PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT REDDINGSSCHIP „CELERINA" IN BRAND Prot-chr. streekziekenhuis in Goes bereikte de hoogste top Met drenkelingen op weg naar Antwerpen Chinezen -gedwongen- naar Nieuw-Guinea Onderhandelaar Heath krijgt in Bonn „volledige steun" „TOETREDING TOT DE E.E.G. Pondje suiker bij de nylons VROUWEN SPAANSE ARBEIDERS MOETEN NEDERLAND VERLATEN Russen hinderen weer in corridor naar Berlijn Aftreden van de heer Spierenburg verwacht Auto tegen boom twee doden Zeeuwse babbelaar Na overleg met Schröder en Erhard BELANGRIJKSTE KWESTIE" EINDFASE BEGIN 1964 BEREIKT 205e jaargang - no. 227 WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISS1NGSE, GOESE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Directi,»- t ran .ie Velde en P B. den Boer. Adjunct: W, de Pagter. HoofdredacteurenW Leertouwer en G. A. de Kok. Abonnementsprijs 62 cent per week, i 8,00 per kw.fr. per post 8.25 per kw. Losse nummers 15 cent, O Bureaus: Vllsslngen Walstraai 58-60, tel 2355 <b.g.g. red. 3508/35-16, adv 3647/3643), Middelburg Markt 51. tel. 3841 (b.g.g red. 2078/3169, adv. 2375), Goes: Grote Markt 3 tel. 6140 (bg.g. red. 7853 adv 5213), Oostburg: tel. 2395; Temeuzen: tel. 2116; Zierikzee- red tel 2425 adm. tel 2094 Adv.pr. 27 ct oer mm. Min. per adv f 4,— Ineez. med. 3 'arief. Kleine adv (mar. 8 regels) 25 ct per regel (min. 1 i25) „Brieven our. van dit blad" 25 ct meer. Giro 359300 P.Z.C., Middelburg. Woensdag 26 sept. '62 Pagina 2 TWEE MENSEN ZOUDEN GEWOND ZIJN HEFSCHROEFVLIEGTÖIGEN KOMEN TE HULP Gezagvoerder John Murray Antwoord op Russische nota De ambassadeurs van de V.S., Enge land en Frankrijk hebben gisteren in Moskou het antwoord van hun regerin gen op de Russische nota van 5 septem ber overhandigd. De drie westelijke landen wijzen hierir de Russische beschuldiging van de hand, volgens welke het westen verantwoor delijk is voor het slechter worden van de toestand in Berlijn. Engeland. Frankrijk en de V.S. achten de Sowjet-Unie en Oost-Duitsland hiervoor verantwoorde lijk en verwijzen in dit verband naar de muur en de „wreedheden van de Oost- duitse politie". Volgens een bericht van de B.B.C. zou er gisteravond brand zijn uitgebroken op het Zwitserse vrachtschip „Celerina", dat met 44 overlevenden van de ramp met de Constellation van de „Flying Tiger Airlines" op weg is naar Antwerpen. Volgens het B.B.C.-bericht zouden minstens twee personen ernstige brand wonden hebben opgelopen. De B.B.C. meldde gisteravond verder, dat twee hefschroefvliegtuigen onderweg waren naar het vrachtschip. Het was nog niet bekend hoe de brand was ont staan. Als bron van het bericht noemde de B.B.C. het Britse ministerie van luchtvaart, maar een woordvoerder van dit mi nisterie in Londen verklaarde, dat hij geen bevestiging kon geven. Ook het coördinatiecentrum van de R.A.F. in Plymouth kon het bericht niet bevestigen, maar ontkende het evenmin. Het schip kwam in het nieuws door de noodlanding op zee van de Amerikaanse Constellation van de „Flying Tiger Airlines" in de nacht van zondag op maandag. Het toe stel was met 76 inzittenden van New Yersey onderweg naar West- Duitsland, toen op 800 km ten noordwesten van de Ierse lucht haven Shannon drie van de vier motoren uitvielen. Landing De Constellation maakte een geslaagde landing op zee. De „Celerina" redde 48 van de 76 inzittenden. Vierenveertig ge redden bleven aan boord; vier gewon den werden overgezet op het Canadese vliegdekschip „Bonaventura", dat onder- OP EIGEN RISICO OVERGEKOMEN Verblij fsvevgunning wordt niet verstrekt Velen van de gehuwde Spaanse arbeids krachten, die na een georganiseerde werving in ons land aan de slag zijn gegaan, hebben de afgelopen maan den hun echtgenoten l>y wyze van vakantie naar Nederland laten ko men. Het beviel een paar honderd Spaanse vronvven zozeer in ons land, dat zjj de wens kenbaar maakten om tc blijven. De wens zal evenwel niet in vervulling gaan. zo vernemen wy van officiële zijde. Als toerist kunnen zij niet langer dan drie maanden ln Nederland toeven, en hun zal geen verblijfsvergunning worden verstrekt, ook niet als zij wel een werkvergunning hebben kunnen bemachtigen. Ongeveer drieduizend Spaanse arbeids krachten werden geworven, van wie er tweeduizend zijn gehuwd. Bij het aangaan van het arbeidscontract is hen onder het oog gebracht, dat hun echtgenoten niet eerder dan over twee jaren een gelegenheid zou kun nen worden geboden zich eveneens in Nederland te vestigen. Nadere richtlijnen Er werd niet op gerekend, dat de Span- Innrden hun vrouwen eerder zouden ïaten overkomen. Zo kon het gebeu ren, dat. middels arbeidsbureaus en kele tientallen van de op eigen risi co naar Nederland gekomen Spaanse vrouwen een werkvergunning kre gen. Nadien zijn de nadere riclitlynen voor het verblijf van de vrouwen be kendgemaakt.Deze houden in, dat van de bij het contract overeengeko men afspraken niet wordt afgewe ken. Twee Russische Mig-straaljagers heb ben gisteren opnieuw geallieerde vlieg tuigen gehinderd in da luclitcorrldors tussen West-Bcrlijn en de Bondsrepu bliek. De Migs vlogen 's morgens op minder dan honderd meter voor een Ameri kaans transportvliegtuig langs en bege leidden later op de dag een Frans ver- kcerstocstel waarbij zij een gevaarlijk kleine tussenruimte aanhielden. De Amerikaanse en Franse autoriteiten hebben protesten ingediend bij de Rus sische officier op het luchtvciligheids- cenlrum te West-Berlin. Wel wordt een soepele houding aan^ nomen; de' vrouwen moeten naar Spanje terug, wanneer hun arbeids vergunning is afgelopen. Deze ver gunningen worden door de arbeids bureaus niet verlengd. Het ministe rie van justitie kent afgezien van het al dan niet hebben van een werkvergunning wel een afwij king van de regeling voor het ver blijf der Spaanse vrouwen in ons land, n.l. wanneer er zeer bijzondere omstandigheden zijn. Als zodanig werd aangemerkt, dat een Spanjaard en zijn kinderen allen in ons land werken. Z\jn deze bijzondere omstandigheden ter beoordeling van do minister niet: aanwezig, dan moeten de vrou wen het land uit. Van do Spaansen, die oen kortere of langere vakantie in ons land doorbrachten, heeft een klein aantal zonder meer de terug reis ondernomen. De anderen hebben pogingen aangewend om bij hun echtelieden te blijven. Deze pogingen hebben schipbreuk geleden. Naar het A.N.P. verneemt, zal de zer dagen worden bekendgemaakt dat de heer D. P. Spierenburg zal aftreden als lid van de Hoge Auto riteit van de Europese Gemeen schap van Kolen en Staal. Naar verluidt zou de heer Spierenburg in aanmerking komen dr. J. Linthorst Homan op te volgen als hoofd van de gecombineerde permanente vertegen woordiging van Nederland by de Euro pese Economische Gemeenschap er Euratom. weg is naar Ierland. In totaal zijn de lichamen van twaalf verdronken inzit tenden van het vliegtuig geborgen. Twee andere stoffelijke overschotten zijn wel waargenomen, maar konden niet worden geborgen. Het zoeken naar de 14 vermisten door liet vliegdekschip „Bonaventura' werd gisteravond met het invallen van de duisternis gestaakt. Men had de hoop nog meer overlevenden te vinden opgegeven. Bewondering Veel bewondering oogstte gisteren het vakmanschap van de gezagvoer der van het verongelukte vliegtuig, John Murray. Verschillende piloten verklaarden, dat Murray de landing van zyn leven had gemaakt. Hij had een moeilijk te hanteren vliegtuig, waarvan drie van de vier motoren niet werkten veilig doen neerkomen in ruwe zee en dat bij volslagen duis ternis. In een radioboodschap, die de „Bonaven tura" gisteren uitzond werd een be schrijving van het ongeluk gegeven. De linkervleugel van de constellation brak af bij de landing op het water, waardoor de passagiers die aan die kant zaten de meeste verwondingen opliepen. Gezagvoerder Murray verklaarde, dat hy nog door het vliegtuig was gelopen om er zeker van te zijn, dat niemand was achtergebleven. Pas daarna verliet hij zelf het zinkende wrak. Verder werd gemeld, dat het rubbervlot, waarop zich de meeste mensen bevonden vol water was gelopen. Het was echter blijven drijven en de opvarenden konden worden gered. In Singapore niet aan land „Karossa" moest passagiers weer meenemen Het Nederlandse schip „Karossa" is gisteren met meer dan 100 pas sagiers die geen toestemming had den gekregen in Singapore aan land te gaan, de terugreis naar Nieuw-Guinea begonnen. Het schip was op 17 september met 214 passagiers in Singapore aangekomen. Ongeveer 30 mensen, die in het bezit waren van de vereiste documenten, gin gen aan land. Twintig anderen zonden aan boord zijn gegaan van het Chinese vrachtschip „Tong Hoe" dat twee dagen leden koers zou hebben gezet r tinese volksrepubliek. Bovendien nadden 17 andere Chinezen geprobeerd een schip naar de Chinese volksrepubliek te krijgen maar het was niet bekend of zy hierbij geluk hadden gehad of toestemming hadden gekregen China binnen te komen. Naar Nederland Twintig passagiers hadden verzocht zich naar Nederland te mogen be geven en een paar mensen waren reeds per vliegtuig naar het land hunner keuze overgebracht. Hét ligt in de bedoeling dat vandaag een tweede groep passagiers naar Ne derland zal vliegen. De 20 passagiers die Nederland als hun bestemming hebben gekozen zouden Chinese vrouwen en kinderen, die de Nederlandse nationaliteit hadden, zijn. De Nederlandse regering zal later be slissen of zij voorgoed in Nederland zul len blijven. De meeste passagiers warer gezinsleden van Chinese zakenlieden in Nieuw-Guinea Velen hunnei hadden vrees aan de dag gelegd dat zich tydens de eerste stadia van de bestuursoverdracht op Nieuw- Guinea moeïlyklieden en wanorderlijk- heden zouden voordoen en hadden ge zegd dat zij zich tydelyk naar andere landen wilden begeven. :oge Autoriteit. Van officiële zyde in Den Haag kon geen bevestiging worden verkregen. De heer Spierenburg zou reeds geruime tijd geleden te kennen hebben gegeven, zijn functie bij de Hoge Autoriteit neer te willen leggen. Overigens zal hij, ook nadat zijn ontslag officieel X- I.nseem- burg niet onmiddellyk kunnen verlaten. Hij zal zyn werk pas kunnen neerleg gen wanneer zijn opvolger is aangewe zen. Voordien is hij demissionair. Bij een uitwijkmanoeuvre op de Molen dijk in Schyndel is gistermiddag een personenauto met drie inzittenden tegen een boom gereden. De bestuurder van de auto, de 40-jarige heer Vnghts uit Schyndel, en een der inzittenden, dc 53-jarige mevrouw J. Schepens-de Baaj uit Sint-Oedenrode, werden op slag ge dood. De heer Schepens werd ernstig gewond opgenomen in het ziekenhuis in Veg Mevrouw Schepens was moeder negen kinderen. Het ongeluk gebeurde doordat de heer Vughts met zyn auto te veel naar links uitweek voor een van rechts uit een zandweg komende wagen, bestuurd door de heer P. uit Schyndel. RUSSISCHE VISSERSHAVEN OP CUBA Premier Fidel Castro heeft aange kondigd dat de Russen een sershaven" op Cuba zullen aanleg gen „ten behoeve van de Russische vissersvloot in de Atlantische Oce aan". Castro deelde dit mede via radio Hava na in een rede die hij uitsprak tydens de ondertekeningsplechtigheid van een Russisch-Cubaans visserij-verdrag. De plechtigheid werd door radio en televisie uitgezonden. De aanleg van de Russische vissershaven zou naar schatting 12 mil joen dollar kosten, gezamenlijk gedeeld door Rusland en Cuba. Twee V.N.-soldaten door landmijn gedood het leven gekomen toen zij op pa- trouillctocht in de omgeving van hel vliegveld van Elisabethstad op een land- mjin trapten. Een woordvoerder van dc volkerenorganisatie maakte bekend, dat een derde Indiër ernstige verwondingen had opgelopen. De officier van de 'pa trouille, alsmede twee andere militairen werden lichtgewond. Op een persconferentie verklaarde de commandant van de Indische V.N.-mili- tairen, generaal Norohna, dat bij het vliegveld waarschijnlijk kort geleden landmijnen zijn gelegd door het Kantan- gaanse leger. De vertegenwoordiger van de V.N. in Elisabethstad. Mathoe, heeft inmiddels president Tsjombe een nota gezonden, waarin hij protesteert tegen het leggen van landmijnen. Omstreeks 26 september zal vanaf de basis Point Arguello, bij Los Angeles, een Cana dese kunstmaan, de „Alouette", worden ge lanceerd voor waarnemingen in de ionosfeer. Het is de eerste kunstmaan die door een an der land dan de V.S. of de Sowjet-Unie is vervaardigd. De „Alouette" zal in een baan om de aarde worden gebracht met een Ame rikaanse „Thor-Agena-B"-raket. Sinds jaren is de begroting van Ver keer en Waterstaat een bron van intensieve studie voor Zeeuwse bestuur ders. Dit ministerie immers heeft heel veel met Zeeland te maken en omgekeerd Zeeland kan niet zonder verkeer en wa terstaat. Zodra de begroting van het de partement uitkomt wordt er door velen in deze provincie intensief op gestu deerd: wat staat er in en nog be- langryker wat staat er niet in? Van onze kant willen wij ditmaal aandacht schenken aan een oude kwestie: de bij- dragenregeling. Dat is weliswaar geen onderwerp, waar hel grote publiek met een kloppend hart op zit te wach ten de veerdiensten zijn in dit ver band veel spectaculairder maar voor de mannen in de polderbesturen is de bijdragenregeling een zaak, waarmee ze bij wijze van spreken opstaan en mee naar bed gaan. En men kan er van op aan, dat de leden van de Zeeuw se Polder en Waterschapsbond met voorzitter P. J. J. Dekker aan het hoofd, 'óverig hebben gespeurd naar medede lingen in de nieuwe begroting over deze voor hen zo belangrijke regeling. Deze regeling is een voortdurend te rugkerend onderwerp sinds de tot standkoming van de Deltawet. Daarin wordt namelijk bepaald, dat by afzon derlijke wet zal worden geregeld hoe veel anderen (met name de polders en waterschappen) moeten betalen aan de Deltawerken. De bijdragenwet zal dus de financiële verhouding tussen polders en waterschappen enerzijds en het rijk anderzijds regelen voor zover het de werken van het Delta plan (ook de aanpas- singswerken, zoals gemalen e.d.) betreft. Het is duidelijk dat deze aangelegenheid voor Zeeland van het grootste belang is, het is begrijpelijk tevens, dat men hier nieuwsgierig is naar de uiteindelijke voorstellen van de minister. BASILIEK ONTDEKT IN ROMEINSE CATACOMBEN Vaticaanse archeologen hebben de ont dekking bekendgemaakt van een 4e- eeuwso basiliek in de Romeinse cata comben. De ondergrondse basiliek, met afmetin gen van 55 bij 26 voet, werd ontdekt in de catacomben nabij de Quo Vadiskerk aan de rand van Rome. De basiliek be vat de tomben van nog niet geïdentifi ceerde martelaren en fragmenten van een groot marmeren tabernakel. De Engelse grootzegelbewaarder, Edward Heath, heeft gisteren tydens bespre kingen in Bonn volledige steun gekregen voor het Engelse standpunt, dat Enge land eerst tot de E.E.G. zal moeten toetreden en pas daarna aandach moet wor den besteed aan de kwestie van een Europese politieke unie. In zyn besprekingen met hoge Duitse functionarissen bepleitte Heath, dat men de vraagstukken van het Engelse lidmaatschap en een politieke unie streng gescheiden zou houden. Een woordvoerder van het Westduitse ministerie van buitenlandse zaken ver klaarde gisteren, dat minister Gerhard Schroder na de besprekingen had ge zegd, dat de kwestie van de Engelse toetreding tot de E.E.G. boven alles het belangrykst is. Volgens de woordvoer der had men hoofdzakelyk gesproken over de wyze waarop Engeland zo snel mogelyk tot de E.E.G. zou kunnen toe treden. Heath voerde gisteren behalve met minister Schroder ook besprekin gen met de minister van economische zaken, Ludwig Erhard, de minister van landbouw, Werner Schwarz en de staatssecretaris van buitenlandse zaken, Rolf Lahr. dat Heath uitvoerige mededelingen had gedaan over de situatie na de conferen tie van Gemenebestleiders. „Hij verklaarde met nadruk dat Britse regering geen nieuwe verant woordelijkheden jegens de Gemenebest- landen op zich zou nemen en dat Enge land hoopte dat het in sommige geval len mogelyk zou zijn de resultaten van het overleg te Brussel aan te passen aan de wensen van de Gemenebestlanden. Maar dit geldt niet voor wensen die be trekking hebben op de wezenlijke in houd van de Brusselse overeenkomsten", zo werd verklaard. Volgens de verklaring had de Duitse delegatie de hoop aan de dag gelegd dat het mogelyk zou zyn het voor- Project van rond 71/2 miljoen gulden OP I)E TOP VAN DE LIFTKO KER van liet protestants-christe lijk streekziekenhuis voor de Beve- landcn in Goes, meer dan twintig meter hoog, woei gistermiddag de vaderlandse driekleur stak in de wind. Burgemeester nir. F. G. A. Huber van Goes heeft het dundoek die dag gehesen om daarmee het bereiken van een mijlpaal in de geschiedenis van het streekzieken huis te onderstrepen. Het hoogste punt van dit voor bouw-, grond-, installatie- en inrichtingskosten op 7Yi miljoen gulden geraamde pro ject was bereikt. Rond 150 geno digden, een groep van de 140 bij de bouw betrokken arbeiders en van zelfsprekend het trotse bestuur van het ziekenhuis waren getuige van dit voor opdrachtgevers, bou wers, Goes én streek zo belangrij ke moment. Wanneer zich geen grote stagnaties voordoen, zullen zij omstreeks januari of februari 1964 het belangrijkste moment, namelijk de ingebruikneming, kun nen meemaken. De bouw van het ziekenhuis plus de installatie en de grondaankoop (dus zonder de inrichtingskosten) zal rond 6,5 miljoen gulden vergen. Wan neer men er dan de inrichtingskosten byrekent, alsmede de aankoopkosten en het renteverlies zal hft zieken huis minstens 7.5 miljoen gulden moeten kosten. Het stichtingsbestuur heeft het geld geleend onder garantie van de gemeente Goes. Deze garantie loopt momenteel tot, 6 miljoen gul den. voor twee-derde geslaagd. Als genees heer-directeur heeft zy nainelyk dr. J. M. van Daalen kunnen aantrekken en als administrateur-econoom de heer J. W. Hartman. In de benoeming van een adjunct-directrice is men echter nog niet geslaagd. Wanneer start? Zoals er nog steeds Zeeuwen (en nog veel meer niet-Zeeuwen) zijn die nog nooit van de brugplannen over de Oos- terschelde hebben gehoord, vragen er ook nog Goesenaars „wanneer de bouw van het nieuwe ziekenhuis eigenlijk be gint".... En dan te weten, dat de bouw reeds is maart van het vorige jaar be gonnen is. Het was dus niet verwonder lijk, dat burgemeester Huber zich over dergeiyke vragen van een aantal zyner burgers enigszins verbaasde. De geschiedenis van het streekzie kenhuis, dat een capaciteit krygt van 175 bedden, is lang. De voorzitter van het bestuur van do stichting protestants-christeiyk streekzieken huis, oud-burgemeester S. A. N. van Oeveren van Wolphaartsdyk, heeft er enkele belangrijke momenten uit gereleveerd. Kort na de bevrijding werden er al plannen gemaakt voor een zeer noodzakeiyké vervanging van het oude gasthuis aan de Oost- wal. In december 1947 werd er daar om een aanvraag gedaan bij het mi nisterie van sociale zaken voor een ziekenhuis van 200 bedden. Tegeiy- kertijd werd er druk geconfereerd over die stichtingsvorm, welke het beste by de bevolking aangepast zou kunnen worden. Kerk en gemeenten Dit leidde tot de stichting van een prot.- chr. ziekenhuis, waarbij alle kerken be trokken werden, terwijl tevens via een gemeenschappeiyke regeling de Bevelandse gemeenten aan de stichting zouden deelnemen. In het bestuur zou den de kerken voor 60 procent zitting hebben, de gemeenten zouden er voor 40 procent deel van uitmaken, terwijl de nadelige saldi gedragen zouden wor den in dezelfde verhouding. Rond 1950 werd de stichting opgericht en in 1954 werd de minister van sociale zaken me dewerking verzocht voor de bouw van een ziekenhuis voor 175 bedden. Een half jaar later in juli bleek de bewindsman bereid de bouw toe te staan van een inrichting met 150 bedden. Ar chitect K. L. Sijmons uit Amsterdam ziekenhuisbouwspecialist toog aan het werk en op 23 juli 1957 werd een eerste bespreking gehouden over het (Zie slot pag. 5 kot. 5) behoud waarmee enkele Afrikaanse staten het vraagstuk van een asso ciatie met de E.E. nemen. bezagen weg te „Alles samengenomen", zo werd ten slotte verklaard, „hebben de afgevaar digden eenstemmig te kennen gegeven dat hoewel bij het overleg te Brussel nog moeilijke vraagstukken moeten worden opgelost, Duitsland ran mening is dat het mogelijk is de nog hangende problemen op te lossen". Uit dit deel van de verklaring krijgt men de indruk dat Duitsland Engeland zal steunen indien Frankrijk bij de her vatting van het overleg inzake de Brit se toetreding tot de E.E.G. (op 8 okto ber) op het laatste ogenblik moeilijk heden veroorzaakt. NIEUWE BEVELHEBBER ZEEMACHT H.M. de Koningin heeft het ver zoek ingewilligd van de huidige be velhebber der zeestrijdkrachten, tevens chef van de marinestaf, vice-admiraal L. Brouwer, begin januari 1963 te worden ontheven van zijn functie. Als opvolger van vice-admiraal Brouwer zal vice- admiraal A. H. J. van der Schatte Olivier, thans vlagofficier materi eel der koninklijke marine, worden benoemd. föaHtltjn Helaas, het departement heeft tot dusver in deze kwestie geen grote voortvarendheid getoond. Zo langza merhand gaat deze bijdragen-zaak lij ken op de produktie van een Zeeuwse babbelaar: het wordt een taaie, kleve rige massa, die steeds maar opnieuw wordt uitgerekt. Dat uitrekken vindt de minister blijkbaar zo'n plezierig werk, dat hij er maar niet toe kan besluiten nu eens een mes te pakken om de wel heel lang geworden sliert in „spekjes" te verdelenEen iange sliert: we hebben nog eens nagegaan hoe lang het ding wel is geworden en daarbij was voor ons de conclusie onvermyde- lijk, dat deze zaak al té lang, véél te lang de aandacht in beslag neemt. In 1957 al is er sprake van een „ge wijzigd" ontwerp bijdragenregeling. dat naar de Raad van Waterstaat is gezonden. In die dagen ging het depar tement er nog van uit dat er twee wet ten moesten komen, één algemene bij dragenwet, regelende de financiële ver houding van het rijk tot de waterschap pen in het algemeen, plus een tweede wet. die dan uitsluitend voor bijdragen in het kader van de deltawerken zou gelden. Over dit laatste werd blijkens de memorie van toelichting bij de waterstaatsbegroting 1958 nog nader overleg gepleegd. Het leidde er echter niet toe, dat een concreet resultaat op tafel kwam, al zat er blijkbaar schot in: de minister deelde een jaar later bij de begroting 1959 mee dat nu een groot deel van de voorbereidende werkzaam heden was verricht. Dat gaf dus de bur ger of liever: de waterschapsbestuur der moed. Maar het zittingsjaar ging voorbij zonder dat er een wetsontwerp werd ingediend. Wachten dus op de be groting 1960! Jawel, er werd aan ge werkt, zei de minister, maar er hadden zich nog vragen voorgedaan, die een nadere behandeling vereisten. En als om critici een beetje tot kalmte te manen, voegde de bewindsman er ernstig aan toe: „Het betreft hier maatregelen met ver-strekkende gevolgen, welke men zorgvuldig heeft te overwegen". Het werd voorjaar 1960. De Eerste Kamer zette zich aan de begro tingsbehandeling en kwam daarby tot de onverwachte ontdekking, dat de mi nister het plan voor twee wetten van de baan had geschovener zou er nu één komen. Waarop men opnieuw gedwon- ?en was tot afwachten. De begroting 961 volgde: een nieuw ontwerp bijdra genwet wordt aan de ambtgenoten ge zonden, alsook aan andere instanties, die het moeten beoordelen, verklaarde de minister eind 1960. Enige tijd later, januari 1961, by de behandeling van de begroting in de Tweede Kamer, weet het kamerlid Van der Peljl de minister uit zijn tent te lokken. De bewindsman doet hem de (achteraf lichtvaardig ge bleken) toezegging: „De wet komt nog dit zittingsjaar in de KamerMaar het mocht niet wezen. Wat er ook kwam, géén ontwerp-bijdragenwet. Wachten dus op de begroting 1962. De minister verklaarde by de be handeling opgewekt: „Het ontwerp brj- dragenwet zal binnenkort het departe ment kunnen verlaten". Nu, dat zou een feest worden! Maar dc Zeeuwse polder en waterschapsbestuurders hebben een jaar lang voor niets met de wijn en de sigaren zitten wachten, want er werd geen bijdragenwet ingediendEn nu hebben we dan inmiddels de begroting 1963 op tafel gekregen En wat zegt dat gewichtige stuk? We hebben het nog maar eens overgeschreven: „Het vooruitzicht bestaat, dat het ontwerp in het thans aanvangende zittingsjaar be handeld zal kunnen worden". Nee maar, het vooruitzicht bestaal! De minister is in de loop der jaren kennelijk wijs ge worden, hij zegt ditmaal niet dat het ontwerp zal worden ingediend, nee het gaat nu om het vooruitzicht. En ten aanzien van een kwestie, die nauw bij deze zaak is betrokken de vervanging van de wel op de calamiteuze polders in Zeeland zegt hij dat „nog nadere overweging zal plaatshebben". Voor zichtigheid is de moeder van de porse leinkast. aldus het spreekwoord, zij is het blijkbaar ook van het ministerie van verkeer en waterstaat! Conclusie: er wordt nog weer langer aan de babbelaar getrokken en de polders moeten blijven wachten op een definitieve regeling. Zullen er van die babbelaar-sliert nog wel eens „spekjes" worden gesneden? We hebben het opti misme maar laten varen: de minister is blykbaar bang zijn tanden op de bab belaars te breken Het officiële bezoek dat premier Nehroe van India dez eweek aan Ghana zou brengen, is afgetast met het oog op de noodtoestand welke in dat land is afgekondigd na ver scheidene bomaanslagen. Nehroe zou aanvan kelijk woensdag in Accra aankomen. Hij reist nu van Nigeria, dat hij op het ogenblik be zoekt. door naar Cairo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 1