Tegenspeler in Zeeland
namens de minister
Eerste dag Nijmeegse Vierdaagse
met meer dan 12.000 wandelaars
Ir. J. H. van der Burgt op
1 augustus met pensioen
Grote diefstal
van schilderijen
in Chicago
ZANGHULDE IN HET PAPIAMENTS
VOOR PRINSESSEN OP CURACAO
Oud welkomstlied
op nieuwe
tekst
SENAAT AKKOORD MET HOGERE
BELONING TWEEDE KAMER-LEDEN
TELE COMMUNICATIE WORDT OP
NIEUW-GUINEA GEMODERNISEERD
.WOENSDAG 25 JULI 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
„H.-I.-D.'", zegt men
halve bij de rijkswaterstaat. En
die afkorting betekent: hoofd
ingenieur-directeur. Ir. J. H.
van der Burgt heeft deze func
tie in Zeeland bijna negen jaar
vervuld, negen belangrijke wa
terstaatkundige jaren voor Zee
land. Op 1 augustus aanstaande
gaat hij met pensioen en ver
laat hij deze provincie: met een
beetje weemoed in het hart om
dat hij het werk hier moet over
dragen aan een ander, maar ook
met dankbaarheid omdat hij
deze arbeid heeft mogen ver
richten.
Met velen in dit gewest heeft hij
als hoofdambtenaar van het rijk
haast dagelijks te maken ge
had, met de mannen van de pol
ders en de waterschappen, met
de bestuurders van de provin
cie, met diverse instellingen en
instanties, voor wie de H.I.D.
van de rijkswaterstaat de on
misbare tussenschakel vormt
met de excellentie, die in hoog
heid zetelt in Den Haag, de mi
nister van verkeer en water
staat. Men zou dus de vraag
kunnen stellen hoe deze catego
rie van Zeeuwen denkt over het
komende vertrek van deze
hoofdambtenaar. Voor hen im
mers bekleedde hij een sleutel
positie!
Wij willer. het antwoord niet zo
maar in enkele ongenuanceerde
woorden formuleren, want dat
zou enerzijds tekort doen aan
de opvallende kwaliteiten van
ir. Van der Burgt, het zou an
derzijds voorbijgaan aan de
soms ingewikkelde verhoudin
gen op waterstaatkundig ter-
1 rein, waarmee men met name
in Zeeland heeft te maken. In
alle oprechtheid gezegdir. Van
der Burgt was voor menigeen in
Zeeland geen gemakkelijk man.
Hij wist goed welke functie hij
in Zeeland bekleedde: vertegen
woordiger in waterstaatszaken
van het rijk, van de minister,
die de lagere organen met geld
terzijde stond, met geld en des
kundigheid. Maar tegelijkertijd
voelde hij er niets voor om op
het moment, waarop de zilveren
koorde werd „gestrikt" de ont
vangende partij maar de vrije
hand te laten. Hij wilde precies
weten wat er met het geld ging
gebeuren en mede de bestem
ming regelen. Voor de in een on
verkorte autonomie opgegroei
de waterschapsbestuurders was
hij geen gemakkelijke man, in
tegendeel, hij was een geducht
tegenspeler.
In september 1953 kwam ir. Van der
Burgt naar Zeeland. Met dijkherstel
was toen in volle gang, het begin van
een serie miljoenenwerken. Aan dat
herstel werd in Zeeland ruim twee
honderd miljoen uitgegeven, waarna
dc zwakke plaatsen werden aange
pakt. Tot dusver vergden die plaat
sen zevenenveertig miljoen gulden.
De derde fase betreft de plannen
voor de definitieve dijkverhogingen,
waarmee een vicrhonderdvljftig mil
joen is gemoeid. Men moet toegeven:
net gaat hier niet om bedragen,
waarover maar wat slordig kan wor
den gepraat. Ir. Van der Burgt was
zich daarvan terdege bewust: zijn
verantwoordelijkheid voor deze enor
me sommen bepaalde mede zijn hou
ding en daarbij kon het wel eens niet
anders, dat. hy Zeeuwen tegenover
zich vond.
Hy vond Zeeuwen tegenover zich bij
voorbeeld in de vermaarde kwestie
rond de dclingsdyk van Schouwen-
Duiveland. Hij moest met menige wa
terschapsbestuurder felle debatten
voeren over de vraag welke defini
tie ten grondslag lag aan hot begrip
„zwakke plaats discussies waarin
dc meningen dikwijls tegenover
elkaar stonden, en die hun echo had
den in de Kamerdebatten tussen mi
nister en parlement. De lokaliteit be
schouwde de Zeeuwse H.I.D. van de
rijkswaterstaat vaak als de centralis
tisch denkende rijksambtenaar, die
het liefst maar alles zelf regelde, de
hoofdingenieur-directeur op zijn
beurt meende wel eens dat de polders
en waterschappen achteraan kwa
men met hun ontwikkeling. We laten
nu maar in het midden wie gelijk
had
Maar elke beschuldiging aan liet
adres van ir. Van der Burgt, dat lüj
het met de autonomie niet voor de
volle honderd procent serieus nam,
wees hij van de hand: „In gemeen
schappelijk overleg moeten wij pro
beren samen een oplossing te vinden,
maar U tnoet goed weten dat U uit
eindelijk zelf moet beslissen en dat U
vrijheid hebt te doen wat U wilt. Als
U duurdere oplossingen wil, akkoord,
maar dan ook zelf betalen!" hield hy
Zeeuwse polderbestuurders voor. In
beleidskwesties waren er eveneens
tussen hen en de H.I.D. en zijn er
nog verschillen van opvatting bij
voorbeeld over het beheer van de
Westerschelde-vooroever. Ook dit
verschil heeft reeds enige malen zyn
weerslag in de parlementaire debat
ten gehad.
In een geheel ander opzicht bekleedt
de hoofdingenieur-directeur van de
rijkswaterstaat in Zeeland een sleu
telpositie: hij is de gemachtigde van
de minister voor het toezicht op de
Westerscheldeveren. In die kwaliteit
zijn de contacten tussen hem en Ge
deputeerde Staten veelvuldig en
grondig: alle plannen voor nieuwe
boten, voor de tarieven en wat al niet
meer, moeten met hem worden be
sproken. Maar ook hier geldt: deze
hoofdingenieur-directeur houdt er
vastomlijnde denkbeelden op na. Het
rijk betaalt de tekorten en dat wil
zeggen dat het veel, zo niet alles, te
zeggen moet hebben. Wil de provin
cie dat anders, dan zal zij er voor die
nen te zorgen, dat zij financieel bij
deze veren betrokken raakt: met an
dere woorden, zij zal een deel van de
niet geringe tekorten voor haar reke
ning moeten nemen.
Men ziet in al deze zaken, twee glo
bale opvattingen tegenover elkaar
staan, namelijk in de eerste plaats
die van de „regionalen", die in deze
tijd noodgedwongen financiële steun
van de centrale overheid moeten ont
vangen, maar die deze steun slechts
zien als een morele verplichting van
het centrale gezag zonder consequen
ties aan hun kant; daarnaast de op
vatting van de vertegenwoordiger
van dat centrale gezag, die er van
uitgaat dat financiële steun een gro
te mate van medezeggingschap moet
opleveren. En van die medezegging-
schap is ir. J. H. van der Burjri zich
steeds bewust geweest: hij zag het
als een essentieel onderdeel van zyn
functie.
In ons journalistieke werk zijn wij
vaak met de hiei-boven geformuleer
de tegenstelling in aanraking ge
weest: daardoor kenden wij haar
haast evengoed als de direct-belang-
hebbenden. Met deze kennis zijn we
nu dezer dagen op afscheidsbezoek
geweest bij hoofdingenieur-directeur
Van der Burgt.
Hij zetelt in de bisschopswoning
van de Abdij: we hebben dat altyd
een treffende symboliek gevonden.
De abt, later de bisschop van Mid
delburg was in menig opzicht de
belichaming van het centrale ge
zag in vroeger dagen. Die symbo
liek werd nog onderstreept door
het opvallende feit, dat de laatste
abt en eerste bisschop van Mid
delburg zich De Castro noemde,
hetgeen overgezet zynde betekent:
Van der Burgt
Maar laten we de symboliek laten
rusten. Wij kenden dus de achter
gronden van vele Zeeuwse water
staatsdiscussies en daarom juist was
dit journalistieke afscheidsgesprek
met dc H.I.D. in de directie Zeeland
een interessante ervaring. Ir. Van der
Burgt heeft zich hier met hart en
ziel aan het waterstaatswerk gewijd:
„Het was in elk opzicht boeiend werk
hier. De negen jaren van mijn ver
blijf zijn omgevlogen". In alle open
hartigheid kan deze waterstaatsin
genieur spreken over de problemen
en de moeilijkheden rond deze vraag
stukken, die hy hier ontmoette. „Ik
heb by do rijkswaterstaat gewerkt
volgens dc opvatting, dat elke over
heidsinstantie die tuak moet krijgen,
waarvoor zy is geroepen. Dat wil
zeggen dat. er zo efficient mogeiyk
kan worden gewerkt. Er is dan ook
geen sprake van, dat bijvoorbeeld de
rhkswaterstaat een dienst zou zyn
die alles maar zoveel mogeiyk an
nexeert. Wij willen alleen dat werk
dat rijkswaterstaat behoort te doen.
Als rijkswaterstaatsman heb ik by.
voorbeeld geen behoefte om secun
daire wegen te beheren, omdat ik
mij beter tot de hoofdwegen kan be
perken. Maar aan de andere kant is
het dan ook wel nodig, dat andere
wegenbehcrende instantiès hun taak
óók goed zien!"
Over de verhouding rijkswaterstunt-
bevolking zegt hij: „Wij zoeken aller
minst onze eigen eer. We hebben
een taak in de gemeenschap en die
taak voeren we uit. En daarbij heb
ben we er voor te zorgen dat de gro
te, kostbare werken, die met ryks-
gcldcn worden uitgevoerd, een zo
groot mogelijke mate van doelmatig
heid en van veiligheid geven".
Ir. Van der Burgt had reeds een lan
ge loopbaan niet veel ervaring achter
de rug, toen hy in Zeeland kwam. In
1921 slaagde hy voor civiel-ingenieur
in Delft en in november van dat jaar
kwam hij by de rijkswaterstaat, ar
rondissement Roermond. Er werden
daar kannalwerken uitgevoerd, die
de arrondissenientsiiigenieur aldaar
nogal veel werk gaven, zodat deze tot
ir. Van der Burgt zei: „U «loet liet
arrondissement!" Waarop do jonge
ingenieur verbaasd vroeg: „Wat is
een arrondissement?" Het ant
woord: „Vraag dat maar aan de bu
reelchef!"
In 1928 werd ir. Van der Burgt ,ar-
rondissementsingenieur in Hoorn.
Hier kreeg hij al te maken met dijk
verzwaringen, namelijk op Texel. Op
16 april 1936 ging hij naar Leeuwar
den als arrondissementsingenieur en
op 1 november 1937 werd hij tot
hoofdingenieur bevorderd. Na de oor
log formeerde hij in opdracht van de
directeur-generaal opnieuw een ar
rondissement Rotterdamse waterwe
gen en begon er onmiddellyk met het
vrijmaken van de Nieuwe Waterweg.
Tientallen scheepswrakken werden
gelicht en in een recordtempo werd
de toegang naar de Rotterdamse ha
ven weer vry gemaakt. De haven-
dammen in zee werden omgebouwd,
waarbij ir. Van der Burgt een van
de eerste toepassingen van asfalt in
de natte waterstaat voor zijn reke
ning nam. Nog altijd is hy een groot
voorstander van dit materiaal in de
moderne waterbouw. Ondanks kri
tiek op deze vorm van bouw, ook in
Zeeland, is hij van mening dat een
juiste toepassing van asfalt goede re
sultaten geeft. „Men moet de juiste
combinatie weten te vinden tussen
oude methoden en het nieuwe mate
riaal. Voor deze tijd is het bijzonder
geschikt: men kan er gemechani
seerd mee werken en er is een snelle
uitvoering mogelijk".
Voor het vrijmaken van de Nieuwe
Waterweg werd ir. Van der Burgt in
1947 benoemd tot officier in de Orde
van Oranje-Nassau. Later volgde nog
zijn benoeming tot ridder Nederland
se Leeuw. In 1949 werd hij hoofdin
genieur A en op 1 februari 1950
kwam zyn benoeming af tot hoofdin
genieur-directeur in de directie Bo-
welke kwaliteit hij onder meer lei
ding een begin gemaakt met de eer
ste plannen voor de kanalisatie van
Rijn en Lek. Op 1 oktober 1951 werd
hij HJ.D. in de directie Noord-Hol
land, op 30 maart 1953 werd hij be
last met de directie Zuid-Holland, in
ewlke kwaliteit hij onder meer lei
ding gaf aan het ontwerpen van de
dijkverzwaringen op Goeree. Deze
ontwerpen werden later door zyn
zoon oveneens waterstaatsinge
nieur uitgevoerd. Op 1 september
1953 kwam de heer Van der Burgt
die naast zijn Nederlandse werk ook
nog optrad als adviserend ingenieur
o.a. in Suriname, Ierland en Israël
naar Zeeland, waar hij zijn loopbaan
over enkele dagen zal besluiten: op 1
augustus verlaat hij de dienst.
Men zal hem na 1 augustus dus
niet langer meer op de Zeeuwse
waterstaatswerken zien, een
lange figuur, een scherp profiel,
dat nog wordt onderstreept
door een hoed met een gebogen
rand. Over en weer is in Zeeland
de waardering en het respect
gegroeid, met het provinciaal
bestuur bestaat een uitstekende
verstandhouding, evenals met
de hoofden van diensten. Over
en weer, inderdaad! Grote waar
dering met name heeft de schei
dende H.I.D. voor de forse aan
pak van de waterschapsconcen
tratie in Zeeland. „Ik heb dat de
oud-Gedeputeerde Philipse nog
eens bijzonder gezegd bij het
afscheid Dat is prachtig werk
geweest"
Met dankbaarheid en een beetje
weemoed vertrekt nu ir. Van
der Burgt. En Zeeland? Met de
ze vraag zijn we terug bij het
begin vun ons artikel: hoe den
ken de tientallen Zeeuwen, die
dagelijks met hem hadden te
maken, over het vertrek van de
ze markante waterstaatsfiguur?
Welnu, men ziet hem gaan als
een man, waarmee men het niet
altijd eens was, soms volstrekt
oneens, een ingenieur echter die
een knap vakman was en in be
leidszaken een geducht tegen
speler. Men kan zich slechtere
kwalificaties voorstellen
'WVWNA'WVWWWI/WWWWWVWVVWWWVWWVWWVVWWWWWVWVWWWWWWWWWWWWWWUWWWWVWWWWWWVWXAnA/WN/V i
Droogdok gezonken
op de Noordzee
Op de Noordzee op ongeveer 50
mijl ten noordnoordwesten van
Terschelling is een drijvend droog
dok, dat door de Portugese z
sleepboot „Praia Grande" werd
gesleept, gistermorgen omstreeks
zeven uur gezonken.
Het 3800 tons dok, dat van Horten, ten
zuiden van Oslo in Noorwegen, naar
Djedda aan de Rode Zee moest worden
gebracht in opdracht van N.V. Bureau
Wijsmuller te IJmuiden raakte maan
dagmorgen lek, nadat men gedurende
het afgelopen weekeinde veel hinder
van slecht weer in de noordeiyke Noord
zee had ondervonden. Op 19 juli was de
sleep uit Horten vertrokken.
De runners aan boord van het dok
hebben getracht met behulp van ver
plaatsbare motorpompen het binnenge
drongen water te verwyderen, maar dit
had geen resultaat. Maandagavond sloeg
het water over de ponton tussen de op
staande zijwanden van het dok door.
De runners zijn ten slotte allen aan
boord van de Portugese sleepboot geno
men. De IJmuidense zeesleepboot „Ti
tan" van N.V. Bureau Wijsmuller die
maandagmorgen met extra zwaar pomp-
materiaal ter assistentie was uitgevaren
en die in de nacht van maandag op dins
dag ter plaatse was heeft geen hulp
meer kunnen bieden daar het droogdok
bij aankomst van de „Titan" nog maar
enkele meters boven water uitstak en
slagzij maakte.
De Amerikaanse kunstverzame
laar Max Remick uit Chicago heeft
bij de politie de diefstal gemeld
van kunstschatten tot een waarde
van 250.000 dollar. Onder de doe
ken zijn een Rembrandt en een
„Heilige Familie" van Titiaan met
een waarde van 50.000 dollar.
De 71-jarige Remick zei, dat hy de dief
stal maandag had ontdekt. De collectie
had hem zelf tussen de 75.000 en 100.000
dollar gekost, maar hij schatte dat ze
nu een kwart miljoen dollar waard was.
Onder de schilderijen zijn ook doeken
van Rubens Gainborough, Whistier en
andere meesters. Voorts zijn er antieke
meubelen, bronzen beeldjes, miniaturen
van ivoor, porcelein en geslepen glas
onder.
De politie constateerde, dat de achter
deur van Remïcks woning geforceerd
was. Door de voordeur waarvan het
slot niet meer werkte was het de die.
ven niet gelukt het huis binnen te drin
gen. De F.B.I is door de politie te hulp
geroepen om bij de opsporing van de
doeken en de dieven te helpen. Alle
schilderijen waren zorgvuldig uit hun
ïysten gesneden.
De Spaanse geestelijke Anlceto Fernandez
Alonso is te Toulouse gekozen tot generaal
overste van de Dominicanen
BIJNA DUIZEND DEELNEMERS MINDER
De regenplunje werd
overbodige ballast
Bijna duizend deelnemers minder
dan zich hadden opgegeven zijn
dinsdagmorgen vertrokken voor
de 46e Nijmeegse Vierdaagse. In
totaal waren ingeschreven 13.127
wandelaars. Daarvan hadden zich
er 905 niet gemeld. Van de 12.222
die konden vertrekken verschenen
er 64 niet aan de start, zodat
12.158 mannen, vrouwen, jongens
en meisjes op pad gingen voor het
traject door de Betuwe langs
Huissen, Bemmel en Eist.
Ongeveer drieduizend school
kinderen waren gistermorgen
bijeengekomen op het Fortplein
te Willemstad om de prinsessen
Irene en Margriet een zanghul-
de te brengen.
Het plein zag er fleurig uit, niet in
de laatste plaats door de grote hoe
veelheden vlaggen, die de kinderen
hadden meegenomen. Onder leiding
van frater Fidelius werden verschil
lende liedjes, zowel in het papia-
ments al3 in het Nederlands ten ge
hore gebracht. Een van de liedjes
„Bishita Grandi (groot bezoek), op
het ritme van een Curagaose tumba,
was ook gezongen, toen jaren gele
den prinses Beatrix de Antillen be
zocht, maar de woorden waren aan-
geoast aan het bezoek van nu. Vrien
delijk lachend stonden de prinsessen
op het hoge bordes van het gouver
nementshuis.
Na de zanghulde deelde prinses Irene
de kinderen mede, dat ze vandaag
een vrjje dag hebben, een medede
ling, die uiteraard met gejuich werd
ontvangen
Demonstratie
Het volgende programmapunt was
wel een tikje formeler. Een bezoek
aan de marinierskazerne op Suffï-
sant, waai de mariniers enkele de-
Communiste
stemde tegen
(Van onze parlementaire redacteur)
Veertien dagen na de behandeling
van het betreffende wetsontwerp
in de Tweede Kamer, dus met be
kwame spoed, heeft nu ook de
Eerste Kamer zich akkoord ver
klaard met de verhoging van de
schadeloosstelling van de leden
van de Tweede Kamer van 10.000
tot 15.00C per jaar.
Leden die tot 15 km van Den Haag wo
nen, krygen boven hun schadeloosstel
ling nog een vergoeding voor verblijfs
kosten van 3000. Die tussen 15 en 75
km van Den Haag wonen, krygen
4000 extra, die tusen 75 en 150 km
vcrweg wonen 5000. Degenen, die van
nog verdere weg naar Den Haag moeten
5500. Alle 150 kamerleden krijgen bo
vendien voortaan 2400 ter vergoeding
van reiskosten. Tot voorheen ontvingen
zy een spoorwegabonnement eerste
klasse of do tegenwaarde daarvan.
In de Tweede Kamer hebben de klei
ne partyen. de P.S.P., S.G.P. en C.P.
N., tegen gestemd. Omdat de P.S.P.
en S-G.P. in de Eerste Kamer niet
vertegenwoordigd zyn, was bet al
leen de C.P.N., die liet blyken de ver
hoging niet te lusten. Mevrouw Van
Ommeren-Averink noemde de verho
ging abnormaal groot, gezien het feit
dat voor verhoging van ambtenaren
salarissen en C.A.O.-tarieven geen
„ruimte" heet to zyn
„Het is een rustige verhoging", ant
woordde minister Toxopeus van binnen
landse zaken, „hot mug naar buiten toe
veel lijken, maar het is niet zoveel. De
verhoging was dringend noodzakelijk".
De heer Haspels (a.r.) liet weten, dat hij
de schadeloosstelling van de leden van
Gedeputeerde Staten en van wethouders
van grote gemeenten, maar de minister
meende, dat een vergeiyking tussen de
werkzaamheden der betrokkenen, en
dus een gelijke salariëring, niet voor al
len opgaat.
Met 59 tegen 1 (communistische) stem
bezorgden dc Eerste Kamerleden hun
collega's van «1e overzijde van het Bin
nenhof een goede dag.
Zwemcompetitie van
de kring Zeeland
De stand van de zwemcompetitie 1962
van dc kring Zeeland der K.N.Z.B. is
als volgt: 1. Luctor, 6960 pnt.; 2. S.Z.V.,
7326.2 pnt.; 3. Bruinvis, 7351.4 pnt.; 4.
Starters, 7464,8 pnt.; 5. Scheldestroom,
7559,5 pnt; 6. Schelde, 7703 pnt.; 7. Zee
hond, 8252.7 pnt.; 8. Ganzc. 8573.4 pnt.
POGING TOT BUNDELING
VAN CATEGORALE
ORGANISATIES
De Vakvereniging van Rijdend Perso
neel Nederlandse Spoorwegen heeft een
poging ondernomen om tot bundeling
te geraken van de .-ategorale organisa
ties in ons land. Hierby zyn behalve de
Initiatiefneemster onder meer betrokken
de Nederlandse Organisatie van Werk
nemers. in de Bouwnyverheid, de Metaal-
bewerkersbond voor Groot- en Kleinbe-
drjjf, de Vereniging van Tankwagen-
chauffeurs „Door Eenheid Sterk", de
Unie van Werknemers in de Filmpro-
duktie en Televisiebedrijven, de Vakver
eniging Buitenpersoneel Nederlandse
Operationeel en Technisch Luchtvaart-
personeel van de K.L.M.
Dit blijkt uit het jaarverslag van de
..Vereniging van Technical Officers in
dienst van de K.L.M.", een categorale
organisatie die 2Vs jaar geleden werd
opgericht en waarin volgens het jaar
verslag zich na enkele maanden reeds
90 procent van de in dienst van de K.
L.M werkende technical officers orga
niseerde. Het bestuur van deze vereni
ging werkt sinds enige tijd in een cen
trale commissie nauw samen met de or
ganisatie van operationeel luchtvaart-
personeel, die evenals de vereniging
van technical officers al geruime tijd
actie voert voor erkenning door de di
rectie van de K.L.M. als overlegpartner.
Geen uitvallers in de
Apeldoornse Vierdaagse
De Apeldoornse Vierdaagse is dinsdag
gestart met 1214 deelnemers. De par
koersen welke leidden door de prachtige
bossen en heidevelden van Hoog-Soeren
en het Kroondomein waren overgoten
met een stralende zon op deze eerste
zomerse dag.
Alle 1214 deelnemers'hebben, uitgezon
derd de nodige blaren, in uitstekende
conditie de eerste dag beëindigd.
monstraties gaven voor de prinses-
Later in de ochtend gingen zy n
het gouvernementshuis, waar zij
kennis hebben gemaakt met de
raad van ministers, de leden van de
Staten, de raad van advies, het hof
van justitie, het bestuurscollege van
het eilandgebied en de directeur van
het kabinet van de gouverneur.
Lunch
Het programma van gisteren was
niet al te uitgebreid: het vermeldde
alleen nog een lunch, aangeboden
door het bestuurscollege, tijdens wel
ke speciale Curagaose gerechten wer
den geserveerd.
Daarna woonden de prinsessen zeil
wedstrijden op het „Spaanse water"
bij.
Toevallig waren er gisteren enkele
schepen in de haven met Amerikaan
se toeristen. Zij liepen al vroeg in
Willemstad met fototoestellen in de
hoop een kiekje van de prinsessen te
kunnen maken.
Je kunt de Vierdaagse op ver
schillende manieren lopen: stram
marcheren, zoals de soldaten, net
jes in het gelid, zoals de wandel
verenigingen, maar je kunt ook
gezellig hand, in hand flink door
stappen.
Een strooien hoed voor de zon en
een puik humeur als gangmaker
zijn welhaast onontbeerlijk.
belangrijkste deelneemster op deze
eerste dag van de 46ste Vierdaagse van
Nijmegen was de zon. Niemand had
haar in deze tot dusverre barre zomer
verwacht, een ongenode gast was ze
echter allerminst. De regenplunje werd
meteen overbodige ballast en de stoet
die zingend de Betuwe doortrok, was
een kleurige en fleurige zomerse op
tocht.
Het werd een dag van opperste
wandelvreugde, „een dag uit duizen
den", zoals majoor b.d. Breunese, de
leider van de vierdaagse, het in het
gemeentehuis te Eist uitdrukte.
Maar deze milde zonneschijn mag
dan de stemming op het parkoers tot
vrolijke hoogtepunten hebben ge
bracht, helemaal te vertrouwen was
ze toch niet. De opgewektheid van de
wandelpas werd er door gestimu
leerd, maar voor de niet in de wan
delsport doorknede mareheerder had
diezelfde zon vaak lelijke gevolgen.
lijke hoffelijke toespraken gehouden.
Deze keer met als uitgangspunt het pa
rool van de week, „Nijmegen".
Niet gebruikelijk was de aanwezig
heid van een deputatie van wande
laars op het gemeentehuis. Dit naar
aanleiding van de ontdekking dat er
steeds maar vriendelijkheden worden
gezegd aan het adres van de wande
laars zonder dat deze die ooit verne
men.
Er was veel belangstelling langs het
parkoers, meer dan in de vorige jaren.
Dit is zeer wel verklaarbaar, want toen
placht de zon zich meestal te veschuilen
juist op het moment dat de drommen
Nqmegen vanuit de Betuwe naderden.
Uitvallers
Er waren op deze eerste wandeldag, die
heerlijk warm en droog was, 48 uitval
lers. Vorig jaar waren het er, onder veel
slechtere weersomstandigheden het
regende toen bijna de gehele dag 33.
Het is een bewijs, dat er nog heel wat
wandelaars waren die de zonneschijn te
optimistisch als een weldaad aanvaard
den. Ze hielden er geen rekening mee,
dat ze hadden getraind onder verre van
zonnige omstandigheden.
En voorts mag deze dag stellig niet
worden geprezen vóór het ochtendkrie
ken van do woensdag. Dan zal blijken
hoe groot het aantal deelnemers is dat
de zon by vergissing als een bondge
noot beschouwd heeft en niet meer de
moed kan opbrengen de geteisterde voe
ten voor de tweede dag aan het par
koers te wagen.
Deze dinsdag is sinds 1946 de „dag van
Eist". En in het gemeentehuis van dit
Betuwse plaatsje werden de gebruike-
MORSE-VERBINDING VERVANGEN DOOR TELEX
Straalverbinding
in bedrijf gesteld
Bij do centrale afdeling tele-communi-
catie van de P.T.T. in Hollandia heerst
grote bedryvïgheid. Dit geldt niet alleen
voor de radio-, telefonie-, en telegraaf
ambtenaren, maar ook voor de techni
sche dienst, zo werd medegedeeld door
het hoofd van de tele-communicatie, de
heer Van der Scheer.
Straalzender
Onder meer werd in bedryf gesteld
de eerste straalverbinding in Neder
lands Nieuw-Guinea, welke gebruik
maakt van het effect van buiging
van radiogolven over bergruggen.
Ontwikkelingen in deze richting worden
evenwel geremd door een tekort aan
personeel en door de vele reeds onder
handen zijndo projecten. Zo is er onder
andere veel werk met de bouw van de
nieuw zendstations te Biak en Merauke,
met hun antenne-parken.
Ook te Hollandia is het zendstation uit
gebreid. Het gebouw is met tien meter
verlengd om plaats te bieden aan twee
Meer vertrouwen
in de dollar
De verklaring van president Kennedy,
dat de dollar niet gedevalueerd zal wor
den, heeft gisteren onmiddellijk invloed
gehad op de goud- en valutamarkten, zo
schrijft de financiële redacteur van Reu
ter. De dollar werd vast gestemd en het
pond sterling, dat als andere reserve
valuta het lot van de dollar deelt, deelde
nu ook in deze vaste stemming.
Goudaandelen openden veel lager. De
goudprys te Londen werd weliswaar op
hetzelfde niveau als maandag vastge
steld, maar de handel was zeer gering
en van de grote vraag van de laatste
tyd was niets te merken. De dollarkoers
in de continentale centra steeg flink,
vooral in Zwitserland. Zij lag vrijwel
overal boven het minimumniveau, waar
op ze gedurende veel maanden al had
gestaan.
nieuwe 10 kw omroepzenders. Een van
deze zenders is inmiddels geïnstalleerd
en draait thans proef met een speciaal
naar het westen gerichte antenne. Deze
zender zal binnenkort het Maleise pro
gramma van Biak overnemen.
In Tasangka worden thans ten be
hoeve van de R.O.N.G. de studio's
voor Maleise en Nederlandse pro
gramma's geïnstalleerd. Voor de ver
binding van de studio's aldaar met de
zender zullen straalzenders worden
ingezet.
De huidige morse-verbinding Hollandia-
Manokwari zal spoedig door een telex
worden vervangen. Het wachten is dan
nog op Merauke (personeelsgebrek),
waarna alle grote plaatsen in Nieuw-
Guinea per telex met Hollandia zullen
zijn verbonden.
By de automatisering van het communi
catie-net speelt de verkeersdichtheid een
grote rol. De moeilijkheid is dat deze
onder normale omstandigheden laag ligt-,
maar tijdens bijzondere gebeurtenissen
zeer kan toenemen. Men moet dus over
en grote reserve-capaciteit kunnen be
schikken, hetgeen de invoering van te
lex rechtvaardigt.
Ronde van Oud-Vossemeer voor
amateurs en onafhankelijken
Zaterdag a.s. wordt te Oud-Vossemeer
de jaarlijkse wielerronde voor ama
teurs en onafhankeiyken verreden.
Voor deze 14e ronde van Oud-Vosse-
meer hebben ongeveer 60 renners inge
schreven. Onder de deelnemers bevin
den zich Cees Lute, winnaar van de
ronde van 1959 en 1960 en de Zeeuwse
kampioen Tolhoek. Verder komt aan de
start C. Haest uit Rijsbergen, die zater
dag tweede werd in de Ronde van Mid
den-Zeeland. De rit gaat over 60 ron
den van ongeveer 1»A kilometer.
Burgemeester mr. J. J. Versluys zal om
half drie het startschot lossen.
De vier bemanningsleden van een Ameri
kaans transportvliegtuig dat .r de bergen
van Zuid-Vietnam verongelukte, zijn a'ien
levend aangetroffen, aldus een militaire
woordvoerder in Saigon.
Nagekomen advertenties.
Met leedwezen geven
wij kennis van het
overlyden van ons ge
acht medebestuurslid
en penningmeester, de
heer
J. J. KROON.
Namens de
Vlissingse
Schaakclub,
het bestuur.
Vlissingen, 24 juli '62.
Heden is, nog onver
wacht, van ons heen
gegaan onze lieve man,
vader. behuwd- en
grootvader,
JOHANNES
JACOBUS KROON,
op de leeftijd van 70
jaar.
Vlissingen:
H. Kroon-de Korte-
Dordrecht:
B- M. Kroon.
A. Kroon-Spit.
Vlissingen:
K. H. Kroon.
L. J. Raterink-
Kroon.
F. Raterink.
En kleinkinderen.
Vlissingen,
24 juli 1962.
Eedestraat 24.
De teraardebestelling
zal plaatshebben op
vrijdag 27 juli a.s.
Vertrel: Eedestraat 24,
des namiddags 2 uur.
Heden is in volle vrede
ontslapen onze lieve
zuster, schoonzuster,
tante en oud-tante
JOZINA
VAN DEN BERG,
weduwe van
W. Vijverberg,
In de ouderdom van 79
jaar en 6 maanden.
Uit aller naam,
J. van den Berg
L. Straub
Goes, 23 juli 1962.
De 'begrafenis vindt
plaats op de algemene
begraafplaats te 's-
Gravenpolder op vrij
dag 27 juli a.s. Ver
trek van het sterfhuis,
Goes, Beestenmarkt 1,
om 2 uur. Aanvang
rouwdienst 1.30 uur.
Heden werd van ons
weggenomen onze lieve
en zorgzame moeder,
behuwd-, groot- en
overgrootmoeder
MARINA
VAN KUYK,
geboren Keyzer,
op de hoge leeftijd van
82 jaar.
„Die in Mij gelooft zal
leven".
van Kuyk
J. Gideonse
's-Gravenhage
A. Gideonse
en verloofde
Wemeldinge:
P. Gideonse