Verkoud heid PUZZEL- rubriek DE KERKEN MAATSCHAPPIJ Europese zendelingen werken in Ghana Zielzorgers moeten gemeenteleden toerusten voor werk in de wereld ASPRO Pionier ds. Bot over zijn ervaringen Meer ^ndi^sposten Twee pagina's uit oudste Zeeuwse bijbel in West-Afrika Nederland, dat onlangs Combinatie van leek STEMMEN UIT DE KERKEN manne-praet de magneet Sprefeend voorbeeld en geestelijk ambt Nieuws van overal WIJZIGINGEN IN ORGANISATIE ANGLIKAANSE KERK OP KOMST ZATERDAG 2 JUNI 1962 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT en de SAMEN MET PRESBY TER1AANSE KERK De eerste pionier-zendeling in West-Afrika van de raad voor de Zending der Nederlandse Hervormde Kerk, ds. C. B. Bot, die aan öe classis Apeldoorn is verbonden, keerde dezer dagen met verlof naar Nederland te rug. Ds. Bot heeft twee jaar gewerkt in het uiterste noorden van Ghana, in het gebied van de stam der Kusasis in Garu. De werd, waarin de westerling zich hier geplaatst ziet, is een geheel onbekende. Het volk kent geen scheiding tussen de wereld van de doden, die als geesten voortleven en de leven den. In alle beslissingen, die moeten worden genomen, die nen de machtige doden te wor den gekend. In het zendingshuis in Oegstgeest heeft ds. Bot een verslag van zijn bevindingen gegeven. Ook in andere plaat sen in Nederland zal hij op ver zoek over zijn ervaringen ko men vertellen. Vanaf de dag, dat de Bazelse zende lingen ruim 130 jaar geleden landden aan de Goudkust van West-Afrika, waren zij bezeten door de drang om door te stoten naar het noorden in het machtig) Ashantirjjk en naar het gebied, dat daarachter lag, tegen de rand van de Sahara. Nog maar nau welijks tien jaar geleden is dit doel bereikt. Het zendingswerk wordt nu niet meer geleid vanuit Bazel, maar door de Presbyteriaanse Kerk, die in het Zuiden van het nieuwe Ghana uit het werk der Bazelse zending is ont staan. Voor deze kerk werken Euro pese zendingsarbeiders in het uiter ste noorden van het land, waarvan ds. Bot de eerste was. Mogelijkheden Door het oprichten van deze scholen zijn er in het noorden van Ghana ve le mogelijkheden voor de verbreiding van het Evangelie gekomen. Een in grijpende moeilijkheid bij deze zen- dingsarbeid is het bestaan van de po lygamie en de houding, die de Pres byteriaanse Kerk van Ghana daar tegenover aanneemt. Zjj weigert de doop aan polygamislen. Zo komen velen, aldus ds. Bot, wel tot het ge loof, maar worden zij niet gedoopt. Toch zjjn ?.ji vaak vurige evangelis ten, die het geloof verkondigen op de dorpspleinen; in enkele jaren konden reeds honderden Ghanezen worden gedoopt. den deze Afrikaanse christenen zich niet op, zij leven emotioneel, niet ra tioneel. Daarom uiten zij bij voorkeur hun geloof in liederen, trum in het Zuiden heeft en voor de De Kerk van Ghana, die haar een- Zwitserse, Schotse en Nederlandse zendingsarbeid gebruik maakt van zendingsarbeiders, heeft nog veel evangelisten .nodig. Naast deze bui tenlandse zendelingen moeten Gha nezen worden opgeleid. De vaak meer ontwikkelde zuiderlingen voe len er echter weinig voor te gaan wo nen onder de „primitieven", zodat men plannen heeft jonge mensen uit het noorden zelf voor dit werk op te leiden. Aandacht De overheid van Ghana, zo heeft ds. Bot geconstateerd, besteedt veel aan dacht aan de aanleg van goede we gen, aai de medische verzorging en aan het onderwijs, ook'al ontbreken' bij het onderwys vaak de geschikte "•gebouwéh. Overal vvóVdèh zéslarigè scholen gesticht, de leerplicht is voor alle kinderen wettelijk inge voerd. Desnoods begint men daarmee onder een boom. Op vele plaatsen ko men ook voorbereidende middelbare scholen met een tweejarige cursus en Engels als voertaal. Op de staats scholen is het godsdienstonderwijs fa cultatief, maar meer dan 90 procent van de leerlingen volgt dit onderwijs van zendingsarbeiders en Afrikaanse evangelisten Vele tientallen leerlin gen worden vóór het verlaten van dc school gedoopt. Eenmaal terug in hun gemeenschappen, blgken zij gro te belijdende invloed te hebben. ANGLIKAANSE DIENST IN .VLISSINGSE KERK Een Anglikaanse kerkdienst zal don- #derdag 21 juni, Heilige Sacraments dag, 's avonds acht uur in de voor malige Engelse kerk aan de Paul Krugcrstraat in Vlissingen worden gehouden. De dienst zal worden ge leid door reverend W. Popham Hos- ford uit Rotterdam, „rural dean" (landelijk deken) van dc Anglikaan se kerk in Nederland en pastoor van de parochie Rotterdam, alsmede „se nior chnplain" van de missions to Seamen in Rotterdam. De dienst is een Evensong met daarna holy bap tism, dus de vespers van Sacraments- dag, waarna de bediening van het sa crament van de doop volgt. f binnenveringbed i het beste bed ooit gemaokt Jjootlwill schuimrubberbe d met versterkte middensector t fabrlekon Zevenbergen i ERVARINGEN VAN CONGRES DER „ACHTTIEN" In Hervormd Vlissingen schrijft J. K. (ds- J. Kwast?) over zijn-ervaringen op het in Utrecht gehouden Her vormd-Gereformeerd congres van „De Achttien". Hij schrijft onder meer, dat het hervormd-gereformeerd con tact in Vlissingen voortgang vindt. Er zijn drie kringen. Hij gaat verder: „We hebben ontdekt iets wat we wel wisten, maar niet zo duidelijk als uit de praktijk blijkt dat we een heel eind uit elkaar zijn gegroeid. We moeten elkanders gedachten le ren begrijpen Dat is dan nu aan de gang. Laten we mogen vragen om veel meeleven en om veel gebed. De zaak is te belangrijk om door enkelen te laten beleven. Het gaat heel onze kerk en heel onze gemeente en dus heel onze wijk aan. Wij mogen be slist niet blijven leven in de geschei denheid. Het is een smaad voor Christus en een belemmering voor het evangelie. Dit wil ik van Utrecht zeggen: het was een historisch moment. Sinds 1886 waren nooit meer hervormden en gereformeerden bij elkaar gev/eest om te praten over hereniging. Nu ge beurde dat- Dit moet doorgaan. Er was een gereformeerd predikant, kersvers uit Indonesië gekomen, als één van de laatsten die daar nog mochten zijn. Zijn laatste en mooiste - werk was geweest mee te helpen aan de zelfstandigwording van een protestantse kerk op Zuid-Celebes. En uitgerekend hebben de gerefor meerden en hervormden in broeder lijke eendracht deze zelfstandigwor ding mogen bewerkstelligen. Wat in Indonesië kan, kan hier ook. Als het hier niet gebeurt is dat door de schuld, door de onwil van de mensen. Na tuurlijk zal het goed moeten gebeu ren en kan het niet zijn een zaak van het sentiment. Maar waarom zou het niet goed kunnen gebeuren? We we ten toch heel zeker dat God dit wil?", aldus J. K. in Hervormd Vlissingen. DE NIEUWE PUZZELOPGAVE LUIDT: HORIZONTAAL: 1. wordt gebruikt, bij gebroken arm; 5. alvorens; 10. vlakte maat; 11. grimas, kuur; 13. omgang; 15. in de krul zetten (inz. v. paarden); 18. op dc manier van; 19. maanstand, afk.; 21. franco, frank, afk.; 22. hert; 23..naar evenredigheid; 25. open plek in het ijs; 26. bep. dans; 27. opgeld: 30. logé; 31. Aurora; 32. zangvogel; 35. een onge noemde. afk.; 36. bruine verfstof uit run; 37. opstijgende vochtdeeltjes; 39. jurist, afk.; 41. neerslag; 43. bloedver wante; 45. dichte. menigte; 48. akelige; 50. een beetje. 51. huisuier; 52. beleid; 53. gemeente o. d. Vcluwe: 54, Knokploeg, afk.; 56. paarde- kracht, afk.; 58. zot, grappenmaker; 59. zenuwachtig; 62. gaf haar minnaar een draad mee in de doolhof (Gr. Myth.): 64. aanhouden, blijven bestaan; 65. al vorens; 66. W.-Duitsc stad; 67. star, gespannen. VERTICAAL: 2. ingepakt iets; 3. hal men; 4. taaie aardsoort; 5. woonboot;. 6. ontwikk. stadium v. e. insekt; 7.1 iemand die eet; 8. zllverenpopuller: 9.| bedreigen; 12. voor een deel; 13. Ned.l omroepvel-en., afk.; 14, rede: 16. luister,! vertoon; 17. schr." der, eer' iwnardigi grijsaard, 20. echt, wozcnlijk; 24. wind richting; 26. was getekend, afk.; 28.1 leed, verdriet; 29. niet dik; 33. een ze kere; 34. zie 53 horiz.; 35. sedert dien, daarna; 38. overvaarboot; 39. in het oog vallend; 10. melkvet; 42. aardigheid, iets vermakelijks; 44. deel van het jaar; 46. eigenaar van schepen: 47. motorschip, afk.: 49 (vervelend) schepsel; 54. het kiezen: 55. zuivere: 56. plezier; 57. smal le opening: 60. van de schrijver, afk; 61. Japanse munt; 63. soort van papegaai. OPLOSSING VAN VORIGE WEEK: Achtentwintig zendingsarbeiders van de raad voor de Zending der Neder landse Hervormde Kerk werken mo menteel in West-Afrika, of zullén binnenkort daarheen vertrekken. Be halve ds. Bot in Ghana, zijn daar werkzaam een kinderarts en een analiste. Bovendien zal er zich bin nenkort een predikant als jeugdpre- dikant vestigen voor enige jaren. De raad is nog in gesprek om een voor studie in Amerika vertoevende psy chiater als arts naar Ghana te zen den. In Dakar is een predikant, die veel samenwerkt met een team van de interkerkelijke hulpverlening, waaraan onder meer de Nederlander Bob van der Heide is verbonden. Van de achtentwintig zijn er veertien aan gewezen voor Kameroen, waaronder predikanten en medici. Bovendien zal nog naar Kameroen vertrekken een jeugdleider. In Nigeria werken eveneens drie aan de raad verbonden zendingsarbeiders, alsmede enige in Gavva, ten zuiden van het Tsaad- meer. ER ZIJN 43 VRIJE EVANG. GEMEENTEN IN NEDERLAND In de laatste tien jaar is het aantal vrije evangelische gemeenten met vijf toegenomen tot drieenveertig. Het aantal predikanten is vijfendertig en daarnaast zijn er vier zendingspredi kanten. Het aantal belijdende leden is in deze tien jaar gestegen van 6646 tot 8064, een stijging van ruim 21 procent. Deze cijfers staan te le zen in het Handboekje 1962 van de Bond van Vrije Evangelische Ge- verscheen! Chr. Geref. Kerken In het Jaarboek 1962 van de Christe- Russisch Orthodoxe Kerk niet naar Concilie De Russisch Orthodoxe Kerk zal geen gevolg geven aan de uitnodiging een waarnemer te zenden naar het algemeen concilie van de Rooms- Katholieke Kerk in Rome- Dit heeft patriarch Alexis van Moskou in Bel grado verklaard. Volgens de opvat tingen van de Russische kerk mist de paus het recht een dergelijk con cilie bijeen te roepen. lijke Gereformeerde Kerken staan statistische gegevens over 155 ker ken. 10 der kerken stuurde ,de gevraagde gegevens niet in). Deze kerken gingen 1221 in ledent. vooruit sinds vorig jaar- In totaal kwamen 662 doop- en belijdende leden over uit andere kerken en gingen even zoveel uit de Chr. Gereformeerde Kerken over naar andere kerken. Dit tekent de Chr. Gereformeerde Kerken als midden-kerken. Van deze overgangen waren er uit de Her vormde Kerk 260, tewijl naar die kerk overgingen 238 personen. Uit „geen kerk of groepering" kwamen 67 leden, maar 109 vertrokken naar deze categorie, terwijl er met onbe kende bestemming 244 afgevoerd moesten worden. WIJZIGING DENKBEELDEN ROOMS-KATHOUEKEN EN PROTESTANTEN In een Zwitsers dorp was van-- wege de kantonale regering een enorme subsidie toegezegd voor de restauratie van de kerk. Sinds de kerkhervorming zorgt de regering in sommige kan tons (bijvoorbeeld Zürich) voor alle protestantse kerkelij ke gebouwen en in andere kan tons (bijvoorbeeld Luzern) voor alle rooms-katholieke kerkge bouwen. Het is verbazingwek kend hoe royaal door de over heid voor een kerkelijke ge meente soms een verenigings gebouw met diaconaal-centrum, administratieve ruimten enz. wordt ontworpen en ingericht. Het moet alles „kwaliteit" zijn. En zo zorgt de overheid er ook voor dat de kerkgebouwen, die het Zwitserse landschap nog meer stofferen dan in onze lege landen het geval is, er in alle opzichten goed uitzien. Voor een van die Zwitserse dorpskerken was een enorme subsidie toege zegd voor de restauratie van de kerk. Op de zondag nadat dit bekend was geworden, preekte de predikant over de verant woordelijkheid die de gemeente van Christus moet kennen te genover de wereld. Een gemcentelid, het was de tim merman, zei na afloop van de dienst: „Als deze preek nu werkelijkheid moet worden, kunnen w(j niet een geweldige som geld gaan besteden alleen voor het herstel van onze kerk". Dat gezegde is de gemeente doorgegaan. Men vond het goed dat (Advertentie) U hebt Uw eigen kleding-advi- seuse. Dat is Uw vrouw of ver loofde. Als zij samen met U een keuze gaat doen uit „de Mag neet"-collectie, dan bent U straks allebei enthousiast. Want bij „de Magneet" is zoveel mooisdat U steeds dal kunt kiezen, wat U het beste staat. Gun Uzelf moderne, mannelijke kleding. Kom mor gen samen of alleen ge zellig eens langs. moderne mannen kopen graag bij h«rtn. in Jongtniconf.: I. Vsntitr. SI-BI, Q*m (damoi- in mols|o«oonfcotl«: Klokilmt I, 0«w •n L. Noorditmt 10-12, Mldrttlhurf) de eigen kerk gerestaureerd werd, maar de gemeente zelf bracht er geen enkele offer voor. Van de toegezegde subsidie kon men niet zo maar wat afnemen. Maar die zondagavond werd besloten dat de gemeente 5 pet. van het subsidiebedrag bijeen zou brengen voor de uitzending van een onderwijzer naar Tunesië. Dat is ge beurd. „De gemeente trad naar bui ten en wèt\l solidair mét een gebied in de wereld dat haar nodig had". Naar buiten treden Dit verhaal vonden we in „Tijd en Taak", waarin A. A. in 't Veld 'n kort verslag gaf van een conferentie die begin april in de buurt van Zürich gehouden is. Er waren een vijftigtal mensen „om vanuil hun positie in kerk of kerkelijk werk te denken over de vraag naar de functie van de „leek" in de gemeente en in de wereld". Zes Nederlanders zijn daar geweest, vijf hervormden en één re monstrant. De conclusie waartoe men gekomen is en daarvan was bo venstaand verhaal een illustratie was, dat het „naar-buiten-treden" in de eerste plaats oen zaait is van de leken. Dit verslag in „Tijd en Taak" werd gepubliceerd onder de titel: „Predikant en leek in gemeente en wereld". De functie van een predi kant zou moeten zjjn „de toerusting van de gemeenteleden niet voor het werk in de gemeente, maar voor het werk in ds wereld". Die toerusting kan leven". Dit is een ander gezichtspunt dan van waaruit men gewoonlijk 't werk van een predikant ziet. Die wordt in het algemeen in hoofdzaak gezien vanuit de zielszorg. Daarop moet dc prediking zijn gericht, volgens vele gemeenteleden. Kenmerkend is daarbij de uitdrukking die wij hier in onze provincie nog wel eens te genkwamen: „Dat is ons wekelijks maal", daarmee doelende op de preek. Ook wel: Daar moeten wij een hele week op teren. Het is zoiets als de maaltijd van Elia. toen hij amechtig en moedeloos onder de jeneverboom lag. Wanneer wjj er zo aan denken, behoe ven we dok niet ver dé wereld in te kjjken: als wij maar versterkt en ge troost worden. Het blijft echter in de evangeliën staan dat de Here Jezus zjjn discipelen heeft toegerust, opdat Hy hen de wereld in kon zenden, tot dc uiterste einden der aarde toe. En eveneens is waar dat Elia gesterkt werd om op de Horeb een nieuwe taak "en opdracht te krijgen, die hij in zijn verslagenheid niet meer zag. Op die conferentie by Zürich waren predikanten, maar in meerderheid gewone gemeenteleden aanwezig. De ze laatsten hebben vooral de toon aan gegeven. Zij hebben een antwoord trachten te vinden op de vraag op welke wh'ze de gemeenteleden moeten worden toegerust. De bybel en wat deze ons te zeggen heeft, kwam in het middelpunt te staan. Men vroeg om moderne bybelstudie in nauw con tact met de wetenschappen, met na me de natuurwetenschappen. De pre dikanten die aanwezig waren „bleken zeer bereid tot deze positie in de ge meente, als degenen die de mensen vanuit de bijbel toerusten voor het dagelijkse werk". Allerlei functies in dc gemeente, zoals het geven van catechisaties, het leiden van begrafe nissen enz. en zelfs het leiden van de eredienst, waren deze predikanten bereid mede aan „leken" te geven, „zodat het gemeenteleven zoveel mo gelijk een gemeenschappelijke zaak wordt en er zoveel mogeiyk tijd vrij komt voor het werk naar buiten", Dit verslag van die conferentie heeft mij persoonlijk toch wel gepakt en dat voorbeeld van die gemeente in Zwitserland, die een onderwyzer uit zendt naar Tunesië is toch wel een sprekend voorbeeld hoe een gemeente in haar geheel iets kan doen. En ver der zullen wy allen gevoelen ook zonder dat het nadrukkelijk gezegd wordt, dat er bij een ieder, als hij deel heeft aan het evangelie, daar van ook iets moet blgken wanneer hij in het gewone leven staat. Merkwaardig is ook dat bij die bij belse toerusting werd genoemd dat deze in contact moest staan met de wetenschappen, vooral met de na tuurwetenschappen. Ieder weet hoe zeer deze op het ogenblik de wereld beheersen. Dat is een van de „mach ten" van deze tijd. De vórige week lazen we eèii artikel'dat in Rusland, waar juist op deze wetenschappen grote nadruk valt, onder de mensen, die hierin vooraan staan, een zeker onbehagen heerst, omdat zij tot het besef gekomen zgn dat de mens ook bij natuurwetenschappen alleen niet kan leven, evenmin als hg dit bjj brood alleen kan, zoals de Bijbel liet stelt. Daar bg Zürich kwamen protestanten uit verschillende landen en uit ver schillende kerken bijeen, maar de zelfde gedachten over de plaats van de leek in kerk en wereld vinden we ook bg Rome. Het woord „leek" als tegenstelling tot „geestelgke" kent het protestantisme eigeniyk niet, hoe dikwyis dit woord dan ook gebruikt mag worden. Toch is er in de kerk van Rome hierin tegenwoordig een ontwikkeling gaande, die niet meer traditioneel is. In een nieuwe rooms- katholicke encyclopedie vonden we onder het trefwoord „leek", dat het oorspronkelijke Griekse woord bete kent „volk Gods" „uitverkoren en ge heiligd tor de dienst van God". En dan stond er verder: „Ook de pries ter maakt deel uit van dit volk dat hiërarchisch geleed is". Een paar we ken geleden is er in Ngmegen een congres gehouden waar men het heeft gehad over het komende oecumeni sche concilie. Op de tweede dag is hier gesproken over de verhouding ambt-leek. Prof. A. Dondeyne uit Leuven betoogde dat het ambt „het vrge denken nodig heeft om niet te ver.starren". Zgn vraag, die hij aan de vergadering voorlegde was, of er in dat „vrije denken van de reflecte rende theoloog" ook een plaats is voor de „theoloog-leek". Ambt en leek Prof. Schillebeeckx uit Ngmegen heeft het gehad over de verhouding tussen ambt en leek. „In wezen is er in de totaal-kerk geen verschil tussen ambtsdrager en leek". Hij meent dat de „kerkelijke ambtelgke uitoefening van dc hiërarchische volmachten" praktisch niet meer' vervuld kan Een groep mannen van 30 tot 40 jaar, afkomstig uit allerlei beroepen en posities, volgt in Engeland sinds een paar jaar een avondcursus, die opleidt voor het geestelijke ambt- De deelnemers houden liun eigen job; wat hun toekomstige positie zal zijn is nog niet vastgesteld. In de eerst© plaats is deze opleiding bedoeld om in een tekort aan predikanten, dat overal merkbaar is, te kunnen voor zien. Behalve 's avonds komt men nog een weekeinde per maand bijeen. Er wordt gedacht om deze deelnemers als hulpgeestelijke aan te stellen, of volledig op te nemen in het geeste lijke ambt. De mogeiykheid is niet uitgesloten, dat de groepsleden de wereldlijke bezigheden niet zullen" op geven, maar daarnaast geestelijke zullen zijn om op deze manier dich terbij de gemeenteleden te staan. Het initiatief ging uit van de bisschop van Southwark. De studie zal nog een jaar duren, daarna zal een be slissing worden genomen. Het expe riment is echter al veelbelovend. Zevenhonderdvïjftig jaar bestaat het op 20 maart 1212 gestichte Tho maskoor van de Thomaskirche in Leipzig. Joh. Seb. Bach is cantor van dit koor geweest, daarom staan zijn werken geregeld op de programma's van het koor. Gelijk met het Bach- feest wordt het 750-jarig bestaan eind juni gevierd. Het begint met de in wijding van de inwendig gerestau reerde Thomaskerk. De oude Tho- masschool is in de oorlog vernietigd. Hoogtepunt is de uitvoering van de Hohe Messe van Bach onder leiding van cantor Mauersberger in de Tho maskerk. Kerk en Vrede houdt op 16 en 17 juni de jaarlijkse landelijke confe- fentie op Woudschoten. Over het the ma „Weerstanden tegen het pacifis me zullen o.a. spreken prof. dr. J. de Graaf, dr. Kr. Strijd, pater Jelsma, M.S.C. en de Berlijnse probst Hein- rieh Grüber, die onder meer getuigde in het Eichmannproces. Een intro ductie voor de conferentie kan worden aangevraagd op het secretariaat Oud Ehrenstein 18 in Amsterdam-Z. Prinses Beatrix zal dinsdag 5 juni in Dokkum een standbeeld onthullen van Bonifatius, de grote Angelsak sische evangelieverkondiger van Ne derland en Duitsland. In 1954 werd tijdens de herdenking van het twaalf de eeuwfeest van de dood van Boni fatius in Dokkum het besluit geno men voor dit monument. Het stand beeld is ontworpen en vervaardigd door de Amsterdamse beeldhouwer G. Bolhuis in opdracht van het mi nisterie van o. k. en w. in samen werking met het Dokkumse gemeen tebestuur. Er staan reeds standbeel den van Bonifatius in Fulda (Duits land) en Crediton (Engeland). worden „zonder de actieve bijdrage van heel de gelovige leken-gemeen- schap". Moeten er leken actief aan wezig zijn op het concilie? Hg hoopt het wel, maar blijft zeer voorzichtig met zijn toekomstvoorspellingen in dezen. Op dit congres heeft men ook de her vormde hoogleraar A. A. van Ruler laten spreken over zgn zienswijze wat betreft de verhouding ambt-leek. Hij stelde „het presbyteriale stelsel" scherp tegenover „het episcopale stelsel". Het is een teken van deze tijd dat men ook een volbloed pro testant hier liet meespreken. Al moe ten we met een krantenverslag voor zichtig zgn, zoveel mogen we er toch wel uit concluderen, dat men ook iu Nijmegen voor dezelfde vragen kwam te staan, die bg Zürich ten voeten uit openbaar werden. Wens naar meer invloed van leken op bestuur Sedert eeuwen heeft de Anglicaanse Kerk een nauw verband met de Staat. Dc beide aartsbisschoppen .van Canterbury en York en 24 der bis schoppen hebben volgens anciënni teit zitting in het Hogerhuis. En vanaf Hendrik VIII moeten alle ker- keiykc wetten door het parlement worden goedgekeurd. In geesteiyke zaken echter heeft de kerk meer vrij heid. Het bestuur der kerk wordt ge voerd door de belde reeds van 1295 daterende Convocations van Canterbury en York, beide bestaande uit een Hoger- en Lagerhuis. Verder zgn er de óm de 10 jaar vergaderen de Lambeth-conferentie van alle bis schoppen der kerk, zonder wetge vend, maar met groot geesteiyk ge zag, en de Assembly, die in 1919 werd ingesteld en drie huizen telt; de bisschoppen, de leden der Convoca tions en de leken. Dit Hehsam heeft wetgevende macht, echter onderwor pen aan het veto van het parlement. Thans wordt er gesproken over de mogeiykheid om de gemeenteleden meer invloed in de leiding van de kerk te geven. Op de vergaderingen van de beide Convocations deze maand zijn voorstellen ter tafel ge- VOOR HET maken van de bij gaande foto is de oudste Zeeuw se kloosterbijbel, voor zover be kend althans, uit de kluis van de Provinciale Bibliotheek in Middel burg te voorschijn gehaald. De bijbel, in het latijn geschreven, dateert uit 1537, werd gedrukt bij Guilelmi Boulle en kwam in 1905 in het bezit van de bibliotheek door een schenking van de heer Mulock Homoer, Ambachtsheer van Noordgouwe. De bijbel is af komstig uit het Kartliuizer kloos ter „Sion" bij Zierikzee. Toen de kloosterlingen dit klooster in het begin van de opstand tegen Span je moesten verlatenwerd de bij bel toevertrouwd aan het toenter tijd op Schouwen woonachtige, in vloedrijke geslacht Vierling. Na jaren kwam het boek in liet be zit van de heer Mulock Houwer. ROND HET vignet op de titel pagina staan de woorden uit Job 17: „Post tenebras spero lucem", letterlijk vertaald ,Na de duister nis hoop ik op het licht". Deze bijbel is een zogenaamde vulgaat bijbel, de officiële latijnse verta ling uit het Grieks. Op de titelpagina staat onder meer in het latijn nog, dat frater Johannus Gornéli, de procurator van dat klooster, in 1568 bij tes tament de bijbel vermaakte aan Johannes Hermanus, waarschijn lijk zijn opvolger. Alleen de begin letter van de teksten zijn op een voudige wijze verlucht, met enige kleuren. De echte bijbelverluch ting met krullen en lijnen en grote prenten kwam eerst veel later. De oudste Zeeuwse bijbel lag in het begin van de laatste oorlog in de kelders van de bibliotheek aan de Middelburgse Lange Delft, leed veel van het water en werd ge restaureerd. De band, met twee sloten, werd hernieuwd in dezelfde stijl als de oude band. De bijbel kan worden beschoutcd als een post-incunabel. (Foto P.Z.C.) i Vvuwwvwwwvwvwwwwwwwwvwv komen om de Assemblee samen ie voegen met de beide convocations tot een Generale Synode. Dit is een uit vloeisel van de wens om te komen tot een nauwere band tussen leken en geestelijkheid in het kerkbestuur. In de beide kerkprovincies zgn com missies daarover gaan beraadslagen en deze hebben gelgkluidende rap porten ingediend, waarbij ook rap porten van minderheidsgroepen wa ren gevoegd. De meerderheid van beide commis sies bevelen de vorming aan van een Generale Synode van de kerk van Engeland door samenvoeging van de Convocations en toevoeging van House of Laity. De synode zou wet gevende en andere bevoegdheden hebben, die nu in handen zijn van de Convocations van de Assembly. De beide aartsbisschoppen zouden sa men het voorzitterschap moeten be kleden. Hoewel de aanbeveling niet met algemene stemmen was de minderheidsrapporten tonen dat wel aan schynt toch wel verwacht te worden, dat de voorstellen in een of andere vorm aangenomen zullen worden. De enige beperking op de bevoegdheden zou kunnen voortko men uit de betrekkingen van de kerk met de staat. In de oktobervergaderingen zullen dus waarschynlljk de beslissingen vallen over het toekomstige bestuur van de Kerk van Engeland. „Ga zelf zingen" .is het motto van een koorzangweek, die eind eeptem- "ber samen met de N.C.R.V. door de Kon. Bond van Chr. Zang- en Orato- zullen de aandacht op goed zingen moeten vestigen. Bidden aan de muur in West- Berlijn doet iedere avond een groep vluchtelingen uit de oostzone voor vrede en vrijheid en voor het eind aan de nood. Uit de lijst van voor beden in de leidraden der gebedskrin gen blijkt, dat in Oost-Duitsland 28 kerkelijke ambtsdragers in de gevan genis zitten. In januari waren het er 17. Dit zijn dan diegenen, wier naam bekend is- Discussiegroepen in sneltreinen zijn gevormd uit 70 congregationalisti- sche zakenmensen, die elke maan dagmorgen van een voorstad van New York naar de City reisden. Een directeur van General-Electric vond belangstelling voor het thema „Bu siness and religion don't mix? Why?" en organiseerde groepen tij dens het één uur durende traject. Predikant McLane was leider. De spoorwegen stelden het laatste rrj- tuig van de trein beschikbaar en er werd een geluidinstallatie aange bracht; zo kwam men acht maanda gen achter elkaar bijeen. Na inlei ding en gebed volgde een referaat, vervolgens discussie en beantwoor ding van vragen in tien minuten. Ook elders zgn nu dergelijke plan nen. Jazz in de kerkdienst kan nu ook in de r.-lc. kerk in Duitsland, sinds de 35-jarige Silezische componist Paul Heinersdorff een plechtige mis voor jazz en koor heeft geschreven. Hij gebruikt daarbg orgel, slagwerk, fagot, trompet, bazuinen, saxofoon en harp en wil met zijn compositie bewgzen, dat de jazzmuziek goed kan worden toegepast voor reli gieuze doeleinden. Zonder bisschoppen is de Rooms- Katholieke Kerk in Letland sinds mgr. Kazimirs Dulbinskis, wijbis schop van Riga door de overheid is tewerkgesteld als meubelmaker in oen kolchose in Wit-Rusland- Daar mee is de laatste bisschop van Let land verbannen. Een andere bisschop, mgr. Urbss van Liepaja leeft in bal lingschap. Voorkom Rillerig? Onprettig? Vlug:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 15