Brand verwoestte landbouwschuur
Stoomvaart Mij Zeeland
stelt 13pct dividendvoor
Route Middelburg-Goes funest voor autoruiten
Zeeuwse
ALMANAK
„TUSSEN HEMEL EN MOERAS"
BEELDEN VAN EEN HARD BESTAAN
Plannen voor betere
jachthaven
Breshens
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 25 JULI 1962
Dinsdagmorgen omstreeks half twaalf
is brand uitgebrokeu in een hangar
van de landbouwer F. J. van H. te St.-
Kruïs in de gemeente Aardenburg. Zo
wel de hangar als de er naast staande
landbouwschuur werden geheel ver
woest. Een voorraad hooi en stro ging
verloren, evenals een „combine" met
transporteur, een wagen op luchtban
den en verscheidene andere landbouw
werktuigen. Het vee '-on op het laatste
moment nog in veiligheid worden ge
bracht.
Ofschoon de wind juist in de richting
van het woonhuis woei. slaagde de Aar-
denburgse brandweer, die spoedig ter
plaatse was, er in de woning te be
houden. De oorzaak van de brand is
niet bekend. Men vermoedt dat kinderen
met vuur hebben gespeeld. De schade
wordt geschat op ruim honderdduizend
gulden. De gebouwen en de landbouw-
ïnspan waren tegen brand verzekerd.
De foto geeft een beeld van de na-
blussingswerkzaamheden.
(Foto P.Z.C.)
Voorlopig diploma
scheepswerktuigkunde
Geslaagd te 's-Gravenhage voor het
voorlopig diploma scheepswerktuigkun
de, de heren B. L. Bosdijk te Middel
burg (met lof), J. P. Bostelaar te Mid
delburg (met lof), P. 6'. de Bree te St.-
Laurens, F. W. Edenburg te Eindhoven
(met lof). V'. dr Feijter te Middelburg,
A. van Garsel te Lewedorp (met lof),
H. C. D. Glerum te Vlissingen, W. A.
de Groote te Cadzand, A. K. Hofman
te Vlissingen, K. F. H. Joosse te St.-
Laurens, L. W. Joziasse te Vlissingen
(met lof), J. L. Koens te Driewegen, W.
de Konink te Middelburg, G- S. Kooistra
te Bergen op Zoom (met lof), J. Kooy
te Middelburg, C. J. P. Kusse te Arne-
muiden, A. C. Meeuse te Middelburg,
U. E. J. Menheere te Lewedorp, J. C.
Moerland te Arnemuiden (met lof), M.
IJ. Neele te Kerkwerve (met lof), M.
W. Nrjsse te Driewegen, G. A. M. Pie-
ters te Terneuzen, C. do Vlieger te Mid
delburg (met lof), allen leerlingen van
de school voor scheepswerktuigkundigen
te Middelburg.
Instituut voor technische
opleiding
Aan het instituut voor technische op
leidingen te Vlissingen werd het getuig
schrift van de V.T.O.-cursus behaald
door: I. Adriaanse, Middelburg; J.
Baaijens, Arnemuiden; A. P. Caljouw,
Middelburg; P. Hengst, Westkapelle;
J. M. Huige, Souburg; P. Izeboud, Se-
rooskerke; W. N. Jacobs, Vlissingen;
A. J. Leijnse, Middelburg; D. Louws,
Zoutelande; J. Marinïssen, St.-Laurens;
J. Versluijs, Veere; W. M. Verstrate,
Souburg; J. G, F. van de Waeter, Groe-
de.
Het getuigschrift van de cursus tech
nisch Engels gevorderden werd ontvan
gen door: S. Anemaet, Vlissingen: A. L.
Barentsen, Souburg; A. A. den Besten,
Vlissingen; J. Grijs, Souburg: P. Kloos
terman, Vlissingen; K. F. Moens, Vlis
singen; A. A. S. Schinkel* Vlissingen.
Het getuigschrift van de cursus tech
nisch Engels conversatie werd behaald
door: A. Goedegebuur, Vlissingen; A. A.
Janse, Middelburg; G. J. de Rooij, Vlis
singen; C. Verheij, Vlissingen; J. Ver
ton, Vlissingen: A. Veijgen, Vlissingen
J. de Witte, Vlissingen.
JAARVERSLAG OVER 1961
Schutters
In Ellewoutsdijk zongen ze die
avond niet het aloude, opgewekte
lied „Daar komen de schutters".
Ze zongen hélemaal niet, want de
leden van de schuttersvereniging
Zorgvliethadden het er lelijk
bij laten zitten. Ondanks hun uit
stekende reputatie.
Ze lieten het er zó lelijk bij zitten,
dat het een dorpsgenoot, inspireer
de tot het schrijven van een fraai
lied. waaruit wij U enkele strofen
niet willen onthouden.
Deze bijvoorbeeld, na een passage
over de gaten die in de 1ucht wer
den geschoten: „De koningsvogel
dacht in den beginne straks
treft zo'n pijl me midden in mijn
raap Maar weldra voelde hij
zich veilig op zijn piwne
't Was altijd mis. Hij stond ge-
De dorpsgenoot-dichter zegt het
als volgt en zelfs bijzonder dich
terlijk: ,jDe avond viel, nog stond
de vogel daar! Bij d'oude schut
ters zag men d'ogen tranen Ze
kregen dorst en 't schuttersbier
stond klaar
Enfin, het epos eindigt er mee dat
ze de vogel- toen maar gewoon van
zijn hoge standplaats hebben af
gehaald, en er een andere, „en deze
had een dikke romp", voor in de
plaats hébben gezet. „Je kon 'm
desnoods raken met je klomp".
Een klomp is er weliswaar niet
aan te pas gekomen, maar veel
scliutt.erseer is er die avond niet
behaald.
Tot vreugde van de dorpsgenoot-
dichter, die er inspiratie in vond.
TOENEMENDE CONCURRENTIE
VAN DE LUCHTVAART
De directie van de Stoomvaart Mij.
„Zeeland" stelt voor uit de winst over
het boekjaar 1961 een dividend van
13 uit te keren. In het jaarverslag
wordt over de vooruitzichten opgemerkt,
dat de concurrentie in het passagiers-
en goederenvervoer toeneemt, doch men
verwacht niet dat de omvang van het
passagiers- en goederenvervoer van de
„Zeeland" in 1962 bij die van 1961 ten
achter zal blijven.
De nadelen van de revaluatie van de
gulden zullen voor het passagiersver
voer slechts ten dele kunnen worden op
gevangen door de per 1 januari j.l. in
gegane kleine verhoging van de passa
getarieven. Ook moet met nog verder
stijgende kosten worden rekening gehou
den, o.a. doordat de in 1961 ingegane
verbetering van de arbeidsvoorwaarden
voor het zeevarend personeel in 1962
volledig in de resultaten zal doorwer
ken en in dit jaar nog verder zal wor
den uitgebreid.
In 1961 bleef het aantal vervoerde pas
sagiers enigermate achter bij dat van
1960. Dit was overeenkomstig de ver
wachtingen, daar in 1960 enkele evene
menten de Floriade te Rotterdam en
de Passiespelen te Oberammergau
van grote invloed waren op het toeris
tenverkeer van Groot-Brittannië n
het continent.
In het verkeer tussen Groot-Brittan
nië en Nederland komt de concurren
tie van de luchtvaart ook sterker
naar voren. Door intensivering van
de luchtvaartdiensten tussen Groot-
Brittannië en Nederland neemt het
aantal vliegtuigpassagiers steeds
verder toe.
Het vervoer van begeleide auto's bleef
op hetzelfde niveau als in 1960. In de
zomermaanden is de beschikbare ruim
te voor het vervoer van auto's veelal
geheel volgeboekt. Het vervoer van
:ruit en groente gaf een toeneming te
zien. Daarentegen vertoonde het overige
vervoer uit Nederland een daling. Het
ladingaanbod uit Duitsland liep enigs
zins terug, wat ruimschoots gecom
penseerd werd door een stijging van de
vervoerde lading afkomstig uit andere
landen. De uit Engeland aangebrachte
lading vertoonde in 1961 een toeneming,
welke in hoofdzaak betrekking had op
transitovervoer. Het postvervoer nam
verder in omvang toe.
Exploitatieresultaten
Het saldo van de exploitatierekening
over 1961 bedroeg 4.376.645 tegen
over 4.244,647 in 1960. De bruto-ont-
vangsten, voornamelijk die uit het pas
sagiersvervoer zyn gedaald, maar hier
tegenover staat dat ook de exploitatie
kosten in 1961 lager waren dan die in
In- en export via de
Hansweertse haven
Gedurende het eerste halfjaar van 1962
werden in de haven van Hansweert 104
zeeschepen (coasters) geladen en/of ge
lost. In totaal werden 32.155 ton land
en tuinbouwprodukten geladen of ge
lost. Via deze haven werden uitgevoerd
24-070 ton en wel 22.595 ton aardappe
len, 1288 ton uien, 117 ton peen, 15 ton
peen en 55 ton appelen. De voornaamste
exportlanden waren wel Engeland, Zwe
den en Ceylon (Colombo). Ingevoerd
werden te Hansweert 8085 ton en wel
7585 ton aardappelen, 350 ton uien, 50
ton peen en 100 ton suikerbietenzaad.
De aardappelen en uien kwamen hoofd
zakelijk uit Egypte. Op het oogenblik
wordt niet veel geladen of gelost, maar
worden per week 1 of 2 schepen gelost,
welke zijn geladen met uien afkomstig
uit Marokko, welke uien na sortering en
overpakkin<r weer worden uitgevoerd,
voornamelijk wel naar West-Duitsland
en Engeland.
Auto over de kop
Dinsdagmiddag om half één sloeg een
busje, dat op de hoek Voorstraat-Ha
venstraat te Colijnsplaat, In de richting
van de vismijn reed, door onbekende
oorzaak over de kop. De drie inzitten
den, allen afkomstig uit Venlo bleven
ongedeerd. De auto, die onder aan de
dijk lag werd door de omstanders over
eind gezet en kon weer verder rijden.
Dit laatste houdt verband met het feit
dat in 1960 bijzondere voorzieningen
moesten worden getroffen aan de voort-
stuwingsïnstallatie van de m.s. „Konin
gin Emma" en „Prinses Beatrix". De
daling van de bruto-ontvangsten werd
ten dele gecompenseerd door een stij
ging van de inkomsten uit hoofde van
de met de Britse Spoorwegen lopende
poolovereenkomst.
Aan interest en gerealiseerde koers
winsten kon over 1961 een bedrag van
411.762 aan het exploitatie-overschot
worden toegevoegd. Over het boekjaar
1961 werd 978.354 op de vloot afge
schreven, waarvan 881.353 op het m.s.
„Koningin Wilhelmina", dat thans voor
20.275.050 op de balans te boek staat.
Evenals in 1960 wordt ten laste van de
bedrijfswinst 1.480.000 aan de reser-
se voor vlootvernieuwing toegevoegd,
welke hiermee op 25.235.000 is geko
men. De „Koningin Emma" en de ..Prin-
ses Beatrix" staan voor residuwaarde
100.000) te boek. Voor belastingen
werd dit jaar 1.483.300 gereserveerd.
Aan de survey-reserve werd ten laste
van de winst 200.000 toegevoegd. In
aanvulling op de in 1960 getroffen voor
ziening ad 140.000 voor verbetering
van pensioenregelingen werd 45.000
ten laste van de winst gebracht. Ten
einde de werknemers een redelijke
oudedagspensioen te waarborgen is het
noodzakelijk, dat in volgende jaren ver
dere voorzieningen hiervoor worden ge
troffen, zo wordt verder in het jaarver
slag geconstateerd. De contante waarde
751.975) van ten dele onverplicht
verleende pensioenen is thans in een
aparte reserve in de balans opgenomen.
Na aftrek van de afschrijvingen en re
serveringen resteert een winst van
577.271.
Op vakantiereis naar Italië
Auto uit Oostburg
stortte in ravijn
Eén dode en drie gewonden
In de omgeving van Meiringen in
Zwitserland is zondagmiddag om
streeks half twee een auto met
vier inzittenden uit Oostburg op
een berghelling geslipt en vijftien
meter lager in een ravijn terecht
gekomen. Eén van de inzittenden,
de 42-jarige mevrouw J. C. Sturm-
van Oorschot is maandagmiddag
in een ziekenhuis te Meiringen aan
de verwondingen overleden. Haar
echtgenoot, de verzekeringsïnspec-
teur J. Sturm heeft bij dit ongeluk
een been- of enkelbreuk opgelo
pen.
De auto werd bestuurd door het Oost-
burgse raadslid J. Barendregt, die een
sleutelbeen brak. Mevrouw Barendregt
kreeg een ontwrichte schouder.
De beide families waren zaterdagoch
tend uit Oostburg vertrokken naar Ita
lië, waar zij hun vakantie zouden door
brengen. Maandagavond is vanuit Oost
burg een ambulancewagen naar Zwit
serland vertrokken om de gewonden
naar huis te vervoeren. Ook het stoffe
lijk overschot van mevrouw Sturm zal
naar Oostburg worden overgebracht.
Opdracht voor ontwerp Prol.
ziekenhuis Bergen op Zoom
Het algemeen bestuur van de stichting
„Protestants Ziekenhuis Bergen op
Zoom en Omstreken" heeft in overleg
met de adviescommissie voor deskundi
gen een „program van eisen" ontwor
pen voor de bouw van een diaconessen-
huis van 150 bedden in die stad.
Dr. J. C. van Rossum gaf in de dezer
dagen gehouden vergadering van het
bestuur een nadere toelichting op het
ontwerp. Inzake de terreinkeuze kon
nog geen definitief besluit worden ge
nomen. De opdracht tot het ontwerpen
van het diaconessenhuis zal worden ver
leend aan het architectenbureau prof-
Duintjer en'Ostha te Amsterdam.
De secretaris-penningmeester, ds. J. C-
Wisse deelde mee dat de financiële basis
van de stichting dank zij de grote of
fervaardigheid van alle kerken uit liet
rayon, goed kan worden genoemd. De
vergadering, die door 16 van de 24 le
den werd bezocht, eindigde met een
dankwoord van ds. v. d. Stoel voor de
goede en geestdriftige samenwerking.
GECOMPLICEERDE
BOTSING OP RIJKSWEG
Dinsdagmorgen, omstreeks kwart over
tien, ontstond op de rijksweg te Kruinin-
gen, bij de plaats waar de Vlietweg de
rijksweg kruist, een gecomoliceerde bot
sing. Een personenauto, die in de rich
ting Bergen op Zoom reed, stopte ter
hoogte van de kruising op de parkeer-
strook. Een achter hem rijdende per
sonenauto, bestuurd door P. S. uit Goor,
bemerkte deze manoeuvre te laat en
moest daardoor te veel naar links uit
wijken, waardoor hij door een tegemoet
komende vrachtauto, bestuurd door B.
G. uit Bergen op Zoom, geramd werd.
De vrachtauto schoot van de rijbaan en
kwam in de berm tot stilstand tegen
de daar geparkeerde personenauto van
de heer A. G. uit Almelo. Persoonlijke
ongelukken deden zich niet voor, de ma
teriële schade was echter aanzienlijk.
Aanrijding te Bergen op Zoom
Maandagavond kwam op de ventweg
van de Wouwsestraatweg te Bergen op
Zoom een auto, bestuurd door P. M. uit
St.-Laurens. in botsing met een brom
fiets, bestuurd door P. K. te Wouw. De
aanrijding ontstond toen P. M. rechts
een parkeerterrein wilde opriiden en
door K. rechts werd gepasseerd. Teeen
belde bestuurders maakte de politie
proces-verbaal op.
FILMS IN ZEELAND
„Tussen hemel en moeras" doopte de T^ynrnp-nAo moicioo
Franse cineast Pierre-Dominique Gais- UfllCTlClü IilClbJcb
seau zijn reportagefilm over Nieuw- q-^1 dlVcd.£Tlcl6
Guinea, journaal van een onvoorstelba
re moeilijke tocht dwars door jungle en ,v' -
bergland, door savannegebied en door p
moerassen, van zuid naar noord om er ;4
de primitieve mens te ontdekken en te
filmen in zijn dagelijkse leven. Unieke
beelden werden op deze trektocht van j|
kust tot kust vastgelegd. Gaisseau en 1 l;
zijn assistenten betaalden er een hoge ff o-
prijs voor. Niet alle expeditieleden kwa-
men weer veilig terug. Drie doden en jl lp
acht gewonden, 22 zieken vermeldde het J 'Mfc
logboek. Trieste feiten, die op het doek Ik' 't
slechts worden weerspiegeld in de opna- WÊÊÊzWÊÈi
men van ondoordringbaar oerwoud en
de tegen deze woeste, vijandige wereld
vechtende mens.
Opname uit de documen
taire „Tussen hemél- en
moeras" van Gaisseau.
In een gemakkelijke bioscoopstoel geze
ten krijgt men een kleine, niettemin in
drukwekkende voorstelling van de pres
taties in het onherbergzame binnenland
vhn Nieuw-Guinea verricht. Deze uit
zonderlijk goede en actuele kleurendo-
cumentaire wordt donderdag vertoond
in Grand (Goes). De Nederlandse tekst
wordt uitgesproken door Haul Steen
bergen.
De Duitse filmindustrie heeft weer
eens alle zingende en springende tie
neridolen in een studio verzameld om
een filmpje te maken over muziek,
jeugd en prille verliefdheid onder de
titel „Daar droomt elk meisje van".
Waar de meisjes van dromen wordt ons
heel simpel duidelijk gemaakt en even
duidelijk blijkt uit deze film, waar-van
de producent heeft gedroomd: namelijk
van een stormloop van Bobbejaan-be-
wonderaars, Blue Dianronds-fans en
Gaby King-aanhangers op de bioscoop.
Met een klein legertje „beroemde" tie
ner-artiesten sla je dan in één klap even
veel vliegen als er fans zijn. Regisseur
Thomas Engel had er ongetwijfeld zijn
handen vol aan om in het wilde groepje
wat eenheid te brengen en hen enig be
sef van acteren voor zover dat voor
deze rolprenten nog nodig is bij te
brengen.
Na de dromende meisjes van de Duitse
kleurenfilm naar de, met de beide be
nen op de grond en in de harde werke
lijkheid staande, meisjes uit de Ameri
kaanse film: „Meisjes op het slechte
pad". Het slechte pad leidt in dit geval
zonder grote omwegen, breed en keurig
geasfalteerd ten behoeve van het moder
ne snelverkeer van San Francisco naar
Las Vegas, oord dat voor heel wat jon
gedames een dubieuze toekomst in pet
to heeft, zoals regisseur Paul Henreid
ons op ondubbelzinnige wijze weet voor
te filmen. „Meisjes op het slechte pad"
Zierikzeese scholieren op
vakantie naar Hatfield
Zestien scholieren uit Zierikzee vertrek
ken morgen (woensdag) naar de En
gelse tweelingstad Hatfield om er een
vakantie van 14 dagen door te bren
gen. Daarmee zal de traditie van de uit
wisseling met Hatfield worden voortge
zet. De jongelui zullen in deze stad ten
noorden van Londen als gewoonlijk wor
den ondergebracht in gezinnen. Tijdens
hun verblijf wordt hen een bijzonder
aantrekkelijk programma geboden,
waarin onder meer een bezoek aan Lon
den is opgenomen. Het is de bedoeling
dat zij van hun belevenissen weer een
opstel maken. Het beste epistel komt
dan in aanmerking voor de bekende wis
selbeker van de uitwisseling. De vakan
tiereis wordt gemaakt onder leiding van
een van de Zierikzeese onderwijskrach
ten, de heer W. Asma. In de loop van
is het verhaal van Jill Winters, opstan
dige tiener, die, nauwelijk de „bobby-
soeks" ontgroeid en gestimuleerd door
het bezit van de dank zij Hollywood
reeds klassiek geworden onbegrijpende,
onverschillige vader en moeder, in dolle
vaart van kwaad naar erger toert.
Henreid heeft de belevenissen op de
„snelweg naar het verderf" met gevoel
voor de realiteit verfilmd, hoewel hele
maal trouw aan het pessimisme dat
toch mode is, bleef hij niet, want van
het begin van de film af geeft hij de
toeschouwer een sprankje hoop mee,
door in zijn verhaal een goedwillende
en met bijzonder veel verantwoordelijk
heidsgevoel toegeruste zuster van Jill
toe te laten. Het is allemaal te zien in
Electro (Middelburg).
Voorts in het gewone programma
van Grand (Goes) de vorige week
besproken nieuwe avonturen van
Eddie Constantine. Eddie de dappere
in „.Eddie op leven en dood". Fanta
sie van een verrukkelijk naïef soort,
Avontuur vindt men deze week in Luxor
(Vlissingen), waar „De Comancheros"
op liet oorlogspad zijn. De film speelt in
het zuidwesten van de Verenigde Staten
in 1880 toen Amerika het nog zonder
Hilton Hotels deed en een reis per boot
op een zuidelijke rivier al een avontuur
op zichzelf was. Met precies zo'n reis
begint „De Comancheros". De titel slaat
op een groep vogelvrij verklaarde blan
ken, die de hoofdrol spelen in dit ver
haal van durf en doodslag.
„Scheldegaim" organiseert
een muziekwedstrij d
Bij het 75-jarig bestaan van de harmo
nie „Scheldegaim" te Hansweert vorig
jaar, werd door de beschermheer, de
heer F. V. de Groof, een zilveren wis
selbeker aangeboden, met de bepaling
dat deze beker een middel moest zijn
om het muziekleven en in het bijzonder
het muciseren in de openlucht op Zuid
en Noord-Beveland te stimuleren. Een
en ander heeft het bestuur van „Schel
degaim" doen besluiten tot het houden
van een jaarlijkse wedstrijd, waarin ge
zelschappen uit dit deel van Zeeland
zich op muzikale wijze kunnen meten
en waarvoor dan de uiteindelijke hoofd
prijs de „De Groof's wisselbeker" zal
zijn. Als opening van de reeks wedstrij
den heeft het bestuur gedacht zich te
moeten bepalen tot een eenvoudige wed
strijd van marsmuziek naar eigen keu
ze, te weten een mars stilstaand en een
mars marcherend uitgevoerd. De wed
strijd zal gehouden worden op het dorps
plein en ais streefdatum wordt 15 sept,
a.s. aangehouden, zodat er nog ruim
tijd is om eventuele marsen in te stu
deren. „Scheldegaim" heeft reeds 25 zus
terverenigingen aangeschreven, die na
bericht van deelname hun wedstrijdbe
palingen en reglement krijgen toege
stuurd.
hebben, maar hij is toch al verdwe
nen.
Wordt hij daarentegen we! achter
haald, dan zal zijn verzekeringsmaat
schappij iedere schadeclaim afwijzen,
omdat immers niet vaststaat, dat hij
de schade inderdaad veroorzaakt
heeft.
Natuurlijk: de auotomobilisten, die
een all-risk-verzekerlng hebben, krij
gen de schade wel uitbetaald, mits
er „in die kleine lettertjes" geen
restrictie is gemaakt voor autoruiten-
„Maai* dat is vrijwel nimmer liet ge
val", vertelde een verzekeringsdes-
kundige. Overigens heeft het meren
deel van de automobilisten wél een
W.A.-, maar geen all-risk-verzeke-
ring.
Onmiskenbaar gevaar
Het is onmiskenbaar, dat een plot
seling versplinterde voorruit een
enorm verkeersgevaar oplevert. In
vrijwel alle gevallen blijft die „uit
zichtloze" voorruit n.l. op z'n plaats
zitten en weinig chauffeurs hebben
ruit Is echter ongeveer 100 guldon
duurder dan de Europose! Inmiddels
wordt ook in West-Duitsland over
wogen voorruiten, die kunnen ver
gruizen, te verbieden.
Enkele jaren geleden nog werd in
Europa een ruit op de markt ge
bracht, die het verkeersgevaar aan
zienlijk verminderde. Als deze ruit
sprong, bleef er een klein cirkelvor
mig oppervlak, juist voor de bestuur
der, in tact. Deze ruit was echter van
een zodanige samenstelling, dat er
spanningen in optraden, waardoor de
ruit na verloop van tijd uit eigener
beweging sprong, zonder dat er dus
een steentje of ander voorwerp tegen
kwam.
tegenwoordigheid van geest om
onmiddellijk met de vuist een kijkgat
te forceren.
In Amerika zijn deze ruiten dan ook
verboden en de Amerikaanse wa
gens, die op de Europeso wegen rij
den helien niet met dit euvel te kam
pen. In een door een steentje getrof
fen Amerikaanse auto-voorruit
springt slechts een barstjeZo'n
Voor de automobilisten, die ge
bruik moeten maken van de
rijksweg tussen Middelburg en
Goes, is er echter slechts één
advies: volg de raad van de
waarschuwingsborden bij vele
weggedeelten op
Langs verschillende weggedeelten
tussen Middelburg en Goes heeft men
waarschuwingsborden geplaatst. In
dien de automobilisten 'sicli. aan deze
aanwijzingen houden, is de kans op
een verbrijzelde voorruit vrijwel uit
gesloten.
Foto P.Z.C.)
DUIDELIJKE OORZAAK:
LOSSE STEENSLAG
(Slot van pag. 1
de kans op gesprongen voorruiten
zo klein mogelijk te maken", aldus
de heer Kroon.
„Maar de automobilisten moeten be
grijpen, dat de kans op gesprongen
ruiten vrijwel uitgesloten is, als men
zich aan de aanwijzingen op de zeer
duidelijke borden houdt", waarschuw
de de heer Kroon. Er staan namelijk
borden met „Langzaam rijden",
„Losse steenslag" en „Veilige snel
heid 15 kilometer". Vele borden z(jn
zelfs extra in het oog lopend, door
dat ze ook nog voorzien zijn van een
rode vlag. Kortom: het ligt aan de
automobilisten zelf
Het tragische is daarbij overigens,
dat een automobilist, die zich niet
stoort aan de waarschuwingsborden
en maar blijft doorjakkeren, zelf niet
de dupe wordt, van zijn a-sociaal
weggebruik- Want niet zijn eigen
wagen, maar wel dc wagens, die hij
passeert en achter zich laat, raken
verzeild in een „douche van steen
slag", opgeworpen door de achter
banden van de voortsnellende auto.
Het is een bijna vertrouwd beeld ge
worden op de rijksweg van Middel
burg naar Goes: auto's, die in een
vertraagd tempo rijden, omdat, de
voorruiten volkomen zijn verbrijzeld.
(Foto P.Z.C.)
De gedupeerde automobilist blijft let
terlijk en figuurlijk met de brokken
achter.
VUe betaalt
Dat doet de vraag rijzen: wie betaalt
de schade? In vrijwel alle gevallen:
de getroffen automobilist zelf, ook al
kan hij er zelf niets aan doen. Want
wie bewijst onomstotelijk, dat de te
hard rijdende automobilist met zijn
banden juist dat ene steentje heeft
opgeworpen, dat de voorruit van
„achterbuurman" verbrijzelde Bo
vendien zal iedere automobilist, die
plotseling zijn uitzicht benomen ziet
door een verpulverde, maar nog niet
in elkaar gevallen voorruit, onmid
dellijk „op de rem gaan staan". De
a-sociale weggebruiker is dan ook
in vrijwel alle gevallen gevlogen.
In deze gevallen hebben de automo
bilisten dan ook niets aan hun W.A.-
verzekerlng. Zij zelf hebben immers
geen schade aan derden veroorzaakt
en de man die het wel deed, mag dan
wellicht ook een W.A-verzekering
Dit jaar doen veel minder jachten dan
voorheen de jachthaven van Breskens
aan. Men wijt dit aan de slechte outil
lage en aan plaatsgebrek. Over verbete
ring van de outillage en over het aan
leggen van een derde haven, werd dezer
dagen door de Stichting Jachthaven
Breskens gediscussieerd. Op de bijeen
komst waren o.m. aanwezig vertegen
woordigers van de jachtclubs uit Brus
sel en Gent, de waarnemend burgemees
ter van Breskens, de. heer P. Zegers, de
gemeentesecretaris P. Woittiez, het be
stuur van de plaatselijke V.V.V., oud
minister Mansliolt en de heer G. W. Os
kamp van de provinciale V.V.V.
Alvorens men kan overgaan tot het
verbeteren en uitbreiden van de jachtha
ven, zullen grote investeringen gedaan
moeten worden. De clubs uit Brussel
en Gent zegden toe aan de financiering
mee te werken. De lieer Oskamp be
loofde te zullen proberen of via de
V.V.V. iets te bereiken is. Het gemeen
tebestuur wil zich oriënteren inzake de
kosten. De aanwezigen waren het erover
eens, dat het te betreuren zou zijn, wan
neer een haven als die van Breskens,
met als grote attractie de vissersvloot
en de gunstige ligging voor zeewaar
dige jachten, door slechte outillage en
plaatsgebrek achter zou blijven.
Middenstandsexamens
in Middelburg
In Middelburg zijn maandag voor het
middenstandsexamen geslaagd: J. An-
thonisse, Vlissingen, mej. M. Arendse,
Souburg, A. C. van Baaien, Grijpsker-
ke, mej. J. C. Beulens, Baarland, mej.
M. N. Boone, Middelburg, A. van Bo
ven, Nieuw- en St.-Joosland, mej. N.
van de Broeke, St.-Laurens. mej. G. C.
Buteyn, Krabbendijke, B. C. Compeer,
Goes, A. Coppoolse, Arnemuiden, D.
Coppoolse, Grijpskerke, R. Coppoolse,
Arnemuiden, R. J. van Damme, Sou
burg, A. Davidse, Meliskerke, mej. A.
J. Duvelcot, Vrouwenpolder mej. E. C.
Fleurbaay, Vlissingen, J. N. Franeke,
Souburg, mej. W. J. Geelhoed, Schoon-
dyke, L. Gescliiere, Serooskerke, I. A.
Goedbloed, Biggekerke, mej. L. J. v. d.
Guchte, Driewegen, mej. W. P. den Her
der, Middelburg, J. H. Heynsdijk, Goes,
T- G. Hillebrand. Goes, J. C. Hofman,
Borssele, mevr. J. M. de Hondt-van der
Lee, Vlissingen, mevr. T. van Houten-
Denkers, Middelburg, mej. P. D. Hui-
bregtse, Wissenkerke, mevr. J. Jacobus-
se-van de Heerik, Heinkenszand, J. C.
van der Jagt, Vlissingen, N. A. van der
Jagt, Vlissingen, C. Janse, Koudekerke,
mej. S. Janse, Koudekerke, mej. T. Je-
ras, Nieuw- en St.-Joosland, J. Jobse,
Meliskerke, mej. J. Joosse, Nieuw- en
St.-Joosland, mej. P. J. de Kam, St.-
Laurens, mevr. P. J. Kasteleyn-Geel-
hoed, Geersdijk, mej. A. Kluyfhout,
Koudekerke, N. de Kok, Krabbendijke,
J. Koppejan, Zoutelande.
Zeven kandidaten werden afgewezen.
De examens worden voortgezet.
Voor het middenstandsexamen zijn dinsdag
in Middelburg geslaagd: W. de Korte, Dom
burg: mej. W. de Korte, Meliskerke; D.
A. Krijger. Goes: A. M. Krijn sen, Waarde:
J. A. Krijnsen, Rilland-Bath; M. Kwekke-
boom, St.-Laurens: mej, J. E. van Leer-
zum, Souburg: W. J. Lepoeter. Kapelle-Bie-
zelingc; W. Lievense, Westkapelle: mej. P.
Lokerse, Kapelle-Biezelioge; W. M. Maohiel-
sen, Naarden: J. Maljaaia, Aagtekerke; mej.
L. Maljaars, Souburg: mej. M, H. Melis, Se
rooskerke: J. Metiers, Zoutelande: J. Midn-
vaine, Middelburg: mej. G. M. Noordhoek,
Goes: W. A. Nooijens, Vlissingen; L. P.
de Nooljer, Souburg:"J. F. J. van Oevelen',
Middelburg: W* den Oude. 'zierikzee: F.
Pouwer, Blezelingc: A, Provoost, Dom
burg: mej, E. Raas. 's-Heerenhoclc; P. Róel-
se. Koudekerke: A, P. Rotte. Grijpskerke;
K. Rotier, Yerseke; IC. de Rijcke. Vlissin
gen; P. C. van der Schee. Zierikzee: J. C.
Sinke, Goes: II. M. Slabbekoorn, Yerseke;
M. M. Slabbekoorn, Goes; mevr. A. F. Slot-
Does, Vlissingen; ,T. van der Sluis, Kerk-
werve: T. E. C. Smit, Middelburg; A. Sturm,
Middelburg; mej. W. S. van der Tak, Kou
dekerke; L. Traas, 's-Heerenhoek; C. M.
Vereke, Goes; mej. P. T. Verhage, Middel
burg. Afgewezen werden zeven kandidaten.
Iedere woensdag-, donderdag
en vrijdagavond-
Aanvang 20 45, 21.15 en 21.45 uur.
HET WEER IN EUROPA
Oslo, llclit bewolkt.
10 gr.
topenhagen, licht bewolkt.
18 gr.
-.ouden, zwaar bewolkt.
21 gr.
Brussel, zwaar bewolkt,
22 gr.
Luxemburg, licht bewolkt,
23 gr.
'nrijs, onbewolkt,
27 gr.
lice, onbewolkt.
28 gr.
frankfort, licht bewolkt.
25 gr.
«lunchen, onbewolkt.
25 gr.
Genéve, onbewolkt.
29 gr.
joearno, half bewolkt,
29 gr.
Wenen, onbewolkt.
26 gr.
nnsbruck, onbewolkt.
29 gr.
lome, onbewolkt.
34 gr.
Madrid, onbewolkt,
36 gr.
Mallorca, onbewolkt,
33 gr.
OOSTELIJKE WIND.
Zonnige perioden en waarschijnlijk tot
do avond droog weer. Overwegend ma
tige wind uit oostelijke richtingen. Vrij
warm tot warm.
Strandve.rwachting
OOK VANDAAG zonnig en mooi strand
weer met een z.o. wind, waarmee war-
more lucht wordt aangevoerd. In de
middag 22-24 graden. Zeewater 17 gr.
VOORUITZICHTENzomers strand
weer met later een iets toenemende on-
weersltans.
26 juli
Zon op 4.51 onder 20.41
Maan op 0.52 onder 16.07