DE KERKEN MAATSCHAPPIJ Samen met toerist gaan ook kerken op vakantie EEN FIETS «oor NIETS! oatkuntuzuN! In een halve eeuw van diaconie in eigen kerk tot wereldiakonaat PUZZEL- rubriek ZIELZORG VOOR BADGASTEN IN ZEELAND Teamwerk R.-k. strandtent en Duitse dominees Overal Niet stil STEMMEN VIT DE KERKEN MEN MOET „DEN GRIEKEN EEN GRIEK WORDEN" Waarom naast V.N. Eresaluut WERELDVREEMDE JEUGDBEWEGING Nieuws van overal Massa's motoren reageren plotseling veel scherper! Morgen... gastvrijheid tanken en...BP Super Mix! ZATERDAG 23 JUNI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 en de T"\ E KERKEN gaan in de zo- mermaanden mee met de mensen op vakantie. Het is één van de moderne vormen van het kerke werk. Diverse kerken in allerlei landen laten de kerkle den niet aan „hun lot" over wanneer deze op vakantie zijn. Men zendt geestelijken uit naar de drukste vakantiecentra, er verrijzen strandkerken en van de zijde der kerken in de vakan- tiegebieden wordt ook het nodi ge werk voor het pastoraat on der de vakantiegangers ver richt. Er is in sommige gemeen ten een verblijdende interkerke lijke samenwerking ontstaan op dit gebied. In Zeeland zit men niet stil. Bekend is al het strandpastoraat in de Schouwse Westhoek, dat vorig jaar een Nederlandse primeur was. Bo vendien zijn op verschillende plaatsen avondstilten en kerk diensten voor buitenlandse toe risten in hun eigen taal. Een nieuw punt staat op het pro gramma van de Katholieke Toeris tenzielzorg iii Zeeland. Volgende week vrijdag zal achter hel bunga lowpark hij de rondweg te Cadzand een dertig meter lange en elf meter brede tent als strandkerk worden ingezegend. Deze strandkerktent, waarin 900 toeristen een (staan) plnnst kunnen vinden is de eerste in Zeeland. Het is de bedoeling dat deze tent volgend jaar door een per manent gebouw wordt vervangen. De paters van Sluys zullen in deze tent heilige missen opdragen. Naast do strandkerken in Haamstede en Zou- telande heeft Zeeland nu dus ook een strandkerktent. Men wil derge lijke tenten ook plaatsen in andere gemeenten, waarbij genoemd werden Koudckcrkc en Renesse. Ook hervormd West-Zeeuwsch- Vlaanderen zit van de zomer niet stil. In Cadzand. Nieuwvliet en Bres- keus zullen iedere zondagmorgen om elf uur (normale Nederlandse dienst 9,30) kerkdiensten in de Duitse taal worden gehouden, waarin voorgaan predikanten van de Deutsche Evange lische Kirche, Uit West-Berlijn komt pfarrer E. O. Zimmermann in juli, de maand daarop komt berufschul- pastor VV. Bunte, onder meer leraar aan de vakschool in Remscheid. De kerkdiensten geschieden volgens de Duitse liturgie en volgens het Duitse dienstboek, liturgisch, met kruis en kaarsen. Gemiddeld bezoeken 60 tot 90 toeristen deze kerkdiensten in de ze Nederlandse hervormde kerken. Dit werk werd in I960 door de Ne derlands hervormde predikant ds. C.' van Evert begonnen. In 1961 kwa men er Duitse predikanten met va- Advertentie ELKE DAG - 3 MAANDEN LANG (t/m 30 juni'62) heeft iedereen die een nieuwe fiets koopt, de kans diefiets(plus toebehoren) cadeau te krijgen DIT ZIJN DE WINNAARS VAN DE TIENDE WEEK ZATERDAG 1 ]UNI De lioor J. G. Hcifncn, Hogowe* 09, Uitgeest MAANDAG 4 JUNI Do hoer J. H. M. van Dillen, Esdoornstraat 49. Utrecht DINSDAG S JUNI De heer J. Kuipers Sperwerstraat 36, Assen WOENSDAG 6 JUNI Mej, N. van Manen IJjclsteinsewti 26. Jutfaas DONDERDAG 7 JUNI René Jutson Cattorstraat 8. Hilversum VRIJDAG 8 JUNI De heer S. M. van Eijk W«th. Vcntewog 76. Gouda STAAT U HIER DE VOLGENDE WEEK BIJ? (vraag uw fietsenhandelaar inlichtingen) kantie, die daardoor erby werden be trokken. Het i.s dit jaar voor het eerst dat Duitse predikanten spe ciaal voor deze zielzorg worden uit gezonden. In totaal zullen uit alle Westduitse landskerken 155 predi kanten dit jaar deelnemen aan de geestelijke verzorging van Duitse vunkantiegangers buiten hun eigen land. Zij zullen naast Nederland ook Oos tenrijk, Denemarken, Italië, de Fran se Rivièra en Costa Brava in Spanje bezoeken. Een en ander wordt ge regeld vanuit het Kirchliches Aus- senamt in Frankfurt. Voor Neder land is pfarrer Fischer van de Deut sche Evangelische Gemeinde te Rot terdam ten nauwste bij dit werk be trokken. Deze gemeente, die onlangs het 100-jarig bestaan herdacht, was oorspronkelijk bestemd om alle Duit sers, die tijdelijk in Rotterdam ver bleven te verzorgen. Op volle toeren. Dertig jongeren uit Vlïssingen, van Noord-Beveland, Brabant, Overijsel en uit Apeldoorn zullen in het strandpastoraat werken. Men zal zich in teams onder de gas ten scharen, folders uitdelen, muziek maken, gespreksbijeenkomsten hou den, kinderen bezighouden, tijdschrif ten verkopen en boeken uitlenen. Met „Youth for Christ" is een goede samenwerking op organisatorisch gebied, zodat men niet op een ge geven moment elkaar in hetzelfde gebied „tegenkomt". Bij elk team van 4 of 5 leden en een leider zal zich van de zomer ook voegen een Duitse theologische kandidaat. Bo vendien zal pfarrer Boch uit Wup- pertal in Haamstede en Renesse kerkdiensten leiden. In dit werk doen tot nog toe mee de Chr. Gere formeerde Kerk, de Hervormde en de Gereformeerde Kerk. Overal in Zee land zullen dus van de zomer kerk diensten worden gehouden en zal evangelisatie worden bedreven. In terkerkelijk, internationaal. De akti- viteiten breiden zich voortdurend uit. Ook de kerken gaan met vakantie. VOORBEREIDEND WERK CONCILIE AFGESLOTEN Paus Joannes XXm heeft dezer da gen „met grote vreugde en voldoe ning" drie jaar voorbereidende ar beid voor het aanstaande tweede Va ticaans concilie afgesloten. De paus, die de zevende en laatste zitting van de centrale voorbereidingscommissie afsloot, deelde mee dat het Valicaans concilie op 11 oktober begint in de basiliek van St.-Pieter. Hoe lang het zal duren is onzeker. Het interieur van de St.-Pieter ver toont reeds tekenen van de op han den zijnde reeks plechtigheden en vergaderingen. Er zijn tribunes op gericht voor de duizenden kardina len, aartsbisschoppen, bisschoppen, prelaten en ordegeestelijken die een stem in het kapittel hebben. Paus Joannes noemde het voorberei dend werk voor het concilie „de voornaamste bijdrage aan het succes van het oecumenisch concilie". Tijdens een interkerkelijke avond stilte op 25 juli in de hervormde kerk van Oostkapelle zal het Middelburgs Kamerkoor voor de badgasten een concert verzorgen. Een interkerkelijke avondstilte is er ook ih de gereformeerde kerk van Oostlcapelle. De kerkgebouwen zijn resp. uit de eerste helft van de 17de en uit het begin van de 20ste eeuw. Deze foto toont het interieur van de hervormde kerk, waarvan de toren laat U/de eeuws is en de huidige vorm uit 1610 dateert. Het kerkgebouw werd opgetrokken op de fundamen ten van een gebouw uit de 15de eeuw. De Oostkappelse gereformeer de kerk werd in 1908 in gebruik ge nomen. (Foto P.Z.O.) Ook op andere plaatsen in Zeeland zullen Duitse predikanten kerkdiens ten leiden in Nederlands hervormde kerkgebouwen. Onder meer in Dom burg. Voor in 't bijzonder de Neder landse vakantiegangers houden de Gereformeerde en de Hervormde Kerk in deze gemeente van de zomer gezamenlijk avondstilten in de Ge reformeerde kerk. Dergelijke avond stilten zijn er ook in Oostkapelle, tijdens welke in de Hervormde kerk een Gereformeerde predikant en in liet Gereformeerde kerkgebouw een Hervormde predikant de bijeenkomst zal leiden. In Oostkapelle gaat men zoals men ons vertelde „van jaar tot jaar een stap verder." AI een paar jaar vermelden raam biljetten daar waar kerk wordt ge- liouden in de kerken van dc her vormden, de gereformeerden en van de gereformeerde gemeente. Het is een gebaar van do kerken tegenover de badgasten. De badgasten krijgen ook evangelisatielectuur uitgereikt, de „Open Deur" en de „Elizabeth- liode", hervormde en gereformeerde lectuur dus, die men gezamenlyk „aan do man brengt." „Youth for Christ", heeft, zoals wij al eerder schreven, het evangelisatie werk deze zomer op Walcheren en Schouwen, in de Schouwse Westhoek werk dit jaar ook weer het strand pastoraat. 0 De anglicaanse priester Chiu Ban It uit Malakka. die ook jurist is, is benoemd tot secretaris van de afde ling „Dienst van leken overzee". De laatste drie jaar verrichtte hij deze functie in het zendingswerk van de Engelse kerk in Australië en Nieuw- Zeeland. hij nam deel aan vele oecu menische bijeenkomsten 0 De meeste protestanten in hel overwegend r.-k. Spanje treft men aan in Gallicië (1-2.5 per duizend). In hot gehele land is hel aantal pro testanten 0.6 per mille. „Uü zult niet stelen" slaat te lezen op een bordje in de afdeling „religie" van ccu Newyorkse boekhandel Zo nu en dan krijgen we be richten. die worden toege zonden „aan allen, die meehel pen in het werelddiaconaat. Dat „meehelpen" is dan ook al dat je daarvoor zo nu en dan eens een gift geeft. Zonder de achterban van hen die het werk van de oecumenische hulpverle ning een goed hart toedragen en zonder hen die weten, dat het een stuk van onze christelijke roeping is, is dit werk niet mo gelijk. Wanneer in de tegen woordige tijd een leger strijdt, liggen er betrekkelijk weinigen aan het front, maar achter hen staan heel wat diensten klaar. Zo is het ook met het werk van dc oecumenische hulpverlening. Zij die de voorposten betrekken, moeten weten dat de kerk, de gemeente achter hen staat. In iedere gemeente wordt tegen woordig' een extra collecte ge houden voor internationaal dia conaal werk, waarmee het werk mogelijk wordt voor hen, die zich begeven naar achtergeble ven gebieden. Dit werelddiaconaat" is een begrip dat pus na de laatste wereldoorlog te voorschijn is gekomen. Bij het woord „diaconie" dachten we vroe ger niet verder dan de eigen gemeen te. Daar konden bepaalde noden zyn waarin moest worden voorzien. De gedachte die achter de diaconie ligt is deze, dat een gemeente een ge meenschap is met Christus als haar hoofd. Wanneer liet goed is, zal men ziel» te samen als een gezin moeten weten. Daarom mag men ook spre- kenPvan broeders en zusters. Als één lid van dit gezin Ijjdt of ia nood is, lijden alle leden mede, naar 't woord van de ajiostel Paulus. Zieken en hulpbehoevenden mogen op de ge meente een beroep doen. ZIJ mogen zich gedragen weten door het geheel van do gemeenschap. Wanneer de diaconie alleen maar een kas is. waarin ln geval van nood een greep kan worden gedaan, of wan neer men in oen gemeente zou den ken dat daarvoor de diakenen zijn en dat zij het maar moeten doen. dan functioneert de diaconie niet zoals dat nodig is Zure opmerfeingei. Nu weten we wel, dat er allerlei op en aanmerkingen zijn gemaakt die de diaconie in een niet te best dag licht stellen cn we weten ook wel dal door leden van de gemeente allerlei zui'e opmerkingen over dc diaconie nog steeds worden gemaakt, maar spreekt men daarmee niet een oordeel uit ook over zichzelf, want is men bereid tot het verrichten van belangeloze dienst, alleen omdat men behoort tot de gemeente van Chris tus? De diaconie is en blijft een zaak van heel de gemeente. Wanneer we nu, wat wy in onze gemeente kennen als diaconaat, dat helpen van hen die om de een of andere reden hulp nodig hebben, ver groten tot dc wereld, dan hebben we werelddiaconaat. „Dan wordt het hulp aan vluchtelingen, hulp aan slachtoffers van aardbevingen of overstromingen". Dan kan het ook hulp worden aan achtergebleven ge bieden. Deze week zal het vijfendertig jaar geleden zijn dat er iu onze provincie de eerste provinciale diaconale con ferentie werd gehouden vanwege de Gereformeerde Kerken. Dat gebeur de dus in 1927. Spoedig daarop kwam «1e crisis vau de dertiger ja ren, met een onrustbarend werke- lo/.envraagstuk, terwijl bovendien «1e inkomsten der gezinnen en daarmee van heel de samenleving verminder den. Toen waren er heel wat diaco nieën die financieel moeilyk kwamen te zitten. Men heeft toen in 1931 voor de gereformeerde diaconieën een Zeeuws steunfonds «oor hulpbehoe vende diaconieën gesticht. Men ging zich daarmee verantwoordelijk weten ook voor andere gemeenten. Een zelfde ontwikkeling vinden we ook bij andere kerken. En nu zijn we zover dat niet alleen aan de eigen provincie of het eigen land wordt gedacht wanneer er over diaconaal werk wordt gesproken, maar dat heel de wereld in 't zicht komt. Men spreekt van interkerkelijke hulpver lening. Dit alles heeft een belang rijke stoot gekregen door de Wereld raad der Kerken, die een departe ment heeft, dat zich bezighoudt met het „in onderling contact brengen van vragende en biedende kerken". Zo langzamerhand begint het wereld diaconaat een bepaald begrip te worden en. zoals men in de dertiger jaren in de gaten kreeg dat de ene gemeente in een provincie de andere niet in de steek mocht laten, zo krijgt men nu door dat het belang van de ene kerk dat van de andere raakt. Nu is er ook een belangrijke hulp verlening vanwege de Verenigde Na ties voor achtergebleven gebieden Waarom stellen de kerken daarnaast nu iets anders? Jhr. mr. A. A. van den Brandeler, die vanwege de We reldraad der Kerken in Vietnam werkzaam is geweest, geeft op deze vraag in een artikel een antwoord Het gaat er niet zo zeer om bij deze kerkelijke hulpverlening dat er kost bare werken worden uitgevoerd, zo als irrigatiesystemen of dat er ma chines worden gegeven waarmee di bevolking geleerd wordt te werken, opdat hun samenleving op een hoger niveau kan komen, maar dat mensen bereid zijn „den Grieken een Griek" te worden, zoals de apostel het zegt en dat maakt dat het werk van de kerk van een andere geaardheid is dan dat van de Verenigde Naties. Overal ter wereld zijn kerken zelf standig geworden. Zij moeten nu hun eigen weg zoeken. Een werker in het werelddiaconaat zal met de chris tenen waaronder hij leeft, mee moe ten leven. Hij zal hun leven met z'n minimum aan voorzieningen moeten delen. Er is dus nodig een afstand doen van al de gemakken waaraan wij hier gewend zijn geraakt <en waarvan we menen dat wij er niet buiten kunnen. In de berichten uit het werelddiaco naat wordt verteld van een oplei dingsboerderij op Madagascar, waar een Nederlander, de heer Westen dorp, als landbouwkundig assistent is ingeschakeld. Een foto van deze boerderij laat zien dat het geheel nog een ruïne is. Daar worden een dertigtal jongeren opgeleid. Ze krij gen lessen en met elkaar zijn ze be zig om het geheel weer op te bouwen en te ontginnen. Het gaat er om dat deze jongeren zelf leren dat zij met een gezamenlijke aanpak iets kun nen bereiken. Daar zit dus de heer Westendorp met zijn vrouw. Hoe wonen ze daar? Zij schrijven: „En nu onze woning. Gelukkig hebben we nu al een tijdje een raam van 1 bij 1 meter. Alles hebben we zo prak tisch mogelijk gemaakt. We houden echt van ons kamertje en ook in „een kamer voor alles" kun je fijn bivak keren". En dan vertellen ze over de moeilijkheden met de dakbedekking voor de stallen en over een systeem om koeien op stal vast te binden. Zoveel mogelijk moet alles gedaan worden met materialen die in de om-r geving zelf te vinden zijn. Laten we respect hebben voor bereid zijn zo te leven. In Dakar werkt een team van vijf mensen onder leiding van de heer Van der Heide. Hij vertelt hoe er ogenblikken komen dat men zegt: Ik heb er genoeg van, ik ben op. „Tij dens zo'n depressiestemming doet een berichtje uit Nederland: wij voe ren een actie voor je, wonderen". „Je beseft dan dat je dat noodzakelijke werk in feite niet alleen doet, dat er mensen zijn die bereid zijn zich met je werk en met je problemen bezig te houden, zelfs in materieel opzicht." „Dan besef je dat je deel uitmaakt van een echte gemeenschap die, wanneer zij niet zou bestaan, een werk als het onze nodeloos zou maken, want dat werk wordt in haar naam verricht en in de naam van Hem, die wij gezamenlijk be lijden." Dit team in Senegal geeft onderricht aan 250 leerlingen. „Ons liuis is een allemans-huis geworden, waar een familiesfeer geschapen wordt, die te dikwijls in Sénégalesi gezinnen ontbreekt." Zo wordt er in deze berichten ve. teld van het vormingscentrum i> Kenya, Algiers, van Zuïd-Italië. Griekenland, Pakistan, India enz. Veel van dit werk geschiedt samen met andere kerken in Nederland en in het buitenland. Het is goed dat wij iets van dit werk weten. We ein digen met een eresaluut voor hen die zichzelf op deze wijze geven. in „De Linie" ir.-K.j iaat v-arei tuKe- iaar, nooid van net NTS-journaal en lid van het Nationaal Hooidk war tier van de Katnoiieke Vemennersoeweging, criti- scne geluiden noren over ae jeugdbewe ging, die zien z.i. in toenemenue mate van de maatschappij vervreemdt en iso leert. De verKennersoeweging is op weg een Karakterloze en wereiovreemue be weging te worden. Wij zunen ons ermee vercrouwd moeten maken, aldus Hinke laar, aat net verkennen in zijn toepas sing weer aansluiting krijgt oy net nor mal leven. Wrj leven met m ue nmooe en onze kinderen ook niet. Ze leven op straat ,in de Dioscoop, op scnool en tnuis en in de patates frneskraam. De leider en leidster van de verkennersoeweging in Neaenanü neeft te zorgen dat ze er kunnen leven. „We leven in een tijdperk van welvaart, waarin ons niets meer ontbreekt. We heDDen auto's, koelkasten en teievisie's er zijn loonrondes en we hebben auW. We urengen onze vakantie door aan de Riviera of minstens in de Ardennen, maar noe is het met de mens gesteld? De mens, die bekneld raakt tussen brom fietsen en elektroniscne rekenmachines, tussen Kroesjtsjew, Bunker en Sjoukje Dijkstra? Mecnanisatie en automatise ring bepalen liet aanschijn der aarde en materieel gewin werd tot eindbe stemming van de mens. Welke waarde kent men nog toe aan de trouw aan het gegeven woord, waar lacht men niet om Hulpvaardigheid, offerzin, verant woordelijkheid, soberheid, religieus be sef? Voor velen zijn het steriele kreten uit een stoffig en verkalkt verleden, iets waarmee vroegere generaties hun tijd hebben verdaan. In onze tijd lijkt het tijdverspilling, want „het levert immers allemaal niks op". Maar onze jongens zullen we spelenderwijs moeten bijbren gen dat dit allemaal geen vergissing is, want het geluk schuilt niet in een brom fiets. De jeugd, die nu nog aan ons is toevertrouwd, bepaalt straks het aange zicht van onze samenleving. Zij vormt vormt straks „de maatschappij". Zij is straks „de maatschappij". Zij is vormen, zo zal de maatschappij straits zijn. Daarom heeft de maatschappij de verkennersbeweging nodig. Niet aangekleed figuurzaagclubje, geen uniformeerde kannibalenstam en ook teen genootschap tot verbetering van e zevensprong. Maar een bende onder nemende, realistische, plezierige en voor mijn part ruige kerels, die het leven kennen en die weten wat ze ermee aan moeten. Als we het daar op aanleggen zeker als we daarin slagen, staat onze beweging niet buiten de tijd. Dan kent ze haar spirituele kracht met allure op de samenleving, op het tijdperk van atoom en ruimtevaart" 0 Voor elke gevangenis in Zweden zal een commissie voor de geestelijke verzorging van de gevangenen wor den gevormd, waarin de gevangenis directeur en twee predikanten ziting. hebben. Eén predikant komt van de Lutherse staats) kerk en een andere van de Vrije kerk. Bovendien zullen predikanten van de Zweedse kerk vanuit Stockholm deze zorg gaan be drijven. Aldus heeft de Zweedse re gering besloten. 0 Pastorale arbeid zullen in Emmel- oord de predikanten van de Gerefor meerde Kerken verzorgen voor de le den van de Chr. Gereformeerde Kerk. Het aanbod is gedaan om tijdens de afwezigheid van ds. Rebel dringende gevallen te kunnen helpen, zoals bij ongevallen, wanneer de consulent niet zo gauw is te bereiken. De ker- keraad van de Chr. Geref. Kerk heeft het aanbod in dank aanvaard. 0 Een hervormd-gereformeerde kerk dag zal in Hilversum worden gehou den. Het plan is uitgegaan van de Ned. Herv. Kerk in Hilversum en de Gereformeerde Kerken hebben ermee ingestemd. Er is nu een commissie om één en ander te bepraten. 0 Tien jaar bestaat „Evangelisch herstel 'en opbouw", de landelyke overkoepelende organisatie voor het gereformeerd jeugdzorgwerk in Ne derland van de Gereformeerde Ker ken. Er zijn 40 stichtingen bij aange sloten. met 60 clubhuizen en 150 vas te krachten. Zaterdag 30 juni is ei eén herdenking in de Utrechtse Wes- terkerk. 0 Naar Pfortugal is vertrokken aartsbisschop mgr. dr. A. Rinkel van Utrecht der Oud-Kath. Kerk samen met mgr. P. J. Jans, bisschop van Deventer. Ze zullen uit naam van de internationale Oud-Kath. bisschops conferentie een bezoek brengen aan de Katholiek apostolische evangeli sche kerk van Portugal en zondag 24 juni deelnemen aan de wijdingsplech tigheden van elect Luis C.R. Pereira tot bisschop. Mgr. Egmont Machado Krischke, missiebisschop van de Anglicaanse kerk in Zuid-Brazilië zal de wydingen verrichten in de ka thedrale kerk van de H. Paulus in Lissabon. De Portugese kerk heet Lusitaanse kerk en werd in 1880 autonoom na afkondiging der Vati caanse dogma's (1870). Men streeft naar aansluiting bij de Unie van Utrecht der internationale oudkatho- lieke kerken. 0 Een wereldcongres van Doopsge zinden is van 1 tot 7 augustus in Kit chener (Ontario, Canada). Prof. Oos- terbaan (Haarlem), ds. Kuiper (Am sterdam) en ds. Meihuizen (Den Haag) zullen er onder meer spreken. 0 Geen film over Mohammed mogen Amerikanen en Italianen maken heb ben (verontwaardigd) senaat en cu ratorium van de Islamitische univi teit van Kairo beslist. Een dergelijk werk is in strijd met de leer van de Islam om de profeet uit te beelden in een film. 0 Voor radio Vaticaan heeft gespro ken prof. dr. Peter Meinhold uit Kiel, Duits evangelisch (hervormd) theo loog. Onderwerp was „concilies naar evangelische opvatting". Hij sprak al eerder in een Duitse uitzending. 0 Romeinen 12 was het- studieonder werp in groepen van zes voor hon derd Zwitserse protestantse jongelui op een wandelende retraite van Bière naar Romainmotiers en terug per trein naar Genève. De wandeling was 35 kilometer. Er was onderweg, een kampvuur met muziek van Handel, orgel-, cello- en fluitconcerten door de deelnemers in verschillende ker ken en een kerkdienst. 0 In Indonesië komt ccn compleet tropenziekenhuis, betaald als groot ste project uit de in Duitsland gevoerde actie „E-rot filr die Welt". Twee in Joego-Slavië voor Indone sische rekening gebouwde schepen zullen de materialen vervoeren. Het komt in Nias, 14 kilometer landin waarts op de plaats van het zen- dingshospilaal in I-Iilisimaetanoe. Elf Duitse technici helpen. Het object kost l.S miljoen Duitse marken. Het huidige hospitaal biedt medische zorg voor 60,000 inwoners van Zuid-Nias. De 350.000 inwoners van Nias lijden vooral aan malaria. Veel geld is bij gedragen door de Evangelische kerk in Rheinland. Merkwaardige ommekeer! Sinds motor- zuiver tanken' een feit is (dank zij BP Super Mix) zitten duizenden automobilisten met veel meer animo achter het stuur. Autorijden is ineens anders geworden. Volmaakter, verfijnder! 't Is met motoren als met mensen: zwaar werk vraagt stevige voeding. Licht werk vraagt'lichte kost. En de vele nuances daar tussen? Daar was tot voor kort bij motoren niet aan te voldoen. Men kon slechts kiezen uit normale benzine en super. En nu? Nu is er individuele voeding voor elke motor. Er is BP Super Mix en dat maakt in totaal 5 soorten BP benzine: 1 BP Benzine 2 BP Super Mix 25 25% super) 3 BP Super Mix 50 50% super) 4 BP Super Mix 75 75% super) 5 BP Super Probeer uw mix zelf uit. Reed u altijd op gewone benzine. Probeer nu BP Super Mix •25 of 50. Reed u altijd op super? Probeer nu. BP Super Mix 75 of 50. Zo kunt u zelf proberen hoever u omhoog of omlaag kunt gaan. Tot u voelt: nu geef ik mijn motor precies wat hij vraagt - nietteveèl, niet te weinig. Benzine èn Petroleum Handel Maatschappij n.v, FrederiRsplein 42, Amsterdam-C. NIEUWE PUZZELOPGAVE: HORIZONTAAL: 1. (handschoen) leer; 5. Indisch vorst; 10. moerasvogel; 11. meisjesnaam; 13. breken, knikken; 15. openbare bijeen komst (Eng.); 18. werkplaats van scheikundige (afk.); 19. geheel de Uwe (afk.); 21. senior (afk.); 22. roede; 23. in het jaar; 25. deei van het gelaat; 26. achtereinde van een voet; 27. beest; 30. evenredigheid; 31. tijdperk; 32. wielerbaan; 35. voorzetsel; 36. verbinding van 2 st. textiel; 37. gemeente in de provincie Noord-Bra bant; 39. kippeprodukt: 41. begrip, idee; 43. Engels bier; 45. wild zwijn; 4S. zangvogel; 50. ernstige; 51. indien; 52. onzin; 53. ontkenning; 54. luitenant, (afk.); 56. element Neodynium (afk.); 58. voortbewegingsorgaan (vis); 59. gekweekte soepgroente62. vurig, geestdriftig; 64. langwerpig ronde: 65. cafébuffet; 66. slee; 67. rode edelsteen. VERTIKAAL woonboot; 3. verdrag; 4. verbrijzelt; 5. mannelijk schaap; 6. oorlogsgod; 7. niet oppervlakkig; S. meisjesnaam; 9 eenstemmig: 12. Russische zweep: 13. inktvlek; 14. Israëlisch veldheer onder Saul en David; 16. Indonesische naam i-. Nieuw-Gpinea; 17. gebulder (van de storm); 20. op voorwaarde dat; 24. stad in Noord-Afrika26. heer (afk.); 28. gebint; 29. nu; 33. wereldtaal; 34. scheepstouw; 35. niet van hetzelfde ge voelen; 38. interne militaire organisatie (afk.); 39. enkeling, eenzelvig mens; 40. gegomd papiertje van waarde; 42. afstammeling; 44. beste, aardige; 46. angst; 47. muzieknoot; 49. deel van Engeland: 54. deel van een uitroep; 55. vervoeging van het werkwoord „treden"; 56. berg, waarop Mozes stierf; 57. bezinksel; 60. razend woedend; 61. luchtige, doorschijnende; 63. ongedwon gen. OPLOSSING VAN VORIGE WEEK:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 9