Zeeuwse zaken vroegen aandacht
van de Eerste Kamer
MAÏZENA DURYEA
Vervoerscentrale voor
Zeeland opgericht
Eigen ringrijderijtje
na 42 jaar Amerika
Pleidooi voor instelling
apart fonds Deltawerken
ALMANAK
P.T.T. telexcentrale
over 5 jaar in Goes
•rf/ÜE Ir*»
VESTIGING VAN
„METAL UNION"
IN VLISSINGEN
BOTERHAMZAKJE TER WAARDE
VAN ZESTIG MILLE LAG OP STRAAT
Vrouwenpolder se
boer had zakje
achterop fiets
gebonden
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 30 MEI 1962
BEHANDELING BEGROTING VERKEER EN WATERSTAAT
(Van een onzer redacteuren)
De Eerste Kamer ïieeft dinsdagmiddag en een deel van de avond
uitvoerige beschouwingen gewijd aan de begroting van verkeer
en waterstaat voor 1962, waarbij weer tal van Zeeuwse zaken aan de
orde kwamen. Het was met name de Rotterdamse tandarts H. C.
Kranenburg (cJi.), die verschillende Zeeuwse waterstaatsaangelegen
heden onder de aandacht van de minister bracht. Een groot deel van
zijn rede was dan ook gemaakt door het Zeeuwse Kamerlid, ir. M. A.
Geuze, die echter wegens verblijf in het buitenland de vergadering
niet kon bijwonen.
werkcapaciteit dit kan opvangen".
Het waren deze redenen, die voor de
Rotterdamse tandarts aanleiding wa
ren te pleiten voor de instelling van
een apart fonds voor de Deltawer-
De belangrijkste wensen van verschil
lende kamerleden ten aanzien van
Zeeuwse zaken waren:
een voortgezette studie over een
vaste-oeververbinding over de Wes-
terschelde;
bijdragewet Delta-
op korte termijn een nieuwe grote
veerboot voor het veer Kruiningen-
Perkpolder;
de instelling van een apart fonds
voor de Deltawerken, hetgeen met
name door de heer Kranenburg werd
bepleit.
Minister Korthals, die als enige achter
de regeringstafel was gezeten, komt
volgende week dinsdag aan het woord.
Veelal met instemming zal de bewinds
man naar de tien kamerleden hebben
geluisterd, die het woord voerden. Vrij
wel zonder uitzondering spraken zij hun
waardering uit voor Je minister.
Het was de heer Kranenburg, die om
half twee de spits afbeet. Hij kwam als
eerste van de lange rij van sprekers aan
het woord. Erkentelijk was deze spreker
over de vorderingen bij de Deltawerken
en het Sloeplan, terwijl hij eveneens in
genomen was met de gunstige beslis
sing ten aanzien van de Oosterschelde-
brug.
Fonds Deltawerken
Vrij uitvoerig stond hij stil bij de be
dreiging van ons land door het water.
De heer Kranenburg wees erop, dat het
gevaar van een calamiteit niet denk
beeldig is. Hij vroeg daarom de grootst
mogelijke aandacht voor verbetering van
de zeeweringen. Volgens dit kamerlid
mag er geen sprake zijn van een touw
trekken tussen verschillende delen van
ons land om de beveiliging tegen water
en storm voor eigen omgeving het
meest noodzakelijk te achten. „Het moet
van belang worden geacht, dat er ener
zijds onderscheid wordt gemaakt tussen
urgente werken en anderzijds de plaat
sen, waarvoor voorzieningen nodig zijn,
omdat aan de hand van de gegevens
van de stormramp op 1 februari 1953,
nog steeds van een beangstigende situa
tie kan worden gesproken", merkte hij
op.
In dit verband vroeg hij of het wel
juist is, dat er geen speciaal fonds
voor de financiering van de Delta
werken is gevormd. „Om financiële
of budgettaire redenen mag het voor
nemen tot het treffen van maatrege
len voor uiterst gevaarlijke situaties
niet worden uitgesteld", meende dit
kamerlid. „Met deze werken moet
worden voortgegaan, lot zover als de
Eerste-Kamerlid Tjalma:
Brug over Oosterschelde:
toeristische trekpleister
„Een bezienswaardigheid en een
toeristische trekpleister". Zo
noemde het a.r.-iid van de Eerste
H Kamer, de heer J. Tjalma, dins-
g dagmiddag bij de behandeling van
de begroting van verkeer en wa-
terstaat de brug over de Ooster
ss schelde.
De heer Tjalma sprak er evenals
verschillende andere leden zijn
ee voldoening over uit, dat thans
gg niets meer in de weg staat om de
brug te bouwen „Deze vijf kilo-
Ei meter lange brug wordt een be-
zienswaardigheïd" voorspelde de
a.r.-senator. De brug zal volgens
hem ongetwijfeld vele toeristen
trekken, hetgeen een gunstige in- j=
g vloed zal hebben op de tolheffing. f=
fiUllllilllllllllillllilllllUllllllliliilllllillilliillillllllllllllllillllllllllllIll
Advertentie
haalt de meeste vlekken
uit de meeste stoffen
-eeuwse
SNEL
We leven snel en met name in Zeeland
zo lijkt liet wél. „Hoe heette het Veerse
Meer nou vroeger ook weer", wilde
gisteren iemand weten en daar moest
vjaürachtig even over nagedacht wor
den. Ja, ja, U weet het al, dat was het
Veerse Gat, maar je moet er dan toch
maar even over nadenken.
De Braakman werd afgesloten, het ka
naal Terneuzen-Gent wordt verbreed,
over een vaste oeververbinding voor de
Westerschelde is men nog lang niet
uitgepraat en hup, er is al een profeet
gereed voor een Oosterscheldebrug. Op
Noord-Beveland vinden ze het al weer
gewoon, dat er dammen liggen en in
Colijnsplaat mijnen ze vis of ze er hun
leven lang vis gemijnd hebben. De nieu-
v;e veerboten op het traject Vlissingen-
Breskens zijn oüde veerboten geworden
in zoverre, dat niemand ze meer als
nieuw ziet. Al blijven het mooie boten.
Maar we weten al niet beter meer. De
Goese televisietoren is niet exceptioneel
meer, is gewoon opgegaan in het ver
trouwde straatbeeld en wie (o, wiet)
kijkt er nog op ven de indrukwekkende
Vlissingse Keersluisbrug? Hoogstens de
genen die moeten wachten, wanneer het
gevaarte opengedraaid is. Maar die
'kijken er meer tégen op. Teel hoog.
Nee, ergens van nrdeiike- 'oen u;e niet
zo vlug meer
Hoogstens van de zon, want dat is zo
eens even een exceptioneel verschijnsel
geworden
de
heer Kranenborg te meer, als men
ziet, dat zich nog kortgeleden een
veenlaagverschuiving heeft voorge
daan bij de dijkverzwaring te Osse-
Zeehavens
Ook het vraagstuk van de bepaling van
prioriteiten aangaande voorzieningen,
die op het gebied van de zeehavens die
nen te worden getroffen, kreeg de aan
dacht van de Rotterdamse senator. Hij
herinnerde eraan, dat de minister heeft
betoogd, dat de aanleg en exploitatie
van grote zeehavens geen rijkszaak is
en dat zijn departement daarmee vrij
wel geen bemoeiingen heeft en zich
van oudsher beperkt tot het op de hoog
te houden van de economische en tech
nische behoeften van de toegangsweg
uit zee naar de havenbe-kkens en de ver
bindingen van deze met het achterland.
„De minister zegt nu wel, dat het de
taak van de gemeenten is om de havens
te verwezenlijken en dal hy zich niet op
het gebied van de autonomie van die ge
meenten wil bewegen, maar in feite is
dat toch wat te eenvoudig gesteld". In
dit verband herinnerde hij eraan, dat het
de rijkswaterstaat is, die de lakens uit
deelt in het Zuid-Sloe.
„Nude minister in ue memorie van
antwoord heeft gezegd, dat het met
het beheersplan van het Havenschap
Sloe nog wel even zal duren, kan de
conclusie worden getrokken, dat de
eerste tijd een belangrijk stuk haven-
politiek in handen blijft van de mi
nister van waterstaat", vervolgde de
heer Kranenburg. Hoewel spreker
deze politiek niet wilde verwerpen,
vroeg hij zich toch af of dit bevor
derlijk is voor de industrievestiging
in dit gebied. „Wanneer een Ameri
kaan komt vragen oi hij zich in het
Sloe kan vestigen, moet de betrok
ken burgemeester hem doorsturen
naa rde hoofdingenieur-directeur van
de rijkswaterstaat", merkte spreker
nog op.
worden getroffen. „Niel wachten met
de beslissing te nemen een nieuwe grote
veerboot te bouwen en het veerplein in
Perkpolder te verbeteren", adviseerde
hij de minister.
De Brabantse burgemeester J. L. P. M.
Teijssen (k.v.p.) vond. dat „de minister
het gordijn stevig gesloten houdt als de
kamerleden over de vaste-oeververbin
ding over de Westerschelde vragen stel
len". De heer Tjalma noemde het van
groot belang voor Rotterdam, hoe in de
toekomst de verbinding via België en
Frankrijk en de Kanaaltunnel met Enge
land zal rijn. Hij zou daarom graag zien,
dat rijkswaterstaat zijn studie rond het
brugproject zal voortzetten, „omdat als
ooit over uitvoering kan worden gespro
ken niet eerst allerlei plannen moeten
worden gemaakt".
Een geheel ander geluid liet de heer
Delprat horen. Hij betwijfelde het of de
Kanaaltunnel er spoedig zal komen. Wel
iswaar juichte hij betere verkeersverbin
dingen met onze zuiderburen toe, maar
hij was van oordeel, dat men daar de
Kanaaltunnel niet moet bijslepen. „Die
heeft daar niets mee te maken", be
toogde hij.
De verkeersverbindingen met België
werden ook ter sprake gebracht door de
k.v.p.-senator Teijssen. In dit opzicht
achtte hij het van belang, dat vier Bel
gische en drie Nederlandse provincies
samenwerken in de B.R.E.S. (Benelux
Regionale Economische Samenwerking),
welke instelling zich bezighoudt met de
economische grensstructuur. „Een bro
chure van de B.R.E.S. wijst op de ont
brekende schakels in de verkeersverbin
ding", zei hij. De heer Teijssen drong er
bij de bewindsman op aan, het vraag
stuk van de verkeersverbindingen over
en weer met België spoedig aan te pak
ken.
Bijdragewet
gaat de laatste jaren geen begro-
igsbehandeling voorbij of een of meer
sprekers vragen C- minister naar de bij
dragewet Deltawerken. De heer Kranen
burg drong in deze nog eens op spoed
aan. Ongerust toonde zich de heer Tjal
ma. „Het wetsontwerp zal, naar het
zich laat aanzien, deze zittingsperiode
het Staatsblad niet meer bereiken. Ik
vind dit zeer teleurstellend", aldus dit
kamerlid.
De heer Roebroek daarentegen zei de
indruk te hebben, dat het wetsontwerp
spoedig bij de Staten-Generaal zal wor
den ingediend. Deze spreker toonde zich
verder niet erg gerust over het toezicht
op de zeeweringen. „Wat komt er van
het oppertoezicht terecht wilde hij
weten.
Schelde-Rijn
De volgende pijlen op de Zeeuwse boog
van de Rotterdamse senator waren de
Sehelde-Rijnverbïnding en het Kreekrak-
plan. Hij vond de Sche.d^-Rijnverbinding
van uitermate groot gewicht voor de
ontwikkeling in het zuidwesten van ons
land. „Onzekerheid hierover doet deze
ontwikkeling geen goed", betoogde hij.
Wat dit betreft was de heer Kranenburg
bepaald ingenomen met de beschouwin
gen van de minister over het Kreekrak-
havenplan. Hij juichte het toe, dat de
minister de variant-oplossing overweegt
en zich er over laat voorlichten.
De Schelde-Rijnverbinding werd even
eens ter sprake gebraent door de heren
J. Tjalma (a.r.), mr. D. A. Delprat
fv.v.d.) en A. L. H. Roebroek (k.v.p.).
De heren Tjalma en Delprat waren van
mening, dat de Belgen verheugd mogen
zijn, dat het Antwerpcn-Moerdijkkanaal
niet tot stand zal komen. Zij spraken
van een „geheel verouderde opzet" en
„niet geschikt voor de duwvaart". Ove
rigens wilden de senatoren niet diep op
deze tere kwestie ingaan, omdat het
voor de minister uiterst moeilijk is me
dedelingen te doen. terwijl de onderhan
delingen gaande zijn. De heer Tjalma
vond het merkwaardig, dat op drieërlei
fronten onderhandelingen worden ge
voerd: op ministerieel niveau, door de
onderhandelingscommissie en door de
Kamers van Koophandel te Rotterdam
en Antwerpen. Hij hoopte, dat al deze
besprekingen een goed ir-sultaat zullen
opleveren.
De heer Tjalma betoogde nog, dat als
bij de onderhandelingen de Eendracht
ter sprake komt, men zich wel moet
realiseren, dat vergroting en verdieping
moeilijk is, omdat de afstand tussen
Tholen en West-Brabant vrij gering is.
De heer Roebroek maakte de opmer
king, dat het in een hechter wordende
Benelux voor de hand ligt, dat de kwes
tie Sclielde-Rijnverhiniiing wordt opge
lost.
Westerschelde
Een brug over of een tunnel onder de
Westerschelde bracht verschillende ka
merleden in het geweer. Ook de „Zeeuw
se wasirjst" van de heer Kranenburg
vermeldde dit onderwerp. „Als de Oos
terscheldebrug gereed is en de Kanaal
plannen tussen Frankrijk en Engeland
zijn verwezenlijkt, dan zal dit vraagstuk
groter dan ooit opdoemen", stelde hij.
Om deze reden ook dringt volgens de
heer Kranenburg de kwestie van een
betere voorziening bij het veer Kruinin-
genPerkpolder. HQ achtte het van
groot belang, dat spoedig voorzieningen
Over omstreeks vyf jaar zal in het
nieuwe P.T.T.-gebouw in Goes een cen
trale worde*' ingericht voor het P.T.T.-
telexnet in hel district Breda, dat Zee
land en West-Brabant omvat. De rond
100 abonnees op dit openbare net, onder
meer fruitkwekers, belangrijke fabrie
ken, banken, enz. zullen dan via.de cen
trale in Goes berichten automatisch
kunner verzenden en ontvangen. In
Zeeland zijn rond 50 abonnees. Het dis
trict wordt nu nog bediend door de cen
trale in 's-Hertogenbosch. Het gehele
telexnet in Nedprland is sinds 1957 ge-
automatiseerd In Nederland zijn om
streeks 2500 abonnees op dit net, dat
zich steeds uitbreidt en waarmee al 11
Europese landen automatisch bereik
baar zijn. Nog 50 andere landen, ook
buiten Europa, zyn via de centrale in
Amsterdam bereikbaar.
Er
'N BETROUWBARE
GEBRUIKTE AUTO
Een Volkswagendealer heeft een naam te verliezen.
Iedere Volkswagendealer beschikt over een
dosis vakkennis, die niet te evenaren is.
Want hij is een specialist. Ook de service
die zijn bedrijf geeft is beroemd. In de Volks
wagenorganisatie én tegenover de buiten
wereld heeft hij een naam te verliezen. Hij
zal het dus niet in zijn hoofd halen u een
gebruikte Volkswagen te verkopen, die hij
niet van bumper tot bumper kan garanderen.
Een slecht gebruikte Volkswagen zal hij u
;r verkopen. Want het zou een rijdende
anti-reciame voor zijn zaak zijn. Maak daar
om gebruik van dit „zwakke punt'* van de
Volkswagendealer: koop bij hém uw ge
bruikte Volkswagen.
U krijgt bij aankoop een gewaarmerkt ga
rantiebewijs, geldig 5.000 km of drie maan
den. Alle onderdelen die gebreken zouden
vertonen in deze periode worden zonder
meer door nieuwe vervangen. Daarom: let
op nevenstaand embleem.
Verkoop landhuis
in Westenschouwen
ging niet door
De gegadigden en belangstellen
den, die dinsdagmiddag de zaal
tjes van hotel „Westenschouwens
Welvaren" aan de voet van de
duinen in de Schouwse Westhoek
bezetten om de verkoping van het
landhuis „De Stolpe" bij te wo
nen, zijn met vage berichten
thuisgekomen.
Toen de sonore stem van veiling-
meester J. W. Roskam uit Zierik-
zee bij een bod van f 54.900 met
het bekende „eenmaal, andermaal,
derde maal...." verstomde moest
notaris P. Heering het publiek
meedelen: ,,U wordt bedankt voor
de belangstelling; de verkoping
wordt opgehouden".
Inzet van de veiling was een ruim
in 1934 gebouwd landhuis, dat
oud-wethouder J. Moolenburgh
van Burgh in het dorpje Westen-
schouwen voor zich heeft laten
zetten en dat wegens zijn gunstige
ligging in het duingebied een flink
aantal aspirant-gegadigden aan
trok. Met enkele honderden gul
dens tegelijk liep het bod voor dit
landhuis op van f 40.000 tot het
bedrag, waarbij de verkoping
werd opgehouden. Een Wasse-
naarsê gegadigde was net iets
te laat, toen hij naar f 55 000
wilde afronden
uiiiiiiiimiiiiniMiiiiHimiiHiiiiiimi
(Advertentie)
Naar het; A.N.P. meldt zal zich in Vlis-
singen een dochteronderneming vesti
gen van het Belgische staalbedrijf „Me
tal Union S.A." van de gebroeders Tyt-
gadt. uit Brugge. De „Metal Union"
lieeft in België twee vestigingen, te
Brugge en te Gentbrugge.
In Vlissingen zal men zich vestigen op
het nieuwe industrieterrein aan de Edi-
sonweg. De benodigde grond voor de
bouw van een industriehal, kantoorge
bouw en bedrijfswoning is reeds van de
gemeente Vlissingen aangekocht. Thans
is ook de rijksgoedkeuring op de bouw
van het complex verkregen, zodat daar
mee binnenkort kan worden begonnen.
Het bedrijf zal beginnen met veertig
werknemers; later zal dit toenemen
tot meer dan honderd. De „Metal
Union Vlissingen" zal zich in hoofd
zaak bezighouden met de fabricage
van naar maat gemaakte ijzeren pro-
fielbalken, betonijzer, stalen ramen
e.d. voor bouwondernemingen.
Zeehengelwedstrijd
Morgen, Hemelvaartsdag, wordt aan de
Westerschelde tussen Hoofdplaat en
Breskens de 6e internationale zeehengel
wedstrijd gehouden, welke georganiseerd
wordt door de hengelsportvereniging
„de Braakman" te Biervliet. Deze wed
strijd telt mee voor het internationale
zeehengelkampioenschap van de Wes
terschelde.
In verband met het tij begint de wed
strijd reeds vroeg, namelijk om 10.30
uur, terwijl het einde op 14.30 uur is
gesteld.
In de namiddag zal het gemeentebestuur
van Biervliet de besturen van de deel
nemende verenigingen officieel op het
gemeentehuis ontvangen. Prins Bern-
hard stelde voor deze wedstrijd een
fraaie medaille beschikbaar, die de
eerste ereprijs vormt.
Hero... veruit favoriet!
Die plezierige
verrukkelijke
dranken. Hero heeft het unieke
fruitaroma en de smaak voor élke
smaak. Geen wonder dat ook bij
u Hero veruit favoriet is. Hero is
met niets te vergelijken dat
proeft u immers zo!
Het grootste assortiment,
zuiverder van kwaliteit:per!
sinas - citroen - cassis -
ananas - cerise - frambozen
grapefruit.
helemaal üw smaak
IN STATIONSSTRAAT MIDDELBURG
Als de Vrouwenpolderse man ge
weten had, dat hij maandag
morgen vroeg in de Stations
straat te Middelburg voor een
gebeurtenis gezorgd had, die
niet „Walcherser" had kunnen
zijn, zou hij er wellicht smake
lijk om gelachen hebben. Maar
toen hij op de Markt arriveerde
om daar in een etablissement
een kopje koffie te drinken ver
ging hem bepaald alle lust tot
lachen, zo daar al enige aanlei
ding toe geweest zou zijn. „Ik
ben m'n zakje kwijt", maakte
hij enkele omstanders bekend,
en in deze zak bevond zich een
groot aantal waardepapieren.
vaar een politieagent
Ie gaten hield en vroeg deze dienaar
->f hy wellicht een blauw zakje had
revonden. Zo'n soort zakje, waarin
le landbouwers hun middag-halfuur-
je opbergen. De Vrouwenpolderse
toer had het achterop ztjn fiets ge-
ïonden. Maar de politieman kon de
ïezorgde man niet helpen,
vas echter een ander, de Middelburg
se zakenman P. Roovers, die het
olauwe zakje wél had zien liggen. Hij
kwam van het station, maar reed er
aanvankelijk voorbij. Later kon hij
zijn nieuwsgierigheid echter niet be-
Advertentie)
MAAKT UW GROENTEN ZO LEKKER!
dwingen .keerde terug en met
zakje fietste hij verder naar huis.
Daar werd het opengemaakt en de
heer Roovers ontdekte er talloze pa
pieren in: effecten, een spaarbank
boekje, koopakten enz. Over de waar
de er van zal te twisten zijn, maar de
vinder dacht dat de papleren zo tus
sen de 60.000 en 100.000 gulden
waard waren. Geen broodjes dus,
maar „broodjes effect".
Hij bracht het naar het politiebureau
toen de verliezer zich daar meldde
wist de dienstdoende agent niet, dat
het zakje al „ingeleverd" was, dus
stuurde hij de boer naar het huis van
de vinder. De Vrouwenpolderse man
was wel erg ongerust geweest, zo
vertelde hij de heer Roovers. Hij was
vanzelfsprekend heel blij, dat hij de
papieren weer terug had en overhan
digde de eerlijke vinder een bankbil-
jetie van tweé-vijftlg. „Om een glaas
je bier te kopen".
„Hoe durft-ie", >.ul de „goege
meente" zeggen. Maar de heer
Roovers wilde het geld niet een;
hebbep. „Daar was het me hele
maal niet om te doen", ve
kerde hij. „Ik heb alleen maar
plezier gehad in de gehele situa
tie. Wij zouden dergelijke papie
ren in een aktentas vervoeren,
maar op het platteland van
Walcheren moet dat in een b au
we broodzak". De heer Roovers
vond het dus allemaal humoris
tisch en dc twee-vijftig heeft hij
in de spaarpot van zijn kroost
gestopt.
Bij achteruitrijden
botsing tussen auto's
Op de Molendijk te 's-Heerenhoek bot
sten dezer dagen een veeauto en een be
stelauto. De bestuurder van de bestel
auto P. de V. uil 's-Heerenhoek reed met
zijn auto achteruit om via een afrit de
Goessestraatweg op te rijden. Vermoe
delijk door de regen wei d een vracht
auto bestuurd door C J. K. uit Goes niet
opgemerkt. De schade aan de vracht
wagen was aanzienlijk. De schade aan
de bestelauto was gering.
Samenwerking
zonder verhoging
tarieven
In Goes is vorige week woensdag
23 mei de „Vervoerscentrale Zee
land" N.V. opgericht. Voorlopig is
deze N.V. ondergebracht in het
pand Wijngaardstraat 19 te Goes.
Het initiatief voor oprichting is
uitgegaan van tien vertegenwoor
digers van het zogenaamde onge
regelde wegvervoer, afkomstig uit
nagenoeg alle delen van Zeeland.
Opzet is te komen tot sanering van
dit ongeregelde wegvervoer als
reactie op de huidige situatie die
velen tot ontevredenheid stemt.
Deze tien vervoerders hebben zich
geörienteerd op het E.T.I.-rapport
van vorig jaar. In samenwerking
met adviserende vertegenwoordi
gers van het N.O.B.-wegtransport
is de N.V. opgericht.
Kort daarop ontvingen de organisatoren
reeds 35 brieven van andere geïnteres
seerde Zeeuwse vervoerders en zater
dagmorgen om half tien zal in de „Prins
van Oranje" een vergadering voor ver-
MARINUS VAN DE BROEKE HAD EEN WENS
voerders worden belegd. De sanering be
oogt onder meer aan de huidige toe
stand van het elkaar vliegen afvangen
door lage nauwelijks lonende vervoers-
tarieven, een einde te maken, zonder
dat de vervoerstarieven verhoogd zullen
worden. De grote tendens van de sane
ring is dan ook de populariteit van de
tak wegvervoer te vergroten.
Een en ander werd gisteren in de
Goese „Korenbeurs" meegedeeld tij
dens een voor de pers belegde bij
eenkomst, gepresideerd door een van
de initiatiefnemers, de heer J. van
Luyk uit Cadzand. Als vertegen
woordiger van het N.O.B.-wegtrans
port waren aanwezig de heren C.
Kars uit Middelburg en A. S. Win
ters.
Redenen tot ontevredenheid voor onge
regelde wegvervoerders zijn onder meel
de felle concurrentie en de vrachtprij
zen die soms zelfs beneden die van de
jaren 19451946 liggen. Van een goed
inzicht in een verantwoord kostenni
veau is hierbij geen sprake. En dat ter
wijl dat kostenniveau, onder meer door
invoering van de vijfdaagse werkweek,
voortdurend stijgt. De deelnemende on
dernemers in de n.v. dienen, aldus de
oprichters, naast de van overheidswege
ingestelde bescherming, door samen
werking ordening in het vervoer te
brengen. Een belangrijke factor is de
bezettingsgraad van het materieel, dat
met name is berekend op de toppen in
het seizoen en dus buiten die toptijden
niet produktief is.
De N.V. „Vervoerscentrale" wil een ge
zonde •marktverhouding bewerkstelligen,
door samenspel tussen de vervoerders.
In de vervoersvoorwaarden wordt ener
zijds de verplichting opgelegd aan de
deelnemers, om vrachten, die zy niet
zelf kunnen vervoeren (als subverlader)
aan te bieden aan hei; bureau zodat
r uitvoering van de opdracht een an
dere deelnemer kan worden aangewe
zen. Als middel tot sanering hanteert
de n.v. rationalisatie van liet vervoer
door middel van uitwisselen van ver-
voersopdrachten, de coördinatie ervan
en het aantrekken van aanvullende op
drachten. Daarbij worden de deelnemers
regels voorgezet betreffende tarieven en
uitbreiding van laadruimte.
N.V.-vorm
Besloten is tot de n.v.-vorm in plaats
van bijvoorbeeld die van stichting of
coöperatie. De deelnemers kopen een
aantal aandelen naar verhouding tot
de omvang van hun bedrijven. Elk
aandeel geeft recht op één stem in de
aandeelhoudersvergadering. Dc zelf
standigheid van de deelnemende ver
voerders blijft ten volle gehandhaafd
alsmede hun verantwoording. Aan
verladers zal niets in de weg'worden
gelegd wanneer deze van vervoerder
wensen te veranderen.
Ook werd Zeelands centrale ligging
zowel in Benelux- als E.E.G.-verband
genoemd als reden tot sanering van het
ongeregeld wegvervoer in Zeeland. Ge
tracht zal worden op zeer korte termijn
een directeur aan te trekken.
Zeeland komt met deze vervoerders-
combinatie in de ry van provincies be
slist niet achteraan. In Friesland,
Utrecht en de Noordoostpolder bestaan
reeds soortgelijke combinaties die nog
jong zijn en naar liet zich laat aanzien
een goede toekomst hebben. In de ove
rige provincies bestaat voor het over
grote deel nog de oude toestand.
Tweeënveertig jaar lang had
Marinus van de Broeke er naar
verlangd weer eens een echte
Zeeuwse ringrijderij te kunnen
meemaken. In 1920 verliet hij
Vrouwenpolder en vertrok met
vrouw en kinderen naar het ver
re Amerika, waar hij niet kon
genieten van dit folkloristische
feest. Deze maand keerde hij te
rug op Walcheren en nam zijn
intrek bij zijn broer Laurens in
Sint-Laurens. In de P.Z.C. van
18 mei jongstleden besteedden
wij daar aandacht aan. Het leek
er dus op, dat hij nog in staat
zou zijn van een ringrijderij te
genieten, maar het geluk was
niet met hem. De eerstvolgende
ringrijderij wordt op derde
pinksterdag gehouden en dan is
Marinus van de Broeke weer
naar Amerika vertrokken. Maar
Ie burgemeester wist raad...
In een gesprek met burgemeester W.
Baas bracht hij zijn nog onvervulde
wens naar voren. De burgemeester
van Sint-Laurens is een voortvarend
man, want gisteren h&d Marinus van
de Broeke rijn ringrijderij, een privé-
wedstrljdjc, waaraan hij alleen maar
mocht deelnemen. Dc heer Baas
leende een paard op de boerderij „De
Fruilberg" en op een terrein van dit
bedrijf werd een baan uitgezet. De
ring werd volgens de regels op
gehangen en Marinus besteeg - - in
Walchers kostuum het forse
paard.
Het was \ooi- hem een hele beleve
nis: in het begin ging het wat on
wennig, maar weldra voelde de vitale
83-,jarige het ware „ringrydersbloed"
weer «looi- de aderen vloeien. Dat hij
er ook in slaagde dc ring te pakken
te krijgen, toont de foto.
Er was nogal wat belangstelling van
inwoners van St.-Laurens, die deze
bijzondere ringrijderij beslist niet wil
den missen. En natuurlijk was bur
gemeester Baas de organisator
van dit festijn ook aanwezig.
De prijs
Dc „prijsuitreiking" was na afloop
in het gemeentehuis. De burgemees
ter die voor deze gelegenheid zijn
ambtsketen luid omgehangen - over
handigde Marinus van dc Broeke als
aandenken een Delftsblauw bord. Te-
vroeden zal hjj naar Amerika terug
keren met de herinnering aan het
weerzien mot zijn broers en zusters
én aan zijn eigen ringrijderijtje.
Op de foto: de Zeeuwse Amerikaan
als riugrjjder.
Benoeming
Voor het tijdvak van 1 september 1961
tot on mot 1 augustus 1962 is tot leraar
in tijdelijke dienst aan dc afdeling r.h.-
h.s. van het Petrus Hondius Lyceum en
de daaraan verbonden rijks-m.s.v.m. te
Terneuzen benoemd de heer J. G. P. M.
Th, Holleman.
Advertentie
Alle nieuwtjes
op foto- en filmgebied
in een speciale
catalogus.
Bekijk thuis op uw gemak
deze schitterende catalogus.
64 pagina's vol foto's,
beschrijvingen en tips van
alles op fotogebied.
Op aanvraag zenden wij U
deze catalogus toe.
Prijs 1.25... en dit bedrag
ontvangt U tei'Uf: wanneer U
oen camera koopt.
Schrijf of bel ons vandaag nog
FOTO 'TOHOORE
Goes
Tel. 6359
Vlissingen
Tel. 4081
Ê*$L'
Kruidingen
Tel. 232
NOOKDVVEsTELI.JKE VVINI
Aan zee flinke zonnige perioden, maar
in het binnenland wisselend bewolkt met
hier en daa- oer bui.
Matige tot vrij krachtige noordweste-
'ijkc wind Koud weer.
ZON EN MAAN.
31 mei
Zon op 4.27 otlder 20.48
Maan op 3.47 onder 18.04
1 juni
Zon op 4,26 onder 20.49
Maan op 4.16 onder 19.22