Brand verwoestte landbouwschuur Stoomvaart Mij Zeeland stelt 13pct dividendvoor Route Middelburg-Goes funest voor autoruiten Zeeuwse ALMANAK „TUSSEN HEMEL EN MOERAS" BEELDEN VAN EEN HARD BESTAAN Plannen voor betere jachthaven Breshens 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 25 JULI 1962 Dinsdagmorgen omstreeks half twaalf is brand uitgebrokeu in een hangar van de landbouwer F. J. van H. te St.- Kruïs in de gemeente Aardenburg. Zo wel de hangar als de er naast staande landbouwschuur werden geheel ver woest. Een voorraad hooi en stro ging verloren, evenals een „combine" met transporteur, een wagen op luchtban den en verscheidene andere landbouw werktuigen. Het vee '-on op het laatste moment nog in veiligheid worden ge bracht. Ofschoon de wind juist in de richting van het woonhuis woei. slaagde de Aar- denburgse brandweer, die spoedig ter plaatse was, er in de woning te be houden. De oorzaak van de brand is niet bekend. Men vermoedt dat kinderen met vuur hebben gespeeld. De schade wordt geschat op ruim honderdduizend gulden. De gebouwen en de landbouw- ïnspan waren tegen brand verzekerd. De foto geeft een beeld van de na- blussingswerkzaamheden. (Foto P.Z.C.) Voorlopig diploma scheepswerktuigkunde Geslaagd te 's-Gravenhage voor het voorlopig diploma scheepswerktuigkun de, de heren B. L. Bosdijk te Middel burg (met lof), J. P. Bostelaar te Mid delburg (met lof), P. 6'. de Bree te St.- Laurens, F. W. Edenburg te Eindhoven (met lof). V'. dr Feijter te Middelburg, A. van Garsel te Lewedorp (met lof), H. C. D. Glerum te Vlissingen, W. A. de Groote te Cadzand, A. K. Hofman te Vlissingen, K. F. H. Joosse te St.- Laurens, L. W. Joziasse te Vlissingen (met lof), J. L. Koens te Driewegen, W. de Konink te Middelburg, G- S. Kooistra te Bergen op Zoom (met lof), J. Kooy te Middelburg, C. J. P. Kusse te Arne- muiden, A. C. Meeuse te Middelburg, U. E. J. Menheere te Lewedorp, J. C. Moerland te Arnemuiden (met lof), M. IJ. Neele te Kerkwerve (met lof), M. W. Nrjsse te Driewegen, G. A. M. Pie- ters te Terneuzen, C. do Vlieger te Mid delburg (met lof), allen leerlingen van de school voor scheepswerktuigkundigen te Middelburg. Instituut voor technische opleiding Aan het instituut voor technische op leidingen te Vlissingen werd het getuig schrift van de V.T.O.-cursus behaald door: I. Adriaanse, Middelburg; J. Baaijens, Arnemuiden; A. P. Caljouw, Middelburg; P. Hengst, Westkapelle; J. M. Huige, Souburg; P. Izeboud, Se- rooskerke; W. N. Jacobs, Vlissingen; A. J. Leijnse, Middelburg; D. Louws, Zoutelande; J. Marinïssen, St.-Laurens; J. Versluijs, Veere; W. M. Verstrate, Souburg; J. G, F. van de Waeter, Groe- de. Het getuigschrift van de cursus tech nisch Engels gevorderden werd ontvan gen door: S. Anemaet, Vlissingen: A. L. Barentsen, Souburg; A. A. den Besten, Vlissingen; J. Grijs, Souburg: P. Kloos terman, Vlissingen; K. F. Moens, Vlis singen; A. A. S. Schinkel* Vlissingen. Het getuigschrift van de cursus tech nisch Engels conversatie werd behaald door: A. Goedegebuur, Vlissingen; A. A. Janse, Middelburg; G. J. de Rooij, Vlis singen; C. Verheij, Vlissingen; J. Ver ton, Vlissingen: A. Veijgen, Vlissingen J. de Witte, Vlissingen. JAARVERSLAG OVER 1961 Schutters In Ellewoutsdijk zongen ze die avond niet het aloude, opgewekte lied „Daar komen de schutters". Ze zongen hélemaal niet, want de leden van de schuttersvereniging Zorgvliethadden het er lelijk bij laten zitten. Ondanks hun uit stekende reputatie. Ze lieten het er zó lelijk bij zitten, dat het een dorpsgenoot, inspireer de tot het schrijven van een fraai lied. waaruit wij U enkele strofen niet willen onthouden. Deze bijvoorbeeld, na een passage over de gaten die in de 1ucht wer den geschoten: „De koningsvogel dacht in den beginne straks treft zo'n pijl me midden in mijn raap Maar weldra voelde hij zich veilig op zijn piwne 't Was altijd mis. Hij stond ge- De dorpsgenoot-dichter zegt het als volgt en zelfs bijzonder dich terlijk: ,jDe avond viel, nog stond de vogel daar! Bij d'oude schut ters zag men d'ogen tranen Ze kregen dorst en 't schuttersbier stond klaar Enfin, het epos eindigt er mee dat ze de vogel- toen maar gewoon van zijn hoge standplaats hebben af gehaald, en er een andere, „en deze had een dikke romp", voor in de plaats hébben gezet. „Je kon 'm desnoods raken met je klomp". Een klomp is er weliswaar niet aan te pas gekomen, maar veel scliutt.erseer is er die avond niet behaald. Tot vreugde van de dorpsgenoot- dichter, die er inspiratie in vond. TOENEMENDE CONCURRENTIE VAN DE LUCHTVAART De directie van de Stoomvaart Mij. „Zeeland" stelt voor uit de winst over het boekjaar 1961 een dividend van 13 uit te keren. In het jaarverslag wordt over de vooruitzichten opgemerkt, dat de concurrentie in het passagiers- en goederenvervoer toeneemt, doch men verwacht niet dat de omvang van het passagiers- en goederenvervoer van de „Zeeland" in 1962 bij die van 1961 ten achter zal blijven. De nadelen van de revaluatie van de gulden zullen voor het passagiersver voer slechts ten dele kunnen worden op gevangen door de per 1 januari j.l. in gegane kleine verhoging van de passa getarieven. Ook moet met nog verder stijgende kosten worden rekening gehou den, o.a. doordat de in 1961 ingegane verbetering van de arbeidsvoorwaarden voor het zeevarend personeel in 1962 volledig in de resultaten zal doorwer ken en in dit jaar nog verder zal wor den uitgebreid. In 1961 bleef het aantal vervoerde pas sagiers enigermate achter bij dat van 1960. Dit was overeenkomstig de ver wachtingen, daar in 1960 enkele evene menten de Floriade te Rotterdam en de Passiespelen te Oberammergau van grote invloed waren op het toeris tenverkeer van Groot-Brittannië n het continent. In het verkeer tussen Groot-Brittan nië en Nederland komt de concurren tie van de luchtvaart ook sterker naar voren. Door intensivering van de luchtvaartdiensten tussen Groot- Brittannië en Nederland neemt het aantal vliegtuigpassagiers steeds verder toe. Het vervoer van begeleide auto's bleef op hetzelfde niveau als in 1960. In de zomermaanden is de beschikbare ruim te voor het vervoer van auto's veelal geheel volgeboekt. Het vervoer van :ruit en groente gaf een toeneming te zien. Daarentegen vertoonde het overige vervoer uit Nederland een daling. Het ladingaanbod uit Duitsland liep enigs zins terug, wat ruimschoots gecom penseerd werd door een stijging van de vervoerde lading afkomstig uit andere landen. De uit Engeland aangebrachte lading vertoonde in 1961 een toeneming, welke in hoofdzaak betrekking had op transitovervoer. Het postvervoer nam verder in omvang toe. Exploitatieresultaten Het saldo van de exploitatierekening over 1961 bedroeg 4.376.645 tegen over 4.244,647 in 1960. De bruto-ont- vangsten, voornamelijk die uit het pas sagiersvervoer zyn gedaald, maar hier tegenover staat dat ook de exploitatie kosten in 1961 lager waren dan die in In- en export via de Hansweertse haven Gedurende het eerste halfjaar van 1962 werden in de haven van Hansweert 104 zeeschepen (coasters) geladen en/of ge lost. In totaal werden 32.155 ton land en tuinbouwprodukten geladen of ge lost. Via deze haven werden uitgevoerd 24-070 ton en wel 22.595 ton aardappe len, 1288 ton uien, 117 ton peen, 15 ton peen en 55 ton appelen. De voornaamste exportlanden waren wel Engeland, Zwe den en Ceylon (Colombo). Ingevoerd werden te Hansweert 8085 ton en wel 7585 ton aardappelen, 350 ton uien, 50 ton peen en 100 ton suikerbietenzaad. De aardappelen en uien kwamen hoofd zakelijk uit Egypte. Op het oogenblik wordt niet veel geladen of gelost, maar worden per week 1 of 2 schepen gelost, welke zijn geladen met uien afkomstig uit Marokko, welke uien na sortering en overpakkin<r weer worden uitgevoerd, voornamelijk wel naar West-Duitsland en Engeland. Auto over de kop Dinsdagmiddag om half één sloeg een busje, dat op de hoek Voorstraat-Ha venstraat te Colijnsplaat, In de richting van de vismijn reed, door onbekende oorzaak over de kop. De drie inzitten den, allen afkomstig uit Venlo bleven ongedeerd. De auto, die onder aan de dijk lag werd door de omstanders over eind gezet en kon weer verder rijden. Dit laatste houdt verband met het feit dat in 1960 bijzondere voorzieningen moesten worden getroffen aan de voort- stuwingsïnstallatie van de m.s. „Konin gin Emma" en „Prinses Beatrix". De daling van de bruto-ontvangsten werd ten dele gecompenseerd door een stij ging van de inkomsten uit hoofde van de met de Britse Spoorwegen lopende poolovereenkomst. Aan interest en gerealiseerde koers winsten kon over 1961 een bedrag van 411.762 aan het exploitatie-overschot worden toegevoegd. Over het boekjaar 1961 werd 978.354 op de vloot afge schreven, waarvan 881.353 op het m.s. „Koningin Wilhelmina", dat thans voor 20.275.050 op de balans te boek staat. Evenals in 1960 wordt ten laste van de bedrijfswinst 1.480.000 aan de reser- se voor vlootvernieuwing toegevoegd, welke hiermee op 25.235.000 is geko men. De „Koningin Emma" en de ..Prin- ses Beatrix" staan voor residuwaarde 100.000) te boek. Voor belastingen werd dit jaar 1.483.300 gereserveerd. Aan de survey-reserve werd ten laste van de winst 200.000 toegevoegd. In aanvulling op de in 1960 getroffen voor ziening ad 140.000 voor verbetering van pensioenregelingen werd 45.000 ten laste van de winst gebracht. Ten einde de werknemers een redelijke oudedagspensioen te waarborgen is het noodzakelijk, dat in volgende jaren ver dere voorzieningen hiervoor worden ge troffen, zo wordt verder in het jaarver slag geconstateerd. De contante waarde 751.975) van ten dele onverplicht verleende pensioenen is thans in een aparte reserve in de balans opgenomen. Na aftrek van de afschrijvingen en re serveringen resteert een winst van 577.271. Op vakantiereis naar Italië Auto uit Oostburg stortte in ravijn Eén dode en drie gewonden In de omgeving van Meiringen in Zwitserland is zondagmiddag om streeks half twee een auto met vier inzittenden uit Oostburg op een berghelling geslipt en vijftien meter lager in een ravijn terecht gekomen. Eén van de inzittenden, de 42-jarige mevrouw J. C. Sturm- van Oorschot is maandagmiddag in een ziekenhuis te Meiringen aan de verwondingen overleden. Haar echtgenoot, de verzekeringsïnspec- teur J. Sturm heeft bij dit ongeluk een been- of enkelbreuk opgelo pen. De auto werd bestuurd door het Oost- burgse raadslid J. Barendregt, die een sleutelbeen brak. Mevrouw Barendregt kreeg een ontwrichte schouder. De beide families waren zaterdagoch tend uit Oostburg vertrokken naar Ita lië, waar zij hun vakantie zouden door brengen. Maandagavond is vanuit Oost burg een ambulancewagen naar Zwit serland vertrokken om de gewonden naar huis te vervoeren. Ook het stoffe lijk overschot van mevrouw Sturm zal naar Oostburg worden overgebracht. Opdracht voor ontwerp Prol. ziekenhuis Bergen op Zoom Het algemeen bestuur van de stichting „Protestants Ziekenhuis Bergen op Zoom en Omstreken" heeft in overleg met de adviescommissie voor deskundi gen een „program van eisen" ontwor pen voor de bouw van een diaconessen- huis van 150 bedden in die stad. Dr. J. C. van Rossum gaf in de dezer dagen gehouden vergadering van het bestuur een nadere toelichting op het ontwerp. Inzake de terreinkeuze kon nog geen definitief besluit worden ge nomen. De opdracht tot het ontwerpen van het diaconessenhuis zal worden ver leend aan het architectenbureau prof- Duintjer en'Ostha te Amsterdam. De secretaris-penningmeester, ds. J. C- Wisse deelde mee dat de financiële basis van de stichting dank zij de grote of fervaardigheid van alle kerken uit liet rayon, goed kan worden genoemd. De vergadering, die door 16 van de 24 le den werd bezocht, eindigde met een dankwoord van ds. v. d. Stoel voor de goede en geestdriftige samenwerking. GECOMPLICEERDE BOTSING OP RIJKSWEG Dinsdagmorgen, omstreeks kwart over tien, ontstond op de rijksweg te Kruinin- gen, bij de plaats waar de Vlietweg de rijksweg kruist, een gecomoliceerde bot sing. Een personenauto, die in de rich ting Bergen op Zoom reed, stopte ter hoogte van de kruising op de parkeer- strook. Een achter hem rijdende per sonenauto, bestuurd door P. S. uit Goor, bemerkte deze manoeuvre te laat en moest daardoor te veel naar links uit wijken, waardoor hij door een tegemoet komende vrachtauto, bestuurd door B. G. uit Bergen op Zoom, geramd werd. De vrachtauto schoot van de rijbaan en kwam in de berm tot stilstand tegen de daar geparkeerde personenauto van de heer A. G. uit Almelo. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor, de ma teriële schade was echter aanzienlijk. Aanrijding te Bergen op Zoom Maandagavond kwam op de ventweg van de Wouwsestraatweg te Bergen op Zoom een auto, bestuurd door P. M. uit St.-Laurens. in botsing met een brom fiets, bestuurd door P. K. te Wouw. De aanrijding ontstond toen P. M. rechts een parkeerterrein wilde opriiden en door K. rechts werd gepasseerd. Teeen belde bestuurders maakte de politie proces-verbaal op. FILMS IN ZEELAND „Tussen hemel en moeras" doopte de T^ynrnp-nAo moicioo Franse cineast Pierre-Dominique Gais- UfllCTlClü IilClbJcb seau zijn reportagefilm over Nieuw- q-^1 dlVcd.£Tlcl6 Guinea, journaal van een onvoorstelba re moeilijke tocht dwars door jungle en ,v' - bergland, door savannegebied en door p moerassen, van zuid naar noord om er ;4 de primitieve mens te ontdekken en te filmen in zijn dagelijkse leven. Unieke beelden werden op deze trektocht van j| kust tot kust vastgelegd. Gaisseau en 1 l; zijn assistenten betaalden er een hoge ff o- prijs voor. Niet alle expeditieleden kwa- men weer veilig terug. Drie doden en jl lp acht gewonden, 22 zieken vermeldde het J 'Mfc logboek. Trieste feiten, die op het doek Ik' 't slechts worden weerspiegeld in de opna- WÊÊÊzWÊÈi men van ondoordringbaar oerwoud en de tegen deze woeste, vijandige wereld vechtende mens. Opname uit de documen taire „Tussen hemél- en moeras" van Gaisseau. In een gemakkelijke bioscoopstoel geze ten krijgt men een kleine, niettemin in drukwekkende voorstelling van de pres taties in het onherbergzame binnenland vhn Nieuw-Guinea verricht. Deze uit zonderlijk goede en actuele kleurendo- cumentaire wordt donderdag vertoond in Grand (Goes). De Nederlandse tekst wordt uitgesproken door Haul Steen bergen. De Duitse filmindustrie heeft weer eens alle zingende en springende tie neridolen in een studio verzameld om een filmpje te maken over muziek, jeugd en prille verliefdheid onder de titel „Daar droomt elk meisje van". Waar de meisjes van dromen wordt ons heel simpel duidelijk gemaakt en even duidelijk blijkt uit deze film, waar-van de producent heeft gedroomd: namelijk van een stormloop van Bobbejaan-be- wonderaars, Blue Dianronds-fans en Gaby King-aanhangers op de bioscoop. Met een klein legertje „beroemde" tie ner-artiesten sla je dan in één klap even veel vliegen als er fans zijn. Regisseur Thomas Engel had er ongetwijfeld zijn handen vol aan om in het wilde groepje wat eenheid te brengen en hen enig be sef van acteren voor zover dat voor deze rolprenten nog nodig is bij te brengen. Na de dromende meisjes van de Duitse kleurenfilm naar de, met de beide be nen op de grond en in de harde werke lijkheid staande, meisjes uit de Ameri kaanse film: „Meisjes op het slechte pad". Het slechte pad leidt in dit geval zonder grote omwegen, breed en keurig geasfalteerd ten behoeve van het moder ne snelverkeer van San Francisco naar Las Vegas, oord dat voor heel wat jon gedames een dubieuze toekomst in pet to heeft, zoals regisseur Paul Henreid ons op ondubbelzinnige wijze weet voor te filmen. „Meisjes op het slechte pad" Zierikzeese scholieren op vakantie naar Hatfield Zestien scholieren uit Zierikzee vertrek ken morgen (woensdag) naar de En gelse tweelingstad Hatfield om er een vakantie van 14 dagen door te bren gen. Daarmee zal de traditie van de uit wisseling met Hatfield worden voortge zet. De jongelui zullen in deze stad ten noorden van Londen als gewoonlijk wor den ondergebracht in gezinnen. Tijdens hun verblijf wordt hen een bijzonder aantrekkelijk programma geboden, waarin onder meer een bezoek aan Lon den is opgenomen. Het is de bedoeling dat zij van hun belevenissen weer een opstel maken. Het beste epistel komt dan in aanmerking voor de bekende wis selbeker van de uitwisseling. De vakan tiereis wordt gemaakt onder leiding van een van de Zierikzeese onderwijskrach ten, de heer W. Asma. In de loop van is het verhaal van Jill Winters, opstan dige tiener, die, nauwelijk de „bobby- soeks" ontgroeid en gestimuleerd door het bezit van de dank zij Hollywood reeds klassiek geworden onbegrijpende, onverschillige vader en moeder, in dolle vaart van kwaad naar erger toert. Henreid heeft de belevenissen op de „snelweg naar het verderf" met gevoel voor de realiteit verfilmd, hoewel hele maal trouw aan het pessimisme dat toch mode is, bleef hij niet, want van het begin van de film af geeft hij de toeschouwer een sprankje hoop mee, door in zijn verhaal een goedwillende en met bijzonder veel verantwoordelijk heidsgevoel toegeruste zuster van Jill toe te laten. Het is allemaal te zien in Electro (Middelburg). Voorts in het gewone programma van Grand (Goes) de vorige week besproken nieuwe avonturen van Eddie Constantine. Eddie de dappere in „.Eddie op leven en dood". Fanta sie van een verrukkelijk naïef soort, Avontuur vindt men deze week in Luxor (Vlissingen), waar „De Comancheros" op liet oorlogspad zijn. De film speelt in het zuidwesten van de Verenigde Staten in 1880 toen Amerika het nog zonder Hilton Hotels deed en een reis per boot op een zuidelijke rivier al een avontuur op zichzelf was. Met precies zo'n reis begint „De Comancheros". De titel slaat op een groep vogelvrij verklaarde blan ken, die de hoofdrol spelen in dit ver haal van durf en doodslag. „Scheldegaim" organiseert een muziekwedstrij d Bij het 75-jarig bestaan van de harmo nie „Scheldegaim" te Hansweert vorig jaar, werd door de beschermheer, de heer F. V. de Groof, een zilveren wis selbeker aangeboden, met de bepaling dat deze beker een middel moest zijn om het muziekleven en in het bijzonder het muciseren in de openlucht op Zuid en Noord-Beveland te stimuleren. Een en ander heeft het bestuur van „Schel degaim" doen besluiten tot het houden van een jaarlijkse wedstrijd, waarin ge zelschappen uit dit deel van Zeeland zich op muzikale wijze kunnen meten en waarvoor dan de uiteindelijke hoofd prijs de „De Groof's wisselbeker" zal zijn. Als opening van de reeks wedstrij den heeft het bestuur gedacht zich te moeten bepalen tot een eenvoudige wed strijd van marsmuziek naar eigen keu ze, te weten een mars stilstaand en een mars marcherend uitgevoerd. De wed strijd zal gehouden worden op het dorps plein en ais streefdatum wordt 15 sept, a.s. aangehouden, zodat er nog ruim tijd is om eventuele marsen in te stu deren. „Scheldegaim" heeft reeds 25 zus terverenigingen aangeschreven, die na bericht van deelname hun wedstrijdbe palingen en reglement krijgen toege stuurd. hebben, maar hij is toch al verdwe nen. Wordt hij daarentegen we! achter haald, dan zal zijn verzekeringsmaat schappij iedere schadeclaim afwijzen, omdat immers niet vaststaat, dat hij de schade inderdaad veroorzaakt heeft. Natuurlijk: de auotomobilisten, die een all-risk-verzekerlng hebben, krij gen de schade wel uitbetaald, mits er „in die kleine lettertjes" geen restrictie is gemaakt voor autoruiten- „Maai* dat is vrijwel nimmer liet ge val", vertelde een verzekeringsdes- kundige. Overigens heeft het meren deel van de automobilisten wél een W.A.-, maar geen all-risk-verzeke- ring. Onmiskenbaar gevaar Het is onmiskenbaar, dat een plot seling versplinterde voorruit een enorm verkeersgevaar oplevert. In vrijwel alle gevallen blijft die „uit zichtloze" voorruit n.l. op z'n plaats zitten en weinig chauffeurs hebben ruit Is echter ongeveer 100 guldon duurder dan de Europose! Inmiddels wordt ook in West-Duitsland over wogen voorruiten, die kunnen ver gruizen, te verbieden. Enkele jaren geleden nog werd in Europa een ruit op de markt ge bracht, die het verkeersgevaar aan zienlijk verminderde. Als deze ruit sprong, bleef er een klein cirkelvor mig oppervlak, juist voor de bestuur der, in tact. Deze ruit was echter van een zodanige samenstelling, dat er spanningen in optraden, waardoor de ruit na verloop van tijd uit eigener beweging sprong, zonder dat er dus een steentje of ander voorwerp tegen kwam. tegenwoordigheid van geest om onmiddellijk met de vuist een kijkgat te forceren. In Amerika zijn deze ruiten dan ook verboden en de Amerikaanse wa gens, die op de Europeso wegen rij den helien niet met dit euvel te kam pen. In een door een steentje getrof fen Amerikaanse auto-voorruit springt slechts een barstjeZo'n Voor de automobilisten, die ge bruik moeten maken van de rijksweg tussen Middelburg en Goes, is er echter slechts één advies: volg de raad van de waarschuwingsborden bij vele weggedeelten op Langs verschillende weggedeelten tussen Middelburg en Goes heeft men waarschuwingsborden geplaatst. In dien de automobilisten 'sicli. aan deze aanwijzingen houden, is de kans op een verbrijzelde voorruit vrijwel uit gesloten. Foto P.Z.C.) DUIDELIJKE OORZAAK: LOSSE STEENSLAG (Slot van pag. 1 de kans op gesprongen voorruiten zo klein mogelijk te maken", aldus de heer Kroon. „Maar de automobilisten moeten be grijpen, dat de kans op gesprongen ruiten vrijwel uitgesloten is, als men zich aan de aanwijzingen op de zeer duidelijke borden houdt", waarschuw de de heer Kroon. Er staan namelijk borden met „Langzaam rijden", „Losse steenslag" en „Veilige snel heid 15 kilometer". Vele borden z(jn zelfs extra in het oog lopend, door dat ze ook nog voorzien zijn van een rode vlag. Kortom: het ligt aan de automobilisten zelf Het tragische is daarbij overigens, dat een automobilist, die zich niet stoort aan de waarschuwingsborden en maar blijft doorjakkeren, zelf niet de dupe wordt, van zijn a-sociaal weggebruik- Want niet zijn eigen wagen, maar wel dc wagens, die hij passeert en achter zich laat, raken verzeild in een „douche van steen slag", opgeworpen door de achter banden van de voortsnellende auto. Het is een bijna vertrouwd beeld ge worden op de rijksweg van Middel burg naar Goes: auto's, die in een vertraagd tempo rijden, omdat, de voorruiten volkomen zijn verbrijzeld. (Foto P.Z.C.) De gedupeerde automobilist blijft let terlijk en figuurlijk met de brokken achter. VUe betaalt Dat doet de vraag rijzen: wie betaalt de schade? In vrijwel alle gevallen: de getroffen automobilist zelf, ook al kan hij er zelf niets aan doen. Want wie bewijst onomstotelijk, dat de te hard rijdende automobilist met zijn banden juist dat ene steentje heeft opgeworpen, dat de voorruit van „achterbuurman" verbrijzelde Bo vendien zal iedere automobilist, die plotseling zijn uitzicht benomen ziet door een verpulverde, maar nog niet in elkaar gevallen voorruit, onmid dellijk „op de rem gaan staan". De a-sociale weggebruiker is dan ook in vrijwel alle gevallen gevlogen. In deze gevallen hebben de automo bilisten dan ook niets aan hun W.A.- verzekerlng. Zij zelf hebben immers geen schade aan derden veroorzaakt en de man die het wel deed, mag dan wellicht ook een W.A-verzekering Dit jaar doen veel minder jachten dan voorheen de jachthaven van Breskens aan. Men wijt dit aan de slechte outil lage en aan plaatsgebrek. Over verbete ring van de outillage en over het aan leggen van een derde haven, werd dezer dagen door de Stichting Jachthaven Breskens gediscussieerd. Op de bijeen komst waren o.m. aanwezig vertegen woordigers van de jachtclubs uit Brus sel en Gent, de waarnemend burgemees ter van Breskens, de. heer P. Zegers, de gemeentesecretaris P. Woittiez, het be stuur van de plaatselijke V.V.V., oud minister Mansliolt en de heer G. W. Os kamp van de provinciale V.V.V. Alvorens men kan overgaan tot het verbeteren en uitbreiden van de jachtha ven, zullen grote investeringen gedaan moeten worden. De clubs uit Brussel en Gent zegden toe aan de financiering mee te werken. De lieer Oskamp be loofde te zullen proberen of via de V.V.V. iets te bereiken is. Het gemeen tebestuur wil zich oriënteren inzake de kosten. De aanwezigen waren het erover eens, dat het te betreuren zou zijn, wan neer een haven als die van Breskens, met als grote attractie de vissersvloot en de gunstige ligging voor zeewaar dige jachten, door slechte outillage en plaatsgebrek achter zou blijven. Middenstandsexamens in Middelburg In Middelburg zijn maandag voor het middenstandsexamen geslaagd: J. An- thonisse, Vlissingen, mej. M. Arendse, Souburg, A. C. van Baaien, Grijpsker- ke, mej. J. C. Beulens, Baarland, mej. M. N. Boone, Middelburg, A. van Bo ven, Nieuw- en St.-Joosland, mej. N. van de Broeke, St.-Laurens. mej. G. C. Buteyn, Krabbendijke, B. C. Compeer, Goes, A. Coppoolse, Arnemuiden, D. Coppoolse, Grijpskerke, R. Coppoolse, Arnemuiden, R. J. van Damme, Sou burg, A. Davidse, Meliskerke, mej. A. J. Duvelcot, Vrouwenpolder mej. E. C. Fleurbaay, Vlissingen, J. N. Franeke, Souburg, mej. W. J. Geelhoed, Schoon- dyke, L. Gescliiere, Serooskerke, I. A. Goedbloed, Biggekerke, mej. L. J. v. d. Guchte, Driewegen, mej. W. P. den Her der, Middelburg, J. H. Heynsdijk, Goes, T- G. Hillebrand. Goes, J. C. Hofman, Borssele, mevr. J. M. de Hondt-van der Lee, Vlissingen, mevr. T. van Houten- Denkers, Middelburg, mej. P. D. Hui- bregtse, Wissenkerke, mevr. J. Jacobus- se-van de Heerik, Heinkenszand, J. C. van der Jagt, Vlissingen, N. A. van der Jagt, Vlissingen, C. Janse, Koudekerke, mej. S. Janse, Koudekerke, mej. T. Je- ras, Nieuw- en St.-Joosland, J. Jobse, Meliskerke, mej. J. Joosse, Nieuw- en St.-Joosland, mej. P. J. de Kam, St.- Laurens, mevr. P. J. Kasteleyn-Geel- hoed, Geersdijk, mej. A. Kluyfhout, Koudekerke, N. de Kok, Krabbendijke, J. Koppejan, Zoutelande. Zeven kandidaten werden afgewezen. De examens worden voortgezet. Voor het middenstandsexamen zijn dinsdag in Middelburg geslaagd: W. de Korte, Dom burg: mej. W. de Korte, Meliskerke; D. A. Krijger. Goes: A. M. Krijn sen, Waarde: J. A. Krijnsen, Rilland-Bath; M. Kwekke- boom, St.-Laurens: mej, J. E. van Leer- zum, Souburg: W. J. Lepoeter. Kapelle-Bie- zelingc; W. Lievense, Westkapelle: mej. P. Lokerse, Kapelle-Biezelioge; W. M. Maohiel- sen, Naarden: J. Maljaaia, Aagtekerke; mej. L. Maljaars, Souburg: mej. M, H. Melis, Se rooskerke: J. Metiers, Zoutelande: J. Midn- vaine, Middelburg: mej. G. M. Noordhoek, Goes: W. A. Nooijens, Vlissingen; L. P. de Nooljer, Souburg:"J. F. J. van Oevelen', Middelburg: W* den Oude. 'zierikzee: F. Pouwer, Blezelingc: A, Provoost, Dom burg: mej, E. Raas. 's-Heerenhoclc; P. Róel- se. Koudekerke: A, P. Rotte. Grijpskerke; K. Rotier, Yerseke; IC. de Rijcke. Vlissin gen; P. C. van der Schee. Zierikzee: J. C. Sinke, Goes: II. M. Slabbekoorn, Yerseke; M. M. Slabbekoorn, Goes; mevr. A. F. Slot- Does, Vlissingen; ,T. van der Sluis, Kerk- werve: T. E. C. Smit, Middelburg; A. Sturm, Middelburg; mej. W. S. van der Tak, Kou dekerke; L. Traas, 's-Heerenhoek; C. M. Vereke, Goes; mej. P. T. Verhage, Middel burg. Afgewezen werden zeven kandidaten. Iedere woensdag-, donderdag en vrijdagavond- Aanvang 20 45, 21.15 en 21.45 uur. HET WEER IN EUROPA Oslo, llclit bewolkt. 10 gr. topenhagen, licht bewolkt. 18 gr. -.ouden, zwaar bewolkt. 21 gr. Brussel, zwaar bewolkt, 22 gr. Luxemburg, licht bewolkt, 23 gr. 'nrijs, onbewolkt, 27 gr. lice, onbewolkt. 28 gr. frankfort, licht bewolkt. 25 gr. «lunchen, onbewolkt. 25 gr. Genéve, onbewolkt. 29 gr. joearno, half bewolkt, 29 gr. Wenen, onbewolkt. 26 gr. nnsbruck, onbewolkt. 29 gr. lome, onbewolkt. 34 gr. Madrid, onbewolkt, 36 gr. Mallorca, onbewolkt, 33 gr. OOSTELIJKE WIND. Zonnige perioden en waarschijnlijk tot do avond droog weer. Overwegend ma tige wind uit oostelijke richtingen. Vrij warm tot warm. Strandve.rwachting OOK VANDAAG zonnig en mooi strand weer met een z.o. wind, waarmee war- more lucht wordt aangevoerd. In de middag 22-24 graden. Zeewater 17 gr. VOORUITZICHTENzomers strand weer met later een iets toenemende on- weersltans. 26 juli Zon op 4.51 onder 20.41 Maan op 0.52 onder 16.07

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 2