IJzendijkes hervormde kerk: 350 jaar labeltje/ De kerken zullen gezamenl[jk tot nieuw belijden moeten komen PUZZEL- rubriek Morgen herdenking Gemeenteleden schenken nieuw torenuurwerk Bondige brochure over het concilie Nieuws van overal BP Super Mix en gastvrijheid tanken bij uw BP man uw gastheer bij de pomp ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT r\rieënhalve eeuw kerkhistorie van IJzendijke ligt sedert jaar en dag opgestapeld in de hervormde pastorie van ds. C. van Evert. Wanneer hij in zijn studeerkamer aan de vierkante Markt in deze Zeeuws-Vlaamse vestingstad een kastdeur open trekt, wordt als het ware tege lijk het gordijn opzij gesehoven voor een stuk reformatorisch pastoraal werk, dat wortelt in de Geuzentijd. Vergeelde notu lenboeken leveren het verslag van kerkeraadsvergaderingen, die de hervormde gemeente in dit militaire bolwerk van 1604 af heeft gehouden. En zij weerspiegelen tevens de cen trale plaats van het opvallende acht hoekige kerkgebouw het tweede hervormde bedehuis in Nederland in de garnizoenstad en de vroegere vlootbasis aan de Westerschelde. Een kerkgebouw, dat op 30 september 1612 in gebruik genomen kon wor den: morgen (zondag) is dat 350 jaar geleden. Daarom heeft ds. Van Evert die an tieke notulenboeken de laatste weken met kerkeraad en kerkvoogdij nog eens extra nauwkeurig doorgekeken. Het zevenvoudige gouden jubileum van IJzendijkes kerkgebouw leent zich uiteraard uitstekend voor een ogenblik van bezinning op de rijke historie, die ook binnen de muren van de kerk met opvallend goed bewaar de herinneringen uit de bouwtijd voortdurend wordt levendig gehou- en. In een bijzondere herdenkings dienst, een bijeenkomst met een fees telijke omlijsting van oen speciale li turgie, zal de 350 zielen tellende ge meente deze dag vieren. Het kerkbe stuur heeft verschillende gasten uit de omgeving en uit de eigen stad uit genodigd. Er is een comité van voor bereiding in het leven geroepen en met een duidelijk geschenk wil her vormd IJzendijke dit unieke jubileum in het sobere, maar zo karakteristie ke kerkgebouw griffen: binnen de eigen kring is een bedrag van ruim f 2500 ingezameld, waarvoor in de toren een nieuw uurwerk kan worden gehangen. NOMENCLATUUR 's Morgens kunnen de kerkgangers IV1 luisteren naar een preek van een dominee, die in de spannende jaren van de laatste wereldoorlog in IJzendijke heeft gestaan: ds. F. L. van "t Hooft. Een predikant, wiens ambtsperiode voorkomt aan het eind van de lange lijst van nafnen, waar aan een belangrijke brok historie van de hervormde gemeente is verbonden. Een nomenclatuur tevens, die van het jaar 1668 tot 1791 onafgebroken twee predikanten vermeldt. ..Op 23 april 1665 consenteerde de Kaad van State een genoegzaam traktement voor een tweede predi kant, mits dit zou gevonden worden uit de egalisatie van de tienden in 't Oost-quartier van Vlaanderen, res sort van de Staat, gesteld op 5 stui vers per gemot'-', zo staat er in de notulenboeken te lezen. De uitge strektheid van de kerkelijke gemeen te het criterium was het aantal gemeten grond was daarvoor doorslaggevend. In IJzendijke noem de men deze tweede predikant ook wel „de dominee van de vloot". En juist die uitdrukking tekent de verbondenheid van de hervormde ge meente met het garnizoen. Prins Maurits trok in 1604 met zijn troepen het tegenwoordige West-Zeeuwsch- Vlaanderen binnen, nam er de steden Aardenburg, Sluis en IJzendijke in en voegde dat deel van Staats-Vlaande- ren definitief bij Nederland. Een hardnekkige legende vertelt dat de prins en zijn militaire bevelhebbers stonden te kijken naar de aftocht van de Spanjaarden, toen een haas tus sen hun gelederen sprong. De uitge hongerde Spanjolen vielen als wilden op het dier aan: „Daar gaan ze haas over kopmoet de reactie van prins Maurits zijn geweest. EERSTE PREDIKATIE IJzendijke geducht. De institutie van de hervormde kerk was een van de eerste activiteiten, toen het nor male leven er weer op gang kwam. Op 7 november 1604 hield de door de classis Walcheren uitgezonden ds. G. Bucerus in het Gouverneurshuis te de vorm van een regelmatige acht hoek gehad. Op de koepel van het dak bouwden ae mannen van het prinselijk garnizoen een speels toren tje met een ui-vormige spits, dat als uitkijk diende naar vijandelijke in sluipers. Bjj de veldtocht waren de Spanjaarden verdreven en men zag ze in IJzendijke niet graag terug. Snel verijdelen van een aanval op de muren in 1623 wordt naast de kansel in de kerk nog steeds gememoreerd op een wandbord met deze tekst: „Godt heeft gemaakt teniet d'aanslagh onzer vyanden, waervan men hier nogh ziet kurk en leer t' haer schanden" „TIEN GEBODEN"... een vergeefse poging van Spanjaarden om de vesting te her overen is een met zorg bewaard rudi ment uit de bewogén eerste tijd van de reformatie in, IJzendijke. Er te genover hangt eén kort geleden nog met zorg gerestaureerd „Tien Gebo den bord": een kunstig in goud en sierlijke calligrafuur ontworpen her innering uit een tijd, toen men gron dig afrekende met de „beeldendienst" in de rooms-katholieke kerken en het Woord in de bedehuizen van de refor matie nadrukkelijk op de voorgrond stelde. Het bord draagt als bekroning de wapens van IJzendijke en van de latere Republiek. Aan dezelfde kerk muur hangt nog een uit 1620 date rend wandbord, dat de taak van het diakonaat naar voren haalt met het opschrift „Gedenkt de Armen". Zoals in vele andere kerken vindt men in de vloeren langs de muren rijk bewerkte grafstenen. De laatste rustplaatsen van voorname inwoners „De commissie tot samenwerking der (katholieke) apostolaten" heeft een kleine brochure samengesteld met een rood-zwarte omslag, waarop een groot wit vraagteken staat achter de titel „Wat weet van het concilie". De bedoeling van de samenstellers is via dit boekje de meest belang rijke facetten van de algemene kerk vergadering van de Kooms-Katholie ke Kerk in Rome in summiere en begrijpelijke vorm te belichten. In kort bestek worden de voorge schiedenis, de werkwijze en de doel stellingen van het concilie erin aan de orde gesteld. De brochure heeft een voorwoord meegekregen van de aartsbisschop van Utrecht, Bernard kardinaal Alfrink, die met name aan dacht vraagt voor de verwachtingen, welke in vele kringen rondom het concilie zijn gewekt. De brochure geeft in de eerste plaats een definitie van het begrip conci lie: een algemene kerkvergadering van alle bisschoppen die in gemeen schap met en onder leiding van de bisscnop van Rome de paus dus over de belangen van de gehele kerk beraadslagen en besluiten ne men over geloof en zeden. Nadrukkelijk wordt erop dat dat concilie niet mag worden gezien als een demonstratie van de kerk als machtsinstituut en evenmin als een demonstratie van eigen voor treffeüjkheid. „Men zou het een re traite van de wereldkerk kunnen noemen. Een diep beraad en een ernstige bezinning van de kerk op haar taak in de wereld van van daag", zo wordt de doelstelling nader omschreven. Er zyn drie programmapunten aan te geven: de grotere bloei van het katholieke geloof; de vernieuwing van het christelijk leven en de aan passing van de kerkelijke tucht aan de behoeften en omstandigheden van de moderne tijd. Over het „oecumenische thema" van het naderende concilie geeft de bro chure ook enkele kanttekeningen, evenals over de verwachtingen, die daarvan leven. In aparte hoofdstukken worden de voorbereidingen, de samenstelling van de commissie en de zittingen be handeld. Ook is nog een hoofdstuk gewijd aan „de weg naar eenheid", het contact met de Wereldraad van Kerken en een slotopmerking han delt over de persoonlijke taak van iedere christen. Rank rijst de 350 jaar geleden ge bouwde hervormde kerk van IJzen dijke de tweede in Nederland op tussen de krans vati bomen. Mor genmiddag -zondag zal er een speciale herdenkingsdienst worden gehouden. (Foto P.Z.C.). EN DE (Advertentie) I' LUISTER NAAR\ Radio Luxemburg 208 meter zondag 12 uur Radio Veronica 192 meter woensdag 13.45 uur woensdag 13.45 uur IJzendijke de eerste predikatie. Om beurten hielpen predikanten uit Wal cheren de jonge kerk van IJzendijke twee maanden. In 1606 kreeg de ves te een eigen „herder en leraar", Da niël van Laren, zoon van de Vlissing- se ds. Joost van Laren. 1-Iet kerkelijk leven werd goed op po ten gezet. Wanneer een predikant uit IJzendyke vertrok kwam een speci ale vergadering, een zogenaamd „col legium qualificatum" byeen om een opvolger te beroepen. Voor predikan ten en ouderlingen werd een lijst van tesysteem. Voor IJzendykse dominees gold de vermaning, de kerk niet te lang in te houden. Indien de zegen zondagmorgen niet vóór 11 uur was uitgesproken verbeurde de predikant een schelling. Zat een ouderling tij dens de dienst te slapen dan bedroeg de boete twee stuivers. De in gotische styl opgetrokken kerk van IJzendijke heeft oorspronkelijk en officieren uit *t leger van de prins omringen er de banken voor kerk gangers. De nu 350 jaar oude her vormde kerk van IJzendijke is het typische voorbeeld van een preek- kerk. De banken zijn er om de kansel gegroepeerd. Do huidige vorm van het gebouw dateert uit het jaar 1656. VERBOUWING IXllZlll gcwuiuci* UIU uu hervormde gemeenteleden te herber gen: in 1613 telde de vesting IJzen dyke nog maar 80 huizen, in 1649 stonden in de kerkboeken meer dan 400 communicerende lidmaten inge schreven. De kerk moest worden ver ruimd: in 1659 kon met medewerking van de Staten-Generaal, de abdij van St.-Pieter bij Gent, en op grond van het octrooi van bedijking op land eigenaars in omliggende polders een bedrag van ongeveer 16.000 gulden bijeengebracht worden, dat de ver bouwing mogelijk maakte. Een be stektekening van Sebastiaan de Roy uit Hulst laat zien, dat de drie ach terste muren van het oorspronkelijke gebouw werden weggebroken, de zij muren werden verlengd en bij de ach terkant daarvan liet men weer een halve zeshoek aansluiten. Het ge bouw was toen eens zo groot gewor den. De morgen jubilerende hervormde femeente van IJzendijke beschikt in et interieur van haar hoog boven de stad oprijzende kerk nog over waar devolle bezittingen. Voor de kansel staat een oude avondmaalstafel, die nog steeds wordt gebruikt evenals het kostbare avondmaalzilver, dat de cóihmandeur van de vesting, dé hèer Le Lion in het begin van de acht tiende eeuw heeft geschonken. Het orgel met zijn romantische dispositie is van de bekende bou wer J. Batz uit Utrecht en kwam in 1872 op de galerij van de kerk te staan. Van dezelfde orgelbou wer bevindt zich nog een instru ment. in Zeeland. Zondagmiddag zal het een belangrijk aandeel hebben in de speciale kerkdienst. De op een na oudste hervormde kerlt van Nederland krjjgt een stijlvolle herdenking. Een muzikaal verhaal van Annie M. G. Schmidt en Cor Lemaire chocolade hagel die dat Uithuizen benoemd worden tot ambtenaar van de bur gerlijke stand. Op voorstel van de christelijk historische fractie heeft de raad daartoe besloten. Als reden werd aangevoerd, dat zo „bij het slui ten van een burgerlijk huwelijk de hoge goddelijke waarde" van het hu welijk naar voren zou komen en mo gelijk de verwording van zoveel hu welijken vooorkomen zou kunnen worden. Alleen de hervormde pre dikant maakte van deze mogelijk heid gebruik en werd benoemd Het initiatief tot het oproepen van jongeren om vrijwillige hulpdiensten te verrichten gedurende de weekein den in ziekenhuizen en dergelijke is nu ongeveer een jaar oud en blijkt veel weerklank te hebben gevonden. In de oecumenische jongerenkring te Olderbroek stellen honderd jongeren eenmaal per maand een vrije zater dag of zondag ter beschikking. Een voorbeeld, dat op verschillende ande re plaatsen werd gevolgd. De moei lijkheden, die ontstonden in zieken huizen en verpleeghuizen door invoe ring van de vijfdaagse werkweek konden zo belangrijk worden verlicht. Van de jongelui, die met dit werk hebben meegedaan, zijn er al heel wat voorgoed in de verpleging ge gaan. Ook van de zyde van de gerefor meerde kerken zal een huwelijkscon tactbureau met zijn werkzaamheden aanvangen: met ingang van 1 okto ber. Het gaat uit van de gerefor meerde stichting voor geestelijke ge zondheidszorg. secretaris is dr. J. van Klinken. Het bureau is gevestigd te Utrecht. Vele predikanten en art sen overal in het land hebben hun medewerking toegezegd. Een Engelsedorainee had in z(jn pastorie zoveel ruimte nodig voor de vele activiteiten van zijn 17000 zielen tellende gemeente, dat hij ten einde raad een grote caravan kocht, die achter in zijn tuin zette en in gebruik nam als studeerkamer en „kantoor", waar ook de privé-secretaresse haar werk doet. In Perzië zal een heel dorp met al wat daarbij hoort van ongeveer 500 huizen kunnen worden herbouwd dank zij een bedrag van 416.000 dol lar, dat hulpverleningsinstanties uit bij de Wereldraad van Kerken aange sloten landen over de gehele aardbol hebben toegezegd- In de eerste noden is al wel voorzien, maar in het ge teisterde deel van Iran is vooral ook nodig hulp op langere termijn, waar onder niet dient te worden vergeten, de zorg voor verweesde kinderen. HORIZONTAAL: 1. rivier in Noord- Frankrijk, 6. voortvluchtig, verdwenen (bargoens), 11. roofdier: kledingstuk. 34. Christ, feest, 15. drijf til, 16. hoge priester van Silo (o.t 17. en dergelij ke afk., 18. naakte, zonder vermomming zijnde. 20. gelofte. 21. beroep, 22. grijs dunbladlg gesteente, 24. evenwel, 26. Romeins keizer. 28. het schip der Ar- gonauten, 30. jongensnaam, 32. stuk- scheuren, 35. uit zyn humeur, 38. rivier in Belg. Kongo, 39. gemeente op voorm. Wicringen, 41. geeft een klagelijk steu nend geluid, 43. soort van afbeelding, 44. muzieknoot, 45. -je: borrel. 48. deel van ccn wiel, 50. hoge akker, 51. afzen der, afk., 53. tetanus, 55. naam van een Holl. prinses, 57. bloedverwant, 59. iets breidt zich uit als een -, 62. spleet, 64. verlegenheid (Fr.), 65. woord met scherpomlijnde betekenis, 68. ptapdans, 70. 20 boek, 72. meisjesnaam. 73. slag hout, 75. Aurora. 77. 12 dozijn, 79. Se lenium, afk., 80. Zweedse munteenheid, 81. schurft, 83. aalgeer, 85. schrobnet, 86. voorkant van de hals. 87. schoon vegen. teken. 33. aanbrengen van een tak van een andere boom, 34. gemeente op Z.- Bevoland. 36. soort van myt, 37. titel (vrl.), 39. reptiel, 40. meubel, 42. zee post., 46. soort van onderwijs, afk., 47. afstammeling, 49. roofdiertje, 52. stekel- huidig dier (in zee), 54. insect, 56. -en: gemeente bij Antwerpen, 58. energie, 60. overtreffende versterking van enig, 61. plaats waar overgezet wordt, 63. boos wijf. 66. iemand over wie men in het algemeen lacht. 67. Dc -: gemeente na- bi) Utrecht. 69. vrachtloon (brieven), 71. droesem, bezinksel, 73. flater, blun der. 74. rivier in Venezuela, 76. sociaal Econ. Raad, afk., 78. groente, 82. af korting van Antonia, 84. Gouverneur- Generaal. afk. VERTIKAAL: 1. welpenleidster. 2 een. 3. de oudere, afk., cik- voorm. poli tieke bond, afk., 5. -major: generale staf, 6. vast voor- of achterdek, 7. on der andere, afk., 8. te dien einde, afk.. 9. Engels ex-staatsman, 10. eigenaar van schepen, 11. godsvrucht, 12. op de manier van, 13. liep. haartooi, 19. ste nen berg, 23. .voornaam van Strawlns- ky, 25. soort kabeljauw, 27. houten hark, 29. rivier in Az. Rusland, 31. voor- By menigeen horen we al een zucht, wanneer hy het woord „belijdenis" leest eii in ge dachten voegt hy er misschien aan toe: Hadden de kerken maar geen belijdenis gehad, dan was er heel wat kerkelijke ellende minder geweest in de wereld. Dit kan men zo wel eens horen. Het lykfc nog een heel redelijke gedachten ook, want twisten en verdeeldheid in de kerk hebben al tyd te maken met de belijdenis der kerk. Toch ligt de zaak precies omgekeerd als menig een denkt. Er zijn geen twisten in de kerk ge komen omdat er een belijdenis was, maar er is een belydenis gekomen omdat er twist was. De prediking is gebonden aan het Evangelie. De op dracht der kerk, welke dan ook, is om in deze wereld de goede boodschap van God te verkon digen. Steeds weer is er de vraag opgekomen of datgene wat geleerd werd door de een of ander, nog wel de goede leer van het Evangelie is. Groepen en partyen kwamen tegenover elkaar te staan. Om daaraan een eind te maken heeft de kerk een beslissing genomen en die beslissing heeft ze neergelegd in een beiydenis. Zo hebben we in de eerste eeuwen gekregen de drie oud- christeiyke belijdenissen. In de tyd van de Refor matie ging het om dezelfde vraag, welke de rech te prediking en leer van de kerk moet zijn. (Dal hieruit' een andere vorm van kerk, een andere liturgie, een andere eredienst, een ander kerklied enz. voortkwam, laten we rusten). In die tijd had men ook te maken met de Wederdopers. Allerlei sociale motieven hebben eveneens mee gespeeld in de kerkhervorming. Toen heeft men de Reformatorische belijdenisgeschriften opge steld. In de Nederlandse Geloofsbeiydenis bijvoor beeld komt duideiyk tot uiting waarom men de kerk van Rome vaarwel heeft gezegd, maar ook dat men afstand neemt van dc Wederdopers. In het jaar 1568 kwamen een paar Vlaamse wevers met hun gezinnen naar Wezel en vroegen daar, wat wij tegenwoordig noemen, een vcrblyfsver- gunning. Toen heeft de overheid van die stad een nader onderzoek ingesteld. Er zwierven allerlei soort mensen door de landen van West-Europa, vooral in dat jaar, toen Alva in aantocht was. Die wevers hebben toen overgelegd als hun pas poort, wat wij nu kennen als de Ned. Geloofsbelij denis. Dit geloven wy, dit zyn wy. In die tyd had de belijdenis een mesydere functie dan dat tegenwoordig het geval is. Die Ned. Geloofsbely- denis was toen nog maar 7 jaar oud. Men wist zich één met de confessie van zyn kerk. BARMER THESEN Wilhelm Niesel heeft in opdracht van de Be lijdende Kerk in Duitsland na 1934 de belii denisgeschriften en kerkorden van de gerefor meerde kerken bijeengebracht. In een zestal afleveringen zyn ze verschenen. Als laatste staan daarin dc Banner Thesen. De z.g.n. Duitse chris tenen slikten de leer van het nationaal socialisme byna met huid en haar. De Beiy'dende Kerk was van oordeel dat dit een loochening was van het Evangelie. De synode te Barmen onderkende het gevaar voor de kerk in Duitsland. Ze zag „een verwoestende dwaling" en meende zich daar te genover te moeten stellen en ze heeft dat gedaan in het geschrift, dat na dc oorlog als een belij denis voor heel de Evangelische Kerk van Duits land is aanvaard. Na ieder artikel vinden we: „Daarmee is verworpen de meningen dan volgt er wat de Duitse Christenen dachten. In onze Zeeuwse stromen liggen overal bakens en het is hen die daar varen geraden zich daar aan nauwkenrig te houden, anders zullen ze vastlopen. Zo wil de belijdenis voor een kerk ook zo'n reeks bakens zyn. Het voorbeeld van de Barnier Thesen laat dit duidelijk zien. Het kan voor een kerk alleen maar goed zijn wanneer zjj oj) die bakens, oude en nieuwe, let. Want daardoor wordt de vaargeul waar het schip van de kerk zyn weg moet zoeken, gemarkeerd. Onze stromen verleggen zich en er kunnen telkens weer nndere gevaarlijke punten komen, waar men die vroeger niet zag. Welke is de betekenis van dc belijdenis voor de kerk? Dat is een vraag die tegenwoordig in de belangstelling staat. In de Nederlands Her vormde Kerk kan men die vraag niet ontgaan sinds de oude richtingen tot modaliteiten zijn verklaard en sinds art. X van de kerkorde is aangenomen: „In dankbare gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als bron der prediking en enige regel des geloofs doet de gehele kerk in gemeenschap met dc beiydenis der vaderen belydcnis van de zelfopenbaring van de Drieënige God". In deze kerk heeft men intern sedertdien zich nog al ijverig beziggehouden met de belij denis. NAAR EENHEID Doch hiernaast is er het interkerkelyk gesprek. Men is bezig met „intercommunie" zelf. De oproep van de 18 heeft gesteld de eenwording van de Hervormde en Gereformeerde Kerken. In alle interkerkelijk gesprek en in alle beweging die streeft naar meerdere eenheid, kan men het gesprek over de belydenis niet ontgaan. Ds. H. Volten, de gereformeerde studentenpredikant te Wageningen heeft nu een boek geschreven: „Rondom het belijden der Kerk", waar hy ingaat op de betekenis van de belijdenis. Hy worstelt met de ellende van de kerkeiy'ke verdeeldheid en hij acht de eenwording van de Hervormde en de Gereformeerde Kerken een grote noodzake lijkheid. „Meer dan enige kerkelyke hereniging is deze beslissend voor de schatten der Reforma tie in ons volksleven". Hij gaat nu nader in op hetgeen hij in de open briefwisseling met de her vormde predikant dr. W. Nijenhuis ook telkens weer heeft aangeraakt, op de belydenis der kerk. Wanneer hy denkt aan eenwording krijgt hij te maken met al die belijdenissen van vroeger en dan voorziet hy dat men daarmee zal vastlopen. Want die belijdenissen kunnen nu niet meer de zelfde betekenis hebben als ze dat vier eeuwen geleden hebben gehad. In de ontmoeting der kerken zal het, volgens hem, moeten komen tot „een belijdenis in nieuw gewaad". Een belijdenis mag dan nog zo zeer zijn een antwoord op de leer der Schrift, ze mag toch niet praktisch en onfeilbaar worden gezien. Binding aan de letter wyst af. Met de Franse synode van La Rochelle in 1607 is hij het eens, dat de belydenis alleen kracht heeft in hetgeen ze bedoelt te belijden. Sedert de Reformatie is de theologische ontwik keling verder gegaan en, wat nog meer zegt, we leven nu in een geheel andere tyd. De stroom van het leven heeft zich verlegd. De N.H. Kerk heeft zich in art. X van de kerkorde gebonden aan de met name genoemde beiydenisgeschriften. De Gereformeerde Kerken kennen deze binding ook, maar de moeilijkheid is dat de hervormden over deze binding wat andere gedachten hebben dan de gereformeerden. Doch ook deze staan geen letterlijke binding meer voor. Is het nu niet mogelijk gezamenlijk tot een nieuw belyden te komen En is het niet mogeiyk daarin ook andere kerken te betrekken? Hier voor voert hij een warm pleidooi, dat onze be langstelling mag hebben. Een belijdenis is opgesteld omdat er twist was in de kerk. Dat zien we vanaf de Apostolische geloofsbelydenis tot aan de Thesen van Barmen. Als gevaar zien we in deze lijd steeds meer de verdeeldheid der kerken. Tastbaar komt deze voor ons te staan. Met ds. Plomp in het „Gere formeerd Weekblad" zijn we het eens dat we niet moeten proberen oude belijdenisgeschriften by te schaven en te besnoeien. Ze moeten onver kort als het getuigenis van vorige eeuwen ons blijven begeleiden. Maar met ds. Volten kunnen wij het van harte eens zyn dat de kerken, die gezamenlyk staan tegenover de dikwijls zo de monische krachten van deze tijd, gezamenlijk moeten zien. Dat juist nu de bede van Christus: „opdat zij allen één zyn, gelijk Gij, Vader in My en Ik in U, dat ook zy in Ons zyn; opdat de wereld gelove dat Gy Mij gezonden hebt", ook een stukje van do Schrift is waaraan wy ons niet dan tot schade voor ons zelf en voor de wereld, kunnen onttrekken. Als de kerken gezamenlyk een getuigenis willen geven door middel van een nieuw belyden, zal het dan niet moeten zijn van uit deze gedachte? H. Een Sowjet-jeugdblad de Kom somol Prawda heeft geschreven, dat het goed zou zyn als de bijbel ge bruikt zou worden in de strijd tegen de godsdienst. Min of meer werd er kend, dat de moderne godsdienstige prediking meer uitwerking heeft dan de meeste atheïstische programma's in het onderwijs. Daarom drong het blad aan op bijbelstudie op de scnolen om op die manier de jeugd afkerig te maken van de godsdienst- (Advertentie) BP Benzine #5 BP Super Mix 25 (25% super) BP Super Mix 50 (50% super) ■Sk BP Super Mix 75 (75% super) BP Super KERKNIEUWS NED. HERV. KERK Beroepen te Katwijk aan de Rijn, toe zegging: A. Baas te Leersum, beroepen te St.-Annaland: C. Baas te Haaf ten. Aangenomen de benoeming tot predi kant van het Diaconessenhuis te Naar- den: H. C. Valeton, doopsgezind predi kant te Baarn-Soest. GEREF. KERKEN Aangenomen ae benoeming tot hulppre diker te Vreeland: A. A. v. d. Hoorn te Lunteren, laalstelyk predikant te Gryps- kerk, Groningen. Aangenomen naar Owen Sound (Ontario, Canada) (Chris tian Reform Church): J. Kuntz te Orilla (Ontario, Canada), (voorheen predikant te Schoonebeek). Bedankt voor Appin- gendam, vacature H. Pestman: K. Bis schop te Warns in Friesland. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Na afgelegd examen aan de theologi- gesteld de heer L. Vogelaar, Zoetemeer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9