Voor spaarders ligt in
Goes 31 mille klaar
Tekort fruitcorso 1962
geraamd op 18.
Ontwikkelingsplan voor Terneuzen is gereed
oe BILT
Oefening Tom-Bola in
het land van Hulst
Liquidatie Coöp.
Voorschot
vereniging en
Spaarbank
ALMANAK
EREHAAG VOOR „GOES"-KEEPER
OVERDEKTE ROLLCURLINGBAAN
IN KAPELLE WERD GEOPEND
S AWE MA NV
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1962
DE NIET ONAANZIENLIJKE
som van f 31.000,ligt te
wachten op circa 150 spaarders
van de vrijdagavond in hotel
„Centraal" te Goes geliquideer
de Coöperatieve Voorschotver
eniging en Spaarbank, geves
tigd te Goes. Vele van de spaar
ders hebben al in dertig jaar
niets van zich laten horen! Op
sommige van hen ligt niet meer
dan enkele dubbeltjes te wach
ten, maar er zijn er ook, die
tientallen, zelfs honderden gul
dens kunnen innen.
Niet voor niets hebben voorzitter G.
M- den Herder, secretaris J. Donner
en de beide commissarissen oud-nota-
ris J. Jonkers en de heer P. Pen-
nings tijdens de tweede algemene
vergadering binnen acht dagen tot
ontbinding van de vereniging beslo
ten. De laatste jaren bestond vrijwel
geen belangstelling meer voor de
bank, die eens met gulle hand voor
schotten verstrekte aan kleine zelf
standigen in Goes en omgeving.
Vele jaren heeft de voorschotbank
in een behoefte voorzien: van de op
richting af in 1868 tot de dertiger
jaren liepen de zaken uitstekend.
Maar vooral na de oorlog werd het
meer en meer duidelijk, dat de bank
zichzelf had overleefd. De voorschot
vragers bleven weg en de spaargeld
brengers zag men niet meer. In
1961 bijvoorbeeld bedroeg het aantal
ingelegde spaargelden nauwelijks
dertig gulden. De bank werkte dat
jaar met een verlies van bijna f 500.
Toen eind 1961 de kassier, mr. C. M.
Kegge overleed, besloot het bestuur
van de bank het komende jaar tot
ontbinding over te gaan.
Geen leien
De algemene vergadering van doi
derdag 16 augustus had het besla
tot liquidatie moeten nemen, maar de
vereiste tweederde meerderheid van
het aantal leden de circa 70 aan
deelhouders ontbrak. Om eerlijk
te zijn: er was zelfs geen enkel lid
aanwezig. Gisteravond was dit we
derom het geval, maar daar het de
tweede vergadering was konden de
voorzitter, de secretaris en de twee
commissarissen toch tot ontbinding
besluiten.
Het ligt in de bedoeling, dat de Nuts-
spaarbank Vlissingen, bijkantoor
Goes de spaargelden zal overnemen.
Dit betekent, dat de Nutsspaarbank
de gevolgen van de liquidatie verder
zal afwerken. Ruim f 31.000 aan
spaargelden staat te boek bij de
voorschotvereniging en spaarbank.
schillende spaarders hun geld opge
vraagd en uiteraard ook gekregen.
De circa 70 aandelen met een geza
menlijke waarde van ruim f 6000
worden door het bestuur uitbetaald.
Die f 31.000,is eigendom van to
taal rond 150 spaarders. Velen van
hen hebben in tientallen jaren niets
van zich laten horen. Voor de laatste
rentebeschrijving werden zeven
spaarbankboekjes aangeboden van
de totaal 150. Op negentig spaar
bankboekjes is in dertig jaar geen
rente bijgeschreven... Daar zijn
hoekjes bij met een inleg van 37
cent, die wellicht al lang zijn ver
dwenen bij de oorspronkelijke eige
naar,en boekjes met een bedrag van
f 2000. Teneinde ieder misverstand
weg te nemen: boekjes met dergelij
ke bedragen worden zorgvuldig be
waard I
Een feit is echter, dat tal van spaar
ders zich nimmer hebben bekom
merd om de soms toch niet onaan
zienlijke bedragen: wat te zeggen
van de bakkersvereniging „Eensge
zindheid" te Goes, die recht heeft op
f 42,de afdeling Noord- en Zuid-
Beveland van Tesselschade, die aan
spraak kan maken op f 21,de
buurtvereniging „St.-Jacobsstraat",
die nog altijd f 7,50 te goed heeft en
het bloemenfonds van het Gasthuis,
dat goed is voor f 9,Bepaald
niet onaanzienlijk zijn de f 400,
van de Economische Spijsuitdeling en
de f 300,van de Vereniging Verbe
tering Paardenras. Al deze vereni
gingen en instellingen, waarvan er
inmiddels al enkele geheel verdwe
nen of ingesluimerd zijn, hebben in
dertijd een spaarbankboekje gekre
gen. De alles overheersende vraag
is„Waar zijn deze boekjes? „Ze zijn
„geld" waard....
Opvarende Belgisch schip
werd voet afgekneld
Een opvarende- van het Belgische bin
nenvaartuig „Nautilus IX", op weg met
auto's van Keulen naar Antwerpen,
heeft tijdens het afmeren in de grote
sluis te Hansweert een ernstig ongeluk
gehad. De man werd getroffen door een
staaldraad, waardoor zijn voet werd af-
fekneld. Nadat dokter De Beij eerste
ulp had verleend, werd het slachtoffer
overgebracht naar een van de zieken-
Volgende week
Achthonderd man, honderd
voertuigen en taptoe toe
Het Land van Hulst zal van 27 augustus
(maandag) tot 3 september het terrein
zijn voor de grootscheepse militaire
oefening van het I6e Pantserinfanterie
Bataljon uit Oorschot, die daar onder
de naam „Tom-Bola" met ongeveer
800 manschappen en 100 voertuigen zal
worden gehouden. Het gros van het per
soneel en materiaal wordt aangevoerd
in gepantserde voertuigen, waarvoor
het Franse type AMX is bestemd. Het
bataljon zal in boerderijen worden on
dergebracht. Na afloop van de oefenin
gen zullen de troepen, alvorens te ver
trekken, in Hulst een afscheidsdefilé ge
ven, gevolgd door een taptoe. Opzet van
de oefening is onder meer versteviging
van het contact met de burgerij. De ter
ritoriaal commandant Zeeland, luite
nant-kolonel Y. Meeter, stelt in zijn toe
lichting op de oefeningen dat de provin
cie Zeeland bij de oefenende militairen
een goede naam heeft, welke te danken
is aan de welwillende en tegemoetko
mende houding waarmee men gewoon
lijk de militairen op oefening ontvangt.
De bevolking zal door de oefeningen
enigszins kunnen zien hoe een deel
van de belastinggelden wordt besteed
en hoe de militairen worden ge
oefend. Door sportwedstrijden wjI
men het contact met de bevolking
nog verstevigen.
De staf en staf compagnie zullen te
Axel worden gelegerd. De verzorgings
compagnie zal in de omgeving van Ko-
ningsdnk-Herigstdijk een plaatsje vin
den, de A-compagnie ten zuiden van
Boschkapelle, de B-compagnie m de
omgeving van de Patrijzenhoek, de C-
compagnie ten oosten van Zaamslag en
Leeuwse
Vol
't Was zo'n bus met alleen maar
aan de voorkant een in- en uit
gang en hij zat vol. Tjokvol. Met
teel vakkundig stouxowerk waren
er bij een der laatste haltes m
Vlissingen nog een zestal passa
giers naar binnen gewerkt, maar
toen was de klassieke vergelij
king met de haringen tn een tori
dan ook compleet. Er viel geen
vin meer te verroeren
Helemaal achteraan stonden txcee
bejaarde dametjes lijdzaam be
jaard te zijn temidden van cle sa
mengeperste menigte. Te zamen
onderging men geduldig het open
baar vervoer, maar toch ging er
in Souburg wel een massale zucht
van verlichting op, toen er ge
stopt werd om enige passagiers
uit te laten.
Véél waren het er niet. Twee, om
precies te zijn. Het waren de twee
bejaarde dametjes, die helemaal
achteraan stonden.
Het werd een heel gedrang om di
broze vrouwtjes schadevrij te la
ten passeren op hun moeizanu
tocht naar de uitgang, maar ten
slotte stonden ze toch buiten. In
de bus benutte men dankbaar de
enkele vierkante centimeters
ruimte meer. die er ontstaan was
Toen. terwijl de deuren nog open
stonden, klonk van buiten plotse
ling een schril stemmetje. ..Chauf
feur! Waar zijn we hier?".
„Souburg", antwoordde de ma
aan liet stuur zakelijk.
't Oaf een hele panielc.
Ze moesten naar Middelburg.
Er zat niets anders op. Ze klont
men de bus weer binnen en her
namen heur enkele vierkante een
timeters ruimte onder het be
nauwde gesteun van alle mede
passagiers.
Maar in Middelburg waren ze er
hot eerste uil
de ondersteuningscompagnie in de om
geving van Kijkuit.
De oefening Tom-Bola begint dus maan
dag te Oorschot, met de verplaatsing
van Oorschot naar Kruiningen. De te
genpartij arriveert laat in de avond om
met de laatste ponten over te steken en
vervolgens de opstellingen in Zeeuwsch-
Vlaanderen in te nemen. Het bataljon
zelf steekt dus dinsdag van Kruiningen
naar Perkpolder over en zet de oefe
ningen voort in zuidelijke richting tot
aan de legerplaatsen. De drie overige
dagen van de week zullen worden be
nut voor oefeningen in klein verband die
ook 's nachts zullen worden voortgezet.
De zaterdag zal worden gebruikt voor
onderhoud van het materieel en 's zon
dags hebben de militairen vrij.
Op maandag 3 september zal weer een
grote oefening voor het hele bataljon
worden gehouden, die in de richting
Hulst zal verlopen. Na afloop van deze
oefening volgt 't afscheidlngsdefilé plus
taptoe in Hulst, waarna de troepen per
laatste veerboten Zeeuwsch-Vlaanderen
zullen verlaten.
De oefeningen zullen over het alge
meen op binnenwegen worden gehou
den, opdat het verkeer er op de
grote wegen zo weinig mogelijk hin
der van zal ondervinden. Hetzelfde
geldt voor het verkeer op de veer
ponten, dat zo weinig mogelijk zal
worden gehinderd door ponten op
het laatste uur te nemen.
De territoriaal commandant Zeeland
legt er de nadruk op, dat tijdens de
oefeningen, welke ook 's nachts zullen
worden gehouden, zal worden geschoten,
waarbij ook zwaarder vuur zal worden
nagebootst. De bevolking hoeft dus be
slist niet ongerust te zijn. Voorts kan
het voorkomen, aldus de territoriaal
commandant, dat in het heetst van de
strijd, munitie verloren gaat. Het is ge
bleken dat de jeugd de neiging heeft om
later met deze artikelen te gaan spelen
en dat vaak met noodlottige gevolgen.
Het publiek wordt dan ook dringend
verzocht munitie, rookpotten en derge
lijke te willen inleveren bij de dichtst
bijzijnde post van de rijkspolitie of ko
ninklijke marechaussee, of bij het on
derdeel zelf als dit nog ter plaatse aan
wezig is.
De commandant van het 16e Pantser
infanterie Bataljon is de luitenant-kolo
nel N. Berghuis, een zoon van generaal
majoor Berghuis, naar wie de kazerne
te Middelburg is genoemd.
De heer D J. Duijnhouwer
te Deventer overleden
Oud-directeur van school
voor Tropische Landbouw
In Deventer is donderdag overleden de
uit Zeeland afkomstige oud-directeur
van de rijks hogere school voor Tropi
sche Landbouw, de heer D. J. Duij
houwer.
De heer Duijnhouwer werd geborc-n in
Scherpenisse op 19 december 1885. Hij
volgde de lagere school te Tholen. Op
18-jarige leeftijd was hij onderwijzer in
de gemeente Oud-V08semeer. Zijn grote
belangstelling voor vreemde talen leid
de tot de studie voor de akte M.O.
Frans en Engels. In 1913 vertrok de
heer Duijnhouwer naar Nederlands-In-
dië om een functie te vervullen als le
raar aan een school voor voortgezet la
ger onderwijs. Later was hij inspecteur
van het onderwijs in Bandoeng. In 1931
verzocht men de heer Duijnhouwer le
raar te worden in de Javaanse taal aan
de rijks hoge school voor Tropische
Landbouw. Een jaar later aanvaardde
hij deze functie en bleef te Deventer tot
1940. Van 1940—1946 was hij waarne
mend directeur aan dezelfde school. In
1946 verwisselde hij deze hoedanigheid
voor het definitieve directeurschap. In
september 1955 nam hij afscheid van de
Tropische Landbouwschool.
De heer Duijnhouwer, die Officier in de
Orde van Oranje-Nassau was. heeft de
leeftijd van 76 jaar bereikt. De begra
fenis zal plaatsvinden dinsdag 28 au
gustus om 3 uur op de algemene be
graafplaats aan de Raaltcrweg te De-
1 venter.
J ubileumschieting
van Soranus
De hangboogsociëteit „Soranus"
te Heinkenszand organiseert aan
staande zondagmiddag op de
schutterswei aan de Kraayendijk
een concours ter ere van twee ju
bilerende leden.
Zondagis de thans 71-jarige
Adriaan de Jonge 50 jaar lid van
„Soranus", waarvan 40 jaar voor
zitter. De tweede jubilaris is de
heer Adriaan Vermeulen, met zijn
77 jaren een van de oudste leden,
die zijn zestigjarig lidmaatschap
van de handboogschutterij viert.
Voor de vele extra prijzen, welke
voor deze jubileumschieting ter
beschikking zijn gesteld, zullen tal
van schutters, zelfs uit België, in
de arena komen. De Belgische
gasten zijn leden van de Konink
lijke „St. Sebastiaan" uit Brugge,
een van de oudste schutterijen
van West-Europa.
Voor de voorzitter van „Soranus"
wordt het wel een bijzondere dag.
want hij wordt geflankeerd door
zes zonen, die uitstekend overweg
kunnen met pijl en boog.
GEMEENTE GOES BENADERD
VERZOEK MN GEMEENTE
OM GARANTIE IN TEKORT
De stichting „Zeeuws Fruitcorso" heeft
het tekort voor het komende fruitcorso
begroot op een bedrag van 18.000, zo
blijkt uit de toelichting op de raads-
agenda van de gemeente Goes. Het
stichtingsbestuur heeft de gemeente
verzocht een garantie te verlenen tot
dekking van een eventueel tekort met
een maximum van de verschuldigde
vermakelijkheidsbelasting. B. en w.
willen het corso wel helpen, maar zij
menen een bijdrage in een eventueel te
kort te moeten beperken tot de helft van
dit eventuele tekort met een maximum
van het door de gemeente te heffen be
drag wegens vermakelijkheidsbelasting,
zo blijkt verder uit de toelichting.
In het betreffende voorstel aan de raad,
die dinsdag 4 september a.s. bijeenkomt,
wijzen b. en w. er op, dat de gemeente
het plaatsen van de muziektent en po
dium op de Grote Markt, het aanbren
gen van de stadsfeestverlichting en het
afzetten van het corsoparkoers weer
voor zijn rekening zal nemen. De hier
aan verbonden kosten zullen maximaal
6200 mogen bedragen. Dit bedrag
wordt bestreden uit de op de begroting
1962 opgenomen post „Uitgaven in ver
band met evenementen", waarop een
bedrag van 8000 is geraamd. Als ge-
Junioren van de voetbalvereniging „Goes" vormden vrijdagmiddag een
erehaag voor de keeper van het eerste elftal van de derde klasser „Goes",
de 26-jarige kantoorbediende Jan Zwartepoorte, die in Wemeldinge in het
huwelijk trad met de 27-jarige schoolartsassistente, mej. Ina Kosten.
Kort daarnawerd een erehaag gevormd voor een jongere zuster van de
bruidj de 28-jarige kleuterleidster van de lagere school te Wemeldinge,
mej. Attie Kosten, die dezelfde dag in het huwelijk trad met de ambte
naar ter secretarie van Hendrik Ido Ambacht, de 28-jarige Ad. Boeg.
Ditmaal waren het geen jeugdige voetballers, die de erehaag vormden,
maar kleuters van de openbare-kleuterschool.
(Foto P.Z.Cs)
ÏUVWVAAA(WWV\AAIWV«AHAAAAAA«JW>AAA«AA/*AAA/\/W*A/WW\AAAAAyUV\AAfl/V</^UWW/VlAA/WVAAA/>
meentelijk aandeel van de subsidie voor
de evenementencommissie is voorts een
bedrag van 1470.toegezegd.
Ondanks deze tegemoetkomingen is het
stichtingsbestuur er niet in geslaagd
een sluitende begroting te maken, aldus
b. en w. Het tekort op de begroting be
draagt niet minder dan 18.000. Het
college wijst er op, dat dit tekort voor
namelijk zijn oorzaak vindt in een ver
hoging van de prijzen voor praalwagens
(totaal 12.500.betaling van naar
raming 4000 vermakelijkheidsbelas
ting en een noodzakelijke reservering
van 5000 per jaar, ter dekking van
het aan het organiseren van het fruit
corso verbonden risico.
B. en w. scliryven verder de helft
van de gevraagde garantie aan het
corsobestuur te willen geven. In dit
verband wyzen b. en w. erop, dat on
langs met de Taptoe Delft eenzelfde
gedragslijn is gevolgd.
Hoewel b. en w. met het oog op de
kwetsbaarheid van het fruitcorso de
noodzakelijkheid van reservering inzien,
zijn zij van oordeel, dat bij de vaststel
ling van een eventueel tekort daarvoor
slechts een storting in het reservefonds
van maximaal 3000 moet worden gere
kend. Dit, omdat in feite slechts gelden
worden gereserveerd als er een batif
saldo is. Voorts delen b. en w. mede, da
de stichting op 1 januari 1962 volgens
de balans over een kapitaal van
12.000 beschikte. Ten slotte delen b.
en w. mede, dat de opbrengst van de
vermakelijkheidsbelasting 25% van de
bruto-opbrengst bedraagt. Naar gelang
de kaartverkoop zal dit een bedrag van
4000 tot 7000 zijn. Het college merkt
daarbij op, dat de kaartverkoop voor
dit jaar is geraamd op 21.000 terwijl
de (top)opbrengst in 1961 33.692.35
bedroeg.
LEKKENDE KRAAN WERD
OORZAAK VAN BRAND
teravond opgeschrikt door het
van de brandweersirene: er was een be
gin van brand ontstaan in een automa
tiek ter plaatse. De oorzaak van de
brand zou een enorm technisch verhaal
kunnen worden, maar om dit kort te
maken kan worden volstaan met te ver
melden, dat er in een gaskachel een lek
was ontstaan in een verbinding van de
oliepannen naar een opvangbak voor
gezeefde olie. De olie drupte vervolgens
op een stukje frites, dat door de hoge
temperatuur vlam vatte.
Overigens was er in de automatiek wel
haast geen enkel gevaar voor uitbrei
ding, zo verzekerde ons de Middelburg
se brandweercommandant omdat de in
stallatie volkomen veliig is opgebouwd.
Examens
De heer M. W. van de Guchte te Oost
en West-Souburg slaagde voor het door
de Vereniging tot bevordering van elec-
trotechnisch vakonderwijs in Nederland
afgenomen examen sterkstroommonteur.
DE EERSTE TER WERELD
Burgemeester Van Suylekom
„wierp" eerste steen
Werelds eerste overdekte rollcurling
in de „Caisson" te Kapelle is vrijdag
middag officieel geopend door burge
meester H. G. van Suylekom. In aanwe
zigheid van een groot aantal genodig
den, bracht burgemeester Van" Suyle
kom met vaste hand de eerste steen
aan het rollen.
Rollcurling is een vrij onbekende sport
in Nederland, die hier sinds korte tijd
furore maakt. Rollcurling is in Neder
land ingevoerd door een fabrikant, die
de kunst had afgekeken van ijscurling
en die tot de conclusie kwam, dat een
dergelijke sport ook mogelijk zou zijn
op speciaal geconstrueerde betonnen ba
nen. Deze banen worden thans aange
legd door een Baarnse fabriek van
(Advertentie)
Centrale verwarming
Nederstraat 19 - Middelburg - Tel, 01180-29'
De burgemeester van Kapelle, de
heer H. G. van Suylekom, toonde
zich onder het toeziend oog van
de heer en mevrouw Leus (ach
tergrond) een vaardig rotlcurling-
amateur. Met vaardige hand
wierp hij de eerste steen, waar
mee de baan officieel geopend
ocrlet.
Tijdens de opening van de rollcurlïng-
baan in restaurant do „Caisson" te Ka
pelle, vertelde de adjunct-directeur van
deze fabriek het een en ander over de
ze sport. Hij herinnerde eraan, dat cur
ling een oud-Nederlandse sport is, die
reeds in de vijftiende en zestiende eeuw
werd bedreven. Met name de Schotten
hebben deze sport verder ontwikkeld,
omdat z(j in ruime mate over het gra
niet, benodigd voor de aanleg van een
baan, beschikten. De Baarnse fabriek
heeft evenwel een speciaal soort steen
gemaakt, die even geschikt is als gra
niet voor de 26 meter lange en 2.20 me
ter brede baan. De rollcurlingstenen,
waarmee, het spel wordt gespeeld, zjjn
eveneens speciaal vervaardigd.
Op de openingsdag van de baan in Ka
pelle prees burgemeester Van Suylekom
het initiatief van dc eigenaar van de
„Caisson", de heer J. A. Leijs. Dc heer
M. Haasdonk uit Goes voerde het woord
namens de V.V.V. de Bevelanden. Hij
onderschreef het belang van een derge
lijke baan voor het toerisme.
Nadat burgemeester Van Suylekom ver
volgens de eerste steen had „geworpen",
gaven twee teams een demonstratie.
(Slot van pag. 1
Havens
Het ontwikkelingsplan voorziet in een
verlenging van de zuidelijke kanaalha
ven met 650 m. Deze verlenging heeft
een breedte van 95 m, gemeten op de
waterspiegel en een waterdiepte van 6,50
m. De oevers zijn niet voorzien van een
kademuur, doch van een talud.
Aan de noordzijde van deze haven komt
een terrein beschikbaar ter grootte van
5,6 ha. Langs deze terreinen is een voor-
zieningsweg en een spooraansluiting ge
projecteerd.
Tussen de bestaande zuidelijke kanaal
haven en de Zevenaarhaven is een nieuw
havenbekken ontworpen ter lengte van
1050 m. Dit havenbekken verkrijgt een
breedte van 250 m en een waterdiepte
van 12,50 m.
Tussen dit nieuwe havenbekken en de
zuidelijke kanaalhaven komen totaal 31,3
ha nieuw terrein beschikbaar. Afhanke
lijk van de verdere verkaveling kunnen
terreinen verder worden voorzien van
een wegaansluiting, bijvoorbeeld langs
de oever van de zuidelijke kanaalhaven.
Verder is een goede spooraansluiting
mogelijk, waarvan enige op de tekening
zijn aangegeven.
Langs de zuidzijde van dit nieuwe ha
venbekken komt een terrein ter grootte
van 9,5 ha beschikbaar, eveneens voor
zien van spoor- en wegaansluiting.
De beide langsoevers /an het havenbek
ken zijn voorzien van kademuren, de
kop van de haven van een talud.
Ten slotte is de Zevenaarhaven verlengd
met 920 m. De breedte van deze verlen
ging bedraagt gedeeltelijk 155 m en ge
deeltelijk 125 m, gemeten op de water
spiegel. De waterdiepte is 10 m.
Langs de noordelijke oever van deze ver
lenging wordt 25,3 ha terrein, langs de
zuidelijke oever 24,4 ha terrein gecre-
eerd.
De oevers zijn gedeeltelijk van een talud,
"deelteltjk van een kademuur voorzien.
_jide terreinen kunnen van goede weg
en spooraansluiting worden voorzien.
Bestemmingen
Langs de noordelijke oever van de zui
delijke kanaalhaven Is ten terrein met
de bestemming „Industi ieterrein aan on
diep vaarwater". Dit houdt in, dat deze
terreinen uitsluitend of overwegend be
stemd zijn voor doeleinden van handel
en nijverheid en van openbare nutsbe
drijven.
De hier te vestigen oeanjvcn zullen bo
vendien moeten voldoen aan de eis, dat
het voor hun bedrijfsuitvoering noodza
kelijk is, dat zij beschikken over een
vaarwateraansluiting. geschikt voor
binnen- en/of kustvaartuigen.
Langs de zuidoever vj.n de verlengde
zuidelijke kanaalhaven er. do noordoever
van het nieuwe havenbekken is een ter
rein met de bestemming „Haven- en in
dustrieterrein aan dien vaarwater".
Hierbij heeft dc gedachte voorgezeten,
dat deze terreinen zodanig zouden kun
nen worden ingedeeld, dat deze zowel
aan het nieuwe havennekken als aan de
zuidelijke kanaalhaven grenzen.
Voor deze terreinen geldt dat deze uit'
sluitend of overwegend zijn bestemd
voor doeleinden van havenbedrijf, handel
en nijverheid en van openbaar nutsbe
drijf.
De hier te vestigen bedrijven zullen bo
vendien moeten voldoen aan de els, dat
het voor hun bedrijfsuitvoering noodza-
vaarwateraansluiting, geschikt voor zee
schepen en in het bijzonder voor zeer
diepgaande zeeschepen.
Eveneens langs de noordoever van het
nieuwe havenbekken is een terrein met
de bestemming „Haventerrein aan diep
vaarwater".
Voor dit terrein geldt, dat dit uitsluitend
of overwegend is bestemd voor doelein
den van havenbedrijf en van openbaar
nutsbedrijf.
De hier te vestigen bedrijven zullen bo
vendien moeten voldoen aan de eis. dat
het voor hun bedrijfsuitvoering noodza
kelijk is, dat zij beschikken over een
vaarwateraansluiting, geschikt voor zee
schepen en in het bijzonder zeer diep
gaande zeeschepen.
Langs de zuidoever van het nieuwe ha
venbekken is een terrein met de bestem
ming „Haventerrein ann diep vaarwa-
Dit 'houdt in. dat dit terrein uitsluitend
of overwegend bestemd is voor doelein
den van havenbedrijf cn van openbaar
nutsbedrijf.
De hier te vestigen bedrijver zullen bo
vendien moeten voldoen aan de eis, dat
het voor hun bedrijfsuitvoering noodza
kelijk is, dat zij beschikken over een
vaarwateraansluiting, geschikt voor
zeeschepen.
Langs de noord- en zuidoever van de
verlengde Zevenaarhaven zijn terreinen
met de bestemming „Haven- en indus
trieterrein aan diep vaarwater".
Voor deze terreinen geldt, dat deze
uitsluitend of overwegend bestemd zijn
voor doeleinden van havenbedrijf, han
del en nijverheid en openbaar nutsbe
drijf.
De hier te vestigen bediijvcn zullen bo
vendien moeten voldoen aan de eis, dat
het voor hun bedrijfsuitvoering noodza
kelijk is, dat zij beschikken over een
vaarwateraansluiting, geschikt voor zee
schepen.
Er zijn verder toegangswegstroken ont
worpen op een wegbrcèdte van 12 m met
aan weerszijden stroken van 6.50 m
voor spoorbanen en kabels en leidingen.
Voor de motivering van het plan zullen
drie categorieën worden onderscheiden,
te weten,
a. Industriële bedrijven
b. Havenbedrijven in de massagocdscc-
tor
c. Havenbedrijven in cle stukgoedsector.
Industriële bedrijven
Terneuzen zal dus oooc dc uitvoering
van de thans onder harden zijnde wer
ken, een aantrekkelijke vestigingsplaats
worden voor industrieën, welke diep-
vaarwater nodig hebben.
In dc eerste plaats is dan ook hieraan
aandacht besteed. Een bestudering van
de huidige situatie lange de oostelijke
kanaaloevcr leert echt.ci direct, dat de
mogelijkheden voor dii soort bedrijven
hier zeker niet onbeperkt zijn.
De Zevenaarhaven, welke in de eerste
plaats voor uitbreiding ter behoeve van
dit soort bedrijven in aanmerking zou
komen, is slechts 125 m breed en heeft
een waterdiepte van 8.75 m. De be
staande kademuren laten geen grotere
waterdiepte toe, zodat men om een ver
lenging van de Zevenaarhaven met een
waterdiepte van 12.50 m te bereiken,
een diepe geul zal moeten graven door
de bestaande haven.
Er van uitgaande, dat. langs de bestaan
de kademuren bermen met een breedte
van 30 m op een waterdiepte van 8.75
m moeten worden gehandhaafd. Om dc
standzekerheid van dc kademuren te
verzekeren kan slechts een geul van
12.50 m diepte worden verkregen ovèr
een breedte van 42,50 m.
Wordt dan bedacht, dat een schip van
50.000 t.d.w. een breedte heeft van 30 a
35 m. dan is duidelijk, dat verlenging
van de Zevenaarhaven met een water
diepte van 12,50 m mogelijk is, doch
geen druk scheepvaartverkeer toelaat.
Hierbij moet tevens in aanmerking wor
den genomen, dat het mogelijk is, dat
aan beide zijden van de 125 m brede Ze
venaarhaven eveneens zeeschepen ge
meerd liggen met een daarvoor liggende
lichter, zodat aan beide zijden een strook
van circa 30 m bezet is
Een betere situatie ontstaat als men de
verlenging geschikt maakt voor bedrij
ven, welke middelgrote schepen gebrui
ken, zodat met een waterdiepte van 10
m kan worden volstaan.
Daarom is dez.e mogelijkheid in het ont
wikkelingsplan aangegeven, waarbü ZÖ
opgemerkt, dat een verdieping tot 12,50
m voor bedrijven met een beperkt aan
tal grote schepen per jaar, mogelijk is.
Bedrijven als in deze beschouwing be
doeld, behoeven meest een vrij groot ter
reinoppervlak. Een grote terreindiepte
is voor dit soort bedrijven gewenst cn
kan langs de verlengde Zevenaarhaven
goed worden bereikt.
De beste mogelijkheid voor bedrijven,
welke zeer grote schepen benutten, kan
worden gecreëerd door het graven van
een nieuw havenbekken tussen de zuide
lijke kanaalhaven en de Zevenaarhaven.
De situering van een dergelijk haven
bekken wordt bepaald door de noodza
kelijke breedte van een dergelijke ha
ven. 225 m, cn de meest nuttige terrein
diepte.
Andere beslemming
Door de aanwezigheid van de twee reeds
genoemde havenbekkens in het niet mo
gelijk aan beide oevers de meest nut
tige terreinbreedte te verkrijgen. Daar
om is aan de zuidoevcr een andere be
stemming gegeven, waardoor ook de
breedte van het havenbekken tot 225 m
beperkt kon worden. Ir. het geval van
terreinen voor zeer grote schepen langs
beide oevers, zou de breedte zeker 400 m
hebben moeten bedragen.
In het plan is nog rekening gehouden
met de mogelijkheid, dei door bedrijven
langs dc noordoever voor de afvoer van
produkten in binnenvaartuigen of klei
ne zeeschepen gebruik wordt gemaakt
van de zuidoever van do zuidelijke ka
naalhaven.
Voor een evenwichtige ontwikkeling van
het nieuwe haven- en industriegebied
is de vestiging van bedrijven die
slechts een wateraanslultlng voor bin
nenschepen of kleine zeeschepen behoe
ven, meest kleine en middelgrote be
drijven. uitermate belangrijk.
Dergelijk soort bedrijven behoeven geen
grote terreinen, terwijl ook aan de oever-
voorzieningen geen hoge eisen worden
gesteld: meest kan worden volstaan
met een eenvoudige steiger ln plaats
van een kostbare kademuur.
De enige mogelijkheid utn de betreffende
terreinen te creéeren ontstaat door ver
lenging van dc zuidelijke kanaalhavcn.
De 75 m breedte van dc huidige haven
kan juist voldoende worden geacht om
het scheepvaartverkeer naar de verbre
de verlenging op verantwoorde wyze af
te wikkelen. De noordelijke kunaalha-
ven is te smal voor dit doei en komt dan
ook niet voor verlenging ln aanmerking.
Langs de noordoever van dc verlengde
zuidelijke kanaalhavcn zijn terreinen
ontworpen met een terreindiepte van 75
hetgeen op grond van ervaringen
algemeen bruikbare afmeting moet
worden geacht.
Langs de zuidoever is eenzelfde moge
lijkheid, zij het dat ook rekening moet
worden gehouden met de gebruiksmoge
lijkheden voor bedrijven langs de zuid
oever van het nieuwe havenbekken.
De havenbreedte is hepaald op 95 m,
gemeten op dc waterspiegel. Dit geeft
een vaargeul van 76 m breedte; indien
hier langs belde oevers schepen liggen
gemeerd, dan blijft or een vaarstrook
over van 56 m, hetgeen voor het soort
schepen, dat deze havens kunnen gebrui
ken, voldoende moet worden geacht-
Raad Vlissingen vergadert
in hotel „Britannia"
De eerstkomende gemeenteraad van
Vlissingen is vastgesteld op dinsdag
middag 4 September om 2 uur in het
gemeentehuis. In deze vergadering zul
len de wethouderszetels worden ver
deeld. Verder Is er 'op maandagmiddag
10 september om 2 uur een raadsver
gadering in hotel „Britannia", waarin
het saneringsplan tweede fase aan de
orde zal komen.
(Advertentie)
Havenbedrijven
De ontwikkelingsmogelijkheden voor ha
venbedrijven in het kanaalgebied van
Terneuzen wordt in sterke mate he
in vloed door de aanwezigheid van de na
burige havens Antwerpen en Gent. Ter
neuzen bezit hetzelfde achterland als
deze twee havens, hoert door zijn ligging
aan de mond van de Schelde bovendien
voor zeeschepen vele voordelen. Het is
echter te betwijfelen of cm redenen van
politieke en patriottistische aard; deze
voordelen in de ontwikkeling ten volle
tot hun recht zuilen komen. Voor de be
drijven in de mass.-igoedsector liggen
hier dc beste kansen.
Daarom is in het plan hieraan ook in dc
eerste plaats aandacht besteed. De bes
te en in feite enige mogelijkheid is op
de terreinen aan het nieuwe havenbek
ken. Reeds werd opgemerkt, dat de Ze
venaarhaven zich door zijn geringe
breedte niet leent voor een druk scheep
vaartverkeer met dc grote schepen die
juist in de massagoedsector worden ge
bruikt.
Het aangewezen terrein voor dit soort
bedrijven is gelegen aan het begin van
het nieuwe havenbekken. Immers, het is
niet zinvol een dergelijk bedrijf, dat zeer
veel grote zeeschepen zal behandelen,
achter in een havenhekken te. situeren
en dan het gehele voorliggende water
gebied met dit scheepvaart verkeer te
belasten.
Gezien de reeds genoemde concurrentie
kracht van de omliggende havens en de
capaciteit van de bestaande massagoed -
bedrijven in West-Eurooa. moet een ter
rein met een kadclengtc van 400 m als
het geprojecteerde, voldoende groot wor
den geacht.
De reserve wordt gevormd door de aan
grenzende terreinen met bestemming
..Haven- en industrieterrein".
Wat reeds is'opgemerkt ton aanzien van
de omlig'wide havens, geldt nog sterker
dan bü het massagoed, voor het stuk
goed. Hierbij speelt ook een rol. dat de
wegverbinding van l'erneuzen met ove
rig Nederland in het biizonder. doch ook
met het overige achter1!» »d veel te wen
sen overlaat.
Nochtans moet een toenemende indus
triële bedrijvigheid bet stukgoed een
kans geven en kan dit do basis vormen,
waaron een verdere "it'Tori kon n'aals-
vtnden.
Daarom is voor deze v.otor in het out
wikkelingsplan toch oen plaats gereser
veerd. De zuidoevcr van het nieuwe ha-
venbekken leent zich hiervoor het beste.
Een waterdiepte voor de kademuur van
10 ru i* voldoende: do terreinbreedte
van 80 m voldoet aan de hoogste eisen.
Dc werkgelegenheid op «Ie in het ont
wikkelingsplan aangegeven terreinen
wordt, inclusief de indirecte (verzor
gende) werkgelegenheid, in miaul
geraamd on circa 4000.
Oslo. regenbui
Kopenhagen, half bewolkt
Londen, licht bewolkt
Brussel, half bewolkt
Parijs, regen
Grenoble, licht bewolkt
Nico, onbewolkt
Frankfort, regen
MUnchen, onbewolkt
Wenen, onbewolkt
Innsbruck, onbewolkt
Rome, licht bewolkt
Madrid, licht bewolkt
HET WEER IN EUROPA
13 gr. C.
1!) gr. C.
21 gr. C.
18 gr. C.
27 gr. C.
31 gr. C.
26 gr. C.
24 gr. C.
27 gr. C.
30 gr. C.
30 gr. C.
32 gr. C.
36 gr. C.
VERWACHT.
DEZELFDE TEMPERATUREN
Opklaringen maar ook hier of daar en
kele buien. Matige tot vrij krachtige
westelijke wind. Ongeveer dezelfde mid-
dagtemperaturen als gisteren.
STRANDVERW ACHTING
(Van onze weerkundige medewerker).
Flinke perioden van zonneschijn cn
overwegend droog weer. Tot matig af
nemende westenwind. In dc middag-
temperaturen ongeveer 18 graden, zee
water 17 graden.
Vooruitzichten: ook zondag opklaringen
maar nog een frisse zeewind.
ZON EN MAAN.
26 augustus
Zon op 5.40 onder 19.42
Maun op 1.41 onder 17.57
27 augustus
Zon op 5.42 onder 19.-10
Ma8n op 2.39 onder 18.37