Amerikaans schip ramt Nederlandse
kustvaarder op de Wester schelde
Roemloos einde van het
Fort De Ruyter
Nieuwe werkplaats
voor minder-validen
J. W. V. d. BURGT VERLAAT NA 32
JAAR DE „DE RUYTERSCH00L"
Hurricaneboorde zich tot op een
halve meter van slapende kapiteinszoon
Zeeuwse
ALMANAK
Vlissingse gemeente ziet de noodzaak
MYSTERIEUZE FLESJES SPOELDEN
AAN OP WALCHERSE STRANDEN
Mevrouw, u krijgt het bestel
7&hcVl
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 10 AUGUSTUS 196i.
Advertentie J
MACHINIST VAN DE „VREDE" GEDOOD
!amaaflmaaaaammamamaa\aaaaa«mawa/wlaaaamaaaaaaflaaawaaa«wwwwvw\awww
Donderdagmorgen, even voor vier uur, is op de Westerschelde voor
Terneuzen de Nederlandse kustvaarder „Vrede" aangevaren door het
Amerikaanse zeeschip „Hurricane". De gevolgen van deze scheeps-
botsing waren zeer ernstig. De „Vrede" liep aan bakboord, ter hoogte
van de machinekamer, zware averij op. De machinist van de kust
vaarder, de 27-jarige B. J. Schlosser uit Enschede, werd aanvankelijk
als vermist opgegeven. Om half twaalf vond een duiker het levenloze
lichaam van de machinist, beklemd in de onder water gelopen ma
chinekamer.
De stuurman, d 62-jarige Jan Hitskes uit Rotterdam werd met een
hersenschudding, een gebroken linkerarm en 3 gekneusde ribben in 't
Julianaziekenhuis te Terneuzen opgenomen. Later kon hij naar zijn
woonplaats worden vervoerd.
de gezagvoerder, ontsnapte op
haast wonderbaarlijke wijze aan
de dood. De steven van de Ameri
kaanse boot drong tot op een halve
meter door tot de kooi, waarop
de jongen lag te slapen. Hij kwam
te water, raakte beklemd, tussen
wat omgebogen spanten en kon
bijtijds door een Spaans matroos
van de kustvaarder aan boord
worden gehesen.
De Vlissingse loods B. Jansen van
de „Vrede" werd bij de aanvaring
licht gewond.
De 398 brt. metende „Vrede", van
Kamps Scheepvaartmaatschappij N V,
te Groningen, voer in oallast op weg
naar Antwerpen- De Hurricane, een
Amerikaans turbineschip van 6214 brt.
van de rederij Waterman SS uit Mobile
(U.S.A.), was op weg naar zee.
Opengereten
„De machinist was nog enkele minu
ten tevoren bij me in de stuurhut ge
weest", vertelde de gezagvoerder van
de „Vrede", de heer A. Vast uit Lop-
persum. Vlak daarop, toen beide sche
pen zich tegenover de oostelijke haven
ingang van Terneuzen bevonden, volg
de de botsing. De „Hurricane", die de
kustvaarder aan bakboordzijde ter
hoogte van de machinekamer raakte,
Lomer
Het ene ogenome vcey* .-
wester mei vnndkracat negen ae
Kampeerterreinen in Zeeland voor
de Keljt leeg, het volgend ogen
blik schijnt de zon. En oj U er
maar een touw aan vast wilt kno
pen.
Een heleboel mensen hebben Uit
laatste al lang opgegeven en te
recht: er valt ook geen touw
meer aan vast te knopen. Op de
kampeerterreinen hebben de
meesten de touwen dan ook radi
caal losgeknoopt om tent en zo
merhuis te verwisselen voor huis
en haard.
Goed, en daar zitten ze nu dan
thuis, bi] huis en haard. Zegt
moeder, met een blik door het
venster: „Kijk, vader, het weer
knapt op".
Vader, een beetje nijdig: „Ja, en
wat wou je daar mee zeggen f".
Moeder: .Nou, hou je kalm. Ik
zeg alleen maar. dat het. op
knapt".
Vader: ,Js dat mijn schuld
soms f"
Moeder: .Nee. dat niet. Maar jij
had er toch zo schoon genoeg
van? Jij wilde toch geen dag lan
ger aan zee blijven f Nou9 Kijk
nou es naar buiten f"
Buiten staat een stralende zon
uitdagend hoog aan de hemel.
Binnen liggen nog zeven dagen
vakantie te wachten.
Zullen het zeven stralende dagen
wordenf
Of zeven dagen met storm en re
gen-
Heel. heel diep in zijn binnenste
hoopt papa het laatste. Tenslotte
had hij de knoop doorgehakt en
daarmee een eind gemaakt aan de
kampeervakantie.
Waarna prompt de zon gaat
schijnen.
Geen touw aan rast te knopen f
Geen kabeltouw
terlijn finaal opengereten, terwijl de ste
ven van de zeeboot ruim een halve me
ter in het schip drong. De zware dek
platen werden bij de botsing omhoogge
tild en de reddingsboot vrijwel gehee'
vernield. De machinist raakte zoals
eerst vele uren later zou blijken bij
de botsing beklemd tussen de motor en
een olietank. Vrijwel onmiddellijk daar
na liep de machinekamer vol water.
De 15-jarige kapiteinszoon verklaar
de. dat hij zich een ongeluk geschrok
ken was." Hij lag in de kooi boven de
machinekamer. Plotseling hoorde hij
een hevige klap en toen hij zijn ogen
open deed, keek hij tegen de steven
van de „Hurricane" op. De jongen
sprong uit zyn kooi, voelde geen
vloer meer onder z||d voeten en lag
gelyk in het water te spartelen. Toen
de steven van de Amerikaanse boot
terugweek, raakte Arie nog even be
klemd tussen de verbogen scheeps-
spanten, maar hij werd onmiddellijk
daarop door een Spaanse matroos
van de „Vrede" -an boord gehesen.
De jongen had zijn linker voet ver
wond en moest zich in Terneuzen
onder doktersbehandeling stellen.
De kustvaarder „Vrede" vertoon
de ter hoogte van de machineka
mer een enorm, gapend gat, na
dat het op de Westerschelde bij
Terneuzen in aanvaring was ge
komen met het Amerikaanse
schip .Nurricane".
Hevige klap
De „Hurricane" kwam kort na de bot
sing voor Terneuzen ten anker, maar
kon later zonder noemenswaardige
schade de reis voortzetten. De zwaar-
beschadigde kustvaarder moest na de
aanvaring, geassisteerd door inmiddels
toegesnelde sleepboten, naar een der
zandplaten worden gesleept. Later werd
het schip overgebracht naar de Terneu-
zense Scheepsbouw Maatschappij N-V.
Daar bleef mén tot half twaalf donder
dagmorgen in het onzekere over het
lot van de machinist, tot een duiker in
de machinekamer kon afdalen en het
stoffelijk overschot aantrof. Het slacht
offer was gehuwd en had een kind.
Vrouw en kind bevonden zich op het
ogenblik van de ramp aan boord van
de „Vrede".
Zes man
stond uit zes personen. Verder bevonden
zich de vrouw en de zoon van de gezag
voerder, alsmede de vrouw en het kind
van de omgekomen machinist aan
boord.
Donderdagavond werd de kustvaarder
drooggezet in het sluizendok van Rijks
waterstaat te Terneuzen, waar men zou
trachten in de loop van de nacht het
lichaam van de verongelukte machinist
uit de machinekamer te halen.
Omtrent de juiste toedracht van de
scheepsbotsing tastte men donderdag
middag nog in liet duister. Door de
rijkspolitie te water te Terneuzen wordt
nog gezocht naar een scheepje (vissers-
of sleepbootje) dat op het tijdstip van
de aanvaring de haven van Terneuzen
heeft verlaten. Mogciyk kat. de beman
ning van dit nog onbekende scheepje
iets over de situering rondom de aan-
varin-
Onderwijsman en technicus
in har! en nieren
Hoewel de Vlissingse zeevaartschool-
leraar J. W. v. d. Burgt in 1958 al of
ficieel afscheid nam van collega's en
leerlingen, is nu pas het moment ge
komen dat hij zijn vertrouwde sehool-
omgeving definitief vaarwel zegt. En
dat doet hij na 32 jaar „De Ruyter-
school" en zelfs 44 jaar zeevaart-
onderwijs, in het vak scheepswerk-
tuigkunde. Met de heer Van der
Burgt verdwijnt van het Vlissingse
zee vaart sohooltoneel een onderwijs
man in hart en nieren. Een theore-
tisch-technicus die bekend staat om
zijn encyclopedische kennis, een man
bovendien van wie men wel heeft ge
zegd: ,.Hy durft wel eens te zeggen:
ik weet het niet. Maar binnen veer
tien dagen kwam dan toch altijd wel
het antwoord".
Dat typeert de heer Van der Burgt
volkomen: geen technisch probleem
was hem in al die jaren te veel. En
met een grote liefde voor zijn vak.
met de warmste belangstelling voor
de nieuwste technische ontwikkelin
gen en een nooit aflatende studiezin
heeft hij 44 jaar lang geprobeerd zijn
leerlingen alles mee te geven wat ze
van de stof maar wilden.
Zo begon hij als jong leraar in 1918
aan de Terschellinger „Willem Ba-
rentsz-school", zo ging hij door tot
de afloop van het jongste schoolsei-
zoen in Vlissingen. Voordien had de
heer Van der Burgt zelf acht jaren
als scheepswerktuigkundige gevaren.
In 1930 kwam hij als leraar naar
Vlissingen, waar hij de soms bewogen
geschiedenis van de ..De Ruyter-
school" mee hielp schrijven: in 1941
sloot de Gestapo de school en leerlin
gen en leraren zetten de lessen in
Nijmegen voort. „De jongens lachten
de Duitsers uit wanneer die op de
Schelde verkeerde scheepsmanoeu
vres uitvoerden", weet hii zich te
herinneren. Vijf jaar Nijmegen.
Voortdurend wisselen van schoolge
bouw. ongeregelde lessen, maar
toch... de enige zeevaartschool die in
1945 met toestemming van Londen
examens kon afnemen.
Terug naar Vlissingen in 1946: weer
les geven in verschillende gebouwen,
totdat in 1953 trots het nieuwe ge
bouw verrees. Uit de ramntjjd weet
de heer Van der Burgt zich onder
meer nog goed te herinneren, dat vele
bedrijven een beroep op de leerlingen
deden om hulp. „Zo moest de P.Z.C.
enkele machinisten lenen om de toen
malige verdronken rotatiepers weer
op orde te krijgen
In 1950 was de heer Van der Burgt
inmiddels tot adjunct-directeur van
de school benoemd, een functie die hij
hield tot zijn officiële ontslag in 1958
toen hjj de pensioengerechtigde leef
tijd bereikte. Niet alleen voor de zee
vaartschool spande hij zich in. Hij liet
zijn onderwijskwaliteiten op vele an
dere terreinen gelden. Zo doceerde hij
aan de Technische Studie Club, leidde
hy een technische werklozencursus,
onderwees hg „landmachinisten" en
stond aan de h.t.s. voor de klas. Op
zijn aandrang verscheen een door
hem aangevuld studieboek toch weer
op de markt, hoewel de uitgever be
sloten had niet meer tot herdruk over
te gaan en vaak werd zijn advies in
gewonnen bij de samenstelling van
technische boekwerken.
Bij zijn afscheid van het onderwijs
laat de heer Van der Burgt toch nog
een klacht horen. „Waarom geven ze
de koopvaardjjnmchinsten toch zo
weinig stof mee?" Daar zit de tegen
stelling koopvaardij-marine achter,
zal hg toelichten. „Het onderwijspro
gramma werd al in 1935 vastgesteld
en ook al zijn na de oorlog al die
nieuwe schepen met grote verande
ringen gekomen, het programma is
er nog steeds niet aan aangepast".
Dit najaar wordt
een begin gemaakt
Het gemeentebestuur van Vlissin
gen heeft architect J. Jobse uit
deze plaats enige tijd geleden
opdracht gegeven tot het ont
werpen van een nieuw te bouwen
werkplaats voor minder-validen
aan de Edisonweg in Vlissingen.
De bouw is gistermorgen open
baar aanbesteed. Voor dit ob
ject, waarvan de totale kosten
8 ton zijn, schreven elf aan
nemers in. L. de Jonge uit Vlis
singen had de laagste beraming,
n.l. 562,855.
Daarop volgde A. Blankenburg uit
Nieuwdorp met ƒ576.300. Derde waren
de gebr. Post uit Vlissingen met
ƒ612.000. Verder J. M. Goedemondt uit
Vlissingen met 603.055. A. C. Haeck,
Souburg met 601.983. J. van Koeve-
ringe, Schore met 626.000. Korteweg
bouwbedrijf, Breda met 625.300.
Muvnck en Petri. Vlissingen ƒ602.930.
Stegink. Vlissingen 629.000. en J.
Verhage, Vlissingen 612.000. De gun
ning werd aangehouden.
Waarschijnlijk zullen in september
van dit jaar de eerste palen de grond
in gaan, en als alles goed verloopt
denkt men aanvang 1964 klaar te
zijn. De nieuwe werkplaats komt in
de plaats van 'n noodwerkplaats. die
sinds 1956 gevestigd is in de oude
tramremises van de P.Z.E.M.
Deze werkplaats stond indertijd als
eerste op de ranglijst. En nu mag de
vervanging, door plaatsruimte en ver
val, noodzakelijk en zelfs urgent ge
noemd worden. Wasgelegenheid voor de
68 werkende mannen is en onvoldoende,
douches zijn er helemaal niet. Voor
vrouwen heeft men er geen plaats. De
bedrijfsarts, dr. Bijl, moet zijn patiënten
onderzoeken in het „kantoor", een klein
afgeschut kamertje. Hij pleitte voor
een stofvrije ruimte (speciaal voor de
astma-patiënten), hetgeen in de tram
remise zeker niet mogelijk is.
De noodwerkplaats was een prol>eersel:
voordat men de grote uitgave zou doen
voor een nieuwe werkplaats, wilde de
gemeente er zeker van zijn dat de be
hoefte aan zo'n werkplaats inderdaad
bestond. Men heeft afgewacht en duide
lijk blijkt nu, dat een doelmatige werk
plaats nodig is, hard nodig,
In het ontworpen gebouw zullen veel
meer geestelyk, lichamelijk en maat
schappelijk gebrekkigen aan het werk
0ezet kunnen worden. Ongeveer 240.
waaronder 40 vrouwen, die een speciale
afdeling krqgen. De bedrijfsleider, de
heer Stroo, rekent in eerste instantie
op ongeveer 170-200 aanvragen.
Naast vier zonnige, goed ventileer-
bare werkruimten, zal er een show
room zijn om dc gemaakte voorwer
pen, voornamelijk meubelen, aan de
eventuele opdrachtgevers te tonen.
In de kantine is plaats voor 150
mensen, zodat „overblijven" nu mo-
geiyk wordt. Er is een aparte dok
terskamer en 'n vergaderruimte met
een toneeltje. Veel ruimte is uit
getrokken voor douches en wasge
legenheid.
Een groot voordeel noemt de bedrijfs
leider de ligging van het gebouw. „Hier
zitten we te achteraf, afgesloten van de
wereld, terwijl juist het contact met de
buitenwereld voor deze mensen zo be
langrijk is". Om het gebouw zullen
plantsoenen komen, waarin zij die bui
tenlucht behoeven, te werk gesteld kun
nen worden.
VISSTERFTE IN VIJVER
RECREATIEGEBIED AXEL
In de visvijver in het recreatiege
bied aan de Kinderdijk te Axel
neeft zich een sterfte onder de
vissen voorgedaan. Talrijke vissen
komen dood aan de oppervlakte
drijven. De dienst gemeentewer
ken heeft inmiddels een onderzoek
ingesteld. Hierbij bleek, dat door
de sterke algengroei gebrek was
ontstaan aan voldoende zuurstof.
Teneinde in de toestand verbete
ring te brengen zijn onmiddellijk
de afsluiters op de watergang
opengesteld, om zo vers water
met voldoende zuurstof te verkrij
gen. Inmiddels is de toestand aan
zienlijk verbeterd.
AANLOKKELIJK, MAAR IVtLULH/ SCHADELIJK
Ampullen bevatten
wellicht medicijn
Een klein mysterie heeft de badgasten
op de stranden bij Westkapel le,
Zoutelande en Domburg gisteren
veel stof tot praten gegeven. Vele
badgasten vonden op die stranden
namelijk geheimzinnige flesjes met
daarin nog geheimzinniger capsules.
Het zag er allemaal aanlokkelijk
uit: de plastic flesjes (vyf centi
meter hoog en bijna drie centimeter
diameter) waren wit en de capsules
(of ampullen) hadden een aantrek
kelijke groene en oranje kleur.
Helaas: niemand kon uitmaken wat die
ampullen nu wel bevatten, want het
zeewater had de etiketten van de
aangespoelde flesjes gehaald en de
inhoud was een onbestemde substan
tie. Al spoedig werd in Westkapelle,
en later ook in Domburg en Zoute-
lande, de politie in het mysterie ge
mengd. Maar ook een kort, maar
intensief onderzoek van de rijkspoli
tie leverde de oplossing niet.
uitgesloten geacht, dat ook elders
op Walcheren en wellicht in
Zeeuwsch-VIaanderen en Noord-Be
veland deze flesjes ook zullen aan
spoelen. Tot nu toe werd uit deze
streken echter nog 'een melding
ontvangen.
Dc Farmaceutische Inspectie voor de
Volksgezondheid verzoekt eventuele
vinders van de flesjes deze in te
leveren bij de politie en vooral te
zorgen, dat de mogelijk schadelijke
stoffen niet in handen komen van
kinderen. Het is uiteraard niet be
kend, waar de ampullen vandaan
komen.
Schip ramde kraan
Woensdagavond heeft de „Dove", een
Liberiaans Libertyschip, een kraan op
de kade voor de fosfaatfabriek te Sas
van Gent geramd. De schade die hier
bij ontstond bedraagt ongeveer f 10.000.
De „Dove", die een lading fasfaat uit
Dakar had gelost, voerde met behulp
van twee sjeepboten een manoeuvre uit,
alvorens zeewaarts te kunnen keren.
Het schip moest zwenken, maar de
voorsteven, die over de kade stak,
kwam by deze beweging in aanraking
met de laadinstallatïes op een der kra
nen voor de fosfaatfabriek. Met luid
gekraak van brekende balken werd de
kraan opzij geduwd. Het schip liep geen
schade van enige betekenis op.
Marswedstrijd „Scheldegalm"
een week uitgesteld
De muziekvereniging „Scheldegalm"
uit Hansweert had aanvankelijk de da
tum van haar jaarlijkse marswedstrijd
om de „De Groof's wisselbeker" op 15
september gesteld, maar aangezien het
Goese Fruitcorso op dezelfde dag zal
worden gehouden, zijn er vele muziek
verenigingen op genoemde datum niet
beschikbaar De datum van de marswed-
- »«rdaf
..„v.uuuueis oainpoiuers
vergaderden in Goes
Woensdagmiddag is in hotel „Centraal"
te Goes de algemene vergadering ge
houden van aandeelhouders van de
N-V. Landbouwmaatschappy de Bath-
polders, gevestigd te Rilland-Bath. De
heer J. Q. C. Lenshoek te Kloetinge
sprak aan het begin van de bijeenkomst
een welkomstwoord tot de aandeelhou
ders. De vergadering verklaarde zich
akkoord met de verschillende bestuurs
voorstellen, die onder meer betrekking
hadden op de uitkeringen. De heer P.
Dirkzwager werd als commissaris her
kozen.
Aavertenttej
U krijgt beslist het- beste, als u Knorr
bouillontabletten vraagt. Nieuw en modern,
samengesteld van 't fijnste vlees en voor
zien van heerlijke kruiden.
Neem Knorr bouillontabletten voor uw
eigengemaakte soep,voor uwdrinkbouillon
of als smaakverfijner voor uw gerechten!
'i pouffloe
\«5&L
Dubbeltablet Vleesbouillon 35 ct
Dubbeltablet Kippenbouillon 40 ct I
Teneinde raad ging men met flesjes en
ampullen naar enkele artsen, die
enig licht in de zaak brachten: „Wat
het is, weten we niet", zo spraken
zy, „maar waarschynlijk is, dat de
ze ampullen een medicijn bevatten".
Onmiddellijk nam daarop de politic
maatregelen: op de stranden, waar
de flesjes waren aangespoeld, werd
bekendgemaakt, dat de ampullen
wellicht een voor de gezondheid
vaarlijke stof konden bevatten,
derdaad een juiste maatregel, want
door de helder groene en oranje kleur
zagen de ampullen er vooral voor
kinderen uit als snoepgoed
Ook de Farmaceutische Inspectie voor
de volksgezondheid in Middelburg
werd nog ingeschakeld, maar ook
deze dienst kon niet vaststellen wel
ke stof de ampullen bevatten, hoe
wel ook deze inspectie te kennen
gaf. dat het hier waarschijniyk om
medicamenten ging. Gisteravond
was het bij deze inspectie nog niet
zeker of inderdaad een scheikundig
onderzoek zal worden ingesteld om
de definitieve oplossing van het my
sterie te verkrijgen. Men achtte dit
onderzoek moeilijk,-omdat de invloed
van het zeewater het oorspronkelijk
medicament wellicht aangetast heeft.
Overigens werd het gisteravond niet
Donderdagochtend is te Colijnsplaat,
tijdens werkzaamheden aan de haven,
een grote takelwagen van de A.M.Z.
uit Goes- gekanteld. De takelwagen was
bezig meerpalen te plaatsen. Deze meer
palen zijn afkomstig van oude geschuts-
lopen en wegen vier ton. Toen een van
de palen bij het verplaatsen in een put
terechkwam, werd de wagen omverge
trokken. De bestuurder kon bijtijds uit
de cabine springen, zodat hij onge
deerd bleef. Later heeft een Icraanwa-
gen van de firma De Groene uit Kapelle
de omgevallen kraanwagen weer
zijn wielen gezet.
DE„ORANJE" ZONDAG
IN VLISSINGEN
Dnvoorziene omstandigheden voor
behouden zal het m.s, „Oranje"
van de N.V. Stoomvaart Maat
schappij „Nederland" onder com
mando van kapitein B. G. Don-
derdahl, zondag 12 augustus in
Vlissingen aankomen. De debar-
katie begint om ongeveer acht
uur via de douaneloods van N.V.
Haven van Vlissingen in de bui
tenhaven.
Omstreeks 12 uur dezelfde dag
zal het m.s. „Oranje" Vlissingen
weer verlaten voor het maken
van een tweede cruise naar de
Middellandse Zee.
Wwwwwwwwwwuwwwwwwwwwwuv
SPIEGELGLAS INVESTEERT
IN GLASINDUSTRIE BRAZILIË
De N.V. Maatschappij tot ver
vaardiging van spiegelglas,
grasvoorwerpen en chemische
produkten te Sas van Gent zal
in totaal 69 miljoen gulden in
vesteren in een aantal glasfa
brieken in Brazilië.
Genoemde onderneming, die in ons land
naast glas o.a. ook meststoffen pro
duceert en waarvan het aandelen
kapitaal voor het grootste deel in
Franse handen is, heeft reeds in de
cember van het vorige jaar 40 mil
joen gulden in Braziliaanse onderne
mingen geïnvesteerd.
De overige 29 miljoen zullen in 4
jaarlijkse termynen beschikbaar
worden gesteld.
Deze investeringen worden gezien als
een gevolg van de Franse fiscale
politiek. Nadat in januari 1962 de
chemische industrie van de N.V.
Spiegelglas aan Produits Chimiques
Péchiney-Saint-Gobain werd overge
dragen, heeft het karakter van de
Nederlandse onderneming een alge
hele verandering ondergaan.
De N.V. Spiegelglas wordt namelijk
thans als een holding company be
schouwd. die de belangrijke belangen
in Brazilië buiten de sfeer van
de Franse fiscale autoriteiten om
voor dc moederonderneming gaat be
hartigen. -
Behalve in Brazilië is de N.V. Spiegel-
tlas ook gaan deelnemen in het aan-
clenkapitaal van de N.V. Chemische
Fabriek Coenen en Schoenmakers,
producenten van fosfaat en silicium
te Vcghel (N.-B.).
Opbrengst eerste bramen voor
thuisfrontactie Nieuw-Guinea
Op de veiling te Kapelle zy'n de eerste
bramen aangevoerd. Het was nog slechts
een partytje van zeven doosjes van 2%
ons van de kweker A. op 't Hof te Ka
pelle, die deze primeur voor verkoop
beschikbaar stelae voor de Thuisfront
actie Nieuw-Guinea. Ze werden verkocht
voor 36 cent per doosje.
Slot van pag. 1
neer dan onzinnig noemt en toont de
olslagen strategische waardeloosheid
an dc opzet aan. Immers, dat ene fort
zou een opmars vanuit zee, uitgevoerd
In de moderne snelle wendbare sche
nen van die tijd met geen mogelijkheid
kunnen tegenhouden. Hy becyferd zelfs
at „verdediging onzer neutraliteit" op
de Westerschelde veel goedkoper en ef
fectiever door de marine, en nog veel
goedkoper door een snel nit te leggen
mynenveld kan geschieden.
In 1913, drie. jaar nadat de voorstellen
ter tafel waren gekomen, neemt de Ka
mer de zaak met 54 tegen 35 stemmen
aan. Kort daarop verschijnt van ge
noemde heer Snijders toonbeeld van
politieke onpartijdigheid in „De Fak
kel" van 23 mei 1913 een scherp arti
kel waarin hij aantoont dat de beslis
sing, door rechtse meerderheid doorge
dreven, bij zuivere partijstemming is ge
vallen. „De zaak werd niet beheerst
door de beginselen van het wetsontwerp,
maar door het politieke belang van de
coalitie", constateert hij bitter. De zorg
voor grote staatsbelangen werd zo on
dergeschikt gemaakt aan het partijbe
lang
Tussen al het binnenlands politiek op
portunisme door hiyrt met name «le ver
ontruste stem van België doorklinken.
In de „Indépendnnce Beige" houdt Ro
land de Marés vol twee jaar lang!
«lat dc bouw van liet fort absoluut
niet in verband staat met de verdedi
ging van Vlissingen of z.yn haven. I$y
verdediging van de haven zou het vuur
immers «le stad treffen. Het vuur kan
daarentegen, volgens De Marés wél liet
Scheldewater bestrijken. Hij herhaalt
dan ook voortdurend dat de enige op
zet is een eventuele militaire «'norvanr»
naar België te beletten
DUITSLAND
„De voorstellen tot de douw van 't mo
derne fort werden in het buitenland ont
vangen nis de voorboden van wat in 1914
werkeiyk is geschied", constateert nir.
A. J. van Hamel later in zijn brochure:
„De .Schelde Beslommeringen". De in
ternationale toestand was vlak voor «le
eerste wereldoorlog al ernstig toege
spitst en België, Engeland en Frankrijk
zagen de bouw van liet armzalige Fort
De Ruyter als een „medewerking ten
gunste van Duitse oogmerken Jegens
België.
Men zag dit fort als liet grote beletsel
voor te hulp snellende troepen naar
België over water, en samenspanning
met het oorlogszuchtige Duitsland werd
Nederland, ondanks zyn neutraliteitspo
litiek, algemeen verweten. Frankrijk
waarschuwde overleg te plegen met de
i Advertentie)
andere mogendheden die het Tractaat
tot Garantie van «le Belgische Neutrali
teit hadden getekend en Engeland be
gon liet fort steeds meer nis een pistool
in de borst te voelen.
Vooral toen de Duitse bladen, naar
Van Hamel schrijft: „bijwijlen plus Hol-,
landais que la Hollande met warmte op
kwamen voor het recht ener kleine mo
gendheid haar eigen defensie te bepa
len. Duitsland hield Nederland zelfs de
plicht voor Vlissingen te beschermen en
wanneer het daarbij zou worden gehin
derd zou Duitse interventie niet onmo-
gelijk zijn.
DE BOUW
Jk ls geweest dat over de plan
nen zoveel werd gesproken, zonder dat
de uitvoering ervan veel stof deed op
waaien, De „Indëpendance Beige'
schrijft op 11 maart 1914 dat met dc
bouw is begonnen. Enige tyd later vin
den we in da Vlissingse Courant twee
berichten: „Door het departement van
oorlog werd gisteren aairoesteed het ma
ken van een paalfunderlng voor het
Fort De Ruyter te Vlissingen. Raming
76.500. Laagste inschrijver was H. van
Dongen. Dordrecht voor 67.850", en
„De stelling waarop buizen lagen om
zand te spuiten naar het Fort De Ruy
ter te Vlissingen, welke vrijdagmorgen
brak, is met nieuw hout zover hersteld,
dat de werkzaamheden weer in volle
gang zUn"
Dan duurt hel tot december van het
zelfde jaar voordat «le Vlissingse Cou
rant weer een bericht over liet fort
heeft. Met aandoenlijke soberheid
schryft liet blad: „Ann de bouw van liet
Fort De Ruyter werd de laatste tijd niet
zoveel meer gedaan. Thans zijn de
werkzaamheden eraan voorlopig ge
staakt"
PUIN
Jat „voorlopig" werd definitief. De on
zinnigheid van «ie onderneming en de
buitenlandse kritiek gaven de doorslag-
Met het laatstaangchaalde berichtje uit
de Vlissingse Courant zou dc weinig
glorieuze historie beëindigd zijn, ware
het niet. dat nu nog even dé aandacht
op het fort wordt gevestigd omdat het
aan het verdwijnen is. Omdat er puin
overheen wordt gestort
Genoemde mr Van Hamel schreef in
1919 al: „Toch was de aanleg een poli
tieke fout. En die grote fout was: «le
hele onderneming was niet nodig".
De historie heeft liet bewezen, de be
tonnen bewijsstukken liggen scheef weg
gezakt in een Walcherse wel. Koeien
grazen er omheen cn tussen de brok
stukken beton van cle tweede wereld
oorlog zyn die van «le eerste al hiinn
niet meer te ondersebp"'""
HET WEER IN EUROPA
Oslo, half bewolkt
20 gr. C.
Kopenhagen, licht bewolkt
13 gr. C.
Londen, regen
19 gr, C.
Brussel, licht bewolkt
20 gr. C.
Luxemburg, licht bewolkt
20 gr. C,
Parijs, half bewolkt
23 gr. C.
Nice, half bewolkt
24 gr. C.
MUnchcn. licht bewolkt
21 gr. C.
Genèvc, licht bewolkt
23 gr. C.
Wenen, licht bewolkt
25 gr. C.
Innsbruck, zwaar bewolkt
24 gr. C.
Rome. onbewolkt
32 gr. C.
Madrid, onbewolkt
31 gr. C.
Malloren, licht bewolkt
30 gr. C.
VERWACHT.
AANVANKELIJK REGEN.
Aanvankeiyk zwaar bewolkt met regen
of motregen. In de middag enkele ver
spreide opklaringen. Matige tot krachti
ge zuidwestelijke wind. aan dc kust
mogelijk tijdelijk hard. Aanhoudend koel
weer.
Strandverwachting
(Van onze weerkundige modewerker).
VANDAAG: Achter zwak rogenfront.jc
stroomt zachte en vochtige lucht binnen
met vrij veel bewolking. In de middag
18 tot 19 graden, zeewater 17 graden.
VOORUITZICHTEN: Dopressie bij
Schotland blijft het weer een wisselval
lig karakter geven.
ZON EN MAAN
11 augustus
Zon op 5.16 onder 20.13
Maan op 16-44 onder 0.40