DE KERKEN
MAATSCHAPPIJ
Samen met toerist gaan
ook kerken op vakantie
EEN FIETS
«oor NIETS!
oatkuntuzuN!
In een halve eeuw van diaconie in
eigen kerk tot wereldiakonaat
PUZZEL- rubriek
ZIELZORG VOOR BADGASTEN IN ZEELAND
Teamwerk
R.-k. strandtent en
Duitse dominees
Overal
Niet stil
STEMMEN VIT DE KERKEN
MEN MOET „DEN GRIEKEN
EEN GRIEK WORDEN"
Waarom naast V.N.
Eresaluut
WERELDVREEMDE
JEUGDBEWEGING
Nieuws van overal
Massa's
motoren reageren
plotseling
veel scherper!
Morgen...
gastvrijheid tanken
en...BP Super Mix!
ZATERDAG 23 JUNI 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
en de
T"\ E KERKEN gaan in de zo-
mermaanden mee met de
mensen op vakantie. Het is één
van de moderne vormen van het
kerke werk. Diverse kerken in
allerlei landen laten de kerkle
den niet aan „hun lot" over
wanneer deze op vakantie zijn.
Men zendt geestelijken uit naar
de drukste vakantiecentra, er
verrijzen strandkerken en van
de zijde der kerken in de vakan-
tiegebieden wordt ook het nodi
ge werk voor het pastoraat on
der de vakantiegangers ver
richt. Er is in sommige gemeen
ten een verblijdende interkerke
lijke samenwerking ontstaan op
dit gebied. In Zeeland zit men
niet stil. Bekend is al het
strandpastoraat in de Schouwse
Westhoek, dat vorig jaar een
Nederlandse primeur was. Bo
vendien zijn op verschillende
plaatsen avondstilten en kerk
diensten voor buitenlandse toe
risten in hun eigen taal.
Een nieuw punt staat op het pro
gramma van de Katholieke Toeris
tenzielzorg iii Zeeland. Volgende
week vrijdag zal achter hel bunga
lowpark hij de rondweg te Cadzand
een dertig meter lange en elf meter
brede tent als strandkerk worden
ingezegend. Deze strandkerktent,
waarin 900 toeristen een (staan)
plnnst kunnen vinden is de eerste
in Zeeland. Het is de bedoeling dat
deze tent volgend jaar door een per
manent gebouw wordt vervangen. De
paters van Sluys zullen in deze tent
heilige missen opdragen. Naast do
strandkerken in Haamstede en Zou-
telande heeft Zeeland nu dus ook
een strandkerktent. Men wil derge
lijke tenten ook plaatsen in andere
gemeenten, waarbij genoemd werden
Koudckcrkc en Renesse.
Ook hervormd West-Zeeuwsch-
Vlaanderen zit van de zomer niet
stil. In Cadzand. Nieuwvliet en Bres-
keus zullen iedere zondagmorgen om
elf uur (normale Nederlandse dienst
9,30) kerkdiensten in de Duitse taal
worden gehouden, waarin voorgaan
predikanten van de Deutsche Evange
lische Kirche, Uit West-Berlijn komt
pfarrer E. O. Zimmermann in juli,
de maand daarop komt berufschul-
pastor VV. Bunte, onder meer leraar
aan de vakschool in Remscheid. De
kerkdiensten geschieden volgens de
Duitse liturgie en volgens het Duitse
dienstboek, liturgisch, met kruis en
kaarsen. Gemiddeld bezoeken 60 tot
90 toeristen deze kerkdiensten in de
ze Nederlandse hervormde kerken.
Dit werk werd in I960 door de Ne
derlands hervormde predikant ds. C.'
van Evert begonnen. In 1961 kwa
men er Duitse predikanten met va-
Advertentie
ELKE DAG - 3 MAANDEN LANG
(t/m 30 juni'62) heeft iedereen die een
nieuwe fiets koopt, de kans diefiets(plus
toebehoren) cadeau te krijgen
DIT ZIJN DE WINNAARS VAN
DE TIENDE WEEK
ZATERDAG 1 ]UNI
De lioor J. G. Hcifncn,
Hogowe* 09, Uitgeest
MAANDAG 4 JUNI
Do hoer J. H. M. van Dillen,
Esdoornstraat 49. Utrecht
DINSDAG S JUNI
De heer J. Kuipers
Sperwerstraat 36, Assen
WOENSDAG 6 JUNI
Mej, N. van Manen
IJjclsteinsewti 26. Jutfaas
DONDERDAG 7 JUNI
René Jutson
Cattorstraat 8. Hilversum
VRIJDAG 8 JUNI
De heer S. M. van Eijk
W«th. Vcntewog 76. Gouda
STAAT U HIER DE VOLGENDE
WEEK BIJ?
(vraag uw fietsenhandelaar inlichtingen)
kantie, die daardoor erby werden be
trokken. Het i.s dit jaar voor het
eerst dat Duitse predikanten spe
ciaal voor deze zielzorg worden uit
gezonden. In totaal zullen uit alle
Westduitse landskerken 155 predi
kanten dit jaar deelnemen aan de
geestelijke verzorging van Duitse
vunkantiegangers buiten hun eigen
land.
Zij zullen naast Nederland ook Oos
tenrijk, Denemarken, Italië, de Fran
se Rivièra en Costa Brava in Spanje
bezoeken. Een en ander wordt ge
regeld vanuit het Kirchliches Aus-
senamt in Frankfurt. Voor Neder
land is pfarrer Fischer van de Deut
sche Evangelische Gemeinde te Rot
terdam ten nauwste bij dit werk be
trokken. Deze gemeente, die onlangs
het 100-jarig bestaan herdacht, was
oorspronkelijk bestemd om alle Duit
sers, die tijdelijk in Rotterdam ver
bleven te verzorgen.
Op volle toeren. Dertig jongeren uit
Vlïssingen, van Noord-Beveland,
Brabant, Overijsel en uit Apeldoorn
zullen in het strandpastoraat werken.
Men zal zich in teams onder de gas
ten scharen, folders uitdelen, muziek
maken, gespreksbijeenkomsten hou
den, kinderen bezighouden, tijdschrif
ten verkopen en boeken uitlenen.
Met „Youth for Christ" is een goede
samenwerking op organisatorisch
gebied, zodat men niet op een ge
geven moment elkaar in hetzelfde
gebied „tegenkomt". Bij elk team
van 4 of 5 leden en een leider zal
zich van de zomer ook voegen een
Duitse theologische kandidaat. Bo
vendien zal pfarrer Boch uit Wup-
pertal in Haamstede en Renesse
kerkdiensten leiden. In dit werk
doen tot nog toe mee de Chr. Gere
formeerde Kerk, de Hervormde en de
Gereformeerde Kerk. Overal in Zee
land zullen dus van de zomer kerk
diensten worden gehouden en zal
evangelisatie worden bedreven. In
terkerkelijk, internationaal. De akti-
viteiten breiden zich voortdurend uit.
Ook de kerken gaan met vakantie.
VOORBEREIDEND WERK
CONCILIE AFGESLOTEN
Paus Joannes XXm heeft dezer da
gen „met grote vreugde en voldoe
ning" drie jaar voorbereidende ar
beid voor het aanstaande tweede Va
ticaans concilie afgesloten. De paus,
die de zevende en laatste zitting van
de centrale voorbereidingscommissie
afsloot, deelde mee dat het Valicaans
concilie op 11 oktober begint in de
basiliek van St.-Pieter. Hoe lang het
zal duren is onzeker.
Het interieur van de St.-Pieter ver
toont reeds tekenen van de op han
den zijnde reeks plechtigheden en
vergaderingen. Er zijn tribunes op
gericht voor de duizenden kardina
len, aartsbisschoppen, bisschoppen,
prelaten en ordegeestelijken die een
stem in het kapittel hebben.
Paus Joannes noemde het voorberei
dend werk voor het concilie „de
voornaamste bijdrage aan het succes
van het oecumenisch concilie".
Tijdens een interkerkelijke avond
stilte op 25 juli in de hervormde kerk
van Oostkapelle zal het Middelburgs
Kamerkoor voor de badgasten een
concert verzorgen.
Een interkerkelijke avondstilte is er
ook ih de gereformeerde kerk van
Oostlcapelle. De kerkgebouwen zijn
resp. uit de eerste helft van de 17de
en uit het begin van de 20ste eeuw.
Deze foto toont het interieur van de
hervormde kerk, waarvan de toren
laat U/de eeuws is en de huidige vorm
uit 1610 dateert. Het kerkgebouw
werd opgetrokken op de fundamen
ten van een gebouw uit de 15de
eeuw. De Oostkappelse gereformeer
de kerk werd in 1908 in gebruik ge
nomen.
(Foto P.Z.O.)
Ook op andere plaatsen in Zeeland
zullen Duitse predikanten kerkdiens
ten leiden in Nederlands hervormde
kerkgebouwen. Onder meer in Dom
burg. Voor in 't bijzonder de Neder
landse vakantiegangers houden de
Gereformeerde en de Hervormde
Kerk in deze gemeente van de zomer
gezamenlijk avondstilten in de Ge
reformeerde kerk. Dergelijke avond
stilten zijn er ook in Oostkapelle,
tijdens welke in de Hervormde kerk
een Gereformeerde predikant en in
liet Gereformeerde kerkgebouw een
Hervormde predikant de bijeenkomst
zal leiden. In Oostkapelle gaat men
zoals men ons vertelde „van jaar tot
jaar een stap verder."
AI een paar jaar vermelden raam
biljetten daar waar kerk wordt ge-
liouden in de kerken van dc her
vormden, de gereformeerden en van
de gereformeerde gemeente. Het is
een gebaar van do kerken tegenover
de badgasten. De badgasten krijgen
ook evangelisatielectuur uitgereikt,
de „Open Deur" en de „Elizabeth-
liode", hervormde en gereformeerde
lectuur dus, die men gezamenlyk
„aan do man brengt."
„Youth for Christ", heeft, zoals wij
al eerder schreven, het evangelisatie
werk deze zomer op Walcheren en
Schouwen, in de Schouwse Westhoek
werk dit jaar ook weer het strand
pastoraat.
0 De anglicaanse priester Chiu Ban
It uit Malakka. die ook jurist is, is
benoemd tot secretaris van de afde
ling „Dienst van leken overzee". De
laatste drie jaar verrichtte hij deze
functie in het zendingswerk van de
Engelse kerk in Australië en Nieuw-
Zeeland. hij nam deel aan vele oecu
menische bijeenkomsten
0 De meeste protestanten in hel
overwegend r.-k. Spanje treft men
aan in Gallicië (1-2.5 per duizend).
In hot gehele land is hel aantal pro
testanten 0.6 per mille.
„Uü zult niet stelen" slaat te lezen
op een bordje in de afdeling „religie"
van ccu Newyorkse boekhandel
Zo nu en dan krijgen we be
richten. die worden toege
zonden „aan allen, die meehel
pen in het werelddiaconaat.
Dat „meehelpen" is dan ook al
dat je daarvoor zo nu en dan
eens een gift geeft. Zonder de
achterban van hen die het werk
van de oecumenische hulpverle
ning een goed hart toedragen
en zonder hen die weten, dat het
een stuk van onze christelijke
roeping is, is dit werk niet mo
gelijk. Wanneer in de tegen
woordige tijd een leger strijdt,
liggen er betrekkelijk weinigen
aan het front, maar achter hen
staan heel wat diensten klaar.
Zo is het ook met het werk van
dc oecumenische hulpverlening.
Zij die de voorposten betrekken,
moeten weten dat de kerk, de
gemeente achter hen staat. In
iedere gemeente wordt tegen
woordig' een extra collecte ge
houden voor internationaal dia
conaal werk, waarmee het werk
mogelijk wordt voor hen, die
zich begeven naar achtergeble
ven gebieden.
Dit werelddiaconaat" is een begrip
dat pus na de laatste wereldoorlog
te voorschijn is gekomen. Bij het
woord „diaconie" dachten we vroe
ger niet verder dan de eigen gemeen
te. Daar konden bepaalde noden zyn
waarin moest worden voorzien. De
gedachte die achter de diaconie ligt
is deze, dat een gemeente een ge
meenschap is met Christus als haar
hoofd. Wanneer liet goed is, zal men
ziel» te samen als een gezin moeten
weten. Daarom mag men ook spre-
kenPvan broeders en zusters. Als één
lid van dit gezin Ijjdt of ia nood is,
lijden alle leden mede, naar 't woord
van de ajiostel Paulus. Zieken en
hulpbehoevenden mogen op de ge
meente een beroep doen.
ZIJ mogen zich gedragen weten door
het geheel van do gemeenschap.
Wanneer de diaconie alleen maar een
kas is. waarin ln geval van nood een
greep kan worden gedaan, of wan
neer men in oen gemeente zou den
ken dat daarvoor de diakenen zijn
en dat zij het maar moeten doen. dan
functioneert de diaconie niet zoals
dat nodig is
Zure opmerfeingei.
Nu weten we wel, dat er allerlei op
en aanmerkingen zijn gemaakt die
de diaconie in een niet te best dag
licht stellen cn we weten ook wel
dal door leden van de gemeente
allerlei zui'e opmerkingen over dc
diaconie nog steeds worden gemaakt,
maar spreekt men daarmee niet een
oordeel uit ook over zichzelf, want
is men bereid tot het verrichten van
belangeloze dienst, alleen omdat men
behoort tot de gemeente van Chris
tus? De diaconie is en blijft een zaak
van heel de gemeente.
Wanneer we nu, wat wy in onze
gemeente kennen als diaconaat, dat
helpen van hen die om de een of
andere reden hulp nodig hebben, ver
groten tot dc wereld, dan hebben
we werelddiaconaat. „Dan wordt het
hulp aan vluchtelingen, hulp aan
slachtoffers van aardbevingen of
overstromingen". Dan kan het ook
hulp worden aan achtergebleven ge
bieden.
Deze week zal het vijfendertig jaar
geleden zijn dat er iu onze provincie
de eerste provinciale diaconale con
ferentie werd gehouden vanwege de
Gereformeerde Kerken. Dat gebeur
de dus in 1927. Spoedig daarop
kwam «1e crisis vau de dertiger ja
ren, met een onrustbarend werke-
lo/.envraagstuk, terwijl bovendien «1e
inkomsten der gezinnen en daarmee
van heel de samenleving verminder
den. Toen waren er heel wat diaco
nieën die financieel moeilyk kwamen
te zitten. Men heeft toen in 1931 voor
de gereformeerde diaconieën een
Zeeuws steunfonds «oor hulpbehoe
vende diaconieën gesticht. Men ging
zich daarmee verantwoordelijk weten
ook voor andere gemeenten.
Een zelfde ontwikkeling vinden we
ook bij andere kerken. En nu zijn we
zover dat niet alleen aan de eigen
provincie of het eigen land wordt
gedacht wanneer er over diaconaal
werk wordt gesproken, maar dat
heel de wereld in 't zicht komt. Men
spreekt van interkerkelijke hulpver
lening. Dit alles heeft een belang
rijke stoot gekregen door de Wereld
raad der Kerken, die een departe
ment heeft, dat zich bezighoudt met
het „in onderling contact brengen
van vragende en biedende kerken".
Zo langzamerhand begint het wereld
diaconaat een bepaald begrip te
worden en. zoals men in de dertiger
jaren in de gaten kreeg dat de ene
gemeente in een provincie de andere
niet in de steek mocht laten, zo
krijgt men nu door dat het belang
van de ene kerk dat van de andere
raakt.
Nu is er ook een belangrijke hulp
verlening vanwege de Verenigde Na
ties voor achtergebleven gebieden
Waarom stellen de kerken daarnaast
nu iets anders? Jhr. mr. A. A. van
den Brandeler, die vanwege de We
reldraad der Kerken in Vietnam
werkzaam is geweest, geeft op deze
vraag in een artikel een antwoord
Het gaat er niet zo zeer om bij deze
kerkelijke hulpverlening dat er kost
bare werken worden uitgevoerd, zo
als irrigatiesystemen of dat er ma
chines worden gegeven waarmee di
bevolking geleerd wordt te werken,
opdat hun samenleving op een hoger
niveau kan komen, maar dat mensen
bereid zijn „den Grieken een Griek"
te worden, zoals de apostel het zegt
en dat maakt dat het werk van de
kerk van een andere geaardheid is
dan dat van de Verenigde Naties.
Overal ter wereld zijn kerken zelf
standig geworden. Zij moeten nu hun
eigen weg zoeken. Een werker in het
werelddiaconaat zal met de chris
tenen waaronder hij leeft, mee moe
ten leven. Hij zal hun leven met z'n
minimum aan voorzieningen moeten
delen. Er is dus nodig een afstand
doen van al de gemakken waaraan
wij hier gewend zijn geraakt <en
waarvan we menen dat wij er niet
buiten kunnen.
In de berichten uit het werelddiaco
naat wordt verteld van een oplei
dingsboerderij op Madagascar, waar
een Nederlander, de heer Westen
dorp, als landbouwkundig assistent
is ingeschakeld. Een foto van deze
boerderij laat zien dat het geheel
nog een ruïne is. Daar worden een
dertigtal jongeren opgeleid. Ze krij
gen lessen en met elkaar zijn ze be
zig om het geheel weer op te bouwen
en te ontginnen. Het gaat er om dat
deze jongeren zelf leren dat zij met
een gezamenlijke aanpak iets kun
nen bereiken. Daar zit dus de heer
Westendorp met zijn vrouw. Hoe
wonen ze daar? Zij schrijven: „En
nu onze woning. Gelukkig hebben
we nu al een tijdje een raam van 1
bij 1 meter. Alles hebben we zo prak
tisch mogelijk gemaakt. We houden
echt van ons kamertje en ook in „een
kamer voor alles" kun je fijn bivak
keren". En dan vertellen ze over de
moeilijkheden met de dakbedekking
voor de stallen en over een systeem
om koeien op stal vast te binden.
Zoveel mogelijk moet alles gedaan
worden met materialen die in de om-r
geving zelf te vinden zijn. Laten
we respect hebben voor
bereid zijn zo te leven.
In Dakar werkt een team van vijf
mensen onder leiding van de heer
Van der Heide. Hij vertelt hoe er
ogenblikken komen dat men zegt: Ik
heb er genoeg van, ik ben op. „Tij
dens zo'n depressiestemming doet
een berichtje uit Nederland: wij voe
ren een actie voor je, wonderen". „Je
beseft dan dat je dat noodzakelijke
werk in feite niet alleen doet, dat
er mensen zijn die bereid zijn zich
met je werk en met je problemen
bezig te houden, zelfs in materieel
opzicht." „Dan besef je dat je deel
uitmaakt van een echte gemeenschap
die, wanneer zij niet zou bestaan,
een werk als het onze nodeloos zou
maken, want dat werk wordt in
haar naam verricht en in de naam
van Hem, die wij gezamenlijk be
lijden." Dit team in Senegal geeft
onderricht aan 250 leerlingen. „Ons
liuis is een allemans-huis geworden,
waar een familiesfeer geschapen
wordt, die te dikwijls in Sénégalesi
gezinnen ontbreekt."
Zo wordt er in deze berichten ve.
teld van het vormingscentrum i>
Kenya, Algiers, van Zuïd-Italië.
Griekenland, Pakistan, India enz.
Veel van dit werk geschiedt samen
met andere kerken in Nederland en
in het buitenland. Het is goed dat
wij iets van dit werk weten. We ein
digen met een eresaluut voor hen
die zichzelf op deze wijze geven.
in „De Linie" ir.-K.j iaat v-arei tuKe-
iaar, nooid van net NTS-journaal en lid
van het Nationaal Hooidk war tier van de
Katnoiieke Vemennersoeweging, criti-
scne geluiden noren over ae jeugdbewe
ging, die zien z.i. in toenemenue mate
van de maatschappij vervreemdt en iso
leert. De verKennersoeweging is op weg
een Karakterloze en wereiovreemue be
weging te worden. Wij zunen ons ermee
vercrouwd moeten maken, aldus Hinke
laar, aat net verkennen in zijn toepas
sing weer aansluiting krijgt oy net nor
mal leven. Wrj leven met m ue nmooe
en onze kinderen ook niet. Ze leven op
straat ,in de Dioscoop, op scnool en tnuis
en in de patates frneskraam. De leider
en leidster van de verkennersoeweging
in Neaenanü neeft te zorgen dat ze er
kunnen leven.
„We leven in een tijdperk van welvaart,
waarin ons niets meer ontbreekt. We
heDDen auto's, koelkasten en teievisie's
er zijn loonrondes en we hebben auW.
We urengen onze vakantie door aan de
Riviera of minstens in de Ardennen,
maar noe is het met de mens gesteld?
De mens, die bekneld raakt tussen brom
fietsen en elektroniscne rekenmachines,
tussen Kroesjtsjew, Bunker en Sjoukje
Dijkstra? Mecnanisatie en automatise
ring bepalen liet aanschijn der aarde
en materieel gewin werd tot eindbe
stemming van de mens. Welke waarde
kent men nog toe aan de trouw aan
het gegeven woord, waar lacht men niet
om Hulpvaardigheid, offerzin, verant
woordelijkheid, soberheid, religieus be
sef? Voor velen zijn het steriele kreten
uit een stoffig en verkalkt verleden, iets
waarmee vroegere generaties hun tijd
hebben verdaan. In onze tijd lijkt het
tijdverspilling, want „het levert immers
allemaal niks op". Maar onze jongens
zullen we spelenderwijs moeten bijbren
gen dat dit allemaal geen vergissing is,
want het geluk schuilt niet in een brom
fiets. De jeugd, die nu nog aan ons is
toevertrouwd, bepaalt straks het aange
zicht van onze samenleving. Zij vormt
vormt straks „de maatschappij". Zij is
straks „de maatschappij". Zij is
vormen, zo zal de maatschappij straits
zijn. Daarom heeft de maatschappij de
verkennersbeweging nodig. Niet
aangekleed figuurzaagclubje, geen
uniformeerde kannibalenstam en ook
teen genootschap tot verbetering van
e zevensprong. Maar een bende onder
nemende, realistische, plezierige en voor
mijn part ruige kerels, die het leven
kennen en die weten wat ze ermee aan
moeten. Als we het daar op aanleggen
zeker als we daarin slagen, staat onze
beweging niet buiten de tijd. Dan kent
ze haar spirituele kracht met allure op
de samenleving, op het tijdperk van
atoom en ruimtevaart"
0 Voor elke gevangenis in Zweden
zal een commissie voor de geestelijke
verzorging van de gevangenen wor
den gevormd, waarin de gevangenis
directeur en twee predikanten ziting.
hebben. Eén predikant komt van de
Lutherse staats) kerk en een andere
van de Vrije kerk. Bovendien zullen
predikanten van de Zweedse kerk
vanuit Stockholm deze zorg gaan be
drijven. Aldus heeft de Zweedse re
gering besloten.
0 Pastorale arbeid zullen in Emmel-
oord de predikanten van de Gerefor
meerde Kerken verzorgen voor de le
den van de Chr. Gereformeerde Kerk.
Het aanbod is gedaan om tijdens de
afwezigheid van ds. Rebel dringende
gevallen te kunnen helpen, zoals bij
ongevallen, wanneer de consulent
niet zo gauw is te bereiken. De ker-
keraad van de Chr. Geref. Kerk heeft
het aanbod in dank aanvaard.
0 Een hervormd-gereformeerde kerk
dag zal in Hilversum worden gehou
den. Het plan is uitgegaan van de
Ned. Herv. Kerk in Hilversum en de
Gereformeerde Kerken hebben ermee
ingestemd. Er is nu een commissie
om één en ander te bepraten.
0 Tien jaar bestaat „Evangelisch
herstel 'en opbouw", de landelyke
overkoepelende organisatie voor het
gereformeerd jeugdzorgwerk in Ne
derland van de Gereformeerde Ker
ken. Er zijn 40 stichtingen bij aange
sloten. met 60 clubhuizen en 150 vas
te krachten. Zaterdag 30 juni is ei
eén herdenking in de Utrechtse Wes-
terkerk.
0 Naar Pfortugal is vertrokken
aartsbisschop mgr. dr. A. Rinkel van
Utrecht der Oud-Kath. Kerk samen
met mgr. P. J. Jans, bisschop van
Deventer. Ze zullen uit naam van de
internationale Oud-Kath. bisschops
conferentie een bezoek brengen aan
de Katholiek apostolische evangeli
sche kerk van Portugal en zondag 24
juni deelnemen aan de wijdingsplech
tigheden van elect Luis C.R. Pereira
tot bisschop. Mgr. Egmont Machado
Krischke, missiebisschop van de
Anglicaanse kerk in Zuid-Brazilië
zal de wydingen verrichten in de ka
thedrale kerk van de H. Paulus in
Lissabon. De Portugese kerk heet
Lusitaanse kerk en werd in 1880
autonoom na afkondiging der Vati
caanse dogma's (1870). Men streeft
naar aansluiting bij de Unie van
Utrecht der internationale oudkatho-
lieke kerken.
0 Een wereldcongres van Doopsge
zinden is van 1 tot 7 augustus in Kit
chener (Ontario, Canada). Prof. Oos-
terbaan (Haarlem), ds. Kuiper (Am
sterdam) en ds. Meihuizen (Den
Haag) zullen er onder meer spreken.
0 Geen film over Mohammed mogen
Amerikanen en Italianen maken heb
ben (verontwaardigd) senaat en cu
ratorium van de Islamitische univi
teit van Kairo beslist. Een dergelijk
werk is in strijd met de leer van de
Islam om de profeet uit te beelden
in een film.
0 Voor radio Vaticaan heeft gespro
ken prof. dr. Peter Meinhold uit Kiel,
Duits evangelisch (hervormd) theo
loog. Onderwerp was „concilies naar
evangelische opvatting". Hij sprak al
eerder in een Duitse uitzending.
0 Romeinen 12 was het- studieonder
werp in groepen van zes voor hon
derd Zwitserse protestantse jongelui
op een wandelende retraite van Bière
naar Romainmotiers en terug per
trein naar Genève. De wandeling was
35 kilometer. Er was onderweg, een
kampvuur met muziek van Handel,
orgel-, cello- en fluitconcerten door
de deelnemers in verschillende ker
ken en een kerkdienst.
0 In Indonesië komt ccn compleet
tropenziekenhuis, betaald als groot
ste project uit de in Duitsland
gevoerde actie „E-rot filr die Welt".
Twee in Joego-Slavië voor Indone
sische rekening gebouwde schepen
zullen de materialen vervoeren. Het
komt in Nias, 14 kilometer landin
waarts op de plaats van het zen-
dingshospilaal in I-Iilisimaetanoe. Elf
Duitse technici helpen. Het object
kost l.S miljoen Duitse marken. Het
huidige hospitaal biedt medische zorg
voor 60,000 inwoners van Zuid-Nias.
De 350.000 inwoners van Nias lijden
vooral aan malaria. Veel geld is bij
gedragen door de Evangelische kerk
in Rheinland.
Merkwaardige ommekeer! Sinds motor-
zuiver tanken' een feit is (dank zij BP Super
Mix) zitten duizenden automobilisten met
veel meer animo achter het stuur.
Autorijden is ineens anders geworden.
Volmaakter, verfijnder!
't Is met motoren als met mensen: zwaar
werk vraagt stevige voeding. Licht werk
vraagt'lichte kost. En de vele nuances daar
tussen? Daar was tot voor kort bij motoren
niet aan te voldoen. Men kon slechts
kiezen uit normale benzine en super. En nu?
Nu is er individuele voeding voor elke
motor. Er is BP Super Mix en dat maakt in
totaal 5 soorten BP benzine:
1 BP Benzine
2 BP Super Mix 25 25% super)
3 BP Super Mix 50 50% super)
4 BP Super Mix 75 75% super)
5 BP Super
Probeer uw mix zelf uit. Reed u altijd op
gewone benzine. Probeer nu BP Super Mix
•25 of 50. Reed u altijd op super? Probeer nu.
BP Super Mix 75 of 50. Zo kunt u zelf
proberen hoever u omhoog of omlaag kunt
gaan. Tot u voelt: nu geef ik mijn motor
precies wat hij vraagt - nietteveèl, niet
te weinig.
Benzine èn Petroleum Handel Maatschappij n.v,
FrederiRsplein 42, Amsterdam-C.
NIEUWE PUZZELOPGAVE:
HORIZONTAAL:
1. (handschoen) leer; 5. Indisch vorst;
10. moerasvogel; 11. meisjesnaam; 13.
breken, knikken; 15. openbare bijeen
komst (Eng.); 18. werkplaats van
scheikundige (afk.); 19. geheel de
Uwe (afk.); 21. senior (afk.); 22.
roede; 23. in het jaar; 25. deei van
het gelaat; 26. achtereinde van een
voet; 27. beest; 30. evenredigheid; 31.
tijdperk; 32. wielerbaan; 35. voorzetsel;
36. verbinding van 2 st. textiel; 37.
gemeente in de provincie Noord-Bra
bant; 39. kippeprodukt: 41. begrip, idee;
43. Engels bier; 45. wild zwijn; 4S.
zangvogel; 50. ernstige; 51. indien; 52.
onzin; 53. ontkenning; 54. luitenant,
(afk.); 56. element Neodynium (afk.);
58. voortbewegingsorgaan (vis); 59.
gekweekte soepgroente62. vurig,
geestdriftig; 64. langwerpig ronde: 65.
cafébuffet; 66. slee; 67. rode edelsteen.
VERTIKAAL
woonboot; 3. verdrag; 4. verbrijzelt;
5. mannelijk schaap; 6. oorlogsgod; 7.
niet oppervlakkig; S. meisjesnaam; 9
eenstemmig: 12. Russische zweep: 13.
inktvlek; 14. Israëlisch veldheer onder
Saul en David; 16. Indonesische naam
i-. Nieuw-Gpinea; 17. gebulder (van de
storm); 20. op voorwaarde dat; 24.
stad in Noord-Afrika26. heer (afk.);
28. gebint; 29. nu; 33. wereldtaal; 34.
scheepstouw; 35. niet van hetzelfde ge
voelen; 38. interne militaire organisatie
(afk.); 39. enkeling, eenzelvig mens;
40. gegomd papiertje van waarde; 42.
afstammeling; 44. beste, aardige; 46.
angst; 47. muzieknoot; 49. deel van
Engeland: 54. deel van een uitroep;
55. vervoeging van het werkwoord
„treden"; 56. berg, waarop Mozes stierf;
57. bezinksel; 60. razend woedend; 61.
luchtige, doorschijnende; 63. ongedwon
gen.
OPLOSSING VAN VORIGE WEEK: