IOOO nproef- rit „Jongeren uit de kerken moeten Abrahamhouding krijgen" DE KERKEN MAATSCHAPPIJ Ook industrieën zullen leven en werken in de kerken mede bepalen Samen spreken en hulp verlenen P P P M M M M M M P M P p P P 56 P P P P P p P P P morgen maken met de Nieuws van overal STEMMEN UIT DE KERKEN ZATERDAG 30 JUNI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 18 VOORZITTER OECUMENISCHE JEUGDRAAD MIDDELBURG: r Advertentie) daardoor herkent men de noodzaak tot eenheid. „De kerk is er voor de wereld, de kerk moet niet een apar te club willen zijn". Langzaam AN AF de kansel in vele Walcherse kerken zal zon dag- morgen een bood schap worden afgelezen. In die boodschap vraagt de Oecumeni sche Jeugdraad van Middelburg- pleegouders voor 35 Duitse vluchtelingenkinderen, die een week op Walcheren komen loge ren. Eind juli worden ze ver wacht vanuit het doorgangs kamp Wieckrath bij München- Gladbach, een fabrieksgebouw, waarin een soort badcabines zijn geplaatst. In die cabines van een meter of twee huizen de kin deren. Het eten wordt gekookt op gasstellen, die op lange ta fels zijn geplaatst. De 35 jon gens en meisjes in de leeftijd van 6 tot 14 jaar zullen op Wal cheren worden ondergebracht bij pleegouders, die uit verschil lende kerken afkomstig zijn. Een interkerkelijke hulpverle ning? Oecumene? Deor.ens van menselijkheid en christelijke naastenliefde is moeilijk te trekken. De pleegouders beschou wen het als een normale hulpverle ning. Zoiets doet men spontaan. Maar het is ook een christenplicht, die gemeenschappelijk gedaan wordt. Zo ziet speciaal de Oecumeni sche Jeugdraad in Middelburg dit werk. Al een jaar of wat haalt men ieder jaar zo'n groep Oostduitse vluchtelingenkinderen naar Wal cheren. Het is één van de praktische werkzaamheden van deze raad, die erop wil wijzen, dat de kerk als ge heel he' werk van Christus voortzet, en dus dit in eenheid moet doen. Want alleen in een eenheid is de kerk ook naar buiten aanvaard baar. Dat is de grondslag van de Oe- r.umenische Jeugdraad. En, aldus de doelstellingen van de raad, dat werk van Christus omvat ook de hulpver lening, zoals aan de Duitse kinderen. Tweeërlei is het werk van de Oecu menische Jeugdraad, tot nog toe de enige in Zeeland. Er is het prakti sche deel en het „theoretische", maai de activiteiten op' deze twee gebie den monden allen uit in dat zoeken naar die eenheid. Theoretisch wenst men het kerkbesef te verdiepen, Met de heer C. B. Bisschop in Mid delburg, voorzitter van de Oecume nische Jeugdraad in Middelburg hadden wij een gesprek, waarin hij de plaats van de Oecumenische Jeugdraad in Middelburg heeft ge schetst. De O.JJt. werkt nu om streeks tien jaar in de Zeeuwse hoofdstad en de heer Bisschop, zelf gereformeerd, leraar Nederlandse taal en letteren aan de Middelburg- stelijke h.b.s. zitter van de raad. In Zeeland komt het jeugdwerk in de Oecumene eerst langzaam op gang. Althans officieel georgani seerd. Zoals ook de „grote" oecume ne zich officieel nog niet heeft ge presenteerd. Er zijn plaatselijk soms zeer goede interkerkelijke contacten, vooral op het praktische vlak, zoals de activiteiten voor de badgasten, waarover wij vorige week schreven, maar het „officiële" oecumenische werk, uitgaande van een oecumeni sche raad of jeugdraad, is in Zee land nog nauwelijks begonnen- Aan de ene kant is er te weinig mo gelijkheid tot ontplooiing (geringe bevolking) aan de andere kant is men nog te zeer verdiept in de eigen kerkelijke problemen. „In andere streken heeft de „grote" Oecumeni sche Raad van Kerken al als een zeef gewerkt, waardoor de Oecume nische Jeugdraden daar het veel een voudiger hebben", zo meent de heer Bisschop. De O.J.R. Middelburg moet nog verschillende zaken „uit vechten"; de eigen plaats nog terde ge bepalen en trachten het eenheids- streven in de praktijk (en in de the orie) te brengen. Er is een aparte secretaresse voor het „Duitse werk", Zij heeft contact met de Evangelische Kirche in Düs- scldorff, die zoals iedere classis in Duitsland voor een deel van het to taal aantal vluchtelingen zorgt. Van die kerk uit komen de Duitse kinde ren naar Zeeland. Voor dit prakti sche oecumenische werk want dat is het toch in wezen: er zijn ver scheidene kerkgenootschappen, waarvan leden kinderen opnemen heeft de O.J.R. dus een secretaresse. Een ander praktische activiteit in het interkerkelijke vlak is de inza meling van etenswaren, die onlangs voor de mensen in Oost-Duitsland is gehouden. Opbrengst: 2500 kilo etenswaren en bovendien voor f 2280 in geld- Gebruik dat woord interker kelijk niet", vraagt de O.JR-voor-, zitter. „Misschien is interkerkge- nootschappelijlc een beter woord: per slot van rekening vormen alle kerkgenootschappen dé kerk". Moieramen 1 2 3 4 6 6 7 a 9 11 14 u lb 16 17 18 20 22 25 44 27 u u u u 32 33 34 46 5/ 36 39 40 41 42 43 44 4b 46 48 44 50 bi 5* b4 55 6/ 59 59 60 63 bZ 65 64 65 66 67 6U 69 70 71 72 P f3 74 HORIZONTAAL: 1. dus, daarom; 3. bergplaats van antraciet: 10. geloofs overtuiging, afk.; 12 voorzetsel; 14. stad in Italië: 15. vogel, die good leert spreken; 16. er zitten er 9 in één spel; 1». stad beroemd om zijn (scheve) to ren; 20. ook evenzeer; 21. wolken nabij de grond: 23. (op straat) rondzwerven; 26. ontdoen van rag; 28. woonplaats van Abraham; 29. als boven, afk.; 31, zijn naam onder een stuk plaatsen; 33. mijns inziens; 35. afscheiding van de lever; 37. stenen opstap; 38. rietgewas; 40. langpandige herenjas; 43. dichtbehaar- de dierenhuid; 44. naam van een rivier in Nederland; 45. adellijke titel; 48. zeer vochtig; 49. element Titanium, afk.; „De jongeren moeten een Abraham houding krijgen, de durf hebben om een land te verlaten zonder te we ten, waar men uiteindelijk terecht komt". Dat land verlaten ligt zowel in het praktische als in het theoreti sche vlak. De heer Bisschop stelt het zich als volgt voor: „men moet wagen om met elkaar te praten en zo tot de ontdekking komen, dat de kerken veel meer gemeenschappe lijks hebben, dan men meent". Het is maar een van de vele punten, die men kan bereiken in het bij zonder ook door het praktische werk. Internationale werkkampen zijn hiervoor goede mogelijkheden. „De jongeren, die van zo'n oecume nisch werkkamp terugkomen zijn vol enthousiasme. Zij hebben gezien, hoe de oecumene nu ook al in de praktijk kan werken". In de werkkampen ontmoeten de jongeren „collega's" uit andere ker ken en men komt, behalve tot oecu menisch werken, tot een oecume nisch gesprek. Op landelijk niveau zijn er de conferenties van de Oecumenische Jeugdraad in Nederland, zoals de fe- bruariconferenties, waar altijd hon derden jongeren uit vele Nederlandse kerken elkaar ontmoeten. Door der gelijke bijeenkomsten, aldus de heer Bisschop, wordt niet alleen de oecu menische gedachte levend, maar ook het kerkbesef. Heeft één en ander nu al zijn weerslag gevonden in Mid delburg, in de Middelburgse O.J.R. Op het praktische vlak zijn al ver scheidene mogelijkheden gereali seerd, aldus de heer Bisschop, theo retisch valt nog wel één en ander te doen. Kort gezegd „allen denken mee ne velen doen mee". Het O.J.R.-werk in Middelburg, op Walcheren en eventueel voor geheel Zeeland be zien, heeft goede kansen, als die dan ook worden geboden. Door het lang durig isolationisme van Zeeland is veel van het oecumenisch werk, dat elders in ons land al van de grond is gekomen, aan Zeeland tot nu toe voorbijgegaan. Men komt weinig in contact met wat al gaande is in de oecumenische beweging. De O.J.R. heeft een raad en een mo- deramen. Het moderamen zorgt voor de dagelijkse werkzaamheden. In de raad zitten vertegenwoordigers van de diverse kerkgenootschappen en kerkelijke jeugdorganisaties. Offi cieel zijn zo vertegenwoordigd de Hervormde kerk, de Koorkerkge meenschap, de Waalse gemeente, de lutherse gemeente en de Doopsge zinden. De Gereformeerde kerk "heeft 2 waarnemers en Youth for Christ, Jeugd en Evangelie en het Leger des Heils hebben ook een vertegenwoor diging in de raad. De kleinere ker ken hebl juist ine. die als vertegenwoordiger kunnen optreden, 'zodat in de raad met iedere plaats bezet is. Het is één van de problemen voor de Oecumeni sche Jeugdraad, waardoor het wer ken niet wordt vergemakkelijkt- „De O.J.R. wil niet een nieuwe „kerk" zijn, zo zegt de heer Bisschop. „Dat beeld moet in ieder geval worden vermeden". Via het theoretische en het praktische werk wil de O.J.R. wijzen op de eenheid der kerken. 1 de O.J.R-leeftijd (18 tot 25), 5U. (iets) ondervinden; 52, lidwoord; 53. zie 52; 55. metalen plaat van een handpers; 57. inderdaad; 61. zie 21; 63. putemmer; 64. lastdiêr; 66. oproerling; 68. wandelplaats voor kippen; 69. ver edelen, zedelijk verheffen; 71. riviertje nabij Dokkum; 72. element Stannum, afk.; 73. houten vloer van steigers; 74. badplaats in Duitsland. VERTIKAAL: 1. ligplaats voor sche pen; 2. gemeente in Zuid-Limburg; 4. voorzetsel; 5. deel van het gelaat; 6. landschap in de Peloponesus; 7. gevolg (van iets); 8. kraakbenige zeevis; 9. voorvoegsel met ontkennende beteke nis; 10. eigenaar van schepen; 11. on versaagd. dapper; 13. schrander: 15. verklaren, verzekeren; 17. jongens naam. afk.; 18. vergoeding van de schrhfkosten; 20. jurist, afk.; 22. ver voeging van het werkwoord „lekken": 24. voegwoord: 25. heel fijn; 27. nieuw voorvoegsel; 30. stuurs; 32. konink- klap, slag; 34. vet doen worden door rijk op z. helling van de Himalaya; 33. klap. slag; 34. vet doen worden door voedsel; 36. liegende kwaad spreken: 39. niet ruw, slim; 41. steen; 42. roe men, prijzen: 45. de waarheid aantonen: 46. redactie, afk.; 47. iemand met een donkere huid; 51, tante's zonen; 53. r.-k. geestelijke: 54. muzieknoot: 56. enzym uit de koeienmaag; 57. afkerig; 58. kroon, kreutzer, ark.; 59. geliefde van Zcus: 60. soort van wijnglas; 62. taaie aardsoort; 65. donkergrijs gesteente: 67. onderricht; 69. reeds; 7" Neon, afk. 70. element OOK IN UW HUIS EEN RAAM- VENTILATOR Bijgaande foto toont de hervormde kerk van Wolphaartsdijk, die in het bijzonder opvalt door het merkwaar dige torentje. Het kerkgebouw werd ■21 september 1862 in gebruik geno men en staat er dus dit jaar een eeuw. De kerk is in zuiver byzantijn se stijl opgetrokken. Een premie van f250 werd uitgeloofd in een prijs vraag, die voor een ontwerp voor een nieuw kerkgebouio was uitgeschre ven. (Foto P.Z.C.) In hervormd. Noord-Nederland CATECHISMUS MET FILM EN MUZIEK VOOR fl,- Het Provinciaal Catechetisch Cen trum in Leeuwarden zal dit jaar starten met een Catechetisch Werk plan. Door middel van dit plan wil men de hervormde gemeenten in het noorden ten behoeve van haar cate chisaties helpen met allerlei audio visuele middelen, zoals filmstroken, klankbeeldstroken en geluidsbanden. Het Provinciaal Catechetisch Cen trum is enkele jaren geleden voort gekomen uit de arbeid van de Cate- chetische Werkgroep van de Provin ciale Kerkvergadering van de Her vormde Kerk m Friesland. Het cen trum geeft catecheten en anderen, die godsdienstonderricht geven, voor lichting en adviezen inzake lectuur en leermiddelen op het gebied van de catechese. Verder organiseert het elk jaar in september een provinciale catechesedag, die ook buiten Fries land en buiten de Hervormde Kerk de aandacht heeft getrokken. Hervormde gemeenten in de drie noordelijke provincies kunnen deel nemen aan het Catechetisch Werk plan door jaarlijks een bijdrage te geven van een gulden per catechi sant. Door deze contributie wordt een gemeente abonnee. Men wil be ginnen met geluidsbanden, die gewijd zijn aan de negro-spiritual, de nieuwe kerkmuziek en ontwikkeling van het kerstlied. Verder komen er filmstro ken over Hervormingsdag, Kerstmis en Pasen. Gebondenheid De gescheidenheid ervaart men ove rigens in Zeeland ook niet als iets - dat schielijk ongedaan moet worden gemaakt, zoals de jongeren elders dit graag bezien. „De oecumenische gedachte wordt hinnen vele Middel burgse kerken bestudeerd en over dacht". Men is echter nog zeer sterk aan de eigen kerk gebonden en de grenzen tussen de diverse kerken worden soms scherp getrokken. Daarom is de weg van oecumenisch denken naar oecumenisch handelen een lange weg. Dit geldt ook voor de jongeren van die kerken. Althans de kerkelijk meelevende jongeren. „Het kerkbe sef is van enorm belang voor de oe cumene", de jongeren zullen dat be sef van de ouderen moeten leren: het wezen, het belang en de functie van de kerk. Een streven naar een heid, een oecumenische gezindheid heeft alleen effect als het kerkbesef zuiver is" Om tot een goede O.J.R. te komen is dit één van de voor waarden maar de jeugd kan ook tot oecumene komen door een eenheids verlangen zonder meer. „Het gaat om de van huis uit gege ven visie „wereldwijd of die van de huiskamer", zo zegt de heer Bis schop. Hier ligt ook de taak van de ouders, de scholen, de kerkbesturen. „Wij proberen op dc één of andere manier dat kerkbesef te activeren; het besef van één kerk te vormen, ook al zijn er zulke verschillende kerkgenoot schappen. Zo hield dc O.J.R. gespreksavonden ter voorbereiding op de assemblee van de Wereldraad van Kerken te New Delhi, oorlog en vrede vormde een ander onderwerp van gesprek en voorts kwamen belijdeniscatechisan ten uit verschillende kerken bijeen om zich voor te bereiden op hun toe lating tot de kerk. Gemiddeld wer den deze bijeenkomsten bezocht door 30 mensen. „En dat, terwijl de Gere formeerde kerk in Middelburg rond 3500 en de Hervormde kerk rond 5000 zielen omvat. „Met theoretise ren alleen krijgt men de jongeren niet; de kerk zal wegen moeten vin den om de jeugd te winnen, daar voor zijn er onder meer de prakti sche werkzaamheden, die de jeugd ook meer aanspréken, zoals de werk kampen". belangstelling hiervoor bij de kerken is nog te gering, dan dat een derge lijke idee uitvoerbaar wordt geacht. Praktisch zijn er zeker mogelijkhe den als die maar worden benut. Verschillende kerken hebben een goed opgezet en georganiseerd en levend jeugdwerk; indien hier een zekere vorm van samenwerking mo-. gelijk is in de Oecumenische Jeugd raad, zou dat het bestuur zeer wel kom zijn. De heer Bisschop komt tot de vol gende conclusies wat het jeugdwerk „interkerkgemeenscliappelijk" in Middelburg betreft: „de O.J.R. zou het prettig vinden er een bewus tere uitwisseling van gezamenlijke ervaringen mogelijk was. Zoals een gezamenlijk optreden in verkondi gingen, het combineren van uitwis selingen". Bepaalde projecten zou den gezamenlijk kunnen worden uit gevoerd. Recreatie voor jongeren on kerke lijke bijeenkomsten kunnen geza menlijk worden georganiseerd, hulp verlening. „Het zou goed zyn als men besefte, dat men door samen werking elkaar helpt". en de De Interkerkelijke Commissie voor de Geestelijke Verzorging op Passa giersschepen, waarin naast de Ne derlands Hervormde Kerk, de Gere formeerde Kerken, de Remonstrant se Broederschap, de Doopsgezinde Broederschap, de Evangelisch Lu therse Kerk en de Unie van Baptis tengemeenten hun afgevaardigden hebben, heeft thans naast de Hol- land-Amerikalijn ook de Koninklijke Rotterdamse Lloyd en de Maatschap pij Nederland voor geestelijke ver zorging op hun schepen. Per jaar zijn predikanten nodig voor onge veer 60 reizen, deels kort (maxi maal 3 weken) deels rond de wereld, 9 weken. Aldus het jaarverslag. Een styging van het aantal theo logische studenten is er in de Ver enigde Staten. Het aantal nam in de V.S. volgens de statistiek van een aantal scholen met 2,4 procent toe en in Canada met 4 procent, verge leken met 1961. De sterkste stijging is op de lutherse en anglicaanse seminaries. „DE BLIJE WERELT" IN LUNTEREN NIEUW CONFERENTIEOORD VOOR GEREFORMEERDE KERKEN Ook vakantieverblijf voor grote gezinnen grote gezinnen en voor mensen, die geen dure vakantiegelegenheid kun nen betalen. „De Blye Werelt" is de naam van een nieuw conferentieoord voor de Gereformeerde Kerken van Neder land, middenin het Buurtbos te Lun- teren op de Veluwe. Het gebouw is eigendom van de in Rotterdam ge vestigde stichting Steun Evangelisch Herstel en Wederopbouw, waarvan de evangelisatiepredikant ds. J. M. van Krimpen voorzitter is. In de eer ste plaats is het complex bestemd voor conferenties van alle werkers in de evangelisatie en het maat schappelijk werk, dat door of van wege de Gereformeerde Kerken in Nederland wordt verricht en in de tweede plaats als vakantieoord voor feleden gesticht door de Nederlandse endingsstudieraad, die het in 1955 verkocht aan de tegenwoordige eigenaar. Architect H. van Hunnik uit Rotterdam ontwierp een geheel nieuw gebouw, dat onlangs is ge reedgekomen en dat nu slaapgele genheid biedt aan omstreeks 300 gasten en een congresruimte heeft voor ongeveer 400 personen. Dit nieuwe gebouw zal niet alleen conferentieoord zijn, maar ook fami liehotel. Voor de jeugd zijn er spe ciale slaapzalen, een crèche en een speelgelegenheid in de open lucht op een beschutte plaats, die zodanig is gelegen, dat de ouders vanaf het ter ras of restaurant hun spruiten in de gaten kunnen houden. Voor het ge bouw ligt een amfitheaters gewrjze aangelegd terras. Van het oorspronkelijke conferentie oord van vijftig jaar geleden is nu niet veel meer over. Het bestond oor spronkelijk uit houten barakken en een paviljoen, dat na de oorlog is ge bouwd. De barakken worden afge broken en het paviljoen zal worden ingericht voor de beoefening van binnensporten. Advertentie) Pogingen De O.J.R. heeft getracht gemeenten te vinden, die bereid waren een kerk dienst te houden, waarin dezelfde liederen, schriftlezing en gebed een onderdeel van het geheel uitmaak ten. Er was minder belangstelling voor dan men had verwacht. Voor zover men meedeed werden de diensten toch niet ervaren als iets gemeenschappelijks. Men is wel bereid in concreto iets te doen waar het, als bij de Duitse vluchtelingen kinderen, om directe hulpverlening gaat, die niet zo zeer de nadruk legt op de eenheidsgedachte. „Het kan een gebrek aan onze inventivi teit zijn", aldus dc heer Bisschop, „maar aan een vast project als jeugddiensten of diensten voor mid delbare scholieren, is de Oecumeni sche Jeugdraad nog niet toe". De Advertentie) Ambtsdragers uit Borssele bezochten A.K.U.-fabriek In de ring Borssele van de Ned. Herv. Kerk is men de laatste 25 jaar niet wars gebleken van allerlei bijzondere activi teiten. Hier zijn verschillende dingen op touw gezet, zoals ge regelde bijeenkomsten van ambtsdragers, die later in aller lei delen van de N. H. Kerk weerklank hebben gevonden. Een van de zaken die, voor zo ver ons bekend, voor het eerst in de ring ter hand zijn geno men, is de jaarlijkse reis van ambtsdragers die dan hun vrou wen mogen meenemen. Als regel voor deze reizen "heeft steeds gegolden een tweeledig doel, een kerkelijk en een we reldlijk.. U glimlacht misschien even, dit lezende. Men weet daar ook wel dat dit kerkelijke en wereldlijke niet zo maar ge scheiden kunnen worden' en dat alle kerkelijke zaken een we reldlijke achtergrond hebben en dat alle wereldlijke zaken ook vanuit een andere hoek kunnen worden bekeken. Dat kerkelijke doel van zulk een reis kan zelfs zijn de N.C.R.V. en dat wereld lijke doel de kathedraal van Doornik. Zoals U maandag in dit dagblad hebt kunnen lezen, ging de vorige week deze jaarlijkse reis naar Arnhem. Het wereldlijke doel was een bezoek aan het Openlucht Museum. Men heeft zich ook inderdaad niet bezig gehouden met de geestelijke achter gronden van die klederdrachten en van al die verschillende woningen die er in de diverse streken van ons land zijn gebouwd. Het kerkelijke doel was een bezoek aan de A.K.U., de Algemene Kunstzijde Unie, die een grote fabriek heeft in de Kleefse Waard bij de hoofdstad van Gelder land. Nu zult U misschien enigszins verwonderd opkyken dat dit moder ne grootbedrijf, dat dag en nacht, in de week en des zondags doordraait, het kerkelijk doel was. In de ring Borssele zijn alleen maar agrarische gemeenten te vinden, ge meenten dus, waar tegenwoordig een overschot aan werkkrachten is, die, zij het dan soms zijdelings, worden weggezogen door de industrie. Hoe meer de industrieplaatsen in ons land zich uitbreiden, hoe meer deze gemeenten in zielental teruglopen en hoe meer de gemiddelde leeftijd al hoger wordt. Inzicht Het ging er bij de reis van dit jaar nu om aan de leden van de kerkera den enig inzicht te geven in datgene wat samenhangt met het industriali satie-proces. Die industrialisatie op zich zelf is natuurlijk allerminst een kerkelijke aangelegenheid. Maar het is niettemin een verschijn sel (lat diep ingrijpt in het geestelijke en kerkelijke leven. Dat is een kaut waarmee (le kerk wel degelijk te ma liën heeft en waarvan alle ambtsdra gers, ook al hebben ze tot nu toe al leen maar in de landbouw gewerkt en ook al zyn ze geenszins van plan de ploeg in do steek te laten, toch wel iets mogen weten. Het ging dus niet allereerst om die machines en om het produktieproces in zo'n grote fabriek, hoewel ook in teressant is om te zien, hoe een brei, die er uitziet als tomatensoep, wordt toebereid. Degenen die mee zijn ge gaan hebben hun ogen uitgekeken hoe er na vele bewerkingen uit een spinkop, ter grootte van een gulden 3600 draadjes rayon tevoorschijn kwamen. Het ging allereerst bij dit bezoek om de mens die in een der gelijk bedrijf werkt en die niet meer leent de dag om te werken en de nacht om tc slapen; de mens, die slechts eens in de 3 of 4 weken een normale zondag heeft waarop hij naar de kerk kan gaan om daarna een kop koffie te drinken, te eten en met zijn gezin te gaan wandelen. Laten we er niet gering over denken welke veranderingen dit meebrengt. Nu was er nog een bijzondere reden waarom de ambtsdragers van de ring Borssele juist naar Arnhem zijn getogen. Een van de predikanten, die tot voor enkele maanden op een van de dorpen van Zuid-Beveland stond, ds. Warfemius, had een beroep aan genomen dat op hem was uitge bracht door de „Stichting Evangelie en Industrie", die hem als werkkring had aangewezen de stad waar Rijn en IJsel uit elkaar gaan. Wanneer er iemand uit onze agrari sche omgeving weg gaat naar zo'n geheel andere werkkring, komen er natuurlyk allerlei vragen op. Wat inoot hjj daar gaan doen? Is hij ge woon predikant, of eigenlijk niet? Op welke wijze zal liij daar moeten werken? Hoe is de verhouding met de leiding van de bedrijven? Hoe is de verhouding met de arbeiders? Gewend aan onze landbouwende dor pen is het niet gemakkelijk om zo maar op deze vragen, die nog met een aantal kunnen worden vermeer derd. een antwoord te geven. Vanuit de ring Borssele was ds. Warfemius gevraagd ons bij het bezoek aan de A.K.U. te begeleiden en ons 'daarna iets te vertellen over het industrie- pastoraat, voor zover hem dit moge lijk was. In ieder geval zou hij ons iets kunnen zeggen van de stichting door wie hij beroepen is- Zo ongeveer is de opzet geweest wat betreft het kerkelijk doel van deze reis van ambtdragers. Confrontatie Laten we direct zeggen dat dit stuk van de reis volkomen aan zyn doel heeft beantwoord. De deelnemers zijn geconfronteerd met een van de mo derne grootbedrijven en zij hebben, door hetgeen er gezegd en besproken is, in de gaten gekregen dat de din gen niet altijd zo gemakkelijk liggen als wij in onze landbouwende dorpen wel eens denken. De heer Blokker, de personeelschef, heeft ons een in leiding gegeven over het onderdeel van dit bedrijf dat hij speciaal onder zijn hoede heeft. Hij heeft het gehad over de vraag waarom dit bedrijf des zondags en des nachts niet kan wor den stilgelegd. Een chemisch bedrijf kan niet stoppen zonder dat de stof fen gaan stollen en daarmee komt de zaak vast te zitten. De heer Blok ker besefte terdege dat het voor de arbeiders geen plezierige zaak is wanneer ze op 3 van de 4 zondagen hun S uren in de fabriek moeten doorbrengen. Wat moeten we in de kerk hiermee aan? Dit is een algemene vraag voor alle kerken in ons land- De in dustrialisatie gaat door en het aantal van hen die in een continubedrijf werken, zal steeds groter worden. Een predikant van een gemeente on der de rook van Rotterdam vertelde ons enkele jaren geleden dat een ou derling en een diaken uit zyn kerke- raad de landbouw hadden vaarwel gezegd en waren gaan werken in de olie-industrie bij Pernis. Dat had eni ge conflicten gegeven en ook deze twee broeders zelf waren er erger door van streek gebracht dan zij oorspronkelijk hadden vermoed. Tot nu toe heeft de kerk zich aange past aan het landbouw-schema. De tijd dat er gemolken moest worden, bepaalde mede de tyd van de kerk diensten. Zal in de toekomst de in dustrie het leven en werken in de VeriUeMi BINNENVERINGBED j Ziet beste bed ooit gemaakt J/o oil will SCHUIMRUBBERBED met versterkte rr.iddensector Wfabrieken Zevenbergen i kerk bepalen? Zal de/.e zich moeten regelen naar do ploegendienst? En op welke wyze zal zij dat moeten doen? Dit zijn vragen, aldus ds. Warfemius, waarmee de kerk zich toch wel eens bezig mag houden, nu een steeds groter percentage van de werkende bevolking van ons land zijn emplooi vindt in de grote indus triële bedreven. Uit de landbouw Het ging de ambtsdragers van de ring Borssele vooral om de arbeiders in dit bedrijf. Nu komen deze voor een belangrijk deel ook uit de land bouw. Toen 20 jaar geleden deze fa briek begon te draaien, waren er 800 werkkrachten nodig, die voorname lijk uit Arnhem kwamen. Nu werken er 2500. die men voor een belangrijk deel met bussen moet halen uit de Betuwe, de Lijmers en de Achter hoek. Zij waren niet gewend aan de industrie en kwamen veelal van klei ne landbouwbedryfjes, die niet vol doende meer opleverden voor hun ge zin. Dat bedrijfje hadden ze veelal aangehouden en zo leven velen van hen een tweeledig bestaan. Op de vraag öf dit wenselijk was, werd niet direct ontkennend geantwoord. Men besefte de grote overgang van de landbouw naar een industrie als deze en daarom werd het toch niet onge wenst geoordeeld als er een binding bleef met de omgeving waarin men had gewerkt en bleef wonen via het land dat men bewerkte. Toch waren hier wel zekere grenzen. Al met al was dit bedrijf van de A.K.U. bijzon der geschikt om mensen uit de land bouwende Zak van Zuid-Beveland iets te laten zien van de problemen rond de industrialisatie. Een volgende week hopen we nog iets nader in te gaan op de vragen die er liggen op het terrein van kerk en industrie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9