Voor spaarders ligt in Goes 31 mille klaar Tekort fruitcorso 1962 geraamd op 18. Ontwikkelingsplan voor Terneuzen is gereed oe BILT Oefening Tom-Bola in het land van Hulst Liquidatie Coöp. Voorschot vereniging en Spaarbank ALMANAK EREHAAG VOOR „GOES"-KEEPER OVERDEKTE ROLLCURLINGBAAN IN KAPELLE WERD GEOPEND S AWE MA NV 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1962 DE NIET ONAANZIENLIJKE som van f 31.000,ligt te wachten op circa 150 spaarders van de vrijdagavond in hotel „Centraal" te Goes geliquideer de Coöperatieve Voorschotver eniging en Spaarbank, geves tigd te Goes. Vele van de spaar ders hebben al in dertig jaar niets van zich laten horen! Op sommige van hen ligt niet meer dan enkele dubbeltjes te wach ten, maar er zijn er ook, die tientallen, zelfs honderden gul dens kunnen innen. Niet voor niets hebben voorzitter G. M- den Herder, secretaris J. Donner en de beide commissarissen oud-nota- ris J. Jonkers en de heer P. Pen- nings tijdens de tweede algemene vergadering binnen acht dagen tot ontbinding van de vereniging beslo ten. De laatste jaren bestond vrijwel geen belangstelling meer voor de bank, die eens met gulle hand voor schotten verstrekte aan kleine zelf standigen in Goes en omgeving. Vele jaren heeft de voorschotbank in een behoefte voorzien: van de op richting af in 1868 tot de dertiger jaren liepen de zaken uitstekend. Maar vooral na de oorlog werd het meer en meer duidelijk, dat de bank zichzelf had overleefd. De voorschot vragers bleven weg en de spaargeld brengers zag men niet meer. In 1961 bijvoorbeeld bedroeg het aantal ingelegde spaargelden nauwelijks dertig gulden. De bank werkte dat jaar met een verlies van bijna f 500. Toen eind 1961 de kassier, mr. C. M. Kegge overleed, besloot het bestuur van de bank het komende jaar tot ontbinding over te gaan. Geen leien De algemene vergadering van doi derdag 16 augustus had het besla tot liquidatie moeten nemen, maar de vereiste tweederde meerderheid van het aantal leden de circa 70 aan deelhouders ontbrak. Om eerlijk te zijn: er was zelfs geen enkel lid aanwezig. Gisteravond was dit we derom het geval, maar daar het de tweede vergadering was konden de voorzitter, de secretaris en de twee commissarissen toch tot ontbinding besluiten. Het ligt in de bedoeling, dat de Nuts- spaarbank Vlissingen, bijkantoor Goes de spaargelden zal overnemen. Dit betekent, dat de Nutsspaarbank de gevolgen van de liquidatie verder zal afwerken. Ruim f 31.000 aan spaargelden staat te boek bij de voorschotvereniging en spaarbank. schillende spaarders hun geld opge vraagd en uiteraard ook gekregen. De circa 70 aandelen met een geza menlijke waarde van ruim f 6000 worden door het bestuur uitbetaald. Die f 31.000,is eigendom van to taal rond 150 spaarders. Velen van hen hebben in tientallen jaren niets van zich laten horen. Voor de laatste rentebeschrijving werden zeven spaarbankboekjes aangeboden van de totaal 150. Op negentig spaar bankboekjes is in dertig jaar geen rente bijgeschreven... Daar zijn hoekjes bij met een inleg van 37 cent, die wellicht al lang zijn ver dwenen bij de oorspronkelijke eige naar,en boekjes met een bedrag van f 2000. Teneinde ieder misverstand weg te nemen: boekjes met dergelij ke bedragen worden zorgvuldig be waard I Een feit is echter, dat tal van spaar ders zich nimmer hebben bekom merd om de soms toch niet onaan zienlijke bedragen: wat te zeggen van de bakkersvereniging „Eensge zindheid" te Goes, die recht heeft op f 42,de afdeling Noord- en Zuid- Beveland van Tesselschade, die aan spraak kan maken op f 21,de buurtvereniging „St.-Jacobsstraat", die nog altijd f 7,50 te goed heeft en het bloemenfonds van het Gasthuis, dat goed is voor f 9,Bepaald niet onaanzienlijk zijn de f 400, van de Economische Spijsuitdeling en de f 300,van de Vereniging Verbe tering Paardenras. Al deze vereni gingen en instellingen, waarvan er inmiddels al enkele geheel verdwe nen of ingesluimerd zijn, hebben in dertijd een spaarbankboekje gekre gen. De alles overheersende vraag is„Waar zijn deze boekjes? „Ze zijn „geld" waard.... Opvarende Belgisch schip werd voet afgekneld Een opvarende- van het Belgische bin nenvaartuig „Nautilus IX", op weg met auto's van Keulen naar Antwerpen, heeft tijdens het afmeren in de grote sluis te Hansweert een ernstig ongeluk gehad. De man werd getroffen door een staaldraad, waardoor zijn voet werd af- fekneld. Nadat dokter De Beij eerste ulp had verleend, werd het slachtoffer overgebracht naar een van de zieken- Volgende week Achthonderd man, honderd voertuigen en taptoe toe Het Land van Hulst zal van 27 augustus (maandag) tot 3 september het terrein zijn voor de grootscheepse militaire oefening van het I6e Pantserinfanterie Bataljon uit Oorschot, die daar onder de naam „Tom-Bola" met ongeveer 800 manschappen en 100 voertuigen zal worden gehouden. Het gros van het per soneel en materiaal wordt aangevoerd in gepantserde voertuigen, waarvoor het Franse type AMX is bestemd. Het bataljon zal in boerderijen worden on dergebracht. Na afloop van de oefenin gen zullen de troepen, alvorens te ver trekken, in Hulst een afscheidsdefilé ge ven, gevolgd door een taptoe. Opzet van de oefening is onder meer versteviging van het contact met de burgerij. De ter ritoriaal commandant Zeeland, luite nant-kolonel Y. Meeter, stelt in zijn toe lichting op de oefeningen dat de provin cie Zeeland bij de oefenende militairen een goede naam heeft, welke te danken is aan de welwillende en tegemoetko mende houding waarmee men gewoon lijk de militairen op oefening ontvangt. De bevolking zal door de oefeningen enigszins kunnen zien hoe een deel van de belastinggelden wordt besteed en hoe de militairen worden ge oefend. Door sportwedstrijden wjI men het contact met de bevolking nog verstevigen. De staf en staf compagnie zullen te Axel worden gelegerd. De verzorgings compagnie zal in de omgeving van Ko- ningsdnk-Herigstdijk een plaatsje vin den, de A-compagnie ten zuiden van Boschkapelle, de B-compagnie m de omgeving van de Patrijzenhoek, de C- compagnie ten oosten van Zaamslag en Leeuwse Vol 't Was zo'n bus met alleen maar aan de voorkant een in- en uit gang en hij zat vol. Tjokvol. Met teel vakkundig stouxowerk waren er bij een der laatste haltes m Vlissingen nog een zestal passa giers naar binnen gewerkt, maar toen was de klassieke vergelij king met de haringen tn een tori dan ook compleet. Er viel geen vin meer te verroeren Helemaal achteraan stonden txcee bejaarde dametjes lijdzaam be jaard te zijn temidden van cle sa mengeperste menigte. Te zamen onderging men geduldig het open baar vervoer, maar toch ging er in Souburg wel een massale zucht van verlichting op, toen er ge stopt werd om enige passagiers uit te laten. Véél waren het er niet. Twee, om precies te zijn. Het waren de twee bejaarde dametjes, die helemaal achteraan stonden. Het werd een heel gedrang om di broze vrouwtjes schadevrij te la ten passeren op hun moeizanu tocht naar de uitgang, maar ten slotte stonden ze toch buiten. In de bus benutte men dankbaar de enkele vierkante centimeters ruimte meer. die er ontstaan was Toen. terwijl de deuren nog open stonden, klonk van buiten plotse ling een schril stemmetje. ..Chauf feur! Waar zijn we hier?". „Souburg", antwoordde de ma aan liet stuur zakelijk. 't Oaf een hele panielc. Ze moesten naar Middelburg. Er zat niets anders op. Ze klont men de bus weer binnen en her namen heur enkele vierkante een timeters ruimte onder het be nauwde gesteun van alle mede passagiers. Maar in Middelburg waren ze er hot eerste uil de ondersteuningscompagnie in de om geving van Kijkuit. De oefening Tom-Bola begint dus maan dag te Oorschot, met de verplaatsing van Oorschot naar Kruiningen. De te genpartij arriveert laat in de avond om met de laatste ponten over te steken en vervolgens de opstellingen in Zeeuwsch- Vlaanderen in te nemen. Het bataljon zelf steekt dus dinsdag van Kruiningen naar Perkpolder over en zet de oefe ningen voort in zuidelijke richting tot aan de legerplaatsen. De drie overige dagen van de week zullen worden be nut voor oefeningen in klein verband die ook 's nachts zullen worden voortgezet. De zaterdag zal worden gebruikt voor onderhoud van het materieel en 's zon dags hebben de militairen vrij. Op maandag 3 september zal weer een grote oefening voor het hele bataljon worden gehouden, die in de richting Hulst zal verlopen. Na afloop van deze oefening volgt 't afscheidlngsdefilé plus taptoe in Hulst, waarna de troepen per laatste veerboten Zeeuwsch-Vlaanderen zullen verlaten. De oefeningen zullen over het alge meen op binnenwegen worden gehou den, opdat het verkeer er op de grote wegen zo weinig mogelijk hin der van zal ondervinden. Hetzelfde geldt voor het verkeer op de veer ponten, dat zo weinig mogelijk zal worden gehinderd door ponten op het laatste uur te nemen. De territoriaal commandant Zeeland legt er de nadruk op, dat tijdens de oefeningen, welke ook 's nachts zullen worden gehouden, zal worden geschoten, waarbij ook zwaarder vuur zal worden nagebootst. De bevolking hoeft dus be slist niet ongerust te zijn. Voorts kan het voorkomen, aldus de territoriaal commandant, dat in het heetst van de strijd, munitie verloren gaat. Het is ge bleken dat de jeugd de neiging heeft om later met deze artikelen te gaan spelen en dat vaak met noodlottige gevolgen. Het publiek wordt dan ook dringend verzocht munitie, rookpotten en derge lijke te willen inleveren bij de dichtst bijzijnde post van de rijkspolitie of ko ninklijke marechaussee, of bij het on derdeel zelf als dit nog ter plaatse aan wezig is. De commandant van het 16e Pantser infanterie Bataljon is de luitenant-kolo nel N. Berghuis, een zoon van generaal majoor Berghuis, naar wie de kazerne te Middelburg is genoemd. De heer D J. Duijnhouwer te Deventer overleden Oud-directeur van school voor Tropische Landbouw In Deventer is donderdag overleden de uit Zeeland afkomstige oud-directeur van de rijks hogere school voor Tropi sche Landbouw, de heer D. J. Duij houwer. De heer Duijnhouwer werd geborc-n in Scherpenisse op 19 december 1885. Hij volgde de lagere school te Tholen. Op 18-jarige leeftijd was hij onderwijzer in de gemeente Oud-V08semeer. Zijn grote belangstelling voor vreemde talen leid de tot de studie voor de akte M.O. Frans en Engels. In 1913 vertrok de heer Duijnhouwer naar Nederlands-In- dië om een functie te vervullen als le raar aan een school voor voortgezet la ger onderwijs. Later was hij inspecteur van het onderwijs in Bandoeng. In 1931 verzocht men de heer Duijnhouwer le raar te worden in de Javaanse taal aan de rijks hoge school voor Tropische Landbouw. Een jaar later aanvaardde hij deze functie en bleef te Deventer tot 1940. Van 1940—1946 was hij waarne mend directeur aan dezelfde school. In 1946 verwisselde hij deze hoedanigheid voor het definitieve directeurschap. In september 1955 nam hij afscheid van de Tropische Landbouwschool. De heer Duijnhouwer, die Officier in de Orde van Oranje-Nassau was. heeft de leeftijd van 76 jaar bereikt. De begra fenis zal plaatsvinden dinsdag 28 au gustus om 3 uur op de algemene be graafplaats aan de Raaltcrweg te De- 1 venter. J ubileumschieting van Soranus De hangboogsociëteit „Soranus" te Heinkenszand organiseert aan staande zondagmiddag op de schutterswei aan de Kraayendijk een concours ter ere van twee ju bilerende leden. Zondagis de thans 71-jarige Adriaan de Jonge 50 jaar lid van „Soranus", waarvan 40 jaar voor zitter. De tweede jubilaris is de heer Adriaan Vermeulen, met zijn 77 jaren een van de oudste leden, die zijn zestigjarig lidmaatschap van de handboogschutterij viert. Voor de vele extra prijzen, welke voor deze jubileumschieting ter beschikking zijn gesteld, zullen tal van schutters, zelfs uit België, in de arena komen. De Belgische gasten zijn leden van de Konink lijke „St. Sebastiaan" uit Brugge, een van de oudste schutterijen van West-Europa. Voor de voorzitter van „Soranus" wordt het wel een bijzondere dag. want hij wordt geflankeerd door zes zonen, die uitstekend overweg kunnen met pijl en boog. GEMEENTE GOES BENADERD VERZOEK MN GEMEENTE OM GARANTIE IN TEKORT De stichting „Zeeuws Fruitcorso" heeft het tekort voor het komende fruitcorso begroot op een bedrag van 18.000, zo blijkt uit de toelichting op de raads- agenda van de gemeente Goes. Het stichtingsbestuur heeft de gemeente verzocht een garantie te verlenen tot dekking van een eventueel tekort met een maximum van de verschuldigde vermakelijkheidsbelasting. B. en w. willen het corso wel helpen, maar zij menen een bijdrage in een eventueel te kort te moeten beperken tot de helft van dit eventuele tekort met een maximum van het door de gemeente te heffen be drag wegens vermakelijkheidsbelasting, zo blijkt verder uit de toelichting. In het betreffende voorstel aan de raad, die dinsdag 4 september a.s. bijeenkomt, wijzen b. en w. er op, dat de gemeente het plaatsen van de muziektent en po dium op de Grote Markt, het aanbren gen van de stadsfeestverlichting en het afzetten van het corsoparkoers weer voor zijn rekening zal nemen. De hier aan verbonden kosten zullen maximaal 6200 mogen bedragen. Dit bedrag wordt bestreden uit de op de begroting 1962 opgenomen post „Uitgaven in ver band met evenementen", waarop een bedrag van 8000 is geraamd. Als ge- Junioren van de voetbalvereniging „Goes" vormden vrijdagmiddag een erehaag voor de keeper van het eerste elftal van de derde klasser „Goes", de 26-jarige kantoorbediende Jan Zwartepoorte, die in Wemeldinge in het huwelijk trad met de 27-jarige schoolartsassistente, mej. Ina Kosten. Kort daarnawerd een erehaag gevormd voor een jongere zuster van de bruidj de 28-jarige kleuterleidster van de lagere school te Wemeldinge, mej. Attie Kosten, die dezelfde dag in het huwelijk trad met de ambte naar ter secretarie van Hendrik Ido Ambacht, de 28-jarige Ad. Boeg. Ditmaal waren het geen jeugdige voetballers, die de erehaag vormden, maar kleuters van de openbare-kleuterschool. (Foto P.Z.Cs) ÏUVWVAAA(WWV\AAIWV«AHAAAAAA«JW>AAA«AA/*AAA/\/W*A/WW\AAAAAyUV\AAfl/V</^UWW/VlAA/WVAAA/> meentelijk aandeel van de subsidie voor de evenementencommissie is voorts een bedrag van 1470.toegezegd. Ondanks deze tegemoetkomingen is het stichtingsbestuur er niet in geslaagd een sluitende begroting te maken, aldus b. en w. Het tekort op de begroting be draagt niet minder dan 18.000. Het college wijst er op, dat dit tekort voor namelijk zijn oorzaak vindt in een ver hoging van de prijzen voor praalwagens (totaal 12.500.betaling van naar raming 4000 vermakelijkheidsbelas ting en een noodzakelijke reservering van 5000 per jaar, ter dekking van het aan het organiseren van het fruit corso verbonden risico. B. en w. scliryven verder de helft van de gevraagde garantie aan het corsobestuur te willen geven. In dit verband wyzen b. en w. erop, dat on langs met de Taptoe Delft eenzelfde gedragslijn is gevolgd. Hoewel b. en w. met het oog op de kwetsbaarheid van het fruitcorso de noodzakelijkheid van reservering inzien, zijn zij van oordeel, dat bij de vaststel ling van een eventueel tekort daarvoor slechts een storting in het reservefonds van maximaal 3000 moet worden gere kend. Dit, omdat in feite slechts gelden worden gereserveerd als er een batif saldo is. Voorts delen b. en w. mede, da de stichting op 1 januari 1962 volgens de balans over een kapitaal van 12.000 beschikte. Ten slotte delen b. en w. mede, dat de opbrengst van de vermakelijkheidsbelasting 25% van de bruto-opbrengst bedraagt. Naar gelang de kaartverkoop zal dit een bedrag van 4000 tot 7000 zijn. Het college merkt daarbij op, dat de kaartverkoop voor dit jaar is geraamd op 21.000 terwijl de (top)opbrengst in 1961 33.692.35 bedroeg. LEKKENDE KRAAN WERD OORZAAK VAN BRAND teravond opgeschrikt door het van de brandweersirene: er was een be gin van brand ontstaan in een automa tiek ter plaatse. De oorzaak van de brand zou een enorm technisch verhaal kunnen worden, maar om dit kort te maken kan worden volstaan met te ver melden, dat er in een gaskachel een lek was ontstaan in een verbinding van de oliepannen naar een opvangbak voor gezeefde olie. De olie drupte vervolgens op een stukje frites, dat door de hoge temperatuur vlam vatte. Overigens was er in de automatiek wel haast geen enkel gevaar voor uitbrei ding, zo verzekerde ons de Middelburg se brandweercommandant omdat de in stallatie volkomen veliig is opgebouwd. Examens De heer M. W. van de Guchte te Oost en West-Souburg slaagde voor het door de Vereniging tot bevordering van elec- trotechnisch vakonderwijs in Nederland afgenomen examen sterkstroommonteur. DE EERSTE TER WERELD Burgemeester Van Suylekom „wierp" eerste steen Werelds eerste overdekte rollcurling in de „Caisson" te Kapelle is vrijdag middag officieel geopend door burge meester H. G. van Suylekom. In aanwe zigheid van een groot aantal genodig den, bracht burgemeester Van" Suyle kom met vaste hand de eerste steen aan het rollen. Rollcurling is een vrij onbekende sport in Nederland, die hier sinds korte tijd furore maakt. Rollcurling is in Neder land ingevoerd door een fabrikant, die de kunst had afgekeken van ijscurling en die tot de conclusie kwam, dat een dergelijke sport ook mogelijk zou zijn op speciaal geconstrueerde betonnen ba nen. Deze banen worden thans aange legd door een Baarnse fabriek van (Advertentie) Centrale verwarming Nederstraat 19 - Middelburg - Tel, 01180-29' De burgemeester van Kapelle, de heer H. G. van Suylekom, toonde zich onder het toeziend oog van de heer en mevrouw Leus (ach tergrond) een vaardig rotlcurling- amateur. Met vaardige hand wierp hij de eerste steen, waar mee de baan officieel geopend ocrlet. Tijdens de opening van de rollcurlïng- baan in restaurant do „Caisson" te Ka pelle, vertelde de adjunct-directeur van deze fabriek het een en ander over de ze sport. Hij herinnerde eraan, dat cur ling een oud-Nederlandse sport is, die reeds in de vijftiende en zestiende eeuw werd bedreven. Met name de Schotten hebben deze sport verder ontwikkeld, omdat z(j in ruime mate over het gra niet, benodigd voor de aanleg van een baan, beschikten. De Baarnse fabriek heeft evenwel een speciaal soort steen gemaakt, die even geschikt is als gra niet voor de 26 meter lange en 2.20 me ter brede baan. De rollcurlingstenen, waarmee, het spel wordt gespeeld, zjjn eveneens speciaal vervaardigd. Op de openingsdag van de baan in Ka pelle prees burgemeester Van Suylekom het initiatief van dc eigenaar van de „Caisson", de heer J. A. Leijs. Dc heer M. Haasdonk uit Goes voerde het woord namens de V.V.V. de Bevelanden. Hij onderschreef het belang van een derge lijke baan voor het toerisme. Nadat burgemeester Van Suylekom ver volgens de eerste steen had „geworpen", gaven twee teams een demonstratie. (Slot van pag. 1 Havens Het ontwikkelingsplan voorziet in een verlenging van de zuidelijke kanaalha ven met 650 m. Deze verlenging heeft een breedte van 95 m, gemeten op de waterspiegel en een waterdiepte van 6,50 m. De oevers zijn niet voorzien van een kademuur, doch van een talud. Aan de noordzijde van deze haven komt een terrein beschikbaar ter grootte van 5,6 ha. Langs deze terreinen is een voor- zieningsweg en een spooraansluiting ge projecteerd. Tussen de bestaande zuidelijke kanaal haven en de Zevenaarhaven is een nieuw havenbekken ontworpen ter lengte van 1050 m. Dit havenbekken verkrijgt een breedte van 250 m en een waterdiepte van 12,50 m. Tussen dit nieuwe havenbekken en de zuidelijke kanaalhaven komen totaal 31,3 ha nieuw terrein beschikbaar. Afhanke lijk van de verdere verkaveling kunnen terreinen verder worden voorzien van een wegaansluiting, bijvoorbeeld langs de oever van de zuidelijke kanaalhaven. Verder is een goede spooraansluiting mogelijk, waarvan enige op de tekening zijn aangegeven. Langs de zuidzijde van dit nieuwe ha venbekken komt een terrein ter grootte van 9,5 ha beschikbaar, eveneens voor zien van spoor- en wegaansluiting. De beide langsoevers /an het havenbek ken zijn voorzien van kademuren, de kop van de haven van een talud. Ten slotte is de Zevenaarhaven verlengd met 920 m. De breedte van deze verlen ging bedraagt gedeeltelijk 155 m en ge deeltelijk 125 m, gemeten op de water spiegel. De waterdiepte is 10 m. Langs de noordelijke oever van deze ver lenging wordt 25,3 ha terrein, langs de zuidelijke oever 24,4 ha terrein gecre- eerd. De oevers zijn gedeeltelijk van een talud, "deelteltjk van een kademuur voorzien. _jide terreinen kunnen van goede weg en spooraansluiting worden voorzien. Bestemmingen Langs de noordelijke oever van de zui delijke kanaalhaven Is ten terrein met de bestemming „Industi ieterrein aan on diep vaarwater". Dit houdt in, dat deze terreinen uitsluitend of overwegend be stemd zijn voor doeleinden van handel en nijverheid en van openbare nutsbe drijven. De hier te vestigen oeanjvcn zullen bo vendien moeten voldoen aan de eis, dat het voor hun bedrijfsuitvoering noodza kelijk is, dat zij beschikken over een vaarwateraansluiting. geschikt voor binnen- en/of kustvaartuigen. Langs de zuidoever vj.n de verlengde zuidelijke kanaalhaven er. do noordoever van het nieuwe havenbekken is een ter rein met de bestemming „Haven- en in dustrieterrein aan dien vaarwater". Hierbij heeft dc gedachte voorgezeten, dat deze terreinen zodanig zouden kun nen worden ingedeeld, dat deze zowel aan het nieuwe havennekken als aan de zuidelijke kanaalhaven grenzen. Voor deze terreinen geldt dat deze uit' sluitend of overwegend zijn bestemd voor doeleinden van havenbedrijf, handel en nijverheid en van openbaar nutsbe drijf. De hier te vestigen bedrijven zullen bo vendien moeten voldoen aan de els, dat het voor hun bedrijfsuitvoering noodza- vaarwateraansluiting, geschikt voor zee schepen en in het bijzonder voor zeer diepgaande zeeschepen. Eveneens langs de noordoever van het nieuwe havenbekken is een terrein met de bestemming „Haventerrein aan diep vaarwater". Voor dit terrein geldt, dat dit uitsluitend of overwegend is bestemd voor doelein den van havenbedrijf en van openbaar nutsbedrijf. De hier te vestigen bedrijven zullen bo vendien moeten voldoen aan de eis. dat het voor hun bedrijfsuitvoering noodza kelijk is, dat zij beschikken over een vaarwateraansluiting, geschikt voor zee schepen en in het bijzonder zeer diep gaande zeeschepen. Langs de zuidoever van het nieuwe ha venbekken is een terrein met de bestem ming „Haventerrein ann diep vaarwa- Dit 'houdt in. dat dit terrein uitsluitend of overwegend bestemd is voor doelein den van havenbedrijf cn van openbaar nutsbedrijf. De hier te vestigen bedrijver zullen bo vendien moeten voldoen aan de eis, dat het voor hun bedrijfsuitvoering noodza kelijk is, dat zij beschikken over een vaarwateraansluiting, geschikt voor zeeschepen. Langs de noord- en zuidoever van de verlengde Zevenaarhaven zijn terreinen met de bestemming „Haven- en indus trieterrein aan diep vaarwater". Voor deze terreinen geldt, dat deze uitsluitend of overwegend bestemd zijn voor doeleinden van havenbedrijf, han del en nijverheid en openbaar nutsbe drijf. De hier te vestigen bediijvcn zullen bo vendien moeten voldoen aan de eis, dat het voor hun bedrijfsuitvoering noodza kelijk is, dat zij beschikken over een vaarwateraansluiting, geschikt voor zee schepen. Er zijn verder toegangswegstroken ont worpen op een wegbrcèdte van 12 m met aan weerszijden stroken van 6.50 m voor spoorbanen en kabels en leidingen. Voor de motivering van het plan zullen drie categorieën worden onderscheiden, te weten, a. Industriële bedrijven b. Havenbedrijven in de massagocdscc- tor c. Havenbedrijven in cle stukgoedsector. Industriële bedrijven Terneuzen zal dus oooc dc uitvoering van de thans onder harden zijnde wer ken, een aantrekkelijke vestigingsplaats worden voor industrieën, welke diep- vaarwater nodig hebben. In dc eerste plaats is dan ook hieraan aandacht besteed. Een bestudering van de huidige situatie lange de oostelijke kanaaloevcr leert echt.ci direct, dat de mogelijkheden voor dii soort bedrijven hier zeker niet onbeperkt zijn. De Zevenaarhaven, welke in de eerste plaats voor uitbreiding ter behoeve van dit soort bedrijven in aanmerking zou komen, is slechts 125 m breed en heeft een waterdiepte van 8.75 m. De be staande kademuren laten geen grotere waterdiepte toe, zodat men om een ver lenging van de Zevenaarhaven met een waterdiepte van 12.50 m te bereiken, een diepe geul zal moeten graven door de bestaande haven. Er van uitgaande, dat. langs de bestaan de kademuren bermen met een breedte van 30 m op een waterdiepte van 8.75 m moeten worden gehandhaafd. Om dc standzekerheid van dc kademuren te verzekeren kan slechts een geul van 12.50 m diepte worden verkregen ovèr een breedte van 42,50 m. Wordt dan bedacht, dat een schip van 50.000 t.d.w. een breedte heeft van 30 a 35 m. dan is duidelijk, dat verlenging van de Zevenaarhaven met een water diepte van 12,50 m mogelijk is, doch geen druk scheepvaartverkeer toelaat. Hierbij moet tevens in aanmerking wor den genomen, dat het mogelijk is, dat aan beide zijden van de 125 m brede Ze venaarhaven eveneens zeeschepen ge meerd liggen met een daarvoor liggende lichter, zodat aan beide zijden een strook van circa 30 m bezet is Een betere situatie ontstaat als men de verlenging geschikt maakt voor bedrij ven, welke middelgrote schepen gebrui ken, zodat met een waterdiepte van 10 m kan worden volstaan. Daarom is dez.e mogelijkheid in het ont wikkelingsplan aangegeven, waarbü ZÖ opgemerkt, dat een verdieping tot 12,50 m voor bedrijven met een beperkt aan tal grote schepen per jaar, mogelijk is. Bedrijven als in deze beschouwing be doeld, behoeven meest een vrij groot ter reinoppervlak. Een grote terreindiepte is voor dit soort bedrijven gewenst cn kan langs de verlengde Zevenaarhaven goed worden bereikt. De beste mogelijkheid voor bedrijven, welke zeer grote schepen benutten, kan worden gecreëerd door het graven van een nieuw havenbekken tussen de zuide lijke kanaalhaven en de Zevenaarhaven. De situering van een dergelijk haven bekken wordt bepaald door de noodza kelijke breedte van een dergelijke ha ven. 225 m, cn de meest nuttige terrein diepte. Andere beslemming Door de aanwezigheid van de twee reeds genoemde havenbekkens in het niet mo gelijk aan beide oevers de meest nut tige terreinbreedte te verkrijgen. Daar om is aan de zuidoevcr een andere be stemming gegeven, waardoor ook de breedte van het havenbekken tot 225 m beperkt kon worden. Ir. het geval van terreinen voor zeer grote schepen langs beide oevers, zou de breedte zeker 400 m hebben moeten bedragen. In het plan is nog rekening gehouden met de mogelijkheid, dei door bedrijven langs dc noordoever voor de afvoer van produkten in binnenvaartuigen of klei ne zeeschepen gebruik wordt gemaakt van de zuidoever van do zuidelijke ka naalhaven. Voor een evenwichtige ontwikkeling van het nieuwe haven- en industriegebied is de vestiging van bedrijven die slechts een wateraanslultlng voor bin nenschepen of kleine zeeschepen behoe ven, meest kleine en middelgrote be drijven. uitermate belangrijk. Dergelijk soort bedrijven behoeven geen grote terreinen, terwijl ook aan de oever- voorzieningen geen hoge eisen worden gesteld: meest kan worden volstaan met een eenvoudige steiger ln plaats van een kostbare kademuur. De enige mogelijkheid utn de betreffende terreinen te creéeren ontstaat door ver lenging van dc zuidelijke kanaalhavcn. De 75 m breedte van dc huidige haven kan juist voldoende worden geacht om het scheepvaartverkeer naar de verbre de verlenging op verantwoorde wyze af te wikkelen. De noordelijke kunaalha- ven is te smal voor dit doei en komt dan ook niet voor verlenging ln aanmerking. Langs de noordoever van dc verlengde zuidelijke kanaalhavcn zijn terreinen ontworpen met een terreindiepte van 75 hetgeen op grond van ervaringen algemeen bruikbare afmeting moet worden geacht. Langs de zuidoever is eenzelfde moge lijkheid, zij het dat ook rekening moet worden gehouden met de gebruiksmoge lijkheden voor bedrijven langs de zuid oever van het nieuwe havenbekken. De havenbreedte is hepaald op 95 m, gemeten op dc waterspiegel. Dit geeft een vaargeul van 76 m breedte; indien hier langs belde oevers schepen liggen gemeerd, dan blijft or een vaarstrook over van 56 m, hetgeen voor het soort schepen, dat deze havens kunnen gebrui ken, voldoende moet worden geacht- Raad Vlissingen vergadert in hotel „Britannia" De eerstkomende gemeenteraad van Vlissingen is vastgesteld op dinsdag middag 4 September om 2 uur in het gemeentehuis. In deze vergadering zul len de wethouderszetels worden ver deeld. Verder Is er 'op maandagmiddag 10 september om 2 uur een raadsver gadering in hotel „Britannia", waarin het saneringsplan tweede fase aan de orde zal komen. (Advertentie) Havenbedrijven De ontwikkelingsmogelijkheden voor ha venbedrijven in het kanaalgebied van Terneuzen wordt in sterke mate he in vloed door de aanwezigheid van de na burige havens Antwerpen en Gent. Ter neuzen bezit hetzelfde achterland als deze twee havens, hoert door zijn ligging aan de mond van de Schelde bovendien voor zeeschepen vele voordelen. Het is echter te betwijfelen of cm redenen van politieke en patriottistische aard; deze voordelen in de ontwikkeling ten volle tot hun recht zuilen komen. Voor de be drijven in de mass.-igoedsector liggen hier dc beste kansen. Daarom is in het plan hieraan ook in dc eerste plaats aandacht besteed. De bes te en in feite enige mogelijkheid is op de terreinen aan het nieuwe havenbek ken. Reeds werd opgemerkt, dat de Ze venaarhaven zich door zijn geringe breedte niet leent voor een druk scheep vaartverkeer met dc grote schepen die juist in de massagoedsector worden ge bruikt. Het aangewezen terrein voor dit soort bedrijven is gelegen aan het begin van het nieuwe havenbekken. Immers, het is niet zinvol een dergelijk bedrijf, dat zeer veel grote zeeschepen zal behandelen, achter in een havenhekken te. situeren en dan het gehele voorliggende water gebied met dit scheepvaart verkeer te belasten. Gezien de reeds genoemde concurrentie kracht van de omliggende havens en de capaciteit van de bestaande massagoed - bedrijven in West-Eurooa. moet een ter rein met een kadclengtc van 400 m als het geprojecteerde, voldoende groot wor den geacht. De reserve wordt gevormd door de aan grenzende terreinen met bestemming ..Haven- en industrieterrein". Wat reeds is'opgemerkt ton aanzien van de omlig'wide havens, geldt nog sterker dan bü het massagoed, voor het stuk goed. Hierbij speelt ook een rol. dat de wegverbinding van l'erneuzen met ove rig Nederland in het biizonder. doch ook met het overige achter1!» »d veel te wen sen overlaat. Nochtans moet een toenemende indus triële bedrijvigheid bet stukgoed een kans geven en kan dit do basis vormen, waaron een verdere "it'Tori kon n'aals- vtnden. Daarom is voor deze v.otor in het out wikkelingsplan toch oen plaats gereser veerd. De zuidoevcr van het nieuwe ha- venbekken leent zich hiervoor het beste. Een waterdiepte voor de kademuur van 10 ru i* voldoende: do terreinbreedte van 80 m voldoet aan de hoogste eisen. Dc werkgelegenheid op «Ie in het ont wikkelingsplan aangegeven terreinen wordt, inclusief de indirecte (verzor gende) werkgelegenheid, in miaul geraamd on circa 4000. Oslo. regenbui Kopenhagen, half bewolkt Londen, licht bewolkt Brussel, half bewolkt Parijs, regen Grenoble, licht bewolkt Nico, onbewolkt Frankfort, regen MUnchen, onbewolkt Wenen, onbewolkt Innsbruck, onbewolkt Rome, licht bewolkt Madrid, licht bewolkt HET WEER IN EUROPA 13 gr. C. 1!) gr. C. 21 gr. C. 18 gr. C. 27 gr. C. 31 gr. C. 26 gr. C. 24 gr. C. 27 gr. C. 30 gr. C. 30 gr. C. 32 gr. C. 36 gr. C. VERWACHT. DEZELFDE TEMPERATUREN Opklaringen maar ook hier of daar en kele buien. Matige tot vrij krachtige westelijke wind. Ongeveer dezelfde mid- dagtemperaturen als gisteren. STRANDVERW ACHTING (Van onze weerkundige medewerker). Flinke perioden van zonneschijn cn overwegend droog weer. Tot matig af nemende westenwind. In dc middag- temperaturen ongeveer 18 graden, zee water 17 graden. Vooruitzichten: ook zondag opklaringen maar nog een frisse zeewind. ZON EN MAAN. 26 augustus Zon op 5.40 onder 19.42 Maun op 1.41 onder 17.57 27 augustus Zon op 5.42 onder 19.-10 Ma8n op 2.39 onder 18.37

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 2