Amsterdamse Beurs Respect voor modern PILOOT STORM ontvoerd in de slratosfeer UIT DE BAND QE5PRONQEN Klanken uit de ether KALME HANDEL NOG EENS BINNENLANDSE VEILIGHEID Marokko viert feest na geboorte van prinsesje Waar zijn onze schepen DINSDAG 28 AUGUSTUS 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT T P. Wondergem, 70 jaar, Goe- senaar, amateur-kunstschilder, exposeert niet meer. Hij heeft dat wel gedaan, in zijn geboor teplaats Vlissingen, als lid van de kunstkring „Hef Zuiden'. Met een wijs lachje zit hij ach ter zijn oude, wat gammele ezel. Een late namiddagzon heeft de kamer in een drome rig licht gezet. Een atmosfeer, waarin zijn schilderijen thuis horen: landschappen, stille vens, bloemenstillevens voor al, oude huizen in een wazig licht. Om alle ismen te omzeilen: Won dergem werkt naar de natuur. Met zijn grijze haren, met zijn metalen bril, de onderwerpen, die hij voor zijn schilderijen kiest, zou hij het prototype kun nen zijn van de bedaagde, vast gelopen zondagsschilder, die schokschouderend voorbijgaat aan alles wat in zijn kunst „mo dern" heet. Maar als hij zegt: „Exposeren? Tegenwoordig moet je modern uit de hoek ko men" is zijn stem zonder bit terheid, zonder sarcasme. Inte gendeel: Wondergem blijkt een grote bewondering te hebben voor de moderne schilderkunst, heeft de ontwikkelingen gevolgd en is voor wat zijn directe om geving aangaat bijzonder goed op de hoogte met het werk van Zeeuwse schilders als Kimpe, Prince, Minderhoud en Heeren. Of ik daar bewondering voor heb Ja, waarachtig, nou en of. Ik werk zelf naar de na tuur, omdat ik voor iets anders geen kans zie. Iemand, die naar de natuur schildert, schildert de dingen maar na. En daar heb ik een hele toer aan. Als je die nog moet gaan verwrin gen en vervormen ik geloof dat dat nog moeilijker is. Mensen, die er geen oog voor hebben menen wel eens, dat non-figuratief of gedefor meerd werken een koud kunstje is. Maar iemand, die de dingen ver vormt, moet zijn eigen visie laten meespreken, hij is meer ontwerper. Van Kimpe heb ik veel werk gezien. Heb ik het grootste respect voor. Deze mensen kunnen als het moet ook een knappe „gewone" tekening maken. Zo heb ik met de grootste bewondering de tekeningen bekeken, die Prince maakte voor de verhalen- serie. die de P.Z.C. afgelopen winter publiceerde". Dat zijn de sympathieke uitlatingen van een man, die zelf als amateur kunstschilder niet tot grote presta ties kwam, maar die bleef schilderen, voor zichzelf, omdat het zijn liefheb berij is, hij kan het niet laten. Ge middeld voltooit hij per jaar nog al tijd zo'n dertig doeken. Twintig jaar was hij, huisschilder in Vlissingen, toen hij er mee begon. Je weet niet waarom. Het is een drang. Je ziet overal schilderijen in. Je gaat het proberen. Het zal wel dezelfde reden geweest zijn, die een ander er toe brengt. Je kunt er geen verklaring voor geven. Al gauw kreeg ik les van Jacobs, die in 1915 uit Antwerpen naar Vlissingen was gevlucht. Al gauw was er een club, de kunstkring „Het Zuiden", 'k Heb daar ontzettend veel geschilderd. Ging met Jacobs mee, landschappen schilderen, stillevens. Later kwamen de exposities- Anderen gingen mo derner schilderen. Dan werd er over mijn werk wel eens minder prettig geschreven. Zoals „Een kunstenaar, die in het bijzonder het accent legt op de stofuitdrukking, maar wiens werken voor velen wat te traditioneel zullen zijn" en „Zeer zorgvuldig af gewerkt, maar onpersoonlijk". Dan dacht ik: ze zullen wel gelijk heb ben. Nu exposeer ik niet meer". Toch zou de Vlissingse schilder Bram Pihl, wiens werk plotseling in brede kring waardering vond, over hem in een geïllustreerd tijdschrift verklaren: „De grootste duw heb ik wel gekregen van de heer Wonder gem, met wie ik in m'n vrije uren zo'n jaar of drie ben opgetrokken. Met hem heb ik vaak buiten geschil derd. Ik mag dan ook wel zeggen, dat ik de grondslagen van het schil deren van hem heb geleerd". Won- P. WONDERGEM zoveelste stilleven dergem heeft die dingen in een map je bewaard. Een knipsel uit de P.Z. C. van 30 juli 1951, toen onze eigen resencent over een expositie van de kunstkring „Het Zuiden" schreef: Allereerst vallen op enkele stille vens van P. C. Wondergem. Rustig, ingetogen en vooral voornaam werk. Deze schilder, die met liefde en met kennis van zaken zijn objecten heeft gegroepeerd, beschikt over grote technische bekwaamheid, die hij ge heel in dienst stelt van zijn dichter lijke visie". Het knipsel is vergeeld, Wondergem vraagt„Wat staat er ook al %veer?" Als hij het herleest, lacht hij er bij en zegt „Zoiets was toch een steun tje". Hij zet rich weer achter z'n ezel. Wondergem, die zegt dat het tegenwoordig modern moet zijn en daar respect voor heeft. Het is zijn zoveelste bloemenstilleven. Nauwge zet, naar de natuur, komen de kleu ren op het doek. Zo werkt Wonder gem, zijn schildertrant onderging in vijftig jaar nauwelijks enige wijzi ging. Wie het niet apprecieert, kan van Wondergem gelijk krijgen. Hij zal niet meer exposeren, maar werkt rustig door. voor zichzelf, omdat hij er plezier in heeft. En dat dwingt een groot respect af. OUS VOOR 500 porvo- STEMDE Ik ER IN TOE TE HELPEN BIJ HET STELEN VAN DE MODIGLIA- NI. IK WIST DAT IK ER WEL ZO'N GOEDE COPIE VAN KON MIJN HEMEL MAKEN,DATDE/ CLIVE. IK BEDIENDE VAN/DACHT WEL DAT CRANE ER-v-rDIEOUDE CRANE KORTOM, IK H DE T-WEE DOEKEN OMGERUILD VOOR HIGGS KWAM EN NADAT HIJ WEG WAS -WEL ZOALS JE ZIET, DE ORIGINELE ZIT WEER IN DE LIJST. GEEN WOORD HIEROVER TEGEN JE OOM. 2184. Drie mannen, drie vrouwen en een kleine jongen drongen angstig te zamen op dc uiterste punt van het rlvierciland. terwijl achter hen tussen het gebladerte de onmisken bare geluiden opklonken, die de na dering van dc monsterparasiet aan kondigden. Dc snelheid waarmee de lugubere tentakels zich door de ve getatie voortkronkclden was dan ook verbasterend. Het vlot, dat men uit voorzorg had gebouwd, was nog niet geheel en al klaar, doch er bleek nu geen minuut meer te ver liezen. Vlug graaiden de mannen de laatste proviand bijeen en werden de vrouwen op het vlot geduwd. Een ogenblik later stootte men het vaar tuig van do kant, waar het onmiddellijk door de sterké stroom werd gegrepen. Het Damrak heeft maandag de beursweek ingezet met ten licht verdeelde stemming voor de internationale waarden. De handel was kalm. Dit lag trouwens voor de hand. De politieke spanningen in enige delen van de wereld als onder andere Ber lijn en Algerije zijn een rem om tot zaken doen ter beurze over te gaan. Men geeft er de voorkeur aan dicht bij huis te blijven. Het was dan ook vrijwel alleen arbitrage die nog wat leven in de brouwerij bracht. Men had wat vraag voor enkele hoofdfondsen. Voor rekening van West-Duitsland en Zwit serland werden aandelen Philips op het verlaagde niveau, ten opzichte van de voor gaande slotprijs, uit de mark genomen. Phi lips lag bij de opening op f 155.40 bijna twee gulden lager. Unilevers min 40 cent op f 136.50. AKU hield zich heel goed op 366, plus twee punten, terwijl Hoogovens drie punten hoger openden op 558. Kon. Olies liepen op, dank zij lokale vraag, van f 141.40 tot f 141.90, tegen r 141.40 als slot prijs van vrijdag. Gedurende de verdere beursduur zakten Philips, Unilevers en Hoog ovens een kleinigheid ir.. Over de gerezen moeilijkheden tussen Frsnkrijk en Algerije ten aanzien van het bezit van Sahara- olie, alwaar de Kon./Shellgroep belangen heeft, trok men zich op het Damrak weinig aan. Wallstreet deed vrijdag een stapje terug, waarbij de omzet zeer gering was. De Neder landse hoofdfondsen moesten op de New- yorkse beurs met koersdalingen genoegen nemen, waardoor Philips vrijdagavond in Amsterdam daalde tot f 154.50. De West- duitse beurzen waren gisteren iets lager. De seheepvaarthoek zette de beursweek in met zeer weinig affaire. Zo nu en dan werd er in deze hoek een stuk verhandeld waarbij bleek, dat de koers zich beneden het vorige slotniveau bevond. Ook In de leidende cul tures gebeurden geen dingen van betekenis. De staatsfondsenhoek was doorelkaar we derom aan de vaste kant. In de lokale afdelingen ging het zeer kalm toe. In de hoek van de preferente- en ge wone aandelen „woon- en winkelhuizen" werden de gemoederen opnieuw in beroering gebracht, doordat op verzoek van het beurs- bestuur gisteren géén notering voor ge noemde aandelen werd opgemaakt. Dit in verband met een te verwachten bericht. De beurs heeft het vermoeden, dat er opnieuw een bod op deze stukken in „de lucht" hangt. Dit was nog korte tijd geleden ook het geval toen de „landbank" 900 en 220 bood voor resp. de gewone en preferente aandelen. Het bestuur vat. „woon- en win kelhuizen" raadde aandeelhouders dit bod toen af. Prompt werden de stukken daarna ter beurze verkocht tegen oplopende koer sen. De hoogste koers was 950 voor de ge wone en 250 voor de preferente aandelen, waarna een daling intrad toen bekend werd dat de landbank van het bod afzag. Vrijdag werd gedaan 930 en 215 voor beide stukken eerder bieden. De koers vóór bovengenoemd bod was resp. 775 en 17?%. De beurs acht AAAAAA Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Amsterdam, 27 augustus. Londen 10.09','i—10.10: New York 3.60%—3.60%; Montreal 3.34ft— 3.34,'.,: Parijs 73 54—73.59: Brussel 7,24%—7.251/.: Frankfort 90.14— 90.19; Stockholm 70.03%—'70.03%: Zürich 83.39'/j-83.44%: Milaan 58.06%58.11',V Kopenhagen 52.05%—52.10%: Oslo 50.38'/=— 50.43%: Wenen 13.96%—13.97%: Lissabon 12.58%—12,60'/.. WWAWAAAWMAWWVW het ook mogelijk dat de directie van „woon- en winkelhuizen" met een verklaring zal komen waarom zij kortgeleden het bod van de landbank aan aandeelhouders ontraadde. Claims 't Hart werden voor de eerste ver- handeldag geadviseerd op t 250, tegen een theoretische waarde van f 290. Onmiddellijk nabeurs werd bekend gemaakt, dat de „Friesch Groningse hypotheekbank" een bod uitbrengt op de gewone aandelen „woon- en winkelhuizen" van 1600 procent en op de preferente aandelen van 230 proeent. De directie van „woon- en winkelhulzen" raadt aandeelhouders aan het bod te aanvaarden. ANP-CBC BEURSINDICES. Verklaring: gedaan en bieden: 3 gedaan en laten: b bieden: 1 laten, d Int. conc. Industrie Scheepv. Banken Handel enz. Algemeen ex dividend: 23-8 458.2 330 7 142.5 14L9 239.1 142.4 342.8 27-8 454.3 331.3 140.8 Staatslcn. si Mi). Ned. 143 141 Schok bet. 202 202 Du Pont 202% 205% Ned '59 4% 1017a 101ft Niev Goud. 114% 113 Schotten F. 778% 776 Ge Elecr. 68% 67% Ned. 60 4% 101% 101% v Ommeren 246% 245% Sikkens 743 755 Gen Mot. 53% 53% Ned. '47 3% 90 ft 90ft Ron. LL 134% 132 Stokvis 215% 213% int Nick. 69% 68 Ned. 91 3% 95% 96 s Scbv. Unie 131 130 Verga Blik 347 Kennecott 71 71 Ned '48,3% 86% 86% Vergd Mach. 207 204 Nat Can. Ned. '50 3% 86% 86% industrie enz. Vredest. 387 388 Rep. Steel 38 37 Ned. '55 3% 91% 92 A!b Heijn 597 594 Wilton 289 286 Shell Oil 34% 34% Ned. '37 3 90% 90% Am droogd. 283 283 Zwanenb. 880 894 Stud. Pack. 9ft 9% Gr. boek '46 91% 91% Berg. Jurg. 286 276 Intenmie 182 181.50 Tid- Water 17 17ft Doll. 47 87 87% Berk. Pat. 228 228% Robeeo 203 207 U.S. Steel 46% 46% Inv. cert. 3 99%* 99 Blaauwh. 260% 260 Valeurop 728 725 PREMIEL. Ned. '62-6-1 100 99ft Bij enk. 820 820 Ned. Ind. '37 100 Calvé 676 675 Banken Alkmaar 81% 81 is 6 W.B. Len. '57 107 107% Centr. Suik 330 330 b A'd Bank 375% 375% A'dam '51 89% 88% Fokker 451 445 NJL Mij. 349 349% A'dam '56 I 80% 80% Aandelen v Gelder 303 303% R'd. Bank 354% 354% A'dam '56 II 87 87 Amst. rubb. 110% 111% Gist sp. 393% 352 Tw. Bank 304 304% A'dam '56 HI 91% 91% H.V.A. 121% 121% v. d. Heem 310 301% Breda '54 84% 84% A.K.U. 364 364%* Heineken obi. Dordr. '56 80% Deli M. 142.50 142.10 Internat. 199% 197 B. N. Gem. (4%) 99ft 99% Eindh. '54 82% 82% Hoogov. 5541% 554 Intervain 149% 148'/* B. N Gem. '58 (5) 103% Ensch. '54 81% Philips 157 155.10 K,N. Papier 278% 275 D Haag '52 I 91% 91% Unilever 136.90 136.20 K Zout 735% 730% A mor. aand. D Haag '52 II Kon. Olie 141.30* 141.90 Muller 340% 343% Am Enka 46% 48ft R'dam '52 I - ''rri. Ned Dok 166 167 Am. mot. 17% 17% R'dam '52 H 91% 92% Sell. luchlv. Ned. kab. 519% 519% Am Tel. 114% 114% R dam '57 85% 87% H.A.L. 122'/* 120% Netam 227% 229 Anaconda 42% 42% Utrecht '52 97 K.L.M. 51 Njjverdal 229 225 Beth St. 32% 32% Z.-Holl. '97 86% 86% K.N.S.M. 141% 140% Rott. Dr Dok 460 463 Cit. Serv. 49% 49% Z.-Holl. '59 104% 104% Kon. Palcetv. 142 138 Schelde N.B. 262 261 Curt. Wr. 18'/. 19 (Advertentie) I eulLLcton "èoot JZub\i /tl. 31 Ze zei met een lachje: „En dat eist U wel van John! Dat is toch niet helemaal eerlijk". „Wat voor de een deugt, is slecht voor de ander", maakte de kolonel een grap je. „Wacht maar tot je hem gezien hebt. Ik wil graag, dat jullie elkaar ont moeten en dat je mij vertelt, hoe je hem vindt". Gipsy ging een beetje langzamer rijden. „Wc zijn er bijna", zei ze wat ademloos. „Hm". De blikken van de oude man zwierven kritisch door de dorpsstraat. „Een dood plaatsje", zei hij. „Begrijp niet, dat hjj hier zout in de pap kan verdienen hij zou veel beter aan een van dc moderne verkeerswegen kunnen zitten". „Er wordt er verderop een aangelegd", antwoordde Gipsy. „Vader is er woedend over hjj zegt dat Engeland naar de kelder wordt geholpen". Ze remde plotseling om oen hond te sparen, die do weg zo langzaam over stak, alsof hij hoor en meester van de omgeving was, en sloeg toen langzaam de hoek om. „Dat is de garage", zei ze. „Maar mis schien hebt U haar al eens gezien". „Nee! Hm! Ziet er niet kwaad uit", gaf hij onwillig toe. „Het is een mooie garage", meende Gip sy en zij deed de wagen behoedzaam stilstaan vlak voor de pompen. De kolonel stapte wat moeilijk uit, maar toen Gipsy hem wilde volgen, zei hij: „Noen, rjjd jij nu meteen door ver lies nu geen tijd en kom mij weer halen om drie uur, wil Je dat doen?" Gipsy knikte met dwalende ogen die vergeefs zochten naar John, niaar er was niemand te zien en met een mili taire groet keerde kolonel Lufton zich om. „Hij zal ons wel gezien hebben", dacht Gipsy vol pijn, terwijl ze wegreed. „Hij heeft me natuurlijk gezien en daarom is 'hij in zijn kantoortje gebleven". En een ogenblik kwam ze in verzoeking om terug te gaan en een excuus te zoeken, wat deed er niet toe, als ze Robillard maar een ogenblik kon zien. Maar ze reed door zonder ook maar een maal achterom te zien en langs de kron kelende weg naar het huis van haar vader. Drie uur! En het was nu pas vijf mi nuten voor één; twee kostbare uren, waarvan ze zich zoveel had voorgesteld, eenvoudig weggesmeten. Wat was het Teven toch dwaas en de mensen ook! Of was zij de enige die in opstand kwam tegen do maatschappij. „Ik hoop dat ze aYlemaal uit zijn", dacht ze kwaad, toen ze het grote huis zag. De voordeur stond deze keer wijd open en toen ze de hal binnenkwam, daalden haar beide zusters juist de trappen af. „Goeie hemel", zei Grace verweien en „Goeie hemel", herhaalde Mildred. „Goeie hemel", bauwde Gipsy ze na in haar geprikkeldheid. „Val niet om van plezier, dat ik er weer ben! Is moeder thuis?" „Neen, zij en vader zijn met, Catherine meegegaan". „O, is er dan wat?" vroeg Gipsy en haar donkere ogen keken de meisjes onder zoekend aan. Een ogenblik van aarzelen, toen zei Gra ce, die meestal de leiding nam, geheim zinnig: „Dat weten we niet precies". ,Wat bedoel je in vredesnaam?" wilde Gipsy weten. ,Is er iemand dood of weg gelopen of wat is er?" En nu antwoordde Mildred op dezelfde geheimzinnige toon: ,Dat weten we niet precies". Toen begonnen ze in een soort spreekkoor uit te leggen, dat er iets vreemds gebeurd was. Catherine was de vorige avond helemaal van streek en opgewonden thuisgekomen en ze had urenlang met de ouders, zoals de beide meisjes haar vader en moeder steeds noemden, in de bibliotheek vertoefd en Catherine was niet aan het ontbijt ver schenen. „Nu", zei Gipsy met nauw verholen on geduld. „Dat is niets bijzonders ze ontbijt wel vaker in bed". „Wij geloven, dat ze ruzie heeft gehad met Acton", fluisterde Grace. Gipsy lachte: „Het verbaast me alleen, dat het niet al eeuwen geleden gebeurd is", zei ze zorgeloos. „Was hij er ook?" „Neen en vanochtend is ze met de ouders vertrokken en we hebben haar helemaal niet meer gezien". „O, nu kan ik hier lunchen. Of is dat tegen de bevelen?" Maar blijkbaar waren de meisjes blij, dat er iemand was met wie ze over haar vermoedens konden praten en zodra Best de kamer uit was, staken zo van wal. „Wij geloven, dat ze van Acton was weggelopen, maar dat dc ouders haar weer hebben teruggebracht". „Ze had gehuild haar ogen waren ï-ood en gezwollen", „En ze had eep hoop i>aoage bij zich, maar die heeft zc uit- i weer meege nomen". „En we hoorden vader zeggen, dat de zaak wel weer in orde kon worden ge bracht, zonder schandaal". „Jullie hebt aan de deur geluisterd", verweet Gipsy. „Och", ze keken allebei nogal schuldig. „Je weet, hoe hard vader praat, als hij boos is". „Arme Catherine!" zei Gipsy en ze dacht aan de jade halsketting, die haar oudste zuster haar gegeven had. Ze had hem nog geen enkele keer gedragen, misschien, omdat ze voelde, hoeveel ze ook van felle kleuren hield, dat hij van iemand was geweest, die geen geluk kende. Gipsy had nooit veel illusies over Cathe rine gehad, altijd geweten, dat haar hu welijk zonder liefde gesloten was en als Acton en zij nu ieder hun eigen weg wilden gaan, was het aan niemand ver oorloofd hun iets te verwijten. Ze lachte inwendig, toen ze bedacht wat een knak de familietrots erdoor zou krijgen, als dit ooit een praatje werd en opeens vroeg ze snel: „Waar is Lacey?" Twee hoofden werden geschud. „Dat weten we niet hij is nooit meer thuis; we denken, dat hij verliefd is". Dus Lacey had het nieuwtje nog niet verteld! Gipsy voelde zich min of meer teleurgesteld, want ze had gedacht, dat Lacey regelrecht van hun lunch naar zijn vader zou zijn gehold, om zijn on afhankelijkheid te verklaren en mede deling te doen van zijn aanstaand huwe lijk. Misschien was de familiekring te veel voor hem geweest, dacht ze, en ze keek eens argwanend rond in de grote eetkamer. Ja, het was hier heel erg def tig. Net als de rest van het huis; ze be sefte opeens hoe makkelijk het zou zijn om weer helemaal onder de invloed te komen, tenzij men buitengewoon vastbe raden was. (Wordt vervolgd.) Malse maatjeszure haring gebakken haring WOENSDAG 29 AUGUSTUS 1962. HILVERSUM I. 402 m. 746 lte/s. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. "7.23 Lichte ochtendklanken (gr.). (Om 7.30: Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. S.18 Lichte grammofoonmu- ziek. 8.30 Verkeerswenken. 8.35 Lichte ;rammofoonmuziek. 8.55 Kookpraatje. .00 Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Moderne orkestmuziek (gr.). (9.35— 9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Mes sianisme en Christendom, lezing. VA RA: 10.20 Lichte orkestmuziek. 10.50 Koorzang (gr.). 11.00 Moderne mu; (gr.). 12.00 Licht ensemble. 12.30 Mc delingen t.b.v. land. en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Hammondor gelspel amusementsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Holland Festi val 1962: Hedendaagse muziek. 14.45 Volksmuziek uit Opper-Oostenrijk. 15.00 Straks naar school, toespraak. 15.10 Voor de jeugd. 16.30 Muzikale impressie van het verre Westen (gr.). 17.00 Weg wijzer. tips voor vakantie eh snipperda gen. 17.50 Regeringsuitzending: Nieuw- Guinea kroniek. 18.00 Nieuws en com mentaar. 18.20 Actualiteiten. 18.30 Roe meens orkest. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Joods programma. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte orkestmuziek en zangso list. 20.35 Als het een roos mocht zijn..., hoorspel. 21.40 Fragmenten uit de mu sical: South Pacific (gr.). 22.00 Sra- nang Tori. Surinaams programma. 22.20 Snort halverwege. 22.30 Nieuws. 22.40 Met een knipoog naar de Muzen, licht programma. 23.00 Klassieke kamermu ziek, 23.20 Lichte grammofoonmuziek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc/s. 7.00 —24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Te Deum lau- damus (opn.). 7.30 Lichte grammofoon muziek. 7.50 Meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Koorzang (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Lichte gram mofoonmuziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.15 Mor gendienst. 10.45 Geestelijke liederen. 11.15 Klassieke muziek voor strijktrio (gr.). 32.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. 12.33 Gewijde mu ziek. 12.37 Nederlands hervormde kerk dienst. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensem ble. 13.45 Moderne muziek (gr.). 15.20 LEZERS SCHRIJVEN In een vorig ingezonden stukje had ik geschreven dat journalisten door de B. V.D. waren benaderd om tegen beta ling politieke partijen binnen te dringen om daar te kunnen spioneren. Uw on derschrift luidde dat ik mij vergiste, omdat dit in strijd met de journalistieke ethiek was. Dat dit daar mee in strijd is hebt U gelijk in. En de commissie Ere code van de Nederlandse Journalisten- Kring heeft dan ook bepaald, dat zij alle gehonoreerde dienstverlening aan de B.V.D. afwijst. Hiervoor hulde. Maar dat neemt dan toch niet weg dat verschil lende journalisten door de B.VD. bena derd zijn voor spionnendiensten binnen politieke partijen. In Amsterdam zijn daar gevallen van bekend. Als minister Toxopeus zegt dat hij de rechtszekerheid zal handhaven en daar om op alle slakken in de B.V.D. tuinzout zal leggen, dan mag de minister toch wel een grotere zoutvoorraad aanleggen. Middelburg. W. DEN ENGELSMAN. Hobo en piano (gr.). 15.30 Licht ensem ble. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Jazz Club (gr.). 17.40 Beursberichten. 17.45 Licht ensemble. 18.05 Geestelijke liede ren. 18.30 Het Spectrum, lezing. 18.45 Lichte grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.10 Muziek van het Leger des Heils. 19.30 Radio krant. 19.50 Radiophilharmoniseh or kest en soliste: Moderne en klassieke muziek. In de pauze 20.4021.00): De betekenis van de jongste aardgas vondsten in Nederland, lezing. 21.45 Kanttekeningen. 21.55 Metropole orkest. 22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Operamuziek (gr.). 23.30 Lichte grammofoonmuziek. 23.55—24.00 Nieuws. TELEVISIEPROGRAMMA'S. VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.3517.45 Internationaal jeugdjournaal. 20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.00 Memo. 20.30 Jong Israël danst. 20.55 Korte film. 21.20 Weten schappelijke film. 21.40 Waar blijft mijn koffie?, filmfantasie. 22.10 V. for Vic tory, documentaire film. 22.35 Dagslui ting. VLAAMS-BELGISCHE TELEVISIEPROGRAMMA'S. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.25 Het manneke. 20.30 Poppenspel. 21.05 Korte film. 21.20 De haas en de strik, toneelspel. 22.35 Nieuws. FRANS-BELGISCHE TELEVISIEPROGRAMMA'S. 19.30 Katholieke uitzending. 20.00 Nieuws. 20.30 L'Enfer est la. film, 22.20 Literaire uitzending. 22.50 Nieuws. KERKNIEUWS CHR. GER. KERKEN. Tweetal te Oud-Beijerland: T- Harder te Kornhorn en R. Slotstra te IJmuiden. Beroepen te Ede: M. Viietstra te IJmui den. Bedankt voor Broek onder Akkerwoude: C. den Hertog te Den Haag-W. CHR. GER. GEMEENTEN. Blijkens een communiqué te Rabat heeft de echtgenote van de Marokkaanse vorst Hassan H zondagavond te Rome het leven geschonken aan een meisje. „Zijne majesteit Hassan H is vader ge worden van een meisje dat om 20.29 uur te Rome geboren is: De kleine prin ses maakte 't uitstekend", aldus 't com muniqué dat op het paleis te Rabat werd uitgegeven. De Marokkaanse koninklijke familie was met vakantie in de Italiaanse hoofd stad. Tn Rabat wordt momenteel druk feest gevierd. Het leger vuurde kanonsalvo's af om do gebeurtenis in het land te melden. HOOG EN LAAG WATER 29 augustus Vlissingen Terneuzen Hansweert Zierikzee Wemeldinge -f- nap uur meter 1.37 2.03 2.05 2.19 2.38 2.33 3-13 1.57 3.21 1.85 nap uur meter 13.52 2.01 14.19 2.17 14.52 2.28 15.19 1.43 15.42 1.73 7.58 1.70 8.26 1.86 8.59 2.00 8.43 1.34 20.24 2.07 20.53 2.23 21.26 2.37 20.55 1.68 21.19 1.90

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 3