CAMPBELL dingt opnieuw naar de 800 km Brits parlementslid meet zjjn collega's naar hun hoofden Modernste ziekenhuis van Europa naar 5 km diepte VRAGEN OVER S0FTEN0N DOLLARS VAN TIE NERS TELLEN MEE Nieuwe duikboot Amerikaans experiment PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 30 JUNI 1962 Nadat hij er bij een slip op de zoutvlakte van Utah met 480 km/u als door een wonder het leven afbracht, gaat Donald Campbell binnen kort zijn aanval op het „absolute snelheids record te land" herhalen. Voor dit nieuwe Dob- Wat niemand in de automobielwereld voor mogelijk had gehouden, gebeurde op vrijdag 16 september 1960: op de zoutvlakte van Utah overleefde Donald Compbell een slip met zijn racemonster bij een snelheid van 180 kilometer per uur. Alle voorzorgen ten spijt had één der enorme wielen van de „Bluebird" wat van het harde zout van de Bonnevillebaan losgewoeld. Het tien meter lange gevaarte wentelde als een gigantische propeller om zijn as. Een paar. seconden beslisten over dood of leven. Ze maakten tevens een voorlopig einde aan een stoutmoedige droomhet bereiken van een snelheid van 500 Engelse mijlen of 800 kilometers per uur. Men hees Campbell uit zijn wagen, die uiterlijk slechts geringe schade had opgelopen, maar waarmee toch geen coureur ter wereld opnieuw zou zijn gestart. Campbell zelf begaf zich op eigen gelegenheid naar het zie kenhuis. „Ik ben alleen een beetje door elkaar geschud, ik maak het best!" zei hij. En hij kondigde met een aan, het opnieuw te zullen pro beren. Achteraf bleek hij toch wel iets méér te hebben opgelopen dan blauwe plekken en schrammen: een schedelfractuur. Maar terwijl het scheurtje in zijn schedel langzaam dichtgroeide, begonnen Engelse con structeurs al koortsachtig aan het bouwen van een nieuwe „Bluebird". Die ïs in november 1961 gereedgeko men en lijkt op het eerste gezicht sprekend op de oude. Want ondanks de ongelukkige afloop van de vorige poging menen de deskundigen niet helemaal ten onrechte, dat de Blue bird zijn deugdelijkheid heeft bewe zen. Op grond van de in Utah opge dane ervaringen is nu een 2,35 meter boven de grond verrijzende staartvin toegevoegd, die de stabiliteit moet vergroten, maar in gedeelten afneem baar is en alsnog kan worden ver kleind, als dat bij de proefritten no dig mocht blijken. Voorts zijn de twee benzinetanks tot één samenge voegd en de accu's verplaatst, om het zwaartepunt meer naar voren te brengen. ONGEWOON DETAIL Een merkwaardig detail zal gerouti neerde automobilisten iets zeggen: het differentieel van de nieuwe wa gen kan buiten werking worden ge steld, waardoor als het ware één vas te achteras ontstaat. Op een zuiver rechte baan is dit geen bezwaar en loswoelen var de grond door één van de wieier kan dan niet meteen ook hel andere wiel tot machteloosheid doemen, zoals in Utah blykbaar is gebeurd. Campbell zelf is over zijn verbeterde racemonster zeer te spre ken. Wa. niet wegneemt, dat ook zijn nieuwe record-poging, in juni of juli aanstaande een griezelig dobbelspel blijft met de dood. Het is typerend voor de enorme moeilijkheden aan de zelfkant der menselijke vermogens, dal in onze Eeuw der Snelheid het wereldsnel heidsrecord te land sinds 1947 on aangetast bleet, dur vijftien jaren achtereen De snelheidsduivel die Do nald Campbell thans voorbij wil stre ven, heette John Cobb Deze Cobb was als autorenner eigenlijk een amateur. Om den brode behoefde hij zich niet in levensgevaar te begeven. Hij was eer: schatrijk bonthandelaar, die alleen op snelheid uit was „voor zijn plezier". Ten koste van gewel dige kapitalen liet hij zijn privé- racemonsler bouwen. En op dezelfde Bonneville Salt Flats waar ook Do nald Campbell zijn leven op het spel zette, reed John Cobb 394,2 Engelse mijlen (iets meer dan 634 kilometer) per uur. Cobbs record bleef lang onnavolg baar en eigenlijk deed hem dat niet eens plezier. Hij kon de prikkel der rivaliteit niet missen. Daarom scha kelde hij over van het land naar het water, waar nog sensatie te beleven viel naar zijn zin. Bij proefvaarten ontwikkelde hij de voor raceboten destijds ongelooflijke snelheid van ongeveer 320 km/u. Toen startte hij op het Schotse meer Loch Ness (de verblijfplaats van de legendarische zeeslang) voor zijn eigenlijke record poging. Met een snelheid van ver over de 300 kilometer per uur stoof hij over de watervlakte naar de eind streep. Weinige meters vóór de fi nish spatte de hele raceboot uiteen. Niemand beeft ooit met zekerheid de oorzaak van de ramp kunnen vast stellen. noewel het hele verloop van de tragische tocht op het filmjour naal wa. vastgelegd In de beslissen de ogenblikken van zijn record poging heeft een coureur maar één metgezelde dood John Cobb kon aan'geen levend wezen zijn indruk ken meei meedelen. Hij overleed wei nige seconden nadat men hem tussen de wrakstukken uit het water had gehaald. STALEN ZENUWEN Er zijn stalen zenuwen voor nodig, om met zulk een macaber voorbeeld voor ogen nieuwe aanvallen op het snelheidsrecord te doen. Donald Campbell hééft zulke zenuwen. In J955 verbeterde hij wijlen John Cobb door op het water 202,32 miles per uur te halen. Nog datzelfde jaar maakte hij er 216,25 miles van, in 1956 zelfs 225,63 miles: rond 360 km/ u. Koningin Elizabeth van Engeland huldigde hem, door hem in 1957 te benoemen tot „Commander of the Order of the British Empire". Donald Campbell heeft de snelheid letterlijk in het bloed. Zijn vader was Sir Malcolm Campbell, de beroemd ste coureur die de wereld ooit gekend heeft. Campbell senior werd geboren in 1883 en liep al tegen de zestig, toen hij op zoek naar. nieuwe prikkels de race-auto verwisselde voor de raceboot, zoals na hem John Cobb zou doen. Malcolms zoon Donald Campbell heeft de omgekeerde weg gekozen. Hij begon met het verbete ren van wereldrecords op het water en toen die niet meer te verbeteren schenen, schakelde hij over naar de race-auto, naar de zoutvlakten van Utah en naar het snelheidsrecord te land. Een kwart eeuw lang golden de Bon neville Sait Flats als de enige plaats ter wereld waar een aanval op het absolute snelheidsrecord te land nog kans van slagen bood. Vóór alles is er ruimte: een ruimte des doods, waar dieren en planten geheel ont breken. De zoutvlakte is glad, stroef en hard. Ze vormt een baan zonder hindernissen, die als gevolg van de merkwaardige samenstelling van de bodem een zeer gelijkmatige tempe ratuur bezit. De Amerikanen noemen de Bonneville Salt Flats trots „the world's fastest racing course", 's we relds snelste racebaan. Hier werden sinds de dagen van Campbell senior alle solo-races op twee, drie en vier wielen verreden. INDUSTRIE Zal Donald Campbells nieuwe poging ook dit laatste aandeel der Amerika nen in het snelheidsrecord te land overbodig maken? Merkwaardig ge noeg leveren de Verenigde Staten geen coureurs op die Campbells evenknie kunnen zijn. En technisch berust de hele Bluebird-onderneming op een massale en collectieve krachtsinspanning van de Britse in dustrie, waarvoor de toch zo mach tige Amerikaanse automobielindus trie geen equivalent kent. Thans heeft Campbell ook van de vermaar de Amerikaanse Bonneville Salt Flats afgezien en zijn racehaan elders ge kozen: in het „dode hart" van Au stralië. Campbells recordpoging ïs daarmee geheel en al een zaak van het Britse gemenebest geworden. Wat Campbell op de zoutvlakte van Utah tegen heeft? De- grootste baan die men daar in rechte ljjn kan afzetten, meet 20 km en Campbell meent minstens 30 km nodig te heb ben, juist omdat bruusk accelereren of remmen met een snelheidsmonster als de Bluebird dodelijk kan zyn. Het was Walter Bonython, een man van aanzien in de Royal Geographic So ciety, die Campbell wees op de mo gelijkheden van Lake Eyre, het ge heimzinnige zoutbekken dat op bijna 500 km noordwestelijk van Adelaide gelegen is eL waar het in voorhistori sche tijden wemelde van reuzestruis vogels, reuzekangeroes, reuzekroko dillen, reuzeschildpadden en reuze buideldieren. In een moeizame arbeid van vele maanden heeft men hier, naar het model van Utah, op het steenharde zout een ongeveer 35 me ter brede baan uitgezet en gladge schaafd. Slaagt Campbell's poging bij Lake Eyre, dan is het voorgoed ge daan met de mythe van de Bonneville Salt Flats als „enige racebaan voor 20e-eeuwse snelheden". In de familie Campbell, is de naam „Bluebird" traditioneel geworden voor de snelheidsmonsters, zowel op het water als te land. John Cobbs record te land van 1947 werd geves tigd met een door Reid Railton ge bouwde machine, waarin een Napier- Lion-vliegtuigmotor met 12 cilinders die 2500 paardekrachten ontwikkel den. De nieuwe Bluebird van Camp bell junior is uitgerust met een ver beterde Brlstol-Siddely „Proteus" gasturbine met een vermogen van 4250 paardekrachten. De motor drijft alle vier wielen aan. Het hele gevaar te lijkt een rollende raket, met een gewicht van vier ton, 10 meter lang en 2,4 meter breed, op wielen die een middellijn hebben van 132 cm. GROOTSE SAMENWERKING Niet minder dan 86 vooraanstaande ondernemingen in de terecht ver maarde Britse motor- en automobiel industrie hebben een bijdrage gele verd tot hel gigantische project, dat een miljoen pond (10 miljoen gulden) heeft gekost. Geen wonder, dat „motor-minded" Engeland de record poging van Donald Campbell met nog meer spanning volgt dan het grote leger der snëlheidsadepten in andere landen. Voor de Britten is Campbells tocht over de zoutvlakte van Lake Eyre bijna een persoonlijke erezaak. En op nieuw is onder de autodeskundigen een heftig debat ontbrand over de vraag, of in onze tijd dergelijke snel- heidsjachten nog va npósitleve bete kenis zijn voor het beproeven van materialen en nieuwe constructies, dan wel of ze als louter ongezonde sensatie moeten worden verdoemd. In 1886 bedroeg de grootste snelheid die een auto kon bereiken 15 km per uur. In 1898 was het al 42 km ge worden, in 1901: 85 km/u in 1909: 209 km/u, in 1928: 332 km/u, in 1935: 485 km/u. Die laatste prestatie staat op naam van Malcolm Camp bell, Donald Campbells vader. John Cobb ontnam hem de eer en bracht het wereldrecord te land na de oorlog op 634 km/u. In de nieüwe Bluebird van Campbell junior schuilen thans de mogelijkheden van 800 km/u. Zal hij ze er uit weten te halen? Of zal net als destijds bij John Cobb een macabere passagier nog sneller toeslaan dan hij? Donald Campbell is geen op snijder. Hij spreekt over zijn Bijen geven gif op elektrisch hevel (Van een medewerker) Bijengif, dat niet alleen bij de behande ling van reumatische aandoeningen een rol speelt, doch ook de medische research voor andere, meer algemene doeleinden, goede diensten bewijst, kon tot nu toe slechts met verlies van de voor de gifwinning benodigde dieren gewonnen worden. Dit heeft de heer D. I. Palmer, een Engels ingenieur en amateur-imker, niet. eerder met rust gelaten, voor hij iets had gevonden om op andere wijze, zonder de dieren te do den, het kostbare gif te vergaren. Zijn apparaat, waarover kortgeleden in een medisch vaktijdschrift werd bericht, heeft intussen in de praktyk ook zijn deugdelijkheid bewezen. De bijen krijgen thans slechts een lichte elektrische schok, die er oorzaak van is, dat zij in dunne siliconenschijfjes steken en daarin hun gif deponeren. Zij kunnen uit deze schijfjes hun angel weer terug trekken en krijgen achteraf slechts een enorme honger, die zij met honing mo gen stillen, voor zij weer worden vrijge laten. Het gif kristalliseert in minus cule bolletjes, die in deze vorm direct gebruikt kunnen worden. Intussen heeft men ongeveer 10.000 bijen nodig om slechts één gram werkzame substantie te verkrijgen. Doch reeds met deze ge ringe hoeveelheid kan veel gedaan wor den. Maatregelen tegen piratenstations in de maak Een commissie van deskundigen op het gebied van radio en televi sie uit de Raad van Europa heeft gisteren te Straatsburg overeen stemming bereikt over de tekst van een akkoord over maatrege len op Europees niveau tegen de exploitatie van piratenzenders. OVER KENNEDY GEEN COMMENTAAR Kroesjtsjew lang niet dom Het conservatieve Britse parle mentslid Robert Jenkins is de overtuiging toegedaan dat man nen als John Kennedy, Harold Macmillan en Nikita Kroesj tsjew zich voor zij een politieke carrière beginnen door een fre- noloog de schedel moeten laten meten. Deze opmerkelijke figuur in het Engel se Lagerhuis is zelf schedelkundige en heeft vele uren doorgebracht op de galerij van de vergaderzaal ten einde de hoofden van zijn collega's beneden hem te bestuderen. In de loop van de laatste zes jaar heeft hij zich door foto's of persoonlijke ont moetingen een beeld kunnen vormen vroeg hem om een beschrijving. De conservatieve afgevaardigde conclu deerde bij het zien van de eerste af beelding „een van de grootste en meest ontwikkelde verstanden die ik ooit ben tegengekomen". Hij zei dit van Winton Churchill. KROESJTSJEW ...„niet dom"... „Halsstarrig' De tweede schedel, zo zei Jenkins, be hoorde toe aan een „moeilijk en hals starrig mens", waarmee hij zonder het te weten een oordeel had geveld over president De Gaulle van Frank rijk. De 62-jarige frenoloog vertelt dat ky zijn eigen schedel eerst eens goed heeft bestudeerd, alvorens na een geslaagde carrière als zakenman naar de politieke wereld over te stappen. „De metingen toonden aan dat ik een kans had", zo zegt hij nu. Jenkins kreeg gelyk, hy werd geko zen. Hij wil over de bestudering van zijn col lega's in het Lagerhuis niet in bij zonderheden treden. „Ik kan U ech ter wel zeggen dat de gemiddelde af gevaardigde niet meer hersens heeft van het hersenpotentieel van talloze binnenlandse en buitenlandse politi ci. Schokkend Jenkins is daarbij tot een serie conclu sies gekomen die voor een deel der mate schokkend zijn dat zij pas na zijn overlijden aan de openbaarheid zullen worden prijsgegeven. ,Een frenoloog is door metingen van de schedel in staat om karaktereigen- KENNEDY ...geen commentaar.. schappen en capaciteiten van de per soon in kwestie te bepalen", zo legt hij uit, „zeg nu niet dat dit een knobbeltjesleer is, mijn wetenschap is even accuraat als die van medici"- Jenkins heeft dit onlangs „geïllustreerd in een televisie-uiczending. -Men toonde hem twee foto's waarop uit sluitend de bovenkant van de hoof den van twee personen voorkwam en dan de doorsnee kiezer". Jenkins zegt achter de hand dat dit eveneens geldt voor het Amerikaan se congres, de Westduitse Bondsdag en andere volksvertegenwoordigin gen. Nummer een „De man die uit is op een politieke car rière moet zich eerst door een sche delkundige laten onderzoeken", aldus Jenkins, „Kroesjtsjew hoeft zich geen zorgen te maken dat hij niet voldoen de capaciteiten heeft, hij is de meest geschikte politicus die de wereld momenteel kent. Vooral zijn agres sieve energie is goed ontwikkeld". Jenkins rangschikt premier Roy Wc- lensky van de Rhodesische federatie als nummer twee en diens ambtge noot van Australië als derde. Op de vraag waar Kennedy op zijn lijst voorkwam antwoordde het Britse parlementslid: „geen com mentaar Tijdschriftenhandelaar voorwaardelijk gestraft De rechtbank in Amsterdam heeft de 4ö-jarige tijdschriftenhandelaar J. B. veroordeeld tot een voorwaardelijke ge vangenisstraf van vier maanden met een proeftijd van drie jaar en een geld boete van 500, Het vorig jaar haalde de Amsterdamse politie bij hem een verhuiswagen vol dubieuze lectuur, dia's, foto's en films weg, met een totale verkoopwaarde van ruim 20.000. IN DE SNEL GROEIENDE wijk St.-Pieters, in het noorden van Brugge, verrijst een van de modernste ziekenhuizen van Europa. Reeds een vijftal jaren geleden werd begonnen met het ontwerpen van de plannen. Met de bouw van het indrukwek kend complex zal in 1963 begonnen worden en het geheel moet binnen vijf jaar volledig af zijn. De commissie van Openbare Onderstand van Brugge, die het nieuwe hospitaal bouwt in samenwerking met het Belgische ministerie van volks gezondheid en het gezin, voorziet dat het complex ongeveer 500 miljoen F. zal kosten. Men beschikt te St.-Pieters over een terrein van 26 ha, terwijl 't huidige Brugse hospitaal, dat niet meer voldoet aan de vereisten van de moderne tijd, slechts een totale oppervlakte van 2,5 ha beslaat. Het zit bovendien volkomen ingesloten in de stadskern. Het gehele complex zal bestaan uit vier delen: het eigenlyke hospitaal, een revalidatiecentrum, de stookcentrale met wasserij en tenslotte een blok voor huisvesting van het personeel. Het eigenlijke ziekenhuis wordt in hoogbouw verwezenlijkt en bevat 26 verpleegeenheden. telt veertien verdiepingen, krijgt een hoogte van 56 m en een gevellengte van 140 m. Alle kamers hebben zicht op het zuiden en op liet park, dat voor het gebouw ontworpen is. Men zal geen spoor meer vinden van het systeem van de grote gemeenschappelijke zalen, waar de vereiste rust en orde ontbreken. Een verpleegeenheid bestaat uit 3 kamers voor vier personen, drie kamers voor twee personen en 10 kamers voor één persoon. Er worden ook verschillende andere afdelingen opgericht, zoals een moederhuis en bijzondere lokalen voor de verzorging van de kinderen. Het technisch blok zal zestien verschillende polyklinieken omvatten, een eerste hulp-afdeling, do radiografie-afdeling, de laboratoria, twaalf ope ratiezalen, de kraamafdeling enz. japonnetje demonstreren de „zieken huismode". In vele schoollokalen denkt men omringd te zijn door lou ter studenten in de medicijnen. Gro te omzetten maken op het ogenblik ook de bijous-afdelingen van de warenhuizen en de speciale winkels van „exotische huisdieren". Het eeuwige moeten De zakenwereld volgt de tendens op de teenager-markt nauwkeurig, omdat een plotseling opkomende mode zich tot een, het hele land overspoelen de stormvloed van „moeten" kan ontwikkelen. „Must" (moet) is een heilig woord. De tiener kan er niet onderuit.... De jonge mensen willen hun vrienden en collega's nooit iets toegeven. Integendeel, vooral in de mode trachten zij elkaar voortdu rend te overtroeven. Menige zaak kan vertellen, hoe snel bij tieners in dit land het „allernieuwste", weer achterhaald is- De boot 13 van het miniatuurtype. Hij wordt slechts 16 meter lang. De aandrijving geschiedt door een diesel-elektrische installatie, die in de achtersteven is ingebouwd en voor de voortstuwing zorgt. Een tweede propellor zal, volgens het helikopterprincipe, mid scheeps en verticaal werken, om het schip op elke gewenste water diepte te kunnen nouden. Het in wendige van het schip kan, behal ve de bemanning, wetenschappe lijke instrumenten tot een totaal gewicht van 1500 kilo opnemen. Het onderzoek van de zee-bewegin gen en de temperaturen op verschil lende diepten is voor de huidige on derzeeboot-bouw zeer belangrijk om dat de steeds toenemende tonnages aan andere drukbelastingen onderhe vig zijn dan de vooroorlogse onder zeeboten. Bovendien dwingen verbe terde afweermiddelen de onderzeebo ten grotere diepten op te zoeken, zo dat een nauwkeurige kennis van de zeebodem voor hef inzetten van deze strijdmiddelen noodzakelijk is. Do Tweede-Kamerleden, mej. A. H. Nolte (k.v.p.) en mr. J. Th. M. de Vreeze (k.v.p.) hebben aan de minister van sociale zaken en volksgezondheid schriftelijke vra gen gesteld over het slaap- of kal meringsmiddel Sof tenon (ook be kend onder de naam Thalidomide). Zij vragen ol de minister kennis heeft genomen van de berichten over de ern stige gevolgen die het gebruik van dit middel zou hebben met name tijdens de zwangerschap. „Is het juist, dat in samenwerking tus sen de bevoegde overheidsinstanties en de bij de geneesmiddelenvoorziening be trokken maatschappelijke organisaties in november j.l. maatregelen zijn ge troffen teneinde bedoeld middel uit de handel te nemen en mag worden aange nomen, dat dit middel ten gevolge van deze maatregelen hier ten lande niet meer wordt afgeleverd?", aldus deze kamerleden. Zij informeren of het gevaar bestaat dat dit middel via naburige landen nog in ons land doordringt en als dit het geval is of do minister dan reeds stappen heeft ondernomen of zal ondernemen ter voor koming daarvan. Ook vragen deze kamerleden naar de juiste toedracht van het gebeurde in Rotterdam waar Softenontabletten op straat terecht zijn gekomen bij vervoer naar een vuilverbrandingsinstallatie. Zij vrager, de minister zijn oordeel tc geven over de oorzaak van de hier ge maakte fout en de verantwoordelijkheid hiervoor. 0 Joseph Lee. een Amerikaan uit Boston die wel de pleegvader van het spel werd genoemd, wordt volgens de National Re creation Association in New York vooral herdacht door zijn aforismen. Voorbeelden: „De jongen zonder speelterrein is de vader van de man zonder werk", „We houden niet met het spel op omdat we oud zijn, we worden oud omdat we niet meer spelen". belspel met de Dood beschikt Campbell thans over een aanmerkelijk verbeterd racemonster en over een voor dit doel nog niet eerder ge bruikt terrein in Australië. (Van onze correspondent) De teenagers, waaronder meer dan twaalf miljoen leerlingen van middel bare scholen en studenten, zijn op het ogenblik Amerika's meest gefêteerde klantenkring. Marktonderzoekers hebben ontdekt, dat de jonge men sen tot de koopkrachtigste én koop- lustigste verbruikers van de V.S. be horen- Minstens een derde van hen is al lang niet meer aangewezen op het wekelijkse zakgeld van vader. Door permanent of tijdelijk werk in de vakanties verdienen zij hun dol lars zelf En dat geld blijft niet lang in de zakken van de spijkerbroeken en overgooiers. De statistici weten het precies-, de tie ners en twens geven jaarlijks 36 miljard gulden uit, waarvan het leeuwendeel aan confectie, meisjes- mode en cosmetica. Deze onverzadig- lijke klanten worden door het be drijfsleven dan ook „hevig bemind". Dat geldt ook voor de toeristenin dustrie, sinds de reislust van de Amerikaanse jeugd steeds groter wordt. Zij wil niet meer naar vakan tiekampen of met de ouders mee. „Laat ons Amerika en Europa zien!" is vandaag het parool. kansen met echt Angelsaksi sche reserve. Voor hepi is snel heid eenvoudig het zout des le vens. Heel spoedig zullen wij weten, of de zoutvlakte van Lake Eyre voor hem niet was weggelegd als het zout des doods. Weinig De Amerikaanse ouders laten hun zoons en dochters gemiddeld een vierde van het zelfverdiende geld houden. De rest leggen zij bijvoorbeeld ter zijde voor de kostbare universitaire studie. Want de spaarzin van de jeugd is weinig ontwikkeld. De mees ten verdelen de eigen dollars tussen aanschaffingen en plezier. „De ernst des levens" kunnen ze nog vroeg ge noeg leren kennen, menen de op groeiende jongelui. In de laatste tijd wordt een nieuwe ten dens merkbaar: 95 procent van alle jonge mensen, die in vroeger tijden hun kleding kregen naar de keuze van de ouders, kopen hun garderobe thans volkomen zelfstandig. Dat gaat reeds zover, dat zij ook aan schaffingen voor de huishouding van hun ouders verzorgen. Hun drang naar „het nieuwe" reikt van keuken- meubilair en huiskamergordijnen tot koelkasten, wasmachines en familie auto's. En ook hier houden handel en industrie steeds meer rekening mee. Hèèl nauwe broeken Dc jonge generatie in de V.S. is vooral op het gebied van de mode zeer zelf bewust- Zij verwacht niet alleen elk jaar een nieuwe mode maar boven dien minstens twee „stijlen", die „ei gentijds" zijn- Dc confectie kan wei nig anders doen, dan aan deze „hon ger" toegeven. Zij schept vaak zeer krampachtig steeds nieuwe modes, zoals thans de zeer nauwe pantalons. Wanneer men hoort, dat één confectiefirma jaarlijks acht en een half miljoen van deze broeken afzet, kan men zich een beeld van dit koperskorps én van (Je nooit af latende reclame vormen. De jonge meisjes zijn zelfs nog begeriger, wanneer het er om gaat een „new look" te introduceren. De vrouwelijke tieners zijn in modeza ken niet zo conservatief als hun ou dere zusters. Zij verliezen echter ook meer en meer de lust om er „excen triek" of „nozemachtig" uit te zien en willen weer wat vrouwelijker door het leven gaan. De hooggesloten blouse en de plissé- rok of het tot de hals gesloten witte (Van een speciale correspondent) EEN NIEUWE onderzoekings- onderzeeboot van de Ameri kaanse marine zal tot 5000 me ter diep moeten kunnen duiken. Deskundigen hebben berekend, dut een 15 centimeter dikke alu- miniumhuid een volledige be scherming zal geven tegen de enorme waterdruk op dergelijke diepten. „Deze onderzeeboot zal tot de groot ste zeediepten kunnen doordringen. Zij zal zich daar tot 72 uur kunnen ophouden. De luchtvoorraad voor de driekoppige bemanning is zelfs vol doende voor nog langere duur", ver zekeren de constructeurs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 6