TUSSENBALANS DELTAWERKEN VAN DE SUPERLATIEVEN EN VAKWERK (xxmxxxiottxxmxxiottxxmttottxxxx^^ :ocoom& :araom«o<xxx)cflxccc^^ ^teeds meer beginnen de Deltawerken tot de verbeelding te spreken. Uit caissons, beton, zand, asfalt, mijnsteen en een rijke variatie andere materialen groeien tussen de Zeeuw se en Zuidhollandse eilanden de dammen en kunstwerken omhoog. Hoe ver staat het met de afsluiting van de zeegaten en de aanleg van de verschillende zogenaamde secundaire werken in zuidwestelijk Nederland? In een korte serie artikelen zal een onzer redacteuren daarvan een indruk geven. Op deze pagina een algemeen overzicht van de stand van de werken. Het volgende artikel behandelt het spuisluizencomplex in het Haringvliet, de afsluiting van het Volkerak en de bouw van de Haringvlietbrug bij Numansdorp. (Van een onzer redacteuren) QVER EEN PERIODE van vijfentwintig jaar betaalt iedere Nederlander via zijn belastingbiljet negen gulden aan pre mie voor de levensverzekering, die Deltaplan heet. Een ambte naar van waterstaats voorlichtingsdienst heeft het ons snel voor gerekend. De afsluiting van de zeegaten, het leggen van zoge naamde secundaire dammen, de bouw van bruggen en sluizen- complexen kortom alle bedrijvigheid van Deltadienst en aannemerscombinaties tussen de Westerschelde en de Rotter damse Waterweg, die iedereen in Zeeland en op de Zuid hollandse eilanden rondom zich ziet: het kost afgerond 2,5 miljard. Dat uitgesmeerd over 25 jaar geeft het lieve sommetje van 100 miljoen. Het aantal inwoners van Nederland op dit bedrag gedeeld: ziedaar In 1953 de komende winter tien jaar geleden kwam de ergste ramp sedert 400 jaar over Nederland. Deze storm vloed eiste 1835 mensenlevens. De totale economische schade beliep een bedrag van f 1,3 mil jard. Een herhaling wilde ieder voorkomen. De eis voor grotere veiligheid dwong tot afsluiting van de zeegaten. Alles wat in Nederland bewesten de lijn Ber gen op Zoom-Utrecht-Gronin- gen ligt 16.000 km2 en meer dan 60 procent van de totale be volking kan bij het wegval len van de zeewaterkering ge heel overstromen. De dijken waren qua sterkte en hoog te aangepast aan de hoogst bekende stormvloedstand. De waterstand van 1 februari 1953 kwam daar meer dan een halve meter boven. Er kwam een sterke wending in het waterstaats- denken. Men ging van het defensief tegen de verraderlijke zee in het of fensief. Er werd niet meer alleen ge let op wat de geschiedenis leerde, maar men ging rekening houden met wat kan gebeuren. Dat betekende: de dijken moesten met l1/? h 2 meter worden verhoogd. Onderzoekingen naar verhogingen van de bestaande dijken toonden aan, dat deze gedachte op verschillende gronden moest worden verworpen. Er bleef voor de Deltacommissie maar één oplossing over: afsluiting van de zeearmen door dammen, die de dui nenreeksen verbinden. De kustlijn tussen Rozenburg en Vlissingen wordt daarmee gesloten en bekort van 700 kilometer tot ongeveer 30 kilometer. De bestaande dijken kun. nen fungeren als tweede waterkering. Op 5 november 1957 hechtte de Tweede Kamer de goedkeuring aan de Deltawet: Nederland zotte zijn handtekening voor een „levensverze kering", waarvoor in 25 jaar de vol ledige premie is gestort, maar waar van de polis blijft doorlopen DIJNA een decennium is voor- bijgegaan sinds op 1 febru ari 1953 de dijken braken. Hoe ver staat de Deltadienst van rijkswaterstaat met zijn objec ten? Wij hebben een „tussenba lans" opgemaakt: een moment opname uit de activiteiten, die onverminderd doorgaan en zich telkens verleggen. Bovenstaan de kaart geeft in grove lijnen een overzicht. Nog voordat de Deltawet was aange nomen keurde het parlement de af sluiting van de Hollandse IJsel er het begin van de werken in het Ha ringvliet en voor het Drie- eilandenplan tussen Walcheren, Noord-Beveland, Zuid-Beveland goed. Vlak achter de oude steiger van de provinciale boot aan Katseveer groei de in de Zandkreek een dam van Noord, naar Zuid-Beveland. In mei 1960 werden deze eilanden aan elkaar gelast: op 1 oktober kon de weg over deze secundaire dam met ingebouwde schutsluis voor het verkeer worden opengesteld. De dam door de Zand kreek, waarover thans het verkeer uit Goes in de richting van de Noord- bevelandse dorpen en de nieuwe uien verzekering bovendien met ver schillende prettige „bijkomstighe den": noord-zuid-verbindingen over de Zeeuwse eilanden, ontwikkelings mogelijkheden voor industrie, land bouw, recreatie, toerisme. Maar een assurantie, waarvoor ook de nodige offers moeten worden gebracht: vis serij, concessies in de maatschappe lijke structuur en levensstijl. veerhaven van Kats snelt, werd ge bouwd om de stroom in het Veerse Gat in te perken. De sluis erin geeft de scheepvaart toegang naar het hui dige Veerse Meer en het Kanaal door Walcheren. Ook de watersportlief hebbers maken er druk gebruik van. Toen op de eerste oktober 1960 het lint op de nieuwe damweg werd door geknipt werd de veerdienst tussen Kortgene en Wolphaartsdïjk stilge legd. Nog geen jaar later werd ook Wal cheren aan Noord-Beveland gekop peld in april vorig jaar kon heel Ne derland via de televisie getuige zijn van de operatie „Schuiven Dicht", de plaatsing van zeven zogenaamde doorlaatcaissons. Onder koninklijke belangstelling ma noeuvreerden sterke sleepboten de middelste getraliede betonkolos op zjjn plaats. Het gebruikelijke fluit concert was lang en oorverdovend: tussen Kamperland en Vrouwenpol der was een muur van beton en staal gebouwd. Eb en vloed hadden er nog. verschillende dagen vrij spel, het wa ter stroomde door de tralies van de' caissons, die eerst werden afge schermd toen de minister van ver keer en waterstaat, drs. A. H. Kort. hals via een walkie-talkie aan boord van een salonboot het sein gaf, dat de lieren de schuiven konden laten zakken. Een belangrijk moment in het Drie- eilandenplan, dat feitelijk werd vol tooid toen een klein half jaar later de weg voor het verkeer over deze dam door het Veerse Gat werd vrijgegeven. De vrij korte verbinding tussen Walcheren en Noord-Beveland had de Deltadienst een nieuw sys teem voor het afsluiten van de zee gaten leren gebruiken in de praktijk: de doorlaatcaissons. Achter de dam in het Veerse Gat zal volgend jaar worden begonnen met de aanleg van het proefbassin voor de schelpdieren cultuur. Het project, dat zal moeten uitwijzen of de kweek van oesters en mosselen ook na de afsluiting van de Oostersclielde op kunstmatige ma nier kan worden voortgezet. Het Drie-eilandenplan is een feit gewor den. Er wordt op het ogenblik alleen nog gewerkt aan de aanpassingsob jecten in het Veerse Meer, het unieke recreatiegebied van Midden-Zeeland. De eerste stap in de richting van een gesloten kustlijn tussen Waterweg en Westerschelde is al gezet. Gestadig zal nu van boven naar beneden, van noord naar zuid worden gewerkt tot dat in het jaar 1978 in de Ooster- schelde contact wordt gemaakt via de dam tussen de kop van Schouwen en Noord-Beveland. (zie kaart) MIDDEN IN het Ha. ringvliet, enkele kilo meters uit de wal van Hellevoetsluis, werkt op het ogenblik onge veer 700 man perso neel aan de bouw van een enorm complex spuisluizen. In een bouwput van 1400 meter lengte wordt hier een contractie van beton en staal opgezet, waarbij men zich er aan moet wennen om te denken in superlatieven. Tussen zestien geweldige pijlers met afmetingen van een Egyptische sfynx komt als het ware een drie zijde „brug" van voorgespannen be ton te hangen. Met de punt naar be neden. De spuisluizen zijn een onder-, deel van de dam tussen Voorne en Goeree-üverflakkee. Zij zullen dienen] als „tapkraan" voor water en ijs van de Rijn en de Maas. dat in het Ha ringvliet zijn belangrijkste afvoerweg heeft. In deze eerste grote primaire afsluitdam bij het open water van de Noordzee is aan de kant van Goeree bovendien een grote schutsluis opge nomen voor het scheepvaartverkeer. Via baileybruggen, aangelegd door de genie, z|jn beide formidabele kunst werken van de kant van Goereè over de vaste wal te bereiken. Zoals bij gaande cirkelbalans laat zien is het werk aan deze dam ongeveer tot de helft gevorderd. In 1968 moet de vierbaansweg erover (op 18 meter boven N.A.P.) voor het verkeer ge opend zijn Het werk aan de spuislui zen is bijna voor tweederde deel ge reed. Zonder machinewerk en de hy draulische beweegbare 34 stalen schuiven, die het zeewater moeten tegenhouden en het rivierwater van tijd tot tijd moeten lozen, is voor dit object van de Deltawerken een be drag van f 130 miljoen gefourneerd. (zie kaart) Stroomopwaarts in deze zeearm, daar waar Haringvliet, Hollandsch Diep en Volkerak in elkaar overvloeien, wordt een systeem van se cundaire afsluitïngs- werken in het water gelegd met drie „po ten", die de Hoeksche Waard, Goeree-Overflakkee en de vaste wal van Brabant bij Willem stad aan elkaar koppelen. In de eerste plaats gaat het hier om de afsluiting van het Volkerak: de hevelpijp tussen het noordelijk en het zuidelijk Deltabekken. Om het af- voerwater van Rijn en Maas in goede banen naar de Haringvlietspuisluizen te leiden dient deze pijp te worden gedicht. Temeer ook omdat daardoor het verschil in niveau van Ooster- schelde, Zijpe en Krammer zou wor den beperkt. Uit de wal van Flakkee is reeds vier kilometer dam over de Hellegatplaten voltooid. Op de kop van deze dam zal de afsluitdijk van het Volkerak aansluiten. Maar aan gezien het hier gaat om een van de drukst bevaren wateren van ons land Antwerpen-Rijnverbinding vergde de scheepvaart kostbare voor zieningen in de vorm van twee grote schutsluizen. Op het ogenblik wordt in de grote bouwput daarvoor bij Willemstad begonnen met het beton werk. Op 1 januari 1966 moeten de schutsluizen klaar zijn, daarna wordt de dam afgewerkt: de belangrijke verkeersschakel in de nieuwe Bene- luxweg Brussel-Rotterdam. Meer dan anderhalf jaar zal dan reeds het ver keer van Goeree en Schouwen ge bruik maken van de Haringvlletbrug. De verbinding van d.e wal van Nu mansdorp tot het centrum van het driepotige Deltawerk midden in het stromengebied. De eerste overspan ning voor deze 1200 meter lange brug is donderdag op haar plaats tussen twee van de tien pijlers gehangen. De opening van de Ha ringvlietbrug is vier jaar ver vroegd doordat een naamloze ven nootschap, waarin de gemeenten van Goeree en Schouwen participeren, de bouw voor hun rekening hebben ge nomen om de eilanden snel uit hun isolement te helpen. Eerst in 1968 neemt het rijk deze „tolbrug" over. Dan zal het hele Deltawerk tussen Goeree, Hoeksche Waard en Brabant zijn voltooid. - zie kaart) GROTE bedrijvigheid heerst er nu ook al enkele jaren voor de wal van Brainisse. Daar wordt de Greve- Iingendam tussen Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflak- kee gelegd. Op het ogenblik is ruim ze ventig procent van het gehele object in uitvoering. In mei van dit jaar is het zuidelijke sluitgat, vlak voor de Duivelandse zeewering, met 32 eenheidscaissons gedicht. Er werd toen een verbinding gemaakt tussen de zuidelijke aanzet van de dam en het reeds kilometers lange middendeel, dat over de Plaat van Oude Tonge is opgebouwd. Twaalfhonderd meter water is thans nog open: b|j de Hoek van Sint- Jacob, Dit zal volgend jaar door mid del van een geleidelijke sluiting met gebruik van een kabelbaan worden gedicht. De Grevelingendam dient voor afremming van de stroom ten behoeve van de aanleg van de dam door het Brouwershavense Gat, de derde afsluiting van een zeegat. Als prettige bijkomstigheid kan het ver keer van Schouwen-Duiveland via de Grevelingendam en de driepoot in het Haringvlict-Volkerak zijn vaste ver binding met de randstad krijgen. Tenslotte wordt momenteel ook hard gewerkt aan de voorberei ding van de dam door het Brou wershavense Gat. Bij de Den Osse op Schouwen wordt de eerste werkhaven aangelegd. En in de Delta-bureaus te Den Haag en Zierikzee dokteren ingenieurs, technici en tekenaars ook al druk aan het slotstuk van de Deltawer ken: de afsluiting van de brede Oosterschelde, die in 1978 een feit moet zijn. Dan is de Delta-premie gestort. OOOOOOOOOOOOOOOCCOOQOSCOOOOOCOOO! sxxxjaxxmmxjooo^^

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 5