Mennonieten beleefden hun wereldwijde broederschap ZELANDICA V S H N China roept ouderlijke invloed weer te hulp i In Kitchener, Canada, grootste bijeenkomst uit de geschiedenis gp5.:4§j ■Hyföi - |K§|| RMSHBBHHHSmMHHHBHRBHMHNI ,D BOEKEN. „Pappie, waar komen de kindertjes vandaan?" NET TWEEDE MEISJE, EEN MONTEUR GEBR. PLADDET, antels naar uw hart 1 I 1 UAMM WOENSDAG 3 OKTOBER 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Doopsgezinde wereldconferentie (Van een medewerker) He Doopsgezinde Broederschap in Nederland is een bescheiden geloofsgemeenschap, be scheiden van karakter, ook bescheiden van om vang. In Nederland telt zij een 40.000 leden in 150 gemeenten. Toch hebben de doopsgezinden altijd een belangrijke rol gespeeld in het volks leven van Nederland. De Broederschap maakt ook deel uit van een wereldwijde gemeenschap van 400.000 leden. Vele doopsgezinden spelen een actieve en vooraanstaande rol in staat en maatschappij. Toch kenmerkt de Broederschap zich nog altijd door een zekere wereldmijding,, een zekere terughoudendheid en afkeer van „we relds" gerucht. Zo heeft men de zevende doops gezinde wereldconferentie, die zo juist in Kit chener, Canada, is gehouden, niet omringd met luide fanfares en is er in ons land ook niet bijster veel ruchtbaarheid aan deze conferentie gegeven. Toch was het de grootste vergadering In 34 landen 400.0 00 leden van doopsgezinden, die er in de meer dan vier eeuwen lange geschiedenis van de zonen van Menno Simons (1496-1561) ooit is gehouden. Het was een indrukwekkende en historische ver gadering, die voor allen, die er aan hebben deel genomen, een onvergetelijke belevenis is gewor den. Hier werd in de eerste plaats zichtbaar, dat de gemeenschap van de Mennonieten wereldwijd is. Verder werd zichtbaai, dat het een echte geméénschap en broederschap is, ondanks alle verschillen van taal, nationaliteit, ras en zede. Hier werd ook zichtbaar, dat er in deze gemeen schap, ondanks alle inzinkingen en zwakheden, toch nog een lévend geloof is te vinden, dat zich wil laten bezielen door de wekroep „Christus is de Heer", het thema van Kitchener. De bood schap, die deze conferentie, aan de gemeenten deed uitgaan, werd een indrukwekkend mani fest van dit levende geloof, dat wil getuigen en dienen in de wereld. voor de Europese bijbelschool in Zwitserland en voor hulp aan de ge meenten in Indonesië. Dit was de zevende wereldconferen tie van Mennonieten. De eerste werd in 1925 in Zwitserland gehouden ter gelegenheid van het feit, dat vier eeuwen geleden de beweging van de Wederdopers in Zwitserland was be gonnen, de oorsprong van de meer gematigde doperse beweging van Menno Simons. Met uitzondering van de vijfde wereldconferentie, die in 1948 in de V.S. werd gehouden, zyn alle doopsgezinde wereldconferenties (om de vijf jaar) in Europa gehou den, het laatste in Karlsrune. en het vóórlaatste in 1952 in Bazel. De Men nonieten uit Nederland en die uit Zuid-Amerika hadden de doopsgezin den In Kitchener uitgenodigd om de eerstvolgende wereldconferentie in 1967 in hun land te houden. Vóór de oorlog is er al eens een wereldconfe rentie in Amsterdam gehouden en de voorkeur werd gegeven aan een Zuid- amcrikaans land.* Vermoedelijk wordt het Brazilië, waar, zoals bekend, Mennonieten uit Rusland nieuwe ko lonies hebben gesticht, o.a. Witmar- sum. WAARDEVOLLE BIJDRAGE De delegatie uit Nederland bestond uit 120 leden, Temidden van de meer dan 12.000 geregistreerde- bezoekers van de conferentie in Kitchener vormde de Nederlandse delegatie een kleine groep. Toch leverden de Ne derlanders een belangrijke bijdrage, met name op theologisch en oecume nisch terrein. De Nederlander ds. W. H. Meihuizen uit Den Haag leidde sa men met rev. E. Waltner uit Elkhart, Indiana (V.S.) de „vader" van de doopsgezinde wereldconferenties. Dr.' Bender was herstellende van een zeer zware ziekte. Ondanks zijn zwakke gezondheid kon hij toch nog enkele uren op de conferentie vertoeven, tot dankbaarheid van alle aanwezigen. Wel moest hij meedelen, dat hij af- troedt als president. Als Nederlandse sprekers traden op prof. dr. J. A. OoBterbaan, ds. F. Kuiper, ds. C. F. Brüsewltz, ds. H. Bremer, ds. H. W. Meihuizen, ds. J. P. Matthijsen, zus ter G. Vink, mevrouw W. Nooter- Hulsen en de heer H. Wilmink. De Nederlanders traden in Kitchener met name op als pioniers van de oe cumenische gedachte, een gedachte, die bij de Mennonieten in andere lan den vaak nog niet zo bijster sterk ontwikkeld is. „CHRISTUS IS DE HEER" Hoofdthema van de conferentie was: „Christus is de Heer". De vice-presi dent, rev. Waltner, las de tekst van de openingsrede over dit thema van dr. Bender voor. Gedurende de vyf eerste dagen van deze zevendaagse conferentie hielden theologen in mor gen- en middagzittingen lezingen over thema's, die met het hoofdthema in verband stonden. De lezingen wer den naderhand besproken in de zes groepen, waarover de 750 officiële gedelegeerden waren verdeeld, 's Avonds werden er bijeenkomsten ge houden, die een meer naar buiten ge tuigend karakter hadden. Zij dienden vooral ook om de Mennonieten op te wekken tot grotere eenheid, tot in tenser medeleven met de grote pro blemen van de huidige mensheid en tot een dieper zendingsbewustzijn. In de avondbijeenkomsten werden ook verslagen uitgebracht over de si tuatie van de Mennonieten in de ver schillende landen. Van bijzonder be lang was het verslag over de 45.000 Mennonieten in Rusland, die door ge brek aan organisatie en de beperkte godsdienstvrijheid in hun land niet op deze conferentie vertegenwoordigd konden zijn. In zes sectievergaderingen werd stu die gemaakt van de vraagstukken op het gebied van de jeugd en de vrou wen, in de gemeente van apostolaat, zending, litteratuur en pers, oorlog en vrede en historische en sociologi sche problemen. Bij de zending kwam ook de bloei van de uit de Nederlandse doopsgezinde zending op Java ontstane gemeenten ter sprake. Het aantal leden van die gemeenten is van 2500 in 1951 ge stegen toe 8500 in 1961. Er was ook een doopsgezinde predikant uit Indo nesië aanwezig, ds. Djojodihardjo. De secretarissen van de verschillende Amerikaanse doopsgezinde zendings organen boden hun gezamenlijke hulp aan in geval door de overdracht van Nieuw-Guinea aan Indonesië op het doopsgezind zendingsterrein daar een vacuum zou ontstaan. De vrouwen hielden in kitchener ook gezamenlyke bijeenkomsten. Daar zaten modern geklede Amerikaanse en Europese vrouwen naast de Amisch-vrouwen in hun oude kleder dracht met de zwarte en witte ge bedskapjes. In deze omgeving trok het de aandacht, dat de Europese vrouwen geen gebedskapje droegen en vooral ook, dat twee van hen pre dikant waren, zo vertelt mejuffrouw da. H. C. Leignes Bakhoven. Eén van de vrouwelijke predikanten werd door een broeder zeer ernstig ver maand aan de hand van 1 Cor. 14 34 en de val van Eva! De collectes tijdens de conferentie brachten f75.000 op. Het geld is o.a. bestemd voor een Indiaanse kolonie in Paraguay, voor hulp aan Algerije, ONTMOETING In een nabeschouwing op deze con ferentie in „Hervormd Nederland" constateert ds. Meihuizen, dat de be tekenis van de doopsgezinde wereld conferenties de laatste decennia sterk is toegenomen. Niet in die zin, dat er een sterke organisatie groeit: zulk een sterke organisatie past ook niet in het raam van de doopsgezinde voorliefde voor de autonomie van de gemeenten. De waarde van deze con ferenties ligt in de eerste plaats in de ontmoeting van doopsgezinden uit allerlei landen en van allerlei richting en traditie. Aan de onderlinge be sprekingen wordt op deze conferen ties dan ook steeds ruimer plaats in geruimd. Verrassend is dan steeds weer, hoe bij alle verscheidenheid toch een wezenlijke eenheid aan de dag treedt. Die verscheidenheid is namelijk door allerlei oorzaken groot. Het volk van Menno is in de loop der eeuwen naar alle windstreken uiteengedreven. In de zestiende eeuw trokken de Menno nieten onder de druk van vervolgin gen al uit Nederland en Zwitserland naar Noord-Duitsland en via de Weichsel-Delta kwamen zij in Rus land terecht. In vorige eeuwen trok ken ook velen uit Europa naar de V.S. en Canada. In deze eeuw werden tienduizenden uit de Sowjet-Unie verdreven. Zij kwamen via China en via Duitsland en Nederland in Zuid-, Midden- en Noord-Amerika terecht, waar zy met zeldzame volharding en geloofsmoed nieuwe kolonies hebben gesticht. In Europa bleven behalve in Nederland gemeenten bestaan in Zuid-Duitsland en Zwitserland. Ook in de Sowjet-Unie wonen nog altijd Mennonieten, naar schatting een 45.000, onder zeer benarde omstan digheden. Verder zyn er door de doopsgezinde zending nieuwe ge meenten ontstaan in Afrika en Azië. In 1960 telde de wereldwijde gemeen schap van Mennonieten, 401.540 ge doopte leden in 34 landen. In Europa wonen bijna 80.000 Mennonieten, in de V.S. 170.000, in Canada 54.000, in Afrika 28.000, in Azië 37.000 en in Zuid-Amerika 12.000 Onder hen vindt men vrijzinnige doopsgezinden, als in Nederland, en rechtzinnige, of funda mentalistische, als in Amerika. Men vindt onder hen Mennonieten, die open staan voor de wereld en de we reldse cultuur en Mennonieten, die de moderne wereld schuwen, zoals de Amisch in de V.S., die nog vasthou den aan de oude traditie en* die nog in de oude klederdracht lopen. Som migen hebben de synodale kerkorde, anderen handhaven de autonomie van de gemeenten. Het versterken van de broederschaps banden tussen de doopsgezinden uit al deze landen en werelddelen, van al deze tradities en richtingen, was dus één van de voornaamste doeleinden van Kitchener. Verder trachtte de conferentie het geloof te verdiepen. de christelijke hoop te versterken en de dienst van de Mennonieten in de wereld in zending en hulpverlening te stimuleren en activeren. Dit alles in het licht van het hoofdthema: „Christus is de Heer". Enkele hoogtepunten van de confe rentie vormden: de „vriendschaps wandeling'' van honderden jonge Mennonieten uit alle werelddelen en een gemeenschappelijk avondmaal, dat gevierd werd xn drie doopsgezin de kerken in Kitchner-Waterloo. Hier beleefde men op ontroerende wijze de eenheid. De climax vormde echter de kerkdienst op zondag in het „Kitche ner Memorial Auditorium", waarin alle hoofdzittingen van de conferen tie werden gehouden. Deze dienst werd bijgewoond door meer dan tien duizend mensen, en werd als zodanig de grootste vergadering van Menno nieten uit de geschiedenis. Verreweg het grootste deel van de kerkgangers kwam uit Ontario en andère Canade se provincies, drieduizend uit de V.S. en vierhonderd uit Europese, Aziati sche, Afrikaanse en Zuidamerikaanse landen. Er werden een Duitse en een Engelse preek gehouden. Aan de dienst werkte een koor mee van 300 vrouwen en 250 mannen. BOODSCHAP De doopsgezinde wereldconferentie heeft een boodschap doen uit gaan aan de doopsgezinde gemeenten in de gehele wereld. Daarin wordt o.a. gezegd: „Jezus Christus is de Heer. Hy is het eeuwige woord, de eniggeboren zoon van God, die in de geschiedenis is ingegaan en mens werd, die de gestalte van een dienst knecht heeft aangenomen en die zich zo solidair betoond heeft met ons, zondige mensen, in onze nood. Door Zijn leven, door Zijn sterven en op standing heeft Hy ons met God ver zoend, ons bevrijd van de zonde en haar gevolgen en heeft Hij ons door Zijn genade nieuwe schepselen ge maakt. Hjj heeft ons geroepen tot een leven van heiliging, navolging en dienst. Wij erkennen Jezus, onze Hei land als Heer van ons leven in alles. Wy aanvaarden Zjjn appel tot navol ging. Wy belyden onze gehoorzaam heid aan Hem en aan Zyn woord en wy willen ons zonder reserve wijden aan Zyn taak en Zyn ryk. Wij geloven, dat het Gods wil is, dat alle mensen, door bekering en geloof in Jezus Christus en door de macht van de Heilige Geest, komen tot de volheid van een nieuw leven in Chris tus. Daarom is de eerste opdracht van de gemeente: een instrument te zijn van deze verlossing, door het evangelie te verkondigen en met na druk de eisen van Christus' heer schappij te laten horen... Wij geloven, dat de enige bevrijdende hoop voor de wereld in haar verdor venheid, doelloosheid en slavernij, in haar verkeerdheid, slechtheid en zelf vernietiging, is, dat zij zich richt naar het geloof in Jezus als Heer. Wij aanvaarden daarom de zware op dracht van Christus om de blijde boodschap van het evangelie overal te verkondigen en alle volkeren tot Zijn discipelen te maken... Wij gelo ven, dat onze erkenning van de heer schappij van Christus over alle men sen ons zal helpen, niet. te vervallen in de zonde van rassendiscriminatie of culturele achteruitstelling. Wij ge loven, dat naar Zijn beloften de trjd komt, dat Jezus zal verschijnen, dat iedere knie zich zal buigen en alle tong zal belijden, dat Jezus Christus is de Heer, tot eer van God de Vader. In deze hoop doen wy een beroep op onze gemeenten, waar ook ter we reld, om vast te staan in het geloof,- het evangelie te verkondigen en over vloedig te z\jn in het werk des Heren. Wij weten immers, dat op deze wijze onze arbeid niet tevergeefs is in de Heer." APPEL Deze boodschap treft allereerst door haar echt gelovige en bijbelse toon, beide oertrekken van de dopersen. Verder door haar naar de wereld ge richt, getuigend en belijdend karak ter. Deze boodschap vormt een uitda ging voor de doopsgezinden, ook in Nederland. De doopsgezinden kunnen in deze wereld niet meer volstaan met een bescheiden en teruggetrok ken leven en met het. vormen van een „sympathieke" en „soepele" ge meenschap. Deze boodschap roept op tot andere, grotere dingen. Na afloop van Kitchener kan ds. Meihuizen in het „Algemeen Doopsgezind Week blad" getuigen: Het zevende wereld congres heeft onze hoop vervuld: Menno's volk, dat over de hele wereld is verstrooid, heeft elkaar en zichzelf opnieuw hervonden". Moge dit ook in Nederland doorwerken. DE STAAT IS EEN SLECHTE OPVOEDER Theoretici raakten in verlegenheid Zijn kinderen het eigendom van de staat of de basis van het familie leven? Deze vraag heeft de theore tici in communistisch China in ver legenheid gebracht. Zelf geketend door de doctrinaire stelling, vol gens welke kinderen het basis materiaal behoren te zijn voor een conformistische communistische maatschappij van de toekomst, staan zij tegenover onuitroeibare ouderlijke invloeden, die vaak ge voelens omkleden, waarvan de communistische leer geen weet heeft. De taak, in kinderen een „socialistisch bewustzijn" te kweken, zou natuurlijk veel gemakkelijker zijn, indien do ouders politiek betrouwbaarder waren en niet zulke „burgerlijke" gevoelens kenden als moederliefde, familiebanden of religio siteit. Zo heeft China in zijn politiek, de kin deren reeds van jongs af communistisch te scholen, nu eens deze ,dan weer die weg ingeslagen om de ouders duidelijk te maken, dat zij geen begrip hadden van kinderopvoeding in de zin van de staat of wel, dat de staat deze taak niet kon volbrengen zonder de medewerking van de ouders Opmerkelijk is, dat de Chinese propa ganda beweert: „De grote massa der kinderen gevoelt een diepe liefde voor de communistische partij, partijchef Mao en het socialisme". De tegenwoordige koers bestaat hierin, de ideeën van Tse Hsiang-tsen, een oude pedagoog en voormalig leraar, te propageren, die naam maakte als guerrillastrijder bij de communistische vrijscharen, die in de dertiger jaren plunderend door het land trokken. Zijn roep als kinderpsycholoog is voornamelijk gebaseerd op één boek, getiteld: „De weg voor het onderwij zen van de nieuwe generatie". Tse Hsiang-tsen. die zozeer het vertrou wen van het regime geniet, dat hij tot vice-gouvemeur van een provin cie werd benoemd, gaf zijn inzichten over de zedelijke opvoeding van kin deren weer in een interview, dat on langs gepubliceerd werd in een Pe- kings dagblad. Terwijl hij de ouders verweet, dat zij geen duidelijk beeld hadden van hun taak als opvoeders en de betekenis van de opvoeding, en evenmin van de taak, die zij zelf hadden als voorbeeld voor de kinderen, pleitte hij in feite voor iets, dat in strijd was met de doctrine van het Chinese communisme. De „klassieke" instelling ten aanzien van de kinderopvoeding werd reeds in 1958 door de presidente van de Chinese Democratische Vrouwenbond ongeveer als volgt geformuleerd: Moeders, die de opvoeding van hun kinderen zelf ter hand nemen, maken zich schuldig, om dat zij zelfzuchtige voorstellingen over hun kinderen koesteren. De moederlief de, waarover zo vele partygenoten spre ken, is een verregaand overdreven sub jectiviteit en een kwaadaardige afwij king, die natuurlijk niet bevorderd mag worden. Ideaal Jarenlang was het een ideaal van het communisme, de kinderen communes op te voeden, zodra zy de verzorging van de moeder niet meer nodig hadden. Nog in de zomer van 1960 sprak het dagblad „Nieuw Chi na" de mening uit, dat „de kinderen aan de staat toebehoren". De bevol king wordt aangespoord niet tegen de kinderen te zeggen: „jullie ouders zorgen voor jullie" doch „de gemeen schap zorgt voor jullie; ook als jul lie volwassen bent hebben jullie de gemeenschap en het volk te dienen". Aan de jongste koerswijziging ligt waarschijnlijk ten grondslag het inzicht van de regering, dat zij met het nadruk kelijk wijzen op de voordelen van een opvoeding door de staat boven de liefde van het ouderlijk huis, nooit het ver langde succes zal boeken. De Chinese Volksrepubliek werd dertien jaar geleden gesticht: de gevolgen van de aanvankelijke koers laten zich reeds overzien. Velen, die naar communisti sche principes zijn opgevoed, hebben zich ontwikkeld tot een slecht gedisciplineer de teenager-generatie, die de autoritei ten steeds meer zorgen bereidt. In ja nuari van dit jaar klaagde „Jong Chi na" over de nozems, die „onbekommerd jonge maïsplanten maaien onder het voorwendsel een zeis te willen beproe ven". In speciale cursussen wil men die onruststokers „hervormen", die zich, zo als het officieel heet, „door dadendrang en avonturenzin" kenmerken. De betekenis, die men vandaag weer hecht aan de ouderlijke invloed bij de opvoeding is een stilzwijgende erkenning door de communisten, dat het niet ge lukt is. door de onpersoonlijke methode van de staatsopvoeding de kinderen naar het communistisch ideaal te vor men. Maar dat is de onvermijdelijke zwakte van een systeem, dat tracht het karakter van de menselijke verhoudin gen te wjjzigen. Aziatische reis prinses Beatrix In aansluiting op de recente officiële me dedeling betreffende de voorgenomen reis van H.K.H. Prinses Beatrix door enige landen in Azië, is gemeld, dat thans het programma voor de reis in een aantal van de te bezoeken landen in grote lijnen vaststaat. Dit Is met name het geval ten aanzien van Iran. Pakistan. India, de Philippij- nen en Japan. De bezoeken zullen alle voor een deel een officieel en voor een ander deel een niet-officieel karakter dragen. Het accent zal daarbij komen te liggen op de sociale, economische en cul turele facetten van de levenswijze in deze landen. De prinses hoopt ook steeds uit persoonlijke gesprekken veel te le ren omtrent in het oosten levende ge dachten en idealen teneinde zich enigs zins een beeld te kunnen vormen van het bezochte land en zijn bevolking. In Hollandia bouwen Papoea's aan de nieuwe kerk voor de Evangelisch Chris telijke Gemeenschap, voor welk gebouw enige weken geleden de eerste steen is gelegd. Men hoopt de kerk nog dit jaar klaar te krijgen. V H' eel wat werk van Zeeuwse schilders uit van beroemde kunstenaars als Paülus Potter, Fluwelen Brueghel, Hercules Seghers en Adriaen van Ostade. ,aartegenover ken ik maar één Zeeuws meester wiens oeuvre men verrijkt althans vermeerderd heeft door werk van anderen op zijn naam te stellen". Aldus de heer L. J. Bol, die over deze meester, Barend Cornells Koekkoek, een voordracht heeft gehouden tijdens de Akademiedagen te Middelburg in dit voor jaar. Volgens goed gebruik worden deze voordrachten in druk uit gegeven. Het is alweer de veertiende bundel, waarin de lezing over Koekkoek is verschenen. Deze „romantische" schilder heeft de top pen van de roem gekend. Hij liet in 1847 te Kleef een soort paleis bouwen, waarin Koekkoek resideerde met vrouw en drie dochters, omgeven door een aantal leerlingen en talrijke bedienden. „Wanneer de eega van de schilder, Elise Thérèse, dochter van de schilder Jean Augustin Daiwaille, zich ter kerke begaf, werd zij voorafge gaan door een bediende die haar bijbel droeg". De bos- en bergland schappen, de zomer- en wintergezichten Van Koekkoek werden door de groten aer aarde begeerd. Vorstengunst en ereblijken in de vorm van ridderkruisen en medailles vielen hem ten deel. Deze welvaart is volgens Bol voor de ontwikkeling van de schilder niet altijd be vorderlijk geweest. Barend Comelis, geboren 1 oktober 1803 te Middelburg, was één van de vier zonen van Johannes Hermanus Koekkoek die allen evenals hun vader schilder zijn geworden. De vader ontwikkelde zich tot een marineschilder van betekenis. De zoon Barend noemt Bol een zondagskind, die al spoedig zijn eigen richting kiest en in 1825 een stipendium krijgt om zich aan de Koninklijke Academie in Amsterdam verder te bekwamen. Het kenmerkende van de studies van Bol is wel een zo nauwkeurig mogelijke plaatsbepaling aan het werk van kunstenaars te getfen in het raam van hun tyd, in dit geval het tijdvak van de Romantiek. Hij wijst er op dat het begrip Romantiek moeilijk te omschryven is. Dit geldt te meer voor het werk van de Romantische periode in Zeeland, dat geen hang vertoont naar sprookjesachtige onwerke lijkheden of mystiek; „de schilders herontdekken de boer, ook de kleine burgerman en volksvermaken krygen hun aandacht". „Maar daarnaast is er een zucht naar het verhevene, het indrukwekkende: trotse bergen, eeuwenoude eiken, zonsondergang, stormweer, de re genboog, scheepsrampen". Zijn toenemend verlangen naar verheven onderwerpen vond Koekkoek eerst goed bevredigd in het Duitse Rijnland. Dan is hij al de grand seigneur. Het spontane, zijn meest oprechte en persoonlijke uitingen, vinden wij bij hem in zijn vroege schilderijen en in zyn schetsen en tekeningen. Tien jaar na de dood (1862) van Koekkoek komt de kentering. „Met de stijgende waar dering voor het Impressionisme daalde de appreciatie van de Ro mantiek". Thans is er een herleving van de belangstelling. Bol heeft de kunstgeschiedenis met een uitstekende studie verrijkt. Met grote dankbaarheid ge ven xyij kennis van de ge boorte van ons dochtertje en zusje LEINTJE (LEAN) Joh. Eversdijk A. Eversdijk-v. d. Brink Piet Kapelle, 2 oktober 1962, Biezelingsestraat 60. Voor de vele bewijzen van deelneming na het overlij den van onze geliefde vader, groot-, overgroot- en bet overgrootvader K. MARÏNISSE, betuigen wij onze hartelijke dank- Uit aller naam, K. Marinissc. Koudekerke, Welle 3. In plaats van kaarten. Ondertrouwd: FRANCOIS VOERMAN en MAATJE OOSTHOEK Rijswijk, Rotterdamseweg 35. De plechtige huwelijksin zegening zal plaatshebben op woensdag 17 oktober a.s. om 10 uur in de paro chiekerk te 's-Heerenhoek. Receptie van 15 tot 16.30 uur in hotel „De Kroon", 's-Heerenhoek. Zaterdag 6 oktober a-s. hopen onze geliefde pa on moe J. BOSSELAAR N. BOSSELAAR- LOUWERSE, hun 25-jarig huwelijks feest te vieren. Hun dankbare kinde ren Piet en Betsy Nel en Wim. Gelegenheid tot felici teren in „Hotel Kievit" Badhuisstraat, Vlissin- gen van 17 uur tot 18.30 uur. VAN DE VELDE UW DRUKKER UITSLAG LOTERIJ K S.V. „WALCHEREN" 875 7537 8890 7561 9449 8074 9597 9964 851 3422 3272 8263 8432 7926 7566 8715 Prijzen kunnen afgehaald worden tot 1 november a.s. 's avonds tussen 6 en 7 uur bij de heer Aerssens, Paul Krugerstr. 82 ben., Vliss. Voor de vele bewijzen van medeleven, ontvangen tij dens de ziekte en na het overlijden van onze geliefde man, vader, behuwd- en grootvader, ADRIAAN SERVAAS, zeggen wij allen hartelijk dank. Familie Servaas. Oveza.nde, oktober 1962- A. PEETERS, tandarts. Donderdag 4 oktober AFWEZIG. Voor de vele bewijzen van deelneming zowel van hier als van elders ons betoond na het plotseling overlijden van onze zeer geliefde man en vader JOHANNES MARINUS BALTHAZAR, betuigen wij onze oprechte dank. Uit aller naam, Wed. A. M. Balthazar-Heijt Westkapelle, oktober 1962, JEUK PUISTJES UITSLAG juist op de meest onge legen momenten treft het u. Zuiver en ontsmet uw huid met het helder vloeibare DDD RECEPT. De jeuk bedaart in enkele seconden, do ziolctc- kiemen worden gedood. Uw huid wordt weer gaaf en zacht, door-un-door gezond. TtTftTt herstelt uw huid Voor de vele bewijzen van medeleven betoond tijdens de ziekte en na het overlij den van onze lieve moeder, behuwd- en grootmoeder, mevrouw MAGDALENA PIERENS, wed. van C- J. Vinke, betuigen wij onze hartelijke dank. Uit aller naam, J. Vinke, Middelburg, oktober 1962. Oude Koudekerkseweg 42. Hedenmiddag verkoop van vers rundvlees van 23 uur voor alle kaarten. Boterplein, Vlissingen. Wie heeft goede jeugdboe ken en chr. romans voor onze bibliotheek te koop Brieven no, 952, bur- P.Z C., Middelburg. De grote YVES MONTAND en de kleine YVES NOËL in een ontroerende, Franse speelfilm van regisseur Luis Saslavsky. Een belangrijk pro bleem op openhartige wijze aangepakt: VOOR LICHTING AAN JONGE KINDEREN. Meimaand in Parijs. Op de hoeken van de straten worden, traditiege trouw, lelietjes van dalen verkocht. De mannen gaan naar de voetbalwed strijd, de vrouwen... brengen een meikind ter wereld. En de Franse jongetjes zijn zo nieuwsgierig als alle jongetjes, overal ter wereld. Het gewest Zeeland biedt U deze filmavond aan op 9 oktober a.s. te Oostburg in café Adriaansen, Markt 18- Aanvang 8 uur. Toegang 18 jaar. Toegangsprijs 1,25. Kaarten ver krijgbaar: Mevr. H. Kosten-de Kogel, Helsinki- str- 11, Oostburg; Mevr. R. Jacoby, Callenfelsstraat 32. Oostburg; C. Stroo, Dahllastraat 7, Breskens; J. J. den Haan, Willemsweg 28, Schoon- dijke; P. J. L. de Lijser Jr., Henne- quinlaan 17, Cadzand; A. Hoste, Ba- rendijk 17, Groede en voor de aan vang van de voorstelling aan de zaal. Nederlandse vereniging voor Sexuele hervorming gewest Zeeland jj Na afloop van de voorstelling wordt voor vervoer naar huis gezorgd. GEVRAAGD leeftijd plm. 16 jaar, om het tegenwoordige meisje behulpzaam te zijn in de huishouding. Loon 30,p. w., gezellige werkkring, 5-daagse wei-kweek. Mevr. Veldman, Reigerstr. la, Middelburg. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT. de grootste krant in Zeeland Gevraagd voor zo spoedig mogelijk zelfstandig kunnende werken. Goed loon. Woning spoedig beschikbaar. DEALER VAN ATLASGRIJPERS VOOR ZEELAND. BIERVLIET - TEL. 01152 - 294 en 309. 'T IS FIJN prettig zittende I herenschoenen te dragen □OVERS SCHOENEN WtaMpM-HiUelhri ADVERTEREN DOET VERKOPEN. Een bezoek aan de mantel-afdeling van Witteveen zal u prettig verrassen. De mantelcollectie is er zeer groot en rijk gesorteerd. U kunt bij Witteveen vrij rondneuzen èn... voortreffelijk en voordelig slagen. Komt u van de week even aan? Flock flausch mantel, zeer aantrekkelijk model, in verschillende modetinten 110,- voor beeldige tpH kleding 4 A 9V kleding Middelburg, Markt 15, tel. (01180)-2924 Breda, Karrestraat 17. tel. (01600>37086 Tilburg, Heuvelstraat 96. tel. (04250)-2l460

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9