Tegenspeler in Zeeland namens de minister Eerste dag Nijmeegse Vierdaagse met meer dan 12.000 wandelaars Ir. J. H. van der Burgt op 1 augustus met pensioen Grote diefstal van schilderijen in Chicago ZANGHULDE IN HET PAPIAMENTS VOOR PRINSESSEN OP CURACAO Oud welkomstlied op nieuwe tekst SENAAT AKKOORD MET HOGERE BELONING TWEEDE KAMER-LEDEN TELE COMMUNICATIE WORDT OP NIEUW-GUINEA GEMODERNISEERD .WOENSDAG 25 JULI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT „H.-I.-D.'", zegt men halve bij de rijkswaterstaat. En die afkorting betekent: hoofd ingenieur-directeur. Ir. J. H. van der Burgt heeft deze func tie in Zeeland bijna negen jaar vervuld, negen belangrijke wa terstaatkundige jaren voor Zee land. Op 1 augustus aanstaande gaat hij met pensioen en ver laat hij deze provincie: met een beetje weemoed in het hart om dat hij het werk hier moet over dragen aan een ander, maar ook met dankbaarheid omdat hij deze arbeid heeft mogen ver richten. Met velen in dit gewest heeft hij als hoofdambtenaar van het rijk haast dagelijks te maken ge had, met de mannen van de pol ders en de waterschappen, met de bestuurders van de provin cie, met diverse instellingen en instanties, voor wie de H.I.D. van de rijkswaterstaat de on misbare tussenschakel vormt met de excellentie, die in hoog heid zetelt in Den Haag, de mi nister van verkeer en water staat. Men zou dus de vraag kunnen stellen hoe deze catego rie van Zeeuwen denkt over het komende vertrek van deze hoofdambtenaar. Voor hen im mers bekleedde hij een sleutel positie! Wij willer. het antwoord niet zo maar in enkele ongenuanceerde woorden formuleren, want dat zou enerzijds tekort doen aan de opvallende kwaliteiten van ir. Van der Burgt, het zou an derzijds voorbijgaan aan de soms ingewikkelde verhoudin gen op waterstaatkundig ter- 1 rein, waarmee men met name in Zeeland heeft te maken. In alle oprechtheid gezegdir. Van der Burgt was voor menigeen in Zeeland geen gemakkelijk man. Hij wist goed welke functie hij in Zeeland bekleedde: vertegen woordiger in waterstaatszaken van het rijk, van de minister, die de lagere organen met geld terzijde stond, met geld en des kundigheid. Maar tegelijkertijd voelde hij er niets voor om op het moment, waarop de zilveren koorde werd „gestrikt" de ont vangende partij maar de vrije hand te laten. Hij wilde precies weten wat er met het geld ging gebeuren en mede de bestem ming regelen. Voor de in een on verkorte autonomie opgegroei de waterschapsbestuurders was hij geen gemakkelijke man, in tegendeel, hij was een geducht tegenspeler. In september 1953 kwam ir. Van der Burgt naar Zeeland. Met dijkherstel was toen in volle gang, het begin van een serie miljoenenwerken. Aan dat herstel werd in Zeeland ruim twee honderd miljoen uitgegeven, waarna dc zwakke plaatsen werden aange pakt. Tot dusver vergden die plaat sen zevenenveertig miljoen gulden. De derde fase betreft de plannen voor de definitieve dijkverhogingen, waarmee een vicrhonderdvljftig mil joen is gemoeid. Men moet toegeven: net gaat hier niet om bedragen, waarover maar wat slordig kan wor den gepraat. Ir. Van der Burgt was zich daarvan terdege bewust: zijn verantwoordelijkheid voor deze enor me sommen bepaalde mede zijn hou ding en daarbij kon het wel eens niet anders, dat. hy Zeeuwen tegenover zich vond. Hy vond Zeeuwen tegenover zich bij voorbeeld in de vermaarde kwestie rond de dclingsdyk van Schouwen- Duiveland. Hij moest met menige wa terschapsbestuurder felle debatten voeren over de vraag welke defini tie ten grondslag lag aan hot begrip „zwakke plaats discussies waarin dc meningen dikwijls tegenover elkaar stonden, en die hun echo had den in de Kamerdebatten tussen mi nister en parlement. De lokaliteit be schouwde de Zeeuwse H.I.D. van de rijkswaterstaat vaak als de centralis tisch denkende rijksambtenaar, die het liefst maar alles zelf regelde, de hoofdingenieur-directeur op zijn beurt meende wel eens dat de polders en waterschappen achteraan kwa men met hun ontwikkeling. We laten nu maar in het midden wie gelijk had Maar elke beschuldiging aan liet adres van ir. Van der Burgt, dat lüj het met de autonomie niet voor de volle honderd procent serieus nam, wees hij van de hand: „In gemeen schappelijk overleg moeten wij pro beren samen een oplossing te vinden, maar U tnoet goed weten dat U uit eindelijk zelf moet beslissen en dat U vrijheid hebt te doen wat U wilt. Als U duurdere oplossingen wil, akkoord, maar dan ook zelf betalen!" hield hy Zeeuwse polderbestuurders voor. In beleidskwesties waren er eveneens tussen hen en de H.I.D. en zijn er nog verschillen van opvatting bij voorbeeld over het beheer van de Westerschelde-vooroever. Ook dit verschil heeft reeds enige malen zyn weerslag in de parlementaire debat ten gehad. In een geheel ander opzicht bekleedt de hoofdingenieur-directeur van de rijkswaterstaat in Zeeland een sleu telpositie: hij is de gemachtigde van de minister voor het toezicht op de Westerscheldeveren. In die kwaliteit zijn de contacten tussen hem en Ge deputeerde Staten veelvuldig en grondig: alle plannen voor nieuwe boten, voor de tarieven en wat al niet meer, moeten met hem worden be sproken. Maar ook hier geldt: deze hoofdingenieur-directeur houdt er vastomlijnde denkbeelden op na. Het rijk betaalt de tekorten en dat wil zeggen dat het veel, zo niet alles, te zeggen moet hebben. Wil de provin cie dat anders, dan zal zij er voor die nen te zorgen, dat zij financieel bij deze veren betrokken raakt: met an dere woorden, zij zal een deel van de niet geringe tekorten voor haar reke ning moeten nemen. Men ziet in al deze zaken, twee glo bale opvattingen tegenover elkaar staan, namelijk in de eerste plaats die van de „regionalen", die in deze tijd noodgedwongen financiële steun van de centrale overheid moeten ont vangen, maar die deze steun slechts zien als een morele verplichting van het centrale gezag zonder consequen ties aan hun kant; daarnaast de op vatting van de vertegenwoordiger van dat centrale gezag, die er van uitgaat dat financiële steun een gro te mate van medezeggingschap moet opleveren. En van die medezegging- schap is ir. J. H. van der Burjri zich steeds bewust geweest: hij zag het als een essentieel onderdeel van zyn functie. In ons journalistieke werk zijn wij vaak met de hiei-boven geformuleer de tegenstelling in aanraking ge weest: daardoor kenden wij haar haast evengoed als de direct-belang- hebbenden. Met deze kennis zijn we nu dezer dagen op afscheidsbezoek geweest bij hoofdingenieur-directeur Van der Burgt. Hij zetelt in de bisschopswoning van de Abdij: we hebben dat altyd een treffende symboliek gevonden. De abt, later de bisschop van Mid delburg was in menig opzicht de belichaming van het centrale ge zag in vroeger dagen. Die symbo liek werd nog onderstreept door het opvallende feit, dat de laatste abt en eerste bisschop van Mid delburg zich De Castro noemde, hetgeen overgezet zynde betekent: Van der Burgt Maar laten we de symboliek laten rusten. Wij kenden dus de achter gronden van vele Zeeuwse water staatsdiscussies en daarom juist was dit journalistieke afscheidsgesprek met dc H.I.D. in de directie Zeeland een interessante ervaring. Ir. Van der Burgt heeft zich hier met hart en ziel aan het waterstaatswerk gewijd: „Het was in elk opzicht boeiend werk hier. De negen jaren van mijn ver blijf zijn omgevlogen". In alle open hartigheid kan deze waterstaatsin genieur spreken over de problemen en de moeilijkheden rond deze vraag stukken, die hy hier ontmoette. „Ik heb by do rijkswaterstaat gewerkt volgens dc opvatting, dat elke over heidsinstantie die tuak moet krijgen, waarvoor zy is geroepen. Dat wil zeggen dat. er zo efficient mogeiyk kan worden gewerkt. Er is dan ook geen sprake van, dat bijvoorbeeld de rhkswaterstaat een dienst zou zyn die alles maar zoveel mogeiyk an nexeert. Wij willen alleen dat werk dat rijkswaterstaat behoort te doen. Als rijkswaterstaatsman heb ik by. voorbeeld geen behoefte om secun daire wegen te beheren, omdat ik mij beter tot de hoofdwegen kan be perken. Maar aan de andere kant is het dan ook wel nodig, dat andere wegenbehcrende instantiès hun taak óók goed zien!" Over de verhouding rijkswaterstunt- bevolking zegt hij: „Wij zoeken aller minst onze eigen eer. We hebben een taak in de gemeenschap en die taak voeren we uit. En daarbij heb ben we er voor te zorgen dat de gro te, kostbare werken, die met ryks- gcldcn worden uitgevoerd, een zo groot mogelijke mate van doelmatig heid en van veiligheid geven". Ir. Van der Burgt had reeds een lan ge loopbaan niet veel ervaring achter de rug, toen hy in Zeeland kwam. In 1921 slaagde hy voor civiel-ingenieur in Delft en in november van dat jaar kwam hij by de rijkswaterstaat, ar rondissement Roermond. Er werden daar kannalwerken uitgevoerd, die de arrondissenientsiiigenieur aldaar nogal veel werk gaven, zodat deze tot ir. Van der Burgt zei: „U «loet liet arrondissement!" Waarop do jonge ingenieur verbaasd vroeg: „Wat is een arrondissement?" Het ant woord: „Vraag dat maar aan de bu reelchef!" In 1928 werd ir. Van der Burgt ,ar- rondissementsingenieur in Hoorn. Hier kreeg hij al te maken met dijk verzwaringen, namelijk op Texel. Op 16 april 1936 ging hij naar Leeuwar den als arrondissementsingenieur en op 1 november 1937 werd hij tot hoofdingenieur bevorderd. Na de oor log formeerde hij in opdracht van de directeur-generaal opnieuw een ar rondissement Rotterdamse waterwe gen en begon er onmiddellyk met het vrijmaken van de Nieuwe Waterweg. Tientallen scheepswrakken werden gelicht en in een recordtempo werd de toegang naar de Rotterdamse ha ven weer vry gemaakt. De haven- dammen in zee werden omgebouwd, waarbij ir. Van der Burgt een van de eerste toepassingen van asfalt in de natte waterstaat voor zijn reke ning nam. Nog altijd is hy een groot voorstander van dit materiaal in de moderne waterbouw. Ondanks kri tiek op deze vorm van bouw, ook in Zeeland, is hij van mening dat een juiste toepassing van asfalt goede re sultaten geeft. „Men moet de juiste combinatie weten te vinden tussen oude methoden en het nieuwe mate riaal. Voor deze tijd is het bijzonder geschikt: men kan er gemechani seerd mee werken en er is een snelle uitvoering mogelijk". Voor het vrijmaken van de Nieuwe Waterweg werd ir. Van der Burgt in 1947 benoemd tot officier in de Orde van Oranje-Nassau. Later volgde nog zijn benoeming tot ridder Nederland se Leeuw. In 1949 werd hij hoofdin genieur A en op 1 februari 1950 kwam zyn benoeming af tot hoofdin genieur-directeur in de directie Bo- welke kwaliteit hij onder meer lei ding een begin gemaakt met de eer ste plannen voor de kanalisatie van Rijn en Lek. Op 1 oktober 1951 werd hij HJ.D. in de directie Noord-Hol land, op 30 maart 1953 werd hij be last met de directie Zuid-Holland, in ewlke kwaliteit hij onder meer lei ding gaf aan het ontwerpen van de dijkverzwaringen op Goeree. Deze ontwerpen werden later door zyn zoon oveneens waterstaatsinge nieur uitgevoerd. Op 1 september 1953 kwam de heer Van der Burgt die naast zijn Nederlandse werk ook nog optrad als adviserend ingenieur o.a. in Suriname, Ierland en Israël naar Zeeland, waar hij zijn loopbaan over enkele dagen zal besluiten: op 1 augustus verlaat hij de dienst. Men zal hem na 1 augustus dus niet langer meer op de Zeeuwse waterstaatswerken zien, een lange figuur, een scherp profiel, dat nog wordt onderstreept door een hoed met een gebogen rand. Over en weer is in Zeeland de waardering en het respect gegroeid, met het provinciaal bestuur bestaat een uitstekende verstandhouding, evenals met de hoofden van diensten. Over en weer, inderdaad! Grote waar dering met name heeft de schei dende H.I.D. voor de forse aan pak van de waterschapsconcen tratie in Zeeland. „Ik heb dat de oud-Gedeputeerde Philipse nog eens bijzonder gezegd bij het afscheid Dat is prachtig werk geweest" Met dankbaarheid en een beetje weemoed vertrekt nu ir. Van der Burgt. En Zeeland? Met de ze vraag zijn we terug bij het begin vun ons artikel: hoe den ken de tientallen Zeeuwen, die dagelijks met hem hadden te maken, over het vertrek van de ze markante waterstaatsfiguur? Welnu, men ziet hem gaan als een man, waarmee men het niet altijd eens was, soms volstrekt oneens, een ingenieur echter die een knap vakman was en in be leidszaken een geducht tegen speler. Men kan zich slechtere kwalificaties voorstellen 'WVWNA'WVWWWI/WWWWWVWVVWWWVWWVWWVVWWWWWVWVWWWWWWWWWWWWWWUWWWWVWWWWWWVWXAnA/WN/V i Droogdok gezonken op de Noordzee Op de Noordzee op ongeveer 50 mijl ten noordnoordwesten van Terschelling is een drijvend droog dok, dat door de Portugese z sleepboot „Praia Grande" werd gesleept, gistermorgen omstreeks zeven uur gezonken. Het 3800 tons dok, dat van Horten, ten zuiden van Oslo in Noorwegen, naar Djedda aan de Rode Zee moest worden gebracht in opdracht van N.V. Bureau Wijsmuller te IJmuiden raakte maan dagmorgen lek, nadat men gedurende het afgelopen weekeinde veel hinder van slecht weer in de noordeiyke Noord zee had ondervonden. Op 19 juli was de sleep uit Horten vertrokken. De runners aan boord van het dok hebben getracht met behulp van ver plaatsbare motorpompen het binnenge drongen water te verwyderen, maar dit had geen resultaat. Maandagavond sloeg het water over de ponton tussen de op staande zijwanden van het dok door. De runners zijn ten slotte allen aan boord van de Portugese sleepboot geno men. De IJmuidense zeesleepboot „Ti tan" van N.V. Bureau Wijsmuller die maandagmorgen met extra zwaar pomp- materiaal ter assistentie was uitgevaren en die in de nacht van maandag op dins dag ter plaatse was heeft geen hulp meer kunnen bieden daar het droogdok bij aankomst van de „Titan" nog maar enkele meters boven water uitstak en slagzij maakte. De Amerikaanse kunstverzame laar Max Remick uit Chicago heeft bij de politie de diefstal gemeld van kunstschatten tot een waarde van 250.000 dollar. Onder de doe ken zijn een Rembrandt en een „Heilige Familie" van Titiaan met een waarde van 50.000 dollar. De 71-jarige Remick zei, dat hy de dief stal maandag had ontdekt. De collectie had hem zelf tussen de 75.000 en 100.000 dollar gekost, maar hij schatte dat ze nu een kwart miljoen dollar waard was. Onder de schilderijen zijn ook doeken van Rubens Gainborough, Whistier en andere meesters. Voorts zijn er antieke meubelen, bronzen beeldjes, miniaturen van ivoor, porcelein en geslepen glas onder. De politie constateerde, dat de achter deur van Remïcks woning geforceerd was. Door de voordeur waarvan het slot niet meer werkte was het de die. ven niet gelukt het huis binnen te drin gen. De F.B.I is door de politie te hulp geroepen om bij de opsporing van de doeken en de dieven te helpen. Alle schilderijen waren zorgvuldig uit hun ïysten gesneden. De Spaanse geestelijke Anlceto Fernandez Alonso is te Toulouse gekozen tot generaal overste van de Dominicanen BIJNA DUIZEND DEELNEMERS MINDER De regenplunje werd overbodige ballast Bijna duizend deelnemers minder dan zich hadden opgegeven zijn dinsdagmorgen vertrokken voor de 46e Nijmeegse Vierdaagse. In totaal waren ingeschreven 13.127 wandelaars. Daarvan hadden zich er 905 niet gemeld. Van de 12.222 die konden vertrekken verschenen er 64 niet aan de start, zodat 12.158 mannen, vrouwen, jongens en meisjes op pad gingen voor het traject door de Betuwe langs Huissen, Bemmel en Eist. Ongeveer drieduizend school kinderen waren gistermorgen bijeengekomen op het Fortplein te Willemstad om de prinsessen Irene en Margriet een zanghul- de te brengen. Het plein zag er fleurig uit, niet in de laatste plaats door de grote hoe veelheden vlaggen, die de kinderen hadden meegenomen. Onder leiding van frater Fidelius werden verschil lende liedjes, zowel in het papia- ments al3 in het Nederlands ten ge hore gebracht. Een van de liedjes „Bishita Grandi (groot bezoek), op het ritme van een Curagaose tumba, was ook gezongen, toen jaren gele den prinses Beatrix de Antillen be zocht, maar de woorden waren aan- geoast aan het bezoek van nu. Vrien delijk lachend stonden de prinsessen op het hoge bordes van het gouver nementshuis. Na de zanghulde deelde prinses Irene de kinderen mede, dat ze vandaag een vrjje dag hebben, een medede ling, die uiteraard met gejuich werd ontvangen Demonstratie Het volgende programmapunt was wel een tikje formeler. Een bezoek aan de marinierskazerne op Suffï- sant, waai de mariniers enkele de- Communiste stemde tegen (Van onze parlementaire redacteur) Veertien dagen na de behandeling van het betreffende wetsontwerp in de Tweede Kamer, dus met be kwame spoed, heeft nu ook de Eerste Kamer zich akkoord ver klaard met de verhoging van de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer van 10.000 tot 15.00C per jaar. Leden die tot 15 km van Den Haag wo nen, krygen boven hun schadeloosstel ling nog een vergoeding voor verblijfs kosten van 3000. Die tussen 15 en 75 km van Den Haag wonen, krygen 4000 extra, die tusen 75 en 150 km vcrweg wonen 5000. Degenen, die van nog verdere weg naar Den Haag moeten 5500. Alle 150 kamerleden krijgen bo vendien voortaan 2400 ter vergoeding van reiskosten. Tot voorheen ontvingen zy een spoorwegabonnement eerste klasse of do tegenwaarde daarvan. In de Tweede Kamer hebben de klei ne partyen. de P.S.P., S.G.P. en C.P. N., tegen gestemd. Omdat de P.S.P. en S-G.P. in de Eerste Kamer niet vertegenwoordigd zyn, was bet al leen de C.P.N., die liet blyken de ver hoging niet te lusten. Mevrouw Van Ommeren-Averink noemde de verho ging abnormaal groot, gezien het feit dat voor verhoging van ambtenaren salarissen en C.A.O.-tarieven geen „ruimte" heet to zyn „Het is een rustige verhoging", ant woordde minister Toxopeus van binnen landse zaken, „hot mug naar buiten toe veel lijken, maar het is niet zoveel. De verhoging was dringend noodzakelijk". De heer Haspels (a.r.) liet weten, dat hij de schadeloosstelling van de leden van Gedeputeerde Staten en van wethouders van grote gemeenten, maar de minister meende, dat een vergeiyking tussen de werkzaamheden der betrokkenen, en dus een gelijke salariëring, niet voor al len opgaat. Met 59 tegen 1 (communistische) stem bezorgden dc Eerste Kamerleden hun collega's van «1e overzijde van het Bin nenhof een goede dag. Zwemcompetitie van de kring Zeeland De stand van de zwemcompetitie 1962 van dc kring Zeeland der K.N.Z.B. is als volgt: 1. Luctor, 6960 pnt.; 2. S.Z.V., 7326.2 pnt.; 3. Bruinvis, 7351.4 pnt.; 4. Starters, 7464,8 pnt.; 5. Scheldestroom, 7559,5 pnt; 6. Schelde, 7703 pnt.; 7. Zee hond, 8252.7 pnt.; 8. Ganzc. 8573.4 pnt. POGING TOT BUNDELING VAN CATEGORALE ORGANISATIES De Vakvereniging van Rijdend Perso neel Nederlandse Spoorwegen heeft een poging ondernomen om tot bundeling te geraken van de .-ategorale organisa ties in ons land. Hierby zyn behalve de Initiatiefneemster onder meer betrokken de Nederlandse Organisatie van Werk nemers. in de Bouwnyverheid, de Metaal- bewerkersbond voor Groot- en Kleinbe- drjjf, de Vereniging van Tankwagen- chauffeurs „Door Eenheid Sterk", de Unie van Werknemers in de Filmpro- duktie en Televisiebedrijven, de Vakver eniging Buitenpersoneel Nederlandse Operationeel en Technisch Luchtvaart- personeel van de K.L.M. Dit blijkt uit het jaarverslag van de ..Vereniging van Technical Officers in dienst van de K.L.M.", een categorale organisatie die 2Vs jaar geleden werd opgericht en waarin volgens het jaar verslag zich na enkele maanden reeds 90 procent van de in dienst van de K. L.M werkende technical officers orga niseerde. Het bestuur van deze vereni ging werkt sinds enige tijd in een cen trale commissie nauw samen met de or ganisatie van operationeel luchtvaart- personeel, die evenals de vereniging van technical officers al geruime tijd actie voert voor erkenning door de di rectie van de K.L.M. als overlegpartner. Geen uitvallers in de Apeldoornse Vierdaagse De Apeldoornse Vierdaagse is dinsdag gestart met 1214 deelnemers. De par koersen welke leidden door de prachtige bossen en heidevelden van Hoog-Soeren en het Kroondomein waren overgoten met een stralende zon op deze eerste zomerse dag. Alle 1214 deelnemers'hebben, uitgezon derd de nodige blaren, in uitstekende conditie de eerste dag beëindigd. monstraties gaven voor de prinses- Later in de ochtend gingen zy n het gouvernementshuis, waar zij kennis hebben gemaakt met de raad van ministers, de leden van de Staten, de raad van advies, het hof van justitie, het bestuurscollege van het eilandgebied en de directeur van het kabinet van de gouverneur. Lunch Het programma van gisteren was niet al te uitgebreid: het vermeldde alleen nog een lunch, aangeboden door het bestuurscollege, tijdens wel ke speciale Curagaose gerechten wer den geserveerd. Daarna woonden de prinsessen zeil wedstrijden op het „Spaanse water" bij. Toevallig waren er gisteren enkele schepen in de haven met Amerikaan se toeristen. Zij liepen al vroeg in Willemstad met fototoestellen in de hoop een kiekje van de prinsessen te kunnen maken. Je kunt de Vierdaagse op ver schillende manieren lopen: stram marcheren, zoals de soldaten, net jes in het gelid, zoals de wandel verenigingen, maar je kunt ook gezellig hand, in hand flink door stappen. Een strooien hoed voor de zon en een puik humeur als gangmaker zijn welhaast onontbeerlijk. belangrijkste deelneemster op deze eerste dag van de 46ste Vierdaagse van Nijmegen was de zon. Niemand had haar in deze tot dusverre barre zomer verwacht, een ongenode gast was ze echter allerminst. De regenplunje werd meteen overbodige ballast en de stoet die zingend de Betuwe doortrok, was een kleurige en fleurige zomerse op tocht. Het werd een dag van opperste wandelvreugde, „een dag uit duizen den", zoals majoor b.d. Breunese, de leider van de vierdaagse, het in het gemeentehuis te Eist uitdrukte. Maar deze milde zonneschijn mag dan de stemming op het parkoers tot vrolijke hoogtepunten hebben ge bracht, helemaal te vertrouwen was ze toch niet. De opgewektheid van de wandelpas werd er door gestimu leerd, maar voor de niet in de wan delsport doorknede mareheerder had diezelfde zon vaak lelijke gevolgen. lijke hoffelijke toespraken gehouden. Deze keer met als uitgangspunt het pa rool van de week, „Nijmegen". Niet gebruikelijk was de aanwezig heid van een deputatie van wande laars op het gemeentehuis. Dit naar aanleiding van de ontdekking dat er steeds maar vriendelijkheden worden gezegd aan het adres van de wande laars zonder dat deze die ooit verne men. Er was veel belangstelling langs het parkoers, meer dan in de vorige jaren. Dit is zeer wel verklaarbaar, want toen placht de zon zich meestal te veschuilen juist op het moment dat de drommen Nqmegen vanuit de Betuwe naderden. Uitvallers Er waren op deze eerste wandeldag, die heerlijk warm en droog was, 48 uitval lers. Vorig jaar waren het er, onder veel slechtere weersomstandigheden het regende toen bijna de gehele dag 33. Het is een bewijs, dat er nog heel wat wandelaars waren die de zonneschijn te optimistisch als een weldaad aanvaard den. Ze hielden er geen rekening mee, dat ze hadden getraind onder verre van zonnige omstandigheden. En voorts mag deze dag stellig niet worden geprezen vóór het ochtendkrie ken van do woensdag. Dan zal blijken hoe groot het aantal deelnemers is dat de zon by vergissing als een bondge noot beschouwd heeft en niet meer de moed kan opbrengen de geteisterde voe ten voor de tweede dag aan het par koers te wagen. Deze dinsdag is sinds 1946 de „dag van Eist". En in het gemeentehuis van dit Betuwse plaatsje werden de gebruike- MORSE-VERBINDING VERVANGEN DOOR TELEX Straalverbinding in bedrijf gesteld Bij do centrale afdeling tele-communi- catie van de P.T.T. in Hollandia heerst grote bedryvïgheid. Dit geldt niet alleen voor de radio-, telefonie-, en telegraaf ambtenaren, maar ook voor de techni sche dienst, zo werd medegedeeld door het hoofd van de tele-communicatie, de heer Van der Scheer. Straalzender Onder meer werd in bedryf gesteld de eerste straalverbinding in Neder lands Nieuw-Guinea, welke gebruik maakt van het effect van buiging van radiogolven over bergruggen. Ontwikkelingen in deze richting worden evenwel geremd door een tekort aan personeel en door de vele reeds onder handen zijndo projecten. Zo is er onder andere veel werk met de bouw van de nieuw zendstations te Biak en Merauke, met hun antenne-parken. Ook te Hollandia is het zendstation uit gebreid. Het gebouw is met tien meter verlengd om plaats te bieden aan twee Meer vertrouwen in de dollar De verklaring van president Kennedy, dat de dollar niet gedevalueerd zal wor den, heeft gisteren onmiddellijk invloed gehad op de goud- en valutamarkten, zo schrijft de financiële redacteur van Reu ter. De dollar werd vast gestemd en het pond sterling, dat als andere reserve valuta het lot van de dollar deelt, deelde nu ook in deze vaste stemming. Goudaandelen openden veel lager. De goudprys te Londen werd weliswaar op hetzelfde niveau als maandag vastge steld, maar de handel was zeer gering en van de grote vraag van de laatste tyd was niets te merken. De dollarkoers in de continentale centra steeg flink, vooral in Zwitserland. Zij lag vrijwel overal boven het minimumniveau, waar op ze gedurende veel maanden al had gestaan. nieuwe 10 kw omroepzenders. Een van deze zenders is inmiddels geïnstalleerd en draait thans proef met een speciaal naar het westen gerichte antenne. Deze zender zal binnenkort het Maleise pro gramma van Biak overnemen. In Tasangka worden thans ten be hoeve van de R.O.N.G. de studio's voor Maleise en Nederlandse pro gramma's geïnstalleerd. Voor de ver binding van de studio's aldaar met de zender zullen straalzenders worden ingezet. De huidige morse-verbinding Hollandia- Manokwari zal spoedig door een telex worden vervangen. Het wachten is dan nog op Merauke (personeelsgebrek), waarna alle grote plaatsen in Nieuw- Guinea per telex met Hollandia zullen zijn verbonden. By de automatisering van het communi catie-net speelt de verkeersdichtheid een grote rol. De moeilijkheid is dat deze onder normale omstandigheden laag ligt-, maar tijdens bijzondere gebeurtenissen zeer kan toenemen. Men moet dus over en grote reserve-capaciteit kunnen be schikken, hetgeen de invoering van te lex rechtvaardigt. Ronde van Oud-Vossemeer voor amateurs en onafhankelijken Zaterdag a.s. wordt te Oud-Vossemeer de jaarlijkse wielerronde voor ama teurs en onafhankeiyken verreden. Voor deze 14e ronde van Oud-Vosse- meer hebben ongeveer 60 renners inge schreven. Onder de deelnemers bevin den zich Cees Lute, winnaar van de ronde van 1959 en 1960 en de Zeeuwse kampioen Tolhoek. Verder komt aan de start C. Haest uit Rijsbergen, die zater dag tweede werd in de Ronde van Mid den-Zeeland. De rit gaat over 60 ron den van ongeveer 1»A kilometer. Burgemeester mr. J. J. Versluys zal om half drie het startschot lossen. De vier bemanningsleden van een Ameri kaans transportvliegtuig dat .r de bergen van Zuid-Vietnam verongelukte, zijn a'ien levend aangetroffen, aldus een militaire woordvoerder in Saigon. Nagekomen advertenties. Met leedwezen geven wij kennis van het overlyden van ons ge acht medebestuurslid en penningmeester, de heer J. J. KROON. Namens de Vlissingse Schaakclub, het bestuur. Vlissingen, 24 juli '62. Heden is, nog onver wacht, van ons heen gegaan onze lieve man, vader. behuwd- en grootvader, JOHANNES JACOBUS KROON, op de leeftijd van 70 jaar. Vlissingen: H. Kroon-de Korte- Dordrecht: B- M. Kroon. A. Kroon-Spit. Vlissingen: K. H. Kroon. L. J. Raterink- Kroon. F. Raterink. En kleinkinderen. Vlissingen, 24 juli 1962. Eedestraat 24. De teraardebestelling zal plaatshebben op vrijdag 27 juli a.s. Vertrel: Eedestraat 24, des namiddags 2 uur. Heden is in volle vrede ontslapen onze lieve zuster, schoonzuster, tante en oud-tante JOZINA VAN DEN BERG, weduwe van W. Vijverberg, In de ouderdom van 79 jaar en 6 maanden. Uit aller naam, J. van den Berg L. Straub Goes, 23 juli 1962. De 'begrafenis vindt plaats op de algemene begraafplaats te 's- Gravenpolder op vrij dag 27 juli a.s. Ver trek van het sterfhuis, Goes, Beestenmarkt 1, om 2 uur. Aanvang rouwdienst 1.30 uur. Heden werd van ons weggenomen onze lieve en zorgzame moeder, behuwd-, groot- en overgrootmoeder MARINA VAN KUYK, geboren Keyzer, op de hoge leeftijd van 82 jaar. „Die in Mij gelooft zal leven". van Kuyk J. Gideonse 's-Gravenhage A. Gideonse en verloofde Wemeldinge: P. Gideonse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9