Kerken zorgen voor zieken in Zeeland KRANT UIT? woo •"proef rit PUZZEL- rubriek Men mag zich niet uitgestoten voelen Contact tussen kerkelijk Oost en West na eeuwen „vreemden" te zijn geweest m NIEUWS VAN OVERAL LEGER DES HEILSWERK IN ZEELAND IS ZEER GEZOND dan met de NIEUWS UIT DE KERKEN 37 71 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1962 INTERKERKELIJKE SAMENWERKING niet-kerkelijken. „in een ziekenhuis ontstaan de mooiste contacten, er Een zieke voelt zich soms afge sloten van de buitenwereld. Hij neemt geen deel aan het normale dagelijkse leven. In het witte bed in het ziekenhuis hoort hij geluiden van de bui tenwereld, hij krijgt bezoek van familie en kennissen, hoort de „nieuwtjes", maar wanneer het bezoek is afgelopen, is hij weer terug in de ziekenhuiswereld. Moeilijker is het nog voor die zieke mensen, die gewend zijn aan een geregeld kerkelijk le ven. Bij de niet-kerkelijken of de buitenkerkelijken kan het ziek zijn soms een bepaalde in vloed hebben: men is met zijn gedachten alleen, denkt na over van alles, ook over het geloof. De kerken hebben ïn dezen hun op dracht en taak verstaan. Predikan ten bezoeken de zieken van eigen ge meente, er zijn kerkdiensten in de ziekenhuizen of de patiënten worden in de gelegenheid gesteld diensten van buiten-af via de zïekenhuismicro- foon of -telefoon te beluisteren. In de neutrale ziekenhuizen treedt vooral het ziekenhuisbezoek van de predi kanten en geestelijken op de voor grond. In de prot.-christelijke zieken huizen kan men verder gaan. Er zijn op sommige plaatsen ïn onze provin cie interkerkelijke diensten, zelfs avondmaalsdiensten. De rooms-ka- tholieke ziekenhuizen hebben voor de patiënten de rector, die tot taak heeft de geestelijke verzorging. En protestantse predikanten kunnen er te allen lyde patiënten bezoeken. Ook kerkleden Zoals de kerken op andere terrei nen een taak hebben, zo is er een arbeidsterrein in de ziekenhuizen. En niet alleen voor de predikanten en geestelijken, maar ook voor de leden van de kerken. Op kerkelijke hoog feesten verzorgen leden van kerken een verrassing voor de zieken: fruit- bakjes, men zorgt voor lectuurver- spreiding, bloemen. Sinds vórig jaar kent men in het prot.-chr. streekziekenhuis „Bethes- da" in Vlissingen avondmaalsdien sten, waaraan zowel luthersen als hervormden kunnen deelnemen. Maar, zo zei ons een Vlissingse her vormde predikant, „naar ons gevoel is het avondmaal ook voor andere kerken, voor iedere zieke, die dit wil, staat het open". Via de huistelefoon kunnen de zieken onder meer in het Vlissingse „Bethesda'* afwisselend uit de hervormde of gereformeerde kerk een dienst beluisteren. Het Leger des Heils in Vlissingen be zoekt regelmatig de zieken in het r.-k. St.-Joseph-ziekenhuis. Men gaat alle bedden langs en bereikt ook de r T m 1 fit hhh||^^H^ÉH|||||||W TX' 'V IfX Interkerkelijk De patiënten van het „Juliana-zie- kenhuis" in Terneuzen worden weer op enigszins andere wijze ver zorgd door de kerken. Om de veer tien dagen is er een kerkdienst, ge leid door een hervormd of gerefor meerd predikant of een dominee van de gereformeerde kerk onderhoudend artikel 81. Er zijn bijbellezingen en men zingt geestelijke liederen. Wan neer er een gevarieerd grammofoon- platenprogramma is, worden altijd veel geestelijke liederen aangevraagd. Chr. gereformeerden, hervormden, gereformeerden en predikanten van de gereformeerde gemeente nemen deel aan het overleg voor de tele foondiensten in het Middelburgse Gasthuis. Een interkerkelijk predi kantenconvent is ook aan het werk voor de patiënten van het Zierikzeese rode-kruisziekenhuis, er is bovendien in een speciale zaal gelegenheid voor het houden van r.-k. kerkdiensten. Interkerkelijke avondmaalsdiensten vinden ook plaats ïn de verpleeg tehuizen Der Boede en Ter Poorte in Koudekerke. „Het zjjn soms ontroe rende diensten voor de patiënten, die jarenlang geen avondmaal hebben gevierd", zo zei ons een gerefor meerd predikant. Er is gelijktijdig in beide vleugels van deze instellingen een avondmaalsviering, waarin een gereformeerd en een hervormd pre dikant voorgaan. En men is vrij de ene of de andere avondmaalsdienst bij te wonen. Zoals bekend bevinden zich in Der Boede chronisch zieken en in Ter Poorte geestelijk minder validen. Ouderlingen en zusters assisteren in deze diensten. „De avondmaalsdien sten zijn zeer ruim toegankelijk. Men moet deze zien op een ander geeste lijk niveau dan die welke normaal in de kerken worden gehouden. Het christendom in deze tehuizen is een nuchter, praktisch christendom, wat je kan doen voor de zieken, dat doe je", aldus onze zegsman. De diaconieën van de verschillende kerken worden aangeschreven over de „vergeten leden", die zich in de verpleegtehuizen bevinden. Want: „de thuiskerk moet de band met de leden bewaren, men moet zich geen uitgestotene voelen". Aldus is de taak van de kerken ten opzichte van de patiënten ïn de ziekenhuizen mis schien nog wel het beste geformu leerd. Vrouwelijke predikanten zijn toege laten tot het ambt in de verenigde Evangelische kerk in Duitsland. Zij zullen alle werkzaamheden van een mannelijke collega mogen verrichten en voor speciale werkzaamheden of in een „normale" gemeente worden ge plaatst. Ontheffing van het celibaat is ver leend aan een vroegere predikant van de Duitse Evangelische kerk in Mainz, die tot r.-k. priester is gewijd. Hij kan gehuwd blijven en is in de Dom van Mainz onlangs gewijd. Er waren per 30 april 1962 75 hervormde kerken in Nederland ge reed gekomen, 32 waren in aanbouw en voor 45 zijn de plannen gereed. Totaal 152, waarvan 120 zijn gesub sidieerd uit de kerkbouwactie 1959 (opbrengst meer dan 10 miljoen gul den). De subsidies bedroegen totaal 9.443.292, rond 78.694 per object. Voor 1964 wordt een nieuwe actie overwogen. De eerste Kooniskatliolieke bis schop sinds de Reformatie zal in sep tember in Zweden worden gewijd. Er zijn 28.000 r.-k. in dit land. De nieu we bisschop is de Amerikaanse pater Taylor. De bisschop van Kopenhagen is consecrator. De Wereldraad van Kerken verte genwoordigt omstreeks 400 miljoen christenen uit 68 landen. De leden van het centrale comité zijn afkom stig uit Europa (42), Amerika (28), Azië (19), Afrika (12) en 6 uit Oce- anië. Een Europa-camping is op de Cau- berg bij Valkenburg gevestigd. Er is op het terrein een grote tent ge plaatst voor kerkdiensten. De cam pingeigenaar deed dit in overleg met het bisdom Roermond en met de her vormde predikant. Elke zondag is er nu een r.-k. en een hervormde dienst. Men zingt.a-capella. Er zijn thans 19 diaconessenhuizen in Nederland 18 ziekenhuizen en 1 verpleeghuis. Drie waren in 1961 in aanbouw, het prot. chr. ziekenhuis in Brussel vraagt om nieuwbouw. Al dus het jaarverslag van de bond van Ned. diaconessenhuizen. Een gereformeerd predikant is ïn een hervormde avonddienst voorge gaan in Amsterdam. „Het viel mij moeilijk om deze beurt bezet te krij gen en toen viel mij de gedachte in: als ik de gereformeerde collega ds. J. van Buuren eens vroeg. Dit m het kader van de zich ontwikkelende toe nadering tussen hervormden en gere formeerden. De kerkeraad stond hier met grote sympathie tegenover", al dus schreef de herv. predikant dr. H. J. Langman van de Spaarndammer- buurt in zijn wijkbericht. waarnemers naar Concilie Door het centrale comité van de We reldraad van Kerken is thans reeds één waarnemer voor het komend Vaticaans concilie aangewezen, dr. L. Vischer (Zwitserland). Mogelijk wordt nog een tweede waarnemer aangewezen. Na de Anglikaanse Kerk, die al een drietal waarnemers aanwees hebben ook de Oud- Katholieke Kerken aangekondigd, dat zij een waarnemer zullen zenden. Als ge delegeerdwaarnemer is door de Inter nationale Bisschipsconferentie daartoe bereid gevonden can. prof. dr. P. J- Maan uit Utrecht. De Duitse Evangelische Kerk heeft in middels bekendgemaakt, dat zij haar ver tegenwoordiger bij het secretariaat ter bevordering van de christelijke eenheid dr. E. Schlink de opdracht heeft gege ven als waarnemer naar het concilie in Rome te gaan. De Lutherse Wereld-; bond heeft als vertegenwoordigers aan gewezen prof. dr. K. E. Skydsgaard (Denemarken) en dr. G. Lindbeck (Ver. Staten). De Wereldraad van de Metho disten heeft twee waarnemers benoemd en een derde zal waarschijnlijk later nog worden aangewezen. Uit de wereld van de orthodoxie zijn nog geen berichten. Commandant W. F. Palstra: Over het algemeen schijnt er daar geen eenstemmigheid te zijn. De patriarch van Constantinopel zal een waarnemer sturen. De Grieks-Orthodoxe Kerk wil het doen, maar heeft nog niet beslist of het een geestelijke of een leek moet zijn. De Roemeense en de Russische kerken hebben nog niets beslist, wat uitgelegd wordt als een beleefde af wijzing van de uitnodiging. De Servische patriarch wacht eerst op het stand punt van de andere kerken. Wij zijn heel gelukkig met de mensen in Zeeland, die voor het Leger des Heils werken", al dus de commandant van liet Leger des Heils in Nederland, It. commis sioner W. F. Palstra. De Leger des Heilscommandant was het afgelopen weekeind voor een inspectiebezoek ïn Zeeland. Voordat commissioner Palstra het woord voerde in een slot bijeenkomst in Vlissingen gaf hij ons zijn indrukken over het Leger des Heilswerk in onze provincie. ..Het werk in Zeeland is zeer gezond. Zoals overal in Nederland zou eigen lijk in iedere plaats tot uitbreiding van de werkzaamheden kunnen wor den overgegaan, maar er is een te kort aan mensen en vooral aan lei ding. In deze tijd wenst men minder gemakkelijk een verantwoording te aanvaarden en de aanmelding van het aantal jongeren wordt minder, maar wie wij krijgen zijn uitmuntend. Je zou allemaal meer willen doen", zegt de 57-jarige commandant, de tweede Nederlandse commandant van het Leger na Bouwe Vlas. Hij werd in Utrecht geboren en zijn ouders waren ook officieren van het Leger des Heils. „In het Leger des Heils geeft men het zelfbestemmingsrecht uit handen men kan naar overal worden uitgezonden, vandaar dat in Nederland zovele buitenlandse com mandanten zijn j Zaligverklaring paus Pius IX Paus Johannes XXIH heeft de hoop uitgesproken, tijdens het Vaticaanse concilie, dat 11 oktober begint, paus Pius de negende, die het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid in 1870 heeft verkondigd, te kunnen zalig- verklaren. Paus Pius IX was paus van 1846 tot 1878, het. langste bewind in de histo- rie van de Rooms-Katholieke Kerk. Expansie Voor de plaatselijke afdelingen in Zeeland zijn er vele expansie mogelijkheden, maar zjj kunnen nog niet worden benut. Bijzonder floreert de post Zierikzee, waar men als cen trum van activiteiten van de jeugd op het eiland het jeugdclubhuls ziet. „Hier is niet alleen de mogelijkheid om iets te doen, maar Zierikzee heeft een bepaalde taak". Lt. commissioner Palstra wijst nog op de ontwikkeling hier van het sociale werk (vertier voor de dijk werkers tijdens de watersnood) naar het jeugdwerk: een overgang die spontaan was. Nu vindt de jeugd er een centrum waar men vooral tussen de middag kan overblijven. Zierikzee biedt goede perspectieven, evenals Vlissingen, dat zich vooral op de jon geren concentreert. „De Goese post weerspiegelt de typisch Zeeuwse aard van stabiliteit: trouw en vol houden. Het jeugdwerk heeft ook hier een goede vlucht genomen". „Of er nieuwe mogelijkheden met de industrialisering van Zeeuwsch- Vlaanderen komen voor het Leger? Wanneer die zich duidelijk aftekenen, zullen zjj zeker worden benut door de Terneuzense post". De samenwerking met de andere kerken is prima te noemen, aldus commandant Palstra. „Wij weten ons verbonden met allen, die staan op dezelfde grondslag. Naast elkaar vor men wij één front". Lt. commissioner Palstra noemt nog de toenemende belangstelling van de R.-K. Kerk voor het Leger des Heils, zoals bleek bij de „Doe wat terug"-actie, toen r.-k. zusters bij de inzameling hiel pen. „Ik geloof", aldus formuleert by voorzichtig", dat dit kan, omdat het Leger des Heils nimmer negatief is; wij Zyn aanvaardbaar voor iedereen". EN DE De gereformeerde kerk van Vrou wenpolder bestaat dit jaar driékwart eeuw. Deze kerk maakte zich in 1887 los. Foto toont het kerkgebouw. Vrouwenpolder ts één van de vijf ge reformeerde kerken op Walcheren, die 75 jaar bestaan. (Foto P4.C.) in- u Cl d De politieke verhoudingen tussen Oost en West zitten vast. Dat kunnen we bijna da gelijks door de berichten in de dagbladen con stateren. Des te merkwaardiger is het dat de kerkelijke verhoudingen tussen Oost en West steeds vlotter schynen te gaan lopen en aan beide zijden spreekt men zyn voldoening uit over het feit dat dit mogelijk is. Eeuwen laing heeft men als vreemden naast elkaar geleefd. Er waren allerlei twistpunten. Praktisch had den de kerken van de Oosters Orthodoxe ritus (deze hadden we voornamelijk op het oog) weinig contacten met de kerken van het Wes ten. Slechts zo nu en dan was men zich bewust te staan voor één en dezelfde zaak. Na de tweede wereldoorlog, die in zoveel op zichten een beslissend keerpunt blijkt te zijn in de historie van onze aarde, is ook hier een verandering gekomen en het bleek dat de or thodoxe kerken achter het IJzeren Gordijn ver langden naar meer contact en dat niet alleen met kerken die eveneens van oosters orthodoxe ritus zijn. Het vorige jaar is dit verlangen tot uiting gekomen bij de aanvraag van de Rus sische Orthodoxe Kerk om lid te mogen worden van de Wereldraad der Kerken. Toen de aan vraag van die kerk bekend werd, kwamen onmid dellijk gedachten en pennen in beweging. Men zag in de toekomst reeds meerdere kerken uit het communistische blok zich aanmelden als lid van de Wereldraad, hetgeen dan ook ge beurd is. Ook dit jaar, blijkens de verslagen die we lazen van de vergadering van het Centrale Comité van de Wereldraad der Kerken, zijn er weer een paar bijgekomen. Alleen maar goed Het kan alleen maar goed zyn, wanneer poli tiek het gesprek tussen Oost en West tel kens stokt, dat er een instantie is waar het ge sprek blyft voorgaan. We willen heus niet zeg gen dat er geen moeilijkheden rijzen. Wie terug gaat in de geschiedenis der kerken, kan bij bosjes opnoemen de punten waar men niet ge lijk denkt. Maar toch moeten we de mogelijk heden tot een gesprek, die er nu zijn, niet gering achten. In Amsterdam heeft de I-C.C.C. (In ternational Counsel of Christian Churches) vergaderd en wie de verslagen gelezen heeft weet, dat deze Raad van christelijke kerken tel kens weer gewaarschuwd heeft voor de Wereld raad der Kerken, vooral ook omdat daarvan zoveel kerken uit de communistische landen lid zyn geworden. Daaruit zou duidelijk blijken hoe de Wereldraad in communistisch vaarwater komt wat dr. Carl Mc Intire, de voorzitter, van het begin af aan reeds zou hebben gezien en voorspeld- Er is waarlijk ook nog wel iets anders te zeggen van die kerken, die de grootste vervolging van deze eeuw hebben doorstaan en die er niet meer zouden mojjen zijn, nadat een paar geslachten zijn opgevoed in de ieer van het Russische communisme. Ze zijn er echter nog steeds. Hun betekenis is een gans andere geworden dan toen de tzaar aller Russen praktisch het hoofd van zijn kerk was. Dat deze kerk met het tza- risme niet is ten onder gegaan, zegt ons vol doende dat er ware levenskrachten van het christelijk geloof zijn geweest en nog zijn. Hiervoor mogen we de ogen niet sluiten, ook al hebben deze kerken een andere vorm, een andere liturgie, een ander lied dan wij ïn ons land gewoon zijn. Aan het begin van deze maand lazen we het bericht dat dr. Arthur Ramsey de Anglicaanse aartsbisschop van Canterbury, in Rusland is geweest. Hij heeft besprekingen gevoerd met „Russische religieuse leiders". Nu is de kerk van Engeland, van wie dr. Ramsey de primaat is, ook een kerk die anders is dan wij in ons land gewoon zijn- Ze heeft een protestante be lijdenis, maar haar eredienst en vormen zijn katholiek en herinneren aan de R-K. Kerk, waarvan Hendrik VIII haar heeft losgemaakt. Deze kerk die zich noemt „both catholic and protestant" (protesterend!) kan men zien als een tussenvorm tussen Rome en het Calvinis me. Ze is ook, zouden we kunnen zeggen, er gens tussen het Protestantisme zoals wij dat in ons land kennen en de Oosters Orthodoxe ker ken. Het is dan ook niet toevallig dat deze Kerk van Engeland reeds in 1930 contacten had met Rusland. Ramsey heeft de instelling bepleit van een gemeenschappelijke theologische commissie, waarin alle Anglicaanse en Ortho doxe kerken vertegenwoordigd zouden zijn, met de bedoeling „om opheldering te bren gen in dogmatische vraagstukken en een grotere eenheid te bewerkstelligen". Hij heeft ook een gesprek gehad met de plaatsvervangen de Russische eerste minister Mikoyan, tot wie hij de hoop heeft uitgesproken dat de Russische en Engelse regeringen „de grootst mogelijke vrijheid van uitwisseling zouden toestaan tussen Russische en Anglicaanse kerken". Dit was maar een klein berichtje, dat verscholen ging onder het grote wereldnieuws, maar kerkelijk is het toch niet zonder betekenis en misschien is het ook nog belangrijk op de lange baan dan voor de toekomst van de wereld. Wie zal het zeggen? Ander bericht Het andere bericht waarin dc kerken uit het communistische blok naar voren kwamen was het verslag dat we de vorige week lazen over de reeds genoemde vergadering van het Centrale Comité van de Wereldraad van Ker ken in Parijs. Dit centrale comité heeft een uitbreiding ondergaan en bestaat sinds het vo rige jaar uit 100 leden. Voordien vormden Oos ters Orthodoxe kerken maar een kleine groep in de Wereldraad. Nu zyn ze een heel blok en de uitbreiding van het centrale comité met 10 leden heeft men nodig geacht om ruimte te maken voor de pas ingekomenen. In Par|js zyn er weer 7 nieuwe kerken toegelaten, vnn wie er 5 behoren tot de kerken achter het IJzeren Gordyn. Drie van deze vijf waren do Lutherse kerken van Estland en Letland en de Unie van Rus sische Baptisten. De twee andere waren de Orthodoxe Kerk van Georgië in de Kaukasus en de Apostolische Kerk van Armenië. De Kerk van Georgië is maar klein. Ze telt niet meer dan ruim 100 gemeenten. Ze heeft zich zelf standig willen houden van de Russisch Ortho doxe Kerk. De Armeense Kerk heeft nog altijd een 3 miljoen leden. Naar haar eigen over levering is zij gesticht door de discipel Thaddëus. Reeds in 303 werd in ieder geval in het toen bestaande Armeense rijk het christendom staatsgodsdienst. Dit Armeense rijk is ten on der gegaan, maar niet zijn kerk. Tot in onze eeuw toe heeft zij een ware lijdensweg moeten gaan. De Armeniërs wonen momenteel in Rus land, Turkije en Perzië. We herinneren ons misschien nog het lijden dat zij na de eerste wereldoorlog van de Turken hebben moeten verdi'agen. Sinds het concilie van Chalcedon in 451, heeft de Armeense kerk zich afgescheiden. Ze is een van de zogenaamde monophysistische kerken: men ontkent dat Christus een goddelijke en men selijke natuur heeft gehad, maar slechts één, een goddelijke. Dat Christus waarlijk één met ons mensen is geweest komt daarbij meestal in het gedrang. Deze afscheiding heeft de ver houding met andere kerken gespannen gemaakt- Deze zeer oude kerk, met een geheel eigen geschiedenis en traditie en met een geheel eigen theologie en liturgie, is nu ook lid van de Wereldraad der Kerken. Maar wat mij in het bericht het meeste trof was, dat een Russisch- orthodoxe geestelijke een warm pleidooi heefl gehouden voor de opname. Hij pleitte daarmee voor een kerk die 15 eeuwen geleden met de Oosters Orthodoxe kerken had gebroken en a) die eeuwen door een zelfstandig bestaan heefl willen leiden. De Wereldraad van Kerken staat nu aan hel begin van een belangrijk gesprek tussen de ker ken van het Oosten en die van het Westen Dat dit gesprek zonder moeilijkheden zal zyn geloven we niet, maar we zijn wel van ge dachten dat er belangrijke dingen uit kunnen voortkomen. In een steeds meer verbrokkelende wereld zoeken de kerken naar een eenheid, die er eigenlijk reeds is; de eenheid waarvan Chris tus spreekt als H(j het heeft over zyn kudde, die HU wil weiden. Hiervan mag men uitgaan, i H. Diverse kerken zenden Kalenderhervorming ter Op zoek naar artsen, verpleegsters leraren, maatschappelijk werksters en bekwame vaklieden is de stichting Oecumenische Hulp aan kerken en vluchtelingen. Deze mensen moeten bereid zijn voor 2 of 3 jaar in Alge rije te werken. Na de zelfstandigwor- ding van Algerije op 5 juli zijn de vluchtelingen weer teruggekeerd. Uit Tunesië en Marokko zijn er zo al 130.000 gerepatrieerd. De hulpverle ningsorganisaties, die namens de kerken in Algerije opereren zijn door gegaan met de werkzaamheden. Voedseluitdeling en medische hulp staan op het programma; ook andere werkzaamheden: 90.000 bomen zijn geplant om de gekapte én verbrande bossen te vervangen. zendingspredikant ds. H. Bultje van de Hervormde kerk. Hij is door de Evang. chr. kerk benoemd tot leider van de theologische cursus in Seroei. Zijn gezin blijft voorlopig in Neder land. De samenwerking van de raad voor de zending der N.H. kerk met de kerk van Nieuw-Guinea zal niét ver anderen na de overdracht van dit ge bied aan Indonesië. Een oecumenisch informatiecen trum is ingericht in Brussel, met als doel ontmoeting en uitwisseling der evangelische kerken. De toeristen worden bij hun reizen door Europa attent gemaakt op de oude centra van de Reformatie en in contact ge bracht met de gemeenten. Het is een heropening van het centrum, dat tij dens de wereldtentoonstelling aanwe zig was. Mevrouw Carp uit Neder land is chief-hostess en een Ameri kaans comité geeft financiële steun. Adres: 5, Rue Champ de Mars, Brus- Zevenhonderd jaar bestaat 5 de cember de hervormde gemeente van Schiedam. Er komt een gedenkboek van ds. J. G. Jansen, een historische tentoonstelling in het koor der kerk en een nieuwe actie voor een nieuw orgel in de Grote kerk. Anderhalve ton is er nodig, er is 40.000. Het front van het Destaande instrument staat op de lijst van Monumenten zorg. In het najaar viert de Schie- damse Oudkatholieke gemeente het gebeurtenissen gepaard gaat. discussie op Concilie Naar het Zwitserse persbureau Kipa bericht, zal op de agenda van het Vati caanse concilie ook een voorstel tot hervorming van de kalender komen, voortgekomen uit aanbevelingen uit de tijd van de Volkenbond en ook weer aangeroerd In 1950 in de Verenigde Naties. Men wil het jaar verdelen ïn kwartalen van 13 weken. Elk kwartaal begint met een zondag en eindigt met een zaterdag. Nieuwjaarsdag zal vol gens het plan ook altijd een zondag zijn. De maanden krygen alle 30 dagen, be halve de eerste maand van elk kwar taal, die 31 dagen telt. Voor de kerken is van belang, dat voor het Paasfeest een vaste datum wordt ingevoerd: 8 april. Daarmee staan dan tevens an dere feestdagen vast, die van Pasen "'■"inkelyk zjjn. Tegen het eind van de 16e eeuw werd onder paus Gregorius XIII een toen nodige correctie op de sinds het begin van onze jaartelling gebruikte kalen der aangebracht. Het heeft echter lang geduurd eer die correcties overal wer den aanvaard. De orthodoxe kerken hebben die nog nooit overgenomen en in Europa duurde het nog tot 1811 eer het laatste kanton van Zwitserland zich bij aanpaste. Dit zal het concilie zich wel moeten realiseren, ook al staat de Rooms-Katholieke Kerk misschien prin cipieel niet afwijzend tegenover een der gelijke maatregel. Bovendien is de situ atie wel anders dan in de 16e eeuw, toen een dergelijke maatregel door het Va- ticaan aanvaard toch heel wat meer kans van slagen had dan thans. Nu zou het pas beslist kunnen worden door een hoge wereldlijke instantie. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Dalfsen A. Bakker te Kol- lumerzwaag- GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Bedankt voor Barrhead Neerlandia (Alberta) Canada A. Kooy te Oldenzaal. In de ouderdom van 75 jaar is te Bor- culo overleden ds. G. Hornstra emeritus predikant der Ned. Herv. Kerk. Ds Hornstra, die 26 juli 1886 te Idaderadeel, waar zijn vader hoofd der school was. werd geboren, studeerde aan de rijks universiteit te Groningen. En werd in 1914 kandidaat in Gelderland. Op 6 december van dat jaar aanvaardde hij zijn ambt in Jisp. Hij diende de gemeen ten van Zijpe, Bellingwolde, Warenhui zen, Koog aar. de Zaan en Geesteren, -—'ar hij 1 april 1953 met emeritaat ging. Zijn stoffelijk overschot is gister middag na een rouwdienst in de herv. kerk aldaar op de algemene begraaf plaats te Gesteren bijgezet. 1 T 3 4 L*Lf 8— 9 ïtT™ TT 12 ral rar Ï5 16 XHIHXX 15 20 22 23 |2S 26 27 2ö 29 M 31 33 IB" 36 36 39 4Ö~ 42 43 44 47 TT" 49 5Ö~ Sri F© 53" Vi~ 55 r L TB- S9~ 60 6Ï~ 63 64~ 65 A/\MBBA /v 68 6§~ 73 L MXHM HORIZONTAAL: 1. zwaarte van een vuurwapen, 6. be haagzieke vrouw, Oosterse duif, 12. v. onderen verwarmde droogvloer, 14. ber rie, 15. scheepsemmer, 17. gelofte, 19. levensonderhoud, 21. zoon van Jacob, 22. hoofddeksel, 24. eveneens, 27. Tante Pos. afk., 28. Eminentie, afk., 29. balling, 32. muzieknoot, 33. meer, 31. woonboot, 35. febergte in Rusland, 36. Tibetaanse buf- el, 38. dc dekens, 39. muzieknoot, 40. modegek, 41. drie - voorvoegsel, 42. reeds, 43. de oudere, afk., 44. gehakt var kensvlees, 46. hoofd van bep. klooster, 48. kilovolt, afk., 50.sr.-k. geestelijke, 51. halsbont, 53. zie 35., 54. Anno Chris- ti, afk., 55. het tegenovergestelde, 58. titel, ark., 59. limited, afk., 61. ontken ning, 62. samentrekking van „edel", 63. Zijne Hoogw. Eminentie, afk., 64, uit roep by het kienspel, 66. kloosterzuster, vervoeging van het werkw. „doen", met meer waarschijnlijkheid, 72. ten ten kantore, 74. gemakkelijke vaardigheid, 75. Nieuw-Guinea (Indon.). VERTICAAL: 1. droefheid te kennen geven, 2. smart, 3. Europeaan, 4. Binnenlandse strijd krachten, 5. elektro-technisch. afk., 7. als boven, afk., 8. ga weg!, 9. rivierboot, 10. versnapering, 11. stip, punt op de i, 13. voorzetsel, 16. de gezamenl. kamer- leden v. e. politieke partij, 17. vulkaan (Italië), 18. steekwapen, 20. verwar mingstoestel, 22. met een paraaf waar merken, 23. voegwoord, 25. naar onze mening, 26. slordig werk, 29. Turks vorst, 30. ernstig, 31. draaibare kap op een schoorsteen, 37. snibbige vrouw, 38. titel, afk., 43. tussen plankjes binden, 44. zie 44. horizontaal. 45. houten vat, 47. kleine tijdsduur, 49. vluchten, 51. deel van het geraamte, 52. stad aan ge lijknamige golf z.o. van de Rode Zee, 56. gij, 57. riviertje in Friesland, 60. mis. ontbeer, 63. pees, zenuw, 65. Ne derlands afk., 67. voorzetsel, uitgeput, 68. zie 38. verticaal, 70. en anderen, afk., 71. regiment infanterie, afk., 72. broe der, ark., 73. groente. OPLOSSING VAN DE VORIGE WEEK:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 6