TUSSENBALANS DELTAWERKEN (II) WWWH—f (Van een onzer redacteuren). QVER ENKELE JAREN ge- bruikt de Zeeuwse reiziger naar het noorden Goeree- Overflakkee als portiek van Rotterdam. Op zijn snelroute Oosterscheldebrug - Grevelin- gendam - Haringvlietbrug zijn de luttele kilometers over 'dit van boven en van onderen vastgesjorde eiland maar een fractie. Toch zal de tolbeamb te aan de slagboom bij de op rit naar de 1200 meter over spanning in de buurt van Nu- mansdorp hem er weer even aan herinneren: het zijn de mannen van Goeree geweest, die de brugbouw vier jaar heb ben versneld. Het élan van de brugpromotors op dit eiland werkte aanstekelijk op Schouwen-Duiveland, toen men zich daar naar elkaar toe zag groeien. In 1960 stapte men samen in de N.V. „Brugverbinding": korf gele den is de eerste 106 meter lange, stalen overspanning tussen twee grijze pijlers gehangen. De Schou- wenaren moeten op het ogenblik nog een omslachtige reis maken om de vorderingen met de brugbouw in het driestromengebied van Vol kerak - Haringvliet - Hollandsch Diep te bekijken. Medio 1004 loopt hun route in een heel andere richting. Niet meer dan 58 kilometer over de weg scheiden Zier i It zee en Rotterdam dan van elk aar. Daartussen wordt met twee reu zensprongen alle veren-ellende van vroeger overbrugd: Grcvelingendam en Haringvlietbrug Dit toekomstvisioen staat iedereen op de twee laatste grote eilanden in zuidwestelijk Nederland voor ogen. En sinds het provinciaal bestuur van Zeeland zijn miljoenenproject voor de bouw van de Oosterscheldebrug voor bereidt, pakt men ook in overig Zee land nogal eens de kaart om de nieuw noord-zuid-verbinding met Holland alvast uit te stippelen. De Haringvlietbrug wordt als het ware dichterbij getrokken. Daarbij is het nuttig om ook even de historie van de 1222 meter lange brug en de snel treinvaart, waarmee de plannen op particulier initiatief zijn aangepakt aan te stippen. Immers: deze verbinding met de vas te wal voor Goeree en Schouwen is een onderdeel van het merkwaardige, in drieën gesplitste Deltawerk, dat entert aan de Hoeksche Waard, Goe ree en de Brabantse wal bij Willem stad. De afsluiting van het Volkerak en de al 26 jaar geleden bevochten brugverbinding over het Haringvliet werden hier gekoppeld. Het Volke rak is een van de drukst bevaren wa teren in Nederland. Ieder jaar pas seren er 100.000 schepen. Driekwart hiervan gebruikt de vaarweg als doorgaande verbinding van Antwer pen naar de Rijn en omgekeerd. De afsluiting aan de noordkant van het Volkerak mag deze drukke passage niet belemmeren. Daarom bouwt de Deltadienst togen de wal van Willem stad op het ogenblik aan een project van twee enorme schutsluizen. Veer tig schepen per uur moeten daarin worden geschut: op drukke dagen moeten de twee sluizen 400 tot 500 schepen kunnen verwerken. Mede daarom wordt elk van de beide slui zen 24 meter breed. Ook de drukke duwvaart vergde een doorgang van deze afmetingen. De lengte van de kolk werd op 320 meter gesteld. Zon der moeizaam manoeuvreren zullen in elke kolk gemiddeld twintig sche pen tegelijk kunnen liggen. Voor het vroege voorjaar van 1966 moeten de sluizen klaar zijn. Dan wordt begon nen met de afdamming van het Vol kerak in de vaargeul. De bouwput voor de sluizen een werkterrein dat 850 meter lang is en 350 meter breed is vorig jaar gereed geko men. Op het ogenblik komt er al eni ge tekening in het sluizencomplex. De dam door het Volkerak maakt op een kunstmatig eiland midden in het driestromengebied voor Willemstad „contact" met een zware dijk, die vanuit Ooltgensplaat op Goeree dwars over de Heljegatplaten het water insteekt. Kant en klaar is die dam. Maar het moment, waarop bei de onderdelen van het werk aan elk aar worden geknoopt staat bij de Deltadienst op de kalender van 1967. In dat jaar ook zou volgens de wa terstaatsplannen de fel begeerde brug naar Numansdorp pas gereed zijn. Wanneer namelijk dit hele Del ta-object in het driestromengebied kan worden opgeleverd krijgt de brug een topfunctie in de zogenaamde „Beneluxweg", de verbinding van de Randstad Holland met Antwerpen 1967-'68! Op Goeree-Overflakkee trok ken de brugpioniers een bedenkelijk „Flakkeesche Gemeenschap" kwam in 1958 daarom met het idee aan kloppen om vlotter tot de bruggen bouw te komen, dan in het kader van de Deltawerken voor mogelijk werd gehouden. Er werd een naamloze vennootschap uit de grond gestampt. Men zou zelf een kapitaal van 35 miljoen bijeenbrengen. De brug moest in 1964 klaar zijn. Er zou tol geheven worden. En wanneer de Volkerakdam voor het verkeer zou kunnen worden opengesteld, zou de brug aan het rijk kunnen worden overgedragen. Ook op Schouwen-Duiveland werden de ge meenten enthousiast. De 18 burge meesters polsten hun Goereese col lega's voor toetreding tot de vennoot schap. Met een extra boot werden de Schouwenaren ingehaald De naam van de maatschappij werd ver anderd in „Brugverbinding Haring vliet". Op 7 maart vorig jaar deponeer den 29 aannemingsbedrijven in Middelharnis een briefje in de bus met het opschrift „aanbesteding onderbouw brug over het Haring vliet". De directie bruggen van rijkswaterstaat zette aan de veerha ven van Numansdorp directieketen neer en korte tijd later al zomer vorig jaar dreven enorme hei machines vele meters lange beton- palen de grond in op de plaats waar de pijlers voor de brug waren geprojecteerd. In de herfst markeerden vier zwarte blokken de bedrijvigheid rond de bouw van de pijlers. Nu wij dit schrij ven zijn twee van deze grijze kolos sen al kant en klaar. De eerste over spanning van 106 meter, gebouwd bij Kloos in Kinderdijk, hangt er tus sen: een twaalfde deel van de brug, die hooguit anderhalf jaar de langste van Nederland zal zijn. „Voor het eind van het jaar hopen we vijf pij lers 250 ton stalen damwand, 150 palen van voorgespannen beton, 1000 kubieke meter injectiebeton, 1200 ku bieke meter gewapend beton en een coaster natuursteen te kunnen op leveren". vertelde ons enige tijd ge leden technisch hoofdambtenaar A. Been. In de barre maanden van het jaar wordt in het tochtige Haring vliet daarna zo dicht mogelijk bij de wal gewerkt: aan het zuidelijk land- hoofd en aan de kelderpijler voor de basculebrug aan Numansdorpse kant, een 35 meter lang beweegbaar deel voor het passeren van de scheep vaart. Indien mogelijk wordt dit na jaar nog een tweede overspanning van de „werf" naar de in aanbouw zijnde brug vervoerd- Eind volgend jaar moeten negen pijlers klaar zijn en intussen kan er telkens 106 meter brug worden opgehangen. Zo gaat het gestadig in de rich ting van de dag, waarop het eer ste tolkaartje wordt verkocht, in 1964. Veerponten worden dan overbodig. Auto's razen over een snelweg. Voor de brugpioniers van Goeree en hun supporters op Schouwen is de vervulling van hun visioen niet zo ver meer in het verschiet van de gij hef opmaken van de „Tus senbalans van de Deltawer ken" komen vandaag de twee ten noorden van Goeree-Over flakkee gelegen objecten in be handeling: het Spuisluizencom- plex in de monding van het Ha ringvliet bij Helievoetsluis en het „drie-potige" werk tussen de Hoeksche Waard, Noord-Bra bant en Goeree; de afsluiting van het Volkerak en de bouw van de Haringvlietbrug. In ons derde artikel: de bouw van de kabelbaan over het laatste sluit gat van de Grevelingendam. ZOALS een kelner hoog boven zijn hoofd met een dienblad tussen de gasten door schuift, zo balan ceerden vorige week twee logge elevatorbakken in het driestromengebied voor Numansdorp bovenop een constructie van vijzeltorens met de eerste stalen overspanning voor de 1200 meter Haringvlietbrug. Een 830 ton zware ligger werd daar met behulp van driftige sleepboten, ankers en strak gespannen kabels boven de vier steunpunten van twee grijze, uit het water oprijzende pijlers geheven. Op de ken tering van het tij pompte men enkele ruimen vol en toen het water langzaam naar de eb neeg, zakte de eerste 106 meter snelverkeersweg voor de vaste ver binding tussen Goeree-Overflakkee en de Hoeksche Waard op zijn plaats. Nog tienmaal zal er over het woelige Haringvliet een fluitconcert van scheeps hoorns klinken om in triomf aan te kondigen dat op nieuw een brugdeel is geplaatst. De laatste maal in 1964 wordt plotseling alle veren-ellende op de laatste twee grote eilanden in zuidwestelijk Ne derland beëindigd. (Foto P.Z.C.J. ^)iggQQQQQQQOQ(XjQ00QQO00OQOQOQGO0Q(X)0QOOOGOOOO0OOOOO0O0OO(X)00O0OO000OOOO00OO(X)O0O0O(XXX)OOOO00OOO(XXXXXXXXXXXXXX>XOO(XXXXX)OO(XX)00OO0O000OOC yyYyyyyvMyv/y/v Ocmxxxxxx»000000000000000000000000000uu(xix jVJidden in het Haringvliet wordt geblokt op A**het „examenstuk" van de Deltawerken: in de massieve dam, die Voome-Putten aan Goeree-Overflakkee zal koppelen, groeit nu al sinds 1958 een complex van spuisluizen omhoog, waarin zeventien openingen van 56 meter breed overblijven. Rijn en Maas zullen ook na de afsluiting van de zeegaten in 1978 hier hun belangrijkste afvoerweg voor water en ijs niet geblokkeerd zien. Formidabele schuiven voor de spuiopeningen, elk met een gewicht van ongeveer 450 ton, zullen zich in het verschiet van een drempel op de Haring- vlietbodem verheffen om het rivierwater te laten passeren. En passant wordt hier dan „even" de zoetwaterhuïshouding voor een groot deel van Nederland geregeld Jn een exacte folder met kaartjes, overzichtelijke tekeningen, foto's en globale gegevens hebben de bouwers hun opdracht beschreven. Duidelijk en zakelijk. „De sluis is gefundeerd op 22.000 palen van gewapend beton met lengten va riërend van 6 tot 24 meter". We doen een willekeurige greep uit de stortvloed van technische wetens waardigheden, die de samenstellers van de folder op veertien kantjes zonder enige opsmuk aan elkaar hebben geregen. De bouw van het spuisluizencomplex in het 85 hectare metende „polder- tje" tussen de ringdijk heeft iets weg van een circus. Alleen met dit ver schil: in plaats van met wilde dieren manipuleert men er met betoncon structies; de trapeze is een 75 meter brede verrijdbare portaalkraan, die wordt geschraagd door poten van 42 en 47 meter hoogte. De gigantische kolos balanceert met moten voor de sluis-liggers tussen de pijlers tot een maximum gewicht van 250 ton. Zo kan men doorgaan. Maar wie de bouwput in het Haringvliet van ver af of van dichtbq heeft bekeken ver taalt de mogelijk wat kille gegevens van rijkswaterstaat in de taal van zijn eigen fantasie. Ongevraagd hielp waterstaatkundig voorlichtingsamb tenaar F. A. van Schie ons een beetje op weg: „In de hele betonconstructie is zoveel ijzer verwerkt als nodig zou zijn voor een hek van 2% meter hoog, dat precies rondom Nederland zou passenEn dat alles is hier samengebracht in een systeem van sluizen, die met elkaar ruim een kilo meter om precies te zijn 1048,5 meter lang zijn. In deze trant zijn al heel wat vergelijkingen getrokken. Het is een hobby geworden om alle superlatieven van de bouwput in het Haringvliet om te rekenen. „Om een ongestoorde stroomvoorziening voor de bemaling te verzekeren is op de ringdijk een elektrische centrale g bouwd, die een stad als Dordrecht gemakkelijk 'zou kunnen bedie nenHet zijn ezelsbruggetjes om de ontzaglijke getallen te vatten bin nen voorstelbare proporties. Het vijfenhalve meter beneden N.A.P. liggende „poldertje" binnen de aan weerskanten bijna anderhalve kilo meter lange ringdijk, die in 1957 werd opgeworpen, is dicht bevolkt. Dagelijks trekken er zevenhonderd arbeiders binnen: over de bailey bruggen van de bouwput naar de vas te wal van Goeree of per schip van uit Helievoetsluis. Ze verdelen zich over de imposante machines, de com plete betonfabriek, het in aanbouw zijnde, zes verdiepingen tellende cen trale bedieningsgebouw voor de 34 stalen schuiven. Als nietige mieren in de blokkendoos van een spelend kind bewegen de mannen van de Neder landse Sluis- en Tunnelbouw Maat schappij (Nestum: het staat in meer dan levensgrote letters op de portaal kraan) zich tussen, op, onder en bo ven de betonconstructie. Aan alle zestien pijlers wordt op het ogenblik gewerkt. Wie midden voor deze als Egyptische sfinxen omhoog torenende betonmassieven gaat staan kan van rechts naar links de opbouw in al zijn fasen bekijken. Een bijna twin tig meter hoge lift brengt de werk lieden boven op de driekantige lig gers tussen de pijlers. Daaroverheen zal na 1968 het verkeer snellen: een vierbaans autoweg, een parallelweg voor langzaam verkeer en een voet pad. Onder deze weg vindt men dan de zogenaamde „Nabla"-liggers te rug: overspanningen van de ruimte tussen de pijlers, zeventien stuks. Het zijn tevens de ankerplaatsen voor de stalen armen, waarin de schuiven worden opgehangen. Elke ligger wordt geformeerd uit 22 moten, die stuk voor stuk in een stalen bekis ting op de sluisvloer worden gestort. Volgens het principe van voorgespan nen beton nog nooit op zo grote schaal toegepast rijgen dikke ka bels deze Nabla-elementen aan elk aar. Zeven weken duurt het eer een kende Haringvlietkuip zwijgen. Dan heeft de aannemerscombinatie een tot de tanden gewapend stuk Deltaverde diging geconstrueerd. Een basis voor 34 schuiven, die elk 450 ton zullen wegen en die door een hydraulisch hefmechanisme op en neer bewogen kunnen worden. Drie jaar zijn er voor uitgetrokken om deze stalen onderdelen tussen de pijlers te mon teren. Daarna kan de ringdijk wor den weggebaggerd. Het Haringvliet stroomt daarna niet lang meer alleen om de sluis heen, zoals dat thans ge beurt, maar ook er door. Aan weers kanten van het spuisluizencomplex kan de Deltadam verder worden af- fewerkt. In de richting van Goeree etekent dat de bouw van een schut sluis voor het scheepvaartverkeer: tot dat deze gereed is kunnen de vis sersvloten van Goedereede en Stel lendam gebruikmaken van het Zui- derdiep, vlak onder de wal van hun eiland. Wanneer ook dit laatste stuk je water van het Haringvliet wordt afgesloten hebben zij inmiddels hun thuishaven bij de sluis gekregen. Het „examenstuk" van de Deltawer ken in het verraderlijke Haringvliet trekt veel bekijks. Maar de mannen van rijkswaterstaat weten precies waar zij aan toe zijn. Hun zenuwen tussen Voorne en Goeree zijn van staal en beton dergelijke overspanning tussen twee pijlers gereed is. Dan begint de be- ton-ceremonie opnieuw. In 1964 moe ten de betonmolens in de indrukwek- Zo ziet een .JJablamoot" voor de spuisluizen eruit. Tweeëntwintig van deze driehoeken, aan elkaar geregen met stalen kabels, vor men tezamen een overspanning tussen twee pijlers. (Foto P.Z.C.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 5