Amsterdamse Beurs
Respect
voor
modern
PILOOT STORM ontvoerd in de slratosfeer
UIT DE BAND
QE5PRONQEN
Klanken uit de ether
KALME HANDEL
NOG EENS BINNENLANDSE
VEILIGHEID
Marokko viert
feest na geboorte
van prinsesje
Waar zijn onze schepen
DINSDAG 28 AUGUSTUS 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
T
P. Wondergem, 70 jaar, Goe-
senaar, amateur-kunstschilder,
exposeert niet meer. Hij heeft
dat wel gedaan, in zijn geboor
teplaats Vlissingen, als lid van
de kunstkring „Hef Zuiden'.
Met een wijs lachje zit hij ach
ter zijn oude, wat gammele
ezel. Een late namiddagzon
heeft de kamer in een drome
rig licht gezet. Een atmosfeer,
waarin zijn schilderijen thuis
horen: landschappen, stille
vens, bloemenstillevens voor
al, oude huizen in een wazig
licht.
Om alle ismen te omzeilen: Won
dergem werkt naar de natuur.
Met zijn grijze haren, met zijn
metalen bril, de onderwerpen,
die hij voor zijn schilderijen
kiest, zou hij het prototype kun
nen zijn van de bedaagde, vast
gelopen zondagsschilder, die
schokschouderend voorbijgaat
aan alles wat in zijn kunst „mo
dern" heet. Maar als hij zegt:
„Exposeren? Tegenwoordig
moet je modern uit de hoek ko
men" is zijn stem zonder bit
terheid, zonder sarcasme. Inte
gendeel: Wondergem blijkt een
grote bewondering te hebben
voor de moderne schilderkunst,
heeft de ontwikkelingen gevolgd
en is voor wat zijn directe om
geving aangaat bijzonder goed
op de hoogte met het werk van
Zeeuwse schilders als Kimpe,
Prince, Minderhoud en Heeren.
Of ik daar bewondering voor
heb Ja, waarachtig, nou en
of. Ik werk zelf naar de na
tuur, omdat ik voor iets anders geen
kans zie. Iemand, die naar de natuur
schildert, schildert de dingen maar
na. En daar heb ik een hele toer aan.
Als je die nog moet gaan verwrin
gen en vervormen ik geloof dat
dat nog moeilijker is. Mensen, die er
geen oog voor hebben menen wel
eens, dat non-figuratief of gedefor
meerd werken een koud kunstje is.
Maar iemand, die de dingen ver
vormt, moet zijn eigen visie laten
meespreken, hij is meer ontwerper.
Van Kimpe heb ik veel werk gezien.
Heb ik het grootste respect voor.
Deze mensen kunnen als het moet
ook een knappe „gewone" tekening
maken. Zo heb ik met de grootste
bewondering de tekeningen bekeken,
die Prince maakte voor de verhalen-
serie. die de P.Z.C. afgelopen winter
publiceerde".
Dat zijn de sympathieke uitlatingen
van een man, die zelf als amateur
kunstschilder niet tot grote presta
ties kwam, maar die bleef schilderen,
voor zichzelf, omdat het zijn liefheb
berij is, hij kan het niet laten. Ge
middeld voltooit hij per jaar nog al
tijd zo'n dertig doeken.
Twintig jaar was hij, huisschilder in
Vlissingen, toen hij er mee begon.
Je weet niet waarom. Het is een
drang. Je ziet overal schilderijen
in. Je gaat het proberen. Het zal
wel dezelfde reden geweest zijn, die
een ander er toe brengt. Je kunt er
geen verklaring voor geven. Al gauw
kreeg ik les van Jacobs, die in 1915
uit Antwerpen naar Vlissingen was
gevlucht. Al gauw was er een club,
de kunstkring „Het Zuiden", 'k Heb
daar ontzettend veel geschilderd.
Ging met Jacobs mee, landschappen
schilderen, stillevens. Later kwamen
de exposities- Anderen gingen mo
derner schilderen. Dan werd er over
mijn werk wel eens minder prettig
geschreven. Zoals „Een kunstenaar,
die in het bijzonder het accent legt
op de stofuitdrukking, maar wiens
werken voor velen wat te traditioneel
zullen zijn" en „Zeer zorgvuldig af
gewerkt, maar onpersoonlijk". Dan
dacht ik: ze zullen wel gelijk heb
ben. Nu exposeer ik niet meer".
Toch zou de Vlissingse schilder
Bram Pihl, wiens werk plotseling
in brede kring waardering vond, over
hem in een geïllustreerd tijdschrift
verklaren: „De grootste duw heb ik
wel gekregen van de heer Wonder
gem, met wie ik in m'n vrije uren
zo'n jaar of drie ben opgetrokken.
Met hem heb ik vaak buiten geschil
derd. Ik mag dan ook wel zeggen,
dat ik de grondslagen van het schil
deren van hem heb geleerd". Won-
P. WONDERGEM
zoveelste stilleven
dergem heeft die dingen in een map
je bewaard. Een knipsel uit de P.Z.
C. van 30 juli 1951, toen onze eigen
resencent over een expositie van de
kunstkring „Het Zuiden" schreef:
Allereerst vallen op enkele stille
vens van P. C. Wondergem. Rustig,
ingetogen en vooral voornaam werk.
Deze schilder, die met liefde en met
kennis van zaken zijn objecten heeft
gegroepeerd, beschikt over grote
technische bekwaamheid, die hij ge
heel in dienst stelt van zijn dichter
lijke visie".
Het knipsel is vergeeld, Wondergem
vraagt„Wat staat er ook al %veer?"
Als hij het herleest, lacht hij er bij
en zegt „Zoiets was toch een steun
tje". Hij zet rich weer achter z'n
ezel. Wondergem, die zegt dat het
tegenwoordig modern moet zijn en
daar respect voor heeft. Het is zijn
zoveelste bloemenstilleven. Nauwge
zet, naar de natuur, komen de kleu
ren op het doek. Zo werkt Wonder
gem, zijn schildertrant onderging in
vijftig jaar nauwelijks enige wijzi
ging. Wie het niet apprecieert, kan
van Wondergem gelijk krijgen. Hij
zal niet meer exposeren, maar werkt
rustig door. voor zichzelf, omdat hij
er plezier in heeft. En dat dwingt
een groot respect af.
OUS VOOR 500 porvo- STEMDE
Ik ER IN TOE TE HELPEN BIJ
HET STELEN VAN DE MODIGLIA-
NI. IK WIST DAT IK ER WEL
ZO'N GOEDE
COPIE VAN KON MIJN HEMEL
MAKEN,DATDE/ CLIVE. IK
BEDIENDE VAN/DACHT WEL DAT
CRANE ER-v-rDIEOUDE CRANE
KORTOM, IK H
DE T-WEE DOEKEN OMGERUILD VOOR
HIGGS KWAM EN NADAT HIJ WEG WAS
-WEL ZOALS JE ZIET, DE ORIGINELE
ZIT WEER IN DE LIJST. GEEN WOORD
HIEROVER TEGEN JE OOM.
2184. Drie mannen, drie vrouwen en
een kleine jongen drongen angstig
te zamen op dc uiterste punt van
het rlvierciland. terwijl achter hen
tussen het gebladerte de onmisken
bare geluiden opklonken, die de na
dering van dc monsterparasiet aan
kondigden. Dc snelheid waarmee de
lugubere tentakels zich door de ve
getatie voortkronkclden was dan
ook verbasterend. Het vlot, dat men
uit voorzorg had gebouwd, was nog
niet geheel en al klaar, doch er
bleek nu geen minuut meer te ver
liezen. Vlug graaiden de mannen de
laatste proviand bijeen en werden de
vrouwen op het vlot geduwd. Een
ogenblik later stootte men het vaar
tuig van do kant, waar het onmiddellijk door de
sterké stroom werd gegrepen.
Het Damrak heeft maandag de
beursweek ingezet met ten licht verdeelde
stemming voor de internationale waarden.
De handel was kalm. Dit lag trouwens voor
de hand. De politieke spanningen in enige
delen van de wereld als onder andere Ber
lijn en Algerije zijn een rem om tot zaken
doen ter beurze over te gaan. Men geeft
er de voorkeur aan dicht bij huis te blijven.
Het was dan ook vrijwel alleen arbitrage die
nog wat leven in de brouwerij bracht. Men
had wat vraag voor enkele hoofdfondsen.
Voor rekening van West-Duitsland en Zwit
serland werden aandelen Philips op het
verlaagde niveau, ten opzichte van de voor
gaande slotprijs, uit de mark genomen. Phi
lips lag bij de opening op f 155.40 bijna
twee gulden lager. Unilevers min 40 cent
op f 136.50. AKU hield zich heel goed op
366, plus twee punten, terwijl Hoogovens
drie punten hoger openden op 558. Kon.
Olies liepen op, dank zij lokale vraag, van
f 141.40 tot f 141.90, tegen r 141.40 als slot
prijs van vrijdag. Gedurende de verdere
beursduur zakten Philips, Unilevers en Hoog
ovens een kleinigheid ir.. Over de gerezen
moeilijkheden tussen Frsnkrijk en Algerije
ten aanzien van het bezit van Sahara-
olie, alwaar de Kon./Shellgroep belangen
heeft, trok men zich op het Damrak weinig
aan.
Wallstreet deed vrijdag een stapje terug,
waarbij de omzet zeer gering was. De Neder
landse hoofdfondsen moesten op de New-
yorkse beurs met koersdalingen genoegen
nemen, waardoor Philips vrijdagavond in
Amsterdam daalde tot f 154.50. De West-
duitse beurzen waren gisteren iets lager.
De seheepvaarthoek zette de beursweek in
met zeer weinig affaire. Zo nu en dan werd
er in deze hoek een stuk verhandeld waarbij
bleek, dat de koers zich beneden het vorige
slotniveau bevond. Ook In de leidende cul
tures gebeurden geen dingen van betekenis.
De staatsfondsenhoek was doorelkaar we
derom aan de vaste kant.
In de lokale afdelingen ging het zeer kalm
toe. In de hoek van de preferente- en ge
wone aandelen „woon- en winkelhuizen"
werden de gemoederen opnieuw in beroering
gebracht, doordat op verzoek van het beurs-
bestuur gisteren géén notering voor ge
noemde aandelen werd opgemaakt. Dit in
verband met een te verwachten bericht. De
beurs heeft het vermoeden, dat er opnieuw
een bod op deze stukken in „de lucht"
hangt. Dit was nog korte tijd geleden ook
het geval toen de „landbank" 900 en 220
bood voor resp. de gewone en preferente
aandelen. Het bestuur vat. „woon- en win
kelhuizen" raadde aandeelhouders dit bod
toen af. Prompt werden de stukken daarna
ter beurze verkocht tegen oplopende koer
sen. De hoogste koers was 950 voor de ge
wone en 250 voor de preferente aandelen,
waarna een daling intrad toen bekend werd
dat de landbank van het bod afzag. Vrijdag
werd gedaan 930 en 215 voor beide stukken
eerder bieden. De koers vóór bovengenoemd
bod was resp. 775 en 17?%. De beurs acht
AAAAAA
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Amsterdam, 27 augustus.
Londen 10.09','i—10.10: New York
3.60%—3.60%; Montreal 3.34ft—
3.34,'.,: Parijs 73 54—73.59: Brussel
7,24%—7.251/.: Frankfort 90.14—
90.19; Stockholm 70.03%—'70.03%:
Zürich 83.39'/j-83.44%: Milaan
58.06%58.11',V Kopenhagen
52.05%—52.10%: Oslo 50.38'/=—
50.43%: Wenen 13.96%—13.97%:
Lissabon 12.58%—12,60'/..
WWAWAAAWMAWWVW
het ook mogelijk dat de directie van „woon-
en winkelhuizen" met een verklaring zal
komen waarom zij kortgeleden het bod van
de landbank aan aandeelhouders ontraadde.
Claims 't Hart werden voor de eerste ver-
handeldag geadviseerd op t 250, tegen een
theoretische waarde van f 290. Onmiddellijk
nabeurs werd bekend gemaakt, dat de
„Friesch Groningse hypotheekbank" een bod
uitbrengt op de gewone aandelen „woon-
en winkelhuizen" van 1600 procent en op
de preferente aandelen van 230 proeent. De
directie van „woon- en winkelhulzen" raadt
aandeelhouders aan het bod te aanvaarden.
ANP-CBC BEURSINDICES.
Verklaring:
gedaan en bieden: 3 gedaan en laten: b bieden: 1 laten, d
Int. conc.
Industrie
Scheepv.
Banken
Handel enz.
Algemeen
ex dividend:
23-8
458.2
330 7
142.5
14L9
239.1
142.4
342.8
27-8
454.3
331.3
140.8
Staatslcn.
si Mi). Ned.
143
141
Schok bet.
202
202
Du Pont
202%
205%
Ned '59 4%
1017a
101ft
Niev Goud.
114%
113
Schotten F.
778%
776
Ge Elecr.
68%
67%
Ned. 60 4%
101%
101%
v Ommeren
246%
245%
Sikkens
743
755
Gen Mot.
53%
53%
Ned. '47 3%
90 ft
90ft
Ron. LL
134%
132
Stokvis
215%
213%
int Nick.
69%
68
Ned. 91 3%
95%
96 s
Scbv. Unie
131
130
Verga Blik
347
Kennecott
71
71
Ned '48,3%
86%
86%
Vergd Mach.
207
204
Nat Can.
Ned. '50 3%
86%
86%
industrie enz.
Vredest.
387
388
Rep. Steel
38
37
Ned. '55 3%
91%
92
A!b Heijn
597
594
Wilton
289
286
Shell Oil
34%
34%
Ned. '37 3
90%
90%
Am droogd.
283
283
Zwanenb.
880
894
Stud. Pack.
9ft
9%
Gr. boek '46
91%
91%
Berg. Jurg.
286
276
Intenmie
182
181.50
Tid- Water
17
17ft
Doll. 47
87
87%
Berk. Pat.
228
228%
Robeeo
203
207
U.S. Steel
46%
46%
Inv. cert. 3
99%*
99
Blaauwh.
260%
260
Valeurop
728
725
PREMIEL.
Ned. '62-6-1
100
99ft
Bij enk.
820
820
Ned. Ind. '37
100
Calvé
676
675
Banken
Alkmaar
81%
81 is
6 W.B. Len.
'57 107
107%
Centr. Suik
330
330 b
A'd Bank
375%
375%
A'dam '51
89%
88%
Fokker
451
445
NJL Mij.
349
349%
A'dam '56 I
80%
80%
Aandelen
v Gelder
303
303%
R'd. Bank
354%
354%
A'dam '56 II
87
87
Amst. rubb.
110%
111%
Gist sp.
393%
352
Tw. Bank
304
304%
A'dam '56 HI
91%
91%
H.V.A.
121%
121%
v. d. Heem
310
301%
Breda '54
84%
84%
A.K.U.
364
364%*
Heineken
obi.
Dordr. '56
80%
Deli M.
142.50
142.10
Internat.
199%
197
B. N. Gem. (4%)
99ft
99%
Eindh. '54
82%
82%
Hoogov.
5541%
554
Intervain
149%
148'/*
B. N Gem. '58 (5)
103%
Ensch. '54
81%
Philips
157
155.10
K,N. Papier
278%
275
D Haag '52 I
91%
91%
Unilever
136.90
136.20
K Zout
735%
730%
A mor. aand.
D Haag '52 II
Kon. Olie
141.30*
141.90
Muller
340%
343%
Am Enka
46%
48ft
R'dam '52 I
- ''rri.
Ned Dok
166
167
Am. mot.
17%
17%
R'dam '52 H
91%
92%
Sell. luchlv.
Ned. kab.
519%
519%
Am Tel.
114%
114%
R dam '57
85%
87%
H.A.L.
122'/*
120%
Netam
227%
229
Anaconda
42%
42%
Utrecht '52
97
K.L.M.
51
Njjverdal
229
225
Beth St.
32%
32%
Z.-Holl. '97
86%
86%
K.N.S.M.
141%
140%
Rott. Dr Dok
460
463
Cit. Serv.
49%
49%
Z.-Holl. '59
104%
104%
Kon. Palcetv.
142
138
Schelde N.B.
262
261
Curt. Wr.
18'/.
19
(Advertentie)
I eulLLcton
"èoot
JZub\i /tl.
31
Ze zei met een lachje: „En dat eist U
wel van John! Dat is toch niet helemaal
eerlijk".
„Wat voor de een deugt, is slecht voor
de ander", maakte de kolonel een grap
je. „Wacht maar tot je hem gezien
hebt. Ik wil graag, dat jullie elkaar ont
moeten en dat je mij vertelt, hoe je hem
vindt".
Gipsy ging een beetje langzamer rijden.
„Wc zijn er bijna", zei ze wat ademloos.
„Hm". De blikken van de oude man
zwierven kritisch door de dorpsstraat.
„Een dood plaatsje", zei hij. „Begrijp
niet, dat hjj hier zout in de pap kan
verdienen hij zou veel beter aan een
van dc moderne verkeerswegen kunnen
zitten".
„Er wordt er verderop een aangelegd",
antwoordde Gipsy. „Vader is er woedend
over hjj zegt dat Engeland naar de
kelder wordt geholpen".
Ze remde plotseling om oen hond te
sparen, die do weg zo langzaam over
stak, alsof hij hoor en meester van de
omgeving was, en sloeg toen langzaam
de hoek om.
„Dat is de garage", zei ze. „Maar mis
schien hebt U haar al eens gezien".
„Nee! Hm! Ziet er niet kwaad uit", gaf
hij onwillig toe.
„Het is een mooie garage", meende Gip
sy en zij deed de wagen behoedzaam
stilstaan vlak voor de pompen.
De kolonel stapte wat moeilijk uit, maar
toen Gipsy hem wilde volgen, zei hij:
„Noen, rjjd jij nu meteen door ver
lies nu geen tijd en kom mij weer halen
om drie uur, wil Je dat doen?"
Gipsy knikte met dwalende ogen die
vergeefs zochten naar John, niaar er
was niemand te zien en met een mili
taire groet keerde kolonel Lufton zich
om.
„Hij zal ons wel gezien hebben", dacht
Gipsy vol pijn, terwijl ze wegreed. „Hij
heeft me natuurlijk gezien en daarom
is 'hij in zijn kantoortje gebleven". En
een ogenblik kwam ze in verzoeking om
terug te gaan en een excuus te zoeken,
wat deed er niet toe, als ze Robillard
maar een ogenblik kon zien.
Maar ze reed door zonder ook maar een
maal achterom te zien en langs de kron
kelende weg naar het huis van haar
vader.
Drie uur! En het was nu pas vijf mi
nuten voor één; twee kostbare uren,
waarvan ze zich zoveel had voorgesteld,
eenvoudig weggesmeten.
Wat was het Teven toch dwaas en de
mensen ook! Of was zij de enige die in
opstand kwam tegen do maatschappij.
„Ik hoop dat ze aYlemaal uit zijn", dacht
ze kwaad, toen ze het grote huis zag.
De voordeur stond deze keer wijd open
en toen ze de hal binnenkwam, daalden
haar beide zusters juist de trappen af.
„Goeie hemel", zei Grace verweien en
„Goeie hemel", herhaalde Mildred.
„Goeie hemel", bauwde Gipsy ze na in
haar geprikkeldheid. „Val niet om van
plezier, dat ik er weer ben! Is moeder
thuis?"
„Neen, zij en vader zijn met, Catherine
meegegaan".
„O, is er dan wat?" vroeg Gipsy en haar
donkere ogen keken de meisjes onder
zoekend aan.
Een ogenblik van aarzelen, toen zei Gra
ce, die meestal de leiding nam, geheim
zinnig:
„Dat weten we niet precies".
,Wat bedoel je in vredesnaam?" wilde
Gipsy weten. ,Is er iemand dood of weg
gelopen of wat is er?"
En nu antwoordde Mildred op dezelfde
geheimzinnige toon: ,Dat weten we niet
precies". Toen begonnen ze in een soort
spreekkoor uit te leggen, dat er iets
vreemds gebeurd was. Catherine was de
vorige avond helemaal van streek en
opgewonden thuisgekomen en ze had
urenlang met de ouders, zoals de beide
meisjes haar vader en moeder steeds
noemden, in de bibliotheek vertoefd en
Catherine was niet aan het ontbijt ver
schenen.
„Nu", zei Gipsy met nauw verholen on
geduld. „Dat is niets bijzonders ze
ontbijt wel vaker in bed".
„Wij geloven, dat ze ruzie heeft gehad
met Acton", fluisterde Grace.
Gipsy lachte: „Het verbaast me alleen,
dat het niet al eeuwen geleden gebeurd
is", zei ze zorgeloos. „Was hij er ook?"
„Neen en vanochtend is ze met de
ouders vertrokken en we hebben haar
helemaal niet meer gezien".
„O, nu kan ik hier lunchen. Of is dat
tegen de bevelen?"
Maar blijkbaar waren de meisjes blij,
dat er iemand was met wie ze over haar
vermoedens konden praten en zodra
Best de kamer uit was, staken zo van
wal.
„Wij geloven, dat ze van Acton was
weggelopen, maar dat dc ouders haar
weer hebben teruggebracht".
„Ze had gehuild haar ogen waren
ï-ood en gezwollen",
„En ze had eep hoop i>aoage bij zich,
maar die heeft zc uit- i weer meege
nomen".
„En we hoorden vader zeggen, dat de
zaak wel weer in orde kon worden ge
bracht, zonder schandaal".
„Jullie hebt aan de deur geluisterd",
verweet Gipsy.
„Och", ze keken allebei nogal schuldig.
„Je weet, hoe hard vader praat, als hij
boos is".
„Arme Catherine!" zei Gipsy en ze
dacht aan de jade halsketting, die haar
oudste zuster haar gegeven had. Ze had
hem nog geen enkele keer gedragen,
misschien, omdat ze voelde, hoeveel ze
ook van felle kleuren hield, dat hij van
iemand was geweest, die geen geluk
kende.
Gipsy had nooit veel illusies over Cathe
rine gehad, altijd geweten, dat haar hu
welijk zonder liefde gesloten was en als
Acton en zij nu ieder hun eigen weg
wilden gaan, was het aan niemand ver
oorloofd hun iets te verwijten.
Ze lachte inwendig, toen ze bedacht
wat een knak de familietrots erdoor zou
krijgen, als dit ooit een praatje werd en
opeens vroeg ze snel: „Waar is Lacey?"
Twee hoofden werden geschud.
„Dat weten we niet hij is nooit meer
thuis; we denken, dat hij verliefd is".
Dus Lacey had het nieuwtje nog niet
verteld! Gipsy voelde zich min of meer
teleurgesteld, want ze had gedacht, dat
Lacey regelrecht van hun lunch naar
zijn vader zou zijn gehold, om zijn on
afhankelijkheid te verklaren en mede
deling te doen van zijn aanstaand huwe
lijk. Misschien was de familiekring te
veel voor hem geweest, dacht ze, en ze
keek eens argwanend rond in de grote
eetkamer. Ja, het was hier heel erg def
tig. Net als de rest van het huis; ze be
sefte opeens hoe makkelijk het zou zijn
om weer helemaal onder de invloed te
komen, tenzij men buitengewoon vastbe
raden was.
(Wordt vervolgd.)
Malse maatjeszure haring gebakken haring
WOENSDAG 29 AUGUSTUS 1962.
HILVERSUM I. 402 m. 746 lte/s. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30
VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. "7.23
Lichte ochtendklanken (gr.). (Om 7.30:
Van de voorpagina, praatje). 8.00
Nieuws. S.18 Lichte grammofoonmu-
ziek. 8.30 Verkeerswenken. 8.35 Lichte
;rammofoonmuziek. 8.55 Kookpraatje.
.00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10
Moderne orkestmuziek (gr.). (9.35—
9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Mes
sianisme en Christendom, lezing. VA
RA: 10.20 Lichte orkestmuziek. 10.50
Koorzang (gr.). 11.00 Moderne mu;
(gr.). 12.00 Licht ensemble. 12.30 Mc
delingen t.b.v. land. en tuinbouw. 12.33
Voor het platteland. 12.38 Hammondor
gelspel amusementsmuziek. 13.00
Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.45
Gesproken portret. 14.00 Holland Festi
val 1962: Hedendaagse muziek. 14.45
Volksmuziek uit Opper-Oostenrijk. 15.00
Straks naar school, toespraak. 15.10
Voor de jeugd. 16.30 Muzikale impressie
van het verre Westen (gr.). 17.00 Weg
wijzer. tips voor vakantie eh snipperda
gen. 17.50 Regeringsuitzending: Nieuw-
Guinea kroniek. 18.00 Nieuws en com
mentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Roe
meens orkest. 19.00 Voor de kinderen.
19.10 Joods programma. VPRO: 19.30
Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws.
20.05 Lichte orkestmuziek en zangso
list. 20.35 Als het een roos mocht zijn...,
hoorspel. 21.40 Fragmenten uit de mu
sical: South Pacific (gr.). 22.00 Sra-
nang Tori. Surinaams programma. 22.20
Snort halverwege. 22.30 Nieuws. 22.40
Met een knipoog naar de Muzen, licht
programma. 23.00 Klassieke kamermu
ziek, 23.20 Lichte grammofoonmuziek.
23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00
—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Te Deum lau-
damus (opn.). 7.30 Lichte grammofoon
muziek. 7.50 Meditatie. 8.00 Nieuws.
8.15 Radiokrant. 8.35 Koorzang (gr.).
9.00 Voor de zieken. 9.35 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.40 Voor de vrouw.
10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Mor
gendienst. 10.45 Geestelijke liederen.
11.15 Klassieke muziek voor strijktrio
(gr.). 32.00 Lichte grammofoonmuziek.
12.30 Mededelingen ten behoeve van
land- en tuinbouw. 12.33 Gewijde mu
ziek. 12.37 Nederlands hervormde kerk
dienst. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensem
ble. 13.45 Moderne muziek (gr.). 15.20
LEZERS SCHRIJVEN
In een vorig ingezonden stukje had ik
geschreven dat journalisten door de B.
V.D. waren benaderd om tegen beta
ling politieke partijen binnen te dringen
om daar te kunnen spioneren. Uw on
derschrift luidde dat ik mij vergiste,
omdat dit in strijd met de journalistieke
ethiek was. Dat dit daar mee in strijd is
hebt U gelijk in. En de commissie Ere
code van de Nederlandse Journalisten-
Kring heeft dan ook bepaald, dat zij alle
gehonoreerde dienstverlening aan de
B.V.D. afwijst. Hiervoor hulde. Maar dat
neemt dan toch niet weg dat verschil
lende journalisten door de B.VD. bena
derd zijn voor spionnendiensten binnen
politieke partijen. In Amsterdam zijn
daar gevallen van bekend.
Als minister Toxopeus zegt dat hij de
rechtszekerheid zal handhaven en daar
om op alle slakken in de B.V.D. tuinzout
zal leggen, dan mag de minister toch
wel een grotere zoutvoorraad aanleggen.
Middelburg. W. DEN ENGELSMAN.
Hobo en piano (gr.). 15.30 Licht ensem
ble. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Jazz
Club (gr.). 17.40 Beursberichten. 17.45
Licht ensemble. 18.05 Geestelijke liede
ren. 18.30 Het Spectrum, lezing. 18.45
Lichte grammofoonmuziek. 19.00
Nieuws en weerberichten. 19.10 Muziek
van het Leger des Heils. 19.30 Radio
krant. 19.50 Radiophilharmoniseh or
kest en soliste: Moderne en klassieke
muziek. In de pauze 20.4021.00):
De betekenis van de jongste aardgas
vondsten in Nederland, lezing. 21.45
Kanttekeningen. 21.55 Metropole orkest.
22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Operamuziek
(gr.). 23.30 Lichte grammofoonmuziek.
23.55—24.00 Nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS:
17.3517.45 Internationaal jeugdjournaal.
20.00 Journaal en weeroverzicht.
NCRV: 20.00 Memo. 20.30 Jong Israël
danst. 20.55 Korte film. 21.20 Weten
schappelijke film. 21.40 Waar blijft mijn
koffie?, filmfantasie. 22.10 V. for Vic
tory, documentaire film. 22.35 Dagslui
ting.
VLAAMS-BELGISCHE
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.25
Het manneke. 20.30 Poppenspel. 21.05
Korte film. 21.20 De haas en de strik,
toneelspel. 22.35 Nieuws.
FRANS-BELGISCHE
TELEVISIEPROGRAMMA'S.
19.30 Katholieke uitzending. 20.00
Nieuws. 20.30 L'Enfer est la. film, 22.20
Literaire uitzending. 22.50 Nieuws.
KERKNIEUWS
CHR. GER. KERKEN.
Tweetal te Oud-Beijerland: T- Harder te
Kornhorn en R. Slotstra te IJmuiden.
Beroepen te Ede: M. Viietstra te IJmui
den.
Bedankt voor Broek onder Akkerwoude:
C. den Hertog te Den Haag-W.
CHR. GER. GEMEENTEN.
Blijkens een communiqué te Rabat heeft
de echtgenote van de Marokkaanse
vorst Hassan H zondagavond te Rome
het leven geschonken aan een meisje.
„Zijne majesteit Hassan H is vader ge
worden van een meisje dat om 20.29
uur te Rome geboren is: De kleine prin
ses maakte 't uitstekend", aldus 't com
muniqué dat op het paleis te Rabat
werd uitgegeven.
De Marokkaanse koninklijke familie
was met vakantie in de Italiaanse hoofd
stad.
Tn Rabat wordt momenteel druk feest
gevierd. Het leger vuurde kanonsalvo's
af om do gebeurtenis in het land te
melden.
HOOG EN LAAG WATER
29 augustus
Vlissingen
Terneuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
-f- nap
uur meter
1.37 2.03
2.05 2.19
2.38 2.33
3-13 1.57
3.21 1.85
nap
uur meter
13.52 2.01
14.19 2.17
14.52 2.28
15.19 1.43
15.42 1.73
7.58 1.70
8.26 1.86
8.59 2.00
8.43 1.34
20.24 2.07
20.53 2.23
21.26 2.37
20.55 1.68
21.19 1.90