Amerikaans schip ramt Nederlandse kustvaarder op de Wester schelde Roemloos einde van het Fort De Ruyter Nieuwe werkplaats voor minder-validen J. W. V. d. BURGT VERLAAT NA 32 JAAR DE „DE RUYTERSCH00L" Hurricaneboorde zich tot op een halve meter van slapende kapiteinszoon Zeeuwse ALMANAK Vlissingse gemeente ziet de noodzaak MYSTERIEUZE FLESJES SPOELDEN AAN OP WALCHERSE STRANDEN Mevrouw, u krijgt het bestel 7&hcVl PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 10 AUGUSTUS 196i. Advertentie J MACHINIST VAN DE „VREDE" GEDOOD !amaaflmaaaaammamamaa\aaaaa«mawa/wlaaaamaaaaaaflaaawaaa«wwwwvw\awww Donderdagmorgen, even voor vier uur, is op de Westerschelde voor Terneuzen de Nederlandse kustvaarder „Vrede" aangevaren door het Amerikaanse zeeschip „Hurricane". De gevolgen van deze scheeps- botsing waren zeer ernstig. De „Vrede" liep aan bakboord, ter hoogte van de machinekamer, zware averij op. De machinist van de kust vaarder, de 27-jarige B. J. Schlosser uit Enschede, werd aanvankelijk als vermist opgegeven. Om half twaalf vond een duiker het levenloze lichaam van de machinist, beklemd in de onder water gelopen ma chinekamer. De stuurman, d 62-jarige Jan Hitskes uit Rotterdam werd met een hersenschudding, een gebroken linkerarm en 3 gekneusde ribben in 't Julianaziekenhuis te Terneuzen opgenomen. Later kon hij naar zijn woonplaats worden vervoerd. de gezagvoerder, ontsnapte op haast wonderbaarlijke wijze aan de dood. De steven van de Ameri kaanse boot drong tot op een halve meter door tot de kooi, waarop de jongen lag te slapen. Hij kwam te water, raakte beklemd, tussen wat omgebogen spanten en kon bijtijds door een Spaans matroos van de kustvaarder aan boord worden gehesen. De Vlissingse loods B. Jansen van de „Vrede" werd bij de aanvaring licht gewond. De 398 brt. metende „Vrede", van Kamps Scheepvaartmaatschappij N V, te Groningen, voer in oallast op weg naar Antwerpen- De Hurricane, een Amerikaans turbineschip van 6214 brt. van de rederij Waterman SS uit Mobile (U.S.A.), was op weg naar zee. Opengereten „De machinist was nog enkele minu ten tevoren bij me in de stuurhut ge weest", vertelde de gezagvoerder van de „Vrede", de heer A. Vast uit Lop- persum. Vlak daarop, toen beide sche pen zich tegenover de oostelijke haven ingang van Terneuzen bevonden, volg de de botsing. De „Hurricane", die de kustvaarder aan bakboordzijde ter hoogte van de machinekamer raakte, Lomer Het ene ogenome vcey* .- wester mei vnndkracat negen ae Kampeerterreinen in Zeeland voor de Keljt leeg, het volgend ogen blik schijnt de zon. En oj U er maar een touw aan vast wilt kno pen. Een heleboel mensen hebben Uit laatste al lang opgegeven en te recht: er valt ook geen touw meer aan vast te knopen. Op de kampeerterreinen hebben de meesten de touwen dan ook radi caal losgeknoopt om tent en zo merhuis te verwisselen voor huis en haard. Goed, en daar zitten ze nu dan thuis, bi] huis en haard. Zegt moeder, met een blik door het venster: „Kijk, vader, het weer knapt op". Vader, een beetje nijdig: „Ja, en wat wou je daar mee zeggen f". Moeder: .Nou, hou je kalm. Ik zeg alleen maar. dat het. op knapt". Vader: ,Js dat mijn schuld soms f" Moeder: .Nee. dat niet. Maar jij had er toch zo schoon genoeg van? Jij wilde toch geen dag lan ger aan zee blijven f Nou9 Kijk nou es naar buiten f" Buiten staat een stralende zon uitdagend hoog aan de hemel. Binnen liggen nog zeven dagen vakantie te wachten. Zullen het zeven stralende dagen wordenf Of zeven dagen met storm en re gen- Heel. heel diep in zijn binnenste hoopt papa het laatste. Tenslotte had hij de knoop doorgehakt en daarmee een eind gemaakt aan de kampeervakantie. Waarna prompt de zon gaat schijnen. Geen touw aan rast te knopen f Geen kabeltouw terlijn finaal opengereten, terwijl de ste ven van de zeeboot ruim een halve me ter in het schip drong. De zware dek platen werden bij de botsing omhoogge tild en de reddingsboot vrijwel gehee' vernield. De machinist raakte zoals eerst vele uren later zou blijken bij de botsing beklemd tussen de motor en een olietank. Vrijwel onmiddellijk daar na liep de machinekamer vol water. De 15-jarige kapiteinszoon verklaar de. dat hij zich een ongeluk geschrok ken was." Hij lag in de kooi boven de machinekamer. Plotseling hoorde hij een hevige klap en toen hij zijn ogen open deed, keek hij tegen de steven van de „Hurricane" op. De jongen sprong uit zyn kooi, voelde geen vloer meer onder z||d voeten en lag gelyk in het water te spartelen. Toen de steven van de Amerikaanse boot terugweek, raakte Arie nog even be klemd tussen de verbogen scheeps- spanten, maar hij werd onmiddellijk daarop door een Spaanse matroos van de „Vrede" -an boord gehesen. De jongen had zijn linker voet ver wond en moest zich in Terneuzen onder doktersbehandeling stellen. De kustvaarder „Vrede" vertoon de ter hoogte van de machineka mer een enorm, gapend gat, na dat het op de Westerschelde bij Terneuzen in aanvaring was ge komen met het Amerikaanse schip .Nurricane". Hevige klap De „Hurricane" kwam kort na de bot sing voor Terneuzen ten anker, maar kon later zonder noemenswaardige schade de reis voortzetten. De zwaar- beschadigde kustvaarder moest na de aanvaring, geassisteerd door inmiddels toegesnelde sleepboten, naar een der zandplaten worden gesleept. Later werd het schip overgebracht naar de Terneu- zense Scheepsbouw Maatschappij N-V. Daar bleef mén tot half twaalf donder dagmorgen in het onzekere over het lot van de machinist, tot een duiker in de machinekamer kon afdalen en het stoffelijk overschot aantrof. Het slacht offer was gehuwd en had een kind. Vrouw en kind bevonden zich op het ogenblik van de ramp aan boord van de „Vrede". Zes man stond uit zes personen. Verder bevonden zich de vrouw en de zoon van de gezag voerder, alsmede de vrouw en het kind van de omgekomen machinist aan boord. Donderdagavond werd de kustvaarder drooggezet in het sluizendok van Rijks waterstaat te Terneuzen, waar men zou trachten in de loop van de nacht het lichaam van de verongelukte machinist uit de machinekamer te halen. Omtrent de juiste toedracht van de scheepsbotsing tastte men donderdag middag nog in liet duister. Door de rijkspolitie te water te Terneuzen wordt nog gezocht naar een scheepje (vissers- of sleepbootje) dat op het tijdstip van de aanvaring de haven van Terneuzen heeft verlaten. Mogciyk kat. de beman ning van dit nog onbekende scheepje iets over de situering rondom de aan- varin- Onderwijsman en technicus in har! en nieren Hoewel de Vlissingse zeevaartschool- leraar J. W. v. d. Burgt in 1958 al of ficieel afscheid nam van collega's en leerlingen, is nu pas het moment ge komen dat hij zijn vertrouwde sehool- omgeving definitief vaarwel zegt. En dat doet hij na 32 jaar „De Ruyter- school" en zelfs 44 jaar zeevaart- onderwijs, in het vak scheepswerk- tuigkunde. Met de heer Van der Burgt verdwijnt van het Vlissingse zee vaart sohooltoneel een onderwijs man in hart en nieren. Een theore- tisch-technicus die bekend staat om zijn encyclopedische kennis, een man bovendien van wie men wel heeft ge zegd: ,.Hy durft wel eens te zeggen: ik weet het niet. Maar binnen veer tien dagen kwam dan toch altijd wel het antwoord". Dat typeert de heer Van der Burgt volkomen: geen technisch probleem was hem in al die jaren te veel. En met een grote liefde voor zijn vak. met de warmste belangstelling voor de nieuwste technische ontwikkelin gen en een nooit aflatende studiezin heeft hij 44 jaar lang geprobeerd zijn leerlingen alles mee te geven wat ze van de stof maar wilden. Zo begon hij als jong leraar in 1918 aan de Terschellinger „Willem Ba- rentsz-school", zo ging hij door tot de afloop van het jongste schoolsei- zoen in Vlissingen. Voordien had de heer Van der Burgt zelf acht jaren als scheepswerktuigkundige gevaren. In 1930 kwam hij als leraar naar Vlissingen, waar hij de soms bewogen geschiedenis van de ..De Ruyter- school" mee hielp schrijven: in 1941 sloot de Gestapo de school en leerlin gen en leraren zetten de lessen in Nijmegen voort. „De jongens lachten de Duitsers uit wanneer die op de Schelde verkeerde scheepsmanoeu vres uitvoerden", weet hii zich te herinneren. Vijf jaar Nijmegen. Voortdurend wisselen van schoolge bouw. ongeregelde lessen, maar toch... de enige zeevaartschool die in 1945 met toestemming van Londen examens kon afnemen. Terug naar Vlissingen in 1946: weer les geven in verschillende gebouwen, totdat in 1953 trots het nieuwe ge bouw verrees. Uit de ramntjjd weet de heer Van der Burgt zich onder meer nog goed te herinneren, dat vele bedrijven een beroep op de leerlingen deden om hulp. „Zo moest de P.Z.C. enkele machinisten lenen om de toen malige verdronken rotatiepers weer op orde te krijgen In 1950 was de heer Van der Burgt inmiddels tot adjunct-directeur van de school benoemd, een functie die hij hield tot zijn officiële ontslag in 1958 toen hjj de pensioengerechtigde leef tijd bereikte. Niet alleen voor de zee vaartschool spande hij zich in. Hij liet zijn onderwijskwaliteiten op vele an dere terreinen gelden. Zo doceerde hij aan de Technische Studie Club, leidde hy een technische werklozencursus, onderwees hg „landmachinisten" en stond aan de h.t.s. voor de klas. Op zijn aandrang verscheen een door hem aangevuld studieboek toch weer op de markt, hoewel de uitgever be sloten had niet meer tot herdruk over te gaan en vaak werd zijn advies in gewonnen bij de samenstelling van technische boekwerken. Bij zijn afscheid van het onderwijs laat de heer Van der Burgt toch nog een klacht horen. „Waarom geven ze de koopvaardjjnmchinsten toch zo weinig stof mee?" Daar zit de tegen stelling koopvaardij-marine achter, zal hg toelichten. „Het onderwijspro gramma werd al in 1935 vastgesteld en ook al zijn na de oorlog al die nieuwe schepen met grote verande ringen gekomen, het programma is er nog steeds niet aan aangepast". Dit najaar wordt een begin gemaakt Het gemeentebestuur van Vlissin gen heeft architect J. Jobse uit deze plaats enige tijd geleden opdracht gegeven tot het ont werpen van een nieuw te bouwen werkplaats voor minder-validen aan de Edisonweg in Vlissingen. De bouw is gistermorgen open baar aanbesteed. Voor dit ob ject, waarvan de totale kosten 8 ton zijn, schreven elf aan nemers in. L. de Jonge uit Vlis singen had de laagste beraming, n.l. 562,855. Daarop volgde A. Blankenburg uit Nieuwdorp met ƒ576.300. Derde waren de gebr. Post uit Vlissingen met ƒ612.000. Verder J. M. Goedemondt uit Vlissingen met 603.055. A. C. Haeck, Souburg met 601.983. J. van Koeve- ringe, Schore met 626.000. Korteweg bouwbedrijf, Breda met 625.300. Muvnck en Petri. Vlissingen ƒ602.930. Stegink. Vlissingen 629.000. en J. Verhage, Vlissingen 612.000. De gun ning werd aangehouden. Waarschijnlijk zullen in september van dit jaar de eerste palen de grond in gaan, en als alles goed verloopt denkt men aanvang 1964 klaar te zijn. De nieuwe werkplaats komt in de plaats van 'n noodwerkplaats. die sinds 1956 gevestigd is in de oude tramremises van de P.Z.E.M. Deze werkplaats stond indertijd als eerste op de ranglijst. En nu mag de vervanging, door plaatsruimte en ver val, noodzakelijk en zelfs urgent ge noemd worden. Wasgelegenheid voor de 68 werkende mannen is en onvoldoende, douches zijn er helemaal niet. Voor vrouwen heeft men er geen plaats. De bedrijfsarts, dr. Bijl, moet zijn patiënten onderzoeken in het „kantoor", een klein afgeschut kamertje. Hij pleitte voor een stofvrije ruimte (speciaal voor de astma-patiënten), hetgeen in de tram remise zeker niet mogelijk is. De noodwerkplaats was een prol>eersel: voordat men de grote uitgave zou doen voor een nieuwe werkplaats, wilde de gemeente er zeker van zijn dat de be hoefte aan zo'n werkplaats inderdaad bestond. Men heeft afgewacht en duide lijk blijkt nu, dat een doelmatige werk plaats nodig is, hard nodig, In het ontworpen gebouw zullen veel meer geestelyk, lichamelijk en maat schappelijk gebrekkigen aan het werk 0ezet kunnen worden. Ongeveer 240. waaronder 40 vrouwen, die een speciale afdeling krqgen. De bedrijfsleider, de heer Stroo, rekent in eerste instantie op ongeveer 170-200 aanvragen. Naast vier zonnige, goed ventileer- bare werkruimten, zal er een show room zijn om dc gemaakte voorwer pen, voornamelijk meubelen, aan de eventuele opdrachtgevers te tonen. In de kantine is plaats voor 150 mensen, zodat „overblijven" nu mo- geiyk wordt. Er is een aparte dok terskamer en 'n vergaderruimte met een toneeltje. Veel ruimte is uit getrokken voor douches en wasge legenheid. Een groot voordeel noemt de bedrijfs leider de ligging van het gebouw. „Hier zitten we te achteraf, afgesloten van de wereld, terwijl juist het contact met de buitenwereld voor deze mensen zo be langrijk is". Om het gebouw zullen plantsoenen komen, waarin zij die bui tenlucht behoeven, te werk gesteld kun nen worden. VISSTERFTE IN VIJVER RECREATIEGEBIED AXEL In de visvijver in het recreatiege bied aan de Kinderdijk te Axel neeft zich een sterfte onder de vissen voorgedaan. Talrijke vissen komen dood aan de oppervlakte drijven. De dienst gemeentewer ken heeft inmiddels een onderzoek ingesteld. Hierbij bleek, dat door de sterke algengroei gebrek was ontstaan aan voldoende zuurstof. Teneinde in de toestand verbete ring te brengen zijn onmiddellijk de afsluiters op de watergang opengesteld, om zo vers water met voldoende zuurstof te verkrij gen. Inmiddels is de toestand aan zienlijk verbeterd. AANLOKKELIJK, MAAR IVtLULH/ SCHADELIJK Ampullen bevatten wellicht medicijn Een klein mysterie heeft de badgasten op de stranden bij Westkapel le, Zoutelande en Domburg gisteren veel stof tot praten gegeven. Vele badgasten vonden op die stranden namelijk geheimzinnige flesjes met daarin nog geheimzinniger capsules. Het zag er allemaal aanlokkelijk uit: de plastic flesjes (vyf centi meter hoog en bijna drie centimeter diameter) waren wit en de capsules (of ampullen) hadden een aantrek kelijke groene en oranje kleur. Helaas: niemand kon uitmaken wat die ampullen nu wel bevatten, want het zeewater had de etiketten van de aangespoelde flesjes gehaald en de inhoud was een onbestemde substan tie. Al spoedig werd in Westkapelle, en later ook in Domburg en Zoute- lande, de politie in het mysterie ge mengd. Maar ook een kort, maar intensief onderzoek van de rijkspoli tie leverde de oplossing niet. uitgesloten geacht, dat ook elders op Walcheren en wellicht in Zeeuwsch-VIaanderen en Noord-Be veland deze flesjes ook zullen aan spoelen. Tot nu toe werd uit deze streken echter nog 'een melding ontvangen. Dc Farmaceutische Inspectie voor de Volksgezondheid verzoekt eventuele vinders van de flesjes deze in te leveren bij de politie en vooral te zorgen, dat de mogelijk schadelijke stoffen niet in handen komen van kinderen. Het is uiteraard niet be kend, waar de ampullen vandaan komen. Schip ramde kraan Woensdagavond heeft de „Dove", een Liberiaans Libertyschip, een kraan op de kade voor de fosfaatfabriek te Sas van Gent geramd. De schade die hier bij ontstond bedraagt ongeveer f 10.000. De „Dove", die een lading fasfaat uit Dakar had gelost, voerde met behulp van twee sjeepboten een manoeuvre uit, alvorens zeewaarts te kunnen keren. Het schip moest zwenken, maar de voorsteven, die over de kade stak, kwam by deze beweging in aanraking met de laadinstallatïes op een der kra nen voor de fosfaatfabriek. Met luid gekraak van brekende balken werd de kraan opzij geduwd. Het schip liep geen schade van enige betekenis op. Marswedstrijd „Scheldegalm" een week uitgesteld De muziekvereniging „Scheldegalm" uit Hansweert had aanvankelijk de da tum van haar jaarlijkse marswedstrijd om de „De Groof's wisselbeker" op 15 september gesteld, maar aangezien het Goese Fruitcorso op dezelfde dag zal worden gehouden, zijn er vele muziek verenigingen op genoemde datum niet beschikbaar De datum van de marswed- - »«rdaf ..„v.uuuueis oainpoiuers vergaderden in Goes Woensdagmiddag is in hotel „Centraal" te Goes de algemene vergadering ge houden van aandeelhouders van de N-V. Landbouwmaatschappy de Bath- polders, gevestigd te Rilland-Bath. De heer J. Q. C. Lenshoek te Kloetinge sprak aan het begin van de bijeenkomst een welkomstwoord tot de aandeelhou ders. De vergadering verklaarde zich akkoord met de verschillende bestuurs voorstellen, die onder meer betrekking hadden op de uitkeringen. De heer P. Dirkzwager werd als commissaris her kozen. Aavertenttej U krijgt beslist het- beste, als u Knorr bouillontabletten vraagt. Nieuw en modern, samengesteld van 't fijnste vlees en voor zien van heerlijke kruiden. Neem Knorr bouillontabletten voor uw eigengemaakte soep,voor uwdrinkbouillon of als smaakverfijner voor uw gerechten! 'i pouffloe \«5&L Dubbeltablet Vleesbouillon 35 ct Dubbeltablet Kippenbouillon 40 ct I Teneinde raad ging men met flesjes en ampullen naar enkele artsen, die enig licht in de zaak brachten: „Wat het is, weten we niet", zo spraken zy, „maar waarschynlijk is, dat de ze ampullen een medicijn bevatten". Onmiddellijk nam daarop de politic maatregelen: op de stranden, waar de flesjes waren aangespoeld, werd bekendgemaakt, dat de ampullen wellicht een voor de gezondheid vaarlijke stof konden bevatten, derdaad een juiste maatregel, want door de helder groene en oranje kleur zagen de ampullen er vooral voor kinderen uit als snoepgoed Ook de Farmaceutische Inspectie voor de volksgezondheid in Middelburg werd nog ingeschakeld, maar ook deze dienst kon niet vaststellen wel ke stof de ampullen bevatten, hoe wel ook deze inspectie te kennen gaf. dat het hier waarschijniyk om medicamenten ging. Gisteravond was het bij deze inspectie nog niet zeker of inderdaad een scheikundig onderzoek zal worden ingesteld om de definitieve oplossing van het my sterie te verkrijgen. Men achtte dit onderzoek moeilijk,-omdat de invloed van het zeewater het oorspronkelijk medicament wellicht aangetast heeft. Overigens werd het gisteravond niet Donderdagochtend is te Colijnsplaat, tijdens werkzaamheden aan de haven, een grote takelwagen van de A.M.Z. uit Goes- gekanteld. De takelwagen was bezig meerpalen te plaatsen. Deze meer palen zijn afkomstig van oude geschuts- lopen en wegen vier ton. Toen een van de palen bij het verplaatsen in een put terechkwam, werd de wagen omverge trokken. De bestuurder kon bijtijds uit de cabine springen, zodat hij onge deerd bleef. Later heeft een Icraanwa- gen van de firma De Groene uit Kapelle de omgevallen kraanwagen weer zijn wielen gezet. DE„ORANJE" ZONDAG IN VLISSINGEN Dnvoorziene omstandigheden voor behouden zal het m.s, „Oranje" van de N.V. Stoomvaart Maat schappij „Nederland" onder com mando van kapitein B. G. Don- derdahl, zondag 12 augustus in Vlissingen aankomen. De debar- katie begint om ongeveer acht uur via de douaneloods van N.V. Haven van Vlissingen in de bui tenhaven. Omstreeks 12 uur dezelfde dag zal het m.s. „Oranje" Vlissingen weer verlaten voor het maken van een tweede cruise naar de Middellandse Zee. Wwwwwwwwwwuwwwwwwwwwwuv SPIEGELGLAS INVESTEERT IN GLASINDUSTRIE BRAZILIË De N.V. Maatschappij tot ver vaardiging van spiegelglas, grasvoorwerpen en chemische produkten te Sas van Gent zal in totaal 69 miljoen gulden in vesteren in een aantal glasfa brieken in Brazilië. Genoemde onderneming, die in ons land naast glas o.a. ook meststoffen pro duceert en waarvan het aandelen kapitaal voor het grootste deel in Franse handen is, heeft reeds in de cember van het vorige jaar 40 mil joen gulden in Braziliaanse onderne mingen geïnvesteerd. De overige 29 miljoen zullen in 4 jaarlijkse termynen beschikbaar worden gesteld. Deze investeringen worden gezien als een gevolg van de Franse fiscale politiek. Nadat in januari 1962 de chemische industrie van de N.V. Spiegelglas aan Produits Chimiques Péchiney-Saint-Gobain werd overge dragen, heeft het karakter van de Nederlandse onderneming een alge hele verandering ondergaan. De N.V. Spiegelglas wordt namelijk thans als een holding company be schouwd. die de belangrijke belangen in Brazilië buiten de sfeer van de Franse fiscale autoriteiten om voor dc moederonderneming gaat be hartigen. - Behalve in Brazilië is de N.V. Spiegel- tlas ook gaan deelnemen in het aan- clenkapitaal van de N.V. Chemische Fabriek Coenen en Schoenmakers, producenten van fosfaat en silicium te Vcghel (N.-B.). Opbrengst eerste bramen voor thuisfrontactie Nieuw-Guinea Op de veiling te Kapelle zy'n de eerste bramen aangevoerd. Het was nog slechts een partytje van zeven doosjes van 2% ons van de kweker A. op 't Hof te Ka pelle, die deze primeur voor verkoop beschikbaar stelae voor de Thuisfront actie Nieuw-Guinea. Ze werden verkocht voor 36 cent per doosje. Slot van pag. 1 neer dan onzinnig noemt en toont de olslagen strategische waardeloosheid an dc opzet aan. Immers, dat ene fort zou een opmars vanuit zee, uitgevoerd In de moderne snelle wendbare sche nen van die tijd met geen mogelijkheid kunnen tegenhouden. Hy becyferd zelfs at „verdediging onzer neutraliteit" op de Westerschelde veel goedkoper en ef fectiever door de marine, en nog veel goedkoper door een snel nit te leggen mynenveld kan geschieden. In 1913, drie. jaar nadat de voorstellen ter tafel waren gekomen, neemt de Ka mer de zaak met 54 tegen 35 stemmen aan. Kort daarop verschijnt van ge noemde heer Snijders toonbeeld van politieke onpartijdigheid in „De Fak kel" van 23 mei 1913 een scherp arti kel waarin hij aantoont dat de beslis sing, door rechtse meerderheid doorge dreven, bij zuivere partijstemming is ge vallen. „De zaak werd niet beheerst door de beginselen van het wetsontwerp, maar door het politieke belang van de coalitie", constateert hij bitter. De zorg voor grote staatsbelangen werd zo on dergeschikt gemaakt aan het partijbe lang Tussen al het binnenlands politiek op portunisme door hiyrt met name «le ver ontruste stem van België doorklinken. In de „Indépendnnce Beige" houdt Ro land de Marés vol twee jaar lang! «lat dc bouw van liet fort absoluut niet in verband staat met de verdedi ging van Vlissingen of z.yn haven. I$y verdediging van de haven zou het vuur immers «le stad treffen. Het vuur kan daarentegen, volgens De Marés wél liet Scheldewater bestrijken. Hij herhaalt dan ook voortdurend dat de enige op zet is een eventuele militaire «'norvanr» naar België te beletten DUITSLAND „De voorstellen tot de douw van 't mo derne fort werden in het buitenland ont vangen nis de voorboden van wat in 1914 werkeiyk is geschied", constateert nir. A. J. van Hamel later in zijn brochure: „De .Schelde Beslommeringen". De in ternationale toestand was vlak voor «le eerste wereldoorlog al ernstig toege spitst en België, Engeland en Frankrijk zagen de bouw van liet armzalige Fort De Ruyter als een „medewerking ten gunste van Duitse oogmerken Jegens België. Men zag dit fort als liet grote beletsel voor te hulp snellende troepen naar België over water, en samenspanning met het oorlogszuchtige Duitsland werd Nederland, ondanks zyn neutraliteitspo litiek, algemeen verweten. Frankrijk waarschuwde overleg te plegen met de i Advertentie) andere mogendheden die het Tractaat tot Garantie van «le Belgische Neutrali teit hadden getekend en Engeland be gon liet fort steeds meer nis een pistool in de borst te voelen. Vooral toen de Duitse bladen, naar Van Hamel schrijft: „bijwijlen plus Hol-, landais que la Hollande met warmte op kwamen voor het recht ener kleine mo gendheid haar eigen defensie te bepa len. Duitsland hield Nederland zelfs de plicht voor Vlissingen te beschermen en wanneer het daarbij zou worden gehin derd zou Duitse interventie niet onmo- gelijk zijn. DE BOUW Jk ls geweest dat over de plan nen zoveel werd gesproken, zonder dat de uitvoering ervan veel stof deed op waaien, De „Indëpendance Beige' schrijft op 11 maart 1914 dat met dc bouw is begonnen. Enige tyd later vin den we in da Vlissingse Courant twee berichten: „Door het departement van oorlog werd gisteren aairoesteed het ma ken van een paalfunderlng voor het Fort De Ruyter te Vlissingen. Raming 76.500. Laagste inschrijver was H. van Dongen. Dordrecht voor 67.850", en „De stelling waarop buizen lagen om zand te spuiten naar het Fort De Ruy ter te Vlissingen, welke vrijdagmorgen brak, is met nieuw hout zover hersteld, dat de werkzaamheden weer in volle gang zUn" Dan duurt hel tot december van het zelfde jaar voordat «le Vlissingse Cou rant weer een bericht over liet fort heeft. Met aandoenlijke soberheid schryft liet blad: „Ann de bouw van liet Fort De Ruyter werd de laatste tijd niet zoveel meer gedaan. Thans zijn de werkzaamheden eraan voorlopig ge staakt" PUIN Jat „voorlopig" werd definitief. De on zinnigheid van «ie onderneming en de buitenlandse kritiek gaven de doorslag- Met het laatstaangchaalde berichtje uit de Vlissingse Courant zou dc weinig glorieuze historie beëindigd zijn, ware het niet. dat nu nog even dé aandacht op het fort wordt gevestigd omdat het aan het verdwijnen is. Omdat er puin overheen wordt gestort Genoemde mr Van Hamel schreef in 1919 al: „Toch was de aanleg een poli tieke fout. En die grote fout was: «le hele onderneming was niet nodig". De historie heeft liet bewezen, de be tonnen bewijsstukken liggen scheef weg gezakt in een Walcherse wel. Koeien grazen er omheen cn tussen de brok stukken beton van cle tweede wereld oorlog zyn die van «le eerste al hiinn niet meer te ondersebp"'"" HET WEER IN EUROPA Oslo, half bewolkt 20 gr. C. Kopenhagen, licht bewolkt 13 gr. C. Londen, regen 19 gr, C. Brussel, licht bewolkt 20 gr. C. Luxemburg, licht bewolkt 20 gr. C, Parijs, half bewolkt 23 gr. C. Nice, half bewolkt 24 gr. C. MUnchcn. licht bewolkt 21 gr. C. Genèvc, licht bewolkt 23 gr. C. Wenen, licht bewolkt 25 gr. C. Innsbruck, zwaar bewolkt 24 gr. C. Rome. onbewolkt 32 gr. C. Madrid, onbewolkt 31 gr. C. Malloren, licht bewolkt 30 gr. C. VERWACHT. AANVANKELIJK REGEN. Aanvankeiyk zwaar bewolkt met regen of motregen. In de middag enkele ver spreide opklaringen. Matige tot krachti ge zuidwestelijke wind. aan dc kust mogelijk tijdelijk hard. Aanhoudend koel weer. Strandverwachting (Van onze weerkundige modewerker). VANDAAG: Achter zwak rogenfront.jc stroomt zachte en vochtige lucht binnen met vrij veel bewolking. In de middag 18 tot 19 graden, zeewater 17 graden. VOORUITZICHTEN: Dopressie bij Schotland blijft het weer een wisselval lig karakter geven. ZON EN MAAN 11 augustus Zon op 5.16 onder 20.13 Maan op 16-44 onder 0.40

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 2