PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
REDDINGSSCHIP „CELERINA" IN BRAND
Prot-chr. streekziekenhuis in Goes bereikte de
hoogste top
Met drenkelingen op
weg naar Antwerpen
Chinezen -gedwongen-
naar Nieuw-Guinea
Onderhandelaar Heath krijgt
in Bonn „volledige steun"
„TOETREDING TOT DE E.E.G.
Pondje suiker
bij de nylons
VROUWEN SPAANSE ARBEIDERS
MOETEN NEDERLAND VERLATEN
Russen hinderen
weer in corridor
naar Berlijn
Aftreden van de
heer Spierenburg
verwacht
Auto tegen boom
twee doden
Zeeuwse
babbelaar
Na overleg met Schröder en Erhard
BELANGRIJKSTE KWESTIE"
EINDFASE BEGIN
1964 BEREIKT
205e jaargang - no. 227
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISS1NGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Directi,»- t ran .ie Velde en P B. den Boer. Adjunct: W, de Pagter. HoofdredacteurenW Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 62 cent per week, i 8,00 per kw.fr. per post 8.25 per kw. Losse nummers 15 cent, O Bureaus:
Vllsslngen Walstraai 58-60, tel 2355 <b.g.g. red. 3508/35-16, adv 3647/3643), Middelburg Markt 51. tel. 3841 (b.g.g red. 2078/3169, adv. 2375), Goes: Grote Markt 3 tel. 6140 (bg.g. red. 7853 adv 5213), Oostburg: tel. 2395; Temeuzen: tel. 2116;
Zierikzee- red tel 2425 adm. tel 2094 Adv.pr. 27 ct oer mm. Min. per adv f 4,— Ineez. med. 3 'arief. Kleine adv (mar. 8 regels) 25 ct per regel (min. 1 i25) „Brieven our. van dit blad" 25 ct meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg.
Woensdag 26 sept. '62
Pagina 2
TWEE MENSEN ZOUDEN
GEWOND ZIJN
HEFSCHROEFVLIEGTÖIGEN
KOMEN TE HULP
Gezagvoerder John Murray
Antwoord op
Russische nota
De ambassadeurs van de V.S., Enge
land en Frankrijk hebben gisteren in
Moskou het antwoord van hun regerin
gen op de Russische nota van 5 septem
ber overhandigd.
De drie westelijke landen wijzen hierir
de Russische beschuldiging van de hand,
volgens welke het westen verantwoor
delijk is voor het slechter worden van de
toestand in Berlijn. Engeland. Frankrijk
en de V.S. achten de Sowjet-Unie en
Oost-Duitsland hiervoor verantwoorde
lijk en verwijzen in dit verband naar de
muur en de „wreedheden van de Oost-
duitse politie".
Volgens een bericht van de B.B.C. zou er gisteravond brand zijn
uitgebroken op het Zwitserse vrachtschip „Celerina", dat met
44 overlevenden van de ramp met de Constellation van de
„Flying Tiger Airlines" op weg is naar Antwerpen. Volgens het
B.B.C.-bericht zouden minstens twee personen ernstige brand
wonden hebben opgelopen. De B.B.C. meldde gisteravond
verder, dat twee hefschroefvliegtuigen onderweg waren naar het
vrachtschip. Het was nog niet bekend hoe de brand was ont
staan. Als bron van het bericht noemde de B.B.C. het Britse
ministerie van luchtvaart, maar een woordvoerder van dit mi
nisterie in Londen verklaarde, dat hij geen bevestiging kon geven.
Ook het coördinatiecentrum van de R.A.F. in Plymouth kon
het bericht niet bevestigen, maar ontkende het evenmin.
Het schip kwam in het nieuws
door de noodlanding op zee van de
Amerikaanse Constellation van de
„Flying Tiger Airlines" in de nacht
van zondag op maandag. Het toe
stel was met 76 inzittenden van
New Yersey onderweg naar West-
Duitsland, toen op 800 km ten
noordwesten van de Ierse lucht
haven Shannon drie van de vier
motoren uitvielen.
Landing
De Constellation maakte een geslaagde
landing op zee. De „Celerina" redde 48
van de 76 inzittenden. Vierenveertig ge
redden bleven aan boord; vier gewon
den werden overgezet op het Canadese
vliegdekschip „Bonaventura", dat onder-
OP EIGEN RISICO OVERGEKOMEN
Verblij fsvevgunning
wordt niet verstrekt
Velen van de gehuwde Spaanse arbeids
krachten, die na een georganiseerde
werving in ons land aan de slag zijn
gegaan, hebben de afgelopen maan
den hun echtgenoten l>y wyze van
vakantie naar Nederland laten ko
men. Het beviel een paar honderd
Spaanse vronvven zozeer in ons land,
dat zjj de wens kenbaar maakten om
tc blijven. De wens zal evenwel niet
in vervulling gaan. zo vernemen wy
van officiële zijde.
Als toerist kunnen zij niet langer dan
drie maanden ln Nederland toeven,
en hun zal geen verblijfsvergunning
worden verstrekt, ook niet als zij wel
een werkvergunning hebben kunnen
bemachtigen.
Ongeveer drieduizend Spaanse arbeids
krachten werden geworven, van wie
er tweeduizend zijn gehuwd. Bij het
aangaan van het arbeidscontract is
hen onder het oog gebracht, dat hun
echtgenoten niet eerder dan over
twee jaren een gelegenheid zou kun
nen worden geboden zich eveneens in
Nederland te vestigen.
Nadere richtlijnen
Er werd niet op gerekend, dat de Span-
Innrden hun vrouwen eerder zouden
ïaten overkomen. Zo kon het gebeu
ren, dat. middels arbeidsbureaus en
kele tientallen van de op eigen risi
co naar Nederland gekomen Spaanse
vrouwen een werkvergunning kre
gen. Nadien zijn de nadere riclitlynen
voor het verblijf van de vrouwen be
kendgemaakt.Deze houden in, dat
van de bij het contract overeengeko
men afspraken niet wordt afgewe
ken.
Twee Russische Mig-straaljagers heb
ben gisteren opnieuw geallieerde vlieg
tuigen gehinderd in da luclitcorrldors
tussen West-Bcrlijn en de Bondsrepu
bliek.
De Migs vlogen 's morgens op minder
dan honderd meter voor een Ameri
kaans transportvliegtuig langs en bege
leidden later op de dag een Frans ver-
kcerstocstel waarbij zij een gevaarlijk
kleine tussenruimte aanhielden.
De Amerikaanse en Franse autoriteiten
hebben protesten ingediend bij de Rus
sische officier op het luchtvciligheids-
cenlrum te West-Berlin.
Wel wordt een soepele houding aan^
nomen; de' vrouwen moeten naar
Spanje terug, wanneer hun arbeids
vergunning is afgelopen. Deze ver
gunningen worden door de arbeids
bureaus niet verlengd. Het ministe
rie van justitie kent afgezien
van het al dan niet hebben van een
werkvergunning wel een afwij
king van de regeling voor het ver
blijf der Spaanse vrouwen in ons
land, n.l. wanneer er zeer bijzondere
omstandigheden zijn. Als zodanig
werd aangemerkt, dat een Spanjaard
en zijn kinderen allen in ons land
werken.
Z\jn deze bijzondere omstandigheden
ter beoordeling van do minister
niet: aanwezig, dan moeten de vrou
wen het land uit. Van do Spaansen,
die oen kortere of langere vakantie
in ons land doorbrachten, heeft een
klein aantal zonder meer de terug
reis ondernomen. De anderen hebben
pogingen aangewend om bij hun
echtelieden te blijven. Deze pogingen
hebben schipbreuk geleden.
Naar het A.N.P. verneemt, zal de
zer dagen worden bekendgemaakt
dat de heer D. P. Spierenburg zal
aftreden als lid van de Hoge Auto
riteit van de Europese Gemeen
schap van Kolen en Staal.
Naar verluidt zou de heer Spierenburg
in aanmerking komen dr. J. Linthorst
Homan op te volgen als hoofd van de
gecombineerde permanente vertegen
woordiging van Nederland by de Euro
pese Economische Gemeenschap er
Euratom.
weg is naar Ierland. In totaal zijn de
lichamen van twaalf verdronken inzit
tenden van het vliegtuig geborgen. Twee
andere stoffelijke overschotten zijn wel
waargenomen, maar konden niet worden
geborgen.
Het zoeken naar de 14 vermisten
door liet vliegdekschip „Bonaventura'
werd gisteravond met het invallen
van de duisternis gestaakt. Men had
de hoop nog meer overlevenden te
vinden opgegeven.
Bewondering
Veel bewondering oogstte gisteren
het vakmanschap van de gezagvoer
der van het verongelukte vliegtuig,
John Murray. Verschillende piloten
verklaarden, dat Murray de landing
van zyn leven had gemaakt. Hij had
een moeilijk te hanteren vliegtuig,
waarvan drie van de vier motoren
niet werkten veilig doen neerkomen
in ruwe zee en dat bij volslagen duis
ternis.
In een radioboodschap, die de „Bonaven
tura" gisteren uitzond werd een be
schrijving van het ongeluk gegeven. De
linkervleugel van de constellation brak
af bij de landing op het water, waardoor
de passagiers die aan die kant zaten de
meeste verwondingen opliepen.
Gezagvoerder Murray verklaarde, dat
hy nog door het vliegtuig was gelopen
om er zeker van te zijn, dat niemand
was achtergebleven. Pas daarna verliet
hij zelf het zinkende wrak. Verder werd
gemeld, dat het rubbervlot, waarop zich
de meeste mensen bevonden vol water
was gelopen. Het was echter blijven
drijven en de opvarenden konden worden
gered.
In Singapore niet aan land
„Karossa" moest
passagiers weer
meenemen
Het Nederlandse schip „Karossa"
is gisteren met meer dan 100 pas
sagiers die geen toestemming had
den gekregen in Singapore aan
land te gaan, de terugreis naar
Nieuw-Guinea begonnen.
Het schip was op 17 september met 214
passagiers in Singapore aangekomen.
Ongeveer 30 mensen, die in het bezit
waren van de vereiste documenten, gin
gen aan land. Twintig anderen zonden
aan boord zijn gegaan van het Chinese
vrachtschip „Tong Hoe" dat twee dagen
leden koers zou hebben gezet r
tinese volksrepubliek.
Bovendien nadden 17 andere Chinezen
geprobeerd een schip naar de Chinese
volksrepubliek te krijgen maar het was
niet bekend of zy hierbij geluk hadden
gehad of toestemming hadden gekregen
China binnen te komen.
Naar Nederland
Twintig passagiers hadden verzocht
zich naar Nederland te mogen be
geven en een paar mensen waren
reeds per vliegtuig naar het land
hunner keuze overgebracht. Hét ligt
in de bedoeling dat vandaag een
tweede groep passagiers naar Ne
derland zal vliegen.
De 20 passagiers die Nederland als hun
bestemming hebben gekozen zouden
Chinese vrouwen en kinderen, die de
Nederlandse nationaliteit hadden, zijn.
De Nederlandse regering zal later be
slissen of zij voorgoed in Nederland zul
len blijven. De meeste passagiers warer
gezinsleden van Chinese zakenlieden in
Nieuw-Guinea
Velen hunnei hadden vrees aan de dag
gelegd dat zich tydens de eerste stadia
van de bestuursoverdracht op Nieuw-
Guinea moeïlyklieden en wanorderlijk-
heden zouden voordoen en hadden ge
zegd dat zij zich tydelyk naar andere
landen wilden begeven.
:oge Autoriteit.
Van officiële zyde in Den Haag kon
geen bevestiging worden verkregen.
De heer Spierenburg zou reeds geruime
tijd geleden te kennen hebben gegeven,
zijn functie bij de Hoge Autoriteit neer
te willen leggen. Overigens zal hij, ook
nadat zijn ontslag officieel X- I.nseem-
burg niet onmiddellyk kunnen verlaten.
Hij zal zyn werk pas kunnen neerleg
gen wanneer zijn opvolger is aangewe
zen. Voordien is hij demissionair.
Bij een uitwijkmanoeuvre op de Molen
dijk in Schyndel is gistermiddag een
personenauto met drie inzittenden tegen
een boom gereden. De bestuurder van
de auto, de 40-jarige heer Vnghts uit
Schyndel, en een der inzittenden, dc
53-jarige mevrouw J. Schepens-de Baaj
uit Sint-Oedenrode, werden op slag ge
dood.
De heer Schepens werd ernstig gewond
opgenomen in het ziekenhuis in Veg
Mevrouw Schepens was moeder
negen kinderen.
Het ongeluk gebeurde doordat de heer
Vughts met zyn auto te veel naar links
uitweek voor een van rechts uit een
zandweg komende wagen, bestuurd
door de heer P. uit Schyndel.
RUSSISCHE
VISSERSHAVEN
OP CUBA
Premier Fidel Castro heeft aange
kondigd dat de Russen een
sershaven" op Cuba zullen aanleg
gen „ten behoeve van de Russische
vissersvloot in de Atlantische Oce
aan".
Castro deelde dit mede via radio Hava
na in een rede die hij uitsprak tydens
de ondertekeningsplechtigheid van een
Russisch-Cubaans visserij-verdrag. De
plechtigheid werd door radio en televisie
uitgezonden. De aanleg van de Russische
vissershaven zou naar schatting 12 mil
joen dollar kosten, gezamenlijk gedeeld
door Rusland en Cuba.
Twee V.N.-soldaten
door landmijn gedood
het leven gekomen toen zij op pa-
trouillctocht in de omgeving van hel
vliegveld van Elisabethstad op een land-
mjin trapten. Een woordvoerder van dc
volkerenorganisatie maakte bekend, dat
een derde Indiër ernstige verwondingen
had opgelopen. De officier van de 'pa
trouille, alsmede twee andere militairen
werden lichtgewond.
Op een persconferentie verklaarde de
commandant van de Indische V.N.-mili-
tairen, generaal Norohna, dat bij het
vliegveld waarschijnlijk kort geleden
landmijnen zijn gelegd door het Kantan-
gaanse leger. De vertegenwoordiger
van de V.N. in Elisabethstad. Mathoe,
heeft inmiddels president Tsjombe een
nota gezonden, waarin hij protesteert
tegen het leggen van landmijnen.
Omstreeks 26 september zal vanaf de basis
Point Arguello, bij Los Angeles, een Cana
dese kunstmaan, de „Alouette", worden ge
lanceerd voor waarnemingen in de ionosfeer.
Het is de eerste kunstmaan die door een an
der land dan de V.S. of de Sowjet-Unie is
vervaardigd. De „Alouette" zal in een baan
om de aarde worden gebracht met een Ame
rikaanse „Thor-Agena-B"-raket.
Sinds jaren is de begroting van Ver
keer en Waterstaat een bron van
intensieve studie voor Zeeuwse bestuur
ders. Dit ministerie immers heeft heel
veel met Zeeland te maken en omgekeerd
Zeeland kan niet zonder verkeer en wa
terstaat. Zodra de begroting van het de
partement uitkomt wordt er door velen
in deze provincie intensief op gestu
deerd: wat staat er in en nog be-
langryker wat staat er niet in? Van
onze kant willen wij ditmaal aandacht
schenken aan een oude kwestie: de bij-
dragenregeling. Dat is weliswaar geen
onderwerp, waar hel grote publiek
met een kloppend hart op zit te wach
ten de veerdiensten zijn in dit ver
band veel spectaculairder maar voor
de mannen in de polderbesturen is de
bijdragenregeling een zaak, waarmee
ze bij wijze van spreken opstaan en
mee naar bed gaan. En men kan er
van op aan, dat de leden van de Zeeuw
se Polder en Waterschapsbond met
voorzitter P. J. J. Dekker aan het hoofd,
'óverig hebben gespeurd naar medede
lingen in de nieuwe begroting over
deze voor hen zo belangrijke regeling.
Deze regeling is een voortdurend te
rugkerend onderwerp sinds de tot
standkoming van de Deltawet. Daarin
wordt namelijk bepaald, dat by afzon
derlijke wet zal worden geregeld hoe
veel anderen (met name de polders en
waterschappen) moeten betalen aan de
Deltawerken. De bijdragenwet zal dus
de financiële verhouding tussen polders
en waterschappen enerzijds en het rijk
anderzijds regelen voor zover het de
werken van het Delta
plan (ook de aanpas-
singswerken, zoals
gemalen e.d.) betreft.
Het is duidelijk dat
deze aangelegenheid
voor Zeeland van het grootste belang is,
het is begrijpelijk tevens, dat men hier
nieuwsgierig is naar de uiteindelijke
voorstellen van de minister.
BASILIEK ONTDEKT IN
ROMEINSE CATACOMBEN
Vaticaanse archeologen hebben de ont
dekking bekendgemaakt van een 4e-
eeuwso basiliek in de Romeinse cata
comben.
De ondergrondse basiliek, met afmetin
gen van 55 bij 26 voet, werd ontdekt in
de catacomben nabij de Quo Vadiskerk
aan de rand van Rome. De basiliek be
vat de tomben van nog niet geïdentifi
ceerde martelaren en fragmenten van
een groot marmeren tabernakel.
De Engelse grootzegelbewaarder, Edward Heath, heeft gisteren tydens bespre
kingen in Bonn volledige steun gekregen voor het Engelse standpunt, dat Enge
land eerst tot de E.E.G. zal moeten toetreden en pas daarna aandach moet wor
den besteed aan de kwestie van een Europese politieke unie. In zyn besprekingen
met hoge Duitse functionarissen bepleitte Heath, dat men de vraagstukken van
het Engelse lidmaatschap en een politieke unie streng gescheiden zou houden.
Een woordvoerder van het Westduitse
ministerie van buitenlandse zaken ver
klaarde gisteren, dat minister Gerhard
Schroder na de besprekingen had ge
zegd, dat de kwestie van de Engelse
toetreding tot de E.E.G. boven alles het
belangrykst is. Volgens de woordvoer
der had men hoofdzakelyk gesproken
over de wyze waarop Engeland zo snel
mogelyk tot de E.E.G. zou kunnen toe
treden. Heath voerde gisteren behalve
met minister Schroder ook besprekin
gen met de minister van economische
zaken, Ludwig Erhard, de minister van
landbouw, Werner Schwarz en de
staatssecretaris van buitenlandse zaken,
Rolf Lahr.
dat Heath uitvoerige mededelingen had
gedaan over de situatie na de conferen
tie van Gemenebestleiders.
„Hij verklaarde met nadruk dat
Britse regering geen nieuwe verant
woordelijkheden jegens de Gemenebest-
landen op zich zou nemen en dat Enge
land hoopte dat het in sommige geval
len mogelyk zou zijn de resultaten van
het overleg te Brussel aan te passen aan
de wensen van de Gemenebestlanden.
Maar dit geldt niet voor wensen die be
trekking hebben op de wezenlijke in
houd van de Brusselse overeenkomsten",
zo werd verklaard.
Volgens de verklaring had de Duitse
delegatie de hoop aan de dag gelegd
dat het mogelyk zou zyn het voor-
Project van rond 71/2 miljoen gulden
OP I)E TOP VAN DE LIFTKO
KER van liet protestants-christe
lijk streekziekenhuis voor de Beve-
landcn in Goes, meer dan twintig
meter hoog, woei gistermiddag de
vaderlandse driekleur stak in de
wind. Burgemeester nir. F. G. A.
Huber van Goes heeft het dundoek
die dag gehesen om daarmee het
bereiken van een mijlpaal in de
geschiedenis van het streekzieken
huis te onderstrepen. Het hoogste
punt van dit voor bouw-, grond-,
installatie- en inrichtingskosten op
7Yi miljoen gulden geraamde pro
ject was bereikt. Rond 150 geno
digden, een groep van de 140 bij de
bouw betrokken arbeiders en van
zelfsprekend het trotse bestuur
van het ziekenhuis waren getuige
van dit voor opdrachtgevers, bou
wers, Goes én streek zo belangrij
ke moment. Wanneer zich geen
grote stagnaties voordoen, zullen
zij omstreeks januari of februari
1964 het belangrijkste moment,
namelijk de ingebruikneming, kun
nen meemaken.
De bouw van het ziekenhuis plus de
installatie en de grondaankoop (dus
zonder de inrichtingskosten) zal
rond 6,5 miljoen gulden vergen. Wan
neer men er dan de inrichtingskosten
byrekent, alsmede de aankoopkosten
en het renteverlies zal hft zieken
huis minstens 7.5 miljoen gulden
moeten kosten. Het stichtingsbestuur
heeft het geld geleend onder garantie
van de gemeente Goes. Deze garantie
loopt momenteel tot, 6 miljoen gul
den.
voor twee-derde geslaagd. Als genees
heer-directeur heeft zy nainelyk dr. J.
M. van Daalen kunnen aantrekken en
als administrateur-econoom de heer J.
W. Hartman. In de benoeming van een
adjunct-directrice is men echter nog
niet geslaagd.
Wanneer start?
Zoals er nog steeds Zeeuwen (en nog
veel meer niet-Zeeuwen) zijn die nog
nooit van de brugplannen over de Oos-
terschelde hebben gehoord, vragen er
ook nog Goesenaars „wanneer de bouw
van het nieuwe ziekenhuis eigenlijk be
gint".... En dan te weten, dat de bouw
reeds is maart van het vorige jaar be
gonnen is. Het was dus niet verwonder
lijk, dat burgemeester Huber zich over
dergeiyke vragen van een aantal zyner
burgers enigszins verbaasde.
De geschiedenis van het streekzie
kenhuis, dat een capaciteit krygt van
175 bedden, is lang. De voorzitter
van het bestuur van do stichting
protestants-christeiyk streekzieken
huis, oud-burgemeester S. A. N. van
Oeveren van Wolphaartsdyk, heeft
er enkele belangrijke momenten uit
gereleveerd. Kort na de bevrijding
werden er al plannen gemaakt voor
een zeer noodzakeiyké vervanging
van het oude gasthuis aan de Oost-
wal. In december 1947 werd er daar
om een aanvraag gedaan bij het mi
nisterie van sociale zaken voor een
ziekenhuis van 200 bedden. Tegeiy-
kertijd werd er druk geconfereerd
over die stichtingsvorm, welke het
beste by de bevolking aangepast zou
kunnen worden.
Kerk en gemeenten
Dit leidde tot de stichting van een prot.-
chr. ziekenhuis, waarbij alle kerken be
trokken werden, terwijl tevens via
een gemeenschappeiyke regeling de
Bevelandse gemeenten aan de stichting
zouden deelnemen. In het bestuur zou
den de kerken voor 60 procent zitting
hebben, de gemeenten zouden er voor
40 procent deel van uitmaken, terwijl
de nadelige saldi gedragen zouden wor
den in dezelfde verhouding. Rond 1950
werd de stichting opgericht en in 1954
werd de minister van sociale zaken me
dewerking verzocht voor de bouw van
een ziekenhuis voor 175 bedden.
Een half jaar later in juli bleek de
bewindsman bereid de bouw toe te staan
van een inrichting met 150 bedden. Ar
chitect K. L. Sijmons uit Amsterdam
ziekenhuisbouwspecialist toog aan
het werk en op 23 juli 1957 werd een
eerste bespreking gehouden over het
(Zie slot pag. 5 kot. 5)
behoud waarmee enkele Afrikaanse
staten het vraagstuk van een asso
ciatie met de E.E.
nemen.
bezagen weg te
„Alles samengenomen", zo werd ten
slotte verklaard, „hebben de afgevaar
digden eenstemmig te kennen gegeven
dat hoewel bij het overleg te Brussel
nog moeilijke vraagstukken moeten
worden opgelost, Duitsland ran mening
is dat het mogelijk is de nog hangende
problemen op te lossen".
Uit dit deel van de verklaring krijgt
men de indruk dat Duitsland Engeland
zal steunen indien Frankrijk bij de her
vatting van het overleg inzake de Brit
se toetreding tot de E.E.G. (op 8 okto
ber) op het laatste ogenblik moeilijk
heden veroorzaakt.
NIEUWE
BEVELHEBBER
ZEEMACHT
H.M. de Koningin heeft het ver
zoek ingewilligd van de huidige be
velhebber der zeestrijdkrachten,
tevens chef van de marinestaf,
vice-admiraal L. Brouwer, begin
januari 1963 te worden ontheven
van zijn functie. Als opvolger van
vice-admiraal Brouwer zal vice-
admiraal A. H. J. van der Schatte
Olivier, thans vlagofficier materi
eel der koninklijke marine, worden
benoemd.
föaHtltjn
Helaas, het departement heeft tot
dusver in deze kwestie geen grote
voortvarendheid getoond. Zo langza
merhand gaat deze bijdragen-zaak lij
ken op de produktie van een Zeeuwse
babbelaar: het wordt een taaie, kleve
rige massa, die steeds maar opnieuw
wordt uitgerekt. Dat uitrekken vindt de
minister blijkbaar zo'n plezierig werk,
dat hij er maar niet toe kan besluiten
nu eens een mes te pakken om de wel
heel lang geworden sliert in „spekjes"
te verdelenEen iange sliert: we
hebben nog eens nagegaan hoe lang
het ding wel is geworden en daarbij
was voor ons de conclusie onvermyde-
lijk, dat deze zaak al té lang, véél te
lang de aandacht in beslag neemt.
In 1957 al is er sprake van een „ge
wijzigd" ontwerp bijdragenregeling.
dat naar de Raad van Waterstaat is
gezonden. In die dagen ging het depar
tement er nog van uit dat er twee wet
ten moesten komen, één algemene bij
dragenwet, regelende de financiële ver
houding van het rijk tot de waterschap
pen in het algemeen, plus een tweede
wet. die dan uitsluitend voor bijdragen
in het kader van de deltawerken zou
gelden. Over dit laatste werd blijkens
de memorie van toelichting bij de
waterstaatsbegroting 1958 nog nader
overleg gepleegd. Het leidde er echter
niet toe, dat een concreet resultaat op
tafel kwam, al zat er blijkbaar schot in:
de minister deelde een jaar later bij de
begroting 1959 mee dat nu een groot
deel van de voorbereidende werkzaam
heden was verricht. Dat gaf dus de bur
ger of liever: de waterschapsbestuur
der moed. Maar het zittingsjaar ging
voorbij zonder dat er een wetsontwerp
werd ingediend. Wachten dus op de be
groting 1960! Jawel, er werd aan ge
werkt, zei de minister, maar er hadden
zich nog vragen voorgedaan, die een
nadere behandeling vereisten. En als om
critici een beetje tot kalmte te manen,
voegde de bewindsman er ernstig aan
toe: „Het betreft hier maatregelen met
ver-strekkende gevolgen, welke men
zorgvuldig heeft te overwegen".
Het werd voorjaar 1960. De Eerste
Kamer zette zich aan de begro
tingsbehandeling en kwam daarby tot
de onverwachte ontdekking, dat de mi
nister het plan voor twee wetten van
de baan had geschovener zou er nu één
komen. Waarop men opnieuw gedwon-
?en was tot afwachten. De begroting
961 volgde: een nieuw ontwerp bijdra
genwet wordt aan de ambtgenoten ge
zonden, alsook aan andere instanties,
die het moeten beoordelen, verklaarde
de minister eind 1960. Enige tijd later,
januari 1961, by de behandeling van de
begroting in de Tweede Kamer, weet het
kamerlid Van der Peljl de minister uit
zijn tent te lokken. De bewindsman
doet hem de (achteraf lichtvaardig ge
bleken) toezegging: „De wet komt nog
dit zittingsjaar in de KamerMaar
het mocht niet wezen. Wat er ook
kwam, géén ontwerp-bijdragenwet.
Wachten dus op de begroting 1962.
De minister verklaarde by de be
handeling opgewekt: „Het ontwerp brj-
dragenwet zal binnenkort het departe
ment kunnen verlaten". Nu, dat zou een
feest worden! Maar dc Zeeuwse polder
en waterschapsbestuurders hebben een
jaar lang voor niets met de wijn en de
sigaren zitten wachten, want er werd
geen bijdragenwet ingediendEn nu
hebben we dan inmiddels de begroting
1963 op tafel gekregen En wat zegt
dat gewichtige stuk? We hebben het
nog maar eens overgeschreven: „Het
vooruitzicht bestaat, dat het ontwerp in
het thans aanvangende zittingsjaar be
handeld zal kunnen worden". Nee maar,
het vooruitzicht bestaal! De minister is
in de loop der jaren kennelijk wijs ge
worden, hij zegt ditmaal niet dat het
ontwerp zal worden ingediend, nee het
gaat nu om het vooruitzicht. En ten
aanzien van een kwestie, die nauw bij
deze zaak is betrokken de vervanging
van de wel op de calamiteuze polders
in Zeeland zegt hij dat „nog nadere
overweging zal plaatshebben". Voor
zichtigheid is de moeder van de porse
leinkast. aldus het spreekwoord, zij is
het blijkbaar ook van het ministerie
van verkeer en waterstaat!
Conclusie: er wordt nog weer langer
aan de babbelaar getrokken en de
polders moeten blijven wachten op een
definitieve regeling. Zullen er van die
babbelaar-sliert nog wel eens „spekjes"
worden gesneden? We hebben het opti
misme maar laten varen: de minister
is blykbaar bang zijn tanden op de bab
belaars te breken
Het officiële bezoek dat premier Nehroe
van India dez eweek aan Ghana zou brengen,
is afgetast met het oog op de noodtoestand
welke in dat land is afgekondigd na ver
scheidene bomaanslagen. Nehroe zou aanvan
kelijk woensdag in Accra aankomen. Hij reist
nu van Nigeria, dat hij op het ogenblik be
zoekt. door naar Cairo.