RAN G de versnapering van de eerste RAN G Duitser in Met «Oranje" de zon tegemoet Vlissingen gearresteerd Grintruggen bedwongen aanval van stroom voor het Zuid-Sloe VERDACHT VAN ROOFMOORD GESLAAGDEN MACHINESCHRIJVEN NEDERLANDS HANDELSINSTITUUT 8 LANDEN om de GOUDEN HELM Belg overleden na aanrijding te Eede LICHTE DALING IN HET AANTAL AANRIJDINGEN TE TERNEUZEN Zeeuwse ALMANAK Korenmolen „De Hoopin Zierikzee krijgt een grondige opknapbeurt - X "V AM-J: '7- 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 13 AUGUSTUS 1962 (Advertentie) is^® aVseï Op verzoek van de rechtbank van Sarrequemines in Frankrijk is vrijdagavond rond zes uur in Vlissingen aangehouden de Duitser H. O. uit Düsseldorf, verdacht van roofmoord op de eveneens uit Düsseldorf afkom stige 56-jarige weduwe Alnra Goertz. O. zou deze vrouw in de aan de Frans-Duitse grens ge legen plaats Saaralben door lialsafsnijdïng van het leven hebben beroofd en zich meester hebben gemaakt van een bedrag van 11.000 Mark. Mevrouw Goertz, eigenares van een res taurant in Düsseldorf, was op 13 juli uit die stad vertrokken om in Frankrijk te gaan kam peren. De aanhouding van O. in Vlissin gen kon gebeuren op aanwijzing van een dochter van het slacht offer. Hij werd aangetroffen in huurkamers. O. had geen uit zonderlijk groot geldsbedrag bij zich. Het slachtoffer werd 21 juli dood aangetroffen en kon eerst don derdag j.l. door de politie van Straatsburg worden geïdentifi ceerd. De van de roofmoord verdachte Duitser is voorgeleid voor de officier van justitie in Middel burg en ingesloten in het Huis van Bewaring aldaar. Hij zal vermoedelijk aan Frankrijk worden uitgeleverd. De Duitser verbleef in Vlissingen in een appartement in de Spui straat. Daar werd hij vrijdag avond gearresteerd en geboeid naar buiten gebracht. O. was in Vlissingen in gezelschap van zijn gezin. De Duitser had de beschikking over een auto. Zijn vrouw geraakte in moeilijkhe den, doordat zij niet in het be zit is van een rijbewijs en dus niet per auto Vlissingen kan verlaten. HET MOTORSCHIP „ORANJE", vlaggeschip van de Stoomvaart Maatschappij Nederland, heeft zondag een bliksembezoek aan Vlissingen gebracht. Een bezoek, dat niet zo zeer van toeristisch dan wel van commer cieel belang was: de ruim acht uren die het trotse schip zondagmorgen in de Vlissingse buitenhaven door bracht waren vrijwel geheel besteed voor de ontsche ping van 215 „oude" passagiers en de inscheping van ruim 'n zelfde aantal nieuwe passagiers. De „Oranje" die met ongeveer 500 passagiers een tocht had gemaakt naar de Middellandse Zee, arriveerde in de nacht van zaterdag op zondag om 2 uur op de rede van Vlissin gen; om half vier lag het motorschip afgemeerd aan de buitenhaven naast de gebouwen van de N.V. Haven van Vlissingen. Natuurlijk was het daar van acht uur af het tijd stip van de ontscheping tot omstreeks elf uur een drukte van belang. Honderden personen bewogen zich druk en bezig over het haventerrein. Passagiers kwa men de „gangway" af, begaven zich naar de douane loods en gingen vervolgens gebukt onder zware koffers en valiezen op zoek naar taxi's en bussen, die zeer intensief heen en weer reden. Ook speciale kruiers sjouwden af en aan met grote kalfslederen koffers en ronde hoedendozen, achtervolg door nerveus dribbelen de dametjes, wie de bruinende gracht van de zuidelijke zon goed was aan te zien. De reis was voorbij De achtergrond van deze bedrijvigheid was een hoog boven alles uit torende „Oranje", nu met lege dekstoelen en luidsprekers, die inderdaad luid klonken als het er om ging de „oude" passagiers systematisch naar de vaste wal te dirigeren: familie voor familie, persoon na persoon, allen tot kleine groepjes samengebundeld.... Nieuwe Nederlandse toeristen hoog gestemd in hun verwachtingen scheepten zich inmiddels rustig in. Voor hen moest de zeereis naar de Middellandse Zee nog beginnen de dekstoelen lokten. Een aantal En gelse passagiers, die de „Oranje" op terugreis naar Nederland in Southampton aan boord had genomen, maakte van het korte tussentijdse oponthoud in Vlis singen gebruik om een bustocht over het eiland Wal cheren te maken. Toen om ongeveer 12 uur iedereen weer aan boord was voor de volgende 14-daagse cruise naar de Middellandse Zee, koos de „Oranje" met enkele stoten op de scheepshoorn statig zee, de zon tegemoet. Aan het Nederlands Handelsinstituut, kantoor- en handelsopleiding te Terneu- zen slaagden voor het diploma machine- schrijven: J. M. Pijpelink, Hoek; S. v. d. Ree, Z-aamslag; M. M. S. Eolier, Ter- neuzen; P. C. M- Sarfaty, Hoek; P. E, de Elaey, Terneuzen; D. Hamelink, Zaamslag; J. Geense, Terneuzen; M- P- Schippers, Terneuzen; A. A. Ver schelling, Terneuzen; J. A. J. Mannaart, Woensdag 15 aug., 3 uur, naar het STADION TILBURG COLD PLATE Nederland Engeland Duitsland Nw.-Zeeland Denemarken Finland Zweden Australië Grootste en laatste SPEEDWAY - WEDSTRIJD 1962 Prijzen: 1,50 - 2,00 - 3,00 - 4,00 4,50 - Kinderen t.m. 14 j. 1,00 Binnenbrandje spoedig onder de knie Zondagmorgen omstreeks half tien ont stond een klein binnenbrandje in het woonhuis van de heer J. J. van D. aan de J.P.-straat 5 te Goes. In de woonka mer brandde een gat in het plafond- De brand was ontstaan, doordat een dag te voren de eigenaar van de woning bezig was geweest met het afbranden van verf op een raamkozijn, waardoor er wat vuur was blijven nasmeulen in zachte hardboard. Het brandje werd groten deels geblust door een buurman, zodat de inmiddels gewaarschuwde brandweer niet meer behoefde in te grijpen. Er werd slechts nageblust. GEZWORENE BENOEMD VAN DE MELOPOLDER Bij koninklijk besluit is benoemd tot gezworene van de Melopolder de heer C. A. P. Boënne te Graauw. MAN GEVONDEN IN KANAAL TERNEUZEN-GENT Zondagmiddag omstreeks half twee is het lijk van een man gevonden in het kanaal van Terneuzen naar Gent. De schipper van het motorschip Eendracht, wiens schip ter hoogte van Driekwart gemeerd lag, ontdekte het drijvende tus sen de kade en zijn schip. De schipper waarschuwde onmiddellijk de rijkspolitie te Sas van Gent, die het lijk uit het wa ter haalde. Bij identificatie bleek, dat het het stoffelijk overschot van de 55- jarige R. de Braet uit Zelzate (België) was. De heer De Braet was gehuwd en had drie kinderen. Het slachtoffer had op donderdag 9 augustus zijn woning pei fiets verlaten en was sindsdien spoorloos. Voor de Belgische radio en televisie had men reeds tweemaal het signalement van de heer De Braet om geroepen, echter zonder resultaat. De fiets van het slachtoffer is nog niet ge vonden. De heer De Braet verkeerde de laatste tijd in overspannen toestand. Terneuzen; P. C. Qysouw, Terneuzen; W. L. Bareman, Terneuzen; C. J. Punt, Biervliet; M. A. Velleman, Terneuzen; M- de Doelder. Terneuzen; T- M- Wie- land, Terneuzen; E. L. Bonnewijn, Ter neuzen; J. H. Verhage, Terneuzen; J. W. C. Oppeneer, Terneuzen; J. Ph- van Luik, Terneuzen; C. J. Florussen, Zaamslag; J. Ch. Lokerse, Zaamslag; C. L. Doorns, Terneuzen; J. E- van Driel, Terneuzen; E. Meertens, Terneu zen; M. S. A. Stoffels, Terneuzen; E- J de Koeyer, Terneuzen; J. L. Kiel. Hoek; C. Buyze, Terneuzen: A. P. Dieleman, Terneuzen; J. A. J. Leeman, Terneuzen; A. C. Rijnberg, Terneuzen; C. J. v. d- Velde, Terneuzen: M. Witte. Terneu zen; P. J. de Smidt, Terneuzen: V. E. Verhaar, Axel; M. S. Lauret, Hoek; S. M- S. Boddery, Hoek; A. M. A. Leclou, Sluiskil; D. P von Hout. Sluiskil; Ph. A. Knijff, Zaamslag; J. A. Roose. Axel; G. G. Kalfsvel, Sas van Gent; F. M. Dieleman, Hoek; A. J. van Es, Hoek; J. R. Schoot, Axel; N. B. Smith. Sas van Gent; W. H. v. d. Hooft. Terneu zen; E. J. Lucasse, Terneuzen; A. P. de Blaaij, Terneuzen: C. Dieleman—Bak ker, Hoek; C. Halm, Terneuzen; J. A. Rouw, Terneuzen; L. M. Dallinga, Sluis kil; G- C. de Bat, Goes; B. J. Sanderse, Goes; S. A. van Overbeeke, Borssele; M. J- Hoekman, 's-Gravenpolder; C. Hofman, Borssele; C. A. de Jonge, 's- Gravenpolder; C. Lambregtse, Borssele: A. C. van Liere, Borssele; E. Berman, Nisse; G. J. la Grand, Hoedckenskcrkc: B. de Bruyne, Kamperland: J. Bakker, Goes; P- J. Eakker, Goes; P. M. V. Knuit, Heinkenszand; N. A. de Baar, Lewedorp; A. Moerdijk. Nieuwdorp; VV. J. de Rijke, 's-Heer-Arendskerke: J- M- Schipper. Goes; R. P. v. d. Vliet. Goes. Voor het diploma stenografie slaagden: J. Herrebout, Zaamslag; M. J. v. d. Vrede, Zaamslag; M. Ribbens, Terneu zen; J. C. A. de Jonge, Terneuzen. IN BADRIT ZOUTELANDE 75 AUTO'S, 2 SCOOTERS, 1 MOTOR EN 3 BROMMERS Voor de zesde maal is zaterdag de bad- rit van Zoulelande gehouden, een rit voor auto's, motoren, scooters en brom mers. „uitgezet op basis van oriëntatie, die de deelnemers langs vele mooie plekjes op Walcheren voerde", zoals het in een V.V.V.-foIder vermeld stond. Zo wel van de zijde der badgasten als van de Zeeuwen was er veel belangstelling en er vertrokken dan ook: 75 auto's, 2 scooters, 1 motor en 3 brommers. Om twee uur begon de rit: iedere mi nuut vertrok een deelnemer. De auto's motor en scooters reden 53.3 kilometer en de brommers moesten 36 kilometer afleggen. De route ging onder meer over Biggekerke. Koudekerke, Middel burg, Sint-Laurens, Serooskerke, Dom burg en Aagtekerke De rit was uitge zet door de M.A.C. „Scheldegouwen". De uitslagen luiden: brommers: W. Lie- vense Zoutelande, 12 strafpunten; 2. Van Bers, (12); 3. P. Franke (16). Auto's motoren en scooters: 1. Koomen, Middelburg (6); 2. J. Meijer, Zoutelan de (6); 3. A. Boogaard. Zoutelande (12) 4. A, Heijens, Zoutelande (13): 5. R. Braun, Den Bosch (16); 6. Van Dekker, Eindhoven (16): 7. H. den Dekker, Den Bosch (17): 8. B. Verschelden. Rotter dam (17); 9. J. L. Mielse. Eindhoven (19); 10. J. Wijnen, Vlissingen (19); 11. J. de Pree. Zoutelande (19): 12. L. van Donk. Zetten (21); 13. B. Rommers. Bergen op Zoom (21):14. Walg. Den Bosch (22); 15 Vermeulen. Amsterdam (23): 16. A. Cormans. Vlijmen (26): 17. C. Jacobs, Antwerpen (26): 18. Os sen. Keulen (26): 19. P. A. Veltkamp, Aalst (27); 20 J Mallens. Ryen (30). ..DE MELOMANF.N" VOOR DE BELGISCHE TELEVISIE De Kon. Maatschappij „De Melo- manen" uit Gent. die gedurende een reeks van jaren onder aus piciën van „Het Middelburgs Di lettanten Toneelgezelschap" te Middelburg toneelvoorstellingen heeft gegeven, treedt morgen dinsdagavond te 21.25 uur op voor de Belgische televisie met „De zaak A.D." door Hans Tic- meyer, onder regie van A. E. De- frenne. Vrijdagavond om ongeveer half zeven is te Aardenburg in de wijk Eede de 51- jarige R. van Qnekelberghe dodelijk ge wond tengevolge van een aanrijding. Het slachtoffer, afkomstig uit St.-Laureïns (België), kwam per bromfiets van zijn werk uit de buurtschap Valleïskreek. Toen hij de Brieversweg overstak, kwam uit de richting St.-Laureins een perso nenauto, bestuurd door K. uit Oostburg. De bromfietser verleende geen voorrang en de twee voertuigen reden op elkaar in. Waarschijnlijk kwam Q. met zijn hoofd tegen de auto. In zorgwekkende toestand, met een schedelbasisfractuur, werd hij door een rodekruisauto over- febracht naar het ziekenhuis in Oost- urg, waar hij kort na aankomst over leed. R. Q. was als landarbeider werkzaam bij de landbouwer P. de Milliano te Eede. Goese kermis trok vele belangstellenden De eerste, dag van de Goese kermis heeft zaterdag een groot aantal men sen op de been gebracht. Uit vele plaatsen op Beveland waren de kermis- gangers naar de Grote Markt geko men om dit jaarlijkse festijn mee te maken en om te trachten „er iets van mee te nemen". Vooral in de avonduren nam het bezoekerstal toe en ontstond in de straten rondom de Markt een levendige drukte. Voor de kijktent, waarin de „dikste fa milie ter wereld" zetelde, bleek een bij zondere mate van belangstelling te be staan. Opvallend was wel, dat het meestal het vrouwelijk schoon was, dat haar schroom wist te overwinnen en naar binnen stapte om de in de tent zetelende gezette familie te bekijken. Maar ook de rups, voor het eerst sinds jaren weer in Goes, kon vele malen gevuld de rondritten maken. Velen scheepten zich ook in de schommel schuitjes in om iets hoger in de Goese atmosfeer door te dringen. De bots autootjes, de zweefmolens en de speel kasten zorgden eveneens voor het no dige vermaak. Een wafelkraam op de Vlasmarkt voorzag in de culinaire be hoeften. De waarheid maakte in Goes een nogal rommelige indruk. Tegen middernacht, toen de Markt bijna ge heel was verlaten, lag er tenminste rondom de waarzegsterstent een flink aantal „toekomst'-papieren. Oester- en mosselrit niet in Tholen, maar in Yerseke Er is nogmaals een wijziging gekomen in het programma van het comité „Zee land presenteert". De opening van het mossel- en oesterseizoen zou op vrijdag 31 augustus plaatshebben in Tholen. Door verschillende omstandigheden moe ten dc festiviteiten worden verplaatst. Aan het Provinciaal Bestuur is toe stemming gevraagd de gebruikelijl mossel- en oesterrit te mogen rijdt.. tussen Rilland-Bath en het kanaal van Zuid-Beveland met als eindpunt Yerse ke. De rit. waaraan iedere automobilist kan meedoen, wordt op 14 september vérre- den. De wisselprijs bestaat uit een zil veren schelp. Hel aantal aanrüdingen in Terneuzen was over het eerste half jaar van 1962 iets minder dan over dezelfde periode van het vorig jaar. Het aantal daalde van 119 tot 116. De gevolgen bleken dit jaar echter veel ernstiger. In het eerste half jaar van 1961 waren bij de aanrijdingen geen doden te betreuren. Wel werden er 22_ personen gewond. Dit jaar werd1 persoon gedood en waren er 28 gewonden. Uit het verslag van de gemeentepolitie te Terneuzen, waaruit deze gegevens werden geput, blijkt dat de meeste ver keersongevallen plaatsvinden in de VERSLAG VAN GEMEENTEPOLITIE Gevolgen waren echter veel ernstiger Goederentrein reed in Bergen op Zoom op fiets De eerste goederentrein, die zich zaterdagmorgen in alle vroegte van Roosendaal op het traject naar Zeealnd bevond, heeft enke le ogenblikken vertraging gehad. De goederentrein kwam namelijk om omstreeks vier uur op het spoorgedeelte tussen het viaduct bij de watertoren en de Stalen burg te Bergen op Zoom in bot sing met een rijwiel, dat op de rails lag. D machinist van de goederentrein liet direct de trein stoppen en stel de een onderzoek in. Hij trof ech ter niemand langs de lijn aan, die hij aangereden zou kunnen heb ben. De politie van Bergen op Zoom, die kort na de merkwaar dige botsing werd gewaarschuwd, stelde een onderzoek in dat ech ter zonder resultaat bleef. Bij verdere nasporingen bleek, dat het rijwiel toebehoorde aan M- B. te Bergen op Zoom, die zijn rij wiel in de nacht van vrijdag op zaterdag in de Bosstraat te Ber gen op Zoom had geplaatst. Het vermoeden bestaat nu, dat iemand de fiets heeft gestolen om er snel mee thuis te komen. De dader(s) moet (en) het rijwiel daarna van het talud van de spoorlijn naar beneden hebben laten lopen waar door het op de rails is terecht ge komen. De N. S. merken hierbij op, dat deze onbezonnen daad ern stige gevolgen had kunnen heb ben. De recherche stelt momen teel een onderzoek in- Axelsestraat. Als de meest voorkomen de oorzaken worden genoemd het geen voorrang verlenen, foutief uitwijken c.q. inhalen en het verkeerd achteruit rijden. Het grote aantal gewonden wordt voor al veroorzaakt doordat automobilisten, bij het afslaan naar links of rechts, geen vrije doorgang laten aan het zich op de rijwielpaden bevindende verkeer. Gebleken is dat deze overtredingen met vrijwel steeds ernstige gevolgen voor de politie moeilijk op heterdaad zijn te constateren. Immers, zo gaat het ver slag verder, juist de verkeersdeelnemer die het niet zo nauw neemt met de ver keersregels, gedraagt zich correct zo dra hij een politieambtenaar in het vi zier krijgt. De vraag rijst dan ook, aldus het verslag, of burgers, die op enigerlei wijze met deze zaken worden gecon fronteerd, er niet verstandig aan zullen doen kentekens te noteren en bij dc politie aangifte te doen. AARZELEND In het verslag wordt verder opgemerkt, dat sommige wielrijders nog een te aar zelende houding ten opzichte van auto mobilisten aannemen. Blijkbaar is deze categorie, zo vervolgt hét verslag, nog niet volledig op de hoogte met de ver- Terzake van misdrijf werden in de eer ste zes maanden van 1962 109 proces sen-verbaal opgemaakt (vorig jaar 68). De vermeerdering wordt toegeschreven aan het feit, dat thans ook tegen bui tenlandse zeelieden verbaliserend wordt opgetreden. Met de officier van justitie werd overeengekomen, dat betrokkenen eerst worden vrijgelaten, nadat door hen een borgsom is gestort. Het aantal dronken bestuurders was opmerkelijk groot, namèlijk 8 tegen vorig jaar geen. In totaal werden 899 processen-verbaal opgemaakt (vorig jaar 551). Wegen verkeerswet 628, waarin 160 overtredin gen max. snelheid, betaalde waarschu wingen (15 juni—1 juli) 40, dronken schap 26 en diversen 51. GEBROKEN RIBBEN NA VAL IN EEN RUIM Vrijdagavond omstreeks kwart voor elf, wilde de machinist van de bij het Eiland te Vlissingen gelegen kustvaarder „Crescence", via net naast zijn schip gelegen zandschip, de wal bereiken. De man, de Engelsman H. P. R., bemerkte echter niet dat een van de ruimen van het zandschip niet door een luik bedekt was- R. viel in het ruim vier meter die pe ruim en brak daarbij enige ribben. Hij is opgenomen in het Sint Jozef ziekenhuis te Vlissingen. Passagier De VUssingne stadsbus zat vol en bij elke halte stonden weer vele nieuwe gegadigden voor een ritje naar het station, 't Werd voor de chauffeur wel een kwestie van minuten en toen er bij een halte een bejaarde man breeduit, op al zijn gemakken in de deuropening bleef leunen, zat de bestuurder zo gezegd op hete kolen, t Mannetje ging niet over één nacht ijs. Of deze bus op het sta tion reed. wilde hij eerst wel eens weten. .,1a", sprak de chauffeur, kort en bondig. 't Mannetje knikte vriendelijk. „Dacht ik wél", sprak hij tevre den, waarop hij zich omdraaide aan de afdaling begon en op dc valreep opgewekt uitriep: „Fijn, tot morgen dan". De bus reed grommend weg. Slot van pag. 1 wikkeld in het waterloopkundig la boratorium in de Noordoostpolder. De situatie in de Westerschelde voor het Zuid-Sloe zoals die reeds in 1910 was. werd daar (vanzelfsprekend in miniatuur) precies nagebootst. Heel het proces van het oprukken van de stroming werd daar. in versneld tem. po, nog eens in beeld gebracht. Men wilde namelijk ook ontdekken of er in een nabije toekomst „een periode van rust" te verwachten was. Dat nu bleek beslist niet het geval en daarom speurde men naar het af weermiddel En het werd ontdekt! Averechts afweermiddel Al eender was in de praktijk geble ken, dat een vroeger „afweermiddel" averechts werkte. Dat was te zien bij de Noordnol van Borssele even ten oosten van het Zuidsloe ->ar werd loodrecht op de kust eet. dijk gebouwd, die boven het water uit stak, om zodoende de oprukkende stroming verre te houden, Maar in dit geval kon de stroming niet over en alleen voorlangs die dijk. Gevolg: het kolkende, zuigende water diepte de geu'. vlak voor die dijk steeds verder uit. Er gaapte tenslotte een 62 meter diep gat Steeds dreigde daardoor het gevaar van de beruchte dijkvallen! Het af weermiddel werkte als een bocme- ring. De kracht van het nieuwe systeem schuilt juist in het feit, dat de stro ming niet naar één punt geconcen treerd wordt (zoals bij de Noordnol van Borssele), maar zich ook rus tig kan bewegen over de grintrug gen, die slechts tot taak hebben de gevaarlijke stroom van de kwetsbare bodem te tillen. De grintruggen opgebouwd uit grof grint van 5 tot 60 centimeter in doorsnee raken meestal de vaste wal niet eens en zijn zelfs bij laag water niet, zicht baar. Drie liggen er ter hoogte van het Zuid-Sloe. op een onderlinge af stand van bijna twee kilometer. Slechts één van die drie raakt de vaste wal en wel bij een dijkje, dat reeds vroeger loodrecht op de kust in de zee werd geplaatst. Vooral voor dit gedeelte van de Wes terschelde Ijjkt net systeem hij uit stek geschikt. De praktijk heeft na melijk geleerd, «lat op plaatsen, waar zich zogenaamd „jong zeezand" in vroegere geulen heeft genesteld, het gevaar voor dakvallen altijd groot is. En ook het, Zuid-Sloe is zo'n vroegere geul met „jong zeezand". Nu echter wordt de gevaarlijke stro ming ver van de dijken gehouden door honderden tonnen grof grint (uit de Moezel), dat in alle rust een eens zo gevaarlijke stroming zo mak als een lammetje maakt INTERNATIONAAL BRIDGE- T0ERN00I TE SLUIS Het internationale bridgetoernooi, dat in de raadskelder te Sluis gehouden werd, is in ieder opzicht geslaagd, zowel wat de deelname (er hadden 28 paren ingeschreven) als wat de organisatie betreft en de prettige bediening in een ruimte, die nu eenmaal niet is ingericht als café-restaurant. Burgemeester P. F. van Hootegem sprak in de raadszaal een begroetingswoord tot de aanwezi gen. De heer J. de Feijter, vice-voorzit- ter van de organiserende bridgc-vereni- ging „Luctor" uit Terneuzen bracht dank aan de wedstrijdleider H. Voor hans en aan de heer E. Wage voor hun vele voorbereidende werkzaamheden. Aan de heer A. van Beisterveldt, admi nistrateur van de V.V.V. te Sluis, bood hij een boekebon aan voor de voortref felijke hulp bij de voorbereiding. Er werd in twee groepen gespeeld, groep A voor de hoogste klasse, groep B voor de eerste en tweede klasse. Naast een aan tal luxe voorwerpen waren er in iedere -roep drie geldprijzen, resp. van 100, 75 en 50. De uitslagen van dit toernooi luiden als volgt: Groep A. 1. Vissinga-Bocht, 91 pt.2. Rijkc-Oudshoorn, 88Pt.; 3. Meestcr-Miesen, 84% pt.; 4. Janssen- Van Dale, 83 pt; 5. Maat-Van den Dries, 82 pt. B. 1. Den Kilder-Goddere, 97 pt-2. mevr. De Rijke en zoon, 88% -it-3. Mareels-Janssen, 88 pt.: 4. De /os-N.N., 88 pt.; 4. mevr. Geel-Vinger- hoed, 84 pt. winnaars van de verliezers ronde waren: het team Pyma-Vergau- HOOG BOVEN de huizenrijen aan del Lange Nobelstraat en omgeving in Zierikzee kan men op het ogenblik de mannen bezig zien, die de kap van dc korenmolen „Dc Hoop" ver- nieuwen. De restaurat'e van deze markante „top" in het silhouet van de oude stad is al vele jaren In de pen geweest. Twee jaar geleden kreeg de raad van Zierikzee al een subsidie-aanvraag te behandelen. Het herstel werd toen geraamd op een bedrag van f 9000. De eigenaar, molenaar T. de Rijke, het rijk, de provincie en de vereniging tot behoud van molens in Nederland ,De Hollandse Molen", legden samen het geld voor deze opknapbeurt op tafel en thans ls het dus zover, dat personeel van molenmaker W. Cop- pes uit Bergharen de oude, ver molmde kap van het hoge bouwwerk heeft gelicht. Er zijn stellingen rond deze stellingmo len gehangen. Over een maandje zal het werk aan deze hoog boven de bebouwing van de stad uit torenen- tje korenmolen weer kunnen worden opgeleverd. Het herstel beperkt zich niet alleen tot de kap: ook de wieken zullen worden nagezien, de lange spruiten worden vernieuwd en het overige houtwerk aan de bovenzijde zal aan een grondige inspectie wor den onderworpen. Tenslotte zullen dc schilders er nog aan te pas komen om deze „vrolijke noot" In het historische stadsbeeld van Zierikzee weer keurig aan de „investeerders" en de molenliefheb- bers af te leveren. (Foto P.Z.C.) Advertentie SNEL en GOED Uw films vóór 5 uur gebracht... de volgende dag klaar. EOTO VERSCHOORE Goes - Kruiningcn Vlissinge- HET WEER IN EUROPA Helsinki, geheel bewolkt. Stockholm, licht bewolkt. Oslo. zwaar bewolkt. Kopenhagen, licht bewolkt. Londen, geheel bewolkt. Brussel, onbewolkt. Luxemburg, licht bewolkt, Parijs, onbewolkt, Nice, onbewolkt. MUnchen, half bewolkt. Genève, licht bewolkt. Wenen, zwaar bewolkt, Innsbruck, licht bewolkt, Rome. onbewolkt. Madrid, onbewolkt, Mnllnrcn, onbewolkt, 10 gr. 25 gr. 19 gr. 20 gr. 20 gr. 24 gr. 30 gr. 27 gr. 20 gr. 31 gr. 32 gr. 31 gr. 31 gr. 33 gr. 39 gr. 32 gr. VERSPREIDE OPKLARINGEN Enkele plaatselijke opklaringen maar ook hier en daar regen. Matige tot zwakke wind in hoofdzaak tussen noord en oost. Dezelfde temperaturen als gis teren of iets hogere. Strandverwachting (Van onze weerkundige medewerker) VANDAAG overwegend droog en vrij goed strandweer met meer kans op zon nige perioden. In de middag 19 20 gra den; zeewater 17 graden- VOORUITZICHTEN: een gebied met warmere lucht en meer zon wint via Bel gië langzaam enig terrein in noordelijke richting ZON EN MAAN, 14 augustus Zon op 5.21 onder 20.08 Maan op 19.28 onder 3.18

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 2