Kerk, vrije tijd, studie:
probleem van de jeugd
OVER
AUTO'S
IOOO
PUZZEL- rubriek
'"proef
rit
R.-k. ongerustheid en protestantse
vragen over Vaticaanse concilie
Nog kansen voor de caiechismus?
Uitnodigingen voor
het concilie
Maar ook voor ouders
en zielzorgers
ZATERDAG 14 JULI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
NIEUWS VAN OVERAL
In Israel 20.000
christenen
De Israëlische bevolking bestaat op
het ogenblik oit ruim 1.800.000 joden
en 200.000 niet-joden. De raeesten
van deze laatste groep zijn Moslems.
Het aantal cliristenen bedraagt onge
veer 50.000 verdeeld over een 200
kerken met soms vrij veel geeste
lijken.
De voornaamste groepen zijn: de
Grieks-katholieke kerk (of Melkie-
ten), met Rome geünieerd 20.000
leden onder leiding van mgr. Hakim,
aartsbisschop van Galilea, zetel Hai
fa; de Gries-orthodoxe kerk - 18.000
leden; de Latijnen - 6000 leden,
geleid door de Latijnse patriarch in
Jordaans)Jeruzalem en diens ver
tegenwoordiger in Israël, mgr. Chiap-
pero; de Maronieten, met Rome ge
ünieerd 2500-3000 leden, afkbm-
stig uit Libanon en geleid door een
vicaris van de bisschop van Tyrus;
enkele duizenden van andere Ooster
se ritus (Armeniërs, Kopten, enz.)
en enkele duizenden protestanten
(Anglicanen, Presbyterianen, Luthe
ranen en Baptisten).
Centraal comité
Wereldraad bjjeen
Van 717 augustus zal In Parijs in
de Cité Universitaire het Centraal
Comité van de Wereldraad van Ker
ken bijeenkomen. Dit lichaam van
100 leden gekoien door de derde
Assemblee van de Wereldraad in
New Delhi komt voor het eerst bjj-
een. Het vertegenwoordigt en be
paalt het beleid voor 197 protestant
se, anglicaanse, oud-katholieke en or
thodoxe kerken in meer dan 80 lan
den.
Na enkele informatieve plenaire zit
tingen, waarin de verschillende lei
ders van afdelingen van de Wereld
raad uiteenzettingen over het werk
van hun afdelingen zullen geven,
volgen commissievergaderingen,
waarin beraadslaagd zal worden
over onder meer de rol van de ker
ken in internationale zaken in ver
band met de kernwapenproeven en
de ontwapening en de verhouding van
de Wereldraad tot het tweede Vati
caanse Concilie.
Voorts zal worden gesproken over
het fonds voor theologische opleidin
gen, dat in 1958 als fonds van 4 mil
joen dollar werd opgezet door de
Internationale zendingsraad tot steun
aan seminaries in Azië, Amerika en
Latijns Amerika. Sinds de vergade
ring van de Wereldraad, najaar 1961,
is de Zendingsraad, zoals bekend,
geïntegreerd in de Wereldraad van
Kerken.
DE OPGAVE LUIDT:
HORIZONTAAL: 1. de betrekkelijke
zwaarte der stoffen, afk.; 3. klucht,
pots; 7. geheel de Uwe, afk.; 9. zeer
fijn geweven wollen of zijden stof; 11.
prachtige blauwe steen; 14. vervoermid
del; 16. aangenomen hoogtemerk; 18.
graafwerktuig20. lofgedicht; 22. traag,
willoos; 24. teleurstelling (spreektaal);
25. godin der wrekende gerechtigheid;
28 .knoopwerk met mazen; 29. lengte
maat; 31. vlugge, kwieke; 33. riviertje
in prov. Friesland; 34. larve; 36. deel
van een arm; 39. beweging; 40. gaarne
iets willende doen; 42 woord met
scherpomlijnde betekenis; 44. lange
smalle strook; 46. eerstvolgend, afk.; 48.
niet smalle; 51. uitroep tot matiging;
52. uitstekend reepje in kaartsysteem;
54. het ophouden met; 56. schadelijk
insekt; 57. sleepnet, jaaglijn; 59. rivier
in Nederland; 60. onmiskenbaar; 62.
welgevormd, bekwaam; 64. stad aan de
Middellandse Zee; 65. eisen; 67. onder
stel van een kanon; 68. reeks; 69. win
keltent; 70. element Selenium, afk,
VERTICAAL: 1. lijfeigene; 2. edel me
taal; 3. voor-: voorvoegsel; 4. rund; 5.
ten laatste, afk.; 6. levensvocht; 7. om
sloten stuk grond; 8. van tule gemaakt;
10. voedsel tot zich nemen; 12. land
bouwwerktuig; 13. gemeente in Drente;
15. ingewijde, volgeling; 17. gemeente in
Noord-Brabant; 19. samengegroeide
klomp planten; 20. bloedverwante; 21.
boom; 23. hert; 26. ambt, dat meer eer
dan inkomsten geeft; 27. eruit zien als
de dood vaner slecht uitzien; 30.
saluutjcs, adïe!; 32. spiermassa: 34. fijn
gehakt varkensvlees; 35. mannelijke bij;
37. Zweedse munteenheid; 38. beteuterd;
41. zuiver (gewicht); 43. drinkvat; 45.
kernspreuk; 47. jonge stier; 49. lang-
potige moerasvogel; 50. niet mager; 51.
raamscherm; 53. zie 43: 54. rampspoedi
ge ervaring; 55. schoof; 56. roestweren-
de verf; 58. inrit; 61. hoofd der R.-K.
Kerk; 63. zwarte harsachtige stof; 64.
orde der Minderbroeders, afk.; 66. num
mer, afk.; 67. riviertje in prov. Drente.
OPLOSSING VAN VORIGE WEEK:
tijd. Kan de belangstelling, de
t heoretische belangstel li ng"
die de jongeren stellen in hun
kerk worden gemeten aan de
hand van het catechisatiebe-
zoek?
Hot is één van de factoren. Andere
factoren zijn de bezoeken aan de
kerkdiensten zelf, aan verenigings
avonden en gezelllgheïdsvcrenigin-
gen. Er zijn in deze moderne tyd
vele „aflciulngsmogèljjkheden" voor
de jongeren tot omstreeks 20 jaar.
Na die leeftijd kan men in het alge
meen stellen zullen zij weinig catc-
chismuslesscn meer ontvangen. Men
is dan aangenomen of men heeft
belijdenis gedaan. Vele afleidingsmo-
gelijkhcden: studie op een dagschool
of avondcursussen, ontspanning, jni-
litaire dienst, enzovoort-
Wordt de vorming van de jongeren
op kerkelijk gebied teveel beperkt
door al die andere werkzaamheden?
Deze vraag speelt op het ogenblik
in vele kerken. Dat is althans de
conclusie, die kan worden getrokken
uit de korte gesprekken, die wjj over
dit onderwerp hadden met verschei
dene predikunten en geestelijken in
deze provincie.
Vreemde vorm
Catechisatie is de vreemdste vorm
van onderwjjs. Kr bestaat geen
leerplicht voor en geen exa
mens". Eén opmerking. Een andere:
„meer „inbreken" in scholen, daar
verzoeken lessen te mogen geven".
Een derde „men komt soms naar
catechisatie uit een bepaalde traditie,
dat is een voordeel". In de ene ker
kelijke gemeente kampt men met.
weinig bezoek, de jongeren blijven
weg „dit jaar ziel U my niet, ik
moet die en die studie afma
ken". In een andere gemeente wordt
naarstig iiaur andere data en andere
uren gezocht-
In een derde gemeente zoekt men
naar nieuwe wegen, de catechisatie
aantrekkelijker maken, in moder
ner vorm De ouders worden aange
spoord hun Jeugd naar de catechisa
tie te zenden, de kerkeraad neemt
contact op. „Jong zjjn met de jonge
ren" zeggen vele predikanten. Ze
Encycliek wekt op tot
boete vooi concilie
Paus Joannes XXLI1 heeft een nieu
we encycliek uitgegeven, getiteld:
„Paenitentiam facerc". Hierin doet
de paus een beroep op de gelovigen
boete te doen in verband met de voor
bereiding van het komende concilie.
Hij herinnert eraan, dut de kerk,
naast het gebed en de beoefening van
de christelijke deugden, dc vrijwillige
versterving altijd als onontbeerlijk
heeft beschouwd voor de vervolma
king van het christelijke leven.
Als het komende oecumenische con
cilie een zeer grote ontwikkeling
van de r.-k. godsdienst met zich zal
brengen wat iedereen hoopt zal
dit voor een groot deel afhangen
van dc gesteltenis en instelling van
hen tot wie zich de leringen van
lxct concilie zullen richten. Boven
dien zal het hele christenvolk, door
zich intensiever te wijden aan het
gebed, en de versterving, een bewon
derenswaardig ^schouwspel van ge-
loofsgeest bieden, waardoor alle ge
lovigen zonder onderscheid bezield
zullen worden. Dit, aldus paus
Joannes, zal ook op heilzame wyze
de geesten in beroering brengen van
hen, die, doordat zij uitsluitend in
beslag worden genomen door de din
gen van deze wereld, hun godsdien
stige plichten hebben verwaarloosd,
Alb dit alles zo mocht geschieden
als wij willen, en als gij uit uw bis
dommen naar Rome kunt gaan voor
do viering van het concilie, terwijl gij
een zo rijke schat aan geestelijke
goederen met U brengt, zal men te
recht kunnen hopen, dat er een nieu
we en gelukkigere tijd zal aanbreken
voor de r.-k. kerk," aldus de ency
cliek.
De Wereldraad van Kerken, de Lu
therse Wereldfederatie en het Gere
formeerd Wereldverbond zijn uitgeno
digd waarnemers-afgevaardigden
naar het komende algemene concilie
van de R.-K. Kerk te zenden. De
Wereldraad kan er een of twee be
noemen, de Lutherse Federatie twee
of drie en het Gereformeerd Verbond
drie.
De (oecumenische) Wereldraad van
Kerken vertegenwoordigt 197 protes
tantse, orthodoxe, anglicaanse en
oud-katholieke kerken overal ter we
reld. Het Gereformeerd Verbond telt
89 presbyteriaanse en gereformeerde
kerken in 77 landen als lid en de
Lutherse Wereldfederatie 64 kerken.
Zoals eerder gemeld zullen drie waar
nemers van de Anglicaanse Kerk
naar het Vaticaanse concilie worden
afgevaardigd.
Ook de Internationale Congregatio-
nalistische Raad heeft besloten naar
het concilie van oktober enige waar
nemers te zenden.
Een nieuwe toren is het geschenk
van één parochiaan voor de r-k.
Onze Lieve Vrouwe van Lourdeskerk
in Scheveningen, die in december
50 jaar bestaat.
Een telefonische hulpdienst (num
mer 244444) is nu ook in Amsterdam
op zeer brede basis ingesteld. Het
zelfde nummer heeft deze dienst bij
de giro- Het nummer wordt ook ver
meld op de omslag van de telefoon
gids onder „Kies in noodgevallen"
dus naast politie en brandweer
Het telefoonnummer 240011 kan
men in Sankt Gallen (Zwitserland)
draaien voor de tele-bijbel, de bijbel
via de telefoon. In een deel uit het
Markusevangelie wordt antwoord ge
geven op een vraag uit het leven van
alle dag. Tenslotte geeft de tele-bij-
bel een advies voor de dag. Men wil
zo dit jaar het hele Markus-evange
lie doorgaan.
Individueel pastoraat bedryft een
predikant in Canada, die zich heeft
losgemaakt van zijn gemeente. De
predikant bezoekt nu kroegen en
bars, de zogenaamde „beerparlours"-
Canada is „officieel" drooggelegd.
De predikant zoekt de mensen op,
die m deze gelegenheden zijn, neemt
ze soms mee naar zijn flat en pro
beert gesprekken aan te knopen. De
kerk betaalt hem geen salaris, want
men weet niet precies, wat men met
hem aan moet. Sommige classes heb
ben z'n werkzaamheden goedgekeurd
en de predikant krijgt af en toe wat
losse giften voor zijn werk.
de meisjes. De leeftijden van deze
jongeren, die dus nog geen belijdenis
hebben gedaan variëren van om
streeks 15 tot rond 20 jaar. Wan
neer men eenmaal heeft besloten be
lijdenis te doen komt men trouw ter
catechisatie.
De Rooms-Katholieke Kerk, aldus
vertelde ons een pater in Terneuzen,
heeft weinig of geen problemen op
dit gebied. Bekend mag worden ver
ondersteld, dat de jongeren reeds op
hun zevende jaar kunnen toetreden
tot de kerk. Het godsdienstonderwijs
heeft een vaste plaats in het lespro
gramma van de r.-k. scholen. Echt
catechismusonderwijs naast de school-
studie wordt weinig gegeven.
Naarmate de jongeren ouder worden
wordt het godsdienstonderwijs op de
scholen aangepast. Dan wordt de
jeugd meer „begeleid om tot een
christelijke levenshouding te komen".
Duidelijker
Televisie en andere recreatie, min
der belangstelling in het alge
meen voor de kerk, studie, het zijn
allemaal punten die ter sprake zullen
komen. Een hervormd predikant van
Zierikzee heeft de ervaring opgedaan,
dat meisjes trouwer zijn dan de
jongens op de catechisatie. Veel jon
geren verdwijnen daar ook van het
eiland om naar „Holland" te gaan.
De grote vraag voor deze predikant
was of men het catechismusonderwijs
en de kerkelijke vorming van de
jeugd niet méér zou moeten verplaat
sen naar de scholen. Feitelijk is er
al een zekere tegemoetkoming: het
catechisatie-onderwijs is overal in de
zomer stop gezet. Wat dat betreft
gaat deze „vreemdste vorm van on
derwijs" gelijk op met de scholen,
's' Avonds cursussen volgen Is een
penible zaak, meent een Middelburg
se hervormde predikant. Aanpassing
is van de zijde der kerk echter moei
lijk. De aantallen catechisanten
zouden, zo meende deze predikant,
in de kleinere gemeente percentsge-
TeJlccns weer lezen we in dag- en weekbladen
artikelen die handelen over het komend Vati
caans concilie. We vinden ze in do bladen van de
kerk die er in de eerste plaats by betrokken !s,
maar wy vinden ze ook in die bladen die een
protestantse signatuur dragen. Het blykt dat er
ook In protestantse kringen van West-Europa
althans, een levendige belangstelling is voor de
vraag wat dit concilie zal geven, waarvan is aan
gekondigd dat het als grote thema zal hebben
de eenheid der christenheid. Daarbij zijn dus ook
de niet-rooms-katholieken betrokken en hun vraag
is van het begin af aan geweest op welke wy'ze
'zjj er by betrokken zouden worden. Wanneer we
lezen wat onder onze ogen komt over liet komende
concilie, moeten we zeggen dat we nog geen dui
delijke indruk hebben van wat eigenlijk gaat
gebeuren.
Allerlei gedachten worden uitgesproken en wensen
gelanceerd, maar zullen deze werkeiykheid wor
den We moet afwachten. Ook wanneer het Vati
caans concilie over enkele maanden bijeenkomt,
zullen we nog wel In deze mist moeten verder
gaan, want zulk een concilie is een log lichaam en
ook al heeft men nog zo'n grondige voorbereiding
getroffen, definitieve beslissingen zullen niet direct
worden genomen. Ook al vinden we in ons land
allerlei tekenen van verschuiving die er zijn in de
r.-k. kerk en ook al hebben de bisschoppen in ons
land blijk gegeven dat hun houding tegenover
andere kerken niet zo star meer is als vroeger het
geval was, dit wil nog niet zeggen dat eenzelfde
geeët ook het concilie te Rome zal beheersen.
Op het concilie-congres in NJjmege' heeft de r.-k.
prof. Rogier zich de tolk .gemaakt van vele rooms-
kutholieken in ons land en daarbuiten, die er hele
maal niet gerust op zijn dat de vragen over de
verhouding tussen „primaat en episcopaat", dus
tussen de curie in Rome en de bisschoppen in de
diverse landen en de verhouding tussen „ambt
en leek", grondig uit de doeken zullen komen. Hij
heeft dat gedaan met deze woorden: „God verhoe
de dat men later zal zeggen: in een tijd waarin
dc leken beslissingen moesten nemen ten aanzien
van vraagstukken als de atoombewapening, hiel
den de concilie-vaders zich bezig met de priester
kleding".
Niet oecumenisch
Laten we, hoe geïnteresseerd we ook mogen zyn,
beginnen met vast te stellen dat dit concilie
iu de eerste plaats een rooms-katholleke zaak is.
Dr. De Ridder, die in „Woord en Dienst" geregeld
een kroniek Rome-Reformatie schryft (het is toch
wel weer tekenend dat zo'n rubriek in een oiïieieel
blad van de N. H. Kerk verschynt) wil dit concilie
niet oecumenisch noemen, want niet heel de chris
tenheid is erby betrokken. Het is iu geen geval
oecumenisch „in de zin, die wy toch maar liever
doorgaans aan dit woord hechten, het vertegen
woordigt wel een beiangryk deel der christenheid".
Ruim een maand geleden heeft kardinaal Bea te
Heidelberg gesproken voor protestantse en rooms-
katholieke theologen van de universiteiten van
Heidelberg en Tübingen. Hij heeft hot daar voor
dc tweede maal gehad over het concilie en zijn
betekenis voor de protestant. Nu is kardinaal Bea
de man die inzake het concilie het beste op de
hoogte is, omdat hij de voorzitter is van het con
cilie-secretariaat voor de christelijke eenheid. Dit
secretariaat is mot de voorbereidingen nagenoeg
gereed. In Heidelberg heeft deze kardinaal ver
klaard „dat het van grote betekenis voor het werk
van het concilie van het Vaticaan en voor de daar
na volgende herenigingsarbeid zal zijn, dat het
concilie de opvatting der Katholieke Kerk over
de gescheiden christenen, over hun zijn-in-Chris-
tus, hun plaats in het Mystiek Lichaam van
Christus, principieel uiteenzet". Daarmee worden
we nog niet zo heel veel wyzer en ook niet met
hetgeen hij verder gezegd heeft over „de blij
vende werking van elke geldige doop", waardoor
„allen in Christus worden opgenomen §n zij allen
kinderen van God worden". Hij heeft er geen
twjjfel over laten bestaan „dat de Katholieke Kerk
geen enkel dogma zal kunnen terugnemen", waar
mee hij weer niet wilde zeggen „dat daarmee
alle bruggen naar de christelijke eenheid afge
broken zijn". Vooroordelen en misverstanden moe
ten uit de weg worden geruimd. Er moet rekening
worden gehouden „met de gevoelens der geschei
den christenen in de verkondiging van de leer".
Aan de leer van het pauselijk primaat zal echter
niet worden getornd. Daar in Heidelberg is hem
ook gevraagd of „de Katholieke Kerk in het con
cilie een woord van boete en schuldbekentenis
zou uitspreken". Hij heeft toen geantwoord dat
er geen tijd is geweest dat er geen zondige kerk
leden te vinden waren, „maar die individuele
zonden mogen de Kerk niet worden aangerekend".
Bereidheid
Ook de secretaris van genoemde instantie, de
Nederlander mgr. VVillebrands, is op stap ge
weest- Te Wenen heeft hij gesproken voor „De
Arbeidsgemeenschap voor Protestantse Informa
tie in Europa". Een reportage hierover verscheen
vorige week in dit. blad. Men had hem gevraagd
te spreken over do vraag: „Welke bijdrage kan
de R.-K. Kerk geven aan de oecumenische bewe
ging?" Hy deelde onder andere mee „dat de uit
nodiging van niet-katholieke waarnemers te ver
wachten is en dat dit een bewijs is voor de bereid
heid van Rome te komen tot een oecumenisch dia
loog over vragen die de gehele christenheid aan
gaan." Verder heeft hy er op gewezen dat de r.-k.
theologen slechts een adviserende stem hebben op
hot concilie, maar dat de bisschoppen de richting
aangeven.
Hij geloofde niet dat het zou komen „tot een
verdere uitwerking van de Mariologie", de leer
over Maria. Met nadruk verklaarde hij „dat bin
nenkerkelijke r--k. beslissingen niet het einde van
do dialoog tussen de confessies" behoeven te bete
kenen en daarbij deed hy een beroep op de werking
van de Heilige Geest.
Telkens weer valt het woord: de oecumenische
dialoog, het oecumenisch gesprek. Daarvan weten
we in ons land zo langzamerhand het een en ander.
De bisschoppen staan er niet onwelwillend tegen
over. De christenen zijn „de verdeeldheid als een
schandaal gaan gevoelen en ais een verschynsel
dat duidelijk tegen de wil van Christus ingaat".
Aldus kardinaal Alfrink vorig jaar in Straatsburg,
waar hij verder opmerkte dat we hier „geen een
zijdige schuldvragen" moeten opwerpen, „maai- dat
allen schuld hebben". Hoe zal deze dialoog moeten
plaatsvinden? Groepjes enkelingen? Of moet er
een gesprek tussen kerken komen? Dat laatste
zou het meest logische zyn. Doch daar wringt
nu juist hot ergst, deze schoen. Bij Rome heeft men
nog nooit gesproken van een protestantse kerk.
Wel heeft' men het tegenwoordig over protestantse
broeders. Rome kan geen protestantse kerk er
kennen, ook al wil men er zich nog zoveel mee
bemoeien, omdat zij zichzelf alleen ziet als kerk,
die door de eeuwen heen zichzelf gelyk gebleven
is en dit zal nu juist van de zijde der protestantse
kerken niet worden aanvaard. Het gesprek met
„broeders" kan dan alleen dienen om ze terug te
brengen in de schoot der moederkerk. Zal het
concilie te Rome hierin verandering brengen?
Verschijnselen
Mgr. Willebrands heeft er opgewezen dat de
theologen slechts een adviserende stem heb
ben op liet concilie. Theologisch is er inderdaad
wel het een en ander gaande. Kardinaal Alfrink
heeft, het daarover te Straatsburg ook gehad. Hij
noemde een meerdere waardering van de H.
Schrift; de H- Eucharistie ziet men meer „als
eon gemeenschappelijke viering van de Eucharis
tische maaltyd". Er is verslapping in de beelden
verering. „De biecht als devotiebiecht raakt op
de achtergrond". „Zelfs de verering van de H-
Maagd maakt plaats voor de persoon van Chris
tus zelf." Al mag dit dan niet overal gelykelyk
zijn, deze verschijnselen zijn er toch.
Theologisch is Rome voor protestanten heel wat
belangrijker geworden, gezien de goede commen
taren op de boeken van de Bijbel die er verschijnen.
De studie van de Bybel wordt ook aanbevolen.
Maar theologen hebben op het concilie slechts een
adviserende stem. Theologie en kerk vallen niet
helemaal samen. Het is helemaal niet zeker dat
hetgeen er nu aan theologische bezinning ter spra
ke komt, zich ook zal weerspiegelen op het concilie.
Men zal daar in ieder geval behoedzamer zijn in
hetgeen men zegt. Dat moeten wij als protestanten
kunnen begrijpen. Het is bij ons ook zo. De kerk
mag nu eenmaal niet vereenzelvigd worden met
dc theologie. Deze laatste is in geen geval „onfeil
baar" tn het zou waarlijk niet de eerste keer zyn
als Rome zich dinstancieert van een bepaalde
theologie die nu in de kerk veel aanhang vindt.
Zal er perspectief zyn voor de tegenstelling Rome-
Reformatie? Het herderlijk schrijven van de gene
rale synode der Nederlands Hervormde Kerk
over de richtlijnen voor het gesprek met Rome,
zag er nog niet veel van. Het zal mede van het
komende concilie afhangen of wij iets meer per
spectief zullen gaan zien.
H.
(Advertentie)
xna a k:
De BELANGSTELLING van
de jongeren voor hun kerk
kan men misschien voor een be
langrijk deel aflezen uit het be
zoek aan de catechisatie. Van
vrijwel alle kerken ontvangt de
jeugd óf op de scholen óf in les
sen, die de predikanten geven,
informatie over de eigen kerk
en andere kerkgenootschappen,
over de historie, over de inhoud
van het geloof. Tot men voor
het eerst aan de Avondmaalsta
fel aanzit of eerste Heilige Com
munie doet krijgt men onder
richt.
In de éne kerk op wat vroegere
leeftijd, in het andere kerkge
nootschap op gevorderde leef-
passen hun catechisatielessen aan de
ideeën en wensen van de jeugd aan.
Tot op bepaalde hoogte. Is er een
schoolavond in zicht? De catechisatie
wordt op een andere dag gezet. Op
dinsdagavond geen les: televisie,
want ook ontspanning is voor de
jeugd nodig. Het examen is beiang
ryk, de typeles, de naaicursus of de
cursus voor electro-monteur. Er zijn
predikanten die redeneren „op zater
dagavond geen catechisatie. De za
terdagavond is de avond voor de
Vijf Gereformeerde Kerken op Wal
cheren bestaan dit jaar driekwart
eeuw. Bet zijn die van Koudekerke,
Gapinge, Serooskerke, Vlissingen en
Vrouwenpolder. Bijgaande foto toont
het kerkgebouw van de gereformeer
de kerk in Serooskerke. Het nieuwe
kerkgebouw werd 17 december 1958
in gebruik genomen.
(Foto P.Z.C.)
kerkelyke belangen worden te weinig
in het oog gehouden, wanneer de
jongeren veel cursussen moeten gaan
volgen".
Geschoolde krachten voor het gods
dienstonderwijs op de scholen zou
één van de oplossingen kunnen zijn.
Daarvoor wordt onder meer ruimte
gelaten in de kerkorde van de Her
vormde Kerk. Na een cursus van drie
jaar en na een diploma te hebben
behaald is men gerechtigd les te ge
ven op een middelbare school als
catecheet.
De Gereformeerde Kerk van Co-
lijnsplaat vierde onlangs het 100-ja-
rig bestaan. Op de jubileumavond
werd mededeling gedaan van verbou-
wingsplayinen in de toekomst. Het
sclietsplan voorziet in een praktisch
totale vernieuwing van het bestaan
de gebouw.
(Foto P.Z.C.)
te noemen. Een paar andere „steek
proeven" léverden nog op: een han
dicap is, dat catechisatie „iets vrij
blijvends" is. „Er moet een vloeiender
overgang zyn tussen gezin en kerk"
(hervormd predikant in Vlissingen).
„Fundamenteel is hoe de ouders er
tegenover staan. Van weerskanten is
jongeren, voor het vriendinnetje of
voor de vriend. Dat is him avond".
Niet hetzelfde
De problemen liggen niet overal
hetzelfde. Er zyn plaatselijke en
regionale verschillen, per kerkge
nootschap. Mogelijk zijn de proble
men of de jeugd wel voldoende tijd,
gelegenheid én interesse heeft voor
de „kerkelyke vorming" in de klei
nere gemeenten minder opportuun.
De opmerkingen van verscheidene
predikanten wyzen in die richting.
In die delen van Zeeland, waar de
industrie al vaste voet aan de grond
heeft gekregen en in die delen, waar
de bevolkingsdichtheid groter is,
dient het vraagstuk zich duidelyk
(cr) aan. De jongens volgen cursus
sen van de fabrieken of kantoren
om hoger op te komen, of zy zyn
het verplicht. En zo vergaat het ook
wijs iets hoger kunnen liggen. „Vrij
regelmatig tot goed" noemde een
hervormd predikant in Scherpenisse
het bezoek. Wel tektr men veel naar
Bergen op Zoom voor cursussen De
ze predikant toonde zich „een beetje
jaloers" op de trouw van de jonge
ren ,in de Gereformeerde gemeenten.
Een dominee van een Zuid-Beveland-
se Gereformeerde Gemeente kon dit
ten volle beamen. „Het catechismus-
bezoek is bijzonder goed te noemen.
Het valt my op in vergelijking met
andere kerken. Het Woord heeft
meer gezag. De ouders werken veel
mee. Zy hebben een invloed ten goe
de". De ervaring van andere kerken
is nogal eens, dat de ouders meer
aan de kerkelijke vorming van hun
jeugd zouden kunnen doen. Mogelijk
hebben ook in sommige gemeenten
de kerkeraden meer invloed.
Dat was althans de mening van een
hervormd predikant in Terneuzen
over deze invloed in de Gereformeer
de Kerk. „In Oost-Zeeuwsch-Vlaan-
dcren is men soms te zakelyk. De
Zelf actief
Maak de jongeren zelf actief",
aldus een gereformeerd Vlis-
sings predikant. „Laat ze zelf
praten. De jeugd is kritisch, vorm
gespreksgroepen". Het is voor deze
dominee een oplossing. Deze predi
kant toonde zich tevreden over de
gang van zaken. „Ook de houding
van dc predikant tegenover de pro
blemen, waarmee de studerende
jeugd zit, is van belang".
Die mening was ook een hervormd
predikant in Nieuwvliet toegedaan.
„Hoe spreekt een predikant aan".
In West-Zeeuwsch-Vlaanderen, al
thans zo was zyn indruk, is het be
zoek aan de catechismuslessen goed
een compromis nodig: de argumenta
tie van studie heeft weinig zin. Dat
mag geen belemmering zyn. Ook les
sen op de vrije zaterdagmorgen of
op vrije middagen" (een gerefor
meerd predikant in Zierikzee).
Interesse van de jeugd in de kerk.
Catechismusonderwijs is één van de
„barometers". Uit de antwoorden der
predikanten en geestelyken blijkt,
dat er nogal eens problemen bij ko
men kijken. Ieder tracht op zijn eigen
wyze daarvoor een oplossing te vin
den. Ook de ouders, de kerkeraden
en de ambtsdragers kunnen een be-
langryke stem in het kapittel hebben.
En men heeft een bepaalde verant-
woordelykheid. Ook de jeugd zélf.