In ZEELAND: wèl naar Parijs kjjken, maar kleding die „langer dan één dag mee kan MENING VAN DE DOORSNEE-ZEEUWSE r\e Zeeuwse vrouw kijkt wél naar Parijs en Amsterdam, maar laat zich er niet al te sterk door beïnvloeden. Want zou zij dat doen, dan moest er elk half jaar een nieuwe garderobe worden aan geschaft! En dat is toch echt wel een beetje te veel verlangd! Ziehier de globale indruk van een aan tal gesprekken, die wij her en der in de provincie hebben gevoerd met Zeeuwse vrouwen. Of moet het soms „dames" we zen? Dit stuk is namelijk niet door een „ze" geschreven, maar door een „hij". En dan beginnen de moeilijkheden al di rect: een man al heeft hij belangstel ling voor de mode (ja, heus!) komt toch altijd weer voor moeilijkheden te staan als hij zich met de „vrouw én de mode" bemoeit. In dit stuk is de eerste moeilijkheid dus: moer er nu worden ge sproken over Zeeuwse vrouwen of da mes? Laten we haar in het midden laten: we schrijven nu verder over de mode voor „Zeeuwsen". r"\e mode voor de Zeeuwse dus. Zij wil niet elk jaar een nieuwe garderobe, maar bovendien houdt zij rekening met het klimaat. De laatste jaren lfzer sprake van een zachte winter, een kort voorjaar en een herfstige zomer. Wat trekt men in zulke seizoenen aan? Wélke modellen neemt men in de garderobe op? Prak tische gedegen kleding! Jawel: "daarover waren onze „zegsvrouwen" hef vrijwel allemaal eens. Zij houden van kleding, die niet al te sterk aan de verandering van de mode onderhevig is, die langer^i dan één seizoen mee kan en waarmee men wat kan „doen". En met dat „doen" bedoelt men dan: eens een keertje een zoom uitlengen of innemen, een kleine verandering in taille of hals-lijn. Voorts moeten de japonnen niet al te luchtig zijn zeker niet voor de winter want daar is het klimaat niet naar. Maar eerlijk gezegd: we vonden dat on ze „Zeeuwsen" nogal wat noten op hun respectieve zangen hadden. Want nadat zij zo hun behoudende opvattingen over de mode hadden geformuleerd, kwamen ze snel met progressieve meningen: „We willen natuurlijk wél bij de tijd zijn en niet achferaankomen!" Iets nieuws I-Toe is het nou? Eerst moet een jurk een paar seizoenen mee, maar tegelij kertijd moet dit kleed een voorbeeld van de nieuwe mode zijn! Hoe is dat nu in de praktijk mogelijk? We zijn er niet precies achter gekomen, maai wel bleek ons dat er ondanks alle behoudendheid en on danks alle neigingen om zolang moge lijk met een japon of aanverwante kle dingstukken te doen, er toch nog wel veel nieuws wordt gekocht. Dat zit er nu eenmaal in: „Je 'moet ook eens iets nieuws kopen!" En waarom moet je iets nieuws kopen? Ook op zo'n vraag krijgt men ais man vlot antwoord: „Och, er is bijvoorbeeld een jaardag in de familie, er is een feestje met de collega's van m'n man, ik ben vorig jaar al twee keer naar een toneelvoorstelling met dezelfde jurk geweest". En ga zo maar door: le gio redenen om „iets nieuws" te kopen. En als het geen complete japon is, dan toch altijd nog wel een lapje plus pa troontje om zelf iets te fabrieken. Tets nieuws! „Want we willen niet ach- teraan komen". Een gelukkige omstan digheid is daarbijvond een aantal van onze ondervraagden dat het mode beeld de laatste jaren niet meer zo sterk aan grote wijzigingen bloot staat. Revo lutionaire veranderingen als indertijd de beroemde, maar ook beruchte „New look" (hoe lang waren de rokken toen ook weer?) zijn de laatste jaren niet meer voorgekomen. lichting. Zij zoekt voor een deel die voor lichting op in allerlei speciale tijdschrif ten, maar zij is ook gecharmeerd van de voorlichting in de werkelijkheid. We noe men die voorlichting met een prachtig woord-, „modeshow". De modeshow is er dus wel ingevallen in Zeeland. Het is in deze provincie een na-oorlogs verschijn sel, aanvankelijk met een niet al te ge rust gemoed gestart door enkele onder nemende zakenlieden, soms gecombi neerd met bijeenkomsten van vrouwen organisaties, maar thans uitgegroeid tot een voorlichtingsmedium, dat men niet wil missen. Die voorlichting vindt men goed, vindt men prettig: men ziet eens wat „dragen", men kan eens zien wat er te koop is. Dat is naar ons gevoel althans een op vallend aspect van de show: vele bezoek sters gaan er niet heen omdat ze willen kopen, maar om te zien wat ze zouden kunnen kopen. Op zichzelf is dat niet zo erg:-men moet niet vergeten, dat een der gelijke afwachtende houding op de duur /toch wel tot een „koopdaad" kan leiden. Immers, als hef moment van het „avond je", het „feestje", de „jaardag" is aan gebroken, dan herinnert de adspiranf- koopster zich wel degelijk wat zij alle maal op de show heeft gezien. Shows /""een wonder dat er grote belangstel ling voor de shows bestaat. „Mijn man gaat naar de voetbal kijken, mag ik dan eens naar de modeshow?" zei ons een vriendelijke mevrouw. Haastig heb ben we haar verzekerd dat wat ons be treft er geen enkel bezwaar was. Maar misschien had haar man gelet op zijn portemonnee bezwaren? Dat bleek niet het geval, want zo zei mevrouw „over het algemeen is zo'n kijkspel nogal sterk ingesteld op ideale modellen. En ik moet tot mijn verdriet toegeven, dat ik zelf zo'n model niet ben..." Dat was overigens een bezwaar dat wij meer moesten optekenen als antwoord op on ze vluchtige enquête: de kleding, die op shows wordt vertoond, is niet altijd afge stemd op de werkelijkheid. De Zeeuwse werkelijkheid dus. ^"oorlichting krijgt men ook op andere manieren: de etalages bijvoorbeeld. Maar over hef algemeen vroegen onze geënquêteerden zich af of de winkelier zijn etalages niet wat vaker kon omwis selen. Sommige laten hun „kijkvenster" vrij lang hetzelfde beeld tonen en dat haalt de plezierige kant van het winke len althans van hef-langs-de-winkels- lopen af. „Je hebt dan neiging om naar andere plaatsen te gaan: daar zie je dan uiteraard weer wat nieuws" zei ons een mevrouw uit Goes. Over het al gemeen is de Zeeuwse echter wel tevre den over wat zij in haar „eigen" winkels kan krijgen. „En dat is begrijpelijk" tot slot de mening van een mevrouw uit Vlissingen „tenslotte bepalen wij met onze vraag een beetje het aanbod". En daarmee zijn we dan weer op het uit gangspunt teruggekomen: men wil hier in Zeeland praktische kledij, smaakvol, niet te exorbitant, kortom: kleding, die langer „dan één dag mee kan....!" Voor „een avondje uit" creëerde Yves Saint Laurent dit fraais. Onder de „coconcape" wordt een strapless japon gedragen, waar van het onderste gedeelte van de rok uit struisvogelveren bestaat. Het mag dan wel een Franse creatie zijn, er zullen zelfs niet veel Franpaises zijn die zich zo gekleed naar een feest zullen begeven. Coco Chanel brengt voor het nieuwe sei zoen een uitgaans-ensemble van goud-lamé. Het jasje is gevoerd met scharlakenrode zijde, waarmee ook de mouwen zijn afge biesd. Een enorme groene roos, die met een zwarte band in het haar is bevestigd, hoort erbij. Een ensemble met Oosterse inslag van Heim. De wijde ronde rok is gemaakt van zachte Hlmalaya-blauwe wol en het nauw sluitende korte jasje is vervaardigd van zwart persianer. "'r///r////////j///mH/w/i//r/f////m/iiii/////////////if///////////rrr//////m////////j////////////m///////////////////f///i//ii///mrri/////////////mr/rm///r/r////rrr///fm/ri I Kopen i i,s I MÊÈÈÈÊM'ê- mt - M4JI g echt tPffW een 1 :~WËSM%jÊÊ*rjBSSl I grote Mr#T :fW kunst De rekken hangen al vol, mevrouw! U kunt weer te kust en te keur gaan voor uw nieuwe herfst- en winterkleding. Het nieuwe herfstpakje, dat U zo fijn in de tussenseizoenen kunt dragen en dat zelfs ih onze Nederlandse zomer nog goede diensten bewijst, het nieuwe win- terjurkje voor de zondag, een fleurig cocktailjaponnetje voor een feestje en misschien wel een nieuwe mantel. Maar het zijn vooral de rokken en jum pers „voor iedere dag", die onze spe ciale aandacht verdienen. Als U niet over een enorm ruim kleedgeld beschikt en wie heeft dat nog tegenwoordig zijn vooral rokken met jumpers, bloesjes en vesten een uitkomst. Eindeloze variaties zijn er mee mogelijk, maardenkt U er dan wel aan, dat U een basiskleur kiest voor deze rokken en jumpercollectie! Koop met overleg. Koop niet „zo maar" een jumpertje, omdat het zo voordelig is, maar bedenk van te voren wat er thuis nog in de kast hangt. Wat heeft U aan een truitje of een vestje dat U op geen enkele rok kunt dragen? 't Wordt echt minder voordelig, als er ook nog een rokje bij moet komen, ten zij dat uw bedoeling is Kleren kopen is een kunst. Kleren zijn uw visitekaartjes. Kies kleren bij uw type en uw figuur, maar denk aan uw portemonnee en uw combinatiemogelijk heden. Het is een leuke sport U de kunst van het kleren kopen eigen te maken. De televisietoren van Goes diende als decor voor dit wintermode plaatje. Bijzonder fraai is de mantel die Tannie midden) draagt. Er werd een grijze flausch voor gebruikt; de zakken zitten onder de onderste klep. Het klepje op taillehoogte dient als decoratie. Een bijzonder moderne cap completeert het toilet van Tannie. Gerda laat een teenagermodel zien. Het is een mantel van Shet land wol, gegarneerd met zes zilveren knopen en een ceintuur in de verlaagde taillelijn. De mantel heeft twistplooien. Als accessoi res koos ze een sportieve Schotse baret, lage schoentjes en een elegante paraplu. U weet toch wel, dat ook paraplu's een onder deel vormen van het gehele modebeeld Geen paraplu koos meneer, maar wel een mooie wandelstok. Het belangrijkste, dat hij echter te tonen heeft is de donkerbruine poplin regenjas. Geen enkel kledingstuk, al is het nog zo mooi, komt echter tot zijn recht als er niet de juiste accessoires bij wor den gekozen. Vandaar de moderne „cap" met nylon-tricot rand en de schoenen met de enigszins vierkante neus. (Foto P.Z.C.) Dij onze vluchtige her-en-der-enquête bleek ons echter wel, dat de vrouw in Zeeland prijs stelt op een goede voor- Een sportieve vilten baret afgezet met satijn band. SS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 12