ners in P.Z.C.-rit In de rekenkamer EMER P.Z.C.-trofee I mzzelrit, tijd zo heel eenvoudig: imciitritieril (ol leter, gemiddelde snelheid 36 kilo mei er i echte^öëtf Het zal een dergelijke rit leelnemer e#sratttegint. i, dat een kleia®®»)^ rit- genoegens v«^^^kty-xach- emers veleyfe^ii^den kilo- hoofdzaken, die de deelnemer aan zo'n rit erg graag w> \t«m il: V'óorcfcit hij start de punten na, zegt „nou daar gaan we dan" en ida liclitmht *>3j0,3" R, na vierde tL-s. IT X 1 iJfsprong L is hij er „al helemaal in". j/j^> f 11161 KSDSlOOS J Het zijn j kükt hijs 5 weg R er LJJK WELKOM, Me directie van inciale Zeeuwse bij de tweede it. Wij hopen, Verder rijkt: zijn?3tijèiiWsgierigh( eigenlijk een 2org zijn wat-«r a voorafgegaan is voordat hij d r een paar ge- i uurtjes aan Hij zil enstelj J of mi^ meters heel de weer gunningen kopen en ekeren, dat een uur genoegens deelnemers vel en controleren, yti^è uren in en tijdschema o^s^wfèken, ver- medewerkers recruteren, prijzen start nog eens de gehele route moest na gaan om te kijken of „alles er nog was". Want er kan wel eens een weg opgebroken zijn, die de dag tevoren nog „puntgaaf" was. En wanneer dat niet ontdekt wordt... We hebben een ervaren rituitzetter eens gevraagd wat er alle maal gebeuren moet voordat de deelnemers kunnen starten. We kwamen terecht bij de Zeeuwen-voorzitter S. Jongepier uit Serooskerke, die vertelde, dat het „uitzetten een verdraaid moeilijk werk" is. Vier man (als twee uitzetters en twee con troleurs de rit samenstellen) moeten denken voor 60 tot 100 mensen en wanneer men dan in dit verband met ritdeelnemers te maken heeft, moet men zich wel tweemaal bedenken alvo rens de routebeschrijving zonder angst en vrezen uit te reiken. Wat staat er nu zo al te wachten nadat de opdracht voor het samenstellen van een rit gege ven is? Wel. in eerste instantie pakt de uitzetter een kaart, waarop hy in ruwe lynen de wegen aangeeft, waar over de rit uitgezet zal worden Dan stapt hij in de auto of op de motor om de aldus in hoofdlijnen geplande route langs te ryden. „Op zoek naar wat aardige puntjes, die de zaak wat in de war kunnen sturen", vertelde Jongepier. Het slagen van een rit hangt af van de interessante punten, die de rit uitzetter liefst met kwistige hand in de routebeschrijving wil strooien. Het valt niet altyd mee om ze te vinden. Soms moet men tientallen kilometers terugrijden om alsnog een „leuk punt" langs do route aan te treffen. Vergunningen Is men zover dat de route uitge stippeld is, dan wordt deze thuis uitgewerkt. Het volgende punt is het indienen van een aanvraag bij de provinciale griffie of men volgens artikel 24 van het wegenverkeers reglement over de in de route opge nomen wegen mag rijden. De uitzet ter moet een kaartje meesturen, waarop de routebeschryving van ge meente tot gemeente is aangegeven. Dan moet aan de burgemeesters van de start- en finishplaats vergunning gevraagd worden of de ryders daar ook inderdaud mógen starten en fi nishen. Heeft men die, dan moet ook nog twee maal 24 uur van tevoren aan alle burgemeesters van de ge meenten, waar de stoet doorkomt, een briefje geschreven worden, dat de deelnemers „langs de volgende route, om zo laat en met zoveel Dat is in vele gevallen echt wel no dig, omdat de rituitzetters nu niet bepaald de hoofdwegen of de ge- makkeiykste wegen in de route op nemen. Wanneer de deelnemers te maken krygen met een vry gevaar- ïyk punt, dan zal men in de meeste gevallen wel een politieman aantref fen, die daar het verkeer regelt. In de tussentijd gaat de uitzetter zyn rit nog eens controleren. „En dan haal Je er massa's fouten uit", beweert de Zeeuwen-voorzitter. „Je t ook punten „bijschaven" en an dere punten in de route meenemen. Eigenlijk zet je by een dergelyke controle de rit voor de tweede keer uit." Vervolgens worden twee con troleurs uitgenodigd om de route te ryden: aan de hand van hun reacties wordt de route nog eens „herschre ven". „Daarby moet je alle punten, die voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn onderzoeken: immers je denkt voor tientallen mensen", verklaarde Jon gepier. Naar de drukker De rit Is nu al een flink eind voor elkaar, maar de voorbereidingen zyn nog lang niet klaar. De uitzetter moet een schema opmaken voor route- en tydeontroles, hU moet zorgen, dat er controleurs zyn, hy moet de routebeschryving uittikken en naar de drukker brengen (de zaak later ook weer ophalen en na gaan of er eventueel nog foutjes instaan), hy moet zorgen voor men sen. die starten en finishen, voor mensen, die de „rekenkamer" be volken. en hy moet de prijzen kopen. Dat laatste is bepaald niet het ge makkelijkste: hy krygt een bepaald bedrag toegewezen en dan moet hij maar zien wat hij koopt, waarby hij in hel ongewisse blijft over het aan tal deelnemers en over de weersom standigheden van de betreffende dag. Want als het regent, kijken de deel nemers wel uit Dan is de rit eindeiyic klaar, ten minste wanneer men de week voorafgaande aan de ritdag, er niet byteltWant dan is de uitzetter continue alle zeven dagen in touw om de zaak op rolletjes te laten ver lopen. En wanneer dan uiteindelyk alle deelnemers de finish gepasseerd zyn en hun 62 kilometertjes er op hebben zitten, dan heeft de uitzetter zeker tussen de 300 en 400 kilo meters er voor gereden, terwijl hij er verder nog eens gemiddeld vyftig vrije uurtjes aan besteedde. althans in Zeeland. Voor de geregel de deelnemers aan de ritten is de heer Spruyt een verre van onbeken de Overigens pleit dat wel voor die deelnemers, want „ik sta altijd op de lastigste plekjes", vertelde de heer Sprnijt er zelf van „Hè, hè, Spruijt. We hebben je weer. Wat hebben we lang naar je moeten zoeken", is de vaak gehoorde ver zuchting, wanneer de deelnemers by de Middelburgse controleur arrive ren. Ze komen er ook wel eens niet, maar dan hebben de ryders zich ver gist, of ze zyn via een fout in de routebeschryving verkeerd gestuurd. Dan is al het werk voor niets ge weest: de heer Spruyt heeft wel eens zo'n geval meegemaakt. In plaats van „voor brug" had de zetter ver keerd gelezen en er „over brug" van gemaakt, een fout, die de uitzetter er had laten inzittenEen hele avond sta je je dan te verbijten, want je ziet geen mens", merkte de heer Spruyt op. Het is dan ook het eerste waar een rituitzetter, wanneer hij naar zijn plaatsje gebracht is, aandenkt: „Zou den er fouten inzitten? En: Hoeveel zouden er langs komen?" EN DIT is dan de fraaie wisselbe ker, die een jaar in het bezit konH van de winnaar van de tweede P.Z.C.-rit. J^w®feorl enkele bij zonderheden over de rit: De nadruk is gelegd op het gezelligheids- en puzzelelement. Daarbij geven enkele neutrali saties (die echt wel no- om eren op adem te ko men. Deelnemers, die in Middelburg sfarfen: iet op.' Vóór punt 30 in de routebeschrijving zullen U enkele vragen worden gesteld. Wacht bij deze controle rustig uw beurt af. Tot slot nog een advies: het is een gezelligheids- rit, géén tijdrit, dus rijdt rnslig, want het zal druk zijn op de weg. j ATERDAGAVOND zullen dus voor de tweede maal honderden deelne mers de P.Z.C.-rit rijden. Er zijn cracks'bij, die een goede gooi kunnen doen naar één van de vele ereprijzen, en er zijn beginners bij, die echter evenmin kansloos zijn voor een beker of medaille. Want al heeft men nog nooit een oriëntatierit, een kaartleesrit, een puzzelrit, een knob- belrït, een pijlenrif of een andere rit gereden, de onbekende in deze sport moet zich echt niet laten afschrikken door een beeld, dat hij wellicht krijgt over een rit met allerlei kronkelende en smalle weggetjes en dijken, die zich plotseling vertakken of die zelfs geheel ophouden een rechterschoen tegen. U denkt dus opgewekt links te kunnen gaan, maar dat levert strafpunten op. U moet namelyk niet zoeken naar een rechterschoen (want dat staat er niet), maar naar een rechter, de man met de zwarte toga en de witte bef, die eventuele verkeersfouten be straft. Want juist de beginner in of de nog helemaal onbekende met deze sport zal de tweede P.Z.C.- rit kunnen aangrijpen voor dere of eerste kennismaking. Het evenement biedt „elck-wat-wils": het is beslist geen rit geworden, die al leen maar door de geroutineerde deelnemer tot een goed einde ge bracht kan worden. Het kan zelfs gebeuren, dat een crack nog meer moeilijkheden met sommige oriënta tiepunten heeft dan de beginneling, die er veel minder achter zoekt dan de ryders, die al sinds jaar en dag met hun voertuig ontspanning zoe ken in die vele soorten ritten. Natuurlyk, ook in de P.Z.C.-rit is een „BOOM" nog lang geen boom, en een le weg R nog geen „le WEG" R... Bij een eerste confrontatie lijkt dit alles op een soort toverspreuk, maar wanneer men het speciale voor deze rit opgemaakte P.Z.C.-regle- ment (dat elders in deze krant vol ledig is afgedrukt) goed leest, leve ren deze formules weinig moeilijk heden op, al hebben de rituitzetters dan weken lang gespeurd naar aller lei foefjes. Want le weg R betekent eenvoudig, dat men by de eerste de beste weg rechts moet gaan, maar staat er „le WEG" R. dan moet men niet de eer ste weg in. maar men moet zoeken naar een bordje, waarop le WEG staat en dan rechts gaan. Staat er verder dus „TELEFOONCEL" L dan niet bij een telefooncel, maar bij een bordje TELEFOONCEL links gaan. Schoen Op deze manier zijn er dus talloze mogelykheden te formeren. Want denkt U by voorbeeld van de opgave: na linkerschoen R en na rechter L... Ha, zult U denken: bij een linker schoen naar rechts en na een rech terschoen naar links. Maar dat is echt fout: Inderdaad, na een linker schoen rechts. Vervolgens komt men Opletten is dus de boodschap, ook ia de P.Z.C.-rit. Want er zyn nog vele manieren, waarop ryders en kaart lezers aan het denken gezet kunnen worden. Gemakkelijk is alleen de wetenschap, dat alle oriënterings panten (voor zover niet anders aan geduid) zich aan de rechterkant van de weg moeten bevinden. Het is ook nog belangrijk dat U weet, dat in de P.Z.C.-rit voor ook voor betekent. Staat er bijvoorbeeld voor monument L- dan rijdt U tot een monument vlak vóór U. Dus niet bij een monument links van de weg naar links gaan. Het zal de beginnelingen na het be ëindigen van de rit duidelijk worden, dat de spanning tijdens deze ritten een belangrijke rol speelt. Een soort avontuurlyke spanning, die al gerui me tijd voor de start opkomt en die ten top stygt, wanneer men eenmaal aan de rit bezig is. Eens per jaar wil de P.Z.C. daarin een steentje by- dragen. Nu voor de tweede maal dus en dat deze rit gehouden kan worden, dankt de P.Z.C. aan de spontane medewerking van vrijwel alle Zeeuw se auto-, motor-, scooter- en brom fietsclubs, waarvan vele leden in de weer geweest zyn en nog komen om alles soepel te doen verlopen. En eveneens aan de spontane medewer king van de rijkspolitie en de ge meentepolitie van Middelburg en Goes. Controleur met stop-xoatch in de hand: een bekende verschijning voor de geroutineerde oriëntatieritrijder. ydens de rit komen do route- en nn tydcontroleurs opdagen. Het is een belangryk man, die contro leur: hjj moet op vele zaken letten en het welslagen van een rit hangt voor een belangryk deel ook van hem af. De heer A. Spruyt uit Middel burg (lid van Seheldegouwen) is zo'n controleur, reeds een kleine tien jaar, Even bekend als de Middelburgse controleur zelf is zyn „post". De heer Spruijt heeft namelijk zijn „contro le-auto" van een installatie voor zien, zodat hy alleen maar zijn hand uit het portierraampje hoeft te ste ken om de ritbescheiden in ontvangst te nemen en te tekenen, 's Avonds is er dan een blauwe lamp, die de deelnemers waarschuwt voor de „Spruyt-controle"Vooral by slecht weer heeft deze controleur het dan prima getroffen! g en plaats, waar zelfs in de winter mannen in hemdsmouwen en open staande boordeknoopjes (en dat vanwege de warmte) te vinden zijn, tien tegen één dat men met de „rekenkamer" van een oriëntatie-, puzzel- of andere rit te maken heeft. Die luchtige kledij zelfs bij een tempera tuur onder het vriespunt vindt zijn oorzaak in het feit, dat de reke naars in hooguit anderhalf uur na de rit op topsnelheid moeten werken om de uitslag bekend te kunnen maken. En dan liefst heel vlug want de deelnemers willen mét de prijzen zo snel mogelk thuis zijn. Een oponthoud midden in het Zeeuwse land. De deelnemers zijn al puzzelend op plaatsen gekomen waar ze misschien nooit eerder een voetstap hebben gezet. De „rekenkamer" bestaat meestal uit vier man; dat werkt het ge- mukkelijkst. De eerste man wilt naast de officiële passeertijd de wer kelijke passeertyd in met de daarbij te. vroeg oi te laat doorgekomen mi nuten. Elke minuut te vroeg of te laai bij een controle levert een straf- punt op. De volgende rekenaar vult de strafpunten in, de derde telt ze op en de vierde controleert alles. Er is voor dc rekenaars geen vuiltje aan de lucht, wanneer de rit een vlot verloop heeft. Arme rekenaar even wel. wanneer de deelnemers een fout je in de routebeschryving ontdekken. Dan kan het protesten „regenen" en wanneer dan zo'n protest wordt goed gekeurd omdat by voorbeeld de tyd- controle op een verkeerde plaats stond of een plotselinge wegopbre- lcing dc controle onvindbaar heeft gemaakt dan moeten alle kaarten weer veranderd en bygewerkt wor den. Overigens moeten de ryders wel twee keer nadenken om een protest in te dienen, want zy moeten er altyd nog een tientje voor deponeren... En wanneer de „rekenkamer" eenmaal aan het werk getogen is. „kapt" men de rit niet zo gemakkelijk, vooral niet wanneer er maar een kleine mogelijkheid is om de zaak Wegroutine H,en ander overigens belangryk hoofdstuk is de wegroutine, die de deelnemers aan dergelijke rit- kerd, dat de ritrijders ongetwyfeld een streepje voorstaan op de „gewo ne" weggebruikers: de snelheid in reactie.die de ritdeelnemers nodig hebben bij het volgen van de route beschrijving, passen zijn eigenlyk on gemerkt ook in het dagelijks verkeer toe. „Zij hebben een veel beter onder scheidingsvermogen, want even als by de ritten vliegen hun ogen als het ware over de weg heen en weer", verklaarde ons een politie man. En het is een feit. dat juist tijdens oriëntatie-, puzzel-, knobbel en kaartleesritten heel weinig onge lukken gebeuren, ondanks de snel heid, die de ryders soms moeten aan houden om hun gemiddelde te be reiken. plezier en avontuurlijke spanniug Zo houden de rit-deelnemers behalve toch ook een niet te onderschatten verkeersroutine aan deze prettig be- Wedstrijdreglement 1. De oriënteringspunten bevinden zich aan de rechterzijde van de weg. Indien zij zich aan de linkerzijde van de weg bevinden, dan wordt aan gegeven met (I.v.d.w.). Indien zij aan de linkerzijde van de weg bevinden, dan wordt aange geven met (I.v.d.w.). 2. Een oriënteringspunt, dat op de routebeschryving tussen aanhalings tekens staat, duidt op een tekst of cijfer, dat op een bord, paal, huis enz. voorkomt. Voorbeeld: staat er „GARAGE" L, dan betekent dit, dat men bij het woord GARAGE links moet. Staan er meerdere woor den op een bord dan wordt dit aangeduid met: enz.; voorbeeld „GA RAGE enz.". Staat er garage L. (met kleine letters) dan gaat men dus by het garagebouw links. Aanduidingen van teksten gebeurt met hoofdletters. 3. Wegen, waarvoor een inrijverbod geldt en niet zichtbaar doodlopende wegen tellen mee als weg. Zichtbaar doodlopende wegen en wegen, die voorzien zijn van een bord DOODLOPENDE WEG, particuliere inrit ten en inrijpoorten tellen NIET als weg mee. 4. Links passeren, betekent rechts laten liggen. 5. Controles zijn kenbaar aan een witte vlag met groene letters: P.Z.C. CONTROLE. Deze controles bevinden zich rechts van de weg. Bij de controles moet men stoppen. In het zicht er van mag niet gestopt, zig-zag gereden of gekeerd worden. Het missen van een controle of het aandoen van een schijncontrole wordt bestraft met 50 strafpunten. 6. Voor elke minuut, die men te vroeg of te laat bij een tijdcontrole arri veert, krygt men 1 strafpunt. Tussen twee tijdcontroles moeten de deelnemers zich zo nauwkeurig mogelyk houden aan de gemiddelde snelheid. Een deelnemer, die 31 of meer minuten te. laat hij een tyd- controie arriveert, krygt 50 strafpunten. In tegenstelling tot het K.N.M.V.-reglement begint men in de P.Z.C.-RIT ook dan met een schone lei. Wanneer men echter, gerekend over het gehele traject, 46 of meer minu ten te laat by de finishcontrole komt, wordt men niet geklasseerd. De klokken van de starters en tydcontroleurs worden gelijk gezet met de te- tefoontijd. Alle controles zijn 15 minuten voor de officiële passeertyd ge opend en sluiten 30 minuten na de officiële passeertijd. 7. Winnaar wordt de deelnemer, die het minste aantal strafpunten heeft. Voor drie klassen auto, motor of scooter, bromfiets wordt een vvisselbeker beschikbaar gesteld. Deze wordt het eigendom van de rij der, die drie maal achtereenvolgens of vyf maal in totaal wint. 8. De P.Z.C. wijst elke verantwoordelykheid af voor enig ongeval, dat de deelnemer, de passagier of het ingeschreven voertuig overkomt, of dat door hen veroorzaakt wordt, voor, tijdens of na de P.Z.C.-RIT, als mede voor ongevallen en wetsovertredingen, die de deelnemers veroor zaken of begaan. 9. De deelnemers aan de P.Z.C.-rit onderwerpen zich door hun inschrij ving aan dit reglement. 10. In gevallen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist de wedstryd- commissie. strijdcommissie. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 5