BIG0BEI1
Drente en Zeeland in
cijfers vergeleken
Uitblijven regeling artikel acht
Deltawet verdringt optimisme
Herstel kademuur van
Vlissingse haven
BILT
Zeeuwse
ALMANAK
SPAREN VOOR HET HUWELIJK
WACHTTIJDEN VOOR PASSAGIERS
VAN EN NAAR VLISSINGEN-STAD
ST A-IN-DE-WEGS IN KOUDEKERKE VERDWIJNEN
3
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 6 JULI 1963
JAARVERSLAG ZEVIBEL
Verdere vlootvernieuwing
en -verbetering in 1961
„Het jaa. 1961 was voor de Zeeuwse
visserij in het algemeen bijzonder goed
te noemen. De aanvoer was beter dan de
jaren daarvoor en de vlootvernieuwing
en -verbetering ging verder. Dit jaar
werd ook gekenmerkt door de vele bij
zondere activiteiten in de Zeeuwse vis
serijwereld, activiteiten waarvan er eni
ge successen opleverden. Door dit alles
zou een gematigd optimisme zeker ge
motiveerd zijn", aldus de Zevibel in het
jaarverslag over 1961 „ware het niet,
dat de voortgang van de Deltawerken en
het nog steeds uitblijven van een defini
tieve regeling tot tegemoetkomingen op
grond van artikel 8 van de Delta-wet dit
optimisme nagenoeg geheel hebben ver
drongen".
Bij de vloot voor de oester- en mossel
visserij werd in 1961 1 schip uit de
vaart genomen en 2 schepen naar elders
verkocht. Twee tweedehands schepen
werden van elders aangekocht. De vloot
liep zodoende met 1 schip terug van 259
schepen op 1 januari 1961 tot 258 sche
pen op 1 januari 1962. Verscheidene bo
ten werden van nieuwe en sterkere mo
toren voorzien. Het totale vermogen
steeg van 17.433 pk op 1 januari 1961
tot 18.263 pk op 1 januari 1962. Het ge
middelde aantal pk's was in 1959 62,50,
in 1960 67 en in 1961 70,80.
Garnalenvisserij
Van de vlc-otsterkte voor de garnalen
visserij werden in het verslagjaar 8
schepen afgevoerd. Drie schepen wer
den definitief uit de vaart genomen,
4 naar elders verkocht, terwijl 1 schip
door stranding naderhand eveneens
uit de vaart moest worden genomen.
Er werden 6 schepen aan de vloot
toegevoegd, 3 nieuw gebouwde en 3
van elders gekochte tweedehands
schepen.
Het aantal schepen daalde zo van 84 op
1 januari 1961 tot 82 op 1 januari 1962.
Het aantal pk's steeg echter van 6.451
tot 7.223. Het gemiddelde aantal pk's
was in 1959 72,80 in 1960 76,SO en in
1961 88.
Met de oesters werd in het seizoen 1961/
1962 een record afzet geboekt van 32,4
miljoen stuks ter waarde van 6 miljoen
gulden. De produktie bleek echter hoger
te liggen, daar in dit seizoen ruim
800.000 stuks uit de markt moesten wor
den genomen door het Aankoopfonds.
Het verslagjaar gaf een afzet te zien
van 30,3 miljoen oesters ter waarde van
eveneens 6 miljoen gulden. In de zomer
van 1961 werden 400 ton of ongeveer 6
miljoen stuks Portugese oesters ge-
importeerd en op de percelen uitgezaaid.
De sterfte onder deze oesters was bui
tengewoon groot (60 a 70 procent). Of
schoon de overgebleven oesters mooi van
kwaliteit waren, was er heel weinig
vraag naar. De Zevibel is van mening,
dat dit experiment dan ook als een mis
lukking moet worden beschouwd.
Mosselen
De resultaten van de leveringen van
mosselen in het afgelopen seizoen uit
gedrukt in tonnen van 100 kg waren als
volgt: uit Zeeland 70.196, uit de Wadden
zee 736.686 (in 1960/1961 respectievelijk
81.585 en 653.557 en in 1959/1960 res
pectievelijk 267.194 en 350.486). De op
brengst bedroeg in guldens f 9.680,376
(in 1960/1961 8.573.375)de totale ex
portwaarde was in guldens f 14.095.000
(in 1960/196L 12.309.738).
Als gevolg van de grote invoer van ruim
800.000 ton liep de import vergeleken
met het vorige seizoen terug met 25.000
ton tot 60.93o ton (tonnen van 100 kg).
De afzet naar het binnenland steeg als
gevolg van een betere kwaliteit en pro
paganda met ongeveer 20 procent.
De garnalenvissers voerden in 1961
1.373.486 kg aan ter waarde van
2.183.540 (in 1960 852.904 kg ter
waarde van 2.322.512). De gemid
delde prijzen over 1961 daalden ech
ter tot 53 procent va ndie uit 1960
voor binnenlandse afname en tot 64
procent tot die uit 1960 voor export
garnalen.
Terwijl de totale aanvoer aanmerkelijk
BIGBEN - de enige
piastic regenjas
met garantie
onmisbaar voor
uw vakantie!
van 6.90 tot 15.75
BIG BEN -zo klein...
zo licht... zo waterdicht!
Middag
,JDie makkelijke stoel en dat
boek", besloot de man, die onver
wacht over een vrije middag kon
beschikken en die vast van plan
was er een heel vrije en bijeonder
rustige middag van te maken.
De goden hadden anders beschikt.
Hij' zal tien minuten gezeten
hebben, toen de telefoon ging. Een
tot een instantie behorende stem
sprak: „Meneer, U zit een kwar
tier zonder licht".
..Op klaarlichte dag?", vroeg de
man, maar de instantie vond het
niet leuk. „Nou ja, zonder stroom
dan", was het korzelige commen
taar.
De makkelijke stoel zat zonder
stroom trouwens ook heel mak
kelijk en het hoek liet zich toch
wél lezen, zodat- het nog best een
aenoegelijke middag kon worden.
Het v:erd het niet. Na een lei var-
tier ging de deurbel. Op de stoep
bevond zich een man, met een
gloednieuwe vuilnisemmer op zijn
schouder. ,JHier moet een kapotte
vuilnisbak zijn", sprak hij be
schuldigend en het was nog vjaar
ook. In de tuin stonden twee em
mers, zo te zien heel gaaf, maar
toen dè man er een optilde. Icon
hij triomfantelijk op een groot
gat. in de bodem wijzen. „Ziet U
wél", riep hij feestelijk uit en
even later marcheerde hij af, dit
maal met de kapotte vuilnisem
mer over de schouder. De nieu/we
liet hij achter.
„En nou lezen", dacht onze man.
Het ging een half uur goed. Toen
ging opnieuw de deurbel en dit
maal stond er een man op de
sloep, die meldde: „Er moet hier
een brandwachtméldersplaatje op
de deur zitten".
Gedwee hielp onze man zoeken. 'I
Klopte, Er zat. inderdaad een der
gelijk schildje aan de r/wwr,
..Alstublieft", zei. hij beleefd.
Waarop de mam verheugd uitriep:
JDacht ik het niet9 Het moet
nodig geschilderd worden". En hij
toog onmiddellijk tuin de arbeid.
Onze man ook. Zijn vrije middag
vias om.
steeg in vergelijking met 1960, vertoon
de ook de import een sty ging namelijk
van 101.090 kg in 1960 tot 316.100 kg in
1961. De grotere invoer werd veroor
zaakt door het feit, dat in 1961 de invoer
beperking voor dit produkt werd opge
heven (E.E.G.).
In het verslagjaar werden op de leden
lijst 19 nieuwe leden bijgeschreven, 15
uit Yerseke, 3 uit Bruinisse en 1 uit Zie-
rikzee. Eén visser uit Yerseke bedankte
voor het lidmaatschap. Het financiële
verslag vermeldt over 1961 een batig
saldo van 5.684,63.
Mosselkantoor
In het afgelopen seizoen werden van be
paalde zyde voorstellen gedaan tot wij-,
ziging van de bestaande mossel-verorde
ning die er op neerkwamen, dat liet
mosselkantonr te Bergen op Zoom geen
bestaansrecht meer zou hebben. De voor
stellen kwamen neer op opheffing van
het standaardscapaciteitscijfer, een an
der systeem van aankoop en levering en
vrije handel en prijsvorming.
Er werden verscheidene besprekingen
gehouden, die resulteerden in een uit
voerig schrijven aan de voorzitter en le
den van de Mossel-advies Commissie.
Deze brief had in zoverre succes, dat
voor het seizoen' 1961/1962 de bestaande
regeling werd gehandhaafd. Bij de ver
schillende besprekingen is eveneens naar
voren gekomen, dat het nuttig is om
thans reeds richtlijnen op te stellen voor
de instandhouding van het mosselkan
toor door de kwekers in coöperatief-
verband.
De belangstelling bij de visser voor de
Zeeuwse visserijschool noemt het Zevi-
bel-jaarverslag niet bevredigend. „Daar
door kan net voortbestaan van de school
gevaar komen en men diene zich te
liseren, dat de eisen voor varen en
vissen steeds hoger komen te liggen",
aldus het jaarverslag.
Aanbesteding in augustus
M1LJOENENWERK
NA IS JAAR
Op 22 augustus zal op het kan
toor van de directie Zeeland van
de rijkswaterstaat te Middelburg
een voor de Vlissingse haven bij
zonder belangrijk werk worden
aanbesteed, dat in de staatscou
rant van 4 juli als volgt omschre
ven wordt: het herstellen van de
grote kademuur in de buitenhaven
van het Kanaal door Walcheren in
de gemeente Vlissïngen met bijko
mende werken. Met deze korte
aankondiging wordt een werk aan
gekondigd, dat al geruime tijd als
vrij urgent wordt beschouwd en
waarvan de totale kosten enige
miljoenen guldens bedragen.
In totaal gaal het om 350 meter kade
muur in de Vlissingse Buitenhaven, die
nu achttien jaar na de bevrijding van
Walcheren, eindelijk definitief van de
oorlogsschade wordt hersteld. Zoals be
kend bliezen de Duitse bezetters de voor
Vlissïngen bijzonder belangrijke kade
muur voor hun vertrek op en na de oor
log volgde alleen een provisorisch her
stel. Hoe groot de noodzaak is om de
kade een flinke beurt te geven, bleek
het arrondissement Vlissingen van ryks-
waterstaat anderhalf jaar geleden, toen
met duikers de hele buitenzijde van de
kademuur werd onderzocht. In het half
duistere water vonden de tastende
handen van de duikers enorme gaten in
de kademuur. Eén zelfs zo groot, dat de
duiker er bijna in had kunnen kruipen;
verder vond men grote scheuren, stuk-
Arbeider gedood na
val van 15 meter
Op de werf van de N.V. koninklijke
maatschappij „De Schelde" te Vlissin
gen is donderdagmiddag de 30-jarige
lornelis Verplanke uit de Palingstraat
in Vlissingen na een val van 15 meter
hoogte gedood. Het slachtoffer, onge
huwd, was bezig met het aanbrengen
van glazen platen in het dak van de
ijzergieterij. Hij verloor waarschijnlijk
het evenwicht. V. iverd overgebracht
naar liet St.Jozefziekenhuïs in Vlissin
gen, waar hij bij aankomst bleek te zjjn
overleden.
die in dienst v/as van een zand-
straalbedryf, was belast met het aan
brengen van glazen platen in het dak
van de ijzergieterij. Met nog 2 mensen
stond hij op vier in een vierkant gelegde
ladders. Hij viel van de ladders op een
asbcstplaat, die bezweek.
VOOR f150.000 SCHADE
BIJ BRAND IN ZAAMSLAG
Een felle brand heeft woensdagnacht
een houten landbouwschuur in Zaam-
slagpolder (gem. Zaamslag) in de as
gelegd. Combines, tractoren en andere
landbouwwerktuigen gingen in vlam
men op. De brandweer van Zaamslag
stond machteloos tegenover de gewel
dige vuurzee. Een Duitse herder, die in
de schuur was, kwam om het leven. De
schade, meer dan 150.000, wordt door
verzekering gedekt.
Om twee uur 's nachts ontdekte de
echtgenote van de heer J. de K. de
brand, waarvan de oorzaak onbekend is.
De Zaamslagse brandweer, die spoedig
ter plaatse was, kon niets meer uit
richten, dan het woonhuis nathouden.
De houten schuur, met een rieten dak,
brandde binnen een uur tot de grond
toe af. Drie combines, twee tractoren en
enige andere landbouwwerktuigen,
eigendom van de heer M. van H. uit
Axel gingen verloren.
Met ingang van 8 juli een
busdienst Domburg-Veere
De N V- Streekvervoer Walcheren zal
vanaf 8 juli aanstaande tot en met 26
augustus een autobusdienst onderhou
den van Domburg vla Oostkapclle,
Oranjezon en Vrouwenpolder naar Vee-
re. In Vrouwenpolder heeft men aan
sluiting zowel van als naar Noord-Be
veland. Door het inlassen van deze auto-
buslijn wordt het voor de toeristen mo
gelijk rechtstreeks te reizen van Dom
burg naar Vrouwenpolder, Noord-Be
veland ■m Veere. Tevens heeft hierdoor
Oranjezon een busverbinding gekregen
en zijn alle Kustplaatsen op Walcheren
tot aan Noord-Beveland met elkaar
verbonden.
ken beton, cüe bij de ontploffing waren
losgeschoten en aan het wapeningsijzer'
hinken; en nog enkele andere minder
prettige verassingen, die netjes in kaart
werden gebracht. Een maand heeft dit
duikersonderzoek geduurd, maar toen
had men ook een vrij duidelijk beeld van
de minder goede toestand van de kade
muur.
FUNDERING
Over de paalfundering weet men echter
niet veel: waarschijnlijk is deze nog
goed. Men heeft tenminste geen enkele
aanwyzing, dat ook de funderingen van
de ontploffingen hebben geleden, hoewel
verassingen niet uitgesloten zijnEen
verrassing kunnen ook twee moten van
de kademuur opleveren, die nog geheel
intact zijn. Misschien omdat de spring
lading in 1944 niet ontbrand is en er dus
nog zit, hoewel het ook mogelijk is dat
er helemaal geen springlading is.
In ieder geval wordt het oppassen gebo
den als men aan dit stuk kademuur toe
is. Naar verwachting zal in de tweede
helft van september met de werkzaam
heden, die rond twee jaar zullen duren,
worden begonnen. Omdat de N.V. Haven
van Vlissingen door zal moeten kunnen
draaien, zal het werk in gedeelten wor
den uitgevoerd. Voor de kade wordt een
nieuwe stalen damwand geslagen de
nieuwe kademuur waarna een bema
ling zal worden aangebracht. Stuk voor
stuk zullen aan de binnenzijde van de
kademuur gewapende betonconstructies
worden gemaakt voor de verankering
van de stalen damwand en ter opvan
ging van de gronddruk. De ruimte tus
sen damwand en de bestaande slechte
kademuur wordt vervolgens opgevuld
met betonpuin en grint.
VIJFTIEN METER
Na het herstel zullen aan deze kade
by laag water schepen met een diep
gang van negen meter kunnen aan
loggen, terwijl de stalen damwand er
op is berekend, dat er gebaggerd kan
worden tot een diepte van vijftien
meter.
despaarbank met volledige bankservice
(Slot van pag, 1)
en dergelijke moeten aftrekken en
die belopen in Zeeland ruim 5600 en
in Drente ruim 9000.
In Zeeland daalde het aantal nood
woningen in dertien jaar van 2436
tot 1218, in Drente van 397 tot 95.
In beide provincies is ongeveer een
derde van het woningbestand in
1946 of later gebouwd.
Dat de vvoniugaccommodatie in Zee
land gemiddeld veel beter is, is bui
ten kijf. Daar bevinden zich 0,69
personen per vertrek, in Drente 1,17.
GODSDIENST EN ONDEUWIJS.
De rooms-katholieken liepen in Zee
land op van 25,7 naar 26,7 pet., in
Drente van 6,5 naar 8,4 pet. De Ne
derlands hervormden daalden in
Zeeland van 45,5 naar 43,1 pet., in
Drente van 56,1 naar 55,8 pet.
Voor de kerkgenootschappen die de
gereformeerde gezindten vertegen
woordigen was er in Zeeland een da
ling van 20,2 naar 20 pet., in Drente
een stijging van 15 naar 15,5 pet.
De onkerkelijken boekten in Zeeland
in 1947 6,6 pet., in 1960 7,9 pet., in
Drente achtereenvolgens 12,1 en 15,5
pet.
Het door de beroepsbevolking geno
ten onderwijs loopt in beide provin
cies nauwelijks uiteen en bedraagt
voor alleen lager onderwijs 61 pet.,
voor uitgebreid lager onderwijs in
Zeeland 31 pet., en ii
voor middelbaar
in Drente 32 pet.
- semi-hoger on-
derwy's respectievelijk 7 en 6 pet. en
voor hoger onderwys 1 pet. Bij de
laatste twee vormen van onderwijs
ligt Zeeland voor de mannen in ab
solute cijfers relatief veel hoger,
maar procentueel maakt dit op het
totaal weinig verschil.
Evenals in economisch opzicht is er
sociaal gezien een vrij groot ver
schil tussen Drente en Zeeland. Van
nadelen en voordelen is hier nauwe
lijks te sprekenhet samenlevings
verband is anders, niet beter of
slechter." De zwakke sociale plek in
de structuur van Zeeland is het groot
aantal forensen op grote afstand,
dat evenwel met de economische
groei zal afnenion. De woniugaccom-
modatie in Drente is veel slechter,
maar dit verschijnsel is op korte ter
mijn veel moeilylier te verbeteren.
P.v.d.A. NEEMT AFSCHEID
VAN G.S.-EN STATENLID
Zaterdag 7 juli a.s. zal het gewest
Zeeland van de P.v.d.A. in een verga
dering officieel afscheid nemen van de
oud-gedeputeerde mr. A. J. van der
Weel te Middelburg en van de heer D.
P. van Oorschot te Vlissingen, die zich
bij de jongste statenverkiezing niet
meer herkiesbaar stelden. De vergade
ring begint om half drie in het Schut
tershof te Goes.
PRINSES BEATRIX
KRIJGT MAQUETTE
De administrateur van de Kroon
domeinen, jhr. D. A. W. van Tets
ran Gouöriaan, heeft enkele da
gen geleden het pronkstuk van
chef-kok' G. M. van Westen van de
Dampveerse Toren uit Veere, een
maquette van de Oranjepolder
met de schorren, waarop het door
het koninklijk paar geschonken
jeugdcentrum moet komen, aan de
secretaris van prinses Beatrix
aangeboden. Deze zal op zijn beurt
de maquette aan de prinses over-
nandigen.
De maquette van chef-kok Van
Westen werd prinses Beatrix voor
het eerst getoond tijdens haar be
zoek aan Zeeland op 16 maart j.l.
De prinses maakte toen een oriën-
tatietocht naar de drooggevallen
schorren onder Arnemuiden om de
plaats van het te bouwen jeugd
centrum in ogenschouw te nemen.
Bij haar bezoek aan de Campveer-
se Toren te Veere kon de prinses
zich bovendien aan de hand van
de door de kok vervaardigde ma
quette van de Oranjepolder met
de aangevlijde schorren, een boer
derij, twee huisjes en een kust
licht over de plaats van het jeugd
centrum nader oriënteren.
bwWUWtAAA/VWVAfWUV/WVA/VWV/VAIWV/WWUW
Dief in Groningen gepakt
INBRAAK IN VLISSINGSE
VILLA'S OPGEHELDERD
Met de aanhouding in Groningen va-
de 32-jarige losarbeider C. van V., zon
der vaste woon- of verblyfplaats, is een
ruim 14 dagen geleden gepleegde serie
inbraken in vier Vlissingse villa's en in
een padvïndershuïsje in Vlissingen, op
gehelderd. De buit in Vlissïngen was in
totaal 31,Van V. heeft verder be
kend te hebben ingebroken in Botter
dam en Wassenaar; hij wordt nog ver
dacht van een inbraak in Gouda. Van
V., die in Nuenen werd geboren, zal ver
moedelijk in Groningen voor de officier
van justitie worden voorgeleid. Hij werd
daar maandagnacht aangehouden.
Hij is al meermalen voor dergelijke de
licten veroordeeld. In Vlissingen is Van
V. zeer brutaal te werk gegaan. Hij
stapte daar in de nacht van 25 op 26
juni, toen hij de vyf inbraken achter
elkaar pleegde, in het villapark, in één
der villa's over een slapende hond heen.
Een duidelijke schoenafdruk en zijn
werkwijze in een hotel voor vier da
gen verblijf bespreken en er één dag
blijven, zijn hem noodlottig geworden.
De inbraken pleegde hij de tweede nacht
van zijn verblijf in de uitgekozen
„werkstad". Het gestolen geld is op
gemaakt,
BIJ HET STATION VAN DE N.S.
In verband met gespreide
aankomst van de treinen
By de N.V. Streekvervoer Walcheren
is men niet erg gelukkig met de nieu-
dienstregeling voor het stadsvervoer
Vlissingen. Er komen wachttydcn
'oor van ongeveer 20 minuten, die ook
'olgens de mening van de directeur,
de heer J. P. L. van Manen, tc lang
zjjn. De oorzaak van de lange wacht
tijden moet volgens de directeur worden
gezocht in het feit, dat de treinen van
de N.S. in do zomerdienstrcgeling op
gespreide tijden zijn gaan lopen. Daar
aan heelt men luet schema van do bus
sen niet kunnen aanpassen.
Over het algemeen echter liggen de
tijdstippen, wnarop do trein aankomt en
do bus vertrekt, niet ver uit elkaar:
uuüvku., slechts 3 tot 10 minuten. Maar het
]wx™wwww,/vwwwwvwv/wvvvvvwvv^^ sluiting* van>etrein
minuten moet wachten. Éénmaal zelfs
27 minuten. Het betreft hier echter
stoptreinen, waarop ongeveer een kwar
tier later een sneltrein volgt.
De wachttijd van 17 minuten komt voor
bij de trein, die om 9.26 uur in Vlissin
gen arriveert; van 20 minuten bij de
trein van 23.23 uur en van 27 minuten
bij de trein die om 10.23 uur aankomt.
Wanneer men Vlissingen por trein
wil verlaten, zijn de wachttijden over
het algemeen langer. Voor do trein
van 6.15 uur alleen op maandag
is de enige verbinding de bus,
die om 5.20 uur van het postkantoor
vertrekt en om 5.38 uur by het sta
tion arriveert. Voor de treinen, die
's. morgens tot 9 uur uit Vlissingen
vertrekken, is de wachttijd gunstig:
5 tot 10 minuten.
Tussen de aankomst van de bussen en
het vertrek van de treinen van 9.00,
10.03, 11,03 en 12.07 uur liggen respec-
tieveiyk 15, 18, 18 en 14 minuten.
In de middaguren zijn de wachttijden
normaal. Voor do treinen, die na 18.05
uur^ lopen is de aankomst van de bus
r te vroeg: 18 tot 25
Nieuwe buurt
De zomerdieustregeling van de N.V.
Streekvervoer Walcheren is bijzonder
ongunstig voor de bewoners van de
„nieuwe buurt" ten noorden van de Paul
Krugerstraat.
Er rijden namelijk twee bussen, lyn 2
en lyn 6. Lyn 6. de stadsbus, rijdt van
het postkantoor en komt onder meer
door de President Roosevoltlaan en de
Bloemenlaan. Lijn 2, de bus naar Oost-
Souburg, vertrekt van de Lewetrap en
door
Dc reizigers uit het „nieuwe stadsge
deelte" kunnen, als zij met lyn 6 naar
het station rijden, gemakkelijk voor een
wachttyd van oen half uur of langer
komen te slaan. Voor de treinen van
20.03. 21.07 en 22.03 moeten zij respcc-
tieveiyk 35, 39 en 25 minuten 'wachten.
By lyn 2 komen dergelijke lange wacht
tijden niet voor,
Kiezen
„Wij hebben moeten kiezen", ver
telde ons do heer Van Manen „of
lang wachten als men van dc trein
komt, óf een lange wachttijd als
men naar de trein gaat. Wij hebben
gemeend tot het tweede te moeten
besluiten. Want als de bussen slechts
kort. voor het vertrek van dc treinen
by het station aankomen, geraakt de
N.S. by de verkoop van de kaartjes
ln moeiiykheden".
„Wij hebben moeten kiezen tussen de
trein van 6.15 en die van 6.47 uur. Wc
hebben toen besloten een bus te laten
rijden die aansluiting geeft op de trein
van 6.47 uur, een sneltrein, en die de
Binnenkort kunnen de
wegenbouwers in Kou-
dekerke een werk, dat
zy rond twee jaar gele
den begonnen, eindelijk
afmaken nu de recht
bank te Middelburg in
een onteigeningsproce
dure enkele schuurtjes,
die midden in liet weg-
profiel liggen, voorlopig
in het bezit gesteld heeft
van de provinciale wa
terstaat. Dit houdt in,
dat deze instantie met
deze sta-in-de-wegs ein
delijk haar gang kan
gaan: dus laten afbre
ken en de weg eindelijk
laten afmaken.
Bij de aanleg van de
Middelburgsestraat door
Koudekerke die een
betere verbinding moest
garanderen door het
dorp Koudekerke van de
weg Mlddelburg-Koude-
kerke-Biggekerke
vonden de wegenbou
wers indertijd een aantal
schuurtjes, alsmede het
woonhuis, de slagerswin
kel en de slachtplaats
van slager P. Wisse op
hun weg. En slager Wis
se wist niet van wyken,
zolang hij het niet eens
kon zijn met de aange
boden vergoeding voor
zijn eigendommen.
Want afbraak voor de
aanleg van de weg hield
voor slager Wisse de
bouw van een nieuwe
winkel en woonhuis in.
Zelf allesbehalve geluk
kig met deze gang van
zaken liet slager Wisse
het op een onteigenings-
Erocedure uitdraaien.
>eze kwam slechts
langzaam op gang en op
de uitslag konden de we
genbouwers niet wach
ten. De royaal aange
legde Middelburgse-
ceg i
abrupt houdt de weg by
dc schuurtjes op om' via
een nauwe doorgang
weer over te gaan in een
brede straatweg.
LEVENSPOSITIE
Slager Wisse begrijpt,
dat hij er met zijn heb
ben 'en bonden weg
moet voor het algemeen
belang: „Maar hier heb
ik mijn levenspositie en
op het ogenblik strijd ik
voor deze levenspositie",
zegt de slager, die zijn
belangen laat behartigen
door de Middelburgse
advocaat mr. M. A. Ter-
woert. „Want als niyn
huisje en slagery worden
afgebroken, moet ik er
gens anders in liet dorp
opnieuw zien te begin
nen. En dit kost veel
geld".
Ondertussen heeft de
rechtbank te Middelburg
in deze onteigeningspro
cedure provinciale wa
terstaat alvast een voor
lopige Inbezitneming van
de ergste obstakels de
schuurtjes verleend,
zodat deze naar ver
wachting binnenkort af
gebroken zullen worden
en de gevaariyke knik
verdwijnt. De woning,
winkel en de hierachter
gelegen slachtplaats
die alleen het doortrek
ken van het trottoir nog
onmogciyk maken
zulen nog geruime tijd
blijven staan. Want na
de uitspraak in deze pro
cedure krijgt slager Wis
se nog twee jaar gele
genheid om zich elders
te vestigen. En deze uit
spraak wordt pas over
een half jaar verwacht.
Grote belangstelling bestond er voor de
donderdag in Axel gehouden rundvee-
keuringen, waar het puikje van het
Zeeuws-Vlaamse rundvee werd getoond
en door een jury werd beoordeeld.
(Foto P.Z.C.)
(Advertentie)
IJ/4 I WOLLEN
i f DEKENS
100% virgin
wool
Het Weer in Europa
Oslo, half bewolkt.
16 gr.
Kopenhagen, geheel bewolkt,
16 gr.
Londen, geheel bewolkt,
16 gr.
Brussel, gelioel bewolkt,
14 gr.
Luxemburg, rogenbui.
12 gr,
Parijs, geheel bewolkt.
16 gr.
Nice, onbewolkt.
25 gr.
Frankfort, regenbui,
MUnchen, zwnnr bewolkt.
15 gr.
Locarno, zwaar bewolkt.
10 gr.
Wenen, onbewolkt,
16 gr.
Innsbruck, regenbui,
17 gr.
Rome, licht bewolkt,
25 gr.
Madrid, onbewolkt.
:i2 gr.
Mallorcn, licht bewolkt,
29 gr.
VERWACHT.
Slrandüerwachting
(Van onze weerkundige medewerker)
VANDAAG overwegend droog strand
weer met nog vrij veel bewolking en
een zwakke tot matige noordwesten
wind. In de middag 15 tot 17 graden,,
zeewater 15 graden,
VOORUITZICHTEN: tegen liet week
einde een langzame verdere verbetering
met geiykelljk wat, meer zonnige perio
den.
IETS MINDER KOUI»
Hier en daar (yiklaringen en slechts en
kele verspreid voorkomende buien.
Zwakke tot matige wind tussen noord
west en west, Iets minder koud-
ZON EN MAAN.
7 juli
Zon op 4.28 onder 21.00
Maan op 10.14 onder 23.50
stoptrein van 6.15 uur in Roosendaal
toch inhaalt.
Voor de vrijdagse trein van 1,9.57 uur
laten wij een extrabus rijden. Trouwens
als er materiaal beschikbaar is, laten
we ook extrabussen ryden op dc stads
dienst. Wij hopen met; de huidige dienst-
igeling zoveel ervaring op te doen, dat
5 winterdienstregeling heel wat vlotter
zal verlopen", zo besloot do heer Van