Kerk, vrije tijd, studie: probleem van de jeugd OVER AUTO'S IOOO PUZZEL- rubriek '"proef rit R.-k. ongerustheid en protestantse vragen over Vaticaanse concilie Nog kansen voor de caiechismus? Uitnodigingen voor het concilie Maar ook voor ouders en zielzorgers ZATERDAG 14 JULI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT NIEUWS VAN OVERAL In Israel 20.000 christenen De Israëlische bevolking bestaat op het ogenblik oit ruim 1.800.000 joden en 200.000 niet-joden. De raeesten van deze laatste groep zijn Moslems. Het aantal cliristenen bedraagt onge veer 50.000 verdeeld over een 200 kerken met soms vrij veel geeste lijken. De voornaamste groepen zijn: de Grieks-katholieke kerk (of Melkie- ten), met Rome geünieerd 20.000 leden onder leiding van mgr. Hakim, aartsbisschop van Galilea, zetel Hai fa; de Gries-orthodoxe kerk - 18.000 leden; de Latijnen - 6000 leden, geleid door de Latijnse patriarch in Jordaans)Jeruzalem en diens ver tegenwoordiger in Israël, mgr. Chiap- pero; de Maronieten, met Rome ge ünieerd 2500-3000 leden, afkbm- stig uit Libanon en geleid door een vicaris van de bisschop van Tyrus; enkele duizenden van andere Ooster se ritus (Armeniërs, Kopten, enz.) en enkele duizenden protestanten (Anglicanen, Presbyterianen, Luthe ranen en Baptisten). Centraal comité Wereldraad bjjeen Van 717 augustus zal In Parijs in de Cité Universitaire het Centraal Comité van de Wereldraad van Ker ken bijeenkomen. Dit lichaam van 100 leden gekoien door de derde Assemblee van de Wereldraad in New Delhi komt voor het eerst bjj- een. Het vertegenwoordigt en be paalt het beleid voor 197 protestant se, anglicaanse, oud-katholieke en or thodoxe kerken in meer dan 80 lan den. Na enkele informatieve plenaire zit tingen, waarin de verschillende lei ders van afdelingen van de Wereld raad uiteenzettingen over het werk van hun afdelingen zullen geven, volgen commissievergaderingen, waarin beraadslaagd zal worden over onder meer de rol van de ker ken in internationale zaken in ver band met de kernwapenproeven en de ontwapening en de verhouding van de Wereldraad tot het tweede Vati caanse Concilie. Voorts zal worden gesproken over het fonds voor theologische opleidin gen, dat in 1958 als fonds van 4 mil joen dollar werd opgezet door de Internationale zendingsraad tot steun aan seminaries in Azië, Amerika en Latijns Amerika. Sinds de vergade ring van de Wereldraad, najaar 1961, is de Zendingsraad, zoals bekend, geïntegreerd in de Wereldraad van Kerken. DE OPGAVE LUIDT: HORIZONTAAL: 1. de betrekkelijke zwaarte der stoffen, afk.; 3. klucht, pots; 7. geheel de Uwe, afk.; 9. zeer fijn geweven wollen of zijden stof; 11. prachtige blauwe steen; 14. vervoermid del; 16. aangenomen hoogtemerk; 18. graafwerktuig20. lofgedicht; 22. traag, willoos; 24. teleurstelling (spreektaal); 25. godin der wrekende gerechtigheid; 28 .knoopwerk met mazen; 29. lengte maat; 31. vlugge, kwieke; 33. riviertje in prov. Friesland; 34. larve; 36. deel van een arm; 39. beweging; 40. gaarne iets willende doen; 42 woord met scherpomlijnde betekenis; 44. lange smalle strook; 46. eerstvolgend, afk.; 48. niet smalle; 51. uitroep tot matiging; 52. uitstekend reepje in kaartsysteem; 54. het ophouden met; 56. schadelijk insekt; 57. sleepnet, jaaglijn; 59. rivier in Nederland; 60. onmiskenbaar; 62. welgevormd, bekwaam; 64. stad aan de Middellandse Zee; 65. eisen; 67. onder stel van een kanon; 68. reeks; 69. win keltent; 70. element Selenium, afk, VERTICAAL: 1. lijfeigene; 2. edel me taal; 3. voor-: voorvoegsel; 4. rund; 5. ten laatste, afk.; 6. levensvocht; 7. om sloten stuk grond; 8. van tule gemaakt; 10. voedsel tot zich nemen; 12. land bouwwerktuig; 13. gemeente in Drente; 15. ingewijde, volgeling; 17. gemeente in Noord-Brabant; 19. samengegroeide klomp planten; 20. bloedverwante; 21. boom; 23. hert; 26. ambt, dat meer eer dan inkomsten geeft; 27. eruit zien als de dood vaner slecht uitzien; 30. saluutjcs, adïe!; 32. spiermassa: 34. fijn gehakt varkensvlees; 35. mannelijke bij; 37. Zweedse munteenheid; 38. beteuterd; 41. zuiver (gewicht); 43. drinkvat; 45. kernspreuk; 47. jonge stier; 49. lang- potige moerasvogel; 50. niet mager; 51. raamscherm; 53. zie 43: 54. rampspoedi ge ervaring; 55. schoof; 56. roestweren- de verf; 58. inrit; 61. hoofd der R.-K. Kerk; 63. zwarte harsachtige stof; 64. orde der Minderbroeders, afk.; 66. num mer, afk.; 67. riviertje in prov. Drente. OPLOSSING VAN VORIGE WEEK: tijd. Kan de belangstelling, de t heoretische belangstel li ng" die de jongeren stellen in hun kerk worden gemeten aan de hand van het catechisatiebe- zoek? Hot is één van de factoren. Andere factoren zijn de bezoeken aan de kerkdiensten zelf, aan verenigings avonden en gezelllgheïdsvcrenigin- gen. Er zijn in deze moderne tyd vele „aflciulngsmogèljjkheden" voor de jongeren tot omstreeks 20 jaar. Na die leeftijd kan men in het alge meen stellen zullen zij weinig catc- chismuslesscn meer ontvangen. Men is dan aangenomen of men heeft belijdenis gedaan. Vele afleidingsmo- gelijkhcden: studie op een dagschool of avondcursussen, ontspanning, jni- litaire dienst, enzovoort- Wordt de vorming van de jongeren op kerkelijk gebied teveel beperkt door al die andere werkzaamheden? Deze vraag speelt op het ogenblik in vele kerken. Dat is althans de conclusie, die kan worden getrokken uit de korte gesprekken, die wjj over dit onderwerp hadden met verschei dene predikunten en geestelijken in deze provincie. Vreemde vorm Catechisatie is de vreemdste vorm van onderwjjs. Kr bestaat geen leerplicht voor en geen exa mens". Eén opmerking. Een andere: „meer „inbreken" in scholen, daar verzoeken lessen te mogen geven". Een derde „men komt soms naar catechisatie uit een bepaalde traditie, dat is een voordeel". In de ene ker kelijke gemeente kampt men met. weinig bezoek, de jongeren blijven weg „dit jaar ziel U my niet, ik moet die en die studie afma ken". In een andere gemeente wordt naarstig iiaur andere data en andere uren gezocht- In een derde gemeente zoekt men naar nieuwe wegen, de catechisatie aantrekkelijker maken, in moder ner vorm De ouders worden aange spoord hun Jeugd naar de catechisa tie te zenden, de kerkeraad neemt contact op. „Jong zjjn met de jonge ren" zeggen vele predikanten. Ze Encycliek wekt op tot boete vooi concilie Paus Joannes XXLI1 heeft een nieu we encycliek uitgegeven, getiteld: „Paenitentiam facerc". Hierin doet de paus een beroep op de gelovigen boete te doen in verband met de voor bereiding van het komende concilie. Hij herinnert eraan, dut de kerk, naast het gebed en de beoefening van de christelijke deugden, dc vrijwillige versterving altijd als onontbeerlijk heeft beschouwd voor de vervolma king van het christelijke leven. Als het komende oecumenische con cilie een zeer grote ontwikkeling van de r.-k. godsdienst met zich zal brengen wat iedereen hoopt zal dit voor een groot deel afhangen van dc gesteltenis en instelling van hen tot wie zich de leringen van lxct concilie zullen richten. Boven dien zal het hele christenvolk, door zich intensiever te wijden aan het gebed, en de versterving, een bewon derenswaardig ^schouwspel van ge- loofsgeest bieden, waardoor alle ge lovigen zonder onderscheid bezield zullen worden. Dit, aldus paus Joannes, zal ook op heilzame wyze de geesten in beroering brengen van hen, die, doordat zij uitsluitend in beslag worden genomen door de din gen van deze wereld, hun godsdien stige plichten hebben verwaarloosd, Alb dit alles zo mocht geschieden als wij willen, en als gij uit uw bis dommen naar Rome kunt gaan voor do viering van het concilie, terwijl gij een zo rijke schat aan geestelijke goederen met U brengt, zal men te recht kunnen hopen, dat er een nieu we en gelukkigere tijd zal aanbreken voor de r.-k. kerk," aldus de ency cliek. De Wereldraad van Kerken, de Lu therse Wereldfederatie en het Gere formeerd Wereldverbond zijn uitgeno digd waarnemers-afgevaardigden naar het komende algemene concilie van de R.-K. Kerk te zenden. De Wereldraad kan er een of twee be noemen, de Lutherse Federatie twee of drie en het Gereformeerd Verbond drie. De (oecumenische) Wereldraad van Kerken vertegenwoordigt 197 protes tantse, orthodoxe, anglicaanse en oud-katholieke kerken overal ter we reld. Het Gereformeerd Verbond telt 89 presbyteriaanse en gereformeerde kerken in 77 landen als lid en de Lutherse Wereldfederatie 64 kerken. Zoals eerder gemeld zullen drie waar nemers van de Anglicaanse Kerk naar het Vaticaanse concilie worden afgevaardigd. Ook de Internationale Congregatio- nalistische Raad heeft besloten naar het concilie van oktober enige waar nemers te zenden. Een nieuwe toren is het geschenk van één parochiaan voor de r-k. Onze Lieve Vrouwe van Lourdeskerk in Scheveningen, die in december 50 jaar bestaat. Een telefonische hulpdienst (num mer 244444) is nu ook in Amsterdam op zeer brede basis ingesteld. Het zelfde nummer heeft deze dienst bij de giro- Het nummer wordt ook ver meld op de omslag van de telefoon gids onder „Kies in noodgevallen" dus naast politie en brandweer Het telefoonnummer 240011 kan men in Sankt Gallen (Zwitserland) draaien voor de tele-bijbel, de bijbel via de telefoon. In een deel uit het Markusevangelie wordt antwoord ge geven op een vraag uit het leven van alle dag. Tenslotte geeft de tele-bij- bel een advies voor de dag. Men wil zo dit jaar het hele Markus-evange lie doorgaan. Individueel pastoraat bedryft een predikant in Canada, die zich heeft losgemaakt van zijn gemeente. De predikant bezoekt nu kroegen en bars, de zogenaamde „beerparlours"- Canada is „officieel" drooggelegd. De predikant zoekt de mensen op, die m deze gelegenheden zijn, neemt ze soms mee naar zijn flat en pro beert gesprekken aan te knopen. De kerk betaalt hem geen salaris, want men weet niet precies, wat men met hem aan moet. Sommige classes heb ben z'n werkzaamheden goedgekeurd en de predikant krijgt af en toe wat losse giften voor zijn werk. de meisjes. De leeftijden van deze jongeren, die dus nog geen belijdenis hebben gedaan variëren van om streeks 15 tot rond 20 jaar. Wan neer men eenmaal heeft besloten be lijdenis te doen komt men trouw ter catechisatie. De Rooms-Katholieke Kerk, aldus vertelde ons een pater in Terneuzen, heeft weinig of geen problemen op dit gebied. Bekend mag worden ver ondersteld, dat de jongeren reeds op hun zevende jaar kunnen toetreden tot de kerk. Het godsdienstonderwijs heeft een vaste plaats in het lespro gramma van de r.-k. scholen. Echt catechismusonderwijs naast de school- studie wordt weinig gegeven. Naarmate de jongeren ouder worden wordt het godsdienstonderwijs op de scholen aangepast. Dan wordt de jeugd meer „begeleid om tot een christelijke levenshouding te komen". Duidelijker Televisie en andere recreatie, min der belangstelling in het alge meen voor de kerk, studie, het zijn allemaal punten die ter sprake zullen komen. Een hervormd predikant van Zierikzee heeft de ervaring opgedaan, dat meisjes trouwer zijn dan de jongens op de catechisatie. Veel jon geren verdwijnen daar ook van het eiland om naar „Holland" te gaan. De grote vraag voor deze predikant was of men het catechismusonderwijs en de kerkelijke vorming van de jeugd niet méér zou moeten verplaat sen naar de scholen. Feitelijk is er al een zekere tegemoetkoming: het catechisatie-onderwijs is overal in de zomer stop gezet. Wat dat betreft gaat deze „vreemdste vorm van on derwijs" gelijk op met de scholen, 's' Avonds cursussen volgen Is een penible zaak, meent een Middelburg se hervormde predikant. Aanpassing is van de zijde der kerk echter moei lijk. De aantallen catechisanten zouden, zo meende deze predikant, in de kleinere gemeente percentsge- TeJlccns weer lezen we in dag- en weekbladen artikelen die handelen over het komend Vati caans concilie. We vinden ze in do bladen van de kerk die er in de eerste plaats by betrokken !s, maar wy vinden ze ook in die bladen die een protestantse signatuur dragen. Het blykt dat er ook In protestantse kringen van West-Europa althans, een levendige belangstelling is voor de vraag wat dit concilie zal geven, waarvan is aan gekondigd dat het als grote thema zal hebben de eenheid der christenheid. Daarbij zijn dus ook de niet-rooms-katholieken betrokken en hun vraag is van het begin af aan geweest op welke wy'ze 'zjj er by betrokken zouden worden. Wanneer we lezen wat onder onze ogen komt over liet komende concilie, moeten we zeggen dat we nog geen dui delijke indruk hebben van wat eigenlijk gaat gebeuren. Allerlei gedachten worden uitgesproken en wensen gelanceerd, maar zullen deze werkeiykheid wor den We moet afwachten. Ook wanneer het Vati caans concilie over enkele maanden bijeenkomt, zullen we nog wel In deze mist moeten verder gaan, want zulk een concilie is een log lichaam en ook al heeft men nog zo'n grondige voorbereiding getroffen, definitieve beslissingen zullen niet direct worden genomen. Ook al vinden we in ons land allerlei tekenen van verschuiving die er zijn in de r.-k. kerk en ook al hebben de bisschoppen in ons land blijk gegeven dat hun houding tegenover andere kerken niet zo star meer is als vroeger het geval was, dit wil nog niet zeggen dat eenzelfde geeët ook het concilie te Rome zal beheersen. Op het concilie-congres in NJjmege' heeft de r.-k. prof. Rogier zich de tolk .gemaakt van vele rooms- kutholieken in ons land en daarbuiten, die er hele maal niet gerust op zijn dat de vragen over de verhouding tussen „primaat en episcopaat", dus tussen de curie in Rome en de bisschoppen in de diverse landen en de verhouding tussen „ambt en leek", grondig uit de doeken zullen komen. Hij heeft dat gedaan met deze woorden: „God verhoe de dat men later zal zeggen: in een tijd waarin dc leken beslissingen moesten nemen ten aanzien van vraagstukken als de atoombewapening, hiel den de concilie-vaders zich bezig met de priester kleding". Niet oecumenisch Laten we, hoe geïnteresseerd we ook mogen zyn, beginnen met vast te stellen dat dit concilie iu de eerste plaats een rooms-katholleke zaak is. Dr. De Ridder, die in „Woord en Dienst" geregeld een kroniek Rome-Reformatie schryft (het is toch wel weer tekenend dat zo'n rubriek in een oiïieieel blad van de N. H. Kerk verschynt) wil dit concilie niet oecumenisch noemen, want niet heel de chris tenheid is erby betrokken. Het is iu geen geval oecumenisch „in de zin, die wy toch maar liever doorgaans aan dit woord hechten, het vertegen woordigt wel een beiangryk deel der christenheid". Ruim een maand geleden heeft kardinaal Bea te Heidelberg gesproken voor protestantse en rooms- katholieke theologen van de universiteiten van Heidelberg en Tübingen. Hij heeft hot daar voor dc tweede maal gehad over het concilie en zijn betekenis voor de protestant. Nu is kardinaal Bea de man die inzake het concilie het beste op de hoogte is, omdat hij de voorzitter is van het con cilie-secretariaat voor de christelijke eenheid. Dit secretariaat is mot de voorbereidingen nagenoeg gereed. In Heidelberg heeft deze kardinaal ver klaard „dat het van grote betekenis voor het werk van het concilie van het Vaticaan en voor de daar na volgende herenigingsarbeid zal zijn, dat het concilie de opvatting der Katholieke Kerk over de gescheiden christenen, over hun zijn-in-Chris- tus, hun plaats in het Mystiek Lichaam van Christus, principieel uiteenzet". Daarmee worden we nog niet zo heel veel wyzer en ook niet met hetgeen hij verder gezegd heeft over „de blij vende werking van elke geldige doop", waardoor „allen in Christus worden opgenomen §n zij allen kinderen van God worden". Hij heeft er geen twjjfel over laten bestaan „dat de Katholieke Kerk geen enkel dogma zal kunnen terugnemen", waar mee hij weer niet wilde zeggen „dat daarmee alle bruggen naar de christelijke eenheid afge broken zijn". Vooroordelen en misverstanden moe ten uit de weg worden geruimd. Er moet rekening worden gehouden „met de gevoelens der geschei den christenen in de verkondiging van de leer". Aan de leer van het pauselijk primaat zal echter niet worden getornd. Daar in Heidelberg is hem ook gevraagd of „de Katholieke Kerk in het con cilie een woord van boete en schuldbekentenis zou uitspreken". Hij heeft toen geantwoord dat er geen tijd is geweest dat er geen zondige kerk leden te vinden waren, „maar die individuele zonden mogen de Kerk niet worden aangerekend". Bereidheid Ook de secretaris van genoemde instantie, de Nederlander mgr. VVillebrands, is op stap ge weest- Te Wenen heeft hij gesproken voor „De Arbeidsgemeenschap voor Protestantse Informa tie in Europa". Een reportage hierover verscheen vorige week in dit. blad. Men had hem gevraagd te spreken over do vraag: „Welke bijdrage kan de R.-K. Kerk geven aan de oecumenische bewe ging?" Hy deelde onder andere mee „dat de uit nodiging van niet-katholieke waarnemers te ver wachten is en dat dit een bewijs is voor de bereid heid van Rome te komen tot een oecumenisch dia loog over vragen die de gehele christenheid aan gaan." Verder heeft hy er op gewezen dat de r.-k. theologen slechts een adviserende stem hebben op hot concilie, maar dat de bisschoppen de richting aangeven. Hij geloofde niet dat het zou komen „tot een verdere uitwerking van de Mariologie", de leer over Maria. Met nadruk verklaarde hij „dat bin nenkerkelijke r--k. beslissingen niet het einde van do dialoog tussen de confessies" behoeven te bete kenen en daarbij deed hy een beroep op de werking van de Heilige Geest. Telkens weer valt het woord: de oecumenische dialoog, het oecumenisch gesprek. Daarvan weten we in ons land zo langzamerhand het een en ander. De bisschoppen staan er niet onwelwillend tegen over. De christenen zijn „de verdeeldheid als een schandaal gaan gevoelen en ais een verschynsel dat duidelijk tegen de wil van Christus ingaat". Aldus kardinaal Alfrink vorig jaar in Straatsburg, waar hij verder opmerkte dat we hier „geen een zijdige schuldvragen" moeten opwerpen, „maai- dat allen schuld hebben". Hoe zal deze dialoog moeten plaatsvinden? Groepjes enkelingen? Of moet er een gesprek tussen kerken komen? Dat laatste zou het meest logische zyn. Doch daar wringt nu juist hot ergst, deze schoen. Bij Rome heeft men nog nooit gesproken van een protestantse kerk. Wel heeft' men het tegenwoordig over protestantse broeders. Rome kan geen protestantse kerk er kennen, ook al wil men er zich nog zoveel mee bemoeien, omdat zij zichzelf alleen ziet als kerk, die door de eeuwen heen zichzelf gelyk gebleven is en dit zal nu juist van de zijde der protestantse kerken niet worden aanvaard. Het gesprek met „broeders" kan dan alleen dienen om ze terug te brengen in de schoot der moederkerk. Zal het concilie te Rome hierin verandering brengen? Verschijnselen Mgr. Willebrands heeft er opgewezen dat de theologen slechts een adviserende stem heb ben op liet concilie. Theologisch is er inderdaad wel het een en ander gaande. Kardinaal Alfrink heeft, het daarover te Straatsburg ook gehad. Hij noemde een meerdere waardering van de H. Schrift; de H- Eucharistie ziet men meer „als eon gemeenschappelijke viering van de Eucharis tische maaltyd". Er is verslapping in de beelden verering. „De biecht als devotiebiecht raakt op de achtergrond". „Zelfs de verering van de H- Maagd maakt plaats voor de persoon van Chris tus zelf." Al mag dit dan niet overal gelykelyk zijn, deze verschijnselen zijn er toch. Theologisch is Rome voor protestanten heel wat belangrijker geworden, gezien de goede commen taren op de boeken van de Bijbel die er verschijnen. De studie van de Bybel wordt ook aanbevolen. Maar theologen hebben op het concilie slechts een adviserende stem. Theologie en kerk vallen niet helemaal samen. Het is helemaal niet zeker dat hetgeen er nu aan theologische bezinning ter spra ke komt, zich ook zal weerspiegelen op het concilie. Men zal daar in ieder geval behoedzamer zijn in hetgeen men zegt. Dat moeten wij als protestanten kunnen begrijpen. Het is bij ons ook zo. De kerk mag nu eenmaal niet vereenzelvigd worden met dc theologie. Deze laatste is in geen geval „onfeil baar" tn het zou waarlijk niet de eerste keer zyn als Rome zich dinstancieert van een bepaalde theologie die nu in de kerk veel aanhang vindt. Zal er perspectief zyn voor de tegenstelling Rome- Reformatie? Het herderlijk schrijven van de gene rale synode der Nederlands Hervormde Kerk over de richtlijnen voor het gesprek met Rome, zag er nog niet veel van. Het zal mede van het komende concilie afhangen of wij iets meer per spectief zullen gaan zien. H. (Advertentie) xna a k: De BELANGSTELLING van de jongeren voor hun kerk kan men misschien voor een be langrijk deel aflezen uit het be zoek aan de catechisatie. Van vrijwel alle kerken ontvangt de jeugd óf op de scholen óf in les sen, die de predikanten geven, informatie over de eigen kerk en andere kerkgenootschappen, over de historie, over de inhoud van het geloof. Tot men voor het eerst aan de Avondmaalsta fel aanzit of eerste Heilige Com munie doet krijgt men onder richt. In de éne kerk op wat vroegere leeftijd, in het andere kerkge nootschap op gevorderde leef- passen hun catechisatielessen aan de ideeën en wensen van de jeugd aan. Tot op bepaalde hoogte. Is er een schoolavond in zicht? De catechisatie wordt op een andere dag gezet. Op dinsdagavond geen les: televisie, want ook ontspanning is voor de jeugd nodig. Het examen is beiang ryk, de typeles, de naaicursus of de cursus voor electro-monteur. Er zijn predikanten die redeneren „op zater dagavond geen catechisatie. De za terdagavond is de avond voor de Vijf Gereformeerde Kerken op Wal cheren bestaan dit jaar driekwart eeuw. Bet zijn die van Koudekerke, Gapinge, Serooskerke, Vlissingen en Vrouwenpolder. Bijgaande foto toont het kerkgebouw van de gereformeer de kerk in Serooskerke. Het nieuwe kerkgebouw werd 17 december 1958 in gebruik genomen. (Foto P.Z.C.) kerkelyke belangen worden te weinig in het oog gehouden, wanneer de jongeren veel cursussen moeten gaan volgen". Geschoolde krachten voor het gods dienstonderwijs op de scholen zou één van de oplossingen kunnen zijn. Daarvoor wordt onder meer ruimte gelaten in de kerkorde van de Her vormde Kerk. Na een cursus van drie jaar en na een diploma te hebben behaald is men gerechtigd les te ge ven op een middelbare school als catecheet. De Gereformeerde Kerk van Co- lijnsplaat vierde onlangs het 100-ja- rig bestaan. Op de jubileumavond werd mededeling gedaan van verbou- wingsplayinen in de toekomst. Het sclietsplan voorziet in een praktisch totale vernieuwing van het bestaan de gebouw. (Foto P.Z.C.) te noemen. Een paar andere „steek proeven" léverden nog op: een han dicap is, dat catechisatie „iets vrij blijvends" is. „Er moet een vloeiender overgang zyn tussen gezin en kerk" (hervormd predikant in Vlissingen). „Fundamenteel is hoe de ouders er tegenover staan. Van weerskanten is jongeren, voor het vriendinnetje of voor de vriend. Dat is him avond". Niet hetzelfde De problemen liggen niet overal hetzelfde. Er zyn plaatselijke en regionale verschillen, per kerkge nootschap. Mogelijk zijn de proble men of de jeugd wel voldoende tijd, gelegenheid én interesse heeft voor de „kerkelyke vorming" in de klei nere gemeenten minder opportuun. De opmerkingen van verscheidene predikanten wyzen in die richting. In die delen van Zeeland, waar de industrie al vaste voet aan de grond heeft gekregen en in die delen, waar de bevolkingsdichtheid groter is, dient het vraagstuk zich duidelyk (cr) aan. De jongens volgen cursus sen van de fabrieken of kantoren om hoger op te komen, of zy zyn het verplicht. En zo vergaat het ook wijs iets hoger kunnen liggen. „Vrij regelmatig tot goed" noemde een hervormd predikant in Scherpenisse het bezoek. Wel tektr men veel naar Bergen op Zoom voor cursussen De ze predikant toonde zich „een beetje jaloers" op de trouw van de jonge ren ,in de Gereformeerde gemeenten. Een dominee van een Zuid-Beveland- se Gereformeerde Gemeente kon dit ten volle beamen. „Het catechismus- bezoek is bijzonder goed te noemen. Het valt my op in vergelijking met andere kerken. Het Woord heeft meer gezag. De ouders werken veel mee. Zy hebben een invloed ten goe de". De ervaring van andere kerken is nogal eens, dat de ouders meer aan de kerkelijke vorming van hun jeugd zouden kunnen doen. Mogelijk hebben ook in sommige gemeenten de kerkeraden meer invloed. Dat was althans de mening van een hervormd predikant in Terneuzen over deze invloed in de Gereformeer de Kerk. „In Oost-Zeeuwsch-Vlaan- dcren is men soms te zakelyk. De Zelf actief Maak de jongeren zelf actief", aldus een gereformeerd Vlis- sings predikant. „Laat ze zelf praten. De jeugd is kritisch, vorm gespreksgroepen". Het is voor deze dominee een oplossing. Deze predi kant toonde zich tevreden over de gang van zaken. „Ook de houding van dc predikant tegenover de pro blemen, waarmee de studerende jeugd zit, is van belang". Die mening was ook een hervormd predikant in Nieuwvliet toegedaan. „Hoe spreekt een predikant aan". In West-Zeeuwsch-Vlaanderen, al thans zo was zyn indruk, is het be zoek aan de catechismuslessen goed een compromis nodig: de argumenta tie van studie heeft weinig zin. Dat mag geen belemmering zyn. Ook les sen op de vrije zaterdagmorgen of op vrije middagen" (een gerefor meerd predikant in Zierikzee). Interesse van de jeugd in de kerk. Catechismusonderwijs is één van de „barometers". Uit de antwoorden der predikanten en geestelyken blijkt, dat er nogal eens problemen bij ko men kijken. Ieder tracht op zijn eigen wyze daarvoor een oplossing te vin den. Ook de ouders, de kerkeraden en de ambtsdragers kunnen een be- langryke stem in het kapittel hebben. En men heeft een bepaalde verant- woordelykheid. Ook de jeugd zélf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9