Mennonieten beleefden hun
wereldwijde broederschap
ZELANDICA
V
S
H
N
China roept ouderlijke
invloed weer te hulp
i
In Kitchener, Canada, grootste
bijeenkomst uit de geschiedenis
gp5.:4§j
■Hyföi -
|K§||
RMSHBBHHHSmMHHHBHRBHMHNI
,D
BOEKEN.
„Pappie, waar komen
de kindertjes vandaan?"
NET TWEEDE MEISJE,
EEN MONTEUR
GEBR. PLADDET,
antels
naar
uw hart
1
I
1
UAMM
WOENSDAG 3 OKTOBER 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Doopsgezinde wereldconferentie
(Van een medewerker)
He Doopsgezinde Broederschap in Nederland
is een bescheiden geloofsgemeenschap, be
scheiden van karakter, ook bescheiden van om
vang. In Nederland telt zij een 40.000 leden in
150 gemeenten. Toch hebben de doopsgezinden
altijd een belangrijke rol gespeeld in het volks
leven van Nederland. De Broederschap maakt
ook deel uit van een wereldwijde gemeenschap
van 400.000 leden. Vele doopsgezinden spelen
een actieve en vooraanstaande rol in staat en
maatschappij. Toch kenmerkt de Broederschap
zich nog altijd door een zekere wereldmijding,,
een zekere terughoudendheid en afkeer van „we
relds" gerucht. Zo heeft men de zevende doops
gezinde wereldconferentie, die zo juist in Kit
chener, Canada, is gehouden, niet omringd met
luide fanfares en is er in ons land ook niet
bijster veel ruchtbaarheid aan deze conferentie
gegeven. Toch was het de grootste vergadering
In 34 landen
400.0 00 leden
van doopsgezinden, die er in de meer dan vier
eeuwen lange geschiedenis van de zonen van
Menno Simons (1496-1561) ooit is gehouden.
Het was een indrukwekkende en historische ver
gadering, die voor allen, die er aan hebben deel
genomen, een onvergetelijke belevenis is gewor
den. Hier werd in de eerste plaats zichtbaar, dat
de gemeenschap van de Mennonieten wereldwijd
is. Verder werd zichtbaai, dat het een echte
geméénschap en broederschap is, ondanks alle
verschillen van taal, nationaliteit, ras en zede.
Hier werd ook zichtbaar, dat er in deze gemeen
schap, ondanks alle inzinkingen en zwakheden,
toch nog een lévend geloof is te vinden, dat zich
wil laten bezielen door de wekroep „Christus
is de Heer", het thema van Kitchener. De bood
schap, die deze conferentie, aan de gemeenten
deed uitgaan, werd een indrukwekkend mani
fest van dit levende geloof, dat wil getuigen en
dienen in de wereld.
voor de Europese bijbelschool in
Zwitserland en voor hulp aan de ge
meenten in Indonesië.
Dit was de zevende wereldconferen
tie van Mennonieten. De eerste
werd in 1925 in Zwitserland gehouden
ter gelegenheid van het feit, dat vier
eeuwen geleden de beweging van de
Wederdopers in Zwitserland was be
gonnen, de oorsprong van de meer
gematigde doperse beweging van
Menno Simons. Met uitzondering van
de vijfde wereldconferentie, die in
1948 in de V.S. werd gehouden, zyn
alle doopsgezinde wereldconferenties
(om de vijf jaar) in Europa gehou
den, het laatste in Karlsrune. en het
vóórlaatste in 1952 in Bazel. De Men
nonieten uit Nederland en die uit
Zuid-Amerika hadden de doopsgezin
den In Kitchener uitgenodigd om de
eerstvolgende wereldconferentie in
1967 in hun land te houden. Vóór de
oorlog is er al eens een wereldconfe
rentie in Amsterdam gehouden en de
voorkeur werd gegeven aan een Zuid-
amcrikaans land.* Vermoedelijk wordt
het Brazilië, waar, zoals bekend,
Mennonieten uit Rusland nieuwe ko
lonies hebben gesticht, o.a. Witmar-
sum.
WAARDEVOLLE BIJDRAGE
De delegatie uit Nederland bestond
uit 120 leden, Temidden van de meer
dan 12.000 geregistreerde- bezoekers
van de conferentie in Kitchener
vormde de Nederlandse delegatie een
kleine groep. Toch leverden de Ne
derlanders een belangrijke bijdrage,
met name op theologisch en oecume
nisch terrein. De Nederlander ds. W.
H. Meihuizen uit Den Haag leidde sa
men met rev. E. Waltner uit Elkhart,
Indiana (V.S.) de „vader" van de
doopsgezinde wereldconferenties. Dr.'
Bender was herstellende van een zeer
zware ziekte. Ondanks zijn zwakke
gezondheid kon hij toch nog enkele
uren op de conferentie vertoeven, tot
dankbaarheid van alle aanwezigen.
Wel moest hij meedelen, dat hij af-
troedt als president. Als Nederlandse
sprekers traden op prof. dr. J. A.
OoBterbaan, ds. F. Kuiper, ds. C. F.
Brüsewltz, ds. H. Bremer, ds. H. W.
Meihuizen, ds. J. P. Matthijsen, zus
ter G. Vink, mevrouw W. Nooter-
Hulsen en de heer H. Wilmink. De
Nederlanders traden in Kitchener
met name op als pioniers van de oe
cumenische gedachte, een gedachte,
die bij de Mennonieten in andere lan
den vaak nog niet zo bijster sterk
ontwikkeld is.
„CHRISTUS IS DE HEER"
Hoofdthema van de conferentie was:
„Christus is de Heer". De vice-presi
dent, rev. Waltner, las de tekst van
de openingsrede over dit thema van
dr. Bender voor. Gedurende de vyf
eerste dagen van deze zevendaagse
conferentie hielden theologen in mor
gen- en middagzittingen lezingen
over thema's, die met het hoofdthema
in verband stonden. De lezingen wer
den naderhand besproken in de zes
groepen, waarover de 750 officiële
gedelegeerden waren verdeeld, 's
Avonds werden er bijeenkomsten ge
houden, die een meer naar buiten ge
tuigend karakter hadden. Zij dienden
vooral ook om de Mennonieten op te
wekken tot grotere eenheid, tot in
tenser medeleven met de grote pro
blemen van de huidige mensheid en
tot een dieper zendingsbewustzijn.
In de avondbijeenkomsten werden
ook verslagen uitgebracht over de si
tuatie van de Mennonieten in de ver
schillende landen. Van bijzonder be
lang was het verslag over de 45.000
Mennonieten in Rusland, die door ge
brek aan organisatie en de beperkte
godsdienstvrijheid in hun land niet op
deze conferentie vertegenwoordigd
konden zijn.
In zes sectievergaderingen werd stu
die gemaakt van de vraagstukken op
het gebied van de jeugd en de vrou
wen, in de gemeente van apostolaat,
zending, litteratuur en pers, oorlog
en vrede en historische en sociologi
sche problemen.
Bij de zending kwam ook de bloei van
de uit de Nederlandse doopsgezinde
zending op Java ontstane gemeenten
ter sprake. Het aantal leden van die
gemeenten is van 2500 in 1951 ge
stegen toe 8500 in 1961. Er was ook
een doopsgezinde predikant uit Indo
nesië aanwezig, ds. Djojodihardjo.
De secretarissen van de verschillende
Amerikaanse doopsgezinde zendings
organen boden hun gezamenlijke hulp
aan in geval door de overdracht van
Nieuw-Guinea aan Indonesië op het
doopsgezind zendingsterrein daar een
vacuum zou ontstaan.
De vrouwen hielden in kitchener ook
gezamenlyke bijeenkomsten. Daar
zaten modern geklede Amerikaanse
en Europese vrouwen naast de
Amisch-vrouwen in hun oude kleder
dracht met de zwarte en witte ge
bedskapjes. In deze omgeving trok
het de aandacht, dat de Europese
vrouwen geen gebedskapje droegen
en vooral ook, dat twee van hen pre
dikant waren, zo vertelt mejuffrouw
da. H. C. Leignes Bakhoven. Eén van
de vrouwelijke predikanten werd
door een broeder zeer ernstig ver
maand aan de hand van 1 Cor. 14 34
en de val van Eva!
De collectes tijdens de conferentie
brachten f75.000 op. Het geld is o.a.
bestemd voor een Indiaanse kolonie
in Paraguay, voor hulp aan Algerije,
ONTMOETING
In een nabeschouwing op deze con
ferentie in „Hervormd Nederland"
constateert ds. Meihuizen, dat de be
tekenis van de doopsgezinde wereld
conferenties de laatste decennia sterk
is toegenomen. Niet in die zin, dat er
een sterke organisatie groeit: zulk
een sterke organisatie past ook niet
in het raam van de doopsgezinde
voorliefde voor de autonomie van de
gemeenten. De waarde van deze con
ferenties ligt in de eerste plaats in de
ontmoeting van doopsgezinden uit
allerlei landen en van allerlei richting
en traditie. Aan de onderlinge be
sprekingen wordt op deze conferen
ties dan ook steeds ruimer plaats in
geruimd. Verrassend is dan steeds
weer, hoe bij alle verscheidenheid
toch een wezenlijke eenheid aan de
dag treedt.
Die verscheidenheid is namelijk door
allerlei oorzaken groot. Het volk van
Menno is in de loop der eeuwen naar
alle windstreken uiteengedreven. In
de zestiende eeuw trokken de Menno
nieten onder de druk van vervolgin
gen al uit Nederland en Zwitserland
naar Noord-Duitsland en via de
Weichsel-Delta kwamen zij in Rus
land terecht. In vorige eeuwen trok
ken ook velen uit Europa naar de
V.S. en Canada. In deze eeuw werden
tienduizenden uit de Sowjet-Unie
verdreven. Zij kwamen via China en
via Duitsland en Nederland in Zuid-,
Midden- en Noord-Amerika terecht,
waar zy met zeldzame volharding en
geloofsmoed nieuwe kolonies hebben
gesticht. In Europa bleven behalve in
Nederland gemeenten bestaan in
Zuid-Duitsland en Zwitserland. Ook
in de Sowjet-Unie wonen nog altijd
Mennonieten, naar schatting een
45.000, onder zeer benarde omstan
digheden. Verder zyn er door de
doopsgezinde zending nieuwe ge
meenten ontstaan in Afrika en Azië.
In 1960 telde de wereldwijde gemeen
schap van Mennonieten, 401.540 ge
doopte leden in 34 landen. In Europa
wonen bijna 80.000 Mennonieten, in
de V.S. 170.000, in Canada 54.000, in
Afrika 28.000, in Azië 37.000 en in
Zuid-Amerika 12.000 Onder hen vindt
men vrijzinnige doopsgezinden, als in
Nederland, en rechtzinnige, of funda
mentalistische, als in Amerika. Men
vindt onder hen Mennonieten, die
open staan voor de wereld en de we
reldse cultuur en Mennonieten, die de
moderne wereld schuwen, zoals de
Amisch in de V.S., die nog vasthou
den aan de oude traditie en* die nog
in de oude klederdracht lopen. Som
migen hebben de synodale kerkorde,
anderen handhaven de autonomie van
de gemeenten.
Het versterken van de broederschaps
banden tussen de doopsgezinden uit
al deze landen en werelddelen, van al
deze tradities en richtingen, was dus
één van de voornaamste doeleinden
van Kitchener. Verder trachtte de
conferentie het geloof te verdiepen.
de christelijke hoop te versterken en
de dienst van de Mennonieten in de
wereld in zending en hulpverlening
te stimuleren en activeren. Dit alles
in het licht van het hoofdthema:
„Christus is de Heer".
Enkele hoogtepunten van de confe
rentie vormden: de „vriendschaps
wandeling'' van honderden jonge
Mennonieten uit alle werelddelen en
een gemeenschappelijk avondmaal,
dat gevierd werd xn drie doopsgezin
de kerken in Kitchner-Waterloo. Hier
beleefde men op ontroerende wijze de
eenheid. De climax vormde echter de
kerkdienst op zondag in het „Kitche
ner Memorial Auditorium", waarin
alle hoofdzittingen van de conferen
tie werden gehouden. Deze dienst
werd bijgewoond door meer dan tien
duizend mensen, en werd als zodanig
de grootste vergadering van Menno
nieten uit de geschiedenis. Verreweg
het grootste deel van de kerkgangers
kwam uit Ontario en andère Canade
se provincies, drieduizend uit de V.S.
en vierhonderd uit Europese, Aziati
sche, Afrikaanse en Zuidamerikaanse
landen. Er werden een Duitse en een
Engelse preek gehouden. Aan de
dienst werkte een koor mee van 300
vrouwen en 250 mannen.
BOODSCHAP
De doopsgezinde wereldconferentie
heeft een boodschap doen uit
gaan aan de doopsgezinde gemeenten
in de gehele wereld. Daarin wordt
o.a. gezegd: „Jezus Christus is de
Heer. Hy is het eeuwige woord, de
eniggeboren zoon van God, die in de
geschiedenis is ingegaan en mens
werd, die de gestalte van een dienst
knecht heeft aangenomen en die zich
zo solidair betoond heeft met ons,
zondige mensen, in onze nood. Door
Zijn leven, door Zijn sterven en op
standing heeft Hy ons met God ver
zoend, ons bevrijd van de zonde en
haar gevolgen en heeft Hij ons door
Zijn genade nieuwe schepselen ge
maakt. Hjj heeft ons geroepen tot een
leven van heiliging, navolging en
dienst. Wij erkennen Jezus, onze Hei
land als Heer van ons leven in alles.
Wy aanvaarden Zjjn appel tot navol
ging. Wy belyden onze gehoorzaam
heid aan Hem en aan Zyn woord en
wy willen ons zonder reserve wijden
aan Zyn taak en Zyn ryk.
Wij geloven, dat het Gods wil is, dat
alle mensen, door bekering en geloof
in Jezus Christus en door de macht
van de Heilige Geest, komen tot de
volheid van een nieuw leven in Chris
tus. Daarom is de eerste opdracht
van de gemeente: een instrument te
zijn van deze verlossing, door het
evangelie te verkondigen en met na
druk de eisen van Christus' heer
schappij te laten horen...
Wij geloven, dat de enige bevrijdende
hoop voor de wereld in haar verdor
venheid, doelloosheid en slavernij, in
haar verkeerdheid, slechtheid en zelf
vernietiging, is, dat zij zich richt
naar het geloof in Jezus als Heer.
Wij aanvaarden daarom de zware op
dracht van Christus om de blijde
boodschap van het evangelie overal
te verkondigen en alle volkeren tot
Zijn discipelen te maken... Wij gelo
ven, dat onze erkenning van de heer
schappij van Christus over alle men
sen ons zal helpen, niet. te vervallen
in de zonde van rassendiscriminatie
of culturele achteruitstelling. Wij ge
loven, dat naar Zijn beloften de trjd
komt, dat Jezus zal verschijnen, dat
iedere knie zich zal buigen en alle
tong zal belijden, dat Jezus Christus
is de Heer, tot eer van God de Vader.
In deze hoop doen wy een beroep op
onze gemeenten, waar ook ter we
reld, om vast te staan in het geloof,-
het evangelie te verkondigen en over
vloedig te z\jn in het werk des Heren.
Wij weten immers, dat op deze wijze
onze arbeid niet tevergeefs is in de
Heer."
APPEL
Deze boodschap treft allereerst door
haar echt gelovige en bijbelse toon,
beide oertrekken van de dopersen.
Verder door haar naar de wereld ge
richt, getuigend en belijdend karak
ter. Deze boodschap vormt een uitda
ging voor de doopsgezinden, ook in
Nederland. De doopsgezinden kunnen
in deze wereld niet meer volstaan
met een bescheiden en teruggetrok
ken leven en met het. vormen van
een „sympathieke" en „soepele" ge
meenschap. Deze boodschap roept op
tot andere, grotere dingen. Na afloop
van Kitchener kan ds. Meihuizen in
het „Algemeen Doopsgezind Week
blad" getuigen: Het zevende wereld
congres heeft onze hoop vervuld:
Menno's volk, dat over de hele wereld
is verstrooid, heeft elkaar en zichzelf
opnieuw hervonden". Moge dit ook in
Nederland doorwerken.
DE STAAT IS EEN SLECHTE OPVOEDER
Theoretici raakten
in verlegenheid
Zijn kinderen het eigendom van de
staat of de basis van het familie
leven? Deze vraag heeft de theore
tici in communistisch China in ver
legenheid gebracht. Zelf geketend
door de doctrinaire stelling, vol
gens welke kinderen het basis
materiaal behoren te zijn voor een
conformistische communistische
maatschappij van de toekomst,
staan zij tegenover onuitroeibare
ouderlijke invloeden, die vaak ge
voelens omkleden, waarvan de
communistische leer geen weet
heeft.
De taak, in kinderen een „socialistisch
bewustzijn" te kweken, zou natuurlijk
veel gemakkelijker zijn, indien do ouders
politiek betrouwbaarder waren en niet
zulke „burgerlijke" gevoelens kenden als
moederliefde, familiebanden of religio
siteit.
Zo heeft China in zijn politiek, de kin
deren reeds van jongs af communistisch
te scholen, nu eens deze ,dan weer die
weg ingeslagen om de ouders duidelijk
te maken, dat zij geen begrip hadden
van kinderopvoeding in de zin van de
staat of wel, dat de staat deze taak niet
kon volbrengen zonder de medewerking
van de ouders
Opmerkelijk is, dat de Chinese propa
ganda beweert: „De grote massa der
kinderen gevoelt een diepe liefde voor
de communistische partij, partijchef Mao
en het socialisme". De tegenwoordige
koers bestaat hierin, de ideeën van Tse
Hsiang-tsen, een oude pedagoog en
voormalig leraar, te propageren, die
naam maakte als guerrillastrijder bij de
communistische vrijscharen, die in de
dertiger jaren plunderend door het land
trokken.
Zijn roep als kinderpsycholoog is
voornamelijk gebaseerd op één boek,
getiteld: „De weg voor het onderwij
zen van de nieuwe generatie". Tse
Hsiang-tsen. die zozeer het vertrou
wen van het regime geniet, dat hij
tot vice-gouvemeur van een provin
cie werd benoemd, gaf zijn inzichten
over de zedelijke opvoeding van kin
deren weer in een interview, dat on
langs gepubliceerd werd in een Pe-
kings dagblad.
Terwijl hij de ouders verweet, dat zij
geen duidelijk beeld hadden van hun
taak als opvoeders en de betekenis van
de opvoeding, en evenmin van de taak,
die zij zelf hadden als voorbeeld voor
de kinderen, pleitte hij in feite voor iets,
dat in strijd was met de doctrine van
het Chinese communisme.
De „klassieke" instelling ten aanzien
van de kinderopvoeding werd reeds in
1958 door de presidente van de Chinese
Democratische Vrouwenbond ongeveer
als volgt geformuleerd: Moeders, die de
opvoeding van hun kinderen zelf ter
hand nemen, maken zich schuldig, om
dat zij zelfzuchtige voorstellingen over
hun kinderen koesteren. De moederlief
de, waarover zo vele partygenoten spre
ken, is een verregaand overdreven sub
jectiviteit en een kwaadaardige afwij
king, die natuurlijk niet bevorderd mag
worden.
Ideaal
Jarenlang was het een ideaal van
het communisme, de kinderen
communes op te voeden, zodra zy de
verzorging van de moeder niet meer
nodig hadden. Nog in de zomer van
1960 sprak het dagblad „Nieuw Chi
na" de mening uit, dat „de kinderen
aan de staat toebehoren". De bevol
king wordt aangespoord niet tegen
de kinderen te zeggen: „jullie ouders
zorgen voor jullie" doch „de gemeen
schap zorgt voor jullie; ook als jul
lie volwassen bent hebben jullie de
gemeenschap en het volk te dienen".
Aan de jongste koerswijziging ligt
waarschijnlijk ten grondslag het inzicht
van de regering, dat zij met het nadruk
kelijk wijzen op de voordelen van een
opvoeding door de staat boven de liefde
van het ouderlijk huis, nooit het ver
langde succes zal boeken.
De Chinese Volksrepubliek werd dertien
jaar geleden gesticht: de gevolgen van
de aanvankelijke koers laten zich reeds
overzien. Velen, die naar communisti
sche principes zijn opgevoed, hebben zich
ontwikkeld tot een slecht gedisciplineer
de teenager-generatie, die de autoritei
ten steeds meer zorgen bereidt. In ja
nuari van dit jaar klaagde „Jong Chi
na" over de nozems, die „onbekommerd
jonge maïsplanten maaien onder het
voorwendsel een zeis te willen beproe
ven". In speciale cursussen wil men die
onruststokers „hervormen", die zich, zo
als het officieel heet, „door dadendrang
en avonturenzin" kenmerken.
De betekenis, die men vandaag weer
hecht aan de ouderlijke invloed bij de
opvoeding is een stilzwijgende erkenning
door de communisten, dat het niet ge
lukt is. door de onpersoonlijke methode
van de staatsopvoeding de kinderen
naar het communistisch ideaal te vor
men. Maar dat is de onvermijdelijke
zwakte van een systeem, dat tracht het
karakter van de menselijke verhoudin
gen te wjjzigen.
Aziatische reis
prinses Beatrix
In aansluiting op de recente officiële me
dedeling betreffende de voorgenomen
reis van H.K.H. Prinses Beatrix door
enige landen in Azië, is gemeld, dat
thans het programma voor de reis in
een aantal van de te bezoeken landen
in grote lijnen vaststaat.
Dit Is met name het geval ten aanzien
van Iran. Pakistan. India, de Philippij-
nen en Japan. De bezoeken zullen alle
voor een deel een officieel en voor een
ander deel een niet-officieel karakter
dragen. Het accent zal daarbij komen te
liggen op de sociale, economische en cul
turele facetten van de levenswijze in
deze landen. De prinses hoopt ook steeds
uit persoonlijke gesprekken veel te le
ren omtrent in het oosten levende ge
dachten en idealen teneinde zich enigs
zins een beeld te kunnen vormen van het
bezochte land en zijn bevolking.
In Hollandia bouwen Papoea's aan de
nieuwe kerk voor de Evangelisch Chris
telijke Gemeenschap, voor welk gebouw
enige weken geleden de eerste steen is
gelegd. Men hoopt de kerk nog dit jaar
klaar te krijgen.
V
H'
eel wat werk van Zeeuwse schilders uit
van beroemde kunstenaars als Paülus Potter,
Fluwelen Brueghel, Hercules Seghers en Adriaen
van Ostade.
,aartegenover ken ik maar één Zeeuws meester wiens oeuvre
men verrijkt althans vermeerderd heeft door werk van
anderen op zijn naam te stellen". Aldus de heer L. J. Bol,
die over deze meester, Barend Cornells Koekkoek, een voordracht
heeft gehouden tijdens de Akademiedagen te Middelburg in dit voor
jaar. Volgens goed gebruik worden deze voordrachten in druk uit
gegeven. Het is alweer de veertiende bundel, waarin de lezing over
Koekkoek is verschenen. Deze „romantische" schilder heeft de top
pen van de roem gekend. Hij liet in 1847 te Kleef een soort paleis
bouwen, waarin Koekkoek resideerde met vrouw en drie dochters,
omgeven door een aantal leerlingen en talrijke bedienden. „Wanneer
de eega van de schilder, Elise Thérèse, dochter van de schilder
Jean Augustin Daiwaille, zich ter kerke begaf, werd zij voorafge
gaan door een bediende die haar bijbel droeg". De bos- en bergland
schappen, de zomer- en wintergezichten Van Koekkoek werden door
de groten aer aarde begeerd. Vorstengunst en ereblijken in de vorm
van ridderkruisen en medailles vielen hem ten deel. Deze welvaart
is volgens Bol voor de ontwikkeling van de schilder niet altijd be
vorderlijk geweest.
Barend Comelis, geboren 1 oktober 1803 te Middelburg, was één
van de vier zonen van Johannes Hermanus Koekkoek die allen
evenals hun vader schilder zijn geworden. De vader ontwikkelde
zich tot een marineschilder van betekenis. De zoon Barend noemt
Bol een zondagskind, die al spoedig zijn eigen richting kiest en in
1825 een stipendium krijgt om zich aan de Koninklijke Academie in
Amsterdam verder te bekwamen. Het kenmerkende van de studies
van Bol is wel een zo nauwkeurig mogelijke plaatsbepaling aan het
werk van kunstenaars te getfen in het raam van hun tyd, in dit
geval het tijdvak van de Romantiek.
Hij wijst er op dat het begrip Romantiek moeilijk te omschryven
is. Dit geldt te meer voor het werk van de Romantische periode
in Zeeland, dat geen hang vertoont naar sprookjesachtige onwerke
lijkheden of mystiek; „de schilders herontdekken de boer, ook de
kleine burgerman en volksvermaken krygen hun aandacht". „Maar
daarnaast is er een zucht naar het verhevene, het indrukwekkende:
trotse bergen, eeuwenoude eiken, zonsondergang, stormweer, de re
genboog, scheepsrampen". Zijn toenemend verlangen naar verheven
onderwerpen vond Koekkoek eerst goed bevredigd in het Duitse
Rijnland. Dan is hij al de grand seigneur. Het spontane, zijn meest
oprechte en persoonlijke uitingen, vinden wij bij hem in zijn vroege
schilderijen en in zyn schetsen en tekeningen. Tien jaar na de dood
(1862) van Koekkoek komt de kentering. „Met de stijgende waar
dering voor het Impressionisme daalde de appreciatie van de Ro
mantiek". Thans is er een herleving van de belangstelling. Bol heeft
de kunstgeschiedenis met een uitstekende studie verrijkt.
Met grote dankbaarheid ge
ven xyij kennis van de ge
boorte van ons dochtertje
en zusje
LEINTJE (LEAN)
Joh. Eversdijk
A. Eversdijk-v. d. Brink
Piet
Kapelle, 2 oktober 1962,
Biezelingsestraat 60.
Voor de vele bewijzen van
deelneming na het overlij
den van onze geliefde vader,
groot-, overgroot- en bet
overgrootvader
K. MARÏNISSE,
betuigen wij onze hartelijke
dank-
Uit aller naam,
K. Marinissc.
Koudekerke, Welle 3.
In plaats van kaarten.
Ondertrouwd:
FRANCOIS VOERMAN
en
MAATJE OOSTHOEK
Rijswijk,
Rotterdamseweg 35.
De plechtige huwelijksin
zegening zal plaatshebben
op woensdag 17 oktober
a.s. om 10 uur in de paro
chiekerk te 's-Heerenhoek.
Receptie van 15 tot 16.30
uur in hotel „De Kroon",
's-Heerenhoek.
Zaterdag 6 oktober a-s.
hopen onze geliefde pa
on moe
J. BOSSELAAR
N. BOSSELAAR-
LOUWERSE,
hun 25-jarig huwelijks
feest te vieren.
Hun dankbare kinde
ren
Piet en Betsy
Nel en Wim.
Gelegenheid tot felici
teren in „Hotel Kievit"
Badhuisstraat, Vlissin-
gen van 17 uur tot
18.30 uur.
VAN DE VELDE
UW DRUKKER
UITSLAG LOTERIJ
K S.V. „WALCHEREN"
875 7537 8890 7561 9449
8074 9597 9964 851 3422
3272 8263 8432 7926 7566
8715
Prijzen kunnen afgehaald
worden tot 1 november a.s.
's avonds tussen 6 en 7 uur
bij de heer Aerssens, Paul
Krugerstr. 82 ben., Vliss.
Voor de vele bewijzen van
medeleven, ontvangen tij
dens de ziekte en na het
overlijden van onze geliefde
man, vader, behuwd- en
grootvader,
ADRIAAN SERVAAS,
zeggen wij allen hartelijk
dank.
Familie Servaas.
Oveza.nde, oktober 1962-
A. PEETERS,
tandarts.
Donderdag 4 oktober
AFWEZIG.
Voor de vele bewijzen van
deelneming zowel van hier
als van elders ons betoond
na het plotseling overlijden
van onze zeer geliefde man
en vader
JOHANNES MARINUS
BALTHAZAR,
betuigen wij onze oprechte
dank.
Uit aller naam,
Wed. A. M. Balthazar-Heijt
Westkapelle, oktober 1962,
JEUK
PUISTJES
UITSLAG
juist op de meest onge
legen momenten treft het u.
Zuiver en ontsmet uw huid
met het helder vloeibare DDD
RECEPT. De jeuk bedaart in
enkele seconden, do ziolctc-
kiemen worden gedood. Uw
huid wordt weer gaaf en
zacht, door-un-door gezond.
TtTftTt herstelt
uw huid
Voor de vele bewijzen van
medeleven betoond tijdens
de ziekte en na het overlij
den van onze lieve moeder,
behuwd- en grootmoeder,
mevrouw
MAGDALENA PIERENS,
wed. van C- J. Vinke,
betuigen wij onze hartelijke
dank.
Uit aller naam,
J. Vinke,
Middelburg, oktober 1962.
Oude Koudekerkseweg 42.
Hedenmiddag verkoop van
vers rundvlees
van 23 uur voor alle
kaarten.
Boterplein, Vlissingen.
Wie heeft goede jeugdboe
ken en chr. romans voor
onze bibliotheek te koop
Brieven no, 952, bur- P.Z C.,
Middelburg.
De grote YVES MONTAND en de kleine YVES
NOËL in een ontroerende, Franse speelfilm van
regisseur Luis Saslavsky. Een belangrijk pro
bleem op openhartige wijze aangepakt: VOOR
LICHTING AAN JONGE KINDEREN.
Meimaand in Parijs. Op de hoeken
van de straten worden, traditiege
trouw, lelietjes van dalen verkocht.
De mannen gaan naar de voetbalwed
strijd, de vrouwen... brengen een
meikind ter wereld. En de Franse
jongetjes zijn zo nieuwsgierig als alle
jongetjes, overal ter wereld.
Het gewest Zeeland biedt U deze
filmavond aan op 9 oktober a.s. te
Oostburg in café Adriaansen, Markt
18- Aanvang 8 uur. Toegang 18 jaar.
Toegangsprijs 1,25. Kaarten ver
krijgbaar:
Mevr. H. Kosten-de Kogel, Helsinki-
str- 11, Oostburg; Mevr. R. Jacoby,
Callenfelsstraat 32. Oostburg; C.
Stroo, Dahllastraat 7, Breskens; J. J.
den Haan, Willemsweg 28, Schoon-
dijke; P. J. L. de Lijser Jr., Henne-
quinlaan 17, Cadzand; A. Hoste, Ba-
rendijk 17, Groede en voor de aan
vang van de voorstelling aan de zaal.
Nederlandse vereniging voor
Sexuele hervorming
gewest Zeeland jj
Na afloop van de voorstelling wordt voor vervoer
naar huis gezorgd.
GEVRAAGD
leeftijd plm. 16 jaar, om het tegenwoordige meisje
behulpzaam te zijn in de huishouding.
Loon 30,p. w., gezellige werkkring, 5-daagse
wei-kweek. Mevr. Veldman, Reigerstr. la, Middelburg.
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT.
de grootste krant in Zeeland
Gevraagd voor zo spoedig mogelijk
zelfstandig kunnende werken.
Goed loon. Woning spoedig beschikbaar.
DEALER VAN ATLASGRIJPERS
VOOR ZEELAND.
BIERVLIET - TEL. 01152 - 294 en 309.
'T IS FIJN
prettig zittende
I herenschoenen
te dragen
□OVERS SCHOENEN
WtaMpM-HiUelhri
ADVERTEREN
DOET VERKOPEN.
Een bezoek aan de
mantel-afdeling van Witteveen
zal u prettig verrassen.
De mantelcollectie is er zeer
groot en rijk gesorteerd.
U kunt bij Witteveen vrij
rondneuzen èn... voortreffelijk
en voordelig slagen.
Komt u van de week even aan?
Flock flausch mantel, zeer
aantrekkelijk model,
in verschillende modetinten
110,-
voor beeldige
tpH kleding
4 A 9V kleding
Middelburg, Markt 15, tel. (01180)-2924
Breda, Karrestraat 17. tel. (01600>37086
Tilburg, Heuvelstraat 96. tel. (04250)-2l460