RAN G de versnapering van de eerste RAN G
Duitser in Met «Oranje" de zon tegemoet
Vlissingen
gearresteerd
Grintruggen bedwongen aanval
van stroom voor het Zuid-Sloe
VERDACHT VAN
ROOFMOORD
GESLAAGDEN MACHINESCHRIJVEN
NEDERLANDS HANDELSINSTITUUT
8 LANDEN om de GOUDEN HELM
Belg overleden na
aanrijding te Eede
LICHTE DALING IN HET AANTAL
AANRIJDINGEN TE TERNEUZEN
Zeeuwse
ALMANAK
Korenmolen „De Hoopin Zierikzee
krijgt een grondige opknapbeurt
- X "V
AM-J: '7-
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 13 AUGUSTUS 1962
(Advertentie)
is^®
aVseï
Op verzoek van de rechtbank van
Sarrequemines in Frankrijk is
vrijdagavond rond zes uur in
Vlissingen aangehouden de
Duitser H. O. uit Düsseldorf,
verdacht van roofmoord op de
eveneens uit Düsseldorf afkom
stige 56-jarige weduwe Alnra
Goertz. O. zou deze vrouw in de
aan de Frans-Duitse grens ge
legen plaats Saaralben door
lialsafsnijdïng van het leven
hebben beroofd en zich meester
hebben gemaakt van een bedrag
van 11.000 Mark. Mevrouw
Goertz, eigenares van een res
taurant in Düsseldorf, was op
13 juli uit die stad vertrokken
om in Frankrijk te gaan kam
peren.
De aanhouding van O. in Vlissin
gen kon gebeuren op aanwijzing
van een dochter van het slacht
offer. Hij werd aangetroffen in
huurkamers. O. had geen uit
zonderlijk groot geldsbedrag bij
zich.
Het slachtoffer werd 21 juli dood
aangetroffen en kon eerst don
derdag j.l. door de politie van
Straatsburg worden geïdentifi
ceerd.
De van de roofmoord verdachte
Duitser is voorgeleid voor de
officier van justitie in Middel
burg en ingesloten in het Huis
van Bewaring aldaar. Hij zal
vermoedelijk aan Frankrijk
worden uitgeleverd.
De Duitser verbleef in Vlissingen
in een appartement in de Spui
straat. Daar werd hij vrijdag
avond gearresteerd en geboeid
naar buiten gebracht. O. was in
Vlissingen in gezelschap van
zijn gezin. De Duitser had de
beschikking over een auto. Zijn
vrouw geraakte in moeilijkhe
den, doordat zij niet in het be
zit is van een rijbewijs en dus
niet per auto Vlissingen kan
verlaten.
HET MOTORSCHIP „ORANJE", vlaggeschip van de
Stoomvaart Maatschappij Nederland, heeft zondag een
bliksembezoek aan Vlissingen gebracht. Een bezoek,
dat niet zo zeer van toeristisch dan wel van commer
cieel belang was: de ruim acht uren die het trotse
schip zondagmorgen in de Vlissingse buitenhaven door
bracht waren vrijwel geheel besteed voor de ontsche
ping van 215 „oude" passagiers en de inscheping van
ruim 'n zelfde aantal nieuwe passagiers. De „Oranje"
die met ongeveer 500 passagiers een tocht had gemaakt
naar de Middellandse Zee, arriveerde in de nacht van
zaterdag op zondag om 2 uur op de rede van Vlissin
gen; om half vier lag het motorschip afgemeerd aan
de buitenhaven naast de gebouwen van de N.V. Haven
van Vlissingen.
Natuurlijk was het daar van acht uur af het tijd
stip van de ontscheping tot omstreeks elf uur een
drukte van belang. Honderden personen bewogen zich
druk en bezig over het haventerrein. Passagiers kwa
men de „gangway" af, begaven zich naar de douane
loods en gingen vervolgens gebukt onder zware koffers
en valiezen op zoek naar taxi's en bussen, die zeer
intensief heen en weer reden. Ook speciale kruiers
sjouwden af en aan met grote kalfslederen koffers en
ronde hoedendozen, achtervolg door nerveus dribbelen
de dametjes, wie de bruinende gracht van de zuidelijke
zon goed was aan te zien. De reis was voorbij
De achtergrond van deze bedrijvigheid was een hoog
boven alles uit torende „Oranje", nu met lege dekstoelen
en luidsprekers, die inderdaad luid klonken als het er
om ging de „oude" passagiers systematisch naar de
vaste wal te dirigeren: familie voor familie, persoon
na persoon, allen tot kleine groepjes samengebundeld....
Nieuwe Nederlandse toeristen hoog gestemd in hun
verwachtingen scheepten zich inmiddels rustig in.
Voor hen moest de zeereis naar de Middellandse Zee
nog beginnen de dekstoelen lokten. Een aantal En
gelse passagiers, die de „Oranje" op terugreis naar
Nederland in Southampton aan boord had genomen,
maakte van het korte tussentijdse oponthoud in Vlis
singen gebruik om een bustocht over het eiland Wal
cheren te maken. Toen om ongeveer 12 uur iedereen
weer aan boord was voor de volgende 14-daagse cruise
naar de Middellandse Zee, koos de „Oranje" met enkele
stoten op de scheepshoorn statig zee, de zon tegemoet.
Aan het Nederlands Handelsinstituut,
kantoor- en handelsopleiding te Terneu-
zen slaagden voor het diploma machine-
schrijven: J. M. Pijpelink, Hoek; S. v. d.
Ree, Z-aamslag; M. M. S. Eolier, Ter-
neuzen; P. C. M- Sarfaty, Hoek; P. E,
de Elaey, Terneuzen; D. Hamelink,
Zaamslag; J. Geense, Terneuzen; M-
P- Schippers, Terneuzen; A. A. Ver
schelling, Terneuzen; J. A. J. Mannaart,
Woensdag 15 aug., 3 uur, naar het STADION TILBURG
COLD PLATE
Nederland Engeland Duitsland Nw.-Zeeland Denemarken Finland
Zweden Australië
Grootste en laatste SPEEDWAY - WEDSTRIJD 1962
Prijzen: 1,50 - 2,00 - 3,00 - 4,00 4,50 - Kinderen t.m. 14 j. 1,00
Binnenbrandje spoedig
onder de knie
Zondagmorgen omstreeks half tien ont
stond een klein binnenbrandje in het
woonhuis van de heer J. J. van D. aan
de J.P.-straat 5 te Goes. In de woonka
mer brandde een gat in het plafond- De
brand was ontstaan, doordat een dag te
voren de eigenaar van de woning bezig
was geweest met het afbranden van verf
op een raamkozijn, waardoor er wat
vuur was blijven nasmeulen in zachte
hardboard. Het brandje werd groten
deels geblust door een buurman, zodat
de inmiddels gewaarschuwde brandweer
niet meer behoefde in te grijpen. Er
werd slechts nageblust.
GEZWORENE BENOEMD
VAN DE MELOPOLDER
Bij koninklijk besluit is benoemd tot
gezworene van de Melopolder de heer
C. A. P. Boënne te Graauw.
MAN GEVONDEN IN KANAAL
TERNEUZEN-GENT
Zondagmiddag omstreeks half twee is
het lijk van een man gevonden in het
kanaal van Terneuzen naar Gent. De
schipper van het motorschip Eendracht,
wiens schip ter hoogte van Driekwart
gemeerd lag, ontdekte het drijvende tus
sen de kade en zijn schip. De schipper
waarschuwde onmiddellijk de rijkspolitie
te Sas van Gent, die het lijk uit het wa
ter haalde. Bij identificatie bleek, dat
het het stoffelijk overschot van de 55-
jarige R. de Braet uit Zelzate (België)
was. De heer De Braet was gehuwd en
had drie kinderen. Het slachtoffer had
op donderdag 9 augustus zijn woning
pei fiets verlaten en was sindsdien
spoorloos. Voor de Belgische radio en
televisie had men reeds tweemaal het
signalement van de heer De Braet om
geroepen, echter zonder resultaat. De
fiets van het slachtoffer is nog niet ge
vonden. De heer De Braet verkeerde de
laatste tijd in overspannen toestand.
Terneuzen; P. C. Qysouw, Terneuzen;
W. L. Bareman, Terneuzen; C. J. Punt,
Biervliet; M. A. Velleman, Terneuzen;
M- de Doelder. Terneuzen; T- M- Wie-
land, Terneuzen; E. L. Bonnewijn, Ter
neuzen; J. H. Verhage, Terneuzen; J.
W. C. Oppeneer, Terneuzen; J. Ph- van
Luik, Terneuzen; C. J. Florussen,
Zaamslag; J. Ch. Lokerse, Zaamslag;
C. L. Doorns, Terneuzen; J. E- van
Driel, Terneuzen; E. Meertens, Terneu
zen; M. S. A. Stoffels, Terneuzen; E- J
de Koeyer, Terneuzen; J. L. Kiel. Hoek;
C. Buyze, Terneuzen: A. P. Dieleman,
Terneuzen; J. A. J. Leeman, Terneuzen;
A. C. Rijnberg, Terneuzen; C. J. v. d-
Velde, Terneuzen: M. Witte. Terneu
zen; P. J. de Smidt, Terneuzen: V. E.
Verhaar, Axel; M. S. Lauret, Hoek; S.
M- S. Boddery, Hoek; A. M. A. Leclou,
Sluiskil; D. P von Hout. Sluiskil; Ph.
A. Knijff, Zaamslag; J. A. Roose. Axel;
G. G. Kalfsvel, Sas van Gent; F. M.
Dieleman, Hoek; A. J. van Es, Hoek;
J. R. Schoot, Axel; N. B. Smith. Sas
van Gent; W. H. v. d. Hooft. Terneu
zen; E. J. Lucasse, Terneuzen; A. P. de
Blaaij, Terneuzen: C. Dieleman—Bak
ker, Hoek; C. Halm, Terneuzen; J. A.
Rouw, Terneuzen; L. M. Dallinga, Sluis
kil; G- C. de Bat, Goes; B. J. Sanderse,
Goes; S. A. van Overbeeke, Borssele;
M. J- Hoekman, 's-Gravenpolder; C.
Hofman, Borssele; C. A. de Jonge, 's-
Gravenpolder; C. Lambregtse, Borssele:
A. C. van Liere, Borssele; E. Berman,
Nisse; G. J. la Grand, Hoedckenskcrkc:
B. de Bruyne, Kamperland: J. Bakker,
Goes; P- J. Eakker, Goes; P. M. V.
Knuit, Heinkenszand; N. A. de Baar,
Lewedorp; A. Moerdijk. Nieuwdorp; VV.
J. de Rijke, 's-Heer-Arendskerke: J-
M- Schipper. Goes; R. P. v. d. Vliet.
Goes.
Voor het diploma stenografie slaagden:
J. Herrebout, Zaamslag; M. J. v. d.
Vrede, Zaamslag; M. Ribbens, Terneu
zen; J. C. A. de Jonge, Terneuzen.
IN BADRIT ZOUTELANDE
75 AUTO'S, 2 SCOOTERS,
1 MOTOR EN 3 BROMMERS
Voor de zesde maal is zaterdag de bad-
rit van Zoulelande gehouden, een rit
voor auto's, motoren, scooters en brom
mers. „uitgezet op basis van oriëntatie,
die de deelnemers langs vele mooie
plekjes op Walcheren voerde", zoals het
in een V.V.V.-foIder vermeld stond. Zo
wel van de zijde der badgasten als van
de Zeeuwen was er veel belangstelling
en er vertrokken dan ook: 75 auto's, 2
scooters, 1 motor en 3 brommers.
Om twee uur begon de rit: iedere mi
nuut vertrok een deelnemer. De auto's
motor en scooters reden 53.3 kilometer
en de brommers moesten 36 kilometer
afleggen. De route ging onder meer
over Biggekerke. Koudekerke, Middel
burg, Sint-Laurens, Serooskerke, Dom
burg en Aagtekerke De rit was uitge
zet door de M.A.C. „Scheldegouwen".
De uitslagen luiden: brommers: W. Lie-
vense Zoutelande, 12 strafpunten; 2.
Van Bers, (12); 3. P. Franke (16).
Auto's motoren en scooters: 1. Koomen,
Middelburg (6); 2. J. Meijer, Zoutelan
de (6); 3. A. Boogaard. Zoutelande (12)
4. A, Heijens, Zoutelande (13): 5. R.
Braun, Den Bosch (16); 6. Van Dekker,
Eindhoven (16): 7. H. den Dekker, Den
Bosch (17): 8. B. Verschelden. Rotter
dam (17); 9. J. L. Mielse. Eindhoven
(19); 10. J. Wijnen, Vlissingen (19); 11.
J. de Pree. Zoutelande (19): 12. L. van
Donk. Zetten (21); 13. B. Rommers.
Bergen op Zoom (21):14. Walg. Den
Bosch (22); 15 Vermeulen. Amsterdam
(23): 16. A. Cormans. Vlijmen (26):
17. C. Jacobs, Antwerpen (26): 18. Os
sen. Keulen (26): 19. P. A. Veltkamp,
Aalst (27); 20 J Mallens. Ryen (30).
..DE MELOMANF.N" VOOR
DE BELGISCHE TELEVISIE
De Kon. Maatschappij „De Melo-
manen" uit Gent. die gedurende
een reeks van jaren onder aus
piciën van „Het Middelburgs Di
lettanten Toneelgezelschap" te
Middelburg toneelvoorstellingen
heeft gegeven, treedt morgen
dinsdagavond te 21.25 uur op
voor de Belgische televisie met
„De zaak A.D." door Hans Tic-
meyer, onder regie van A. E. De-
frenne.
Vrijdagavond om ongeveer half zeven
is te Aardenburg in de wijk Eede de 51-
jarige R. van Qnekelberghe dodelijk ge
wond tengevolge van een aanrijding. Het
slachtoffer, afkomstig uit St.-Laureïns
(België), kwam per bromfiets van zijn
werk uit de buurtschap Valleïskreek.
Toen hij de Brieversweg overstak, kwam
uit de richting St.-Laureins een perso
nenauto, bestuurd door K. uit Oostburg.
De bromfietser verleende geen voorrang
en de twee voertuigen reden op elkaar
in. Waarschijnlijk kwam Q. met zijn
hoofd tegen de auto. In zorgwekkende
toestand, met een schedelbasisfractuur,
werd hij door een rodekruisauto over-
febracht naar het ziekenhuis in Oost-
urg, waar hij kort na aankomst over
leed.
R. Q. was als landarbeider werkzaam
bij de landbouwer P. de Milliano te
Eede.
Goese kermis trok vele
belangstellenden
De eerste, dag van de Goese kermis
heeft zaterdag een groot aantal men
sen op de been gebracht. Uit vele
plaatsen op Beveland waren de kermis-
gangers naar de Grote Markt geko
men om dit jaarlijkse festijn mee te
maken en om te trachten „er iets van
mee te nemen". Vooral in de avonduren
nam het bezoekerstal toe en ontstond
in de straten rondom de Markt een
levendige drukte.
Voor de kijktent, waarin de „dikste fa
milie ter wereld" zetelde, bleek een bij
zondere mate van belangstelling te be
staan. Opvallend was wel, dat het
meestal het vrouwelijk schoon was, dat
haar schroom wist te overwinnen en
naar binnen stapte om de in de tent
zetelende gezette familie te bekijken.
Maar ook de rups, voor het eerst sinds
jaren weer in Goes, kon vele malen
gevuld de rondritten maken. Velen
scheepten zich ook in de schommel
schuitjes in om iets hoger in de Goese
atmosfeer door te dringen. De bots
autootjes, de zweefmolens en de speel
kasten zorgden eveneens voor het no
dige vermaak. Een wafelkraam op de
Vlasmarkt voorzag in de culinaire be
hoeften. De waarheid maakte in Goes
een nogal rommelige indruk. Tegen
middernacht, toen de Markt bijna ge
heel was verlaten, lag er tenminste
rondom de waarzegsterstent een flink
aantal „toekomst'-papieren.
Oester- en mosselrit niet in
Tholen, maar in Yerseke
Er is nogmaals een wijziging gekomen
in het programma van het comité „Zee
land presenteert". De opening van het
mossel- en oesterseizoen zou op vrijdag
31 augustus plaatshebben in Tholen.
Door verschillende omstandigheden moe
ten dc festiviteiten worden verplaatst.
Aan het Provinciaal Bestuur is toe
stemming gevraagd de gebruikelijl
mossel- en oesterrit te mogen rijdt..
tussen Rilland-Bath en het kanaal van
Zuid-Beveland met als eindpunt Yerse
ke.
De rit. waaraan iedere automobilist kan
meedoen, wordt op 14 september vérre-
den. De wisselprijs bestaat uit een zil
veren schelp.
Hel aantal aanrüdingen in Terneuzen
was over het eerste half jaar van 1962
iets minder dan over dezelfde periode
van het vorig jaar. Het aantal daalde
van 119 tot 116. De gevolgen bleken
dit jaar echter veel ernstiger. In het
eerste half jaar van 1961 waren bij de
aanrijdingen geen doden te betreuren.
Wel werden er 22_ personen gewond. Dit
jaar werd1 persoon gedood en waren
er 28 gewonden.
Uit het verslag van de gemeentepolitie
te Terneuzen, waaruit deze gegevens
werden geput, blijkt dat de meeste ver
keersongevallen plaatsvinden in de
VERSLAG VAN GEMEENTEPOLITIE
Gevolgen waren echter
veel ernstiger
Goederentrein reed in
Bergen op Zoom op fiets
De eerste goederentrein, die zich
zaterdagmorgen in alle vroegte
van Roosendaal op het traject
naar Zeealnd bevond, heeft enke
le ogenblikken vertraging gehad.
De goederentrein kwam namelijk
om omstreeks vier uur op het
spoorgedeelte tussen het viaduct
bij de watertoren en de Stalen
burg te Bergen op Zoom in bot
sing met een rijwiel, dat op de
rails lag.
D machinist van de goederentrein
liet direct de trein stoppen en stel
de een onderzoek in. Hij trof ech
ter niemand langs de lijn aan, die
hij aangereden zou kunnen heb
ben. De politie van Bergen op
Zoom, die kort na de merkwaar
dige botsing werd gewaarschuwd,
stelde een onderzoek in dat ech
ter zonder resultaat bleef. Bij
verdere nasporingen bleek, dat
het rijwiel toebehoorde aan M- B.
te Bergen op Zoom, die zijn rij
wiel in de nacht van vrijdag op
zaterdag in de Bosstraat te Ber
gen op Zoom had geplaatst. Het
vermoeden bestaat nu, dat iemand
de fiets heeft gestolen om er snel
mee thuis te komen. De dader(s)
moet (en) het rijwiel daarna van
het talud van de spoorlijn naar
beneden hebben laten lopen waar
door het op de rails is terecht ge
komen. De N. S. merken hierbij
op, dat deze onbezonnen daad ern
stige gevolgen had kunnen heb
ben. De recherche stelt momen
teel een onderzoek in-
Axelsestraat. Als de meest voorkomen
de oorzaken worden genoemd het geen
voorrang verlenen, foutief uitwijken c.q.
inhalen en het verkeerd achteruit rijden.
Het grote aantal gewonden wordt voor
al veroorzaakt doordat automobilisten,
bij het afslaan naar links of rechts,
geen vrije doorgang laten aan het zich
op de rijwielpaden bevindende verkeer.
Gebleken is dat deze overtredingen met
vrijwel steeds ernstige gevolgen voor de
politie moeilijk op heterdaad zijn te
constateren. Immers, zo gaat het ver
slag verder, juist de verkeersdeelnemer
die het niet zo nauw neemt met de ver
keersregels, gedraagt zich correct zo
dra hij een politieambtenaar in het vi
zier krijgt.
De vraag rijst dan ook, aldus het
verslag, of burgers, die op enigerlei
wijze met deze zaken worden gecon
fronteerd, er niet verstandig aan
zullen doen kentekens te noteren en
bij dc politie aangifte te doen.
AARZELEND
In het verslag wordt verder opgemerkt,
dat sommige wielrijders nog een te aar
zelende houding ten opzichte van auto
mobilisten aannemen. Blijkbaar is deze
categorie, zo vervolgt hét verslag, nog
niet volledig op de hoogte met de ver-
Terzake van misdrijf werden in de eer
ste zes maanden van 1962 109 proces
sen-verbaal opgemaakt (vorig jaar 68).
De vermeerdering wordt toegeschreven
aan het feit, dat thans ook tegen bui
tenlandse zeelieden verbaliserend wordt
opgetreden. Met de officier van justitie
werd overeengekomen, dat betrokkenen
eerst worden vrijgelaten, nadat door
hen een borgsom is gestort. Het aantal
dronken bestuurders was opmerkelijk
groot, namèlijk 8 tegen vorig jaar geen.
In totaal werden 899 processen-verbaal
opgemaakt (vorig jaar 551). Wegen
verkeerswet 628, waarin 160 overtredin
gen max. snelheid, betaalde waarschu
wingen (15 juni—1 juli) 40, dronken
schap 26 en diversen 51.
GEBROKEN RIBBEN NA
VAL IN EEN RUIM
Vrijdagavond omstreeks kwart voor elf,
wilde de machinist van de bij het Eiland
te Vlissingen gelegen kustvaarder
„Crescence", via net naast zijn schip
gelegen zandschip, de wal bereiken. De
man, de Engelsman H. P. R., bemerkte
echter niet dat een van de ruimen van
het zandschip niet door een luik bedekt
was- R. viel in het ruim vier meter die
pe ruim en brak daarbij enige ribben.
Hij is opgenomen in het Sint Jozef
ziekenhuis te Vlissingen.
Passagier
De VUssingne stadsbus zat vol en
bij elke halte stonden weer vele
nieuwe gegadigden voor een ritje
naar het station, 't Werd voor de
chauffeur wel een kwestie van
minuten en toen er bij een halte
een bejaarde man breeduit, op al
zijn gemakken in de deuropening
bleef leunen, zat de bestuurder
zo gezegd op hete kolen,
t Mannetje ging niet over één
nacht ijs. Of deze bus op het sta
tion reed. wilde hij eerst wel eens
weten.
.,1a", sprak de chauffeur, kort en
bondig.
't Mannetje knikte vriendelijk.
„Dacht ik wél", sprak hij tevre
den, waarop hij zich omdraaide
aan de afdaling begon en op dc
valreep opgewekt uitriep: „Fijn,
tot morgen dan".
De bus reed grommend weg.
Slot van pag. 1
wikkeld in het waterloopkundig la
boratorium in de Noordoostpolder.
De situatie in de Westerschelde voor
het Zuid-Sloe zoals die reeds in 1910
was. werd daar (vanzelfsprekend in
miniatuur) precies nagebootst. Heel
het proces van het oprukken van de
stroming werd daar. in versneld tem.
po, nog eens in beeld gebracht. Men
wilde namelijk ook ontdekken of er
in een nabije toekomst „een periode
van rust" te verwachten was. Dat
nu bleek beslist niet het geval en
daarom speurde men naar het af
weermiddel En het werd ontdekt!
Averechts afweermiddel
Al eender was in de praktijk geble
ken, dat een vroeger „afweermiddel"
averechts werkte. Dat was te zien
bij de Noordnol van Borssele even
ten oosten van het Zuidsloe ->ar
werd loodrecht op de kust eet. dijk
gebouwd, die boven het water uit
stak, om zodoende de oprukkende
stroming verre te houden,
Maar in dit geval kon de stroming
niet over en alleen voorlangs die
dijk. Gevolg: het kolkende, zuigende
water diepte de geu'. vlak voor die
dijk steeds verder uit. Er gaapte
tenslotte een 62 meter diep gat
Steeds dreigde daardoor het gevaar
van de beruchte dijkvallen! Het af
weermiddel werkte als een bocme-
ring.
De kracht van het nieuwe systeem
schuilt juist in het feit, dat de stro
ming niet naar één punt geconcen
treerd wordt (zoals bij de Noordnol
van Borssele), maar zich ook rus
tig kan bewegen over de grintrug
gen, die slechts tot taak hebben de
gevaarlijke stroom van de kwetsbare
bodem te tillen. De grintruggen
opgebouwd uit grof grint van 5 tot
60 centimeter in doorsnee raken
meestal de vaste wal niet eens en
zijn zelfs bij laag water niet, zicht
baar. Drie liggen er ter hoogte van
het Zuid-Sloe. op een onderlinge af
stand van bijna twee kilometer.
Slechts één van die drie raakt de
vaste wal en wel bij een dijkje, dat
reeds vroeger loodrecht op de kust
in de zee werd geplaatst.
Vooral voor dit gedeelte van de Wes
terschelde Ijjkt net systeem hij uit
stek geschikt. De praktijk heeft na
melijk geleerd, «lat op plaatsen, waar
zich zogenaamd „jong zeezand" in
vroegere geulen heeft genesteld, het
gevaar voor dakvallen altijd groot is.
En ook het, Zuid-Sloe is zo'n vroegere
geul met „jong zeezand".
Nu echter wordt de gevaarlijke stro
ming ver van de dijken gehouden
door honderden tonnen grof grint
(uit de Moezel), dat in alle rust een
eens zo gevaarlijke stroming zo mak
als een lammetje maakt
INTERNATIONAAL BRIDGE-
T0ERN00I TE SLUIS
Het internationale bridgetoernooi, dat
in de raadskelder te Sluis gehouden
werd, is in ieder opzicht geslaagd, zowel
wat de deelname (er hadden 28 paren
ingeschreven) als wat de organisatie
betreft en de prettige bediening in een
ruimte, die nu eenmaal niet is ingericht
als café-restaurant. Burgemeester P. F.
van Hootegem sprak in de raadszaal
een begroetingswoord tot de aanwezi
gen. De heer J. de Feijter, vice-voorzit-
ter van de organiserende bridgc-vereni-
ging „Luctor" uit Terneuzen bracht
dank aan de wedstrijdleider H. Voor
hans en aan de heer E. Wage voor hun
vele voorbereidende werkzaamheden.
Aan de heer A. van Beisterveldt, admi
nistrateur van de V.V.V. te Sluis, bood
hij een boekebon aan voor de voortref
felijke hulp bij de voorbereiding. Er
werd in twee groepen gespeeld, groep A
voor de hoogste klasse, groep B voor de
eerste en tweede klasse. Naast een aan
tal luxe voorwerpen waren er in iedere
-roep drie geldprijzen, resp. van 100,
75 en 50.
De uitslagen van dit toernooi luiden als
volgt: Groep A. 1. Vissinga-Bocht, 91
pt.2. Rijkc-Oudshoorn, 88Pt.; 3.
Meestcr-Miesen, 84% pt.; 4. Janssen-
Van Dale, 83 pt; 5. Maat-Van den
Dries, 82 pt. B. 1. Den Kilder-Goddere,
97 pt-2. mevr. De Rijke en zoon, 88%
-it-3. Mareels-Janssen, 88 pt.: 4. De
/os-N.N., 88 pt.; 4. mevr. Geel-Vinger-
hoed, 84 pt. winnaars van de verliezers
ronde waren: het team Pyma-Vergau-
HOOG BOVEN de huizenrijen aan del
Lange Nobelstraat en omgeving in
Zierikzee kan men op het ogenblik
de mannen bezig zien, die de kap
van dc korenmolen „Dc Hoop" ver-
nieuwen. De restaurat'e van deze
markante „top" in het silhouet van
de oude stad is al vele jaren In de
pen geweest. Twee jaar geleden
kreeg de raad van Zierikzee al een
subsidie-aanvraag te behandelen.
Het herstel werd toen geraamd op
een bedrag van f 9000.
De eigenaar, molenaar T. de Rijke, het
rijk, de provincie en de vereniging
tot behoud van molens in Nederland
,De Hollandse Molen", legden samen
het geld voor deze opknapbeurt op
tafel en thans ls het dus zover, dat
personeel van molenmaker W. Cop-
pes uit Bergharen de oude, ver
molmde kap van het hoge bouwwerk
heeft gelicht.
Er zijn stellingen rond deze stellingmo
len gehangen. Over een maandje zal
het werk aan deze hoog boven de
bebouwing van de stad uit torenen-
tje korenmolen weer kunnen worden
opgeleverd. Het herstel beperkt zich
niet alleen tot de kap: ook de wieken
zullen worden nagezien, de lange
spruiten worden vernieuwd en het
overige houtwerk aan de bovenzijde
zal aan een grondige inspectie wor
den onderworpen.
Tenslotte zullen dc schilders er nog aan
te pas komen om deze „vrolijke
noot" In het historische stadsbeeld
van Zierikzee weer keurig aan de
„investeerders" en de molenliefheb-
bers af te leveren.
(Foto P.Z.C.)
Advertentie
SNEL
en
GOED
Uw films
vóór 5 uur
gebracht...
de volgende dag klaar.
EOTO VERSCHOORE
Goes - Kruiningcn Vlissinge-
HET WEER IN EUROPA
Helsinki, geheel bewolkt.
Stockholm, licht bewolkt.
Oslo. zwaar bewolkt.
Kopenhagen, licht bewolkt.
Londen, geheel bewolkt.
Brussel, onbewolkt.
Luxemburg, licht bewolkt,
Parijs, onbewolkt,
Nice, onbewolkt.
MUnchen, half bewolkt.
Genève, licht bewolkt.
Wenen, zwaar bewolkt,
Innsbruck, licht bewolkt,
Rome. onbewolkt.
Madrid, onbewolkt,
Mnllnrcn, onbewolkt,
10 gr.
25 gr.
19 gr.
20 gr.
20 gr.
24 gr.
30 gr.
27 gr.
20 gr.
31 gr.
32 gr.
31 gr.
31 gr.
33 gr.
39 gr.
32 gr.
VERSPREIDE OPKLARINGEN
Enkele plaatselijke opklaringen maar
ook hier en daar regen. Matige tot
zwakke wind in hoofdzaak tussen noord
en oost. Dezelfde temperaturen als gis
teren of iets hogere.
Strandverwachting
(Van onze weerkundige medewerker)
VANDAAG overwegend droog en vrij
goed strandweer met meer kans op zon
nige perioden. In de middag 19 20 gra
den; zeewater 17 graden-
VOORUITZICHTEN: een gebied met
warmere lucht en meer zon wint via Bel
gië langzaam enig terrein in noordelijke
richting
ZON EN MAAN,
14 augustus
Zon op 5.21 onder 20.08
Maan op 19.28 onder 3.18