CAMPBELL
dingt opnieuw
naar de
800 km
Brits parlementslid meet zjjn
collega's naar hun hoofden
Modernste ziekenhuis van Europa
naar 5 km diepte
VRAGEN OVER
S0FTEN0N
DOLLARS VAN TIE
NERS TELLEN MEE
Nieuwe duikboot
Amerikaans experiment
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 30 JUNI 1962
Nadat hij er bij een slip op de zoutvlakte van
Utah met 480 km/u als door een wonder het
leven afbracht, gaat Donald Campbell binnen
kort zijn aanval op het „absolute snelheids
record te land" herhalen. Voor dit nieuwe Dob-
Wat niemand in de automobielwereld voor mogelijk had gehouden,
gebeurde op vrijdag 16 september 1960: op de zoutvlakte van Utah
overleefde Donald Compbell een slip met zijn racemonster bij een
snelheid van 180 kilometer per uur. Alle voorzorgen ten spijt had
één der enorme wielen van de „Bluebird" wat van het harde zout
van de Bonnevillebaan losgewoeld. Het tien meter lange gevaarte
wentelde als een gigantische propeller om zijn as. Een paar.
seconden beslisten over dood of leven. Ze maakten tevens een
voorlopig einde aan een stoutmoedige droomhet bereiken van een
snelheid van 500 Engelse mijlen of 800 kilometers per uur.
Men hees Campbell uit zijn wagen,
die uiterlijk slechts geringe schade
had opgelopen, maar waarmee toch
geen coureur ter wereld opnieuw zou
zijn gestart. Campbell zelf begaf zich
op eigen gelegenheid naar het zie
kenhuis. „Ik ben alleen een beetje
door elkaar geschud, ik maak het
best!" zei hij. En hij kondigde met
een aan, het opnieuw te zullen pro
beren. Achteraf bleek hij toch wel
iets méér te hebben opgelopen dan
blauwe plekken en schrammen: een
schedelfractuur. Maar terwijl het
scheurtje in zijn schedel langzaam
dichtgroeide, begonnen Engelse con
structeurs al koortsachtig aan het
bouwen van een nieuwe „Bluebird".
Die ïs in november 1961 gereedgeko
men en lijkt op het eerste gezicht
sprekend op de oude. Want ondanks
de ongelukkige afloop van de vorige
poging menen de deskundigen niet
helemaal ten onrechte, dat de Blue
bird zijn deugdelijkheid heeft bewe
zen. Op grond van de in Utah opge
dane ervaringen is nu een 2,35 meter
boven de grond verrijzende staartvin
toegevoegd, die de stabiliteit moet
vergroten, maar in gedeelten afneem
baar is en alsnog kan worden ver
kleind, als dat bij de proefritten no
dig mocht blijken. Voorts zijn de
twee benzinetanks tot één samenge
voegd en de accu's verplaatst, om
het zwaartepunt meer naar voren te
brengen.
ONGEWOON DETAIL
Een merkwaardig detail zal gerouti
neerde automobilisten iets zeggen:
het differentieel van de nieuwe wa
gen kan buiten werking worden ge
steld, waardoor als het ware één vas
te achteras ontstaat. Op een zuiver
rechte baan is dit geen bezwaar en
loswoelen var de grond door één van
de wieier kan dan niet meteen ook
hel andere wiel tot machteloosheid
doemen, zoals in Utah blykbaar is
gebeurd. Campbell zelf is over zijn
verbeterde racemonster zeer te spre
ken. Wa. niet wegneemt, dat ook zijn
nieuwe record-poging, in juni of juli
aanstaande een griezelig dobbelspel
blijft met de dood.
Het is typerend voor de enorme
moeilijkheden aan de zelfkant der
menselijke vermogens, dal in onze
Eeuw der Snelheid het wereldsnel
heidsrecord te land sinds 1947 on
aangetast bleet, dur vijftien jaren
achtereen De snelheidsduivel die Do
nald Campbell thans voorbij wil stre
ven, heette John Cobb Deze Cobb
was als autorenner eigenlijk een
amateur. Om den brode behoefde hij
zich niet in levensgevaar te begeven.
Hij was eer: schatrijk bonthandelaar,
die alleen op snelheid uit was „voor
zijn plezier". Ten koste van gewel
dige kapitalen liet hij zijn privé-
racemonsler bouwen. En op dezelfde
Bonneville Salt Flats waar ook Do
nald Campbell zijn leven op het spel
zette, reed John Cobb 394,2 Engelse
mijlen (iets meer dan 634 kilometer)
per uur.
Cobbs record bleef lang onnavolg
baar en eigenlijk deed hem dat niet
eens plezier. Hij kon de prikkel der
rivaliteit niet missen. Daarom scha
kelde hij over van het land naar het
water, waar nog sensatie te beleven
viel naar zijn zin. Bij proefvaarten
ontwikkelde hij de voor raceboten
destijds ongelooflijke snelheid van
ongeveer 320 km/u. Toen startte hij
op het Schotse meer Loch Ness (de
verblijfplaats van de legendarische
zeeslang) voor zijn eigenlijke record
poging. Met een snelheid van ver
over de 300 kilometer per uur stoof
hij over de watervlakte naar de eind
streep. Weinige meters vóór de fi
nish spatte de hele raceboot uiteen.
Niemand beeft ooit met zekerheid de
oorzaak van de ramp kunnen vast
stellen. noewel het hele verloop van
de tragische tocht op het filmjour
naal wa. vastgelegd In de beslissen
de ogenblikken van zijn record
poging heeft een coureur maar één
metgezelde dood John Cobb kon
aan'geen levend wezen zijn indruk
ken meei meedelen. Hij overleed wei
nige seconden nadat men hem tussen
de wrakstukken uit het water had
gehaald.
STALEN ZENUWEN
Er zijn stalen zenuwen voor nodig,
om met zulk een macaber voorbeeld
voor ogen nieuwe aanvallen op het
snelheidsrecord te doen. Donald
Campbell hééft zulke zenuwen. In
J955 verbeterde hij wijlen John Cobb
door op het water 202,32 miles per
uur te halen. Nog datzelfde jaar
maakte hij er 216,25 miles van, in
1956 zelfs 225,63 miles: rond 360 km/
u. Koningin Elizabeth van Engeland
huldigde hem, door hem in 1957 te
benoemen tot „Commander of the
Order of the British Empire".
Donald Campbell heeft de snelheid
letterlijk in het bloed. Zijn vader was
Sir Malcolm Campbell, de beroemd
ste coureur die de wereld ooit gekend
heeft. Campbell senior werd geboren
in 1883 en liep al tegen de zestig,
toen hij op zoek naar. nieuwe prikkels
de race-auto verwisselde voor de
raceboot, zoals na hem John Cobb
zou doen. Malcolms zoon Donald
Campbell heeft de omgekeerde weg
gekozen. Hij begon met het verbete
ren van wereldrecords op het water
en toen die niet meer te verbeteren
schenen, schakelde hij over naar de
race-auto, naar de zoutvlakten van
Utah en naar het snelheidsrecord
te land.
Een kwart eeuw lang golden de Bon
neville Sait Flats als de enige plaats
ter wereld waar een aanval op het
absolute snelheidsrecord te land nog
kans van slagen bood. Vóór alles is
er ruimte: een ruimte des doods,
waar dieren en planten geheel ont
breken. De zoutvlakte is glad, stroef
en hard. Ze vormt een baan zonder
hindernissen, die als gevolg van de
merkwaardige samenstelling van de
bodem een zeer gelijkmatige tempe
ratuur bezit. De Amerikanen noemen
de Bonneville Salt Flats trots „the
world's fastest racing course", 's we
relds snelste racebaan. Hier werden
sinds de dagen van Campbell senior
alle solo-races op twee, drie en vier
wielen verreden.
INDUSTRIE
Zal Donald Campbells nieuwe poging
ook dit laatste aandeel der Amerika
nen in het snelheidsrecord te land
overbodig maken? Merkwaardig ge
noeg leveren de Verenigde Staten
geen coureurs op die Campbells
evenknie kunnen zijn. En technisch
berust de hele Bluebird-onderneming
op een massale en collectieve
krachtsinspanning van de Britse in
dustrie, waarvoor de toch zo mach
tige Amerikaanse automobielindus
trie geen equivalent kent. Thans
heeft Campbell ook van de vermaar
de Amerikaanse Bonneville Salt Flats
afgezien en zijn racehaan elders ge
kozen: in het „dode hart" van Au
stralië. Campbells recordpoging ïs
daarmee geheel en al een zaak van
het Britse gemenebest geworden.
Wat Campbell op de zoutvlakte van
Utah tegen heeft? De- grootste
baan die men daar in rechte ljjn kan
afzetten, meet 20 km en Campbell
meent minstens 30 km nodig te heb
ben, juist omdat bruusk accelereren
of remmen met een snelheidsmonster
als de Bluebird dodelijk kan zyn. Het
was Walter Bonython, een man van
aanzien in de Royal Geographic So
ciety, die Campbell wees op de mo
gelijkheden van Lake Eyre, het ge
heimzinnige zoutbekken dat op bijna
500 km noordwestelijk van Adelaide
gelegen is eL waar het in voorhistori
sche tijden wemelde van reuzestruis
vogels, reuzekangeroes, reuzekroko
dillen, reuzeschildpadden en reuze
buideldieren. In een moeizame arbeid
van vele maanden heeft men hier,
naar het model van Utah, op het
steenharde zout een ongeveer 35 me
ter brede baan uitgezet en gladge
schaafd. Slaagt Campbell's poging bij
Lake Eyre, dan is het voorgoed ge
daan met de mythe van de Bonneville
Salt Flats als „enige racebaan voor
20e-eeuwse snelheden".
In de familie Campbell, is de naam
„Bluebird" traditioneel geworden
voor de snelheidsmonsters, zowel op
het water als te land. John Cobbs
record te land van 1947 werd geves
tigd met een door Reid Railton ge
bouwde machine, waarin een Napier-
Lion-vliegtuigmotor met 12 cilinders
die 2500 paardekrachten ontwikkel
den. De nieuwe Bluebird van Camp
bell junior is uitgerust met een ver
beterde Brlstol-Siddely „Proteus"
gasturbine met een vermogen van
4250 paardekrachten. De motor drijft
alle vier wielen aan. Het hele gevaar
te lijkt een rollende raket, met een
gewicht van vier ton, 10 meter lang
en 2,4 meter breed, op wielen die een
middellijn hebben van 132 cm.
GROOTSE SAMENWERKING
Niet minder dan 86 vooraanstaande
ondernemingen in de terecht ver
maarde Britse motor- en automobiel
industrie hebben een bijdrage gele
verd tot hel gigantische project, dat
een miljoen pond (10 miljoen gulden)
heeft gekost. Geen wonder, dat
„motor-minded" Engeland de record
poging van Donald Campbell met
nog meer spanning volgt dan het
grote leger der snëlheidsadepten in
andere landen.
Voor de Britten is Campbells tocht
over de zoutvlakte van Lake Eyre
bijna een persoonlijke erezaak. En op
nieuw is onder de autodeskundigen
een heftig debat ontbrand over de
vraag, of in onze tijd dergelijke snel-
heidsjachten nog va npósitleve bete
kenis zijn voor het beproeven van
materialen en nieuwe constructies,
dan wel of ze als louter ongezonde
sensatie moeten worden verdoemd.
In 1886 bedroeg de grootste snelheid
die een auto kon bereiken 15 km per
uur. In 1898 was het al 42 km ge
worden, in 1901: 85 km/u in 1909:
209 km/u, in 1928: 332 km/u, in
1935: 485 km/u. Die laatste prestatie
staat op naam van Malcolm Camp
bell, Donald Campbells vader. John
Cobb ontnam hem de eer en bracht
het wereldrecord te land na de oorlog
op 634 km/u. In de nieüwe Bluebird
van Campbell junior schuilen thans
de mogelijkheden van 800 km/u. Zal
hij ze er uit weten te halen? Of zal
net als destijds bij John Cobb
een macabere passagier nog sneller
toeslaan dan hij?
Donald Campbell is geen op
snijder. Hij spreekt over zijn
Bijen geven gif
op elektrisch
hevel
(Van een medewerker)
Bijengif, dat niet alleen bij de behande
ling van reumatische aandoeningen
een rol speelt, doch ook de medische
research voor andere, meer algemene
doeleinden, goede diensten bewijst, kon
tot nu toe slechts met verlies van de
voor de gifwinning benodigde dieren
gewonnen worden. Dit heeft de heer D.
I. Palmer, een Engels ingenieur en
amateur-imker, niet. eerder met rust
gelaten, voor hij iets had gevonden om
op andere wijze, zonder de dieren te do
den, het kostbare gif te vergaren. Zijn
apparaat, waarover kortgeleden in een
medisch vaktijdschrift werd bericht,
heeft intussen in de praktyk ook zijn
deugdelijkheid bewezen.
De bijen krijgen thans slechts een lichte
elektrische schok, die er oorzaak van is,
dat zij in dunne siliconenschijfjes steken
en daarin hun gif deponeren. Zij kunnen
uit deze schijfjes hun angel weer terug
trekken en krijgen achteraf slechts een
enorme honger, die zij met honing mo
gen stillen, voor zij weer worden vrijge
laten. Het gif kristalliseert in minus
cule bolletjes, die in deze vorm direct
gebruikt kunnen worden. Intussen heeft
men ongeveer 10.000 bijen nodig om
slechts één gram werkzame substantie
te verkrijgen. Doch reeds met deze ge
ringe hoeveelheid kan veel gedaan wor
den.
Maatregelen tegen
piratenstations
in de maak
Een commissie van deskundigen
op het gebied van radio en televi
sie uit de Raad van Europa heeft
gisteren te Straatsburg overeen
stemming bereikt over de tekst
van een akkoord over maatrege
len op Europees niveau tegen de
exploitatie van piratenzenders.
OVER KENNEDY GEEN COMMENTAAR
Kroesjtsjew
lang
niet dom
Het conservatieve Britse parle
mentslid Robert Jenkins is de
overtuiging toegedaan dat man
nen als John Kennedy, Harold
Macmillan en Nikita Kroesj
tsjew zich voor zij een politieke
carrière beginnen door een fre-
noloog de schedel moeten laten
meten.
Deze opmerkelijke figuur in het Engel
se Lagerhuis is zelf schedelkundige
en heeft vele uren doorgebracht op
de galerij van de vergaderzaal ten
einde de hoofden van zijn collega's
beneden hem te bestuderen. In de
loop van de laatste zes jaar heeft hij
zich door foto's of persoonlijke ont
moetingen een beeld kunnen vormen
vroeg hem om een beschrijving.
De conservatieve afgevaardigde conclu
deerde bij het zien van de eerste af
beelding „een van de grootste en
meest ontwikkelde verstanden die ik
ooit ben tegengekomen". Hij zei dit
van Winton Churchill.
KROESJTSJEW
...„niet dom"...
„Halsstarrig'
De tweede schedel, zo zei Jenkins, be
hoorde toe aan een „moeilijk en hals
starrig mens", waarmee hij zonder
het te weten een oordeel had geveld
over president De Gaulle van Frank
rijk. De 62-jarige frenoloog vertelt
dat ky zijn eigen schedel eerst eens
goed heeft bestudeerd, alvorens na
een geslaagde carrière als zakenman
naar de politieke wereld over te
stappen. „De metingen toonden aan
dat ik een kans had", zo zegt hij nu.
Jenkins kreeg gelyk, hy werd geko
zen.
Hij wil over de bestudering van zijn col
lega's in het Lagerhuis niet in bij
zonderheden treden. „Ik kan U ech
ter wel zeggen dat de gemiddelde af
gevaardigde niet meer hersens heeft
van het hersenpotentieel van talloze
binnenlandse en buitenlandse politi
ci.
Schokkend
Jenkins is daarbij tot een serie conclu
sies gekomen die voor een deel der
mate schokkend zijn dat zij pas na
zijn overlijden aan de openbaarheid
zullen worden prijsgegeven.
,Een frenoloog is door metingen van de
schedel in staat om karaktereigen-
KENNEDY
...geen commentaar..
schappen en capaciteiten van de per
soon in kwestie te bepalen", zo legt
hij uit, „zeg nu niet dat dit een
knobbeltjesleer is, mijn wetenschap is
even accuraat als die van medici"-
Jenkins heeft dit onlangs „geïllustreerd
in een televisie-uiczending. -Men
toonde hem twee foto's waarop uit
sluitend de bovenkant van de hoof
den van twee personen voorkwam en
dan de doorsnee kiezer".
Jenkins zegt achter de hand dat dit
eveneens geldt voor het Amerikaan
se congres, de Westduitse Bondsdag
en andere volksvertegenwoordigin
gen.
Nummer een
„De man die uit is op een politieke car
rière moet zich eerst door een sche
delkundige laten onderzoeken", aldus
Jenkins, „Kroesjtsjew hoeft zich geen
zorgen te maken dat hij niet voldoen
de capaciteiten heeft, hij is de meest
geschikte politicus die de wereld
momenteel kent. Vooral zijn agres
sieve energie is goed ontwikkeld".
Jenkins rangschikt premier Roy Wc-
lensky van de Rhodesische federatie
als nummer twee en diens ambtge
noot van Australië als derde.
Op de vraag waar Kennedy op zijn
lijst voorkwam antwoordde het
Britse parlementslid: „geen com
mentaar
Tijdschriftenhandelaar
voorwaardelijk gestraft
De rechtbank in Amsterdam heeft de
4ö-jarige tijdschriftenhandelaar J. B.
veroordeeld tot een voorwaardelijke ge
vangenisstraf van vier maanden met
een proeftijd van drie jaar en een geld
boete van 500,
Het vorig jaar haalde de Amsterdamse
politie bij hem een verhuiswagen vol
dubieuze lectuur, dia's, foto's en films
weg, met een totale verkoopwaarde
van ruim 20.000.
IN DE SNEL GROEIENDE wijk St.-Pieters, in het noorden
van Brugge, verrijst een van de modernste ziekenhuizen van
Europa. Reeds een vijftal jaren geleden werd begonnen met het
ontwerpen van de plannen. Met de bouw van het indrukwek
kend complex zal in 1963 begonnen worden en het geheel moet
binnen vijf jaar volledig af zijn.
De commissie van Openbare Onderstand van Brugge, die het nieuwe
hospitaal bouwt in samenwerking met het Belgische ministerie van volks
gezondheid en het gezin, voorziet dat het complex ongeveer 500 miljoen
F. zal kosten.
Men beschikt te St.-Pieters over een terrein van 26 ha, terwijl 't huidige
Brugse hospitaal, dat niet meer voldoet aan de vereisten van de moderne
tijd, slechts een totale oppervlakte van 2,5 ha beslaat. Het zit bovendien
volkomen ingesloten in de stadskern.
Het gehele complex zal bestaan uit vier delen: het eigenlyke hospitaal,
een revalidatiecentrum, de stookcentrale met wasserij en tenslotte een
blok voor huisvesting van het personeel.
Het eigenlijke ziekenhuis wordt in hoogbouw verwezenlijkt en bevat 26
verpleegeenheden. telt veertien verdiepingen, krijgt een hoogte van 56 m
en een gevellengte van 140 m. Alle kamers hebben zicht op het zuiden
en op liet park, dat voor het gebouw ontworpen is. Men zal geen spoor
meer vinden van het systeem van de grote gemeenschappelijke zalen,
waar de vereiste rust en orde ontbreken. Een verpleegeenheid bestaat
uit 3 kamers voor vier personen, drie kamers voor twee personen en 10
kamers voor één persoon. Er worden ook verschillende andere afdelingen
opgericht, zoals een moederhuis en bijzondere lokalen voor de verzorging
van de kinderen.
Het technisch blok zal zestien verschillende polyklinieken omvatten, een
eerste hulp-afdeling, do radiografie-afdeling, de laboratoria, twaalf ope
ratiezalen, de kraamafdeling enz.
japonnetje demonstreren de „zieken
huismode". In vele schoollokalen
denkt men omringd te zijn door lou
ter studenten in de medicijnen. Gro
te omzetten maken op het ogenblik
ook de bijous-afdelingen van de
warenhuizen en de speciale winkels
van „exotische huisdieren".
Het eeuwige moeten
De zakenwereld volgt de tendens op de
teenager-markt nauwkeurig, omdat
een plotseling opkomende mode zich
tot een, het hele land overspoelen
de stormvloed van „moeten" kan
ontwikkelen. „Must" (moet) is een
heilig woord. De tiener kan er niet
onderuit.... De jonge mensen willen
hun vrienden en collega's nooit iets
toegeven. Integendeel, vooral in de
mode trachten zij elkaar voortdu
rend te overtroeven. Menige zaak
kan vertellen, hoe snel bij tieners in
dit land het „allernieuwste", weer
achterhaald is-
De boot 13 van het miniatuurtype.
Hij wordt slechts 16 meter lang.
De aandrijving geschiedt door een
diesel-elektrische installatie, die
in de achtersteven is ingebouwd
en voor de voortstuwing zorgt.
Een tweede propellor zal, volgens
het helikopterprincipe, mid
scheeps en verticaal werken, om
het schip op elke gewenste water
diepte te kunnen nouden. Het in
wendige van het schip kan, behal
ve de bemanning, wetenschappe
lijke instrumenten tot een totaal
gewicht van 1500 kilo opnemen.
Het onderzoek van de zee-bewegin
gen en de temperaturen op verschil
lende diepten is voor de huidige on
derzeeboot-bouw zeer belangrijk om
dat de steeds toenemende tonnages
aan andere drukbelastingen onderhe
vig zijn dan de vooroorlogse onder
zeeboten. Bovendien dwingen verbe
terde afweermiddelen de onderzeebo
ten grotere diepten op te zoeken, zo
dat een nauwkeurige kennis van de
zeebodem voor hef inzetten van deze
strijdmiddelen noodzakelijk is.
Do Tweede-Kamerleden, mej. A.
H. Nolte (k.v.p.) en mr. J. Th. M.
de Vreeze (k.v.p.) hebben aan de
minister van sociale zaken en
volksgezondheid schriftelijke vra
gen gesteld over het slaap- of kal
meringsmiddel Sof tenon (ook be
kend onder de naam Thalidomide).
Zij vragen ol de minister kennis heeft
genomen van de berichten over de ern
stige gevolgen die het gebruik van dit
middel zou hebben met name tijdens de
zwangerschap.
„Is het juist, dat in samenwerking tus
sen de bevoegde overheidsinstanties en
de bij de geneesmiddelenvoorziening be
trokken maatschappelijke organisaties
in november j.l. maatregelen zijn ge
troffen teneinde bedoeld middel uit de
handel te nemen en mag worden aange
nomen, dat dit middel ten gevolge van
deze maatregelen hier ten lande niet
meer wordt afgeleverd?", aldus deze
kamerleden.
Zij informeren of het gevaar bestaat dat
dit middel via naburige landen nog in
ons land doordringt en als dit het geval
is of do minister dan reeds stappen heeft
ondernomen of zal ondernemen ter voor
koming daarvan.
Ook vragen deze kamerleden naar de
juiste toedracht van het gebeurde in
Rotterdam waar Softenontabletten op
straat terecht zijn gekomen bij vervoer
naar een vuilverbrandingsinstallatie.
Zij vrager, de minister zijn oordeel tc
geven over de oorzaak van de hier ge
maakte fout en de verantwoordelijkheid
hiervoor.
0 Joseph Lee. een Amerikaan uit Boston
die wel de pleegvader van het spel werd
genoemd, wordt volgens de National Re
creation Association in New York vooral
herdacht door zijn aforismen. Voorbeelden:
„De jongen zonder speelterrein is de vader
van de man zonder werk", „We houden niet
met het spel op omdat we oud zijn, we
worden oud omdat we niet meer spelen".
belspel met de Dood beschikt Campbell thans
over een aanmerkelijk verbeterd racemonster
en over een voor dit doel nog niet eerder ge
bruikt terrein in Australië.
(Van onze correspondent)
De teenagers, waaronder meer dan
twaalf miljoen leerlingen van middel
bare scholen en studenten, zijn op het
ogenblik Amerika's meest gefêteerde
klantenkring. Marktonderzoekers
hebben ontdekt, dat de jonge men
sen tot de koopkrachtigste én koop-
lustigste verbruikers van de V.S. be
horen- Minstens een derde van hen
is al lang niet meer aangewezen op
het wekelijkse zakgeld van vader.
Door permanent of tijdelijk werk in
de vakanties verdienen zij hun dol
lars zelf En dat geld blijft niet lang
in de zakken van de spijkerbroeken
en overgooiers.
De statistici weten het precies-, de tie
ners en twens geven jaarlijks 36
miljard gulden uit, waarvan het
leeuwendeel aan confectie, meisjes-
mode en cosmetica. Deze onverzadig-
lijke klanten worden door het be
drijfsleven dan ook „hevig bemind".
Dat geldt ook voor de toeristenin
dustrie, sinds de reislust van de
Amerikaanse jeugd steeds groter
wordt. Zij wil niet meer naar vakan
tiekampen of met de ouders mee.
„Laat ons Amerika en Europa zien!"
is vandaag het parool.
kansen met echt Angelsaksi
sche reserve. Voor hepi is snel
heid eenvoudig het zout des le
vens. Heel spoedig zullen wij
weten, of de zoutvlakte van
Lake Eyre voor hem niet was
weggelegd als het zout des
doods.
Weinig
De Amerikaanse ouders laten hun zoons
en dochters gemiddeld een vierde
van het zelfverdiende geld houden.
De rest leggen zij bijvoorbeeld ter
zijde voor de kostbare universitaire
studie. Want de spaarzin van de
jeugd is weinig ontwikkeld. De mees
ten verdelen de eigen dollars tussen
aanschaffingen en plezier. „De ernst
des levens" kunnen ze nog vroeg ge
noeg leren kennen, menen de op
groeiende jongelui.
In de laatste tijd wordt een nieuwe ten
dens merkbaar: 95 procent van alle
jonge mensen, die in vroeger tijden
hun kleding kregen naar de keuze
van de ouders, kopen hun garderobe
thans volkomen zelfstandig. Dat
gaat reeds zover, dat zij ook aan
schaffingen voor de huishouding van
hun ouders verzorgen. Hun drang
naar „het nieuwe" reikt van keuken-
meubilair en huiskamergordijnen tot
koelkasten, wasmachines en familie
auto's. En ook hier houden handel
en industrie steeds meer rekening
mee.
Hèèl nauwe broeken
Dc jonge generatie in de V.S. is vooral
op het gebied van de mode zeer zelf
bewust- Zij verwacht niet alleen elk
jaar een nieuwe mode maar boven
dien minstens twee „stijlen", die „ei
gentijds" zijn- Dc confectie kan wei
nig anders doen, dan aan deze „hon
ger" toegeven. Zij schept vaak
zeer krampachtig steeds nieuwe
modes, zoals thans de zeer nauwe
pantalons. Wanneer men hoort, dat
één confectiefirma jaarlijks acht en
een half miljoen van deze broeken
afzet, kan men zich een beeld van
dit koperskorps én van (Je nooit af
latende reclame vormen. De jonge
meisjes zijn zelfs nog begeriger,
wanneer het er om gaat een „new
look" te introduceren.
De vrouwelijke tieners zijn in modeza
ken niet zo conservatief als hun ou
dere zusters. Zij verliezen echter ook
meer en meer de lust om er „excen
triek" of „nozemachtig" uit te zien
en willen weer wat vrouwelijker
door het leven gaan.
De hooggesloten blouse en de plissé-
rok of het tot de hals gesloten witte
(Van een speciale correspondent)
EEN NIEUWE onderzoekings-
onderzeeboot van de Ameri
kaanse marine zal tot 5000 me
ter diep moeten kunnen duiken.
Deskundigen hebben berekend,
dut een 15 centimeter dikke alu-
miniumhuid een volledige be
scherming zal geven tegen de
enorme waterdruk op dergelijke
diepten.
„Deze onderzeeboot zal tot de groot
ste zeediepten kunnen doordringen.
Zij zal zich daar tot 72 uur kunnen
ophouden. De luchtvoorraad voor de
driekoppige bemanning is zelfs vol
doende voor nog langere duur", ver
zekeren de constructeurs.