PUZZEL- rubriek Nü DE KERKEN MAATSCHAPPIJ Tien jaar „Youth for Christ" in Zeeland KOM OP Kerk zijn is een pelgrimage: jeugd in werkkampen en diaconale werk en de GEDACHTEN OVER LIDMAATSCHAP R.-K. KERK VAN DE WERELDRAAD Interkerkelijke evangelisatie rH|pfe cloa mee geef mee geniet mee f dank mee Jongeren en kerk zoeken nieuwe wegen Nieuws van overal KRACHT VAN HEILIGE GEEST NOG EVEN LEVEND ALS OP EERSTE PINKSTERFEEST IN JERUZALEM De nieuwe manier van tanken zet door! Morgen... gastvrijheid tanken en...BP Super Mix! PIGMA-DERM ZATERDAG 9 JUNI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 15 PROF. BERKHOF CONTRA DR. H. v. d. LINDE JONGEREN TERUGBRENGEN NAAR DE KERK OVERAL IN de verhouding kerk en jeugd wordt naar nieuwe wegen gezocht. De jeugd wenst een meer directere beleving van het geloof, van de geloofsverkondiging, aangepast aan de hedendaagse tijd; de kerk en de kerkelijke groeperin gen trachten aan deze wens te gemoet te komen. Op allerlei wijzen. Er zijn de oecumenische werkkampen en het jongeren- diaconaat, de jazz in de kerk en het nieuwe, het andere evan gelisatiewerk. Zoals de „Youth for Christ"-beweging dat onder méér doet. In Zeeland precies tien jaar. In geheel Nederland totaal zestien jaar. In Amerika sinds de vorige wereldoorlog, toen de soldaten ver van huis op de drempel van de oorlog op samenkomsten in de kazer nes kwamen. Van de Verenigde Staten uit kwam het werk naar Europa en naar Nederland. In 1946 was or een bijeenkomst in Amsterdam, waar een „team" van 3 man, een zangleider, een pianist en een begeleider optraden. Vanuit Amsterdam verspreidde het werk eerst in Middelburg. Er was daar een meisjesclub, die contact kreeg met voorzitter Leo Pasman uit Haarlem van de landelijke Y.f.C. Er werd een zaal gehuurd, en vervolgens was er een vierdaagse rally in Middelburgs Oostkerk. Nu zijn er comitucs in West-Zeeuwse.h-Vlaanderen, in Tev- neuzen, in Vlissingen, Middelburg en in Goes. die „hebben gekozen voor Christus", zoals men het bij de Y.f.C. uitdrukt, blijven in de beweging of kunnen ook weer zich aansluiten bij een kerk. Op de bijeenkomsten van de Youth for Christ wordt dan ook niet gespro ken over doop en avondm. en de sacra menten, omdat deze beweging inter kerkelijk is: de verschillen worden gerespecteerd; een mening wordt niet opgedrongen. Veel zing en Youth for Christ Nederland heeft sinds zeer kort een eigen liederen bundel. Er zijn in de bundel liederen en koren te vinden, waarvan de tekst en muziek nooit werd uitgegeven. Gevolg: uit verschillende versies moest een juiste worden gezocht! „Jeugd in aktie" heet dit boekje. Youth for Christ Zeeland heeft voor deze zomer diverse punten op het 'programma staan, zoals een evange lisatiekamp in Renesse van 4 tot 18 augustus: met zang, muziek en ge sproken woord wil men het evangelie brengen op het strand, in de cam pings en op een rally in de kerk te Haamstede. Daarvóór zijn er van 21 juli tot 4 augustus twee kampen. Comité-Goes heeft 7 juli een rally in Krabbendijke, waar onder meer de Gospel Singers optreden. Middelburg- Vlissingen heeft' deze zomer open luchtsamenkomsten bij een camping in Westduin, op de Middelburgse Markt, in Valkenisse, in Zoutelande en Westkapelle. Daarnaast zijn er verschillende bijeenkomsten voor bij belstudie. bid mee YOUTH FOR CHRIST if J CO VfföH C88ISTSS Een voorbeeld van het „Youth-for- Chrisf'-werk: modern en gedurfd drukwerk. Maar alle bijeenkomsten zullen ge kenmerkt zijn door zang, dat is typisch Youth for Christ. Of zoals evangelist Billy Graham (vroeger voorzitter van de Y.L.C.) het eens uitdrukte: „Door de eeuwen heen is de werking van de Geest van God in de harten van mannen en vrouwen steeds bege leid door het zingen van liederen. Dit is in het bijzonder een werkelijkheid in de wereldwijde Youth for Christ- beweging". PRINCIPIEEL ZIJN ER GEEN BELETSELEN Gedachten over toetreding van de Rooms-Katholieke Kerk tot de We reldraad van Kerken zijn de laatste weken herhaaldelijk, zowel in krin gen van de R.-K. Kerk als in die van de Wereldraad geuit. Professor dr. H. Berkhof schrijft hierover onder meer in „Katholiek Tijdschrift voor Oecumenische bezinning" dat zich een diepgaande en snelle verandering in de verhouding R.-K. Kerk en We reldraad voltrekt. De vraag of de R.-K. Kerk kón toetreden wordt met toenemende ernst van beide kanten gesteld. Van de zijde van de Wereld raad betoogt men, dat er principieel gezien niets in de weg staat. Krach tens de bekende verklaring van To ronto (1950) behoeft de R.-K. Kerk by toetreding niets van haar preten ties prijs te geven; ze moet slechts erkennen, dat ze ook in andere ge-^ loofsgemeenschappen „sporen der' Kerk" herkent. Kritiek uit professor Berkhof op op merkingen, die dr. H. van der Linde al eerder in „Oecumene" heeft ge maakt, namelijk, dat bij toetreding van de R.-K- Kerk een crisis in de Wereldraad zou ontstaan: de R.-K. Kerk zou meer dan 55 procent (500 miljoen tegen 350 miljoen zielen) van de Wereldraad vormen. Dr. Van der Linde acht het bedenkelijk, wanneer deze laatste in dit ene nieuwe lid ver dwijnt, omdat dit „een abrupt einde zou betekenen van de dominante protestantse denkwijze binnen de Wereldraad". „In de Nederlandse Oecumenische Raad", aldus antwoordt prof- Berk hof, vormt de Hervormde Kerk 60 procent. Betekent dit, aldus vraagt hij zich af, dat deze raad in de Her vormde Kerk verdwijnt? Zou het toetreden van de R.-K. Kerk tot de Wereldraad werkelijk een einde ma ken aan een bepaalde protestantse denkwijze binnen de Wereldraad? „Wy leren in de Wereldraad juist, bij alle diepgaande verschillen, elkan der binnen de grenzen van de basis formule royaal ruimte te laten, zon der „minderheden" weg te drukken. Wy willen elkaar met geestelyke middelen overtuigen, van elkaar le- STEMMEN UIT DE KERKEN Amerikaans '1 V? for Christ" werkt „op zijn Amerikaans", met Engelse termen: ra y. team. Men wil de naam ver hollandsen tot „Jeugd voor Chris tus Het werk is enigszins op Ame rikaanse leest geschoeid: open en met frisse moderne ideeën. De mede werkers noemen het „een beweging die jonge mensen terug wil brengén naar de Kerk'Als fundament heeft men de Bijbel, die in het bijzonder aan de jongeren van 15 tot 25 jaar wordt voorgehouden, in zang en pre- «ii»< es" organiseert men rally s en bijbelstudieclubs, zomer kampen en weekeinden. Alle vier de Zeeuwse comités, zoals elders in den lande, werken apart naar gelang het gebied, maar men heeft contact met elkaar en komt enige malen per jaar naar een provinciale ver gadering. waar ervaringen worden uitgewisseld. In het landelijk be stuur is een oud-inwoner van Zee land, Jan Kamp, nu in Vlaardingen. de vertegenwoordiger van de Zeeuw se Youth for Christ. De beweging kent geen leden, want Youth for Christ bestaat voor de Wet slechts als stichting. Er zijn wat mensen die een vaste gift dóen of regelmatig iets bijdragen, maar voor het overige moet iedere bijeenkomst zoveel mogelijk zichzelf betalen. „We zitten eigenlijk wel altijd aan de i '"«Jufrouw Wimkc Bos uit Middelburg, die het provinciale contactadres voor Zeeland is. Youth for Christ I» niet aan een of meer Kerken gebonden, maar is interker kelijk. Zowel hervormde als haptis- tenpredikanten, gereformeerde, chr. gereformeerde als vrije evangelische predikanten worden uitgenodigd om op bijeenkomsten te spreken. In Middelburg heeft men de consis torie van de hervormde kerk op het Zand als Diaats van samenkomst ge kregen. Vlissingen zoekt nog naar een eigen gelegenheid, de andere co mités hebben ook nog geen vast „home". Men belegt rally's in ker ken en In de open lucht, ergens in Nederland kan men het rijdend po dium zien. Een caravan, die een vol ledig podium herbergt voor open lucht samenkomsten. Op die samen komsten werken de „teams": een zangleider, iemand die spreekt, jon geren die een instrument bespelen of zingen. Op zijn Amerikaans: er is een close harmony kwartet uit Eind hoven, dat zich dc Gospel evan gelie) Singers noemt, er zijn do „Zin gende zusjes" en een Cross Quartet (ook Nederlands) dat negro spiritu als zingt. De sprekers zijn predikan ten of een evangelist, iemand, die een opleiding heeft gehad op een bijbel- school. Een evangelist heeft „niet het ambt", zoals een dominee, maar mag uiteraard wel het evangelie verkondigen. De overige jongeren, die het Youth for Christ-werk belange- Joos verrichten krijgen geen speci ale opleiding voor deze vorm van jeugdwerk, maar kunnen wel aan vormingsweckcinden deelnemen. Dat Pinksteren iets te maken heeft met heel de wereld, kunnen we ieder jaar horen. De Heilige Geest heeft de discipe len voortgedreven, de wereld in, om getuigen te zijn van datge ne wat ons in Christus gegeven is. Alle volken moeten dit we ten. In Handelingen 2 vinden we dan ook een opsomming van allerlei landen rond de oude we reldzee en zij, die daar vandaan komen, horen in hun eigen taal de grote werken Gods. De zen ding, die op Pinksteren een be roep doet op de gemeente, her innert ons ieder jaar weer op nieuw, zo wij het anders nog niet zouden weten, aan die we reldwijde roeping der kerk. Dat Pinksteren ook iets te maken heeft met de jeugd, komt min der naar voren, hoewel ons dit in het hoofdstuk waarin wordt verteld van de uitstorting van de H. Geest toch wel wordt ge zegd. Wanneer Petrus tot de toegestroomde menigte spreekt, haalt hij een profetie uit het Oude Testament aan. Wat Joël gezegd heeft gaat nu in vervul ling en daarbij staat ook: „Uw zonen en dochters zullen profe teren en uw jongelingen zullen gezichten zien". Zij zullen wat anders zien dan zij in het nor male leven voor zich zien en ze zullen van andere dingen spre ken dan waarvan ze zo van dag tot dag spreken. Normaal is dat onze zonen en doch ters denken aan hun toekomst, aan de mogelijkheden om in deze wereld vooruit te komen. Het kan ook ge beuren dat het woord „dienen" in hun gedachten komt en dat de ge zichten die zij zien mede daardoor zijn, komt het vanzelf tot een ge sprek. Er is nu eenmaal een onver brekelijke band tussen daad en woord. Men is bezig met een bepaald project. De oogst kan worden binnen gehaald, terwijl men hetgeen er ver diend wordt bestemt voor het een of andere doel; een weg kan worden aangelegd; een dorpshuis kan wor den gebouwd; in vluchtelingenkam pen kan worden geholpen enz. Men werkt gewoonlijk 6 uur per dag en dc rest van dc tijd wordt besteed aan sport, aan bijbelstudie, aan zang. Ook worden er gezamenlijke tochten gemaakt en worden er discussiegroe pen gevormd. In ieder geval heeft elk kamp een internationale bezetting, zodat het wel gewenst is dat een deelnemer zich een beetje kan redden met een van de wereldtalen. deelnemers hebben iets beleefd van het christendom in internationale verhoudingen en zij hebben iets er van beseft hoe ook zij zelf daar mid denin kunnen staan. Kerk en jeugd In Zeeland Zeeland heeft in het verleden enkele van die kampen geherbergd (Kapclle, Zierikzee) en toen is er in dit dag blad nog al wat aandacht aan be steed, maar de deelname uit onze provincie is tot nu toe niet groot ge weest. We moeten dat betreuren, want er z(jn weinig dingen die onze blik zo zeer kunnen verruimen als het samenzijn met anderen, die uit heel verschillende delen van onze aardbol komen. Die kampen worden in heel wat landen gehouden. Het vorige jaar kon men gaan naar Fin land en Italië, naar Frankrijk en Griekenland, in welk laatste land moest worden meegeholpen aan een landbouwproject. Het avontuur om de wereld in te gaan, kan hier voluit aan z'n trekken komen. Maar het belangrijkste is en biyft dat men zyn tyd en krachten vrtywil- lig geeft om daarmee anderen te hel pen. We hebben enkele gesproken die zulk een kamp hebben meegemaakt. Er waren natuurlyk wel tegenvallers, maar toc.li betuigden zij dat het mee gemaakte kamp een diepe indruk op hen had gemaakt, die blijvend zou z^n voor heel hun verdere leven. Die Het meinummer van „Diakonia", het maandblad ten dienste van het dia conaat in de Ned. Herv. Kerk, is ge heel gewijd aan kerk en jeugd en dan wordt, zoals in een dusdanig blad niet anders te verwachten is, de toe spitsing gemaakt in de richting van het diaconale werk, het dienende werk. Jeugd-ouderlingen kennen we al lange jaren, maar jeugd-diakenen zyn pas verschenen na de laatste we reldoorlog. Wanneer we wel zijn in gelicht heeft de hervormde gemeente van Goes daarvan de primeur gehad. Hij heeft het een en ander te maken met het jeugdhonkwerk, het Zonne- bloemwerk, waarin men tracht aan de bedrijfsjeugd vormend leiding te geven enz. Andere plaatsen zijn Goes gevolgd en zo hebben we overal in ons land, maar vooral in de steden een groeiend aantal jeugddiakenen gekregen. Dc jeugd is natuurlijk al tijd een probleem geweest. Zo was het in de vorige eeuw en zo is het nu nog. Altijd zijn er de vragen ge weest of de jeugd nog godsdienstig en kerkelijk geïnteresseerd is en al- tyd heeft men klanken kunnen ho ren over oude paden die de jeugd niet meer wilde bewandelen en over nieu we wegen die zij zocht. We geloven dat het tegenwoordig met de kerkelyke belangstelling by de jeugd wat anders ligt dan met de godsdienstige, wanneer we gaan ver- gelyken niet vroegere tijden. „De jongeren interesseren zich niet we zenlijk voor een nieuwe kerk, zy vra gen slechts hoe de wereld van mor gen er uit zal zien". Zo schrijft H. J. Zeldenrust, adjunct-secretaris van do Oecumenische Jeugdraad in Ne derland. In zyn artikel in genoemd diaconaal maandblad meent de schry- ver dat de jongeren, meer dan de ren en door en met elkaar groeien. „Ik weiger aan te nemen, aldus prof. Berkhof, dat de R.-K. Kerk krach tens haar pretentie niet in staat zou zijn, aan zulk een ontmoeting en ge sprek deel te nemen". Persoonlijk verwacht prof. Berkhof het meest van een nuchter en voor zichtig afwegen der gemeenschappe- lyke en der controversiële elementen, zonder dat men dit werk onderbrengt in een organisch kader, waarin de dingen te snel en naar het gevoel van de gesprekspartner onjuist worden geïnterpreteerd. Samen doen Dr. H. v. d- Linde heeft onlangs over dit onderwerp nog gesproken voor de Katholieke Actie in Wenen, waar hij als mogelijkheden van „samen doen" onder meer heeft genoemd: gezamen- lyke gebedsstonden, bijbelstudies en „agapès", de zogenaamde liefdema len. „Men zal ook de moed moeten hebben een levensgemeenschap tus sen de christelijke kerken op te bou wen, de verschillen kunnen niet wor den weggepraat, ze moeten worden weggeleefd. Eenheid wordt niet zo zeer bereikt door verandering van verschillen in de leer, alswel door herkenning en heropneming van wat tot nu toe verwaarloosd is", aldus dr. Van der Linde. Een andere roomskatholieke stem is die van dr. L. G- M. Alting von Geu- sau, die meent, dat in hoeverre een lidmaatschap van de R.-K. Kerk bij de Wereldraad mogelijk zou zijn, nog moeilijk valt te voorspellen. Wel is waar, dat wederzijds een gro te toenadering Is te bespeuren. Een lidmaatschap, waarvoor juridische nog dogmatische bezwaren zijn, zou door geen van beiden momenteel op portuun worden geacht. De werke- lyke dialoog moet nog beginnen. Paus Pius XII zei echter al, dat de H. Geest zeker werkzaam is in het streven naar eenheid in de Wereld raad, aldus dr. Alting von Geusau. Voor een luidklok van het kerkge bouw van de gereformeerde gemeen te in Boedapest heeft de commissie voor bijzondere noden van de Neder landse Gereformeerde gemeenten f 2000 geschonken, omdat men van de overheid in Hongarije geen kerk zonder luidklok mag bouwen. De eerste vertaling in modern En gels van Maarten Luthers 430 jaar oude kleine catechismus is goedge keurd door de Lutherse kerk van Amerika. Deze catechismus wordt gebruikt op de Amerikaanse Luther se zondagsscholen. ouderen, weten: „Kerk zyn is een pelgrimage". „Dit is de geest die wij bespeuren by vele zogenaamde rand- kerkelyke jongeren: bereidheid om dienst te verlenen waar dit nodig is". Dat het hier dikwijls gaat om een zoeken naar wegen, naar nieuwe we gen, zal duidelijk zijn. Alle dingen moeten nu eenmaal groeien. Zo is er in Den Haag een jongeren-diaconaat ontstaan. Vanwege de diaconie is aan een aantal belijdeniscatechisan ten gevraagd of ze bereid waren deel te nemen aan het werk van de dia conie .Ze zijn officieel geïnstalleerd en twee aan twee hebben ze een jaar lang deelgenomen aan allerlei tak ken van diaconaal werk in deze stad. Een van de deelnemende jongeren wekt nu andere gemeenten op dit voorbeeld te volgen. Diaconaal jaar In Utrecht is de gedachte aan een diaconaal jaar opgekomen. Bij aller lei inrichtingen is er gebrek aan per soneel. Vooral gedurende de weekein den kampt men met dit' tekort. Men heeft nu jongeren opgeroepen die be reid zijn een heel jaar te geven aan de dienst, waarvan in de kerk gespro ken wordt. In het gewone leven moet deze in praktijk worden gebracht. „Dienen is een levenshouding, waar voor gekozen moet worden en die beoefend moet worden". De „scha duw van het dienen van Christus" moeten wij hierin kunnen zien. Door verschillende kerken is dit gezamen- lyk aangepakt. Dat oecumenische blykt voor de jeugd ook een aantrek- kingspunt te zijn. Als jaargroep houdt men ze ook bij elkaar. Er wordt een cursus aan verbonden en op deze wijze wordt dit jaar aller minst een verloren jaar. Op de Veluwe heeft men zich vooral geworpen op de weekenden en daar laat men jongeren werken in inrich tingen en ziekenhuizen. Het blykt, en dat is het verheugende, dat jonge ren zich ter beschikking stellen en op deze wyze iets zien en beleven van het bybelse dienen dat voor het leven wel eens van meer betekenis zou kunnen blyken te zijn dan alle ver dienen. H. VOORZITTERS WERELDRAAD VAN KERKEN niet zeggen dat onze zonen en doch ters zich daarvan altyd bewust be hoeven te zyn. De 11. Geest dryft voort, terwijl wy misschien heel ge wone dingen doen, dingen, die wy zelf helemaal niet als iets bijzonders zouden willen zien aangemerkt. Nieuw idee Werkkampen In Middelburg heeft de Youth for Christ deze weck een nieuw idee gelanceerd: bijbelstudies na school tijd. Een klein groepje kwam maan dag j.l. na schooltijd in de aula van de christelijke ulo aan de Olmenlaan bijeen voor een uur praten over de bijbel, zang en gebea. Ook in Goes loopt men met dergelijke plannen rond. De Middelburgse schoolbijbel- club is de eerste in Zeeland. Andere werkzaamheden zijn het spelen en zingen in bejaardentehuizen en in militaire tehuizen. Daaruit blijkt dus, dat zich toch rond de Youth for Christ comités een bepaalde kring van jongeren vormt. Het is echter niet de bedoeling van deze evangelisaticheweging dat de mensen in de Youth for Christ; „los staan" van de kerken. Wanneer een maal een jongere belangstelling hoeft f getoond op een rally, op een contact- lijeenkomst daarna of anderszins, dan kan hij worden verwezen naar de kerken. Een kerk, die hem het meest nabij staat, door familieban den bijvoorbeeld. Buiten-kerkelijken, Een van de dingen, die er vóór de laatste wereldoorlog reeds waren, maar die toch nadien meer gestalte en bekendheid hebben gekregen, zyn de Internationale werkkampen. Van de Wereldraad van Kerken zyn er dit jaar 39 in 32 landen. De R.-K. Kerk heeft haar bouworde. Ook andere in stanties organiseren dergelijke kam pen. Jongeren tussen 18 en 30 jaar kunnen zich hiervoor aanmelden. Er wordt gezorgd voor kost en onderdak en wat zakgeld, maar het werk dat ze doen, verrichten ze zonder beta ling. Het vorige jaar hebben jonge mensen uit 69 landen deelgenomen aan de internationale oecumenische werkkampen, zoals die georganiseerd zyn door dc Wereldraad van Kerken. De meeste deelnemers stelden hun vakantie ter beschikking om samen met anderen te werken aan het een of ander project. Zy deden dat omdat zy geloofden dat het samen vrijwillig werken zon der enige beloning, belangryker is om het christen-zijn te beleven dan veel praten over het christendom. Doch, wanneer ze zo werkende bijeen Boodschap met Pinksteren Over de gehele wereld zullen in alle kerken op Pinksteren de volgende woorden als deel van de genadeverkondiging of de zegen worden gebruikt: „Dc genade van de Heer Jezus Christus, en de lief de Gods, en de gemeen schap van de Heiligen Geest zy met U allen". (2 Cor. 13 13). Paulus' afscheidswoorden zyn iedere christen in de gehele zo bekend, dat hun betekenis gemakkelyk ver vagen kan, zodat wy er niet meer dan een ge schikte slotzin in zien. Op deze pinksterdag zou den wy U willen vragen erby stil te staan en die per na te denken over de betekenis van deze ryke woorden „de gemeenschap van de Heiligen Geest" in verband met de tegen woordige wereld. De boodschap van de Der de Vergadering van de Wereldraad van Kerken in New Delhi hield het vol gende in: „Wy verheugen er ons over en danken er God voor, dat wij hier een gemeenschap ervaren die even diep is als tevo ren en meer omvattend In deze gemeenschap kun nen wy vrij spreken en handelen', want wy zijn allen „medewerkers van Christus". Nu zes maan den na de Assemblee mo gen wy niet verzuimen voor de werkelykheid van deze gemeenschap te dan ken. Het is geen geringe zaak dat wij in een we reld, verscheurd door zo veel verdeeldheid, toch in staat zijn geweest zoveel gemeenschappelyke bedoe lingen te ontdekken inza ke eenheid, getuigenis en dienst van de kerk. Hier hebben wy zelf gezien dat de kracht van de Heili ge Geest gemeenschap te brengen in een grote ver scheidenheid van volken en talen vandaag nog even levend is als op het eerste pinksterfeest in Je ruzalem lang geleden. „Van den Heer is dit ge schied, het is wonderiyk in onze ogen". (Psalm 118 23). Dit alles is echter tever geefs als de gemeenschap van de Heilige Geest niet doorwerkt in talloze ge meenten en samenkom sten en in de plaatsen, waar mannen en vrouwen hun dageiyks werk ver richten en wy weten dat Juist in kleine groe pen die gemeenschap dik- wyls het sterkst wordt er varen. Toch mag de vraag worden gesteld: hoe zul len wy die onderkennen of hoe zulen wij de goddely- ke gemeenschap onder scheiden van elke gewone vorm van monselyke sa menwerking? Wy zouden U in overweging willen geven dat er, onder vele andere, drie tekenen zyn waaraan de gemeenschap van de Heilige Geest al tyd te herkennen is, hoe wel de vorni, waarin zy zich uit in verschillende landen en kerken zeer ver schillend kan zijn. „Zij beweegt zich rondom Woord en Sacrament, rondom de aanwezigheid van Jezus Christus in haar midden. Deze ge meenschap wordt niet door mensen gemaakt, maar geschonken als wy allen .ééndrachtig in een plaats' bijeen zijn. „Zij verenigt als geen an dere gemeenschap dat kan, de vrijheid van de enkeling met de eenheid in de groep. Wij besteden veel tjjd aan gesprekken over de vraag of „eenheid zonder eenvormigheid" mogelijk is, maar de ge meenschap van de Heilige Geest weerspiegelt de stra lende glans van Gods „geestelyke gaven". „Als een gemeenschap der liefde tracht zy voort durend anderen in haar sfeer te betrekken. De Heilige Geest kan nooit de leiding hebben van een gesloten gemeenschap, die met zichzelf ingenomen is, maar alleen van een ge meenschap waarvan ver geving en dienst uitgaan. „Dit is het visioen van een gemeenschap zoals Pink steren aan de wereld biedt. Dit is de gemeenschap, waaraan wy zouden wil len vasthouden, zowel voor de Wereldraad van Ker ken als voor alle leden- kerken. zodat „als één lid lydt, alle leden mede ly- den, als één lid eer ont vangt, alle leden delen in de vreugde". (1 Cor. 12 26). „Wy roepen U op te bid den voor deze gemeen schap, haar in uw eigen |4aats zichtbaar te ma ken door de kracht van dc éne Geest die ons hier toe in staat stelt, en te getuigen van wat zij voor een wereld in nood kan zyn". De voorzitters van de We reldraad van Kerken: Aartsbisschop Iakovos, New York, Sir Francis Ibiam, Enugu, Nigeria, De Aartsbisschop van Canterbury Londen, Rec tor David G. Moses, Nag- pur, India, Dr. Martin Niemöller, Wiesbaden, Duitsland en Charles C. Parlin, New York. Ere voorzitter J. H- Oldham, St. Leonards-on-Sea, En geland. Elke dag telt Nederland meer automobilisten, die het nieuwe rij-plezier ontdekken. Ontdekken dat hun motor accurater reageert, soepeler draait, completer functioneert. Ja, de nieuwe manier van tanken zet door. Er waren tot voor kort maar 2 soorten benzine: normaal en super. Te klein die keus! Want met normaal kregen vele motoren te weinig (ondervoeding!) en met super kregen vele motoren te veel (verspil ling!). Natuurlijk: er zijn specifieke 'normaal-motoren' en specifieke 'super- motoren'. Maar daartussen zit een grote groep (57%) die op 'motor-vreemde' benzine rijdt. En dat hoeft nu niet meer. Er zijn nu 5 soorten BP benzine voor motor- zuiver tanken: 1 BP benzine 2 BP Super Mix 25 (25% super) 3 BP Super Mix 50 (50% super) 4 BP Super Mix 75 (75% super) 5 BP Super. Probeer uw mix zelf uit. Reed u altijd op gewone benzine? Probeer nu BP Super Mix 25 of 50. Reed u altijd op super? Probeer nu BP Super Mix 75 of 50. Zo kunt u zelf testen hoever u omhoog of omlaag kunt gaan. Tot u voelt: nu geef ik mijn motor precies wat hij vraagt - niet te veel, niet te weinig. Benzine en Pelroieum Handel Maaischappij n.v. Frederiksplein 42. Amsterdam-C. HORIZONTAAL: 1. Inham achter land tong; 3. film; 10. kroon, afk.; 12. ten bedrage van; 14. spitse uitsteeksels aan dierenkop; 15. groente: 16. veel meer dan één; 19. niet hoge; 20. vuur, aan- valsgeest; 21. gekke; 23. kerkmeubel; 26. giet uit, stort; 28. Greenwichtyd, afk.; 29. voegwoord; 31. lijf: onvry'en: 33. van U; 35. nachtvogel; 37. auto met vier deuren: 38. schurk; 40. snoekach- tige zeevis; 43. trede; 44. ernstiger, he viger; 45. dwarslegger voor spoorrails (scheik.) afk.; 53. gewicht van diaman ten; 55. eenjarig kalf, veulen: 57. voor jaarsbloemen; 61. glooiing van weg of dijk; 63. leren band; 64. voedsel tot zich nemen; 66: Abbessyns keizer; 68. rivier tje in de provincie Utrecht; 69. zich on rechtmatig toeëigenen; 71. deel van een mast; 72. ten laatste, afk.: 73. van hoef- yzers voorzien; 74. klap, tik. VERTIKAAL: 1. beste deel van een var ken!; 2. lucht in de longen; 4. uitroep; 5. plezier, pret; 6. kliekje, hoeveelheid eten; 7. schikken, ordenen; 8. van een; 9. Nederlandse Spoorwegen, afk.; 10. afnemer: 11. slank; 13. tuinkruid, schermbladige plant; 15. de slaginstru- Bruint meten zonder 2$n Flacon 2.95__ Grote flacon 750 menten in een jazzband; 17. houten kom; 18. pottenbakkersaarde: 20. laag- tij; 22. nauwer; 24. boksersterm. afk.; 25. onwaarheid: 27. gedeelte, afk.; 30. inwendig orgaan; 32. afh. zin volgend op een of meer andere; 33. afwezig, niet thuis; 34. steenachtig; 36. wettig; 39. koppelriem voor jagershonden; 41. zwarte harsachtige stof; 42. zie 10 vert.; 45. kleinigheid; 46. gemeente op de Ve luwe: 47. de duivel; 51. rekenkundige bewerking; 53. klein persoon; 54. heden; 56. deel van het lichaam; 57. plezier; 58. lengtemaat, afk.; 59. eigen aan, af komstig van, de Letten; 60. muziekte- ken in de Psalmen; 62. niet goedkope; 65. zelfkant, scherpe kant; 67. vocht in de vrucht; 69. Selenium, afk.; 70. Neon, afk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 11