PUZZEL- rubriek
Nü
DE KERKEN
MAATSCHAPPIJ
Tien jaar „Youth for
Christ" in Zeeland
KOM OP
Kerk zijn is een pelgrimage: jeugd
in werkkampen en diaconale werk
en de
GEDACHTEN OVER LIDMAATSCHAP
R.-K. KERK VAN DE WERELDRAAD
Interkerkelijke
evangelisatie
rH|pfe
cloa mee
geef mee
geniet mee
f dank mee
Jongeren en kerk
zoeken nieuwe wegen
Nieuws van overal
KRACHT VAN HEILIGE GEEST NOG EVEN LEVEND
ALS OP EERSTE PINKSTERFEEST IN JERUZALEM
De nieuwe
manier van tanken
zet door!
Morgen...
gastvrijheid tanken
en...BP Super Mix!
PIGMA-DERM
ZATERDAG 9 JUNI 1962
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
PROF. BERKHOF CONTRA DR. H. v. d. LINDE
JONGEREN TERUGBRENGEN NAAR DE KERK
OVERAL IN de verhouding
kerk en jeugd wordt naar
nieuwe wegen gezocht. De
jeugd wenst een meer directere
beleving van het geloof, van de
geloofsverkondiging, aangepast
aan de hedendaagse tijd; de
kerk en de kerkelijke groeperin
gen trachten aan deze wens te
gemoet te komen. Op allerlei
wijzen. Er zijn de oecumenische
werkkampen en het jongeren-
diaconaat, de jazz in de kerk
en het nieuwe, het andere evan
gelisatiewerk. Zoals de „Youth
for Christ"-beweging dat onder
méér doet. In Zeeland precies
tien jaar. In geheel Nederland
totaal zestien jaar. In Amerika
sinds de vorige wereldoorlog,
toen de soldaten ver van huis
op de drempel van de oorlog
op samenkomsten in de kazer
nes kwamen. Van de Verenigde
Staten uit kwam het werk naar
Europa en naar Nederland.
In 1946 was or een bijeenkomst in
Amsterdam, waar een „team" van
3 man, een zangleider, een pianist
en een begeleider optraden. Vanuit
Amsterdam verspreidde het werk
eerst in Middelburg. Er was daar een
meisjesclub, die contact kreeg met
voorzitter Leo Pasman uit Haarlem
van de landelijke Y.f.C. Er werd een
zaal gehuurd, en vervolgens was er
een vierdaagse rally in Middelburgs
Oostkerk. Nu zijn er comitucs in
West-Zeeuwse.h-Vlaanderen, in Tev-
neuzen, in Vlissingen, Middelburg en
in Goes.
die „hebben gekozen voor Christus",
zoals men het bij de Y.f.C. uitdrukt,
blijven in de beweging of kunnen ook
weer zich aansluiten bij een kerk.
Op de bijeenkomsten van de Youth
for Christ wordt dan ook niet gespro
ken over doop en avondm. en de sacra
menten, omdat deze beweging inter
kerkelijk is: de verschillen worden
gerespecteerd; een mening wordt niet
opgedrongen.
Veel zing en
Youth for Christ Nederland heeft
sinds zeer kort een eigen liederen
bundel. Er zijn in de bundel liederen
en koren te vinden, waarvan de tekst
en muziek nooit werd uitgegeven.
Gevolg: uit verschillende versies
moest een juiste worden gezocht!
„Jeugd in aktie" heet dit boekje.
Youth for Christ Zeeland heeft voor
deze zomer diverse punten op het
'programma staan, zoals een evange
lisatiekamp in Renesse van 4 tot 18
augustus: met zang, muziek en ge
sproken woord wil men het evangelie
brengen op het strand, in de cam
pings en op een rally in de kerk te
Haamstede. Daarvóór zijn er van 21
juli tot 4 augustus twee kampen.
Comité-Goes heeft 7 juli een rally
in Krabbendijke, waar onder meer de
Gospel Singers optreden. Middelburg-
Vlissingen heeft' deze zomer open
luchtsamenkomsten bij een camping
in Westduin, op de Middelburgse
Markt, in Valkenisse, in Zoutelande
en Westkapelle. Daarnaast zijn er
verschillende bijeenkomsten voor bij
belstudie.
bid mee
YOUTH FOR CHRIST
if J CO VfföH C88ISTSS
Een voorbeeld van het „Youth-for-
Chrisf'-werk: modern en gedurfd
drukwerk.
Maar alle bijeenkomsten zullen ge
kenmerkt zijn door zang, dat is
typisch Youth for Christ. Of zoals
evangelist Billy Graham (vroeger
voorzitter van de Y.L.C.) het eens
uitdrukte:
„Door de eeuwen heen is de werking
van de Geest van God in de harten
van mannen en vrouwen steeds bege
leid door het zingen van liederen. Dit
is in het bijzonder een werkelijkheid
in de wereldwijde Youth for Christ-
beweging".
PRINCIPIEEL ZIJN ER
GEEN BELETSELEN
Gedachten over toetreding van de
Rooms-Katholieke Kerk tot de We
reldraad van Kerken zijn de laatste
weken herhaaldelijk, zowel in krin
gen van de R.-K. Kerk als in die van
de Wereldraad geuit. Professor dr.
H. Berkhof schrijft hierover onder
meer in „Katholiek Tijdschrift voor
Oecumenische bezinning" dat zich
een diepgaande en snelle verandering
in de verhouding R.-K. Kerk en We
reldraad voltrekt. De vraag of de
R.-K. Kerk kón toetreden wordt met
toenemende ernst van beide kanten
gesteld. Van de zijde van de Wereld
raad betoogt men, dat er principieel
gezien niets in de weg staat. Krach
tens de bekende verklaring van To
ronto (1950) behoeft de R.-K. Kerk
by toetreding niets van haar preten
ties prijs te geven; ze moet slechts
erkennen, dat ze ook in andere ge-^
loofsgemeenschappen „sporen der'
Kerk" herkent.
Kritiek uit professor Berkhof op op
merkingen, die dr. H. van der Linde
al eerder in „Oecumene" heeft ge
maakt, namelijk, dat bij toetreding
van de R.-K- Kerk een crisis in de
Wereldraad zou ontstaan: de R.-K.
Kerk zou meer dan 55 procent (500
miljoen tegen 350 miljoen zielen) van
de Wereldraad vormen. Dr. Van der
Linde acht het bedenkelijk, wanneer
deze laatste in dit ene nieuwe lid ver
dwijnt, omdat dit „een abrupt einde
zou betekenen van de dominante
protestantse denkwijze binnen de
Wereldraad".
„In de Nederlandse Oecumenische
Raad", aldus antwoordt prof- Berk
hof, vormt de Hervormde Kerk 60
procent. Betekent dit, aldus vraagt
hij zich af, dat deze raad in de Her
vormde Kerk verdwijnt? Zou het
toetreden van de R.-K. Kerk tot de
Wereldraad werkelijk een einde ma
ken aan een bepaalde protestantse
denkwijze binnen de Wereldraad?
„Wy leren in de Wereldraad juist,
bij alle diepgaande verschillen, elkan
der binnen de grenzen van de basis
formule royaal ruimte te laten, zon
der „minderheden" weg te drukken.
Wy willen elkaar met geestelyke
middelen overtuigen, van elkaar le-
STEMMEN UIT DE KERKEN
Amerikaans
'1 V? for Christ" werkt „op zijn
Amerikaans", met Engelse termen:
ra y. team. Men wil de naam ver
hollandsen tot „Jeugd voor Chris
tus Het werk is enigszins op Ame
rikaanse leest geschoeid: open en
met frisse moderne ideeën. De mede
werkers noemen het „een beweging
die jonge mensen terug wil brengén
naar de Kerk'Als fundament heeft
men de Bijbel, die in het bijzonder
aan de jongeren van 15 tot 25 jaar
wordt voorgehouden, in zang en pre-
«ii»< es" organiseert men
rally s en bijbelstudieclubs, zomer
kampen en weekeinden. Alle vier de
Zeeuwse comités, zoals elders in
den lande, werken apart naar gelang
het gebied, maar men heeft contact
met elkaar en komt enige malen
per jaar naar een provinciale ver
gadering. waar ervaringen worden
uitgewisseld. In het landelijk be
stuur is een oud-inwoner van Zee
land, Jan Kamp, nu in Vlaardingen.
de vertegenwoordiger van de Zeeuw
se Youth for Christ.
De beweging kent geen leden, want
Youth for Christ bestaat voor de
Wet slechts als stichting. Er zijn wat
mensen die een vaste gift dóen of
regelmatig iets bijdragen, maar voor
het overige moet iedere bijeenkomst
zoveel mogelijk zichzelf betalen. „We
zitten eigenlijk wel altijd aan de
i '"«Jufrouw Wimkc Bos
uit Middelburg, die het provinciale
contactadres voor Zeeland is. Youth
for Christ I» niet aan een of meer
Kerken gebonden, maar is interker
kelijk. Zowel hervormde als haptis-
tenpredikanten, gereformeerde, chr.
gereformeerde als vrije evangelische
predikanten worden uitgenodigd om
op bijeenkomsten te spreken.
In Middelburg heeft men de consis
torie van de hervormde kerk op het
Zand als Diaats van samenkomst ge
kregen. Vlissingen zoekt nog naar
een eigen gelegenheid, de andere co
mités hebben ook nog geen vast
„home". Men belegt rally's in ker
ken en In de open lucht, ergens in
Nederland kan men het rijdend po
dium zien. Een caravan, die een vol
ledig podium herbergt voor open
lucht samenkomsten. Op die samen
komsten werken de „teams": een
zangleider, iemand die spreekt, jon
geren die een instrument bespelen of
zingen. Op zijn Amerikaans: er is
een close harmony kwartet uit Eind
hoven, dat zich dc Gospel evan
gelie) Singers noemt, er zijn do „Zin
gende zusjes" en een Cross Quartet
(ook Nederlands) dat negro spiritu
als zingt. De sprekers zijn predikan
ten of een evangelist, iemand, die een
opleiding heeft gehad op een bijbel-
school. Een evangelist heeft „niet
het ambt", zoals een dominee, maar
mag uiteraard wel het evangelie
verkondigen. De overige jongeren, die
het Youth for Christ-werk belange-
Joos verrichten krijgen geen speci
ale opleiding voor deze vorm van
jeugdwerk, maar kunnen wel aan
vormingsweckcinden deelnemen.
Dat Pinksteren iets te maken
heeft met heel de wereld,
kunnen we ieder jaar horen. De
Heilige Geest heeft de discipe
len voortgedreven, de wereld in,
om getuigen te zijn van datge
ne wat ons in Christus gegeven
is. Alle volken moeten dit we
ten. In Handelingen 2 vinden
we dan ook een opsomming van
allerlei landen rond de oude we
reldzee en zij, die daar vandaan
komen, horen in hun eigen taal
de grote werken Gods. De zen
ding, die op Pinksteren een be
roep doet op de gemeente, her
innert ons ieder jaar weer op
nieuw, zo wij het anders nog
niet zouden weten, aan die we
reldwijde roeping der kerk. Dat
Pinksteren ook iets te maken
heeft met de jeugd, komt min
der naar voren, hoewel ons dit
in het hoofdstuk waarin wordt
verteld van de uitstorting van
de H. Geest toch wel wordt ge
zegd. Wanneer Petrus tot de
toegestroomde menigte spreekt,
haalt hij een profetie uit het
Oude Testament aan. Wat Joël
gezegd heeft gaat nu in vervul
ling en daarbij staat ook: „Uw
zonen en dochters zullen profe
teren en uw jongelingen zullen
gezichten zien". Zij zullen wat
anders zien dan zij in het nor
male leven voor zich zien en ze
zullen van andere dingen spre
ken dan waarvan ze zo van dag
tot dag spreken.
Normaal is dat onze zonen en doch
ters denken aan hun toekomst, aan
de mogelijkheden om in deze wereld
vooruit te komen. Het kan ook ge
beuren dat het woord „dienen" in
hun gedachten komt en dat de ge
zichten die zij zien mede daardoor
zijn, komt het vanzelf tot een ge
sprek. Er is nu eenmaal een onver
brekelijke band tussen daad en
woord. Men is bezig met een bepaald
project. De oogst kan worden binnen
gehaald, terwijl men hetgeen er ver
diend wordt bestemt voor het een of
andere doel; een weg kan worden
aangelegd; een dorpshuis kan wor
den gebouwd; in vluchtelingenkam
pen kan worden geholpen enz. Men
werkt gewoonlijk 6 uur per dag en
dc rest van dc tijd wordt besteed aan
sport, aan bijbelstudie, aan zang.
Ook worden er gezamenlijke tochten
gemaakt en worden er discussiegroe
pen gevormd. In ieder geval heeft elk
kamp een internationale bezetting,
zodat het wel gewenst is dat een
deelnemer zich een beetje kan redden
met een van de wereldtalen.
deelnemers hebben iets beleefd van
het christendom in internationale
verhoudingen en zij hebben iets er
van beseft hoe ook zij zelf daar mid
denin kunnen staan.
Kerk en jeugd
In Zeeland
Zeeland heeft in het verleden enkele
van die kampen geherbergd (Kapclle,
Zierikzee) en toen is er in dit dag
blad nog al wat aandacht aan be
steed, maar de deelname uit onze
provincie is tot nu toe niet groot ge
weest. We moeten dat betreuren,
want er z(jn weinig dingen die onze
blik zo zeer kunnen verruimen als
het samenzijn met anderen, die uit
heel verschillende delen van onze
aardbol komen. Die kampen worden
in heel wat landen gehouden. Het
vorige jaar kon men gaan naar Fin
land en Italië, naar Frankrijk en
Griekenland, in welk laatste land
moest worden meegeholpen aan een
landbouwproject. Het avontuur om
de wereld in te gaan, kan hier voluit
aan z'n trekken komen.
Maar het belangrijkste is en biyft
dat men zyn tyd en krachten vrtywil-
lig geeft om daarmee anderen te hel
pen. We hebben enkele gesproken die
zulk een kamp hebben meegemaakt.
Er waren natuurlyk wel tegenvallers,
maar toc.li betuigden zij dat het mee
gemaakte kamp een diepe indruk op
hen had gemaakt, die blijvend zou
z^n voor heel hun verdere leven. Die
Het meinummer van „Diakonia", het
maandblad ten dienste van het dia
conaat in de Ned. Herv. Kerk, is ge
heel gewijd aan kerk en jeugd en
dan wordt, zoals in een dusdanig blad
niet anders te verwachten is, de toe
spitsing gemaakt in de richting van
het diaconale werk, het dienende
werk. Jeugd-ouderlingen kennen we
al lange jaren, maar jeugd-diakenen
zyn pas verschenen na de laatste we
reldoorlog. Wanneer we wel zijn in
gelicht heeft de hervormde gemeente
van Goes daarvan de primeur gehad.
Hij heeft het een en ander te maken
met het jeugdhonkwerk, het Zonne-
bloemwerk, waarin men tracht aan
de bedrijfsjeugd vormend leiding te
geven enz. Andere plaatsen zijn Goes
gevolgd en zo hebben we overal in
ons land, maar vooral in de steden
een groeiend aantal jeugddiakenen
gekregen. Dc jeugd is natuurlijk al
tijd een probleem geweest. Zo was
het in de vorige eeuw en zo is het nu
nog. Altijd zijn er de vragen ge
weest of de jeugd nog godsdienstig
en kerkelijk geïnteresseerd is en al-
tyd heeft men klanken kunnen ho
ren over oude paden die de jeugd niet
meer wilde bewandelen en over nieu
we wegen die zij zocht.
We geloven dat het tegenwoordig
met de kerkelyke belangstelling by
de jeugd wat anders ligt dan met de
godsdienstige, wanneer we gaan ver-
gelyken niet vroegere tijden. „De
jongeren interesseren zich niet we
zenlijk voor een nieuwe kerk, zy vra
gen slechts hoe de wereld van mor
gen er uit zal zien". Zo schrijft H.
J. Zeldenrust, adjunct-secretaris van
do Oecumenische Jeugdraad in Ne
derland. In zyn artikel in genoemd
diaconaal maandblad meent de schry-
ver dat de jongeren, meer dan de
ren en door en met elkaar groeien.
„Ik weiger aan te nemen, aldus prof.
Berkhof, dat de R.-K. Kerk krach
tens haar pretentie niet in staat zou
zijn, aan zulk een ontmoeting en ge
sprek deel te nemen".
Persoonlijk verwacht prof. Berkhof
het meest van een nuchter en voor
zichtig afwegen der gemeenschappe-
lyke en der controversiële elementen,
zonder dat men dit werk onderbrengt
in een organisch kader, waarin de
dingen te snel en naar het gevoel van
de gesprekspartner onjuist worden
geïnterpreteerd.
Samen doen
Dr. H. v. d- Linde heeft onlangs over
dit onderwerp nog gesproken voor de
Katholieke Actie in Wenen, waar hij
als mogelijkheden van „samen doen"
onder meer heeft genoemd: gezamen-
lyke gebedsstonden, bijbelstudies en
„agapès", de zogenaamde liefdema
len. „Men zal ook de moed moeten
hebben een levensgemeenschap tus
sen de christelijke kerken op te bou
wen, de verschillen kunnen niet wor
den weggepraat, ze moeten worden
weggeleefd. Eenheid wordt niet zo
zeer bereikt door verandering van
verschillen in de leer, alswel door
herkenning en heropneming van wat
tot nu toe verwaarloosd is", aldus dr.
Van der Linde.
Een andere roomskatholieke stem is
die van dr. L. G- M. Alting von Geu-
sau, die meent, dat in hoeverre een
lidmaatschap van de R.-K. Kerk bij
de Wereldraad mogelijk zou zijn, nog
moeilijk valt te voorspellen.
Wel is waar, dat wederzijds een gro
te toenadering Is te bespeuren. Een
lidmaatschap, waarvoor juridische
nog dogmatische bezwaren zijn, zou
door geen van beiden momenteel op
portuun worden geacht. De werke-
lyke dialoog moet nog beginnen.
Paus Pius XII zei echter al, dat de
H. Geest zeker werkzaam is in het
streven naar eenheid in de Wereld
raad, aldus dr. Alting von Geusau.
Voor een luidklok van het kerkge
bouw van de gereformeerde gemeen
te in Boedapest heeft de commissie
voor bijzondere noden van de Neder
landse Gereformeerde gemeenten
f 2000 geschonken, omdat men van
de overheid in Hongarije geen kerk
zonder luidklok mag bouwen.
De eerste vertaling in modern En
gels van Maarten Luthers 430 jaar
oude kleine catechismus is goedge
keurd door de Lutherse kerk van
Amerika. Deze catechismus wordt
gebruikt op de Amerikaanse Luther
se zondagsscholen.
ouderen, weten: „Kerk zyn is een
pelgrimage". „Dit is de geest die wij
bespeuren by vele zogenaamde rand-
kerkelyke jongeren: bereidheid om
dienst te verlenen waar dit nodig is".
Dat het hier dikwijls gaat om een
zoeken naar wegen, naar nieuwe we
gen, zal duidelijk zijn. Alle dingen
moeten nu eenmaal groeien. Zo is er
in Den Haag een jongeren-diaconaat
ontstaan. Vanwege de diaconie is
aan een aantal belijdeniscatechisan
ten gevraagd of ze bereid waren deel
te nemen aan het werk van de dia
conie .Ze zijn officieel geïnstalleerd
en twee aan twee hebben ze een jaar
lang deelgenomen aan allerlei tak
ken van diaconaal werk in deze stad.
Een van de deelnemende jongeren
wekt nu andere gemeenten op dit
voorbeeld te volgen.
Diaconaal jaar
In Utrecht is de gedachte aan een
diaconaal jaar opgekomen. Bij aller
lei inrichtingen is er gebrek aan per
soneel. Vooral gedurende de weekein
den kampt men met dit' tekort. Men
heeft nu jongeren opgeroepen die be
reid zijn een heel jaar te geven aan
de dienst, waarvan in de kerk gespro
ken wordt. In het gewone leven moet
deze in praktijk worden gebracht.
„Dienen is een levenshouding, waar
voor gekozen moet worden en die
beoefend moet worden". De „scha
duw van het dienen van Christus"
moeten wij hierin kunnen zien. Door
verschillende kerken is dit gezamen-
lyk aangepakt. Dat oecumenische
blykt voor de jeugd ook een aantrek-
kingspunt te zijn. Als jaargroep
houdt men ze ook bij elkaar. Er
wordt een cursus aan verbonden en
op deze wijze wordt dit jaar aller
minst een verloren jaar.
Op de Veluwe heeft men zich vooral
geworpen op de weekenden en daar
laat men jongeren werken in inrich
tingen en ziekenhuizen. Het blykt,
en dat is het verheugende, dat jonge
ren zich ter beschikking stellen en op
deze wyze iets zien en beleven van
het bybelse dienen dat voor het leven
wel eens van meer betekenis zou
kunnen blyken te zijn dan alle ver
dienen.
H.
VOORZITTERS WERELDRAAD VAN KERKEN
niet zeggen dat onze zonen en doch
ters zich daarvan altyd bewust be
hoeven te zyn. De 11. Geest dryft
voort, terwijl wy misschien heel ge
wone dingen doen, dingen, die wy
zelf helemaal niet als iets bijzonders
zouden willen zien aangemerkt.
Nieuw idee
Werkkampen
In Middelburg heeft de Youth for
Christ deze weck een nieuw idee
gelanceerd: bijbelstudies na school
tijd. Een klein groepje kwam maan
dag j.l. na schooltijd in de aula van
de christelijke ulo aan de Olmenlaan
bijeen voor een uur praten over de
bijbel, zang en gebea. Ook in Goes
loopt men met dergelijke plannen
rond. De Middelburgse schoolbijbel-
club is de eerste in Zeeland. Andere
werkzaamheden zijn het spelen en
zingen in bejaardentehuizen en in
militaire tehuizen.
Daaruit blijkt dus, dat zich toch rond
de Youth for Christ comités een
bepaalde kring van jongeren vormt.
Het is echter niet de bedoeling van
deze evangelisaticheweging dat de
mensen in de Youth for Christ; „los
staan" van de kerken. Wanneer een
maal een jongere belangstelling hoeft
f getoond op een rally, op een contact-
lijeenkomst daarna of anderszins,
dan kan hij worden verwezen naar
de kerken. Een kerk, die hem het
meest nabij staat, door familieban
den bijvoorbeeld. Buiten-kerkelijken,
Een van de dingen, die er vóór de
laatste wereldoorlog reeds waren,
maar die toch nadien meer gestalte
en bekendheid hebben gekregen, zyn
de Internationale werkkampen. Van
de Wereldraad van Kerken zyn er dit
jaar 39 in 32 landen. De R.-K. Kerk
heeft haar bouworde. Ook andere in
stanties organiseren dergelijke kam
pen. Jongeren tussen 18 en 30 jaar
kunnen zich hiervoor aanmelden. Er
wordt gezorgd voor kost en onderdak
en wat zakgeld, maar het werk dat
ze doen, verrichten ze zonder beta
ling. Het vorige jaar hebben jonge
mensen uit 69 landen deelgenomen
aan de internationale oecumenische
werkkampen, zoals die georganiseerd
zyn door dc Wereldraad van Kerken.
De meeste deelnemers stelden hun
vakantie ter beschikking om samen
met anderen te werken aan het een
of ander project.
Zy deden dat omdat zy geloofden
dat het samen vrijwillig werken zon
der enige beloning, belangryker is
om het christen-zijn te beleven dan
veel praten over het christendom.
Doch, wanneer ze zo werkende bijeen
Boodschap met
Pinksteren
Over de gehele wereld
zullen in alle kerken op
Pinksteren de volgende
woorden als deel van de
genadeverkondiging of de
zegen worden gebruikt:
„Dc genade van de Heer
Jezus Christus, en de lief
de Gods, en de gemeen
schap van de Heiligen
Geest zy met U allen".
(2 Cor. 13 13).
Paulus' afscheidswoorden
zyn iedere christen in de
gehele zo bekend, dat hun
betekenis gemakkelyk ver
vagen kan, zodat wy er
niet meer dan een ge
schikte slotzin in zien.
Op deze pinksterdag zou
den wy U willen vragen
erby stil te staan en die
per na te denken over de
betekenis van deze ryke
woorden „de gemeenschap
van de Heiligen Geest" in
verband met de tegen
woordige wereld.
De boodschap van de Der
de Vergadering van de
Wereldraad van Kerken in
New Delhi hield het vol
gende in: „Wy verheugen
er ons over en danken
er God voor, dat wij hier
een gemeenschap ervaren
die even diep is als tevo
ren en meer omvattend
In deze gemeenschap kun
nen wy vrij spreken en
handelen', want wy zijn
allen „medewerkers van
Christus". Nu zes maan
den na de Assemblee mo
gen wy niet verzuimen
voor de werkelykheid van
deze gemeenschap te dan
ken. Het is geen geringe
zaak dat wij in een we
reld, verscheurd door zo
veel verdeeldheid, toch in
staat zijn geweest zoveel
gemeenschappelyke bedoe
lingen te ontdekken inza
ke eenheid, getuigenis en
dienst van de kerk. Hier
hebben wy zelf gezien dat
de kracht van de Heili
ge Geest gemeenschap te
brengen in een grote ver
scheidenheid van volken
en talen vandaag nog
even levend is als op het
eerste pinksterfeest in Je
ruzalem lang geleden.
„Van den Heer is dit ge
schied, het is wonderiyk
in onze ogen". (Psalm
118 23).
Dit alles is echter tever
geefs als de gemeenschap
van de Heilige Geest niet
doorwerkt in talloze ge
meenten en samenkom
sten en in de plaatsen,
waar mannen en vrouwen
hun dageiyks werk ver
richten en wy weten
dat Juist in kleine groe
pen die gemeenschap dik-
wyls het sterkst wordt er
varen. Toch mag de vraag
worden gesteld: hoe zul
len wy die onderkennen of
hoe zulen wij de goddely-
ke gemeenschap onder
scheiden van elke gewone
vorm van monselyke sa
menwerking? Wy zouden
U in overweging willen
geven dat er, onder vele
andere, drie tekenen zyn
waaraan de gemeenschap
van de Heilige Geest al
tyd te herkennen is, hoe
wel de vorni, waarin zy
zich uit in verschillende
landen en kerken zeer ver
schillend kan zijn.
„Zij beweegt zich rondom
Woord en Sacrament,
rondom de aanwezigheid
van Jezus Christus in
haar midden. Deze ge
meenschap wordt niet door
mensen gemaakt, maar
geschonken als wy allen
.ééndrachtig in een plaats'
bijeen zijn.
„Zij verenigt als geen an
dere gemeenschap dat
kan, de vrijheid van de
enkeling met de eenheid
in de groep. Wij besteden
veel tjjd aan gesprekken
over de vraag of „eenheid
zonder eenvormigheid"
mogelijk is, maar de ge
meenschap van de Heilige
Geest weerspiegelt de stra
lende glans van Gods
„geestelyke gaven".
„Als een gemeenschap
der liefde tracht zy voort
durend anderen in haar
sfeer te betrekken. De
Heilige Geest kan nooit de
leiding hebben van een
gesloten gemeenschap, die
met zichzelf ingenomen is,
maar alleen van een ge
meenschap waarvan ver
geving en dienst uitgaan.
„Dit is het visioen van een
gemeenschap zoals Pink
steren aan de wereld biedt.
Dit is de gemeenschap,
waaraan wy zouden wil
len vasthouden, zowel voor
de Wereldraad van Ker
ken als voor alle leden-
kerken. zodat „als één lid
lydt, alle leden mede ly-
den, als één lid eer ont
vangt, alle leden delen in
de vreugde". (1 Cor. 12
26).
„Wy roepen U op te bid
den voor deze gemeen
schap, haar in uw eigen
|4aats zichtbaar te ma
ken door de kracht van
dc éne Geest die ons hier
toe in staat stelt, en te
getuigen van wat zij voor
een wereld in nood kan
zyn".
De voorzitters van de We
reldraad van Kerken:
Aartsbisschop Iakovos,
New York, Sir Francis
Ibiam, Enugu, Nigeria,
De Aartsbisschop van
Canterbury Londen, Rec
tor David G. Moses, Nag-
pur, India, Dr. Martin
Niemöller, Wiesbaden,
Duitsland en Charles C.
Parlin, New York. Ere
voorzitter J. H- Oldham,
St. Leonards-on-Sea, En
geland.
Elke dag telt Nederland meer automobilisten,
die het nieuwe rij-plezier ontdekken.
Ontdekken dat hun motor accurater
reageert, soepeler draait, completer
functioneert. Ja, de nieuwe manier van
tanken zet door.
Er waren tot voor kort maar 2 soorten
benzine: normaal en super. Te klein die
keus! Want met normaal kregen vele
motoren te weinig (ondervoeding!) en met
super kregen vele motoren te veel (verspil
ling!). Natuurlijk: er zijn specifieke
'normaal-motoren' en specifieke 'super-
motoren'. Maar daartussen zit een grote
groep (57%) die op 'motor-vreemde'
benzine rijdt. En dat hoeft nu niet meer. Er
zijn nu 5 soorten BP benzine voor motor-
zuiver tanken:
1 BP benzine
2 BP Super Mix 25 (25% super)
3 BP Super Mix 50 (50% super)
4 BP Super Mix 75 (75% super)
5 BP Super.
Probeer uw mix zelf uit. Reed u altijd op
gewone benzine? Probeer nu BP Super Mix
25 of 50. Reed u altijd op super? Probeer nu
BP Super Mix 75 of 50. Zo kunt u zelf testen
hoever u omhoog of omlaag kunt gaan.
Tot u voelt: nu geef ik mijn motor precies
wat hij vraagt - niet te veel, niet te weinig.
Benzine en Pelroieum Handel Maaischappij n.v.
Frederiksplein 42. Amsterdam-C.
HORIZONTAAL: 1. Inham achter land
tong; 3. film; 10. kroon, afk.; 12. ten
bedrage van; 14. spitse uitsteeksels aan
dierenkop; 15. groente: 16. veel meer
dan één; 19. niet hoge; 20. vuur, aan-
valsgeest; 21. gekke; 23. kerkmeubel;
26. giet uit, stort; 28. Greenwichtyd,
afk.; 29. voegwoord; 31. lijf: onvry'en:
33. van U; 35. nachtvogel; 37. auto met
vier deuren: 38. schurk; 40. snoekach-
tige zeevis; 43. trede; 44. ernstiger, he
viger; 45. dwarslegger voor spoorrails
(scheik.) afk.; 53. gewicht van diaman
ten; 55. eenjarig kalf, veulen: 57. voor
jaarsbloemen; 61. glooiing van weg of
dijk; 63. leren band; 64. voedsel tot zich
nemen; 66: Abbessyns keizer; 68. rivier
tje in de provincie Utrecht; 69. zich on
rechtmatig toeëigenen; 71. deel van een
mast; 72. ten laatste, afk.: 73. van hoef-
yzers voorzien; 74. klap, tik.
VERTIKAAL: 1. beste deel van een var
ken!; 2. lucht in de longen; 4. uitroep;
5. plezier, pret; 6. kliekje, hoeveelheid
eten; 7. schikken, ordenen; 8. van een;
9. Nederlandse Spoorwegen, afk.; 10.
afnemer: 11. slank; 13. tuinkruid,
schermbladige plant; 15. de slaginstru-
Bruint meten zonder 2$n
Flacon 2.95__ Grote flacon 750
menten in een jazzband; 17. houten
kom; 18. pottenbakkersaarde: 20. laag-
tij; 22. nauwer; 24. boksersterm. afk.;
25. onwaarheid: 27. gedeelte, afk.; 30.
inwendig orgaan; 32. afh. zin volgend
op een of meer andere; 33. afwezig, niet
thuis; 34. steenachtig; 36. wettig; 39.
koppelriem voor jagershonden; 41.
zwarte harsachtige stof; 42. zie 10 vert.;
45. kleinigheid; 46. gemeente op de Ve
luwe: 47. de duivel; 51. rekenkundige
bewerking; 53. klein persoon; 54. heden;
56. deel van het lichaam; 57. plezier;
58. lengtemaat, afk.; 59. eigen aan, af
komstig van, de Letten; 60. muziekte-
ken in de Psalmen; 62. niet goedkope;
65. zelfkant, scherpe kant; 67. vocht in
de vrucht; 69. Selenium, afk.; 70. Neon,
afk.