gezocht
en gevonden door middel van insti
tutionele beleggingen en onderhandse
schuldbekentenissen; er zijn geen
obligatieleningen gesloten. De 44
geldgevers (verzekeringsinstituten,
spaarbanken enz.) nemen in het
bouwkapitaal deel voor zeer uiteen
lopende bedragen, namelijk van hon
derdduizend gulden tot enkele mil
joenen. De provincie kan gemakke
lijk overzien op welke datum zij over
geld kan beschikken, daar in de af
gesloten contracten de stortingsda
tum vermeld wordt.
„Buffertje'
Daar noch de brugbouwers, noch de pro
vincie precies kan overzien hoe snel het
werk zal vorderen, is het niet geheel
mogelyk geweest om gedurende de
bouwperiode van de brug de bedragen te
bepalen, die men aan de aannemers zal
moeten betalen. Op een gegeven moment
zal er een teveel aan kapitaal z^'n, op
een ander moment weer een tekort. In
dat geval heeft de provincie voor een
„buffertje" gezorgd in de vorm van een
rekening-courantovereenkomst van acht
miljoen gulden, waarmee de verschillen
„overlapt" kunnen worden. Deze over
eenkomst is gesloten met de N.V. Bank
voor Nederlandsche Gemeenten.
Voor het huidige jaar en voor een deel
van 1963, wanneer de brugbouw zich
voornamelijk bevindt in het voorberei
dingsstadium (bouw van de betonfa-
briek, van de enorme bok, die de brug-
pijlers op hun plaats moet brengen, en
van de bouw en aanschaffing van ver
voermiddelen) kan het wérk gefinan
cierd worden. En dit geldt voor het be
langrijkste deel dus ook voor de vol
gende jaren.
Rnsüg afwachten
„Voor het restant van de financie
ring wachten we nog maar rustig
af", verzekerde ons de heer J. van
Tuinen, hoofdadministrateur A en
chef van de afdeling financiën van
de provinciale griffie van Zeeland,
die met de financiële administratie
voor de bouw van de brug belast is.
Op de huidige kapitaalmarkt is het
namelijk beter af to wachten tot men
dichter bij de data komt, waarop
men het geld nodig heeft. Dit geldt
zo goed als voor alle grote werken,
die men niet voor 4 of 5 jaar kan
dekken. De provincie is al heel ver
gegaan door zelfs meer dan twee
derde van het bouwkapitaal te dek-
Zoals bekend mag worden veron
dersteld zal een belangrijk deel
van de kosten van de Oosterschel
debrug worden gecompenseerd
met tolgelden. Bij de financiële op
zet is uitgegaan van een door het
ministerie van verkeer en water
staat opgestelde verkeersprogno-|
Het aantal auto's, dat van de
brug gebruik zal maken is volgens
deze berekening voor 1966 ge
raamd op één miljoen (waarvan 70
procent personenauto's), terwijl
het ministerie er van uitgegaan is,
dat dit aantal tot 1978 zal oplopen
tot 21/2 miljoen. Voorts wordt ver
ondersteld. dat het aantal rijwielen
en motoren dat de brug zal passe
ren gedurende deze periode zal
toenemen van 510.000 tot 780.000.
Gisteren werd gemeld, dat als laag
ste inschrijver voor de derde veer
boot Vlissingen-Breskens uit de bus is
gekomen een werf uit Krimpen aan de
Ijsel. Met andere woorden: indien de
toestemming van de minister Korthals
tot de bouw van dit schip afkomt, dan
zal niet de N.V. Koninklijke Maat
schappij „De Schelde" te Vlissingen
deze boot leveren. Dat is jammer! In
het verleden werd in de Staten terecht
bij herhaling pangedrongen op gunning
van dit schip aan een Zeeuwse werf,
maar het ziet er nu niet naar uit, dat
hieraan gevolg kan worden gegeven.
Wij geloven dat het echter onjuist
zou zijn in dit verband verwijten
te richten tot „De Schelde". Bij de be
oordeling van deze zaak dient in de
eerste plaats in aanmerking te worden
genomen, dat er op dit ogenblik sprake
is van allerlei moeilijkheden in de we
reld van de scheepsbouw, waardoor er
tussen allerlei werven een scherpe con
currentiestrijd aan de gang is- De op
merkingen daarover van de heer J. W.
Hupkes, president-directeur van „De
Schelde", in het laatste nummer van
„De Nederlandse Industrie" zjjn in dit
opzicht duidelijk: de vraag naar tonna
ge is belangryk gedaald en de totale,
capaciteit van de wereldscheepsbouw is
belangrijk groter dan de normale be
hoefte. Er wordt dus een fel gevecht
om orders geleverd, ook wanneer het
om een veerboot voor de provincie
gaat. Men mag ge
voeglijk aannemen,
dat bij de aanbeste
ding van een derge
lijk schip elke deel
nemer zijn prijs zo
laag mogelijk zal houden. De calculatie
van „De Schelde" heeft derhalve zon
der de minste twijfel de laagst mogelij
ke prijs opgeleverd, waarvoor deze
maatschappij de boot zal kunnen bou-
Elders kan het echter goedkoper, zo
als de aanbesteding heeft geleerd.
Maar en hier komen wij op onze
tweede overweging het is toch wel
goed er aan te herinneren, dat een
boot als deze voor een werf bijzonder
moeilijk is te begroten, zoals de bouw
van de beide vorige grote schepen
heeft bewezen. En een van deze twee
is door „De Schelde" geleverd! Dat wil
dus zeggen, dat deze maatschappij gro
te ervaring heeft niet alleen met de
bouw, maar óók met de tegenvallers bij
deze bouw Deze twee factoren nu -
de felle concurrentie op de scheeps-
bouwmarkt en de vroegere ervaringen
met dit moeilijke type schepen in
•aanmerking genomen, mag men rustig
aannemen dat „De Schelde" niet lager
kon gaan. En vermoedelijk zal bij een
aanbesteding van een eventuele volgen
de boot de laagste inschrijver van
thans wel met een andere prijs voor de
dag moeten komen dan nu mogelijk was.
Er moet meer gebeuren op het gebied
van de gezondheidsvoorlichting en
-opvoeding, zegt minister van socia
le zaken Veldkamp. Steeds nieuwe
factoren bedreigen de gezondheid, zet
hij in zijn onlangs verschenen begro
tingsmemorie uiteen, waarbij hij overi
gens niet aangeeft welke hij bedoelt.
Maar het is niet moeilijk ze te raden:
de moderne, makkelijk te verkrijgen
slaap- en kalmeringstabletjes, maar
ook allerlei andere dreigingen zoals
vervuilde lucht en vervuild water, alles
tengevolge van een steeds verdergaan
de industrialisatie, om nog maar niet
te spreken van onjuiste leefgewoonten,
die in en door deze tijd blijkbaar sterk
worden gestimuleerd. Daarover dus
moet voorlichting komen en de minis
ter zal zich daarbij laten leiden door
een rapport van de Centrale Raad voor
de Volksgezondheid. Het wachten is
dus nu op dit rapport.
Naar de inhoud zijn wij zeer be
nieuwd, temeer omdat de minister
in zijn memorie er op heeft gewezen
dat de voorlichting aangepast zal
moeten zrjn aan de mens, die leeft in de
moderne maatschappij en zo staat
het er letterlijk in het bijzonder aan
„de wordende mens"- Men mag aanne
men. dat de bewindsman daarmee de
jeugd van ons land bedoelt en juist
daarom zijn we zo benieuwd naar de
wijze, waarop de Centrale Raad voor
de Volksgezondheid dit probleem wil
aanpakken. De vorming van de jeugd
speelt zich voor een groot deel af in ge
zin en op school: daér dus liggen de
knelpunten! Een voorlichtingscampag
ne zal derhalve vooral op school en ge
zin moeten worden gericht. Ten aan
zien van het gezin liikt ons dat een
moeilijke taak. In heel wat gezinnen
speelt zich de gezondheidszorg nog al
tijd af in dat schemeriee gebied van de
magie, waarin huismiddeltjes en ta
bletjes een of andere duistere rol ver
vullen. En het is héél lastig om in dit
gebied door te dringen. Bovendien: hoe
pakt men bijvoorbeeld verst avingsver-
schijnselen als roken aan Het zal niet
meevallen! We zullen bet ranoort van
de Centrale Raad voor de Volksgezond
heid met grote interesse lezen.
In een gebouw van een telefoon
dienst in New York zijn gisteren
bij een zware ontploffing minstens
20 mensen om het leven gekomen
en bijna honderd gewond. Een ke
tel in het souterrain sprong uit
elkaar, waarna brand ontstond.
Het merendeel van de slachtoffers zat
aan de lunch. In het gebouw werkten
ongeveer 500 mensen, voornamelijk
vrouwen. Vier uur na de ontploffing was
men nog met bergingswerkzaamheden
bezig. Het aantal gewonden was toen
gestegen tot bijna honderd.