Zeeuwse zaken vroegen aandacht van de Eerste Kamer MAÏZENA DURYEA Vervoerscentrale voor Zeeland opgericht Eigen ringrijderijtje na 42 jaar Amerika Pleidooi voor instelling apart fonds Deltawerken ALMANAK P.T.T. telexcentrale over 5 jaar in Goes •rf/ÜE Ir*» VESTIGING VAN „METAL UNION" IN VLISSINGEN BOTERHAMZAKJE TER WAARDE VAN ZESTIG MILLE LAG OP STRAAT Vrouwenpolder se boer had zakje achterop fiets gebonden PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 30 MEI 1962 BEHANDELING BEGROTING VERKEER EN WATERSTAAT (Van een onzer redacteuren) De Eerste Kamer ïieeft dinsdagmiddag en een deel van de avond uitvoerige beschouwingen gewijd aan de begroting van verkeer en waterstaat voor 1962, waarbij weer tal van Zeeuwse zaken aan de orde kwamen. Het was met name de Rotterdamse tandarts H. C. Kranenburg (cJi.), die verschillende Zeeuwse waterstaatsaangelegen heden onder de aandacht van de minister bracht. Een groot deel van zijn rede was dan ook gemaakt door het Zeeuwse Kamerlid, ir. M. A. Geuze, die echter wegens verblijf in het buitenland de vergadering niet kon bijwonen. werkcapaciteit dit kan opvangen". Het waren deze redenen, die voor de Rotterdamse tandarts aanleiding wa ren te pleiten voor de instelling van een apart fonds voor de Deltawer- De belangrijkste wensen van verschil lende kamerleden ten aanzien van Zeeuwse zaken waren: een voortgezette studie over een vaste-oeververbinding over de Wes- terschelde; bijdragewet Delta- op korte termijn een nieuwe grote veerboot voor het veer Kruiningen- Perkpolder; de instelling van een apart fonds voor de Deltawerken, hetgeen met name door de heer Kranenburg werd bepleit. Minister Korthals, die als enige achter de regeringstafel was gezeten, komt volgende week dinsdag aan het woord. Veelal met instemming zal de bewinds man naar de tien kamerleden hebben geluisterd, die het woord voerden. Vrij wel zonder uitzondering spraken zij hun waardering uit voor Je minister. Het was de heer Kranenburg, die om half twee de spits afbeet. Hij kwam als eerste van de lange rij van sprekers aan het woord. Erkentelijk was deze spreker over de vorderingen bij de Deltawerken en het Sloeplan, terwijl hij eveneens in genomen was met de gunstige beslis sing ten aanzien van de Oosterschelde- brug. Fonds Deltawerken Vrij uitvoerig stond hij stil bij de be dreiging van ons land door het water. De heer Kranenburg wees erop, dat het gevaar van een calamiteit niet denk beeldig is. Hij vroeg daarom de grootst mogelijke aandacht voor verbetering van de zeeweringen. Volgens dit kamerlid mag er geen sprake zijn van een touw trekken tussen verschillende delen van ons land om de beveiliging tegen water en storm voor eigen omgeving het meest noodzakelijk te achten. „Het moet van belang worden geacht, dat er ener zijds onderscheid wordt gemaakt tussen urgente werken en anderzijds de plaat sen, waarvoor voorzieningen nodig zijn, omdat aan de hand van de gegevens van de stormramp op 1 februari 1953, nog steeds van een beangstigende situa tie kan worden gesproken", merkte hij op. In dit verband vroeg hij of het wel juist is, dat er geen speciaal fonds voor de financiering van de Delta werken is gevormd. „Om financiële of budgettaire redenen mag het voor nemen tot het treffen van maatrege len voor uiterst gevaarlijke situaties niet worden uitgesteld", meende dit kamerlid. „Met deze werken moet worden voortgegaan, lot zover als de Eerste-Kamerlid Tjalma: Brug over Oosterschelde: toeristische trekpleister „Een bezienswaardigheid en een toeristische trekpleister". Zo noemde het a.r.-iid van de Eerste H Kamer, de heer J. Tjalma, dins- g dagmiddag bij de behandeling van de begroting van verkeer en wa- terstaat de brug over de Ooster ss schelde. De heer Tjalma sprak er evenals verschillende andere leden zijn ee voldoening over uit, dat thans gg niets meer in de weg staat om de brug te bouwen „Deze vijf kilo- Ei meter lange brug wordt een be- zienswaardigheïd" voorspelde de a.r.-senator. De brug zal volgens hem ongetwijfeld vele toeristen trekken, hetgeen een gunstige in- j= g vloed zal hebben op de tolheffing. f= fiUllllilllllllllillllilllllUllllllliliilllllillilliillillllllllllllllillllllllllllIll Advertentie haalt de meeste vlekken uit de meeste stoffen -eeuwse SNEL We leven snel en met name in Zeeland zo lijkt liet wél. „Hoe heette het Veerse Meer nou vroeger ook weer", wilde gisteren iemand weten en daar moest vjaürachtig even over nagedacht wor den. Ja, ja, U weet het al, dat was het Veerse Gat, maar je moet er dan toch maar even over nadenken. De Braakman werd afgesloten, het ka naal Terneuzen-Gent wordt verbreed, over een vaste oeververbinding voor de Westerschelde is men nog lang niet uitgepraat en hup, er is al een profeet gereed voor een Oosterscheldebrug. Op Noord-Beveland vinden ze het al weer gewoon, dat er dammen liggen en in Colijnsplaat mijnen ze vis of ze er hun leven lang vis gemijnd hebben. De nieu- v;e veerboten op het traject Vlissingen- Breskens zijn oüde veerboten geworden in zoverre, dat niemand ze meer als nieuw ziet. Al blijven het mooie boten. Maar we weten al niet beter meer. De Goese televisietoren is niet exceptioneel meer, is gewoon opgegaan in het ver trouwde straatbeeld en wie (o, wiet) kijkt er nog op ven de indrukwekkende Vlissingse Keersluisbrug? Hoogstens de genen die moeten wachten, wanneer het gevaarte opengedraaid is. Maar die 'kijken er meer tégen op. Teel hoog. Nee, ergens van nrdeiike- 'oen u;e niet zo vlug meer Hoogstens van de zon, want dat is zo eens even een exceptioneel verschijnsel geworden de heer Kranenborg te meer, als men ziet, dat zich nog kortgeleden een veenlaagverschuiving heeft voorge daan bij de dijkverzwaring te Osse- Zeehavens Ook het vraagstuk van de bepaling van prioriteiten aangaande voorzieningen, die op het gebied van de zeehavens die nen te worden getroffen, kreeg de aan dacht van de Rotterdamse senator. Hij herinnerde eraan, dat de minister heeft betoogd, dat de aanleg en exploitatie van grote zeehavens geen rijkszaak is en dat zijn departement daarmee vrij wel geen bemoeiingen heeft en zich van oudsher beperkt tot het op de hoog te houden van de economische en tech nische behoeften van de toegangsweg uit zee naar de havenbe-kkens en de ver bindingen van deze met het achterland. „De minister zegt nu wel, dat het de taak van de gemeenten is om de havens te verwezenlijken en dal hy zich niet op het gebied van de autonomie van die ge meenten wil bewegen, maar in feite is dat toch wat te eenvoudig gesteld". In dit verband herinnerde hij eraan, dat het de rijkswaterstaat is, die de lakens uit deelt in het Zuid-Sloe. „Nude minister in ue memorie van antwoord heeft gezegd, dat het met het beheersplan van het Havenschap Sloe nog wel even zal duren, kan de conclusie worden getrokken, dat de eerste tijd een belangrijk stuk haven- politiek in handen blijft van de mi nister van waterstaat", vervolgde de heer Kranenburg. Hoewel spreker deze politiek niet wilde verwerpen, vroeg hij zich toch af of dit bevor derlijk is voor de industrievestiging in dit gebied. „Wanneer een Ameri kaan komt vragen oi hij zich in het Sloe kan vestigen, moet de betrok ken burgemeester hem doorsturen naa rde hoofdingenieur-directeur van de rijkswaterstaat", merkte spreker nog op. worden getroffen. „Niel wachten met de beslissing te nemen een nieuwe grote veerboot te bouwen en het veerplein in Perkpolder te verbeteren", adviseerde hij de minister. De Brabantse burgemeester J. L. P. M. Teijssen (k.v.p.) vond. dat „de minister het gordijn stevig gesloten houdt als de kamerleden over de vaste-oeververbin ding over de Westerschelde vragen stel len". De heer Tjalma noemde het van groot belang voor Rotterdam, hoe in de toekomst de verbinding via België en Frankrijk en de Kanaaltunnel met Enge land zal rijn. Hij zou daarom graag zien, dat rijkswaterstaat zijn studie rond het brugproject zal voortzetten, „omdat als ooit over uitvoering kan worden gespro ken niet eerst allerlei plannen moeten worden gemaakt". Een geheel ander geluid liet de heer Delprat horen. Hij betwijfelde het of de Kanaaltunnel er spoedig zal komen. Wel iswaar juichte hij betere verkeersverbin dingen met onze zuiderburen toe, maar hij was van oordeel, dat men daar de Kanaaltunnel niet moet bijslepen. „Die heeft daar niets mee te maken", be toogde hij. De verkeersverbindingen met België werden ook ter sprake gebracht door de k.v.p.-senator Teijssen. In dit opzicht achtte hij het van belang, dat vier Bel gische en drie Nederlandse provincies samenwerken in de B.R.E.S. (Benelux Regionale Economische Samenwerking), welke instelling zich bezighoudt met de economische grensstructuur. „Een bro chure van de B.R.E.S. wijst op de ont brekende schakels in de verkeersverbin ding", zei hij. De heer Teijssen drong er bij de bewindsman op aan, het vraag stuk van de verkeersverbindingen over en weer met België spoedig aan te pak ken. Bijdragewet gaat de laatste jaren geen begro- igsbehandeling voorbij of een of meer sprekers vragen C- minister naar de bij dragewet Deltawerken. De heer Kranen burg drong in deze nog eens op spoed aan. Ongerust toonde zich de heer Tjal ma. „Het wetsontwerp zal, naar het zich laat aanzien, deze zittingsperiode het Staatsblad niet meer bereiken. Ik vind dit zeer teleurstellend", aldus dit kamerlid. De heer Roebroek daarentegen zei de indruk te hebben, dat het wetsontwerp spoedig bij de Staten-Generaal zal wor den ingediend. Deze spreker toonde zich verder niet erg gerust over het toezicht op de zeeweringen. „Wat komt er van het oppertoezicht terecht wilde hij weten. Schelde-Rijn De volgende pijlen op de Zeeuwse boog van de Rotterdamse senator waren de Sehelde-Rijnverbïnding en het Kreekrak- plan. Hij vond de Sche.d^-Rijnverbinding van uitermate groot gewicht voor de ontwikkeling in het zuidwesten van ons land. „Onzekerheid hierover doet deze ontwikkeling geen goed", betoogde hij. Wat dit betreft was de heer Kranenburg bepaald ingenomen met de beschouwin gen van de minister over het Kreekrak- havenplan. Hij juichte het toe, dat de minister de variant-oplossing overweegt en zich er over laat voorlichten. De Schelde-Rijnverbinding werd even eens ter sprake gebraent door de heren J. Tjalma (a.r.), mr. D. A. Delprat fv.v.d.) en A. L. H. Roebroek (k.v.p.). De heren Tjalma en Delprat waren van mening, dat de Belgen verheugd mogen zijn, dat het Antwerpcn-Moerdijkkanaal niet tot stand zal komen. Zij spraken van een „geheel verouderde opzet" en „niet geschikt voor de duwvaart". Ove rigens wilden de senatoren niet diep op deze tere kwestie ingaan, omdat het voor de minister uiterst moeilijk is me dedelingen te doen. terwijl de onderhan delingen gaande zijn. De heer Tjalma vond het merkwaardig, dat op drieërlei fronten onderhandelingen worden ge voerd: op ministerieel niveau, door de onderhandelingscommissie en door de Kamers van Koophandel te Rotterdam en Antwerpen. Hij hoopte, dat al deze besprekingen een goed ir-sultaat zullen opleveren. De heer Tjalma betoogde nog, dat als bij de onderhandelingen de Eendracht ter sprake komt, men zich wel moet realiseren, dat vergroting en verdieping moeilijk is, omdat de afstand tussen Tholen en West-Brabant vrij gering is. De heer Roebroek maakte de opmer king, dat het in een hechter wordende Benelux voor de hand ligt, dat de kwes tie Sclielde-Rijnverhiniiing wordt opge lost. Westerschelde Een brug over of een tunnel onder de Westerschelde bracht verschillende ka merleden in het geweer. Ook de „Zeeuw se wasirjst" van de heer Kranenburg vermeldde dit onderwerp. „Als de Oos terscheldebrug gereed is en de Kanaal plannen tussen Frankrijk en Engeland zijn verwezenlijkt, dan zal dit vraagstuk groter dan ooit opdoemen", stelde hij. Om deze reden ook dringt volgens de heer Kranenburg de kwestie van een betere voorziening bij het veer Kruinin- genPerkpolder. HQ achtte het van groot belang, dat spoedig voorzieningen Over omstreeks vyf jaar zal in het nieuwe P.T.T.-gebouw in Goes een cen trale worde*' ingericht voor het P.T.T.- telexnet in hel district Breda, dat Zee land en West-Brabant omvat. De rond 100 abonnees op dit openbare net, onder meer fruitkwekers, belangrijke fabrie ken, banken, enz. zullen dan via.de cen trale in Goes berichten automatisch kunner verzenden en ontvangen. In Zeeland zijn rond 50 abonnees. Het dis trict wordt nu nog bediend door de cen trale in 's-Hertogenbosch. Het gehele telexnet in Nedprland is sinds 1957 ge- automatiseerd In Nederland zijn om streeks 2500 abonnees op dit net, dat zich steeds uitbreidt en waarmee al 11 Europese landen automatisch bereik baar zijn. Nog 50 andere landen, ook buiten Europa, zyn via de centrale in Amsterdam bereikbaar. Er 'N BETROUWBARE GEBRUIKTE AUTO Een Volkswagendealer heeft een naam te verliezen. Iedere Volkswagendealer beschikt over een dosis vakkennis, die niet te evenaren is. Want hij is een specialist. Ook de service die zijn bedrijf geeft is beroemd. In de Volks wagenorganisatie én tegenover de buiten wereld heeft hij een naam te verliezen. Hij zal het dus niet in zijn hoofd halen u een gebruikte Volkswagen te verkopen, die hij niet van bumper tot bumper kan garanderen. Een slecht gebruikte Volkswagen zal hij u ;r verkopen. Want het zou een rijdende anti-reciame voor zijn zaak zijn. Maak daar om gebruik van dit „zwakke punt'* van de Volkswagendealer: koop bij hém uw ge bruikte Volkswagen. U krijgt bij aankoop een gewaarmerkt ga rantiebewijs, geldig 5.000 km of drie maan den. Alle onderdelen die gebreken zouden vertonen in deze periode worden zonder meer door nieuwe vervangen. Daarom: let op nevenstaand embleem. Verkoop landhuis in Westenschouwen ging niet door De gegadigden en belangstellen den, die dinsdagmiddag de zaal tjes van hotel „Westenschouwens Welvaren" aan de voet van de duinen in de Schouwse Westhoek bezetten om de verkoping van het landhuis „De Stolpe" bij te wo nen, zijn met vage berichten thuisgekomen. Toen de sonore stem van veiling- meester J. W. Roskam uit Zierik- zee bij een bod van f 54.900 met het bekende „eenmaal, andermaal, derde maal...." verstomde moest notaris P. Heering het publiek meedelen: ,,U wordt bedankt voor de belangstelling; de verkoping wordt opgehouden". Inzet van de veiling was een ruim in 1934 gebouwd landhuis, dat oud-wethouder J. Moolenburgh van Burgh in het dorpje Westen- schouwen voor zich heeft laten zetten en dat wegens zijn gunstige ligging in het duingebied een flink aantal aspirant-gegadigden aan trok. Met enkele honderden gul dens tegelijk liep het bod voor dit landhuis op van f 40.000 tot het bedrag, waarbij de verkoping werd opgehouden. Een Wasse- naarsê gegadigde was net iets te laat, toen hij naar f 55 000 wilde afronden uiiiiiiiimiiiiniMiiiiHimiiHiiiiiimi (Advertentie) Naar het; A.N.P. meldt zal zich in Vlis- singen een dochteronderneming vesti gen van het Belgische staalbedrijf „Me tal Union S.A." van de gebroeders Tyt- gadt. uit Brugge. De „Metal Union" lieeft in België twee vestigingen, te Brugge en te Gentbrugge. In Vlissingen zal men zich vestigen op het nieuwe industrieterrein aan de Edi- sonweg. De benodigde grond voor de bouw van een industriehal, kantoorge bouw en bedrijfswoning is reeds van de gemeente Vlissingen aangekocht. Thans is ook de rijksgoedkeuring op de bouw van het complex verkregen, zodat daar mee binnenkort kan worden begonnen. Het bedrijf zal beginnen met veertig werknemers; later zal dit toenemen tot meer dan honderd. De „Metal Union Vlissingen" zal zich in hoofd zaak bezighouden met de fabricage van naar maat gemaakte ijzeren pro- fielbalken, betonijzer, stalen ramen e.d. voor bouwondernemingen. Zeehengelwedstrijd Morgen, Hemelvaartsdag, wordt aan de Westerschelde tussen Hoofdplaat en Breskens de 6e internationale zeehengel wedstrijd gehouden, welke georganiseerd wordt door de hengelsportvereniging „de Braakman" te Biervliet. Deze wed strijd telt mee voor het internationale zeehengelkampioenschap van de Wes terschelde. In verband met het tij begint de wed strijd reeds vroeg, namelijk om 10.30 uur, terwijl het einde op 14.30 uur is gesteld. In de namiddag zal het gemeentebestuur van Biervliet de besturen van de deel nemende verenigingen officieel op het gemeentehuis ontvangen. Prins Bern- hard stelde voor deze wedstrijd een fraaie medaille beschikbaar, die de eerste ereprijs vormt. Hero... veruit favoriet! Die plezierige verrukkelijke dranken. Hero heeft het unieke fruitaroma en de smaak voor élke smaak. Geen wonder dat ook bij u Hero veruit favoriet is. Hero is met niets te vergelijken dat proeft u immers zo! Het grootste assortiment, zuiverder van kwaliteit:per! sinas - citroen - cassis - ananas - cerise - frambozen grapefruit. helemaal üw smaak IN STATIONSSTRAAT MIDDELBURG Als de Vrouwenpolderse man ge weten had, dat hij maandag morgen vroeg in de Stations straat te Middelburg voor een gebeurtenis gezorgd had, die niet „Walcherser" had kunnen zijn, zou hij er wellicht smake lijk om gelachen hebben. Maar toen hij op de Markt arriveerde om daar in een etablissement een kopje koffie te drinken ver ging hem bepaald alle lust tot lachen, zo daar al enige aanlei ding toe geweest zou zijn. „Ik ben m'n zakje kwijt", maakte hij enkele omstanders bekend, en in deze zak bevond zich een groot aantal waardepapieren. vaar een politieagent Ie gaten hield en vroeg deze dienaar ->f hy wellicht een blauw zakje had revonden. Zo'n soort zakje, waarin le landbouwers hun middag-halfuur- je opbergen. De Vrouwenpolderse toer had het achterop ztjn fiets ge- ïonden. Maar de politieman kon de ïezorgde man niet helpen, vas echter een ander, de Middelburg se zakenman P. Roovers, die het olauwe zakje wél had zien liggen. Hij kwam van het station, maar reed er aanvankelijk voorbij. Later kon hij zijn nieuwsgierigheid echter niet be- Advertentie) MAAKT UW GROENTEN ZO LEKKER! dwingen .keerde terug en met zakje fietste hij verder naar huis. Daar werd het opengemaakt en de heer Roovers ontdekte er talloze pa pieren in: effecten, een spaarbank boekje, koopakten enz. Over de waar de er van zal te twisten zijn, maar de vinder dacht dat de papleren zo tus sen de 60.000 en 100.000 gulden waard waren. Geen broodjes dus, maar „broodjes effect". Hij bracht het naar het politiebureau toen de verliezer zich daar meldde wist de dienstdoende agent niet, dat het zakje al „ingeleverd" was, dus stuurde hij de boer naar het huis van de vinder. De Vrouwenpolderse man was wel erg ongerust geweest, zo vertelde hij de heer Roovers. Hij was vanzelfsprekend heel blij, dat hij de papieren weer terug had en overhan digde de eerlijke vinder een bankbil- jetie van tweé-vijftlg. „Om een glaas je bier te kopen". „Hoe durft-ie", >.ul de „goege meente" zeggen. Maar de heer Roovers wilde het geld niet een; hebbep. „Daar was het me hele maal niet om te doen", ve kerde hij. „Ik heb alleen maar plezier gehad in de gehele situa tie. Wij zouden dergelijke papie ren in een aktentas vervoeren, maar op het platteland van Walcheren moet dat in een b au we broodzak". De heer Roovers vond het dus allemaal humoris tisch en dc twee-vijftig heeft hij in de spaarpot van zijn kroost gestopt. Bij achteruitrijden botsing tussen auto's Op de Molendijk te 's-Heerenhoek bot sten dezer dagen een veeauto en een be stelauto. De bestuurder van de bestel auto P. de V. uil 's-Heerenhoek reed met zijn auto achteruit om via een afrit de Goessestraatweg op te rijden. Vermoe delijk door de regen wei d een vracht auto bestuurd door C J. K. uit Goes niet opgemerkt. De schade aan de vracht wagen was aanzienlijk. De schade aan de bestelauto was gering. Samenwerking zonder verhoging tarieven In Goes is vorige week woensdag 23 mei de „Vervoerscentrale Zee land" N.V. opgericht. Voorlopig is deze N.V. ondergebracht in het pand Wijngaardstraat 19 te Goes. Het initiatief voor oprichting is uitgegaan van tien vertegenwoor digers van het zogenaamde onge regelde wegvervoer, afkomstig uit nagenoeg alle delen van Zeeland. Opzet is te komen tot sanering van dit ongeregelde wegvervoer als reactie op de huidige situatie die velen tot ontevredenheid stemt. Deze tien vervoerders hebben zich geörienteerd op het E.T.I.-rapport van vorig jaar. In samenwerking met adviserende vertegenwoordi gers van het N.O.B.-wegtransport is de N.V. opgericht. Kort daarop ontvingen de organisatoren reeds 35 brieven van andere geïnteres seerde Zeeuwse vervoerders en zater dagmorgen om half tien zal in de „Prins van Oranje" een vergadering voor ver- MARINUS VAN DE BROEKE HAD EEN WENS voerders worden belegd. De sanering be oogt onder meer aan de huidige toe stand van het elkaar vliegen afvangen door lage nauwelijks lonende vervoers- tarieven, een einde te maken, zonder dat de vervoerstarieven verhoogd zullen worden. De grote tendens van de sane ring is dan ook de populariteit van de tak wegvervoer te vergroten. Een en ander werd gisteren in de Goese „Korenbeurs" meegedeeld tij dens een voor de pers belegde bij eenkomst, gepresideerd door een van de initiatiefnemers, de heer J. van Luyk uit Cadzand. Als vertegen woordiger van het N.O.B.-wegtrans port waren aanwezig de heren C. Kars uit Middelburg en A. S. Win ters. Redenen tot ontevredenheid voor onge regelde wegvervoerders zijn onder meel de felle concurrentie en de vrachtprij zen die soms zelfs beneden die van de jaren 19451946 liggen. Van een goed inzicht in een verantwoord kostenni veau is hierbij geen sprake. En dat ter wijl dat kostenniveau, onder meer door invoering van de vijfdaagse werkweek, voortdurend stijgt. De deelnemende on dernemers in de n.v. dienen, aldus de oprichters, naast de van overheidswege ingestelde bescherming, door samen werking ordening in het vervoer te brengen. Een belangrijke factor is de bezettingsgraad van het materieel, dat met name is berekend op de toppen in het seizoen en dus buiten die toptijden niet produktief is. De N.V. „Vervoerscentrale" wil een ge zonde •marktverhouding bewerkstelligen, door samenspel tussen de vervoerders. In de vervoersvoorwaarden wordt ener zijds de verplichting opgelegd aan de deelnemers, om vrachten, die zy niet zelf kunnen vervoeren (als subverlader) aan te bieden aan hei; bureau zodat r uitvoering van de opdracht een an dere deelnemer kan worden aangewe zen. Als middel tot sanering hanteert de n.v. rationalisatie van liet vervoer door middel van uitwisselen van ver- voersopdrachten, de coördinatie ervan en het aantrekken van aanvullende op drachten. Daarbij worden de deelnemers regels voorgezet betreffende tarieven en uitbreiding van laadruimte. N.V.-vorm Besloten is tot de n.v.-vorm in plaats van bijvoorbeeld die van stichting of coöperatie. De deelnemers kopen een aantal aandelen naar verhouding tot de omvang van hun bedrijven. Elk aandeel geeft recht op één stem in de aandeelhoudersvergadering. Dc zelf standigheid van de deelnemende ver voerders blijft ten volle gehandhaafd alsmede hun verantwoording. Aan verladers zal niets in de weg'worden gelegd wanneer deze van vervoerder wensen te veranderen. Ook werd Zeelands centrale ligging zowel in Benelux- als E.E.G.-verband genoemd als reden tot sanering van het ongeregeld wegvervoer in Zeeland. Ge tracht zal worden op zeer korte termijn een directeur aan te trekken. Zeeland komt met deze vervoerders- combinatie in de ry van provincies be slist niet achteraan. In Friesland, Utrecht en de Noordoostpolder bestaan reeds soortgelijke combinaties die nog jong zijn en naar liet zich laat aanzien een goede toekomst hebben. In de ove rige provincies bestaat voor het over grote deel nog de oude toestand. Tweeënveertig jaar lang had Marinus van de Broeke er naar verlangd weer eens een echte Zeeuwse ringrijderij te kunnen meemaken. In 1920 verliet hij Vrouwenpolder en vertrok met vrouw en kinderen naar het ver re Amerika, waar hij niet kon genieten van dit folkloristische feest. Deze maand keerde hij te rug op Walcheren en nam zijn intrek bij zijn broer Laurens in Sint-Laurens. In de P.Z.C. van 18 mei jongstleden besteedden wij daar aandacht aan. Het leek er dus op, dat hij nog in staat zou zijn van een ringrijderij te genieten, maar het geluk was niet met hem. De eerstvolgende ringrijderij wordt op derde pinksterdag gehouden en dan is Marinus van de Broeke weer naar Amerika vertrokken. Maar Ie burgemeester wist raad... In een gesprek met burgemeester W. Baas bracht hij zijn nog onvervulde wens naar voren. De burgemeester van Sint-Laurens is een voortvarend man, want gisteren h&d Marinus van de Broeke rijn ringrijderij, een privé- wedstrljdjc, waaraan hij alleen maar mocht deelnemen. Dc heer Baas leende een paard op de boerderij „De Fruilberg" en op een terrein van dit bedrijf werd een baan uitgezet. De ring werd volgens de regels op gehangen en Marinus besteeg - - in Walchers kostuum het forse paard. Het was \ooi- hem een hele beleve nis: in het begin ging het wat on wennig, maar weldra voelde de vitale 83-,jarige het ware „ringrydersbloed" weer «looi- de aderen vloeien. Dat hij er ook in slaagde dc ring te pakken te krijgen, toont de foto. Er was nogal wat belangstelling van inwoners van St.-Laurens, die deze bijzondere ringrijderij beslist niet wil den missen. En natuurlijk was bur gemeester Baas de organisator van dit festijn ook aanwezig. De prijs Dc „prijsuitreiking" was na afloop in het gemeentehuis. De burgemees ter die voor deze gelegenheid zijn ambtsketen luid omgehangen - over handigde Marinus van dc Broeke als aandenken een Delftsblauw bord. Te- vroeden zal hjj naar Amerika terug keren met de herinnering aan het weerzien mot zijn broers en zusters én aan zijn eigen ringrijderijtje. Op de foto: de Zeeuwse Amerikaan als riugrjjder. Benoeming Voor het tijdvak van 1 september 1961 tot on mot 1 augustus 1962 is tot leraar in tijdelijke dienst aan dc afdeling r.h.- h.s. van het Petrus Hondius Lyceum en de daaraan verbonden rijks-m.s.v.m. te Terneuzen benoemd de heer J. G. P. M. Th, Holleman. Advertentie Alle nieuwtjes op foto- en filmgebied in een speciale catalogus. Bekijk thuis op uw gemak deze schitterende catalogus. 64 pagina's vol foto's, beschrijvingen en tips van alles op fotogebied. Op aanvraag zenden wij U deze catalogus toe. Prijs 1.25... en dit bedrag ontvangt U tei'Uf: wanneer U oen camera koopt. Schrijf of bel ons vandaag nog FOTO 'TOHOORE Goes Tel. 6359 Vlissingen Tel. 4081 Ê*$L' Kruidingen Tel. 232 NOOKDVVEsTELI.JKE VVINI Aan zee flinke zonnige perioden, maar in het binnenland wisselend bewolkt met hier en daa- oer bui. Matige tot vrij krachtige noordweste- 'ijkc wind Koud weer. ZON EN MAAN. 31 mei Zon op 4.27 otlder 20.48 Maan op 3.47 onder 18.04 1 juni Zon op 4,26 onder 20.49 Maan op 4.16 onder 19.22

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1962 | | pagina 2