Nederlandse amateurs reden naar 5e plaats in de ploegenachtervolging Nederlands elftal weer met de „oude" krachten Juridisch steekspel om het Schelphoekbassin PIET KRUIVER WEER MIDV00R WEGENBOUWERS WILLEN MEER GELD ZIEN VOOR WEGENBOUW PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1962 GEEN METER SCHADUW: 42 GRADEN.. Cor Schuuring en Kees Snepvangers deden vrijwel alleen al het werk... (Van onze speciale verslaggever). Daar, waar de bergen terugwijken naar het Gardameer, op slechts enkele kilometers van Brescia, ligt het kleine dorpje Roncadelle. De paarhonderd inwoners beleefden gisteren de gebeurtenis van het jaar. Men sloeg de intocht gade van het wielercircus. dat met veel geclaxon- neer in vijf luxe bussen door de nauwe straatjes joeg, men zag een in drukwekkend esquadron van de motorpolitie voorbijdenderen en men staarde vol ontzag naar de helikopters die boven het circuit cirkelden, waarop de ploegentijdrit voor amateurs over 112 km (ruim 116 wees de teller van onze auto aan) om de wereldtitel plaatsvond. Ze konden tenslotte juichen en dansen en springen met de duizenden Italianen die waren samengedromd rond de finish, want de vier Azurri, die de eer van Italië moesten verdedigen, bleken verreweg de snelsten. Vóór Denemarken, de volkomen outsider Uruguay, Rusland en Nederland, dat dus als vijfde van de 19 deelnemende landen eindigde. En daar mee, gezien de omstandigheden, een redelijk goede prestatie ver richtte. JONGEN TEGEN TREIN De 14-jarige knaap P. K. Logher uit Schipluiden is gistermiddag omstreeks twee uur op een zogenaamd overpad in VVaddinxveen in aanraking gekomen met een trein. De jongen brak een been en werd aan het hoofd gewond. 9 Britse bedrijven hebben in de eerste zeven maanden van dit jaar 4.700.000 weïkdagen verloren als gevolg van stakingen. Dit is meer dan het dubbele van vorig jaar in de zelfde periode, aldus het Britse ministerie van arbeid. „Als we nog twee man gehad hadden als Cor Schuuring en Kees Snepvan gers. waren we wereldkampioen ge worden", zei coach Joop Middelink, met een hoogrood gezicht van de warmte na afloop. „Kees van Espen moest na 60 km afhaken en Jur Schroder (zijn darmstoornis in het begin van de week had hem dus toch te veel aangetast) kon het tempo van zijn twee makkei s ook niet meer bijbenen. Kees van Espen kon men laten schieten, omdat de tijd gold van de derde aankomende, maar Schroder moest de laatste 40 km op sleeptouw genomen worden, hetgeen een extra belasting vormde voor de twee helden van gistermiddag, Schuu ring en Snepvangers. Wat hebben deze twee knapen gereden en de vraag rijst, of de sportcommissie Kees van Espen, die in feite toch geen temporijder van grote klasse is, niet thuis had moeten laten en Bart Solaro naar Brescia had moeten sturen. Solaro is als geknipt voor dit werk en daarbij komt nog dat zoals bekend Gerard Wes- seling ziek was en ook hij had op dit praktisch vlakke parcours goed uit de voeten kunnen komen. Misschien is de opmerking van Middelink over die we reldtitel wat te hoog gegrepen, maar een tweede plaats, het ziïver dus, had er toch wel ingezeten. Het verschil tussen Denemarken dat tweede werd en Nederland bedroeg slechts 56 seconden en dat zou zelfs niet onoverbrugbaar zijn geweest als de ploeg in de tweede rondgang op het parcours, dat officieel 56 km lang was, voor honderd procent intact zou zijn gebleven. De handicap van een man minder en bovendien nog Schroder die geen mo ment kop deed en af en toe zelfs het contact met beide anderen verloor was jammer genoeg te groot. Italianen bezig zoveel mogelijk hand langers te charteren om de begeerde titel te veroveren. Feit Is dat dit circuit van Salo als geknipt is voor Van Looy, die dan voor dé derde achtereenvolgende maal op het ereschavotje zal mogen plaats nemen. Wat onze landgenoten zullen presteren kan de beste waarzegger U niet vertel len. Als ze werkelijk allen voor de volle honderd procent voor eigen kansen strij den en geen buitenlandse verbintenissen hebben, zit er voor een enkele wel een goede klassering in. Een wereldkam pioen niet. Italië (Grassi, Maini, Tagliati, Zan- decu) 2 uur 28 min. 48,5 sec.; 2. Dene marken (Ritter, Bangsborg, Krier, Tvil- ling) 2.28.56; 3. Uruguay (Etchebarbe, Timon, Cencic, Pezzati) 2.31.38,8; 5. Ne derland Schuuring, Snepvangers, Schroder, Van Espen) 2.31.55,4; 6. Frankrijk (Motte, Willemin, Bidault, Bechet) 2.32.28,9; 7. Roemenië (Moieea- nu, Selaru, Cosma, Dimitresco) 2.33.13,8; 8. Zwitserland (Baumgartner, Schimidi- ger, Weckerd, Heineman) 2.34.23,2; 9. Tsjecho-Slowakije (Chejbal, Pesek, Da ler, Hasman) 2.34.31,4; 10. Zuid-Slavië (Skerl, Valencic, Ukmar, Boltezar) 2.35.48,9; 11. Spanje 8.36.38; 12. West- Duitsland 2.38.15; 13. Oostenrijk 2.38.40,4; 14. Polen 2.40 27; 15. Zweden 2.41.59,2; 16. België 2.42.49,1; 17. Hon garije 2.43.00.1; 18. Groot-Brittannië ".44.15,2; 19. Turkije 2.54.54,3. Welkom Zo kwam het dat Nederland geen edel of brons metaal kon veroveren op het door de zon geblakerde circuit van P-on- cadelle. Het was ontroerend te zien hoe het dorp versierd was voor deze gelegenheid. Uit de ramen hingen en tegen de muren waren geplakt grote aantallen Italiaan se vlaggetjes en in zeker 10 talen was het woord welkom te lezen in de straten, Het Nederlands ontbrak ook niet De nationale vlaggetjes waren niet te vergeefs uitgehangen, want Italië reed fantastisch. Grassi uit Milaan, die de sterke man was, Tagliani uit Breseia en Zandegu van Sardinië waren de drie die fi nishten, maar de trotse coach vertel de me zover het in het enthousias te gewriemel van honderden azurri rond de triomferende squadra ten minste mogelijk was dat de vierde man Maino vooral onderweg veel goed werk had verricht. De voor sprong was er dan cok na. 2 minuten en 7'4 seconde op Denemarken, dat tweede werd. Geen meter schaduw Reeds in de eerste van de twee omgan gen over het parcours was Italië het snelst geweest, maar tot veler verba zing reden vier dappere Uruguayanen met onuitsprekelijke namen, waarvan nog nooit iemand had gehoord, in het kielzog van de Italianen naar een die respect afdwong il uur 12.20.6 1 uur 12.52.2). De door vele geuite ver onderstelling dat de Zuidamerikanen in de tweede 56 kilometer wel zouden af knappen werd niet bewaarheid. De don kere jongens uit een Land waar men op voetbalgebied al jaren lang tot grote daden komt wisten blijkbaar het geheim hoe de hitte het was in de zon niet te geloven 42 graden, er was geen meter schaduw op het circuit te trotseren. Weliswaar moesten ze de sterk en voor al regelmatig rijdende Denen wat ko men er uit dat land toch veel goede achtervolgers en tijdrrjders in de eindklassering voor laten gaan, maar het brons was voor de Uruguayanen die er als blijde kinderen mee rondreden na afloop van de prijsuitreiking en aan iedereen lieten zien wat ze met hun kranige prestatie verdiend hadden. De overige zestien landen zijn er in feite niet aan "te pas gekomen. Frankrijk dat na de eerste helft de vierde olaats bezet te. Nederland toen al vyfde en Rus land als negende, vochten over de ru - gen van Roemenen en Tsjechen, die in de tweede helft terugvielen, een fel on derling duel uit om de volgende plaat sen- De gehandicapte Nederlandse pl<- die bij het passeren van de finish na 5f km juist Groot-Brittannië, dat voor onze landgenoten was gestart, inhaalde (de ploegen gingen om Ie drie kilometer van start) raasde in de laatste fase nog voorbij Frankrijk. De indrukwekkende opmars van het Russische viertal kwam echter pas tot stand in de schaduw van het brons. Zo werd Nederland vijfde met een gemid delde van 44.469 km. De eerste ronde ging in 1.14.33.5, de tweede in 1.17.21.9. Ter vergelijking tenslotte de cijfers van het winnende Italië, eerste ronde 1.12.20 6, tweede ronde 1.16.36.9, alge meen gemiddelde 45.400 km. En nu nog de weg Zo naderen ceze weretaxami pen wielrennen alweer een einde, zijn nog twee titels vrij: de amateurs morgen en de profs zondag zulleu er op een zeer zwaar wegparcours om strij den. Het circuit dat 16.38 km lang moet door de amateurs elf maal (180.18 km) worden afgelegd. De profs rijden zondag niet minder dan 18 ronden (294.84 km) en dat in die hitte Nederland treed met bescheiden kan sen deze laatste wereldduels tege moet. Bij de amateurs blijft het al tijd een gok, omdat ieder jaar de uitverkoren jeugd andere namen heeft en andere capaciteiten. Bij de profs zijn de „groten" als Rik van Looy, Anquetil en een stuk o wat Passagiers van „Rijndam" toch naar Canada (Van een onzer redacteuren) De plotseling opgetreden machinesto ring op het schip van de Holland Amerika-Lijn „Ryndam" heeft het uiterste gevergd van het improvisa tievermogen van de maatschappy. Intussen is het nu nagenoeg zo ver, dat de reis, .van alle zeshonderd pas- naar Canada toch zal door- Nederland is vijfde geworden in de ploegentijdrit voor amateurs, welke gisteren hij Brescia is ge houden. Een van de renners moest onderweg opgeven (Van Espen); de overige drie zijn hier gefotografeerd bij het passeren van de finishlijn. Voorop J. Schroder, links C. Snepvangers en rechts C. Schuring. PETTERSON OP BACKPLAATS MOGELIJK VERHOGING N.S.-TARIEVEN Aangezien in de eerste plaats de c brengst van het goederenvervoer van Nederlandse Spoorwegen verbetering behoefde, werd het ook in het kader van het algemeen vervoerbelang juist geoordeeld om thans de verhoging van de tarieven te doen plaatsvinden in de sector van het goederenvervoer. Bij het verlenen van de goedkeuring tot verhoging van vervoertarieven wor den, zonder onderscheid, de regels van het prijsbeleid der regering in acht ge nomen. In het geval van de Neder landse Spoorwegen hebben zich zowel externe kostenstij; Bondscoach Elek Schwartz heeft voor het Nederlands voetbalelftal, dat woensdag 5 september a.s. in het Olympisch Stadion in Amster dam tegen het team van de Neder landse Antillen uitkomt, terugge grepen op zijn oude vertrouwde krachten. In vergelijking met het elftal dat op 16 mei j.I. met 12 van Noorwegen verloor is er in fei te alleen maar sprake van drie veranderingen, namelijk in de be zetting van de linksback, linksbui ten en middenvoorplaats. In de achterhoede is opgesteld de jonge Ferry Petterson van Blauw Wit in de plaats van PSV-er Jan Renders, die zaterdag a.s. pas terug komt uit La Courtine, waar hij zijn militaire plichten heeft volbracht. Piet van der Kuil neemt zijn taak weer op en staat linksbuiten, terwijl Tonny van der Linden zijn zo lang zamerhand vertrouwde middenvoor positie heeft moeten afstaan aan de onlangs uit Italië teruggekeerde Piet Kruiver. „Selectioneur" Elek Schwartz heeft de Feijenoorder kun nen opstellen, omdat hij als enige speler buiten de z.g. Feijenoordkwes- tie valt. Van de spelers die op 29 juni 1960 in Willemstad een gelijkspel: 00 behaal den komen alleen Roel Wiersma, Sjaak Swart, Henk Groot en Piet Kruiver weer in het strijdperk. Het Nederlands voetbalelftal is als volgt samengesteld: doel: Peter van der Mer- we (NAC), achter: Roel Wiersma (PSV) en Ferry Petterson (Blauw Wit) midden: Fons van Wissen (PSV). Tonny Pronk (Ajax) en Ben Muller (Ajax), voor: Sjaak Swart (Ajax), Henk Groot Ajax, Piet Kruiver (Feijenoord), Co Prins (Ajax) en Piet van der Kuil (PSV), reserves: Piet Lagarde (Sp. Cl- Enschede), Jan Renders (PSV), Daan Schrijvers (NAC) en Tonny van der Linden (DOS). Piet Keizer was we gens een blessure niet beschikbaar. NKROEMAK BENOEMT SECRETARIS C.P.P. President Nkroemah van Ghana heeft Nathaniel Welbeck benoemd tot secre taris van de volksconventiepartij, de re geringsparty, in de plaats van Cofie- crabbe, die woensdag in hechtenis is ge nomen, aldus is gisteren in Accra be kendgemaakt. Welbeck werd in november 1960 uit Kongo uitgewezen, maar weigerde toen te vertrekken. Troepen van de V.N. en Kongolezen vochten daarop een nacht lang bij de Ghanese ambassade in Leo polds tad. liessituatie voorgedaan. Aldus het ant woord van minister De Quay, als mi nister van verkeer en waterstaat a.i. op vragen van het Tweede-Kamerlid Verkerk. De minister zegt dat, indien zou blij ken dat de uitgaven van de N.S. de inkomsten zouden overtreffen, waar door het „self-supporting" zijn in het gedrang zou komen, nader dient te worden overwogen of verdere tariefs maatregelen moeten worden genomen. Indonesische ..Hercules" op vliegveld bij Merauhe geland Naar aanleiding van het landen van een Indonesisch Hercules-vliegtuig wo dag op het vliegveld van Merauke, i Hollandia officieel medegedeeld dat onderzoek is ingesteld naar de vraag of het noodzakelijk was, dat het toestel daar landde. Zoals gemeld haden twee Indonesische vliegtuigen, die woensdag boven Nieuw- Guinea vlogen om pamfletten uit te werpen voor infiltranten, beide toestem ming verzocht om te mogen landen, resp. te Sorong en te Merauke. Op ad vies van schout-bij-nacht Rceser werd daartoe geen toestemming verleend. Niettemin vroeg later op de dag de ge zagvoerder van de Hercules wederom toestemming thans, zoals hij meldde, wegens gebrek aan olie. In de officiële bekendmaking wordt ech ter gezegd, dat zich aan boord van het vliegtuig olie bevond. Als uit het onder zoek mocht blijken dat de landing niet noodzakelijk is geweest, zal het com mando der Nederlandse strijdkrachten op Nieuw-Guinea een protest indienen by de waarnemers van de V.N. Weliswaar niet op de Rijndam, die voor reparatie moet blijven liggen, maar op schepen en ook vliegtuigen van andere maatschappy en. De Rijn dam zal eerst op 21 september weer in de vaart komen voor een schema trip naar Canada. De rondreis die voor deze week gepland was, komt geheel te vervallen. Zodra bleek, dat de Rijndam niet zou kunnen uitvaren, heeft de Stoom vaartmaatschappij Nederland zoals gemeld ruimte op de „Oranje" ge maakt voor 30 passagiers. Twintig passagiers zullen a.s- zaterdag uit varen met de „Prinses Irene", vijftig op dezelfde dag met de „Waterman" en dertig a.s. woensdag met de „Maasdam". Vijftig vlogen al met een vliegtuig van Pan American naar Montreal, terwijl vandaag nog eens honderdveertig met een K.L.M.-charter vertrekken. Voor de 75 overigen is al een char tervliegtuig besproken, dat morgen vertrekt, alleen is nog niet bekend, welke maatschappij dit toestel zal leveren. HETTEHETTEMA -VAN HISTORISCHE ATLASSEN - OVERLEDEN In een ziekenhuis in Amersfoort is dins dag overleden de heer Hette Hettes Het- tema, die in ons land bekendheid gekre gen heeft door de vele historische school atlassen die hij heeft samengesteld. De heer Hettema is 93 jaar geworden. De begrafenis zal plaatsvinden vrijdag middag om twee uur op de begraaf plaats Rusthof in Amersfoort. De heer Hettema is nimmer bij het on derwijs of in een andere functie werk zaam geweest. Hij leidde een terugge trokken leven gewijd aan het samen stellen van zijn vele publikaties op his torisch gebied. De heer Hettema is nimmer getrouwd geweest. Hij woonde vele jaren in Voor schoten. Twee jaar geleden werd hij ernstig ziek en werd opgenomen in een ziekenhuis in Amersfoort. In 1896 verscheen het eerste werk van de heer Hettema, de grote historische schoolatlas, die vele herdrukken beleef de, de laatste in 1955 (18e druk), kleine historische schoolatlas verscheen in 1906 (achtste herdruk 1949). Ook verzorgde de heer Hettema vele platen atlassen. die evenals zijn andere atlas sen op bijna alle scholen in Nederland bij het onderwijs in gebruik zijn geweest. Ook thans staan nog vele van zijn at lassen op de boekenlijsten van middel bare en andere scholen in Nederland. 0 De Franse chansonnlère, Edith Piaf. 46. zal op 9 oktober "in het huwelijk treden met Theo Sarapo, een voormalige Griekse kapper, thans zanger, van 23 Jaar oud. zo meldt .France Soir". De zangeres zou deze datum hebben gekozen omdat die dag op een dins dag valt omdat ze dan vrij heeft en niet in de Olympia hoeft op te treden. Het eerste in Japan vervaardigde passa giersvliegtuig sinds de tweede wereldoorlog, de tweemotorige YS-11, heeft met succes vlucht gemaakt. Het toestel, dat on geveer 3.8 miljoen gulden kost, kan 60 pa giera vervoeren met een kruissnelheid van 475 km per uur. De werkzaamheden aan Nederlands tweede openlucht-kunstijsbaan in Deventer, welke op IS oktober a.s. officieel zal worden geopend, zijn thans zover gevorderd, dat een juist inzicht in de wekelijkse kosten mogelijk is geworden. Het blijkt nu noodzakelijk de lening van 250.000 gulden, welke de gemeente reeds aan de N.V. ^Deventer IJssportcentrum" heeft ver strekt, te verhogen met twee ton. Foto: een beeld van het werk; duidelijk is reeds de vorm van dc baan te zienwaarop in een bed van zand de koelhuizen reeds zijn aangebracht. Op de voorgrond het bouwen van een betonnen overdekte zittribune, waaronder de kantoren, de kleedkamers, garderobes, een winkel en de machinekamer komen. (Advertentie) RAAD VAN BEROEP BESLIST (Slot van pag. 1) van bezwaarschriften tegen dit plan van toedeling voor net nog toe grootste herverkavelingsblok in Nederland 20.400 ha was geopend, heeft het waterschap on middellijk protest aangetekend. Men wilde het Schelphoekbassin binnen de invloedssfeer houden, onder meer met het oog op het verdedigen van de vooroever. Overeenstemming met rijkswater staat over deze aangelegenheid kon niet worden bereikt. Zo wordt er een juridisch steek spel geleverd om een „plas wa ter" die vele mogelijkheden voor de toekomst bergt. Want niet al leen zal er in dit bassin kunnen worden gewerkt aan de opbouw van de laatste deltadyk in Zee land, het Sclielplioekgat gaat ook meespelen in de recreatie. Op weg naar de Westhoek van Schouwen vindt men aan de pro- vinciale weg bij Serooskerke al J enkele jaren een bordje met do aanduiding „strand". Een opge- spoten stuk grond aan de voet van de dijk biedt verpozing aan zonnebaders en nu en dan wordt er hier ook een duik in het water genomen. Een smalle steiger is er in het water geslagen: daar aan meren van tijd tot tijd de sloepen en zeilschepen van de- Outward Bound school" op het slot „Moermond" te Renesse. Ook voor de watersport heeft het Schelphoekbassin veel perspectie ven, vooral na de afsluiting van de Oosterschelde. Vast staat de toekomst op het ogenblik nog niet. Eerst zal de raad van beroep op de be zwaarschriften tegen het toede lingsplan van de Herverkavelings- commisise' zijn stem moeten laten horen. kilometers lange ringdijk is op het ogenblik ae inzet van een juridisch steekspel om het eigen domsrecht tussen rijkswaterstaat en het ivaterschap „Schoutven- Duiveland". (Foto P.Z.C.) „Wegennet blijft achter" Autopark dit jaar met een-zesde uitgebreid „Inderdaad, er is werk. Er wordt gebouwd aan de wegen. Maar... er ivordt volstrekt onvoldoende ge bouwd. En dat is juist waar het Dm gaat. Dit jaar wordt het auto park met minstens 1/6 uitgebreid. Het wegennet echter slechts met 1/80 k 1/100. Dit moet tot span- lingen leiden". Dit zei gistermorgen de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Wegen bouwers, ir. H. D. Prins bij de opening van de ledenvergadering van deze ver eniging in het Kurhaus te Scheveningen. Het verkeer brengt in Nederland een vijftiende deel op van het totale bud get. Waarom geeft de overheid van deze rijk vloeiende stroom niet het schamel bcctjo aan provincie en ge meente dat nun volgens het plan- Oud, dat al iaren bij de regering in behandeling Is, werd toebedacht? Provincies en gemeenten moeten enor me bedragen uitgeven aan wegverbe- terlngen, niet om sneller te kunnen gaan. maar om veiliger te kunnen rijden en om het steeds dringender parkeerpro bleem te kunnen oplossen. Steeds meer horen de wegenbouwers„Dit kan niet en dat kan niet, er is geen geld voor". Ontevreden was de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Wegenbou wers ook over de houding van het col lege van rijksbemiddelaars ten opzichte van de c.a/). „In onze ontwerp-c.a.o. dit jaar hadden partijen een nieu we regeling van de prestatiebeloning opgenomen. Het college heeft laten weten dat deze regeling voor hen niet aanvaardbaar Is, doch dat de oude regeling waarvan Iedereen, ook de overheid, weet dat ze bijna, niet hanteerbaar is voorlopig diende te worden gehandhaafd. Nu, bij na twee maanden later, weten partyen nog niet de bezwaren van het collogo tegen hun voo.stellen". Elf Amerikaanse soldaten in Zuid-Vietnam gedood Een woordvoerder van dc Amerikaanse regering heeft woensdag te Washington meegedeeld dat tot augustus j.l. elf Amerikaanse legcrmilitniren en mari niers by de stryd in Zuid-Vletnam tegen eenheden van de communistische Viet Cong, guerrillastryders zyn gedood en 28 gewond. Acht Amerikanen vielen in dc strijd te velde, één bezweek aan verwondingen cn twee overleden als gevangenen der communisten. Amerikaanse militairen zyn als raadge vers van de fronttroepen van het Zuid- Vietnamese leger in dc strijd tegen de communisten betrokken. Ook treden zij op als bestuurders van hefschroefvlieg- tulgen en andere vliegtuigen. Heden is in het algemeen Burgergasthuis to Bergen op Zoom van ons heengegaan onze lieve, zorgzame vader, behuwd- en grootvader JOHAN JACOBUS DE BAARE, weduwnaar van Janneke Trapman, in de ouderdom van 75 jaar- Bergen op Zoom H. J- Meijboom-de Baare J. C. Meijboom Nettie en Hans. Middelburg, 29 augustus 1962. Molenwater 31. Condolcantic-adres J. C- Meijboom, Van Slingelandtlaan 7, Bergen op Zoom. De begrafenis zul plaatsvinden maandag 3 sep tember a.s. om 12 uur op de algemene begraaf plaats te Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 6