ners in P.Z.C.-rit
In de rekenkamer
EMER
P.Z.C.-trofee
I
mzzelrit,
tijd zo heel eenvoudig: imciitritieril (ol
leter, gemiddelde snelheid 36 kilo mei er
i echte^öëtf Het zal
een dergelijke rit
leelnemer e#sratttegint.
i, dat een kleia®®»)^ rit-
genoegens v«^^^kty-xach-
emers veleyfe^ii^den kilo-
hoofdzaken, die de deelnemer aan zo'n rit erg graag w> \t«m il: V'óorcfcit hij start
de punten na, zegt „nou daar gaan we dan" en ida liclitmht *>3j0,3" R, na vierde tL-s. IT X 1
iJfsprong L is hij er „al helemaal in". j/j^> f 11161 KSDSlOOS
J Het zijn
j kükt hijs
5 weg R er
LJJK WELKOM,
Me directie van
inciale Zeeuwse
bij de tweede
it. Wij hopen,
Verder rijkt: zijn?3tijèiiWsgierigh(
eigenlijk een 2org zijn wat-«r a
voorafgegaan is voordat hij d
r een paar ge-
i uurtjes aan
Hij zil
enstelj
J of mi^
meters heel
de weer
gunningen
kopen en
ekeren, dat een
uur genoegens
deelnemers vel
en controleren, yti^è uren in
en tijdschema o^s^wfèken, ver-
medewerkers recruteren, prijzen
start nog eens de gehele route moest na
gaan om te kijken of „alles er nog was". Want er kan wel eens
een weg opgebroken zijn, die de dag tevoren nog „puntgaaf"
was. En wanneer dat niet ontdekt wordt...
We hebben een ervaren rituitzetter eens gevraagd wat er alle
maal gebeuren moet voordat de deelnemers kunnen starten.
We kwamen terecht bij de Zeeuwen-voorzitter S. Jongepier uit
Serooskerke, die vertelde, dat het „uitzetten een verdraaid
moeilijk werk" is. Vier man (als twee uitzetters en twee con
troleurs de rit samenstellen) moeten denken voor 60 tot 100
mensen en wanneer men dan in dit verband met ritdeelnemers
te maken heeft, moet men zich wel tweemaal bedenken alvo
rens de routebeschrijving zonder angst en vrezen uit te reiken.
Wat staat er nu zo al te wachten
nadat de opdracht voor het
samenstellen van een rit gege
ven is? Wel. in eerste instantie pakt
de uitzetter een kaart, waarop hy in
ruwe lynen de wegen aangeeft, waar
over de rit uitgezet zal worden Dan
stapt hij in de auto of op de motor
om de aldus in hoofdlijnen geplande
route langs te ryden. „Op zoek naar
wat aardige puntjes, die de zaak wat
in de war kunnen sturen", vertelde
Jongepier.
Het slagen van een rit hangt af van
de interessante punten, die de rit
uitzetter liefst met kwistige hand
in de routebeschrijving wil strooien.
Het valt niet altyd mee om ze te
vinden. Soms moet men tientallen
kilometers terugrijden om alsnog
een „leuk punt" langs do route aan
te treffen.
Vergunningen
Is men zover dat de route uitge
stippeld is, dan wordt deze thuis
uitgewerkt. Het volgende punt is
het indienen van een aanvraag bij
de provinciale griffie of men volgens
artikel 24 van het wegenverkeers
reglement over de in de route opge
nomen wegen mag rijden. De uitzet
ter moet een kaartje meesturen,
waarop de routebeschryving van ge
meente tot gemeente is aangegeven.
Dan moet aan de burgemeesters van
de start- en finishplaats vergunning
gevraagd worden of de ryders daar
ook inderdaud mógen starten en fi
nishen. Heeft men die, dan moet ook
nog twee maal 24 uur van tevoren
aan alle burgemeesters van de ge
meenten, waar de stoet doorkomt,
een briefje geschreven worden, dat
de deelnemers „langs de volgende
route, om zo laat en met zoveel
Dat is in vele gevallen echt wel no
dig, omdat de rituitzetters nu niet
bepaald de hoofdwegen of de ge-
makkeiykste wegen in de route op
nemen. Wanneer de deelnemers te
maken krygen met een vry gevaar-
ïyk punt, dan zal men in de meeste
gevallen wel een politieman aantref
fen, die daar het verkeer regelt.
In de tussentijd gaat de uitzetter
zyn rit nog eens controleren. „En
dan haal Je er massa's fouten uit",
beweert de Zeeuwen-voorzitter. „Je
t ook punten „bijschaven" en an
dere punten in de route meenemen.
Eigenlijk zet je by een dergelyke
controle de rit voor de tweede keer
uit." Vervolgens worden twee con
troleurs uitgenodigd om de route te
ryden: aan de hand van hun reacties
wordt de route nog eens „herschre
ven". „Daarby moet je alle punten,
die voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn
onderzoeken: immers je denkt voor
tientallen mensen", verklaarde Jon
gepier.
Naar de drukker
De rit Is nu al een flink eind voor
elkaar, maar de voorbereidingen
zyn nog lang niet klaar. De
uitzetter moet een schema opmaken
voor route- en tydeontroles, hU moet
zorgen, dat er controleurs zyn, hy
moet de routebeschryving uittikken
en naar de drukker brengen (de
zaak later ook weer ophalen en na
gaan of er eventueel nog foutjes
instaan), hy moet zorgen voor men
sen. die starten en finishen, voor
mensen, die de „rekenkamer" be
volken. en hy moet de prijzen kopen.
Dat laatste is bepaald niet het ge
makkelijkste: hy krygt een bepaald
bedrag toegewezen en dan moet hij
maar zien wat hij koopt, waarby hij
in hel ongewisse blijft over het aan
tal deelnemers en over de weersom
standigheden van de betreffende dag.
Want als het regent, kijken de deel
nemers wel uit
Dan is de rit eindeiyic klaar, ten
minste wanneer men de week
voorafgaande aan de ritdag, er niet
byteltWant dan is de uitzetter
continue alle zeven dagen in touw
om de zaak op rolletjes te laten ver
lopen. En wanneer dan uiteindelyk
alle deelnemers de finish gepasseerd
zyn en hun 62 kilometertjes er op
hebben zitten, dan heeft de uitzetter
zeker tussen de 300 en 400 kilo
meters er voor gereden, terwijl hij
er verder nog eens gemiddeld vyftig
vrije uurtjes aan besteedde.
althans in Zeeland. Voor de geregel
de deelnemers aan de ritten is de
heer Spruyt een verre van onbeken
de Overigens pleit dat wel voor die
deelnemers, want „ik sta altijd op
de lastigste plekjes", vertelde de heer
Sprnijt er zelf van
„Hè, hè, Spruijt. We hebben je weer.
Wat hebben we lang naar je moeten
zoeken", is de vaak gehoorde ver
zuchting, wanneer de deelnemers by
de Middelburgse controleur arrive
ren. Ze komen er ook wel eens niet,
maar dan hebben de ryders zich ver
gist, of ze zyn via een fout in de
routebeschryving verkeerd gestuurd.
Dan is al het werk voor niets ge
weest: de heer Spruyt heeft wel eens
zo'n geval meegemaakt. In plaats
van „voor brug" had de zetter ver
keerd gelezen en er „over brug" van
gemaakt, een fout, die de uitzetter
er had laten inzittenEen hele
avond sta je je dan te verbijten,
want je ziet geen mens", merkte de
heer Spruyt op.
Het is dan ook het eerste waar een
rituitzetter, wanneer hij naar zijn
plaatsje gebracht is, aandenkt: „Zou
den er fouten inzitten? En: Hoeveel
zouden er langs komen?"
EN DIT is dan de fraaie wisselbe
ker, die een jaar in het bezit konH
van de winnaar van de tweede
P.Z.C.-rit.
J^w®feorl enkele bij
zonderheden over de
rit: De nadruk is gelegd
op het gezelligheids- en
puzzelelement. Daarbij
geven enkele neutrali
saties (die echt wel no-
om eren op adem te ko
men. Deelnemers, die in
Middelburg sfarfen: iet
op.' Vóór punt 30 in de
routebeschrijving zullen
U enkele vragen worden
gesteld. Wacht bij deze
controle rustig uw beurt
af.
Tot slot nog een advies:
het is een gezelligheids-
rit, géén tijdrit, dus rijdt
rnslig, want het zal
druk zijn op de weg.
j ATERDAGAVOND zullen dus voor de tweede maal honderden deelne
mers de P.Z.C.-rit rijden. Er zijn cracks'bij, die een goede gooi kunnen
doen naar één van de vele ereprijzen, en er zijn beginners bij, die
echter evenmin kansloos zijn voor een beker of medaille. Want al heeft
men nog nooit een oriëntatierit, een kaartleesrit, een puzzelrit, een knob-
belrït, een pijlenrif of een andere rit gereden, de onbekende in deze sport
moet zich echt niet laten afschrikken door een beeld, dat hij wellicht krijgt
over een rit met allerlei kronkelende en smalle weggetjes en dijken, die
zich plotseling vertakken of die zelfs geheel ophouden
een rechterschoen tegen. U denkt
dus opgewekt links te kunnen gaan,
maar dat levert strafpunten op.
U moet namelyk niet zoeken naar
een rechterschoen (want dat staat
er niet), maar naar een rechter, de
man met de zwarte toga en de witte
bef, die eventuele verkeersfouten be
straft.
Want juist de beginner in of de
nog helemaal onbekende met
deze sport zal de tweede P.Z.C.-
rit kunnen aangrijpen voor
dere of eerste kennismaking. Het
evenement biedt „elck-wat-wils": het
is beslist geen rit geworden, die al
leen maar door de geroutineerde
deelnemer tot een goed einde ge
bracht kan worden. Het kan zelfs
gebeuren, dat een crack nog meer
moeilijkheden met sommige oriënta
tiepunten heeft dan de beginneling,
die er veel minder achter zoekt dan
de ryders, die al sinds jaar en dag
met hun voertuig ontspanning zoe
ken in die vele soorten ritten.
Natuurlyk, ook in de P.Z.C.-rit is
een „BOOM" nog lang geen boom, en
een le weg R nog geen „le WEG"
R... Bij een eerste confrontatie lijkt
dit alles op een soort toverspreuk,
maar wanneer men het speciale voor
deze rit opgemaakte P.Z.C.-regle-
ment (dat elders in deze krant vol
ledig is afgedrukt) goed leest, leve
ren deze formules weinig moeilijk
heden op, al hebben de rituitzetters
dan weken lang gespeurd naar aller
lei foefjes.
Want le weg R betekent eenvoudig,
dat men by de eerste de beste weg
rechts moet gaan, maar staat er „le
WEG" R. dan moet men niet de eer
ste weg in. maar men moet zoeken
naar een bordje, waarop le WEG
staat en dan rechts gaan. Staat er
verder dus „TELEFOONCEL" L dan
niet bij een telefooncel, maar bij een
bordje TELEFOONCEL links gaan.
Schoen
Op deze manier zijn er dus talloze
mogelykheden te formeren. Want
denkt U by voorbeeld van de opgave:
na linkerschoen R en na rechter L...
Ha, zult U denken: bij een linker
schoen naar rechts en na een rech
terschoen naar links. Maar dat is
echt fout: Inderdaad, na een linker
schoen rechts. Vervolgens komt men
Opletten is dus de boodschap, ook ia
de P.Z.C.-rit. Want er zyn nog vele
manieren, waarop ryders en kaart
lezers aan het denken gezet kunnen
worden. Gemakkelijk is alleen de
wetenschap, dat alle oriënterings
panten (voor zover niet anders aan
geduid) zich aan de rechterkant van
de weg moeten bevinden.
Het is ook nog belangrijk dat U weet,
dat in de P.Z.C.-rit voor ook voor
betekent. Staat er bijvoorbeeld voor
monument L- dan rijdt U tot een
monument vlak vóór U. Dus niet bij
een monument links van de weg naar
links gaan.
Het zal de beginnelingen na het be
ëindigen van de rit duidelijk worden,
dat de spanning tijdens deze ritten
een belangrijke rol speelt. Een soort
avontuurlyke spanning, die al gerui
me tijd voor de start opkomt en die
ten top stygt, wanneer men eenmaal
aan de rit bezig is. Eens per jaar
wil de P.Z.C. daarin een steentje by-
dragen. Nu voor de tweede maal dus
en dat deze rit gehouden kan worden,
dankt de P.Z.C. aan de spontane
medewerking van vrijwel alle Zeeuw
se auto-, motor-, scooter- en brom
fietsclubs, waarvan vele leden in de
weer geweest zyn en nog komen om
alles soepel te doen verlopen. En
eveneens aan de spontane medewer
king van de rijkspolitie en de ge
meentepolitie van Middelburg en
Goes.
Controleur met stop-xoatch in de
hand: een bekende verschijning voor
de geroutineerde oriëntatieritrijder.
ydens de rit komen do route- en
nn tydcontroleurs opdagen. Het is
een belangryk man, die contro
leur: hjj moet op vele zaken letten
en het welslagen van een rit hangt
voor een belangryk deel ook van hem
af. De heer A. Spruyt uit Middel
burg (lid van Seheldegouwen) is zo'n
controleur, reeds een kleine tien jaar,
Even bekend als de Middelburgse
controleur zelf is zyn „post". De heer
Spruijt heeft namelijk zijn „contro
le-auto" van een installatie voor
zien, zodat hy alleen maar zijn hand
uit het portierraampje hoeft te ste
ken om de ritbescheiden in ontvangst
te nemen en te tekenen, 's Avonds
is er dan een blauwe lamp, die de
deelnemers waarschuwt voor de
„Spruyt-controle"Vooral by
slecht weer heeft deze controleur
het dan prima getroffen!
g en plaats, waar zelfs in de winter mannen in hemdsmouwen en open
staande boordeknoopjes (en dat vanwege de warmte) te vinden zijn,
tien tegen één dat men met de „rekenkamer" van een oriëntatie-, puzzel-
of andere rit te maken heeft. Die luchtige kledij zelfs bij een tempera
tuur onder het vriespunt vindt zijn oorzaak in het feit, dat de reke
naars in hooguit anderhalf uur na de rit op topsnelheid moeten werken
om de uitslag bekend te kunnen maken. En dan liefst heel vlug want
de deelnemers willen mét de prijzen zo snel mogelk thuis zijn.
Een oponthoud midden in het
Zeeuwse land. De deelnemers zijn
al puzzelend op plaatsen gekomen
waar ze misschien nooit eerder een
voetstap hebben gezet.
De „rekenkamer" bestaat meestal
uit vier man; dat werkt het ge-
mukkelijkst. De eerste man wilt
naast de officiële passeertijd de wer
kelijke passeertyd in met de daarbij
te. vroeg oi te laat doorgekomen mi
nuten. Elke minuut te vroeg of te
laai bij een controle levert een straf-
punt op. De volgende rekenaar vult
de strafpunten in, de derde telt ze op
en de vierde controleert alles.
Er is voor dc rekenaars geen vuiltje
aan de lucht, wanneer de rit een vlot
verloop heeft. Arme rekenaar even
wel. wanneer de deelnemers een fout
je in de routebeschryving ontdekken.
Dan kan het protesten „regenen" en
wanneer dan zo'n protest wordt goed
gekeurd omdat by voorbeeld de tyd-
controle op een verkeerde plaats
stond of een plotselinge wegopbre-
lcing dc controle onvindbaar heeft
gemaakt dan moeten alle kaarten
weer veranderd en bygewerkt wor
den. Overigens moeten de ryders wel
twee keer nadenken om een protest
in te dienen, want zy moeten er altyd
nog een tientje voor deponeren... En
wanneer de „rekenkamer" eenmaal
aan het werk getogen is. „kapt"
men de rit niet zo gemakkelijk,
vooral niet wanneer er maar een
kleine mogelijkheid is om de zaak
Wegroutine
H,en ander overigens belangryk
hoofdstuk is de wegroutine,
die de deelnemers aan dergelijke rit-
kerd, dat de ritrijders ongetwyfeld
een streepje voorstaan op de „gewo
ne" weggebruikers: de snelheid in
reactie.die de ritdeelnemers nodig
hebben bij het volgen van de route
beschrijving, passen zijn eigenlyk on
gemerkt ook in het dagelijks verkeer
toe.
„Zij hebben een veel beter onder
scheidingsvermogen, want even
als by de ritten vliegen hun ogen
als het ware over de weg heen en
weer", verklaarde ons een politie
man. En het is een feit. dat juist
tijdens oriëntatie-, puzzel-, knobbel
en kaartleesritten heel weinig onge
lukken gebeuren, ondanks de snel
heid, die de ryders soms moeten aan
houden om hun gemiddelde te be
reiken.
plezier en avontuurlijke spanniug
Zo houden de rit-deelnemers behalve
toch ook een niet te onderschatten
verkeersroutine aan deze prettig be-
Wedstrijdreglement
1. De oriënteringspunten bevinden zich aan de rechterzijde van de weg.
Indien zij zich aan de linkerzijde van de weg bevinden, dan wordt aan
gegeven met (I.v.d.w.).
Indien zij aan de linkerzijde van de weg bevinden, dan wordt aange
geven met (I.v.d.w.).
2. Een oriënteringspunt, dat op de routebeschryving tussen aanhalings
tekens staat, duidt op een tekst of cijfer, dat op een bord, paal, huis
enz. voorkomt. Voorbeeld: staat er „GARAGE" L, dan betekent dit,
dat men bij het woord GARAGE links moet. Staan er meerdere woor
den op een bord dan wordt dit aangeduid met: enz.; voorbeeld „GA
RAGE enz.". Staat er garage L. (met kleine letters) dan gaat men
dus by het garagebouw links. Aanduidingen van teksten gebeurt met
hoofdletters.
3. Wegen, waarvoor een inrijverbod geldt en niet zichtbaar doodlopende
wegen tellen mee als weg. Zichtbaar doodlopende wegen en wegen, die
voorzien zijn van een bord DOODLOPENDE WEG, particuliere inrit
ten en inrijpoorten tellen NIET als weg mee.
4. Links passeren, betekent rechts laten liggen.
5. Controles zijn kenbaar aan een witte vlag met groene letters: P.Z.C.
CONTROLE. Deze controles bevinden zich rechts van de weg. Bij de
controles moet men stoppen. In het zicht er van mag niet gestopt,
zig-zag gereden of gekeerd worden. Het missen van een controle of
het aandoen van een schijncontrole wordt bestraft met 50 strafpunten.
6. Voor elke minuut, die men te vroeg of te laat bij een tijdcontrole arri
veert, krygt men 1 strafpunt. Tussen twee tijdcontroles moeten de
deelnemers zich zo nauwkeurig mogelyk houden aan de gemiddelde
snelheid. Een deelnemer, die 31 of meer minuten te. laat hij een tyd-
controie arriveert, krygt 50 strafpunten.
In tegenstelling tot het K.N.M.V.-reglement begint men in de
P.Z.C.-RIT ook dan met een schone lei.
Wanneer men echter, gerekend over het gehele traject, 46 of meer minu
ten te laat by de finishcontrole komt, wordt men niet geklasseerd. De
klokken van de starters en tydcontroleurs worden gelijk gezet met de te-
tefoontijd. Alle controles zijn 15 minuten voor de officiële passeertyd ge
opend en sluiten 30 minuten na de officiële passeertijd.
7. Winnaar wordt de deelnemer, die het minste aantal strafpunten heeft.
Voor drie klassen auto, motor of scooter, bromfiets wordt een
vvisselbeker beschikbaar gesteld. Deze wordt het eigendom van de rij
der, die drie maal achtereenvolgens of vyf maal in totaal wint.
8. De P.Z.C. wijst elke verantwoordelykheid af voor enig ongeval, dat
de deelnemer, de passagier of het ingeschreven voertuig overkomt, of
dat door hen veroorzaakt wordt, voor, tijdens of na de P.Z.C.-RIT, als
mede voor ongevallen en wetsovertredingen, die de deelnemers veroor
zaken of begaan.
9. De deelnemers aan de P.Z.C.-rit onderwerpen zich door hun inschrij
ving aan dit reglement.
10. In gevallen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist de wedstryd-
commissie.
strijdcommissie.
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT